PDA

View Full Version : Ketjujen otsikot

Wompatti
24.8.2004, 10:35:43
Nimetkää ne ketjut niin, että otsikossa on jotain järkeä. Ei autonkorjausoppaaseenkaan yleensä kirjoiteta nimeksi "Pesukoneen käyttöopas", jos halutaan jonkun löytävän etsimänsä.

Hyvänä esimerkkinä väärin nimetyistä ketjuista on tämä http://foorumit.fffin.com/showthread.php?t=10225

Jackal von ÖRF
24.8.2004, 12:14:03
Jatkossa huonosti kirjoitettu otsikko on riittävä syy ketjun poistamiseksi.

Riku
24.8.2004, 12:22:43
Ainakin yhdessä minun aloittamassani ketjussa oli kaiketi liian pitkä nimi, ja joku järkevä muokkasi sitä lyhyemmäksi ja helpommaksi lukea. Eikö tätä voisi käyttää useimpiin otsikkoihin, vaikka ketjun sisältö olisikin erilaista?

psaijai
24.8.2004, 13:14:23
Eikö tätä voisi käyttää useimpiin otsikkoihin, vaikka ketjun sisältö olisikin erilaista?
Täällä on kyllä ihan riittävästi hommaa moderaattoreille. Jokainen voi tosiaan miettiä itse sitä mitä otsikkoon kirjoittaa, eikä jättää sitä modejen hommaksi. Itse olen korjaillut vaikka kuinka monta otsikkoa, mutta alkaa se jo tympiä, kun samatkin henkilöt kirjoittavat otsikoiksi ihan mitä sattuu vaikka heille on kehotettu asiasta.

Minä ainakin alan soveltamaan tuota mitä kaali sanoi, joten paree laittaa otsikot selkeästi. Tuo yksi nyt saa pysyä ennallaan tämän ketjun esimerkkinä.

Kreifi
24.8.2004, 13:16:29
Jatkossa huonosti kirjoitettu otsikko on riittävä syy ketjun poistamiseksi.Humm, eikö olisi fiksumpaa ohjeistaa moderaattoreita muokkaamaan otsikoita?

Itse ainakin harrastan tuota ja olen kuullut/nähnyt/(joskus jopa aistinut), että muutkin tekevät näin.

Mutta kiitti luvasta. :]

Riku
24.8.2004, 13:36:05
Tiedän kyllä että moderaattoreilla riittää hommaa tarpeeksi jo ennestäänkin. Mutta ehdotin tuota vaihtoehtoa sen sijaan että ketju poistettaisiin vaikka se olisi nimetty sisällön sijasta harhaanjohtavasti. Eikä niitä typeriä otsikoita kai nyt niin paljon sentään ole, useimmat mielestäni ainakin nimeävät ketjun otsikot sisällön mukaisesti.

Gabriel
24.8.2004, 14:08:13
Mikäli ketju on sisällöltään korvaamaton, eiköhän se otsikkokin ole tarpeeksi hyvä. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että ketjuja deletoitaisiin liian huonojen otsikoiden vuoksi. Jos lapsi kakkii lattialle, on parasta antaa vitsaa jottei kakkisi enää, eikä vain joka kerta siivota.

Kreifi
24.8.2004, 14:31:59
Lapselle voi kai myös sanoa "ei"? Ja jos lapsi ei tottele, hänet pistetään pihalle viikoksi.

Gabriel
24.8.2004, 14:36:22
Toimii kotioloissa, mutta ei välttämättä paikassa, jossa niitä lapsia lappaa kymmenittäin joka päivä. Sitä paitsi olisi liian julmaa bannata viikoksi huonon otsikon takia.

Kreifi
24.8.2004, 14:47:43
Onko se banni huonon otsikon takia vai banni, koska käyttäjä ei tottele annettuja ohjeita ja moderaattorin "käskyjä"?

Gabriel
24.8.2004, 14:52:41
Ei väliä, sillä kummassakin tapauksessa se olisi ylilyönti. Bannaus on enemmänkin yhteisöstä huolehtimista kuin kohteen rankaisemista. Se on keino päästä eroon häiriköstä, ei rangaista huonojen otsikoiden tai parin säännön rikkomisen tapaisista mokista.

Kreifi
24.8.2004, 14:56:59
No juu, en kyllä alunperinkään tarkoittanut bannaamista, vaikka miksei sekin toimisi jos käskyistä huolimatta jäsen rikkoo sääntöjä.

Pointti oli kuitenkin se, että miksi heti tykittää täydeltä laidalta, kun ensin voi ohjeistaa ja näin jäsen ehkä alkaisi toimimaan paremmin?

Gabriel
24.8.2004, 14:59:48
Mikäli halutaan hyviä otsikointeja, on huomattavasti käytännöllisempää olla antamatta huonosti nimettyjen ketjujen olla kuin editoida neuvoa jokaista tapausta erikseen. Silloin kaikkien on väistämättä opeteltava otsikoimaan kohtalaisesti.

Welc
24.8.2004, 15:13:46
Kreifi

Pointti oli kuitenkin se, että miksi heti tykittää täydeltä laidalta, kun ensin voi ohjeistaa ja näin jäsen ehkä alkaisi toimimaan paremmin?

Koska kukaan ei jaksa.

Väänsin opastamisen puolesta aikani, mutten nykyään ohjeista kuin harvoja yksittäistapauksia. Opastettavien välinpitämättömyyden olisi vielä pystynyt nielemään, mutta luovutin kun käytännössä kukaan moderaattori ei välittänyt asiasta paskan vertaa.

Oletteko muut pistäneet merkille äkillisen 12- ja 13-vuotiaiden vyöryn foorumeille?

Riku
24.8.2004, 15:19:35
Oletteko muut pistäneet merkille äkillisen 12- ja 13-vuotiaiden vyöryn foorumeille?
Minä olen. Ja ikäväkseni olen huomannut että juuri tuohon ikähaarukkaan kuulvat jäsenet kirjoittavat hieman puutteellisesti ja harhaanjohtavasti. Itse olisin varmasti samanlainen tuossa iässä, en tiedä mistä se johtuu.

Gabriel
24.8.2004, 15:20:23
Welc toi esille asian toisen puolen, joka varmasti vaikuttaa paljon. "Miksi helvetissä menisin neuvomaan tuota kun tulevaisuudessa pitää neuvoa lisää ad infinitum kun taas näin pääsee koko vaivasta kerralla?" :)

Minäkin olen ihmetellyt nuoremman väen äkillistä paljoutta. Tämä on sinänsä hyvä, sillä saadaan uusia jäseniä, mutta sinänsä huonoa, koska tuon ikäiset yleensä vasta käytäntöjen päähänpaukauttamista tarvitsevatkin. Olisi hienoa, mikäli foorumin keski-ikä olisi vuottakin korkeampi.