PDA

View Full Version : "Mörkö se lähti piiriin"... Elis parhaat lastenlaulut?

Arwie
13.8.2002, 14:32:51
Eli katsoessani tuota tämänkin alueen kuvaustekstiä "Maijalla oli karitsa, ja se teurastettiin"-juttua, ajattelin sitten aloittaa tämmöisen topicin, kun ainakaan minä en huomannut tällaista jo olevan. Eli tänne saa laittaa kaikkia niitä kappaleita, joita muistatte ja joista piditte lapsuudessanne.

Minulle tulee mieleen ensimmäisenä "Pöllö-rock" vai mikä se nyt onkaan nimeltään, ("Pöllö, istui puussa, ei oo pöllöllä hampaita suussa") sekä kuolematon klassikko Leijonaa mä metsästän. Ja kolmas joka nyt tulee mieleen on Karhunpoika sairastaa, jota äiti lauloi minulle aina lohdutukseksi kun olin kipeä.

Edittaan kun jaksan, mieleen tulee kuitenkin lisää myöhemmin...

Velvet
13.8.2002, 15:14:56
Miikun yksi lemppari on aivan vakiona Rölli. Se "Sammakoiden laulu" on niin ihana. *laulaa* Rät pät pit kurrr. Koskettavaa.
Ja toinen suosikki on se Kaunottaren ja Hirviön hailotus, "Tyttö sehä hän" >-< , ääh, yksi sisäpiirin vitsi, mutta sekin on huippu.

Eltsi
13.8.2002, 15:37:42
.

Dreamer
13.8.2002, 16:44:50
Nyt tulee mieleen se "Kasper ja Jesper ja Joonatan" laulu (jos nimet on väärin, niin saa huomauttaa... siitä on jo aikaa). Ja sitten oli myös joku "Valaskala" laulu (en taaskaan muista nimeä oikein, luultavasti. sen taisi esittää Fröbelin Palikat (?)). Kun tuo Röllikin mainittiin, niin se tunnari on jäänyt elävästi mieleen, kun veli oli varsinkin kova Röllin katsoja.

Olihan myös sellainen laulu kuin "Hiawatha"? Muistan äitini laulaneen sitä minulle usein lapsena, yleisön pyynnöstä tottakai. Minä kaivan sen vielä esille ja omat lapseni (kenties) tulevaisuudessa saavat kokea sen mahtavuuden ja minunkaan äänen ei pitäisi sitä kovin laskea.

Roakel
13.8.2002, 16:53:23
Mä en enään muista näiden laulujen nimiäkään, mutta mulla ja mun siskolla oli yhteisiä lasten laulu CD:tä jossa näitä lauluja oli. Mä muista Rölli peikon (mun siskon lempi laulu) josta mä en pitänyt ja se leijonaa mä metsästänkin on tuttu laulu koska me laulettiin sitä päivä kodissa :)

yksisiipi
13.8.2002, 17:11:36
En muista niitä juurikaan nimeltä, mutta sanotaan vaikka "Mikki Hiiri Merihädässä" :D

Hotaru
13.8.2002, 17:39:22
Heti ensimmäisenä tulee mieleen "Tuku, tuku lampaitani" isä aina lauloi sitä silloin kun olin pieni.
Tarhassa meillä oli aina sellainen laulutunti silloin laulettiin kaikkia lastenlauluja, suosikkejani oli: "Leijonaa mä metsästän", sitten oli joku pingviini laululu jota en enää muista ja sitten oli joku "Nallen sadelaulu" tuosta nimestä en ole aivan varma, ja aina lopuksi laulettiin sellainen "Loppulaulu" se on minusta niin suloinen laulu.
Rölli kasetteja minulla on vielä joitain tallella.
Minä olen kyllä unohtanut suurimman osan noiden laulujen nimistä... *painelee muistelemaan*

Flaming Amarant
13.8.2002, 17:56:10
Känkkäränkkä on ihan ässä :)

Theemu
13.8.2002, 17:59:19
Röllilaulut ovat kyllä ihan silkkaa progea. Kuunnelkaa vaikka Omituisten otusten kerho.

Ei minulla koskaan varsinaisia lastenlaulusuursuosikkeja ollut, mutta tietysti kaikkien katsomieni hyvien sarjojen tunnarit olivat kovia (He-Man, Batman, MacGyver jne.). Ja aivan ykkönen oli Europen Final Countdown.

