PDA

View Full Version : Piirrustuskilpailu (info)

-Rixu-
13.8.2002, 11:30:37
Ah, niin mukavaa olla taas täällä. ^_^
Jottei koulun alkaminen ihan masentaisi niin ajattelin järkätä taas piirrustuskilpailun, kun edellisestä on aikaa jo... hmm... todella pajon.
Olen huomannut, että uusiakin jäseniä tuntuu olevan erittäin paljon -ja sehän on vain hyvä, että joukkomme laajenee. Joten uudet ja ei-niin-uudet jäsenet nyt ideoimaan aihetta piirrustuskilpailuun ja ehdotuksia sääntöihin ja kategorioihin.

Dagger
13.8.2002, 11:43:47
Laitetaanpa tämä suoraan tahmeaksi.

Keväällä ajateltiin järjestää yksi grafiikka-kilpailu, mutta homma kaatui. Hyvä että Rixu on taas täällä, sillä on kai parempi että joku "kokeneempi" tämän järjestää.

Minä ehdottaisin ne samat kategoriat:
Luonnollinen [puu- ja vesivärit]
Musta-valkoinen [lyijykynä/tussi]
Tietokoneella tehdyt työt
[Kategorioiden nimet voi toki muuttaa.. er.. ^^;;]

Aiheeksi ehdottaisin vaihteeksi fan-artia Final Fantasy -peleistä, sillä tämähän on Final Fantasy foorumi.. Siten olisi helpompi tuomita kun tietää millainen työstä tavallaan olisi kuulunut tulla, mutta siinä tulee ongelmaksi suora kopiointi.. Olisi suositeltavaa että työtä ei piirettäisi suoraan läpi. Pelkkä fantasiakin voisi olla ihan hyvä, mutta minun puolestani aihe voi olla vapaakin. Toki olisi ehkä mukavempaa jos olisi joku aihe joka sopisi mahdollisemman monelle, ja siinä olisi haastetta.

Ehdottaisin että töitä saa lähettä vain yhden ja vain yhteen kategoriaan tietenkin. Aikaa lähettää työ [varmaankin siis Rixulle, koska tämä oli hänen ideansa] olisi taas se yksi kuukausi. Tarkka päivämäärä todennäköisesti päätetään kun aiheesta ja yksityiskohdista on päätetty.

Potri
13.8.2002, 12:01:34
Originally posted by dagger
Minä ehdottaisin ne samat kategoriat:
Luonnollinen [puu- ja vesivärit]
Musta-valkoinen [lyijykynä/tussi]
Tietokoneella tehdyt työt
[Kategorioiden nimet voi toki muuttaa.. er.. ^^;;]
Turhan monimutkasta lajittelua. Laitetaan vain suoraan 2D ja 3D. Eli käsin/tietokoneella piirretyt ja/tai väritetyt (silti niin sanonusti käsintehdyt), sekä täysin 3D mallinnetut.

Karppi
13.8.2002, 12:01:41
Kannatan daggin ehdotusta ff-fanart -osiosta,
ja siitä että jokainen lähettää vain yhden työn.

Ei minulla sitten mitään muuta sanottavaa ollutkaan. :)

Piti vaan päästä aukomaan päätään täällä...

Pinchi
13.8.2002, 12:29:30
Daggin ehdotus tuosta kolmesta kategoria hommelista olisi mielestäni kaikkein selvin ja loogisin, koska jos laitetaan käsin väritetyt ja cg samaan kategoriaan, niin luulenpa että ne cg työt vetäisivät silti pitemmän korren, sillä niitä käsinväritettyjen töiden arvostajia alkaa vaan näkyä harvemmin.

Mutta mielestäni se FF fanartti aiheena on hieman huono asia, sillä luulenpa että kaikki pakostakin katsovat mallia, ja sitten vaan voittaja valitaan sillä perusteella mikä työ vaan eniten näyttää esikuvaltaan.

