View Full Version : Pc vs. Mac
isoSILLI
7.6.2002, 9:25:23
Eli siis yksinkertainen kysely, Pc vai Mac?
Omasta mielestäni Pc, koska olen tottunut käyttämään sitä, mutta kyllä Mac:kin oiva kone on(serkkupoijjaalla on iMac), vaikka kaverit haukkuvatkin sitä aina, kun sen edes mainitse...
Hieman perusteluja sitten myös!
Annan ääneni neutraalille. Jos Macissa toimisi irkki, quake ja winamp. Silloin Mac olisi parempi. Se ei sentään kaadu koskaan. Eikä konettakaan tarvitse bootata kun asentaa härveleitä.
Sama täällä. Mac on erittäin hyvä kone, etenkin kuvankäsittelyyn. Yleensä sellaiset firmat joissa paljon kuvankäsittelyä yms. tarvitaan, käyttävätkin Macejä. Se on tosiaan ärsyttävää, kuinka ihmiset ovat niin ennakkoluuloisia Macejä kohtaan... Mutta PC:hen olen tottunut, joten sitä äänestän.
Vastaan myös PC, koska olen itsekin tottunut käyttämään sitä.
En tiedä oikeastaan Macista mitään koska en ole kertakaan kokeillut.
Toimiiko siinä edes pelit? :/
Eikö Mac ole myös parempi tjsp. Ainakin se on ollut.
Aaargh, en tiedä mitään. Vastaus on PC
psaijai
7.6.2002, 11:01:27
PC, koska macia en ole koskaan edes käyttänyt. Kaverit ja muut tyypit ovat vaan kertoneet et se on ihän pyllystä ja et siinä ei toimi mikään joten annan annäeni PC:lle.
Vastaan PC sillä olen tottunut käyttämään sitä, ja koska sille tulee suurin osa kotitietokonepeleistä.
//Mac os X on sukka muutenkin.
maceja käytetään myös ihan niinkun taittotyössä yms... mutta cele... "ei kaadu koskaan" mitä helvetin sieniä sä oot syöny? kaikki kaatuu joskus. eihän munkaan windows XP oo kaatunu kertaakaan nyt noin 4:n kuukauden aikana, silti en lähe väittämään että se ei voiskaan kaatua.
Kyllä vastaan että PC.. sitä on tullu paljon enemmän käytettyä..
PC, koska Macia en ole ikinä käyttänyt. Ja PC toimii tarpeeksi hyvin, en kaipaa mitään lisäominaisuuksia, niin ei ole tarvetta saada Macia.
Angel Eiko
11.6.2002, 23:49:48
Pc vaikkei omana ookkaan.
Yksinkertaisesti PC on omenaa parempi koska:
1) Se on monikäyttöisempi.
2) Pelimiehenä tiedän että pelivalikoima on aika suppea Personal Compuutteriin verrattuna.
Kepakko
15.6.2002, 16:11:35
En ole macia koskaan käyttänyt, että vähän vaikea sanoa. PC:hen olen kuitenkin tottunut, ja onhan sillä pelivalikoima suurempi, joten sitä äänestän.
erazori
16.6.2002, 0:30:56
Mac, moni muu ei äänestänyt sitä. Tietenkin vielä käyttäjäystävällisyys kun hiiressäkin on vain yksi nappi :D
Edited by erazori on 16.6.2002 01:31
Roakel
16.6.2002, 12:51:51
Mac on kyllä ihan hyvä,mutta kun oon aina käyttänyt pc:tä niin ääneni menee pc:lle.
blindside
16.6.2002, 16:23:01
PC on näistä kahdesta "pelikone", ja siksi suositumpi. Mac taas on aivan mahtava grafiikan ja musiikin tekoon. Itse voisin melkeinpä ottaa Macin PC:n tilalle kun en tällä kuitenkaan hirveästi pelaa.
Flaming Amarant
16.6.2002, 17:31:10
PC
Macintoshfobia - fear of Macintosh
Karppi
16.6.2002, 19:19:47
Pc:tä käyttää kotona, mutta koulussa on käytössä macit.
Kuvan käsittelyssä macit on parempia, mutta muuten pidän enemmän pc:stä. Elikkäs näin.
PC hakkaa macin koska suorituskykyä on enemmän ja olen tottunut PC:hen mac voittaa kyllä tyylikkyydessä nykyäänhän ne alkaa olla liki koruja noi uusimmat macit:D
Jos Macissa toimisi irkki, quake ja winamp. Silloin Mac olisi parempi.
Kun käyttää Internet Explorer- selainta niin voi olla ircissä, Winamp löyty Macille ja Quake on myös Macille. Winamp:ia parempi musiikin kuuntelu ohjelma on iTunes ;)
PC:lle on enemmän pelejä vaikka Macille on tiettyjä pelajä myös käännetty :D Itse lähinnä pelailen Abandonwareja Macilla, mutta PC:llä sitten uudempiakin pelejä. Itselläni on omassa huoneessani Macci ja on hyödyllinen netissä oleiluun tai pelaamiseen tai Messengerissä olemiseen. Kuvan ja Musiikin teko koneena Mac on mahtava (esim. Photoshop 7.0 on alunperin ollut Macilla). Eli en annna ääniä kummallekkaan koska molemmissa on omat hyvät puolensa :)
Ehdottomasti PC.
Olen kumpaakin käyttänyt vuodesta 97 ja ehdottomasti enemmän ärsytyspisteitä kerää MAC.
Mäkin käyttis on helkutan epälooginen ja ärsyttävä. Avoinna olevilla ohjelmilla ei ole mitään pohjaa. Eli tavallaan työpöytä paistaa aina jostain läpi ja kun hiiri vähän osuu sivuun niin sitten joku toinen ohjelma, kansio tai muu hyppää esiin. PC:n käyttikset mitä olen käyttänyt ovat vain selkeästi miellyttävämpiä ja loogisempia.
Samaten mäkin hiiri jossa on yksi nappi ärsyttää perkeleesti.
Hiiren oikean napin painallusta vastaa siis hiiren napin painallus + CTRL nappi.
Näppäimistökin on tietenkin aivan erilainen ja aina jotenkin ihmeellisesti muotoiltu niin että se veisi vähemmän tilaa. CTRL napin korvaava OMPPU nappi sekoittaa tapatottumuksia pahasti jos käyttää kumpaakin konetta. Jostain syystä tuo CTRL nappi siinä näppiksessä kuitenkin on vaikka tuo OMPPU kaiken sen viran hoitaakin.
