PDA

View Full Version : Ikuinen kauneuteni

Ze Shoopuf
8.2.2005, 20:24:07
Hohaa. Inspis tuli eräästä piirroksesta, johon kehitin tarinan päässäni, joka alkoi sanoilla "Minua on aina kehuttu kauniiksi". Jokin aika sitten kirjoitin koneelle sitten toisenlaisen tarinan, samoilla sanoilla alkavan. Hylkäsin tarinan, mutta nyt (viime viikonloppuna) kirjoitin tarinan melkein samanlaisena (idea sama) ja hyväksyin sen.

Se, joka tajuaa, mitä tässä tapahtuu, saa karkin. Pienen. Kovan. Vanhan.

* * *

Minua on aina kehuttu kauniiksi. Ihmiset ovat ylistäneet sulokkaita linjojani ja siroja muotojani. Juuri sen takia olenkin elänyt tähän päivään asti, kauneuteni takia minusta pidetään hyvää huolta. Jokainen omistajani on hoitanut minua säilyttäen uskomattoman ihanuuteni, jonka takia he minut ostivat.

Olen vuosien aikana palvellut monta mestaria. On hassua seurata kuinka he rapistuvat ja kuolevat pois minun takiani, oma kauneuteni silti säilyen, mutta suren jokaisen omistajani poismenoa. Palvelin heitä uskollisesti ja he pitivät minusta huolta.

Minä kuitenkin... Mitä? Mestarini talosta kuuluu askelia! EIhän täällä pitäisi kenenkään enää tähän aikaan liikkua, on jo yö ja minä jos kuka tiedän sen.

Askeleet lähestyvät. Kuulen ääniä, hiljaista puhetta. Huoneeni ovi avautuu ja kirkas taskulampun valo iskeytyy sisälle. Valo satuttaa minua, mestarini pitää minut hämärässä, koska valo haalentaa kauneuttani.

Kaksi miestä tarttuvat minuun. En voi huutaa enkä liikkua, ruumiillani on rajoituksensa. Voin vain katsoa hiljaa sivusta, kun minut kannetaan ulos mestarini talosta ja asetetaan suureen pakettiautoon.

Pitkän, heittelehtivän kyydin jälkeen minut haetaan ulos autosta. Aamu sarastaa ja kello on 05:02:31. Samat miehet, jotka minut autoon sysäsivät, raahaavat minut suureen, hämärään varastorakennukseen.

Olen yksin. Täysin yksin. Minut on revitty irti mestaristani ja heitetty tänne kylmään, kolkkoon varastoon. Olen ollut täällä jo yli viisi päivää.
Minä pelkään. Pelkään, että minua satutetaan, kauneuteni pilataan ja pelkään, etten enää koskaan näe mestariani.

Varaston ovi avautuu. On kulunut viikko, 18 tuntia, 16 minuuttia ja 20 sekuntia siitä, kun minut heitettiin tänne. En kyllä ole täysin varma, pelossani en ole ollut niin tarkka sekuntien laskemisen suhteen, kuin useimmiten olen.

Minut viedään jälleen pakettiautoon. Auto käynnistyy ja ajaa liikkeelle. Se ajaa pitkälti yli seitsemän tuntia, kunnes lopulta pysähtyy. Miehet hyppäävät ulos ja hakevat minut jälleen autosta kantaen minut toiseen, ulkoapäin kauniiseen ja suureen kivitaloon.

Tämä talo ei ole niin kolkko kuin varasto oli. Aamun kalpea valo siivilöityy kevyiden pitsiverhojen läpi ja talo on sisustettu kauniisti ja vanhanaikaisesti. Näen ympärilläni jopa minua vanhempia tuoleja ja minä olen todella vanha.

Miehet kilistävät raskaalla tammipöydällä olevaa hopeista kelloa. Hetken kuluttua pehmustettuja, leivästi kaartuvia portaita alas astuu kaunis, keski-ikäinen nainen. Minulle hän ei vedä vertoja, mutta on ikäisekseen säteilevän hyvin säilynyt.

Nainen astuu miesten eteen, puhuu heille lyhyesti ja astelee minun luokseni tutkien täydellistä ruumistani pitkään. Lopulta hän nyökkää ja kääntyy takaisin miesten puoleen. Hän hakee pöydän takaa suuren salkun, avaa sen paljastaen suunnattoman määrän rahaa, ja sulkee salkun. Nainen ojentaa salkun miehille, jotka ottavat sen hymyillen vastaan, poistuen talosta.

Jään naisen kanssa yksin. Nainen ihailee minua, vetäen sormiaan rakastavasti ulkopintaani pitkin. Nyt tunnistan naisen, hän on uusi mestarini. Teemme hiljaisen sopimuksen, hän hyväksyy minut ja minä hänet.

