View Full Version : Full Metal Alchemist
Tälle Animesarjalle ei vielä ole ollut omaa topiccia. Ainakaan en löytänyt kun tutkin sivustoa.
Toivoisin saavani muiden ihmisten mielipiteitä tästä Full Metal Alchemist anime sarjasta täällä.
Itse olen katsonut kyseistä sarjaa vain vaivaiset 12 jaksoa ja silti olen ihan koukussa siihen. Tämä on mielenkiintoinen, koska tässä on paljon huumoria, mutta myös tässä tapahtuu kaikenlaista outoa ja surullista... Kuten se kun Nina tyttönen muutettiin Alexander koiran kanssa puhuvaksi Chimeraksi. Se oli niin surullista... :doggy: Hauskaa sarjassa on Edvardin suuttuminen aina kun joku sanoo sitä lyhyeksi. ;D Sille tulee kauheat terähampaat silloin ja se huitoo käsillä ja jaloilla joka suuntaan. Ja se kun kaikki ihmettelee et miten Edvard voi olla veljeksistä vanhempi vaikka toinen on jättimäisessä haarniskassa.
Musiikit ovat minusta tässä sarjassa huiput. Tunnari biiisit jäävät päähän soimaan :love: ja muutkin musiikit, kuten jos tapahtuu jotain niin musiikki sopii kohtaukseen hyvin. :)
Suosittelen tätä sarjaa lämpimästi ihmisille, jotka eivät vähästä hätkähdä ja tykkäävät toiminnasta. ;)
Julppa
14.9.2004, 14:31:02
Ei olisi voinu tämäkään topicci parempaan aikaan tulla, itse olin ajatellut että tämä tarvitsee oman topicin.Eli siis asiaan. Ajattelin että tarinastakin olisi hyvä kertoa edes jonkun verran.
Sarja pyörii alkemian, tieteenalan, ympärillä. Sitä osaava saattaa muuttaa aineen muotoa ja koostumusta materiaalin määrän rajoissa. Tätä sanotaan alkemian laiksi.
Itse tarina kertoo kahdesta alkemistiveljeksestä, Alphonse ja Edward Elricistä, jotka äitinsä menetettyään tekevät alkemisteilta kielletyn asian: ihmisen muodonmuutoksen. He yrittävät tuoda äitinsä henkiin mutta luonnollisesti kaikki menee pieleen. Tästä syystä nuorempi veli Alphonse menettää ruumiinsa ja Edward oikean kätensä. Ed onnistuu sitomaan Alin sielun haarniskaan mutta menettää sen hintana vasemman jalkansa. Tästä johtuen Al joutuu elämään haarniskassa ja Ed kahden mekaanisen raajan kanssa. He lukevat mystisestä alkemistien kivestä jolla alkemian lait voi ylittää ja muuttaa mitä tahansa määrästä riippumatta, jopa tehdä ihmisen muodonmuutoksia. Niinpä veljekset lähtevät etsimään tätä kiveä ja matkalla he saavat ja menetävät sekä ystäviä että vihollisia.
Sarja alkaa keskeltä tarinaa Liorin kaupungissa jossa on Al ja Ed pysähtyvät matkalla autiomaan halki. Siellä tapahtuu kummia kaupungin uskonnollisen johdosta. Pian Al huomaa että kyseessä on alkemia ja näkee sormuksen jossa on merkillinen kivi... Pian he alkavat muistella mitä tapahtui ennen Lioria ja siitä alkaa itse juoni kehkeytymään.
Kyseinen anime on lempisarjani, kiitos mahtavien hahmojen, huumorin, jännityksen ja musiikin. Varsinkin myöhemmissä alkaa tarina saamaan jännittäviä käänteitä.
Tällä hetkellä on sarjasta tullut 47 osaa, vain neljä osaa puuttuu niin sarja on jo loppu. Mutta elokuva on tulossa, tätä nykyä sen pitäisi ilmestyä vuoden 2005 puolella.
M1green1
15.9.2004, 13:43:24
Itsekkin meinasin tämän threadin tehdä joskus. :P
Olen itse aika uusi anime "fani", niin en ole kerennyt hirveänä hommamaan animea, mutta nyt tällä hetkellä olen kuitenkin löytänyt kaksi anime sarjaa, joista pidän ja ne ovat Naruto ja Fullmetal Alchemist(lisäksi Hopeanuolen, mutta senhän kaikki ovat nähneet). Esimerkiksi olen nähnyt Inuyashaa, Chrno Crusadee, Sailor moonia ja Dragon ball z:a ja kaikki ovat ollet surkeita tapauksia.
On tullut nähtyä vain 10 jaksoa Fullmetal Alchemistia, mutta hyvä se on ollut tähän mennessä. Toimintaa ja huumoria löytynyt mukavasti ja surulliset kohdat ovat olleet hyvin traagisia. Musikeistakin tykkään...
Eikös se oli Fullmetal Alchemist, eikä Fullmetal alcemist.
Necrofobia
15.9.2004, 15:49:55
Onhan tuota tullu katsottua johonkin toisen tuotankokauteen, muistaakseni jaksoon 26. Sinäänsä ihan kätevä sarja vaikka olen osittain pakon edessä katsonut.
Alku vaikutti ihan hyvältä mutta loppua kohden on mennyt huonompaan suuntaan. Ärsyttävin piirre on se että yhtä ja samaa vitsiä toistetaan kokoajan, eli siis kaikki pilkkaavat Edwardin lyhyyttä ja haukkuvat tätä pavuksi. Ensimmäisen kerran jälkeen se ei ole naurattanut pätkääkään, ärsyttää vain kun sitä on tungettu jokaiseen jaksoon monta kertaa.
Muutenkin todella köyhän japsihuumorin toisto tekee sarjasta aika laimean ja antaa siitä huonon kuvan. Aluksi jopa luulin että sarja olisi niinsanottu "vakava" anime mutta ei. Alku musiikki oli hyvä ensimmäisessä tuotanto kaudessa mutta sen jälkeiset paskat j-rock biisit lähinnä ottavat päähän joten alkusoiton kelaa mielellään pois.
No kuitenkin ihan kohtuullinen sarja kyseessä jota katsoo jos on tylsää mutta animeksi todella huono, IMHO.
Velvety
21.9.2004, 9:19:03
Olen katsonut yhden jakson ja ihan kivalta vaikutti. Edward oli aivan ihanan näköinen ja todellakin oli hauskaa katsottavaa juuri nuo raivokohtaukset, joista Meppu mainitsi aloituspoatsuksessaan. ^_^
Hahmot olivat todella mukavat ja tarina vaikuttaa mukavalta ja ehdottomasti musiikki on kivaa kuunneltavaa, pidän siitä. :) sarjan varsinainen fani en vielä, mutta ehkä kohta kun jaksoja saan enemmän katsottua. Toimntaa sarjasta todellakin löytyy, mikä on hyvä asia. Pitänee katsella tuota sarjaa enemmänkin. :)
//edit:
Muhaha. x) Olen nyt vannoutunut Fullmetal Alchemist- fani (katsokaa ava ja signu :D). Kaikki jaksot on nähtävä, sillä olen nähnyt vasta ensimmäiset 31 jaksoa ja pidän niistä, pahikset ovat aivan mahtavat ja erityisesti minua kosketti tuo mitä Ninalle tapahtui, Nina on nimittäin yksi suosikkihahmoistani, harmi vain, että hänelle kävi niin kuin kävi.
Archux
21.9.2004, 16:47:38
Nojaa, itse ainakin keskeytin kysesisen sarjan seuraamisen. Huumori ei kolahtanut, hahmot eivät erityisemmin miellyttäneet (lähinnä puhuva haarniska ja se pakollinen kamppailulajien taitaminen pilasivat). Toiminnassa ei myöskään ollut erityisemmin kehumista ja niitä pyhiä alkemian lakeja sarja rikkoo jatkuvasti, vaikka joka jaksossa lait kerrataan ainakin kolmeen kertaan.
Juuri äsken päättyi ensimmäinen jakso, ja pitää sanoa että hemmetin kivalta näyttää. Se lyhykäisyyden kiusaaminen kävi hermoille hiukan jo ensimmäisessä jaksossa, kun mitä hemmettiä pitäisi 15 vuotiaalta odottaa? Toisaalta, tämähän on animea, täytyy muistaa. =)
Mutta nätti oli kyllä. Seuraava jakso imutukseen, kiitos paljon. ;D Se alkemia on ideana kovin näppärä ja toteutus toimi ainakin ensimmäisessä jaksossa. Efekteistäkin pidin. Tosin jos tällä yrittikään olla jotain tekemistä tosialkemian kanssa, niin aika pitkälle metsään menee. =) Mutta taasen, täytyy muistaa että kyse on yhäkin animesta. Ensimmäisen jakson alku oli ainakin aika veret hyydyttävä. Katostaas mitä myöhemmissä jaksoissa tapahtuu, vaikka runsaat 40 jaksoa vaikuttavatkin aika huonolta idealta. Samoja ideoita pyöritettiin jo Noirissa 26 jakson turvin, joten mitäköhän tästäkin sitten tulee. Toisaalta Escaflowne piti roskan kasassa esimerkillisesti. Jotenkin vain pelottaa että homma ryssitään viimeistään jossain välissä. Mutta hyvinkin katsomisen arvoinen oli ainakin tähän mennessä.
Joo. Pitkästä aikaa tännekkin postailen. FMA:n ensimmäinen jakso oli ensimmäinen anime minkä näin. Jäis suorilta koukkuun. Olen nyt nähnyt 45 jaksoa, ja ärsyttää kun en saa ladattua loppuja (sarja lisensoitiin), eikä varaa ole ostaakaan.
Sarjassa on paljon toimintaa, herkkiä hetkiä, ja myös loistava tarina. Rakastan Full Metal Alchemistia.
Alphonse Elric \,,/
Kihaku
23.9.2004, 17:40:23
Aloitin juuri vähän aikaa sitten sarjan seuraamisen(kun niin moni oli kehunut ja kaikkee...) ja pidin jo ensimmäisistä jaksoista lähtien. Aluksi idea tuntui vähän oudolta, eikä ehkä alkemia itsessään kuulu mitenkään kinnostuksen kohteisiini, mutta juoni osottautuikin kiinnostavaksi ja se pitää koko ajan mukana. Olen katsonut nyt 30 jaksoa, ja tuntuu, että on paljon kaikkea selvittämättä ja mitä haluaisin tietää... ja on melkein pakonomainen tarve katsoa, joten kai sitä koukussa ollaan. Juoni ei mielestäni ole yhtään ennalta arvattava (yllätyin ja järkytyin aika lailla jaksoissa 7 ja 25). Ehkä yllätyin myös siinä että vaikka anime on hauska(joo, minuun se huumori tepsii), se on myös traaginen ja vakava...En ole oikein varma mihin genreen sen laittaisin. Iloisista asioista siinä ei ole kysekkään, mutta jotenkin sinne onnistutaan saada jotain keventävääkin mukaan.. on se varmaan ihan hyväkin, muuten olisin liian masentunut...Kaikki tuntuu jotenkin vain menevän pieleen.
Henkilöt ovat ihan kiinnostavia, vaikka tärkeitä hahmoja on aika vähän. Suosikkini on Roy Mustang, josta toivottavasti saan tietää vielä enemmän. Edward:n ja Alphonse:n hahmot ovat ainakin tähän asti olleet persoonallisia ja kiinnostavia(ei ole varmaan hirveän monta samantyyppistä löydy). Mangaa olen lukenut jonkun verran ja anime-sarja vaikuttaisi seuraavan sitä. Tietääkö kukaan paljon sitä(siis mangaa) on ilmestynyt Japanissa, ja tuleeko sitä vielä?
Koska anime-sarja on kohta lopussa, pohdin vain kattaako se koko manga-sarjan.
Kolmas jakso on menossa ja aivan mahtava sarja, vaikka en usein arvostele parin ekan jakson perusteella. Oli heti pakko ladata sarjan tunnari, joka on aivan mahatava. Toivottavasti ei vain jaksojen taso laskisi. Huumori ainakin naurattaa ja alkemia on kiinnostava idea.
Onko sarjassa muuten 51 jaksoo, mä oon dc++:lla löytäny vain 50.
Kävin kattomassa myös tulevan elokuvan trailerin mutta eipä se kovin paljastava ollut.
Noirre
4.10.2004, 14:55:34
Loistava sarja jossa on aika pitkälti kaikkea mitä hyvältä sarjalta toivoa saattaa. Draamaa, komediaa, kunnollinen juoni ja uskottavat henkilöhahmot... ehkä hieman romanssiakin, kun katsoo vähän syvemmälle hahmojen välisiin suhteisiin. Musiikki toimii ja piirrosjälki sopii sarjan tyyliin; jotenkin hieman kulmikas ja pelkistetty tapa on ehdottamasti sarjan luonteelle sopivampi kuin unenomainen ja ah-niin-pitkiä-ripsiä-korostava romantiikka-sarjojen tavaramerkkimäinen ilme. Mutta yksinkertaisuus ei suinkaan tee piirrosjäljestä huonoa tai tylsää, älkää siis olettako niin!
Sarjassa pidän siitä että katsojan hoksottimet saavat toimia ja juoni ei väännä rautalangasta tai paukuta pesäpallomailalla päähän tyyliin "HEI! OLEN JUONENKÄÄNNE! HUOMAA MINUT!" Juoni kiertyy ja vääntyy, henkilöt muuttuvat ja päämäärät korvautuvat uusilla. Pituutta on (viiden kymmenen kahden jakson verran), joten keskenkään ei lopu, mutta kyllästymäänkään ei pääse. Kyllä se otteessaan pitää :) Sopiva jaksomäärä nostaa myös sarjan uudelleenkatsomisarvoa. Liian lyhyt jaa liian nopeasti päähän, ja liian pitkä puuduttaa - 52 jaksoa on oikein hyvä luku.
Mitä vielä ylistäisin? Sarjan omaperäisyyttä, kenties. Eipä ole vastaavanlaista juonta tullut vielä vastaan.
9+ jos kouluarvosanoja annetaan. Välillä jotkut asiat junnaavat ikävän tuntuisesti paikallaan, mutta muutamaa vinettämistä en keksi. Ehdottomasti suosittelen sarjaa kaikille ja tutustukaa muutenkin kuin yhden jakson verran, senkin laiskiaiset.
Kihaku
5.10.2004, 12:38:30
Jihuu! Vihdoinkin sain kaikki jaksot katsottua. Niitä on siis 51, ei enempää tai vähempää ja, elokuva on tulossa ensi vuonna luultavasti kesällä... joten odottamaan sitä. Loppu oli hieno, yllätyin monessa kohdassa(kappas vain), ja se oli jotain, mitä en olisi odottanut(niinpä tietysti). En tiedä miten voisin tätä sarjaa oikein riittävästi ylistää... se on niin hieno, ja siitä on tullut yksi lempisarjoistani(ellei sitten se kaikkein paras... no se on niin vaikea päättää).
Siinä on ihanat ja kiinnostavat henkilöt, loistava juoni ja juonen kulku(parhaimmat juonenkäänteet, mitä tähän asti olen nähnyt), tunteisiin vetoava kokonaisuus ja loistava toteutus(ylikäytän "loistavaa" sanaa).
En ehkä aluksi kiinnittänyt huomiota romantiikkaan, mutta tosiaan sitäkin löytyy(kannatan ehd. RoyxRiza paritusta :) )huumorin, vakavuuden ja syvällisyyden keskeltä. Siihen juoneen mahtuu kaikkea...
Sarja oikeasti piti mukana loppuun asti, ja juuri kuin tuntui siltä, että asiat olivat suhtkoht selvillä, jokin kiinnostava käänne ilmestyi taas... joitakin asioita mietin vielä, ja jaksoja(suurinta osaa) pitää katsoa uudelleen. Mitään huonoa jaksoa en muista. Ehkeivät kaikki olleet yhtä kiinnostavia, mutta tiettyjen jaksojen tasoon on vaikea päästä. En ole varmaan seurannut mitään muuta animea niin jännittyneenä(vikan jakson katsoin seuraavana päivänä uudelleen, koska seurasin sitä niin paniikissa, että asioita meni ohi), ja vaikka olenkin saanut sen loppuun, olen jotenkin vielä sen tunnelmissa.
Kohta alan saada vieroitusoireita.... no elokuvaa odotellessa voin katsoa jaksoja uudelleen ja lukea mangaa. Ja joo... sain tietooni, että anime seuraa mangaa noin 25 jaksoon asti, ja sitten loppu onkin enimmäkseen omaa juonta. Tietääkseni manga ilmestyy vielä Japanissa, eikä sitä vielä ole julkaistu kielellä, jota ymmärrän, joten luen vielä netistä. Toivottavasti manga yltää samaan uskomattomuuteen kuin animekin. Yleensä pidän mangasta enemmän(ja se on myös alkuperäinen versio), mutta tuo anime oli vain niin...hieno ja loistava.
EDIT: Musiikista vielä: Minäkin latasin ensimmäisen alkutunnarin (Melissa) heti kuultuani, myös vika (Rewrite) on hyvä. Lopputunnareista en niin paljon innostunut(jonkun verran kuitenkin), mutta niistä ehkä paras on ensimmäinen lopputunnari (Kesenai Tsumi)
Auroch
8.10.2004, 15:35:39
En voi sano muuta kuin että FMA on tosi hyvä sarja. Ehkäpä yksi parhaimmista anime sarjoista joita olen katsonut. Tosin joku 12 jaksoa pitää vielä katsoa ja odotan innolla että pääsen niitä katsomaan kun jäi kesken katsominen juuri niin mielenkiintoiseen kohtaan. Voin hyvillä mielin sanoa että olen koukussa tähän sarjaan :D . Sitten voisi mielä lätkäistä tähän mielipiteet musiikista. Alkutunnareista parhaat ovat mielestäni kyllä Melissa ja Ready steady go. Kaikki jotka eivät ole tutustuneet sarjaan niin se kannattaa tehdä asap. jos ei katso niin jää kyllä paljosta paitsi sanon minä.
Edit: Lisään vielä että Hughesin kuolema:cry: oli minusta erittäin surullista koska minusta hän oli yksi parhaimmista hahmoista. Se oli niin surullista katsoa kun hänen lapsensa kysyin miksi isä haudataan.
Berrycake
11.10.2004, 8:16:39
Ihan alkuun: spoileriläppiä saattaa olla tarpeettomissakin kohdissa, mutta... ei vara venettä kaada, ne?
Nyt olen minäkin tähän kyseiseen sarjaan siis tutustunut neljän jakson verran. Sain haalittua osat 1-4 itselleni, enkä kertaakaan aikaisemmin ollut nähnyt sarjaa laisinkaan, mitä nyt vain olin kuullut suitsutusta siitä eri henkilöiltä. No siis aloitin katsomaan ensimmäistä ihan testi mielessä ja voi poijjaat, olinko myyty :) Oli sen ensimmäisen osan jälkeen pakko katsoa toinenkin ja loput muutkin vielä perään. Nyt ärsyttää kun ei toistaiseksi ole enempää mistä katsoa :p Mutta koko sarja on joka tapauksessa saatava katsottua jossain vaiheessa, niin mielenkiintoiselta ja laadukkaalta se vaikutti ehdottomasti.
Suurimman vaikutuksen sarjassa tekivät ehdottomasti suhteellisen vakava sekä aikuismainen tarina ja ilmapiiri, sopivasti koomisissa pikku kohtauksilla höystettynä. Myös alkemia jo itsessään on aiheena varsin mielenkiintoinen. Jo muutamassa ensimmäisessä jaksossa oli myös muutamia todella härskejä (joka on tietenkin hyvä asia) juttuja, kuten esimerkiksi se kun Al ja isoveljensä (päähenkilö jonka nimeä en muista) koittivat luoda alkemian avulla kuollutta äitiään uudelleen maailmaan, epäonnistuen siinä surullisesti. Luomisprosessin tulos oli tosi inhottavan näköinen epämääräinen elämänmuoto lihaa ja sykkivää sydäntä. Tai jotain... Ungh... sum disturbing stuff :} Samaa voisi sanoa jaksosta 2, jossa Rozen poikakaverin henkiin herättäminen ei ollut myöskään onnistunut kovin hyvin.
Hahmoista sen verran, että pidän metalliarmorissa kuljeksivasta Alista paljon enemmän kuin tästä itse Full Metal Alchemistista (jonka nimeä en edelleenkään muista). Vaikka Al onkin paljon nuorempi, niin hän vaikuttaa silti paljon tasaisemmalta, rauhallisemmalta, kypsemmältä ja loppujenlopuksi viisaammalta kuin vanhempi veljensä. Sitäpaitsi ajatus nuoren pojan lempeästä sielusta "vangittuna" keinotekoiseen ja pelottavankin oloiseen metallikehoon, on niin kovin hellyttävä ajatus. Jään mielekiinnolla odottamaan, miten tarina lähtee jakossa kehittymään ja tietenkin odottelen ratkaisua myös siihen, saavatko Al ja hänen veljensä koskaan omia, normaaleja vartaloitaan takaisin.
Loppumusiikki muuten on aivan huippu, aivan mielettömän tarttuva :) Olisivat laittaneet tämän mieluummin alkutunnariksi.
|| Ai niin! Se päähahmo oli nimeltään Ed. Niinpäs olikin. ^^ ||
Hetki sitten sain katsottua sarjan loppuun. Aivan älyttömän mahtava sarja, ei voi muuta sanoa.
Toisen jakson jälkeen tuli katsottua sarja oikein reippaassa putkessa. Ei ollut luultavasti kertaakaan, jolloin olisin katsonut 4 jaksoa vähempää yhtä soittoa. Jokaisessa jaksossa ehti tapahtua paljon ja se piti pientä (tai siis suurta) jännitettä yllä koko sarjan ajan. Animoinnin jälki oli mahtavaa ja taistelukohtaukset oltiin animoitu hyvin ja kuvaruutu ei vaihtunut joka kerralla siinä BÄNG-kohdassa, joka ärsyttää todella paljon. Vitsit olivat hyvin upotettu kohtauksiin sisälle, kuten Edwardin moittiminen lyhyeksi. Hänen reaktionsa pysyivät hauskoina, koska niitä ei "vedetty yli".
Juoni oli sen enempiä perustelematta parhaita mitä olen nähnyt.
Ainoa miinus tulee joka jakson alussa esiintyneestä videopätkästä, jossa Ed ja Al kertovat equivalent tradesta. Saman asian jankuttaminen alkoi pidemmän päälle kyllästyttämään.
Suosittelen kaikille animen ystäville.
