PDA

View Full Version : Iskevä rakkaus

Lacrima
25.6.2005, 23:46:39
Tarvitseeko tähän nyt mitään sanoa...? Lukekaa ja arvostelkaa, vaikka aika huono onkin, mutta älkää siitä tarinaa syyttäkö, vaan sen kirjoittajaa, minua. :shy: Älkää välittäkö kirjoitusvirheistä.

Iskevä rakkaus

"Enää en vaikene! Lyökin vielä kerran, niin saat tuntea vihani poltteen rinnassasi! Minä menen nyt, äläkä yritäkään seurata!" Hän huusi ja juoksi ovet paukkuen, lapsi alkoi itkemään. Enhän minä mitään pahaa tarkoittanut. Huolissani vain hänestä olin, kun hän pyörii niissä huumepiireissä. Aina se niistä enemmän tai vähemmän ärtyy ja riitaa syntyy. Kyllä se tietää, etten minä hallitse itseäni, kun oon jurrissa ja suutuksissa. Keksii vaan tekosyitä vihata minua entistä enemmän.

Ei ne siellä parisuhdeneuvonnassakaan meitä pystynyt auttamaan. Toivoton pari ollaan kuulemma. Lapsen takia ollaan yhdessä oltu, vaikka kyllä minä sitä rakastanut oon aina ja rakastan edelleen, mutta se on tuo Sini sellanen tuittupää aina välillä, varsinkin pilvessä, ettei sitä sen haistattelua ja riidanhakua kestä. Taas se jätti minut tuon lapsen kanssa tänne ja meni itse takaisin baariin sen jätkän luo, jolta se aina sen ruohonsa ostaa.

Oon minä yrittänyt sille sanoa, että sen kannattais lopettaa, mutta ei se enää pysty siihen, kun on viisi vuotta sitä jo säännöllisesti poltellut. Kyllä se sen lopetti imetyksen ajaksi, ettei vauvalle mitään tulisi, mutta aloitti taas, kun hampaat tuli.

Naimisissa me ei olla. Voisin häipyä periaatteessa milloin vaan, mutta minä niin rakastan tuota tyttörukkaa, vaikka vähän on tuo lyömäkäsi herkkänä riitojen aikana. Ei sitä voi tajuta, ellei kolmea vuotta tuollaisen tytön kanssa ole asunut. Muutettiin yhteen, kun huomattiin, että lapsi se on Maailmaan tulossa. Ei se Sini siitä paljoa ilahtunut, mutta pelkäsi liikaa tehdäkseen abortin, joten tässä sitä ollaan.

Tavattiin tuon tytön kanssa Turun Lepakkoluolassa silloin 80-luvun puolella, kun hyvää musiikkia osattiin tehdä ja oltiin nuoria ja kauniita. Minä tarjosin sille röökin siel etuovella ja meillä synkkas heti yhteen. Oltiin liftattu Matin kanssa sinne paikalle Seinäjoelta ja oltiin ihan umpikännissä. Se Sini sano tulleensa Oulusta ja minä aattelin jo ihan, että oltais otettu se tyttö mukaan peukalokyytiä metsästämään meidän kaa. Eihän se millää uskaltanut. Oli sen verta kiltti tyttö vielä sillon 10 vuotta sitten. Mutta nätti se oli, kuin mikäkin enkeli, mutta vieläkin kauniimpi.

Jotenki minä siihe sen illan aikana sitte tutustuin ja ihastuin. Eron hetkellä se antoi minulle osotteensa ja niitten kämpän puhelinnumeron, jos aattelin sinne päin mennä ja minähä helvetti vie menin ja siitä se meijän juttu sitte alkoi. Se se vasta kaunis tarina onkin, mutta siitä en enempää sitte kerrokaa. Pitkästyttäisin vaan kaikki.

Joskus minä kyllä ihmettelen, että mitä minä oikeen elämältäni haluan. Tulee sellanen olo, kuin junnaisi vaan paikallaan. Toi Sinikin käy aina ties kenen luona ja panee ties ketä. Ei se minusta luultavammin edes välitäkään enää. Mutta täytyy tehdä tää. Jos ei muuten, niin lapsen takia. En minä viitti ton lapsenkaan kaa lähteä, kun pitää pitää huolta Sinistä, sillon, kun se on aineissaan. Holtiton jo muutenkin, niin vielä holtittomampi päihteitten takia.

On jo myöhä, lähenee kolmea aamulla ja istun sohvalla. TV:stä tulee lumisadetta ja minä vaan istun siinä ja tuijotan sitä masiinaa puoliksi unessa, kunnes portaikossa kuuluu hirveä rytinä ja tuskallinen voihkaus. "Ei kai taas", minä ajattelin ja ryntäsin ovesta ulos. Niinpä niin, siellä se makaa puoli kerrosta alempana. Taas ihan aineissa. Minä juoksen rappuset alas ja hellästi otan sen pään mun syliini. Se vuotaa verta, pahasti. Silittelen siinä sen kauniin mustia hiuksia. Verivana valuu sen suusta minun housuille ja hätäännyn. Riisun paitani pois päältä, laitan sen Sinin pään alle ja ryntään sisälle puhelimeen.

