PDA

View Full Version : Kirkot

psaijai
28.7.2002, 20:01:56
Mitä mieltä olette kirkoista ja käyttekö niissä?

Tuli tällänen mieleen kun systerillä oli tänään konfirmaatio ja mutsi sit pakotti istumaan sinne ja se oli aivan hirveetä. Ohjelma lista oli täynnä virsiä ja sun muuta hömpötystä. Sit saarna oli aivan älyttömän pitkä. Omassa konfis juhlassa pappi puhu joku viis tai kymmenen min mutta nyt se höpötti puol tuntii ja muutenkin kaikki suju hirveen hitaasti. Kauhea kokemus. En kyllä lähe kirkkoihin vapaaehtosesti mutta sillon tällön on pakko. Lisäksi se kirkko oli älyttömän kuuma ja hiki valu. Ei ollu kivaa. Millasia kokemuksia teillä on kirkoissa oleskelusta vai oletteko koskaan edes käynnyt sellaisessa hökötyksessä.

Vastaukseen sit muutakin kuin olen tai en ole käynyt. Vähän mielipiteitä ja sellasta.

Celeb
28.7.2002, 20:13:47
Ala-asteella olin kaikkia kirkkoja vastaan. Koulun kanssa kun mentiin laulamaan, ei pahempaa voisi keksiä. Sitten siinä vielä oli sekin, että kaverini on ET:ssä ja hän sai jäädä katsomaan elokuvia koululle siksi aikaa. Nyt ylä-asteella kun pidämme kaikki kirkkokäynnit koulumme auditoriossa, niin ei ole kauhean paha.
Kirkot ovat... liian hiljaisia paikkoja. Olin muutama viikko sitten serkkuni ristiäisissä. Siellä oli aika pieni porukka (~20 ihmistä). Se ei ollut yhtään paha sillä olihan siellä sentään kakkua ja muuta :).
Se oikea 'ohjelma' kuitenkin oli melko siedettävää, mutta kyllä siinä kyllästyy kun 2 tuntia kirkossa ollaan (silloin kun setäni meni naimisiin).

Sanon näin: Kirkot ovat +-0 asemassa. Eli ei minulla niitä vastaan mitään ole. Paitsi vapaaehtoisesti en tietenkään sinne mene.

Theemu
28.7.2002, 20:15:02
Gimme fuel, gimme fire.

absinthe
28.7.2002, 20:40:03
Kirkot ovat hassuja. Muistuttavat ihmisten puupäisyydestä palvoessaan jotein "pyhää" joka oikeasti on vaan taikauskosta johtuva väärinkäsitys. Mutta kirkot on kivoja. En kyllä niissä käy, mutta se miten ihmiset ovat tuhlanneet aikaa ja rahaa moisten pystyttämiseen ympäri maailmaa on hassua. Monet ovat lisäksi vielä kauniitakin. Sääli että niitä haaskataan sellaiseen humpuukiin. :F

Arwie
28.7.2002, 20:48:32
Viime aikoina on täytynyt, kun pitää kerätä rippikoululeimoja ennen konfirmaatiota... =/ Tänäänkin kävin kahdesti, aamujumalanpalvelus kesti vähän päälle tunnin ja iltakirkko noin 25 min... Iltakirkossa höpistiin aivan samoja saarnoja lyhennettynä ja laulettiin täsmälleen samoja lauluja. Kyllähän se menee, jos on hyvä pappi. Tämä oli ihan kohtalainen nuori naisihminen, jota jaksoi kuunnella nukahtamatta. Mutta yleensä näin ei ole. (Miespapit ovat minusta paljon naisia tylsempiä).
Ensi sunnuntaina käyn vielä kahdesti kirkossa, seuraavalla viikolla on konfirmaatio, ja sen jälkeen se on ohi. *Thank god*

Mutta kyllä kirkoilla on nykyään sen verran merkitystä tähän maailmanmenoon, että kannatan. Itse en kuitenkaan käy niissä ellei ole pakko.

Minuakin riepoo se, että minulla on muutama ET- ja ortodoksikaveri, jotka saavat aina vapaata kun pitää mennä koulun kanssa kirkkoon... Ja saavat uskontotunnilla vapaatunnin :P

Ilezki
28.7.2002, 20:59:29
Mielipiteeni kirkkoihin voidaan kuvata erittäin yksinkertaisesti:

Bensa + Tuli + Poltettava rakennus = Funfunfun!

Mielipiteestäni huolimatta nyhjötän Uskonnontunneilla, ja ylihuomenna joudun menemään rippileirille suuren teinip33l0joukon keskelle. Onneksi olen loistava eristäytymisessä, ja onneksi sinne tulevat kaverinikin. Meni hiukan offtopiciksi, prkl. No, En pidä kirkoista näin yleensäkkään, niissä on ahdistavaa, kun ilma seisoo, siellä on kuuma, ja kakofonia on suuri. Sitäpaitsi en pidä siitä vanhustenpaljoudesta mikä siellä on, se saa minut jotenkin turhautuneeksi.

//Edit: Awayavani ja signuni kuvastavat elävästi oletettua viihtymistäni rippileirillä, haudanvakavaa.

Heldy
28.7.2002, 21:01:22
kirkot..hmm..
mitäs nyt tuohon vastaisi..
minä en paljoa aikaa kirkoissa vietä, koska minä en yksinkertaisesti pidä niistä!
ne ovat niin kylmiä ja synkkiä ja niissä vain laulellaan virsiä
ja kuunnellaan tylsistyttävää papin puhetta..
se osaakin vain olla niin tylsää!
jos saisin valita kirkon tai koulun niin kallistuisin koulun puolelle
(mutta mitäs tämä asia tähän liittyy..?)

edit// Typoja typoja..