Itse ehdottaisin, että aiheena voisi olla jokin tuleva fantsuhahmo, niin kaikki osallistujat pääsisivät kunnolla käyttämään luovuuttaan, eikä vain plagioida oikeita ff hahmoja.

metalmiku
13.8.2002, 12:36:44
Originally posted by Pinchi-chan

Itse ehdottaisin, että aiheena voisi olla jokin tuleva fantsuhahmo, niin kaikki osallistujat pääsisivät kunnolla käyttämään luovuuttaan, eikä vain plagioida oikeita ff hahmoja.
Kannatan tätä maniota ideaa :D ,koska itse en oiken kallistu fan-arttiin...(hyötytietona)

Dagger
13.8.2002, 12:42:30
Daggin ehdotus tuosta kolmesta kategoria hommelista olisi mielestäni kaikkein selvin ja loogisin, koska jos laitetaan käsin väritetyt ja cg samaan kategoriaan, niin luulenpa että ne cg työt vetäisivät silti pitemmän korren, sillä niitä käsinväritettyjen töiden arvostajia alkaa vaan näkyä harvemmin.

Potrin ehdotuskin vaikutti tavallaan ihan selkeältä.. Mutta mielestäni olisi hyvä jos mustavalkoiset ja värilliset eroteltaisiin, niin kuin viimeksikin. Jos käy niin kuin viimeksikin, että mustavalkoisia tulee vähän niin ainahan ne voi lopulta yhdistää. Lisäksi onhan se eri-asia maalata työ vaikka vesiväreillä kuin varjostaa pelkällä lyijykynällä. Tai miten vain, ei kai tuolla niin paljoa eroa ole sillä molemmathan tehdään käsin. Ajattelin vain sitä samaa järjestelyä kuin viimeksikin.

Tuokin kuulostaa ihan viisaalta, sillä silloin työssä olisi lopulta eniten haastetta eikä tulisi kinaa siitä saako ottaa mallista, niin kuin viimeksi kun yritettiin järjestää kilpailu. Luulen kyllä että silloinkin kun pitää keksiä oma fantasiahahmo niin jotkut käyttävät "inspiraationa" FF-kuvia, mutta mikäs siinä jos ei mielikuvitusta löydy tarpeeksi.. Mutta kai kaikki näkevät onko hahmo piirretty läpi jostakin FF kuvasta, vai onko se itse keksitty. :p

Potri
13.8.2002, 13:03:19
Joo, nuo Pinchin perustelut miksi suora fan artti ei ole hyvä aiheeksi ja uusi ehdotus ovat hyviä. Eli voisiko aiheena olla vaikka "Tulevan Final Fantasynkö päähenkilö/t?"?

Silti tuo työluokka on vähän kinkkinen? Mitä jos on käsinväritetty työ, jota on paranneltu tietokoneella? Tai mitä jos joku tietokoneella tehty työ muistuttaa eniten käsintehtyä työtä? Entä jos joku sattuu laittamaan maalaamalla tehdyn työn? Semmoinenkin saattaa muistuttaa paljon tietokoneella väritettyä työtä.
Ja jos tietokonetta käyttäen tehdyt työt ovat vain yksi katekoria, niin siinäkin saattaa tulla paljon epäselvyyksiä. Esim. viime kilvassa Gabbi taisi postittaa GC osioon jonkunlaisen valokuvamuokkauksen. Sitäkin oli aika vaikea verrata niihin pelkästään CG väritettyihin töihin. Pitäisikö siis laittaa että kaiken grafiikan tulee olla orginaalia? Käsintehdessäkin on monia keinoja saada aikaiseksi paperille grafiikka ulkopuolisia objekteja käyttäen. ja mustavalko? Entä jos joku työ on periaatteessa mustavalkoinen, mutta sitä on täydennetty esim tietokoneella eri harmaasävyillä (tai värillisilläkin). Onko se sitten mustavalko vaiko väritetty?

Ehdotan sitten vaikka tälläisiä luokkia:

1. Pääosin tietokoneen ulkopuolisella medialla tehdyt. (mukaanlukien väritettyt sekä mustavalkoiset)
2. Pääosin käsinpiirretyllä GC grafiikalla tehdyt. (siis esim tausta voi olla silti 3D mallinnettu, ilman että sitä lasketaan 3D:ksi)
3. Suurimmalta osin 3D mallinnetut. (Eli effektejä ja muita voi lisätä vielä kuvaan, ilman että sitä lasketaan manuaalisesti piirretyksi)

(Noissakaan luokissa ei tosin ollut vastausta, kaikkiin esittämiini ongelmiin, mutta silti...)