Juu päivällä katoin sitten vikan jakson... :( No puolisen vuotta noitten kattomiseen menikin kun kaikki jaksot katosi yhessä vaiheessa sitte sai siinä latailla niitä jonkun aikaa. Siis sarja oli niin hieno, Musiikit olivat mahtavat, Loppu oli mahtava paitsi että
olisin niin toivonut että Al ja Ed olisivat molemmat "selvinneet". Kamala riemu nousi myös kun Mustang ei kuollutkaan hän on nimittäin yksi lempihahmoistain. :lovetus:
Leffaa ja peliä odotellen tässä nyt sitten eletään. Mutta jos ehkä pääsis sinne portin toiselle puolelle... ;)
Niin ja siis pidin hirmuisasti sarjasta. Vei kokokäden ja sydämmen :>
Ja nyt muuten ketuttaa kun ei oo mitään mitä katsoa... :<
Btw... Tietääkö kukaan onko jatkoa tulossa?
Erittäin hyvä ja mielenkiintoinen sarja, joka hiukan tree gunin tapaan oli alussa aika pelleilyä ja meni lopussa vakavammaksi. Heitetään nyt loppu sitten spoilereihin: Ehkä yllättävin kohta oli Hughesin.....ahem prigatier general Hughesin kuolema. Oikeasti kohta jota en yhtään osannut odottaa, ja joka tuli niin äkkiä. Toinen erittäin yllättävä kohta oli se, että fuhrer (miten se nyt kirjoitetaankaan) oli homonculus. Kokoajan hymyilevä ja miellyttävä tyyppi, jonka mielsin heti hyväksi tyypiksi. Oli yllättävää että hän olikin "pahis." Omasta mielestäni juonessa oli yllättävän paljon hulluja: Esimerkkeinä nyt vaikkapa tämä teurastaja, joka rupesi ihmisiä teurastamaan ja alcemisti, joka yhdisti vaimonsa ja tyttärensä chimeroihin. Portti oli loppuun yllättävän hyvä veto, eikä loppuratkaisua todellakaan osannut odottaa. Muutenkin juoni oli täynnä odottamattomia yllätyksiä ja piti otteessaan. Hyvä sarja loppuun asti, odottamattomasta loppuratkaisusta huolimatta. Sarjalle jätettiin selvästi jatko-osa varaa.
Loppuun muutama kysymys pohdittavaksi. (älä lue jos et halua spoilaantua sarjasta. Vastata tai spekuloida saa):
Eli siis homonculukset syntyivät epäonnistuneista ihmisten henkiinherättämisyrityksistä. Fuhrerin sihteeri oli pääkaksikkomme äiti. Se tumma nainen oli tämän mahtikäden (en muista nimeä, liian kauan aikaa.) veljen tyttöystävä. Se pikkutyttö oli pääkaksikkomme sensein lapsi. Se toinen nuori tyttö oli periaatteessa pääkaksikon sisarpuoli. Tämä kaikki on factaa. Mutta kenen epäonnistumisia olivat Fuhrer ja Glutony? Fuhrer oli luultavasti King Bradleyn. Tässä taas kysymykseksi nousee, että kuka oli King Bradley? Lisäksi liittyykö Mustang jotenkin King Bradleyn surmaan aikaisemmin? (viimeinen lause Mustangilta ennen kuin hän tappaa Furherin: King Bridley, how many times I have to kill you...) Glutonille taasen en keksinyt mitään selitystä mihin sarja olisi viitannut.
Toinen kysymys: Philosopher stonen voiman piti käsitykseni mukaan olla loputon. Kuitenki lopussa onnistuneen human transmutationin yhteydessä kivi katosi? Kuluiko se loppuun, menikö se porttiin vai tapahtuiko sille jotain ihan muuta? Tässä oli muutama kysymys, joita jäin sarjan katsottuani pohtimaan.
Prometheus
15.1.2005, 8:40:32
Fullmetal Alchemist on todella hieno sarja, josta pidin kovasti. Katselin sarjaa topikin perustamisen aikoihin, mutta nyt vasta kirjoitan tänne. Ainakin sarja on tullut katsottua loppuun. Joku sanoikin jo, että sarjassa on kaikkea mitä toivoa saattaa, ja tottahan se on. Saatoin jopa vuodattaa kyyneliäkin useassakin kohtaa.
Sarja vei niin hyvin mukaansa, että se piti katsoa melkein putkeen. Ei monta päivää mennyt, mutten sitten paljon muuta ehtinytkään tehdä. Equivalent Trade tuli kyllä tutuksi, kun ei jaksanut joka kerta nousta tuolilta skippaamaan sitä. Johdannon musiikit olivat ensimmäisellä ja toisella kaudella, sanotaan niitä nyt kausiksi, aika rumat, mutta kaksi viimeistä puolestaan olivat paljon parempia ja mukavan vauhdikkaita. Johdatuksen katsoi vastaan hangoittelematta, kun musiikki ei mitenkään pystynyt raastamaan korvia.
Hahmot olivat suurimmaksi osaksi erittäin hyviä tai vähintään mukiinmeneviä. Ainoa, joka jaksoi rasittaa oli Scar. Rasitus saattoi johtua myös siitä, mitä alussa tapahtui tyypin kanssa. Ed nauratti lyhyyskompleksillaan. Al oli aivan mainio. Haarniska näytti niin paljon inhimillisiä (ja hupaisan näköisiä) tunteita, että kyllä sitä pystyi ihan ihmisenä pitämään. Toisaalta alussa samainen velipoika vähän epäilytti, kun en pystynyt ottamaan luonnollisella tavalla vastaan sitä peltiheikkiä. Mutta onnistuipa se sitten, eikä edes vienyt kovin kauan aikaa.
Sarjassa sattuu ja tapahtuu eikä tylsiä, turhanpäiväisiä jaksoja tainnut olla kuin ehkä pari maksimissaan. En nyt muista niitä, mutta muistan, että ajattelin silloin, että tämän jakson kyllä olisi voinut jättää väliin.
Sarjallehan on tekeillä jatko-osakin elokuvan muodossa. On sataprosenttisen varmaa, että sen tulen katsomaan, jos vain jostakin sen saan käsiini. Elokuvan pitäisi ilmestyä kai joskus tänä vuonna, jos elokuvan viralliseen sivustoon on uskominen.
Moonstone
15.1.2005, 10:54:18
Ihan hyvä sarja. Kaikki 51 osaa tuli katsottua melkein sitä mukaa kun niitä sai. Sarja alkoi kevyesti ja kuten Jubei totesi, se vakavoitui loppua kohden. Sanoisin jopa että siinä jaksojen 10 ja 20 välillä meno muuttui jopa yllättävän synkäksi, kun salaisuus philosophers stonen tekemisestä alkoi avautua.
Sarjan hahmot olivat onnistuneita. Erityisesti se Alphonsien alkemian opettaja (Izumi?) jäi mieleen. Myös se tyyppi, joka oli suorastaan ylpeä siitä pikkutytöstä oli hauska. (Taas näkyy se, että olen tosiaan huono muistamaan nimiä.) Scar oli minunkin mielestä ärsyttävä. Inhosin Scaria heti ensimmäisellä Scarin kohtaamisella. Ensin en voinut uskoa että jollekin hahmolle on annettu näinkin hyvässä sarjassa niin tylsä nimi. Gluttony ja mitä niitä nyt oli menevät myös samaan sarjaan mutta eivät sentään ärsytä. Sitten se rasti mikä sillä Scarilla oli otsassa ei edes muistata arpea niin sekin ärsytti alusta asti. Eikä Scarin touhut sarjan kuluessakaan yhtään parantaneet minun mielipidettäni hahmosta. Onneksi yksi ärsyttävä hahmo ei riitä pilaamaan hyvää sarjaa.
Minua jäi myös hieman harmittamaan kun minulta meni Rosen merkitys juonenkulussa vähän ohi. Oliko se jotenkin tärkeä hahmo juonenkannalta? Mikä se vauva oli? Vauvan tarkoitus? Selittäkää minulle jos jaksatte.
Toinen kysymys: Philosopher stonen voiman piti käsitykseni mukaan olla loputon. Kuitenki lopussa onnistuneen human transmutationin yhteydessä kivi katosi? Kuluiko se loppuun, menikö se porttiin vai tapahtuiko sille jotain ihan muuta? Tässä oli muutama kysymys, joita jäin sarjan katsottuani pohtimaan.Minä jäin sellaiseen käsitykseen että kivi kului loppuun ja katosi. Ihmettelen tosin, että eikös sen Philosophers stonen pitänyt pystyä rikkomaan se equivalent trade (voitaisiin muuten sanoa energian säilymislaiksi).
En muista loppua ihan täydellisesti ja saatan muistaa väärinkin mutta eikös Edvard palauttanut Alphonsen ihmiseksi käyttämällä sitä philosophers stonea. Samalla se kivi katosi ja menettiköhän se Edvard sitten ruumiinsa tai joitain ruumiinsa osia. Ja sitten Alphonse palautti Edvardin omaan ruumiiseensa mutta samalla hän joutui lähettämään Edvardin portin "toiselle puolelle". Asian ydin on se, että minkä equivalent traden mukaan useiden kylien ja jopa kaupunkien ihmisten elämät ovat samanarvoisia kuin Alphonsen oikea ruumis. Voisi olla mahdollista että siinä kivessä ollut sanotaan nyt vaikka "energia" meni portin toiselle puolelle. En kuitenkaan uskoisi tätä koska siinä vaiheessa kun Edvard näki sen toisen maailman, sain ainakin minä sen käsityksen, että kyseinen maailma ei saanut ikinä mitään (ainakaan alkemian seurauksena), vaan siltä aina otettiin jotain. Yleensä ihmisten elämiä.
Toisaalta. Onhan se tietysti mahdollista että philosophers stoneen varautunut energia meni sinne portin toiselle puolelle. Siellähän näytti olevan jopa varsin mukavaa kun Edvard oleskeli siellä aivan sarjan lopussa (Sää oli hyvä ja ihmisetkin taisivat olla suhteellisen iloisia jne).
Noirre
15.1.2005, 11:45:59
Sarjan faneille tiedoksi, että mikäli tietolähteeni (Jyväskylän Videodivarin omistaja) on oikeassa, sarjasta pitäisi tulla boxset myyntiin tämän vuoden puolella. Hinta oli muistaakseni reippaasti alle 200 euroa, mikä on erittäin kohtuullinen, etteikö suorastaan halpa hinta niin monen tunnin loistavasta viihdykkeestä. Koko sarja julkaistaan siis yhdessä ja samassa paketissa, joten alkakaapa lapset säästämään :)
Razakin
15.1.2005, 13:44:31
Sarjan faneille tiedoksi, että mikäli tietolähteeni (Jyväskylän Videodivarin omistaja) on oikeassa, sarjasta pitäisi tulla boxset myyntiin tämän vuoden puolella. Hinta oli muistaakseni reippaasti alle 200 euroa, mikä on erittäin kohtuullinen, etteikö suorastaan halpa hinta niin monen tunnin loistavasta viihdykkeestä. Koko sarja julkaistaan siis yhdessä ja samassa paketissa, joten alkakaapa lapset säästämään :)
Mitä minä olen lukenut juttua noista FMA:n boxseteistä, niin sarja tulee kolmessa boxsetissä ilmestymään. Ainaskin FUNimation on niin itse tainnut ilmoitella. Ja epäilen ettei nyt sarja heti kokonaan boxsettinä tulisi kun edes Amerikassa pyörinyt telkussa kokonaan, vasta taitaa kymmenennen jakson kohdilla pyöriä.
Tässä on minun mielipiteni lopun tapahtumasta:
Lopussa kun Edward melkein kuoli, Aphonce käytti koko kiven voiman Edwardin herättämiseen, eli tavallaan Alphonce katosi, koska Philosopher stone kului siinä loppuun. Edward heräsi, ja suoritti Human Transformation ilman kiveä, mutta Edward ei joutunut oven örvelöiden uhriksi, vaan siirtyi toiseen maailmaan takaisin ja selvisi Alphonsen herättämisestä tavallaan hengissä. Se miksi Edward ei menettänyt elämäänsä ovella, on syynä se että, ovi otti equivalent tradena Edwardin elämän aikana kokemia asioita, muistoja paikoista, joissa hän kävi, muistoja ihmisistä, joihin hän tutustui ja muita muistoja, joita Edward oli kokenut matkan aikana. Niitä nimittäin Edwardilla riitti mielettömästi, koska matkallahan tapahtui mielettömästi vaikka mitä. (lopussahan Edwardin isä selitti pojalleen syyn miksi Edward on yhä hengissä.)
Luulen ainakin, että tulevassa leffassa tulee tavallaan, jatkoa sarjan lopulle, koska sehän jäi tavallaan kesken.Ainakin meillä faneilla olisi kiva nähdä kun veljekset näkevät taas toisensa ja saavat olla yhdessä kuin ennenkin.
Z-e-r-o
9.2.2005, 22:23:08
*krhm* Full Metal Alchemist oli kerrassaankin tapaus, pikainen Amerikan lisessointi meinasi lopettaa subityöt jonnekin jakso 40. kohdalle mutta ovelat subiryhmämme vaihtoivat salanimiin ja näinpä homma jatkui.
Olen itse nähnyt jokaisen 51 jaksosta ja eritoten loppu iskee ja lujaa. Sarjasta löytyy myös muutamia erittäin herkkiä kohtia ja se myös koukuttaa heti ensimmäisen jakson lopusta lähtien.
Korjailen oman ymmärryksen pohjalta muutamia juttuja:
Niin siis se Philosopher Stone pystyy kertaalleen suorittamaan teon jumalaa vastaan ja palauttamaan ihmisen kuolleista tai muuttamaan tätä. Sen jälkeen se häviää. Edward taasen pystyi tekemään sen transmutationin sen takia että hän pisti likoon oman ja veljensä 4 vuoden aikaisen uurastuksen ja tiedot, täten Alphonse herättyään ei muistanut mitään matkasta eikä täten ollut vanhentunutkaan.
Ja siis sen "Gate" (=portti) tarkoitushan oli toimia voimana koko Alkemialle, se söi Sieluja ja kuljetti niitä maailmojen välillä. Näistä sieluista sai alkemia voimansa. "hikari no hoenheim" eli Ed'in ja Al'in isä kertoo sen porttihomman jossain niissä lopun jaksoissa tarkemminkin.
Niin siis se Philosopher Stone pystyy kertaalleen suorittamaan teon jumalaa vastaan ja palauttamaan ihmisen kuolleista tai muuttamaan tätä. Sen jälkeen se häviää.
Offtopiccina on pakko kysyä, että mistä löysit tällaisen viittauksen sarjasta? Näin taisi oikeasti sarjassa olla, koska ilmeisesti lopussa philosopher stone hävisi. Siltikään itse sarjassa ei tätä ennen omasta mielestäni kertaakaan mainittu, että philosopher stonen voima olisi mitenkään rajallinen. Muistaakseni koko sarja antoi ymmärtää, että sen voima olisi loputon ja sillä pystyisi tekemään loputtomasti mitä tahansa. Luulin että ainoa ero "punaiseen veten" kiteytyneeseen muotoon oli se, että punainen vesi kului. Tosin taisi sillä olla hieman huonommat tehotkin, mutta silti. Puhuttiinko elokuvassa ennen philosopher stonen häviämistä kertaakaan, että sen olisi edes mahdollista kulua loppuun tai että sillä voisi suorittaa vain yhden teon "jumalaa vastaan."
Phiosopher stonesta:
Ainakin minulle sarja antoi sellaisen kuvan, että se philosopher stonen voima vähenee, joka kerta kun sitä käyttää. (jos muistatte sen miehen joka yritti parantaa ihmiset Fossiilitaudilta siellä eräässä kaupungissa, hänen philosopher stone menetti voimansa jonkun ajan päästä.) Eihän siinä muutenkaan olisi ollut mitään järkeä, että se kivi kestäisi ikuisuuden. Sittenhän sillä voisi herättää maailman kaikki ihmiset takaisin elämään..
Ainakin minulle sarja antoi sellaisen kuvan, että se philosopher stonen voima vähenee, joka kerta kun sitä käyttää. (jos muistatte sen miehen joka yritti parantaa ihmiset Fossiilitaudilta siellä eräässä kaupungissa, hänen philosopher stone menetti voimansa jonkun ajan päästä.) Eihän siinä muutenkaan olisi ollut mitään järkeä, että se kivi kestäisi ikuisuuden. Sittenhän sillä voisi herättää maailman kaikki ihmiset takaisin elämään.
Oma käsitykseni oli että tämän kyseisen fossiilitaudin kivi oli kiteytetty tästä punaisesta vedestä. Nämä olivat samoja palasia, joita homonkuluksien piti syödä saadakseen ihmismuotonsa. Tämä oli myös samanlainen kivi, joka oli piispatyypillä alkujaksoissa. Tämä niinsanotta "fake philosopher stone" Jos oikein ymmärsin niin juuri nämä kivet kuluivat käytössa. Niilläkin pystyi tekemään pieniä ihmeitä esim parantamaan ihmisiä, mutta esim henkiinherätystä niillä ei voinut tehdä.
Alphonse katosi Edwardia parantaessa ja Edward teki sen jälkeen onnistuneen Human Transformationin ilman kiveä.
Näin kävikin, mutta ymmärtääkseni kyse oli philosopher stonesta. ;)
Äh. Minä menin jo ihan sekaisin. :P Mutta kyllä minä olen silti edelleen samaa mieltä kuin ennenkin..
Alphonse katosi Edwardia parantaessa ja Edward teki sen jälkeen onnistuneen Human Transformationin ilman kiveä.
Yozora
11.2.2005, 20:57:50
Se pikkutyttö oli pääkaksikkomme sensein lapsi. Se toinen nuori tyttö oli periaatteessa pääkaksikon sisarpuoli. -- Fuhrer oli luultavasti King Bradleyn.
Jos tarkoitat Wrathiä ja Envyä, niin he olivat kyllä molemmat miespuolisia. Ja Fuhrer ja King Bradley ovat sama henkilö. Fuhrer on titteli, King Bradley on nimi.
Oli pakko tulla oikaisemaan.
Itse seurasin FMA:ta hyvinkin intensiivisesti samaan aikaan kun se näkyi Japanissa, eli nyt sen näkemisestä on jo jonkin verran aikaa. Tykkäsin valtavasti animen tummasävyisestä tarinasta ja hyvinluoduista, uskottavista henkilöhahmoista. Sarja liikkui hyvää vauhtia eikä sisältänyt loputonta määrää muka-hauskoja fillereitä, kuten esimerkiksi Naruto valitettavasti tapaa ajoittain tehdä. Edin ja Alin veljessuhde lämmitti mieltä, ja varsinkin Al keräsi paljon symppispisteitä. Lempihahmoni ovat kuitenkin ehdottomasti Greed ja Crimson Lotus Alchemist Kimblee (OTP, huhuhu! <3).
Ehdottomasti yksi lempianimeistani. Elokuvaa odotan innolla.
Nyt kun vielä saisi jossain vaiheessa sen mangan luettua...
Z-e-r-o
12.2.2005, 2:25:49
Offtopiccina on pakko kysyä, että mistä löysit tällaisen viittauksen sarjasta? Näin taisi oikeasti sarjassa olla, koska ilmeisesti lopussa philosopher stone hävisi. Siltikään itse sarjassa ei tätä ennen omasta mielestäni kertaakaan mainittu, että philosopher stonen voima olisi mitenkään rajallinen. Muistaakseni koko sarja antoi ymmärtää, että sen voima olisi loputon ja sillä pystyisi tekemään loputtomasti mitä tahansa. Luulin että ainoa ero "punaiseen veten" kiteytyneeseen muotoon oli se, että punainen vesi kului. Tosin taisi sillä olla hieman huonommat tehotkin, mutta silti. Puhuttiinko elokuvassa ennen philosopher stonen häviämistä kertaakaan, että sen olisi edes mahdollista kulua loppuun tai että sillä voisi suorittaa vain yhden teon "jumalaa vastaan."
Ihan vaan siitä kun Dante ja ne muut vastaavat olivat tehneet jo monta kiveä. Ja siirtäneet sielunsa monta kertää. Ja punaisella vedellä ei pystynyt muuntamaan ihmisiä ja siitähän siis syntyi tuo feikki Philosphers Stone joka tuhoutui käytössä. Se kunnon Philosopher Stone ei varmaankaan kulu "normaalissa" käytössä mutta nämä vähän erikoisemmat käyttötarkoitukset kyllä hävittävät sen voimaa.
Sarjaa tarvii muutenkin ehkä katsoa useampaan kertaan, ristiriidat täälläkin häviäisivät.
Noh, philosopher stone on kieltämättä sellainen aihe, josta kaikilla on erilainen mielikuva. :huh: Pitää varmaan katsoa jaksot uudestaan ja perhtyä tarinaan oikein kunnolla. ;D Loppu oli hieman hankala, koska siinä tapahtui niin paljon ja pienessä ajassa, että aivot jäivät asioissa jälkeen. ;D
Tahtoisin vastauksen seuraavaan kysymykseen.
Jäi tuossa mietittämään että minkä ihmeen takia Ed ja Alin isä tuli ja meni niin nopeasti? Itseäni häiritsee aika hirmuisesti asia ja olisi kiva saada vastaus. Syy on luultavasti kerrottu jossain kohdin mutta en kai ole katsonut tarpeeksi tarkasti. Itse olen päätellyt että Hohenheim lähti koska hän oletti ettei Edi haluaisi häntä lähelleen. :huh: Toivon että tajusitte mitä meinasin.
Minä olen katsonut FMA:ta sellaiset 40 jaksoa ja voin sanoa että varmaankin yksi parhaimmista animeista, jonka olen nähnyt. Välillä saa nauraa vedet silmissä ja välillä herkistellä silmät kirkkaina. Myös jännitystä on riittävästi ja juonihan on tietenkin todella hyvä.
Minkäänlaista itsensä toistamista animessa ei ole. Oikeastaan en keksi yhtään mitään huonoa pulta koko animesta. Aivan mahtava. :)
Kalabatik
7.3.2005, 9:29:45
Morjens
FullMetal Alchemist oli ensimmäinen laadukas anime mitä vilkaisin ja heti rakastuin. Isoveljeni omisti 20 ensimmäistä jaksoa ja nuo tuli katsottua päivässä-kahdessa. Nyt parin kuukauden odottelun jälkeen isoveljen kaveri sai kiikutettua kaksi ihanaa dvd-plättyä josta löytyi kaikki jaksot. Jihaa! Odotus ohi. Viikonloppuna katsoin ihan putkeen kaikki 21-51 jaksot joten nyt voin vihdoin kertoilla mielipiteitäni.
