PDA

View Full Version : Herra Ei-enää-väkivaltaa

kimeeri
5.11.2004, 17:57:13
Pitkään aikaan en ole mitään saanut kirjoitettua, ja vihdoinkin sitten jotain onnistui.
En taida ikinä oikein keksiä tähän alkuesittelyksi mitään järkevää.

Herra Ei-enää-väkivaltaa

”Kulta, mene tuonne komeroon, mene nyt ennen kuin isi tulee”, Marian äänessä hätä ja pelko ohjeistavat tytärtä. Tyttö piiloutuu, samassa ulko-ovi aukeaa. Maria ottaa muiden ansaitsemat iskut vastaan, ja saa kuulla olevansa syöpäläinen talossa ja lutka, koska katsoo naapurin teinipoikaa ’sillä silmällä’.
Seuraavana päivänä töissä musta silmä ja kurkussa kiireellä ahmitut kyyneleet. Kertoo kaatuneensa portaissa, eikä kukaan tee mitään.

Iida istuu kylmän asunnon nurkassa, kietoo kädet ympärilleen (pitelee itseään koossa) ja väistelee poikaystävänsä katsetta. Heidän lapsensa, loisensa, voi huonommin kuin koskaan Iidan sisällä. Poikaystävä ei pitänyt tulevaisuudesta johon sisältyisi yhteinen perhe, lapsi ja onnea, vaan ehdotti kotitekoista aborttia.
Potki, kunnes olivat Iidan reidet veressä.

Isi tuli aina vasta silloin, kun valot oli jo sammutettu. Isin pehmeät tohvelit hiljensivät askeleensa, eikä kukaan olisikaan ollut hereillä niitä kuullakseen.
Isin karheat kädet tulivat paidan alle. Tottuneesti riisuivat ja paljastivat liikaa. Amanda tiesi olla hiljaa, niin hänet oli opetettu. Ellei olisi hiljaa, joutuisi tukehtumaan.

Ovi kävi, ja Raimon viha tuli asuntoon nykivien liikkeiden ja kiukkuisten sanojen muodossa. Yksikin väärä sana Leenalta, ja nyrkki nousisi vauhtia ottamaan, sitten iskeytyisi pehmeään ja ryppyiseen ihoon. Vanhahko nainen ei enää ollut tarpeeksi ketterä väistelläkseen, tai tapellakseen vastaan.
Öisin hän makasi selkä Raimoon päin ja rukoili.

Tip tip tip---
Kyyneleet satavat multaan ja sen lävitse, kostuttaen hauraat luut. Lihaton hahmo hengähtää, sydämensä sykähtää. Syntyy kohdusta, jonka seinämät ovat kuolemankaipuuta ja toivoa paremmasta.
Herra Ei-enää-väkivaltaan vaatteet hotkaisivat kaiken valon ympäriltään. Hänen kenkänsä kiiltävät, ihonsa alabasteria.

Suuteli Mariaa, nainen kylmeni Herra Ei-enää-väkivaltaan sylissä nähden tämän kasvoissa miehensä välittävän.
Marian tyttären viimeinen kuva ennen pienen sydämen pysähtymistä oli hänen isänsä pitämässä kiinni äidistä ja tyttärestään tiukasti kiinni, mutta ei pakottaakseen olemaan paikoillaan, vaan pitääkseen lähellään.

Iida tunsi vatsansa hengittävän (Herramme oli tullut kyläilemään tännekin). Jokin kosketti häntä sisältä, kapusi reittä pitkin hänen kohtuunsa ja sieltä kohti rintakehää. Iida, poikaystävänsä ja heidän kaunis, yhteinen luomuksensa kehdossaan olivat viimeiset mielikuvat ennen viimeistä hengähdystä sisään-ulos.

Amandan henki kulki raskaasti, pelokas sydän tahtoo kurkun kautta pakoon. Vaistosi isänsä saapuvan, mutta ei voinut nähdä Herra Ei-enää-väkivaltaan naamion läpi. Tällä kertaa eivät isin kädet tuntuneetkaan niin vääränlaisilta, nyt ne pelkästään silittivät selkää ja pörröttivät isällisesti tyttären vehnänvaaleaa tukkaa. Lempeä kuristusote, eikä henki enää kulje.