Malokan
13.8.2002, 18:23:45
Kategoriat ovat sopivia. Kuitenkin itse haluaisin aiheeksi omakeksitty olento.
Perustelu: henkilö joutuu *todella* luomaan jotain. Kopiointi ei oikeastaan ole mahdollista.
Aihe on kenties hieman liian laaja jolloin sitä voisi hieman rajata (vaikka olion elementin mukaan tai yms).
Ehdotuksia kuuntelen mielelläni.

EDIT: Hitto. Ajattelin hieman että Pinchinhän ehdotus on juuri sitä mitä hain.. tai ainakin melkein.
Eli kenties itsekeksitty humanoidi siis?

Rocket Knight
14.8.2002, 8:18:08
hyvä idea, saa myöskin tämäkin henkilöä pohtimaan uutta hahmoa.

Voisikohan lisätä sääntöä, että jokainen lähettämä piirros pitää myös kertoa tietyn taustatiedon, mutta ei tarvitse kertoa koko storyä, vaan kerro yksinkertainen tiedot mm. nimi, erikoistemput jne.

-Rixu-
14.8.2002, 10:31:41
Teiltä on tullut hienoja ehdotuksia ja tuo aiheen valinta on todellakin hieman kinkkistä. Tähän asti paras aihe on mielestäni ollut tuo Pinchin ehdotus tulevista FF-hahmoista. Ja tämä todellakin on FFfoorumi joten, piirrustuskilpailun aiheen on hyvä jotenkin liittyä FF. Pelkkä fantasia on aiheena niiii-in laaja, että ehkä parempi ottaa hieman ei-niin-laaja aihe.

Kategoriat on ehkä parasta pitää ennallaan tai siis kuten ne olivat viimeeksikin, mutta pientä selvenystä jaottelu kaipaisi. Ehdotan seuraavanlaista:

1.Käsintehdyt
Joka sisältää kokonaan käsintehdyt työt. Välineinä mm. vesivärit, puuvärit, väriliidut, värilliset tussit jne.

2.Mustavalkoset
Koska värilliset ja mustavalk. eroavat toisistaan näöllisesti niin paljon, on mielesteni parempi, jos ne pidetään erillään. On vaikea vertailla värillistä ja must.valk. työtä, koska ei tiedä miten paljon työ muuttuisi jos se olisikin värillinen tai mustavalkoinen. Välineinä tussi, lyijykynä ja muut mustavalkoiset tekniikat (nuo kyllä taitavat olla yleisimmät, mutta muillakin välineillä tehtyjä mv:sia töitä kelpuutetaan)

3. CG:t
Tietokoneella väritetyt tai tehdyt työt. Työ pitää kuitenkin olla lähtöisin omasta kädestä joten esim. editoituja valokuvia ei tällä kertaa hyväksytä, koska kyseessä ei ole abstraktin taiteen kisa. Siis käsiteltävä kuva pitää olla itse tehty. Tausta voisi olla vaikka 3D(ei ole pakko olla 3D!), mutta älä ryhdy tekemään 3D taustaa jos et ole varma taidoistasi.

Sitten säännöistä joka koskee kaikkia kategorioita:
- työ pitää olla itse tehty; serkun, kaverin, tutun tai sisaruksen töillä ei saa osallistua, vain omalla työllä
- aikaa on jälleen reilusti, 1 kuukausi
- minä, Rixu, otan vastaan kaikki työt
- työstä pitää kertoa: tekniikka, ja hahmosta pieni esittely oman maun mukaan (esim. taidoista ja luonteesta jotain, mutta ei ylitse vuotavaa historikkia)

Nyt pannaan teidät todellakin luomaan oma FF-hahmo :D

Ja jos joukostamme jälleen löytyy heitä joilla ei ole mahdollisuutta osallistua, koska ei ole scanneria niin voisin jälleen tarjoutua ottamaan niitä vastaan tavallisen postin kautta.