Juoni on mielestäni loistava ja paranee aina loppua kohti. Philosophers stone oli oikeasti mielenkiintoinen ja sitä jaksoi seurata koko sarjan ajan. Philosophers stonen salaisuudet aukenivat pikkuhiljaa ja samalla sarja tuli jatkuvasti mielenkiintoisemmaksi. Juoni oli rautaa aivan loppuun asti, mutta lopussa päähän taottiin niin tuhottomasti tavaraa, että meni pakostakin sekaisin. Jäi vähän sellainen oli, että sarja olisi puristettu 51 jakson pituiseksi. Ed oli melko tavallinen peruspäähenkilö ja välillä vähän ärsyttäväkin hahmo, mutta onneksi Al tuli aina hätiin ja takoi Edin päähän vähän järkeä. Alphonse loisti ainaa ääninäyttelijästä lähtien. Muista hahmoista voisi mainita Winryn (<3), Armstrongin ja Hughesin. Minä pidin kun loppupuolella Winry otettiin mukaan, mutta Armstrongia (ja hänen lihaksiaan) olisi saanut olla enemmän. Pahiksista ainoastaan Gluttony jäi mieleen hauskana pallerona.
Opening ja Ending musat olivat onnistuneita. Ei tule mieleen jätinkö kertakaan Openingia katsomatta, mutta loppubiisejä ei aina jaksanut katsoa. Viimeisen tuotantokauden opening, REWRITE ja kolmannen ending, MOTHERLAND olivat ehdottomasti parhaat. Muut sarjan musiikit olivat varsin mitäänsanomattomia verrattuna esimerkiksi Narutoon. Kaikki tylsiä pimputuksia jotka jäivät puheen alle eikä yhtään biisiä muistu mieleen.
Sarja on lisensoitu joten sen löytäminen netistä on hieman normaalia hankalampaa, mutta kyllä se sieltä löytyy. Suurena fanina on käynyt mielessä jos ostaisi DVD boksin kunhan sellaisen jostain Suomesta järkevään hintaan (N.150¤ tai vähemmän) saisi. Mutta mutta, aivan perkeleen hyvä sarja ja katsokaa kaikki vähintään se ensimmäinen jakso (ja Motherland ending video. JAHUU!!).
Elokuvaa odotellaan ja jos luin oikein, se sijoittuu kaksi vuotta sarjan tapahtumien jälkeen. Mahtavaa!
Davidson
24.3.2005, 9:49:35
SAATTAA SISÄLTÄÄ SPOILEREITA, JOTEN LUKEKAA SILLÄ SILMÄLLÄ!
Jesh, Full Metal Alchemist! :headbang: Toiseksi kovin anime-sarja maailmassa ehdottomasti. Harmi, kun sarja ei kestänyt kuin vähän päälle 50 jaksoa, olisi nimittäin niin mielellään katsonut enemmänkin. Mutta näin sarja pysyy kai koko ajan tuoreena, ja eikä kyllästymisen vaaraa ainakaan ole.
Siitä on jo vähän aika, kun kattelin kyseisen sarjan läpi, mutta yritelläänpäs nyt hieman muistella. Hmm...Juoni on loistava: Mukana on niin dramatiikkaa, yllätyskäänteitä kuin huumoriakin. Hahmot ovat ikimuistoisia, joista Armstrong ja Hughes jäivät erityisesti mieleen. Musiikit loistavat, vaikka loppupään jaksojen alku- ja lopputunnarit eivät enää sykähdyttäneetkään aivan entiseen malliin.
Sarja tuntui kyllä laahaavan alussa vähän liian pitkään, mutta ensimmäiset jaksot olikin varmaan pyhitetty pääasiassa vain eri hahmojen esittelemiseen, joten vain pieni miinus tästä. Sarja oli myös kieltämättä väkivaltainen, välillä ehkä vähän liiankin. Lisäksi petyin siinä mielessä hieman loppuun, että se ei tarjonnut oikeastaan sitä happy endingia, jota itse ainakin odotin. Kolikon kääntöpuolena voidaan kuitenkin todeta, että sarja ei päättynyt aivan perinteisimmällä tavalla, mikä on hyvä asia. Antaapahan ainakin aihetta odottaa tulevaa elokuvaa sarjasta. =)
Lord JF
11.7.2005, 9:45:18
Sainpas viime yönä katsottua vihdoinkin loput sarjan jaksot. Yksi parhaista animesarjoista joita olen nähnyt. Hahmot olivat hyvät ja Roy Mustang sekä Lust olivat etenkin mieleeni. Sarjan alku oli ehkä hieman hidastempoinen, mutta 20. jakson paikkeilla rupesi käymään todella mielenkiintoiseksi. Loppu ei ollutkaan ihan onnellisin mahdollinen, vaikka en kyllä uskonutkaan missään vaiheessa että se ihan mukavin vaihtoehto toteutuisi.
Alunperin kirjoittanut Qure
Tahtoisin vastauksen seuraavaan kysymykseen.
Eikös Hohenheim lähtenyt tapaamaan Dantea kuultuaan lastensa mainitsevan tämän. Hoitelemaan vanhoja kalavelkoja siis.
painajaisesi
12.7.2005, 21:42:48
en ole koskaan katsonut koko sarjaa. . . /vaikka mieli tekisi. . ./ huomenna saan siitä pari jaksoa ja odotan sitä jännityksellä :D
onko kenelekään tietoa kuinka monta noita jaksoja on kaiken kaikkiaan? olisi toooosi kiva tietäää :)
Lord JF
12.7.2005, 22:34:28
Alunperin kirjoittanut memo
51 jaksoa + elokuva/-t
Elokuva täh, mitä, häh, missä, pakko nähdä kerro lisää!!
Elokuva täh, mitä, häh, missä, pakko nähdä kerro lisää!!
Leffa ilmestyy suhkoht pian Japanissa, joten DvD-julkaisua saamme odottaa suht pitkään.
Luojan kiitos leffa tulee olemaan jatkoa itse tarinalle, eikä mikään erillinen pikkutarina, kuten useimmat sarjoista tehdyt anime-leffat tuuppaavat olemaan.
Kulkee nimellä The Full Metal Alchemist: Joku Shambala-juttu :) (Oon pahoillani, en muista koko lisänimeä.).
Leffa on siis ns. 52 episodi, jossa Al ja Ed tapaavat jälleen. Leffan trailereissa on näytetty kummatkin aikuisina, ainakin vanhoista hahmoista Hughes (WTF O_o?), Roy, Envy.
Kun veljekset erosivat, niin kummatkin tutkivat keinoja tavata toisensa uudelleen. Ed keskitty tieteeseen, Al alkemiaan. Ed kokeilee päästä takas omaan maailmaansa, mutta kuulee jostakin mystisestä paikasta, jonka nimi on Shambala. Pääseekö Ed sen kautta takaisin maailmaan :O? Nämä ovat siis trailereista ja ennakoista koottua tietoa.
Awwh, Full Metal Alchemist, yksi lempianimeni <3
Olen katsonut koko sarjan, ja lisääkin olisi puolestani saanut olla (tosin ei ehkä kiintolevyni kannalta joka on iiihan täynnä :F) Elokuvaakin odotan innolla...
En edes muista miksi alunperin kiinnostuin koko sarjasta. Noh, kuitenkin. FMA jaksoi pitää pauloissaan loppuun asti, vaikka pidinkin siitä hiukan enemmän alussa, jossa se tuntui olevan hauskempi. Kuitenkin jo alusta lähtien sarja oli vakavampi kuin mitä olin odottanut. Se myös kiehtoi tässä sarjassa. FMA tosiaankin onnistui herättämään tunteita, milloin se oli naurua ja milloin itkua. Loppuratkaisu onnistui yllättämään minut, vaikka olisinkin sen toivonut olevan erilainen...
Hahmoista tykkäsin myös kovasti (noh, poikkeuksiakin riitti muutama). Hmmh, ja alussa en oikein pitänyt Alista. Ruma ja iso haarniska laahuamassa Edin perässä. Noh, sarjaa katsottuani ei Al ollut enää pelkkä haarniska... Vaikka koskaan en mitenkään "rakastamaan" Alia oppinutkaan :P Tietenkään sarja ei olisi ollut mitään ilman armeijan joukkoja, Royta ja kumppaneita (Roy <3) Ne vaatteetkin ovat niin ihanat~
Sarjan alku-ja lopputunnarit olivat mielestäni hyviä, muusta musiikista en osaakaan sanoa oikein mitään. Siitä on jo jonkin aikaa kun sarjaa katsoin, eikä mikään musiikki ole oikein jäänyt päähän :o Ei kai se sitten ollut sen arvoista... Seiyuut sopivat todella hyvin rooleihinsa. Tosin aina Envyn äänen kuullessani tuli automaattinen mielleyhtymä kyseisen seiyuun toisesta roolista, Galaxy Angelin Fortesta. Ei siinä mitään pahaa, se ääni oli sopiva Envylle.
Full Metal Alchemist on sarja jota voisin suositella melkein kelle tahansa animen ystävälle. Se sisältää huumoria, silti siinä on hyvä juoni eikä se ole pelkkää "pelleilyä". Toimintaakin siinä on jonkin verran, muttei liikaa. Kaikki katsomaan~
Velvety
16.7.2005, 10:12:50
Voisinpa vihdoinkin kertoa mileipiteeni tästä sarjasta kokonaisuudessaan. Luvassa siis hehtaaripostaus. \o/
Elikkä olen katsonut sarjan kokonaan tuossa monia kuukausia sitten, mutta sain vasta nyt aikaiseksi tulla kertomaan tästä sarjasta oman mielipiteeni. Jos sarjaa pitäisi kuvailla yhdellä sanalla, se olisi ehdottomasti loistava. Todellakin.
Sarjassa oli vaikka mitä juonikäänteitä ja pahikset olivat kerrassaan herttaisia, ainakin Envy oli kaiken mielipuolisuutensa ohella sarjan lopussa. Lust oli persoonaltaan oikein mukava hahmo, aluksi inhosin häntä jostain syystä, mutta kun hän vaihtoi puolta sarjan 47. osassa (muistelisin niin) ja auttoi Ediä ja Alia, joka taas Philosopher's Stonena auttoi Ninan isää (joku Tuckerko se oli?) herättämään tyttärensä henkiin.
Päähenkilöt olivat kumpikin hauskoja, ainakin Ed oli todella herttainen poika minun mielestäni. <3 Sen raivokohtaukset olivat kerrassaan loistavaa katsottavaa. Joka kerta, kun Ediä sanottiin pieneksi, poika sai sellaisen sätkyn, ettei kyllä koskaan ole nähty. Muistan vieläkin, kun olin tukehtua nauruun ensimmäistä osaa katsoessani. <3 Myös sivuosissa olleet hahmot olivat todella mukavia minusta, jotkut heistä olivat jopa juonellisesti aikas tärkeitä, kuten vaikkapa Hughes ja hänen vaimonsa, joka ampui miehensä jossain näissä loppupään jaksoissa. En kyllä ymmärrä, että oliko tämä naikkonen homunculus loppujen lopuksi vai oikea ihminen. Roy Mustang oli loistava hahmo, hän raivosi aina Hughesille puhelimessa, joka ylisti omaa tytärtään ja vaimoaan. :D Unohtamatta tietenkään, että vaati Mustangia menemään naimisiin. Hughes oli hauska hahmo. <3
Sarjan tarina oli mieleeni. Se ei ollut ihan koko ajan sellaista lässyti-lässyti asiaa, ja taistelujen keskellä ei mitään muistelukohtauksia tullut kovin usein, näin ollen kaikki kamppailut saatiin tiivistettyä siististi 2-3 jaksoon, toisin kuin Narutossa joku tappelu saattaa kestää 8 jaksoa putkeen. Fullmetal Alchemist on minusta muutenkin suhteellisen lyhyenä animena paljon parempi verrattuna Narutoon, jossa ei ole enää minusta tarinasta mitään tietoakaan. FMA on niitä ensimmäisiä animeitani, jotka kokonaan olen jaksanut katsoa (muut: GNG, Escaflowne) alusta loppuun ja pidin heti. <3 Tylsiä jaksoja ei sarjassa oikeastaan ollut ja kaikkien hahmojen, myös sivuhenkilöiden ja päähenkilöiden, elämää seurataan sarjassa, että tämä ei kietoudu ihan kokonaan päähenkilön ympärille ja hyvä niin. :)
Musiikki oli todella kaunista. Varsinkin openingit ja endingit olivat mieleeni. Melissa erityisesti jää soimaan päähäni joka kerta, kun kuulen kyseisen kappaleen. Unohtamatta ihanaa Brothers nimistä kappaletta. Siinä vasta todella kaunis kappale. Sanat ovat venäjäksi, mutta haittaneeko tuo. Luulin kyllä niiden ensiksi olevan japaniksi, mutta sain yhdeltä kaverilta tietää, että ne olivat venäjäksi. :3 Tyksin kovasti kappaleesta, ihana. *love* Minulla oli animen soundtrack, mutta hukkasin sen johonkin luokkaretkellä. Voi pirkule. :( Nyt joudun kaivamaan netistä jonkun luotettavan paikan, josta hommata se. Googleeh~
Joo. Fullmetal Alchemist on ihana sarja. Oli kivaa katsoa ne kaksi viimeistä jaksoa, kun jakson 50 lopussa Ed kuoli, kun Envy löi kivitetyn kätensä pojan läpi. Jaksossa 51 Ed herää henkiin ja muut häippäsee. Lopulta siellä ihme oopperatalossa ei olekaan muita kuin Roze, Ed ja Wrath, kun muut ovat lähteneet karkuun. Pöljät. Sitten Ed herättää veljensä henkiin ja kuspahtaa ja sitten tulee ns. epilogi, jossa kaikki asuu Rizenbulissa kun taas Ed öhh... Saksassa? o__O Sarja loppui mukavasti ja jää ainakin miettimisen aihetta, että mitäs sitten tapahtuikaan. Toivottavasti elokuva tulee pian. <3
Ai joo. Toisella foorumilla joku väitti, että jaksoja on 52. Sarjaa 51 + joku spesiaali, onko tuo totta? Jos on, mistä tämän spesiaalijakson saisi? Minä en kyllä usko tuohon ennen kuin joku vahvistaa asian minulle. :)
<3 Myös sivuosissa olleet hahmot olivat todella mukavia minusta, jotkut heistä olivat jopa juonellisesti aikas tärkeitä, kuten vaikkapa Hughes ja hänen vaimonsa, joka ampui miehensä jossain näissä loppupään jaksoissa. En kyllä ymmärrä, että oliko tämä naikkonen homunculus loppujen lopuksi vai oikea ihminen.
Huhghesin vaimo oli oikea ihminen, joka rakasti miestään kovasti. Kun Hughes sai vihdoin tietää sen, että miten syvälle Homunculukset olivat tunkeutuneet armeijaan, niin hänet sitten piti poistaa, ettei totuus tulisi kaikille ilmi. Envy oli se joka hänet tappoi, vieläpä ehkäpä julmimmalla tavalla. Hän muuttui hänen vaimonsa näköiseksi ja tappoi hänet. Tämä selittää sen, kuinka Hughes suorastaan jähmettyi, ei hän voinut nostaa edes sormeaan rakkaan vaimonsa ulkomuotoa vastaan.
Ai joo. Toisella foorumilla joku väitti, että jaksoja on 52. Sarjaa 51 + joku spesiaali, onko tuo totta? Jos on, mistä tämän spesiaalijakson saisi? Minä en kyllä usko tuohon ennen kuin joku vahvistaa asian minulle. :)
Ei mitään spesiaalijaksoja ole, itse elokuva on ns. 52:s episodi, jossa Full Metal Alchemistin tarina vihdoin päättyy ja veljekset palaavat yhteen.
debtor
16.7.2005, 13:43:24
...Tästä syystä nuorempi veli Alphonse menettää ruumiinsa ja Edward oikean kätensä. Ed onnistuu sitomaan Alin sielun haarniskaan mutta menettää sen hintana vasemman jalkansa...
Pilkunviilausta, mutta Ed ensin menetti vasemman jalkansa ja sitoi sielun oikealla kädellä, ei päin vatsoin... :P
Mutta asiaan. Itse mangana tätä luen, ja suuri fani olen. Varsinkin kohtaukset herra Armstrongin ja Gluttonyn kanssa ovat mahtavia (Oh, the landmark.. ja Can I eat him?).
Mutta siis onko sitä vain 51 jaksoa animena? Sehän on pirun vähän.
Webziz
16.7.2005, 19:04:16
Mutta siis onko sitä vain 51 jaksoa animena? Sehän on pirun vähän.
Ehkä _liikaa_. Sarja väsähti täysin joskus kolmannenkymmenennen episoodin kohdalla.
Liika on aina liikaa, paitsi Maison Ikkokussa.
Webziz
17.7.2005, 22:51:04
olin eilen kirjoitavinani tänne tämän saman kysymysken mutta ei se sitä nähtävästi julkaissut... tai sitten olen sekoamassa /joka on ihan mahdolista/ no kuitenkin. . . olisiko kellään mitään hajua mistä fma:ta saa mangana /mielumin jokin sellainen sivu josta voi ladata ne kaikki eikä vain irto osia/ olen poukkoilut ympäri nettiä enkä ole löytänyt jälkeäkäään. . . .
Manga on lisensöity, joten mikäli olen oikein käsittänyt, niin foorumien sääntöjen mukaisesti sen imuttamisesta ei saa puhua.
Hajoa siihen sitten.
Kaiowas
17.7.2005, 23:07:55
Tämä on aivan mahtava sarja...Ensimmäiset kolme, neljä jaksoa olivat vähän tylsiä...jos nyt niin voi sanoa, mutta hetken kuluttua huomasin, että ei prkl minähän olen koukussa tähän sarjaan. Al ja Ed on aivan mahtava pari valjakko. Vaikka sarja on periaatteessa pitkälti vanhan toistoa, mutta silti siinä oli jotain joka vetosi. Ehkä sankareiden traaginen tausta ja sarjan draama kolahti minuun ihan kympillä. Mutta siis suosittelen kyllä kaikille ja kannattaa katsoa se muutama jakso ennen kuin heität lusikan nurkkaan...Elokuvaa odotellessa...
Umm...
Full Metal Alchemist, ehkäpä paras shounen-sarja jonka olen nähnyt, myös kaikkein oudoin sellainen. Normaalisti shounenit painottaa pääosin juuri siihen taisteluun/urheiluun, mutta mitä teen kun tulee vastaan sellainen, joka painottaa juoneen? No tyksin aivan jumalattomasti!
Full Metal Alchemist oli kyllä rehellisesti kultaa, animointi, hahmot ja juoni olivat mahtavia, musiikki ''vain'' hyvää. :)
Ensimmäiset kaksi episodia olivat kieltämättä hieman laimeita, en kuitenkaan ollut nähnyt FMA:ta ennen muuta kuin Narutoa ja verrattuna Narutoon, en FMA:n kahesta ekasta episodesta hirveemmin tykkäillyt, tai pahemmin koukuttunut.
Sitten tuli kolmas jakso...
Tälläistä todella kaunista, rauhallista ja surullista animea en ollutkaan pahemmin nähnyt. Ajatus itsestäni veljesten asemassa ja hahmojen traagisuus olivat jotain uutta ja silloin ensimmäisen kerran sarjasta aloinkin kunnolla tykkäämään. Sarjan mahtavuus ilmeni vasta seitsemännessä jaksossa, jota edelleenkin pidän hienoimpina anime-kokemuksinani ja jonka olen uudelleen katsonut monesti. That's just sad.
Silloin myös vähän ihmetytti sarjan vakavuus. ''Hei, eihän sen näin pitänyt mennä!'', minä ajattelin ''Ei tämä näin synkäksi voi mennä, vastahan heitettiin vitsiä''. FMA on hyvinkin synkkä sarja, vaikka huumoriakin löytyy.
Hahmot olivat loistavia FMA:ssa ja minua piristytti paljon se, että sivuhahmoille annettiin näinkin paljon tilaa sarjassa. Edin ja Alin veljessuhde oli jotain todella aitoa ja melkein käsinkosketeltavaa, muutenkin sarjan hahmojen suhteet toisiinsa olivat minusta hyvin aitoja ja mukavia.
Suosikki-hahmoni oli varmaan itse täysmetalli-alkemisti, Ed. Ed on minusta hyvin rakennettu ja aito hahmo. Ei mikään liika hyvis, muttei pahiskaan, mutta pitää palavasti huolta rakkaistaan ja on valmis uhrautumaan veljensä puolesta milloin tahansa. Itse pikkuveljen omaavana pystyin samaistumaan helposti häneen.
Animointi taas oli todella sulavaa ja useita animeita vaivaavaa ''Jotkut jaksot paskaa''-juttua ei ollut ollenkaan, vaan sarjan taso oli hyvää alusta loppuun. Musiikit olivat ihan hyviä, erikoismaininta erittäin hyvistä loppareista <3.
Juoni oli kyllä loistava, sarjan tapa paljastaa aina pieniä paloja kuviosta sai mielenkiinnon pysymään yllä alusta loppuun. Pidin myös tavasta, kuinka kaikki pahikset olivat alusta saakka selvillä ja tunteesta, kuinka koko kuvio oli vain Homunculusten suunnitelmaa. Se nimittäin tuntui siltä, että kaikkea ne pyörittelivät käsissään.
Todella hieno sarja hienolla lopulla. Ei kuitenkaan yllä kultaiseen kolmikkoon, mutta miltei.
Darruel
30.7.2005, 14:52:11
Jeh, sain minäkin tämän mahtavan anime-sarjan katsottua. Siskolla näin ja on nyt pakko hommata tämä sarja itselleenkin ettei aina tarvitsisi siskolle matkata, kun haluan katsoa sitä. Kaikki oli aivan loistavaa. Hahmot, musiikki, tarina... missään ei ollut vikoja.
Hahmot olivat kaikki persoonallisia ja erilaisia. Eivät toistensa kopioita tai mitään muuta vastaavaa. Suosikkihahmoni on joko Envy tai sitten itse Full Metal Alchemist Edward. Homunculusit ovat ehkä parhaimmat pahikset mitä olen koskaan nähnyt missään. Kaikenlaiset elokuvat ja kirjat mukaan luettuna. Kun asiat alkoivat selviämään, niin todellakin tuli sellainen olo, että kaikki oli näiden kavereiden näpeissä. Järkytyin aidosti, kun paljastui että King Bradley on Homunculus.
