View Full Version : Paras chocobo-systeemi
Seyana
15.8.2002, 19:40:48
Empä tälläistä löytänyt, eikä lähimuistinikaan, joten pistetäämpä sitten itse.
Eli, missä FF:ssä on mielestänne paras chocobo-systeemi. Mitään pollia en rupea laittamaan, kun en tiedä onko kutosta vanhemmissa systeemiä ollenkaan, ja jos on, niin onko niissä sama..
Itse pidän seiskan chocobon kasvattamisesta. Myöskin ysin Chocon kanssa aarteidenmetsästys on hauskaa. Olisin kyllä halunnut sille paremman nimen, Choco on tylsä..
Kasin systeemi on huonoin. en ymmärtänyt siitä pyydystyksestä mitään ja jos ei osaa pyydystää, niin pitää maksaa ihan liikoja. Ei niitä chocoboja kasissa juurikaan edes tarvitse, kun on autot ja muut värkit ja vempeleet.
Jatkossa chocobokeskustelu ja nahinointi täällä. Moogleiden ja chocojen vertailu toisessa ketjussa. Kiitos -SDNK
Seiskan Chocobon kasvatus oli silkkaa tuuri peliä ja ajan käyttöä.
Ajan käyttöön sen verran, että siihen meni noin 5 tuntia kunnes sain kultaisen chocobon. Gold Saucerissa meni aikaa ehkä kaikista eniten niiden GP pointsien hankkimisessa kunnes tajusin alkaa käyttämään sukellus vene peliä.
Sain noin 10 yrityksen jälkeen sinisen chocobon treidattua, ja sitten pääsin muutamaan uuteen paikkaan. Sitten tuli vihreä ja sainkin Mimic -materian. Tämän jälkeen meni vielä noin 2.5 tuntia Gold Saucerissa kunnes nappahti kultainen. Tällä hetkellä on kaksi kultaista chocoboa, yksi musta ja vihreä.
Seiskalle annan toisen sijan chocoboissa.
Kasi taas... No en ole kasissa chocoboja edes nähnyt. Olen päässyt vasta kolmannen CD:n loppuun, enkä ole vetänyt sidequestejäkään.
Ysissä on paras chocobon kasvatus. Tässäkin meni aikaa tosi paljon vaikka ei tämä ollut läheskään niin 'ärsyttävä' kuin seiskan. Jotain 6 tuntia meni yhteensä kaikkien aarteiden hankkimiseen. Huom: ilman ohjeita kaikki. Chocobot oli muuten isossa osassa koko peliä. Chocobo's Paradise, Chocobo Forest, Chocobo's Lagoon, ja vielä se ihmeen Air Garden hommeli.
Osa nimistä saattoi mennä väärin kun onhan siitä aika paljon viimeksi ysiä pelasin. Olikos se nyt Kaap1lla.
Kympissä oli ihan kiitettävä chocobo systeemi, mutta aika helppo ja tylsä. Pidin siitä kummiskin vähän. Remiem temppelistä pidin kaikista vähiten, sillä kyllä siinä yhdessä kohdassa sitä aika paljon hehkutettiin.
Seiskassa oli kaikkein paras, vaikka siinäkin joutui juoksemaan niitä älyttömiä ja haasteettomia kisoja. W-item materiasta oli hyötyä, kun pystyi huoletta ahtaamaan linnut täyteen niitä parhaita jyviä. Tosin ilman opasta hommasta ei olisi ollut mitään hajua.
Ja Celeb, eikös sitä Gold Saucerin mania saanut juuri helpoiten niistä Chokobo kisoista? ;)
Kasissa oli myös hyvä, sillä Chocobojen kanssa ei tarvinnut duunata mitään. :)
Ja Nazna: eihän se linnun pyytäminen siltä pojalta maksanut paljon mitään. Oliko jotain 1000g.
Ysissä homma oli aika hölmö. Nokkimispeli ei ollut mitenkään innostava, ja koko homma lopahti siihen, että heti seuraavassa metsässä olisi pitänyt olla paljon parempi leveli, että olisi päässyt mitään tonkimaan. Eihän sitä nyt jaksa mennä vanhaan metsään harjoittelemaan, kun eihän siellä ollut enää yhtään arteita.
Kympissähän kyse oli lähinnä parempien aikojen hankkimisesta, kuin chokobojen kouluttamisesta. Eikä niillä muutenkaan päässyt cruisailemaan maailmankartalle ...Ai niin, eihän siinä paskassa edes ollut maailmankarttaa. ;D
Seiskassa on varmaankin kaikkein realistinen systeemi, mutta kuitenkin erittäin tylsä. Joka pelissä olen kuitenkin vähintään yhden kultaisen chocobon hankkinut (yleensä 6kpl heh). Gold Saucerissa on kauheeta nostaa chocobojen tasoja, kun siellä pitää aina odottaa että muutkin tulee maaliin. Hohhoijaa..
Kasissa on aika hyvä, vaikka kerran vaan olen kaikein chocoboihin liittyvän tehnyt. Aarteita on hauska etsiä, ja aika helppoakin.