Haluaako joku vielä lisätä jotain?

Saria
15.8.2002, 15:40:24
Ok no oon uusi ja haluisin osallistuu tähän. Joten en oikeen tiiä näist jutuist paljoa mihin piirostukset laitetaan tai lähetettään? Jos joku jotenki viitis valasta mua. Skanneri löytyy ja piirostuksii löytyy tai ainakin päässä on ideoita monen moisia. Täällä oli muistaakseni joku rajoitus sen piirostuksen koolle? Koska en hallitte kaikkia tietokoneist nii en tietenkään sitä kovasti saa muokattuu. Tiedottakaa tai jotain ku en oo ihan selvillä. Kiitän jo etukäteen :)

Noirre
15.8.2002, 17:43:21
Ja tahdotaankos me manga ja muu piirustus vielä erikseen?

Pitääkö tyon olla uusi? Ja jos niin, niin kokonaanko vai riittääkö, ettei se ole ollut missään kilpailussa?

Julkaistaanko tekijöiden nimet vasta kilvan jälkeen?

Dagger
15.8.2002, 18:49:04
Originally posted by Saria
Joten en oikeen tiiä näist jutuist paljoa mihin piirostukset laitetaan tai lähetettään?
Kaikki työt lähetetään -Rixu- :lle, ja jos tämä toimii samoin kuin viimeinenkin kilpailu, niin hosti saadaan FFfiniltä ja kaikki työt voi nähdä erillisellä sivulla. Sitten kun kuukausi on kulunut, niin Rixu tekee pollin, missä voi äänestää omaa suosikkiaan.

Originally posted by Noirre
Ja tahdotaankos me manga ja muu piirustus vielä erikseen?
Ei tahdota.

Pitääkö tyon olla uusi? Ja jos niin, niin kokonaanko vai riittääkö, ettei se ole ollut missään kilpailussa?
Ei tietenkään niitä samoja töitä lähetetä, jotka olivat viimeisessä kilpailussa mukana. Olettaisin että työn kuuluisi olla uudehko, mutta tuskin kukaan kyselee montako päivää sitten se on tehty. Veikkaisin kaikkien vanhojen puheiden mukaan, että työn kuuluisi olla uusi.

Julkaistaanko tekijöiden nimet vasta kilvan jälkeen?
Jos säännöt ovat yhä samat [eli taitavat ollakkin], niin työt näytetään nimettöminä ja nimellisenä vasta kilpailun jälkeen.

..Rixu voisi sanoa sen tarkan päivämäärän milloin viimeistään työt pitää olla lähetetty, sillä kaikki eivät varmaan käsitä milloin tuo kuukausi menee umpeen.

Potri
15.8.2002, 20:42:06
Originally posted by dagger
..Rixu voisi sanoa sen tarkan päivämäärän milloin viimeistään työt pitää olla lähetetty, sillä kaikki eivät varmaan käsitä milloin tuo kuukausi menee umpeen.
Onkos tämä kilpailuaika vielä alkanut? Ja työt siis lähetetään Rixun sähköpostiin?

Voisiko Rixu perustaa uuden virallista virallisemman topicin, missä aihe, säännöt ja kategoriat olisivat jo selvästi ensimmäisessä viestissä? Nimeksi perinteisesti FFfinin tyyliin Piirrustuskilpailu #2 (tai Grafiikkakilpailu #2), plz. :) #2 siis viittaamaan, että tämä on toinen "uudessa" FFfinissä pidettävä kilpailu. Kuukauden aikaraja lähtisi siis kulumaan siitä.

Juliet
16.8.2002, 23:41:58
Tosiaankin, tuo Potrin idea virallisesta topicista, jossa kerraotaan kaikki säännöt, päivämäärät jne., oli todellakin hyvä sillä kaikki täällä puhuu vaan et "ja säännöt on sitten samat kun edellisessäkin kisassa..." Eli mitkähän ne tosiaankin sitten on...? Minä esimerkiksi en ole ollut vielä täällä foorumilla edellisen kisan aikoihin...