Eri näppäinyhdistelmäkomennot ovat useissa eri asioissa ihan erilaiset ja epäloogiset ergo paskat. En vieläkään muista esim. mistä hiivitusta se @ merkki tulee. Eteenkin kun eri malleissa se tulee aina eri paikasta.
Kaikesta ollaan ilmeisesti yritetty tehdä jotenkin aivan liian helppokäyttöistä ja eri nappuloiden määrä ollaan varmasti yritetty minimoida. Minusta se on ärsyttävää kun keskusyksiköstä ei löydä esim nappia josta CD asema aukeaisi.
Muotoilu ja kaikki läpinäktävät osat ovat myös tosi rumia ja teko-esteettisiä.
Mitä käyttiksen kaatuiluun tulee, minusta se kaatuilee harvinaisen usein. Tai siis MAC OS:han on ainoa mistä minulla on kokemuksia. Mutta kyllä, se kaatuu usein ja yleensä selitykseksi saa jotain todella ympäripyöreää ja täysin epäjohdonmukaista.
Näistä peliasioista ei tarvitse varmaan edes mainita.
Sanokoon kuka tahansa Macistä mitä tahansa mutta mielestäni ne ovat paskoja koneita ja rumia ja vihaan niitä. PC:lle kaikki kunnia...niin.
PC ehdottomasti, vaikka macisssa onkin asennetta. Macille pitäisi saada vähän enemmän ohelmia ja pelejä, niitä siis mitä on pc:eellä, niin sitten se on parempi. Sanotaan, että minun mielestäni Mac on parempi koneena, mutta PC:eellä on monipuolisemmin kaikkea, joten se on parempi noinkin tyhmästä syystä.
Se ei sentään kaadu koskaan. Kyllä minä olen Macin puoliksi saanut kaatumaan, ainakin niin pahasti, että on täytynyt bootata.
Minulla on kokemusta sekä Mac:sta, että PC:istä joten vertailen niitä nyt kokemukseni pohjalta.
Kaatuileva pc on arkipäiväinen ilmiö, mikä ärsyttää varmasti monia. Windows on epävakaa käyttöjärjestelmä, siitä ei pääse mihinkään. Viruksia löytyy joka lähtöön ja niiden torjuntaan tarvitaan ohjelmia.
Maceissa viruksia ei ole ollut juurikaan ja nyt uusimman käyttöjärjestelmän, Mac OS X:n myötä vielä vähemmän. Se perustuu täysin Unixiin, joka on ollut käytössä jo 60-luvulta asti, eikä yhtään virusta (ainakaan tietojeni mukaan).
Unix taustansa vuoksi X on siis erittäin vakaa.
Joku tässä kehui ettei Win XP ole kaatunut neljään kuukauteen. Itse tunnen useita henkilöitä jotka ovat tyytyväisenä käyttäneet Macia useita vuosia niiden kertaakaan kaatumatta. Ja käyttöjärjestelmät eivät olleet siitä uusimmasta päästä.
Pc:ssä on nopeammat suorittimet (Pc 3ghz+ vs. Mac 1,45 gHz ) , mutta Macien kaikki laitteistot ja ohjelmat on täysin integroitu toimimaan yhdessä ja tämä tasoittaa koneiden suorituskykyä. Yleisesti sanottuna Macit eivät voi olla kovin hitaita verrattuna pc:n. Tehdäänhän melkein poikkeuksesta elokuvatkin raskaita erikoistehosteita myöten Maceilla. Miksi he eivät käytä pc:tä?
Uusimmat näytönohjaimet ovat myös Macille, joten siinä kumpikaan ei ole parempi.
Maceissa lisälaitteiden käyttö on hyvin yksinkertaista. Digicamerat, tulostimet, ulkoiset kovalevyt jne, kaikki toimivat suoraan. Mitään ei tarvitse asentaa, liittää vain laitteen koneeseen. Tämä on sitä kuuluisaa käyttäjäystävällisyyttä. Pc:ssä tarvitsee useimmiten asentaa ohjelmia ja/tai ajureita että ne saataisiin toimimaan.
Yleisesti tiedetään että pc:tä pitää päivittää vuosittain että uusimmat ohjelmat (ja ennen kaikkea pelit) toimisivat.
Macit ovat tässäkin suhteessa erilaisia. Vielä nykyäänkin näkee noin 15-vuotta vanhoja Maceja käytettävän lehdentekoon ja Photoshop-kuvankäsittelyyn. Kuka käyttää vanhoja 386 tähän? Aivan. Ei kukaan. Samalla lailla nykypäivän uudet macit soveltuvat moneen käyttöön vielä useiden vuosien kuluttua.
Ja sitten ne pelit. Tämä onkin Macien kompastuskivi. Pelejä toki on, mutta ei niin paljon. Uusimmat hittipelit käännetään aina Macille joskin ne julkaistaan myöhemmin kuin Pc:lle. Suomen kaupoissa niitä ei kuitenkaan myydä ja ahkera pelaaja joutuu maksamaan itsensä kipeäksi tilatessaan haluamansa ulkomailta. Kummallista kyllä saatavuusongelma on vain Suomessa.
Nyt taidan lopettaa tämän "saarnaamisen" tältä erää (huomasin että taisin innostua kirjoittamaan). Tekstissäni tuli varmaan selväksi millä kannalla olen. Mac saa ääneni. Yllä oleva teksti kertoo vain osittain miksi.
//Edit: Mäkkiin saa minkä tahansa PC:ssäkin toimivan USB/firewire hiiren, joten ei sitä applen omaa yksinäppäimistä ole pakko käyttää, jos ei halua.
Alkujaan kirjoittanut Lizia
Pc:ssä on nopeammat suorittimet (Pc 3ghz+ vs. Mac 1,45 gHz ).
Se pitäisi sanoa: PC 3Ghz+ vs. Mac Dual Processor 1,42Ghz ;)
ps. Minä pidin tuon "saarnan jo IRC:ssä ;)
PC:eiden kannalla minäkin olen. Kai ne mäkit toimii varmemmin kun rauta ja käyttöjärjestelmä on juuri tiettyä ja kaikki ohjelmat on tehty viimeistä myöten näille toimimaan. Mutta voiko mäkkiä sitten päivittää? Tuskimpa. Aina pitää ostaa uusi malli johon on pultattu vielä uusi näyttökin. Ja ei kai niitä viruksiakaan tule, kun ne kaikki on tehty wintoosalle. En voi kyllä käsittää yksinkertaista hiirtäkään. Jos pakettiin voidaan laittaa oheislaitteita joista saa irti 100% hyödyn, niin luulisi hiiren olevan silloin multi näppäiminen superlaite jolla pystyisi tekemään vaikka kuinka monta juttua tuosta vain.