Karppi
13.8.2002, 19:01:06
Kaikki Röllin tuotokset on parasta lasten musiikkia,
seuraavana perässä seuraa tiettyjen lastenohjelmien,
kuten Muumien, Peukaloisen ja Tao Taon tunnarit.

Ja Benny Törnroos on niinq ihq! :)

Pinchi
13.8.2002, 19:36:27
Hmm, tällä hetkellä tulee mieleen "Pikku Olavien Kuulaketti" ja Röllin laulut (omitusten otusten kerho, sekä Elefantti Antti ja Siili Suhonen). Penskana tuli kuitenkin enemmän kuunneltua sen aikaisia hittibiisejä ^^.

Adeíron
13.8.2002, 20:01:46
Heh.. lähes kaikki tässä jo mainitut ovat hyvinkin tuttuja. :)
Varsinkin Tao Taossa oli ihana tunnari. Muita lastenlauluja (joita ei vielä ole mainittu) tulee mieleen mm. "Pikkuiset kultakalat" ja "kolme pientä porsasta." Muutamia lastenlaulukokoelmia tuolla jollain olohuoneen hyllyllä kai on äl peenä, ja Röllikasetitkin löytyisi kai jonkin laatikon pohjalta.

Kyllähän niitä lastenlauluja tosiaan tuli silloin kuunneltua pienenä, ja ihmeen hyvin useimmista muistaa ainakin melodian. :)

Kreifi
13.8.2002, 23:46:30
Pieni ankanpoikanen on nykyään suosikki lastenlaulu. Laulaskelen sitä usein. Kyllä, en ole kunnossa. Kyllä, syön lääkkeitä.
Pienenä suosikki biisini oli "leijonaa mä metsästän" tai joku tuollainen. Sairas mielikuvitukseni muokkasi tarinaa aina uusimpien lelujeni mukaan. Kyllä, en ollut kunnossa. Kyllä, söin lääkkeitä.

Sonya
14.8.2002, 6:15:03
No naperona tykkäsin kuunnella todella paljon lastenlauluja.. lemppareita oli ehdottomasti se "maailmassa monta on ihmeellistä asiaa" laulu, sitten känkkäränkkä, päivänsäde ja menninkäinen (tuosta varsinkin tykkäsin.. pidettiin siitä "näytelmäkin" päiväkodissa) sitten lounatuuli.. ja ohan niitä paljon muitakin, mutta tuossa nytten nuo mieleisimmät lastenlaulut

samiloop
14.8.2002, 6:52:22
Pistääkin ihan ajattelemaan. Tuolta vinyylihyllystä löytyy vielä joku Mörköooppera-kokoelma, jossa oli neljän vinyylin edestä kaikkia klassisia lastenlauluja. Mutta tämä oli vasta n. neljän vuoden iässä, sitä aikaisemmalta ajalta olen kuullut jälkeenpäin saavani parhaat kiksit Bachin siitä ylilegendaarisesta xylofoni-sinfoniasta (mistäs sen tietää oliko se vain sovitus), Vangeliksen Chariots of Firestä ja Jarresta. He-Manin teemamelodia oli pääasiallinen kuunteluni lähempänä seitsemän vuoden ikää, kuten myös Ritari Ässän.

Niin tuolla Mörköoopperalla on juuri Mörkö se lähti piiriin, mutta uudelleenkuuntelu kärsii levyn puuttumisesta vinyylihyllyn M-kohdasta. Hmp.

Toia
14.8.2002, 7:52:36
Minä pidin aina pienenä Rölli laulusta ;D ja pidin jostain leikki ja laulu kappaleista.
Pidin myös My Little Ponyista ja niiden lauluista :D

Enää en kyllä kuuntele lasten lauluja...

Crimson
14.8.2002, 8:26:19
Tukutuku lampaitani ja Rölli-laulu... ^-^ Niitä parempia lastenlauluja saa etsiä!!!

