PDA

View Full Version : FF:än epärealistiset kuolemat

Potri
14.8.2002, 17:04:09
Eli onko se teistäkin vähän omituista, että hahmot selviävät, vaikka ne leikattaisiin halki jättimäisellä miekalla ja päälle heitätään joku ydinpommin tapainen, mutta kuolevat lopullisesti yhdestä miekan pistosta (kaikki varmaan tietävät mihin viittaan)?
Ja miksi hahmot antautuvat, jos niitä osoitetaan muutamalla aseella, kun taistelussa ne eivät ottaisi niistä kuitenkaan kuin muutaman HP:en damagea. Entä kuolevatko vihollisotilaat lopullisesti? Kyllähän omatkin ukot pystyy herättämään henkiin. Jos näin olisi, esim. Squal ja muut olisivat heti alussa törkeitä massamurhaajia, mutta he käyttäytyvät kuin mitkäkin iloiset teininuoret picnikillä ikään. Hahmojen persoonat huomioonottaen se oli psykologisestikkin todella epärealistista.

Tätäkään asiaa ei ole FF:issä yritetty mitenkään selitellä, eh?

Celeb
14.8.2002, 19:20:37
Itse asiassa tuo on totta. :)

Mutta minkäs sitten teet kun pääset taisteluun ja sivallat Cloudin miekalla jonkin pikkuisen ötökän kahtia. Tai vaikka jonkin bossin kuten Monster Arenalla FFX:ssä. Kertalaakista kuolisi? Ei kiitos.
Vaikka tuo onkin tosi epärealistista, silti se on fantasiaa ;). Itse asiassa kaikki epärealistisuus perustellaan sanalla fantasia. Eli mikä tahansa voi olla totta tuossa. Ya know?

Joo, meni hieman sanat sekaisin.

Dante
14.8.2002, 19:51:17
Spoileri niille jotka eivät ole menneet FF7:ää läpi.

Totta puhut, hyvä esimerkkihän on Aeriksen kuolema, jos se kuolee taistelussa sen voi herättää Phoenix Downilla tai Lifellä mutta kun Sephiroth lävistää sen kuolee se lopullisesti, eikä voi enään käyttää mitään henkiinherättämiskeinoja, mutta toisaalta pelin juoni vaatii että Aeris kuolee siinä, joten mikäs siinä.

Arwie
14.8.2002, 20:51:23
Originally posted by Dante
Spoileri niille jotka eivät ole menneet FF7:ää läpi.

Totta puhut, hyvä esimerkkihän on Aeriksen kuolema, jos se kuolee taistelussa sen voi herättää Phoenix Downilla tai Lifellä mutta kun Sephiroth lävistää sen kuolee se lopullisesti, eikä voi enään käyttää mitään henkiinherättämiskeinoja, mutta toisaalta pelin juoni vaatii että Aeris kuolee siinä, joten mikäs siinä.

Itse asiassa, taisteluissa hahmot eivät varsinaisesti ole 'kuolleet' vaan vain KO-tilassa, 'knock out' eli tajuttomia. Esim. Olisiko se neljännessä FF:ässä ollut vai kuudennessa, kun hahmot HP-pisteet menettäessään ovat haavoittuneita, 'wounded', eli mielestäni Aeriksen kuolema ja Phoenix downin siinä tapauksessa ei-käyttäminen ei ollut minusta missään määrin kummallista.

Mutta totta, joissain tapauksissa on hyvinkin huvittavaa miten hahmot kuolevat tai jäävät henkiin. Tuolla FF7:n ohjeissakin taidettiin sanoa, että on kummallista miten Sephirothin Super Nova räjäyttää monta planeettaa mutta ei paria ihmistä. Muitakin esimerkkejä oli, mutta en nyt jaksa muistella.

volt
15.8.2002, 13:29:59
Originally posted by Arwen

Itse asiassa, taisteluissa hahmot eivät varsinaisesti ole 'kuolleet' vaan vain KO-tilassa, 'knock out' eli tajuttomia.

