PDA

View Full Version : Cube (Kuutio)

Kassi
9.8.2002, 10:33:10
Yle teki pienehkön kulttuuriteon ja näytti ykköseltä elokuvan Cube eilen (8.8.).

Oli aika mielenkiintoinen, tykkäsin. Loppu oli ehkä hieman tylsä, jopa ennalta-arvattavissa. Esimerkiksi sen "sillan" takana olisi voinut olla vaikka toinen samanlainen kuutio.

Oikeastaan hieman kuin erittäin onnistunut Äärirajoilla-sarjan jakso jota oli venytetty 45 minuuttia. Numeroidea oli sinänsä ihan veikeä. Äänitunnistinhuonekohtaus oli aivan järjettömän jännittävä, ainakin minulle tuli melkein pakko vaihtaa kanavaa, ja kun en ole jännäreitä/trillereitä/mitälieovatkaan paljon tiiraillut niin pahamaineinen Brown Trousers Day ei ollut kaukana. :D

Selitys sille miksi Kuutio oli ylipäätään olemassa oli pohdiskelun arvoinen; aivan kuin Kuutio olisi rakentanut itse itsensä ja/tai että sillä olisi oma tietoisuus. Tai että se oli jonkinlainen inhimillisen mielettömyyden sivutuote.
Toisaalta, näin sen myös eräänlaisena ihmisen luoman yhteiskunnan oravanpyörän vertauskuvana; mekin elämme yhdessä suuressa itse luomassamme Kuutiossa josta pyrimme koko ajan ulos mutta turhaan... jotkut meistä luopuvat yrityksestä, kuten se nihilisti (tai no, hänhän oli suunnitellut sen, ainakin sen ulkokuoren).

Mutta joskus on parempi olla ajatuksia herättävä kuin tarkkaan kuvaileva.

Arwie
9.8.2002, 11:49:48
Kun eilen ei paljon parempaakaan tekemistä ollut, aloitin minäkin kyseisen elokuvan katsomisen jossain vaiheessa. Harmi vain kun en nähnyt alkua, en tiennyt miksi he siellä kuutiossa olivat ja miten he sinne joutuivat.

Mielestäni loppuratkaisu oli harvinaisen mielenkiintoinen, minä kun olin aivan varma että Kazar kuolisi jossain vaiheessa. Kyllä tuo ajatuksia herätti, kun aloin miettimään olisiko mikään oikeastaan paljon ahdistavampaa kuin joutua jättimäiseen yli 17 000-huoneiseen labyrinttiin psykopaatin kanssa ja josta hengissä ulospääsyn mahdollisuus on noin 0,00000000001 prosenttia? Kyllä tuo katsomisen arvoinen leffa oli, kun yleensä en näitä psykologisia elokuvia paljon katso, ja psykologiaanhan tuo jännitys siinä paljolti perustui. Ja olen Kassin kanssa samaa mieltä, että toisinaan elokuvassa on hyvä, jos kysymyksiä jää auki ja jättää jotain mietiskeltävää.

Mutta voisiko joku selittää, mikä se saapashomma oli?

edit.// Ja myös, miten kuoli se tyyppi, jolta oli syöty pää?

Kassi
9.8.2002, 11:57:07
Originally posted by Arwen
Harmi vain kun en nähnyt alkua, en tiennyt miksi he siellä kuutiossa olivat ja miten he sinne joutuivat.

Se ei selvinnyt, ainakaan minulle, elokuvan aikana. Eri ihmisille kyllä oli omat roolinsa ja tarkoituksensa mutta kukaan ei tiennyt yksityiskohtia. Elokuva alkoi kun Worth heräsi sen valkoisen keskuskuution lattialla, muut sitten ilmaantuivat sinne vähän ajan sisällä viereisistä kuutioista. Niin ensin oli toki se aika iljettävä ennen alkutekstejä tullut "teaser". Auts.

Mutta voisiko joku selittää, mikä se saapashomma oli?

edit.// Ja myös, miten kuoli se tyyppi, jolta oli syöty pää?

Saappaita heiteltiin huoneisiin joissa epäiltiin olevan ansoja ennen kuin Leaven keksi ne numerosarjat kuutioita yhdistelevissä tunneleissa.
Se tyyppi oli saanut happoa kasvoihinsa; hän oli jonkinlainen kahlekuningas/vankikarkuri joka keksi koko saapasidean, ja pärjäsi ihan hyvin kunnes ansat kävivät häntäkin nokkelimmiksi.

yksisiipi
9.8.2002, 12:13:42
Olen nähnyt leffan pari kertaa aiemmin Canal+:lta nauhoitettuna, joten en telkusta viitsinyt enää katsoa, mutta tokihan otin sen nauhalle.
Elokuva on melko hyvä, ja kieltämättä siitä tuli mieleen hiukan Äärirajoilla. Kunpa isommallakin rahalla tehtäisiin yhtä hyviä sci-fi elokuvia.

