View Full Version : Vaikuttaako pelien graafiikka ostopäätökseenne?
Huomatkaa että tässä ei oteta huomioon sellaisia asioita kuin taso suunnittelu ja kaunis liikemallinnus - pelkäästään yleinen graaffinen koreus.
Itse olen ollut aika nirso tämän näyttävyyden suhteen. Odottaisi että PS2:ella ei olisi muuta kuin kauniita pelejä. Erityisesti konsolin alkuaikoina huomio ei paljon muuhun kiinnittynytkään. Sempä takia on joitakin muuten kiinnostavia pelejä, kuten Sky Odusseus ja pari muuta jäänyt edelleen ostamatta ihan vain lamen näköisen grafiikan takia. Uutta FF:äähän odotettiin vain sen takia, että pääsisi näkemään kuinka paljon päivitetyt loitsueffektit potkisivat perseelle.
Jotkut tyypit ovat väittäneet ettei grafiikalla ole heille mitään merkitystä. Silti ollaan hanakasti ostamassa uusimpia pelejä vaikka ovatkin grafiikkaa lukuunottamatta täysin samoja parin vuoden takaisiin verrattuna.
Kuinka moni teistäkin väittää ostaneensa uuden DOA:an vain "koska se on muuten vain hyvä peli"? :P
Malokan
30.7.2002, 22:11:42
Grafiikalla ei ole oikeastaan mitään väliä niin kauan kun se on toimivaa.
Silloin kun se alkaa olemaan rumaa niin...
Esimerkiksi BOF3: ei ole kaunis (SNES tasoa) mutta on sitä silti tultu pelattua noin 500+ tuntia
(aika pysähtyy alle sadan tunnin).
Jos grafiikkaa toimii ja peli on muuten hyvä niin silloin se voi löytää tiensä minun kaappiini.
Tristam
30.7.2002, 23:36:03
Lyhyesti ja muka ytimekkäästi:
Tottakai grafiikka vaikuttaa jonkin verran ostopäätökseeni.
Mutta pelkän graafisen näyttävyyden takia en pelejä missään nimessä osta. piste.
Dreamer
31.7.2002, 9:21:04
Jos haluaisin pelata graafisisti kauniita pelejä, niin ne olisi jotain muuta kuin mitä nykyisin pelaan niin mielelläni. Itse väitän juonta tärkeimmäksi, kun se on se minkä parissa niin kauan viihdyn. Kiinnostus laskee sitä mukaan kuin alkaa tylsistymään. Roolipeleissä ja muissa minua viehättääkin usein niiden kirjamaisuus, jolla tarkoitan nyt, että niillä on pituutta ja niissä käydään keskustelua ja selkeä juoni. Näin on ainakin joissain vanhemmissa peleissä, joihin olen törmännyt. Eli hyvä peli voi olla ilman koreita grafiikoita.
Minua nykyisin harmittaa, kun en hankkinut Dreamcastia, sille olisi löytynyt ihan hyviä pelejä ja löytyy edelleen. Pitäisi melkein pistää pystyyn operaatio, jolla saisin sen.
Leviathan
31.7.2002, 11:13:54
No ainahan se jonkin verran vaikuttaa, mutta jos kyseessä on jokin esim: ff6 jonka grafiikka ei ole kovinkaan kehuttavaa ostan sen silti koska peli on muuten hyvä:D . Elikkä grafiikka ei ole se ainoa ostopäätöksen tekijä.