On yö. On hiljaista.
Tik tak
tik tak
tik t-
"Shhh!"
Mestari? Ei!

* * *

Kommentteja, kritiikkiä?

In memoriam
8.2.2005, 21:16:40
Hyvin kiintoisa tarina ja samalla todella vaikeasti ymmärrettävä. Toisaalta tämä seikka ei oikeastaan haittaa. Se tuo tarinaan sen omaperäisyyden. Kirjoitustyylisi on hyvää ja sopii tähän novelliin hyvin. Jokaisella lukijalla on varmasti oma kuvitelma, siitä mitä tapahtuu. Minun mielestä jotenkin yhdistän kertoja/päähenkilön joksikin esineeksi, jolla oma sielu (tai joku vastaava). Itselleni tuli ensimmäiseksi mieleen jonkilainen hieno antiikin aikainen patsas. Jotenkin tuo tuli vain mieleeni heti kun sain päähäni, että tuo ei varmaankaan ole elävä olento. Todennäköisesti teoriani menee todella kauas alkuperäisestä ideasta. Joten tuskinpa on minulla tuohon karkkiisi toivoa. Hieno novelli joka tapauksessa. Pitää varmasti lukea noita sinun vanhempia teoksiasi.

Olen vuosien aikana palvellut monta mestaria. On hassua seurata kuinka he rapistuvat ja kuolevat pois minun takiani, oma kauneuteni silti säilyen, mutta suren jokaisen omistajani poismenoa. Palvelin heitä uskollisesti ja he pitivät minusta huolta. Tämä kohta erityisesti toi mieleeni kertojan olevan esine. Tai sitten joku taruolento. Kamalan vaikeaa päätellä tästä tekstistä jotain

On yö. On hiljaista.
Tik tak
tik tak
tik t-
"Shhh!"
Mestari? Ei!
Tämä loppu ei oikeastaan tee novellia yhtään helpommin ymmärtävämmäksi. Minä kun odotin, että lopussa kaikki selviäsi. *mutru* Typerä Suupahvi, ei novellia saa kirjoittaa näin vaikeaksi. ^^

cRaZy Al BhEd
9.2.2005, 11:59:58
Kiinnostavaa! Minen tiennykään sua noin luovaksi. :3 Joup, salaperäisesti kirjoitettu novelli. Kieli on kunnossa, kirjoitustyyli selkeä ja hyvä. Loppu ennalta arvaamaton ja epäselkeä. Hyvin vaikea tulkita.

Ajattelin päähenkilön nukeksi. Patsas, mitä In memoriam arveli, ei käyny mielessäkään.
Valo satuttaa minua, mestarini pitää minut hämärässä, koska valo haalentaa kauneuttani.
Tää on hassu juttu. Kuka pitäisi arvoesineitä pimeässä? En ymmärrä.
Sekuntien laskeminen oli musta aika kiinnostava juttu. Se kertoo jotenkin siitä, ettei esineellä ole ajatuksia, joten se kuluttaa aikaansa laskemalla sekunteja. (Eihän se nyt kello ole? Kellolla ei ole ruumista...)
Jään naisen kanssa yksin. Nainen ihailee minua, vetäen sormiaan rakastavasti ulkopintaani pitkin. Nyt tunnistan naisen, hän on uusi mestarini. Teemme hiljaisen sopimuksen, hän hyväksyy minut ja minä hänet.
Hui, jännää, kuinka hyvin esine sopeutuu uuteen mestariinsa, vaikka alussa itki mestarinsa perään ja sanoi olleensa uskollinen jokaiselle mestarilleen. Tästä huomaa, että se on esine; sillä ei ole tunteita.

Loppua en taju sitten millään.

Ze Shoopuf
9.2.2005, 18:15:53
Minun mielestä jotenkin yhdistän kertoja/päähenkilön joksikin esineeksi, jolla oma sielu (tai joku vastaava). Itselleni tuli ensimmäiseksi mieleen jonkilainen hieno antiikin aikainen patsas. Jotenkin tuo tuli vain mieleeni heti kun sain päähäni, että tuo ei varmaankaan ole elävä olento. Todennäköisesti teoriani menee todella kauas alkuperäisestä ideasta. Joten tuskinpa on minulla tuohon karkkiisi toivoa.
No, se ei ole elävä eli esine on. Siinä olet oikeassa. Patsas se ei kyllä ole. ^-^

Hieno novelli joka tapauksessa. Pitää varmasti lukea noita sinun vanhempia teoksiasi.
No, niitä vanhempia on tasan yksi tällä foorumilla (jos ei lasketa kirjoituskerhon juttua) ja se on todellakin... Miten tämän nyt sanoisi, syvältä.