Ysissä on ehkäpä paras systeemi. Aarteidenetsintä on todella hauskaa ja "palkitsevaa". Ja se musiikki joka soi taustalla kun etsit aarteita on myös loistava. Kultainen chocobo on melkoisen helppo saada, eikä aikaakaan kulu kauaa.
yksisiipi
16.8.2002, 9:19:47
Seiskan chocon kasvatus on hauskaa puuhaa, ehkä liikaa aikaa vievää, mutta mikäs siinä. Ysissä on kanssa hauskaa se aarteennokkiminen.
Leviathan
16.8.2002, 11:08:58
itse pidän ysin choko systeemistä, aarteita on kiva etsiä ja siinä saa miettiäkkin. seiskassa on toiseksi paras, kultaisella chokolla on kyl melkein mahdotonta hävitä goldsaucerissa joka on aika tylsää(voihan sitä muitakin värejä kyl käyttää, minä niin järkevä)
ja kasissa on kaikkein huonoin. muiden ff:ien chokoihin en ole perehtynyt.
Croppola
16.8.2002, 11:26:00
Pahemmin en ole tutustunut 8 systeemin, mutta paras on FF9. Tosin vain sen takia että vihasin FF7 systeemiä jossa pääsen aina vain vihreeseen chocoboon asti kunnes kyllästyn ja menen tappamaan Sephirothin. Tosin joskus huvittais voittaa Weaponit joten pakko se on joskus tehdä...
Originally posted by Potri
Ja Celeb, eikös sitä Gold Saucerin mania saanut juuri helpoiten niistä Chokobo kisoista? ;)
Kyllä niistäkin sain jonkin verran. Mutta yleensä ek viitsinyt vaihtaa niitä itemeitä, koska ne eivät olleet Hi-potion luokkaa. Vaan hieman harvinasempia ;)
Jabberwokki
16.8.2002, 13:22:56
Seiskasssa oli paras. Chocobojen kasvattaminen oli mukavaa vaikka siinä kestikin ekalla kerralla todella kauan. Ysissä oli myös hauskaa aarteenmetsästystä. Kasissa Chocobojen kiinniottaminen oli jotenkin turhaa. Saihan siitä sitten sen GF:n, mutta sitäkään en käyttänyt kertaakaan.
Kyllä se on seiskassa. Monipuolista ja keventävää, peli-intoa nostattavaa, jos ei jaksa ajatella pelin vaikeatajuista juonta. Kasissa chocoboissa ei ole järkeä, jos ei omista pocketstationia, vaikka kyllä minä ratsastelen aivan vain huvikseni kun Squall näyttää niin koomiselta chocobon selässä, sekä kuunnellakseni loistavaa tunnaria. Ysistä pidin myös, mutta aarteenmetsästyskin alkaa ajan mittaan turhauttamaan, ja vanhoissa Final Fantasyissahan ei (ainakaan tietääkseni) ole chocoboilla paljoa tekemistä.
Kyllä vaan seiskassa on paras systeemi.Siinä kylläkin meni sitten todella aikaa kun niitä chocoboja alkoi todella kouluttamaan.Ja rahaa uppos ihan kivasti.Mutta se palkitaan koska toi kouluttaminen oli todella hauskaa kun siitä pääsi jyvälle.
Tommistus
16.8.2002, 16:13:18
No päätin sitten sanoa tähänkin muutaman sanasen.
Seiskassa on lyömättömästi kyllä realistisin ja monipuolisin kasvatus järjestelmä, mutta se on erittäin tylsää! Kultaista chocoboakaan ei vai saada ilman apuja ja se on ärsyttävää, kun haluaa saavuttaa jotain itse. No tietenkin kaikki on mahdollista ja voit tuhlata muutamia kuukausia elämästäsi yrittän löytää oikeita pariutus yhdistelmiä ja chocoboja, kun olisit voinut saada muutamalla netti klikkauksella tai parilla sadalla läpipelaus oppaan, jolla sen olisi saanut selville hetkessä. Joten aika huono veto siihen mahti peliin mielestäni. Muuten se järjestelmä on kyllä ihan OK.
Kasissa on aivan surkea "kasvatus" järjestelmä. Minä en ole ikinä sitä henkilökohtaisesti sitä tajunnut täysin. Siinä menee paljon rahaa ja vaivaa, sekä epäonnistuminen on erittäin todennnäköistä. Koko pelin pääsee vaivatta läpi ilman chocobojakin ja jos vaikka saa hyvät chocobot, siitä ei saa yhtähyviä bonuksia kuin seiskassa.
Seiskassa Knigth's Of The Roundia ei saa ilman chocoboja.
Kyl toi varmaan on jonkun näkönen spoileri...:eh:
Ysin "kasvatus", tai pikemminkin aarteen metsästys, järjestelmä on kaikkein paras! Siinä sentään on hyviä mahdollisuuksia saada kaikki salaisuudet ilman nettiä tai avuliaita kavereita. Siinä on varsin hauskaa käyttää harmaantuneita aivosolujä miettiessään miten näitä aarteita löydetään.