Olen niitä ihmisiä jotka pystyy pelaamaan rumalla grafiikalla varustettuja pelejä. Jos pelit -lehden huonoa laatikossa lukee 'Grafiikka', niin se ei vaikuta ostamiseen jos peli muuten kiinnostaa. Pelaan niin uusia kuin vanhojakin pelejä, esim. FF6:n aikana en edes ajatellut että siinä olisi ruma grafiikka. Se ei ole ruma, vaan vanhan aikainen. Jos grafiikka sen sijaan on epäselvää tai siitä saa vain silmät kipeiksi niin sitten kyllä vaikuttaa. Esim. Turrican 3:n pelaamisen olen huomannut aiheuttavan väsymystä ja jopa päänsärkyä. Harmi, sillä kyseessä on hyvä peli jossa on hyvät grafiikat, mutta se onkin vain harvinainen poikkeus tapaus.
yksisiipi
31.7.2002, 17:47:34
Ostan pelin kun aihe kiinnostaa. Esimerkiksi King Of Dragon Passin ostin kun Runequestista mainittiin ja näin pari fantastista kuvaa. Eihän peli edes sisällä liikkuvaa grafiikkaa!
Kun peli on roolipeli ja se on mahdollisesti saanut suht hyvät arvostelut ja se näyttää mielenkiitoiselta niin minä ostan (rahatilanne on tietenkin usein esteenä =/ )
Grafiikka ei tietenkään saa olla huonoa, eli suttuista josta ei saa selkoa millään.
Archux
31.7.2002, 20:49:31
Kyllähän se aina jonkin verran vaikuttaa.
Mutta vaikka DoA3 grafiikka onkin aivan mahtavaa, niin on se muutenkin erittäin hyvä peli.
psaijai
31.7.2002, 23:05:41
Pakko myöntää että on silla graffalla vaikutusta. Onhan se kivempi katella upeasti 3D mallennettua peliä kuin jotain 2D hilpetööriä. Tämä taas riippuu siitä millainen peli on kuseessä. Joihinkin peleihin huonompi grafiikka sopii paremmin kuin joku nykyinen graffa mitä saataisiin aikaan.
Eli vaikuttaa mutta ei tietystikkään aivan kaikessa.
Tietty se jonkun verran vaikuttaa, mutta en todellakaan ostele pelejä ainoastaan sen perusteella. =)
Mm. vanhat Finalit ovat loistavia esimerkkejä siitä, että peli voi olla hyvä vaikkei grafiikoilla paljoa voidakaan kehuskella. Luonnollisestikin kauniilla 3D-näkymillä varustetut pelit vetävät helposti puoleensa, mutta ulkokuoren alla ei aina olekaan niin upea pakkaus kuin mitä ensivilkaisu antaa olettaa. Eli siis mieluummin hyvä peli surkeilla grafiikoilla kuin surkea peli hienoilla grafiikoilla! ;D
The Blinzar
1.8.2002, 18:16:49
Minulla grafiikka vaikuttaa ostamiseen aika paljonkin, mutta en silti osta pelejä pelkästään grafiikan vuoksi.
Esim. nykypäivänä Doomin kaltaista peliä tuskin koskaan ostaisin. (Paitsi parempien pelien puutteessa)
Riippuu pelistä. Itse ostin Ultimate Doomin + Doom2:n tässä pari viikkoa sitten ihan nostalgian+pelien mahtavuuden takia. Kyllähän Doomeihin on tehty fanivoimalla 3D-tuet jne, joten ei se siitä kiinni ole.
Grafiikan pitää pääasiassa sopia peliin, ja jos pelillä ei ole sisältöä enemmän kuin sen yhden 5h läpipeluukerran verran, en ostaisi vaikka siinä olisi parempi resoluutio kuin oikeassa elämässä.
Kyllähän se grafiikka jonkun verran aina vaikuttaa.. mutta pelkän grafiikan takia en peliä koskaan todellakaan ostaisi..
AlkoTanko
2.8.2002, 12:33:46
Eni minä komeasta grafiikasta suuresti perusta. Sehän on bonusta jos grafiikka on nättiä, mutta moni kakku päältä kaunis. Kuten FFX.
