View Full Version : Kirjastojen mangavalikoimasta..
En tiedä millä perusteella kirjastot valitsevat mangansa, mutta olen huomannun että useammissa kirjastoissa joissa ylipäätänsä on mangaa, ne ovat sarjan keskeltä. Omassa kirjastossamme löytyy Ranma ½:sta osat 15 ja 18, Silent Möbius 5, saksaksi Oh my! Goddes 7 jne. Miksi kirjastot eivät voi ostaa jokaisesta sarjasta ensimmäistä ja toista osaa, vaan tällä tavoin yhden sieltä, toisen täältä? Uutta sarjaa on kovin vaikea lukea aloittaen osasta 10.Onko olemassa kirjastoja jotka ovat ostaneet järkevästi mangat sarjan alusta?
En usko, että tässä julmassa maailmassa on moista kirjastoa, mutta hitto vie, jos jatkamme taistelua, lapsemme tai lasten lapsemme saattavat vielä jonain päivänä nauttia kirjastosta, josta löytyy taivaallinen valikoima mangaa. Elämä ei kertakaikkiaan ole reilua! =)
Gabriel
18.8.2004, 8:37:35
Samaa olen itsekin ihmetellyt, vaikken erityisemmin mangaa kirjastoista etsikään. Luulen, että joillakin kirjastoilla on jonkinlaiset mangakiintiöt, jotka vain pitää saada täyteen. Se, millä tavoin ne saadaan täyteen, lieneekin toissijainen asia. Koska manga on kuitenkin Suomessa melko tuntematon juttu, luulevat kirjastot varmaan ettei kukaan ole edes kiinnostunut koko hommasta eikä välitä, vaikka ne muutamat harvat albumit eri puolilta eri sarjoja olisivatkin.
Berrycake
18.8.2004, 10:36:06
Kirjastoihin kyllä tilataan sellaista, mitä asiakaskunta pyytää. Eli siis pähkinänkuoressa: kysyntä ja tarjonta kohtaavat aina. Ja kun tarpeeksi monta ihmistä on jotain tiettyä materiaalia vailla, niin varmasti saatavuuskin myös vuosien mittaan paranee. Kunkin kunnan/kaupungin resurssien rajoissa tietenkin, mutta niihin tässä on turha tässä sen syvemmin keskittyä. Manga ja Anime ovat muutenkin hiljalleen nostamassa päätään täällä suomessakin, niin eiköhän sekin jo pikkuiljaa nosta osakkeita onnistua tässä tavoitteessa. Eiköhän siis kohta ala kirjastonkin käytävissä kajahtaa iloiset manganystävän huudahdukset. Täytyy antaa kirjastotätien tietää, mitä kansa haluaa. Eivät asiasta päättävät osaa tehdä asialle, eli tässä tapauksessa mangan kunnolliselle saatavuudelle kirjastoissa, mitään, jos kukaan ei osaa antaa palautetta ja vaatia sitä valikoimiin lisää ja järkeviin kokonaisuuksiin/ sarja.
Esimerkiksi täällä tuppukylämme kirjastossa on musiikkiosastolla saatavilla tolkuton määrä kunnon vanhaa rockia, sekä laaja valikoima kaikenkarvaista metallimusiikkia. Ihmiset ovat vuosien mittaan antaneet ymmärtää, että kiinnostusta riittää. Pikkuhiljaa valikoima on sitten kasvanut nykyiseensä. Eiköhän mangallakin siis ole ihan yhtä hyvät saumat, jos sitä vain osataan olla vailla, eikä vain valiteta kun sitä ei itsestään valmiiksi löydy.
Manga tosiaan on vielä suomessa melko tuntematon juttu, ja juuri siksi sitä ei vielä niin paljoa kirjastoistakaan löydy, kun siitä eivät oikeat (asiaan vaikutuskykyiset) tahot edes tiedä mitään. Kansa liikkeelle ja vaatimaan mangaa, kyllä siihen pyyntöön taatusti ainakin jossain määrin vastataan.
