View Full Version : FF XI
Niin... Mitä mieltä nyt olette siitä, että final fantasy XI muuttuu aivan erilaiseksi kun aiemmat osat, niin ettei sitä oikein edes tunnista vanhaksi tutuksi final fantasyksi?
Itse kun luin Pelit lehdestä ennakon, en voi ainakaan sanoa että olisin ollut innostunut uudesta pelistä. "Final Fantasy XI on ensimmäinen ps2 - nettiroolipeli, joka sallii tuhansia pelaajia kattavan yhtenäisen pelimaailman." Ensinnäkin, kun jos se on nettipeli ja pleikkari kakkoselle, kuinka monella on varaa ostaa joku nettiyhteys pleikkari kakkoseen? [Tai no tällaisen päätelmän minä ainakin siitä jutusta tein.. korjatkaa jos puhun ihan omiani:D] Ja sitten vielä pitäisi maksaa niistä monista tunneista, jotka menee sen pelin pelaamiseen... Että se jo sekin jo sulkee pois todella monen final fantasyn ystävän mahikset päästä pelaamaan ko. peliä. Minulla ainkakaan koskaan, tai ainakaan todella pitkään aikaan ei tule olemaan mitään mahollisuuksia pelata ff XI:ta... Varsinkaan kun en ole vielä edes ps kakkostakaan ehtinyt hankkimaan [rippilahjaksi sen sitten varmaan saan... :)]... Että onpas hauskaa.
Ja uskoisin, että jos se olisi jatkanut samaa linjaa kun vanhemmat final fantasyt, se olis tuottanutkin paljon enemmän kun kaikki jotka sen haluaisi voisi pelata sitä. Vai onko teillä varaa/halua tehdä niitä kaikkia hankintoja että pääsis pelaamaan sitä...?
Varaa ei ole kyseistä peliä pelata, mutta vaikka olisikin niin halua ei silti olisi.
Minä sanoisin että FFXI on pahempi mokaus kuin FF:TSW ja FFX:n jatko-osat yhteensä.
Tuon typerän mokauksensa takia on Square nyt menettänyt yhden vannoutuneen FF fanin (=minut [ihan kuin Square yhdestä ihmisestä mitään välittäisi :)]). Vielähän minä niitä mitä olen pelannut rakastan, joitain enemmän ja joitain vähemmän, mutta olen vakaasti päättänyt että uusia FF:iä en enää osta (paitsi sitten mitä niitä vanhempia julkaistaan uudestaan, mutta eihän niitä voi uusiksi kutsua).
Aivan typerä ajatuskin että FF häpäistään tekemällä siitä nettipeli. Mutta typerät ihmiset hyvin usein toteuttavat näitä typeriä ajatuksia joten tässä ollaan.
Eli siis en pidä FFXI:n ideaa mitenkään upeana, mutta eipähän ollut tämäkään asia päätösvallassani, joten turha sitä kai sitten on murehtia.
Vai onko teillä varaa/halua tehdä niitä kaikkia hankintoja että pääsis pelaamaan sitä...?
Saa luvan olla! Sillä tuon pelin ostan, vaikka mikä olisi. Rakastan nettipelejä, ja jos kyse on vielä FF XI:stä tai edes mistään missä on Chocoboja niin.... Kyllä, aion tehdä kaikki nuo hankinnat tai ostan sen PC:lle. En varmaan, koska sillä ei pääse koskaan samaan tunnelmaan paitsi laajakuva näytöllä.
Voitteko oikeasti vastustaa sellaista nettiropea kuin Final Fantasy? Vaikka kuinka olisi ensimmäinen, tuottaisi huonosti ja olisi huonosti toteutettu (jota se ei takuulla ole!!), niin silti se on jokaisen FFfinläisen pakko ostos, minun ainakin. Tavataan FF XI:n maailmassa ratsastamassa Chocoboilla!!
ps. Luulisin että Viv tykkää.... Ihme charppaaja kun on.
Hey! Minen ole ihme charppaaja! ;D Sitä oaitsi minä en pidä. En kuskuun ole pelannut nettiyhteyksillä ja koko idea tuntuu pelottavalta o_O Skeeriii... Lisäksi mikä hinta kasata pleikkaan kaikki tarvittavat vehkeet. No good, no good.