Monet pelit, kuten Koudelka, Syphon Filterit, Suikodenit ja vanhat FF:yt eivät ole graafisia mestariteoksia, esim. MGS2, mutta silti ne ovat loistavia pelejä.
auron_86
2.8.2002, 17:55:39
Enpä ole ikinä oikein katsonut peliä grafiikan perusteella, vaan sen millainen itse peli on. Grafiikkahan on vain ulkokuori joka koreuttaa peliä. hyvänä esimerkkinä toimii FF7. Grafiikka on jo hieman vanhetunutta mutta itse peli onkin semmoista nannaa ette ivähemmästä väliä. En voi käsi sydämmellä väittää etteikö grafiikka joskus olisi vaiuttanut minun päätöksiini, muttei todellakaan kovin usein eikä merkittävästi.
kyllähän se aina vaikuttaa.onhan se paljon kivempi pelata hienoja pelejä.muttaa en minä kuitenkaan hirveän paljon graffan päälle perusta
Hmm... hassua. Kyllä aluksi olin ehdottomasti sitä mieltä että pelin on näytettävä hyvältä. Mutta sitten aloin pelata ffiä ja kummasti käsitys muuttui. Nyt jopa ostin ihan vapaaehtoisesti ff6sen ihan kenekään pakottamatta ja harkitsen myös vakavasti Anthologyn hankintaa, kunhan rahahuoliltani pystyn. Kyllähän ffien myötä käsitys muuttui ratkaisevasti.
Voin vieläkin muistaa kuinka kyselin tiltin keskusteluissa että kannatkaako sitä ff7a alkaa pelaamaan, kun siinä on niiin huonot graffat. Siinä sitten tyypit vastasivat rohkaisevasti että kyllä ehdottomasti kannattaa. Ja sen jälkeen en ole enää katsonut pelkkää grafiikkaa. Joskin tietystihän olisi kiva katsoa kaunista graafista toteutusta, muttei se pääasia ole ei todellakaan.
Henkilökohtaisesti en kyllä ymmärrä miksi tietyt elitistiryhmät kritisoivat grafiikan merkitsevyyttä ostopäätöstä tehdessä. Kyllä minä väitän, että se olisi paljon pois myös tunnelmasta, jos vaikkapa Snaken juoksu näyttäisi Joutsenlammen ensiharjoituksilta ja taustalla olevan seinän tekstuurit olisivat jämäkän pinkit.
Minä en ainakaan osta tökerön näköisiä pelejä, mutta joka genrelle on omat standardinsa. OP Flashpoint oli kiva nättinä, mutta jos peli olisikin ollut ülirealistinen tankkisimulaatio, niin eipä sitä grafiikkaa olisi sitten niin kaivannut...
Jos juoni on hyvä niin minä en välitä pätkän vertaa grafiikasta. Kieltäydyn myös painamaan äänestys nappulaa, kun siellä ei ole mieleistäni vaihtoehtoa *puistaa nyrkkiä*.
Ei, minä en ala väittämään etteikö esimerkiksi FFX:ää olisi erittäin mukava pelata ja katsella kun siinä on niin upeat grafiikat. Totta kai se parantaa pelikokemusta jos pelissä on hyvä grafiikka. Mutta vaikka tekisivät PS2:lle juoneltaan niin erittäin hyvän pelin, missä olisi FFVI:n grafiikka niin minähän ostaisin sen (edellyttäen siis, että olisin monelta ihmiseltä kuullut että se on hyvä, minen koskaan osta sokkona pelejä ellei lasketa mukaan finaaleita).
Grafiikoita katsellessa tulee kyllä vedettyä jos jonkinnäköistä johtopäätöstä pelistä. Mutta jos vain juoni on pelissä hieno, niin grafiikat jäävät unholaan.
Esimerkkinä toimikoon ensimmäinen, ja parhain, FF kokemukseni, FFVII. Minä kun ensimmäisen kerran työnsin pelin koneeseen niin alkudemon päätyttyä en voinut kuin silmät pyörällä katsoa, että ei hertsileijaa mitä grafiikkaa, yäk. Vähän aikaa peliä pelattuani, minen enää välittänyt grafiikoista, pääasia että niistä sai selvän. Juoni kun on yksinkertaisesti niin mahtava.
