PDA

View Full Version : N-gage vai GB

johannes_mikael
2.1.2005, 13:24:16
Joo aloitin tämän ketjun huomattuani ettei foorumi käsittele n-gagea ollenkaan.
Niin, asiaan. Tässä halusin tietää että mitä mieltä täällä ollaan gbaasta tai n-gagesta ja kumpi on parempi.
Itse en omista gbaata mutta n-gagen kyllä. N-Gagelle ei oikein löydy hyviä pelejä ja gameboylle löytyy ja paljon.
Grafiikka taas on N-gagessa parempaa mutta pienen näyttönsa takia se ei silti miellytä paljoa enempää kuin gameboylla. Eli voisi olettaa että pelaamiseen gb on parempi , mutta n-gagesta löytyy puhelin ja langattomat peliyhteydet.
Gameboylle taas langattomiin/langallisiin yhteyksiin toisen laitteen kanssa tarvitaan kaupasta lisäroinaa. Eli kumpi on parempi ja mitä hyviä ja huonoja ominaisuuksia kummassakin on ?

Gift of Death
2.1.2005, 17:41:03
Minun mielestä Game Boy on parempi. Se nyt on vaan näytöltään parempi ja kakskertaa halvempi. Grafiikka saattaa olla että N-Gagessa on parempi mutta GB:llä on ehkä enemmän pelejä. N-Gagen hyväpuoli on että sillä voi tekstailla ja soitella. Muuta hyvää siinä ei olekaan. Jos saisin ilmaseks ni ottasi ehkä N-gagen. GBstä en silti luovu.

(Olinpa eka vastaaja)

Froze
4.1.2005, 15:56:22
Itse en omista gbaata mutta n-gagen kyllä. N-Gagelle ei oikein löydy hyviä pelejä ja gameboylle löytyy ja paljon.
Grafiikka taas on N-gagessa parempaa mutta pienen näyttönsa takia se ei silti miellytä paljoa enempää kuin gameboylla. Eli voisi olettaa että pelaamiseen gb on parempi , mutta n-gagesta löytyy puhelin ja langattomat peliyhteydet.
Gameboylle taas langattomiin/langallisiin yhteyksiin toisen laitteen kanssa tarvitaan kaupasta lisäroinaa. Eli kumpi on parempi ja mitä hyviä ja huonoja ominaisuuksia kummassakin on ?
Itse olen vahvasti N-Gagen kannalla. Ostin sen itse viime kesänä 99 eurolla, mikä ei todellakaan ole kallista.

Tuosta näytöstä sen verran, että vaikka GBA:n näyttö on kokonsa puolesta miellyttävämpi, niin N-kakessa on kuitenkin taustavalot, mikä on todella tärkeä ominaisuus vaikkapa mökillä pelatessa hämärään aikaan, jolloin GBA:n pimeä ruutu on täysin pelikelvoton ellei mökistä satu löytymään valoa sellaisesta paikasta, jossa on miellyttävä pelata tai ellei sitten osta GBA:han LightMax valohäkkyrää.

Mitä taas tulee N-Gagen peleihin, niin tilannehan on jo pikkuhiljaa aika hyvä, löytyy lähes kaikentyylistä roolipeleistä 3d-räiskintöihin. Itselläni on viimeiakoina tullut pelattua paljon PC-hitti Worms World Partyn N-Gage käännöstä, joka ei pc-versiosta jää jälkeen juuri millään tavalla, ei edes audiovisuaalisesti. Kaiken lisäksi N-Gageen on saatavilla lukuisia Gameboy Color ja NES emulaattoreita ja GBA emulaattorikin on odotettavissa, joten silloin saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla. :)
N-gagen muita hyviä puolia ovat myös sen nettipeliominaisuudet ja varsinkin bluetooth.

Huonoja puoliakin toki on, mutta ne liityvät lähinnä puhelimen softabugeihin, joten eivät sinänsä laitteen peliominaisuuksiin.
Valitettavasti N-Gage kuitenkin oli tietynlainen väliinputoaja, sillä tänä vuonna Eurooppaan rantautuu Nintendon uusi DS-käsikonsoli ja Sonyn PSP, joista varsinkin jälkimmäisen hankintaa olen jopa harkinnut.

ascalon
4.1.2005, 17:44:35
Tuosta näytöstä sen verran, että vaikka GBA:n näyttö on kokonsa puolesta miellyttävämpi, niin N-kakessa on kuitenkin taustavalot, mikä on todella tärkeä ominaisuus vaikkapa mökillä pelatessa hämärään aikaan, jolloin GBA:n pimeä ruutu on täysin pelikelvoton ellei mökistä satu löytymään valoa sellaisesta paikasta, jossa on miellyttävä pelata tai ellei sitten osta GBA:han LightMax valohäkkyrää.

Et sitten ole sattunut kuulemaan sellaisesta vallankumouksellisesta laitteesta nimeltään GBA SP. Ko. laite julkaistiin jo ajat sitten ja sitten täytyi olla todellakin jotain vikana, ellei moisesta ole kuullut. Ko. laitteesta löytyy myös tuo kuuluisa taustavalo.

Niin, itse olen enemmänkin taas GBA:n kannallta. Itse pidän huomattavan paljon enemmän sen laitteen peleistä ja siitä, että sitä on oikesati helpompi käyttää. Jos pelien vaihtamiseen pitää ensin poistaa kuoret sun muut systeemit, niin kyllä se on aika typerää. Toki ymmärrän, ettei se mikään aikaavievä tai järin vaikea prosessi ole, mutta kyllä minä silti pidän enemmän siitä, että pelit voi vain ottaa saman tien pois ja laittaa uuden tilalle.

Hintakin on GBA:lla halvempi ja vaikka Froze ehkä löysikin omansa 99¤:llä, niin minusta tuntuu, ettei joka paikasta löydä N-Gagea niin halvalla. GBA:n kyllä saa mistä vain tuohon hintaan. Jos minulta kysytään, nini loppujen lopuksi ainoa marmattamisen arvoinen asia GBA:ssa N-Gagen suhteen on pelien hinta, mikä tosin kompensoituu määrällä ja laadulla.

Critis
4.1.2005, 17:56:02
Itse suosittelen Gb:ta tai vielä parempaa vaihtoehtoa Gba:ta koska siihen tulee paremmat pelit Mariot,Zeldat plus muut viralliset Nintendon helmet joita muille koneille ei tulekkaan. Muutenkaan en tiedä yhtään hyvää N-Gage peliä jonka takia se kannattaisi hankkia ja mielestäni Gagen grafiikka on aikamössöä mitä nyt pelilehtiä katsellessani olen nähnyt. Eli kyllä minä Gb/Gba:ta suosittelen molemmista löytyy hyviä pelejä.

The Noob
4.1.2005, 17:59:54
minä taas tykkään enemmän GBA:sta koska siinä on huomattavasti paremmat pelit, näppäimet vaikka tavan puhelin tarvitsee aika paljon näppäimiä. n-gagella on kummiskin parempi grafiikka/kuvan laatu.. Mutta silti GBA on vastaus!

Omenaweapon
5.1.2005, 10:41:39
no sain synttärilahjaks n-gagen kesällä ja kyllä mä siitä enemmän tykkään sillä on helppo pelata ja kaiken lisäks siinä on kaikkee muutakin kivaa kun pelkät pelit

Von Wiensburgh
5.1.2005, 11:00:29
Kyllä minä suosittelisin GB:tä. Lähinnä sen takia, että se on ihan kunnon pelikone, joka on tehty KOKEMUKSELLA, ei vain ja ainoastaan rahastamisen innolla, kuten minusta tuntuu tässä Nokian tilanteessa tapahtuneen.

Jos tämä ei riitä, niin mene vaikka käymään pelikaupassa, ja katso kummalle laitteelle löytyy kiinnostavampia pelejä. Se on loppujen lopuksi aika turha täältä kysyä, koska ihmiset kehuvat sitä laitetta, mikä heillä on ja haukkuvat sitä, mitä heillä ei ole. Ovat he sitten kokeilleetkaan sitä tai ei.

Minulla ei ole kumpaakaan, mutta olen vakavasti harkkinnut GBA SP:n ostoa. Nokian esinettä en ole edes harkinnut, en varmaankaan tule harkitsemaankaan.

Aerthos
5.1.2005, 15:22:04
Olen samaa mieltä kun Von Wiensburgh.
Eli GB. Jos yhtään pidät FF:istä (Niinkuin almost kaikki muut) niin GBA:lle on julkaistu kaksi FF-peliä, Final Fantasy Tactics Advance ja Final Fantasy I & II Dawn of Souls. Itse omistan GBA:n ja tuon jälkimmäisen noista FF:istä. Ostin oman GBA:ni hintaan 70e, ja mukana tuli Pokémon Sapphire, joka olisi uutena maksanut 50e. N-Gagessa on toisinaan hyvät puolet se että se on samalla puhelin. :P

Kannatan GBA:ta. Kattavampi pelivalikoima kun N-Gagella.

