View Full Version : Stratovarius
Melinda
5.8.2002, 17:20:08
uusinta..
Stratovarius perustettiin vuonna 1984 joilloin bändiin kuuluivat rumpali sekä laulaja Tuomo Lassila, basisti John Vihervä sekä kitaristi Staffan Strählman, eli ei ketään Straton nykyisistä jäsenistä. Siihen aikaan Straton musiikki oli hyvin erilaista kuin mitä se on nykypäivänä.
Vuoden 1984 basisti John häipyi ja hänen tilalleen tuli Jyrki Lentonen.
Vuonna 1985 Staffan ei enää halunnutkaan soittaa Stratossa ja erosi bändistä juuri ennen kuin heidän olisi pitänyt esiintyä Tanskassa. Nyt oltiin pulassa, mutta sitten Lassila soitti Timo Tolkille ja kysyi tahtoisiko tämä esiintyä Stratossa. Tolkki suostui ja opetteli kaikki laulut kasetin avulla ja lähti sitten Stratojen mukana Tanskaan. Tässä vaiheessa Tuomo kuitenkin vielä lauloi ja soitti rumpuja samanaikaisesti.
Kuitenkin bändiin tarvittiin uusi laulaja ja koska hyvien laulajien löytäminen olisi ollut tuskallisen vaikeaa Timo Tolkki päätti ottaa laulajan osuuden itselleen. Tolkki toi samalla mukanaan Straton lauluihin omia vaikutteitaan ja näin Straton musiikki alkoi muuttua sellaiseksi kuin mitä se on nykypäivinä.
Vuonna 1987 Strato sitten julkaisi ekan demonsa joka sisälsi kappaleet Future Shock, Fright Night ja Night Screamer. Tämän jälkeen Stratot lähettivät demoaan kaikille levyyhtiöille levytyssopimuksen toivossa ja lopulta CBS finland yhtiö oli kiinnostunut Stratosta. Tässä vaiheessa bändiin oli jo liittynyt kosketin soittaja Antti Ikonen.
Vuonna 1988 Stratot äänittivät ensimmäisen singlensä Future shock ja heti perään toisen singlen Black night vuoden 1989 alussa ja vuoden 1989 Toukokuussa julkaistiin Straton eka albumi Fright Night.
Jonkinajan kuluttua tämän jälkeen Jyrki Lentonen halusi lähteä bändistä. Tässä vaiheessa myös CBS alkoi kyllästyä Stratoon ja Straton levytyssopimus lopahti.
Tästä ei kuitenkaan lannistuttu vaan uusien biisien tekoa jatkettiin ja pian oltiinkin menossa studiolla levyttämään uutta levyä, mutta levytyssopimuksen puuttumisen vuoksi oli bändin maksettava itse levytys. Levyllä Timo Tolkki soittaa sekä kitaraa ja bassoa sekä laulaa, vaikka levystä löytyykin uusimman jäsenen Jari Behmin kuva. Behm ei kuitenkaan soittanut levyllä ollenkaan eikä aikaakaan kun Jaria pyydettiin poistumaan bändistä sillä hänen ja muun bändin yhteistyö ei oikein tyntunut sujuvan.
Seuraava albumi nimeltään StratovariusII ilmestyi vuoden 1992 alussa tätä levyä ei ole ilmestynyt Suomen ulkopuolella. Myöhemmin tämä Stratovariuksen levy levytettiin uudestaan ja se julkaistiin uudella kannella ja uudella nimellä joka oli Twilight Time ja tätä levyä lähetettiin sitten ympäri Eurooppaa. CD sai suunnattoman suosion Japanissa ja vuonna 1993 Stratot saivat levytys oikeuden Japanilaisen JVC Enternaimentin kanssa.
Sitten bändiin liittyi uusi basisti Jari Kainulainen ja heillä oli jo paljon uutta nauhoitettavaa, mutta Tuomo Lassilalle tuli joku käsivamma eikä hän voinut soittaa rumpuja kahdekaan viikkoon ja tämän takia levyllä rumpuja soittaa Sami Kuoppamäki. Näin ilmestyy kolmas albumi Dreamspace vuonna 1994.
Tämän levyn jälkeen Tolkki lopetti laulamisen ja bändiin pestattiin Timo Kotipelto, monien muiden upeiden kokelaiden seasta.[plaah en jaksa enää loppuvaihe menee pikavauhtia]
1994 Fourth Dimension, Rumpali ja kosketinsoittaja jäivät pois tilalle Jörg(saksalainen) rumpuihin ja Jens(ruotsalainen) koskettimet. Episode ilmestyy vuonna 1996 ja pian sitten Visions vuonna 1997 ja Destiny vuonna 1998. Kahdenvuoden paussi jonka jälkeen tuli Infinite vuonna 2000 ja vuonna 2001 se kokoelma Intermissions jota ei alunperin pitänyt ollenkaan julkaista.
Ja lopulta nykypäivään Elements PartI 2003...
Stratovarius on aivan mainio bändi, vaikken alkuaikoina tykännyt yhtään noista Tolkin laulu osuus aikaisista levyistä niin nykyään olen huomannut, että nuokin ovat sitten loistavia kuin mitkä, pitää vain tottua.
Tätä nykyä omistan kaikki Straton levyt.Mielestäni kuitenkin paras levy on ehkäpä edelleen tuo Fourth Dimension jota kuulin ensimmäisenä, se on vain niin hyvä.
AlkoTanko
5.8.2002, 17:32:31
Helvetin hyvä yhtye. Minulla on sen kaikki levyt (poislukien singlet, livelevy ja erikoiset). Paras kappale on tietysti Black Diamond, mutta on niitä muitakin hyviä, esim. Distant Skies, Hold On To Your Dream, Hands of Time, Tears of Ice, Forever, S.O.S, Paradise, Will The SUn RIse? ja lukemattomia muita. Myös Timojen soololevyt ovat täyttä tavaraa, suosittelen. :up:
:mad: taa vain se, että äijät ovat keikkatauolla ja uusi levy tulee ulos vasta ensi vuonna.
yksisiipi
5.8.2002, 18:12:05
Anteeksi kun vaivaan.
Minä en stratoista pidä, ehkäpä juuri sen "kikkelihevi"-linjauksen takia. Kappaleet junnaavat samaa pata-pata-komppia raidasta toiseen. Ei innosta.
Mutta, jokaisella pilvellä on hopeareunus ja niin on pari hyvää piisiä Stratoillakin. Esim. Coming Home ja se yksi hidas (en muista nimeä) joka on myös live-levyllä.
Kuunnelkaa stratoa jos lystäätte, minä en sitä tee.
-Entinen Stratofani
Originally posted by Muukalainen
Timojen soololevyt ovat täyttä tavaraa, suosittelen. :up:
Jos täydellä tavaralla tarkoitat täyttä tuubaa niin osut oikeaan. Etenkin Tolkin soololevy on niin järkyttävän kornia kuraa että ihan itkettää. Hei-hoo, pelastetaan maailma ja tehdään tällast vähän erilaista juttua. Reisille menevät yleensäkin nuo kikkelihevimiesten sooloprojektit.
Niin, Stratovariuksesta sen verran että minä pidän oikeasti Visionsista ja Episodesta vaikka kigulia noin yleensä nöyryytänkin kovalla kädellä. Mielikuvituksettomuus on vain iskenyt bändiin niin pahasti että se pitää sitten tyydyttää niillä normaalien ihmisten hermoratoja poksauttelevilla sooloprojekteilla.
Locke Cole
5.8.2002, 22:20:43
Minä pidän Stratosta, omistan kaikki levyt Fright Nightista
Intermissioniin. Olisipa tammikuu niin saisin käsiini Elements part 1:sen. :)
Croppola
8.8.2002, 12:47:14
Kyllähän Strato menee. Itse suosin tässä tyylissä enemmän kuitenkin Sonata Arcticaa.
Straton ehdottomasti paras biisi koskaan on Paradise. Ihan ehdoton. Myös Athem of the World on komean kuuloinen. Hemppiksistä paras on sitten Forever. Ja kyllä niitten melkeimpä kaikki biisit on kuunneltavia vähintään.