Rowena
14.8.2002, 16:15:12
Ensimmäiseksi tuli mieleen Tiritompaa (tjsp.) jota äiti lauloi minulle ja veljelleni kun olimmme pieniä. :D
Sininen uni on kans hyvä biisi :)

Leviathan
14.8.2002, 19:47:21
Kaikki Rölli laulut oli pienenä suosikkeja varsinkin: Robotti ruttunen :D
Sit kans klassikko: Hottentotti ja jöröjukka rock

Candice
15.8.2002, 20:24:51
Minä en ole koskaan tykännyt noista lastenlauluista niin paljon kuin aikuisten. No ehkä oravan pesä on kuitenkin hyvin tärkeä, sillä mummoni tapasi laulaa sitä aina minulle pienenä ja opetti leikin siihen. Se oli kyllä ihanaa aikaa. Siis lapsuus.

Mutta kun toiset lauloivat täti monikaa minä veisasin saimaan saaren pikkuisesta torpasta itku kurkussa (no norppa on uhanalainen ja se laulu sai minut itkemään 5-vuotiaana.). Ehkä kuitenkin "pieni ankanpoikanen" ja "Magdaleenakin" olivat aika kivoja silloin.

Mutta yleensä lauloin Mambaa tai kirkaa.

bigspin
17.8.2002, 20:57:19
No nyt ainaki ekana tulee mieleen se biisi joka menee jotenkin näin:"Kenellä on päällä jotain sinistä, jotain sinistä" :DHarmi että en nyt muista ton loistavan laulun nimeä =) Myös "Pikajuna Meksikon" on aivan ylihuippu :)

AlkoTanko
19.8.2002, 19:17:38
Lasketaanko "Lasten Mehuhetki" lastenlauluksi? Jos, niin ääneni sille. Irroittaa joka kuuntelukerralla hilpeät naurut.

Muuten en muistakaan lastenlauluja, nimiä varsinkin...

Oktobotti
20.8.2002, 15:06:06
"Pikajuna Meksikon" oli hyvä biisi silloin joskus tenavana. Isäni tapasi lauleskella sitä silloin tällöin.

Morwen
20.8.2002, 18:23:35
Muistan ainakin sellaisen laulun kuin "Hyvin hiljaa". Menee jotenkin näin. "Hyvin hiljaa, hyvin hiljaa, nyt kuuluu keijujen äännet..." Se oli mukava ja kaunis laulu, on edelleenkin.

M.A. Nummisen lastenlaulut kolahtivat, vaikka tämä kyseinen herra ei omaakkaan maailman viehkointa lauluääntä. Kaipa ne sitten olivat hauskoja.

Muita lauluja ei tule mieleen, eikä tähän luultavasti lasketa Tenavatähti/Karusellissa olleita lauluja. Olin pienenä Tenavatähti - fani :)

Yose
26.6.2003, 12:40:49
Anteeksi vain topikin nosto, mutta kyllä tämä nyt on niin tärkeä, että se nostaa täytyy.

Elikkä itse en koskaan ole pahemmin lastenlauluista välittänyt, koska jo kuusivuotiaana aloitin kuuntelemaan Kissiä (sitä bändiä), sitä ennen viisivuotiaana kuuntelin Bon Jovia, ja nelivuotiaana ja sitä ennen, kuuntelin Mikko Kuustosta (Mainio bändi vieläkin, niin kuin muutkin), joten en lastenlauluja ole koskaan pahemmin ehtinyt kuunnella, mutta on niistäkin jotain mielipiteitä ja suosikit muodostunut, ja parhaita ovat varmaan Mikki Hiiri merihädässä, Röllipiisi ja noita kaikkia tuttuja.

Uber Weapon
26.6.2003, 13:31:46
Hyvää yötä piltit, nalle silmät sulkee,
Ja lapsosista näkee nalle monta unta...