Rikollinen kirjoitusvirhe, Heldyseni. Kirjoissa=kirkoissa. Korjattu. :) ~Arwie

Adeíron
28.7.2002, 21:34:27
Jostain syystä mulla on jo ala-asteen toiselta luokalta asti ollut lievä kammo kirkkoja kohtaan. Mua ei saa niihin kuin repimällä. Koulun kanssa joulukirkot, kevätkirkot, pääsiäsikirkot.. kaikki suurta tuskaa. Viime keväänä varsinkin kärsin kun tappelun jälkeen äitini pakotti mut rippikouluun. Siinä sitten piti käydä viisi kertaa kirkossa "vapaaehtoisesti" ja lapun palautus on hiukan myöhästynyt. Se kun olisi pitänyt palauttaa jo 27.5. =)
Mutta joka tapauksessa. Rakennusarkkitehtuuriltaan ne ovat ihan hienoja, mutta en jotenkin osaa suhtautua niihin ajattelematta "tuonne sisälle en kyllä mene."

Dreamer
28.7.2002, 21:38:47
En minä enää käy, kun kukaan ei pakota sinne. Se ohjelma ei oikein sovi minulle, kun laulu ääneni on mitä on ja kärsivällisyyteni kuunnella toisen saarnaamista on myös heikko. Tosin kirkoissa on aina ne ihanat seinämaalaukset ja aina välillä pappi saattaa kertoa tarinan (ne ovat suosikkejani siellä käydessä, ikävää että niitä koulun kanssa käydessä säästeltiin). En tiedä millaista teidän kirkoissa on, mutta täällä ei kiinnitetä huomiota vierailijan viihtyvyyteen. Niissä puupenkeissä on selälle luonnoton nojaamis osa ja se istuminen ei ole mitään kovin suurta viihdettä (pakko siellä on viimeistään penkillä katua syntejä, jotka sinne on johdattanut... muuta syytä en keksi nyt, ehkäpä yleinen pennin venytys).

Voisin sanoa, että jotkut kirkko tilaisuudet ovat ihan kiehtovia, mutta minä en taida välittää sinne menemisestä nyt, enkä ehkä tulevaisuudessakaan kuin esimerkiksi konfirmaatio tilaisuudessa tai häissä.

Kurko
28.7.2002, 21:52:36
Minulle kirkossa käynti on yksi pitkä odotus. Toisaalta olen hyvä odottamaan. :) Minusta ei ole virsiä laulamaan, kun en muutenkaan laulamisesta välitä saati omaa kunnon lauluääntä. Saarnan aikana käy samoin kuin koulussa tylsillä tunneilla, eli vajoan omaan ajatusmaailmaani ja päässä pyörii tietenkin ihan muut jutut kuin uskon asiat. Onhan kirkot rakennuksina mahtipontisia, mutta ohjelman vuoksi en sinne ikinä vapaaehtoisesti menisi. Ei minulla ole mitään phobiaa kirkkoja kohtaan ja muutenkin olen kristinusko myöteinen ihminen, mutta ei yksinkertaisesti viitsi käydä kirkossa ellei ole melkeinpä pakko.

Niin, ja kovinkaan monessa kirkossa ei ole mukavat penkit. Olen sen verran itserakas että en kiduta takalistoani vapaaehtoisesti.

Griever
28.7.2002, 22:09:27
Jos Suomessa ois jenkkityyliset kunnon omat kuorot kirkoissa, niin vois joskus mennä diggaileen virsiä. Pentuna kun sitä ei tajunnu hyvän musan päälle, mutta nyt viime aikoina oon alkanu kiinnostua kuoropohjaisista biiseistä (kuunnelkaa Xenosagan The Miracle -niminen biisi). Suomessa siellä vaan laulaa 80+-vuotiaat mummot värisevällä äänellä, niin ei oikein nappaa.

Ei nää kirkon opetukset muutoin kiinnosta, mutta jos ois tosiaan kunnon mahtipontinen kuoro, niin vois joskus käydä. Ala-asteella sitä saarnaa kuitenkin kuuli ihan riittämiin.

Seyana
28.7.2002, 22:52:36
Rakennuksina useimmat kirkot ovat kauniita, varsinkin sisältä. silti, vaikka olisivat kuinka hienoja, on niiden penkeillä istuminen tuskastuttavaa.
Kun keräsin rippimerkkejä ennen riparia, piti jumalanpalveluskia kerätä 4 ja sitten otin muu mikiinkin vielä 2 jumalanpalvelusta.Jätin keräämisen liian myöhälle ja jouduin joka sunnuntai ravaamaan kirkossa. Kokoajan vilkuilin kännykän kelloa ja toivoin ettei pappi tällääkertaa puhuisi niin pitkään. Saarna ei kuitenkaan ollut se kaikista tylsin, vaan ehtoollinen. aina oli kutsuttu sotaveteraanit tai 50- vuotta sitten riparin käyneet kauhavalaiset, joten ehtoollinen kesti yleensä puolisenkin tuntia.
yrittää siinä sitten istua takarivissä hiljaa yksikseen ja keskittyä palvelukseen..
Yhdessä palveluksessa olin kyllä kahden ystäväni kanssa ja tällöin pappimme tuli huomauttamaan että pitäisi olla hiljaa kun ei virsiä lauleta..

Helmholtz
28.7.2002, 23:09:39
En mene kirkkoon kuin pakosta. Epämukavat penkit. Vastustan aatetta. Tylsää ohjelmaa. Kiinostaa yhtä paljon kuin perhosten keräily.