Gluttony ja Shou Tucker pienen muodonmuutoksensa jälkeen olivat mielestäni oikeasti inhottavia kavereita.
Musiikit olivat laatukamaa joka osa-alueella. Niin alku- kuin lopputunnaritkin ja taustamusiikit olivat täydellisiä. Mistään ei löytynyt valittamista.
Veljesten tarina on todella traaginen, ja heidän matkansa seuraamisen aikana alkaa kehittyä aito sääli heitä kohtaan. Myös kaikki muut osa-alueet tarinassa ovat loistavia. Sarjan tapa paljastaa pieniä palasia totuudesta oli yksi suurimpia syitä siihen, miksi jaksoi katsoa jakson toisensa perään. Pari ensimmäistä jaksoa katsottuaan oli vähän pimennossa, ne kun heittävät suoraan toiminnan keskelle, mutta kolmannen jakson jälkeen alkavat asiat selvitä, kun seurataan veljesten alkuvaiheita.
Aivan loistava sarja, jossa ei mitään valittamista ole, ja nousi saman tien suosikkisarjojeni joukkoon. Tätä sarjaa ei missään nimessä saisi jättää katsomatta.
HimuraKenshin
1.8.2005, 10:13:22
FullMetal Alchemist on loistava!! :D
Itselläni on DVD:llä 12 jaksoa...eihän niitä ole enempää suomeen tullutkaan (kait :huh: ) Minusta parhaat hahmot ovat Homunculus -hyypät (Envy, Lust, Greed jne.) Ja pakkohan on Edistä ja Alistakin pitää :)
Olen lukenut spoilereita, ja niiden mukaan sarjan loppu kuulostaa aika öh...sekavalta. Tai ainakin minun mielestäni. Kuulemma sitä loppua on taas menty sotkemaan (kuten Rurouni Kenshinissä)
karpo90
1.8.2005, 21:43:32
Minäkin olen sarjaa katsonut alle 20 jaksoo, ja tiedän että pidän paljon FMA:sta. Minua naurattaa aina eritoten Edin reaktio, kun häntä sanotaan lyhyeksi ;D .
Surullista on todellakin, taas kuten topicin perustaja mainitsi, on kun Alexanderin oma isä tekee hänestä chimeran, itkin melkein, mutta pidin itseni onneksi miehenä =D .
Alkin on hieno hahmo ja hauska ja suhtautuu realistisesti siihen, että ihmiset pelkäävät ja/tai ihmettelevät häntä. Itsekkin saattaisin olla hiljainen, kun kukaan ei ymmärtäisi minua.
Loistava sarja jatkan seuraamista loppuun asti :up:
kLassik
3.8.2005, 11:05:20
Olen katsonut sarjaa mahtavat 3 jaksoa :eh: mutta hyvältä näyttää. Huumoriakin löytyy sopivasti. Erityisen hauskaa on aina kun Ediä sanotaan lyhyeksi ja se sekoaa niin maan perusteellisesti. Minua häiritsee kyllä vähän kun Alin ääni kaikuu niin siellä haarniskassa.
Ja FMA:n tunnari on niin paras :D
black_hawk
6.8.2005, 1:42:23
Itse olen aika uusi animen ystävä. Joten en ole nähnyt kovinkaan montaa anime mutta tätä olen ehkä jonkun 10 jaksoa ja voin sanoa että yllätyin sen "raakudesta hiukan". Mutta ei se ikinä pahitteeksi ole joten aivan todella hyvä sarja voisin ranakata sen top 3 ja se olisi toden näköisesti 3:mas
1.Bleach 2.Naruto 3.FMA
FMA:SA on todella hyvin kehitetty juoni sekä hahmot on mieliin jääviä sekä musiikki on iskevää. Tämän kaltaisia sarjoja ei ole liikaa ainakin niin olen kuulut.Että tämä on 1 kaikkien aikojen parhaista ja tällä hetkellä minä yhdyn samaan. Odotan innolla seuraavia jaksojen näkemistä ja kun ohjelma kuulema paranee vain loppua kohden niin se voi jopa ohittaa taulokossani naruton. Ja Bleachin mutta siihen tarvitaan jo ihme.
painajaisesi
6.8.2005, 8:51:09
fma on yksi parhaista animeista jota tiedän, oikeastaan se on ykkösenä anime listallani, syynä on todella hyvä juoni, hyvin tehdyt hahmot, mahtavat musiikit ja no koko sarja on vain täyttä kultaa. suosittelen lämpimästi fma:ta kaikille jotka sitä eivät ole nähneet.
elokuva olisi vain vielä tosi kiva nähdä =) voi tätä odottamisen tuskaa :(
Vaatimattomasti sanoen: Ihan unelmaa koko sarja ei näin hyvää ole olemassakaan! :shy: ylitti ihan kokonaan odotukset. En ole kylläkään nähnyt vielä kun 8 osaa mutta aion loputkin katsoa, ehdottomasti. ja eikös ole Enixiltä tulossa pelikin samaa sarjaa? Toivottavasti pysyy taso yllä sittenkin..
painajaisesi
9.8.2005, 11:05:28
tämä pisti silmään ja on ihan pakko kytyä onko tuo nyt ihan totta? :huh:
Leffa on siis ns. 52 episodi, jossa Al ja Ed tapaavat jälleen. Leffan trailereissa on näytetty kummatkin aikuisina, ainakin vanhoista hahmoista Hughes (WTF O_o?), Roy, Envy.
Kun veljekset erosivat, niin kummatkin tutkivat keinoja tavata toisensa uudelleen. Ed keskitty tieteeseen, Al alkemiaan. Ed kokeilee päästä takas omaan maailmaansa, mutta kuulee jostakin mystisestä paikasta, jonka nimi on Shambala. Pääseekö Ed sen kautta takaisin maailmaan :O? Nämä ovat siis trailereista ja ennakoista koottua tietoa.
vain koko sarjan nähneille ja niile jotka tietävät elokuvasta
siis miten Al voi olla aikuinen jos hänen ruumiinsa oli noin kymmenen vuotiaan kun hän sen sai takaisin, jostain luin että Ed olisi jo elokuvassa 18 mutta sehän tarkoittaisi että Al olisi noin 13. olenko ihan hako teillä? :huh:
tämä pisti silmään ja on ihan pakko kytyä onko tuo nyt ihan totta? :huh:
vain koko sarjan nähneille ja niile jotka tietävät elokuvasta
siis miten Al voi olla aikuinen jos hänen ruumiinsa oli noin kymmenen vuotiaan kun hän sen sai takaisin, jostain luin että Ed olisi jo elokuvassa 18 mutta sehän tarkoittaisi että Al olisi noin 13. olenko ihan hako teillä? :huh:
No siis tuo, että kummatkin olisivat aikuisia oli oma virheeni, sori.
Mutta täysin totta on Ed tosiaankin on aikuinen trailerissa ja virallisissa kuvissa, joita olen nähnyt. Ja sanon, että Al ei tosiaankaan näytä 13 vuotiaalta siinä. :S Voi olla, että kummatkin ovat vielä vanhempia tuossa. Mutta usko ketä haluat, info mitä mie olen antanut on tuota virhettä lukuunottamatta totta.
//
http://www.apple.com/jp/quicktime/trailers/shochiku/alchemist_large.html
Leffan traileri, jonka jakaminen ei tietääkseni ole kiellettyä, eihän siitä kuitenkaan tule mitään vahinkoja tekijöille.
painajaisesi
9.8.2005, 15:49:25
Ed tosiaankin on aikuinen trailerissa ja virallisissa kuvissa, joita olen nähnyt. Ja sanon, että Al ei tosiaankaan näytä 13 vuotiaalta siinä. :S Voi olla, että kummatkin ovat vielä vanhempia tuossa. Mutta usko ketä haluat, info mitä mie olen antanut on tuota virhettä lukuunottamatta totta.
kyllä uskon että se kaikki muu oli totta, en vain jaksanut leikellä tekstiäsi... anteeksi :(
mutta minusta Al näyttää kyllä aika nuorelta (no ei ehkä ihan kolmetoista vuotiaalta mutta lähelle sitä) luulen että olet nähnyt Alphonse Heiderichin, ja luulut häntä Alphonse Elriciksi... minä ainakin luulin, mutta sitten katsoin tarkemmin Heiderichin silmiä ja huomasin että ne ovat siniset... tässä vielä sivu jossa esitellään elokuvan henkilöitä http://www.hagaren-movie.jp/index2.html
//ainiiin ja tällä hetkellä olevassa avassani on muuten kuva Alphonsesta, joka on elokuvasta... aika nuorelta se mielestäni näyttää...
kyllä uskon että se kaikki muu oli totta, en vain jaksanut leikellä tekstiäsi... anteeksi :(
Turha tässä anteeksi pyydellä, oma mokani se oli kun tulin tänne huolimattomasti kirjoittelemaan ja miettimättä loppuun asioita. My bad. ^^'
mutta minusta Al näyttää kyllä aika nuorelta (no ei ehkä ihan kolmetoista vuotiaalta mutta lähelle sitä) luulen että olet nähnyt Alphonse Heiderichin, ja luulut häntä Alphonse Elriciksi... minä ainakin luulin, mutta sitten katsoin tarkemmin Heiderichin silmiä ja huomasin että ne ovat siniset... tässä vielä sivu jossa esitellään elokuvan henkilöitä http://www.hagaren-movie.jp/index2.html
//ainiiin ja tällä hetkellä olevassa avassani on muuten kuva Alphonsesta, joka on elokuvasta... aika nuorelta se mielestäni näyttää...
Joo, kyllä tuo todella nuorelta nyt näyttää, mitä lie itse katsonut aikaisemmin. Kuitenkin muutos siitä pikku Alista nykyiseksi on senverta suuri, että itse hämmästyin. Varmaan siinä 14-15 vuoden paikkeilla veikkaan, muistuttaa aika paljon kuitenkin ulkomuodoltaan itse sarjan Ediä.
Kukahan tuo sinisilmäinen Al on? Hohenhaim (Emmie mie muista miten kirjotettiin ;)) sanoi, että portin kummallakin puolella on periaatteessa samat henkilöt, onko tuo Al sitten meidän maailmamme versio Alista? Dunno, leffa paljastaa, tosin sitäkin saamme odottaa rutkasti
Mutta joo, emmie hirmuisesti ole FMA sceneen tutustunut, erinomainen sarja kuitenkin, vaikka parempiakin on.
painajaisesi
4.9.2005, 13:48:08
onko kellään mitään hajua milloin se elokuva tulee dvd:lle? voi tätä odotamisen tuskaa.... :tuska:
Dorianthem
27.1.2006, 23:12:21
Minäkin tutustuin kyseiseen sarjaan. Toisin sanoen katsoin koko sarjan. Hyvä se oli ja mielelläni olisin katsonut paljon enemmänkin. Loppuratkaisu oli kyllä aika omalaatuinen ja juonenkäänteitä en olisi ikipäivänä osannut odottaa. Melkein purskahdin itkuunkin yhdessä kohtaa, missä se rillipäinen tyyppi kuoli... Olikohan Hughes?
Lempihahmokseni vakiintui jo heti alusta Edward Elric. Eli itse Full Metal Alchemist. Tyypin luonne oli kyllä aivan mahtava ja hänelle jää varmaan hirveät traumat lyhyytensä vuoksi =).
Saruwatari
28.1.2006, 14:34:53
Minä tykkään. Itse animea en ole katsonut, mutta tahtoisin joskus kyllä katsoa.
Mangaa olen lukenut kyllä ja todella hyvä sarja minusta. Ehkäpä yksi parhaista shounen-sarjoista mitä olen lukenut.
Juonikin on hyvä kun siinä ei ole kamalan pitkitettyjä taistelukohtauksia. Sopivasti niitä on ja minusta ne ovat kovin 'mielenkiintoisia'.
Ja sitten on niitä kohtia joita ei olisi ollenkaan osannut odottaa.
Esim. se kun King Bradley osoittautui Homonculukseksi.
Ja kun Ling antoi kehonsa Greedylle. (Greed. :3~ )
Piirostyyli on hyvä ja omaperäinen. Kaikilla hahmoilla on ihan erilainen luonne ja näin. n_n Pidän Edin lyhytpinnaisuudesta ja muistuu mieleen se kun minulle huomautettiin lyhyydestäni enkä itsekään siitä pitänyt.
Ja onneksi tässäkään ei ole näitä flashbackeja paljon. Mitä nyt se kun näytettiin Edin ja Alin lapsuudesta jotain. *Mietin* En minä muista ainakaan mitään muita flashbackeja. (Siis siihen asti mihin olen itse lukenut)
Njaa~ Mitäs muuta sanoisi. Hyvä sarja on, mutta sen sanoinkin jo.
Edittaan sitten jos tulee muuta mieleen. :3
Vekkuli
28.1.2006, 14:40:42
Enkä ollut tähänkään postannut.
FMA:n katsoin ensimmäisen kerran viime huhtikuussa (muistaakseni). Tylsistymistäni katselin sarjan sitten uudestaan pari viikkoa sitten. En muistanut sarjasta oikeastaan mitään. Päähän oli jäänyt homunculukset, Lust, Edin ja Alin ulkomuodot sekä Envy, jonka nimeä en muistanut. Vain sen, että sillä oli vihreät hiukset ja lyhyt paita. Niin sitä ihminen unohtaa.
Ed~ se on söpö. Ne raivokohtaukset jäivät mieleen. Papupoju. :] Ja Roy oli kanssa aika komistus. Sotilaat olivat kyllä kaikki suht hauskoja. Jai mieleen sen koiraraukan (en edes muista nimeä) onneton ilme eräässä ampumakohtauksessa. Se oli jotain aivan parasta. Nuf. Hughes oli kanssa hyvä hahmo, sääli että Envy ampui hänet. Mutta hyh, Gluttony ja Armstrong olivat aika arsyttäviä hahmoja. Onneksi niitä ei tarvinnut turhan paljoa katsella.
Yksi parhaimmista näkemistäni sarjoista, ehdottomasti.
Kadaj-kun
28.1.2006, 15:16:31
Ohooh. Tässä vähän aika sitten sain katsottua kaikki jaksot ja voin sanoa että pidin todella paljon tästä animesta. Jäin koukkuun jo parin ekan jakson aikana. Juoni on tosi mukaansa tempaava ja aina yhden jakson jälkeen haluaa nähdä lisää ja lisää x3 Onneksi jaksoja oli riittävästi, tosin olisin voinut katsoa vielä enemmänkin.
Hahmot olivat ihan parhaita. Ed sellainen pikku mussukka. Mahteja ne raivokohtaukset kun sen lyhyydestä aina huomauteltiin. Repeilin myös siinä yhdessä jaksossa [en muista monesko] niille soltuille. Ghahah. Niin ja Homunculukset olivat myös loisto pahiksia. Loppu oli vähän sellanen plaa~... mutta en kyllä osannut ennalta arvata mitä siinä tuli tapahtumaan. Enkä missään muussakaan vaiheessa jaksoja. Ainiin! Armstrong oli ihan paras. Repeilin sille aina kun se ilmestyi paikalle.
Jeps. Mut on khyl hyvä anime. Mangana en ole lukenut, mutta haluaisin kyllä. Pitäisi joskus jostain hommata. Noo ja sitten vielä pidin paljon myös FMA:n alkutunnareista. Jää soimaan päähän 8]
Animen olen tapittanut kahteen kertaan läpi. Ensimmäisellä kerralla katsoi, koska serkku kehui serjan maasta taivaaseen. Paljoa sen enempää en sitten aiheeseen kiinnittänytkään huomiota. Läpi katsoin sivusilmällä, enkä saanut oikeastaan mitään sarjasta irti. Uuvuttavan pitkältäkin tuntui katsominen, kun ei kiinnostanut juuri ollenkaan. Meni jonkinaikaa, ja jotkin asiat palautuivat mielen syövereistä ja jäivät vaivaamaan. Lopulta katsoin sarjan toistamiseen.
Kun sarjan katsoo kunnolla, on se yksi parhaista. Sarjaan huumori iskettää tähän katsojaan ja piirrustusjälki sekä äänet ovat ilmiömäisiä. Sarjan henkilöiden välisiä suhteita on myös mielenkiintoista seurata. Monet käänteet tuovat aina uutta jännitettävää. En tajua kuinka alkujaankaan pystyin sivuuttamaan sarjan pelkällä olankohautuksella. Tekee mieli alkaa katsomaan sarjaa jälleen..
PeeÄssä. Omistan tällä hetkellä 2 FMA mangaa ja kyselisinkin, jos joku sattuisi tietämään kuinka monta Volia sarjassa on. Itse tiedän ainakin kuuden olemassaolosta, mutta tietääkö kukaan lisää?
KeZZu-90
3.2.2006, 9:24:18
joo olen katsonut sarjan läpi kerran ja minusta se on kyllä todella hyvä.
E.N.V.Y. :love:
mitäs muuta tästä nyt sanois... hmm hmm.. parhaimpia hahmoja ovat envy, lust, ed, roy ja muutama muu joita en jaksa luetella. loppu oli aika typerä suoraansanottuna mutta muuten kokonaisuudessaan sarja oli todella mjahtava. surullisia kohtia oli. jopa muutama sellainen joissa itku oli lähellä. ( pakko myöntää) huumoriakin löytyi. tosin "dont call me small!" hommat eivät enää ole niin hauskoja kuin alussa koska se tuli sarjassa niin useaan otteeseen että siihen yksinkertaisesti kyllästyi täysin. sanon vielä että loppu oli ihan perseestä!! ja monien hyvien tyyppien kuolema oli todella vammaista.
muuta en nyt keksi tähän laittaa.. muuta kuin että loppu oli ihan tyhmä :)
Ja kuulemma on tulossa neljä mini OVA:a.....täytyy saada nekin ;)
Mistä olet tällaista saanut kuulla?!?! Haluaa tietää lisää. :yay: FMA on yksi lempisarjoistani (tosin niitä on nykyään kymmeniä :eh: , lempisarjoja siis). En ole vielä leffaa nähnyt, vaikka se tuolla kovalevyn pimeissä nurkissa pölyttyykin.
Spoilerspolerspoiler! Don't read! Leffaspoiluja! *Leijonankarjaus*
Hih, rikonpa vihdoin tämän bänäni Animu-osaston kanssa kun en ole niin hirmuisesti jaksaa kirjoitella eri animuista nyt pariin viikkoon. Kulta, miehesi on tullut kotiin! *Grrra-auur* Yep, et sää Jesh ole pohjalla. Et et...
Katselin tuon FMA-leffan aivan mielettömien ennakko-odotusten kanssa ja kuultuani paljon hypeä siitä. Kirottu olkoon ennakko-odotukset sillä petyttiinhän sitten loppujen lopuksi leffaan. Kun katselin tämän ihanan sarjan loppuun, olin varma, että leffa korjaisi tuon lopun. Sen vain olisi tehtävä niin, sillä hyvää materiaalia oli kasoittain ja hahmokaarti voittamaton. Kuulin kyllä Moonikselta, että leffa ei olisi hypen arvoinen, mutta kuola suupielestä virraten valtoimenaan, astelin koneelleni ja silmät kiinni näytössä aloin leffaa vahtaamaan.
Ensimmäisiä asioita mistä leffasta pidin oli se, että se oli oikeastikkin historiallisesti paikkaansa pitävä. Ja ei pelkästään historiallisesti, vaan myös ihmisten asenteet ja paikat olivat oikeita paikkoja. Olin itse varsin positiivisesti yllättynyt, kun sain kuulla epätoivoisten saksalaisten syyttävän juutalaisia ja huomatessani ihmisten asenteet esim. mustalaisia kohtaan (En siis ollut ilahtunut kun huomasin rasismia, vaan siitä, että se meni kuten oikeassakin maailmassa asiat menevät. ;)). Toi oman sävynsä sarjaan jota olin aina pitänyt vain fantasiana. Myöskin nazien ja itse ison pahan, Hitlerin (tosin lyhyesti vain), esiintyminen leffassa oli oikeasti todella hienoa miusta! : D
Graafisesti ja musallisesti oli huippuluokkaa, Wrathin ja Gluttonyn paininta ja hippa siellä raunioissa oli jotain uskomatonta. Sellaista liikkeen tunnetta harvoin animaatioon ollaan saatu, tai jossei jotain Ghiblin tuotoksia oteta lukuun. Myöskin kaikenlaiset tietokone-efektit oltiin saatu hyvin tehtyä sillä tavalla, etteivät erottuneet liiaksi. Muutenkin niitä ei edes ollut paljon, mikä ainakin miusta on ihanaa. En tykkää tietokoneella leikkimisestä niin paljon, varsinkin tuon uusimman Herrsingu Ovan trikkailut olivat jotain kulmia nostattavaa ja nenänkarvat kihartavaa. Ol' good animation!
Juonellisesti leffa siis mokaa. Typerä valinta miusta oli ottaa mukaan jotain invaasiota tuohon toiseen maailmaan, rikkoi vieläpä sitä ihqua historia-fiilistä minkä sain. Onneksi pahiksilla ei ollut suurta osaa, mutta sekin mitä niillä oli oli liikaa. Tosin rikkoen perinteisen sarjaShounen-leffakaavaa, ei mitään kornia pahisjoukkoa ollut päähahmoilla vastassa. Siis sellaista joilla on taas jotain erikoisvoimia ja jäsenet ovat tyyliin ¨Jäinen helvetin arse, Palava kanki, tappava vaarallinen ydinhomo ulkoavaruudesta.¨ Nope, nope, ainoastaan tavallisia ihmisiä päämäärineen. Olisin kaivannut kuitenkin leffalta tiettyä rauhallisuutta ja pohdiskelevuutta, hahmojen seikkailu oli kuitenkin jo ohi ja ennen kuolemaansa veljekset vielä halusivat nähdä toisensa. Toivoin myös, että Edward <3 Winry olisi toteutunut. Harmi vain, että ei tule sitten tapahtumaan koskaan.
Lopetus oli myös aika tööt, halusin sellaista final final tyydyttävää ja ehkä hieman clicheistäkin lopetusta. Nyt jäi vähän orpo olo ja pääosin pettynyt.
Katsoihan tuon, mutta pettymys oli silti suuri. :cry:
Lady Kiha
18.2.2006, 19:09:36
Sarja, johon olen jäänyt pahasti koukkoon.^^ Pakko kommentoida nyt tätä siis.