FFIV:n, FFV:n ja FFVI:n pelattavuutta eivät jokseenkin vanhentuneet grafiikat haitanneet tippaakaan. Totta kyllä, etten pidä peleistä, mutta siihen on syynä ne jatkuvat ärsyttävät luolastot jonka aikana kerkeää unohtamaan pelin juonen, joka ei muutenkaan ollut kovin kiinnostava.
Eli siis tiivistettynä, jos juoni on hyvä niin grafiikalla ei ole väliä. Tietenkin se on hienoa jos grafiikat ovat hyviä, mutta ostaisin pelin vaikka grafiikat olisivat miten huonoja (edellyttäen edelleen että se juoni on hyvä).
Grafiikka antaa aina hyvää plussaa peleille mutta mut esim ostaisin vieläkin FF7 vaikka sen grafiikka on hieman laimeasti sanottuna vanhahkoa.Eli kiinnitän huomiota ekaksi kaikkiin muuhun pelin sisältöön ja jos muuten vaikuttaa hyvältä peliltä niin sitten katon grafiikan tason ja jos sekin on hyvää niin se vahvistaa osto päätöstä vahvasti.Ja noi vanhemmat FF panostaa enemmän tarinaan ja pelattavuuten kuin grafiikkaan ja sen takia minä niitä ostankin
(kukaan ei ymmärrä mitä mä tässä pöläjän)
kawaii-chan
6.8.2002, 0:59:47
En tosiaan tee ostopäätöstä grafiikan perusteella, mutta huomaan tietenkn helpommin hienograffaiset pelit..
Ja tietenkin tasteen aina pelin ennen ostoa, ettei tule ikäviä yllätyksiä kauniin kuoren alta =/
<Black Mage>
6.8.2002, 14:26:52
Vaikuttaa jonkin verran mutta ei ratkaisevasti.
Roolipeleissä on kyllä onneksi hyvät graffat(etenkin finaaleissa).
Kyllä grafiikalla on merkitystä, loppujen lopuksi aika paljonkin, en minä mitään RuneScapea jaksa vääntää, vaikka kaikki sitä kehuvatkin, koska siinä on niin hirveät graffat. Mutta grafiikka ei siltikään tee hyvää peliä, se voi vain parantaa sitä. Esim NetHack on loistava peli, vaikka grafiikka onkin vähän karua.
Ostopäätökseen se vaikuttaa vähän. Esim. jos mietin kahden pelin väliltä että kumman ostan, enkä tiedä niistä paljoakaan, niin silloin ostan luultavasti sen, minkä grafiikoista pidä enemmän.
Jabberwokki
8.8.2002, 15:40:05
Ei vaikuta paljon. On se tietysti mukavampaa jos peli näyttää hienolta, mutta pelkkä grafiikka ei todellakaan vaikuta ostopäätökseen. Saatan kuitenkin jättää jonkun pelin PS2-pelin ostamatta jos se on aivan hirveän näköinen ja on joku toinen yhtä hyvä peli tarjolla.
Kyllä grafiikka vaikuttaa aika paljonkin mun ostopäätöksiin...
Tosin suhteutan sen aina pelin ikään... Ja jos tiedän pelin hyväksi esimerkiksi juonestaan tms. ostan sen grafiikoista piittaamatta.
Mutta koreileepa tuolla hyllyssä pari peliä joita on kehuttu hienoiksi muttei pelillisesti hyviksi.
Zell Dincht
11.8.2002, 17:56:31
Ei grafiikka vaikuta oikeastaan yhtään mun peliostoksiin. Se, että ostanko pelin riippuu siitä, että mitä oon kuullu siitä ja minkäläinen se noin niinkun muuten on. Final fantasyt ostan kyllä vaikken olisi kuullutkaan niistä mitään, ainakin yleensä.
