PDA

View Full Version : kuka on jaksanut?

Leviathan
31.7.2002, 12:23:50
Elikkä jos tämmönen on niin pois vaan. Eli oletko jaksanut lukea Taru Sormusten Herrasta kirjan? Itse olen kolmannen kirjan puoli välissä. Tosin nyt en ole lukenut vähään aikaan koko kirjaa, koska se on kadoksissa :(

EDIT:Itse aloitin kirjan vuosi ennen elokuvaa silloin jumituin 2kirjaan(minusta aika tylsä), ja kun elokuva tuli jaksoin lukea kolmoiskirjaa niin pitkälle että se hävisi eli n.puoliväliin

Candice
31.7.2002, 12:41:04
koko trillogian suomeksi 3 kertaa ja englanniksi kerran. On se sen veraan hyvä, että pitää taas syventyä siihen jossain välissä. Tolkien on muutenkin saanut meikäläisen aivan pauloihinsa. Hobitti oli ehkä jossain välissä suosikkikirjani.

RenTeR
31.7.2002, 12:44:33
*hep* Luin ensimmäistä kertaa toisella luokalla. Omistan ne kolme vanhaa kirjaa (vieläkin väitän että siinä uudessa ei ole asennetta), luen läpi pari-kolme kertaa vuodessa, olosuhteista riippuen. Nyt on esimerkiksi hieman hankalaa :/

Yhteensä varmaan noin 30 kertaa tullut luettua läpi. TSH trilogiaa en ole koskaan lukenut englanniksi läpi (suomennos on iki-ihana), omistan Hobitin ja Silmarillionin 60-luvun painoksina englanniksi. Silmarillionin jaksoin kahlata kerran lävitse, katsotaan uudestaan ensi kesänä kun on aikaa ;)

nox
31.7.2002, 12:49:33
Tottakai olen jaksanut lukea sen. Jotain kolme kertaa kai. En kyllä kertaakaan leffan ekan osan nähtyäni mutta tarkoitus olisi aloittaa vielä ennen kuin Kaksi tornia tulee leffaan.

Purity
31.7.2002, 18:09:05
Tietenkin olen lukenut.

Ja huom! Ennen kuin se elokuva tuli. Elokuvan jälkeen innostukseni kirjaa kohtaan onkin sitten vähän laskenut. Hyvähän se elokuva oli, mutta minä en halua, että minut sotketaan kaikkiin niihin ihmisiin, jotka väittävät olevansa suuria TSH faneja, vaikka oikeasti katsoivat elokuvan vain, koska Elijah Wood on söpö.

Jokatapauksessa olen lukenut.

auron_86
31.7.2002, 19:14:54
Oon lukenu TSH:n kolme kertaa. Ensimmäisen kerran silloin kun koko TSH elokuvasta ei ollut vielä kuultu mitään, toisen kjerran siinä pari vuotta sitten ja kun THS elokuva oli jouluna elokuvissa luin kirjan kolmannen kerran. Tuolla hyllyssä on nide TSH:sta jossa on kaikki kolme osaa.

Isthan
31.7.2002, 19:27:42
Olen lukenut ties kuinka monta kertaa, omasta hyllysähän nuo kirjat edelleen nököttää...

Tosin Kuninkaan Paluuta en ole ihan loppuun asti lukenut, että säästyy jotain jännitystä elokuvaankin...

En ole mitään TSH-friikkejä, mutta koko trilogian aion katsoa kuitenkin.

Malokan
31.7.2002, 19:50:33
Onhan se tullut luettua muutamaan kertaan ja olen yhä sitä mieltä että se on täysin paska.

Kassi
31.7.2002, 23:26:28
Originally posted by Malokan
Onhan se tullut luettua muutamaan kertaan ja olen yhä sitä mieltä että se on täysin paska.

En ihan noin kärjistetysti sanoisi mutta ei se minustakaan ollut sellainen Suuri Kirja. Olen TSH:n kerran lukenut - harvoin luen kirjoja toiseen kertaan -, ennen elokuvaa, puhtaasti yleissivistyksen nimissä. Oli siellä hyviäkin osioita, esimerkiksi Kahden Tornin lopussa ja Kuninkaan Paluun alussa, mutta muutoin kirja tuntui vain turhan raskaalta. Sanon tämän silläkin uhalla että minua pidettäisiin tietämättömänä palikkana; makuasiahan se on.