AlkoTanko
16.8.2002, 16:28:45
Joko seiskassa tai ysissä. Kasissa en edes muista olleen chocoboja, ja kympistä en halua puhuakaan.
Chocobon kasvatus seiskassa on yksi pelin metkoimmista puolista, ja kun saa vihdoin kultaisen chocobon, alkaa tuntea eräänlaista isällistä ylpeyttä.
Ysin aarteenmetsästys on ollut Tetra Masterin jälkeen paras sidequest mitä olen FF:issä pelannut. Kun ensimmäisen kerran kokeilin sitä, jäin täysin koukkuun. :D
Ceassa
16.8.2002, 17:09:06
Hmm... =)
Kasissa Chocobojen kanssa keimailu oli nyt vähän mitä oli, ja seiskassa puolestaan kasvatus on melkoisen rasittavaa. Joten sanon että ysin Chocobot ovat kaikkein eniten minun mieleeni. Kympissä en ole vielä koskenutkaan kyseisiin tipuihin... ;D
Pinchi
16.8.2002, 17:18:13
Kyllä se seiskan systeemi on paras, minulle on nimittäin pakkomielle kasvattaa chocoboistani mahdollisimman täydellisiä. Ysissä oli aarteen metsästys oiva keksintö, mutta sitä seiskan kasvatushommelia jäin kaipaamaan. Muissa ff:issä ei mielestäni edes ole kunnollisia chocobo systeemeitä (kasissa oli kyllä sellainen yritelmä -ja hyvin tylsä oli) ole.
Seyana
16.8.2002, 20:23:00
Ja Nazna: eihän se linnun pyytäminen siltä pojalta maksanut paljon mitään. Oliko jotain 1000g.
Itse muistaisin että se oli 4000g, mutta oli mitä oli, kävin viimeksi chocobopaikoissa sata vuotta sitten.
Se on silti liikaa, 1000g voi käyttää paremminkin.
Jaa-jaa. Kyllä varmaan se seiskan, 'tsydeemi'
on paras. Kiva kasvattaa chocobokoja, ja se ei ole lainkaan tylsää, miun mielestäni. Totta on se myös, että no tiettyjä 'juttuja' ei saa ilman sit kasvatusta, joten siinäkin mielessä hyvä juttu.
Tosin min tykkään myös kympin chocoboko-jutusta. Kuva kilpailla niissä radoissa. ^^
bigspin
16.8.2002, 21:14:23
Hmmm...olenkin monesti miettiny tehdä tälläsen topikin.No nyt tällänen ainakin on :) Nyt kuitenkin asiaan:
Eli paras "chocobo-peli" on varmaan ysissä.Se vain oli hauskaa ja sitä sentään jaksoi pelata oikein kunnolla :) Seiskassa oli myös hyvä se systeemi.Välillä oli vain ärsyttävää mennä eestaas sitä GoldSaucer-chocobo farmia =/ Kasin chocoboista en taas sano mitään =/
Isthan
19.8.2002, 18:08:39
Pidin ylivoimaisesti eniten seiskan systeemistä, jossa oli ehkä eniten haastetta. (ainakin muihin verrattuina)
Ysin systeemi oli kyllä ihan ok, mutta välistä vähän tylsä. (leveleiden keräys) Aarteet löysi varsin nopeasti ja koko peli oli muutenkin liian helppo. (no joo, vähä offtopic)
Kasista en tajunnut yhtään mitään, enkä tosiaankaan omista mitään stationia, mikälie siihen tarvittiinkin.
Kympissä oli kyllä hieman köyhä tapaus ja sain 00.00 ajan parilla yrittämällä.
Eli, seiska on ylivoimainen voittaja. Toki racet alkoivat pitemmän päälle jo kyllästyttää, mutta olihan siinä edes jotain haastetta. (lue: pari päivää)
Vodoun
21.8.2002, 11:28:03
seiskassa se oli TUSKAA!! :eh: siinä meni kyllä hermot yhden jos toisenkin kerran..
ysissä on paras, kun niitä aarteita oli ihan hauska etiskellä..
Rachel
22.8.2002, 11:58:42
Seiskassa oli kiva treenata ja kasvattaa chocoboja. Etenkin sen jälkeen kun oppi kaikki hyvät niksit. Mutta ysin aarteenetsintä on vähintään yhtä hauskaa. Se on ihan erilaista puuhaa kuin lintujen kasvatus joten veratailu on aika vaikeaa. Tällä hetkellä sanoisin että FF IX:n chocobosysteemi on paras. Eläinten kasvattaminen on aina hauskempaa irl ja kun minulla on iso(?) kasa pieniä akaattikotilon poikasia kotona, niin en edes jaksa miettiä chocobon kasvatusta. =/
Zantetsuken
2.9.2002, 18:59:03
FFIX:ssä oli minun mielestäni paras chocobo systeemi.
Kasia en jaksanut edes yrittää koska siihen tarvitsee sen pirkuleen pocketstationin.
