View Full Version : Lautapelit
yksisiipi
5.8.2002, 9:38:43
Mitä lautapelejä olette mielellänne pelanneet ja mitä omistatte?
Minulla ei tällä hetkellä ole kuin mahtava fantasiataistelupeli Talisman. Ostinkohan sen 7 vuotta sitten Kirjakaupasta ja sitä on tullut pelattua melko paljon.
Hero Questia olen pelannut serkkuni, ja viimeksi kavereideni kanssa yhden roolipelisession sijasta pelasimmekin HQ:a. Pirun mainio peli. Mistäköhän sen saisi?
Viimeksi Ropeconissa kaverini osti pelin by Steve Jackson: Illuminati. Pelissä valloitetaan Suomenmaata salaseuroin. Ei voi muuta sanoa kuin että hauska ja mielenkiintoinen peli.
AlkoTanko
5.8.2002, 14:11:14
Tuo HQ on todella aivan huippu. Itselläni on siitä jämät jäljellä plus Noitaherran Paluu-lisäosan juttuja. Kellarilinnakettakin olen joskus pelaillut.
Space Crusader on myös tykkiä kamaa, sille kävi vain samoin kuin HQ:lle eli meni paskaksi. Pahus.
Warhammeria olen katsellut mielenkiinnolla, mutta rahat eivät ihan anna myöten...
Pienempänä tuli pelailtua Hero Questia ja Space Crusaderia. Spacessa oli muistaakseni niin monimutkaiset säännöt etten niitä ikinä kunnolla oppinut.
Vieläkin varastossa pölyttymässä noi pelit mutta kun puuttuu niin tuhottomasti nappuloita ja muuta sälää.
kawaii-chan
5.8.2002, 16:10:07
No mä oon natiaisena tietty pelannu perus-Afrikan tähdet läpi ja niin edelleen.. Nykyään pelaan Monopolia =D
Kaveri tosin pelaa D&D:n kolmatta edittiä, ja tekisi mieli mennä mukaan... Ottaiskohan se mut?
Dragonic
5.8.2002, 16:14:43
Itse omistan Hero questin. Son loistava peli :D
tosin siinä hahmolapussa lukee (siis siinä missä on Barbaari, kääpiö yms.) lukee haltian kohdalla "Haltija" :P
Ja tottahan toki AD&D voi AINA(!) luottaa! pelailen sitä yhdellä kamulla...
Eipä niitä muita kummempia olekkaan.
HQ on yksi suosikeistani...
Space Crusaderssia oon pelannu joskus jollain kaverillani päivän verran ja muistaakseni oli ihan ok peli.
Ja Mordheimiä oon pelaillu jonkin verta (ei varmaankaan lasketa lautapeliks).
Nykyään tuleekin vaan maalailtua Mordheim figuja, ei juurikaan pelailtua niillä.
mogvisti
15.5.2004, 21:22:45
Omistan muutamia lautapelejä. No, tietenkin omista Shakin ( löytyy varmaan jokaisen kotoa, joka on vähänkin sivistynyt =) ) ja sitten löytyy jotain ihmeen pelejä, mm. Connection, Game of life, mastermind ( erittäin hyvä peli )ja Sphinx.
Kyllä noita lautapelejä tulee pelattua joskus, kun on vaikka ukkonen eikä oo koneet seinässä ( :prkl: kun ei oo ukkosenjohdatinta ). Samperi pitäis hommata Monopoly!
Nitromethane
15.5.2004, 23:28:20
Tällä hetkellä en taida omistaa muita lautapelejä kuin Monopolyn, joka muuten mielestäni paras lautapeli mitä on koskaan tehty. Pienempänä omistin tietenkin enemmälti lautapelejä, mutta iän karttuessa ne ovat alkaneet jo jäämään pikkuveljelleni joka tykkää niitä pelailla, mutta eihän se ikä tietenkään estä minuakaan lautapelejä pelaamasta. :)
Itselläni on hirveästi turhia lautapelejä kuten: Monopoly, tammi, kimple, prätkähiiret ja hitosti kaikkea turhia joita vanhemmat ostelivat joululahjoiksi kun olin pienempi...Ironista sinänsä ettei yhtäkään ole avattu ainakaan kolmeen vuoteen...
Natsenatu
16.5.2004, 20:22:12
Kävin katsastamassa tilanteen ja satuin löytämään shakin,Cluedon,Aliaksen,Trivial Pursuit Perhepainoksen,Junior Aliaksen,tammen,myllyn,Spider-Man-lautapelin,Prätkähiiri-lautapelin,sekä tietysti Pingu-lautapelin (mikä nyt olikaan,no en muista,mitä nyt sattui lojumaan muhkean rojukasan alimmaisena). Onpas mielenkiintoista... Ovat useimmat vähän huonokuntoisia ja kaikenlaista korttia ja noppaa puuttuu monestakin pelistä. Ei se juuri kuitenkaan hetkauta kun niitä tulee pelattua harva se päivä. Viimeksi taisin avata tuon Cluedonkin... vuosi sitten. Jälleen mielenkiintoista *huokaus*. Voisihan sitä vilkaista missä kunnossa se on nyt ja onko sisko taas hukannut muutaman kortin.
No mulla on kaksi peli jotka ostin muutama vuosi sitten ja pelaan niitä vieläkin. Ne on (legendaarinen) Monopoly ja Hotelli. Monopolyn kaikki varmaan tuntee ja Hotelli-pelissä pitää ostaa kiinteistöjä ja lajentaa niitä niin että niistä tullee kalliita huippu hotelleja ja sitten voittaa kun muut on konkurssissa. :P
Niera Kuuranpoika
21.5.2004, 16:51:36
Itseltäni löytyy Afrikan tähti, tammi, halma, mylly ja Hero Quest. Eipä noita ole pitkiin aikoihin tullut pelattua, paitsi jokin aika sitten tuli tyttöystävän kanssa verestettyä muistoja Afrikan tähden tiimoilta. Hauska pelihän se on edelleen. Hero Quest oli myös legendaarinen peli aikoinaan, sääli vain ettei ole ollut isompaa porukkaa jolla sitä olisi voinut pelata. Kaverin kanssa sitä tuli aikoinaan pelattua, mutta useammalla pelaajalla se olisi paljon hauskempaa.
On Monopoly,Columbus, Shakki, Othelle, Afrikan Tähti, Prätkä hiiret, Taikakengät(tai saappaat), Tom&Jerry, Kimble ja nälkäiset krokot. En muista muita tähän hätään. Ainaskin noitten pelejen ylpeä omistaja olen. Varmaan eniten on tullut tahkottu Monopolyä. Prätkähiiret oli kova sana, kun olin pienempi ja pelikin oli ihan hyvä, etittiin rikollisia taloista :D. Tom&Jerry pelistä on ainut muisto, että kaveri suuttu ihan helvetisti aina, kun hävis siinä! Lautapelejä ei tosin ole tullut pelattua vuoteen, vaikka mieli tekisi. Shakki on varmaan noista ainut jota saattaisin pelata, olen siinä aika haka :D
Jaakkima
22.5.2004, 12:15:27
Tällä hetkellä omistan Monopolyn jota pellaan jos muita pelaajia löytyy.
Pelaan myös mielelläni Trivial Pursuittia joka pitäs ostaa kuhan tulloo uus painos. Noh onhan sitten näitä klassisia omana kuten tammi, shakki yms. ja sitten löytyy neljän suora joita kaikkia pelaan jos siltä tuntuu.
Lautapelit on söpöjä. <3
Minä omistan niitä ihan valtavan kasan, kyllä tuolta taitaa ainakin 30 peliä löytyä. On Monopolia, Nallen eväsretkeä, Muuttuvaa labyrinttiä ja vaikka mitä. Erilaisia palapelejä ja muistipelejä löytyy sitten vielä tuplasti enemmän, minä olen melkein hyvä niissä.
Pelailen niitä nykyäänkin vielä kovin mielelläni, harvoin vaan kukaan tahtoo pelata. Yleisin vastaus on, että lautapelit on lapsellisia ja eikö nyt luettaisi mielummin tuota uusinta Demiä? Mutta jos joku suostuu kanssani pelaamaan, niin olen maailman onnellisin.
