View Full Version : Dracula
WonderAndy
19.1.2005, 8:13:38
En löytänyt tälle kirjalle topiikkia etsinnän kautta, mutta jos tämmöinen on, niin lukkoon vaan.
Homman nimi on siis ihan niin kuin otsikko sanoo, Dracula-kirjasta juttua. Mitä mieltä siitä ollaan ja onko täällä paljonkin sen lukijoita.
Itse en voi muuta kuin kehua kyseistä teosta. Se on todella nykyaikainen, vaikka onkin kirjoitettu jo 1800-luvun lopulla. Luen sitä parhaillaan toista kertaa lävitse ja aion kirjoittaa siitä äikän ysikurssille kirjallisuusesseen. Kauhuromaanina paras lukemistani, eikä voittajaa näy lähimaillakaan. Tämä todella rokkaa.
Ceassa
19.1.2005, 12:45:11
Kyllähän tuo kyseinen kirja hyllystä löytyy ja on se pari kertaa tullut lukaistuakin. Klassikkoteos, johon jokaisen aihepiiristä kiinnostuneen (ja miksei muidenkin) kannattaisi kyllä ehdottomasti tutustua. :)
Minusta kirja oli jopa yllättävän karmiva. Dracula oli toki tuttu käsite jo kauan ennen kuin itse tarinaan koskin, ja odotin kirjalta lähinnä jotain - noh, vaisumpaa kerrontaa ja tietynlaista alkukantaisuutta, onhan teos kuitenkin jo melko ikivanha. Teksti oli kuitenkin häkellyttävän ns. nykyaikaista, kuten WonderAndy jo ilmaisikin, ja itse vampyyrimyyttiä käytettiin erinomaisena tehokeinona lukijan pelottelussa. Tarina onnistui pitämään otteessaan loppuun saakka ja kyllähän sitä parina seuraavana yönä tuli nähtyä hassuja vamppyyriaiheisia painajaiskuvia, kirja onnistui vaikuttamaan jopa noin syvästi. ^^
Dracula ei lukeudu parhaisiin lukemiini kirjoihin, mutta se on niitä teoksia jotka kuuluivat listaani "pakkolukemiset". Eritoten kaikille vampyyreista kiinnostuneille voin lämpimästi suositella tätä kirjaa, onhan kyseessä kuitenkin tuo takuulla maailman kuuluisin piikkihammas ja uskon että jokainen on hänestä joskus kuullut. Erittäin kiehtova tarina, ja vaikka Dracula onkin monissa piireissä jo ihan liian loppuunkaluttu aihe, niin tuo kirja josta kaikki sai alkunsa on kyllä aina lukemisen arvoinen.
Kuroi Tenshi
24.1.2005, 14:26:24
Olen lukenut Draculan ja pidin siitä. Luin sen joskus pari vuotta sitten. Silloin ajattelin, että se on kuitenkin tylsä kirjavanhus, mutta yllätyin positiivisesti lukiessani. Olen muistaakseni lukenut sen kahdesti tai kolmesti, ja nyt voisin lukea vielä uudestaankin.
Se on hauskaa, koska ennen ei tajunnut joissain esim. elokuvissa joitain asioita, mutta nyt monet jutut aukeavat kun on lukenut Draculan. Sehän on kuitenkin vaikuttanut moneen asiaan ja monessa paikassa siitä otetaan vaikutteita. Tosin nuo valaistumiset koin suurimmaks osaks hieman sen jälkeen kun olin lukenut sen...
Itse tarinasta en kuitenkaan kovin paljon muista, erinäisiä pätkiä vain. Mikä on harmittavaa, koska pidin siitä. Täytyy todellakin lukea se uudestaan. Heti niiden muiden kirjojen jälkeen jotka olen suunnitellut lukevani. Huhhuh. Niitä kasaantuu. :eh:
Necrofobia
24.1.2005, 17:25:26
Jos kyseessä on Bram Stokerin Dracula niin voisin sanoa että se on hyvä, lähes mestariteos. Legendaarinen teos, josta on tehty elokuvia ties kuinka monta. Vampyyrit ja kauhu ovat lähellä sydäntä, joten tämä oli juuri minulle. Vaikka toisaalta, kirja ei varsinaisesti kauhua sisälläkään, ehkä jonkin muotoista mutta ei kovin näkyvää sellaista.
Joo, myönnetään, klassikko teos jo siitä päätellen että se on kestänyt ajan hampaat hyvin. Voisin myös allekirjoittaa Andyn sanomat että se on hyvinkin moderni. Ainoa huonopuoli oli se että tiesin jo juonen ennaltaan mutta joka tapauksessa hyvä teos. Suosittelen kaikille joita lukeminen kiinnostaa ja vaikka ei kiinnostaisikaan niin kannattaa silti lukea, ihan vain yleissivistyksen kasvatuksen vuoksi.