David A. Mage
11.8.2002, 18:10:54
Jos grafiikka on rumaa, en välitä lähes yhtään, mutta jos grafiikka on tökeröä, niin silloin kyllä. Ruman ja tökerön välillä on vissi ero. Jos grafiikka on nykyajan koneisiin verrattuna PSX:n kaltaista, se on rumaa. Jos grafiikka on hyvää, mutta rakennuksien seinät ovat oikein kirkkaita ja pastellisävyisiä kauhupeleissä ja hahmo juoksee hyvin omituisella tavalla, se on tökeröä.
Ja grafiikasta en välitä paljoa, jonka todistaa se, että jaksan pelata FFVII:n ja Legend of Dragoonin näköisiä pelejä ihan hyvin, mutta jos tuntuma on perseestä ja grafiikka taivaallista, niin peli lentää nurkkaan häpeämään, tungen vaikka MGS1:n koneeseen ja nautin pelaamisesta. :)
Rowena
11.8.2002, 19:01:16
Grafiikka ei vaikuta oikeastaan ollenkaan ostopäätökseeni.
Jos on peli on mielestäni sellainen jonka haluaisin hankkia, mutta grafiikka olisi huono, niin luultavasti ostaisin pelin :)
Belwar
18.8.2002, 14:51:01
Todellakaan ei, yleensä olen hyvän juonen ja pelattavuuden perässä grafiikan sijasta.
SNES'illä ja segalla on monia hyviä roolipelejä mm mis on huono grafiikka (kun 16bittisiä konsoleita ovat) mutta hyvä tarina ja hyvä peli itsessään, niin on niitä ostettua tullut :ooh:
Mutta onhan hyvä grafiikka aina pieni hyvä plussa pelille :D
blindside
19.8.2002, 21:16:49
Kyllähän se aina vaikuttaa, riippuen tosin vähän pelityypistä. RPG-peleissä minuun iskee parhaiten Spriteilla tehdyt/ 2D-tyyliset pelit á la Alundra & Suikodenit ja lukemattomat SNES-ropet. Siinä missä muut yleensä hakevat uusia, hienoja FMV-videoita ja mahtavia 3D-taustoja, minä ottaisin mielummin toisen SaGa Frontier 2-tyylisen pelin (en tiedä onko pelejä joissa on käsinmaalatut taustat hirveän monta kappaletta). Sama juttu beat 'em uppien kanssa, pidän eniten japanilaisista 2D-massatuotantomätkinnöistä (viimeisin testaamani peli oli Guilty Gear X), mutta kyllähän ne kauniit Tekkenit ja DOA:tkin menettelee, tosin niitä en varmaankaan ostaisi. Arvostin todella paljon Devil May Cryn ulkonäköä sen ilmestyessä, ja palaan vieläkin mielelläni sen ääreen ihan vain pelatakseni ja nähdäkseni pelin hienoja taustoja jne. Silent Hill 2:n ahdistavat ympäristöt ja grainfilter tekivät myös suuren vaikutuksen.
Mielestäni grafiikat ovat olennainen osa peliä, mutta hieno ulkonäkö ei ole yksi pelin ostokriteereistäni. Pelattavuus ja (enimmäkseen RPG-pelien saralla) tarina ovat tärkeimpiä. Nämä tosin eivät ole asioita jotka ovat selviä parin minuutin testauksella pelikaupassa, toisin kuin hienon grafiikan toteaminen.
Sensori
21.8.2002, 22:10:35
Riippuu kyllä pelin genrestä. Jos peli on strategiapeli, ei grafiikalla ole juuri yhtään väliä. FPS:issä grafiikka on jo tärkeää. RTS:issä grafiikka on parasta mikäli se on vain selkeää eikä mitään ihmeellistä karamellisekasotkua. Riippuu, riippuu.
Rachel
22.8.2002, 12:55:37
Joskus vaikuttaa ja joskus ei. Joissain pelityypeissä pidän enemmän 2D-grafiikasta, toisissa 3D:kin on ihan OK. Esim. RPG:itä, tasoloikkia ja beat 'em upeja pelaan mieluiten kaksiulotteisena, kun taas kauhupelit toimivat parhaiten Resident Evilin tyylillä. Täysin kolmiultteinen grafiikka ei ole yhtä yksiyiskohtaista kuin esirenderoidut taustat.