//edit. ja ja ja... siis: Niistä sekalaisista sarjan osista. Muistittehan myös tarkistaa, että ovatko ne sarjan muut osat (alku ja loppuosat esim.) kenties lainassa vai ihan kokonaan saamattomissa? Jos ne ainoat saatavilla olevat kirjat ovat sitten todellakin jotain saksankielistä misc- numeroa keskeltä sarjaa, eikä kokonaisuutta valikoimissa ole olemassakaan, kannattaa siitäkin nostaa jonkinnäköinen älämölö. Ei ne maaliman vääryyet miskikään muutu, jossei niihin puutu. :3
Täällä päin kirjastoista löytyy jotain mangaa, mutta nekin ovat aina sarjojen keskivaiheilta, alusta ei ole melkeinpä ollenkaan. Luulen, että manga-sarjat ovat sen verran kalliitakin, että kaupungin budjetteihin ei uusia hankintoja kauheasti mahdu. :blah:
Lisäksi kirjaston mangavalikoimat ovat aina jollakin muulla kielellä. Okei, on muutama suomenkielinenki, mutta suurin osa on ranskaa, saksaa tai jopa ruotsia! :P On muutama enkunkielinenkin, mutta ne nyt ovat jo aikansa eläneitä sarjoja. :eh:
Bananasplit
19.8.2004, 17:10:57
Suomeksi julkaistut Ranmat ovat nähdäkseni täällä keminmaassa alusta asti. Eivät ihan viimeksi julkaistuihin asti, mutta ainakin aloittivat alusta. Ja Akira-sarja on 1-6 ilman että mitään puuttuu välistä. Muut ovatkin sitten ikäviä hajakappaleita (mitä nyt Hiroshiman poika ei ole, mutta sitäkin on suomeksi julkaistu vain yksi osa niin ettei niitä enempää ole. Sitä paitsi sitä ei ole luokiteltu sarjakuviin, vaan kaunokirjallisuuteen)
Sookie
19.8.2004, 17:29:01
Kyllä tuolla Kannelmäen kirjastossa ihan kiitettävän hyvin löytyy mangaa, jopa ensimmäisestä viimeisimpään osaan. Mutta onpa sielläkin aikoja kun ei mahda löytää esim. nelosta kun on kolmosen lukenut, mutta viitonen kyllä löytyisi.
Ja sitten, en muista kirjastoista tiedä mutta meillä on mahdollisuus tilata se kirja jostain muusta kirjastosta varaukseen itselleen. En ole itse tosin tuota koskaan käyttänyt, ja olenpa kerran odottanut yhden kirjan tulemista hyllyille noin kaksi vuotta. Kirja oli Belgarionin tarun kolmas tai neljäs osa, ja arvatkaa vaan miten mahtavasti minua...harmitti kun oli niin kiinnostava enkä tahtonut hypätä minkään yli.
No nyt taas eksyin aiheesta, mutta meillä löytyy siis sekä englanniksi että suomeksi Ranmaa, pari Oh My Goddessiakin ja Akiraa. Taisi siellä muutakin olla mutta nuo nyt ensimmäisenä mieleen muistuu, Ranmat ja Akirat olen lukenut, ja jopa löytyy alusta alkaen kaikki osat.
Dagger
19.8.2004, 17:58:41
Tota.
Ainakin pääkaupunkiseudun kirjastoissa on ollut jo kymmeniä pokkareita mangaa jo vuosia. Tiedättekös, kirjastoissa on sellatteet vekkulit hakukoneet, mistä voit kurkistella vaikka sarjan jotain muuta osaa ja vaikkapa tilata tai varata sen. Saman voi nykyään tehdä jopa netissä (http://helmet.fi/).