Miettikääpä nyt noita sanoja... :eh:

Rölli on myös kyllä tosi ykkönen. Ja jostain syystä ala-asteen ykköslaulu oli Vesivehmaanjenkka. Mitäs muita? Jotkut Disney-luritukset. Myöskin Mikko Alatalon systeemit nappi enempi pentuna kun nyt...
Mutta mikä on oikeesti pelottava on se Titi-Nallen juontaja...

pyllypaa
27.6.2003, 8:44:57
Minulla oli yksi suosikki ja se oli Rölli, vaikka en katsonutkaan sitä yleensä telkkarista, mutta tykkäsin niistä kappaleista varsinkin juuri siitä paljon mainostetusta Omituisten otusten kerhosta. (Olikohan sen kasetinkin nimi sama...?) Muita lastenlauluja en kuunnellut kuin satunnaisesti jossain tarhassa, ja Rölli jäi kun ihastuin isoveljeni kuuntelemiin bändeihin (sillä meni hermot kun änkesin aina sen huoneeseen, juu nou) Hassisen Kone on jäänyt niiltä ajoilta hyvin mieleen kuten myös Pojat, Ne Luumäet ja kyllä, Klamydia. Olenkin jälkeenpäin kiitellyt isoveljeäni siitä, että musiikillinen kasvatukseni on lähtenyt jo ajoissa oikeaan suuntaan. ;D Kiitos.

yksisiipi
27.6.2003, 13:56:44
Siis ei voi herran jumala! Löysimme vanhat lastenlauluvinyylit kirjahyllyn kätköistä jokin aika sitten ja syvennyimme muutamaksi hetkeksi erittäin nostalgisiin tunnelmiin. Mikko Alatalon Känkkäränkkä, Mikkihiiri merihädässä, M.A. Nummisen Herra Huu... ja paljon muuta. Ei nuo enää säväytä, mutta naurattaa ainakin. Mitäs sitä tulikaan kuunneltua. Sen muistan että pikku naperona minä pidin eniten sellaisesta laulusta kuin Hottentotti. :D

Yoni
18.7.2003, 14:00:33
Joo pentuna mä tykkäsin tosi paljo siitä siitä mörrimöykky biisistä, mut viime aikoina olen kokenut hirveän järkytyksen sen viisun kans :fuckya: , nimittäin jouduin soittamaan sen kitaralla sadan ihmisen edessä....tarina menee näin:
Ilmoittauduin tuossa vuosi sitten kitarakurssille. Vuoden sitten soitin lastenlauluja kitaralla, ei niinku yhtään napannu.... Mikäs siinä oli niissä joissakin vähän haastetta... :confused: Sitten vuoden kitaraopiskelun loppuhuipennus: keikka! Ei jumankeikka! :prkl: Siinä sitten se kitaraopettaja katteli siitä laulukirjasta sopivan haastavaa biisiä joka pitäs sitten soittaa siellä "keikalla" ja laulukirja pysähtyi vähäksi aikaa Rouva hulda huolettoman kohdalle, EIKÄ!!! Onneksi sivut lipuivat eteenpäin. Toivoin, että siitä kirjasta ei löytyisi sopivaa viisua ja saisin soittaa jonkun tunnetun hyvän poppibiisin, mutta sitten sivut taas pysähtyivät, tällä kertaa Mörrimöykyn kohdalle. Se oli kuulemma tosi haastava (lasten lauluksi se oli muuten todella haastava), ja sehän se sitten piti soittaa, mikäs siinä :eh:
"Keikka" meni tosi hyvin, ei tullu minkäänlaisia mokia, mutta siitä lähtien mä oon ruvennu inhoamaan sitä biisiä.... :solong: , kuten niitä kaikkia muita lastenbiisejä joita jouduin soittamaan sen vuoden!

Ceassa
19.7.2003, 14:05:01
Pienen pieni veturi aamulla kerran, hieroi hyvin savuisia silmiään
Sitten se pihisi ja puhisi ja yski, tsuh tsuh tsuh tsuh lähdetään

Ihana. ^^ Muistan kuunnelleeni tuota pienenä lähes taukoamatta, ja äitini lauloi sitä minulle aina ennen nukkumaanmenoa. Kivan rauhallinen ja leppoisa liirumlaarumlaulu.

Originally posted by Morwen
Muistan ainakin sellaisen laulun kuin "Hyvin hiljaa". Menee jotenkin näin. "Hyvin hiljaa, hyvin hiljaa, nyt kuuluu keijujen äännet..." Se oli mukava ja kaunis laulu, on edelleenkin.
Tuo on myös kaunis, erittäin kaunis. Opettelin pienenä soittamaan sen kosketinsoittimilla ja lauleskelin sitä aina itsekseni. Ihanan haikea ja rauhallinen.