No ei ole ei.
Mutta entäs sitten kun vihollinen käyttää Deathia? Eihän se silloin ole tajuton vaan kuollut, mutta silti sen saa henkiin Phoenix Downilla.

En tiedä jos tässäkään oli mitään järkeä.

The death Magic
15.8.2002, 13:49:32
FF:n ei kuolevat sankarit johtuu samasta syystä kuin elokuvissakin. Olisiko se sitten kun pelissä sankari kuolee heti mistä tahansa vähänkin tappavasta liikkeestä. Pelkkä miekankin sivallus voisi jo tappaa. Eli niissä on elokuvaperiaate eli on saatava kuolemattomat sankarit ja onnellinen loppu.

[Spoileri jos niin pelottaa]
Ja Aeriksen kuolemisen voi selittää sillä että KAIKISSA elokuvissa ei sankari aina selviydy. Ja Aeris oli kyllä enemmänkin vähemmän sankari?

yksisiipi
15.8.2002, 14:31:23
Varmaankin pelattavuuden kannalta on tuollainen epärealistinen ominaisuus. Eihän siitä tulisi mitään, jos hahmot hädin tuskin pärjäisivät ensimmäisille vihulaisille. Peleissä myös harvoin syödään mitään, eivätkä pelihahmot nähtävästi koskaan käy WC:ssä. Outoa, eikö?

Crow
15.8.2002, 14:37:10
Se olisi tyhmää jos kaikki pelit olisivat 100% realistisia. Finaleissa yksi parhaita ominaisuuksia onkin se, että ne eivät ole realistisia, vaan että niissä on tähdätty pelattavuuteen. Olen minä itsekin noita asioita joskus pohtinut, mutta enpäs pohdi enää. =D (vammanen hymiö)

David A. Mage
15.8.2002, 15:17:59
Hah.. Minä olin itse ajatellut, että pitäisi varmaan jossain vaiheessa opetella käyttämään ties mitä ohjelmia ja väsätä RPG-rääpäle, jonka "uutena ominaisuutena" on se, että tarpeeksi kauan kun hahmo on keijo-tilassa (KO) niin kalman kylmyys korjaa kuolleen kaverin kehon... Eikös se olisikin mukavaa..? :D

Tietysti tulee moisia asioita pohdittua, muttei pelissä oikeastaan mitään hauskaa olisi, jos koko ajan täytyy vahdata hahmojen HP:tä, etteivät he varmasti ottaisi ja korisisi maahan kuolleena, jossa saattaisi tietenkin olla oma viehätyksensä, mutta lopussa kuitenkin alkaa pännimään, että juuri se paras hahmo otti ja delasi siellä... Ja sitten vain lähin tallennus käyttöön ja homma uusiksi... Hyvin ärsyttävää moinen olisi, eh? Samallahan tässä voisi alkaa pohtimaan sellaisiakin kysymyksiä, että miten päähahmoa liikutellaan koko ajan ja hyvin mahdollisesti häntä ei kävelytetä, vaan juoksutetaan ja muutama tuntia putkeen juostuaan hän ei edes hengästy vaan sivaltelee vihulaisia entiseen tapaansa...

Arwie
15.8.2002, 15:44:30
Originally posted by yksisiipi
Varmaankin pelattavuuden kannalta on tuollainen epärealistinen ominaisuus. Eihän siitä tulisi mitään, jos hahmot hädin tuskin pärjäisivät ensimmäisille vihulaisille. Peleissä myös harvoin syödään mitään, eivätkä pelihahmot nähtävästi koskaan käy WC:ssä. Outoa, eikö?

Tuo on aivan totta. Pelissä on mahdotonta olla aivan täysin realistinen. Myöskin vanhemmissa FF:issä, kuten kutosessa, esim. Kefka ja Vargas ovat ensin aivan tavallisen ihmisen kokoisia, mutta taisteluruutuun siirryttäessä he ovatkin kolme kertaa isompia. Eikö ole kummallista? Samaten kummallista on sekin, että kaikissa FFissä saatetaan joutua kiertämään maailma ympäri moneen kertaan, ennen kuin haettu kaupunki löytyy. Oikeassa elämässä tämä veisi useita vuosia, kymmeniäkin, kun taas FF:issä kyse on korkeintaan kuukausista. Pikkuvikoja löytyy, en minä siitä ainakaan valita.