Jos minun pitää valita peli kahdesta yhtä kiinnostavasta vaihtoehdosta, otan sen jonka graafinen tyyli miellyttää enemmän. Hyvät pelit pitää tietenkin ostaa välittämättä siitä miten grafiikka on tehty. :)
-Kaede-
22.8.2002, 13:09:16
Minulla ei grafiikka paljoa vaikuta ostopäätökseen. Jos peli on näyttävä, mutta siinä ei ole päätä eikä häntää, jää peli minulla hyllyyn. Mutta eihän kaikissa Finaleissakaan ole ollut hyvää grafiikkaa, mutta niissä on pää ja häntä, joten ne löytyy hyllyistä
Selfish
22.8.2002, 20:07:01
Ainahan se hiukan vaikuttaa mutta FF6 tahkoan silti eespäin vaikka grafiikka on siitä surkeimmasta päästä....
Croppola
23.8.2002, 11:14:01
Etupäässä ei vaikuta minkään vertaa. Suosikki pelini Chrono Triggerkään (Snes) ei ole nykyajan peleihin verrattuna kummoinenkaan grafiikoiltaan mutta kun pelissä on tunnelmaa ja pelattavuutta niin mitä sitä muuta kaipaamaan. Tunnen myös kavereita jotka jättivät esim. Grandia pelaamisen koska siinä kuulemma ei ollut tarpeeksi hieno grafiikka. Noh, makuja on monia. Penikkana tietenkin kun pelattiin Nes:llä jotain peliä niin toitotettiin että "Vähän tässä on hienot graffat" vaikkei tiedetty ees mitä se meinaa. :D
En osta pelejä, jotka maksaa saman verran kuin uudet, mutta grafiikka on tuolta segan aikakaudelta (Castlevaniassa tekisin poikkeuksen...)
Yritän kyllä olla ajattelematta ensin ulkonäköä ja grafiikkaa, mutta pakostikin se vaikuttaa erittäin vahvasti osto päätökseeni. Toki juoni ja toimivuus on tärkeämpiä, mutta grafiikka on minulle myös tärkeä. Minulle ei siis riitä, että pelkkä juoni ja toimivuus olisi hyvä vaan kyllä grafiikastakin pitää löytä jotain mitä kehtaa katsella. Sillä ei ole väliä onko se 2D vai 3D kunhan se on hyvin tehty.
Torspa
27.8.2002, 19:40:00
Kyllä aika paljon graafinen ulkonäkö vaikuttaa minun peli-ostoksiini lähinnä sen takia,koska koneeni ei ole mitään parahimpia tehoiltaan.
Ja kyllä grafiikka vaikuttaa ostoksiini.Grafiikka ei kuitenkaan vaikuta ensisijaisesti ostoksiini vaan enimmäkseen musiikit ja käyttöliittymä eli ohjaus.
cappel
29.8.2002, 16:46:28
no grafiikkahan ei koskaan (melkein) ole vaikuttava asia sillä onhan mielestäni FF5 paras FF. verrattuna FFX se on monta kymmentä kertaa parempi vaikka FFX on monta kymmentä kertaa parempi grafiikka.elikkä ei vakuta paljoa.
Justin1
30.8.2002, 13:22:30
Grafiikka ei yleensä vaikuta minun johto päätökseen FF7 on paras peli maan päällä. no Grandiassakin on vähän tökerö Graffa mutta muuten mahtava peli :henkeli: ....................................
....................the end of this text................
Eipä tuolla ole oikeastaan mitään väliä onko grafiikka kuinka alkeellista. Pääasia, että pelin kiinnostus ja mielenkiinto pysyy yllä sitten muilla keinoin eli yleensä juonen avulla.