Seiskassa oli myös erittäin mukava chocobo systeemi kun niitä sai itse oikein ohjata niissä kisoissa. :D
Kasin chocoboista ei voi sanoa oikein mitään, mutta seiskassa ja ysissä ne on ihan ok. Seiskassa kuluu paljon aikaa kun pitää käydä Gold Sauserissa kouluttamassa niitä. Ysissä taas on mukavaa kouluttaa ja etsiä kaikki chocograppien aarteet :)
KalTorak
11.9.2002, 17:15:11
Paras on seiskassa, koska siinä on kiva yrittää saada kultaista chocoa(joka ei ole helppoa). Sitten tulee Ysi, koska jotkut aarteet on yllättävän hankala saada.Sit on Kymppi, koska se on sentään ees vähän järkevä verrattuna kasiin ja kutoseen.
Jumankauta, minen edes muista mitä kasissa niillä tehtiin. Kyllä minä jotain kävin väsäämässä, mutta ei nyt kyllä tule mieleen.
Olen kyllä ysin kannalla. Niitä aarteita oli ihan kiva etsiä maailmalta ja niistä muistakin paikoista. Kävihän se välillä vähän puuduttaviksi, mutta oli se silti hauskempaa kuin seiskassa.
Ysissä on kyllä paras Chocobo-systeemi! :tultamunille:
Seiskassakin on ihan hyvä.
Kasin järjestelmä ei oikein iskeny. :boing:
Ysissä oli paras, tosin välillä meni hermot siinä aarteiden etsinnässä... Kerran olin pelannu 3 tuntia putkeen tallentamatta, löytäny kaikki aarteet ja kyvyt chocolle, kun iski pieni sähkökatkos!
Se ei ollu kovin mukavaa. Ainakaan ohjaimen mielestä...
Kasin systeemi oli siitä hyvä että kun chocobolla lähti ratsastamaan niin palkka rapsahti joka viides minuutti. Rinoa oppii myös limittinsä nopeammin. Siitä hyvinkin kätevä...
Seiska oli ihan mukava, mutta niitten kehitys oli vähän hikistä hommaa. Lisäksi racessa et ikinä voittanu niitä palkintoja mitä olisit halunnu. Vedonlyönnissä tai muutenkaan.
Seiskassa on mielestäni paras systeemi, koska oli Chocobojen kasvattamista, kilpailuja ja paikkoja joihin pääsi vain tietyllä chocobolla.
Ysissä on Hot & Cold joka on hauskaa... Ja chocographien etsiminenkin on ihan mukavaa puuhaa, vaikkakin aika haastavaa.
Kasista en tiedä kun en ole kokonaan mokomaa pelannut.
Olikohan se kutonen jota olen sen verran pelannut että chocobolla olen päässyt liikkumaan, mutten tiedä voiko niillä enempää sitten tehdäkkään?
Necroth
1.9.2003, 23:55:39
Ohoh, mitä kaikkea sitä löytääkin kunhan jaksaa kaivella. Itseasiassa, hyvin "syvältä".
Paras Chocobo systeemi?
Mielestäni paras Chocobo systeemi on FF IX:ässä. Se "aarteiden" etsiminen ja Chocobon kehittäminen on mahtava idea. Niitä chocographeja on mukavaa etsiä, koska sitä ei ole tehty liian helpoksi. Voi kestää yllättävän kauankin ennen kuin löytää edes yhden. Ja kun löytää voi koettaa saada mahdollisimman paljon pisteitä samalla kertaa. Sitten kun saa palkinnoksi uuden värisen Chocobon on ilo (ainankin minun kohdallani) suuri. Sekin on mukavaa kun pääsee tonkimaan uutta aluetta. Elikkäs kallistun ehdottomasti FF IX:än puolelle.
Seiskan Chocobo systeemi on ihan kiva.
Ysissä on parhain,koska olen hyvä siinä aarteen metsästyksessä,sillä tunnen joka paikan hyvin.Se meri chocographin etsiminen oli hieman hankalaa,mutta lopulta se löytyi laguunin läheltä.
Kasin systeemi on huonoin,sillä alussa en tajunnut miten se chocobo pyydystetään ja sitten kun tajusin niin huomasin että koko touhu on tylsää.Pitää vain ratkoa ne tehtävät ja saa chicobo kortin.
Apocalypse87
2.9.2003, 8:51:50
paras Chocobon kehitys juttu oli mun mielestä ehkä FF9:ssä koska siinä piti etsiä niitä aarteita, kasissa oli ehkä liian yksin kertainen chocobo systeemi kun siinä ei voinut kehittää chocoboja yhtään... seiskassa oli myös aika hyvä kasvastus menetelmä
Medic44
2.9.2003, 15:31:20
Ensimmäinen sija minulta menee.. yllätysyllätys suosikkipelilleni FF7lle. Tottahan toki se oli aikaa vievää ja ehkäpä jopa tylsää mutta palkitsevaa. Ehdottomasti lempi-chocobo-systeemi.
Seuraavalla sijalle tulee FF9 melko kaukana tosin. Aluksi ainainen metikössä rämpiminen ja nokan heiluttelu ja tämän jälkeen vielä maailmankartalla seikkailu ja sattumanvaraisesti tonkiminen ei oikein miellyttänyt.