Froze
7.1.2005, 18:58:12
Et sitten ole sattunut kuulemaan sellaisesta vallankumouksellisesta laitteesta nimeltään GBA SP. Ko. laite julkaistiin jo ajat sitten ja sitten täytyi olla todellakin jotain vikana, ellei moisesta ole kuullut. Ko. laitteesta löytyy myös tuo kuuluisa taustavalo.
Totta, unohdin tosiaan GBA SP:n, mutta vaikken siitä olisi mitään kuullutkaan, niin minussa olisi jotain vikaa?

Niin, itse olen enemmänkin taas GBA:n kannallta. Itse pidän huomattavan paljon enemmän sen laitteen peleistä ja siitä, että sitä on oikesati helpompi käyttää. Jos pelien vaihtamiseen pitää ensin poistaa kuoret sun muut systeemit, niin kyllä se on aika typerää. Toki ymmärrän, ettei se mikään aikaavievä tai järin vaikea prosessi ole, mutta kyllä minä silti pidän enemmän siitä, että pelit voi vain ottaa saman tien pois ja laittaa uuden tilalle.
Et sitten itse ole sattunut kuulemaan sellaisesta asiasta, kuin isommat muistikortit? N-Gageen on saatavilla mukavaan hintaan jo 512mb mmc-kortteja (itse omistan 128mb kortin) ja siihen 512 megaan mahtuu jo about 15 N-Gage peliä, jotka saa käynnistettyä nopeasti pikakuvakkeesta koskematta puhelimen kuoriin. Enkä nyt edes puhu waretetuista peleistä, vaan kaupasta ostetut pelit saa myös siirrettyä osaksi isompaa korttia, joten tässä asiassa N-Gage selättää GB:n mikäli omistaa tarpeeksi ison mmc-kortin.

Kyllä minä suosittelisin GB:tä. Lähinnä sen takia, että se on ihan kunnon pelikone, joka on tehty KOKEMUKSELLA, ei vain ja ainoastaan rahastamisen innolla, kuten minusta tuntuu tässä Nokian tilanteessa tapahtuneen.
Nintendo on pörssiyhtiö siinä missä Nokiakin, eikä varmasti tekisi GBA konsoleita, ellei saisi siitä voittoa, joten pakkohan heidänkin on rahastaa, se kuuluu nykyään bisnekseen oli kyse sitten mistä tahansa. Etkä edes perustellut tuota Nokian "rahastamista" muuten kuin "minusta tuntuu".

Jos tämä ei riitä, niin mene vaikka käymään pelikaupassa, ja katso kummalle laitteelle löytyy kiinnostavampia pelejä. Se on loppujen lopuksi aika turha täältä kysyä, koska ihmiset kehuvat sitä laitetta, mikä heillä on ja haukkuvat sitä, mitä heillä ei ole.
Tämäkin on täysin mielipidekysymys ja jos minulta kysytään niin mielestäni N-Gagella on tällä hetkellä paljon mielekiintoisemmat pelit, joten kun menen käymään siellä pelikaupassa niin kyllä minulle kiinnostavampi on se N-Gage osasto.

Mithos
26.1.2005, 19:34:16
Oh, kyyllä minä mieluummin ottaisin GBA:n tai nytten kohta ilmestyy jo DS, että siihen säästäisin rahaa.. (DS on nintendon uusi käsikonsoli 3d grafiikalla)
Nokia ei pysty kehittämään hyvää pelipuhelinta ja N-Gage on vain niin kökkö.
P.S. Et ole ainoa joka pitää FF CC:eestä ^^

Oglop
4.2.2005, 1:59:34
:D
Oh, kyyllä minä mieluummin ottaisin GBA:n tai nytten kohta ilmestyy jo DS, että siihen säästäisin rahaa.. (DS on nintendon uusi käsikonsoli 3d grafiikalla)
Nokia ei pysty kehittämään hyvää pelipuhelinta ja N-Gage on vain niin kökkö.
P.S. Et ole ainoa joka pitää FF CC:eestä ^^

Itse pelaan enemmän N-gagella (nettimonipelin takia).GBA,ja GBA sp kyllä löytyy,mut ne on vaan jäänny vähemmälle huomiolle.

Mithossille: Ds on 3d grafiikka mutta niin on kyllä N-gagessakin,ja jos pitäs yks ainoo valita uusista käsikonsoleista nii PSP vie voiton,sano Nintendo fanipojat/tytöt sitten mitä tahansa :)
Tällä hetkellä pelaan eniten PSP ja toiseks N-gagella.Ja mitä Nintendo peleihin tulee,nii niitähän voi pelata N-gagella:Nes,Snes,GB ja GBC :).Mut GBA ei voi pelata N-gage pelejä,eikä muitakaan ei-Nintendon pelejä.

Riku
4.2.2005, 10:10:42
Ehdottomasti GB, kännykät pysyköön kännyköinä suosiolla. Olen alusta saakka nauranut idealle edes luoda mitään N-Gagea kun siitä ensimmäisen kerran mainostettiin. Kännyköissä oli jo matopelejä ja muitakin, mutta nekin olivat liikaa jo, itse en ainakaan sellaisia tarvitse. Minulle riittää mainiosti soitto- ja tekstiviestimahdollisuus. Minua ainakin hirvittää ajatella jonkun vanhempien ilmeet kun postiluukusta kolahtaa ala-aste-ikäisen lapsen kännykkälasku ja sitten tämä vielä kinuaa uusia pelejä N-Gageensa kun kavereillakin on, ja multipelaaminen on pop koulussa. Samalla kakara tuhoaa opiskelunsa pelaamalla tunneilla kavereidensa kanssa. GB on pelikone, ja hyvä sellainen. Odotan innolla kun GB:hen tulee soittomahdollisuus.

Ceassa
4.2.2005, 12:36:33
Kumpaakaan vekotinta en itse omista, mutta molempia olen tullut kokeilleeksi. Ja täytyy sanoa että Gameboy on pelikoneena erinomaisen toimiva, mutta N-gagea vierastan jo siitä syystä että mielestäni kännyköihin tungetaan nykyään ihan liikaa kaikkea turhaa oheishömppää, tällaisen pelimahdollisuuden ollessa yksi huomattava sellainen. Minulle riittää että kännykällä pystyy soittamaan ja lähettämään tekstiviestejä, muita ominaisuuksia en ole juuri koskaan edes tarvinnut ja jos olenkin, ne ovat olleet lähinnä vaan hupimielessä (eli jotain soittoääniä, matopelejä yms.). Mutta kännykästä pelikone... ärrr ei. Odotan kyllä innolla sitä päivää milloin niillä pystyy jo lämmittämään saunan tai valmistamaan neljän ruokalajin päivällisen viidessä minuutissa. Oikeasti, jos taskussa mukana kulkevan pelikoneen haluan, ostan mieluummin tuon GB:n ja pidän kännykkäni ihan vaan siinä tarkoituksessa johon se on luotu: yhteydenpidossa.

Paljonko tuollainen N-gage muuten nykyään maksaa? 100-200 euroa? Plus pelit siihen päälle. Uskallanpa väittää että GB:n peleineen saa nykyään jopa reilusti halvemmalla. Ja mitä tuolla N-gagella kerran vähän aikaa jotain peliä pelasin, niin siitä ei jäänyt kyllä mitenkään erityisen hyvä maku suuhun. Tuntui ihan kömpelöltä, näytti jotenkin oudolta ja muutenkaan ei toiminut yhtään niin hyvin kuin olisin odottanut. Kyllä vanha kunnon Gameboy aina nuo uudet hömpötykset voittaa, se on sentään puhdasverinen pelikone ja nimenomaan pelaamistarkoitukseen kehitetty, ilman mitään turhia lisukkeita.

Juu ja nämä olivat taas vain näitä omia hassuja ennakkoluulojani eivätkä tuosta miksikään muutu, joten älkää turhaan käykö päälle tai tulko vaahtoamaan siitä miten N-gage on niin hyvä ja upee. Kuten Rikukin jo sanoi: kännykät pysyköön kännyköinä, ja täsmälleen tätä mieltä minäkin olen. :]

Oglop
4.2.2005, 20:40:58
Eli teidän mielestä se on iso miinus jos kännykällä voi pelat jne jne.Ton logikan mukaanhan teillä pitäs olla jotkut Nokian 2110 mis ei vahingossakaan oo mitään "ylimäärästä".Mun mielestä se nyt on aika kätevää et voin pelata N-gagen pelejä,SNES,Nes,GB ja GBC pelejä samalla laitteella,ilman et tarttee mukana raahata noita kaikkia,puhumattakaan siitä et voin soittaa sillä ja jos "tarvii" lukee esim sähköposteja. :)

Riku
4.2.2005, 21:04:56
Eli teidän mielestä se on iso miinus jos kännykällä voi pelat jne jne.Ton logikan mukaanhan teillä pitäs olla jotkut Nokian 2110 mis ei vahingossakaan oo mitään "ylimäärästä".
Minulla on aina ollut vanhoja yksinkertaisia kännykkämalleja, ja tulee aina olemaankin. En aio maksaa 400¤ siitä että saan värinäytöllisen kännykän jolla voi lähettää multimedia-tekstiviestejä, jossa on 100 kpl 3d-pelejä, dvd-soitin, tv, mikroaaltouuni ja pumpattava barbara samassa paketissa. Nuo kaikki erikseen ovat toimivin yhdistelmä, kännykkä olkoon soittamista varten.