Edit: Taitaa olla muuten ainoa fantasiakirja jonka olen lukenut kannesta kanteen; voi selittää jotain.

Gyro
31.7.2002, 23:43:28
Tottakai oon lukenu sen, mut kyllä meni pitkään. Nyt luen sitä Hobitti kirjaa. (vajaa 100 sivua jäljellä)

Originally posted by _Quistis_
koko trillogian suomeksi 3 kertaa ja englanniksi kerran. On se sen veraan hyvä, että pitää taas syventyä siihen jossain välissä. Tolkien on muutenkin saanut meikäläisen aivan pauloihinsa. Hobitti oli ehkä jossain välissä suosikkikirjani.

Huhhuh:ooh:......Mite sä jaksoit lukee sen nii monesti? :ooh: Taidat olla
todellinen TSH fani.

Arwie
1.8.2002, 0:11:55
Myönnän häpeäkseni kuuluvani niihin, jotka muistivat koko kirjan olemassaolon vasta elokuvan jälkeen. Ostin Hobitin sekä suomeksi että englanniksi (Englanniksi luettu kahdesti, suomeksi kerran) sekä trilogian kun menin seuraavana päivänä kirjakauppaan. Trilogia on luettu nyt kerran. Aion ostaa sen myös englanniksi, sillä se on ehdottomasti parhaita kirjoja mitä olen lukenut. Ymmärrän kyllä niitä jotka eivät sitä jaksaneet lukea, se tekstihän on kauhean raskasta verraten nykyajan fantasiakirjoihin yleensä.

Tolkien on minun jumalani.

yksisiipi
1.8.2002, 14:11:58
Tulihan tuo luettua reilu kuukausi ennen elokuvaa kolmessa viikossa. Toinen lukukerta tyssäsi jostain syystä Entin puiseen syliin tuossa Helmikuun alussa. Ehkäpä kaivan sen kohta taas esiin ja luen loppuun.

nox
1.8.2002, 14:26:06
Originally posted by Rally-ho
Tottakai oon lukenu sen, mut kyllä meni pitkään. Nyt luen sitä Hobitti kirjaa. (vajaa 100 sivua jäljellä)

Huhhuh:ooh:......Mite sä jaksoit lukee sen nii monesti? :ooh: Taidat olla
todellinen TSH fani.

Plaah...ei tuossa ole mitään ihmeellistä. Olen itsekkin lukenut sen muutaman kerran ja eräs kaverin kaverin joku tyyppi on lukenyt sen joku kuusi kertaa. Plus Silmarillionin muutaman kerran ja Hobitin kanssa muutaman kerran. Kaikki muut Tolkienit kanssa. Se tyyppi onkin jotain kolmekyt, mut mikä ihme se on kun kirja kirjotettiin joskus 50 vuotta sitten. Esim joku meidän vanhempien ikäisistähän on kerennyt lukea sen jo vaikka 20 kertaa jos ne vaikka sen ois kerran muutamassa vuodessa lukeneet. Tai jotain sinne päin...

Archux
1.8.2002, 17:58:57
Olen lukenut toisen ja kolmannen kirjan. Minä olen kyllä sitä mieltä että se oli vähän tylsä. Tarina eteni hitaasti ja siitä todeella huomas että kyseessä on erittäin vanha kirja kun kaikkia ylistetään niin hirveesti. Lisäksi imperatiivin liiallinen käyttö käännöksessä pisti silmään.

Elokuva oli kyllä paljon parempi.

Dragonic
1.8.2002, 18:34:16
Tulihan se nyt kesällä luettua. ei se mikään mestariteos ollut mutta menetteli. Enemmän pidän vaikkapa Inu-Yashasta. Tai fantasiaa: Taru 3 miekasta tai Ajan pyörä

Safir
1.8.2002, 18:59:21
juu, ole lukenut kaikki kolme Suomeksi. Tosin vain kerran, kun se on nyt miukun veljellä lainassa, enkäs tiiä milloin saan sen takaisin. Pitäisi sitten lukea se uudestaan. [Mulla on se jossa on ne kaikki kirjat yhdessä.]