Mäkillä toimii hyvin photsoppi, mutta miten sitten kaikkien jokapäiväisessä elämässä tarvittavien ohjelmien laita? Pelaamisen voi kai sitten unohtaakkin. Mäkki sopii ehkä niille jotka eivät tietokoneista paljoa ymmärrä ja haluavat tehdä vain niitä paria juttuaan. Muiden taas kannattaa hankkia PC.
Kauhunpaikka on joka kerta kun joutuu käyttämään sellaista karseaa mäkkiä. :shok:
Alkujaan kirjoittanut Potri
Mutta voiko mäkkiä sitten päivittää? Tuskimpa. Aina pitää ostaa uusi malli johon on pultattu vielä uusi näyttökin.
Ei tarvitse! ostaa kerralla torni kotelosssa olevan macin niin ei tarvitse ostaa uutta konetta, jossa ei ole pultattu näyttöä kiinni ;)
TÄLLÄISEN (http://www.apple.com/powermac/)
happosai
5.6.2003, 12:26:08
En ole koskaan Mäkkiä käyttänyt, mutta sen käyttis näyttää hieman sekavalle, ja hieman pelottaa tuo yksinäppäiminen hiiri. Mutta eiköhän niihinkin totu kun jonkin aikaa käyttää. En siis äänestänyt kumpaakaan.
Nostetaampas tätäkin ketjua.
Jos kukaan on ollut yhtään tekniikan kehityksessä mukana niin ovat varmasti huomanneet että Power Mac G5 64Bit on paljon parempi kuin (esim.. Athlon 64 (myös 64Bit), P4 3Ghz). G5:ssa on esimerkiksi 1Ghz väylä nopeus kun uusimmissa PC:issä on 800Mhz väylä. Rammiakin siihen saa tuplasti enemmän, 8Gt (joka kyllä maksaa perkeleesti). G5:sta saa kaksi prosessorisena, molemmille prosessoreille on oma väylä joten se nopeentaa vauhtia edelleen! Joten G5 on parempi kuin PC. Uusin Applen käyttöjärjestelmä on optimoitu täysin G5:n prosessorille/muille laitteille, joten käyttöjärjestelmäkin toimii nopeammin kuin PC:ssä.
Ja peleistä: Nykyäänhän pelituottajat kääntävät pelinsä Macille, esim Blizzard Entertainment on kääntänyt pelinsä Macille,mm. WarCraft III - Reign of Chaos, WarCraft III - Frozen Throne, Diablo II, Diablo II - Lord of Destruction.
Olette varmaan huomanneet joissakin peleissä PC/Mac -leiman
Näin. Sain nyt sanani sanottua!
freyelise
27.1.2004, 17:22:41
Tullutpa tuota on mietittyä josko heittäisi tällä pc raudalla vesiheinää ja kääntäisi takkinsa omenan väriseksi. Sen verran ottaa välillä päähän tämän rakineen kanssa kädenvääntö, varsinkin tuon kaatuilevan winukan. Jos viime syksynä olisi vaan rahaa ollut niin macin osto olisi ollut varmasti harkinnassa, mutta käytettynä kun konetta ostaa niin taitaa pc markkinoilta löytyä helpommin budjettivärkki.
Minua ei tuo suorituskyky kysymys nyt niin kiinnosta, koska molemmissa on varmasti potkua enemmän mitä minä ikuna tarvitsen. Ohjelmistopuolella myös molemmista löytyy saletisti kaikki tarvittavat härpäkkeet ja vähän tarpeettomiakin.
Nyt kuitenkin näyttää siltä että pc sai minulta vähän lisäaikaa kun sain ensimmäisen linuxini asenneltua ja sen käyttöön hiukan tutustuttua. Vielä kun saisi sen neuvottelemaan nettiyhteyteni kanssa niin voisi laittaa linukan ykköskäyttikseksi ja parin vuoden päästä voisin taas ottaa kantaa haluanko jatkaa pc:n käyttöä vai en.
Pelien kanssa nyt on yksi ja sama koska ajanhukkaa ne ovat joka tapauksessa. Parempi vaan mitä vähemmän pelaan.
Sanotaanko näin, että luotan macin toimivuuteen huomattavasti enemmän kuin pc:n toimivuuteen, mutta koska kokemukseni tietokoneista on lähes kaikki pc maailmasta en haluaisi alkaa uutta asiaa opettelmaan. En nyt kuitenkaan äänestä kumpaakaan, ettei tarvitse sitten katua jos niin on oleva.
Omegaslasher
29.1.2006, 19:48:11
Miksi ihmiset ovat niin ennakkoluuloisia macceja kohtaan? Sama asia kuin mustille/ eri uskonnoille. Silkka ennakkoluuloa. Miksi haluat Windowsin? Se saa viiruksia ja vastaavia todella helposti. Ja palomuurit... THEY COME FROM THE DEEPEST @£$@£$¥?¥? :evilgrin: . Ja ohjelmat. Appleworks korvaa Officen. Ja kaikki kuvan/musiikin käsittelyohjelmat löytyvät valmiina kun ostaa koneen. Minulla on hyvä kone, maksoi noin 2000. Vie tilaa ÄÄRETTÖMAN vähän. Peleissä Mac tosin kaatuu. Mutta esim. seuraavalta sivulta saa jonkinverran Mac pelejä http://www.peliomena.fi/kauppa/catalog/index.php. Ja Mac ei tarvitse ikinä mitään uusia päivityksiä. OSTA MAC. :D
(älä katso hintalappua) :eh:
Peleissä Mac tosin kaatuu. [/SIZE]
Niin ja mitäs siällä eräät noissa vuoden vanhoissa postauksissa uhoovat että mac ei kaadu, vai ;D )
=)
Noh, itse olen sen verran kyllästynyt windowsin viruksiin ja tietoturvan kanssa säätämiseen että mielelläni vaihtaisin mac:iin jos voisin. En minä konetta edes käytä pelaamiseen, niin ei pahemmin haittaisi, jos mac ainoastaan kurahtelisi peleissä ;)
Mutta voiko macciin asentua spywarea/adwarea?
Ihan vaan kysyn, että onko mac semmoinen invincible kone, että voi surffata netissä vaikka millä sivuilla ja koneelle ei tule viruksia/spywarea/adwarea? Olisi hitonmoinen unelma, kun katsoo minkälaisen palomuuri/siivoilu/virushäslingin kanssa netin saralla joudun nyt työskentelemään...
