PDA

View Full Version : Cuben piraatti pelit

Mizxu
10.10.2004, 11:55:35
Ihan vaan kyselen, että onkos cubelle piraatti pelejä? jos on niin tarviiko niiden pelaamiseen moduulin tai vastaavan, niinkun pleikalla?

Sabotööri
10.10.2004, 12:11:25
Ihan vaan kyselen, että onkos cubelle piraatti pelejä? jos on niin tarviiko niiden pelaamiseen moduulin tai vastaavan, niinkun pleikalla?
Ei ole. Cuben mini-DVD -formattia (1.5 GB) ei ole kukaan pystynyt jäljittämään. Ainoastaan Nintendo tuottaa niitä, ja sen takia Nintendon omat pelit ovat hieman muiden tekemiä pelejä halvempia.

Jonkinlaisia boot-levyjä Cubelle on, mutten sen tarkemmin tiedä miten ne toimii / mihin tarkoitukseen ne ovat.

Piraatteja Cubelle ei kuitenkaan saa tällä hetkelllä, ja se tuskin ikinä siitä muuttuu.

Roakel
10.10.2004, 12:16:08
GC:lle on minun tietääkseni lähes mahdotonta valmistaa piraatteja, ja syy lienee ihan selvä. CD:thän ovat pienessä koossa enkä minä ainakaan ole törmannyt yhteenkään GC-piraattiin joten turha toivo.

Jos haluaa tehdä GC:stä aluevapaan niin hanki freeloader joka mahdollistaa Aasian, USA:n sekä tietenkin Euroopan pelien pelaamisen. On kumminkin olemassa poikkeuksia jotka eivät toimi, mutta suuri osa on ihmisten palautteen mukaan toiminut moitteettomasti.

Gabriel
10.10.2004, 12:17:24
Ja koska tosimieshän ei piraatteja pelaa, lienee koko kysymys aika tarpeeton? :)

Nintendon mini-DVD -tekniikka ansaitsee kyllä kumarruksen. Mutta perustuuko sen jäljittelemättömyys ainoastaan levyn poikkeuksellisen kokoon, jota ei myydä missään, vai onko taustalla muitakin suojauksia? Tehokas järjestelmä joka tapauksessa, ja minusta olisi hienoa jos muutkin pelikonsolit siirtyisivät yhtä jäljittelemättömään systeemiin.

Sabotööri
10.10.2004, 12:33:33
Jos haluaa tehdä GC:stä aluevapaan niin hanki freeloader joka mahdollistaa Aasian, USA:n sekä tietenkin Euroopan pelien pelaamisen. On kumminkin olemassa poikkeuksia jotka eivät toimi, mutta suuri osa on ihmisten palautteen mukaan toiminut moitteettomasti.
Tuo ei auta jos haluaa piraatteja pelata, sen avulla saa pelkästään rikottua maakoodit. En näe edes mitään järkevää syytä hankkia koko levyä, Cubella kun ei ole omaa Square-enixiä joka jättäisi puolet peleistään julkaisematta Euroopassa.

Cube myös tukee 60 Hz -tilaa, mikä poistaa paljon PS2:sta tuttuja ongelmia ja Square-palkkeja. PAL-käännöksissä Nintendo on aina ollut valovuoden Sonya edelle, ja siinäkään mielessä en näe mitään syytä hankkia noita maakoodin rikkovia levyjä.

// Ja kyllähän PS2:ssakin on joku näennäinen tuki 60 Hz:lle, mutta Jak and Daxter on ainoa peli jonka olen nähnyt sitä tukevan, ja sekään ei minulla toiminut kuin 50 Hz:lla. Cuben jokainen peli toimii taas pirun hienosti 60 Hz:lla.

Roakel
10.10.2004, 12:44:35
Tuo ei auta jos haluaa piraatteja pelata, sen avulla saa pelkästään rikottua maakoodit. En näe edes mitään järkevää syytä hankkia koko levyä, Cubella kun ei ole omaa Square-enixiä joka jättäisi puolet peleistään julkaisematta Euroopassa.
On kumminkin olemassa pelejä joita ei olla julkaistu GC:lle missään muualla kuin Japanissa ja jotka ovat jopa hyviä, niin miksi ei? Pelejä saa muutenkin paljon halvemmalla esim. USA:sta jossa todella monesta pelistä veloitetaan vain puolet siitä mitä se Euroopassa on.

Sabotööri
10.10.2004, 12:49:26
On kumminkin olemassa pelejä joita ei olla julkaistu GC:lle missään muualla kuin Japanissa ja jotka ovat jopa hyviä, niin miksi ei? Pelejä saa muutenkin paljon halvemmalla esim. USA:sta jossa todella monesta pelistä veloitetaan vain puolet siitä mitä se Euroopassa on.
Varmasti on tälläisiäkin pelejä (en tosin tiedä yhtäkään), mutta ainakin Nintendo - ja sen kanssa yhteistyössä olevat olevat firmat - julkaisee kaikki pelinsä Euroopassa. Ja sen minkä voi voittaa hinnassa kun tilaa USAsta häviää melko suurella todennäköisyydellä postikuluissa.