FF10:n en ole tutustunut mutta muutaman sanan FF8 chocobo systeemistä voisi mainita sikäli kun sattuu olemaan tietokone-versio kyseisestä pelistä. Elikkäs Surkea tekele isolla S:llä. Käytännössä se oli täysin erillinen ohjelma jonka käynnisti ja siinä chocobo seikkailee omassa neliömaailmassaan ja saa leveleitä ja "aseita" ja aarteita. Aarteiden takia tätäkin pelataan. Sikäli kun aarteita on a, b, c ja d pakkauksia ja näistä saa ff8 sitten ihan itemeitä omaan käyttöön. Kyllä tämä muuten vielä olisi ihan hyväkin homma mutta koko chocoboworld toimii automaattisesti :confused: , eli voit jättää sen tahkomaan halutessasi peliä pariksi päiväksi ja tulla keräämään rankan viikonlopun jälkeen saldoa.
Siinäpä se pääpiirteissään..
Storm Summoner
13.9.2003, 9:51:27
FF VII: Toinen sija. Siinä on mukava pyydystää Chocobo ja viedä se talliin. Hankkia sille Nut ja partneri. Sitten vain antaa tehdä mitä Chocobon pitää tehdä. Ja uusi lintu on syntynyt.
FF VIII: Kolmas sija. Plääh, mitä soopaa. Hanki Chocobo, käynnistä Chocobo World ja etsi aarteita. Missä kasvatus :huh: ?
FF IX: Ensimmäinen sija. Mukava systeemi. Ei tarvitse kuin houkutella Choco Gysahleilla ja viedä se Chocobo Forestiin, Lagooniin tai Air Gardeniin. Vähän aikaa tongitaan ja kas. Chocograph. Ja vaikkei aina Choco kehittyisikään, saa ainakin hyödyllisiä tavaroita. Aloittaminen vain on vähän vaikeata.
Paras systeemi on seiskassa. Siinä jaksaa ajella kisaa, vaikka olis jo saanutkin KOTR:in. Kasissa se oli ainoo kusetusjärjestelmä. Ysin systeemi ei oikein iskenyt, niinkuin ei koympinkään.
Life.....is only going to death....or is it?
Liquid
13.9.2003, 16:41:25
Kyllä se paras chocobo systeemi on ysissä. Niiden arkkujen etsiminen on hauskaa ja niistä saa myös aina jotain hyviä itemejä.
Kympissä jotenkin se chocobon kehitys on liian lyhyt. Sen pääsee varmaan 15min läpi. Tosin sen 00:00:00 ajan saavuttaminen on TusKaA.
Huonoin on kasissa. En ole tajunnut siitä koskaan mitään, en edes miten niitä pyydystetään. Ja eikös siinä tarvinnut jonkun lisäjutunkin?
forever_child
13.9.2003, 21:26:32
Mielestäni ysissä on paras. Siihen pitää kyllä kuluttaa paljon aikaa ja joskus menee hermot. Joskus siihen kyllä kyllästyy jos kauan pelaa sitä. Niitten chocograppien kaivaminen on kyllä tylsää jos ei millään löydy niitä. Aina vaan jotain potioneita. Sitten on taas kiva mennä ettimään niitä aarteita maailmankartalta.
Seiskassakin on sinänsä ihan kiva systeemi, mutta ihan liian monimutkainen ja aikaa vievä. Yritin tuossa joku aika sitten kultaista chocoboa niin ei sitten millään. Luovuin sitten yrityksestä.
Kasin chocoboihin en ole tutustunut. En oikein älynnyt sitä tapaa saada niitä joten jätin asian sikseen. En edes tiedä miten paljon niistä olisi hyötyä siinä.
Mielestäni paras systeemi on ysissä, sitä chocographien etsimisen riemua ei voi kuvailla, tietysti jos löytää niitä... Toisen palkinnon nappaa yllätys yllätys FFVII jonka paritus-systeemi oli kertakaikkiaan nerokas :enkeli: kaikessa monimutkaisuudessaan. Kasin "systeemiin" en ole puolestaan oikein ehtinyt tutustua ja kympin systeemistä puuttuu koko systeemi.
Kyllä se tossa FF7:ssa oli se Gold Chocobon hankkiminen...
Hain kyllä täältä ohjeet siihen kun halusin niin lujaa sitä Knights of Roundia (vai oliko se Round of Knighst :huh: ) Ja olihan sillä paree mennä nopiampaa jonnekkin muualle kuin Highwindillä...
Yunski
26.9.2003, 16:10:54
Paras chocoboo systemi on seiskassa, koska muissa ei pysty koluttamaan ja parittamaan chocoboja. Kultaisen Chocoboon hankkiminen on hauskaa.
Ysissäkin on ihan hauska systeemi. Chocographeja on kiva kerätä. ;)
Ultima Weapon
29.9.2003, 13:49:50
Minusta ehkä 9:ssä koska siinä ei kulu rahaakaan niin paljo ko 7:ssa. :) ja 9:ssä on niin mukava ehtiä sieltä katalta niitä laatikoita.ja muutenkin on mukava nokkia niissä cocobo kisoissa.