David A. Mage
9.8.2002, 21:22:51
Originally posted by lunatica
Katsoin sen mutta alusta jäi vähäsen pois joten vähän jäi hämärän peittoon.Idea oli kyllä aika hyvin keksitty ja kyllä se kauhu elokuvaan sopi erittäin hyvin.Loppu oli jotenkin ahdistava mielestäni ei mikään paras mahdollinen.
Jos alusta jäi vähän pois, niin et missannut mitään. Koko elokuva on ovelasti rakennettu siten, ettei siinä paljastu yhtään mitään alussa eikä lopussa, ja se tekeekin siitä niin kivan..

Itse en katsonut nyt sitä, koska olen sen joa aiemmin nähnyt enkä halunnut katsoa sitä uudestaan nyt... Sitä paitsi se menettäisi hohtoaan toista kertaa katsoessa, kun tietää mitä tapahtuu ja milloin tapahtuu. Juuri tuollaiset elokuvat ovat kaikkein ahdistavimpia kyllä, kun ei koskaan tiedä mitä toisessa huoneessa tapahtuu ja kun koko ajan odottaa jotain tapahtuvan ja ilkeimmissä tapauksissa jotain tapahtuu juuri silloin kun sitä kaikkein vähiten odottaa. Muutenkin elokuva on omaperäinen ja idea ainutlaatuinen. Loppukin jäi ilkeästi avoimeksi..

Crow
11.8.2002, 19:08:50
Olihan tuo mainio leffa. Siinä näytetään hyvin miten ihminen sekoaa tuollaisessa paikassa. Juoni on yksi parhaita (siis perusidea), mitä pitkään aikaan on tehty. Alku ja loppu olivat mielestäni elokuvan parhaat kohdat ehdottomasti (vaikka tässäkään ei voitu välttyä ns. "lopputaistelulta"). Loppu oli aika odotettavissa, mutta kuitenkin jollain tavalla yllättävä...

marvin
14.8.2002, 15:09:49
Heti alussa huomaa että tämä leffa ei ole mitään tusina tavaraa, sen verran erillainen ja omalaatuinen se on alusta alkaen. Tosi kulttiainesta.
Niin kuin Crow tuossa aiemmin mainitsi kertoo elokuva hyvin kuinka hauras ihmismieli on. Tämä näkyy varsin konkreettisesti Quentin -hahmosta: niin vahvamieliseksi ja johtajaluonteen omaavaksi kuin hän alussa osoittautui; yhtä hulluksi ja vainoharhaiseksi hän loppua kohti ajautui. Vaikka hän poliisina oppikin ehkä tuntemaan ihmiset hyvin, taisi oman itsensä tunteminen ja tutkiskelu jäädä vähemmälle...

Quentin oli hahmona paras ja mielenkiintoisin sekin takia että vaikka hän kehotti muita yrittämättä ymmärtää suurempaa kuvaa ja keskittyä olennaiseen, hän itse leffan edetessä alkoi koko ajan enemmän ja enemmän miettimään muiden osaa suuremmassa kokonaisuudessa. Sehän tietty johti siihen että Quentin ei enää luottanut keneenkään ja muutui vainoharhaiseksi.

Juoni oli mielenkiintoinen koska siinä ei missään vaiheessa kerrottu tästä "Kuutiosta" oikestaan mitään, se vain on ja toimii. Kuka sen rakensi ja mitä varten jää katsoja mielikuvituksen varaan, aivan niin kuin elokuvan uhrienkin. Myös pohdiskelut Suuresta Salaliitosta tai sen puuttumisesta oli mielikuvitusta kutkuttavaa.
Olen Kassin kanssa samaa mieltä että Cube vaikuttaa harvinaisen paljon Äärirajoilla -sarjan jaksoa, erittäin onnistunutta sellaista. En hämmästelisi vaikka joku elokuvan käsikirjoittaja (en muista oliko käsikirjoittajia yksi tai enemmän mutta kumminkin) olisi myös skriivannut scriptin johonkin Äärirajoilla -jaksoon.

Cube -elokuvan juoni on yksi sellaisista jotka eivät toimi enää toisella katselukerralla lainkaan, sillä se perustuu niin vahvasti ylätyksellisyyteen (mikä juoni ei perustuisi? :eh: ) ja epävarmuuteen tulevasta, että se psykologisen tiukka ote mikä pitää tiiviisti läpi elokuvan häviää kokonaan. Mutta hyvä näin - mielummin kerran kunnon klaustrofobinen ruiske tajuntaan kuin monta pientä. :D

Vodoun
19.8.2002, 20:27:35
[B]leffassa oisi voinu näyttää vähän ulkomailmaa siinä ei näytetty yhtään ulkomailmaa mutta kyllä se semmoinen 7-8 leffa on...

sehän se idea siinä on, että katsoja jää miettimään, että mikä paikka se oikein on. siitä jää monia kysymyksiä ja niinpä elokuva jää mieleen.. hyvä leffa.. on kyllä..