Lempipeli on Monopoli. Olen siinä ihan luvattoman huono, mutta en koskaan suostu myöntämään tappiotani. Sitä on tullut pelattua joskus 30 tuntia putkeen. Olisi varmaan jatkunut pidempäänkin, mutta partnerini luovutti. [Jotain iloa pitää saada tähänkin elämään. ;__;] Afrikan tähti on myös kiva, vaikka vihaankin joutua sinne pienelle saarelle rahattomana.
Shakki on hieno peli, vaikka en ymmärrä, miten onnistun aina häviämään siinä. Rawr. Vielä minä joskus.
Sergei Susi
1.6.2004, 9:17:46
Pictionary, Trivial Pursuit ja Monopoly ovat ehdottoman hyviä! Monopolissa on myös helppo huijata... :D Meillä on myös Pekingin mysteerit, josta voi pelata vain yhtä mysteeriä, ja HQ, jonka sääntöjä en osaa sääntökirjan puutteessa. (Voiko joku kertoa?)
Hyvin mielelläänhän sitä pelailee nyt vaikka mitä lautapeliä, kunhan vain on mukavaa seuraa. Viimeksi kun olin parin hyvän kaverin luona käymässä, keksittiin yllättäen pelata Totta vai Tarua. Ihan hauskaa ajan vietettä.
Täytyy kuitenkin mainita, että kyllähän tuo Hero Quest on paras pelaamani lautapeli. Siitä on kylläkin aikaa, kun pelasin viimeksi. ...taisi olla viime kesänä bänditreenien lomassa.
Ja onhan tuo yksisiiven mainitsema Talisman hyvinkin tuttu. Pidemmän päälle aika tylsä peli, mutta voisihan sitä roolipelaamisen lomassa taas joskus kokeilla.
HQ ja Space Crusader ovat hienoja lautapelejä joskin ne menevät tiettävästi helpolla roskiskuntoon, plääh. Olen omistanut molemmat, jäljellä on vain pari muovipalaa ja pölyä.
Tällä hetkellä ainoa lautapeli, joka minulla jäljellä, on Warhammer, joskin siinä tarvitaan monien pelaajien omistukset pelaamiseen, kun kaikilla on tavallisesti vain yhden rodun poppoota, tämä on Warhammerin huono puoli niiden v-mäisen hintan lisäksi, kun yksi kunnon ukko maksaa jotain 20-50 e. ja minusta se on kyllä hiemän liikaa yhdestä metallisesta/muovisesta hahmosta. Muuten peli on aivan mahtava, joskin aika vaikea. Sääntökirja jotain parisataa sivua... eikös kuulostakkin helpolta. Ongelmistaan huolimatta suosittelen tätä peliä lämpimästi niille, joilla on siihen varaa käyttää aikaa ja tuohta :D .
Trivial Pursuit on sellainen peli, jota aina innolla alkaa pelaamaan, ja sitten loppujen lopuksi minä lopetan sen kesken koska minua naurattaa liian paljon jotta voisin pelata sitä. Jännä vaikutus sillä. "Minkä lajin kultaa Mikko Jauhiainen voitti vuonna 1989?" "Noo... laitetaan nyt hakuammunnalla että.." "Väärin! Se oli melonta!" :P
Trivial Pursuit on sellainen peli, jota aina innolla alkaa pelaamaan, ja sitten loppujen lopuksi minä lopetan sen kesken koska minua naurattaa liian paljon jotta voisin pelata sitä. Jännä vaikutus sillä. "Minkä lajin kultaa Mikko Jauhiainen voitti vuonna 1989?" "Noo... laitetaan nyt hakuammunnalla että.." "Väärin! Se oli melonta!" :P
Totta. Trivial Pursuit on ihan loistava lautapeli. Sanoisin peräti että paras.
No sitten tietenkin on shakki ja backkamon, mutta ne painii ihan eri sarjassa.
Mut tähän lopuks täytyy viel sanoo, että lautapelit elävät ja tulevat elämään keskuudessamme vielä kauan :)
P.S: Minä vilpittömästi pidän lautapeleistä.
Mitäköhän tuosta hyllystä nyt löytyykään... Morddisloota löytyy (fantasiapelejen alehyllyltä, ostettiin kavereiden kanssa :shy: ) historianopettajani Space Crusade (tästä olen ylpeä), suomennettu Taru Sormusten Herrasta the lautapeli, ja muista hyllyistä löytyy vaikka mitä. Muutamaa noista on tullut pelattuakin, Space Crusadea tottakai paljon, mutta Morddista isompikin kasa kun Fantsulassa vielä kampanja pyöri vähän aikaa sitten. THS:ää pitäisi taas kavereiden kanssa pelata, aivan nerokas peli. ;) Ja *vilkaisee työpöydälleen* Warhammereita. Näkyisiköhän sitä pöytääkin tuolta alta jos vähän kaivaa..? Kuopion turnaus 5-6.6. on seuraavana, sinne siis! ;D
M1green1
3.6.2004, 0:20:14
Kyllä ne lautapelit ovat kyllä hyviä. Shakki on mielestäni paras, vaikka en ole siinä niin haka. Muita hyviä on esimerkiksi othello, monopoly, mastermind ja trivial pursuit. Näistä Hero questeista ja Space Marineista en nykyään oikeastaan välitä, mutta penskana kyllä pelasin. Oikeastaan kyllä leikin vain niillä ukkeleilla silloin...Mutta jooh, on nämä lautapelit hyvää ajanvietettä, varsinkin ukkosella kun silloin ei ole yleensä mitään muuta tekemistä.
karpo90
6.6.2004, 19:55:55
Minä ja muttama kaverini pelataan roolipelejä aika ahnaasti läpi vuoden mm. Talismania, hero questia ja muuta sellaista, sekä D&D:täv aikkei se ole niinkään kovin lautapeli. Lautapelit, toisin kuin videopelit, kehittävät mielikuvitusta, kuten Talisman. Pidän erityisesti Talismanista, koska sen tarina on yksinkertainen ja kuitenkin niin laaja. En pidä jos hahmojen arvonnassa saan jonkun soturin tai temppeliritarin, koska sellaiset äijät ovat jo valmiiksi hyviä ja neuvokkaitta, sekä brutaaleja taisteloita. Kuitenkin papit, kauppiaat ja muut sellaiset ovat paljon kiinnostavempia ja niillä hahmoilla on tilaa kehittää. Kun olet kauppias (esimerkki) ja olet tietenkin heikko fyysisesti, voit parantaa asemaasi taktikoiden myymällä, ostamalla ja perimällä velkoja. Kun pelaan Talismania tai muuta peliä luon pohjan oikealle elämälle. Elikkä mitä tarkoitan on se että kun osaan taktikoida pelissä, osaan taktikoida oikeassakin elämässä! Kuitenkin VAROITUS!!! Älä missään nimessä sekoita peliä elämään. Minulla on huonoja muistoja siitä... :eh:
ijikemushi
6.6.2004, 21:51:10
Tulihan sitä kaiken maailan lautapelejä pelattua nuorena mutta nykyään on jäänyt vähän vähemmälle. Monopolia kyllä pelataan vieläkin. =) Muistan vielä kaikkia niitä lautapelejä mitä tuli pelailtua. Hiirenloukku, siilien kapina, stratego, kimble, master mind ja ties mitä. Pitäis varmaan etsiä pari halukasta kaveria ja pelata niitä joskus ihan urakalla ja muistella menneitä. Lautapelit on myös siitä käteviä että niitä on helpompi kuljettaa kuin konsoleita tai pc:tä. Ja toimivat ilman sähköäkin. :D
Mashimaro
7.6.2004, 16:10:30
Meillä on paljon vanhoja lautapelejä, suurin osa kumminkin huonoja.
Lempipelejäni ovat Scrabble ja shakki. Kyllä Cluedokin kelpaa.