Nyt istutaan täällä Helmin kanssa. Sairaalan odotushuoneessa. Helmi nukahti jo aikoja sitten syliini, mutta minä en saa unta. Tuijotan vain aneemisesti seinään ja kyyneleet valuu hiljaa minun poskillani. Miksi tämän piti tapahtua juuri nyt? Ei tämän näin pitänyt mennä. Lääkäri tulee siihen mun luo ja ohjaa hiljaiseen huoneeseen.

...Nykyään ollaankin sitten ihan kaksistaan Helmin kanssa.

Bossi
26.6.2005, 2:13:59
Jaa että tälläinen tekstinpoikanen tällä kertaa. Ihan mukavaa luettavaa ja tavallaan onhan tuo tuollainen moraaliopetuksen sisältävä, jos vaan ottaa vakavissaan. Noinhan se saattaa monessa tapauksessa mennä ihan oikeastikin. Ainakin realistinen kuvaus, mitä minä nyt näistä asioista mitään tiedän, että todellisuudessakin on voinut sattua vähintään jotain tämän kaltaista, jos ei nyt sitten ehkä ihan suoraan tätä. Onkos tämä ihan kuviteltu tilanne vai jotenkin tositapahtumiin perustuva? Muutamia yksityiskohtia kuitenkin löytyi, jotka enemmän tai vähemmän häiritsivät.

- Alussa, aivan ensimmäisen kappaleen alkulauseissa, teksti on kirjoitettu peruskielellä mutta jo samassa kappaleessa teksti muuttuukin yllättäen puhekieliseksi. Siis sitaateissa olevat ymmärttä miksi ne on yleiskielellä, mutta sitten tulee se häiritsevä: "Enhän minä mitään pahaa tarkoittanut." ja "Kyllä se tietää, etten mä hallitse itseäni..." Nämä lauseet ovat selvästi kertojan lauseita, joten tuntuu hölmöltä miksi kieli yhtäkkiä vaihtuu kahden samassa kappaleessa olevan lauseen välillä.

- "...Turun Lepakkoluolassa, silloin 80-luvun puolella, kun hyvää musiikkia..." Tässä tuntuu olevan jokin pilkku liikaa, mutta ehkäpä vaikka Noirre tulee kommentoimaan lisää tätä kohtaa tai sitten minun kritiikkiäni jos se onkin iha oikein. No tuo oli vaan minun mielipiteeni.

- "Mä tarjosin...", "Minä ja Matti siis." ja "...mie aattelin jo ihan..." Nämä taas jotenkin häiritsevän lähellä toisiaan. Välillä yleiskielen minä, välillä turun mä ja välillä joku savon mie.

- "Kello on jo myöhä, lähenee kolmea aamulla ja istun sohvalla." Tuon sanan Kello voisi jättää kokonaan pois. Eli aloittaa vaan: "On jo myöhä..". Tai toisaalta aloitus vois olla: "Kello on jo paljon, lähenee.."

- "Miksi tän piti tapahtua juuri nyt?" Joko "Miksi tämän.." tai "Miks tän..", mutta ei "Miksi tän.."

Yleisesti sanoisin, että ainoa suuresti minua häiritsevä tekijä on tuo puhe- ja ylesikielen vaihtelu. Alussa yleiskieltä, sitten puhekieltä mutta kuitenkin siellä täällä taas yleiskielen ilmaisuja. Lopussa taas selvää yleiskieltä, mutta esim. persoonapronominit jätetty MÄ muotoon.

Tälläistä nyt tähän aikaa kommentoin, ehkäpä aamulla uudestaan, mutta tuollaisia jotain. Aika pieniä, mutta jotenkin ehkä sitten noilla korjauksia ja huomioilla tekstistä voisi saada vielä aidomman tuntuisen. Koita päättää kirjoitatko yleis- vai puhekielellä, ja jos tyyli vaihtuu, niin vaihda sitten ainakin kerralla kunnolla.

Lacrima
26.6.2005, 6:19:09
Heh... Mulla tosiaan on pieni ongelma ton yleis-, kirja- ja puhekielen sekoittamisessa yhteen sykkyrään, kun itse tapaan puhua näitä sekasin, joten se automaattisesti heijastuu myös kirjoitustyylissäni. Korjailin tuossa nyt jotain, mitä löysin ja vaihdoin miet ja mä:t minäksi. x) Niin se kuullostaa asiallisemmalta.

Tarinalla ei ole minkäänlaista todellisuuspohjaa, ei ole otettu tosielämästä siis, tai ainakaan en tunnusta muistavani kenellekään tutulleni tälläistä tapahtuneen, tai sitten en vain muista. Mutta ihan realistinen tästä pitikin tulla, että voisi tapahtua jossain, joskus, jne. Eikä tarinassa ollut mitään tahallista moraalista opetusta, se vain tuli sinne itsestään. Tarkoituksena oli tehdä tarina, jossa nainen on se, jolla on ongelma, eikä kliseisesti mitään juoppoisää, mitä näkee liian usein kirjoitelmissa. Halusin näyttää tarinalla, että ei se isä aina se "pahis" ole, että kyllä ne isät osaa olla kilttejä ja huolehtivaisia, eikä vain rappiopappoja. ^^