Tämä loppu ei oikeastaan tee novellia yhtään helpommin ymmärtävämmäksi. Minä kun odotin, että lopussa kaikki selviäsi. *mutru* Typerä Suupahvi, ei novellia saa kirjoittaa näin vaikeaksi. ^^
Juuri sen takia, lapsoset, juuri sen takia. ^^

Ajattelin päähenkilön nukeksi. Patsas, mitä In memoriam arveli, ei käyny mielessäkään.
Eip nukkekaan ole.

Tää on hassu juttu. Kuka pitäisi arvoesineitä pimeässä? En ymmärrä.
Sekuntien laskeminen oli musta aika kiinnostava juttu. Se kertoo jotenkin siitä, ettei esineellä ole ajatuksia, joten se kuluttaa aikaansa laskemalla sekunteja. (Eihän se nyt kello ole? Kellolla ei ole ruumista...)

Hämärässä, siskoseni, hämärässä. Eihän nyt hienoja arvoesineitä pistetä auringonvaloon, ne haalistuu.

Kello? Erm... *pyörittelee peukaloitaan* Ei TIETENKÄÄN ole, miten niin...?
-.-'

Hui, jännää, kuinka hyvin esine sopeutuu uuteen mestariinsa, vaikka alussa itki mestarinsa perään ja sanoi olleensa uskollinen jokaiselle mestarilleen. Tästä huomaa, että se on esine; sillä ei ole tunteita.

Loppua en taju sitten millään.

No, esine hyväksyi sen, että se kuuluu nyt tälle. Hassu esine on.

Loppu on... Noh, minä näen siinä kaksi mahdollisuutta. (Miten niin edes minä en tajua tekstejäni...?)
Ja en kerro, ellei kerjätä. Keksikää itse. ^-^

Lisääkin kommentteja saa antaa.

cRaZy Al BhEd
10.2.2005, 9:25:39
Kello? Erm... *pyörittelee peukaloitaan* Ei TIETENKÄÄN ole, miten niin...?
-.-'
Siis se on! Hahaa, mä arvasin! ...miten hitossa sillon ruumis? Kellolla?? *kaipaa selitystä*

Loppu on... Noh, minä näen siinä kaksi mahdollisuutta. (Miten niin edes minä en tajua tekstejäni...?)
Ja en kerro, ellei kerjätä. Keksikää itse. ^-^
*köh* Pöljä. *köh* Kirjoittaa jotain niin sekoa ettei itekään pysy perässä.
Nejp, en kerjää, se olis jo liian alhaista. >.<

Ze Shoopuf
10.2.2005, 10:59:12
Siis se on! Hahaa, mä arvasin! ...miten hitossa sillon ruumis? Kellolla?? *kaipaa selitystä*
No, se on sellainen vanha kaappikello. Se on sitten luonnollisesti sen ruumis.
Hei, kaikella voi olla ruumis, jos on tietoisuus. Vaikka ei olisikaan, niin voi silti olla, hömelö.

Ja et edes arvannut kunnolla. :blah:

*köh* Pöljä. *köh* Kirjoittaa jotain niin sekoa ettei itekään pysy perässä.
Nejp, en kerjää, se olis jo liian alhaista. >.<
Kyllä min pysyn perässä, en ole vain vielä ihan päättänyt minkä niistä vaihtoehdoista otan.
Aaaw, sääli. Olisi kiva nähdä sinun kerjäävän.
No, muodosta oma näkemyksesi. Hoha.

Niin, tietenkin niitä kommentteja voisi lisääkin tulla. *vink vink*

//:

Millaista kelloa sinä ajattelit tässä? Minulle tuli mieleen sellainen suuri kaappikello. Hieno muotoilultaan, mutta ei välttämättä se siroin. Ovatkohan ne Könnin kellot sellaisia, niin kuin ajattelin. Puusta kaiverrettuja, isoja "seisovia" kelloja.
No, iso, tummanpunertavaksi petsattu kaappikello. Eihän se hirveän siro ole, mutta sillä lähinnä tarkoitin kellossa olevia kaiverrettuja kaaria ja koristeita.
Ja soon narsisti. :P

Haa, kello ja ajankulu. Sitäkö viittaus :minun takiani, tarkoittaa? ajankulua? Jos kyllä, niin onpa varsin oivallisesti piilotettu vihje tuohon tarinaan. Hieno.
Siitä juuri. Kello kun mittaa aikaa, niin voidaan ajatella, että kello tekee ajan kulumisen. Lyö sekunteja eteenpäin.