Aaaghh, Runetti, minä teen sinusta kohta chocoboni mikäli jatkat tuota chocomaaniasi! *Lol*
Hehe, näin on. Sori, mut ahattelin että olisit pitänyt FF ropesta. Mutta eikös tuosta ole tulossa PC versiokin, eli don't worry. Minusta kaikkien pitäisi edes kokeilla tuota peliä. Jos ei PS2:lla, niin PC:llä sitten.
Ja Viv, minuahan et Chocoboksi muuta! Hehe, senkin pieni rosollikastike.
auron_86
2.8.2002, 22:48:08
Enpä kyllä takullaa osta sitä. Todella typerä veto Squarelta mennä laittamaan FF nettiin. Ostan kyllä FFXII:n kunhan se tulee mut siihen voi mennä hyvinkin kauan. Jos Square olis edes antanu FFXI:lle lisänimen FF: Online ja tehny FFXI:n erikseen niin sitten ostaisin sen tietysti. Mut minulla ei yksinkertiasesti ole varaa laittaa 20€ kuukaudessa pelkkään netti pelaamiseen. Tietokoneelle voisin herkita ostoa ellei oloisi edelleen sitä kuukausumaksua. En väitä etteikö hieman kiinnsotaisi, tottakai kiinnostaa, onhan kyseessä silti uus FF. Mut taidanpa sylkee kitkerästi FFXI:n suuntaan ja toivoa et Square tulis ajoissa järkiinsä.
Kuukausi maksua? Mitä kuukausimaksua? Eihän ne VOI velottaa siitä kuukausimaksua! Jos peli jo maksaa jotain, niin kuukausimaksuhan on aivan naurettava idea!! En usko että siihen tulee mitään kuukausimaksua..... Tai no toivottavasti ei tule.
Originally posted by Rune
Kuukausi maksua? Mitä kuukausimaksua? Eihän ne VOI velottaa siitä kuukausimaksua! Jos peli jo maksaa jotain, niin kuukausimaksuhan on aivan naurettava idea!! En usko että siihen tulee mitään kuukausimaksua..... Tai no toivottavasti ei tule. Raha maailmaa pyörittää. Square on jo sen verta pahoja töppäyksiä tehnyt, että tarvitsevat rahaa, joten sitä kiskotaan jokaisesta mahdollisesta kohdasta. Kyllä tähän kuukausimaksu tulee, ja sitä ei muuta se mitä uskot.
Edit: Siihen taisi sisältyä yksi ilmainen kuukausi tai jotain, en ole varma.
Edit 2: Mitä olen kuullut hinta on n. 7$ kuukausi, maksetaan kolme kk kerrallaan. *ei jaksa muuntaa euroiksi*
Tuohon lisätään se, että peli itsessään maksaa erittäin paljon, plus kaikki ne hankinnat, että yleensä pystyy sitä pelaamaan. Kuukausimaksut tuohon päälle, niin voitte itse arvailla onko peli kovinkaan halpa peli pelata.
Yurikosan
3.8.2002, 13:58:12
Musta FFXI vaikuttaa ihan mielenkiintoselta.. verrattuna siihen ffXII tulee olemaan.. siis ffxi viel kiinnostaa sinänsä et pääsee tappelee muiden kans niiku perus ff maailmassa.. mutt FFXII tulee olemaan samantapanen kuulemma kuin Final Fantasy tactics joka on niin revitty että toista ei ole.. toivottavasti square tekee perinteisen FFXIII... ja jos ny ne uusinta versiot tulee viel niistä FFVII-IX nii niitä sit innolla oottamaan..
auron_86
3.8.2002, 18:58:31
Originally posted by Rune
Kuukausi maksua? Mitä kuukausimaksua? Eihän ne VOI velottaa siitä kuukausimaksua! Jos peli jo maksaa jotain, niin kuukausimaksuhan on aivan naurettava idea!! En usko että siihen tulee mitään kuukausimaksua..... Tai no toivottavasti ei tule.
Kuten Purity tuossa jo sanoikin niin kuukasui maksut hoidtaan kolmen kuukauden välein. Ensimmäisen hahmon tekeminen on ilmaista, mut toisen hahmon tekeminen masaakin sitten n. 5€ (PC:llä luultavasti hiemna kalliimpi). Sitten tietysti itse peli maksaa 400 mk ja yhteyden osto 500 mk. PC:llä vois muuten tulla halvemmaks mut ellen ihan väärin muista niin kuukausimaksu on pari euroo kalliimpi. Kalliiks siis tulee FFXI:n osto. Varmasti hommaisin sen jos se olis ilmasta.
