View Full Version : Hiirikäsi kipeä- korvaisiko gamepad hiiren?
Helmholtz
1.8.2002, 16:45:34
Tunnen hiirellä tietokoneen ohjaamisen epämukavaksi, joten olisiko mahdollista ostaa gamepad (Thrustmaster) ja käyttää sitä hiiren sijasta PC:llä? Toimiiko se hyvin käytännössä? Siinä on 2 analogista tattia, digitaalinen suuntaohjain ja monta nappia. Wacomin piirtopöytä (Graphire2) olisi toinen vaihtoehto, mutta se maksaa 99€, joten ajattelin ensin koettaa 20€ peliohjainta. Onko kellään kokemuksia tai neuvoja?
www.wacom.com (http://www.wacom.com)
No ei tasan tuu gamepadista mitään (tuskin edes mahdollista). Sanon nyt suoraan että hiirtä ja näppistä parempaa ohjainta ei olekkaan. Liiallinen käyttö voi saada käden kipeäksi mutta se menee ohi ja käsi kyllä tottuu siihen.
Helmholtz
1.8.2002, 19:04:36
No ei tasan tuu gamepadista mitään (tuskin edes mahdollista). Sanon nyt suoraan että hiirtä ja näppistä parempaa ohjainta ei olekkaan. Liiallinen käyttö voi saada käden kipeäksi mutta se menee ohi ja käsi kyllä tottuu siihen.
Voisitko vähän perustella? Onko esim. omia kokemuksia tai jotain? Kyllähän sen pitäisi ainakin teoriassa toimia. Ohjaimen voi ohjelmoida täysin. Täytyy nyt huomauttaa, että tässä ei ole pelaamisesta kysymys, vaan digitaalisen audion sekvensoinnista, editoimisesta ja post-productiosta sekä surffailusta ja Wordin käytöstä :)
Piirtopöytä+hiiri+näppis combo on IMO paljon tehokkaampi ja tutkitusti terveellisempi käsille kuin hiiri+näpy. Jos se ohjainhomma ei todellakaan skulaa, täytyy sitten varmaankin ostaa suoraan 100€ piirtopöytä.
Onko ergonomia kunnossa? Hiiren sijainti, rannetuki, yms?
Enpä tiedä, ehkä jollain purkkaviritelmällä osoitinta saisikin ohjattua gamepadilla, muttei kuitenkaan hiiren veroisesti.
Vaihda laitetta jos ei ohjainlaitteet miellytä ;)
No ei tuu kipeeks käsi.. mulla on semmonen hieno hiirimatto että siinä on semmonen rannetuki... ei tuu käsikään kipeeks...
Haprog
12.8.2002, 20:05:41
Mulla on henkilökohtaisia kokemuksia siitä että Thrustmasterit hajoaa käsiin helpolla eli ainakaan niitä ei kannata ostaa.
Enkä usko että saisit (ainakaan helpolla) mitään gamepadiä toimimaan hiirenä ja vaikka saisit niin en usko että sillä olisi yhtään mukavampi ohjata kursoria (jos nyt sitä edes tarkoitit)
The death Magic
13.8.2002, 10:20:44
Gamepadista ei ole hiiren korvaajaksi. Se on liian hidas ja kömpelö. Olen itse kokeillut kyllä joten se on todettu juttu.
Archux
14.8.2002, 17:13:21
No en minä ainakaan voisi edes kuvitella käyttäväni Windowsia gamepadilla. Hiiri on monta kertaa tarkempi ja nopeampi käyttää. Gamepad aiheuttaa saman ongelman kuin laptoppien "nappulahiiri" ,vaikka onkin paljon sellaista helpompi käyttää.
En kyllä tiedä saako sitä edes toimimaan Windowsin kanssa.
Torspa
21.8.2002, 14:28:06
Hiirtä ei kannnata heittää syrjään gamepadin takii.Oon samaa mieltä Archuxin kaa kyllä se käsi siihen hiireen tottuu:).
Sensori
21.8.2002, 22:03:22
Minulla tulee kädet vielä kipeämmiksi gamepadien kanssa kuin hiiren. Varsinkin peukalot ottavat damakea. Hiirien ja näppiksen kanssa ei tule yhtään kipeiksi.
Helmholtz
1.9.2002, 10:31:18
Minulla on nyt ollut Wacom Graphire2-piirtopöytä (http://www.wacom.com) käytössä noin viikon. Käsikivut ovat historiaa. Vanhaa hiirtä käytän enää vain erittäin harvoin.
Piirtopöytä on kaikista parhaiten edukseen piirtämisessä, mutta se toimii erittäin hyvin ihan missä tahansa jobissa. Rohkenisin jopa sanoa, että jos piirrät tietokoneella, piirtopöydän avulla työskentely tulee yllättämään sinut positiivisesti ja muuttamaan ja helpottamaan työskentelyäsi huomattavasti. Piirtopöytä liitetään tietokoneen USB-liitäntään. Kokonaishinnaksi tuli noin 105€ www.verkkokauppa.com :ista (http://www.verkkokauppa.com). Higly recommended!
Mulla on käsi aina hiiruttelusta kipeenä. Ergonomia on kyllä aivan päin honkia. Kotona mulla on kyynärpää aina matalemmalla kuin ranne joka rasittaa kättä todella paljon. Kunnon ryhdissä istuminen auttaisi varmaan asiaa mutta minkäs teet kun on tälläinen mutaatioselkä. Eli suomeksi, aina suunnilleen makaa tuolilla. Mulla auttaisi asiaa varmasti hyvä työtuoli ja oikea tietsikkapöytä että saisi näppiksen ja ruudun vähän alemmaksi.