View Full Version : Millaisia välineitä/keinoja käytät
Nyt kun on tämä kysely tulva, niin minua kiinnostaisi tietää että mitä välineitä & keinoja käytätte työnne tekemiseen (jos nyt ei kuvistunteja lasketa mukaan; siellä kun käytetään melkein kaikkea mahdollista)?
Käsin värittämiseen käytän Contén Symphonie -, Derwentin Studio ja joskus harvemmin joitain Contén halvempia merkkejä, saa paljon värejä pienellä rahalla, mutta jo kymmenellä värillä pääsee pitkälle kun vain osaa käyttää/murtaa/sekoittaa värejä.
Sitten minulla on myös Derwentin vesivärikynät (jotka siskoni pölli –en siis ole voinut käyttää aikoihin), ja jotkut mitä-liekään-liituja (joilla kuitenkin saa ihan mainiota jälkeä aikaan). Noita välineitä käytän hieman harvemmin, ja lähinnä kotona maalailen jos sille päälle satun. Hiusterälläkin (lue: sillä terällä mitä uitetaan mustepullossa) joskus tuhertelee jotn, mutta sen käyttöä en vielä oikein hallitse, joskus kun sitä mustetta tursahtaa ihan kunnolla ja koko työ on pilalla (mustepullo kaatui kerran matolleni, vähänkö kismitti -__-).
Useimmiten kuitenkin käytän ihan tavallista lyijykynää, merkkiin ja latuun katsomatta, ja sillä luonnostelen/tuhertelen tulostuspaperille (kunnon piirustus paperi on kallista, enkä kehtaa kuluttaa kallista paperia pelkkään luonnosteluun ^^), ja sitten skannaan luonnoksen (näin alkuperäinen säästyy), tussaan luonnoksen päälle (siis joko oikean tai printatun luonnoksen), useimmiten jollain tavallisella tussilla (terä joko 0.1, 0.5 tai 0.7), ja sitten skannaan tussauksen, ja lopuksi väritän. Aina ei kuitenkaan jaksa noin monimutkaisesti tehdä, vaan joskus värittää suoraan luonnosprintin päälle, tai koneella luonnoksen/tussauksen (Käytän PSP 7:aa). Puuh, siinä varmaan en keinot mitä yleisimmin käytän ^^.
[color=#99ccff]
0.5mm lyyjytäytekynää johon on ladattu Mouse Clubin lyyjyä minä lähinnä käytän. Tussaamista varten (harvoin) on kaksi erikokoista tussia. Softasta käytän lähinnä PSP7:aa kuvien siistimiseen (pääasiassa muuten niin vaaleiden piirrosteni tummentamiseen). Photoshoppia en ole jaksanut ruveta pahemmin käyttämään kun olen PSP:en tottunut ja muutenkin kuviani harvoin väritän. Ehkä sitten kun tulee tabletti hankituksi...
Niin, onhan minulla myös 74 kpl noita Faber-Castell (mitälie) pyyvärejä, mutta olen todennut että ne kelpaavat vain tietynlaisien kuvien värittämiseen (tai sitten en vaan osaa käyttää).
Hmm.... Eri kovuusasteisilla lyijykynillä tein ennen lähes kaikki työni, nykyisin kyllä väritän lähes kaikki puuväreillä... Vesivärejä käytän sen verran mitä osaan, yleensä jos haluan johonkin piirrustukseen vain jonkin hennon sinisen taustan jonka juuri ja juuri erottaa, niin sen teen ihan tavallista pesusientä käyttämällä, kastelen ensin ja sitten laitan vähän vesiväriä sekaan... Ja sitten töpöttelen siihen taustaksi... ^^ Sillein saan jäljestä vähän tasaisempaa, pensselillä jos yritän jotain vaikka laveerata niin jonnekkin jää kuitenkin himo pensselin jäljet... En ole koskaan osannut maalata lähellekään saman tasoisesti mitä piirtää... =/
Sitten joskus saatan jonkin työn tehdä ihan pelkäksi tussityöksi...