Originally posted by Yurikosan
Musta FFXI vaikuttaa ihan mielenkiintoselta.. verrattuna siihen ffXII tulee olemaan.. siis ffxi viel kiinnostaa sinänsä et pääsee tappelee muiden kans niiku perus ff maailmassa.. mutt FFXII tulee olemaan samantapanen kuulemma kuin Final Fantasy tactics joka on niin revitty että toista ei ole.. toivottavasti square tekee perinteisen FFXIII... ja jos ny ne uusinta versiot tulee viel niistä FFVII-IX nii niitä sit innolla oottamaan..
Hei äläs nyt, FFT on nerokas peli. Taisteluissakin on haastetta. Minä ainakin olen jaksanut pelata sen kaksi kertaa läpi jamolen omistanut sen vuoden verraan. FFVII:n ja FFX:n jälkeen paras FF. Enkä oikein jaksa uskoa että FFXII:stä tulis Tacticsin tyylinen. En väitä etteikö se olisi mahdotonta mutta Square on itse sanonut että FFXII on taas perinteinen FF. Mistäs oot moisen huhun kuullu. Kaikkia lähteitä ei nimittäin kannata uskoo. Ja on mahdolista että suunnitelmat muuttuu, FFX on siitä hyvä esimerkki. Alunperin Tiduksella piti olla siniset hiukset ja online mahdollisuus oli myös suunnitelmissa (lähinnä erillaisten FFX aiheisten chattien osallistumista ja vinkkien/läpimeno oppaiden katselua).
Yurikosan
4.8.2002, 14:43:20
Juu en tietenkään voi mennä takuuseen siitä.. mutta muistaakseni ruliwebissä luki ja sitä asiaa on kirottu monilla muilla messageboardeilla (esim. Pgamers).. mutta totta.. tieto voi olla huuhaata.. mutta jos loppujen lopuks tulee olemaan totta niin :bored: :eh:
Muahahaaa, tulin just Tallinnasta... Ja kamaa tuli ostettua muidenkin edestä! :D
Ei niin, ettei minuakin tuo FFXI kiinnostaisi, pelinä kyllä kuulostaa ihan ok:lta mutta ei se enää kyllä mikään FF ole jos se nettiin tunkastaan... Ja vaikka mitenkä kova FF fani olisin, en mistään vois saada niin paljoa rahaa mitä se peli ja kaikki muut hankinnat tulis maksamaan... Tietokoneellekaan ei sitä hyöty ole ostaa, niin hitaalla koneella mitä tämä minun palikka on, ei paljoa sellasia pelejä pyöritellä....
Tiiättekö muuten siitä FFXII, millekkä konsolille se julkaistaan?
Niera Kuuranpoika
6.8.2002, 20:51:37
Originally posted by Yurikosan
Missä noin on sanottu et FFXII ois Tacticsin kaltainen? Yksi XII:n tekijöistä on Yasumi Matsumo, joka oli mukana Tacticsissa, mut ei käsittääkseni missään oo sanottu et pelistä tulis samanlainen. Käsittääkseni Square on jo sanonut että XII:stä tulee normaali yksinseikkailu.
Ja Juliet, FFXII tulee mitä todennäköisimmin PS2:lle.
Raziel86
7.8.2002, 14:24:44
Siispä FFXI on nettipeli kuten monet ovat täällä jo sanoneet, mutta japanissa peli näyttää olevan hyväksytty uutuus vaikkakin sen perinteiset elementit ovat muuttuneet. Mutta siitä kuinka se amerikassa tai täällää menestyy en tiedä, silti jos Square on tehnyt sen kerta ensimmäisenä kokeiluna netti roolipeliksi niin se on hyvä aloitus. Itse en ole kiinnostunut nettiroolipeleistä, mutta katsotaan muuttuuko minunkin makuni noiden pelien suhteen sitten kun ja jos se FFXI nettiroolipeli ilmestyy täällä.
Mutta mitä sitten FFXII:hin liittyviä asioita olen kuullut niin en usko että se tulee olemaan mitenkään suuri yllätys enää kellekään jos se julkaistaan nettiroolipeliksi koska FFXI on sellainen jo. Onko muuten kukaan kuullut mitä asioita ne tekevät
siihen FFXI:n euroopan versioon??