nox
6.8.2002, 11:32:13
Minkä ihmeen takia se englanniksikin se pitää lukea? Eipä näitä kummallisia superpainoksia näkynyt ennen elokuvaa. Leffan jälkeen on jos jonkinlaista hassua kansikuvaa(screenshot leffasta) :prkl: näkynyt ja nyt vielä englanniksi ja suomeksi. Plus vielä erillisinä kirjoina. Kuulostaa hassulta kun joku sanoo että luin ekan kirjan tai jotain. Ennen elokuvaa kaupoissa oli max kolme erilaista painosta. Joten kuulostaa siltä että te joiden on se helvetin tiiliskivi pakko lukea englanniksi suomeksi ja ranskaksi + plus ostaa joku "Aragorn (Lue: Viggo) juliste tai keräilykortti kaupanpäälle versio", olette ilmeisesti vasta elokuvan nähtyänne havainneet olevanne aina olleen todellisia sormusten herra tai Lotr (kuten sinä sitä kutsut) faneja. Aivan liian kaupallista. Mikäli sinulla on joku perkeleen R-kioskilta saatu sormus nahkanyörissä joka tulee elokuvan oston mukana: HÄPEÄ!!! Tolkien kääntyy haudassaan!

PS.lukekaa sen elämänkerta ennen kuin siitä tehdään leffa! :mad:

Tsunami
6.8.2002, 13:23:31
Luin sen kahdesti peräkkäin ja olen ajatellut taas aloittaa sen uusiks.
//Luin sen paljon ennen kuin elokuva tuli.
////Kuules Brain Power,tuli täs mieleen että silloin ,kun se TSH ekan kerran ilmesty,se oli erillisinä kirjoina.Ihan tosissasko sä kuvittelet,että semmoset n.900 sivua ilmestyy tuosta noin vaan? =/

Malokan
6.8.2002, 17:22:28
En ole nyt varma, koska en tällä osastolla usein käy, mutta minusta tuntuu että tänne tulee LOTR aiheinen
juttu noin kuukauden välein. Hieman tylsistyttävää.

Vivi
7.8.2002, 19:04:03
Kyllä, tietenkin TSH on luettu, kuten myös Hobitti ja Silmarillion. (Muut Tolkienin teokset edessä päin.. :) ) Olen Purityn kanssa samoilla linjoilla. Minusta on surullista, kuinka elokuvan myötä tuntuu että TSH:n arvo on jotenkin menossa alaspäin.. Omasta mielestäni kirja ei ole yhtään sen huonompi jälkeenkään elokuvan, ja elokuvahan oikeastaan laittoi omat mielikuvani (pienin puuttein ja muunnoksin.. Jacksonin näkemyshän se oli =) )valkokankaalle. Nautin elokuvasta, mutta kyllä kirja oli parempi... :) Eikä siinä lukemisessa jaksamisesta omalla kohdallani ainakaan ollut kysymys.. ajanpuutteesta ehkä? ;)

Arwie
7.8.2002, 20:15:39
Originally posted by Brain Power
Minkä ihmeen takia se englanniksikin se pitää lukea? Eipä näitä kummallisia superpainoksia näkynyt ennen elokuvaa. Leffan jälkeen on jos jonkinlaista hassua kansikuvaa(screenshot leffasta) :prkl: näkynyt ja nyt vielä englanniksi ja suomeksi. Plus vielä erillisinä kirjoina. Kuulostaa hassulta kun joku sanoo että luin ekan kirjan tai jotain. Ennen elokuvaa kaupoissa oli max kolme erilaista painosta. Joten kuulostaa siltä että te joiden on se helvetin tiiliskivi pakko lukea englanniksi suomeksi ja ranskaksi + plus ostaa joku "Aragorn (Lue: Viggo) juliste tai keräilykortti kaupanpäälle versio", olette ilmeisesti vasta elokuvan nähtyänne havainneet olevanne aina olleen todellisia sormusten herra tai Lotr (kuten sinä sitä kutsut) faneja. Aivan liian kaupallista. Mikäli sinulla on joku perkeleen R-kioskilta saatu sormus nahkanyörissä joka tulee elokuvan oston mukana: HÄPEÄ!!! Tolkien kääntyy haudassaan!