Vinski
5.2.2005, 12:02:12
Minulla on aina ollut vanhoja yksinkertaisia kännykkämalleja, ja tulee aina olemaankin. En aio maksaa 400¤ siitä että saan värinäytöllisen kännykän jolla voi lähettää multimedia-tekstiviestejä, jossa on 100 kpl 3d-pelejä, dvd-soitin, tv, mikroaaltouuni ja pumpattava barbara samassa paketissa. Nuo kaikki erikseen ovat toimivin yhdistelmä, kännykkä olkoon soittamista varten.

Sama juttu minullakin. Minulla on aina ollut joku vanha kännykkä jonka olen saanut halvalla. Esim. nytkin on 3410 jonka sain kaverilta 7 eurolla. GBA on paljon parempi kuin joku N-gage. Pari kertaa olen jossain kaupoissa vähän kokeillut tuota gagea ja kyllä oli huono, kun nappeja on pirusti ja ei siinä edes joissain peleissä tiedä pätkääkään mitä helkuttia pitäisi tehdä että pääsee pelaamaan. Toisin on GameBoyssa. Niissä on selvät napit eikä ole mitään kännykkää ym. härpäkkeitä mukana. N-gagelle ei edes ole mitään kunnon pelejä. GBA:lle on niin pirusti pelejä, ja laatu on hyvää. Toisin kuin N-gagen peleissä.

Nyarlathotep
5.2.2005, 13:40:47
Ehdottomasti kannattaa hankkia mielummin Game boy advance kuin N-gage. N-gage on ihan susi. Grafiikka on huonompaa kuin Advancessa ja koko laite on täysi "frisebeeonnettomuus". Ei ole mitään järkeä sijoittaa 300 euroa n-gageen kun Game boy advancen saa kolme kertaa halvemmalla hinnalla. Olen kyllä pelikaupassa kokeillut tuota N-gagen uutta QD-mallia. Se on ehkä hieman parempi kuin markkinoilta poistettu vanha N-gage, mutta ei sekään mikään hyvä peli ole. N-gage on aivan turha laite johon on tungettu mielin määrin turhia lisäominaisuuksia joiden muka pitäisi olla hyödyllisiäkin. Ei käy päinsä. Game Boy Advance on se kunnon pelilaite joka kannattaa hankkia. Mitä järkeä on tunkea kännykkään pelejä. Miksei N-gagesta tehty pelikonetta, vaan kännykkä jolla voi pelata?

N-gagen on tehnyt vain joku rahanhimoinen yhtiö joka ei osaa keksiä parempaa kuin pelipuhelimia. Game Boy advance rulez!!1

Froze
6.2.2005, 12:53:51
Ehdottomasti kannattaa hankkia mielummin Game boy advance kuin N-gage. N-gage on ihan susi. Grafiikka on huonompaa kuin Advancessa ja koko laite on täysi "frisebeeonnettomuus". Ei ole mitään järkeä sijoittaa 300 euroa n-gageen kun Game boy advancen saa kolme kertaa halvemmalla hinnalla. Olen kyllä pelikaupassa kokeillut tuota N-gagen uutta QD-mallia. Se on ehkä hieman parempi kuin markkinoilta poistettu vanha N-gage, mutta ei sekään mikään hyvä peli ole. N-gage on aivan turha laite johon on tungettu mielin määrin turhia lisäominaisuuksia joiden muka pitäisi olla hyödyllisiäkin. Ei käy päinsä. Game Boy Advance on se kunnon pelilaite joka kannattaa hankkia. Mitä järkeä on tunkea kännykkään pelejä. Miksei N-gagesta tehty pelikonetta, vaan kännykkä jolla voi pelata?

Grafiikka huonompaa? Hinta 300 euroa?
Teinpä tässä pienen, täysin puolueettoman vertailun perustuen kunkin laitteen tehoihin ja ominaisuuksiin pääpiirteittäin. Lukuja vertasin samoissa yksiköissä. Kunkin kategorian "voittaja" on merkitty peukulla ja vihreällä tekstillä.

CPU:
N-Gage: 104mhz :up:
GBA SP: 16.7mhz

Muisti:
N-Gage: 3.4 MB :up:
GBA SP: 0.256 MB

Värit:
N-Gage: 4096
GBA SP: 32768 :up:

Äänet:
N-Gage: 16-bit stereo (mp3 soitin, FM-radio) :up:
GBA SP: 8-bit, 2 kanavaa

Moninpeli- ja verkko-ominaisuudet:
N-Gage: HSCSD (43.2 kb) GPRS (40.2 kb), langaton Bluetooth-verkko :up:
GBA SP: Linkkikaapeli, ei internet-ominaisuuksia

Loppuarvio:

Voitto menee N-Gagelle pistein 4-1 . Huomautan kuitenkin vielä, että tässä pyrin ainoastaan arvioimaan itse laitteiden ominaisuuksia puolueettomasti. Kaupoissa myytävien pelien tarjontaa, niiden laatua ja laitteen hinta-laatu-suhdetta on hieman vaikea arvioida puolueettomasti, mutta pelitarjonnasta sen verran, että kuten on moneen otteeseen tullut mainituksi niin N-Gagella voi pelata omien peliensä lisäksi SNES, NES, GBC ja Sega Genesis pelejä emulaattorien avulla, joka on aika kova kortti. Molemmat laitteet maksavat uutena n. 100 ¤, joten hinnasta ei voi kiistellä.

N-gagen on tehnyt vain joku rahanhimoinen yhtiö joka ei osaa keksiä parempaa kuin pelipuhelimia. Game Boy advance rulez!!1
Mitä taas tulee tähän väittämääsi, niin et selvästikään vaivautunut lukemaan aiempia postauksiani tähän ketjuun, jossa kerroin, että Nintendo on pörssiyhtiö siinä missä Nokiakin, eikä varmasti tekisi GBA konsoleita, ellei saisi siitä voittoa, joten pakkohan heidänkin on rahastaa, se kuuluu nykyään bisnekseen oli kyse sitten mistä tahansa. Enkä edes tiedä mihin perustat tuon väittämäsi, jonka mukaan "N-gagen on tehnyt vain joku rahanhimoinen yhtiö joka ei osaa keksiä parempaa kuin pelipuhelimia.".

edit // kuten squal[FIN postauksessaan mainitsi, niin N-Gagelle pelejä voi warettaa ja niitä löytyykin jo aika mukavasti p2p-verkoista. Kukapa tosiaan viitsisi maksaa muutaman megan kokoisista kannettavan laitteen peleistä useita kymmeniä euroja varsinkin kun itse pelikasetin/pelin sisältävän muistikortin valmistuskuluiksi tulee jo hinnasta 50%. :blah:

squal[FIN
6.2.2005, 13:15:39
Grafiikka huonompaa? Hinta 300 euroa?
Teinpä tässä pienen, täysin puolueettoman vertailun perustuen kunkin laitteen tehoihin ja ominaisuuksiin. Lukuja vertasin samoissa yksiköissä. Kunkin kategorian "voittaja" on merkitty peukulla ja vihreällä tekstillä.

CPU:
N-Gage: 104mhz :up:
GBA SP: 16.7mhz

Muisti:
N-Gage: 3.4 MB :up:
GBA SP: 0.256 MB

Värit:
N-Gage: 4096
GBA SP: 32768 :up:

Äänet:

Moninpeli- ja verkko-ominaisuudet:
N-Gage: HSCSD (43.2 kb) GPRS (40.2 kb), langaton Bluetooth-verkko :up:
GBA SP: Linkkikaapeli, ei internet-ominaisuuksia

Loppuarvio:
Voitto menee N-Gagelle pistein 4-1 . Huomautan kuitenkin vielä, että tässä pyrin ainoastaan arvioimaan itse laitteiden ominasuuksia puolueettomasti. Pelitarjontaa ja hinta-laatu-suhdetta on hieman vaikea arvioida puolueettomasti ja molemmat laitteet maksavat uutena n. 100 ¤, joten hinnasta ei voi kiistellä.

Mitä taas tulee tähän väittämääsi, niin et selvästikään vaivautunut lukemaan aiempia postauksiani tähän ketjuun, jossa kerroin, että Nintendo on pörssiyhtiö siinä missä Nokiakin, eikä varmasti tekisi GBA konsoleita, ellei saisi siitä voittoa, joten pakkohan heidänkin on rahastaa, se kuuluu nykyään bisnekseen oli kyse sitten mistä tahansa. Enkä edes tiedä mihin perustat tuon väittämäsi, jonka mukaan "N-gagen on tehnyt vain joku rahanhimoinen yhtiö joka ei osaa keksiä parempaa kuin pelipuhelimia.".