Shakkia voin nykyään pelata yksinkin, kun saimme ilmatteeksi jostain ihme arpajaisista..hmm no sähkölaudan. Kuulostaa oudolta.
Mutta se on oikeestaan ihan hyvä, vaikeustasoa kun nostaa se menee kyllä ihan mahdottomaksi.
Ei sitäkään ole tullut pelattua viime aikoina.
Candice
7.6.2004, 18:44:56
Oijh, minä rakastan shakkia. Paitsi jos ympäristö tarjoaa pienetkin paineet niin minä häviän heti, mutta rakastan sitä siitä huolimatta. Mummoni sen minulle joskus opetti ja sitten minä varastin nuo nappulat ja nyt olen ihan unohtanut miten tuota pelataan. ^^
Toinen kiva, joka miulta löytyy on monopoli. Hitsi vie se on addiktoiva. Muistan kun istuttiin ystin kanssa kaksi vuorokautta lattialla ja tapeltiin erottajasta. Voiko tuota peliä oikeasti saada loppuun yhden päivän aikana?
Lisäksi on kalmankuja 13, prinsessa, manhattan ja Afrikan tähti. En vain tiedä missä nuo ovat. Voisi käydä kurkkaamassa jossain vaiheessa varastosta.
Lautapelit on todella hyviä seurapelejä. Pidän Trivial Pursuittia ja Monopolia kaikkein parhaimpina seurapeleinä. Aikaahan nuo tietty vaativat ja ei niitä kylläkään viitsi pelata jos on vain pari tuntia aikaa, mutta jos aikaa löytyy niin eikun noita pelaamaan.
Shakki on sitten kiva, jos on kahestaa kaverin kanssa ja ei ole muuta tekemistä. Olen vain todella huono shakissa ja yleensä sitten vain häviän sen.
Sitten osa näistä ns. perhe peleistä on kanssa ihan hauskoja. Etenkin Afrikan tähteä on todella kiva aina välillä pelata. Vaihtelu virkistää.
Lisäksi on kalmankuja 13.
Heh, minulta löytyy kanssa kyseinen peli kaapista. Erittäin mukava peli, kunhan vain jaksaa kasata pelilaudan kasaan. Tuo kun tuppaa olemaan välillä aika hankala kasata, etenkin jos osat ovat kuluneet.
Ikanan
10.6.2004, 12:44:34
Lautapelejä on tullut elämän aikana pelattua vaikka minkälaisia.Jotkut enemmän hauskoja ja jotkut vähemmän. Vähemmän hauskat pelit jäivät sitten joko vähemmälle pelaamiselle tai niihin keksittiin omia lisäsääntöjä. Yksi näistä huonoista lisäsäännöillä höystetyistä on ollut Taikalamppu. Itse pelin ideana oli etsiä aavikolta ja kiikuttaa se kotiin. Matkan varrella törmäsi sitten kameleihin, köysiin, puukkoihin ja vesileileihin, mitkä saattoi rosvojoukon tullessa vastaan menettää hetkessä. Pelattiin sitten siskon kanssa pari kertaa niin, että pelin tarkoituksena oli hankkia kotiin mahdollisimman paljon kameleita ja muita tavaroita. Eniten tavaroita kerännyt voitti.
Hauskoista peleistä muistan joskus lapsena kaverin luona pelaamani Kauhutalon (en varma tuosta nimestä). Siinä täytyi rakentaa pelialue Kalmankuja 13 -pelin tapaan (mukava peli, joskin häviän aina yhdeksän kertaa kymmenestä valitsin minkä taktiikan tahansa) ja mennä jonkin tornin huipulle. Aina välillä tornista sai pudotella pääkalloa, mikä sitten toivottavasti putosi vastustajan hahmon päälle. Muita hienoja pelejä oli sitten Afrikantähti, missä aloitimme kerran suosiolla uuden pelin kesken kaiken, kun kaveri löysi Afrikantähden ensimmäisestä kääntämästään ruudusta (neljä askelta kotoa). Me muut emme olleet ehtineet ottaa koko pelissä vielä askeltakaan. Vielä täytyy mainita lapsuuden parhaista peleistä Pekingin mysteerit. Sitä on pelattu vaikka kuinka usein enemmän ja vähemmän hyvällä pelionnella. Olen aina pitänyt niitä mysteereitä järjettömän hauskoina, sillä joissain ei pakolla ole muuta selvitettävää, kuin kuka siirsi Lady Cha Mingin kukkasta oven vasemmalta puolelta oven oikealle puolelle?
Nykyään pelisuosikkeihin kuuluu täälläkin monesti mainittu Trivial Pursuit, Monopoly, Kalmankuja 13 sekä yllä esittelemäni Pekingin Mysteerit.
Berrycake
10.6.2004, 17:19:42
Meikäläisen lautapelikokemukset eivät kyllä kenenkään tajuntaa räjäytä. Jotain fantasiapeliä olisi mukavaa pelata, mutta kun ei ole mitään hienoa peliä eikä varmaan paljon ketään kaveria kiinnostaisi moisia alkaa pelaamaankaan. Mutta siis jotain sellaista huvittaisi kuitenkin kokeilla.
Sen sijaan minulla on kuitenkin hyvin vankkaa kokemusta Afrikantähdestä ja Kimblestä. :eh: Niitä on tullut pelattua pentuna hullun lailla ja nykyisin vieläkin aina mummolassa serkkujen kanssa. Monopoli-ihmisiä minä en ole... en ole koskaan ymmärtänyt mikä siinä pelissä kiehtoo ihmisiä niin paljon. Tylsää. Plää!
Taisin viimekesänä pelata kaverini 10- vuotiaan pikkusiskon kanssa jotain hevospeliä, missä piti rakentaa omat tallit ja kasata sinne jotain hyviä hevosia... ja saada talli sitten menestymään. Pelissä oli varmaan puolet tytön omia sääntöjä niin se pelaaminen oli kyllä vähän mitä sattuu :3
Enpä ole kovin kummoinen lautapelifani.
Burnhill
8.7.2004, 0:29:07
Risk on pitkäaikainen kestosuosikki. Sitä jaksaa pelata aina kun porukkaa ja halua löytyy tarpeeksi. Maailman valloitus kahdella laudalla on niin suurta hupia, että se päihittää monet konsolipelit mennen tullen. Tunteetkin tässä pelissä nousee niin korkealle, että ne saattaa aiheuttaa fobiaa... esim. isoveljeni ei halunnut pelata kuukausiin Riskiä, koska "nopat olivat häntä vastaan". Mahtava peli ja suosittelen kaikille (ja nimenomaan lautapeliä, pc -versiot ovat halpoja kopioita.)
Pidän Trivial Pursuittia ja Monopolia kaikkein parhaimpina seurapeleinä.
Risk otetaan tosissaan (ainakin minä otan :D ja nämä ovat parempia seurapelejä siinä suhteessa. Trivial Pursuitia ei vaan voi pelata turhan usein, koska kysymysten vastaukset oppii todella nopeeta enkä usko, että jokaista pelikertaa varten ostetaan uudet kysymykset. Silloin tällöin kun tätäkin pelaillaan niin hauskanpidosta ei ainakaan ole puutetta.
Tokihan lautapelejä löytyy, viimeksi pelasin Focus nimistä peliä vain kaksi päivää sitten mökillä.
Lautikset ovatkin pirun hyvää ajanvietettä esim. sähkökatkojen aikana, tylsillä hetkillä, mökillä jne.
Focuksen lisäksi viimeksi kaveri luona pelasin (tadaa tadaa!) Hero Questia.
Tämä Games Workshopin (muistaakseni) tekemä peli on ihan kiva tosin noh....
Juoni on vetäisty viidessä minsassa, tekijä on luultavasti ollut henkilökohtaisilla tarpeillaan silloin.
Itse ainakin haukottelin rameasti kun kärtty pelinjohtajamme luki paperista pari riviä "taustoja".