Olen 90% varmuudella käsittänyt väärin tuon "macciin ei tuu viruksii"-jutun, kuullostaa muutenkin ihan liian hyvältä ollakseen totta =)
PC hakkaa macin koska suorituskykyä on enemmän ja olen tottunut PC:hen mac voittaa kyllä tyylikkyydessä nykyäänhän ne alkaa olla liki koruja noi uusimmat macit:D
Taitaa olla tämäkin tieto jo jonnin verran vanhentunutta.
PC:eiden kannalla minäkin olen. Kai ne mäkit toimii varmemmin kun rauta ja käyttöjärjestelmä on juuri tiettyä ja kaikki ohjelmat on tehty viimeistä myöten näille toimimaan. Mutta voiko mäkkiä sitten päivittää? Tuskimpa. Aina pitää ostaa uusi malli johon on pultattu vielä uusi näyttökin.
Samanmoisestihan noita voi päivittää kuin normipc:eitäkin.
Ja ei kai niitä viruksiakaan tule, kun ne kaikki on tehty wintoosalle.
True dat.
En voi kyllä käsittää yksinkertaista hiirtäkään. Jos pakettiin voidaan laittaa oheislaitteita joista saa irti 100% hyödyn, niin luulisi hiiren olevan silloin multi näppäiminen superlaite jolla pystyisi tekemään vaikka kuinka monta juttua tuosta vain.
On niitä moninäppäimisiäkin.
Mäkillä toimii hyvin photsoppi, mutta miten sitten kaikkien jokapäiväisessä elämässä tarvittavien ohjelmien laita? Pelaamisen voi kai sitten unohtaakkin. Mäkki sopii ehkä niille jotka eivät tietokoneista paljoa ymmärrä ja haluavat tehdä vain niitä paria juttuaan. Muiden taas kannattaa hankkia PC.
Mac on huomattavasti helpompi oppia kuin pc, ja se toimii kuin junan vessa. Minä ainakin käytän maccia työkoneena, jonka toimivuuteen voi luottaa. Ibookissa on myös hekumallinen akunkesto & hinta/laatu -suhde.
Uudet pelitkin tulevat kohtuudella macille, mutta jos pelata haluaa enemmänkin, niin eiköhän noita konsoleita markkinoilla riitä.
Mäkkisoftaa on monenlaista, enkä nyt heti keksi sellaista jokapäiväistä ohjelmaa, jota en pystyisi mäkillä syystä tai toisesta käyttämään.
Vastaan pc koska macia en ole koskaan käyttäntytkään.
MonGooli
30.1.2006, 10:38:07
Miksi haluat Windowsin? Se saa viiruksia ja vastaavia todella helposti.Onhan se Linux olemassa.
Ja palomuurit... THEY COME FROM THE DEEPEST @£$@£$¥?¥? :evilgrin: .Riippuu ihan palomuurista sekin. Windowsin palomuuri ei oo se ainut palomuuri.
Ehkä minä kallistun PC:n puolelle enemmän, sillä en Maciin ole pahemmin tutustunut. PC on vaan tutumpi ja turvallisempi. Mac on ehkä pilattu liialla muotoilullaan ja "helppokäyttöisillä" toiminnoillaan.
blindside
30.1.2006, 12:17:36
Ehkä minä kallistun PC:n puolelle enemmän, sillä en Maciin ole pahemmin tutustunut. PC on vaan tutumpi ja turvallisempi. Mac on ehkä pilattu liialla muotoilullaan ja "helppokäyttöisillä" toiminnoillaan.
Miten joku asia voi olla pilattu kun ulkonäköön ja sisältöön on oikeasti panostettu, ja käyttäminen tehty mahdollisimman helpoksi ja mukavaksi? Viestistäsi näkee sen surullisen tosiasian että ihmiset jotka arvostelevat macia eivät yleensä ole koskaan käyttäneet sellaista ja täten perustavat koko arvostelunsa kuulopuheille ja yleistyksille.
Minäkin olin joitakin vuosia sitten maceja vastaan, enkä tiennyt niistä mitään. Sitten sain nähdä ystäväni iBookin in action ja ihastuin heti. Ja viimeinkin viime vuonna sain rahat kasaan omaan 12" PowerBookiini ja siirryin "valoisalle puolelle" enkä ole hetkeäkään katunut. Applen kannettavat päihittävät PC-kilpailijansa 10-0 ulkomuotonsa, sisältönsä (softa ja rauta) ja akunkeston puolesta. Pöytäkoneeni on edelleen PC, ja olen sen toimintaan tyytyväinen, mutta jos minulla olisi rahaa niin vaihtaisin sen oitis vaikka uuteen Intel iMaciin.
//EDIT: Kirjoitin taas ehkä vähän turhan agressiivisesti tuossa yläpuolella. Yksi toinen asia miksi macia vieroksutaan on se että ihmiset ovat pennusta saakka käyttäneet Windowsia, ja vaikka Windows onkin ripoff Mac OS:stä niin näissä käyttöjärjestelmissä on merkittäviä eroja. Minulla on ollut tämä läppäri kohta vuoden ja opin vieläkin OS X:stä uusia asioita. Mutta miettikää jos olisitte vastaavasti käyttäneet macia vuosikaudet ja sitten kokeilisitte Windowsia, uskon että ennakkoluulot uutta käyttistä kohtaa olisi yhä suuret.
MonGooli
30.1.2006, 12:49:46
Miten joku asia voi olla pilattu kun ulkonäköön ja sisältöön on oikeasti panostettu, ja käyttäminen tehty mahdollisimman helpoksi ja mukavaksi? Viestistäsi näkee sen surullisen tosiasian että ihmiset jotka arvostelevat macia eivät yleensä ole koskaan käyttäneet sellaista ja täten perustavat koko arvostelunsa kuulopuheille ja yleistyksille.
En minä sitä tarkoittanut, että minä en voisi koskeakaan Maciin. Enkä minä vaan yksinkertaisesti Macin ulkomuodosta niin paljoa pidä. Se on vaan liian "pyöreä". Mutta ei se ulkonäkö se tärkein asia ole.
En tosiaankaan ole kuin muutaman kerran käyttänyt Macia ja siihen se on jäänyt. Kivaltahan se käyttiskin perusnäkymältään näyttää ja käytettävyyskin on ihan hyvä (mitä nyt aivan oudoista jutuista tapahtui mitä sattui, koska onhan se erilainen esimerkiksi Windowsiin tai Linuxiin verrattuna), mutta kun en ole kovinkaan paljoa sitä käyttänyt, niin en voi enempää kommentoida.
