View Full Version : Poistakaa tämä ketju jos tämmöinen on
Paajehu
30.11.2004, 14:35:21
Selailin eilen kaikenlaisia ketjuja ja panin merkille, että suuri osa niistä alkaa suunnilleen näin: "Yritin etsiä löytyykö jostain jo tämmöinen enkä löytänyt. Poistakaa tämä jos tämmöinen on jo". Tämä on sinäänsä ihan ymmärrettävää, koska jos samanlainen ketju löytyy jo, tulee ketjuun kymmenen vihaista viestiä, joissa osoitetaan samanlaiseen ketjuun. Tämmöinen anteeksi pyyteleminen on kuitenkin mielestäni ärsyttävää ja se vie vähän intoa lukea ketjua eteenpäin.
Eli jos kaikki tekisivät nyt sopimuksen, että ketjuja ei aloiteta pyytämällä anteeksi, eikä postattaisi vihaisesti jos samanlainen ketju löytyy. Asiasta voisi vaikka ilmoittaa modeille, niin he voisivat kaikessa hiljaisuudessa poistaa ketjun ilman sen suurempaa meteliä.
Von Wiensburgh
30.11.2004, 14:44:09
Kuulostaa minusta hyvältä. On toisinaan hyvin ärsyttävää, jos on puoliviestiä anteeksi pyytelyä. Mutta toisaalta taas, jos siihen ei laita semmoista viestiä alkuun, niin silloin voi hyvin moni ihminen kirjoittaa vastauksen siihen ketjuun.
En sitten tiedä.
Jubei
30.11.2004, 14:49:00
Tällainen on muistaakseni ollutkin joskus, mutta sitä tuskin tarvitsee lähteä kaivamaan. Tämä on todella typerä tapa, joka on levinnyt useimpien keskuuteen. Tämä on vieläpä täysin turha siksi että moderaattoreilla todellakin on oikeus lukita tai poistaa ketju jos sellainen on ILMAN KETJUN TEKIJÄN LUPAA. Tuo voi olla hieman turhaa, mutta tuntuu että nykyään kaikki kuvittelevat että moderaattorit eivät saisi poistaa ketjua, jos heillä ei ole ketjun tekijän lupaa. Itsestänikin olisi mukavampaa, jos kaikki jättäisivät sen pois. En ole tainnut itse tuota käyttää juuri ollenkaan, mutta älkää nyt heti menkö kaivelemaan postejani. =)
ISO EDIT: Ei hitto vieköön repesin. :D Muistelin kyllä että tällainen ketju jo oli, mutta en todellakaan muistanut että se oli itseni tekemä.
Uber Weapon
30.11.2004, 14:55:16
Tämmöinen ketju on jo!!!!! :P
http://foorumit.fffin.com/showthread.php?t=6942
Joo-o, turha on anteeksi pyydellä tai lupia pyydellä. Käytetään searchia ja jollei löydy niin tehdään anteeksipyytelemättä.
Arthor
30.11.2004, 14:55:46
laiton kerran seuraavasti:
näin alkuunsa näyt olevan uusi mutta silti kyseinen viesti olisi pitäny laittaa tänne mutta sattuuhan tätä aloittelioille :)
eli kun joku oli kysynyt jotain ff 6:sesta ja oli tehny kokonaan uuden ketjun.
en mielestäni "ohjannut" häntä lainkaan vihamielisesti..
Gabriel
30.11.2004, 15:41:06
Ei se tapa ole luvan antamista moderaattorille, se on tapa osoittaa, että käyttäjää ei haittaa vaikka hänen ketjunsa lukittaisiinkin. Minusta (joka siis tykkään pitää asioita hoitavan koneiston piilossa julkisuudesta tekemässä töitään) tämä tapa on huomattavasti parempi kuin "mix mun kedju niinq poistettiin!!!!". Kyllä sitä on itsekin ketjua lukitessa tai poistaessa (nyt menee kovan jätkän maine) välillä tullut ajatelleeksi, että mitähän aloittaja mahtaa tuumata. Lupa poistaa tai lukottaa on siis käyttäjän viesti moderaattorille siitä, että homma on okei eikä huonoa omatuntoa tarvitse tuntea. Ja mieluummin tosiaan näin kuin vihamielisyyttä ja pahaa verta.
Gabriel
Lupa poistaa tai lukottaa on siis käyttäjän viesti moderaattorille siitä, että homma on okei eikä huonoa omatuntoa tarvitse tuntea. Ja mieluummin tosiaan näin kuin vihamielisyyttä ja pahaa verta.
Täh.
Ai että kun poliisi ottaa riehujan talteen rauhoittumaan, niin tämän talteenotettavan tulisi katsoa poliisia myötätuntoisesti silmiin ja ilmoittaa että homma on okei, jottei poliisin tarvitse tuntea pahaa omatuntoa tapauksesta? :)
...kuinka moni moderaattori potee enemmän tai vähemmän säännöllisesti tunnontuskia poistamistaan viesteistä?