Nightblade
30.8.2002, 12:24:26
Originally posted by Eemo
Minäkin katsoin sen. Aika omaperäinen elokuva. Oli vain tooosi yksinkertainen ratkaisu päästä pois sieltä. =/

Mitäh!? Jaa yksinkertaista päästä pois sieltä? No onhan se, jos sinulla on pari matikkaneroa, vankiloista karkaamisen mestari, ja kuution suunnitellut henkilö mukanasi, niin onhan se ihan helppoa. Ai niin, sinunhan pitää vielä keksiä systeemi, pysyä hengissä, pysyä liikkeellä ja olla muuttumatta hulluksi.
Elokuva oli kyllä todella hyvä. Enkä tarkoita vain sitä keskusteluissa tai kaveriporukoissa sanottavaa "ihan hyvää", vaan elokuva oli todella hyvä. Itse asiassa, se taitaa olla ehkäpä paras näkemäni kauhuelokuva. Ainoa huono puoli oli vain tylsyys (samoja huoneita koko ajan). Mutta kyllä elokuva oli ehdottomasti katsomisen arvoinen.

JSH
23.4.2007, 13:43:25
nyt jälkikäteen kun kolmas osakin on tullut on vastattu kysymykseen, onko kuutio imisen luoma ja onko ihmiset tarkoituksella sinne joutuneet. 0 elokuvassa selviää myös mitä tapahtuu kun pääsee siihen viimeiseen valkoiseen huoneeseen. Loppujen lopuksi kuutiosta on 3 ulostulo reittiä. se mistä tullaan sisään. Se kakkosessa nähty vesi lammikko ja se valkoinen huone johon 0 ja 1:sessä päästään.

Naskali
3.3.2009, 21:58:38
Tulipa katsottua kaikki Cubet putkeen kun piti väsyneenä aika saada kulumaan ilman että nukahtaa. Olipas taas tunnelmalliset tunnit elokuvia katsellessa. Juuri sellainen tunnelma joka tulee kun ei ole suunnitellut katsovansa jotain hyllyssä pitkään (vuosia) lojunutta elokuvaa, ja sitten katsoessa uppoutuu täysin sen maailmaan.

Ensimmäinen Cube on melko tasapainoinen scifijännäri. Pikkuisen gorea, enimmäkseen hahmojen psykologiaan perustuvaa jännitystä, soppa toimii. Henkilöhahmojen realistisuus (varsinkin se kehitysvammainen) ja visuaalinen rosoisuus purivat mieleni "tykkää" aluetta. Mystistä tunnelmaa rikkoo loppuun ängetty hieman väkinäinen ja kliseinen toimintakohtaus.

Cube 2:sta pidin myös melkoisesti. Henkilöhahmot olivat toki latteita, eikä juonikaan kauhean syvällinen ollut. Ensimmäisen Cuben kantava voima, hahmojen välinen psykologia, ei ole uskottavaa ja sortuu ennalta-arvattavuuteen. Elokuva kuitenkin, yksinään toimimattomasta juonestaan huolimatta, syventää Cube-saagaa paljastamalla kuution taustaa. Monet hahmot ovat latteudestaan huolimatta tosi symppiksiä. Eniten pidin elokuvassa sen perustumisesta tieteeseen! Vaikkei keskittymiseni riitäkään koulu-fysiikassa pärjäämiseen, olen uteliaana paskiaisena lukenut joitain kirjoja fysiikan perusperiaatteista, kvanttiteorioista ja vastaavasta. Cube 2:ssa on hienoa katsella kun näitä teorioita sovelletaan scifijännärin juonessa. Useimmat elokuvasta kuulemani kommentit liittyvätkin kuutio-maailman sekavuuteen, joka tuntuu todella satunaiselta. Kyllä itellekin tuli parissa kohtaa "mikä vittu toi on" -fiilis, mutta onneksi niin mitättömissä seikoissa elokuvan kannalta ettei kokonaisuutta haitannut.

Kolmas Cube, eli Cube Zero repii esiripun kuution edestä kokonaan pois. Tiedettä ei ensimmäisen osan matematiikan ja toisen osan fysiikan lailla kauheasti elokuvan maailmassa hyödynnetä. Puute korvataan elokuvamaailman inhottavimpiin kuuluvalla spatterilla ja dystopiamaailmaa miljöönään käyttävällä kyberpunkilla. Nokkeluus siis karisee, mutta genre-elokuvien ystäville kyseessä on makupala. Tykkäsin paljon.