Viesti oli minusta turhan äreä, tuosta nimittäin tuli sellainen kuva että kaikki, jotka katsoivat elokuvan ensin ja ostivat sen jälkeen elokuvakantisen kirjan, ovat häpeäksi Tolkienille. Minä ostan monet hyvät kirjat sekä suomen ja englannin kielellä ja olen varma, että on muitakin samanlaisia. Minäkään en siis voi väittää olevani Tolkien-fani, kun omistan leffa-screenshot-version kirjasta suomeksi ja Englannin Fellowship of the Ring-kirjasta ja kehtaan vielä pitää Elijahin julistetta seinällä? Kannattaa huomata myös, että ilmoitan jo viestini alussa häpeäväni että luin kirjan vasta jälkeenpäin vaikka suunnittelin fantasiafanina lukevani sen jo aikaisemmin, koska nyt minua erehdytään helposti luulemaan niiksi, jotka lukevat kirjan sillä mielellä että olettavat Elijah Woodin pomppaavan jostain kirja välistä jos he niin tekevät.

Eikä minusta Taru Sormusten herraa kaupallistettu edes pahasti, kun vertaa Harry Potter-villitykseen.

edit.// Moppi, olet tavallaan oikeassa. Minusta hän kyllä näytti hobitilta, siinä kiharassa hiuspehkossa ja vähän tukevassa ruumiinrakenteessa, mutta yksi vika oli, jota Peter Jackson ei huomannut tai päätti jättää huomioimatta. Hobiteilla ei ole sinisiä silmiä. KOSKAAN.

Se luki muistaakseni David Dayn Tolkienin maailma-tietokirjassa.

Kassi
8.8.2002, 0:23:47
Originally posted by Brain Power

Tämä kaikki kuulostaa tutulta... Tolkien-puristit valittavat siitä kuinka heidän arvokas ja aikaisemmin ei-mainstream-opuksensa on brutaalisti raiskattu ja alistettu kaupallisuudelle.
Ehkäpä kyseessä on vain katkeruutta siitä että heidän arvokas erilaisuutensa lähde onkin yhtäkkiä suosittu ja että he eivät voi tehdä enää eroa massaan Tolkienin avulla. Joillekin TSH on todellakin vain hieno Hollywood-spektaakkeli, mutta ei se muuta kirjan itseisarvoa mitenkään.

Rowena
9.8.2002, 17:57:05
Pari vuotta sitten aloitin lukemaan ja sain luettua kaksi ensimmäistä kirjaa ja kolmatta aloitin... Mutta se jäi kesken...
Vähän aikaa sitten aloitin uudelleen ja olen nyt toisen kirjan puolivälissä :)

Cloud
9.8.2002, 23:57:17
kyllä Taru sormusten herrasta tuli aikoinaan luettua, olisiko kolme vai neljä vuotta sitten. Ei se kuitenkaan aivan niin erikoiselta tuntunut että olisi vielä uudestaan jaksanut sitä lukea, maailmassa on kuitenkin vielä monta muutakin kirjaa luettavana.

Ja leffa oli kanssa ihan mukavaa katsottavaa, ja olen myöskin käynyt katsomassa esityksen Finlands svenska teaterissa tjsp., jossa ainoana ongelmana oli ruåttin kieli josta ei sitten millään saanut selvää.

eme
10.8.2002, 12:09:05
Joo...On tullu luettua.. Noin kolme kertaa (hypin kolmannella kerralla jonkun verran) :( Mut luettu on.. Ja ne jotka on THS faneja VAIN Elijahin takia ei voi ymmärtää itse tarinasta mitään.. Siis en rupea väittämään, että ei saisi pitää Elijahia söpönä.. Mutta, että ostaa kirjan videon ja muuta kamaa vaan yhden Woodin takia niin....*krous*.. No omapa on asiansa... Sitä paitsi mun mielestä Sam (mikä sen nimi sitten oikeesti ikinä onkaan) on söpömpi kuin Elijah... Nyt joku pitää mua ihan hulluna, mutta pitäköön....XD

Seyana
14.8.2002, 20:31:15
En ensinäkään ymmärrä mitä jaksamista siinä on. Jaksamista on lukea mm. Sweet valleytä ja muita tappavan tylsiä kirjoja, sekä tiiliskiven paksuista, paikoittain kyllästyttävää Peter Simple merillä- kirjaa.
Itse olen lukenut kirjan kertaalleen, ennen elokuvaa. En oikein ole innostunut tästä elokuvabuumista, koska minua todella rasittavat kaikki "Ellun kanat ja O.O.O:t (oikeus omaan Orliin)
En ymmärrä mikä heidän näyttelijäntaidoissaan niin erikoista on..
Noh, tarkoituksena ei ollut haukkua näyttelijöitä, vaan kertoa lukeneeni kirjan.
//Lisäystä jaksamiseen, Pekko ja outolintu on kirja jota ei jaksa lukea, olen lukenut kuudessa vuodessa 50 sivua..