Gabriel
30.11.2004, 18:22:31
Ai että kun poliisi ottaa riehujan talteen rauhoittumaan, niin tämän talteenotettavan tulisi katsoa poliisia myötätuntoisesti silmiin ja ilmoittaa että homma on okei, jottei poliisin tarvitse tuntea pahaa omatuntoa tapauksesta? :)
Ei tietenkään. :) Enkä missään tapauksessa tahdo tuollaista tapaa foorumille - ärsyttäähän se minuakin. Kunhan esitin oman pikku näkemykseni siitä, mistä tuo ilmiö tulee.
...kuinka moni moderaattori potee enemmän tai vähemmän säännöllisesti tunnontuskia poistamistaan viesteistä?
En säännöllisesti, enkä myöskään tunnontuskia. Joskus harvoin on kyllä tullut mieli selventää asioita PM:n kautta.
Kreifi
30.11.2004, 20:11:46
o/ Jatkuvasti. Joskus en saa tämän asian takia öisin nukutuksi.
Kunhan esitin oman pikku näkemykseni siitä, mistä tuo ilmiö tulee.Ethän sinä nyt tosissasi usko, että näin sanotaan, jotta moderaattorille ei sitten tule paha mieli jos hän joutuu poistamaan ketjun?
Eiköhän syitä lähdetä hakemaan sieltä alistumisesta ja kunnioittamisesta - sitten voidaan olla jo oikeillä jäljillä.
Itse aiheeseen: juu, älkää tehkö niin.
Jarkkopekka
30.11.2004, 21:14:59
Olen ollut aina sitä mieltä että jos ketju alkaa "Anteeksi, jos tällainen ketju on jo ollut" niin ketjun voi jättää tekemättä. Joten olen tämän touhun lopettamisen puolella. Jos ei osaa / jaksa käyttää searchia ja mahdollisesti miettiä vähän (jos löytyy ketju antimateriapommista ja teleportaatiosta, todennäköisesti löytyy ketju myös Yhdysvaltojen politiikasta ja koulunkäynnistä (meinaten että yleisten aiheiden topicit ovat aika pitkälti jo perustettuja) on parempi ettei perusta ketjua. Voisin jopa kannattaa systeemiä, jolla jollekin alueen moderaattoreista kysytään sopiiko tai esitellään topic. Long live Habukratia.
En säännöllisesti, enkä myöskään tunnontuskia. Joskus harvoin on kyllä tullut mieli selventää asioita PM:n kautta.
Ja minulle annoit ohjeet joiden mukaan jokaisen poistetun viestin haltijalle pitää lähettää PM. :D (Btw, sen olen myös joka kerta tehnyt. Kiva että nyt mainitaan. ;) ) Ja en tunne tunnontuskia. Enemmän se tuska on sitä "argh PM helvetti" tuskaa.
Purity
30.11.2004, 21:35:39
Haburashi
Ja minulle annoit ohjeet joiden mukaan jokaisen poistetun viestin haltijalle pitää lähettää PM. :D (Btw, sen olen myös joka kerta tehnyt. Kiva että nyt mainitaan. ;) )
Se viestin lähettäminen on kyllä oikeasti hyvä ja suositeltava juttu, kunhan viestiin sisältyy myös syy viestien poistamiselle. Yleensä kannattaa käyttää järkeään sen kanssa: jos jäsen ei selvästikään tiedä mitään foorumien säännöistä, kannattaa tätä ohjeistaa. Vanhemmat jäsenet taas saattavat postata tyhmiä muuten vain, ja luultavasti keksivät itsekin miksi se viesti sitten poistettiin. Pelkkä "viestisi on poistettu" nyt on aika turha. Kätevää on kirjoittaa ja tallentaa yksi valmis viesti, johon laittaa yleisimmät syyt viestien poistamiselle ja perusjaaritukset säännöistä ystävälliseen sävyyn, ja pastetella sitä sitten. Tietysti tämäkin tapauskohtaisesti: joillekin kannattaa kirjoittaa ihan oma viesti.
Toi Kaappi nyt on vaan vähän sitä "tee niin kuin sanon, älä kuten teen" -tyyppiä. :)
Oli ihan pakko saarnata, kun sitä tapaa ei oikeasti kannata lopettaa.
Niin joo ja itse aiheesta: ihan turhahan tuo tapa on. Ei mikään tuomittava tapa kuitenkaan, ja varsinkin uusille jäsenille on ihan luonnollista tuntea olonsa vähän epävarmaksi. Ei se minua suunnattomasti häiritse, että tuo viestiin kirjoitetaan: ei toisten epävarmuudesta saa suuttua. Poistelen kyllä tosin ihan ilman lupiakin, jos sen aiheelliseksi näen.
Gabriel
30.11.2004, 21:54:23
Ethän sinä nyt tosissasi usko, että näin sanotaan, jotta moderaattorille ei sitten tule paha mieli jos hän joutuu poistamaan ketjun?
Eiköhän syitä lähdetä hakemaan sieltä alistumisesta ja kunnioittamisesta - sitten voidaan olla jo oikeillä jäljillä.
No joo, tuossa on kyllä järkeä. Kyllä minusta tuntuisi mahdolliselta, että sellainen ilmoitus olisi alussa lähinnä mahdollisen pahan veren lievittämisen vuoksi, mutta kai se on sitten noin.