Melinda
9.8.2002, 14:19:16
te jotka haluutte niin voitte käydä ystäväni Ce'Nedran tekemillä stratovariuksen kotisivuilla osotteessa: (sivu on päivityksessä,laitan takas myöhemmin)mielestäni ne ovat hienot ja paljon tietoa :)
No juu Stratovarius on tyyliin ihan ok bändi. Power Metallia en kuuntele paljoakaan, ja sonata kiitää keppoisesti stratojen ohi. Stratolla on muutama edukseen soiva biisi, nimittäin Black Diamond, ja The Kiss of Judas, ne on ihan hyviä piisejä, muuten ei stratot maistu edes grillattuna, niin hyvin. Uusi levy ei ollut mielestäni oikeen ollenkaan hyvä. Yhtään albumia en noilta omista, mutta lainaillut olen.
cenedra
25.6.2003, 22:11:07
Hmmh... Minä pidän Stratosta olen pitänyt siitä hetkestä lähtien kun ensimmäisen kerran kuulin...
Omistan kaikki Straton levyt ensimmäisestä uusimpaan ja muutamia siglejäkin on tullut rohmuttua, myös nuo soololevyt on tullut hankittua.
Pidin aikoinani kaikkein eniten Fourth Dimensionista nykyään en sitten enää tiedä mistä pidän eniten. Pidän nykyään kaikista levyistä(paitsi Dreamspacesta, ja on siinäkin muutamia hyviä biisejä) lähes yhtä paljon. Osasyy siihen, että pidän Stratosta on se, että heillä on niin paljon minulle henkoh. tärkeitä biisejä.
Sitäpaitsi Strato on hieno bändi livenä...
Mitä nyt Stratovariusta oon kunnellut, niin parhaat kipaleet ovat minun mielestäni Black Diamond ja S_O_S (Kirjotettiinkos se tolleen?) Ennen luulin, että Stratovarius oisi saksalainen bändi, koska nimi kuulosti jotenkin saksalaiselta.
-Kokki-
Ai että kun on loistava yhtye.
Löytyy kaikki levyt ja melkein kaikki sinkut sun muut.
Livenä on tullut nähtyä monta kertaa ja aina vaan paranee.
Täytyy vaan odotella Elemets Part.2 levyä joka pitäis tulla jo lokakuussa ulos.
yksisiipi
27.6.2003, 13:32:50
Muistelin ja kuuntelin hieman enemmän Stratojen tuotoksia ja huomasin, että on sillä enemmänkin hyviä biisejä Foreverin ja Coming Homen lisäksi. Vanha Strato iski joskus kun aloin bändiä kuuntelemaan, mutta nyt se on jotenkin liian kuivakasta vaikka yrittääkin kovin melodista olla. Visions levyllä on jotain ihan ok biisejä, mutta onhan se Black Diamondkin loppuun kuunneltu, aikaa sitten. Uudempi materiaali sen sijaan on ihan kuunneltavaa. Hunting High And Low sekä SOS ovat pirun hyviä biisejä, vaikka en sen syvemmin kahta uudempaa levyä (vai onko niitä useampikin Visionsia uudempi?) ole kuunnellut. Elementsillä on kanssa ihan menevä kappale.
Niin, ja sitten oli vielä yksi hidas biisi joltakin levyltä. 4000 Rainy Nights.
edit//olihan niitä levyjä jopa neljä Visionsin jälkeen, mutta kukas niitä muistelee. Destiny tosiaankin on se paras Strato.
Kyllähän Stratovarius nyt ihan kuunneltavaa hevitystä on. Ehdottomasti paras kappale on Black Diamond.
Joskus kun etsin koneelta jotain kuunneltavaa niin saattaapi playlistiin sujahtaa hiukka Stratoakin.
edit://prkl, ku tuli lyhyt viesti!
Necroth
10.8.2003, 15:00:49
Stratovarius on yksi niitä ensimmäisiä metal bändejä joita satuin kuuntelemaan. Omistan Infinite levyn jossa on parikin aika hyvää kappaletta.
Ensimmäinen biisi jonka kuulin oli Black Diamond joka oli ihan hyvä. Toinen mahtava biisi on Hunting high and low. En enää nykyisin kuuntele paljoakaan Stratovariusta mutta ennen sitäkäkin enemmän. Eihän Strato mikään huono yhtye ole, mutta ei se enää jaksa kauheasti innostaakkaan.
Sonos_Metallicos
16.8.2003, 12:18:50
Originally posted by Gina
Intermissions jota ei alunperin pitänyt ollenkaan julkaista.
Ja lopulta nykypäivään Elements PartI 2003...[/historiasaarna]
Intermissions ei ole kokoelma, vaan välilevy. Siitä löytyy kaikkea ylijäämäsontaa ja pari livepätkää vanhoista biiseistä. Sen sijaan kokoelmia on minun tietoni mukaan erilaisia ainakin 5-6 kappaletta, joista suomessa kuuluisin taitaa olla tuo Chosen Ones, jonka kappalevalintoihin saivat vaikuttaa fanit äänestyksessä.
Mitä Stratovariukseen tulee. Niin en pidä yhtään. Episode oli ok. Muut aika huonoja tai todella huonoja. Kotipellon laulu ei miellytä. En pid. [/lyhyt ja ytimekäs]
David A. Mage
22.8.2003, 21:53:23
Stratovariuksella on minun mielestäni perin ikävä ongelma: Lähes jokainen kappale kuulostaa vanhan toistolta. (Lisäksi useat kappaleet kärsivät keinotekoisesta pitkittämisestä) Destinyltä löytyy mielestäni Straton kaikki parhaimmat kappaleet ja täten on löytänyt paikkansa kuunneltavien levyjeni joukosta, mutta Infiniteä lukuunottamatta jokaikinen muista levyistä vaikuttaa aika köyhältä. Loppujen lopuksi päätyy tulokseen, että kun on kuullut yhden albumin sisällön, on kuullut ne kaikki. Jos nyt kuitenkin listaillaan hyviä kipaleita, niin esimerkataan vaikkapa S.O.S, Millennium, Anthem of The World ja Phoenix. (Josta löytyy malliesimerkki yllämainitusta pitkittämisestä. Ei voi olla erehtymättä jos kuuntelee.)
Mutta Sonata Arctica menee minultakin paremmin alas. Sen sanoituksista saa jopa selvää ja Sonatan levyt vain vaikuttavat parantuvan sitä mukaa, mitä uudempia ne on. (Pitänee hyökätä taas vaihteeksi Winterheart's Guildin kimppuun)
yksisiipi
25.8.2003, 13:22:21
Lopultakin sain itse suosikkini Destinyn kuunneltavakseni, mutta eipä se loppujen lopuksi kovin lujaa iskenytkään. SOS on todella hieno powermetelitys ja 4000 Rainy Nights kaunis balladi. Aloin sitten miettimään Sonatan Eclipticaa kuunnellessani, että miksi Strato ei sitten yhtä lujasti lyö kuin nuorempi seuraajansa. Se on se Kotipellon Timon ääni, minä en hirveästi pidä siitä ylärekisteristä. Hitaammissa biiseissä mies kyllä osaa laulaa paremmin ja joissain vauhdikkaammissa kuten siinä SOS:ssa, mutta kappaleet ovat muuten aika tasaista pullapitkoa ja Timon ääni ei oikein innosta. Tony Kakko se on Sonaattisine Arktikoineen ihan toista maata, niin musiikillisella kehityksellään ja omalaatuisuudellaan kuin lauluäänineen. Uudella Stratollakin on joku hyvä hittipiisi, mutta taitaapi jäädä siihen.
Maximus
29.8.2003, 20:15:53
No onhan se ihan ok bändi. Omistan yhden levyn(Fright night) ja ihan kohtuullista kamaa vaikka Tolkki onkin kehnompi laulaja kun se... Kotipelto?
Two winged angel
1.9.2003, 17:09:03
Stratovarius on...no stratovarius, ennen tuon samaisen bändin cd olivat arkipäivää ja kuuluivat henkilökohtaiseen top kymppiini.