Dreamer
15.8.2002, 15:58:52
Originally posted by David.A.Mage
Hah.. Minä olin itse ajatellut, että pitäisi varmaan jossain vaiheessa opetella käyttämään ties mitä ohjelmia ja väsätä RPG-rääpäle, jonka "uutena ominaisuutena" on se, että tarpeeksi kauan kun hahmo on keijo-tilassa (KO) niin kalman kylmyys korjaa kuolleen kaverin kehon... Eikös se olisikin mukavaa..? :D

Itseasiassa FF Tacticsissa on näin ja se on välillä ärsyttävää, kun niin käy. Minun tapauksessa piti savetuksia alkaa käyttämään, kun en millään malttanut jatkaa niin. Tosin se tuo kyllä vähän viehätystäkin peliin, mutta sitä ei tule ajatelluksi silloin, kun savetukset unohtuu. Kaikki vaiva yhden hahmon takia.

Ja eikö niiden taisteluiden ole tarkoitus olla viihdettä? :)

Minä pelaan paljon mieluummin näyttäviä ja pitkiä taisteluita kuin pitkiä isken & vastustaja torjuu otteluita. Sen lisäksi sitä on aina mukava katsella. Ja minä yhdyn Celebratiin siinä, että loppujen lopuksi se on fantasiaa ja siksi minä siitä pidän.

Hmm, eikö maailma, jossa niin hyvät kuin pahatkin herätetään henkiin Phoenix Downilla olisi aika ikävä paikka?

Seyana
15.8.2002, 19:48:42
[color=royalblue]En pidä realistisuudesta. Minua eivät siis haittaa suuremmin tälläiset pikkuvirheet. Joskus olisi kyllä kiva, jos peleissä olisi vuorokausirytmi. se kyllä kieltämättä vaikeuttaisi pelissä etenemistä, mutta toisi siihen jotakin todellisuudentajua.
Yksi asia minua on kuitenkin jäänyt häiräämään. Kun ukot on kasissa näkymättömiä heron tai invisible moonin vaikutuksesta, ei niihin osu magikeilläkään. Eikö näkymätön silti yleensä aina ole aineellinen, ja kyllähän joskus pitäisi aseillakin osua edes tuurilla..

Theemu
17.8.2002, 10:46:41
Originally posted by Arwen

Tuo on aivan totta. Pelissä on mahdotonta olla aivan täysin realistinen. Myöskin vanhemmissa FF:issä, kuten kutosessa, esim. Kefka ja Vargas ovat ensin aivan tavallisen ihmisen kokoisia, mutta taisteluruutuun siirryttäessä he ovatkin kolme kertaa isompia. Eikö ole kummallista?

Minusta kummallisempaa on se, miltä Kefka näyttää lopputaistelussa.

Olisivat nyt voineet jonkun kunnon spriten kehittää sen tavallisen hassun pellepukuisen tyypin sijaan, kun kerran Kefka lähes jumalallinen otus on. Enkelityylinen ratkaisu taisteluruudussa on erittäin hieno.

Potri
17.8.2002, 14:18:29
FF6:essa ja vanhemmissahan vihollisten taisteluspritit on tehty aina sen näköiseksi, miltä ne näyttävät oikeasti. Kenttänäkymän hahmothan ovat aina suoperdeformoituja. Kefkassa kylläkin on omituista, että siitä on välillä taisteluruudussa kokonainen ja välillä vain superdeformoitu. (Tosin ne "taistelut", joissa Kefkasta ei ollut näyttävää versiota eivät olleet mitään kunnon tappeluita ja vaativat liikkuvamman (useamman) spriten.) FF tyyliin kaikki tavallisenkin ihmisen näköiset pahikset paisuvat aina ylinäyttäviksi, enkelisiipisiksi puoljumaliksi (esim. Sephirot, Seymor).