Moppi
15.8.2002, 22:24:12
No aloitin ensimmäisen kerran toisella luokalla, mutta teksti oli silloin vielä turhan painavaa. Sen jälkeen kehittyi tiettyjä ennakkoluuloja kirjaa kohtaan, mutta elokuvan jälkeisenä jouluna sain kirjan joulupukilta. Elokuvan olin nähnyt, hyvä elokuva, ja ehkäpä sen takia päätin tarttua tuohon paksuun kirjaan, joka oli lojunut kolmessa osassa iskän kirjahyllyssä vuosikausia. Aloitin kirjan ja luin nopeasti loppuun. Taidan siis kuulua näihin "ElijahElijahläählääh" -tyyppeihin, mutta ei se kirjan nautintoa muuta.
Viikko ennen koulujen alkua aloitin kirjan uudelleen, nyt olen lähes puolivälissä. Hobittien matkan alusta minulle jäi yksi lause päähän "Vihdoinkin voin elää hobiteiksi", joka tarkoittaa minulle sohvalla makaamista, pizzaa sekä appelssiinimehua.

Pidän kirjasta todella, eikä mielestäni Elijah ollut niin huono kuin väitetään, kunnialla hän roolinsa veti, vaikkei aivan hobittimaiselta näyttänytkään.

Hobitin kyllä luin muutamaan otteeseen ennen elokuvaa. Silmarillionia en ole lukenut, kenties pitäisi :)

Huoh, tulipa viestistä painavaa tekstiä. kevennetään sitä toisella hymiöllä : :)

Pinchi
16.8.2002, 19:07:17
Luin koko trilogian joskus kolme vuotta sitten ensimmäisen kerran, ja viimevuonna aloitin lukemisen uudelleen, tosin en vielä ole päässyt ensimmäistä kirjaa pitemmälle. Muihin Tolkien-sedän tuotoksiin en vielä ole ennättänyt kunnolla tutstua, mutta esim. Silmarillionin saan pian itselleni.

mikotomew
16.8.2002, 21:05:13
Minä aloitin TSH:n lukemisen jo ennen elokuvaa, mutta olen vieläkin lukemassa kolmannen kirjan alkua :( , ei oikein meinaa onnistua. Mielestäni se on toodella hyvä kirja ja toodella hyvä elokuva.
En minäkään kyllä ymmärrä ihmisiä jotka lukevat kirjan vain siksi, että "se on muotia" ja koska Elijah on niin söpö =/ . Esm. yksi meidän luokkalainen joka pitää TSH:sta vain Elijahin ja TSH villityksen takia, luki kirjasta pelkästään alun ja loppuratkaisun (ei voi ymmärtää) (hmm...off topiciksi meni olen hiljaa).

Torspa
4.9.2002, 15:22:57
Olenhan mnä sen lukenut.Varmaan noin vuosi sitten( kai:huh: ).

Ajattelin lukea toisen kerran,mutta se on kaverilla lainassa:(.

Zarin
4.9.2002, 16:27:03
On kyllä kerran jo tullut kahlattua läpi, jotain vuosi sitten. Tarkoitus olisi vielä toisenkin kerran, sitten kunhan olen Hobitin, Silmarillionin sekä Keskeneräisten tarujen kirjan ensin lukenut :)

Cearulea
4.9.2002, 22:39:47
Jotakin viitisen kertaa on tullut luettua... Ja voisi taas aloittaa alusta. Silmarillionin olen lukenut kerran, mutta se onkin todella raskasta tekstiä Sormusten herraan verrattuna. Myös Keskeneräisten tarujen kirjan olen lukenut pari kertaa, mutta siitä on jo aikaa, niin ja Hobitin tietysti. Mielestäni Silmarillion on kirjallisena teoksena kaikkein upein, koska se on todellinen eepos. Tolkienhan halusi luoda Englannille oman kansalliseepoksen ja onnistui siinä! Taru sormusten jne... on kuitenkin kaikista viihdyttävin kirja, jonka olen konsanaan lukenut.