No niin, vasta 22 osaa takana, mutta mahtavaa on ollut. Edward on tietysti paras, hän on lyhyt (niin kuin minä, mutta varmasti sentään pidempi), lyhytpinnainen, hauska (nojoo, se hauskuus johtuu ihan siitä lyhytpinnaisuudesta) sekä yllättävän fiksu. Keksii tukalissa tilanteissa nerokkaita suunnitelmia. Ja sitten Alphonse eli Al. Hän on iso ja metallinen (ehkäpä siksi häntä pidetään isoveljenä ja Full Metal Alchemistina), hän joutuu rauhoittelemaan veljeään milloin minkäkin takia (useimmiten silloin, kun joku sanoo Edwardia lyhyeksi).
Kunniamaininta Hughesille, joka jaksaa jatkuvasti höpöttää lapsestaan jonka takia hän saa muut epätoivon partaalle. Juuri sen takia hän vaan on niin hauska. Lisäksi, jonkun varsin järkeän lauseen loppuun hän voikin sanoa jotain aivan asiaan kuulumatonta (esim. Kun Hughes puhuu puhelimessa Mustangin kanssa, lopussa hän käskee Mustangin pitää kiirrettä ja mennä naimisiin, vaikka siitä ei puhelussa todellakaan ollut kyse). Jatka samaa rataa, Hughes.
Juoni on ihan kiva, todella mielenkiintoista seurata kuinka Edward ja Al oppivat yhä lisää ja lisää Viisasten Kivestä. Hee, ja sitten Edward jopa aikoo tehdä sen... Alku on todella surullinen ja kauhea, kun Edwardin ja Alin äiti kuolee ja pojat sitten päättävät "herättää hänet henkiin." Ja mitä uhrauksia ne raukat joutuvatkaan tekemään... Piirrosjälki todella mahtavaa, tykkään siitä todellakin (parasta sitten InuYashan jälkeen, oli aivan pakko). Etenkin silloin, kun Edward raivostuu kun häntä haukutaan pieneksi, hän muuttuu todella pelottavaksi ja sen takia minä sitten naurankin aivan kippurassa. Pahikset ovat todella pelottavia ja tuntuvat ylivoimaisilta ainakin tässä vaiheessa. Ja Scar... No, hänestä en osaa mitään erikoista sanoa, todella salaperäinen ja voimakas persoona.
Suosittelen kaikille!
SuperIisha
19.2.2006, 19:01:06
Oon katsonut tätä vain kahdeksan jaksoa, mutta olen koukussa tähän. Aloin katsoa sarjaa kun muutama kaveri suositteli katsomaan ja aloin katsoa. Ehkä parhaimpia animeita mitä olen nähnyt. Edin suuttuminen on hauskaa, kun hän hyökkää toisten kimppuun. Myös muutenkin huumori on loistavaa. Sekä ääninäyttelijätkin on hyviä ja lapsilla ihan lasten kuuloisia. Pidän myös alkulaulusta, aika vetävä biisi. Myös jounikin on hyvä, veljesten ystävyys on kivaa ja suojelevat toisiaan. Suosittelen kaikille FMA:a, paitsi pienille lapsille. Ehdottomasti ei pienille lapsille. Antaisin 10 sarjalle, koska FMA on loistava. :)
....No nyt on katsottu koko sarja ja voin sanoa että hyvä sarja ja ihan söpö loppu. Loppupuolella oli hauskaa seurata Winryn ja Scheskan sekoiluja ja muutenkin koko sarja oli ihan vakava täynnä sekoja kohtauksia. Vielä pitäisi nähdä vain se elokuva. Suosittelen yhä kaikille katsottavaksi. Mukavasti alkoi sarjassa olla yllätyksellisiä juonenkäänteitä, mutta yhden jakson aikana olisin voinut itkeä ja vikan jakson aikana myös. Se on siis loppu nyt paitsi elokuva on vielä näkemättä. Niin ja sarjan loppumusiikit on hyviä lukuunottamatta 4:ä loppumusiikkia mut ehkä paras Tobira no mukou e tai se eka loppumusiikki.
Edit taas: Näin jo viime viikolla elokuvan. No olihan sekin ihan hyvä mut sarja oli paaaaaaljooooon parempi. Varsinkin se loppukevennys oli hauska. Musta molempien sekä sarjan ja elokuvan loput oli söpöjä. Mut elokuvan loppu oli ehkä hiukan haikea.
Edit: No niin nythän sitä mangaa on jo ilmestynyt suomen kielelläkin. Ostin eilen ja on kyllä hyvä, hyvin suomennettu. (Se on oikeastikin suomeksi teräsalkemisti eikä mikään täysmetallialkemisti.)Sekä ne loppupuolen ekstrat on hauskoja. Täytyy myös mainita Subin valinnasta. Ei tuu liian aikaseen, sopivaan aikaan, onhan mangassakin varoitus:suositellaan yli 12-vuotiaille. Sekä hyvin ovat näköjään suomentaneet.:)
Paranoia
24.2.2006, 10:09:33
Katselin koko sarjan ihan hurmoksessa, ja pidin siitä todella paljon. Hahmot ovat energisiä ja persoonallisia. Hupia ja huumoriakin riittää surullisten ja toiminnallisten kohtausten lomassa. Odottamattomia juonenkäänteitä tuli sopivaan tahtiin, se piti koukussa sarjaan. Suosittelen! :cool:
Healing aeris
27.2.2006, 20:20:29
Olen nähnyt koko sarja ja odotan innolla elokuvaa(ellei se ole jo tullut tai sitä ei sitten tehtykkään. Veljeni kautta kuulin). Jäin koukkuun noin kymmenen jakson jälkeen. Siinä on tosi hyvä huumori(lapsenomaista, mutta hauskaa), henkilöt oli hyvin tehty ja juoni oli hyvä;D . Plussana myös hyvä grafiikka. Pidin sarjasta tosi paljon...
onhan tämä kyllä aivan loistava anime sarja, leffakin oli todella hyvin
rakennettu.... tämä oli minunkin ensimmäinen anime sarjani... (jos hopeanuolta ei lasketa...) 2 ja ½ vuoden vuoden jälkeen sain katsottua tämän sarjan. älkää kysykö miksi siinä meni niin pitkään...
animena tämä koskettaa vähän joka asiassa, siinähän on melkein kaikkea
draamaa, toimintaa, komediaa yms....
Jerige
28.2.2006, 13:41:48
Olen katsonut koko sarjan ja lukenut mangaa vaikka kuinka. Tosin elokuvaa en ole nähnyt, joka hieman harmittaa. Noh, kyllä sen näkee sitten aikanaan, ehkä. Kiintoisaa olisi kyllä nähdä.
Tarina on mielestäni hieno ja mielenkiintoinen molemmissa animessa ja mangassa, vaikka poikkeavatkin hieman toisistaan. Hahmot ovat mielenkiintoisia ja persoonallisia suurilta osin ja niihin tykästyy nopeasti. Huumoriakin on sopivasti, mutta joskus hieman puuduttaakin vitsi Edin pituudesta. Muuten ihan hyvää huumoria.
Todella hyvä anime ja manga sarja, johon kyllä on kannattaa tutustua, jos ei ole vielä tutustunut.
Sananium
28.2.2006, 18:34:55
Juu olen KeiichiAnimeForeverissä omassa töllössä sitä jopa 4 päälle 20 jaksoa jo katsonut, mutta kun sivu on tällä hetkellä down, niin en pääse tänään vissiin olleskaan katsomaan... No, neljän ensimmäisen perusteella sanon sanottavani. Mangana luin netissä.
Pidän hurjasti. Ed on hauska tyyppi ja Al ja Ed ovatkin yksiä parhaita animeparivaljakkoja. Huumoria on sopivasti, mutta ei liikaa. Hieman ihmetyttää ainainen tappivitsi, eli että Ed olisi niin hirviän lyhyt. Siis kokoajan sitä. Onhan se ihan hauskaa, mutta liikaa sitä on ensimmäisissä jaksoissa. Toivottavasti ei loppupäässä ole niin hirveästi. Avatarina ja signaturenakin on ollut jo eilisestä saakka aiheeseen sopiva setti, koska Ed on vaan niin kova tyyppi. Al taas ei kuulu suosikkeihini, mutta ihan OK hahmo hänkin on. Tarinasta en osaa vielä hirveämmin mitään sanoa, mutta lupaavalta se vaikuttaa. Piirrosjälki on kaunista ja musiikitkin hyviä. Ääninäyttely onnistunut tosi hyvin. Eipä ole oikein miinuksen aihetta.
Finnogre
6.3.2006, 17:53:31
ö
Davidson
15.3.2006, 16:49:47
Voisihan sitä itekin kommentoida tuota leffaa, vaikka Jeshin syvääluotaavuuteen en kykene millään yltämään.
Mielestäni hyvä leffa. Ennakko-odotuksiini vastattiin, mikä on aika harvinainen valoilmiö, jos odotuksia yleensä omaan edes vähän tavallista enemmän jotakin odottamaani kohtaan. Taisi nimittäin olla vasta toinen kerta, jolloin tuli sellainen fiilis, että näillä elokuvan tapahtumilla on jotain merkitystä - ensimmäisen kerran sitten End Of Evangelionin. Ja ei, en ole katsonut itsenäisesti toimivia animeleffoja, joten yleistasolla en voi lähteä haukkumaan/kehumaan tätä puolta. Mutta näistä sarjaan pohjautuvista vain näissä kahdessa tapauksessa olen päässyt positiivisesti yllättymään leffan "vakavastiotettavuudesta" (vielä yhtenä jossina: jos siis Love Hinan joulu- ja kevät-spesiaaleja ei lasketa). Kevytkin kaura ja vanhan toisto menee välillä ihan hyvin, mutta enemmän tykkään tällaisesta juonen eteenpäin viennistä, mitä mielestäni ansiokkaasti toteutettiin tämän elokuvan aikana.
Ainoina häiritsevinä tekijöinä täytyy mainita pienoinen sekavuus (katsojasta riippuvaa?) ja hieman mitäänsanomaton pääpahis (näkykö sitä edes sarjassa missään vaiheessa vai täysin uusi luomus hahmogalleriaan?). Muuten elokuvasta oikein hönki Fullmetal Alchemist, tuon parhaan anime-sarjan, -henki. Aploodeja, hyvä meininki.:up:
Darruel
17.3.2006, 15:22:19
Voih, voih ja voih. On nyt nähty tästäkin sarjasta valmisettu elokuva, ja ikäväkseni jouduin pettymään. Ei tämä samanlainen pettymys ole kuin Prince of Tennis-elokuva, mutta pettymys silti. Alusta alkaen oli sellainen tunne, että tämä ei voi mitenkään yltää sarjan tasolle. Ja alkuhan oli niin blah... kuten kyllä suurin osa koko elokuvasta. Harvemmista kohdista pidin edes vähän, vielä harvemmista paljon. Elokuvassa suosikkihahmoni olivat ne samat kuin sarjassakin. Ed ja Mustang. Toisaalta Mustang ei ollut läheskään yhtä hyvä kuin sarjassa. Ed oli jotakuinkin yhtä hyvä. Pettymys kuitenkin hahmokaartikin oli verrattuna sarjaan.
Ja pääpahis... aivan uskomattoman surkea ja mitäänsanomaton. Ei vetänyt mitenkään vertoja Homunculuksille ja johtuiko se vain puvusta, vai oliko naisella kerrassaan pelottavan leveät hartiat?
Toki elokuvassa oli sentään jotain hyvääkin, kuten musiikit ja animointi sun muut. Kaunista katseltavaa ja kuunneltavaa, mutta sisältö oli vaan niin löyhä. Odotukset olivat aivan liian korkealla. Loppukin oli aika blah, eikä mitkään mielessäni pyörineet visiot siitä mitä olisi pitänyt tapahtua käyneet toteen.
Haphazy
17.3.2006, 15:41:59
Darruel sanoi asian suurin piirtein kuten minustakin tuntui. Elokuvan loppu oli hiukan ikävä ja saa nyt nähdä saako sarja vielä lisää jatkoa. Siis, Edin viimeiset sanathan viittasivat hiukan siihen että tarina on tässä, mutta toisaalta uranium pommi ja sen luonut evil tiedemies enteivevät taas muuta, mutta ken tietää.
Nyt sain viimeisen osan sarjasta katsottua. Loistava, suorastaan loistava. Spoilereita on, mutta en jaksa ruveta laatikoilla leikkimään.
Koko tämä alkemisti asia on rakennettu sarjan ympärille niin hyvin, ettei mikään asia jäänyt vaivaamaan. Edin ja Alin matka sekä suhde toisiinsa on mielenkiintoinen, ja hahmot ovat itsenäisestikin hienoja persoonia. Etenkin Ed on hauska, mutta osaa olla oikeissa kohdissa myös totinen. Muutenkin nämä eniten esillä olevat hahmot ovat hyvin rakennettuja, vaikka onhan niitä mielenkiintoisempiakin eteen tullut. Tosin Fullmetal Alchemistissa ei flashbackeja olekaan niin paljon kuin joissain muissa sarjoissa, joten kaikista ei niin paljon irti lähtenytkään. Mutta tämä on parempi vaihtoehto mielestäni, kuin että kertoisi jokaikisestä tyypistä kaiken, jolloin jaksojakin olisi puolet enemmän. Silloin ei mielenkiinto enää varmaankaan riittäisi niin hyvin kuin muuten. Tietysti riippuisi, miten sen tämän sarjan ympärille rakentaa, mutta en minä tästä oikein mitään lähtisi muuntelemaan. Etenemisvauhti on siis juuri sopiva, ei liika turhia asioita laitettu, jotka vain pidentäisivät sarjaa. Joitain "tärkeämpiäkin" henkilöitä kuolee sarjan aikana, siitä ominaisuudesta ei ole pelätty luopua. Tämä on todellakin hyvä juttu, sillä välillä se on jopa ärsyttävää, kun melkein kaikki "hyvät" jäävät kuin ihmeen kaupalla henkiin (kuten Narutossa ja Bleachissa). Animen alussa oli aika monia kohtia, jotka eivät tuntuneet kuuluvan niin hyvin sarjaan. Siis mentiin vain paikasta A paikkaan B ja sitä rataa. Niillä ei ollut tarpeeksi yhtenäisyyttä, mutta myöhemmin monista paikoista selvisi asioita jälkeenpäin. Mangaa olen lukenut kahden pokkarin verran, ja siinä asiat on paremmin sidottu toisiinsa. Muutenkin anime ja manga eroavat yllättävän paljon toisistaan, vaikka vasta kaksi kirjaa olen lukenut.
Alussa siis anime oli turhankin sekaista ja vain paikasta toiseen menemistä, mutta myöhemmin alkoi kuvioihin tulla lisää porukkaa ja sarjalle rupesi löytymään tiettyä johdonmukaisuutta. Ihmettelinkin jossain vaiheessa, että miten noin paljon eri tyyppejä voi ilmestyä näin nopeaan tahtiin, ja sarja ei kuitenkaan ole kovin pitkä? Juonenkäänteitä löytyi hyvin. Jotkin aluksi pahat tyypit eivät sitten loppujen lopuksi niin pahoja olleetkaan. Luulin sitä mikälie Sliceria vain joksikin pikku pahikseksi sivumennen hakattavaksi, mutta sehän ilmeistyikin vielä myöhemmin, eikä ihan turhassa roolissa. Muutenkin jotkin hahmot esiintyivät vielä myöhemmin sarjassa yllättävästi, vaikka luulin niiden olevan jo menneen talven lumia. Ja Philosophers Stone vasta monimutkainen juttu olikin. Erittäin hyvin tehty, kaikelle löytyi looginen ratkaisu.
Pääpahista sai jonkin aikaa haeskella, eikä sitä mitenkään yksittäisenä henkilönä oikein löytynytkään. Homonculus oli loistavasti rakennettu, ja siitä löytyi vielä viimeisimmissäkin jaksoissa lisää tietoa. Scar ei loppujen lopuksi kovin paha ollutkaan. Portin toiselta puolelta löytyikin meidän maailmamme ja vaikka mitä kaikkea kiehtovaa. Oikeasti, tämä sarja on suorastaan nerokas kokonaisuus hyvällä huumorilla höystettynä. Musiikki vain loistaa usein poissaolollaan, tai en vain kuule sitä. Varmaankin se on vaatimatonta taustamusiikkia, johon ei yleensä kovin kiinnitä huomiota. Eipä se nyt kovin haittaa, sillä muuten Fullmetal Alchemist on mahtava sarja.
Loppu oli tavallaan onnellinen monien osalta, mutta minusta jotenkin surullinen itse päähenkilöiden kannalta. Vaikka todella mainio ratkaisu oikeastaan, turhan usein tulkee eteen liian onnellisia loppuja, jotka ovat melkein ennalta arvattavia.
Tidus90
22.3.2006, 20:27:46
Leffalle
Minun mielestäni se leffa oli tosi hyvä ja siinä oli tosiaan hyvä juoni :)
yksi miinus (kuten jo sanottiin) on että pääpahis on vähän..."pahvinen" persoonallisuutensa kannalta =/
Sarjalle
Jos sarja pitäisi arvostella, sanoisin että yksi parhaista mitä olen ikinä nähnyt :) siinä sarjassa on vaan sitä jotakin tosi kiinnostavaa ja koukuttavaa. välillä se on juoni, välillä tunnelma ja joskus (oikeastaan koko ajan) se tosi hyvä piirrosjälki jota näkee hyvin harvoin Anime sarjoissa :cool:
(naruto oli se pohjanoteeraus)
http://www.youtube.com/watch?v=ZPBMbJ36JY0
^omia värkkäyksiä^ (liittyen fullmetal alchemistiin)
HeavyLord
30.3.2006, 13:13:48
Sellaiset 10 jaksoa on tullut katsottua ja täytyy kyllä myöntää että on jälleen aivan loistava anime!
Siinä mielessä sarja on todella mielenkiintoinen että välillä meininki on todella hauskaa (Kuten silloin kun joku huomauttaa Edwardin pituudesta ja Edward saa siitä hermoromahduksen ja rupeaa olettamaan mitä tyyppi aikoo seuraavaksi sanoa :D "How can a midget like you..." "Who are you calling a super midget that makes you want to step on him?!" ;D ) ja välillä taas todella surullista kuten silloiin kun pikkuinen Nina tyttö muutettiin koiran kanssa chimeraksi :( Ja kun se yksi tyyppi vielä sydämettömästi tappoi sen! :cry:
Juoni on kiehtova ja hahmot mielenkiintoisia. Musiikit ovat todella hyviä, melkein yhtä hyviä kuin Bleachissa!
En malta odottaa, jaksot 11 ja 12 tulossa koneelle koko ajan :D
EDIT:// Pakko vielä mainita, Edwardin syömistä on hauska seurata! Kaverilla on ainakin hyvä ruokahalu ;D
EDIT:// :cry: Katsoin juuri jakson 25 ja koin valtavan järkytyksen!
Maes Hughes kuoli! Hemmetin Envy! :cry: Ei noin saa tehdä!
Sisko ja sen Sisar
14.4.2006, 8:22:19
Sisar: Ekat kolme jaksoa riivittiin tuolta netistä ja katsottiin. Koukkuun jäätiin. Katottiin vielä jakso 12, muttei älytty kovin paljoa kun ei oltu varmoja mitä sitä ennen oli tapahtunut. Lisäksi olen katsellut muutamia taistelukohtauksia ja saanut tietää niiden perusteella aika paljon sarjasta. Musiikkivideoitakin on tultu katseltua ja niistä sai tietää spoilereita. Niitä löytyy tuolta nettisivulta jonka osoitetta en muista juuri nyt.
Well, altogether, mahtava sarja. Lempi hahmoja on Al sekä Wrath. Kivasti komiikkaa sekä draamaa.
(kun Plop veti tuollaisen super-pitkän kommentin ihan hävettää lähettää tällainen nysä.... mutta hänpä kirjoitti asian niin ettei siihen paljon voi lisätä.)
//Juuh, löydettiin toinenkin ihuna nettisivu mistä voi kattella vähän kaikkea animea... nytten mennään jaksossa 29. (kaikkia kiinnostaa, tiedetään) Ed on tosiaan hauska ruokahaluineen.
En vain osaa tiivistää kaikkea kovinkaan pieneen tilaanEi se mikään pahe.
Tuota noin. FMA on ehdottomasti parhaita anime sarjoja mitä olen nähnyt. En ole kyllä montaa animesarjaa seurannut, mutta kuitenkin. Ed ja Al on niin hyvä parivaljakko. 50 jaksoo on takana, ja innostus senkuin kasvaa. Eikös niitä jaksoja ole ilmestynyt 52? Nauraakkin saa suht paljon. Kun Ed hermostuu on siinä naurussa pidättelemistä. Itse suosittelen tätä kaikille, jotka pitävät animesta. Tästä on hyvä alottaa (itselle tämä oli toinen animesarja jota aloin seuraamaan "kunnolla").
Edittiä: Tidus90, Tuo tekemäsi video oli suht hauska. Pisti joissain kohdissa hymyilyttämään kun laulun sanat ja videopätkät sopi niin hyvin yhteen.
(kun Plop veti tuollaisen super-pitkän kommentin ihan hävettää lähettää tällainen nysä.... mutta hänpä kirjoitti asian niin ettei siihen paljon voi lisätä.)
En vain osaa tiivistää kaikkea kovinkaan pieneen tilaan. :murjotus:
Spoilauksia jälleen edessä jonkin verran, tällä kertaa elokuvaa koskien.
Nyt olen tuon leffankin nähnyt, eikä se nyt ihan huono ollut. Vaikka mieluusti olisin nähnyt enemmän alkemiaa ja sellaista, niin kyllähän tuo kelpo pätkä oli. Mielestäni onnistuneesti jatkettu jo päättynyttä tarinaa ilman mitään liiaksi muuttamatta. Olihan siinä lopussa se Alphonsen toiseen maailmaan siirtyminen, mutta parempi vaihtoehto se oli, kuin Edin jääminen alkemian maailmaan tai kummankin jääminen yksin.
Pääpahis nyt oli mitä oli -- kuten jo sanottu --, mutta ei sekään nyt ihan mitään saamaton ollut. Kuoli (tai ainakin hävisi) tosin aivan liian helposti. Homonculus oli tietysti kymmenen kertaa mielenkiintoisempi ja uskottavampi, mutta minkäs teet.
Ääh, hyvä leffahan tuo oli kuitenkin kaiken kaikkiaan, vaikka itse sarja oli monessa suhteessa parempi. Vaan ymmärtäähän tuo.