Miksi kirjastot hankkivat englanninkielistä kirjallisuutta? Minkä takia kirjastot hankkivat sarjakuvia? Kyllä ne muksujen keskuudessa ovat varsin suosittuja. Minkä takia kirjastot siis eivät hankkisi englanninkielisiä sarjakuviakin. :P
SanHosee
21.8.2004, 21:53:14
Hummh... Kaarinan kirjastossa on Ranmaa, ja siihen se jääkin. Kahdeksan ensimmäistä kirjaa ellei muistini petä. Ihan hyvin pikkukaupungilta. Täälläkin taitaa toimia toivomuskaivo-periaate, eli jos me kaikki kolme paikallista anime/mangaharrastajaa menisimme toivomaan jotain mangaa, niin kai sitä sitten yritettäisiin hankkia. Musiikkipuolen metalliosasto puhuu puolestaan.
//offtopic: Mjaa... Pitkästä aikaa olen taas tullut tännekkin kaikkien teidän kiusaksi... katsotaanpa jos peräti jäisinkin tällä kertaa...
scirata
22.8.2004, 8:21:00
Kirjakaapelista voi varata esim. Cloveria, Chobitsia ja muita mangoja.
(Lukekaas Cloverit, ihmiset)
Ainakin lähikirjastossani, Pohjois-Haagassa, ei löydy oikeastaan mitään hyvää mangaa, itseasiassa voisi suoraan sanottuna sanoa, että sieltä ei löydy mitään mangaa. Sen sijaan Etelä-Haagasta löytyy jo Inu Yashaa ja Ranmaa, mikä on hyvä juttu.
Minä olen sitä mieltä, että mangaa saisi tulla lisää ja äkkiä, mutta minkäs teet, kun kirjastot ovat muutenkin niin köyhiä ;__;
Kihaku
24.8.2004, 20:50:40
Itseasiassa olen yllättynyt siitä, miten paljon mangaa kirjastoista löytyy... varsinkin kun ottaa huomioon sen, miten vähän tunnettu manga Suomessa on. Saksassa mangaa ja animea on vaikka kuinka paljon, mutta en koskaan löytänyt niitä kirjastoista. Toisaalta en tuntenut sitä kirjastosysteemiä yhtä hyvin.. Täällä pääkaupunkiseudulla on mielestäni aika hyvät valikoimat...käyn itseasiassa aika monessa kirjastossa ja ainahan voi varata muista kirjastoista, jos ei lähikirjastosta löydy(se tietenkin maksaa, jos ne ovat aikuisten osastolta). Kaiken lisäksi jotkut uudet mangat ilmestyvät kirjastoihin aika pian sen jälkeen, kun ovat ilmestyneet kauppoihin.
Se kyllä harmittaa, kun kaikista pääkaupunkiseudun kirjastoista yhteensä ei löydy tietyn sarjan jotain osaa jostain välistä(Love Hinaa on Leppävaaran kirjastossa kaikki paitsi 6 ja 7, jotka nyt tosin löytyvät muualta)... tai esimerkiksi sellainen neronleimaus, että hypätään yksi yli, mutta sitten hankitaankin se myöhemmin(esim Naruto 3 tuli ennen 2:a)
On se surullista, kun kaikkea mahdollista mangaa ei voida hankkia kirjastoihin, mutta ovathan niidenkin resurssit aika rajalliset...Mielestäni kirjastojen ei tarvitsisi hankkia jotain kolmea kappaletta jostain suositusta mangasta ja täten viedä tilaa muilta... ja muutenkin esim. pääkaupunkiseudulle voisi hankkia ehkä yhteensä vain joitakin kappaleita tietyistä numeroista, jos se parantaisi usean eri mangasarjan(ja numeroiden) saantia(no jaa se on vain mielipide)... Ranma 1/2:a esim löytyy joistakin kirjastoista englanniksi, suomeksi ja ruotsiksi eikä ainoastaan vain yhtä kappaletta kutakin numeroa.... Onhan se kyllä hyvä sarja ja muutenkin tykkään lukea kaikkea hyvää eri kielillä, mutta alkaa se vähän ärsyttää, kun ajattelee, mitä muuta olisi voinut saada...
Tietenkin ainahan voi ostaa sitä, mitä ei tule kirjastoon(yksi syy, miksi olen köyhä).