Kuivapastelli väreillä olen myöskin jotain töhertänyt, niitä vaan en itse omista. Mutta ostan heti kun saan sen verran rahaa että olisi vara hankkia... Sitten JOSKUS, todella harvoin saatan käyttää väriliituja vai mitä ikinä onkaan.
Kun vain saisin nyt noita uusia piirrustuksia skannattua jossakin, niin niistä vähän näkisi mitenkä näitä välineitä käytän. kotisivuillani on jotain vanhoja töitä joista en itsekkään pidä yhtään, saati sitten joku muukaan.. :D
Tommistus
8.8.2002, 14:27:08
No mitäs tässä... kaksi kynää (2H ja HB), yksi kumi, viivotin (20cm) ja skanneri. Siinä työkaluni... Ja hyvää jälkee tulee. :D
David A. Mage
8.8.2002, 14:45:15
Kyniä monilla eri kovuuksilla, grafiittikynä, kuuden koon arsenaali mustia tussikyniä, (tosin tussausta harrastan harvoin) "kumikynä", (miksikäs sitä nyt voisi sanoa; kumi, jota käytetään kynän tapaan, ja joka on minulla uhkaavan lopussa ja muutenkin katki. Kaiken lisäksi sen kumiosa on kadoksissa (Ja Polykarbonin materiaaliosaston kumiosastolla (http://polykarbon.com/tutorials/materials/eraser.htm) on kuva eräästä sellaisesta (B) ) ) viivotin, harppi ja kaikkea muuta ihmeellistä. Useimmiten käytössä on vain HB-kynä, em. kumikynä sekä kumi ja hätätapauksissa viivotin. Tietokonesoftasta Photoshop ja Winamp. :P (Pakkohan nyt sitä on jotain taustamusiikkia olla.. Ei CG-värittämisestä muuten tule yhtikäs mitään :D )
Malokan
8.8.2002, 16:22:18
Vaihtelee mutta tällä hetkellä lyijytäytekynä 0.5 mm.
Kuvia en väritä muutakuin tietokoneella.
Enimmäkseen käytän lyijykynää, ja kovuuksilla 3H-5H näillä saa tosi tarkan ja kevyen jäljen jos vaikka tarvitsee myöhemmin korjata, sitten varjostamiseen käytän pehmeämpiä F-2B koska ne levittyy hyvin. Minullakin on nuo Drewletin vesivärikynät, niihin en vielä kylläkään ole ehtiny perehtyä... kun olen niin vasta ne saanut. Sitten käytän myös öljyvärejä. Niillä töiden tekemiseen minulla kuluu aikaa, yhtä metsääkin maalasin varmaan jonkun vuoden, mutta niitä onkin monta aina yhtäaikaa kesken, ja aina tulee vaan alotettua uusi. Sitten on näitä perustavaroita: viivain, teroitin ja pyyhkäri, siinä ne.
Helluva
8.8.2002, 19:06:21
siis jos ihan yleisesti niin lyijykynät. Merkillä ei niin ole väliä, mutta itse piirrän mielummin mahdollisimman kovalla lyijykynällä.. pehmeät eivät useimmiten sovi käyttötarkoituksiini, ne leviävät(kun en ole aikaiseksi saanut ostaa sitä fiksatiiviä) ja niitä saa kokoajan terottaa.. lisäksi piirrän paljon sarjakuvaa ja muutenkin tussaan suurimman osan töistäni olivat ne sitten kuvia tai sarjiksia.
Värittämiseen käytän erinäisiä puuvärejä.. Conte' :n akvarellivärit ovat myös hyväksi todetut.. Ja ehkä tämänhetkinen värittämisvälineeni kuulostaa hassulta, mutta sillä saa oikeasti kivaa jälkeä aikaiseksi ovat Conte' n ohuet ja eriväriset tussit.. Tietysti niillä ei kannata mitään kovin suuria alueita värittää, enkä niin teekkään.. pienet alueet kuten esim. kasvot värittyvät kivasti oranssilla piirretyn yhdensuuntaisen viivan avulla..
Tällä välineellämyös oppii luomaan kontrasteja pelkkien valkoisten alueiden jättämisellä tiettyihin kohtiin.. se on oikeasti mukavaa ja hyvin kehittävää.. jeb..