Kyllästyin pitkän aikajakson jälkeen tuohon tyyliin ja ne stratovariuksen levyt jääneet hyllyn nurkkaan pölyttymään ja tarjoamaan hämähäkeille mieluisia asumuksia, kyllähän ne levyt tulee sieltä aina välillä kaivettua ja rikottua hämppäreiden kotirauha.
Miksi?
No kun kuuntelee miesten levyjä huomaa että ne tosiaankin kuullostavat hyvin samalta, ei ole tullut ainuttakaan kunnon "repäisyä" joka erottuisi stratovariuksen biisi historiasta
juuri tuota "repäisyä" jään odottelemaan sillä toivo elää yhä...
Ihan hyvää melodista heviä (korjatkaa jos olen väärässä), minulla on kaks CD:tä. "Hemppiksistä paras on sitten Forever" lainaten Croppolan sanoja ja siitä asiasta olen samaa mieltä.
Haen kappaleeni netistä, jos jotain vituttaa...no saakoon vituttaa. Strato on hyvä, ja mä vihaan tollasia pippeli hevi-juttuja...Uskokaa mua, mikään ei rupee nukuttaan paremmin kuin annos Cold winter night:siä iltaisin :D (mun mielestä paras biisi...) Heittäisin kyllä muutaman muunkin hyvän, mut en jaksa ruveta avaan winamppiani nyt. ;)
SanHosee
26.9.2003, 19:13:49
Strato kuuluu sarjaan ihan hyvä. Tosin ainoat kappaleet mitä olen kuullut ovat Elements part I :ssä. Itse pidän enemmän Nightwishistä Ja Bodomista
Ennen stratovarius omisti kaikki ihan kympillä. Joskus muutama vuosi sitten sitä tuli kuunneltua ihan innoissaan, mutta sitten alkaa tympästä kuten yleensäkin. Ei yksikertaisesti enää mennyt alas.
Stratolla ei ole kuin pari hyvää kappaletta (Eagleheart ja Black Diamond). Onneksi en ole ostanut vielä yhtään straton levyä, sillä hukkaan olisivat menneet. Sonata Arctica, CoB ja Nightwish on paljon kuunneltavampaa kuin Stratovarius.
-"Kun olet kuullut yhden olet kuullut kaikki"
Moonstone
14.10.2003, 16:35:50
Stratoa on kyllä tullut kuunneltua ja pakko mainita, että soittaa äijät osaavat. Mutta yksi piirre mistä en pidä on keinotekoisilta kuullostavat sähkökitararevitykset kesken muuten hyvän biisin. Esimerkkinä mainittakoon se parhaana pidetty Black diamond.
Levyjä on tullut osteltua (etsin juuri tänään Elements pt 2:sta, mutta se ei kait ole vielä tullut).
Parhaana biisinä pitäisin ehkäpä Eaglehearttia, jossa turhaa "vingutusta" ei liiemmin ollut. Myös Papillon iski kovaa. Lisäksi kovaa ovat iskeneet Years go by, Black diamond, Cold winter nights, Mother gaia ja Keep the flame.
Toivottavasti Strato saa tulevaisuudessa vaihtelua aikaan, jottei biisit kuulostaisi samalta mitä on jo kuultu moneen kertaan.
Croccifixio
21.10.2003, 17:38:59
Kyllähän joskus alkuaikoina kuuntelin stratoa enemmänkin mutta nykyään olen siirtynyt taskaampaan esim COB ja poikkeuksena kuuntelen vielä Sonata Arcticaa jota ei voi vain jättää kuuntelematta... ja jos joku väitää että sonata toistaa itteään ja ainaista jumputusta on mielestäni ihan vääräässä sillä sonatalla on maailman parhaat hitaat biisit...
ja sitten stratoon joo no parhaita biisejä
Hunting High and Low
Coming Home
Paradise
Will my soul ever rest in peace...
juupps...
Bodom
24.10.2003, 17:59:30
Itse omistan kaikki stratojen levyt ja sinkkujakin jonkun verran. Lisäksi olen nauhoittanut kaikki stratojen esiintymiset+haastattelut tms, mitä Suomen kanavilla (lähinnä Jyrkissä) on näkynyt.. Voisi kai sanoa, että olen "tosifani".. Soolot omistan myös, jopa Johanssonin.. Juuri tänään sain uusimman, Elements pt.2:n. Perus stratoahan se hyvin pitkälti on... En hirveitä odottanut, kun olin kuullu levystä jo 80% aikaisemmin. Siitä pisteitä, että loppuunmyyty Elements pt.2 Special Edition on ainakin sopuhintainen! 15? kahdesta cd:stä, ei oo mielestäni paha...
Maguswarrior
27.10.2003, 9:15:23
Strato on kyllä niin hiton hyvä bändi, että kun ekan kerran kuulin, niin jäin heti koukkuun...
Eka kuulemani biisi oli Hunting High And Low...
Mulla on suurin osa Strato-Vaarien levyistä, ja henkilökohtaisesti pidän Tolkinkin äänestä...
Stratoissa oudointa on se, kun tällä hetkellä Stratovariuksessa ei soita yksikään sen perustajajäsenistä... :huh:
cenedra
1.11.2003, 19:41:14
Originally posted by puska
-"Kun olet kuullut yhden olet kuullut kaikki"
Nipotinipottaja iskee jälleen... Kuuntele ensimmäinen Straton levy(Fright night), kuuntee toinen Straton levy(Twilight time tunnettu myös SrtatovarisII nimellä), kuuntele Dreamspace ja sitten kuuntele Infinite... kuulostaako samalta? Kuuntele Fourth Dimension kuuntele Elements ptI kuulostaako samalta?
Älä yleisitä jollet ole kuunnellut koko bändin tuotantoa alusta loppuun jokaista sigleä myöten, useammin kuin kerran...
Uusin Straton levy Elements PtII oli mielestäni erittäin hyvä ja varsinkin special painoksessa esiintyvä Vapaus(demo version) oli erittäin repäisevä olin tukehtua nauruun... :D Kyllä joillain on hauskaa...
Bodom
20.11.2003, 12:59:39
Näköjään Strato päässyt IS:n lööppeihinkin tänään.
http://kuvat.iltasanomat.fi/iltasanomat/iDoc/670085-looppi2.gif
http://www.imperiumi.net/phpBB2/viewtopic.php?t=10016
Tuolla mm. mielenkiintoista keskustelua Stratovariuksen tulevaisuudesta. Saa nähdä, joutuuko joku lähtemään bändistä. Huhu kertoo, että Timot keskustelisivat enää lakimiestensä välityksellä. Itse toivoisin, ettei radikaalia miehistönvaihdosta tulisi. Toisaalta, jos joku haluaa lähteä, niin tottakai hänen pitääkin lähteä, koska tyytymätön muusikko ei voi tuoda mitään hyvää bändille, imho. Mutta katsotaan nyt, mitä tuleman pitää.
Desmont
20.11.2003, 16:45:33
jaahas... lueskelin tuossa tuon historian joka sitten laski tämän bändin arvostuksen ihan nolliin, EI ALKUPERÄISIÄ JÄSENIÄ, minua hävettäisi soittaa bändissä jossa ei ole alkuperäisiä jäseniä, tämä sitten on vain minun mielipiteeni...
2002 Tuskassa kuulin stratoa, iha jees live, ei kuitenkaan mitään parhaimpia... ehkä paras biisi on visions juuri sanojen takia.
Mutta joo kyllä aika alas vajosi minun listallani....
Usagi
22.11.2003, 21:43:25
Olin aivan varma että olisin vastannut tähän threadiin, mutta enpäs sitten olekaan...
Stratoa tuli kuunneltua joskus, omistan (jopa) yhden levyn. Onhan tällä bändillä pari kuunneltavaa biisiä, mutta nykyään ei jaksa kiinnostaa. Timon laulutyylistä en tykkää ollenkaan. Minun osaltani power metal-ajat ovat ohi.