LegendKiller
30.1.2006, 15:04:33
Minulla on mac koneena...
Mutta sanon silti että PC - on parempi. Mac soveltuu enemmänkin aikuisille.
Lapsi pyrkii saada kaikki Ircit,meset,musta sun muut koneelleen. Mac:iin et voi ladata mitään näistä ellet ole sellaine yber Mac PRO, joka osaa...
Macilla on kyllä tehokas prosessori ja tyyli on hieman makeampaan kuin PC:llä.
Mutta sanon tämän. LAPSILLE EI MAC:IA. Aikuisille enneminkin. Itse en saa tästä mitään irti. :l
- LegendKiller
Webziz
30.1.2006, 22:12:03
Lapsi pyrkii saada kaikki Ircit,meset,musta sun muut koneelleen. Mac:iin et voi ladata mitään näistä ellet ole sellaine yber Mac PRO, joka osaa...
Mutta sanon tämän. LAPSILLE EI MAC:IA. Aikuisille enneminkin. Itse en saa tästä mitään irti. :l
- LegendKiller
LAPSILLE keppiä ja kielioppia. Macille ohjelman asennus tapahtuu raahaamalla ohjelman kuvake ohjelmat-kansioon. Tämä ei ihan liikaa taitoa vaadi. Irc-ohjelmat ovat siinä missä pc:lläkin ,ja MacOSX:n Adium hakkaa winkkarin Messanger-ohjelmat 10-0 (ja siinä on ankka).
Frelial
31.1.2006, 11:26:28
- LegendKiller
Mikä kivikauden mac sinulla jos siihen ei saa meseä ja irciä? Ihan yhden lailla olen onnistunut näille koulun koneille asentamaan mesen ja asensimme naapurille jopa ircin.
No minun tulevissa ammateissa käytän todennäköisemmin macia ja näihin hommiin tämä soveltuu ihan hyvin. Nykyään kun on ollut tälläinen sekakäyttäjä sitä huomaa molempien hyvät ja huonot puolet.
Rikkaana ihmisenä hommaisin macin työkoneeksi ja PC;n hupi ja peli käyttöön.
Jos pitäisi valita kumman ottaisin kotiini niin kyllä PC voittaisi. Sillä on tullut värkkäiltyä jo penskasta asti ja se on tutunpi. Olisi varmasti sormi suussa jos pitäisi alkaa jotain ihme asetuksia muokkaamaan macilla. PC;n ja windowsin kanssa saa kyllä tapella aivan hirveästi, mutta pitää tehdä juuri niin kuin ei uskoisi että pitää tehdä :P
Macin paras puoli on se että se on vaikea saada tilttiin ja helppo saada tiltistä pois. Jopa kissani osaa pistää windowsin tilttiin.
Macin ulkomuoto ja ulkoasu on kyllä huomattavasti tyylikkäämmät kuin PC;n.
Aluksi itsekkin tappelin macin kanssa ja kammoksuin niitä koska olin tottunut PC;n systeemiin.
Eikös tänne ole oikeastaan aika turha tulla inisemään että mac on paska jos sellaista ei ole ikinä käyttänyt?
Meidän taloudessa on macceja pyörinyt jo jonkin aikaa, maceissa on enää se huonopuoli että pelivalikoima on edelleen vähäistä.
Nykyään Maccien prosessoreina toimii Intelin omat, PowerPC ydin rupesi olemaan isommilla taajuuksilla pirun kuuma, mutta Intel on osannut senkin asian korjata.
Tehonlisäystä on tullut huomattava määrä Power PC kannasta. Kovimmat mäkki miehet yrittävät saada Windowsia asennettua macciin, joka on periaatteessa mahdollista, mutta kun Intel Maceissä on EFI pohjalla, kun nykyisessä windowsissa on BIOS, EFI:n pitäisi tulla vasta Windows Vista:an.
Itseltäni löytyy vanha PC ja sitäkin vanhempi MAC. PC on 1ghz ja MAC ehkä hikiseen 100mhz:nen. Tottakai kun vertaan näitä toisiinsa niin pc voittaa, mutta olen varma, että jos minulla olisi yhtä tehokas MAC kuin tämä pc, niin MAC voittaisi. Vanhaakin vanhempi MACini on nimittäin aina toiminut täysin moitteettomasti. Sama mitä olen tehny. Netti pyörii, pelit pyörii (niitä ei vaan ole kovinkaan paljon, koska se ei pyöritä mitään) ja kaikki kirjoitusohjelmat ja muut toimivat. Luultavasti MAC olisi työkoneena kaikista parhain vaihtoehto. Pelejä jos taaskin haluaa pelata, ja vieläpä paljon, niin ehdotan PC:tä. Mäcille kun ei vain tule niitä pelejä kovinkaan paljoa verrattuna PC:seen.
Ja onhan ne mäkit melko kommeitakkin. :)
Uber Weapon
9.2.2006, 15:16:24
Jos olisin köyhä ja sellainen joka kulkee massan mukana eikä uskolla koittaa uutta sekä joka ei tietäisi olevansa väärässä vastaisin PC.
Mutta koska olen tuota kaikkea ja vielä paljon enemmän vastaan Mac. Ihan vaan siksi että minulla on varaa ostaa kunnon kone eikä minun tarvitse paikkailla köyhyyttäni yrittämällä selitellä itselleni/muille että peecee pärjäisi millään tasolla Mäcille.
Tietenkin jos haluaa pelata peecee pelejä on vastaus aika looginen. Silloin peecee. Mutta tietokoneena peesee on vaan paska. Mutta koska biljoona kärpästäkin syö paskaa, on myös miljoonien ihmisen pakko käyttää paskaa konetta ja siinä paskaa käyttöjärjestelmää. Ja tämän takia kaikki "tietokonepelit" tehdään peeseelle koska peeseitä on enemmän, onhan paskoja ihmisiäkin enemmän kuin hyviä.
:)
Minä olen työskennellyt aika paljon molempien kanssa. Tähän talouteen hommattiin ensimmäiset PC:t vasta kun pikkuveljelleni ja minulle ostettiin omat koneet jouluna -04, sitä ennen on ollut vain vanhempien MacOSX.
Erilaisiin tarkoituksiinhan ne sopivat. Monet pelit eivät natsaa Macille ollenkaan - paitsi jos hommaa PC-sirun mutta eihän sillä sirulla tietysti yhtä paljon muistia ole kuin "aidolla" PC:llä - ja esim. MSN messengerin Macille suunniteltu versio on alkeellisempi kuin PC:lle. PC on viihdekone ja juuri siksi halusinkin itselleni käyttöön PC:n (muihin hommiin voin käyttää vanhempien Macia).