Jos Suomessa ois jenkkityyliset kunnon omat kuorot kirkoissa, niin vois joskus mennä diggaileen virsiä. Pentuna kun sitä ei tajunnu hyvän musan päälle, mutta nyt viime aikoina oon alkanu kiinnostua kuoropohjaisista biiseistä (kuunnelkaa Xenosagan The Miracle -niminen biisi). Suomessa siellä vaan laulaa 80+-vuotiaat mummot värisevällä äänellä, niin ei oikein nappaa.

Tarkoitat varmaan niitä kuoroja (yleensä Yhdysvaltojen etelän babtistikirkoissa), jotka laulavat Negro Spiritual-tyylisiä lauluja, joissa taputetaan musiikin tahdissa ja joissa on enemmän "groovea" kuin näissä kristillisissä biiseissä. Ally McBealissakin on niitä kuoroja useasti esiintynyt. Niillä näyttää olevan hyvä meininki ja minäkin menisin sinne mielelläni jammailemaan; olenhan musiikkimies henkeen ja vereen ja tykkään laulaa :)

Hotaru
29.7.2002, 0:06:23
En ole käynyt enää moniin vuosiin minkäänlaisissa palveluksissa tai muissakaan kirkollisissa tapahtumissa, eikä välttämättä edes kiinnostaisikaan, en jaksanut edes vaivautua kriparille... Rakennuksina jotkut kirkothan ovat kovinkin vaikuttavia (näin asijantuntevan vastauksen antoi joku joka on joutunut opiskelemaan kirkkojen rakennustaidetta ja arkkitehtuuria *köh köh*)

Kassi
29.7.2002, 0:07:22
Pehmeämmät penkit saisi kyllä olla. Takamus puutui kun sitä tuntipalkkaa piti käydä ansaitsemassa.

Tifa
29.7.2002, 0:24:36
Kirkoissa olo on yleensä suurimmalta osalta tuskaa. Vanhukset yskivät, selkää kolottaa, väsyttää aina kamalasti ja tahtoisi vain takaisin kotiin nukkumaan.
Puu penkeillä istuminen ja papin kuuntelu saa minussa aikaan sen, että tuijotan kelloani ja lasken sekunteja siihen kun pääsen ulos. Virretkin ovat yleensä kauheita, vain harvoja siedän. Sitten kun monissa messuissa vanhukset laulavat niin lujaa kuin voi... :confused:
Muutaman messun olen viettänyt kirkon takariveillä matopeliä pelaten. :D Korvalappustereoita en ole vielä kehdannut kokeilla.

Kirkkoonkaan en vapaaehtoisesti mene, mutta isoskoulutuksen takia minun on pakko mennä messuihin. :(
Ja kyminseurakuntalainen suorittaa isoskoulutusta riparia varten vielä kaksi vuotta! Joten vähintään toinen samanlainen piinavuosi on vielä jäljellä. :( Ja pahinta niissä on se, että meidän pitää oikeasti kirjoittaa lapulle : "Mikä oli päivän virsi? Mikä oli saarnan sanoma? Mitä pidit messusta? Millaiset olivat tunteesi messun jälkeen?" -_-;

Kunhan olen parilla riparilla ollut isonen, en aio enää mennä sataametriä kirkkoa lähemmäs kirveelläkään.

muumuu
29.7.2002, 0:28:57
Ally, aivan.

Elikkäs, ensiviikoll olisi jonkun minun serkkuni häät, mutta minen sinne mene. Kotona on jo pariin otteeseen asiasta kinasteltu. XD
Minen mene kirkkoon kuin pakosta, mutta silloinkin puren ja kynsin asian vastaan.
Vastustan kirkkoja koska ne ovat kylmiä, penkit ovat epämukavat, tylsät, pitkästyttävät ja humpuuki saarnat. Aiju, ja sitten vielä viimeisenä mutta ei todellakaan vähäisempänä; Koko jumala-aate mikälie on mielestäni humpuukia. Uskon mihin näen, ennenkuin näen jumalan omin silmini, en mihinkään jumalaan usko.
Ja olen jo suht. pienestä pitäen ollut tätä mieltä, eli niille jotka sanovat minua "teinimuodin mukana kulkevana", olette väärässä. Hyvin väärässä. :p

Juu, sitten noista kirkoista käymisistä... En ole käynyt niissä kuin ala-asteella väkipakosta [YAHOO! vihdoin pääsin sanomaan noin >:D], ja sitten tietysti siskoni konfirmaatiossa muutama vuosi sitten. Sielläkään en viihtynyt kuin noin puolisen tuntia, kuuntelin tämän papin sadun jostain "tuhlaaja pojasta" ja lähdin autoon kuuntelemeaan musiikkia. XD
Ei ollut parempaa tekemistä. :p

//Pinchi, olet jonkinmoinen antikristus saatana :D

Pinchi
29.7.2002, 1:45:11
Hmm, ei minulla ole periaatteessa mitn kirkkoja vastaan, pitäkööt körttimummot ja -papat pyhät tönönsä. Tosin kyllä minä ainakin haluaisin kirkkohäät, mutta mikäpä estäisi pitämästä erilaisia vihkiseremonioita.

Olen kuitenkin huomannut, että jos jostain syystä joudun kirkkoon, niin minua rupeaa ahdistamaan. En saa happea. Eiei, kyllä ilmaa riittää, mutta jonkinlainen hengenahdistus iskee kuitenkin.

Archux
29.7.2002, 4:20:07
En käy kirkoissa muuta kuin jos on pakko. Tylsää on kyllä.
Varsinkin ennen minulla oli tapana yrittää keksiä teorioita siitä miten kaikki jumalien palvomiseen tähtäävät uskonnot saavat alkunsa.