Tosiaan Froze postas taas asiaa teille norboille. Pahiten silmään heti ensimmäisenä pisti tuo Genowa Weaponin "Nokia on rahanhimoinen yhtiö" joten aloitetaanpa siitä. Nokia on ihan yhtä "rahanhimoinen" kuin teidän kaikkien rakastama Nintendo. Lisäisin vielä että Nokia on sentään Suomalainen ja yksi suurista veron maksajista Suomessa ja vielä todella suuri työllistäjä. Tuen paljon mieluummin Nokiaa kuin Japsien Nintendoa.

Toisekseen Froze näytti hianossa puolueettomassa vertailussaan että N-kaakki on tehoiltaan parempi, luultavasti myös grafiikka monissa peleissä parempaa.

Paljonko tuollainen N-gage muuten nykyään maksaa? 100-200 euroa? Plus pelit siihen päälle. Uskallanpa väittää että GB:n peleineen saa nykyään jopa reilusti halvemmalla.

Ainut asia jonka huomasin vertailusta puuttuvan on se, että N-Gagen pelit voi warettaa! Ei ole mitään järkeä maksaa kannettavan konsolin peleistä n. 50e kappaleelta! Joudut maksamaan GB:stä peleineen monta kertaa enemmän kuin N-Gagesta. Asioista voi ottaa selvää ennekuin uskaltautuu väittämään jotain shittaa.
Itse omistan lähes kaikki N-Gagelle julkaistut pelit ja joukossa on todella hyviäkin pelejä. N-gage soveltuu myös leffojen katsomiseen ja musiikin kuunteluun. Lisäksi se tukee todella monia eri sovelluksia.
GBA:n ja GBA SP:n koko on lisäksi paljon suurempi kuin kaakin joka myös osaltaan on miinuksena. Henkilö kohtaisesti en viitsisi GBA:ta julkisella paikalla pelata.

Loppuun sellaista, että en voi tajuta tuota teidän N-Gage kammoanne. Se on joku kamala päähän pinttymä ihmisillä, että puhelimella "ei voi pelata". Veikkaisin, että juuri kukaan teistä ei ole edes ikinä kunnolla N-Gagea käyttänyt. Ja lukekaa aiemmat postaukset ennen kuin menette postaamaan jotain paskaa! Muutamasta viestistä huomasin, että ei todellakaan oltu luettu Frozen aiempaa postausta.
Älkääkä käykö nyt väittämään jotain, että "GBA on parempi kun se on suunnilteltu vain pelaamiseen", kun juuri todettiin, että kaakki on monella osa-alueella paljon parempi.
Puhelimet kehittyvät, pitääkö joka ikiseen asiaan olla oma laite?

Riku
6.2.2005, 19:40:03
Ainut asia jonka huomasin vertailusta puuttuvan on se, että N-Gagen pelit voi warettaa! Ei ole mitään järkeä maksaa kannettavan konsolin peleistä n. 50e kappaleelta! Joudut maksamaan GB:stä peleineen monta kertaa enemmän kuin N-Gagesta.
Ja GB-pelejä ei muka pysty lataamaan netistä? Itse olen tähän menneessä ladannut netistä kaikki GB-pelini, en ole hiluakaan rahaa niihin tuhlannut koskaan.

Asioista voi ottaa selvää ennekuin uskaltautuu väittämään jotain shittaa.
Samaa sanon sinulle.

EDIT: Ahaa, ymmärsin väärin lukemiseni.

Ruhl
6.2.2005, 20:29:16
Riku, uskon squal[FINin tietävän että GBA:n pelit voi myös imuttaa koneelle .=) Mutta pointtina oli siis tietääkseni että gageen voi imuttaa pelit netistä, ja siis ihan pelata sillä puhelimella itsellään niitä pelejä vaikka bussissa. GBA:n pelejä et kuitenkaan saa siirrettyä koneelta GBA:lle joten on tyydyttävä emulaattoreilla pelaukseen (joka on muuten aika perseestä verrattuna aitoon konsoliin ja peleihin. Sness ym. tekevät poikkeuksen tietty).

squal[FIN
7.2.2005, 7:32:43
Ja GB-pelejä ei muka pysty lataamaan netistä? Itse olen tähän menneessä ladannut netistä kaikki GB-pelini, en ole hiluakaan rahaa niihin tuhlannut koskaan.

Riku, uskon squal[FINin tietävän että GBA:n pelit voi myös imuttaa koneelle .=) Mutta pointtina oli siis tietääkseni että gageen voi imuttaa pelit netistä, ja siis ihan pelata sillä puhelimella itsellään niitä pelejä vaikka bussissa. GBA:n pelejä et kuitenkaan saa siirrettyä koneelta GBA:lle joten on tyydyttävä emulaattoreilla pelaukseen (joka on muuten aika perseestä verrattuna aitoon konsoliin ja peleihin. Sness ym. tekevät poikkeuksen tietty).Todellakin tätä tarkoitin. Todella hauskaa varmasti olisi pelata N-Gage pelejä koneella. Koko laitteen ideahan on kannettavuus, tästä asiasta on aika turha edes alkaa keskustelemaan, koska emulaattorin pelit verrattuna itse laitteeseen on selvästi huonompia, eikä vain siltä osalta, että tietokone ei ole mukana kannettava pelilaite.
Ellei Riku ole sitten keksinyt saada lataamiansa pelejä itse GBA:n? Siinä tapauksessa voisin miettiä uudestaan kumpi laite on parempi. =)

Olen muutes omistanut itse molemmat laitteet ja N-Gagen todennut selvästi paremmaksi kuten viime postauksesta varmasti käy selville.

Riku
7.2.2005, 9:36:33
Ellei Riku ole sitten keksinyt saada lataamiansa pelejä itse GBA:n? Siinä tapauksessa voisin miettiä uudestaan kumpi laite on parempi.
En jaksa editoida tätä postausta edelliseen, koska lukisit sen vain vahingossa. Kaverillani on vehkeet, joilla onnistui GB-pelien lataaminen tyhjälle pelikasetille. Hän latasi pelit netistä, ja latasi ne sellaisen laitteen kautta tyhjälle kasetille jonka hän netistä oli tilannut. Kasetti GB:hen, ja sitä pystyi pelaamaan vaivatta. Hän myi sen pois kaksi vuotta sitten, eikä muista sivun osoitetta josta moisen laittaan tilasi aikoinaan. Itse olisin myös tilannut moisen.

squal[FIN
7.2.2005, 9:44:47
En jaksa editoida tätä postausta edelliseen, koska lukisit sen vain vahingossa. Kaverillani on vehkeet, joilla onnistui GB-pelien lataaminen tyhjälle pelikasetille. Hän latasi pelit netistä, ja latasi ne sellaisen laitteen kautta tyhjälle kasetille jonka hän netistä oli tilannut. Kasetti GB:hen, ja sitä pystyi pelaamaan vaivatta. Hän myi sen pois kaksi vuotta sitten, eikä muista sivun osoitetta josta moisen laittaan tilasi aikoinaan. Itse olisin myös tilannut moisen.
Joo ja en sitten minäkään editoi kerran palikoita leikitään. N-Kaakissa kuitenkin riittää pelkkä normaali muistikortti jonka saa jopa laitteen mukana. GBA:ssa tuo on vain lisälaite ja kohtalaisen harvinainen sellainen. Sitä paitsi kuten aikaisemmin todettiinkin N-Gage soveltuu myös emulaattoreilla pelaamiseen, esim. iteselläni on ZNES emulaattori N-Gagessa ja pýstyn pelaamaan monia vanhoja Final Fantasyjä ja paljon muita hyviä pelejä. Tämä on todella hyvä ominaisuus vertailtaessa näitä kahta laitetta.

//

N-Gage on Nokian virhe, joka on tehnyt jo tappiota koko firmalle. Tuokin on kyllä totta, että N-Gage oli floppi puhelin. Kun se vedettiin pois markkinoilta sen hinta laski 100 euroon eli samalle tasolle GBA SP:n kanssa.

Riku
7.2.2005, 10:12:32
N-Kaakissa kuitenkin riittää pelkkä normaali muistikortti jonka saa jopa laitteen mukana. GBA:ssa tuo on vain lisälaite ja kohtalaisen harvinainen sellainen.
Myös laite josta mainitsin, on käsittääkseni ollut ja tulee olemaankin harvinainen. Kaverinikin laite oli tilattu mieheltä, joka harrastuksiensa ohella osasi koota kasaan toimivan laitteen, jolla ladata GB-pelejä internetistä tyhjälle pelikasetille. Hänellä oli myös NES- ja SNES-pelejä varten tehty laite, joka toimii samalla tavalla. Tietenkin nämä laitteet ovat laittomia. N-Gagen muistikortti tulee myös vuosien mittaan olemaan aivan yhtälailla harvinainen kuin tuo GB:n muistikortti, jota myytiin aikoinaan konsolin ohessa. N-Gage on Nokian virhe, joka on tehnyt jo tappiota koko firmalle.