Mac toimii paljon paremmin, jos haluaa tehdä koneella vaikka töitä. Mac on paljon helpompi ja yksinkertaisempi käyttää, se ei ime hullun lailla viruksia ja on muutenkin paljon kätevämpi. Ja jos mietitään ihan sisustusteknisiä seikkoja, niin Mac menee pienempään tilaan (itse kone on pieni ja kiinni näytössä) ja näyttää paremmalta.
Jos en voisi käyttää vanhempieni konetta, en tiedä olisinko halunnut itselleni PC:n vai Macin. Mac vetää minua muuten enemmän puoleensa mutkun ne pelit! Macilla ei voi pelata kotorii. :(
Wompatti
9.2.2006, 15:58:44
Macilla ei voi pelata kotorii. :(
Kenties voikin. Macciin voi asentaa Linuxin, johon sitten voi asentaa Windows-emulaattorin. En ole varma onko Macciin jotain hyvää Windows-emulaattoria, jolla pelitkin toimivat. Itse pelaan KOTORia Xboxilla.
Ai niin. Itse ostaisin Macin, jos olisi rahaa. Ihan hyvin PC:kin kyllä toimii, jos sitä osaa käyttää.
Miksi ihmiset ovat niin ennakkoluuloisia macceja kohtaan? Sama asia kuin mustille/ eri uskonnoille. Silkka ennakkoluuloa. Miksi haluat Windowsin? Se saa viiruksia ja vastaavia todella helposti. Ja palomuurit... THEY COME FROM THE DEEPEST @£$@£$¥?¥? :evilgrin: . Ja ohjelmat. Appleworks korvaa Officen. Ja kaikki kuvan/musiikin käsittelyohjelmat löytyvät valmiina kun ostaa koneen. Minulla on hyvä kone, maksoi noin 2000. Vie tilaa ÄÄRETTÖMAN vähän. Peleissä Mac tosin kaatuu. Mutta esim. seuraavalta sivulta saa jonkinverran Mac pelejä http://www.peliomena.fi/kauppa/catalog/index.php. Ja Mac ei tarvitse ikinä mitään uusia päivityksiä. OSTA MAC. :D
(älä katso hintalappua) :eh:
Minulla itselläni on useita syitä miksen halua Macciä.
1.
Minulla on hyvä kone, maksoi noin 2000.
Nii-in, hyvätasoinen PC, jolla pelaa uusimpia pelejä ja kestää noin kolme vuotta saa hintaan 1000-1500¤, halvempaa sanoisin.
2.
Se saa viiruksia ja vastaavia todella helposti. Ja palomuurit... THEY COME FROM THE DEEPEST @£$@£$¥?¥? :evilgrin:
No, on totta, että Macciin ei ole niin paljon viruksia yms. mutta sekin on ihan suhteellinen käsite. Windowsin viruskanta on suuri, mutta tartuntoja aiheuttaa käyttäjä, ei käyttöjärjestelmä. Ihan omasta nettikäyttäytymisestä riippuu, kuinka helposti koneen saa tukkoon. Btw, PC:n palomuurit on hyviä.
3.
Peleissä Mac tosin kaatuu. Mutta esim. seuraavalta sivulta saa jonkinverran Mac pelejä http://www.peliomena.fi/kauppa/catalog/index.php.
Miksi minun pitäisi ostaa erikseen Mac-pelejä, jos winukalle saa melkein minkä tahansa pelin, minkä kaupan PC-hyllyltä löydät? Eikä ole kovin kannattavaa ostaa Maccia pelikäyttöön omasta mielestäni.
4.
Miksi ihmiset ovat niin ennakkoluuloisia macceja kohtaan? Sama asia kuin mustille/ eri uskonnoille. Silkka ennakkoluuloa.
Ja miksi sinä olet niin ennakkoluuloinen Winukkaa kohtaan? Ei se mitään pahaa sinulle ole tehnyt. Ja ihan btw, Windows ei ole Macin vastakohta.
//: Niin ja PC:llekin on Linux. PC:n Linux on hyvä vaihtoehto niille, jotka eivät halua kuluttaa tuhottomasti rahaa Macciin, eivätkä halua Windowsia.
Mac, koska itselläni on. :D Totta on, että Macilla ei voi tehdä monia asioita mitä PC:llä voi, mutta pointsit annan käyttäjäystävällisyydestä, hyvistä ohjelmista ja korunkauniista käyttöliittymästä (OS X).
Joskus vaan tuntuu, että puucee olisi käytännöllisempi, kun "kaikilla muillakin on" = ohjelmavalikoima ynnä muu laajempi. :(
pointsit annan käyttäjäystävällisyydestä, hyvistä ohjelmista ja korunkauniista käyttöliittymästä (OS X).
Unohdit virusvapaudesta ;)
Nythän on kuitenkin sitten ilmestynyt ensimmäinen kunnon virus Macille. Eli nämä paholaisen ahterista revityt haittaohjelmat eivät ole enään vaan meidän PC-käyttäjien uhkana. Aika kämy se on, se pitää ladata, purkaa, ja asentaa itse mutta alkeellinen troijalainen se kuitenkin on.
Lisää voi lukea täältä:
http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=14&news_id=53568
Maw
Tuossa veljeni kanssa jolla on Mac kinastelimme eräs päivä juuri siitä aiheesta onko Macillä viruksia jo onhan niitä noin tusina. Sitten on lisäksi ne virukset, jotka ovat pc puolelta lähtöisin ja toimivat myös Macilla yhteisten ohjelmien takia. Kuten IE ja word sekä mediaplayer. Tosin nämä eivät vaikuta koneen yleiseen toimintaan vaan näiden ohjelmien, koska käyttöjärjestelmä on eri.
Macin koko idea perustuu siihen, että se on marginaali kone. Se specifioitu juuri teitylle käyttäjäkunnalle, sitä ei ole aikaisemmin yritettykkään markkinoida kuin tietyille käyttäjäryhmille kuten kuvan käsittelyyn ja CG animaattorien käyttöön. Nykyään se on sitten alkanut yleistymään jo muidenkin käytössä mikä taas takaa sen, että ajan mittaan niitä viruksia alkaa sinne ilmestymään isoina määrinä, kun tylsistyneet massat alkavat käyttämään sitä.