No koneella piirrän sillointällöin jos irkatessani (jesh) tulee joku suuren suuri inspiraatio.
Silloin yleensä piirrän vain erinäisiä värikkäitä möykkyjä päällekkäin ja se onnistuu ihan niinkin kököllä ohjelmalla kun MS paint.
Olen minä PSP:lläkin jotain apstrakteja töitä tehnyt..
Vesiväreillä maalaan todella satunnaisesti, ja kun maalaan niin siihen saakin sitten kelvata minun vanhat vesivärini merkkiä joku.
Hiilestä ja nestetussista mie pidän välineinä myös todella paljon..
mutta kumpaakaan en valitettavasti ole päässyt kotioloissa vielä kokeilemaan..(pitäis tosiaan saada hankittua se fiksatiivi) ..
jaahs, en ole vielä mitään piirustuksiani tänne kerennyt postailemaan, mutta ehkä kohta joskus jos vain kuinka kunnes ellei jollei... olen laiska enkä saa mitään valmiiksi, niin että varmaan näette piirustukseni tuossa kilpailussa jos näette kun olen laiska. eiköhän se siinä tullut :D eli laiska.
piirrän joskus (harvemmin nykyään) 0.5 lyijytäytekynällä johon minulla on jotain aivan erinomaisia drafix tjsp. lyijyjä (H). enimmäkseen piirrän kuitenkin tavallisilla lyijykynillä (stavilo, technograph tai nyt on jotain ihan häröjä kyniä tiimarista jotka yllättäen on erittäin hyviä :D ). suosikki on HB, niitä kuluu ihan luvattomia määriä, myös B ja 2B on ihan mukavia mutta sitä pehmeämpiä en tykkää käyttää. kovemmatkin on toisinaan hyviä. kumina toimii erinomainen koulukumi, eli sellainen joita aina koulun alussa jaettiin kaikille joskus ylä- ja ala-asteella. oon löytänyt vaan yhden paremman kumin, niitä sai tiimarista ja merkkiä en muista, mutta ei se ketään varmaan kiinnostakaan :) tussailen aiemmin pilotin piirustuskynillä, nykyään omistan muutaman stadlerin kynän (0.05, 0.1, 0.2, 0.7) jotka on samanlaisia kuin nuo pilotin, vaihdoin kynämerkkiä kun keksin että oikeastaan saan kaiken minkä tarvitsen iki-ihanasta tiimarista, eikä sieltä saanut kuin staedlerin kyniä (tää on tarkkaa!) jos väritän väritän derwentin puuväreillä, van goghin vesiväreillä & koulun peiteväreillä (mitälie olikaan) tai photoshopilla (erittäin vähän tosin).
siinä kai ne kaikki olikin. paperina toimii useimmiten kaupasta isoina paketteina saatava kopiopaperi, joka on paitsi halpaa, myös ihan välttävää minulle joka enimmäkseen riipustelee kaksi viivaa ristiin ja ottaa uuden paperin. jos jotain muuta paperia pitää käyttää vaikka vesiväreillä maalatessa, niin ostan ihan näppituntumalla jonkin lehtiön kaupasta. ei sillä merkillä niin väliä, kun tunnen sormissa onko se paperi kelvollista vai ei. tiimari auttaa usein tässäkin, joskus tuli tosin ostettua jostain taidetarvikeliikkeestä jotain uberkallista paperia mikä olikin kyllä todella hyvää :P pitää saada lisää sitä kun olen jo melkein sutannut ne kaikki. menen pois floodaamasta teitä ->
Joo tavallista lyijykynää plus tavallinen pyyhekumi.
Pärjään mainiosti niilläkin,mutta joo värit saa unohtaa.
Varjostukset sitten 0,1 tussilla elikkä kaikki se sarja 0,5 > 0,8
Varjostukseen.
Ei koskaan käytä värikyniä,koska ei osaa käyttää värejä.
Olis kiva kyllä oppia niitäkin käyttämään,paperit maksaa kyllä
ei kai niillä ole väliä.