FMA osa ollaa hauska, toiminnallinen ja surullinen. Sarja vaikuttaa aluksi aika tavanomaiselta (vaikka se perustuukin alkemiaan, sinäänsä uuteen aiheeseen animessa), mutta kun vähän seuraa niin huomaa kuinka erilainen jokainen jakso on. Sarjassa nähtäviä henkilöitä ei voi koskaan pitää itsestäänselvinä, koska jokaisessahan meissä on se varjopuoli. Aluksi hauska ja kiltti henkilö saattaakin silmänräpäyksessä muuttua raakalaisiksi, lapsia aamupalaksi popsivaksi möröksi joka kiroaa jumalia ja... niin hyvää animea, olen saanut kuitenkin katsottua vain puolet ja harmittaa, sillä en ole katsonut loppuja jaksoja ja edellisten jaksojen katsomisesta on aikaa :eh:. Mutta niin, "yritän saada käsiini" jaksot 32 ja eteenpäin =).
Zircca
25.4.2006, 10:02:28
Olen lukenut sekä mangaa, että katsonut animea ja kummastakin olen pitänyt kovast. Animea olen katsonut noin kymmenen jakson verran ja mangaa lukenut sellaiset kaksi kirjaa. Täytyy kyllä sanoa, että tuo anime poikkeaa paikoittain aika suurestikin mangasta; esimerkiksi pääpahis on kummassakin eri henkilö, Envystä on tehty animessa paljon inhottavampi ja animessa on tapahtumia/henkilöitä joita ei ole mangassa koskaan ollutkaan. Muutama aivan itse keksitty jakso ja niin edespäin, eli voidaan sanoa että anime perustuu mangaan vain osittain. Joka tapauksessa kummatkin ovat loistavaa ajanvietettä.
Mielestäni animessa nuo asiat on tehty hivenen selkeämmiksi, manga oli paikottain aika sekavaa ja tietyissä väleissä jopa hivenen vaikealukuista. Anime on ollut helppo katsella, mutta mielestäni tietyt asiat siinä olivat hivenen turhia. Esimerkkeinä jakso (jota ei ollenkaan ollut mangassa) jossa Ed ja Al saapuivat kylään jossa oli tämä Majhal niminen mies. Tuntui hivenen väkisinväännetyltä, eikä oikein sopinut sarjan luonteeseen tuommoin kummitusjuttumainen tapahtumaketju. Toinen aika turha juttu oli tuo 8. jakso. Winryn saapuminen oli aika turha ja en yhtään tykännyt sellaisesta transvestiittipaloittelijasta tai ylipäätään koko jaksosta. Seitsemäs jakso on ollut tähän mennessä sarjan paras ja mielestäni myös traagisin. Ninan oli mielestäni animessa hivenen enemmän kuvassa kuin mangassa ja ehkä animessa hänen poismenonsa oli tehty myös hiukan traagisemmaksi :( Joka tapauksessa, järkytyin ja liikutuin sekä animessa, että mangassa tuosta kohtauksesta :doggy:
Edward on erittäin hyvä päähenkilö, erittäin huvittava ja loistavan äkkipikaisen luonteen omaava. Luonne on sekä mangassa, että animessa aika samankaltainen, paitsi että animessa Ed pillittää enemmän :eh:
Yhteenvetona siis loistava sarja, hienot ääninäyttelijät (japaninkielisessä), tyylikkäät pahikset ja erittäin hyvä, paikottain jopa traaginen, juoni johon ollaan saatu mukaan myös huumoria, vaikka se pääasiassa pyöriikin noin kahden asian, Edin pätkäksi haukkumisen ja siitä kehkeytyvien seurausten, ympärille. Ehkä se manga on kuitenkin hivenen parempi, onhan se kaiken lisäksi se "alkuperäinen".
EDIT:
Nyt tuli vastaan toinen järkyttävä jakso :shok: , nimittäin jakso numero 25 jossa Hughes tapettiin :( Eihän tuo Maes koskaan mitään lemppareita ollut mutta toi mukavaa kevennystä sarjaan ja onnistui useasti naurattamaan sillä tyttären hehkuttamisellaan. Anyway, tuli todella surullinen fiilis kun katsoi sitä hautaamista ja Hughesin pikkutyttöä joka kysyi "Miksi ne hautaavat isän, isän täytyy herätä, hänen täytyy tehdä töitä".Vaikka minulle spoilattiinkin tuo ennenkuin kerkesin kyseisen jakson loppuun katsomaan niin silti tuli todella haikea olo kun katseli sitä hautausmaata :doggy:
Päätin tuossa yhtenä yönä tehdä der historya ja ladata ensimmäisen animusarjani. Arvonnan voitti Full Metal. Vähän oli varauksellista toimintaa, mutta heti ensimmäisestä jaksosta alkaen oli sarjassa syrämellä mukana. Olen nyt animuhirmu, kuten sankarini Tuomas ennen minua. Love~
Minusta on hauska katsoa, kun päähahmot oppivat uusia temppuja ja kehittyvät. Tässä sarjassa ei kyllä pahemmin tuota nähty, Ed paiski koko sarjan läpi sillä samalla pistimellään. Muutenkin alkemistit olivat aika vaisuja kun tosin paikan eteen tultiin. Tätä vaisuutta korosti vielä se, että lähes voittamattomiksi nostetut pahikset kaatuivat kuin heinä viikateen tieltä.
Loppu tuli ihan liian nopeasti, vähän tuli kiirehtimisen maku. Viimeisiin jaksoihin ahdettiin aivan liikaa tapahtumia ja tietoja, joista osa olisi mielestäni vaatinut runsaasti enemmän käsittelyä. Ja varsinaista pääpahistappelua en saanut, vaikka odotin ja jännitin, että miten se saataisiin viimeiseen jaksoon ahdettua. Oh well...
Mikä tästä siis tekee hyvän sarjan? Se, että jäin oikeasti miettimään, mitä hahmoille tapahtuu sarjan jälkeen. Mitä Al oppii, miten Ed meinaa päästä takaisin. Saako Pyssynainen Royn, entäpä se heppu joka ei saanut naisia? Miten Winlyn minihame pysyy alhaalla? Miksei kellään ollut villasukkia??
Ehkä se selviää siinä elokuvassa, jota Jesh minulle avuliaasti tunkee. Ah the monarcy, ah the drama~
Sini-san
20.5.2006, 11:05:28
Mahtava sarja! Tosin olen katsonut vain 5 jaksoa mutta niitten perusteella voin sanoa että todella hyvä sarja! Elokuvia en ole katsonut joten "No comment"
(Respektit Tidus90 musiikkivideolle! Hiukka spoilaavaa minulle mutta ei muuta kuin uusia hahmoja) Varmaan jokin vuosi sitten katsoin ne 5 jaksoa mutta sitten kone alkoi sekoileen jne. jne. mutta nyt olisi ihan hyvä aika aloittaa taas katsomaan tätä ihanaa sarjaa mutta katsotaan nyt ensin päätökseen kaikki Bleachistä tulleet jaksot... Sen jälkeen voisi alkaa katsoa Full metal alchemistia ja One pieceä pitäisi alkaa katsomaan nyt nopsasti että saatais alkaa hankkimaan muitakin animesarjoja! Full metal alchemistia on tullut 60 jaksoa ja sarja saatu päätökseen mutta elokuvia tulee vielä edelleen
kuulemma...
Full metal alchemist on niin hyvä sarja ettei sitä voi näin vain jättää katsomatta!:lovetus: Ja sen jälkeen on vielä ne elokuvat
Hip Hip Hurrei!
Tulipa tuossa vähän aikaa sitten katsottua sarja loppuun ja täytyy sanoa, että hieno kokonaisuus oli. Loppupuolella silmät kostuivat useassa kohtaa ja erityisesti lopusta jäi onnellinen mutta samalla niin haikea fiilis. Tästä eteenpäin kaikki spoilereihin. HUOM. Luvassa analysointia ja höpötystä sarjan juonenkäänteistä, tärkeistä tapahtumista, hahmoista ja lopusta, suositeltavaa siis, ettet lukisi ellet ole kaikkia jaksoja nähnyt (niitähän oli siis 51).
Sarjan nähneet ja ne jotka haluavat pilata katselunautintonsa voivat jatkaa:
Ensinnäkin, kohdat jotka minua eniten järkyttivät olivat ehdottomasti Greedin ja Lustin kuolemat, Hughesin ampuminen sekä tietenkin loppu. Lempihahmoiksi lukeutuivat Envy, Greed, Mustang, Hawkeye ja Lust. Olikin aikamoinen järkytys kun Lust niin julmasti tuhottiin. Tätä pahensi vielä se, että tämän julman teon teki se ärsyttävä parkuvauva (Wrath) joka olisi mielestäni saanut kuolla heti ensimmäisten Homunculusten joukossa. Gluttony oli myös aika mitäänsanomaton, olihan se aika tyhmä ja huvittava mutta eipä se juuri mitään sarjan aikana tehnyt, muuta kuin söi ihmisiä ja seurasia Lustia joka paikkaan kuin mikäkin koulutettu apina. Tosin loppupuolella kävi tätäkin ahmattia sääliksi, kun se koko ajan huuteli Lustin nimeä ja oli kuin eksynyt koira, eikä Lustia vaan kuulunut takaisin. :(
Greed oli hieno hahmo ja oli typerää että se sai niin vähän ruutuaikaa sarjassa (muutaman jakson verran :prkl: ). Typerää oli myös, että Lustin ympärille ruvettiin kasaamaan jotain vammaisia ihmissuhdedraamoja enkä pahemmin tykkäillyt siitäkään että kyseinen naikkoinen pehmeni ja vaihtoi yhden jakson ajaksi jopa puolta. Vammaista, olisivat vaan pitäneet sen sellaisena ihanan tyylikkäänä, kylmäverisenä tappajana jollainen se oli sarjan alku- ja keskivaiheilla ollut. Envy oli sentään oma itsensä aina viimeiseen jaksoon asti, eikä kuollutkaan ennen sarjan loppumista. Hyvä Envy :lovetus:
Hughesin kuolema tuntui jotenkin luonnotomalta ja epäreilulta. Se kun tuntui aluksi olleen mukana lähinnä koomisena kevennyksenä ja muuten vain huvittavana lisänä. Tuossa nimenomaisessa jaksossa Hughesin rooli tuli kuitenkin tärkeämmäksi ja vakavammaksi ja sitten...se kuoli :shok: Tuo olisi varmaan ollut aikamoinen järkytys jollei sitä olisi spoilattu minulle juuri ennen kuin aloin 25. jaksoa katsomaan (kyllä ketutti :saarna: ), mutta vaikka tiesin sen, niin silti jaksoa katsoessani ajattelin: "ei, ei se voi, ei tuollainen hilpeä hahmo millään voi". Sen yhden jakson aikana Hughesista tuli vakavasti otettava ja sitten se vain sai luodin rintaansa...hautausmaakohtauksessa viimeistään tuli todella haikea olo. :murjotus:
King Bradley oli siis Homunculus. En olisi osannut epäillä, ellen olisi tiennyt (luin vahingossa), että siihen tyyppiin liittyi jotain. Oletin kuitenkin, että se varmaan on taas yksi niistä joka kuolee, mutta ei, jätkähän olikin paha ja sen sijaan, että olisi itse kuollut, tappoi Martelin, joka ei kyllä koskaan ollut mitään lempihahmojani. Bradleyhin liittyen vielä, minu ntodella teki mieli lyödä sitä siinä vaiheessa kun se tappoi sen pienen pojan (hänhän ei kuitenkaan kai ollut hänen oikea poikansa, vai voivatko Homunculuksetkin lisääntyä?) ja melkein päästi päiviltä Mustangin.
Sitten päästäänkin loppuun, eli jaksoihin 50-51 joihin oli saatu mahtumaan eri asioita yllättävän paljon. Tämähän olikin tietenkin se loppuhuipennus, ja kahteen viimeiseen jaksoon olikin ahdettu ne viimeiset surulliset ja yllättävät tapahtumat. Noiden jaksojen aikanahan molemmat päähenkilöt kuolivat ja heräsivät sitten henkiin eri tavoilla. Näissä episodeissa heitimme myös hyvästit viimeisille Homonculuksille. Wrath menetti raajansa, Envy sukelsi sisälle porttiin (mitenköhän sillekin lopulta kävi), Mustang tuhosi Fuhrerin ja Gluttony ja Dante (joka ei kyllä ollut Homonculus) nähtävästi tappoivat toisensa. Siltä se ainakin päällepäin vaikutti. Nämä jaksot nostivat myös eniten tunteita pintaan, kostuivatpa silmätkin lopulta (niin tosin oli käynyt jo jaksossa 47). Loppuratkaisu oli todella yllättävä, aluksi luulin, että Ed kuolisi lopullisesti jouduttuaan Envyn lävistämäksi (en pitänyt tätä ollenkaan mahdottomana vaihtoehtona koska olin kuullut, että sarja loppuisi jollain tapaa surullisesti), mutta en halunnut uskoa siihen. Lopullinen loppuratkaisu oli kuitenkin tavallaan onnellinen, mutta myös aika surullinen. Ennen kaikkea se kuitenkin oli kaunis ja koskettava. Minusta oli hienoa, että tämä sarja jätettiin tällä tavalla vähän kesken, sai miettiä itse mitä sitten tapahtuu.
Lopusta vielä sen verran, että melkein huusin (kuin Hawkeye lopussa) kun luulin, että Mustang kuoli, ettekä osaa arvatakaan sitä helpotuksen tuntua kun näin sen makaavan sängyssä, silmälappu kasvoilla, mutta kuitenkin elossa. Mustaaaangg... <3
Kaiken kaikkiaan sarja oli erittäin hieno kokonaisuus. Hahmot olivat loistavia, juoni yksi parhaimmista mitä tiedän, eikä varmaan mikään peli/elokuva/tv-sarja/kirja/jne. ole saanut näin paljon tunteita nousemaan pintaan (lukuun ottamatta ehkä joitakin kohtia Final Fantasyissa) kuin tämä ihana animesarja sai. Huonoja puolia ovat tietenkin nuo laatikossa mainitut Lustiin liittyvät jutut ja pari turhaa jaksoa sarjan alkupäässä.
Olenko muuten ainoa, joka ei ole hirveän innostunut tuosta elokuvasta. Eikö sarjan päätös muka ollut tarpeeksi hyvä. Vaikka loppuratkaisu ei ollutkaan mikään onnellinen, niin oli se kuitenkin hieno, tunteikas, kaunis, ja koskettava päätös eikä sitä mielestäni ole tarpeen enää jatkaa. . Kaiken lisäksi satuin tuossa trailerissa näkemään Maes Hughesin, ja tämähän ammuttiin jo sarjan puolivälissä? . Jos ne ovat tehneet tästä leffasta sellaisen, että kaikki sarjan aikana kuolleet hahmot heräävät henkiin ja lopussa tanssivat ja laulavat yhdessä, niin revin hiukset päästäni ja muutan Ruotsiin. Ja nyt olen ihan tosissani.
Amendel
14.9.2006, 14:40:00
Alotin tässä viime viikonloppuna sarjan kattomisen kolmatta kertaa. Siitä voitte päätellä mitä mieltä olen sarjasta:D . Elokuvankin olen nähnyt ja täytyy myöntää että olin siihen hiukan pettynyt.. Pääpahis oli vähän hmm.. "Laimea". Ei se kyllä vetänyt vertoja sarjan Homonculeille. Parhaat hahmot oli Edward ja Mustang. En kyllä keksi sarjasta pahemmin mitään valittamista. Ainut on ehkä se kun melkein joka jaksossa joku huomauttaa Edwardille sen pituudesta.. Mutta en kyllä yhtään ihmettele. Ed on sentään 15! Joo no mutta en voi muuta sanoo ku et hyvä sarja se on! Suosittelen kaikille!
VonPatti
15.9.2006, 17:49:04
Minusta Fma oli erittäin hyvä anime sarja mukaanlukien elokuva.Siinä oli paljon koskettavia kohtauksia,joita tasapainottivat komedialliset kohtaukset,kuten edwardin pienet raivonpuuskat,ja muut tämän tapaiset.Näinpä tästä animesarjasta ei tullut turhan kliseinen tai ilmelä.Myös toiminta kohtauksia oli riittävästi,muttei kuitenkaan ylitarpeiden.
Alphonse oli ehdottomasti paras hahmo!Herkkä ja hiljainen,mutta kuitenkin mukava ja tunnollinen!Plussaa vielä siitä Alille,että hän pitää kissoista^_^
Olen lukenut myös Fma mangaa jonkin verran,mutta katsoin kyllä ensin animen.Kyseisen mangasarjan kerääminen ei enää innosta,mutta mukavasti tuo aika lentää animeakin katsellessa!
Sininenkissa
16.10.2006, 12:39:08
Minäkin sitten eksyin tämän animen pariin ja olen myös sen pieni fanittaja. Ei nyt ole ehkä sellainen anime, joka valtaisi koko sydämmeni, mutta kyllä tätä mielellään kattoo ja innolla odottaa ensi jaksoa mitä tapahtuu. Aluksi olin aika kyyninen tätä sarjaa kohtaan, koska kaverit oli kertonut siitä kaiken ja kyllästyin jopa jo kuulemaan FMA-nimen. Sitten pyysin huvikseen kaverilta pari pokkaria sitä lainaan ihan siinä mielessä "että mitä muuta hyvää tässä muka on kuin piirrosjälki", kunnes sitten innostuin. Päätin kyllä silloin jo katsoa pelkkää animea ja lukea mangat kaverilta, kun on tuota muutakin ostettavaa itselläni.
Eli sitten kerronkin mielipiteeni oikeastaan pelkän animen perusteella, mangaa olen lukenut vain 5 volumia ja ihan kivaahan se on.
Kuitenkin. Anime on minusta välillä todellakin hauska ja rakastan sitä piirrosjälkeä. <3 Välillä kyllä on siinäkin sellaisia tylsiä kohtia, jotka kattoo vain transsissa ja tyyliin "joojoojoo, kiinnostaa, mennään eteenpäin" niin kuin minulla muutamissa animeissa aina. Voisin sanoa muutamia jaksoja ihan nimeltä, mutten halua laittaa tähän rumia spoiler-tageja, joten jätän sen vaan leijumaan ilmaan.
Ed on söpö. Al on todella mukava ja olisi ihanaa omistaa sellainen pikkusisar, joka oikeasti välittäisi. En sillä, kyllähän olisi mukava omistaa Edin kaltainen isovelikin. Winry on aika ärsyttävä, sellainen perustyttöhahmo joka hakkaa ihmisiä. Harvoin muutenkaan pidän nais-hahmoista missään sarjoissa, Elfen Lied on melkeinpä ainut poikkeus.
Mukava sarja ja loppuun aijon katsoa. En ole vielä edes kerinnyt nimittäin loppuun sitä katella, vasta 34. jaksossa mennään. :P
Laurel
2.11.2006, 19:19:34
Vesiposti paljasti, että ensi vuonna Subilta tullaan kuin tullaankin näkemään FMA.
Asematunnelissa kuhisee. Goottilolitat kansoittavat Hellooks-sivustoa, ja mangapiirtämisen kurssit ovat täynnä uusia opiskelijoita. Jo vuosia tuloaan tehnyt japanilainen estetiikka ja sen liikkuva muoto, anime, on suositumpaa kuin koskaan. Subin uutuus tällä saralla on Fullmetal Alchemist, josta Bonnier lanseeraa kirjan samoihin aikoihin.
Lähde: SubTV:n Spotti (http://spotti.subtv.fi/).
Eli mangakin olisi suomeksi ensi vuonna tulossa Sangatsulta?
Vesiposti paljasti, että ensi vuonna Subilta tullaan kuin tullaankin näkemään FMA.
Subin uutuus tällä saralla on Fullmetal Alchemist, josta Bonnier lanseeraa kirjan samoihin aikoihin.
Lähde: SubTV:n Spotti (http://spotti.subtv.fi/).
Eli mangakin olisi suomeksi ensi vuonna tulossa Sangatsulta?
Woot, asiaa. En ole vielä animusarjaa katsonut, mutta eiköhän se tuosta lähde. :)
En kyllä varsinaisesti odota että mangaa alkaa tulemaan suomeksi, sillä olen tottunut siihen englanniksi ja tuntuu tyhmältä lukea kun Ed selittää jotain alkemiasta suomeksi. Miksei samantien vaikka viroksi, tulisi hauskempaa luettavaa. Tai joo, dupataan animusarja viroksi!
Antendo
13.11.2006, 20:27:43
NYÄÄHHRRGHH!!! Luulin että kerkeisin ekana ilmottaa asiasta:(
Eli juu, ens vuoden helmikuussa alkaa Subilta Fma ja kuulemma samoihin aikoihin (huom)Bonnierilta(huom) tulee toi Fma manga myyntiin. Tässä (http://www.subtv.fi/subnetti/alasivu.shtml/ulkomaiset?482654) ja tuossa ---> http://www.subtv.fi/subnetti/alasivu.shtml/ulkomaiset?482654 linkki Subtv:n sivulle, missä on pikkusen asiaa kyseisestä aiheesta. Tuo kuva vois kyllä olla paremminkii valittu.
Vosi varmaa sitä mangaa ostaa ja, sehän KUULEMMA menee vähä erilaiseks, olisko ollu 15 kirjassa/jaksossa/luvussa/jossai.
Dorianthem
14.12.2006, 19:51:03
Sain taas katsottua kyseisen animesarjan alusta loppuun tässä aika vasta. Nyt voin taas pistää jotain viestiä tuosta.
Eli animesarja on yhtä hyvä, kuin ensimmäiselläkin kerralla. Ehkäpä jopa hieman parempi, koskan nyt ymmärrän paremmin kaiken, toisinkuin ensimmäisellä katselukerralla. Lisäksi katsoin kyseisen sarjan isoissa erissä, niin silloin asiat jäivät paremmin päähän. Jostain kumman syystä. =P
Mutta tosiaankin. Hahmot olivat aivan uskomattomia. Lemppari on edelleenkin Ed. Nyt vasta aloin kunnolla arvostamaan niitä vitsejä Edin lyhyydestä, koska ensimmäisellä katselukerralla ne lähinnä ärsyttivät. Muita lempihahmojani olivat ehdottomasti homunculukset. Varsinkin Lust. Tämä jäinen tappaja oli ehdottomasti parhaimpia vihollisia, mitä olen koskaan nähnyt. Lust jaksoi yllättää viimehetkille asti. Gluttony taas oli särkeä sydämeni lopussa. "Where's Lust?"
Pride oli todella mielenkiintoinen hahmo. Yllättävän mukava, vaikkei kyllä homunculuksesta uskoisi. Minua myös hieman säälitti Wrath, kun aluksi hän oli mukava, mutta sitten hän sattui vetämään jotain sopimatonta ja sitten hän olikin todella ärsyttävä penikka. Harmi vain, että hän meni tappamaan yhden lempihahmoistani ja sitten vielä tyhmällä käytöksellään tapatti toisen.