Sitä paitsi kuten aikaisemmin todettiinkin N-Gage soveltuu myös emulaattoreilla pelaamiseen, esim. iteselläni on ZNES emulaattori N-Gagessa ja pýstyn pelaamaan monia vanhoja Final Fantasyjä ja paljon muita hyviä pelejä.
Tuosta ominaisuudesta en sitten tiennytkään yhtikän mitään, mutta kuten sanoin, niin kännykät pysyköön kännyköinä. Minulle riittää erikseen GBA ja sitten ihan oikea kännykkä ilman lisukkeita.

EDIT:
Et taida taaskaan olla oikein asioista perillä, sillä MMC-muistikortit ovat ehkäpä kaikkein yleisimpiä käytössä olevia flash-muistimedioita. Niitä käytetään kameroissa, puhelimissa ja jopa tietokoneiden kanssa. Luulit varmaan, että N-Gage käyttää jotain omaa korttiansa, mutta kyllä MMC-kortit tulevat olemaan kuvioissa vielä vuosia. Tällä hetkellä niitä saa jo 1 gigaan asti alle 90 eurolla.
En olekkaan, myönnetään, luulin tosiaankin että N-Gage käyttää ihan omaa muistikorttiaan. Mutta jos siihen käy yleiset muistikortit, niin hyvä niin. Mutta kukaan ei valistanut minua asiasta vielä, nyt vasta kuulin että ne ovatkin ihan yleis-muistikortteja.

Froze
7.2.2005, 10:28:01
N-Gagen muistikortti tulee myös vuosien mittaan olemaan aivan yhtälailla harvinainen kuin tuo GB:n muistikortti, jota myytiin aikoinaan konsolin ohessa.
Et taida taaskaan olla oikein asioista perillä, sillä MMC-muistikortit ovat ehkäpä kaikkein yleisimpiä käytössä olevia flash-muistimedioita. Niitä käytetään kameroissa, puhelimissa ja jopa tietokoneiden kanssa. Luulit varmaan, että N-Gage käyttää jotain omaa korttiansa, mutta kyllä MMC-kortit tulevat olemaan kuvioissa vielä vuosia. Tällä hetkellä niitä saa jo 1 gigaan asti alle 90 eurolla.

johannes_mikael
9.2.2005, 18:34:45
Itselläni on 256 mb mmc muistikortti eikä tila lopu kesken. Siinä on yli 100 nes peliä, 20 gbc peliä 5 segamegadrive peliä ja vielä 10 n-gage peliä. Sitten vielä pari mp3 musiikkikappaletta piristämään päivää..

Dentrian
11.2.2005, 23:30:03
Koska itse en piratismia harrasta, valitsisin GB:n ehdottomasti. On siinä kumminkin lukemattomia hyviä pelejä, kun N-Gagella niitä löytyy muutama.

Vinski
12.2.2005, 8:55:30
Kaverillani on vehkeet, joilla onnistui GB-pelien lataaminen tyhjälle pelikasetille. Hän latasi pelit netistä, ja latasi ne sellaisen laitteen kautta tyhjälle kasetille jonka hän netistä oli tilannut. Kasetti GB:hen, ja sitä pystyi pelaamaan vaivatta. Hän myi sen pois kaksi vuotta sitten, eikä muista sivun osoitetta josta moisen laittaan tilasi aikoinaan. Itse olisin myös tilannut moisen.

Kyllähän tuontapaisia laitteita viellä saa ihan helposti ostettua. Huuto.netissä on välillä myynnissä ja joissain nettikaupoissakin. Gamelife (http://www.gamelife.fi/?viewproduct=1348&p=5) myy 69 eurolla sellaista laitetta ja sitten 64mb kortti. Huuto.netistä saa aika hyvään hintaan semmoisen laitteen. Nyttenkin kun kävin siellä katsomassa niin siellä yksi heppu (http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=14644748) myy laitetta ja 2x 64mb kortteja ja 128mb kortti ja hintana on nyt joku 34 euroa. Taidanpa ostaa tuommoisen laitteen tuolta jossain vaiheessa. Nyt olen kuitenkin hankkimassa GBA Movie Playeriä.

Froze
13.2.2005, 11:12:46
Kyllähän tuontapaisia laitteita viellä saa ihan helposti ostettua. Huuto.netissä on välillä myynnissä ja joissain nettikaupoissakin. Gamelife (http://www.gamelife.fi/?viewproduct=1348&p=5) myy 69 eurolla sellaista laitetta ja sitten 64mb kortti. Huuto.netistä saa aika hyvään hintaan semmoisen laitteen. Nyttenkin kun kävin siellä katsomassa niin siellä yksi heppu (http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=14644748) myy laitetta ja 2x 64mb kortteja ja 128mb kortti ja hintana on nyt joku 34 euroa. Taidanpa ostaa tuommoisen laitteen tuolta jossain vaiheessa. Nyt olen kuitenkin hankkimassa GBA Movie Playeriä.
Kylläpä on huokeat hinnat. N-Gageen saat ostettua 512mb kortin, 44 eurolla vaikkapa täältä (http://www.tietotasku.fi/product_details.php?gid=71&search=&pid=84344&SESSIONID=dfacde58322b2097d878bb018cb60be0) . Tuosta GBA Movie Playeristä en edes tiedä, kuinka paljon se maksaa saati, että mistä sellaisen voi saada, enkä kyllä ymmärrä miksi sellainen edes pitäisi saada, jos pelkkä tuollainen kasetti 64mb muistillakin maksaa 69 ¤ (!). Ensinnäkään 64:ään ei mahdu vielä yhtään mitään ja se on pahasti ylihinnoiteltu.
N-Gagessahan tulee realmedia-soitin jo mukana ja xvid / divx leffoja pääsee katselemaan Smartmovie playerillä (http://www.lonelycatgames.com/mobile/smartmovie/shotconv_s60.jpg), lataamalla ohjelman ilmaiseksi.
"Pelipoika Advance" ei oikein muuhun sovi, kuin pelaamiseen.

Juripa
13.2.2005, 11:50:13
Äänet:

Niin, nyt puhutaankin siitä vanhasta N-Kaakelista nimittäin QD:ssa ei mitään mp3- soitinta tai radiota ole. Itse en ainakaan ole sellaista löytänyt :down:

Minusta Kaakelia a Pelipoikaa ei oikein voisi yhteen verrata. Kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa. Kaakelissa on huomattavasti paremmat grafiikat ja äänet, mutta pelivalikoima on huomattavasti heikompaa. Ja useimmat Kaakelin pelit ovat haukuttu lyttyyn. Mutta peleissä on myöskin hyviä puolia. Kaakelin pelit ovat paljon halvempia kuin GB:llä.

Tätä keskustelua katsoessa huomaa heti, ettei Kaakelin haukkujat ole kuin paria peliä kokeilleet tasan 2 minuuttia. Tai sitten lukenut jotain arvosteluja. Ja taas jälleen pitää nolata itseäni sanomalla etten omista vielä yhtään peliä Kaakelille mutta muistikortti saapuu huomenna postiin. Eri pelimessuilla olen Kaakelin pelejä pelaillut enkä väittäisi kaikkia niin huonoiksi mitä arvostelijat ovat antaneet ymmärtää. Kyllä Tomb Raideria ja Pandemoniumia pelaa mielellään Kaakelilla. Ja kuten tuolla aiemmin sanoin, Kaakelin pelit ovat halvempia kuin GBA:n. Nämäkin kaksi ekaa Kaakelipeliä voit löytää jopa alle 20e, ja vielä uutena. GBA:lla en tälläisiä tarjouksia ole nähnyt. Voisihan tuon 20e huonomminkin käyttää. Kaakeli on kuitenkin halpa, vielä Nokian laitteeksi. Eipä Kaakeli uutenakaan maksanut kovin palja, toisin kuin GBA joka on kuitenkin merkkilaatua kuten Nokiakin. Nojoo, lähdenpä tästä muualle selittelemään :D

Froze
13.2.2005, 13:56:35
Niin, nyt puhutaankin siitä vanhasta N-Kaakelista nimittäin QD:ssa ei mitään mp3- soitinta tai radiota ole. Itse en ainakaan ole sellaista löytänyt :down:
Juu, tuossa olikin kyse lähinnä alkuperäisestä N-Gagesta, eikä QD:stä, sillä mielestäni se alkuperäinen N-Gage on parempi, ainakin softapuolella. :) Mutta saahan toki QD:henkin mp3-soittimen asennettua, sitä ei vain mukana ole, samanlaiset äänet siinäkin on.