Lahtuu puuhathan siinä ovat se pää asia, mutta ainakin itselläni peli alkoi naurattaa todella paljon, kun muut pelaajat olivat suurin uhka. Kaverit motittivat toisiaan jengillä örkkien täyttämään huoneeseen, jättivät kaverin kuolemaan metsästääkseen aarteita tai sitten vain tekivät diilin pelinjohtajan kanssa siitä, että pääsee ulos elossa, jos auttaa tappamaan "kaverit."
Ihan kiva mutta sääntöjärjestelmä on kyllä yksi iso porsaanreikä. :)
Roskapussi
13.7.2004, 18:05:29
Itse omistan Monopolyn, Cluenon ja Kalmankuja 13:sta.
Cluenossa on ideana selvittää kysymällä, että missä, millä ja kuka tappoi jonkun hyypiön. Ihan hauska peli, tosin kyllästyy aika äkkiä. En ole tainnut koskaan voittaa kyseisessä pelissä... ^.^
Monpoli on myöskin hyvä peli. Tosin peli kestää sen verran pitkään, että harvemmin sitä jaksaa loppuun asti. Joskus tuli paljonkin pelattua, nykyään en pelaa ollenkaan.
Meiltä löytyy joitakin ihan hyviä pelejä. Pane miljoona menemään, hotelli, Cluedo, Pekingin mysteerit, Afrikan tähti, Shakki, luonto Memory (muistipeli), Hero Questia pitäis kyllä päästä joskus pelaamaan, kaverilla on koneella sellanen paketti, missä on kasa jotain vanhoja pelejä ja löyty HQ. Se oli kyllä ihan syvältä koneella ku ei tyypit pääse tippuneitten kivien yli. :P
Trivial Pursuit löytyy kanssa, mut se on ihan loppuun pelattu peli. Monopoli pitäis kyllä sada, ku se on niin loistava peli.
Dezibeli
30.7.2004, 8:20:57
Minä olen aina pitänyt lautapeleistä, joten tässä vuosien varrella on ollut aikaa pelata ties mitä.
Suosikkejani taitavat olla:
Afrikan tähti - noku siinä saa paljon rahaa ja jalokiviä. Osa väittää tätä tylsäksi. Pyh, ne eivät vaan ymmärrä miten hauskaa on rikastua. Tätä pelattiin aina pienenä koko perheen kanssa, nykyään pelaan tätä lähinnä pikkusiskoni kanssa.
Cluedo - Ystäväni osti tämän ja me pienellä porukalla aina iltaisin kokoonnuimme hänen luokseen pelaamaan tätä. Lopulta hankin tämän itselleni ja jonkin aikaa pelailin tätä pikkusiskoni ja äitini kanssa. Sitten minusta tuli liian hyvä ja pelistä tylsä. Mainitsen tämän silti, sillä se oli hyvä peli silloin joskus.
Kimble - Ah, minulla on liikaa hyviä muistoja tästä yksinkertaisesta pelistä. Tätä on pelattu sisarusten ja kavereiden kanssa teltassa/mökillä tai erittäin pitkillä automatkoilla. Tylsä, mutta hyvässä porukassa pelatessa tästä tulee aivan loistava.
Monopoly - Rahaa! Joo, kiva peli vaikka en saa tätä koskaan loppuun asti pelattua. (Voisin melkeinpä mainita semmoisen pelin kuin Hotel, mutta naeh, enpä taida)
Pingu/Jäävuori/pingviini - en muista tuon pelin nimeä, mutta se on yksi maailman rasittavimmista! Yhden ystäväni kanssa pelaamme vieläkin tätä peliä, vaikka tämä on kaiketi suunnattu.. alle 11-vuotiaille? Se samperin jäävuori heiluu ja juuri kun olet laittamassa sitä toiseksi viimeistä pingviiniä paikalleen, niin sitten ne kaikki idiootti muoviklönttipingut putoavat. <3
Bulldog - hah, tätä pelaan myös sen saman ystävän kanssa, silloin kun on tylsää. Ei oikeasti, ei tämä peli edes ole hyvä, mutta silti me pelaamme tätä ja jännitämme, että milloin se tyhmä lelukoira herää ja puraisee.
Twister - Tätä peliä pelattiin silloin, kun yritimme nostaa luokkamme luokkahenkeä. Ei ollut muutakaan tekemistä, joten päätimme pelata tätä. Hauskaa oli.
Alias - Tätä peliä on tullut pelattua jo jonkin aikaa sen tietyn porukan kanssa. :)
Olen kiva ja jätin tuon listan lyhyeksi.
Squally-girl
22.9.2004, 17:09:55
Lautapelejäkin löytyy, mutta niitä tulee yleensä pelattua vain mökillä, mummolassa ja kotona silloin ku tulee vieraita jostain vähän kauempaa. Tietenkin on poikkeustapauksiakin.
Joo no kumminkin täss ois sitte muutama niistä:
-Alias
Ehdottomasti yksi lemppari peleistäni! Rakastan sananselitys pelejä. Ne on niin mukavia ja kaiken lisäx osaan selittää, jonkun verran (itsekehuja*).
-Othello
Tääki kuuluu mun kolmeen lempipeliin. Se on yksinkertainen, mutta sen parissa viihtyy. Usein pelataan kavereitten kanssa.
-ScatterGories
Ja tääki kuuluu vielä niihi mun lemppari peleihin. Tää on sellanen, että heitetään kirjain kirjain-nopalla ja sitte tietys ajas pitää keksii sanoja jotka alkaa sillä kirjaimella, mutta kyllä siinäki on rajoituksii esim. jokin kylmä esine tai urheilija. Kannattaa pelata. Siihen jää koukkuun.
-Shakki
Shakki on se ällipeli, jonka luulis kaikkien tietävän. Jos ei tiiä, niin nurkkaan vaan häpeämään! Itse pidän.
-Yatzy
Sitä mä pelaan aina vieraitten kans, jos on iso porukka.
-Afrikantähti
Luulis teiän tietävän tän pelin. Musta iha o.k, mutt en kyll sitä melkeen ikinä pelaa.
-Rotanloukku
Joskus pikkusiskon kans pelailen, mutt en usein.
-Monopoli
Se on huippu, mutt joskus kyll liian pitkästyttävä.
No eipä meillä noitten lisäx paljoo oo, mutt kyllä muutamii viel löytyy.
No se siitä.
Andros
24.9.2004, 23:24:24
Kaikkien aikojen paras lautapeli on ilman muuta Heroquest! Kaikille larpaajille, fantasian ystäville ja taikoihin kiinnostuneille sopiva peli. Kenttiä on monia. Tarinan voi itse päättää, pelinrakentaja päättää, missä örkit ovat, ja missä aartee odottavat. Muiden on pelattava läpi tarina, joko oma, tai valmiiksi keksitty. Haastetta riittä. Yhden oven takana voi odottaa 10 haarniskoitua örkkiä ja 2 gargoylea, joiden tappaminen voi käydä vaikeaksi pienelle kääpiölle, tai hoikalle haltialle. Sääli, ettei peliä enää löydy mistään. En itsekkään sitä omista, mutta kaveri on erittäin onnellinen heroquestin omistaja.
Vanavilya
25.9.2004, 0:06:52
Lautapelit. Mä rakastan niitä. :lovetus:
Parasta kun ystävien kanssa pelaillaan iltaa istuessa. Son niin loistavaa kun me ollaan Aliaksen mestarit. Ja trivialiaki on tullu pelailtua. Yks kesto suosikki istunnoissa on Terapia.. Tulee ilmi mielenkiintosia asioita toisista.
Noh mutta. Mitähän pelejä minulla sitten olikaan. *ankaraa pohdintaa*
Täällä on vain Hotelli ja muut on sitten kaukana pohjoisessa. Siellä on kaiken näköisiä lasten pelejä, Terapia ja jokunen ihme peli.
Minä en oikeastaan tiedä noista.. "hienommista" lautapeleistä yhtään mitään. Olen kait asunut liiaksi metsässä ollakseni NIIN "sivistynyt".. :D
Noh, ehkä joskus tutustun. Nykyään niin harvat suostuu pelaamaan mitään lautapeliä. Höh.
Lautapelit Rules!