Onhan Linuxillakin viruksia jonkin verran muttei paljoa. koska sekin on marginaali käyttöjärjestelmä ja useinmiten palvelinkäytössä.
Mitä Macin ohjelmistoihin tulee niin iTunes on paholaisen keksintö. Ei siinä mitään onhan se toki hieno ja hyvä äänentoisto ja muunneltavissa ja kaikkea ja muitakin juttuja löytyy mutta. mutta.
Oikeesti iTunes, siis ihan oikeesti iTunes. Mikään ohjelma mikä pystyy käyttämään juuri ostetusta amd 64 3400+ prossula varustetusta pc;stä jossa on vielä 1024Mt muista ja radeon x500 ja 200gt kovo, oikeasti 100% prosessoritehoa pelkän 4,5Gt musiikkikirjaston häsläämiseen niin ei se voi olla hyvä ohjelmisto.
normaali prosessorin käyttöaste kun netti virustorjunta ja palomuuri, Search and Destroy, msn on päällä on jotain 0-10% maksimissaan ajoittain 15.
Ei sellaista ohjelmistoa voi pitää missäänimessä hyvänä. Eihän se toki sen häsläämisen jälkeen vie paljoa mitään. mutta silti.
Itse pidän siitä että pc;tä pystyy laajentelemaan ja virittelemään olenhan insinööriopiskelija joten sopii luonteeseen.
Wompatti
1.3.2006, 23:23:58
oikeasti 100% prosessoritehoa pelkän 4,5Gt musiikkikirjaston häsläämiseen niin ei se voi olla hyvä ohjelmisto.
Mitä tarkoitat "häsläämisellä"? Jos tarkoitat sillä sitä, kun ohjelma hakee kaikki koneella olevat kappaleet omaan tietokantaansa, niin prosessoritehon äkillinen nousu ei ole mikään ihme. Pystyisihän sen tietysti toteuttamaan niin, että se ei käytä kaikkea prosessoritehoa, ja näin ollen ei jumittaisi konetta yhtä tehokkaasti. Linuxilla tosin pystyy säätämään, että kone toimii reaaliaikaisesti, vaikka prosessorin käyttöaste olisi 100 prosenttia. Kaipaisin Windowsiinkin tällaista ominaisuutta.
Ite en tässä anna ääntä kumpi on parempi Mac vai Pc.
Mac kuulostaa miulle helvetin hyvältä erityisesti kuvankäsittely :D
Macin voisi hankkia,kunhan joskuskin olisi rahaa semmoiseen =)
Itse olen samaa mieltä että on hölmöä perustella että "Mac on ihan paska,PC vie voiton" vaikka ite ei ole käyttänyt sitä,itselle tämä PC,missä on pahankeksintö XP joka kaatuilee jatkuvasti,saa tapella kokoajan yms. :(
Olisin kirjoittanut "romaanin" jos olisi Macista kokemuksia :D
Nyt minullle selvisi aivan uusi juttu macista. Kyllä se kuulemma kaatuu ja vielä kuulemma todella helposti.
Kaverini osti tämän vuoden puolella kannettavan macin ja hän sanoi, että Mac on kuulemma yllättävän helppo kaataa, muutama ihan macin oma perusohjelma jää hosuessa helposti jumiin ja lopulta kaatuu koko vehje. Eli ei se windows ole ainoa joka kaatuu.
Uber Weapon
6.3.2006, 14:07:10
Ai?
No, ensimmäinen kerta kun minä kuulen. Veikkaan että kyseessä on joko anomalia, tahallinen temppu tai sitten "user problem". :D
Mutta mutta, kyseessähän oli taas se kaikkien rakastama anekdootti (tai no, jos ei kaikkien niin minun rakastamani). Mitä halusit yksittäisellä tapauksella osoittaa? Voitko antaa kaverisi yhteystiedot jotta voin tarkistaa väitteesi todenperäisyyden? Miksi luulet että meillä olisi mahdollisuutta tai aikaa alkaa tarkistella tuollaisia yksittäistapauksia?
"Joo, mulla oli kaveri jonka mäkki ei ikinä kaatunut vaikka se tönikin sitä. Tämä todistaa että mäkki ei voi kaatua!"
Ennen vankasti PC:n puolella olleena vastaan nykyään ehdottomasti Mac. Reilun puolentoistavuoden sisällä tänne on hankittu 4 Macia, eli kaikki PC:t tässä talossa on korvattu huomattavasti paremmalla sukulaisellaan. Kaikki lähti siitä, kun kokeilin ensimmäisen kerran Mäkkiä ennakkoluuloistani huolimatta.
Aloitan nyt vaikka ylistämällä Mac OS X Tiger -käyttöjärjestelmää. En voisi kuvitella eläväni ilman Spotlightia tai Dashboardia. Ennen piti tallentaa kaikki tiedostot kuvaavan nimen varassa kansioon, josta ne sitten toivottavasti joskus löytää. Nykyään on aivan sama, minne ja millä nimellä tallennan tiedostoni, Spotlight löytää ne reaaliaikaisesti pelkän sisällönkin perusteella. Spotlight ei etsi, se löytää silmänräpäyksessä. Windowsin Search-toiminto etsii kauan, eikä koskaan löydä.
Dashboard taas helpottaa jokapäiväistä elämää. Uutiset, sääennusteet, tärkeät muistutukset etc. näkee helposti vain painamalla ilman, että erillisiä ohjelmia täytyy käynnistää. Kyllä, Windowsiin saa samantapaisia virityksiä, mutta kaikki ovat kalpeita kopioita Dashboardista. Macien helppokäyttöinen ja todella monipuolinen käyttöliittymä tekee sen eron.
Lisäksi Mac OS X on kaunis ja toimiva. Erittäin kaunis ja toimiva. Jos vertaa Windowsia ja Mac OS X:ää, olisi se sama asia kuin vertaisi Ladaa ja Ferraria. Kaikista tehokkain ja nykyaikaisin PC voi olla komponenteiltaan Ferrari, mutta niin kauan, kuin siinä on käyttöjärjestelmänä Windows, ei siitä ole mitään hyötyä. Kuka haluaisi vain omistaa Ferrarin, eikä ajaa sillä? Kyllähän siihen voi asentaa Linuxin, mutta ei se silloinkaan ole sellainen, mitä Ferrarilta odottaisi.
Niin, Maceille ei ole pelejä. Itse en pelaa tietokoneella, ja en niitä tarvitsekaan. Monien pelien lisäksi en tiedä yhtään ohjelmaa, joka ei toimisi tai jolle ei olisi jotain yhtä hyvää tai parempaa vastiketta Macilla. Suurin osa pro-ohjelmista toimivat paljon paremmin Macilla kuin Windowsilla, esimerkkinä vaikka Adobe CS2 (joka tosin ei ole vielä Universal, ja hidastelee siksi Intel-Maceilla).