Bodom
24.11.2003, 18:59:28
Stratovariuksesta on sitten toden teolla lähdössä porukkaa pois...Saas nähdä, jos (kun) porukkaa lähtee, keitä tulee tilalle. Yksi pätevä vois olla Jarkko Ahola, mutta kun sekin sai pestin vast`ikään Dreamtalessa. No, antaa ajan kulua ja katsotaan mitä tapahtuu.
http://murobbs.muropaketti.com/thread.jsp?forum=7&thread=275856
http://www.stratovarius.com/index2.php?§ion=readnews&newsid=811
http://www.stratovarius.com/forum/viewtopic.php?TopicID=4245
cenedra
8.12.2003, 15:22:31
Ja lisäinfoa liittyen Bodomin edelliseen viestiin. Jörg Michael ja Timo Kotipelto lähtivät Stratovariuksesta. Kotipelto joidenkin Tolkin kanssa olleiden riitojen takia(ei sanottu selkeämmin) ja Michael omista syistään ja osittain bändin sisällä vallitsevan kireyden tähden.
Noh en nyt tiedä tästä voisi olla montaa mieltä, osittain harmittaa osittain ei. Kotipeltoa nyt voi kuunnella hänen omilla sooloprojekteillaan ja Michaelillakin oli joitain toisia projekteja.
Tällä näkymin tilalle tulee joku saksalainen laulaja ja suomalainen rumpali, mutta mikään ei kuulenma ole vielä varmaa, tiedä heistä sitten.
Toivottavasti joitain hyviä tyyppejä tulee tilalle muuten olisi aika ikävää...
Niera Kuuranpoika
9.12.2003, 0:23:04
Jotenkin toivoisi että tuo suomalainen rumpali olisi Tuomo Lassila. Saataisiin yksi perustajajäsenistä takaisin. Saksalainen laulaja kuulostaa ideana vähän epäilyttävältä. Jörg Michaelin lähdön ymmärtää täysin, jo senkin takia että hän ja vaimonsa ovat saamassa kaksoset pikapuolin, täysin ymmärrettävää ettei senkään puolesta jaksa enää heilua Straton mukana. Harmillista että Kotipelto lähti, mies oli kuitenkin iso osa Stratovariusta ja hänen lähtönsä myötä osa tunnelmasta katoaa. No, ei pidä tuomita ennenkuin kuulee uutta laulajaa. Stratojen foorumillahan on spekuloitu Michael Kiskeä, joka oli vierailijana Tolkin edellisellä soololla. No, saa nähdä mihin suuntaan musiikki on menossa, jos Tolkki on väläytellyt tulevien biisien nimiksi mm. "PopKiller" ja "And you hate the world" (Tässä (http://www.stratovarius.com/index2.php?section=something_normal&PHPSESSID=793742b050d88ec312193efb41e9845b))
Twilight
14.12.2003, 16:52:59
Strato on hyvä bändi, vaikka tosin mun jotkut kaverit sanovat sitä ooperaksi :eh: en tiedä miksi. Mä järkytyin aika suuresti kun kuulin ekan kerran että Timo Kotipelto ja Jörg Michael erosivat Stratosta, mutta en ollutkaan kuullu että Timo erosi joidenkin ihmeen riitojen takia.
Stratovariuksessa onkin jo monta maata yhdistettynä kun kerran Jens on ruotsalainen ja jos vielä on tulossa saksalainen porukkaan(Jörghän oli myös saksalainen, mut se on nyt poes). Suomea Ruotsia ja Saksaa ;)
yksisiipi
15.12.2003, 18:46:27
Originally posted by cenedra
Jörg Michael ja Timo Kotipelto lähtivät Stratovariuksesta.
Minua huvittaa suuresti. Onhan Stratovarius toki suomalaisen metallin yksi suurimmista yhtyeistä. Silti helppo on nauraa, kun en ole liiemmin Stratojen fani. Timo K. oli mielestäni ihan mukavan oloinen tyyppi, ja kaiketi yksi kuuluvimmista tekijöistä yhtyeen musiikissa. Muut jäsenet on helpompi korvata, ääni kun tuskin kahden eri tyypin koskettimissa tai rumpukalvoissa pahemmin muuttuu. Sinänsä hassu valinta ottaa saksalainen vokalisti ja suomalainen rumpali saksalaisen rumpalin ja suomalaisen vokalistin tilalle. Mutta ihan miten vain, Tolkkihan on sanonut "Tää on mun bändi", tehköön siis ihan mitä itse haluaa. Silti se naurattaa.
Niin muuten, Tolkki on pyytänyt Waldolta anteeksi ja vieraillee herran tulevalla levyllä. Myös Gimmelin uudella Timo T. soittaa muutaman biisin kitarat. Hassu mies se Tolkin Timo.
DreamTide
24.12.2003, 23:14:12
Aikansa kutakin, nythän Kotipelto voi keskittyä sooloilemaan ja Stratovarius jatkaa omaa polkuaan. Kunhan uusi laulaja on hyvä. Vai saksalaista kuulutettu bändiin? Michael Kiske olisi hyvä ratkaisu. Ukko varmasti ainakin olisi vapaa. Surullisten soololevyjen jälkeen tekisi äijälle hyvää päästä laulamaan kunnon matskua. Helloweeniin tuskin äijää saa koskaan enään. Sitäpaitsi Andi Derishän hoitaa duuninsa vallan mainiosti. En vaan jaksa uskoa Kisken liittymiseen. Mutta se olisi mun valinta. Onhan Keeper Of The Seven Keys I&II vieläkin loistolevyjä.
Niera Kuuranpoika
25.12.2003, 0:21:10
Michael Kiske olisi hyvä ratkaisu. Ukko varmasti ainakin olisi vapaa. Surullisten soololevyjen jälkeen tekisi äijälle hyvää päästä laulamaan kunnon matskua. Helloweeniin tuskin äijää saa koskaan enään. Sitäpaitsi Andi Derishän hoitaa duuninsa vallan mainiosti. En vaan jaksa uskoa Kisken liittymiseen. Mutta se olisi mun valinta.
Juu, onhan Tolkki itse sanonut Stravariuksen nettisivuilla ettei hän ole pyytänyt, eikä ole pyytämässäkään Kiskeä bändiin. Tolkki tietää ettei Kiske ole kiinnostunut Stratovariuksen tyyppisestä musiikista, joten hän kunnioittaa miehen valintaa eikä sen vuoksi ole ottanut häntä vaihtoehtojen listalle. Sen sijaan Tolkki on sanonut että myös kolme naispuolista henkilöä on ottanut häneen yhteyttä uuden laulajan valinnan tiimoilta ja yksi heistä jopa kuulostaa hyvältä. Heh, Stratovariukseen naislaulaja.
Bodom
26.12.2003, 10:33:48
Itse jopa toivoisin, että nainen tulisi laulamaan Stratoon. Ei muuten, mutta se toisi vaihtelua heidän musiikkiin uskomattoman paljon, entiseen verrattuna. Kyllä nainen aina huomataan paremmin kuin mies, varsinkin bändin keulakuvana.
Muuten.. Kisken messageboardilta löytyi taannoin tällainen viesti... liian hyvä ollakseen totta :D
StratoFan City: Country: Finland
Email: Url: Date: 2003-12-10 00:07:26
Message: Hey KISKE is going to join Stratovarius!???? I hope so! Rumor in FINLAND IS that Kotipelto was caught in bed with Tolkki´s DAUGHTER!!! That´s why he was fired. So i hope that if you SING with Strato that you don´t get caught in bed with the Tolkki´s daughter!! :):)
Maguswarrior
7.1.2004, 12:26:03
Nainen Stratoon laulamaan? Ei tule kuuloonkaan! Ei Stratosta mitään NIGHTWISH-kopiota tule! :prkl:
...Ai niin joo, totta kai se Tölkki ottaa Gimmelin Suskin Stratoon laulamaan! :eh:
Kyllä pistää potuttaan se koko juttu...
Kosmetiikkamies
13.1.2004, 10:41:28
Loistava bändi, ainakin hitaat biisit on suurenmoisia. Paras levy ehkä Intermission, siinä se eka biisi (Will My Soul Ever Rest In Peace) ja sitten numero kahdeksan (Keep the Flame), muutenkin levy on upea, Curtains Are Falling on iskevä biisi ("Voihan vittu" ;) ) ja Hunting High and Low:ssa tekisi mieli laulaa mukana niissä kertosäkeissä... Mutta todella hyvä levy, muutenkin yksittäisiä biisejä paljon jotka kolahtaa, esim. Eagleheart ja Black Diamond on myöskin hyvä....