Ilezki
5.9.2002, 7:31:52
Kyllä, Lotrin olen lukenut. Niinikään Hobitin. Ja tähän liittyy oikein mukava tarina:

LoTR:n ensi-illan aikaan allekirjoittanut hihhuloi Madeiralla, ja en tiennyt missä oli elokuvateatterit. Noh, äitini yllätti ostamalla lomaluettavaksi Hobitin ja Artemis Fowlin. Minä tietenkin otin luettavakseni hobitin, ja sitten ahminkin sen kahdessa päivässä. (Artemis Fowl kyllä suunnilleen samassa ajassa). Kun sitten pääsin kotosuomeen olin päättänyt hankkia varsinaisen pääteoksen, mutten ollut vielä nähnyt elokuvaa. Noh, en ollut kirjaa ostanut, mutta menin katsomaan elokuvan, katsoinpa toisenkin. Sen jälkeen olin aivan kivenkova siitä, että hankin sen kirjan, mutta ikävä kyllä kaupoista löysi vain elokuvakansilla olevia kirjoja, joten kesän alkuun asti jouduin oottamaan, kunnes kirjan sain. Sitten sitä ja irkkiä :p vuorottelin kesälomalla, ja olen iloinen, että sen luin. Kirja oli elokuvaa paljon parempi, ainakin minun mielestäni. Ja Simarillion on ostoslistalla seuraava kirja, saa nähdä koska sen hankin.

Jos tämä särki jonkun kuvan minusta niin syökää hiekkaa :p.

nox
5.9.2002, 9:52:08
Originally posted by Ilezki
Kirja oli elokuvaa paljon parempi, ainakin minun mielestäni. Ja Simarillion on ostoslistalla seuraava kirja, saa nähdä koska sen hankin.

Jos tämä särki jonkun kuvan minusta niin syökää hiekkaa :p.

Pidin myös kirjasta miljoona kertaa enemmän kuin elokuvasta. Kirja on todella hidastempoinen ja raastava kun leffa taas laukkaa eteenpäin kamalaa kyytiä eikä siinä ole sitä valtavan vaelluksen tuntua. Kirjaa lukiessa melkein rupeaa itsekkin hengästyttämään...

Usagi
5.9.2002, 16:17:33
Olen nyt lukemassa sitä toista kirjaa. Minulla on tällä hetkellä viisi kirjaa menossa, joten pitää ensin saada ne ohuemmat kirjat luettua. Olen ollut vähän hidas lukemaan tätä TSH'ta, mutta alussa luin sitä usein, kun aloitin sen kesälomalla. Nyt on ollut pitkä tauko, mutta kyllähän sitä pitäisi taas jatkaa.

Merya
1.5.2003, 23:27:25
onhan se trilogia tullut luettua muutamaan otteeseen lävitte.. jos sanon että 10 kertaa, niin se ei kovin kaukana totuudesta ole. ensimmäisen kerran luin sen joskus ala-asteella ja sitten tullut luettua se melkein joka vuosi läpi.

ennen joulua ostin sitten Hobitti, eli matka sinne ja takaisin -teoksen ja luettuani sen, totesin että se olisi ehdottomasti pitänyt lukea ennen TSH:ta, sillä se kertoo aika hyvin kuinka Bilbo sai sormuksen käsiinsä, yms. mitä ei TSH:sta käy ilmi. Mutta eipä siitä mitään haittaakaan ollut että luin sen vasta usean TSH:n lukemiskerran jälkeen.

Von Wiensburgh
2.5.2003, 10:08:33
Minä luen sen trilogian aina kerran vuodessa, ja minä sain sen kirjan joskus 5.luokalla, eli se on ollut mulla jo noin ... hmmm... kaksitoista - kolmetoista vuotta, eli olen lukenut sen ainakin kaksitoista kertaa, kuten myös Hobitin ja Silmarillionin olen lukenut mustakseni 3 kertaa.

Mielipiteeni leffasta? Noh, on ollut molemmat tähän asti ilmestyneet hyviä, mutta kyllä kirja on miljoona kertaa parempi, kuin leffa.