Ja onhan tämä FF:än ratkaisu muiden pelien tavoin pelillisesti tietenkin käytännöllisin. Eipähän Linkkään kuole vaikka poika lävistetään jättimäisellä pyörivällä terällä. Kuitenkin olisihan tuota voinut selittää jollain ilmasta vetäistyllä syyllä. Kuten että kaikilla hahmoilla on maagiset suojakenttänsä, joiden tuhouduttua henkilöt pyörtyvät ja silloin vasta ne voivat ottaa pysyvää vahinkoa.

Omituista kuitenkin, että kaikki sanovat sen selittyvän vain pelin ollessa fantasiaa. Kuitenkin kaikilla hahmoilla tulee löytyä niinkin loogiset motiivit. Miksei Dagger voi tappaa Zidanea ja selittää teon järjettömyytä sillä että sehän on vain fantasiaa...? =)

Vodoun
21.8.2002, 11:33:50
niinnoh, pelihän on Final FANTASY.. mutta ihan hyvä pointti, ei siinä mitään..

Kreifi
22.8.2002, 4:19:51
Ei kuolemat ja tuollaiset haittaa. Yleensä ne on tehty niin hienosti, että ei moisia edes ehdi ajatella. Päähän kylläkin ottaa nämä antautumiset. 10 solttua ei tunnu missään, kun juuri niitä pistettiin pinoon 50!? *mutinaa* Mutta onneksi niitäkään ei jää mitenkään miettimään. Itseasiassa asiaa aloin miettimään nyt vasta kuin tämän topicin lukaisin.
Jokuhan oli tämän tuonutkin jo esille, mutta selitämpä silti...omin sanoin. Hahmothan _tyrmätään_ taistelussa. He eivät siis kuole. Heitä ei siis herätetä henkiin. Vihollinen antaa vaan sen verran damua, että hahmo ottaa hiukan lukua(älkääkä kyselkö miksei ikinä niin paljon damua, että hahmo kuolisi). Kun taas joku esim. lävistetään miekalla tulee siinä noutaja. Ja kuten aikaisemminkaan ei häntä voi herättää henkiin.

Ihan kiva, että tälläisiäkin juttuja mietitään...kunhan ei liian vakavaksi mene. *hymy*

Locka
29.8.2002, 14:10:55
Onhan tuo hieman epärealistista, mutta joka tapauksessa tuli vain mieleeni, että FF5:ssa muut yrittävät parantaa ja herättää henkiin Galufin.. mutta eivät onnistu..

Ceassa
2.9.2002, 8:12:24
Onhan se vähän naurettavaa, että kun jokin ylilarge lohikäärme tulee ja sivaltaa hahmoa kolmemetrisillä kynsillään, menettää vain muutaman HP:n, mutta esim. Sephirothin tökätessä Aerista "pienellä" Masamunellaan hahmo heittää varmasti veivinsä. Ei se sinänsä häiritse yhtään, mutta harvinaisen epärealististahan se on. =)

Catch a fish
2.9.2002, 10:15:38
Jep.
Minussa herätti kummastusta FFX:ssä se,
että jos kolmihahmoinen partysi kuolee, niin
jäljelläoleva partysi ei siirry taisteluun (mikä olisi loogista),
vaan se on Game over.
Miksi "niin kätevästi L1:llä vaihdettavat jäsenet"
eivät siirry taisteluun, vaikka he ovat käden ulottuvilla??
:huh:

Esim. Sinulla on käytössäsi Tidus, Yuna, Wakka- party
loppuvastustajaan mennessäsi.
Taistelet, ja kolme hahmoasi heittävät veivinsä.
Miksi Lulu, Rikku, Kimahri tai Auron eivät tee mitään ?
He eivät kuole/mene tajuttomaksi, ja silti se on Game over... :prkl:

Tuo mietitytti(lue: ärsytti) kovasti pelatessani kyseistä
peliä...

:eh:

//edit: Kommentteja! Oliko teillä kyseistä ongelmaa?