Ja luottokortti siihen myös vaaditaan, ellei ole sitten "omaa" välittäjää USAssa (esim. sukulaista tai kaveria).

Mizxu
10.10.2004, 13:23:58
Juu, selvä. Kaveri vaan sano että lähtee viipuriin ja ostaa ison läjän piraatti pelejä cubelle, ja kyseli tietäisinkö mä mitään hyvii. Ei mulla oo ees cubee... enkä oo semmosiin pieniin levyihin kylä muutakun cuben peleissä ja joissakin mini audio cd:issä törmänny...

WWWWolf
14.10.2004, 0:28:53
Joka kerta kun edonkeystä kaivelen GameCube-pelien soundtrackeja, sattuu aina silmiin kunkin pelin piraattiversio... mikä ainakin minusta on aika kummallista.

Tietääkseni GameCubesta ei ole edes olemassa toimivaa emulaattoria, enkä kyllä sitäpaitsi usko että nyky-PC:t voisivat pelejä edes pyörittää. (Macintosheista en sano mitään. Niissä on sentään sama prosessori.)

Tiedoksi kaikille: "Minikokoisia" eli kahdeksan sentin CD- ja DVD-levyjä ON saatavilla tyhjinäkin (on eri asia saako niitä mistään lähikaupasta, mutta tarpeeksi etsimällä niitä voi löytää). Niitä voi lukea tavallisella CD/DVD-asemalla (useimmissa asemissa on levykelkassa erikseen ura pikkulevyille, katsokaa vaikka). GameCuben levyjä EI tosin voi lukea DVD-ROM-asemalla, ja GameCuben pelejä EI voi imaista verkosta ja polttaa kyseisille miniDVD-levyille ihan noin vain. GameCube-pelilevy ei ole missään nimessä minkään standardien mukainen niin levyn tiedostojärjestelmän kuin fyysisen rakenteenkaan mielessä. Virallisessa kehitysympäristössä käytetään tavallista DVD-kirjoitinta jonka firmware-ohjelmistoa on muokattu melko rankasti. Kerrotaan, että fyysiseltä rakenteeltaan levy on omituinen esimerkiksi siinä, että data on kirjoitettu ulkoreunalta sisäänpäin (normaaleissa CD- ja DVD-levyissä data on kirjoitettu keskustasta ulospäin), vain muutamia omituisuuksia mainitakseni. (Urbaanin legendan mukaan GC-levy pyörii vastapäivään, mutta jokainen sokeakin GameCuben omistaja näkee että normaalisti myötäpäiväänhän se levy pyörii. Ilmeisesti levy on *kirjoitettu* väärinpäin, tai levyn uran spiraali kulkee väärinpäin. Ken tietää.)

Herää siis kysymys - miten ihmeessä piraatit saivat ne levyt ylipäätään luettua? Perin mystistä. Toisaalta epästandardienmukaiset vempeleet ovat emulaattorinikkarien ja muiden hakkerien Mount Everestejä, joten varmasti joku keksii, tai keksi, hyvän keinon :)

Ainoan syyn, minkä minä näen GameCube-piraattipelien levitykselle on se, että piraatit ovat hulluja. Ei mitään väliä vaikka ohjelma ei edes toimi, kunhan se on l33t! Pitää levittää koVempAA WaR33 kuin kaveri! :)

Ei silti, en yhtään epäile etteikö joku olisi keksinyt keinoa tehdä toimiva *fyysinen* "hiilikopio" pelilevystä, eli pelilevystä painomasteri ja masterista vino pino piraattikopioita. Älkää ikinä aliarvioiko silmälasipäisien pyyhkäisyelektronimikroskooppia säätävien virolaisten kekseliäisyyttä :) Sen sijaan pelien nettipiratismi on minun parhaimman käsitykseni mukaan järjetöntä ja/tai mahdotonta monen käytännön seikan takia.

Sabotööri
14.10.2004, 21:41:01
Eiköhän noita piraatteja saa Venäjältä, ihan sama vaikka kyseessä olisi kasettipohjainen vehje, kyllä ne aina jotain sellaista keksivät millä saadaan tavara kaupaksi. Noi Cuben piraatit on mitä todennäköisemmin tyhjiä levyä, jotka ulkomuodoltaan muistuttavat Cuben levyjä, ja sitten se näytekappale, jolla todistetaan pelin toimivuus, on aito peli (vrt. elokuvat, joihin on moneen poltettu pelkkä traileri).

Dentrian
27.10.2004, 11:43:27
Varmasti on tälläisiäkin pelejä (en tosin tiedä yhtäkään), mutta ainakin Nintendo - ja sen kanssa yhteistyössä olevat olevat firmat - julkaisee kaikki pelinsä Euroopassa. Ja sen minkä voi voittaa hinnassa kun tilaa USAsta häviää melko suurella todennäköisyydellä postikuluissa.

Ja luottokortti siihen myös vaaditaan, ellei ole sitten "omaa" välittäjää USAssa (esim. sukulaista tai kaveria).