Yks mikä tuli mieleen oli että uskontoa on alunperin käytetty järjestyksen ja vallan saamiseen. Ei uskallettu tehdä syntiä kun jumala rankasee ja mitä korkeempi arvo kirkon sisällä, sitä enemmän valtaa. Paavillahan oli ennen valtavasti valtaa. Myöhemmin uskonnon alkuperät ovat unohtuneet ja vain taikausko säilynyt. Itse en ainakaan rupea uskovaiseksi ennen kuin näen jonkun todellisen ihmeen jonka jumala mulle näyttää ja sitä saan varmasti odotella pitkään.

Ren
29.7.2002, 6:12:02
Originally posted by vivi89
Koko jumala-aate mikälie on mielestäni humpuukia. Uskon mihin näen, ennenkuin näen jumalan omin silmini, en mihinkään jumalaan usko.
Ja olen jo suht. pienestä pitäen ollut tätä mieltä, eli niille jotka sanovat minua "teinimuodin mukana kulkevana", olette väärässä. Hyvin väärässä. :p

Kielsin jumalan julkisesti ensimmäisen kerran nelivuotiaana seurakunnan kerhossa. Pure fucking necroblasphemy, total war!

Köh. Niin ne kirkotkin tuota. Noh, kaikki ennen gotiikkaa rakennetut kirkot ovat rumia, kovasti ylistettu barokki on jälleen rumaa (ylikoristeltua tiimarikamaa) ja siitä eteenpäin suurin osa on kelvollista tavaraa. Ovathan ne vänskiä historiallisia monumentteja, mutta mieluiten ottaisin kyllä vaihtoehtouniversumin, jossa alkuperäisuskontoja ei olisi ihan noin maan rakoon hakattu. Tai no, ei niillä uskonnoilla niin väliä, mutta olisi melkos muksaa, jos joka ikistä uhrilehtoa ei olisi poltettu maan tasalle.

Kirkko instituutiona ei tiedä olemassaolostani mitään! Haa! Minua ei ole kastettu, en käynyt rippikoulua enkä ole ikinä kuulunut mihinkään kirkkoon (Vehnää tietenkin lukuunottamatta).

zerox
29.7.2002, 9:57:03
Voin myöntää kyllä että uskon Jumalaan ja joka ilta luen iltarukouksen ja vastaavaa, mutta en todellakaan ole mikään himouskovainen. En ole tuputtamassa Jumala-juttuja jokaiselle. Itse asiassa tuskin puhun edes koko asiasta. Sitä paitsi käytän kyllä joskus alkoholia en tosin mitenkään suuresti. Niin asiaan... Vaikka uskovainen olenkin en todellakaan käy kirkossa. Se on niin mahdottoman tylsä paikka. Ja kun sinne pakotetaan se alkaa tuntua erittäin vastenmieliseltä. Koulustakin jos täytyy mennä kirkkoon, minä lintsaan jäämällä kotiin että saan nukkua aamulla hiukan myöhempään, kun ei ne edes tarkista ketkä siellä kirkossa on ja ketkä ei. Tulen kouluun vasta sen jälkeen. Ja en todellakaan lintsaa sieltä poikien takia, että se nyt olisi jotenkin 'coolia'. Minä teen mitä minua itseäni huvittaa ja siihen ei yhdet pojat vaikuta. Kirkossa käynti ei vain jaksa innostaa. Samat asiat kuulee koulussa uskonnon tunnilla. Ehkä se on kirkossa hieman syvällisempää tjsp. mutta kuka sitä jaksaa kuunnella.

Neruru
29.7.2002, 10:28:20
Kirkot rakennuksina tietysti ovat historiallisia, arvostettavia monumentteja, joskin usein aika rumia. Kirkko muuten on paikka, jossa en viihdy, paitsi jos ne ovat katolilaisia goottilaiskirkkoja, joissa ei juuri silloin pidetä palveluksia. Tyhjät kirkot on hienoja.

Ehkä jotkut saavat jonkinlaista mielenkohotusta kirkossa käydessään, mutta en ole koskaan nähnyt siinä mitään järkeä. Ne ovat tietenkin kitkerä muistutus kaikesta siitä, mitä kirkko on elinaikanaan saanut aikaiseksi. Tehdään siis kirkoista pelkkiä tyhjiä taloja, joita saa käydä kahtelemassa, niin maailma on paljon parempi paikka.:)

Candice
29.7.2002, 10:39:47
Originally posted by zerox
Voin myöntää kyllä että uskon Jumalaan ja joka ilta luen iltarukouksen ja vastaavaa, mutta en todellakaan ole mikään himouskovainen. En ole tuputtamassa Jumala-juttuja jokaiselle. Itse asiassa tuskin puhun edes koko asiasta. Sitä paitsi käytän kyllä joskus alkoholia en tosin mitenkään suuresti.

Aivan kuin minun kirjoittamani. Tosin tuo iltarukous on ruvennut jäämään vähemmälle (pitää parantaa tapani), mutta ihan täysin polen samanlainen kuin zerox. outoa...

Kirkot ovat mielestäni kauniita ja kyllä niitä ihailisikin ja kyllä siellä istuisikin ilman niitä ohjelmanumeroita... Tosin Amerikan babtisti kirkossa olisi kiva joskus käydä kun siellä tuntuu olevan mukava meininki.

Ei minulla ole mitään kirkkoja vastaan, mutta jumalanpalveluksia kylläkin. Ne on niiiiin tylsiä. Yleensä minut löytää taaimmaisesta rivistä pelaamasta matopeliä tai kuuntelemasta korvalappustereoita... kjäh, olen paha.

Lumba
29.7.2002, 11:47:18
Kirkko sinänsä on turha kapistus. Minun nähdäkseni ihminen voi uskoa jumalaan ja olla menemättä kirkkoon, ei uskossa käsittääkseni ole kyse rakennuksista?