Musiikkeihin kiinnitin tällä kertaa hieman enemmän huomiota. Ne olivat todella hyviä ja ihastuin toden teolla surulliseen Beaming Sunlightiin, joka soi sarjan surullisimmissa kohtauksissa. Oli pakko ladata ost koneelle, jotta sain kuunnella sarjan musiikkeja. Joskus tulen vielä hommaamaan kyseisen sarjan ihkaomaksi.
Juoni oli tuttu ja edelleenkin aivan hillittömän hyvä. Tosin pistin tällä kertaa merkille, että todella moni hahmo sarjan aikana kiljui kurkku suorana rakkaansa äärellä. Mitätön pikku tiedonmuru, mutta silti se oli mielestäni aika huvittavaa, vaikka surullisista kohtauksista olikin kyse. Ja aikaisemmin taisin sanoa, että fillereitä ei tämä sarja tunne, mutta tietenkin siellä piti olla ne pari jaksoa. Mutta niitä en kyllä fillereiksi kauheasti myönnä, kun ne kuitenkin sarjaa veivät eteenpäin, vaikkakin aivan aavistuksen verran.
FMA on yksi parhaista animeista, minkä tiedän. Sarja hipoo todellakin täydellisyyttä ja se jaksaa kiinnostaa vielä useammankin katsomisen jälkeen. Lisäksi se saa joka kerta olon yhtä surulliseksi. Pitäisi katsoa se leffa, mutta en vain löydä sitä mistään. Pitänee sekin jostain katsella. :)
Mazkaline
23.12.2006, 0:23:28
Toivoa sopii että subilta tuleva Fullmetal noudattaisi tätä harvinaiseksi yltyvää tapaa pitää leffa tokion murteessa. On jotain aivan eri asia kuunnella kun piispa sanoo "Füll medäl alkhemist!" kuin "Hagane no renkinjutsushi!"
Muttajoo, kukaanhan ei tätä ole huomannut. Turhaa höpötän.
Anime oli aivan tajuttoman hyvä ja tahtoo olla ainoa sarja mitä jo kolmatta kertaa katson kyllästymättä. Asiaa kyllä auttaa että olen kavereille sitä tuputtamassa koko ajan ja on seuraa kenen kanssa katsoa.
Niin harvinaista kuin se onkin, tykästyin päähahmoon kaikkein eniten. Kaveri on päättänyt etsiä viisasten kiven ja niin se perkele vieköön kans tekee, filosofia on selkeä ja hyväksi todettu.
Yleisesti ottaen pidän siitä että tyyppi on niin pelottavan hyvä, että ihmiset ei usko sitä todeksi. Sitten kaveri kuitenkin epäonnistuu joka käänteessä ja tulee lähes hulluksi sarjan mittaan. Ei mikään lasten sarja, mutta hyvin se näyttäisi kelpaavan.
Haa, sainpa vihdoin katsottua tämän loppuun, ja hyvä niin. Oli nimittäin ehkä yksi parhaista animelopuista ikinä!
Huom, älkää lukeko spoilerilaatikoita ellette ole katsoneet animua loppuun!
Öhh, mitäköhän järkevää min nyt saisin sanottua asiasta. No, aluksi en kauheasti innostunut sarjasta, vaikka siitä pidinkin. Hahmoista en pitänyt oikeastaan ollenkaan, mutta taustatarina ja alkemia itsessään olivat niin kiehtovia aiheita että jatkoin katsomista. Pääsin jaksoon 20 asti, mutta sitten tapahtui jotain (ei haisuakaan mitä) jonka vuoksi sarjan tiirailu jäi tauolle.
Reilu viikko sitten päätin jatkaa sarjan katsomista sillä mitään parempaakaan ei ollut tarjolla. Juoni sen kuin parani, ja hahmotkin alkoivat pikkuhiljaa miellyttää enemmän ja enemmän. Ensinnäkin, kimalteleva alkemistimme Alex Louis Armstrong. Voi herramunjee. Jostain syystä tipahdan joka kerta kun ukkelin naama vilahtaa jossain. Ihan järkyttävä tapaus : DD Ja se sen perhe... oh noes... Kävi kyllä sääliksi Havocia kun sinne joutui :'D Mitäs muita hahmoja... No siis Hughes. Hughes. Hughes! Niin ihku setä että oij<3 Niin söpöä kun se oli niin semmonen kultainen ja aina ihkutti vaimoansa ja tytärtänsä ja en voi uskoa että se kuoli! Juuri kun aloin tosissaan tykkäämään kyseisestä hahmosta se heittää lusikan nurkkaan .____. Ja pikku Elysia-chan jaja D'x Ja sitten toki koko Mustangin kööri Mustang mukaanluettuna.Varsinkin sen yhden jakson ansiosta jossa Havoc tosiaan joutuu menemään sinne Armstrongin perheen mansioniin. Siis voi jumankek että oli sen jälkeen vatsalihakset krampissa :'D Mustang on kyllä niin tampio välillä että.
Pahiksentapaisista jos pitäisi valita lemppari, niin se olisi todennäköisesti joko Tucker tai sitten tämä sotahullu Frank Archer. No okei, ja myöskin Crimson Alchemist, ei nyt muistu se oikea nimi mieleen. Ensinnäkin Tucker. Vihasin/rakastin sitä aikalailla heti kun hepun todellinen luonne paljastui, mutta sitten vasta olinkin ihastuksissani kun heppu ilmestyi näyttämölle uudestaan, ja hyij millaisena ilmestyikään. Ihan järkyttävä psykopaatti, ja se puhetyyli ja kaikki. Gives me creeps. Oli kyllä taidokkaasti saatu siitä niin seonneen oloinen kuin vain mahdollista. Ja sitten tuo Archer. Oikein stereotyyppinen sotahullu tapaus, mutta erittäin onnistunut sellainen. Mietein alusta asti että ketä hahmo muistuttaa, mutta vasta automailin myötä hokasin että tyyppähän on ilmiselvä kaksoisolento terminaattorin kakkosversiosta, siis noin niinkun tyyliltään ja ulkoisilta piirteiltään. Onneksi se kuoli. Crimson Alchemist taas... En tiedä miksi, mutta olen vähän lääpällään siihen. ^^' Julma ja kamala heppu, mutta jotenkin ah-niin-karismaattinen. Tai jotain. Joka tapauksessa, siinä oli vaan sitä jotain. Vähän riipaisi sydänlastasta kun hää kuolla kupsahti, although he did have it coming.
Niin juu, ja vielä pitää mainita mukavista hahmoista sotilaat Ross ja Brosh sekä lukutoukkatyttö Sheska. Jotenkin tosi symppiksiä hahmoja.^^ Mutta noin yleisestiottaen, jotenkin iso osa sarjan hahmoista tuntui kauhean persoonattomilta. Erityisesti homunuculukset olivat kyllä niin laimeita esityksiä, että hohhoijaa. Siis ihan oikeasti, olisiko enää kauheasti tylsempiä pahiksia voinut olla? Blaah. Ja Scar oli kyllä kanssa harvinaisen lame tapaus. Ihan kiehtova tarinahan hepulla kyllä oli, mutta noin hahmona oli kyllä harvinaisen kehno tapaus.
Juoni oli tosiaan erittäin kiehtova ja parani vaan loppua kohden. Ja loppu oli suorastaan erinomainen. Juuri sopivan onnellinen mutta kuitenkin surullinen ja jätti asioita auki muttei kuitenkaan liikaa. Sanoisin että lähes täydellinen lopetus animelle.^^ Ja täytyy myös antaa krediittiä siitä että sarjaa ei venytetty liian pitkäksi. Oikein sopiva pituus minusta. Ja hitsi, Mustang selvisi! Voisin hyppiä riemusta : >> Pelkäsin jo, että toinenkin lempparihahmoni kuolee vielä juuri ennen sarjan loppua, mutta ei se kuollutkaan, oh joy! Ja vähänkö ne oli söps Hawkeyen kanssa, awww~ Ja siis muutenkin tuo viimeinen jakso oli todella loistava. Kaikkien tarinat kerrottiin eikä lopussa ainakaan minusta ollut mitään epäuskottavuuksia eikä yhtäkään hahmoa laitettu käyttäytymään tapojensa vastaisesti. En vaan voi hehkuttaa tuota loppua tarpeeksi! Täytyy sanoa että kieltämättä erittäin hyvä animu vaikka hahmojen ohuus vähän jäikin häiritsemään. Toisaalta hahmoja oli niin paljon että kaipa se olisi ollut hankalaakin syventää niitä kovin paljoa tuon mittaisessa sarjassa. Mutta ihan oikeasti, jotain mielikuvitusta pahisdesigniin! ;__; Niinjuu, pitää vielä mainita etten pitänyt yhdestäkään opening- tai ending-piisistä, joka on kyllä aikamoinen ihme. Muttakun ei niin ei. Suurin osa oli ihan jees, mutta siihen se sitten jäikin. En edes muista yhtäkään enää. Harmi : /
Ookei, eiköhän siinä ollut tarpeeksi ihkutusta ja muutakin.
Pitääpä tulla hieman kommentoimaan kaikkea.
Katselin tuon animen kokonaan varmaankin joskus kuukausi sitten. Oli muuten pirun hyvä, mutta loppu oli aika erikoinen. Toivottavasti tuo ei nyt voinut spoilata mitään. :)
Conqueror of Shambalankin katsoin. Sekin oli ihan hyvä, mutta ei ihan samaa luokkaa kuin koko sarja. Jotenkin jäi olo että koko juttu voisi vielä jatkua. No ainakin mangaa tulee vielä. .___.
Ja muuten, kylläpä minua häiritsi nuo SubTV:n subitukset (:P) tuohon sarjaan. Kyllähän minäkin tiedän että meillä suomalaisilla on tapana hieman väännellä sanoja meidän pohjolanmurteeseen ja suuhun sopivammiksi, vaikka yleissääntönä onkin että paikannimiä ei käännetä tai muuteta. Mutta häiritsi muuten hemmetisti tuo "Ishvaalin sota". Mikä helvetin Ishvaali? Tulee lähinnä mieleen joku isovaari. .___.
Ja jotenkin sanana en pitänyt synteesistä. Vaikka se on tieteellisesti aika lähellä, niin silti minun mieleeni se transmutation oli parempi. "Tämä on rangaistus ihmissynteesin synnistä!", kuulostaa jotenkin hieman oudolta. No jaa. Eipä muuta.
Cossasin muuten silloin viime animuconissa Hughesia. Minulla oli jopa Elysian valokuva mukana ja sain muutamat teinitytöt kiljumaan onnesta kun näytin sitä kuvaa niille. ^^
Cossasin muuten silloin viime animuconissa Hughesia. Minulla oli jopa Elysian valokuva mukana ja sain muutamat teinitytöt kiljumaan onnesta kun näytin sitä kuvaa niille. ^^
Ja tuosta minä muistan olleeni ihan omg wtf lol :'D
Mutta siis, kyllä nuo subin tekstitykset muullakin tapaa vaikuttavat aika kehnoilta. Ensimmäisessä episodissa pisti erityisesti silmään "Minua kyllä ihmetytätte te" sekä pari käännöskukkasta.
Episodien myötä on tullut muitakin outoja väännöksiä eteen... Mutta syy lienee se, että sarja ei ole käännetty japanista, eikä enkusta, vaan ilmeisesti espanjasta(?).
Sarja itse on tultu katsottua kaksi kertaa lävitse ja nyt kolmatta kertaa katson tyytyväisenä television ruudulta.
shaiana
1.3.2007, 20:02:39
Kuvia!
FMA:n katsomisesta on mennyt aikaa, mutta mie tykkäsin siitä kovasti. Hughes nousi lemppariksi hahmoista, Edo oli ihan jees, Roy oli ok ja Al oli hauska.
En tykkää Edo/Alista. :<
Elokuvasta en tykännyt, ja minnuu jäi häiritsemään ehkä typerin ja pienin seikka koko elokuvassa - hahmoilla oli pyöreämmät kasvot kuin animessa! Ärsyttävään huomioon vaikutti ehkä sekin, että katsoessani sitä olin kipeä. Niin tai näin, olisin halunnut onnellisemman lopun. :< (Emmin edes muista miten se loppui ja Lost alkaa ihan justiinsa kohta niin emmie rupea tarkistamaankaan.)
Meinasin ostaa FMA -mangan ensimmäisen volumen käydessäni viimeksi Fantsussa, mutta loppujen lopuksi se jäi hyllyyn. Tarkoituksenani olis kyllä hankkia sitäkin, kunhan kerkeän - onhan minulla vielä tuo Death Notenkin hamstraaminen kesken (omistan 6 osaa jee).
LOST. ->
Nameless
10.3.2007, 20:09:12
Aivan mahtava sarja ja olenhan jo tätä katsonut jaksoon 37. Mitenköhän Edwardin ja Alphonsen sensei pysyy elossa kun sillä ei ole sisäelimiä. Se oli kyllä aika mahtavaa kun selvisi että "Wrathilla" on Edwardin käsi ja jalka mutta sitten heräsi kysymys että KENELLÄ on Alphonsen ruumis?? Tietäisikö ketään että olisiko missään kauppaa jossa myytäisi FMA dvd:tä??.
mielikki
13.3.2007, 13:13:58
AAAh, mää kyllä fanitan Fma:ta aika kovasti ^^
Tykkäsin oikeastaan kaikesta siinä, mikä sinänsä on harvinaista. Musiikista toteutuksen tasosta, juonenkäänteistä...
Oon aina tykänny vähän synkemmistä tarinoista, ja kyllähän Fma löytyy noita raskaita teemoja alusta asti. Kyllä mua sykähdytti heti alusta, esim' kuinka se pappi yritti tuoda henkiin sitä rakastettua :cry:
Clacier
14.3.2007, 10:54:27
Katsoin Full Metal Alchemistia yhden jakson silloin kun se alkoi näkyä Subilla, ja se yksikin oli liikaa. Ensimmäiset 3 minuuttia olivat todella mahtavia (kumpa olisi jatkunutkin sillä linjalla), mutta sitten lähtikin kaikki menemään sellaista alamäkeä että alkoi jo ohimosuoni nykiä. Tuon yhden jakson aikana siinä ehtikin tulla jo sellainen määrä ärsyttäviä animekliseitä, jotka saavat kiinnostukseni aika helposti ja lähes poikkeuksetta lopahtamaan.
Ensinnäkään en voi sietää tuollaista hösläämistä, että pupillit valkoisena suu ammollaan räyhätään, juostaan nyrkit pystyssä toisten hahmojen perässä ja lauotaan muka-niin-hauskoja vitsejä. 99% sähläys- ja karjunta-animeista (NANIIIIII???) en pidä. Ja voi elämä se taistelu.
"Nyt minä tapan sinut."
"Etkä tapa, koska osaan tehdä näin."
"Masaka! Kuinka sinä tuon teit?"
*selittää*
"Ha, no tapanpa sinut silti, minulla on täällä tällaisia monstereita."
"Hyödytöntä." *hakkaa monsterit muusiksi*
"Masaka! Kuinka pystyit voittamaan ne?"
"Koska minulla on metallikäsi."
"Masaka!"
Aaargh. =/ Eli ei todellakaan kiitos minulle. Mikä ihme näistä sähläysanimeista, joista suurin osa on fillereitä ja joissa kaikki oikeasti jännittävä tapahtuu vasta viiden viimeisen jakson aikana, voi viehättää niin suurta yleisöä?
remedy
14.3.2007, 12:49:59
Mikä ihme näistä sähläysanimeista, joista suurin osa on fillereitä ja joissa kaikki oikeasti jännittävä tapahtuu vasta viiden viimeisen jakson aikana, voi viehättää niin suurta yleisöä?
No kannattaisi ehkä katsoa FMA:ta pidemmälle jos olet tuota mieltä. Sarjassa nimittäin taitaa olla peräti yksi filleri ja sekin on yksi parhaimmista jaksoita (se on niin hauska).
Mitenköhän Edwardin ja Alphonsen sensei pysyy elossa kun sillä ei ole sisäelimiä. Se oli kyllä aika mahtavaa kun selvisi että "Wrathilla" on Edwardin käsi ja jalka mutta sitten heräsi kysymys että KENELLÄ on Alphonsen ruumis??
juu mää olin ihan sillein ku se ed katto sitä wrathii ja huomas et sillä oli samanlainen käsi ku sillä ennen nii sit aloin miettii et "nii kohta varmaan ne sanoo et toi jalkaki kuuluu edille" sit ku niin sanottiin olin ihan 0_0 :P ja vastaus siihen alphonse kysymykseen: minun mielestäni kenelläkään ei ole sitä.. koska se meni sen portin lävitse jo... ed menetti sen takia ne wrathille koska se oli jo siellä valmiiks tjsp. huoh ku haluaisin kattoo sen FMA: elokuvan mut ei löydy mistään :(
Silweri
10.4.2007, 10:21:12
No kannattaisi ehkä katsoa FMA:ta pidemmälle jos olet tuota mieltä. Sarjassa nimittäin taitaa olla peräti yksi filleri ja sekin on yksi parhaimmista jaksoita (se on niin hauska).
Minun mielestäni taas hahmoja ja maailmaa alustetaan tässä sarjassa todella kauan, eikä juoni ryhdy etenemään kuin vasta ihan loppupuolella. Sarja jankkaa paikallaan todella kauan, mutta ei siinä, sivujaksot eivät tunnu niin fillereiltä kun fillerit yleensä, vaikka niillä itseasiassa on vähän juonellista merkitystä ja niitä harvemmin edes muistellaan. Okei, Barry the Butcher teki come bäkin, mutta mitäpä merkitystä kyseisellä hahmolla edes sarjan kannalta on?
Viihdyttävä sarja, ei siinä, ja hahmoja jaksaa kyllä seurata, mutta näin painajaisia siitä leffasta, koska se oli NIIIN perseestä.
Jashu_
10.4.2007, 10:38:06
Ooo, tätä parempaa Anime sarjaa en oo ikinä enne kattonukaan !
Tunnarit on kivoja ku ne jää päähän soimaan. Soittoääneksikin olen yhden tilannu^^ *kjeh kjeh kjeeh...*
Olen katsonu nyt 40 jaksoo asti ja *ah* tämä vain on niin hyvä, tässä on sitä huumoria, semmosta tosi hauskaa huumoria, ilmeet on aina niin kivoja. Mutta myös tapahtuu sitä kaikkea surullista ja kauheaa mikä on hyvä, ettei pelkkää vatsalihasten kasvattamista tämä ole.
Kai ne kyynel kanavatki kasvaa, tai ne lihakset jos itkee?
Ja kaikki jaksot olen katsonut että kielenä on Japani ja tekstitys on englanniksi, se on mielestäni kivaa katsoa sillein. saa pähkäillä mitä tuokin sana tarkoittaa, ja äänet on hyviä kun ne on japaniksi :D
Leffankin haluaisin nähdä! (jos semmosta on? olen täältä kyllä lukenut että olisi)
En nyt mitään kehittävää saanut kerrotuksi, kyselen sitten myöhemmin kun muistan mitä piti kysyä. :)
Full Metal Alchemist on ehdottomasti hyvä sarja. Se sopii niillekin, jotka ovat vasta tutustumassa animen maailmaan, sekä animen 24/7 katsojille.
(Koitan tässä olla antamatta spoilereita)
Tarina on erikoinen, ei jokapäivä sellaiseen juoneen törmää. Käytäntö on aika samaa kuin muissakin animeissa, mutta kukapa TÄYSIN erilaista sarjaa pystyy enään luomaan?
Vaikka sarjaa katsoessa helposti toteaa, että "no just, ihan tyslästi piirretty sarja, samanlainen kun kaikki muutkin", sarja on silti jotain aivan erityistä. Jokaisessa jaksossa tapahtuu, muttei niin paljon liikaa että menisi pää pyörälle. Lisäksi ääninäyttelijät (siis japanilaiset) ovat uskomattoman omistautuvia rooleihinsa! Ai että näyttely sujuu niin luontevasti ja hyvin että väkisin uppoaa sarjan hahmoihin ja heidän tunteisiinsa kun esimerkiksi Ed kärsii tai jotakin vastaavaa. Lisäksi henkilöt ovat kaikki persoonallisia, jokainen henkilö jää jollain tavalla mieleen eikä vain pyyhkäise turhana toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Lisäksi musiikit jäävät suurimmaksi osaksi mieleen, etenkin Melissa ja Kesenai Tsumi!
Itse en ole vielä nähnyt koko sarjaa, koska katson sitä TV:stä, mutta odotan innolla seuraavaa jaksoa!
Xionheat
10.4.2007, 14:17:36
Jee ketju F.M.A:sta :)
En ole juurikaan päässyt seuraamaan tätä ohjelmaa kun se tulee telkusta vähän pahaan aikaan minun aikatauluuni... :( (Su klo 12.00 Sub-TV)
Mutta ei siitä enempää ;D
Edward on kyllä mielestäni todellakin naurettava jos sitä menee haukkuun pätkäks xD ja sitten se Ninan kohtalo sai minutkin melkein itkemään :blah: Se vaan jotenkin oli niin kauheen surullista...
Ihmettelen miksi Edward on vanhempi ja Al(=Alphonse) pienempi iältään. Se vois tuntua enemmän järkevältä jos Ed olis haarniskassa ja Al tavallinen mutta enpä tiiä...
(Fanitan F.M.A:ta siinäkin määrin että koulussa kun teemme kännykkä telinettä niin teen siihen F.M.A:n logon ja sitte poltan siihen F.M.A :D )
// Näkee varmaan setistä kans että tykkään Full Metal Alchemistista xD
Sisko ja sen Sisar
10.4.2007, 18:25:06
Sisar: Sarjan katselimme jo viimevuoden puolella netistä, subbari ei näy ;___; Kovasti pidin, ihania juonikoukkuja ja juoniverkkoja. Henkilökohtaiseksi suosikeiksi hahmoista nousivat Wrath(säälipinnat sinulle), Greed(ihana omaa etuaan tavoitteleva tyyppi, ei-kenenkään puolella) sekä Al(miesmakuuni).
Ihmettelen miksi Edward on vanhempi ja Al(=Alphonse) pienempi iältään. Se vois tuntua enemmän järkevältä jos Ed olis haarniskassa ja Al tavallinen mutta enpä tiiä...
Sehän tuokin sarjaan ihka oman huvinsa, kun Alia erehdytään luulemaan koko ajan isoveljekseen Full metal alchemistiksi haarniskan takia.
