PDA

View Full Version : Areenat

Nyarlathotep
23.3.2005, 14:35:46
Onko kukaan koskaan pelannut näitä legendaarisia managerointipelejä? Jos ei, niin voisin kertoa peleistä jotain. Areenoissa on tarkoitus luotsata taisteluvalmis, oma joukkue joka koostuu erilaisista roduista. Taistelijoita kutsutaan gladiaattoreiksi. Rotuja löytyy kymmeniä erinlaisia. Myytäväni olevista sankareista on varaa valita minotaurista haltiaan ja feenixistä jäämieheen. Jokaisella rodulla on omat ominaisuutensa joita voi hyödyntää taistelussa. Lisäksi valittavana on aina kauden alussa legendaarinen sankari (Puhun nyt Areena 5:sesta joka on kaikista tunnetuin), joka on aivan julmetun kallis aluksi, mutta myöhemmin rahaa tulee ja rahan ansaitsemiseen on myös yksi pieni jippo, jota en kerro.

Pelissä on siis kausia. Kun aloittaa pelin, niin joukkueelle pitää antaa nimi ja siihen pitää valita vähintään yksi gladiaattori, joiden hinnat vaihtelevat alle 100 kultarahasta yli 1000 kultarahaan. Alussa rahaa on 1500 kr. Peli on yllättävän monipuolinen pikkupeliksi. Pelissä on yksi iso kauppa josta voi ostaa aseita; miekkoja, nuijia, kirveitä, jousia, varsijousia ym. Kaupasta voi myös ostaa panssareita ja taikoja ja usein kaupassa on myös pieniä alennuksia. Lisäksi löytyy myös koulu jossa voi bodata voimaa, mietiskellä manaa, koetella kestoa ja nostaa nopeutta. Koulu tietenkin maksaa, mutta taisteluissa kokemuspisteitä saa ilmaiseksi. Puhutaan vielä aloituksesta. Kun on värvännyt gladiaattorit, ja haluaa aloittaa taistelut, niin joukkue sijoitetaan 4. Divisioonaan. Tarkoituksena pelissä on voittaa 1. Divisioona. Kauden kuluessa taistellaan toisia joukkeita vastaan ja samalla on kaikkien joukkueiden yhteinen cup, joka toimii periaattella että voittaja pääsee jatkoon ja häviäjä tippuu. Kun kausi loppuu niin alempien divisioonien voittajat siirtyvät ylempään divisioonaan.

Taistelut toimivat helpolla periaatteella. Ruudussa on neljä nuolta joista pitää valita mihin suuntaan areenalla liikkuu. Tietenkin ensiksi pitää valita kenet pistää liikkumaan. Kun gladiaattori saavuttaa vastapuolen gladiaattorin, niin se hutkaisee sitä aseella. Jousella, varsijousella ja taioilla voi ampua kaukoetäisyydeltä. Pelaaja voittaa, kuka on tappanut kaikki vastapuolen gladiaattorit.

Areenojen tekijä on Seppo Suorsa. Kaikki Areena pelit toimivat samalla periaatteella, mutta niissä on pieniä eroavaisuuksia.

Grove
23.3.2005, 14:46:57
Onhan noita tullut pelattua vissiin kaikkia, ja parissa jopa menestynyt hieman mutta eivät ne minuun oikein iskeneet. Tylsää managerointia eikä oikein tarjoa mitään erikoista. Ainoa hyvä homma tässä tosiaan oli, että vaikka minipeli onkin niin ihmeen paljon on asioita peliin ahdettu.

Jokaisesta areenasta riitti hauskuutta hetkeksi ja sitten ne unohtuivatkin. En liiemmin tykkää.

Sir Edmund
23.3.2005, 16:42:01
Olen palnnut vain Areena 5:sta, joten jorisen vain siitä. Yllättävän addiktiivinen kaikessa yksinkertaisuudessaan, mutta lopussa menee siihen, että lähistelijöitä ei kannata ottaa, kun niillä kestää liian monta kierrosta päästä tekemään jotain ja siinä matkalla ne vaan ammutaan tuhannen päreiksi. Eivätkös legendaariset sankarit tulleet mukaan jossain Areena 5:sen päivityksessä. Nämä olivat välillä aika dominoivia, mutta harvoin hintansa arvoisia. Näillä pystyi välillä jopa voittamaan ensimmäisenä vuotena cupin. Minulle tuli tässä pelissä kerran joku bugi ja peli piti poistaa, että toimisi uudestaan. Bugissa peli näytti siltä, että jollain olisi peli kesken ja hänellä olisi yksi minotauri. Minotaurilla oli kaikki kyvyt 99 ja ikää 9999 vuotta. Aseena dragon bone sword, jota klikatessa peli kysyi haluanko myydä minotaurin mahtikirveen. Sitten peli vain sammui. Kaiken kaikkiaan aivan loistava peli.