Itse käyn kirkossa äärimmäisen harvoin, saarnat ja virret jne. ovat mielestäni pelkkää höpinää jolla pakotetaan ihmiset istumaan paikallaan ja juuri kun on lähellä nukahtaa, pitää ponkaista ylös kun joku virsi tjsp. niin vaatii.

Koulun pakolliset kirkkokäynnit olivat yhtä tuskaa ja niistä piti karata jos mahdollista. En mene kirkkoon vapaaehtoisesti.

Uskoisin että seuraavan kerran menen kirkkoon omiin hautajaisiini. Naimisiin kun en koskaan "pääse" kuitenkaan. :P

Sapphire
29.7.2002, 12:13:46
Minä en pidä kirkossa istumisesta.
Enen. Ne tuolit ovat kamalia. Kovia. Tulee selkä kipeäksi. :P
Ja saarnat. Pitkiä ja tylsiä. Vielä kun useimmilla papeilla on niin
vatun yksitoikkoinen ääni, että siihen meinaa nukahtaa.
Rakennuksina taas kirkot ovat [minun mielestäni] normaalisti
rumia kivihökkeleitä. Tietysti poikkeuksiakin löytyy.
Muttaah.... vapaaehtoisesti minen sellaiseen mene.
En varmasti :P

Amadeus III
29.7.2002, 12:32:35
Originally posted by King II
Niin, ja kovinkaan monessa kirkossa ei ole mukavat penkit. Olen sen verran itserakas että en kiduta takalistoani vapaaehtoisesti.

Tuo on kyllä paha asia monissa kirkoissa, penkit ovat joko liian kovia tai sitten ne ovat liian korkeassa asennossa. Mutta mitenkäs on meidän "kaupungin" toisen kirkon laita?
En ole koskaan käynyt kirkossa vapaaehtoisesti muuten kuin ennen riparia piti hakea nuo leimat siihen korttiin.
Kirkot ovat paikkoja jossa laulut ovat kaameita ja saarnat aivan liian pitkäveteisiä.
Tuleville rippileirin kävijöille voisin sanoa että olette menossa ensimmäisen askeleenne helvettiin:D

Griever
29.7.2002, 14:57:46
Originally posted by Helmholtz
Tarkoitat varmaan niitä kuoroja (yleensä Yhdysvaltojen etelän babtistikirkoissa), jotka laulavat Negro Spiritual-tyylisiä lauluja, joissa taputetaan musiikin tahdissa ja joissa on enemmän "groovea" kuin näissä kristillisissä biiseissä.
Emmä niitä ihan meinannu, vaikka oishan semmosessakin käytävä :)
Ja niissähän ne papit huutaa mikki kädessä kuolan lentäen suusta ja yleisö nyökkäilee mumisten "Yeeah". Sekin ois nähtävä :)

Tommistus
29.7.2002, 15:24:08
En ole ikinä pitänyt kirkoista... Koulun kanssa kun ala-asteella laulettiin jotain niin minä väänsin siitä käden käänteessä oman versioni, niin että lisäsin sinne omia sanojani... Siinä laulujen väsäämisen ja laulamisen lomassa tuli kaksi seurausta... Yleensä minut laitettiin kirkosta pihalle tai sitten kaverini yrittivät hakata minut, kun olin lisännyt heidät lauluihini. (He he hee. Se oli hauskaa!) Se oli hyvää aikaa se...=) *huokaus* Mutta sellaisia aikoja on enää vähän... No ainakin minulla on muistoni.... ... ...
Ai juu niin! Takaisin kirkko asiaan. Kirkot ovat olleet aika kaukaisia minulle ja niin edelleen. Viimeksi kävin kirkossa puolivuotta sitten.

Chang
29.7.2002, 15:38:13
Jooh en kyllä vietä aikaa kirkossa laulaessa virsiä (vaikka pidänkin musiikista yleensä) Ja kun konfirmaatiokin on ollut jo niin ei tartte mennä semmoiseenkaan ainakaan vähään aikaan
Vielä Koulusta pitää varmaan mennä mut onneksi ei niin tiuhaan tahtiin kun ala-asteella.voi että se oli TUSKAA!!!

Safir
29.7.2002, 15:44:04
Minä en pidä kirkoista. Enkä niihin vapaaehtoisesti menisikään.
Koulun kanssa sitä tuli ala-asteella käytyä, mutta ei muuten.
Kaiken maailman saarnat on niin tylsiä, että tekisi mieli nukahtaa, kun niitä kuuntelee. Papeilla on niin yksitoikkoinen ääni.

Yhrestä asiat min tykhään, kun siellä pakkolaitoksessa pitää joskus käydä. Min tykkää laulaa virsiä. Se on niin hauskaa. XDD Mää aina hoilotan siellä jotain.

Onneksi sentään ne penkit eij ole kovia. Oikein pehmustettuja vieläpä. Se on jo luksusta.
kirkot ovat yleensäkin aika tylsän näköisiä. Harmaata tahi valkoista kiveä. Hmph.