7:ssa on ärsyttävä ko siinä menee niin paljo aikaa ja rahaa ja pitää muistaa kaikki vaiheet niin hyvin.mutta ei se se mitään mukava siinäki on ;D .
Prinsessa Garnet
10.10.2003, 15:55:20
Mielestäni seiskassa on paras systeemi kun siinä saa kasvattaa oman chocobon ja saa osallistua chocobo kisaan.No saahan ysissäkin tavallaan kasvattaa oman chocon,mutta se on sellasta pelleilyä...tavaroiden ettimistä yms.
(Ps löysin hiljattain tälläsen kivan chocobo kartan missä kerrotaan missä kaikkia chocobo tyyppejä esiintyy:
http://www.krazykenny.com/ffsevpg.html )
Ysissä on minun mielestä paras chocobo-systeemi, sillä se on aika helppo ja niitä aarteita on mukava etsiä ja niissä on tosi hyviä tavaroita. Ja muutenkin sen kouluttamisen ohessa pääsee mm. sinne Paratiisiin.
Huonoin on seiskassa, sillä chocobon kasvatus vaatii aikaa ja rahaa paljon. Minusta se on aika hankala.
Emizy
11.10.2003, 21:08:12
Seiskan systeemi on tosi hyvä. Hullaannuin siihen kerran täysin. Meneehän siinä aikaa ja rahaa, mutta tekemistä riittää pitkäksi aikaa ja se on mielestäni kivaa puuhaa. Juoksuissa käyminen on hauskaa, varsinkin jos vastassa on se musta chocobo vaikkei se niin vaikea vastus olekkaan kun älyää miten sen voittaa helposti.
Ysinkin systeemi on ihan huippu. On hirmu hauskaa etsiä niitä arkkuja sieltä luonnosta ja aarteitaa niistä chocobo metsistä. Kultasella chocobolla on kivaa lennellä, mutta joskus ärsyttää kun niitten pitää kierää rantojen kautta veteen eivätkä voi vaan mennä "kynnysten" yli.
nappa
11.10.2003, 21:54:50
Pidin seiskan systeemistä, kun niitä sai kasvattaa niin kivasti. Myös kisaaminen oli hauskaa, tosin siitä meni loppujen lopuksi kaikki hauskuus kun chocoboistani tuli niin ylivoimaisia eikä ollut enää vastusta.
Ysissä oli myös hauskaa. Se aarteenetsintä oli hulvatonta, ja tein ne heti kun vain mahdollista.
Oliko kasissa jonkinlainen chocobosysteemi? Minä en pintaa syvemmälle kasia pelannut, pelasin vain läpi enkä niitä sivujuttuja käynyt.
Eiköhän se seiskan systeemi ollut paras, se on itseasiassa aika selvää, ainoa jossa Chocobojen kanssa saa todella häärätä, ja niillä on tarkoitusta ja vaikutusta, siis Chocoboilla itse peliin.
Seiskassa Chocobo systeemi on hyvinkin onnistunut ja kiva. Siihen on vielä itseensäkin ängetty sopivasti kivaa lisämaustetta, mutta eipä tuosta sen enempää jauhamaan.
Kasissa ei varsinaista Choco systeemiä olekaan, Chocobot ovat vain matkustamista varten.
Kympissä taasen on tuo Chocobo hommeli ihan kiva, vaikkei siinäkään paljoa pääse säätämään. :)
Yön aikana syntyy hyvin havainnollista tekstiä. :eh:
Soul Reaver
12.10.2003, 11:39:51
Paras ompi FF 9:ssä. FF 7:n chocobosydeemejen kanssa on semmoista helkutin arpomista (no niin on ysissäkin, mutta silti...) ja sitten kun tulee sininen chocobo vihreän sijasta ja se onkin male eikä female niin siinä vaiheessa alkaa jo pikkuhiljaa vatuttamaan...syyksi voitaneen laskea myös että olen niin hyvä chocographien etsinnässä. Kyllä, olen aika itserakas mulkero, mutta asia on nyt vaan niin. Ja sitten kun saa chocobonsa ns. "upgreidattua", se tuntuu minusta paljon palkitsevammalta kuin seiskan vastaavassa. En viitsinyt kommentoida muitten FF:ien chocobosydeemejä, koska ne yleensä tuppaavat olemaan aika surkeita.
Juripa
12.10.2003, 19:40:37
Minusta seiskan Chocobokasvatus oli paras, tähän samaan syssyyn voisi laittaa myös FFX-2:n koska se on lukemani tietojen mukaan melko samankaltainen.
Ärsyttävin oli taas ysin koska mulla menee totaalisesti hermot niiden aarteiden etsimisessä. Se Chocoboteemakin on huonoin.
FF IX:n aarteiden metsästys Chocoboilla on suorastaan rentouttavaa puuhaa katkeamispisteessä oleville hermoilleni. Niiden aarteiden vuoksi kannattaakin nähdä vaivaa, sillä moni niistä ovat uniikkeja.