Necrofobia
23.3.2005, 17:14:10
Tuttuja ovat Areena 3 sekä Areena 5. Pääasiallisesti vihaan managerointi pelejä mutta Areenat ovat silti huomattavasti laadukkaampia kuin jotkut ärsyttävät jalkapallomanagerointipelit (joita en ole ikinä edes kokeillut enkä kokeile =) ). Hieman aikansa eläneitä pelejä, joiden viehätys kesti hetken nuoruus vuosina mutta kyllä niitä saattaa silloin tällöin pelata, mieluiten moninpelinä, yksinpelinä Areenat ovat äärettömän tylsiä. Monipuolisuutta toki on mutta ei liikaa, joka tekee siitä miellyttävän. Pikku pelien genressä Areenat eivät varsinaisesti mitään klassikoita ole ainakaan minulle mutta silti ihan ok pelejä.

Qure
23.3.2005, 18:12:54
On tullut pelattua, varsin hupaisa peli, varsinkin moninpelinä mutta tällöin on kivempaa pelata pikapelilla ja katsoa kumpi pärjää paremmin. Pelistä tykkäsin aika paljonkin, oisiko 3 vuotta sitten kun pelasin tuota, Silloinkin vain Areena 4, vitosta en ole pelannutkaan kuin kaverilla. Peli kyllä meni aika nopeasti vain rämpyttämiseksi eikä mieltä enää löytynyt, mutta varsin hyvä, kuuluu "pikku-pelien" valioon. =)

AKuzi
23.3.2005, 18:17:11
Juu, Areena 5 on tullu pelattua vähän pitemmän puoleisesti. Oli minulla niin hyvä joukkue että voitti kaikki yhdestä. CUP-mestaruus oli ollut hallussani 19 vuotta. Mutta sitten tuli virus ja tuhosi minun rakkaan joukkueeni. Nyt minulla on ihan surku joukkue :cry:

Suosittelen Areenoita kaikille, jotka ovat (tai haluaisivat olla,) manageri pelien ystäviä.

yksisiipi
23.3.2005, 21:11:47
Areenan neljättä osaa tuli pelailtua paljon kun sen muutama vuosi sitten jostain sain ladattua koneelleni. Pelin idea on yksinkertainen ja pelaaminenkin on sitä itseään. Harmillisen addiktoivaa. Alkuinnostus on kaikkein parasta, pidemmän päälle itseään toistava hahmojen kouliminen voittamattomiksi monstereiksi käy tylsäksi. Kyllähän sitä jonkun aikaa tahkoaa, mutta kun kerran se tavoite, 1. divarin 1. paikka, on saavutettu, mielenkiinto laskee. Viidennes osa ei paljoakaan lisää tuonut intoa, vaikka pari hahmoa lisää on ihan kiva juttu. Mutta ihan hyvä fantasia-aiheinen managerointipeli.

Snabii
23.3.2005, 21:31:01
Joo onhan noita tullut kokeiltua joskus. Tosin silloin se (mikä osa niistä ikinä olikaan) ei oikein täysin auennut minulle, joten lopetin aika pian sen pelaamisen. Ihmeen kauan sitä jaksoinkin. Ihan mukavan oloinen peli silti.

Täytyypä koittaa joskus uudestaan, jos se vaikka nyt aukenisi minulle, kun olen vanhentunut ja <toiveuni>viisastunut</toiveuni>.

Leon
24.3.2005, 12:30:11
Nelosta ja vitosta oon pelaillu. Kummassakin on voitettu sarja mestaruus siel 1.divarissa (menikö se niin) ja cuppia oon hallinu ihan tarpeeks kauan. Arena 4:ssa ostin aina kauden päätyttyä heron ja kehitin sen huipuks ja sehän tappo kaikki ;) Helppoa ja hauskaa. Nykyään ei enää innosta pelata, niihin kyllästyy suht nopeesti loppuenlopuksi. Siitä on ny ehkä 3-4 vuotta.