Zieg
29.7.2002, 15:51:09
Kirkot...hmph
ei tod mitään lempipaikkoja eihän niissä oo edes
lämmitystä...ajatelkaa ny vähä kun istutte talvipakkasella kivikirkossa persaus jäätyneenä kiinni siihen kiveäkin kovempaan puupenkkiin kuuntelemassa kun keski-iältään 85 vuotiaat mummot laulaa hoosiannaa nuotin vierestä ja kaikki on niin prkln surullisella tai vakavalla tuulella...sori ei ollu tarkotus luetella kaikkia kirkon pahimpia puolia niille jotka niistä pitää...joo ja jumalan siunausta kaikille :enkeli:

psaijai
29.7.2002, 17:26:56
Monet ovat sanoneet että penkit ovat kovia. Mitä jos ne olisi pehmustettuja tai vaikka jokaisella oma nojatuoli mitäs sit? Menisittekö rauhallisemmin kirjon penkille/tuolille? Jos penkit tosiaan olisivat pehmeämpiä niin mä voisin varmaan lähteekin ilman suurta meteliä siitä mutta toisaalta ne saarnat ärsyttää kanssa paljon. Pehmeät penkit ja lyhyemmät saarnat niin vois ehkä mennäkin ilman että saa riuhtoa sisälle. Sit kun on rippikoulu konfiksesta niin pappi vois kertoo mitä riparilla tapahtu eikä alkaa selittää jotain luomiskertomuksia tai muuta. Jaksais ehkä jopa kuunnella.

Entäs sitten ulkomaalaiset kirkot? Mä kiertelin suomessa viiemkesänä kirkon jos toisenkin ja mielestäni ne oli aika karuja. Kerran kateltiin koulussa videoita kirkoista ja muissa maissa oli todella hienoja kirkkoja jotka oli koristeltu mitä ihmeellisimmin tavoin. Jos korkot olisivat hienompia sisältä, niissä varmaankin viihtyisi paremmin. En ole paljoo matkustellu tai katellut ulkomaalaisia kirkkoja mutta sellainen mielikuva on että ne ovat paljon tyylikkäämpä ja koristellumpia.

No tuskin noi tosiasioita muuttaa että porukat kammoksuu kirkkoja ja että ne on tuhoon tuomittu rotu.:D

Usagi
29.7.2002, 21:50:34
No, kirkoissa on yksi hyvä asia, tai siis joissakin kirkoissa... Vanhat kirkot ovat nimittäin aika kauniita! Ja urkujen soitto kuulostaa kivalta metallimusiikissa! :D
En kuulu kirkkoon, eikä minun siksi tarvitse mennä edes ripille. Jotkut ovat ihmetelleet, että voihan rippileirillekin mennä vaikka ei kuulukaan kirkkoon, mutta kun minä en vain halua mennä sinne!

Doga
30.7.2002, 13:59:54
Minä ainakin pidän kirkoista siis vanhoista kirkoista.
Ei minusta virsien laulaminen niin kamalaa ole. Laulan itse kirkkokuorossa ja ohjelmistoon kuuluu myös virsiä. Kun on yli neljä vuotta laulanut vaikeita messuja, gregoriaanisia sävelmiä ja muuta vastaavaa ei virsissä ole mitään kamalaa.

yksisiipi
30.7.2002, 18:09:44
Kirkot ovat usein kauniisti koristeltuja ja siinä mielessä pidän niistä, mutta uskontoni kannalta en ole yhtä kirkon kanssa.
Kyllä vierailu kauniissa kirkossa olisi sama asia kuin vaikka linnan raunioilla (jälkimmäinen on tosin palljon parempi :D ) mutta jumalanpalveluksessa istuminen... :bored:

Malokan
30.7.2002, 19:37:54
Nykyään kun uskonto on pelkkää rahastusta ja ihmismieli on menettänyt toivonsa paremmasta,
niin kirkkojen sekä Kirkon olemassaolo on hivenen turha.
"Kun raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa."
Nykyään rahastus ei ole noin selkeätä mutta sille se maistuu silti.
Ja miksi siellä pitäisi olla mukavat penkit? Sellaiset pehmeät ja ylelliset.
Se ei ole mikään elokuvateatteri, minne tullaan nauttimaan ohjelmasta.
Se ei ole tarkoitus tuolla Jumalan talossa.
En käy kirkossa.

bigspin
31.7.2002, 1:36:02
No jaa.Kyllä mää aina joulusin käyn kirkossa ja joskus muulloin kun pitää sinne mennä.Välillä kyllä alkaa nukuttaan kun se pappi puhuu jotain 15 minuuttia:eh: Ja vielä ne penkit,kun niissä on istunu jotain tunnin niin kyllä sen jälkeen paikat hajalla=/
Mutta en mää kirkkoa kuitenkaan mitenkään niin vihaa=)

Rikku-chan
31.7.2002, 2:52:03
Kirkoissa sinänsä ei ole mitään vikaa, useat vanhat kirkot ovat erittäin hienojakin, mutta jumalanpalvelukset yms. sucks. Samoin kaikki muukin kirkollinen toiminta.

Kassi
31.7.2002, 3:40:08
Originally posted by spy85
Monet ovat sanoneet että penkit ovat kovia. Mitä jos ne olisi pehmustettuja tai vaikka jokaisella oma nojatuoli mitäs sit? Menisittekö rauhallisemmin kirjon penkille/tuolille? Jos penkit tosiaan olisivat pehmeämpiä niin mä voisin varmaan lähteekin ilman suurta meteliä siitä mutta toisaalta ne saarnat ärsyttää kanssa paljon.

Psst. Pehmeämmät penkit = parempi nukkua. http://apolyton.net/forums/images/smilies/secretanim.gif http://apolyton.net/forums/images/smilies/sleep.gif

Ra
31.7.2002, 4:14:27
EN käy ikinä vapaaehtosesti kirkossa.Ainut millon oon käyny on koulun kanssa.Siis ne kirkot on ihan turhia mitä hyötyä niistä on kun jumalasta kuulee muutenkin tarpeeksi.