Necrofobia
28.4.2004, 18:11:46
Kaikkein mukavinta ajanvietettä oli FFIX aarteen metsästys sekä metsistä että maailmankartalta. Oli aina mukavaa pähkäillä ja oikein miettiä että missähän semmoinen paikka olikaan jne... mutta eka kerralla se olikin mukavinta. Nykyään kun tietää jo kaikkien aarteiden paikat niin se ei ole enää yhtä hauskaa. Ysissä Paras.
Ysissä Chocon kasvattaminen oli mukavaa, paitsi se ei palkinnut niin hyvin kun sen kultaisen Chocon sain viimein. Muuten ysin Chocobo-järjestelmä kyllä oli hyvä. Hot&Cold peli oli loistava ja aarteitakin oli mukava etsiä.^^
Seiskan chocobon kasvatus onkin jo aika palkitsevaa. Tarpeeksi vaikeaa, eikä liian yksinkertaista. Saihan siinä vähän hikoilla, mutta kyllä se siitä ja kyllä sieti hikoilla, koska kyllä siinä touhussa saa niin hyviä materioita, että alta pois.. Hih, tarkoittanen eniten Kotria..^^
IX:ä on mun mielestä paras. Aarteiden etsiminen on vain minusta niin rentouttavaa puuhaa. Voi irtautua hetkeksi pelastamaailmapahikselta -puuhasta. Ja se teema on huippu!
Berrycake
29.4.2004, 14:07:43
FF seiskassa chocoboilla rallaaminen oli mielettömän mukavaa, ja se musiikki siellä rallin takana on aivan huippumahtava. Ainoa mikä seiskan chcobosysteemissä laskee sen arvoa, on se tuskallinen kasvattaminen ja siitättäminen. Eih, hermothan siinä menee. Mutta sen sijaan...
*töttöröö* torvet soittavat:
Paras chocobo systeemi on ehdottomasti FF IX:ssä. Siinä kehitetään oletuschocoa, ja kehityssysteemi kulkee käsi kädessä FFhistorian mukavimman minipelin kanssa. Chocobo hot&cold, nimittäin. Se aarteiden kaivelu, kaivelun aikana kuuluva musiikki ja kweeeh! -äänet ovat mukana lisäbonusta antamassa. Ei liian helppoa, eikä liian vaikeaa. Peliä pelaa mielellään, ja chocobo kehittyy siinä samalla. Ja siihen päälle kun vielä nakataan chocographien avulla löytyvät huippu-aarteet, soppa on valmis. Paras! *töms* Leima päälle.
Mielipiteeni on se, että FF IX:sä on ärsyttävin, mutta hyödyllinen chocobosysteemi, siihen meinaa aina "palaa kiinni" kun ei millään meinaa löytää esim. jotain tiettyä Chocographia tai Dead Pepperiä... :eh: . FF VII:sa on kyllä kanssa ihan siisti, kun saa siinäkin niitä hyödyllisiä materioita. Ja tottakai VII Chocobo-kisat ovat tärkeitä, kun saa niin paljon hyödyllisiä itemeitä/materiota:D
Haukkuja kyllä Squarelle kasin systeemistä, siinähän pystyy kai jumittamaan itsensä helposti ties minne jos on vähän huolimaton. Loputkin systeemistä on ihan kälyinen, sen verran kun siihen jaksoin tutustua.
Mutta se paras chocobo-systeemi löytyy yllättäen seiskasta, chocobo-farmin pyörittäminen on mukavaa. En oikein siitä racettamisesta pitänyt niin kauheasti, alkoi käydä tylsäksi hyvin äkkiä. Ja seiskan kultainen chocobo pääsee joka paikkaan toisin kuin ysin jota pitää aina kutsua kun ei se, vaikka lentävä onkin, voi laskeutua mihin vain. Eikös sellainen ollut kai vitosessakin, chocobo pääsi ilmaan vain metsästä.
Seiskassahan chocobon saa mukaan myös ilmalaivan kyytiin, ihan hyvä juttu.
Ysin systeemi on siedettävän rajoissa, kyllähän ne kaikki Chocographit sieltä jaksaa ainakin kerran kaivaa ylös. Ja se on toisinaan addiktiivista.
Tässä pelissä chocobolla liikkuminen tosiaan ei ole kovin hauskaa niinkuin tuli jo sanottua.
Olin aika innoissani kun kuulin X-2:n systeemistä, jossa pystyi kanssa hoitamaan lintuja, mutta aika surkea se oli. Ilman maailmankarttaa ja niin edes päin.
Pystynpähän ainakin keräämään areenan täyteen chocoboja jos haluan. Ja choco-plussaa pelille ilmalaivassa olevasta yksilöstä.
Ihan (minun mielestäni) täydellinen chocobo-systeemi puuttuu vielä. Sellaisen kun joskus näkisi. Mutta nuo linnut ovat kyllä yksi suosikkiasioistani Finaleissa. Kivoja.