Toi Kaappi nyt on vaan vähän sitä "tee niin kuin sanon, älä kuten teen" -tyyppiä. :)
No mutku en mä tuota vanhentunutta ohjetta olisi lähettänytkään ellei mua oltais painostettu siihen. :) Henkilökohtaisesti uskon itseoppimiseen (kyllä minäkin aivan kaikkein uunoimpia avustan) ja jos jollekin ei ole selvää, miksi hänen viestinsä poistettiin, hänen kannattaa vain lukea FAQ. Jos jotakuta kiinnostaa, mitä minä sanon, niin aivan turhaa sitä PM:ää on lähettää paitsi poikkeustapauksissa, kun vastaus löytyy lähestulkoon aina juuri FAQ:sta.
Mutta olkoon se nyt siitä tässä ketjussa ainakin.
Tässä vaiheessa suurin piirtein jokainen on tullut siihen tulokseen, että tapa, jota tämä ketju käsittelee on a) ärsyttävä b) turha c) molempia. Olisiko asialle sitten tehtävä jotain? Ainakin minusta olisi pirullisen hauskaa, jos jokainen tuolla lauseella aloitettu ketju poistettaisiin. =)
Wompatti
1.12.2004, 0:56:43
Minä nautin kun saan poistaa pienten, onnettomien, uusien käyttäjien viestejä. Alkaa kuola valua suusta kun ajattelenkin sitä. Koulussa tunnilla istuessanikin vain odotan sitä hetkeä, kun välitunti alkaa, jotta pääsisin foorumeille etsimään poiston tarpeessa olevia viestejä.
Kreifi
1.12.2004, 12:49:00
Wompatti, kannattaisko sun ottaa hiukan lomaa foorumilta? Ei muiden, vaan ihan itsesi takia.
Tulipa vain mieleeni, että kannattaisikohan tuohon poistakaa jos jo on-juttuun suhtautua samanlaisella mentaliteetilla, kuin siihenkin, että suurin osa saduista alkaa lauseella: "Olipa kerran"..
Minä en ymmärrä miksi se haittaisi lukemista. Jos sen huomaa siinä alussa olevan, niin sen kun hyppää pari riviä alemmas ja jatkaa lukemista. Ei se lausealoitus mitenkään ketjusta huonompaa tee. Onpahan ainakin yksi lentävä lause voorumilla, joka aukeaa noobillekin! ;)
Gabriel:
Tässä vaiheessa suurin piirtein jokainen on tullut siihen tulokseen, että tapa, jota tämä ketju käsittelee on a) ärsyttävä b) turha c) molempia. Olisiko asialle sitten tehtävä jotain? Ainakin minusta olisi pirullisen hauskaa, jos jokainen tuolla lauseella aloitettu ketju poistettaisiin. Ehdottaisin vielä, että mikäli moiseen pirulllisuuteen päädytte, niin lisätkää siihen lukkoon vielä ääniefekti. Olisi hienoa jos lukkoa painamalla kuuluisi pirullista naurun käkätystä. Eipähän jäisi selväksi, että modet nauttii työstään. :)
Gabriel
1.12.2004, 22:37:27
Ehdottaisin vielä, että mikäli moiseen pirulllisuuteen päädytte, niin lisätkää siihen lukkoon vielä ääniefekti. Olisi hienoa jos lukkoa painamalla kuuluisi pirullista naurun käkätystä. Eipähän jäisi selväksi, että modet nauttii työstään. :)
Tässä (http://koti.mbnet.fi/flagg/sekalaista/diabolic_laughter_of_malevolence.mp3) olisi, Kaali voi koodata tuon lukittuihin topikkeihin. Noin paljon me siitä nautitaan. Oikeasti.
David A. Mage
1.12.2004, 22:58:55
Tässä (http://koti.mbnet.fi/flagg/sekalaista/diabolic_laughter_of_malevolence.mp3) olisi, Kaali voi koodata tuon lukittuihin topikkeihin. Noin paljon me siitä nautitaan. Oikeasti.
Patukka nauraa.mp3 toimii tuohon tarkoitukseen huomattavasti paremmin, senkin itserakas hyypiö. Siinä sentään on aitoa hysteriaa mukana.
Joo, kyllä se piristäisi huomattavasti enemmän jos joku viitsisi sanoa tuon tavanomaisen latteuden sijaan "Poistakaa ketju jos se ei silmäänne miellytä", "Jos joku on tällaisen ketjun jo pistänyt, poistakaa se" tai edes "Jos tällainen on jo, käyttäjätunnukseni saa ihan vapaasti poistaa". Myös erilaiseen poistamiseen viittaava "Ei se sulle kuulu että poltan ketjussa. Mene pois" olisi oikein veikeä.
Ärsyttäähän nuo, mutta eipä niille oikein mitään voi. Itse kirjoittaja viestinsä sisällöstä vastaa ja tuollaiset viestit tuntuvat olevan erottamaton osa nyyppäidentiteettiin kytköksissä olevaa itsesuojeluvaistoa. Kirjoitettu geeneihin ja silleen.