Outraider
21.7.2003, 23:37:14
en nyt tiedä voiko tätä lasten lauluksi sanoa, mutta partiossa jo ihan pienenä sudenpentuna (alle 10v.) laulettiin iltanuotiolla monesti "puolalainen nuotiolaulu". Sen sanat vain olivat niin hienon kuuloiset ja melkein hypin (kuvainnollisesti puhuen) kun aloimme laulamaan sitä.

Parhaimpia lasten lauluja ovat olleet "kapteenikoukku" (varsinkin kun sen mukana leikki =D) ja "intian kuu" (jos joku kaivaa tämän sanoituksen, niin takaan että nousee hymy huulille)

Otus
24.7.2003, 18:21:41
Iki-ihana "...maailmassa monta on ihmneellistä asiaa ja se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa..." sekä "...ja sukat on sillä makkaralla ja lentää se pilven hattaralla...". Kummatkin kappaleet ovat hyvin ihmetystä täynnä, niin kuin minäkin joskus silloin pentuna ja kummankaan kappaleen nimeä en muista. *huooh*. Myös röllin Omituisten otusten kerho on huippu. Siinä kuvailllaan niin kummalisia otuksia, muistaakseni.

Eliza Liv
25.7.2003, 3:54:29
"Yksi pieni elefantti marssi näin, aurinkoista tietä eteenpäin. Koska matka oli hauska niin, pyysi hän mukaan yhden toverin. Kaksi pientä elefanttia marssi näin..."

Ehdoton suosikkini! Suurimmaksi ennätyksekseni oman läpsytykseni tahdissa väänsin vuonna 2001 seitsemänkymmentäkaksi pientä elefanttia ja sitten riparini isoset käskivät minun olla hiljaa... =/ Se vaan on niin helluunen laulu, jossa on pirteät sanat. Siihen liitettynä vielä piirileikki niin kaikilla oli kivaa :) .

Lauleskelen sitä silloin tällöin tietyssä porukassa edelleen... :eh:

Toinen hyvä lastenlaulu on Röllin Omituisten otusten kerho. Ne sanat vaan rulettaa! :D Muuten pienenä kuuntelin pääosin Catcatia tai jotain muuta vastaavaa... =)

Miyuki
6.8.2003, 20:24:27
Hehe,minun lemppari lastenlaulu oli:olipa kerran pieni paha noita känkkäränkki nimeltään....Se oli ihan kiva silloin kun olin ihan pieni,mutta nyt olen 13v. enkä mikään pikku kakara.
Minua alkoi naurattaa joka kerta kun kuulin sen pienenä. ;D Eipä naurata enää. :D

Yuurei
7.8.2003, 12:29:33
Tao Tao! :D Min pidän Tao Taosta!
Eikö joku bändi ole tehnyt siitä jonkun uuden
version, vai kuvittelenko?
Kuulin kerran sen Yle X:ltä ja olin tippua tuolilta.

q-me
9.8.2003, 15:50:38
"Me hiljaa hiljaa hiivitään nyt Kaardemumman yössä ... Kasper ja Jesper ja Jonatan!" Yksi lempilauluistani lapsena. Aivan mahtava ja pirteä veisu :)

Sitten minua on jo pidemmän aikaa vaivannut sellainen ongelma, kun en tiedä mikä laulu on kyseessä. Muistan siitä vain erään pätkän, en juuri muuta. Sekin pätkä kun menee näin: Piupalipaupali... jne... Oikein harmittaa kun en tiedä/muista mikä lastenlaulu se on :(

Originally posted by Yuurei
Tao Tao! :D Min pidän Tao Taosta!
Eikö joku bändi ole tehnyt siitä jonkun uuden
version, vai kuvittelenko?
Kuulin kerran sen Yle X:ltä ja olin tippua tuolilta.

Kyseisen kappaleen esittää sellainen bändi kuin Guava.

LizzieFox
25.8.2003, 9:52:43
Itse pidin pikkutyttönä Titinallesta. Ja titi-nallehan lauleskeli aiak paljon ties mimmoisia kappaleita. En osaa nimetä yhtään. Ja pikkusiskollani on joku Karamelli ooppera kasetti. Siinä on kivoja lasten karkki lauluja. Rölli on myös hyvä. Ja enhän muista juuri nyt sen kappaleita mutta minulla on yski rölli kasetti. Tai oli joskus.