Dragonic
31.7.2002, 16:57:03
Kirkko, se "hurskaitten" keskus. Paskat! Siellä vaan ollaan sen takia, että se on tapa. Itse en ole koskaan kirkoista pitänyt ja ainahan niissä on tappavan tylsää. En mennyt kuin vasta oman serkkuni konffis juhliin (son siis kirkon jälkeen) osasyynä oli se, että siellä kirkossa todella on niin tylsää. Tapa se on ihan silläkin perusteella, että noin 70%(?) ev. lut. uskoisista käy joulukirkossa.
Kuka todella uskoo jumalaan? En itse edes uskalla erota kirkosta henkilökohtaisista syistä. :eh: mutta joka tapauksessa, kirkossa olo haisee. Jotenka, boikotoikaa kirkkoa niinkuin älkääkä menkö sinne. niin minäkin teen

The death Magic
1.8.2002, 18:43:43
Ne ovat köyhiä. Siellä on pirun tylsää ja saarnataan pakanasanaa.(lukekaa kristinuskoa)

En ole koskaan tykännyt käydä niissä vaikka joskus TODELLA pienenä kersana olenkin uskonut. Onneksi pelastin itseni uskonnoilta...

Itseasiassa aloin ateistiksi joskus 5-6 vuotiaana eli aika nuorena.

En edes käynyt siskoni rippikirkossa vaikka yritettiin pakottaa.
En enää ikinä mene kirkkoon. En edes hautajaisissani.
Haluan että minut haudataan puuarkussa pellolle niin että kukaan ei huomaa. Mahdollisimman syvälle.

Tai sitten poltetaan ja piilotetaan tuhkat uskovaisilta.
Minä en edes kuolleena mene kirkkoon. Näin se on.

psaijai
1.8.2002, 19:24:27
Originally posted by Kassi
Psst. Pehmeämmät penkit = parempi nukkua. http://apolyton.net/forums/images/smilies/secretanim.gif http://apolyton.net/forums/images/smilies/sleep.gif
Mä aloin miettii samaa silon kun painon nappia mut en sit jaksanu alkaa muokkailee. Se nojatuoli olis aika jees. Jaksais jopa olla kirkossa, nokosilla.

Juliet
2.8.2002, 19:09:06
kirkot... Suurin osa on kyllä todella kauniita, vanhat kivikirkot etenkin, mutta Jumalanpalvelukset sun muut ovat kyllä niin tylsiä ettei mitään järkee... =/ ainoa mitä siellä tulee käytyä on pakolliset joihin koulun kanssa mennään, konfirmaatiot ja vastaavat, niistäkin tosin jos vain on mahdollisuus pummia niin senhän sitten teen... ^^ Mutta vapaaehtoisesti en kirkkoissa käy.

Zell Dincht
2.8.2002, 20:28:36
En kyllä mene kirkoon vapaaehtoisesti.se on ihan hirveetä olla kirkossa.aina ihan kauheet puupenkit ja sit ne papit.ei niitä todellakaan jaksa kuunnella.

Mickey
2.8.2002, 20:48:53
kauniita ja rauhoittavia rakennuksia.

Minulla ei ole niiden tarkoitusta vastaan mitään, mutta en minä sinne niin lujasti tahdokaan...
Eli kaikki voivat päätellä mitä mieltä olen ja kirkkojen tuhoamista vastaan minä olen, sillä jos jotain inhoaa, niin minkä takia se pitää heti hajottaa?

Rowena
4.8.2002, 11:47:30
Mä en pidä käydä kirkossa ja muutenkin tulen ahdistuneeksi siellä. Mä en usko jumalaan, niin tuntuu että kirkossa käyntini on aivan turhaa... Mutta viimekuussa serkullani oli häät ja se vihkimis tilaisuus oli todella kaunis ja lyhyt. Menen kyllä kirkkoon jos on aivan pakko ja enskesänä veljelläni on konfirmaatio, joten en voi välttyä kirkolta... :eh:

Crimson
4.8.2002, 12:07:38
Käyn siellä jos täytyy, en muuta. :) Uskon jonkinverran siihen joka taivaassa liihottelee. :D
Mutta oikeastaan viihdyn kirkoissa aika hyvin. Joskus voin käydä ihan muuten vaan Turun Tuomiokirkossa sytyttelemässä niitä kyntilöitä (ilman että maksan sitä 20 centtiä mikä pitäisi maksaa. :D ) ja katselemassa paikkoja, vaikka ne on tullutkin koluttu moneen otteeseen.
Ja nyt tiedän että siellä kirkossa ihmiset saa juoda jopa kahvia!!! :D
No tuo ei nyt asiaan liittynyt, mutthaaaah... Mitä siitä..? :D

mindless
9.8.2002, 18:46:02
Njääh...

Mä en oikeen tykkää. :bored:
Kirkossa on Tylsää, Tylsää, ja Tylsää.
Ja Kuuma. :eh:

Ja Tylsää. :bored:
Ärsyttää jos pitää mennä vaikka koulusta sinne tai jotain... =/

David A. Mage
9.8.2002, 21:29:17
Harmi, ettei rippikoulussa tullut yhtään sopivaa tilaisuutta ylistää fantasiakirjallisuutta.. Olisi varmasti alkanut mielenkiintoinen keskustelu siitäkin. :D

Mutta kirkko=hyi. Varsinkin evankelis-luterilainen, kun sieltä on kaiken lisäksi otettu lähes kaikki koristukset pois ja muutenkin aina jos jostain ihmeellisestä syystä joutuu kirkkoon lähteä niin tulee huomatuksi haukottelevansa, vaikka olisi nukkunut edellisenä yönä kellon ympäri... Harkitsin rippikoulun kannalta pakollisten neljän messukäynnin aikana vakavasti jo mp3soittimen mukaanottamista, niin olisi voinut kuunnella sentään jotain eikä tylsistyä saarnojen takia... Kaiken lisäksi kun jokaikinen saarna on samanlainen.. Herra siunatkoon teitä ja varjelkoon teitä ja niin päin pois päin, muttei "Herra" ole kieltänyt autoilua vieläkään.. =) Eikä edes jaksa mitenkään uskoa mihinkään siihen liittyvään. Jos Jeesuskin oli olemassa, niin hän kuitenkin tiesi vain oikeat sienet ja vetten päällä kävelykin onnistuu, kerta tulin huomioineeksi, että rantasandaalit kelluu veden päällä. Hän oli vain kehitellyt eräänlaiset "Jeesuskengät" ja lisännyt sivuille jonkinlaiset apuponttoonit tasapainon säilyttämiseksi, taikka sitten hän vain tiesi astinkivien paikat. Mieluummin entisöin uhrilehdon ja käyn uhraamassa jotain Perkeleelle ja kumppaneille.