No ensinnäkin, monet lupaavat pelit tulevat Eurooppaan noin 0.5-1.5 vuotta myöhemmin, kuin Japanissa tai Amerikassa (Nintendon paskan politiikan takia Animal Crossing julkaistiin täällä noin 2½ vuotta myöhemmin kuin Amerikassa...). Pelit ovat sieltä tilattuna paljon halvempia. Pelien postituskulut ovat noin kolmessa dollarissa. Joten jos saan huippupelin noin 20e halvemmalla USA:sta puoli vuotta aikaisemmin, en vastustele. Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa Donkey Konga, joka julkaistiin viime jouluna Japanissa ja täällä vasta nyt. Okei, Donkey Kongassa on suuret postituskulut isojen Bongorumpujen takia, mutta muissa peleissä ei ole. Tiedän kyllä todella monia, jotka ostavat ainostaan sitä kautta pelinsä, ja ovat todella tyytyväisiä (itse olen pari ostanut).
Ulkomailta tilauksessa ei ole siis oikeastaan huonoja puolia. Sieltä kumminkin näin itseäni toistaen saa pelit halvemmalla ja nopeammin. Luottokorttiongelmaa ei ainakaan minulla ole, vanhempien kortti tai sitten oma Visa Electron käy.

Mizzt
27.10.2004, 11:57:29
Minun mielestä (asiaan siis täysin paneutumattomana, mutta cuben omistavana) cubelle ei pysty "polttamaan" levyjä, vaan niitä voi pc:n kautta kaapelilla streamata cubelle. En tosin ole kokeillut enkä tiedä asiasta edes sen enempää. Ajattelin vain jakaa tämän tiedonmurun jota muilla ei ole, tai eivät vain sitä jaa! Jos jollakulla on parempaa tietoa tästä niin mielellään kuulisin.
En nyt tällä tarkoita että haluaisin ohjeita miten tuo käytännössä onnistuu, vaan yksinkertaisesti vahvistusta tuon tiedon oikeellisuudesta.

Ja jos tämä tieto on täysin väärää niin saa nauraa päin naamaa ;D

WWWWolf
27.10.2004, 19:28:51
Minun mielestä (asiaan siis täysin paneutumattomana, mutta cuben omistavana) cubelle ei pysty "polttamaan" levyjä, vaan niitä voi pc:n kautta kaapelilla streamata cubelle.

Kotikutoisia pelejä ynnä muuta voi kyllä ladata GameCuben muistiin, esmerkiksi PSOLoad-ohjelman avulla. Tämä ohjelma uskottelee että PC on Phantasy Star Onlinen patchiserveri ja tämä kotikutoinen peli on sitten upiuusi PSO:n päivitys, jonka peli sitten boottaa mitään kyselemättä. (Täällä päin maailmaa taitavat vain niin PSO kuin Broadband Adapterkin aika lailla harvinaisia...)

En ole kyseiseen hommaan kovin hyvin tutustunut, mutta tuntuu siltä että kyseisenkaltaisella virityksellä ei kovin hyvin piraattipelejä pelata, jolleivät piraatit sitten rupea ihan tolkuttomaan muutosurakkaan (tai sitten piraattipelien pelaajat joutuvat määrittelemään kokonaan uudelleen käsitteen "performance hit"). GameCuben puolella tuo tietää sitä, että pelillä on vain käytössään RAM-tila, ja kaikki muu pitää ladata verkosta. Ja siinäpä sitten vain miettimään, mahtaako satamegainen ethernetti hakata optisen aseman nopeudessaan, no ei varmaan ihan...

Tämän sorttinen kikkailu taitaa olla ainoa tähän mennessä löydetty tapa pyörittää omia ohjelmia. Toivottavasti keksivät pian jonkin vähän helpomman tavan - tahtoo saada Cubeen Linuxin, että voi pelata Ur-Quania yöt läpensä!

WonderAndy
28.10.2004, 9:01:12
Minäkin olen sitämieltä, että Nintendo on kehittänyt todella hienon järjestelmän, jota ei pysty piratisoimaan. Kiitos ja kumarrus Nintendolle. Tuosta freeloaderista saa olla mitä mieltä vaan, mutta on siitä hyötyäkin, jos tietyt yhtiöt tekevät Capcomit (jättävät takuuvarman myyntimenestyksen julkaisematta Euroopassa). Itse olen ostamassa tuota Megaman Anniversary Collectionia, jonka mukana tulee freeloader. Kyllä freeloaderista on hyötyäkin tällaisessa tilanteessa.

MPT
29.10.2004, 23:40:55
Tuttu löysi netistä muutamia ja ongelmaksi muodostuu vain se että pitää hallita tuota koodaamista. Pelejä kyllä on. Miksi ostamaan piraattia? Onhan kyseessä nintendo. Jos kyseessä olisi Amerikkalainen yhtiö kuten X-Box niin silloin sellaista voisin harrastaakkin. Omaan vain nintendon konsoleja niin mitään vahinkoa ei tapahdu. Pelien hinnat voisi vaan olla 17-39¤ välillä