Kyllä tuo Kotipellon lähtö vaikuttaa melko paljon, jos jonkun huonon ottavat tilalle niin en taida Stratovariusta enää tukea, muuta kuin warettamalla biisit ;) Joten Kotipelto takaisin...
Intermissionin biisit ja lyriikat (http://metalkings.ru/stratovarius/01-intermission.htm#8)
Niera Kuuranpoika
15.1.2004, 12:52:34
Stratovariuksen uudet jäsenet ovat nyt sitten selvillä. Rumpuihin tulee Jensin veli Anders Johansson, ja laulajaksi todella nainen, "Miss K". Lukekaa tästä... (http://www.stratovarius.com/index2.php?section=vocalist_missk) kuvan perusteella voisi sanoa että tyyli muuttuu "hieman".
The_Sipi
16.1.2004, 12:48:06
Mutta onneksi kesän Raumanmeren Juhannuksessa vielä vanhalla kokoonpanolla, sillä keikka oli vissiin sovittu jo ennen kuin miehistönvaihdoksesta sovittiin.
David A. Mage
18.1.2004, 13:39:11
Voin sanoa, että tutkailen tapahtumia jokseenkin huvittuneena... Kun ottaa huomioon sen, että tulevien kappaleiden niminä toimii muunmuassa sellainen hirvitys kuin PopKiller, en pitäisi minkäänlaisena ihmeenä, että porukka lähtee. Vaikka sitten henkilökohtaisista syistä...
Mutta minulla ei oikeastaan ole mitään sitä vastaan, että Stratoon tulee naislaulaja (ainakin voi vielä esittää vanhojakin kappaleita :D ) mutta ottaen huomioon tästä laulajasta napsitut kuvat mitä tuolla sivustolla löytyy, on asiat mielestäni hieman huolestuttavalla tolalla... Tyyli tuntunee muuttuvan, eikä lainkaan parempaan suuntaan...
Nainen Stratoon laulamaan? Ei tule kuuloonkaan! Ei Stratosta mitään NIGHTWISH-kopiota tule! :prkl: Ei niin. Nightwishissä on enemmän tyyliä.
Sonata Arctica on kuitenkin parempi. Ellei oteta niitä Sonatan alkuajan stratottamisia huomioon. *vastaanottaa heitetyt tomaatit ja tölkit*
Moonstone
31.1.2004, 20:32:07
No ohhoh!
Muutosta olen kaipaillut stratoon jo pidempään ja huhut naislaulajasta toivat toivonpilkettä, mutta kuvien jälkeen...
<hiljaisuus>
... Ei voi kuin toivoa parasta.
Pitää kuunnella Thunderstonea odotellessa sitä taatusti uudenlaista stratokokemusta.
Tolkki on nyt kyllä tehnyt vihoviimeisetkin säädöt. Huvittavaa. Olenhan eämän tietänyt jo pitkään, mutta nyt vasta jaksoin kommentoida. Positiivinen puoli on se, että nyt Strato kiinnostaa minua edes vähän. Nimittäin kiva kuulla miten timo on bändinsä tärvellyt. Siinä vaiheessa kun Jens Johanssonkin lähtee stratosta ei tule bändi enää elämään.
Bodomin vika viesti oli muuten aika huvittava. :P
DreamTide
4.2.2004, 14:26:39
Ei Stratovarius ole mikään Iron Maiden/Judas Priest ja niillähän epäonnistui aikoinaan täysin solistien vaihdokset. Onneksi Bruce ja Rob palasivat(raha ratkaisee?) bändeihin.
Mitä Stratoihin tulee niin tehköön Tolkki mitä haluaa. Aikansa kutakin. Kotipellon aikana bändi kylläkin nousi maailmallakin varsin tunnetuksi...vaikka 1,5 miljoonaa myytyä levyä ei nyt niin paljoa ole...vertailuna Rob Zombien eka myi sen verran pelkästään jenkeissä tai esim.Bostonin eka(1976!) 16 miljoonaa ja samalla onkin maailman myydyin depuutti(bändin ei artistin)
Jotenkin hymyilyttää tämä uusi naislaulaja ja uuden levyn työnimi(popkiller)...Tolkin sairasta huumorintajua pistää kaikki läskiksi. Surullista vaan lukea bändin vieraskirjaa kuin Tolkkia morkataan vaikkei edes tiedetä minkätasoista materiaalia tulossa. Siinä mielessä bändi voisi julkaista(edes kotisivuillaan) jotain, vaikka uuden laulajan versioita vanhoista Stratopiiseistä.
Kotipeltohan julkaisee huhtikuussa toisen soololevyn. Eli onhan bändin faneille vielä jotain tulossa + kesän keikat vanhalla kokoonpanolla.
Davidson
26.2.2004, 2:25:02
Stratovarius oli mulle yksi niistä ekoista hevibändeistä, joita rupesin kuuntelemaan. Eka biisi, jonka kuulin oli (yllätys,yllätys!) Black Diamond. Kuuntelin tätä biisiä aikani, kunnes sitten kekkasin kysyä kaverilta, olisko sillä Stratoa polttaa. No sillähän oli, joten hankin täten ekat stratolevyni poltettuna, jotka olivat Visions ja Visions Of Europe -tuplalive. Levyt vetosivat minuun aivan saatanasti, mikä teki tästä bändistä ykkösbändini vuonna 1998 ja on edelleen kärjen tuntumassa heti Iron Maidenin jälkeen (Parhaalle ei vaan voi mitään! :D )
Pian rupesin hankkimaan levyjä ihan myös rehellisin keinoin kaupasta ostamalla, ja pikkuhiljaa levyhyllyssä komeilivat Episodet, 4th Dimensionit, Infinitet ym. Nykyään omistan kaikki levyt kaupasta ostettuina versiona. Pari sinkkuakin löytyy ja Infinite Visions -DVD. Minua voi huoletta haukkua siis faniksi.
Straton levyt paremmuusjärjestyksessä:
01. Visions
02. Destiny
03. Infinite
04. Episode
05. Elements Part 1 & 2
06. 4th Dimension
07. Kaikki Tolkin laulamat: Twilight Time, Dreamspace, Fright Night
En laittanut listalle liveä enkä sekalaiskokoelma Intermissionia, jotka molemmat kylläkin on laatukamaa. Ja kommenttini 7. sijaan: Tolkki ei ole lähellekään Kotipellon tasoinen laulaja, mutta myös näillä levyillä löytyy hyviä biisejä, jopa FRIGHT NIGHTILLA. :confused:
Ja stratojen tulevaisuudesta vielä:
Aika heikolta näyttää, jos on seurannu Straton kotisivujen viimeaikaisia touhuja, joihin kuuluu esim. Tolkin Kabbalahin uskontoon hurahtaminen Tolkin verisellä kuvalla varustettuna -statement, joka sitten poistettiin äkkiä, eikä oo sen jälkeen näkynyt. Saa nähdä, pääseekö tämä "Miss K" kiekaisemaan sinkkuakaan Stratoille tällä menolla...
// huhhuh, on se onneksi se tilanne viime kevättalvelta sen verran jo rauhoittunut, että Kotipelto on sentään tehnyt Tolkin kanssa sovinnon eli toivo elää vielä bändin jatkamisesta samalla tutulla kokoonpanolla. Nyt Stratot on vain "tauolla" ja Kotipelto satsaa soolouraansa.
Sunnu
13.12.2004, 19:16:09
Satuinpa tänään onnekseni telkkarin ääreen, kun kakkoselta tuli Raumanmeri-04 taltiointi ja Stratovariuksen konsertti. Tuli aivan hirveän fiilistelymieli. Kyseinen bändihän oli kuumaa kamaa juuri, kun itse olin siinä iässä, että baareihin lähdettiin. Silloin menobiiseinä Strato jyräsi kympillä.
Tykkään bändistä aikalailla. Kotipellon ääni on aina minuun vedonnut. Tiedä sitten miksi. Kenties, kun on itsekin laulamista harrastanut, niin täytyy nostaa hattua miehelle, joka yltää moisiin ääniskaaloihin. Tolkin kitarasoolot ovat hienoja. Miehellä on äärettömän vikkelät sormet. Ja hyvä sävelkorva.