Lautapelit! Onko parempaa viihdettä enää olemassa? Ainakaan jos kaveriporukassa pelaillaan ja vieläpä pikkuhutikassa. :) Lautapelien pelaaminen on fantsua! Hih. Ainoa paha on se, että olen aika huono häviämään. Ehkä otan pelaamisen liian tosissani..
Kotoa löytyy Alias, joka on megasuosikkini, koska olen siinä ihan sairaan hyvä! (tietty pari saa sitte haukut, jos hävitään) Eilen viimeksi töissä pelasin Trivial Pursuitia ja VOITIN! Ah, mahtavaa, olen fiksu! Kotoakin löytyy siis toi Triviaali. Samoin meillä on Afrikan tähti ja lapsuudesta jäänyt Kimble. Ja on meillä se Rappakaljakin, mutta sitä ei ole joudettu vielä pelaamaan, kun ei ole ollut tarpeeksi osallistujia koskaan paikalla yhtä aikaa. Siinäpä ne. Monopolin haluaisin joskus itselleni ja shakkilaudan.
Nyarlathotep
25.9.2004, 15:14:30
En pelaa lautapelejä lähes ikinä. Paitsi silloin kun kaveri on luonani yötä ja serkkujen kanssa pelataan aina. Minulta löytyy: Fits,Afrikan tähti,Myyräpeli,Kimble,Alias ja vielä jotain palapelejä, enkä muista edes kaikki tuossa oli varmaan vasta 1/4 peleistäni. Paras peli on Vuoden 2002 Aikuisten peli Fits. Sitä voi pelata 2-4 henkilöä. Kaikki saavat oman pelilaudan. Siinä käytetään isoja kolmioita, pieniä kolmioita ja neliöitä ja erivärisiä sellaisia. Ensimmäinen heittää noppaa´ja siinä tulee joko muodot tai käsi. Jos saat käden niin voit ottaa toiselta sellaisen osan. EN jaksa selittää enempää. Mutta lauta pelit on ihan kivoja.
Kaikennäköistä lautapeliä jos jonkinmoista on tullut pelailtua koko pienen elämäni ajan enemmän tai vähemmän iloisissa merkeissä. Itselläni ei tosin enään ole enään yhtäkään lautapeliä, joskin pitäisi hankkia piakkoin Go-lauta ja kivet siihen kun olen tähän hauskaan ja mielenkiintoiseen peliin tykästynyt hieman enemmänkin.
Joskus olen suutuspäissäni hajoittanut vessanpöntön hävittyäni serkulle Trivial Pursuitissa. Tiedä sitten oliko se syynä siihen että meiltä hävitettiin lähes kaikki lautapelit. Mutta ihmettelen kyllä suuresti jos joku ei ole joskus Monopolia, Afrikan tähteä, shakkia tai kimbleä pelannut.
Setzer-44
25.9.2004, 20:11:07
En olekkaan pitkään aikaan pelannut lautapelejä.(Tietsikka syrjäyttänyt)Omistan legenraadisen Afrikan Tähden,Ludon(Kimblen tapainen mutta noppaa heitetään eikä se ole missään kupolissa)Alias ja saattaa olla jotain muitakin mutta ne on sellaisia vähemmän pelattuja joita en sitten muista ollenkaan.
Tuli tässä mietittyä eilen että pitäisikö ostaa lautapelejä kotiin. En meinaan löytänyt sellaisia kuin kaksi enää, ja kummastakin puuttuivat liki kaikki nappulat. Tavoitteena olisi ostaa sellaisia klassikoita kuin Monopoli, Trivial Pursuit, Afrikan Tähti jne. uudestaan. Kotona näes on niin tylsää että olisi kiva perheen kanssa jälleen niitä iltojen iloksi.
scirata
25.9.2004, 20:42:51
Hm...
Lautapelejä löytyy pari kappaletta.
Vanha monopoli, jota tykkään joskus pelata ystävien kanssa, sellainen ylihassu Muumipeli ja sitten joku Turtles.
Hauskinta tässä on, ettei minulla ole yhtään hajua, että mistä nuo ovat minulle tulleet, enkä varmaankaan ole edes ikinä pelannut niitä xD
Onhan noita lautapelejä kertynyt kaapin perukoille vaikka kuinka paljon. Ihan kivahan niitä on pelata silloin tällöin, mutta monesti tahtoo syntyä riitaa pikkusisarusten kanssa. En jaksa luetella kaikkia, joten mainitsen muutaman.
Legendaarinen Afrikan tähti tietysti löytyy. Tätä olen monesti pelaillut kavereiden kanssa, kun aika on käynyt pitkäksi. Erittäin hauskaa viihdettä.
Shakki on myös aivan itsestään selvyys. Harmi vain, että harvoin tahtoo kunnollista pelikumppania löytyä paitsi pikkuveli. Pidän tästä, koska se vaatii enemmän taitoa kuin tuuria.
Tarun sormusten herrasta omistan myös lautapeli versiona. Todella mukavaa pelata etenkin viiden pelaajan kesken. Parasta tässä on, että kaikki ovat toistensa puolela isoa pahaa Sauronia vastaan eikä riitoja synny. Huonona puolena vaatii paljon tuuria ja kestää pitkään; uutta kierrosta ei aivan heti huvita ottaa, kun yksikinjo kestää reippaan tunnin.
Monopoli on sekin yksi klassikoista, jotka omistan. Suurella porukalla mukavaa viihdettä, mutta pelin saattaminen päätökseen kestää luvattoman pitkään.
Rummikub: taktiikkaa ja älyä vaativa hauska peli, jonka ideana on päästä eroon ensinnä omista erivärisistä numerolaatoista järjestämällä niitä eräänlaisiksi ketjuiksi. Kiva peli muuten, mutta käy tylsäksi, koska voitan aina :D .
Critis
25.9.2004, 21:18:30
Eipä ole enää nykyään tullut pelattua mitään lautapelejä mutta kyllä sitä joskus pienenpänä tuli ainakin Afrikan Tähteä ja Monopolia pelattua. Muutenkaan ei oikein nykyään enää kiinnosta nämä lautapelit koska videopelit ovat nykyaikaisempia niin ne kiinnostavat siksi enemmän.
Moonstone
10.10.2004, 1:06:08
Pidän lautapeleistä. Niitä vain tulee pelattua valitettavan harvoin. Viimeksi taisin pelata yhtä Sequence :a (en ole varma nimestä). Siinä kuitenkin on kortit kädessä ja sitten kortteja käyttämällä saa laittaa omanvärisen merkin laudalle ja sillä lailla pitää yrittää saada viiden suora aikaan. Mutta kuten sanoin lautapelejä pelaan vähän.
Kotoa löytyy pakollisten monopolien lisäksi edellämainittu Sequence, Manhattan, joku tietopeli missä on tolkuttoman vaikeita kysymyksiä (jäänyt sen takia pelaamatta), Taru sormusten herrasta, joku dinosauruspeli (olikohan Dino?), joitain matkapelejä ja Batman. Manhattania ja Monopolia on tullut pelattua ehkäpä eniten. Manhattania emme kuitenkaan pelanneet aivan oikeilla säännöillä ne kun olivat liian vaikeasti ymmärrettäviä kun ala-asteella kavereiden kanssa yritin niitä tajuta. Monopolia pelasimmekin melkein aina oikeilla säännöillä. Taisi mennä joskus toista viikkoa kun pelasimme yhtä monopolipeliä joka päivä koulun jälkeen. Kirjoitimme tilanteen aina paperille ja seuraavana päivänä heti koulun jälkeen jatkamaan. Pitkälle toista viikkoa jaksoimme mutta sitten totesimme että toiselle täytyy käydä uskomattoman huono onni että peli päättyisi (molemmilla rahaa yli 60.000 ja hotelleja vähintään kahdella eri värillä). Sitten vain sovimme tasapelin. Sen jälkeen emme pelanneet monopolia aika pitkään aikaan.