Al se vain on niin ihana, iso ja vahva mutta hellä ja herkkä pikkupoika (Ilmenee hyvin hänen kissafetississään) Hahmoihin on helppo samaistua, henkilökaarti on värikäs (jokaiselle löytyy mieleinen hahmo) ja mikä eniten sarjassa viehättää on se, kuinka kaikkien hahmojen omat tarinat vaikuttavat toisiinsa. Ne kietoutuvat yhteen paljastaen lopulta kokonaisuuden. Vaikka aluksi olisikin vähän hukassa, lopussa kokee sellaisen "ahaa"-elämyksen.
Joka jaksossa tapahtuu, sarja ei siis tunnu pitkäveteiseltä missään vaiheessa eikä ala toistamaan itseään kuten esim. Inuyasha. Se vain on huono puoli, ettei yhtäkään jaksoa voi missata, muuten on pihalla kuin lumiukko. Ja vaikka tarina onkin melko vakava loppujen lopuksi, siihen on laitettu mukaan huumoria ja tilannekomiikkaa niin ettei siitä ole vakavuuden takia lähtenyt maku. Jotkin animet kompastuvat juuri siihen, että ne ovat haudanvakavia.
Hyvä idea laittaa hahmot kasvamaan tarinan aikana, niin henkisesti kuin fyysisestikkin. Ja vihollisilla on peräti järkevät tavoitteet, ei mitään "maailman tuhoamista koska olen pahis" kliseetä tässä. Ja tässä ei sorruttu myöskään siihen, että päähenkilö saisi naisen lopussa! Ärsyttää sellaiset onnelliset tarinat.
Ääninäyttelijät ovat hoitaneet työnsä hyvin.
Elokuvasta oli kadonnut se huumori ;___; siksi en kovasti tästä lehvasta pitänytkään, joskin sen loppu miellytti ja oli hyvä jatko sarjalle. Wrath kuoli, ilkeää. Oli lempparini, vaikka olihan hänen loppunsa kaunis ja kuolema uhrautuminen toisen puolesta. Hahmoista oli tullut liian aikuisia, nuoruusiän hulluttelu oli mennyt menojaan. Ja tylsä tämä "pelastetaan maailma"-idea. Klisee.
Kreifi
10.4.2007, 18:29:27
Kehuttu sarja, joten piti sitä kai silmänsä terästää aina sunnuntaiaamuina ja alkaa sarjaa seuraamaan. Aika mitäänsanomaton ja jollain tapaa ehkä tylsäkin on ollut. Odottelen kovasti jos tässä juoni lähtisi pikkuhiljaa käyntiin ja sarjasta saisi jotain irtikin. Vaikuttaa kyllä pahasti semmoselta perusanimelta, eli semmoselta tavaralta mitä ei jaksa katsoa. Onneksi tulee kuitenkin telkusta kerran viikossa, niin tulee jotenkin paremmin katottua kuin netistä lataamalla, kun ei voi cedota siihen, että jos mä joskus myöhemmin sitten katon...
gaara9
10.4.2007, 19:34:45
jos sitä menee haukkuun pätkäks xD ja sitten se Ninan kohtalo sai minutkin melkein itkemään :blah: Se vaan jotenkin oli niin kauheen surullista...
ÄLÄ LUE ELLET OLE NOIN 35+ JAKSOA KATSONUT FMA:
siis ninahan ei kuole vaan sehän herätetään eloon eikö? mut siitähän tulee kysymys että silloinhan ninahan ei ollut siinä kimairassa joka näytti ninalta + koiralta koska sillon kun nina herätetään henkiin niin minun mielestäni se näyttää joltain kalalta enemmän... ja sitä ei voi saada siitä koirasta pois koska scar tappo sen koiran sillon... mut mun mielestä Wrath on paras tyyppi koko sarjassa ever :) (ei spoilaa koska mitä pahaa yhessä nimessä on jonka varmasti joku muu on sanonut ilman spoileja jo tässä ketjussa)
Reddawn
11.4.2007, 22:15:07
siis ninahan ei kuole vaan sehän herätetään eloon eikö? mut siitähän tulee kysymys että silloinhan ninahan ei ollut siinä kimairassa joka näytti ninalta + koiralta koska sillon kun nina herätetään henkiin niin minun mielestäni se näyttää joltain kalalta enemmän... ja sitä ei voi saada siitä koirasta pois koska scar tappo sen koiran sillon...
Siis: mä ymmmärsin et se herätetty juttu oli vain se ruumis, joka oli tehty jostain muista elukoista, eikä siis sisältänny Ninan sielua tai mitään. Ninan sielu oli mielestäni siinä kimairassa, koska sehän muisti Edin ja tällein. Vai olenko ymmärtäny täysin väärin.
Ite en ole mikään animen tai mangan fanittaja, vaikka olenkin näihin päässyt tutustumaan jo 7-8 vuotta sitten, joten en tiedä kuinka paljon tässäkään sarjassa on kliseitä. Koska en siis ole kauheesti animea aikaisemmin katsonut , kyseinen sarja on minusta piristävä.
Pidän siitä kuinka hahmot kehittyy ja kasvaa. Samoin kuin sivuhahmotkin. Auttaa "samaistumaan" (ehkä ei oikea sanavalinta) hahmoihin kun niissä on niin monta eri puolta.
Niin kuin edellä ollaan mainittu sarjaa katsoessa tulee naurettua ja kyynelehdittyä. Se auttaa aina sarjaa, jos siinä esiintyvä tunnekirjo on mahdollisimman laaja. Auttaa ihmisiä juuri siinä samaistumisessa.
Leffa oli minusta hyvä. Ei se häirinnyt yhtään, ettei siinä oltu enää niin "leikkisiä" ku aikasemmin, koska harva meistäkään on kahdeksantoista vuotiaana yhtä "lapsellinen" kuin viistoista vuotiaana. En minä ainakaan ole, eikä kyllä kukaan minun yläaste kamuistakaan.
Mitäs sisko ja sen sisko sanoi tuosta romatiikasta, ni allekirjoitan sen täysin. Minusta sarjassa ei tarvittu sitä normaalia romatiikka osastoa. Ottaen huomioon että sarjan päähahmothan oli sellasia yläasteikäisiä, ni korkeintaan tuolaiset pikku "ihastukset" toimi. Ja leffassakin oli jo tarpeeksi muuta tekemistä ku haikaille tyttöjen perään.
Yunski
12.4.2007, 11:27:29
Enkö ole vielä kirjoittanut tähän :huh: No mut kummiskin...
Fullmetal Alchemist on yksi parhaimista animeista, joita olen nähnyt. Katsoin ekan jakson ja luulin tätä tylsäksi sarjaksi, mutta ajattelin katsoa vähän lisää ja ihastuin siihen :lovetus: Juoni on mun mielestäni todella hyvä ja hahmot myös, lemppareihin kuuluu Envy:love: ja Wrath. Olen nähnyt kaikki jaksot ja + sen leffan. Leffasta en kauheesti tykännyt, koska Envy ja Wrath kuolee siinä :D ja jotenkin sen loppu ei päättynyt niinkun sen olisi pitänyt päättyä :prkl:
Mutta suosittelen tätä animea niille jotka eivät ole vielä sitä katsoneet :up:
Shagrauth
12.4.2007, 15:35:05
Mahottoman hyvä sarja on! Tykkään todella paljon, kuinkas moni lukee tätä mangana?
Siitä puheen ollen, ei kukaan haluisi myydä minulle 2 ja 3 osia mangana?
siis ninahan ei kuole vaan sehän herätetään eloon eikö? mut siitähän tulee kysymys että silloinhan ninahan ei ollut siinä kimairassa joka näytti ninalta + koiralta koska sillon kun nina herätetään henkiin niin minun mielestäni se näyttää joltain kalalta enemmän... ja sitä ei voi saada siitä koirasta pois koska scar tappo sen koiran sillon.
Siis: mä ymmmärsin et se herätetty juttu oli vain se ruumis, joka oli tehty jostain muista elukoista, eikä siis sisältänny Ninan sielua tai mitään. Ninan sielu oli mielestäni siinä kimairassa, koska sehän muisti Edin ja tällein. Vai olenko ymmärtäny täysin väärin.
Annampa oman mielikuvani asiasta, joka voi muuten olla myös väärä. Vakavaa spoilausta.
Tucker yhdistää Ninan koiran kanssa, syntyy chimera (no voi lol kimaira). Tämä on "helppoa", koska lähteenä käytetään eläviä olentoja.
Scar tappaa Ninan, tai ehkä paremmikin sanoen chimeran, joka on osittain Nina.
Tucker katuu tekojaan ja päättää "herättää henkiin", toisinsanoen tehdä uuden, Ninan. Tämä on kuitenkin mahdotonta ilman ns. viisasten kiveä. Ihmissynteesi tai human transmutation ei ole mahdollista ilman.
Viimein Tucker saa viisasten kiven avulla luotua ihmisen, joka on jopa "elävä ja toimiva", mutta Tuckerin taidot eivät riitä sitomaan Ninan sielua ruumiiseen, tai sitten se ei vain ole mahdollista koska Ninan sielu on jo mennyt portin toiselle puolelle.
Ihan sarjan lopussahan Al saa Eddien takaisin eloon, koska Ed ei ole vielä siirtynyt portin toiselle puolelle? Vai mitensenytoli, kumminkin.
Eli tavallaan kuolleen herättäminen henkiin olisi teoreettisesti mahdollista viisasten kiven kanssa? Mutta kivihän koostuu kymmenistä, tai sadoista ihmisuhreista, niin ei ole loppujenlopuksi kovinkaan taloudellinen kauppa.
No ääh, en minä ole varma. Tuon kuvan minä vain sain.
Tämän voit tulkita spoileriksi, joten älä katso jos olet ehdoton juoniasioissa. En kuitenkaan koe tätä spoiler-tagien arvoiseksi.
!
Minusta sarjan loppu oli sekä hyvä että huono. Pidin lopusta koska se ei ollut kliseinen "ja he elivät elämänsä loppuun onnellisina katsellen maailmaa läpi vaaleanpunaisten aurinkolasien ja syöden piparia." Toisaalta taas häiritsi kun sarja "loppui kesken", eli ei ikäänkuin päättynyt varsinaisesti. Sellaista että jätettiin mahdollisuus jatkolle, mutta kun ei jatkoa ole, luuunottamatta jotain elokuvaa, josta en muuten pitänyt niin paljoa kuin sarjasta.
!
No onneksi manga ei ole mihinkään päättynyt. Mutta sitäkin tulee niin kerpeleen hitaalla tahdilla.
Amendel
13.4.2007, 12:36:28
Annampa oman mielikuvani asiasta, joka voi muuten olla myös väärä. Vakavaa spoilausta.
Tucker yhdistää Ninan koiran kanssa, syntyy chimera (no voi lol kimaira). Tämä on "helppoa", koska lähteenä käytetään eläviä olentoja.
Scar tappaa Ninan, tai ehkä paremmikin sanoen chimeran, joka on osittain Nina.
Tucker katuu tekojaan ja päättää "herättää henkiin", toisinsanoen tehdä uuden, Ninan. Tämä on kuitenkin mahdotonta ilman ns. viisasten kiveä. Ihmissynteesi tai human transmutation ei ole mahdollista ilman.
Viimein Tucker saa viisasten kiven avulla luotua ihmisen, joka on jopa "elävä ja toimiva", mutta Tuckerin taidot eivät riitä sitomaan Ninan sielua ruumiiseen, tai sitten se ei vain ole mahdollista koska Ninan sielu on jo mennyt portin toiselle puolelle.
Ihan sarjan lopussahan Al saa Eddien takaisin eloon, koska Ed ei ole vielä siirtynyt portin toiselle puolelle? Vai mitensenytoli, kumminkin.
Eli tavallaan kuolleen herättäminen henkiin olisi teoreettisesti mahdollista viisasten kiven kanssa? Mutta kivihän koostuu kymmenistä, tai sadoista ihmisuhreista, niin ei ole loppujenlopuksi kovinkaan taloudellinen kauppa.
No ääh, en minä ole varma. Tuon kuvan minä vain sain.
Minä olen samaa mieltä.
Miksi muuten Tucker pyytäisi viisasten kiveksi "muuttunutta" Alia tuomaan Ninan sielu siihen ruumiiseen jonka Tucker teki? Hänhän ei selvästikkään voinut tuoda Ninan sielua siihen itse joten pyysi Alia auttamaan.
Eihän Ninaa herätetty henkiin. Tucker yritti vain luoda uuden Ninan korvaamaan vanhan ja lieventämään tämän omantunnontuskia. Eikös se noin menny :huh:
Täytyyhän sen kuolleista herättämisen olla mahdolista viisasten kivellä kun Al herätti Edin henkiin. Niin eihän Edin sielu ollut menny portista, mutta olihan Ed kuitenkin kuollut. Joten silloinhan se on mahdollista.
Eikös sen viisasten kiven tekemiseen tarvittu tuhansia ihmisuhreja? Tai ainakin niin minä muistelen. Ei todellakaan kovin taloudellinen kauppa.
Ei mitään spesiaalijaksoja ole, itse elokuva on ns. 52:s episodi, jossa Full Metal Alchemistin tarina vihdoin päättyy ja veljekset palaavat yhteen.
Kyllä muuten on jos OVA- jaksot ovat jaksoja niitä on ainakin kolme.
HeavyLord
18.5.2009, 15:55:06
Ihan mielenkiinnosta, onko täällä muita jotka ovat tietoisia toisesta FMA animesta joka on parhaillaan menossa? Sarja kantaa nimeä Full Metal Alchemist: Brotherhood ja ilmeisesti ekaa jaksoa lukuunottamatta tarkoitus on noudattaa suht uskollisesti mangaa. Tällä hetkellä jaksoja on ilmestynyt 7.
Henkilökohtaisesti pidän tästä todella paljon, koska vaikka alkuperäinen FMA oli animena ihan hyvä, on mielestäni mangan tarina ja hahmot parempia. Ja kuten aiemmin sanoin, ekaa jaksoa lukuunottamatta Brotherhood on kiitettävän uskollinen mangalle. Esim. Scar tappoi Tuckerin ja Ninan Tuckerin asunnolla eikä kadulla, kuten ekassa animessa. Tälläiset pienet yksityiskohdat ainakin minua miellyttävät, odotan innolla Lingin ja Mein mukaan astumista ^^ Ja niin, Scar on paljon parempi ja mielenkiintoisempi kaveri mangassa kuin ekassa animessa. Pienenä miinuksena täytyy kyllä todeta muutama eri ääninäyttelijä, mm. Mustangin tapauksessa. Kyllähän nykyinen on ihan ok, mutta silti... Gluttonyn uusi ääninäyttelijä taas on mielestäni aika hirveä, eka oli paljon parempi :D
Gluttonyn uusi ääninäyttelijä taas on mielestäni aika hirveä, eka oli paljon parempi :D
So true! Uusi Gluttony on aivan hirveä, katsotaan tuleeko lisää samantasoista. Tää on yksi niistä sarjoista, joita viikottain odottelen että pääsee aina katsomaan. Mun täytyy myöntää että manga:n lukeminen on vielä kesken, joten mulla ei ole tätä brotherhood sarjaa kohtaan samanlaista ''aitouden'' tunnetta niinkuin monilla muilla varmasti on. Minulla FMA ensimmäinen anime on ollut SE ainoa FMA jota oon aina fanittanut. Kyllä mä sen manganki luen. Etenkin nyt pitää kun tää sarja on alkanut tulla, niin pääsee katsomaan meneekö täysin sen mukaan niinkuin on sanottu:)
Käyttäjänimi
11.6.2009, 0:19:08
Phuh, jo melkein ikuisuusprojektiksi itselleni muodostetun sarjan katsomisen sain lopetettua eilen kello 03:46 (Brotherhood on vielä täysin kokematta. :D)
Melkein menivät maratonina, kahdessa päivässä kaikki jaksot, onnittelen itseäni. :)
Mielenkiintoista kohtauksia sarjassa olivat mm. (RRRRAKASTAN spoileritageja! Katsokaa sisään vain jos olette nähneet kaikki jaksot)
Pahikset eivät ole aina niin pahiksia kuin ensivaikutelma antaa olettaa - harmaita sävyjä havaittavissa, Hughesin kuolema ja hämmentynyt tytär, Ninan kimeiraksi muuttaminen ja Tuckerin katumus (huom. Shou Tuckerin alkukirjaimet vaihtamalla saa aikaan nimen "Thou Sucker", myöhäistä keskienglantia :D) joka lopulta purkautuu pakkomielteiseksi sieluttoman Ninan näköisen "ruumiin" kuljettamiseksi, epätyypillinen loppuratkaisu joka uskomattoman mieltäkutkuttavasti kietoutuu tosimaailman (maailmamme) kanssa yhteen - ja viittaukset todellisiin historiallisiin tapahtumiin, Hohenheimin ja Danten historia, ja moni muu seikka
Itseäni häiritsi se että jostain kumman syystä aavistin juonenkäänteet hyvissä ajoin, olenkohan ainoa tämän vaivan kanssa, oli pirullista katsoa kun Ed (<- suosikkihahmoni btw) ja Al (<- Inhokkihahmoni *suojautuu vihaisilta katseilta*) selvittelivät ongelmia jotka itse sain selville vähän liiankin helposti.
Onko muut jatkaneet brotherhood animen katsomista? Jos jossain vaiheessa jäi kesken niin nyt on muutama jakso tullut sellaista ryskettä että oksat pois. Eilen meni valvomiseksi kun katsoin kolme jaksoa putkeen ja sittenkään ei saanut tarpeeksi. Eroavaisuuksia aikaisempaan animeen on paljon ja vieläkään en ole saanut aikaiseksi lukea mangaa. Toisaalta paljon mieluummin odotan viikottaista brotherhood jaksoa. Sen enempää spoilaamatta nyt ollaan animessa jännittävissä jaksoissa, ja mulla on sellanen fiilis että tää vaan paranee!
//unohdin kysyä, onko elokuva oleellinen juonen kannalta jos joskus satun näkemään kaikki jaksot.
Alkuperäisen animen kannalta suosittelen myös elokuvaa, joka muistaakseni jatkaa siitä mihin sarja jäi.:)
Tangentti
24.8.2009, 20:19:29
Tämä tuli joskus Subin Sunnuntai aamuissa ja tämä oli mitä parhainta krapula ohjelmaa ja katsoin sieltä täältä jaksoja. Nyt kun muutan uuteen kämppään minun pitää hommata tallentava digiboksi ja huomasin Täysmetalli Alkemistin tulevan lauantai öisin mutta en viitsi aloittaa tallentamaan kesken kaiken, osaako joku sanoa onko nämä uusinnat alkupäästä sarjaa vai jo hyvässä vauhdissa.
Itse sarjasta, tämä vaikutti Hopeanuolen lisäksi ainoalta hyvältä animelta mitä olen nähnyt. Hahmokaarti on loistava ja juoni vaikuttaa jännältä. Eikä animeille tyypillistä huutamistakaan en ole huomannut. Päähenkilöt muistuttavat paljon FF VI:sen Edgaria ja Sabinia.
//unohdin kysyä, onko elokuva oleellinen juonen kannalta jos joskus satun näkemään kaikki jaksot.
Elokuva on juonen kannalta oleellinen. Itse asiassa elokuva on tavallaan sarjan viimeinen jakso.
Ja kyllä katson brotherhoodia. Ja mitä nyt on nuo vähän alle pari kymmentä jaksoa tullut niin on paljon parempi kuin alkuperäinen. Jostain sain sellaisen kuvan että tämän idea olisi ilmeisesti noudattaa mangaa vähän tarkemmin? Siitä en tiedä kun en ole mangaa lukenut, mutta parempi se silti on :). Toooooooooooooooooodella moni asia aivan eri tavalla ainakin.
Tänään tuli subit jaksoon 21! :> Roy Mustang on cool! Jakson 20 loppu nosti pisteet taivaisiin. En hirveästi pitänyt hahmosta alkuperäisessä animessa. Viime jakson "heroic comeback whoo!" oli jostain ihan toisesta ulottuvuudesta, vaikka Lust:in kohtalo hieman harmittaakin. When everything else fails, FMA prevails.
BlackDra
31.8.2009, 20:56:49
Onhan tuota FMA-B:tä tullut katsottua. Jossain vaiheessa hieman yllätti, kun ei ole mangaa tullut luettua kahta ensimmäistä numeroa enempää. Mutta olen kyllä pitänyt tästä ns. "uudesta tarinasta". Parempi kuin edellinen, imo. Jaksot on tietysti katsottu HD-tarkkuudella omalta koneelta, pääsee sarja kunnolla oikeuksiinsa. Eclipse fansubberit kun julkaisevat subituksiaan HD-tarkkuudella ^^. Edellinen jakso, eli #21 oli kyllä ihan laatua, ja vaikka väliviikko hieman ärsyttikin, oli kyseessä odottamisen arvoinen jakso. Varsinkin Edin ja Scarin dueli tuossa puolivälin jälkeen oli mielenkiintoista katsottavaa.
HeavyLord
31.8.2009, 21:06:34
Tänään tuli subit jaksoon 21! :> Roy Mustang on cool! Jakson 20 loppu nosti pisteet taivaisiin. En hirveästi pitänyt hahmosta alkuperäisessä animessa. Viime jakson "heroic comeback whoo!" oli jostain ihan toisesta ulottuvuudesta, vaikka Lust:in kohtalo hieman harmittaakin. When everything else fails, FMA prevails.
Yay, itsekkin huomasin että vihdoin uusi jakso subeilla on ilmestynyt ^^ Ja Mustang on tosiaan Brotherhoodissa ja mangassa paljon parempi hahmo kuin ekassa animessa. Ja jos luulit että Lust vs Mustang oli Mustangin eka ja viimeinen cool taisto/hetki, niin joskus paaaaljon myöhemmin tiedossa on lisää vielä paljon parempaa nannaa. Mangaa lukevat tietävät varmaan mistä puhun, ainakin itse pidin siitä aika helvetisti.
Tähän mennessä Brotherhood on vastannut täydellisesti odotuksiani, kaikki mangan hauskat hetket (mm. tämän uusimman jakson kohtaus jossa Ed pyysi kaiken varalta Winryä jäämään vielä ihan vähäksi aikaa Centraliin :D) eikä tietääkseni ole vielä kertaakaan ollut mitään mangan ulkopuolista tavaraa, jos ekaa jaksoa ei lasketa. Ja btw, suosikkihahmoni on Ling! Se jätkä on ihan mahtava! ^^