Ei tätä nykynuorisoa oikein ymmärrä kun kuulee jotain: "Ei niitä vanhoja Final Fantasyja pysty pelaamaan! Kymppiä vaan korkeintaan! Meen pelaa Quake3:sta kun siinä on PAAAAAAAAAAAALJON parempi grafiikka!"
Sheez.. :eh:
mogvisti
9.4.2004, 4:01:31
Kyllähän se grafiikka jonkin verran vaikuttaa ostopäätökseen mutta ei yleensä. Ja nyt kun vauhtiin pääsin niin voisin sanoa että onhan FF VII:ssä huonot grafiikat mutta muuten peli on silkkaa timanttia.
En minä nyt menisi maksamaan 30 € sellaisesta pelistä jossa hypitään jollakin tikku ukolla, sillä sehän menisi jo naurettavaksi. Mutta toisaalta myös PacMan- pelissä on huonot "graafiikat" mutta peli oli ( ja on edelleen ) loistava peli, jota voi pelata hyvin mielin.
Grafiikka ei oikeastaan vaikuta millään tavalla ostopäätökseeni. Vaikka grafiikka olisi kuinka vanhan näköistä, pystyn pelaamaan pelin läpi ja vielä vähän päällekkin. Esim. nuo uudelleenjulkaisut noista vanhoista FF:istä.
Tietääkseni sitä grafiikkaa niissä on uusittu hiukan, mutta silti se on aika hataran näköistä. Se toimii silti, joten kyllä niitäkin pelaa.
2D-peleissä ei ole niin väliä mutta 3D-peleissä grafiikalla on vähän väliä.Ei minusta oikeastaan grafiikka ole kovinkaan tärkeä asia vaan pelin juoni.
matrixtyttö
10.4.2004, 21:57:27
Kyllä grafiikka vaikuttaa aika paljon siihen mtä pelejä ostan...Ei tylsän näköisiä pelejä jaksa pelata vaikka juoni olisi kuinka hiano...Niin kävi kun hommasin ff6:en...viäläkään ei ole tullut pelattua loppuun vaikka juoni on mielenkiintoinen ja peli se on sentää ostettu jo pari vuotta sitten...
Mä en ole koskaan ostanut pelejä silmäkarkin vuoksi vaan pelin itsensä vuoksi. Odotan peliltä eritoten hyvää ja mukaansatempaava tarinaa tai sitten aivan käsittämättömän hyvää pelattavuutta. Jos pelissä on hyvän sisällön lisäksi kiva grafiikka, niin se on vain kaupanpäällistä. Mua oikeesti risoo ihmiset jotka vaikkapa päästävät tälläisen aivopierun: "Mä en voi pelata FF7:aa, kun siin on niin rumaa ja palikkamaista grafiikkaa." Juu, onneksi ei tartte käyttää aivojaa kun omistaa tarkat silmät.
Grafiikan sijaan peliammatilaiset voisivat panostaa raudanlujaan pelattavuuteen. Ei Star Ocean 2:n edessä istuttu 200+ tuntia pällistelemässä grafiikkaa vaan uppotumassa pelin sisältöön, saamari. Jos oikein tarkkoja ollaan, niin pelejä pitäisi pystyä pelaamaan täysin ilman näyttöä pelkän kuulon ja perstuntuman perusteella, johan jäisi grafiikan kuolaajilta ainakin yksi marinan aihe pois laskuista. Tämä oli sitten vain provoa, jos sinä 12-vuotias Pekka et sitä siellä ymmärtänyt. Kysy vaikka siltä alkoholisoituneelta yh-äidiltäsi mitä se tarkoittaa (tokkopa hänkään sitä tietää). Voitte palata asemiinne sinne telkan eteen ja jatkaa pelien pysäytyskuvien tuijottamista kuola valuten.
Pelin grafiikat eivät ikinä ole vaikuttanut pelin laatuun itseni kohdalla. Pelaan mielelläni vielä vanhoja Nintendon, Amigan ja Commondore pelejä sen vuoki että ne ovat kerrassaan loistavia ilman näyttäviä grafiikoita.