Pakko kehaista sen verran että kun olen pelannut shakkia niin muistaakseni olen hävinnyt vain kahdelle henkilölle. En kyllä ole pelannut kovin montaa vastaan (ainakin kahdeksaa). Toinen jolle hävisin oli eläkeiässä oleva sukulainen ja toinen minun isä. Isän kanssa on pelattu pari kertaa ja kaikki pelit on kestäneet ainakin kolme iltaa. Ne ovat olleet hienoja pelejä vaikka hävisinkin kaikki (yksi oli erittäin tiukka mutta sitten minä kämmäsin).
Kavereiden luona olen pelannut Risk :iä. Siinä on peli, jonka haluaisin saada. En vain ole nähnyt kaupoissa :( Riskiä on mukava pelata kun laittaa tunnelman hakemiseksi sopivat hatut päähän. Itse olen aina pitänyt jotain Upseerinlakkia missä on Neuvostoliiton merkit (sirppi ja vasara punaisella tähdellä) edessä. Voitte kuvitella miltä näyttää kun ideologiat kamppailevat noppakäsi heiluen maailmanvallasta. Harmi vaan että harjoituksen puutteen takia olen aika huono Riskissä joten kommunismi on aina jäänyt alakynteen. (En sitten oikeasti ole kommunisti, kotoa vain sattuu löytymään se lakki, joten otan sen takia aina kommunistien puolen. Älkääkä sitten kysykö mistä lakki on tullut. Mä en tiedä siitä mitään ;) )
Sormusten herraa tuli pelattua joskus mutta kun se päästiin ensimmäisen kerran läpi lopahti into. Lisäksi intoa laski kun emme olleet aivan varmoja mentiinkö me se läpi sääntöjen mukaan vai ymmärsimmekö lopun sormuksen tuhoamissäännöt väärin. No kuitenkin sekin lautapeli jäi sitten siihen.
Hitto kun saisi Riskin jostain.
Omenarosvo
4.1.2005, 16:10:54
Muuttuva labyrintti on ehkä paras lautapeli mitä olen ikinä pelannut!
Sain sen 97 joululahjaksi Final Fantasy VII:n ohella ja pakko mainita että vähän aikaa pelasin mieluummin sitä kuin FF:ää :D
HAASTAN!
Lautapelit, nuo rakkaat kapistukset! Oikein harmittaa kun pääsee niin harvoin niitä pelailemaan.
Itse omista järkyttävän määrän lautapelejä. Kokoelmista löytyy esim.
Hero Quest: Tämä kuitenkin on pitkän ikänsä takia lievästi sanottuna kärsinyt. Tätä ollaan pelattu paljon kavereiden kesken ja oikein harmittaa ettei minulla ole yhtään lisäosaa tähän. Mistäköhän saisi, ainakaan Turun Fantasiapelien mukaan ei juuri mistään enää löydy, koska on jo niin vanha sarja. :(
Blokus: Tämän sain tuossa viime vai edellisjouluna lahjaksi on saavuttanut suuren suosion niin perheen kuin kavereidenkin keskuudessa. Tarkoitus on saada mahdollisimman monta oman väristä nappulaa pelilaudalle, ja samalla hankaloittaa muiden tässä onnistumista, muiden pelaajien yrittäessä samaa. Omat palaset saavat koskettaa toisiinsa vain nurkistaan ja tämä tekeekin pelistä äärimmäisen taktisen. Lopuksi lasketaan miinuspisteitä jäljellejääneistä nappuloista ja vähiten miinusta saanut luonnollisesti voittaa.
Trivial Pursuit: Lautapelien kruunamaton kuningas, mestareiden mestari. Tällä ratkotaan aina partiossa lpk:n tietäjän titteli jokavuotisessa lautapeliturneessa. Kotoa löytyy niin Original-versio vuodelta 1987 kuin uusi Millenium-versio vuodelta 1999. Kiva joskus pelata tuota originaalia kun kysymykset ovat lievästi sanottuna vanhoja ja osa jopa nykyään paikkaansapitämättömiä. Aovan mahtava yleistietopeli, lempiaiheitani ovat sininen (maantieto), keltainen (historia) ja oranssi (urheilu ja vapaa-aika).
Monopoly: Ei, en kirjoittanut väärin.. Tätä tuli varsinkin nuorempana pelattua kaverin kanssa miltei päivittäin. Yleensä pelasimme pelaamisen ilosta, emmekä edes laskeneet lopuksi kumpi voitti, vaan sovimme jo aluksi että tulos on aina tasapeli. :)) Tämän pelin parissa on kulutettu monenmonta tuntia, suosittelen todellakin kaikille.
Lisäksi löytyy: Scotland Yard, Campus, Klondyke, Imago, Alias (Junior ja Aikusten), Scrabble, True or False.. On niintä vielä varman enemmänkin mutta nuo nyt sattuivat silmään.
Kuitenkin haluaisin kartuttaa kokoelmaani monilla peleillä. Lähitulevaisuudessa aion luultavasti hankkia Twisterin (jos sitä nyt lautapeliksi voi kutsua.. no tavallaan siinäkin on pelilauta.) ja olen myös suunnitellut Taru sormusten herrasta -lautapelin ostamista. Tuota TSH-peliä olen pelaillut hyvien tuttavieni luona ja olen todellakin tykästynyt siihen.
Myöskin suurelle yleisölle tuntemattomampia pelejä on tullut pelailtua ja toiveissa olisivat nämäkin: Robo Rally (liikutellaan ampuvia robotteja muuttuvalla pelikentällä paikasta A paikkaan B vastapelaajien samalla yrittäessä samaa ja sabotoidessa toisten likkumista), Atomipommipeli (tarkoituksena kerätä rahaa, hankkia eritasoisia pommeja ja voittaa maailmanherrus [kuulostaa varmaan ihanalta ;)]) ja Lunch Money (tämä nyt ei varsinaisesti ole lautapeli vaan korttipeli, jossa kuvitteelliset pikkutytöt tappelevat koulun välitunnilla lounasrahoista aseinaan lyöntejä, potkuja ja erinäköisiä lyömäaseita[kuulostiko jotenkin erikummalliselta?]. Juonta ei sinänsä ole mutta äärimmäisen hauskaa kylläkin, ainakin oikean mielenlaadun omaavassa seurassa).
Tosin kolmea viimeistä saa pelkästään jenkeistä joten saattaa jäädä hamaan tulevaisuuteen niiden ostaminen ja on pakko tyytyä vaan pelaamaan näitä kavereiden kesken. :(
//edit
Pakkohan tuollaista Finanssia on sitten päästä kokeilemaan, jos kerran noin kehutaan ja googletuksellakin tuli pelkkää positiivista kommenttia kyseisestä pelistä. Edittaan tähän vähän lisää huomenissa kun kysäisen kaveriltani yhden äärimmäisen epäselvän mutta hauskan finanssi-pelin nimeä.. Mutta en nyt ala yhtään kiistelemään Monopolyn hauskuudesta, mut pakko munkin on myöntää, että esim Hotelli tai Turku-peli ovat huomattavasti mukavampia. Ehkäpä näistäkin edittaan lisää kunhan kerkiän..
Omenarosvo
4.1.2005, 19:01:49
Minusta Monopoly on yliarvostettu laatikollinen sontaa. Yksi peli kestää tuntikausia, ja jos peli jo alkuvaiheessa lähtee menemään päin helvettiä, siitä kurimuksesta ei enää nousta.
Pelissä on aina se jolla käy parempi noppatuuri ja joka siksi saa pelin hallintaansa. Näin huonompiosaiselle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin suostua superliikemiehen törkeisiin tarjouksiin tai kuristaa hänet, mikäli meinasi edetä bisneksissä millään tavalla.
Siksi pelaankin mieluummin Finanssia, jossa pankkiosuudella voi ostaa mihin vain rahat riittävät.
NII!
okei. lopetan ;)
Heroquestia tullu pelattua joskus pienenpänä isoveljen kanssa joka tosin aina kusetti... :F "Joo ei tätä voi päästä läpi mut voit sä yrittää." No sitte oli pakko yrittää ja se ounas mut ja lähti ulos. :( En kertaakaa saanu olla se Makriel vai mikä pahavelho olikaa, Siis pelinjärjestäjä.