Tätä keskustelua katsoessa huomaa heti, ettei Kaakelin haukkujat ole kuin paria peliä kokeilleet tasan 2 minuuttia. Tai sitten lukenut jotain arvosteluja.
Valitettavan monesta N-Kaken haukkujasta tässä ketjussa tosiaan huomaa, etteivät ole lukeneet aiempia postauksia, eivätkä perusta väitteitään mihinkään muuhun kuin omiin tunnesyihinsä, mutta minkäs teet. :blah:

Vinski
13.2.2005, 15:57:54
Kylläpä on huokeat hinnat. N-Gageen saat ostettua 512mb kortin, 44 eurolla vaikkapa täältä (http://www.tietotasku.fi/product_details.php?gid=71&search=&pid=84344&SESSIONID=dfacde58322b2097d878bb018cb60be0) . Tuosta GBA Movie Playeristä en edes tiedä, kuinka paljon se maksaa saati, että mistä sellaisen voi saada, enkä kyllä ymmärrä miksi sellainen edes pitäisi saada, jos pelkkä tuollainen kasetti 64mb muistillakin maksaa 69 ¤ (!). Ensinnäkään 64:ään ei mahdu vielä yhtään mitään ja se on pahasti ylihinnoiteltu.
N-Gagessahan tulee realmedia-soitin jo mukana ja xvid / divx leffoja pääsee katselemaan Smartmovie playerillä (http://www.lonelycatgames.com/mobile/smartmovie/shotconv_s60.jpg), lataamalla ohjelman ilmaiseksi.
"Pelipoika Advance" ei oikein muuhun sovi, kuin pelaamiseen

64 megan kortilla nyt ei mitään teekkään.
Lik-sangissa (http://www.lik-sang.com/info.php?category=246&products_id=3983&) myydään tuollaisia laitteita (http://www.lik-sang.com/image.php?category=246&products_id=3983&img=gba-movieplayer-2nd&show=1)
Sillä pystyy katsomaan elokuvia ym. videoita, kuuntelemaan mp3:sia, kuvia katsomaan ja Nes pelejä pelaamaan. Laite käyttää Compact Flash kortteja. Hinta on siis tuolla vain 25 dollaria, mutta joutuu kyllä ostamaan kortinlukijan ja cf -kortin jollei semmoisia viellä omista. Esim. Verkkokauppa.comista saa 256 kortin ja lukijan alle 40 eurolla. Saan ensi viikolla omani. Ostan yhdeltä tyypiltä Suomesta.
Movie Playeriin voi pistää CF kortille suoraan ne videot mitä huvittaa. Ei tarvitse mitään ohjelmia säätää mukaan. Kaikki videot mitä pystyy katsomaan tietokoneella, pystyy myös Movie Playerissä katsomaan. Videot pitää ensin kääntää jollain ohjelmalla joka tulee mukana GBA:n omaan formaattiin kait. Helppoa se kumminkin on.

Vai että oikein jenkeistä asti pitää tilata ja kortinlukijankin tarvitsee.
Kyllä niitä Suomestakin saa, jos huvittaa.

Froze
13.2.2005, 16:25:39
64 megan kortilla nyt ei mitään teekkään.
Lik-sangissa (http://www.lik-sang.com/info.php?category=246&products_id=3983&) myydään tuollaisia laitteita (http://www.lik-sang.com/image.php?category=246&products_id=3983&img=gba-movieplayer-2nd&show=1)
Sillä pystyy katsomaan elokuvia ym. videoita, kuuntelemaan mp3:sia, kuvia katsomaan ja Nes pelejä pelaamaan. Laite käyttää Compact Flash kortteja. Hinta on siis tuolla vain 25 dollaria, mutta joutuu kyllä ostamaan kortinlukijan ja cf -kortin jollei semmoisia viellä omista. Esim. Verkkokauppa.comista saa 256 kortin ja lukijan alle 40 eurolla. Saan ensi viikolla omani. Ostan yhdeltä tyypiltä Suomesta.
Movie Playeriin voi pistää CF kortille suoraan ne videot mitä huvittaa. Ei tarvitse mitään ohjelmia säätää mukaan. Kaikki videot mitä pystyy katsomaan tietokoneella, pystyy myös Movie Playerissä katsomaan. Videot pitää ensin kääntää jollain ohjelmalla joka tulee mukana GBA:n omaan formaattiin kait. Helppoa se kumminkin on.Vai että oikein jenkeistä asti pitää tilata ja kortinlukijankin tarvitsee. N-Gage:ssa on sellainen yksinkertainen juttu, kuin datakaapeli jolloin mitään kortinlukijoita ei tarvitse. Miksei sillä samantien voisi pelata SNES, Sega Megadrive tai vaikka NeoGeo Pocket -pelejä? N-Gagella kyllä onnistuu. ;)

Eliroaero
17.2.2005, 0:05:09
Advance voittaa N-Gagen kuusnolla. Hankin itsekin viimein GBA SP:n ja koko yllätti suuresti sillä en ole ennen nähnyt laitetta luonnossa.

Todella kompakti ja toimiva laite ja todellinen taskupeli. Ei tarvitse edes taistella hyvin mahtuu taskuun.

Asian ratkaisee pelitarjonta joka GBA:n taaksepäin yhteensopivuuden ansiosta on mittava ja pelkästään advancelle löytyy itsessäänkin paljon pelejä ja yhä niitä tulee, vaikka huomio onkin siirtymässä enemmän DS:n suuntaan. Helppokäyttöisyys läppä auki, virta päälle ja peli voi alkaa.

Napit ovat oikeissa paikoissa ja niiden käyttö on helppoa. Etenkin SP:llä kontrolli saattaa vaatia hieman totuttelua ensikertalaiselle sen koon takia etenkin siksi, että omat sormet voi olla tiellä, mutta siihen tottuu nopeasti voin sanoa kokemuksesta.

squal[FIN
17.2.2005, 20:51:01
Advance voittaa N-Gagen kuusnolla. Hankin itsekin viimein GBA SP:n ja koko yllätti suuresti sillä en ole ennen nähnyt laitetta luonnossa.

Todella kompakti ja toimiva laite ja todellinen taskupeli. Ei tarvitse edes taistella hyvin mahtuu taskuun.
Huoh.Taas osataan niin helvetin hyvin perustella. Tässä viimeset 15 viestiä on keskusteltu ominaisuuksista yms. ja todettu, että N-kaakki voittaa lähes kaikessa. Sitten joku palikka tulee ja väläyttää mielipiteensä ilman mitään perusteluja. Luitko edes edellisiä ketjun viestejä? Jos esität mielipiteitä niin olisi hyvä nähdä myös perustelut, sen jälkeen olisi huomattavasti helpompi muidenkin osallistua keskusteluun.

Juripa
4.3.2005, 22:04:36
En viitsinyt tehdä uutta topicia N-Gagesta joten ajattelin kirjoittaa ongelmani tähän:

Eli, omistan Kaakeli QD:n, Kingstonin MMC:n sekä kortinlukijan. Ongelmana on se, että kortinlukija tallentaa kaikki kansiot Kuva- kansioon, joten se ei tunnista esimerkiksi midiä. Eli miten saan kansiot tehtyä ihan N-Gagen valikkoon? Siis siihen kun vaan avaat sen ikkunan missä on kaikki kalenterit, extrat ja työkalut...?

johannes_mikael
5.3.2005, 13:13:31
En viitsinyt tehdä uutta topicia N-Gagesta joten ajattelin kirjoittaa ongelmani tähän:

Eli, omistan Kaakeli QD:n, Kingstonin MMC:n sekä kortinlukijan. Ongelmana on se, että kortinlukija tallentaa kaikki kansiot Kuva- kansioon, joten se ei tunnista esimerkiksi midiä. Eli miten saan kansiot tehtyä ihan N-Gagen valikkoon? Siis siihen kun vaan avaat sen ikkunan missä on kaikki kalenterit, extrat ja työkalut...?

Sulla kannatta ensin hankkia siihen kaakkiin FExplorer.
se on ikään kuin n-gagen Resurssien hallinta

Juripa
5.3.2005, 15:06:17
Sulla kannatta ensin hankkia siihen kaakkiin FExplorer.
se on ikään kuin n-gagen Resurssien hallinta

Juuh, kiitoksia nyt toimii. Another stupid question. Tiedätkö onko Fexplorer maksullinen? Siinä lopussa kun sulkee sen, tulee näyttöön joku

"Suljetaanko Fexplorer
www.symbian.com"?

Lapatossu
5.3.2005, 20:38:47
Kyllä GB voittaa. N-gage:lla on plussana valaistu näyttö ja tekstarit ja se että sillä voi soittaa. Mutta kyllähän GBa sp:eessä on kanssa valaistu näyttö. Hyvää myös GB:eessä on myös Laaja peli valikoima ja se että uusilla (GBA, GBA SP) "tasku koneilla" voi pelata vanhoja GB pelejä.
N-gagen grafiikka on kyllä parempaa kuin GB:een, mutta se ruutu on hiukan liian pieni.
Hiinnasta se viellä, että GBA SP:een saa vaivaisella 99e, kun taas N-gagesta saa maksaa jo toista sataa.