PC-käyttäjillä on hirveästi ennakkoluuloja Maceja kohtaan. Kokeilisitte niitä, niin saisitte oikean kuvan Maceista. Itse kokeilin, ja valaistuin. Ainoa asia, mikä varjostaa Maceja, on pelien puute. Sen vuoksi monet valitsevat PC:n. Nykyään PC:n pariin palaaminen on itselleni tuskaa, mikään ei toimi niin kuin pitäisi.
Minä äänestän pc tä koska en ole maccia nähnytkään. ja kaverit sanovat että se on surkee ja pelivalikoima hyvin huono.
VOisi niitä viiruksia vähentää pcltä kun nuo bittipirut "murhas" koneeni ja piti ostaa uus emolevy !#%&!)/&; :saarna: VIELÄKIN V*****AA!
Ahh, asensin Windows XP:n MacBook Prolle, ja nyt voin dualbootata sekä OS X että WinXP. Vielä pitäisi saada Windowsin 3d-kiihdytys toimimaan, jotta pääsisin pelaamaan Civilization 4...
Edit. Typo korjattu.
Garonthium
29.3.2006, 19:20:06
Kyllä se ääni taitaa peeceelle mennä, enpä tosin ole macia käyttänyt kuin satunnaisesti kaverilla... mutta vaikuttaa tuo ohjelmien yhteensopivuus sen verran heikolta, ettei pc:hen tottunut ihan helpolla lähde maciin vaihtamaan. Onhan se muutenkin melkoisen erilainen setti.
woodhead
5.4.2006, 21:01:15
Niin ja mitäs siällä eräät noissa vuoden vanhoissa postauksissa uhoovat että mac ei kaadu, vai ;D )
=)
Noh, itse olen sen verran kyllästynyt windowsin viruksiin ja tietoturvan kanssa säätämiseen että mielelläni vaihtaisin mac:iin jos voisin. En minä konetta edes käytä pelaamiseen, niin ei pahemmin haittaisi, jos mac ainoastaan kurahtelisi peleissä ;)
Mutta voiko macciin asentua spywarea/adwarea?
Ihan vaan kysyn, että onko mac semmoinen invincible kone, että voi surffata netissä vaikka millä sivuilla ja koneelle ei tule viruksia/spywarea/adwarea? Olisi hitonmoinen unelma, kun katsoo minkälaisen palomuuri/siivoilu/virushäslingin kanssa netin saralla joudun nyt työskentelemään...
Olen 90% varmuudella käsittänyt väärin tuon "macciin ei tuu viruksii"-jutun, kuullostaa muutenkin ihan liian hyvältä ollakseen totta =)
Pahoitteluni melko vanhan aiheen nostosta takaisin. Eksyin tänne googlesta ja on aivan pakko kommentoida tätä viestiä.
Vanhalle mäkille on noin 40 virusta (aina Mac OS 9 saakka), mutta OS X:lle ei ole kuin vasta yksi iChatin kautta leviävä mato, joka tosin sekin vaatii levitäkseen käyttäjältä todella paljon tekemisisiä (hyväksyä sen lataaminen, purkaa, käynnistää se ja antaa sille vielä pääkäyttäjän salasana). Netissä voi OS X:llä varustetulla tietokoneella surffata oikeastaan millä tahansa epämääräisemmälläkin sivulla eikä kone ole vaarassa saastua minkäänlaisista viruksista, spywareista tai adawareista.
Ainoa OS X-käyttäjiä enenmmän kiusaavat haittaohjelmat ovat Microsoft Officeissa leviävät Macro-virukset, mutta niistä ei ole vaaraa jos ei esimerkiksi käytä Microsoft Officea.
Terveisin noin puoli vuotta Macintoshia (Mac Mini) ja Mac OS X:iä käyttänyt henkilö.
Minä en ole mäkkiä käyttänyt (omassa koneessa) mutta mitä olen kaverilta kattonut ja kokeillut niin loistavalta systeemiltä näyttää, selvästikin ajateltu käyttäjää ilman tietoturvan tai minkään muun kompromisointia. Vakaa ja turvallinen BSD pohjalla sekä OSX:n toimivuus ainoastaan mäkkiraudalla takaa 100% rauta-yhteensopivuuden.
Mäkin ainoa huono puoli on ollut sen softatuki - peleille. Nyt kuitenki asiaan tuli muutos, Boot Camp, joka mahdollista Windowsin ajamisen mäkkiraudalla ja Applen tukemilla rauta-ajureilla. Kaveri kertoi jo hyvistä hl2-kokeiluista iMacilla.
Sitten kun joskus on rahaa niin seuraava ostos on kyllä tuo Macbook, laitteisto on taattua laatua. Kallis tietty mutta hintansa väärti. OS X käyttöä varten ja Windows pelejä.
Boot Camp oli kyllä strategisesti erittäin hyvä julkaisu Applelta. Nyt kukaan ei voi enää valittaa, etteikö Macilla voisi pelata. Itsekin lopettelin juuri HL2:n pelaamista, grafiikat täysillä ja AA x6, ja peli pyörii kuin unelma (alla MacBook Pro 2GHz, 1GB RAM, Mobility Radeon x1600 256MB).
woodhead
6.4.2006, 19:56:12
Nyt minullle selvisi aivan uusi juttu macista. Kyllä se kuulemma kaatuu ja vielä kuulemma todella helposti.
Kaverini osti tämän vuoden puolella kannettavan macin ja hän sanoi, että Mac on kuulemma yllättävän helppo kaataa, muutama ihan macin oma perusohjelma jää hosuessa helposti jumiin ja lopulta kaatuu koko vehje. Eli ei se windows ole ainoa joka kaatuu.
Ei kyllä pitäisi olla mahdollista. Unix-pohjainen ja vielä mikrokernelillä varustettu niin tuntuu melkein samalta kuin joku väittäisi nähneensä jumalan. Kyllähän tietenkin ohjelmat sitten kaatuilevat ja jumiutuvat (itse olen saanut safariakin monta kertaa lopettaa ihan tosissaan, kun se ei vastaa pyyntöihin), mutta kyllä se perusjärjestelmän pitäisi toimia niin vakaasti, että kyllä siinä koneessa on pakko olla jotain rautavikaa ennenkuin käyttis alkaa kaatuilemaan.