Velvety
26.8.2004, 16:53:25
Haukiputaan kirjastossa ei ole mangaa lainattavana tai en ole ainakaan huomannut, että olisi. Mutta jos siellä mangaa olisi, olisin lukenut ne kaikki jo aikoja sitten. ^^
Joo, itseasiassa voisikin joku päivä mennä kysymään, onko siellä mitään mangaa, kun animea ainakin löytyy aika paljon. ^_^
Tämän ketjun ekaa luettuani kävin seuraavana päivänä kirjastossa ja sieltä löytyi Akiraa.:P
Empä olisi uskonut että jossain Karhulan kirjastossa sellaista olisi (en kyllä ennen tiennyt että sellainen sarja on...).
Luin ekan heti kirjastossa ja lainasin heti kaikki löytyvät eli 1,5,6 ja 8. Muut kai lainattuja mutta muuten ei pahemmin mangaa löydy. Ainakaan mitn tunnettuja, tietty on jotain ihan ihmeellisiä tyyliin jotain joka kertoo Hiroshiman ydiniskun henkiinjäänneistä ym.
In memoriam
26.8.2004, 18:58:35
Tampereelta löytyy aika paljon mangaa. ( 111 löyty kirjaston sivuilta) Suurimmasta osasta ihan kaikki osatkin. On Akiraa, Dragon Ball Z:taa, Ranmaa, Fushigi Yukia jne.
Jotain on suomeksi, mutta suurin osa englanniksi. Ihan hyvin mangaa löytyy kirjastoista, ainakin isoimpien kaupunkien. Tietenkin jossain (huom. esimerkki) peräkorvessa itärajan tuntumassa on ehkä vähän vähemmän jos edes on.
Itse olen lukenut kaikki Akirat mitä on ilmestynyt ja ne tosi hyvii. (Vinkki, vinkki)
Ai niin Tampereen kirjatosta löytyy jopa yksi Final Fantasy- cd, Final Fantasy VIII Original Soundtrack!
Kiuruveden kirjasto: Akira
Iisalmen kirjasto: Akira, Ranma 1/2 ja Hiroshiman poika.
Akira lainasin eilen Iisalmen kirjastosta (3-6) ja nyt olen tuon 3-osan lukenut ja pidin siitä. En ole aiemmin lukenut mangaa ja innostuin heti Akirasta! Harmittaa vain ettei kirjastossa ollut osia 1 ja 2 vaan jouduin aloittamaan lukemisen kesken sarjan, mutta ei se mitään.
Hiroshiman poika - manga on todella koskettava. Se on paksu kirja ja kertoo Japanista sotatilan aikana, kun USA ja Britannia käyvät sotaa Japania vastaan. Suosittelen tätä opusta kaikille! Kirjailijana toimii Keiji, joka itse selvisi atomipommista ja tarina perustuukin löysästi hänen omiin kokemuksiinsa.
Hi haa. Kunhan koulu tältä päivältä loppuu niin tämä tyttö syö makaroonia ja avaa Akira 4:n ja uppoaa mangan maailmaan :D
Hiroshiman poika - manga on todella koskettava. Se on paksu kirja ja kertoo Japanista sotatilan aikana, kun USA ja Britannia käyvät sotaa Japania vastaan. Suosittelen tätä opusta kaikille! Kirjailijana toimii Keiji, joka itse selvisi atomipommista ja tarina perustuukin löysästi hänen omiin kokemuksiinsa.
Eh, luetaanko tuo mangaksi? Kait se sitten, onhan sekin japanilainen sarjakuva kirja muttei mikään sarja ainakaan.
No, jos luetaan niin se löytyy täältä Karhulan kirjastosta.
Eh, luetaanko tuo mangaksi? Kait se sitten, onhan sekin japanilainen sarjakuva kirja muttei mikään sarja ainakaan.
No, jos luetaan niin se löytyy täältä Karhulan kirjastosta.
En ole itse aivan varma, mutta kuitenkin se on japanilainen sarjakuva, tosin sellainen yksittäisteos. Halusin mainita sen, koska se oli minusta niin hyvä ja kuvasi todella hyvin Japania sen sotatilan aikana.