Froze
5.3.2005, 23:29:18
Hiinnasta se viellä, että GBA SP:een saa vaivaisella 99e, kun taas N-gagesta saa maksaa jo toista sataa.
Missäköhän meinasit noin huonot kaupat tehdä? Kunpa edes joku viitsisi lukea aiempia postauksia, ennen kuin menee esittämään tällaisia päättömyyksiä.

Vinski
6.3.2005, 11:48:47
Missäköhän meinasit noin huonot kaupat tehdä? Kunpa edes joku viitsisi lukea aiempia postauksia, ennen kuin menee esittämään tällaisia päättömyyksiä.

Sanoppa mistä hemmetistä saat n-gagen alle 150 eekkerillä? Ja ketään ei sitten kiinnosta joku sinun kyläkauppasi jossa myyjä on pöllinyt laitteet. Esim Playeronessa (http://www.playerone.fi) n-gage qd maksaa 169 euroa.
Että huh huh mikä hinta, kun DS:n saa 150 eurolla. Ja huuto.netissäkin tuosta n-gagesta joutuu maksamaan vähintään satasen.

Ja mitä hemmetin kiinnostavaa niissä aiemmissa postauksissa on????
Koko ajan jankutatte että "aiemmat postaukset"

squal[FIN
6.3.2005, 13:22:07
Sanoppa mistä hemmetistä saat n-gagen alle 150 eekkerillä? Ja ketään ei sitten kiinnosta joku sinun kyläkauppasi jossa myyjä on pöllinyt laitteet. Esim Playeronessa (http://www.playerone.fi) n-gage qd maksaa 169 euroa.
Että huh huh mikä hinta, kun DS:n saa 150 eurolla. Ja huuto.netissäkin tuosta n-gagesta joutuu maksamaan vähintään satasen.

Sattuiskohan olemaan vaikka se, että siellä "aiemmissa postauksissa" todetaan se helvetin hinta. Joka muuten sattuu olemaan (tai ainakin oli) sen 100e uutena. Nokia N-gagen valmistus on jo lopetettu ja uutena sitä ei pitäisi edes markkinoilta saada. Valmistuksen loppuessa sai koneen lähes jokaisesta liikkeestä ALLE 100e hintaan, jolloin itsekkin sen ostin. Toisekseen sen sai jopa 70e hintaan todella monesta liikkeestä. Huuto netin käytettyjen n-gagejen hinnat on siinä 100e paikkeilla, koska puhelinta ei saa enää uutena mistään, niin on täysin mahdollista pyytää käytetystä pientä ylihintaa.

Nokia N-gage QD hinta uutena taas on 160e.

Hyvää myös GB:eessä on myös Laaja peli valikoima ja se että uusilla (GBA, GBA SP) "tasku koneilla" voi pelata vanhoja GB pelejä. Jos luit ketjua läpi niin huomasit varmasti, että sama onnístuu N-gagellakin.

Ainut asia mikä GBA SP:ssä vaikuttaa paremmalta kuin N-gagessa on sen pelivalikoima, kaikki muu onkin sitten enemmän tai vähemmän huonompaa.

Froze
6.3.2005, 14:20:18
Ensin kysyt mistä saa N-Gagen alle 150 eurolla ja sitten alat puhumaan QD:n hinnoista. Kyseessä on kaksi eri laitetta, jollet sattunut tietämään ja kuten squal[FIN tuossa mainitsi niin alkuperäisen N-Gagen (josta tässä nyt on puhuttu) valmistus on lopetettu ja niitä saa pilkkahinnoin käytettynä ja joissain paikoissa vielä tiskin alta. Hinnanlaskun jälkeenhän nuo laitteet menivät kuin kuumille kiville. Itse en ainakaan maksaisi N-Gagesta 150 euroa, QD on aivan eri asia sitten.

Esimerkiksi sellaista kiinnostavaa, että sekä N-Gage että GBA SP on todettu samaan hintahaarukkaan kuuluviksi jolloin sinun ei tarvitse väittää, ettei N-Gagea saa alle 150 eekkerillä.

Ainut asia mikä GBA SP:ssä vaikuttaa paremmalta kuin N-gagessa on sen pelivalikoima, kaikki muu onkin sitten enemmän tai vähemmän huonompaa.
Totta, mutta tämäkin asia voidaan kiilata GBA emulaattorilla, jota voidaan odottaa lähiaikoina tulevaksi kaakille. Onhan SNES emulaattorikin jo olemassa, niin en usko GBA emulaattorin olevan sen kummempi asia.

Riku
6.3.2005, 15:07:50
Totta, mutta tämäkin asia voidaan kiilata GBA emulaattorilla, jota voidaan odottaa lähiaikoina tulevaksi kaakille. Onhan SNES emulaattorikin jo olemassa, niin en usko GBA emulaattorin olevan sen kummempi asia.
Minä olen käyttänyt onnellisesti GBA-emulaattoria jo pidemmän aikaa, minun ei ole tarvinnut tuhlata rahaa yhtenkään konsoliin saati sitten peliin. N-gage-emulaattorista en ole vielä kuullut, mutta kaikki nykypäivänkin konsolit varmasti päättyvät ajan myötä emulaattoreiksi, ja siten sinun ei tarvitse tuhlata rahaa konsoliin ja peleihin.

Cena
7.3.2005, 16:47:00
Word 4 Life!

Minä olen käyttänyt onnellisesti GBA-emulaattoria jo pidemmän aikaa, minun ei ole tarvinnut tuhlata rahaa yhtenkään konsoliin saati sitten peliin.
Riku-hyvä, onhan se hienoa ladata pelejä rom-muodossa ilmaiseksi Internetin ihmeellisestä maailmasta, mutta oletko tullut ajatelleeksi asiaa hieman pintaa syvemmältä? Kyseessä kuitenkin on kevyt piratismin muoto. Sinun tulisi tietää, että on laitonta pitää koneella romia yli 24 tuntia. Tämän jälkeen se tulisi tuhota.

N-gage-emulaattorista en ole vielä kuullut, mutta kaikki nykypäivänkin konsolit varmasti päättyvät ajan myötä emulaattoreiksi, ja siten sinun ei tarvitse tuhlata rahaa konsoliin ja peleihin.
Tuli tai ei, suosittelisin edelleen vaikka säästämään rahaa ja ostamaan tuotteet aitoina kaupasta. Itse en emulaattoreita käytä jo siitä syystä, että on mukavaa tuntea peli konkreettisesti käsissä ohjekirjoineen ja koteloineen.

Myönnän kuitenkin, että omalta koneeltani löytyy joitain NES-, GB- ja SNES-romeja, mutta hyvin vähäisessä käytössä ovat olleet. Voisihan nuo sieltä poistaakin.

Voisin vielä kertoa oman kantani ketjun varsinaiseen aiheeseen.

N-Gagea on turha lähteä vertailemaan Nintendon veteraanikäsikonsoleihin. On sanomattakin selvää, että Game Boy vetää tässä pidemmän korren. N-Gage on hyvin kehno pelipuhelin, jonka uusittu malli, N-Gage QD, ei toivotonta tilannetta pelastanut.

Ihmiset eivät ole tottuneet N-Gagen kaltaiseen pelailuun. Matopeli on kansalle riittänyt, ja konsoleita on saatavilla jokaista kokoa jos pelinälkä pääsee yllättämään. On vierasta ostaa pelikortteja puhelimeen. WAP-latailukin käy helpommin, jos tarvetta mobiilipelailuun tulee.

N-Gage on kokonsa puolesta hyvin tönkko. Ensimmäistä mallia vaivannut side-talking poistettiin kokonaan QD-versioon mennessä. Pelit jouduttiin asettamaan akun alle, mikä oli työlästä ja kovin kehno ratkaisu kaikin puolin. QD toi tähänkin asiaan parannusta, mutta edelleenkään kansa ei lämminnyt Nokian yritykselle änkeä pelimarkkinoille, jossa kova kilpailu pudottaa armotta heikoimpia.

Olen aina luottanut Nintendoon. Nintendo tekee laatua, josta ei tingitä.

Juripa
7.3.2005, 19:16:31
Ihmiset eivät ole tottuneet N-Gagen kaltaiseen pelailuun. Matopeli on kansalle riittänyt, ja konsoleita on saatavilla jokaista kokoa jos pelinälkä pääsee yllättämään. On vierasta ostaa pelikortteja puhelimeen. WAP-latailukin käy helpommin, jos tarvetta mobiilipelailuun tulee.

En nyt sanoisi että näissä olisi jotenkin kokoeroa. Tietysti SP on pienempi mutta... Ja vierasta ostaa kortteja puhelimeen? Et usko kuinka nauroin tälle. Oikeasti se on ihan samanlaista kun ostat pelikasetin, mitä eroa niiden ostamisessa muka on? Ja tuohon Wappi juttuun, N-Gage on silti pelipuhelin. On kuitenkin totta, ettei N-Gagea ja GBA:ta voi verrata toisiinsa, kyllä GBA pelikoneena voittaa N-Gagen mutta ei N-Gage minusta mikään toivoton tapaus ole. Kyllä Kaakelillekkin löytyy muutama hyvä peli, harmi vain että Kaakelille ei olla julkaistu niitäkään kovin paljoa parin vuoden aikana. Ja mikä N-Gagessa on parempaa, on tosiaan tuo pelien halpeneminen josta muuten ilmotettiin että pelien hintoja alennetaan niin, että uusimmat maksavat 35e kun taas vanhemmat n. 20e, GBA:lle on turha toivoa tuollaista hintapudotusta.