Nitromethane
13.4.2004, 13:42:30
Kyllähän se grafiikka on iso osa pelistä, mutta turha sitä on liikaa rueta miettimään. Eihän FF 7:ssakaan ole niin hyvä grafiikka, kuin uusimmissa osissa, mutta silti se päihittää uudemmat osat mennen tullen (tämä siis oma mielipiteeni, saa olla erimieltäkin). Yleensä katsonkin pelin kokonaisuutta, enkä tuijota vain yhteen osa-alueeseen, pelin osto päätöstä tehtäessä. Mutta kyllähän hyvä grafiikka aina lisää oston mahdollisuutta, mutta ei se ole ratkaiseva tekijä.
Natsenatu
13.4.2004, 17:59:18
Ei juurikaan.Graffat eivät minulle paljon merkitse kunhan idea on hyvä ja peliä on kiva pelata,koska en halua ostaa peliä vaikka siinä olisikin kaikkien aikojen parhaat grafiikat mutta idea on sitä vanhan kierrätystä tai täysin syvältä. Kaikkein paras olisi jos nämä kaksi asiaa olisivat tasapainossa keskenään,mutta aika harvoin tapahtuu näin. Kaikkiin osa-alueisiin pitäisi panostaa,eikä vaan töhertää sen yhden kimpussa. Kehtaavatkin julkaista jotain himohienograffaisia pelejä melkein ilman juonentynkääkään,ja se "juoni" on sitten vain heitetty päästä että olisi pelin takakanteen jotain kirjoitettavaa.
Braska
13.4.2004, 19:09:22
Kyllä se vähän vaikuttaa, koska ihan rumia pelejä en osta. Mutta en osta peliä sen takia, että on hyvät graffat. Kuitenkin se vähän vaikuttaa päätökseeni. Oikeastaan (Älkää lukeko Spyro-Fanit!) niin Spyrossahan on aika hyvä graffa, mutta silti huono juoni. "Pelasta maailma pahalta"-tyliin. Ja Spyrot eivät edes ole kehittynyt yhtään. Aina jokaisessa uudessa on melkein sama juoni. Eli Spyro on hyvä esimerkki kuinka peli voi olla hyvä graafisesti, mutta samaa toistoa juonellisesti!
(Edelleen pointtini on kuitenkin siinä, että graffat vaikuttaa vähän ostoksiini.)
Antzalle: 1+
Necrofobia
13.4.2004, 20:38:04
Ei vaikuta paljoakaan ostopäätökseen, tietenkin hieman. Mutta tärkeintähän siinä on itse pelin sisältö juonineen, musiikkeineen jne, ja onhan grafiikka mukavaa katseltavaa jos se on hienosti tehty.
Joskus kyllä saattaa olla niin että pelissä on aivan huippu grafiikat mutta itse peli on lyhyt ja surkea. Ostan aika harvoin uusia pelejä niin ei paljoakaan tarvitse ajatella tuota grafiikan hienoutta.
Jos ostan pelin, niin siinä pitäisi olla nämä ominaisuudet; Pitkäikäinen, jonkin verran hyvä grafiikka sentään, voisi pelata useamman kanssa, ei liian yksinkertainen tai helppo. Nuo on minun vaatimukseni kelpo peliin. Grafiikan ei tarvitse olla huippuunsa hiottu ja nykyaikaista tekniikka, mutta kunhan ympäristöstä/hahmoista saa selkoa [esim. VIII tausta on hieno, mutta joskus hahmot ovat liian tökeröitä]. FFX oli ihan kiva grafiikkansa suhteen [niin välivideoissa, kuin pelissä itsessäänkin], sitä jaksoi tahkota aika kauan mutta joissain paikoissa liiankin helpohko [mitä nyt ekalla peli kerralla oli aika paljon ongelmia, jos vertaa toiseen peli kertaan]. Joo, minun selityksiäni.