Tästä lopusta minulle tuli mieleen, että se nainen on kuin minä. Yön hiljaisena unettomana hetkenä hän ei saa unta tuon tik tak-äänen vaivaamana ja niinpä menee ja pysäyttää kellon. Ainakin kaappikellot voi pysäyttää estämällä sen heilurin liikkeen. Takaisin toimintaanhan ne lähtevät vetämällä.
Hei, minä pidin tuosta lopusta. Minulla ei edes käynyt tuollainen vaihtoehto mielessäni. ^-^ Hassu minä.

Löysinpäs mahdollisen typonkin:
Vaiko lievästi?
Kyllä, lievästi. ^-^

Jos nyt jotain kritiikkiä antaisin, niin minä en pidä noista kahden rivin kappaleista. Ne syövät tarinaa sen ulkomuodosta. Ehkä se on taiteellisempaa ja hienompaa; ripotella rivejä, mutta minusta ne eivät sovi kuin runoihin, tai haikuihin. Mutta toistaalta taas se on vain minun silmiini pistävä seikka.
Minuakin nuo häiritsee. Olin alunperin tarinan kirjoittanut käsin vihkoon ja minun jättimäisellä suttukäsialalla tila täytyy nopeasti. Vihossa tekemäni kappaleenjaot näyttivät hyviltä, mutta tänne kirjoitettaessa ne näytti ihan liian lyhyiltä. En kyllä keksinyt tai jaksanut keksiä uusia kappaleenjakoja, niin laitoin nuo sirotellut kappaleet.

Kiitos ja kumarrus Sunnu, etenkin kritiikistä. ^-^

Sunnu
10.2.2005, 11:31:23
No niin. Myöhästyin sitten. Minun piti käydä heittämässä sellainen kaappikello-arvaus, mutta eihän se enää uskottavalta kuulosta. :/ Mutta tämä oli kiva tarina. Ja nyt kun tuli vahvistus tuolle kellojutulle, voi tarinaa tarkastella hitusen paremmin.

Minua on aina kehuttu kauniiksi. Ihmiset ovat ylistäneet sulokkaita linjojani ja siroja muotojani. Millaista kelloa sinä ajattelit tässä? Minulle tuli mieleen sellainen suuri kaappikello. Hieno muotoilultaan, mutta ei välttämättä se siroin. Ovatkohan ne Könnin kellot sellaisia, niin kuin ajattelin. Puusta kaiverrettuja, isoja "seisovia" kelloja.

Olen vuosien aikana palvellut monta mestaria. On hassua seurata kuinka he rapistuvat ja kuolevat pois minun takiani, oma kauneuteni silti säilyen, mutta suren jokaisen omistajani poismenoa.Haa, kello ja ajankulu. Sitäkö viittaus :minun takiani, tarkoittaa? ajankulua? Jos kyllä, niin onpa varsin oivallisesti piilotettu vihje tuohon tarinaan. Hieno.

Aamu sarastaa ja kello on 05:02:31.

On kulunut viikko, 18 tuntia, 16 minuuttia ja 20 sekuntia siitä, kun minut heitettiin tänne.En kyllä ole täysin varma, pelossani en ole ollut niin tarkka sekuntien laskemisen suhteen, kuin useimmiten olen.Tässäkin hienoja vihjeitä.

On yö. On hiljaista.
Tik tak
tik tak
tik t-
"Shhh!"
Mestari? Ei!
Tästä lopusta minulle tuli mieleen, että se nainen on kuin minä. Yön hiljaisena unettomana hetkenä hän ei saa unta tuon tik tak-äänen vaivaamana ja niinpä menee ja pysäyttää kellon. Ainakin kaappikellot voi pysäyttää estämällä sen heilurin liikkeen. Takaisin toimintaanhan ne lähtevät vetämällä.

Tämä oli hieno tarina. Ja paljon paremmin siitä sai irti, kun sai vahvistuksen, että kyse oli kellosta. Piilottamasi vihjeet avautuivat paremmin ja tarina sai merkityksen.

Löysinpäs mahdollisen typonkin:

leivästi kaartuvia portaitaVaiko lievästi?

Jos nyt jotain kritiikkiä antaisin, niin minä en pidä noista kahden rivin kappaleista. Ne syövät tarinaa sen ulkomuodosta. Ehkä se on taiteellisempaa ja hienompaa; ripotella rivejä, mutta minusta ne eivät sovi kuin runoihin, tai haikuihin. Mutta toistaalta taas se on vain minun silmiini pistävä seikka. Aika moni muu täällä ilmeisesti pitää tuollaisesta taiteellisemmasta ulkoasusta. Minua ne hivenen häiritsevät, kun en näe tuollaiselle tyylille tarpeellisuutta. Mutta muutoin tämä ei osaltani ole kuin kehujen arvoinen. Hyviä piilotettuja oivalluksia. Pidin.