/// Poistin kuvat

Mies-hyvä, minkä ihmeen takia lähdet minulle näyttämään näiden kahden laitteen kuvaa? Molempia pelanneena tiedän kyllä koko- ja painoerot varsin hyvin. N-Gage on pelipuhelimena kömpelön kokoinen. Yritä nyt suhteuttaa tuo tulitikkuaskin kokoinen näyttö laitteen kokoon.

Kuka se alkoi täällä kokoeroista ensiksi valittaa? Minusta N-Gage ei näytä yhtään sen kummemmalta kuin GBA, ottaen huomioon että kyseessä on pelipuhelin.

Onko ennen N-gagea ollut mahdollista ostaa pelikortteja puhelimeen? Onko käytännöllistä asettaa peli akun alle, mikä tietää lisävaivaa (osien hetkellistä purkua)? Mieti nyt asiaa. Ihmiset eivät todellakaan ole tottuneet tällaisiin pelipuhelimiin. Parasta on, kun pidetään puhelimet puhelimina ja pelikoneet pelikoneina.

Ei pelikortteja mutta muistikortteja kylläkin, digikameroille? En näe yhtää huvittavaa syytä miksei näitä "pelikortteja" tehtäisiin. Ja tuo akunsiirto-ongelma ei päde QD:n, eikä normaalia Kaakeleita enään valmisteta joten luulisi tuon olevan pieni murhe. Eihän kaikki välttämättä pidä Kaakelia pelikoneena. Onhan siinä paljon muitakin ominaisuuksia kuten pelit =/

Ja tarkoittaako että huonot myyntiluvut tekevät tästä jotenkin huonon? Kuten sanoin, kyllä Kaakeli toimii ilman pelejäkin.

Pelit halpenevat, koska kysyntä on olematonta. GBA-pelit eivät kaipaa minkäänlaista alennusmyyntiä, koska menestys on tällaisenaan taattu. Pelit myyvät - sehän on pääasia.

Voi olla, mutta minä pidän tätä hyvänä asiana. Mutta olen 100% varma, että GBA:n omistajatkin haluavat kunnon hintapudotuksen. GBA:n pelit maksavat ihan älyttömästi.

En kyllä millään jaksa alkamaan tästä aiheesta kiistellä joten lopetan tämän typerän mielipidekiistan juuri tähän paikkaan.

johannes_mikael
7.3.2005, 20:35:38
Juuh, kiitoksia nyt toimii. Another stupid question. Tiedätkö onko Fexplorer maksullinen? Siinä lopussa kun sulkee sen, tulee näyttöön joku

"Suljetaanko Fexplorer
www.symbian.com"?

FExplorer ei ole maksullinen ohjelma

Cena
7.3.2005, 20:54:38
Word 4 Life!

GBAN-Gage

En nyt sanoisi että näissä olisi jotenkin kokoeroa.
Mies-hyvä, minkä ihmeen takia lähdet minulle näyttämään näiden kahden laitteen kuvaa? Molempia pelanneena tiedän kyllä koko- ja painoerot varsin hyvin. N-Gage on pelipuhelimena kömpelön kokoinen. Yritä nyt suhteuttaa tuo tulitikkuaskin kokoinen näyttö laitteen kokoon.

Ja vierasta ostaa kortteja puhelimeen? Et usko kuinka nauroin tälle. Oikeasti se on ihan samanlaista kun ostat pelikasetin, mitä eroa niiden ostamisessa muka on?
Onko ennen N-gagea ollut mahdollista ostaa pelikortteja puhelimeen? Onko käytännöllistä asettaa peli akun alle, mikä tietää lisävaivaa (osien hetkellistä purkua)? Mieti nyt asiaa. Ihmiset eivät todellakaan ole tottuneet tällaisiin pelipuhelimiin. Parasta on, kun pidetään puhelimet puhelimina ja pelikoneet pelikoneina.

Ja tuohon Wappi juttuun, N-Gage on silti pelipuhelin. On kuitenkin totta, ettei N-Gagea ja GBA:ta voi verrata toisiinsa, kyllä GBA pelikoneena voittaa N-Gagen mutta ei N-Gage minusta mikään toivoton tapaus ole.
Ei ehkä toivoton tapaus, mutta hyvin keskinkertainen yritys tuoda pelimarkkinoille uutta. N-Gage ei vaan toimi - siitä kertoo myyntiluvutkin.

Kyllä Kaakelillekkin löytyy muutama hyvä peli, harmi vain että Kaakelille ei olla julkaistu niitäkään kovin paljoa parin vuoden aikana.
Suppea pelivalikoima ei ainakaan paranna N-Gagen asemaa altavastaajana.

Ja mikä N-Gagessa on parempaa, on tosiaan tuo pelien halpeneminen josta muuten ilmotettiin että pelien hintoja alennetaan niin, että uusimmat maksavat 35e kun taas vanhemmat n. 20e, GBA:lle on turha toivoa tuollaista hintapudotusta.
Pelit halpenevat, koska kysyntä on olematonta. GBA-pelit eivät kaipaa minkäänlaista alennusmyyntiä, koska menestys on tällaisenaan taattu. Pelit myyvät - sehän on pääasia.

Riku
8.3.2005, 12:55:52
Riku-hyvä, onhan se hienoa ladata pelejä rom-muodossa ilmaiseksi Internetin ihmeellisestä maailmasta, mutta oletko tullut ajatelleeksi asiaa hieman pintaa syvemmältä? Kyseessä kuitenkin on kevyt piratismin muoto. Sinun tulisi tietää, että on laitonta pitää koneella romia yli 24 tuntia. Tämän jälkeen se tulisi tuhota.
Ja noin sanoo mies, jonka koneelta löytyy suunnilleen jokainen mahdollinen NES ja SNES-peli ROMeina, ja olet mielestäni omistanut ne jo aikalailla pidemmän aikaa kuin 24 tuntia. Ja katsoppas oikealle siinä koneen ääressä istuessasi, kaksi tornillista piraatti-pelejä Playstationille :) Ja kukaan ei vieläkään valvo, onko koneellasi ROMeja, eikä useita NES, SNES etc.-pelejä ole mahdollista enää haalia itsellesi.

Reiko
22.3.2005, 19:17:56
No sinä käskit kirjoittaa, joten kirjoitin. No itselläni ei
ole n-gagea EIKÄ Gb:tä. Mutta sikäli kun olen emulla pelannut nintendo-pelejä, niin sanon että GB vie voiton.

When it starts, I won't be myself anymore. I won't be able to hold mysef back. I'm sorry.

Vinski
22.3.2005, 19:28:36
Kiinnostuin nyt tuosta N-Gagesta ja saatan jopa ostaakkin sen, vaikka DS:kin tuli tuossa hankittua. Kun siinä on tuo mp3 soitin, radio ? ja pystyy pelaamaan Snes:in ynnämuita vanhoja pelejä ja puhelinkin on ihan hyvä lisä, vaikka se onkin vähän tyhmän näköinen. Pystyykös noissa peleissä muuten tallentamaan tuossa gagen emulaattorissa?
Niin että lähinnä mp3 soittimeksi ja radioksi ja Snes pelien peluuseen tuon ostan (jos ostan). Puhelinta en niinkään tarvitse.

Froze
5.4.2005, 19:39:45
Pystyykös noissa peleissä muuten tallentamaan tuossa gagen emulaattorissa? .
vSun:in kokonaisversiossa pitäisi pystyä tallentamaan, mutta en omista kuin ilmaisen trialin, jossa ei pysty. Trialissakin onnistuu kyllä quicksave.

GBA on mun mielestä parempi... (jos GBA on Game boy Advance :eh: )
Vaikka en omista kumpaakaan!!!!
Mut GBA:han saa parempii pelejä... sen mä tiiän!!!! ;D
Mahtavaa...

Mr.Luigi
15.5.2005, 20:01:00
Kyllä se GB on parempi. N-gagen grafiikat ovat paremmat mutta GB:lle löyyy nitendon pelejä (Mario + muut). N-gagen pelit ovat yleensä tylsiä sekasotkuisia silmän tappo pelejä. N-gagen pelien ohjeus järjestelmä on aivan kauhea (kyllä sillä snakea pelaa mutta muuta ei.)

streetpreacher(sd)
15.5.2005, 20:12:03
Noi grafiikat on kyllä vähän kyseenalaiset. N-gage pystyy näyttämään 3D-graffaa, mutta jos joku GBA:n 2D peli portattais n-gagelle, se tuskin näyttäisi yhtä hyvältä kuin GBA:ssa.