Olin innostunut, että Final
Fantasy:stä tehdään peräti nettiversio, mutta kyllä hymy hyyty
kun sain tietää että se maksaakin. No tietysti maksaa, kaikki
nettiropet maksaa.
Pidän nettipelaamisesta ja ilman Final Fantasy:a ei olisi
elämääkään(:D), joten tämä mp-ff oli kyllä kiehtova ajatus.
Claanit, itemejä [monta] kipaletta, 3d-graphiks(oliko?), quests
tms. ois kyllä aika inspiroivaa. Ajatella mennä vetämään kaverin
kanssa jokin 'paikka' R.I.P -kuntoon. =)
Kuitenkin tämä maksuperiaate on aika syvältä:
Ensinnäkin Final Fantasyjen kohdehenkilöt ovat nuoret ja
opiskelijat. Mutta tuliko Squarella mieleen, mistä rahat revitään.
Opiskelijalla ei lisätuloja esim. adsl:n tai isdn päälle kyllä kestä
ottaa. Tai jollain nuorella se nyt on yksi mahdottomuus... ajatella
mennä nyt vanhemmille puhumaan että tämän just hankitun
(kalliin) adsl:n lisäksi vielä pitäs maksaa pelaamisesta bonusta. Onhan tälläsiä hm... sponsoroivia vanhempia tietysti. Tietysti jos on job, niin no prob...
Haluan kyllä tietää montako rosenttia ff-faneista pelaa sitten tätä
FFXI:tä. Kyllä se luku muuttuisi varmasti, jos ei laitettaisi tuota
kuukausimaksua, vaikka se on nettiropejen yleinen käytäntö.
En nyt menisi tuomitsemaan peliä ennen kuin saan parempaa infoa. On kuitenkin hyvin epätodennäköistä, että tulen sitä itse ikinä hommaamaan. Niin hirveesti siihen taitaa mennä rahaa. Ei muuten, mutta se pleikkarin nettiyhteys on varmasti älyttömän kallis. Tiestkallekkin se tulee, mutta tälläisellä ruhjulla sitä ei pyöritetä. Jos nyt kuitenkin peli vaikuttaa hyvältä ja se uusi konekkin rantautuu tähän lähistölle niin voisihan sitä kokeilla. Jos kk maksu on tuo 7$ niin ei se kovin pahalta tunnu edes tälläisestä sossupummista. Eniten ehkä häiritsee tuo kommunikointi. Sitä haluaisi kovasti käydä sosiaalisiakin tapahtumia pelissä, mutta enkku ei ole niin hyvä, että kirjoittaisin sitä tarpeeksi nopeasti, sujuvasti tai selkeästi tehdäkseni siitä mieluisaa. *sad* Mutta katsellaan ja odotellan, sieltä voi tulla mukavia ylläreitäkin.
Ja offtopic aiheeseemme: Jos FFXII on todellakin jotain Tacticsin tyylistä niin minä hyppään kattoon onnesta ja leijailen kaksi vuotta pilvillä. *huokaa* Toivottavasti näin olisi. *ei ole kyllä päässyt tacticsia hakkaamaan*
Minun mielestäni FFXI olisi saanut pysyä ihan tavallisena pleikka 2 pelinä. Nettipeli tuntuu pilaavan koko sarjan. Mutta onhan se ihan mielenkiintoista nähdä mitä siitä sitten tulee. Muista final fantasyistä haluan kyllä ihan entisen laisia.
Onhan tuo uusi FF jonkinlaista vaihtelua tavalliseen FF putkeen verrattuna. Eipä pääse kukaan enää sanomaan, että taas putkahti ulos samanlainen Finali rahastus.
Siltikin tuo kuukausimaksu ja ikuisuuksiin venyvä Euroopan julkaisuaika ovat pahoja floppeja, ainakin jos ajatellaan että haluanko minä hankkia sitä. Sinne joskus 2004 vuoteen mennessä on varmasti tullut FF:ää paljon parempia ja hienompia nettiropeja, jotka ovat luultavasti kuukausimaksuttomiakin (elleivät sitten kehity aivan ylisuosituksi), joten miksi enää ostaa FF:ää? Ei se nyt niin erikoinen ole, että semmoisesta haluaisi ruveta mitään säännöllisesti maksamaan, varsinkaan enää minään 2004 vuonna.
psaijai
20.9.2002, 22:43:39
Tää on vähän kaks piippunen juttu. Kun itse kuulin ensimmäisen kerran FFXI:stä ja siitä että se on nettipeli en ollut yhtään innoissani kuten yleensä olin ollut saatuani tietoon uudesta FF pelistä.