[Edit] No voehan perkele... Viimeisessä lauseessa mätää. Väärää tietoa (taas) ja väärä jumala.

Roakel
9.8.2002, 23:44:08
En ole missään nimessä mitään kirkkoja vastaan, vaikka en edes niin hirveen usein edes käy niissä. Penkeissä voisi tosiaan olla pehmusteet :)

Ren
9.8.2002, 23:54:09
Originally posted by David.A.Mage
Mieluummin entisöin uhrilehdon ja käyn uhraamassa jotain Perkeleelle ja kumppaneille.

Perkele on muuten balttien tuulen jumala, eikä sillä ole mitään tekemistä kristinuskoa edeltävän Suomen kanssa. Suomalaiset jumalat löydät todennäköisesti Kalevalaa ja/tai Eddaa lukemalla (Tapio on suosikkini).

Crow
11.8.2002, 19:46:22
Originally posted by Ren
(Tapio on suosikkini).

Hehheh, niin munkin. Se on nimittäin mun toinen nimi...

Kirkot on pelottavia! Olen aina pelännyt niitä, etenkin iltaisin ja täysikuulla. =/
No joo, ehkä en ole paras henkilö vastaamaan tähän, olen nimittäin käynyt kirkossa jotakuinkin 4-5 kertaa elämäni aikana. Viimeksi joskus viisi vuotta sitten. Mutta hatarien muistikuvieni mukaan oli siellä aika tylsää. Paitsi papille nauraminen on aina hauskaa =D Meillä kun on sellainen vähän 'omituinen' pappi täällä.

The death Magic
13.8.2002, 14:11:26
Kirkot on tylsiä levittää pakanauskontoja ja muuta joutavaa. Kirkkojen tärkeyttä kaupungeissa korostetaan liikaa. Mutta niin kauan kun jättävät minut rauhaan ei paljon kiinnosta mitä he touhuavat.

Ja kirkoissa on liian kovat penkit...

Morwen
13.8.2002, 14:48:34
En pidä kirkossa käymisestä. Ei kai siihen ole mitään erikoista selitystä, mutta jotekin se yleistunnelma (kaikuvat askeleet ja syvä hiljaisuus) on kolkko ja kylmä.

Ehkäpä paras esimerkki on, kun kävin kesäloman aikana Ahvenanmaalla 900 vuotta vanhassa kirkossa. Silloin tuli sellainen olo, että seinät kaatuvat päälle. Kirkon katossa oli vielä veistetyt puukasvot, jonka silmät katsoivat tyhjinä minuun. En voi kieltää, etteikö kirkon arkkitehtuuri olisi ollut upeaa ja kekseliästä.

Koulun kanssa en lähde kirkkoon kovin innokkain mielin, sillä jumalanpalvelukset ovat erittäin pitkästyttäviä. Pappi puhuu ja puhuu, seurakunta kuuntelee ja lauletaan virsi toisensa perään. Kirkon penkit ovan muuten aiva uskomattoman epämielyttäviä. Pehmusteet olisivat tervetulleita, omaa tyynyä en sinne sentään lähtisi haalaaman.

Olin pari päivää sitten ystäväni konfirmaatiossa. Koko toimitus oli pitkästyttävä, ja kun luulin että "nyt tämä loppuu", niin ei. Aina vain lisää laulua ja pomppimista ylös ja alas. Se ei ollut mukavaa.

:eh:

lutti
14.8.2002, 0:38:04
en käytä kirkkoja enkä pidä niistä ...hihhulit on ärsyttäviä :( hyi!
:laatta:

Toia
14.8.2002, 18:13:50
Vihaan kirkkoja vihaan kaikkea mitä kirkossa pölistään Jumalasta
ja muista hihuleista... :prkl:

Muistin juuri eka luokalla kun opettajani joutusi kantamaan minut
kirkkoon, koska olin niin kirkkoa vastaan ;D (pelkäsin silloin pappia)

Jenova
20.8.2002, 14:41:56
Minen käy kirkoissa vaikka ne kauniita ovatkin... kuitenkin niissä on sen kauniin pinnan alla jotakin niin... karmivaa...etovaa..
en ole käynyt kirkossa sitten...hmm... kolmannen luokan?

aeris2
22.8.2002, 12:18:13
En tykkää kyllä yhtään kirkoista, pelkkiä humpuukilaitoksia. Aina kun oli pakko mennä koulun tai riparin kanssa, saatto jo odottaa et siellä tylsisty kuoliaaks... Oonpa jo miettiny et jos meen joskus naimisiin, niin en varmana kyl kirkossa, inhoon sitä et oon huomion keskipisteenä, ja siellähän sitä ollaan. Enkä kyl oo mikään uskonnollinen ihminen, eroaisin kirkosta jos jaksaisin joskus täytellä niitä eroamispapereita.

Locka
22.8.2002, 13:58:02
Olen ateisti, eiköhän tuo riitä kertomaan kaiken tarpeellisen..