-Rixu-
19.8.2002, 7:45:10
Tein nyt tuon uuden topicin, jossa säännöt ovat. Ehkä tämä topici on hyvä pitää auki erilaisten kysymysten varalta.

Ok no oon uusi ja haluisin osallistuu tähän. Joten en oikeen tiiä näist jutuist paljoa mihin piirostukset laitetaan tai lähetettään? Jos joku jotenki viitis valasta mua. Skanneri löytyy ja piirostuksii löytyy tai ainakin päässä on ideoita monen moisia. Täällä oli muistaakseni joku rajoitus sen piirostuksen koolle? Koska en hallitte kaikkia tietokoneist nii en tietenkään sitä kovasti saa muokattuu. Tiedottakaa tai jotain ku en oo ihan selvillä. Kiitän jo etukäteen

Piirrustukset lähetetään minulle vaikkapa e-mailina tai PM:nä. Skannaat työsi koneellesi ja liität sen sähköpostiin lähetät minulle.

Saria
19.8.2002, 21:21:56
Nii tota kysysin viel et miten tää piirostus homma ny menee? Eli ku piiretään jotain omia ff-hahmoja nii onko se sitte sillen että ne on omasta päästä tulevii fantasia hahmoi vai että jostain olemassa olevsit hahmoist tehään jotain omaa..? Tiiän et tää ehkä kuulostaa tyhmält mut juu kysyn kumminkin. Ku tää on mulle aika uuta että sit kaikki kai pitää mulle vetää rautalangasta. =)

Neesa
19.8.2002, 22:54:03
Kuvassa ei siis saa olla kuin yksi suunniteltu hahmo? Ei useampia? esim mies ja nainen?Käsittääkseni vain yksi hahmo. -Pinchi

Saria
20.8.2002, 7:06:17
Ok kiitoksia informaatiosta. Eli oma keksitty hahmo. :D
Vai? Oma keksitty hahmo. -Pinchi

Griever
20.8.2002, 14:49:47
Kannattaisiko tuohon "viralliseen" topiciin laittaa, että ei saa osallistua kuin yhdellä työllä? Vai saiko edes? Eli saako esim. tehdä yhden työn jokaista kategoriaa kohti, vai vain ja ainoastaan yksi ja ainoa työ, kategoriasta riippumatta?

Niin ja saako hahmo olla useammasta profiilista kuvattuna samassa kuvassa? Esim. edestä, sivusta ja takaa, että näkee koko vaateparren? Vaikka jotenkin montaasin tyylisesti.

Potri
20.8.2002, 14:58:22
Kaipa tässä noudatetaan edellisen kilapailun sääntöjä. Eli yhteen sarjaan saa osallistua vain koko kilpailussa. Ja kuvan sisällöstä tuskin pitää mitään tiukkoja rajoituksia laittaa. Kai nyt voi piirtää tulevan FF:än parin tai vaikka koko ryhmän, kunhan se on vaan yksi yhtenäinen kuva. Kumpiko edes olikaan FF10:in päähenkilö? Yuna vai Tidus. Entäs FF6:en? Sama juttu näistä useammista kuvakulmista.

...or at least that is what i say. :)

-Rixu-
22.8.2002, 10:07:54
Suunnitelkaa yksi hahmo joka voisi joskus tulevaisuudessa olla jossain monista, tulevista, FF-sarjan osassa.

Minulle saa lähettää vain yhden piirrustuksen. Siis yhdellä piirrustuksella osallistutaan johonkin kategoriaan. Vain yhteen kategoriaan saa osallistua työllään.
Se mitä piirrustuksessa on ja minkä tyylinen se on jää teidän omaan harkintaanne.

-Rixu-
13.9.2002, 8:51:40
Lisätään nyt vielä pienenä huomautuksena, että minulla ei ole aavistusta kuinka moni aikoo osallistua, joten toivon että alkaisitte lähettää töitänne minulle jos vain mahdollista. Ei ole kiva jos kaikki työt tupsahtavat laatikkooni viimeisenä jättöpäivänä. (19.9) En kuitenkaan halua hoputtaa jos työ EI ole valmis vielä, mutta jos on niin lähetä se pikimmiten minulle.