Tavallaan minua kiinnostaa nähdä mitenkä Final Fantasy pärjää nettipelinä. Itselläni tuskin tulee olemaan varaa sen pelaamiseen tai pitää nyt katsoa mitenkä se homma hoituu. Sehän kuitenkin on varmaa että peli pitää ostaa ja sen lisäksi kovalevyä ja modeemia PS2:n jos haluaa pelata kyseistä peliä. Kuukausimaksuna menis nyt joku 10€ koska ei sitä kuitenkaan paria kolmea kuukautta enempää tule pelattua ja jos eka kuukausi on ilmainen niinkuin Japanissa niin siinä ajassahan ehtii pelata pelin jo läpi eikä tarvii maksaa mitään pelaamisesta koska yötäpäivää kuitenkin pelataan ja kuukausi riittää vallan mainiosti. :D Toivottavasti pelissä pystyy hyödyntämään PS2:n kautta nykyista ADSL liittymää niin ei tarvitsisi maksaa lisää puhelilaskuja sen takia.
PC:llä kyseisen pelin pelaaminen ei tule onnistumaan koska koneen tehot eivät riitä ja 5:n gigan kovalevytarve on mielestäni ihan liian iso. Nykyisin se tosin olisi mahdollinen mutta koska koneen tehot eivät riitä niin silloin on vähän vaikea pelata.
Tulevaisuus näyttää mitä tulee tapahtumaan mutta eiköhän se ole varmaa että Square ei tässä ainakaan tappiota tee ja sehän on pääasia jotta saadaan sitten niitä "tavallisia" loistavia konsoli pelejä jatkossakin.
Jiriki
21.9.2002, 20:40:38
Alkujaan kirjoittanut psaijai
PC:llä kyseisen pelin pelaaminen ei tule onnistumaan koska koneen tehot eivät riitä ja 5:n gigan kovalevytarve on mielestäni ihan liian iso. Nykyisin se tosin olisi mahdollinen....
Hm... 5 gigaa on jo kova sana, mutta onneksi se ei minua haittaa.
Otan kuitenkin osaa niiden puolesta joilla ei kovo riitä(tv.
kokemusta on) Kuitenkin ajattelin, että varmaan on aika
paljon matskua siinä pelissä kun noin paljon kovoa syö.
...mutta koska koneen tehot eivät riitä niin silloin on vähän vaikea pelata.
Aiai, toi on paha paha paikka. Jos saisin nyt päivittyä konetta, niin
ehkä pääsisinkin pelailemaan. Viimeinen päivitys oli 2 years ago....
Roakel
23.9.2002, 15:17:09
Minua kiinosta tietää minkälainen netti peli se FFXI sitten on, mutta en usko että hankin sen. Minullakaan ei ollut sellainen olo että jaksaisi odottaa kyseista peliä kuten muita Final Fantaseja odotellessa. Kun pelistä pitää vielä maksaa kuukausi maksu niin ei kiitos.
Zippor
23.9.2002, 17:43:29
Joo, ihan Ähläm idea Squarelta, ja muutenkin se olisi ihan varmana joku diablon tyylinen, joke on ihan FROM A***.
Ja muutenkin tulee maksamaan muutenkin liikaa jos aikoo ostaa sen PS2:lle.
Olisi mukavempaa saada vähän järkevämpi posti. -Roa ;)
aeris2
24.9.2002, 10:44:25
Jos FFXI tulis vähän halvemmaks, saattasin hankkia sen, ja netin, mut tällä menolla ei ole mitään järkeä pistää hillittömästi rahaa vaan siihen et saat online Final Fantasyn.... Ennemmin ootan FFXII:tä.
Kuulin jostain et tulis maksaa jotain dollarin verran kun teet hahmon sinne, onko teidän mielestä rahastusta?