Minusta Monopoly on yliarvostettu laatikollinen sontaa. Yksi peli kestää tuntikausia, ja jos peli jo alkuvaiheessa lähtee menemään päin helvettiä, siitä kurimuksesta ei enää nousta.
NIMENOMAAN!
Omenarosvo
4.1.2005, 21:16:05
En ole koskaan pelannut HeroQuestia, eikä minulla ole aavistustakaan koko pelistä. Kaikki siitä joskus pienenä puhui mutta olen jotenkin onnistunut väistämään sen.
Muistan pelanneeni sitä Kummituslinna-peliä jossa sai pudotella pimeässä hohtavaa pääkalloa linnan tornista alas. Ja kalmankuja 13 sain joululahjaksi mutta pelattiin sitä muutaman kerran ja hoksattiin että peli ja sen säännöstö on todella huonosti suunniteltu. Se ei vain toimi.
Lol! (http://www.filmifin.com/FF20/uutinen.php?site=filmi&id=1807)
Muistan kuinka Pacmanista meinattiin tehdä elokuva, tämä projekti vetää vertoja sille. :D
Tosin omalaatuisuudesta tulee silkkaa plussaa.
Heh. :D Tuostahan voi tulla vaikka kuinka loistava. Mielenkiintoista nähdä, tehdäänkö siitä parodiaa, joka on uskollinen lautapelimäisyyksille (luulen, että siitä saisi ammennettua kaikkea hauskaa) vai onko se vain jokin "tosielämän monopoli" tyyliin että jotkut tyypit ostelee paikkoja ja kilpailee näin keskenään suurimmista voitoista. Ei Ridley Scott mikään ihan tumpelo onneksi ainakaan ole, joten ihan hyvää voi olla tulossakin. Hauskalta ainakin kuulostaa.
--
Itse aiheesta voisi sen verran laittaa, että Carcassonne on ihan huippu. Ei vaan ole tullut sitäkään pelattua vähään aikaan enkä niitä lisäosia ole jaksanut hankkia samaisesta syystä. Oikeastaan harvoja lautapelejä mitä on viimevuosina tullut pelattua.
Monopolista pidän, vaikka onhan se puisevaa touhua monta tuntia jauhaa, varsinkin kun siinä harvemmin mitään kovin yllättävää sattuu. Se onkin jäänyt vähemmälle. Miiteissä (lähes jokaisessa) on pelattu Aliasta, mikä jaksaa viihdyttää kummasti. Tai ei kai siinä mitään kummaa ole, selitykset tuppaa olemaan niin hauskoja ja se on hyvä seurustelupeli kun tulee puhuttua paljon. Trivialikin on välillä mukava, mutta siihen kyllästyy nopeasti kun kysymykset ovat niin mahdottomia ja peliporukan mielenkiinto laskee.
Miiteissä (lähes jokaisessa) on pelattu Aliasta, mikä jaksaa viihdyttää kummasti. Tai ei kai siinä mitään kummaa ole, selitykset tuppaa olemaan niin hauskoja ja se on hyvä seurustelupeli kun tulee puhuttua paljon.Hehee, muistan vieläkin Purrin uskomattomat selitykset Mikkimiitistä. "Tää on se sellanen, siis se, semmonen.. Tiiätsä?" -tyyliin etenevää kisailua on aina hubaa seurata. Alias on kyllä harvinaisen hauskaa, varsinkin sopivan huumorintajuisessa porukassa. Uimamiitin etkoilla oli kivaa tätä pelatessa, jaettu voitto kotiin. ;)
Toinen loistava on sellainen selitys-tekemis-peli, jonka nimeä en tähän hätään muista. Siinä niin piirretään, selitetään sanoja, muovaillaan, kuin hyräillään/vihelletään. Harvinaisen hauskaa, jos tehtävänä on hyräillä jokin kappale ja tehtävänä tekijä ei 1) tunne kyseistä biisiä, tai 2) ole ollenkaan musikaalinen ihminen. Hersyviä nauruja.
Trivialikin on välillä mukava, mutta siihen kyllästyy nopeasti kun kysymykset ovat niin mahdottomia ja peliporukan mielenkiinto laskee.
Olisit poika ollut mukana Trivialissamme Uimaamiitissä, Kipellä oli 90-luvun kyksymykset, löytyi muuten harvinaisen paljon enemmän tietoa kuin vuoden 1987 kysymyksistä. Jälkimmäisissä kun on aivan liikaa näyttelijöitä, laulajia ja urheilijoita, joista kukaan pelaaja ei ole koskaan kuullutkaan. Trivial on kyllä kanssa kivaa, itselläni kun on mielestäni kohtuu vankka yleistieto, niin siinä tietääkin joskus jotain. Kun porukka jaksaa, niin siihen saa tuhrattua yllättävänkin pitkiä ajanjaksoja.
Yksi mitä tykkään myös pelata on Taru Sormusten Herrasta lautapeli. Tämä perustuu hieman enemmän tuuriin, kuin tietoon, mutta hauskaa on silti. Tyttöystäväni minut tähän peliin on tutustuttanut ja pakko sanoa, joka kerta kun menen hänen kotiinsa käymään, on pakko pelata TSHta hänen sisarustensa kanssa.
Hieman harvinaisempia tuttavuuksia suurelle massalle saattavat olla sellaiset helmet kuin Hero Quest, Atomipommipeli, Kamelipeli ja Robo Rally.
Listan ensimmäinen, Hero Quest on minulle joskus eksynyt äitini serkulta, joka ei peliä enää jaksanut pelata. Nykyisin siitä on joku fiiguurit hieman hajonneita ja muutama kortti hukassa, mutta tätä tuli pelattua ja kenttiä suunniteltua yläasteella kavereiden kanssa. On se vaan hassua, että aina kaverin johtamissa omatekoisissa kentissä jokaisessa aarrearkussa, jonka avaat on nuoliansa/pommi/myrkkykäärme, mutta siinä, jota et uskalla avata olikin hirveä kassi rahaa/taikamiekka. :P
Atomipommipelissä on tarkoituksena tuhota vastustajia. Kuinka yksinkertaista. Jokaisella pelaajalla on alussa suurkaupunki jossa on korteista sattumalla määritelty määrä asukkaita. Sitten siinä vaan aletaan ammuskelemaan toisia pakasta vedetyillä raketeilla, jotka voivat osua, räjähtää torjuntarakettiin ilmassa tai pahimmassa tapauksessa ne räjäåyttävät koko maapallon. Todella poikien peli hieman humaltuneessa mielentilassa. Harmi ettei itseltäni löydy tätä, peliä myydään vain jossain jenkkilässä.
Kamelipeli on myös harvinaisen hauska keksintö. Pelissä on tarkoitus asetella pelilaudalle oman väriäsiä kameleita, joko keitaan viereen tai omien kameleiden seuraksi. Lopulta lasketaan kuinka ison alueen on omilla kameleillaan saanut vallattua ja moneenko keitaaseen omat karavaanit koskevatkaan. Salaliittojen ja taktikoinnin peli.
Robo Rally on ehkä kuitenkin suosikkini tästä listasta. Mikä sen mukavampaa kuin monta liikkuvaa ja aseistettua robottia koko ajan muuttuvalla pelilaudalla. Idea noin lyhyesti selitettynä on päästä paikasta A paikkaan B parin välietapin kautta. Matkalla on mitä moninaisempia esteitä, kuten liikkuvia liukuhihnoja, tietyillä vuoroilla avautuvia monttuja joihin robotti voi pudota, lasereita, vettä, öljyä yms. yms. Tietenkin myös muut robotit yrittävät sabotoida reittiäsi ja taktiikoitasi mahdollisimman tehokkaasti. Pelin juju on siinä, että jokaisen pelaajan pitää suunnitella kokonaisen pelikierroksensa liikkuminen ennen kierroksen alkua satunnaisesti jaettujen liikkumiskorttien mukaan. Kun näitä robottien ohjelmia sitten aletaan toteuttamaan kortti kerrallaan, tulee eteen tilanteita, joissa toinen robotti saataa esim. työntää toista hieman epämieluisaan suuntaan, jolloin työnnetyn robon loppuohjelma saattaakin viedä aivan tajuttomiin paikkoihin, esimerkiksi suoraa pelilaudalta ulos. Peli on myös siitä hieno, että vaikka robottisi tuhoutuisikin, niin silti pääsee jatkamaan erilaisten Save Pointtien ansiosta. Aivan loistokamaa, mikäli joku jossain bongaa tai tällaisen tarpeettomana omistaa, niin olen heti ostamassa.!