Leena rukoili Jeesuksen Kristuksen, Vapahtajansa, kuvan edessä. Herra Ei-enää-väkivaltaakin polvistuu, mutta Leena näkee vain miehensä, joka ei ole koskaan ennen uskonut tai rakastanut. Vanha pariskunta sylikkäin, ja Leena tuntee ruumiinsa hajoavan ja luidensa murtuvan mustan puvun syleilyssä.

Janess
6.11.2004, 20:22:10
Olen mykistynyt... ihastukseni vuoksi. Kirjoitusta oli helppo lähestyä ja siitä näkee, että et ole aivan aloittelija kirjoittamisen saralla. Sisällöltään se oli mitä mainiompi! Tosin joku pieni asia hämäsi koko ajan, ehkäpä se, että tarinaa oli vähän vaikea seurata. Ainakin minun mielestäni... Mutta ei se suuremmin häirinnyt, koska koko muu teksti on niin hyvä.

Nyt ei oikein tule mitään kommenttia enempää. Olen vielä sen verran tekstin lumoissa. :D Kirjoita lisää! Lisää! :D Tälläistä kelpaa lukea. :)

Eetami
6.11.2004, 20:31:54
Todella synkkä, mutta "paranee" loppua kohti. Lyhyesti sanoen mahtava.
Noita voisitkin tehdä lisää.

olen niin ihmeissäni, etten saa sanaa suusta.
edittaan jos keksin jotain sanottavaa...

Ze Shoopuf
6.11.2004, 23:14:56
Hienoa. Loput olivat samalla surulliset ja iloiset, pidän sellaisista lopuista. Esimerkkitapauksina oli kyllä käytetty näitä melko usein käytettyjä tapauksia, isä raiskaa, mies hakkaa... Poikaystävän kotitekoinen abortti oli kiva piristys, siitä en ennen ole tainnut lukea. ^^
Noh, en erityisemmin pitänyt sulkeissa olevista lauseista. Ne olisi mielestäni voitu sulauttaa tekstiin ilman sulkeitakin. ^.^
Herra Ei-enää-väkivaltaa oli käytetty loistavasti. ^.^ Plussaa siitä sinulle. Muutenkin, tämä on hyvin sinun tyyliäsi ja mukavan mielikuvituksellinen.
Voisit joskus yrittää kirjoittaa jotain iloista tarinaa, haluaisin nähdä, millaista jälkeä sinulta tulisi. ^.^
Mutta, kiitos kivasta lukukokemuksesta. Jatka toki näiden kirjoittamista. ^.^

kimeeri
7.11.2004, 2:16:47
Tosin joku pieni asia hämäsi koko ajan, ehkäpä se, että tarinaa oli vähän vaikea seurata. Saattoi johtua siitä, etteivät nimet olleet kovin persoonallisia. Tai että sekoitti hieman. Enkä muutenkaan osaa ajatella tekstiä lukijan kannalta (ymmärrettävyyden suhteen)..

Todella synkkä, mutta "paranee" loppua kohti. Lyhyesti sanoen mahtava. En taida kyetä yhtään tuota onnellisemmaan loppuun. :D

Esimerkkitapauksina oli kyllä käytetty näitä melko usein käytettyjä tapauksia, isä raiskaa, mies hakkaa... Tarkoituksena olikin poimia nuo yleisimmät perheväkivalta-tapaukset.

Voisit joskus yrittää kirjoittaa jotain iloista tarinaa, haluaisin nähdä, millaista jälkeä sinulta tulisi. ^.^ Huij, pelottava ajatus. Minä, iloinen tarina? o.o Noh, muuten kyllä varmaan voisinkin, mutta kun en keksi mitään 'iloista'. Ei ole mitään iloista sanottavaa.