Niera Kuuranpoika
25.9.2002, 18:14:27
Ensimmäinen hahmo on ilmainen, mutta jos teet lisää hahmoja, joudut maksamaan niistä, mikä on ihan ymmärrettävää, onhan servereillä kuitenkin rajallisesti tilaa, ja käsittääkseni kaikki hahmodata yms. tallennetaan serverille eikä esim. muistikortille tai PS2:n kiintolevylle. En nyt muista hintaa, mutta ei muutama euro extra-hahmosta paljolta kuulosta, kukapa nyt tekisikään itselleen mitään armeijaa. ;D Ja hahmoluokkaahan pystyy pelin aikana vaihtamaan, joten senkään takia ei joudu uutta hahmoa luomaan.
Tosin nyt on pyörinyt huhuja siitä ettei FFXI:tä välttämättä edes julkaistaisi USA:ssa, ainakaan PS2:lla, mikä tarkoittaisi ettei sitä sitten Euroopassakaan nähtäisi. Tosin tämähän on vain huhua, kuulemma peräisin EGM-lehdestä, ja ainahan on mahdollista että PC-versio rantautuu länsimarkkinoillekin.
En mä kyllä aio ostaa mitään uusia FF:iä, jos niitä pitää kerran netissä pelata. Ennemmin olis silleen, et se netti olis sellanen lisähommeli tai vastaava, esim siellä vois auttaa joitain ja vaihdella esineitä jne. Mut ei se oo kivaa jos pitää koko ajan netissä pelata, rahathan siinä mänöö ja hyvinkin äkkiä.
No, onneks on tulossa Kingdom Hearts joka lievittää sitten Roolipeli-himoani. :)
Z-e-r-o
29.9.2002, 11:20:36
ahahah ei se nyt niin paljon maksa.
Esim jos on kotona jo jonkin sortin laajakaistayhteys ei niistä muitten operaattoreiden laajakaista hömpästä tarvi edes puhua.
Ja koska minulla on laajakaistayhteys niin pelaamisesta ei tule kun se 8-10 euron maksu kk joten ei tuo minulle niin hirveästi maksa. :D
Ja muuten Kindom Hearts ei ole roolipeli ennemminkin roolipeli elementeillä höystetty hack'n slash.'
(kaikki perusasiat ovat teitenkin kunnossa kuten musiikki, grafiikka, tarina, Sephirothin paluu jne.)
Ja minä muutenkin odotan varmaan tuota PC versiota koska itselläni on tarpeeksi hyvä PC pöyrittämään kaikkia nykypelejä.
Ostan PS2:teen netin vain siinä tapauksessa jos sille tulee muitakin laatupelejä.
(ja sitäpaitsi kyllä Sony on ainakin luvannut PS2 suomeen toisin kuin Xbox jonka mukaan suomi ei kuulu eurooppaan ja Xbox:in nettiyhteyttä ei nähdä ainakaan vielä 2003)
Ilezki
29.9.2002, 11:52:18
FF XI.. NettiRPG jonkalaista en ole itse ainakaan vielä nähnyt.
Tämä peli kiinnostaa minua aika paljon. Uuden koneeni turvin se pyörii kuin vettä vaan, vaikka varmaan joudun luopumaan muutamasta rakkaasta pelistä että se tulee mahtumaan kovolleni. Eli tästä näemme jo että minä olen ostamassa sen. Erittäin mukavaa, FF Palaa taas Puuceelle, ja toivon mukaan pysyy jatkossakin.
Luin tässä taannoin IGN:ästä kuuden sivun pituisen dokumentin FF XI:stä, ja se antoi lopullisen kipinän päätökselleni. Kaikki keskustelusysteemin, eleet, Chocobot, jopa taistelusysteemi joissain määrin antavat aihetta ostaa peli. Jobit parantavat vielä. Ja koska pelaajantappaminen ei ole sallittua voi rauhassa kierrellä ympäriinsä ilman sitä pelkoa, että joku tauno alkaa seuraamaan ja sitten tappaa jollain loitsulla kun itse kirjoittaa viestiä.
Pelin graafinen puoli on minun silmiini niin upeaa, että sydän pakahtuu, ja musiikit ovat loistavia vaikka harmillisen vähän niistä on itse herra Uematsun säveltämiä, mutta hyviä ne silti ovat. Myöskin pelattavuus tuntuu siinä olevan kehitelty huippuunsa, joten sen pelaaminen on varmasti helppoa ja mukavaa. Myöskin kaikki kaupat ovat suunniteltu hyvin, ja tulevat varmasti toimimaan. Sitten tämä "Seurue (Party, [Parti])"-systeemi on hyvin toteutettu. Kaikki siinä tuntuu olevan loppuun asti hiottua ja hyvin toimivaa. Tietenkin on bugeja, mutta tietokoneversion kun aion hankkia, niin ainahan saa patcheja.