Ehdottomasti suosikkilevyni on Episode. Paras all time favorit biisi on Speed of Light. Toinen suosikkini kyseiseltä levyltä on Incertainty. Sanoitukset ovat ihan mukavia, ei mitään elämää suurempia totuuksia kylläkään. Kyllä se silti Kotipellon karisma on ollut se, mihin minä nuorempana tyttönä katseeni ensimmäiseksi kiinnitin. Omasta levykokoelmastani löytyy Episode, Visions ja S.O.S. Uusimpaan Kotipellon sooloon en ole vielä tutustunut, mutta kerran yhden biisin kuulin ja ei vakuuttanut minua. *tahtoo vanhan kokoonpanon takaisin*
Sattuipa tässä telkkaritaltioinnissa olemaan Johanssonin haastattelu ja siinä herra paljasti, että Tolkki sairastaa maanis-depressiivisyyttä ja herran kyseisen taudin takia sukset olisivat aikoinaan menneet ristiin bändissä. Nyt hänellä on kuulemma lääkitys ja meno on paljon rauhaisampaa. Tiedä tuoko tulevaisuus takaisin Straton kokoonpanon.
Kaksi kertaa olen itse nähnyt Straton livenä ja molemmista kerroista nautin. Pojat eivät soita playbackinä ja Kotipellon ääni kuulostaa yhtä hyvältä livenä kuin cd.lläkin. Kyllä minä tykkään. Slovarit ei niin ole näissä minun juttuni, vaan pikemminkin vauhdikkaat melodiat, hyvä solisti ja hienot kitarasoitot.
Ja paras muisto liittyen bändiin tietenkin oli, kun klassisen musiikin opettaja, musiikkiterapian herra-hyväkäs oli saada sydärin, kun hänelle soitin Straton Paradise-biisin. Voih sitä onnen tunnetta. Noh, silloin tietenkin suutuin hänen reaktiostaan (kävi ryökäle arvostelemaan biisivalintaani) ja jätin loppukurssin kesken. Palautetta annoin rutkasti, koska mielestäni herrojen, jotka soittavat trumpettia (tai mitä lie) kaupunginorkesterissa, täytyy ehdottomasti kuulla edes kerran todellista musiikkia a.k.a Stratovariusta.
Necrofobia
13.12.2004, 21:52:02
Jaa, Stratovarius oli yhdessä Metallican kanssa minulle ne suurimmat innoittajat metalli musiikin pariin. Enään ei tule kuunneltua Stratovariusta (eikä kikkeliheviä muutenkaan) mutta täytyy silti sanoa että Strato on varmaan vähiten itseääntoistava powermetal (paljon hitaitabiisejä) bändi joten se on ainakin lähes parasta poweria mitä olen kuullut.
Muistoina metallin aloittelu ajoilta on hyllyssä Destiny sekä Infinte. Destinystä en ole ikinä pitänyt, lähinnä hitaamman tahdin vuoksi ja munattomien riffien toistamisen. Infinity taas on varsin veikeä levy josta löytyy mukava biisi Phoenix. Poltettunakin löytyy jotakin kokoelmia. Voisin kyllä periaattessa pistää myyntiin Destinyn ja Infiniten mutta en silti viitsisi luopua niistä. Yksi biisi Stratolta kuitenkin löytyy jota voisin ihan kuunnella tosissaan vielä tänäkin päivänä, se on Black Diamond. Oikeasti, paras power metal biisi mitä ikinä olen kuullut, ei yhtään liikaa yliarvostettu kappale.
Mitä tästä nyt sanoisi, poweriksi ihmeen hyvää mutta musiikiksi noin yleensä hieman puuduttavaa ja turhauttavaa että viitsisin sitä tosissaan kuunnella.
Leviathan
13.12.2004, 22:21:45
Stratovarius, niin, mikäs siinä. Ihan ok bändi. Mutta olen aina ollut sitä mieltä että mitä Strato tekee hyvin, niin sen Sonata tekee paremmin. Siis se on vain mielipiteeni, älkää suuttoko. Yhtään Straton levyä en omista, ehkä kuitenkin yhden voisi ostaa joskus.
Kuitenkin olen kuullut Stratolta lähes kaikki heidän kappaleensa, johtuen siitä että eräs kaverini on tai ainakin oli täydellisen hurahtunut yhtyeeseen ja soitatti aika usein sen musiikkia minullekin.
Suosikkikappaleiksi ovat nousseen "I'm still alive", "Eagleheart", "Hunting high and low" sekä "Black diamond"
Kotipellolla on kyllä hyvä ääni ja itse jätkäkin vaikuttaa olevan jalat maassa ja ok kaveri.
Mutta minä silti turvaudun mielummin Sonataan, Helloweeniin ja Sinergyyn mikäli poweria tahdon ja sitä tahdon todella harvoin.
Juu, tuleehan tuota Stratovariustakin kuunneltua. Todella hyvää musiikkia soittavat, useampi levykin on hyllyyn tarttunut ja siskolla taitaa olla melkein kaikki levyt, joten siltähän sitä voi kuunnella. Tietokonekkin sisältää Stratovariusta. Uusinta Stratovariusta en ole ikävä kyllä kuullut, kun eikös siihen tullut se uusi nais-laulaja, vai?
Paras kappale tietenkin on Black Diamond, joka juuri nyt soi Winampiltani. =)
Forever Freekin(menikö se nimi sitten noin, vai ei.) on mainittavan arvoinen biisi. Myös "Find your own voice" on hyvä kappale.
Eli ihan ok, tai tarkennettuna huippubändistä puhutaan.
Davidson
15.12.2004, 19:43:54
Uusinta Stratovariusta en ole ikävä kyllä kuullut, kun eikös siihen tullut se uusi nais-laulaja, vai?
No eipä tullut, se homma kusi ja pahasti. Tolkki nimittäin valitsi sen naislaulajan henkisesti sairaana ja sävelteli bändille sellaista materiaalia, joka olisi täysin erilaista, mitä siihen mennessä on bändiltä kuultu. Se matsku sopisi parhaiten naislaulajan tulkittavaksi, erityisesti Miss K:lle, joka valittiin sitten bändin jäseneksi noin puoleksi vuodeksi eli siihen asti, kun Tolkki aloitti vihdoin pitkän ja tuskaisen parantumisprosessinsa, jonka aikana hän on muun muassa pyytänyt anteeksi Kotipellolta, ja bändi on pistetty jäihin kesäkeikkojen jälkeen. Tolkilla on muutenkin ollut melko vauhdikas vuosi, sillä hän on saanut kertaalleen jo puukostakin ja paketillisen paskaa postissa tämän vuoden aikana.
Mirror Of Madness
15.12.2004, 22:14:17
Stratovariusta kuulin ensimmäisen kerran joskus muutamia vuosia sitten. Ensimmäinen kuulemani kappale oli tämä legendaarinen Black Diamond. Hirmuisen kova fani en ole koskaan ollut, mutta kyllä tätä vieläkin kuuntelee hyvien melodioiden ja kohtuuhyvien soolojen takia.. Yhden levynkin olen ostanut. \o/
Toivottavasti Stratovarius jatkaa vielä ainakin muutaman levyn verran, nimittäin ei olisi nyt kovin mairitteleva loppu näin suurelle yhtyeelle.
Stratovariuksen tuotanto ei ole kovin tuttua, koska minulla ei ole ikinä ollut mitään mielenkiintoa bändiä kohtaan. Ne hitit olen kuullut joskus kaverin luona, mutta en muista niitä kunnolla, kyllä Stratolla taisi silloin ainakin yksi hyvä biisi olla, nimi ei vain muistu mieleen. Yhden keikankin olen todistanut ( tv:stä =) ) ja se ei kyllä ollut mitään hirveän hyvä. Stratotossa ärsyttää myös pari juttua: laulu on kyllä hyvää, mutta sanat lausutaan minun mielestäni helvetin ärsyttävällä Suomimurteella ja se alkaa pidemmän päälle ärsyttävään, kun up yms. sanoja ei voi lausua mitenkään oikein. Kuten ei mukaan Poweri uppoa, ei myöskään Stratovarius.