Yleisesti, lautapelit rocks, paljon toimintaa, paljon jännitystä, hyvää seuraa. Mitä muuta voisi toivoa? Niin, eikä aina jaksa istua koneella/konsolin ääressä.
//Hehee, ei sitä aina voi muistaa mitä on kirjoittanut yli kaksi ja puoli vuotta sitten, tuli nyt vähän tuplapostausta, tai aiheita, mutta ei voi mitään, hyvästä aiheesta on ilo kirjoittaa.
The Lord ZXV
6.9.2007, 17:57:11
Lautapelejä joita löytyy ainakin:
Alias.
Monopoli.
Afrikan tähti.
Muuttuva labyrintti.
Domino.
Prätkähiiret.
Disney Book.
Safari.
Puut.
Piirrä ja arvaa.
Spiderman.
Näistä Alias, Monopoli ja Afrikan tähti ovat suosikkejana. Afrikan tähti nyt on legendaarinen ja muuten vain hyvä.
Monopoli. Se on vain niin hauska ja loistava peli.
Alias. Sen parissa viihtyy hyvin.
Hei! Täällä on ketju lautapeleille, enkä ole huomannut. Harrastan lautapelejä jonkin verran. Lähiaikoina muiden kiireiden takia jäänyt vähän vähälle, mutta eiköhän se harrastus tästä taas nouse, kun kiireet hellittää.
Pitäisi varmaa kertoa peleistä, jota pelaa. Ensimmäiseksi täytyy mainita ehdoton lemppari. Olen yllättynyt, ettei tätä ole vielä mainittu. Sen verran mahtava peli. Pelin nimi on siis Puerto Rico. Se on erittäin taktinen peli. Tarkoituksena on hoitaa omaa saarta jossain Puerto Ricon suunnalla, jonne sitten luodaan plantaaseja ja rakennetaan rakennuksia. Sitten tuotettuja tuotteita joko myydään tai lastataan kohti Eurooppaa. Taktiikoita riittää runsaasti ja pelin voi voittaa monellakin erilaisella taktiikalla. Jokainen peli on sopivasti erilainen, eikä tähän kyllästy juuri koskaan. Peliin tehty pieni lisäosa (joka maksaa jotain 5 euroa) tuo mukaan mukavaa lisämaustetta uusine rakennuksineen. Lisäosa lisää myös eri pelikertojen välistä variaatiota todella paljon.
Tuossa pari vuotta sitten tässä ketjussa Omenarosvo näyttää maininneen, että hänen mielestään Monopoli on yliarvostettu. Sitä se on minunkin mielestäni. Ei jaksa innostaa yhtään. Sen sijaan myös Omenarosvon mainitsema Finanssi on huomattavasti parempi, mutta jostain syystä jäänyt Monopolin varjoon.
Lisäksi pelailen joskus Caylusta. Se on aika uusi lautapeli, jossa on samoja elementtejä kuin Puerto Ricossa. Siinä rakennetaan keskiaikaista kaupunkia ja linnaketta. Oikein hieno ja taktinen peli sekin.
Sitten hieman kevyempi peli. Carcassonne on mahtava kaikessa yksinkertaisuudessaan. Pelin tarkoituksena on kasata laatoista kaupunkeja, peltoja ja teitä. Todella mukava seurapeli. Loppujen lopuksi myös todella taktinen.
Lisäksi on tullut pelattua myös yleisiä seurapelejä illan ratoksi. Näistä parhaita on mielestäni Alias ja Trivial Pursuit.
Lopuksi suosittelen kaikille Puerto Ricon kokeilemista jossain elämän vaiheessa. Todella viihdyttävä peli, vaikka sääntöjen opetteluun meneekin ainakin ensimmäinen peli ja taktiikat ymmärtää vasta muutaman pelin jälkeen. Sen jälkeen peliin onkin jo koukussa.
Äyh.. En taida muistaakkaan edes mitä lautapelejä minulla on ellen käy lunttimassa hieman... Mutta minulta löytyy ainakin:
Afrikantähti
Arvaakuka (voiko sitä nyt sitten sano lautapeliksikään..?)
Monopoly, jota ei jaksa pelata ainakaan 2h putkeen tai pitempään
Finanssi, legendaarinen suoraan sanottuna. Tapahtuu paljon enemmän
(Miun Feivoriitti)!
Myyrä
Classic, jossa on kaikki maholliset shakit tammet jne.
Pyramido
Miljonääriksi, jota ei olla pelattu kun kerran ja se oli vaikea.
Maailmanympäri, sitä ei pelattu kun 10min. TOSI VAIKEA=)
The Secret Labyrint
Kimple
Scraple, sitä kyllä jaksaa pelata :D
Ja sitten on monia muitakin ollut jotka on jo sitten annettu nuoremmille serkuille. (Joku Princess -peli ainaski).
HeavyLord
30.12.2008, 19:53:11
Pakko tulla mainostamaan ehkäpä hauskinta lautapeliä jota olen pelannut: Rappakalja! Riparilla aikoinani ensimmäisen kerran peliä pelasin ja olin heti lumoissani. Tänä jouluna sitten Rappakalja Extreme painoksen ja äsken pikkusiskon ja hänen poikaystävänsä kanssa pelattiin ensimmäinen peli.
Pelin idea tiivistettynä: Keksi selityksiä ja koeta arvata mikä selitysten keskeltä on oikea vastaus. Joka kierroksen alussa Hämy (vaihtuu joka kierroksella) nostaa kortin ja lukee aihealueeseen (joka määräytyy laudan ruuduista) liittyvän termin, nimen, päivämäärän tai lauseen. Tämän jälkeen kaikki pelaajat kirjoittavat oman veikkauksensa vastauksesta, Hämy kirjoittaa kortissa lukevan oikean vastauksen. Tämän jälkeen Hämy kerää kaikkien arvaukset/selitykset ja lukee ne ääneen, mukaan lukien oikean vastauksen, kuitenkaan kertomatta mikä on oikea vastaus. Sitten jokainen pelaaja arvaa mikä kaikista selityksistä on oikein. Hämy merkkaa lappuihin kuka arvasi mitäkin. Tämän jälkeen hämy kertoo kuka veikkasi kenenkin selitystä. Jos esimerkiksi A veikkasi että selitys X on oikein, mutta X onkin pelaaja B:n selitys, B liikkuu askeleen eteenpäin. Jos kukaan ei arvaa oikeaa vastausta, Hämy liikkuu 2 askelta. Jos joku sattuu kirjoittamaan paperiinsa täsmälleen oikean vastauksen, Hämy ilmoittaa tästä kilpailijalle ja kilpailia liikkuu automaattisesti 2 askelta. Viimeinen vaihtoehto on todella epätodennäköinen koska tässä pelissä vastaukset ovat hiukan eri kalipeeria kuin Aliaksessa. Hyvänä esimerkkinä aihealueena henkilöt, sanana naisen nimi (jota en valitettavasti muista) ja oikeana vastauksena näyttelijä joka tuli kuuluisaksi rautaisista alusvaatteista. Kuoli salaman lyötynä rautaisiin rintaliiveihin :D
Mitä isompi porukka, sitä hullummaksi peli menee kun selityksiä löytyy joka lähtöön. Omista selityksistä saa tehdä niin kattavia kuin haluaa eikä välttämättä jutussa olla mitään järkeä. Rappakaljan idea on pitää hauskaa!
Suosittelen lämpimästä kaikille jotka eivät ole peliä pelanneet!