Tämä rahapuoli onkin sitten hiukan kinkkinen asia. Ymmärrän kyllä kuukausimaksut oikein hyvin, suurien servereiden pyörittäminen maksaa. Koska kiinteän yhteyden omaan, niin ei minun tarvitse ruveta minuuttimaksuja onneksi maksamaan. Se hiukan jarruttaa ajatusta, että toisesta hahmosta joutuu maksamaan. Monen ihmisen ostopäätökseen se on varmasti jarruttava tekijä, mutta loppujenlopuksi se on ymmärrettävää. Serverin pyöritys maksaa edelleenkin sitä rahaa, jonka takia hahmodatan vaihtaminen on sen maksun arvoinen. Oikeastaan sen pitäminen serverillä, eikä kovalevyllä tai muistikortilla on hyvä asia, jolloin ei esimerkiksi tarvitse ollenkaan odottaa, että kone saa yhteyden toisen pelaajan koneeseen että saa hahmodatan näkyviin, vaan kaikki tulee äkkiä jo yhteydessä olevasta pääserveristä, ja lagia esiintyy vähemmän.
Minun päätän ei loppujenlopuksi huimaa jonkun 10€:n kuukausimaksu jos peli on hyvä. Senhän saa päättää sen ilmaisen kuukauden aikana, ja toki nyt tuollaisen rahasumman viitsii hyvästä nettiropesta maksaa.
Se, että XI tulee myös PS2:hdelle on hölmö päätös. Siihen joutuu ostamaan kaiken maailman lisäosia jotka tulevat hintaviksi, ja bugeja ei voi korjata muutakuin ostamalla uuden kopion pelistä. myöskin kommunikointi tulee olemaan vaikeaa ilman mitään usb-näppistä. Olen nimittäin kuullut, että PS2:hden version ja PC-version käyttäjät voivat kommunikoida ja pelata keskenään. Se on hyvä puoli, mutta PS2:hden käyttäjämäärä on varmasti puolta pienempi.
Mutta loppujenlopuksi kaikista pikkupuutteistaan huolimatta XI:stä tulee varmasti hyvä Nettirope täällä euroopassa (ainakin Pc-versiosta) ja minä mitä todennäköisemmin tulen sen sitten joskus hankkimaan. Minun päätäni eivät muutaman kympin maksut huimaa.
timmy87
30.9.2002, 7:45:07
Ihan hyvä veto Squarelta pistää seuraava FF eli 11 nettiin.
Kyllähän siin on joku kuukausimaksu mut ei se vissii paljo ees ollu.
Kyl mie ainakin ostan varmaa ne netti systeemit sun muut et pääsee pelaamaa sitä pelii.
Mut iha hyvä ettei square jatka niitten nettipelien tekoa sentään
minään massa tuotantona et, onneks ne seuraavat on
sit taas iha oneplayer-pelei.
Miulla on muute just FF-tactics oelaamisen alla,en mie ainakaan
ton pelin perusteella haluis et FF12 tulis tollane tactics-versio.
Chastity Rowan
30.9.2002, 8:23:43
Toivosin todellakin että ko. ffxi olisi samanlainen kuin edellisetkin koska minulla ei ainakaan ole varaa ostaa pleikka 2 netti yhteyttä.
On ärsyttävää kun kamut kehuu sillä että nyt oon tehny oman hahmon ffxi ja kohta rupeen pelaamaan sitä. Muuten se näyttäisi olevan todella upea peli koska siinä pystyy luomaan oman hahmon ja tekemään siitä ihan minkä vaan haluaa ja toivon todellakin että siitä tulisi samanlainen, kuin esim. ffx.
Sääliksi käy itseäni ja muita kohtalotovereita jotka jäävät ilman ffxi:tä kun ei ole varaa netti yhteyksiin. :(
Liquid
7.10.2002, 18:29:31
En oo koskaan ollu mikään nettipelaaja, joten ei kyl innosta sellanen ajatus et ff tulis joku nettiversio. Kyllä rahaa varmaankin riittäisi mut, en mä ainakaan ffxi osta!