Tolkilla on muutenkin ollut melko vauhdikas vuosi, sillä hän on saanut kertaalleen jo puukostakin ja paketillisen paskaa postissa tämän vuoden aikana.
Jos en nyt aivan väärin muista niin eikös joissakin lehdissä sanottu, että Tolkki olisi itse lavastanut nuo jutut. :huh:
// Aah.
Davidson
9.1.2005, 0:03:05
Jos en nyt aivan väärin muista niin eikös joissakin lehdissä sanottu, että Tolkki olisi itse lavastanut nuo jutut.
Itse Tolkki-tilannetta aika tarkkaan seuranneena voin sanoa kyllä aika suurella varmuudella, että näitä tapahtumia EI ole lavastettu. Nuo lavastusjutut on mielestäni pelkkää huhupuhetta. Näille tapahtumille nimittäin löytyy todistajia: Puukotuksen näki kosketinsoittaja Jens Johansson, ja se ulostelasti tuli muistini mukaan Tolkin levy-yhtiön postiin hänen nimellään. Että se siitä.
Niera Kuuranpoika
13.1.2005, 22:03:07
Stratovarius on yhdistynyt. (http://www.stratovarius.com/index2.php?PHPSESSID=95eb334c7a2adcf4f7a58315ba1df c04§ion=readnews&newsid=894&PHPSESSID=95eb334c7a2adcf4f7a58315ba1dfc04) Bändin kotisivuilla on uutinen, kuinka Timo Tolkki, Timo Kotipelto, Jens Johansson, Jörg Michael ja Jari Kainulainen ovat palanneet jälleen yhteen. Välit ovat taas kunnossa ja uutta materiaalia on jo tekeillä.
Yhdistyminenhän oli sitten hyvä ja mukava uutinen. Saapi sitten odotella uutta materiaalia ja toivottavasti entistä ehdompia konsertteja. Toivottavasti tämä uusi löydetty "rauha" kestää bändin jäsenten välillä.
Tietenkään en voi nyt olla spekuloimatta, että oliko koko tämä välirikko tai ero, pelkästään joku julkisuustemppu, jolla nostatetaan taas bändiä enemmän puheenaiheeksi. Saadaan tulevaa levyä sitten paremmin kaupaksi. Tai toinen spekulaatio: pojathan olivat juuri ennen eroa solmimassa rahakkaan sopimuksen (muistaakseni), mutta kaikki laukesi, kun ero tuli. Kenties he tämän kikan avulla saivat hitusen enemmän täpäkkää.. Kuka tietää, mutta hieno juttu kun jatkavat. Taisi Kotipelto tajuta, että hän ei pärjää ilman Stratoa ja Strato ei pärjää ilman Kotipeltoa.
Davidson
16.1.2005, 0:39:14
Tai toinen spekulaatio: pojathan olivat juuri ennen eroa solmimassa rahakkaan sopimuksen (muistaakseni), mutta kaikki laukesi, kun ero tuli. Kenties he tämän kikan avulla saivat hitusen enemmän täpäkkää.. Kuka tietää, mutta hieno juttu kun jatkavat. Taisi Kotipelto tajuta, että hän ei pärjää ilman Stratoa ja Strato ei pärjää ilman Kotipeltoa.
Itse asiassa se sopimus solmittiin jo ennen tätä sekoilua, jota kesti vähän päälle vuoden. Riitaa tuli levy-yhtiön kanssa siitä, että millä kokoonpanolla bändi tulevan levynsä tulisi julkaisemaan, koska sekin yllättyi bändin hajoamisesta täysin; Vastahan osapuolet solmivat koko levytyssopimuksen. Kotipelto sitä vasten jatkaa varmasti myös soolouraansa myös tulevaisuudessa eli hän ei ole niin riippuvainen Stratoista, kun aluksi voisi olettaa (voisipa melkein sanoa, että Stratovarius on riippuvaisempi Kotipellosta). Timo on kuitenkin saanut ihan kivasti jo soolouransa käyntiin, jonka menestystä ovat pönkittäneet täällä Suomessa vielä lukuisat TV-esiintymiset viimeisen vuoden aikana.
Ja mielipiteeni tästä reunionista? Erittäin hieno juttu! Olisi se ollut suuri pettymys, jos lempiyhtyeisiini kuuluvan bändin ura olisi päättynyt niinkin noloissa ja sekavissa tunnelmissa kuin se oli koko viime vuoden.
Toisaalta pieni epäilyksen siemen kalvaa minunkin mieltäni: Onko kaikki, mitä tämän vuoden aikana on tullut nähtyä ja kuultua todellakin totta? Ainakin siihen nähden yhdistyminen oli ehkä yllättävänkin kivuton prosessi. Pitää vain toivoa ja luottaa siihen, että kaikki ei olisi ollut vain täyttä kusetusta ja julkisuuskikkailua (en usko tähän kyllä). Varmaa ainakin on, että metalli-ihmisten silmissä Stratovariuksen maine on tahriintunut auttamatta, vaikka ei se kovin korkealla ainakaan oman käsitykseni mukaan alunperinkään ollut.
Toivottavasti tämä tapahtuma poikii myös muita iloisia juttuja nopealla aikataululla: Milanin DVD-keikka julkaistaan vihdoin ja viimein sekä uutta viime vuosista eroavaa matskua pätkähtää kauppojen hyllyille uuden levyn muodossa.
tahvogirl~88
22.1.2005, 22:04:11
Aivan mielettömän hyvä bändi. Kaikki albumit ovat kuunneltavissa, ja osa niistä on kulutettu jo melkein puhki.. *virn*
Parhaat levyt ovat mielestäni: Intermission, Destiny sekä Visions.
Parhaimmat biisit: Destiny, Curtains are falling, Eagle Heart, Black Diamond sekä Blackout (Scorpions co.).
En tietenkään sitä sano, että muut olisivat huonoja.. ei, ei tietenkään, mutta nämä mm. ovat parhaita.
Kotipellolla on niin ihanan raikas ääni, että jalat pettävät alta, kun häntä kuuntelee tai hitaimmissa biiseissä saattaa kyynelkin vierähtää silmän nurkasta.. Ja jos joku kehtaa väittää, että Kotipelto ei osaa lausua englantia (niin kuin Nightwishin Tarjasta on väitetty *murr*), niin sanoisin näin kauniisti, että vaikut viimeinkin pois korvista. Kotipelto lausuu niin selvää englantia, että biiseistä ymmärtää melkein joka sanan katsomatta kertaakaan lyriikoita, ja voisin Tarjasta väittää ihan samaa. Se riippuu tietenkin kuinka hyvä kielitaito on, mutta perusenglannin hallitseva on varmastikin samaa mieltä kanssani.
Muissakaan jäsenissä ei ole mitään vikaa, paitsi.. no, Tolkissa. Hänhän onnistui rikkomaan jopa koko bändin ollessaan vissiin lääkkeistä sekaisin.. Eikä jätkän lauluäänessäkään ole hirveästi kehumista *tämäkin on mielipide kysymys*.. Mutta ilmeisesti hänkin on päässyt jälleen tolpilleen, ja iki-ihana Stratovarius on jälleen koossa, tällaista ainakin kuulin.
Respektiä Stratolle, toivottavasti ette lopeta koskaan!
(Vain kuolema on rajananne...)
Davidson
26.9.2005, 15:09:29
Itse Tolkki-tilannetta aika tarkkaan seuranneena voin sanoa kyllä aika suurella varmuudella, että näitä tapahtumia EI ole lavastettu. Nuo lavastusjutut on mielestäni pelkkää huhupuhetta. Näille tapahtumille nimittäin löytyy todistajia: Puukotuksen näki kosketinsoittaja Jens Johansson, ja se ulostelasti tuli muistini mukaan Tolkin levy-yhtiön postiin hänen nimellään. Että se siitä.
Nyt en ole enää asiasta niinkään varma, kun on ilmennyt taas niin ristiriitaista juttua haastatteluissa että huhhuh. Mutta onko tuolla enää nyt niinkään väliä.