Mutta kiva että teksti maistui. :>

Sunnu
8.11.2004, 23:03:06
Pitäähän tätä nyt kommentoida. Kauan olen sen jo aikonut tehdä, mutta aina olen juuttunut ajatuksiini. Yllättäen, sillä tahtoopi Antiksen kohdalla olla aina sama ongelma. Tai kaava pikemminkin: mykistys-ooh-sanaton-taas aivot toimii. Näin se menee jotakuinkin.. :)

Mistäs aloittaisin? Risut vaiko ruusut? Tai no laitetaanko vaikka sitten lopuksi neilikoita, kun ruusuissa on piikkejä. Ja neilikat on minusta ihania. Kokonnaisuutena pidin. Synkkäähän se oli, mutta eipä se juurikaan häirinnyt. Aloituksesi menee heti suoraan asiaan. Muutenkaan ei tekstissä ole mitään "turhaa", jota voisi ajatella jättävänsä pois. Lyhyt ja ytimekäs, kertoo kaiken tarpeellisen. Mutta seikka josta pidän = jättää sijaa lukijalle ja saa hänelle heräämään kysymyksiä lukemisen jälkeen.

Tätä lausetta pyörittelin, luin ääneen ja mietin. Ja kuitenkaan en saanut sitä toimimaan:

Ote tekstistä:
Marian tyttären viimeinen kuva ennen pienen sydämen pysähtymistä oli hänen isänsä pitämässä kiinni äidistä ja tyttärestään tiukasti kiinni, mutta ei pakottaakseen olemaan paikoillaan, vaan pitääkseen lähellään. Jokin tässä nyt ei "kuulosta" hyvältä. Saattaapi olla ehkä hivenen sekava lause. Lauserakennetta voisi koittaa miettiä uudelleen..

Hyvä otsikko. Arvostan sellaista taitoa, koska itse en osaa ollenkaan otsikoida. Lopetus ihan hyvä. Ei mitenkään yllätyksellinen, koska odotinkin kaikkien kuolevan. Ehkäpä olisi pitänyt jättää sijaa yhdelle "onnelliselle" lopulle? Se olisi yllättänyt lukijan.

Kyllä minä tästä tykkäsin. Ja lukenutkin sen useampaan kertaan. Sen jaksaa lukea toistekin, koska se on ytimekäs teksti. Ja minä olen kärsimätön lukija :/ . Hyvä se on. Sujuva (kulunut kommentti) ja tekijänsä näköinen. Tässä nyt muutama kommentti. Jos tulee lisää mieleen niin edittaan sitten.

kimeeri
9.11.2004, 22:08:34
Synkkäähän se oli, mutta eipä se juurikaan häirinnyt. Sitähän se aina on minun kanssa. ;)

Lyhyt ja ytimekäs, kertoo kaiken tarpeellisen. Mutta seikka josta pidän = jättää sijaa lukijalle ja saa hänelle heräämään kysymyksiä lukemisen jälkeen. Juuri tuohon aina pyrinkin, että arvoisalle lukijalle syntyisi ajatustoimintaa minun tekstini lukemisen jälkeen. Ettei se vaan 'menisi toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos' (vaikkei tekstistä noin periaattessa kai voikaan sanoa, mutta en keksinyt parempaa ilmaisua).

Jokin tässä nyt ei "kuulosta" hyvältä. Saattaapi olla ehkä hivenen sekava lause. Lauserakennetta voisi koittaa miettiä uudelleen.. Yritin tuossa änkeä liikaa tavaraa yhteen virkkeeseen. Mietin sitä nyt aika pitkäänkin, mutten keksinyt mitään parempaa. Ehkä sitten joskus kaivan tuon tekstin esille, ja vähän hion sitä.

Hyvä otsikko. Arvostan sellaista taitoa, koska itse en osaa ollenkaan otsikoida. Itseasiassa minäkään en osaa. Aika tylsä ratkaisu pistää otsikoksi jonkun hahmon nimi, mutta koska Herra Ei-enää-väkivaltalla on niin jänskä nimi, niin päädyin pistämään hänet otsikkoonkin.

Lopetus ihan hyvä. Ei mitenkään yllätyksellinen, koska odotinkin kaikkien kuolevan. Ehkäpä olisi pitänyt jättää sijaa yhdelle "onnelliselle" lopulle? Se olisi yllättänyt lukijan. Ei tullut mielenkään. Mut kiits vinkistä, saatan joskus vielä hyödyntääkin tätä.

Kyllä minä tästä tykkäsin. Ja lukenutkin sen useampaan kertaan. Sen jaksaa lukea toistekin, koska se on ytimekäs teksti. Ja minä olen kärsimätön lukija :/ . Minäkin oon. :P