Mä jään ainakin odottelemaan ffxii, jospa se olis ihan perinteinen!
Minä en ole jaksanut Final Fantasy XI:llä paljoakaan päätäni vaivata, sillä en kuitenkaan pääse kyseiseen peliin koskaan käsiksi. En ole ikinä nettipeleistä pahemmin pitänyt, ja vaikka kyseessä onkin FF, en ala siitäkään huolimatta rahojani moiseen tuhlaamaan. Onhan se varmasti upea peli, mutta jää luultavasti väliin minulta. =)
Hm. Sattuuko joku tietämään, miten nopeasti FFXI:n jälkeen FFXII ilmestyy? Koska tuskinpa kannattaa alkaa FFXI:ään tutustumaan, jos ne ilmestyvät kovinkin lähekkäin. FFXI tarvitsisi aikaa, ja paljon.
Siis mitä mitä täh!? kyllä nyt Vit**taa kuulin sit nyt vasta että ffxi ei voi pelata jos ei oo nettii...siis eihän siin oo mitään järkee..pilata nyt maailman parhaan pelin idea!!! oikeesti...petyin kyllä erittäin paljon.. :( en olis uskonu et square tekee noin ison mokan,eihän se sen pelin tekijän idea varmasti ollut..vaan itse squaren.siis eihän siinä ole mitään järkeä "rajata" käyttäjäryhmä niille kenellä on rikkat vanhemmat ja niihin joilla ei ole varaa..unbelievable!en vieläkään jaksa uskoa tätä todeksi
Tietenkin ffxi kiinnostaa,onhan se final fantasy..ja pakko-ostos ainakin jossain vaiheessa..kai
Itselläni ei kyllä heti ole varaa noin isoihin hankintoihin..kun ei edes puhelinyhteyttä ole.langattomaan yhteyteen olis kyllä mahdollisuus muttei ps2:een varmaan saa,VAI ONKO KELLÄÄN TIETOA KYSEISESTÄ ASIASTA?? :huh: ja jos siinä on vielä joku S******n kuukausimaksu ni huh huh! en viitsisi edes mainita vanhemmilleni asiasta sillä vastaus olisi että ei..
Toivoa vaan voi että ffxii ei tule olemaan pettymys!
Koska muuten ffxi ilmestyy?? tell me..
Niera Kuuranpoika
29.10.2002, 18:25:51
en olis uskonu et square tekee noin ison mokan,eihän se sen pelin tekijän idea varmasti ollut..vaan itse squaren
Mikäli "pelin tekijällä" viittaat sarjan luojaan Hironobu Sakaguchiin niin olet väärässä. Mieshän on itse innokas Everquest-pelaaja ja on sanonut olevansa innoissaan netti-FF:stä.
Safir
29.10.2002, 18:44:06
Juu ei kinnosta. Ensin olin ihan innoissani, kun kuuulin uuden Final Fantasyn tulevan. Tiltistä kai sen kuulin. Noh, sitten kun kun kuulin sen olevan nettirope nin johan innostus laski. En aio missään nimessä ostaa sitä. Ensinnäkään en ole nuiden n-ropejen ylimmäinen ystävä.
Mielestäni siinä ei ole oikeastaan kovinkaan järkeä netissä pelata. Olisin toivonut ihan tavallista kunnon vaikapa ps2 tulevaa, mutta kun ei. Tarkoitan siis ihan tavallista, en mitään himputin nettirolipeliä.
Aiitähän jopa pitää maksaa, että pääsee pelamaan. Ei juma, minen rupea maksamaan siitä että saisin pelta ff:ää. En missää nimessä. Oon näes pihi. :>
Onneksi ne eivät enemää sellaisia tee. Muuten saisivat eräältä suomalaiselta ff-fanilta hyyvin kiukkuisen haukkuma kirjeen. >:)
Leviathan
30.10.2002, 9:51:03
Tuo kiinnostaa jos se tulee PC:lle. Tosin tuo kuukausi maksu juttu jo vähentää innostustani. No en ole varma ostanko peliä mutta näillä näkymin en. Sitten täytyy yrittää jaksaa seuraavan FF pelin tuloon asti ja se odotus nyt sentään varmaankin palkitaan paremmin.