Anyway, Stratovarius tullaan kuitenkin muistamaan vielä pitkään viime aikojen sekoiluistaan, vaikka uusin albumi kykeneekin painamaan villaisella ainakin osan paskan maun jättäneestä parivuotisesta kaudesta bändin historiassa. Stratovarius on nimittäin melko vahva paluu oikeille raiteille ja yllättävän hyvää matskua siihen nähden, että bändi kävi legendaarisimman kokoonpanonsa suhteen aivan hajoamisen partaalla. Michaelin patteristo ei lähde enää lentoon tuplabasarihöykytysten yhteydessä, eikä Kotipelto vie myöskään ääntänsä enää niin äärimmilleen, mutta muuten Stratovarius kuulostaa yhä yhtä kappaletta lukuun ottamatta täysin Stratovariukselta.
Eli kuten sanoin, yksi biisi kuitenkin poikkeaa joukosta tavallista enemmän, ja se on juuri se sinkkubiisiksi valittu Maniac dance. Tästä kappaleesta tulee enemmän mieleen Black albumin aikainen Metallica raskaudessaan kuin kyseessä oleva orkesteri, vaikka aika poppiskaava biisin taustalta löytyykin. Maniac dance on kuitenkin kohtuu lupaava aloitus albumille, ja sitä seuraakin sitten vieläkin parempi biisikolmikko: keskitempoinen Fight!!!, pirteä Just carry on sekä hieman oudoke Back to madness. Erityisesti Fight!!!:issa ja Back to madnessissa Kotipelto näyttää parasta osaamistaan ja hallitsee ääntänsä juuri oikealla tavalla. Gypsy in me jää sitä vastoin hieman tavanomaiseksi renkutukseksi, ja Götterdämmerung (Zenith of power) vaipuu taas hieman liian junnaavaksi erityisesti loppua kohden. The land of ice and snow kääntää kuitenkin kurssin jälleen positiivisempaan suuntaan, ja on samalla paras puhdas balladi Strato-retkueelta vuosiin. Leave the tribe on selvä Eternity kakkonen, mutta tämä ei kuitenkaan haittaa, koska biisi on siitäkin huolimatta hyvä. Ja kun lopuksi kajareista kajahtaa vielä Unitedin tasoinen lopetuskipale, voidaan todeta, että Stratot ovat tehneet onnistuneen paluun, vaikka täydellisyydestä ollaankin vielä jonkin matkan päässä.
Yhteenveto: Stratovarius sijoittuu yhtyeen levytysten arvoasteikossa jonnekin Elementsien ja Infiniten/Episoden väliin eli sijoille 4-6. Albumin arvoa kohottaa nimittäin se, että Stratovarius on virkistävän erilainen kokemus (, vaikka ”samaa paskaa” se periaatteessa edelleen onkin), mistä kielii jotain sellainen fakta, että levy soi soittimessani edelleen, vaikka sen hankinnasta on kulunut jo melkein kuukausi, mikä on ikuisuus nykyisellä levyjenhankintatahdilla, joka pitää tavallisesti vaihtuvuuden aika tiheänä. Eli ei ollenkaan huono saavutus, ei. :up:
M1green1
17.10.2005, 15:46:06
Taispa Stratovarius olla eka hevipänti mitä aloin kuuntelemaan ihan kunnolla. Oiskohan 10- tai 11-vuotiaana innostus lähtenyt SOS kappaleesta, josta en kyllä nykyisin kovin paljoa pidä. Muutenkaan ei kyllä tule enää kauheena kuunneltua Strattoo, kun olen tainnut hiukan kyllästyä siihen, koska sitä tuli kuunneltua lähes kokoajan lapsosena. On löytynyt myös useita paljon parempia powermetal bändejä kuin Strato, niin ei ole ollut aikaa kuunnella sitä. Stratovariuksen parhaat levyt ovat vissiin ne Visionssi ja Destiny ja huonoimpia ne Tolkin ollessa vokalistina. Eipä kyllä uusi Stratokaan ole säväyttänyt Elementseillään ja sillä uusimmallaan, joten en usko että innostuisin uudestaan yhtyeestä enää niinkuin ala-asteella.
Niera Kuuranpoika
2.4.2008, 17:11:57
Stratovarius on nyt sitten lopullisesti hajonnut. (http://www.timotolkki.com/Split.html) Ymmärrettäväähän tuo on, jos bändin henkilökemia ei yksinkertaisesti toiminut. Itseäni kuitenkin jää harmittamaan etten koskaan tullut nähneeksi Stratovariusta livenä, olihan Black Diamond aikoinaan merkittävä syy siihen että kiinnostuin metallimusiikista. Nähtäväksi jää kuinka Tolkin mainitsema uusi REVOLUTION RENAISSANCE -yhtye lähtee käyntiin, toivotaan parasta.
OrichalonMasterr
2.4.2008, 18:20:36
:(Stratovariuksen tarina on päättynyt. Kotipelto ja Jörg sitten eivät tulleet toimeen. Sentään meillä on vielä CD:t hyllyissämme ja muistot päässämme.
Strato ei ollut ensimmäinen kuulemani metallibändi tai jotain, mutta kyllä se metallimusiikin kuunteluun edesautti. Sääli, kun minä odotin vielä yhden levyn Stratolta.
Tolkki aikoo perustaa luultavasti Renaissence Revolution(?) nimisen, strato-henkisen bändin. Katsotaanpa miten siinä käy.
Davidson
3.4.2008, 9:50:10
Salamyhkäinen kirjainyhdistelmä RR paljastui siis lopulta Revolution Renaissanceksi. Tämän nimen piti siis oletettavasti olla se tulevan Strato-levyn nimi, mutta Tolkki ottaa sen sittenkin hyötykäyttöön uuden projektinsa yhteydessä. No ihan mielenkiinnolla jään odottamaan, mitä sieltä ulos putkahtaa, kun Tolkki sitä niin Visions-tyyliseksi kamaksi kuitenkin tituleeraa. Voi olla tietysti markkinointikikkakin - nehän mies on osannut vuodesta 2004 lähtien.=)
Mutta jos tämä oli tosiaan tässä, haluan silloin toivottaa yhtyeelle kevyet mullat. Nieran tapaan Black diamond -biisi oli nimenomaan se, joka sai minut fanittamaan bändiä aikanaan. Jumalauta, siitäkin on tosiaan jo kymmenen vuotta.:shok: Stratovarius on pitkälti vastuussa siitä, että kuuntelen metallimusiikkia vielä tänäkin päivänä.
1990-luvun loppu oli bändin selkeää kulta-aikaa, kun Episode, Visions ja Destiny ilmestyivät. Olen aina liittänyt näiden kolmen klassikon perään vielä v. 2000 ilmestyneen Infiniten, vaikka bändin tyyli muuttuikin tässä vaiheessa jo sinfonisemmaksi antaen esimakua siitä, millaista matskua olisi luvassa tulevilla Elements-albumeilla. Bändin viimeiseksi jäänyt kokopitkä Stratovarius on ihan jees päätös yhtyeen levytysuralle, vaikka se kuuluukin Fourth Dimensionin kanssa yhtyeen heikoimpiin Kotipelto-tuotoksiin. Bändi oli kuitenkin ollut jo pitkään laskusuhdanteessa usealta kantilta tarkasteltuna, että on tavallaan huojentavaa saada se vapauttava niskalaukaus tässä vaiheessa vielä, kun bändistä on vielä hyvä maku jäljellä.
Ja vielä kerran: Kiitos Stratovarius!
Niera Kuuranpoika
8.5.2008, 12:49:28
Stratovarius jatkaa sittenkin? (http://www.soundi.fi/node/7745/Illan/tullen/Stratovariuksen/asialla) Kotipelto, Johansson, Michael ja Porra kertovat nyt oman kantansa viimeaikaisista tapahtumista. Heidän mukaansa Tolkin kertomus bändin huonosta hengestä ei pidä paikkaansa, ja nelikko aikoo edelleen jatkaa Stratovarius-nimellä. Muutaman kuukauden päästä pitäisi olla luvassa "hyvin kiinnostavia uutisia".