M1green1
1.5.2004, 10:43:43
Final Fantasy IX:ssä on mielestäni paras chocobo -systeemi, koska se on rentouttavaa, kuten Spanky ja Ryou myös totesivat. Ja muutenkin on mukavaa etsiä aarteita kuvien avulla(paitsi yksi aarre oli kyllä niin ärsyttävässä paikassa, eli tarkoitan sitä, jossa näkyy vain pelkkää merta). :prkl: Ja sitten, kun pääsee... Chocobo taivaaseen, niin se oli mielestäni kaunis ja mukava paikka. :) En muista nyt, mut eikös sieltä saanut myös tehtäviä niiltä choboilta. :huh:
Final Fantasy VII:ssä on mielestäni sitten huonoin chocobo -systeemi. Se on minusta vain tylsää hakata jossain tappelussa örkit ja sitten kaapata chobo ja viedä talliin. Sitten pitää vain syöttää greeneillä ja parittaa niitä nuteilla. Ja sen jälkeen juoksentelemassa kisoissa...Siis tylsää kuin mitä! Mutta silti tää peli on minusta yksi parhaista finaleista, joten tämän Chocobo -systeemi ei tiputa kummiskaan kovin paljon pelin arvoa minulle. Yleensä kun pelaankin seiskan läpi, niin en jaksa ruveta kouluttamaan choboja...
zeikki-
15.5.2004, 21:29:38
Seiska vie helposti voiton.
Chocobojen pyydystäminen jo itsessään oli mielenkiintoista, mutta kun lisänä löyty vielä kouluttaminen ja jalostaminen niin kyllähän se aikamoista herkkua ol. Aina pääsi jännittämään minkälainen kana putkahtaa seuraavaks ja miten se pärjää kisoissa. Olisivat vaan tehneet siitä vielä vähän monimutkasempaa.. tai no, hermothan siinä ois vielä useempaan kertaan menny, mutta oispa ollu ainakin pitkäks aikaa tekemistä.
Ysissä oli kanssa kiva systeemi. Just sopivasti tehty eikä liian helppo että tekemistäkin riitti. Aarteiden kanssa meinaa kyllä ohjain lentää välillä seinään mutta niinhän niissä kaikissa välillä. =)
Paajehu
19.5.2004, 14:46:29
FFVII: Perjaatteessa mukava ja palkiseva hyvien tavaroiden kautta. C ja B rankien kilpailut ovat vaan niin tylsiä, koska saa odottaa puolituntia ennen kuin muut tulevat. Myös se, että kisassa ei voi tehdä itse kauheasti(Chocobo kulkee kokoajan eteenpäin) on tylsää
8-
FFVIII: Liian lyhyt ja liian typerä. Pari pientä logiikkatehtävää ja se siinä. Palkinnot huonoja Chocobo korttia lukuunottamatta. Siitä Chocobo Worldista en tiedä, koska ei ole tullut hankittua(Ei ole kai julkaistu Euroopassa). Chocobo World on erittäin tyhmä idea ja haisee rahastukselta.
5½
FFIX: Muistuttaa hyvin, hyvin kaukaisesti FFVIII: n systeemiä. Ideaa on parannettu erittäin paljon ja systeemi on loistava! Palkinnot ovat hyviä, kuten seiskassa. Aina, kun Chocobo oppii uuden kyvyn, se voi etsiä lisää aarteita Myös tämä metsässä, laguunissa ja ilma-aluksessa kaivelu on hauskaa ajanvietettä.
10+
FFX: kolme ekaa kilpailumuotoa ovat erittäin tyhmiä. Se viimeinen on vähän parempi, mutta ei paljoa. Palkinnot ovat taas huonoja. Ilman Sun Sigiliä tätä ei varmaan tulisi pelailtua.
6
FFX-2: tässä pyydystetään Chocoboja, kuten seiskassa. Sitten niitä kasvatetaan ja lähetetään etsimään aarteita. Huono minipeli, vaikka palkinnot ovatkin kohtuullisia.
7-
.squinkkeli.
8.5.2007, 18:11:29
Mitä mieltä olette Final Fantasy-pelisarjan omasta ihanasta lintulajista, chocobosta? Lähes kaikissa peleissä chocobot ovat oikean maailman hevosen korvaavia olentoja, joita käytetään eri paikoissa hevosen tyylliin. Laittakaa tänne mielipiteenne chocoboista. Yritetään saada tänne mahdollisimman paljon tietoa noista ihanista, keltaisista pörröpalleroista. :lovetus: :lovetus: :lovetus:
http://ragnarock05.ifrance.com/images/Chocobo.jpg = perinteinen chocobo
EDIT: Mitäs tämä on?! Äsken mulla oli vielä oma ketju!!!! Miten tää ny tänne siirty?
werkku6
8.5.2007, 18:14:54
Ensinmäinen asia mikä tuli tästä mieleen että kuinkahan kauan tää keskustelu on pystyssä.
Mutta itse asiaan, Minä en tykkää juuri ollenkaan Chocoboista, ainoa asia mikä niissä on hienoa on ettei tarvitse taistella vihollisia vastaan, kun niillä ratsastaa.
Mutta muuten Chocobo nugetteja olisi kiva maistaa.
The Noob
8.5.2007, 18:22:46
Anteeksi (http://foorumit.fffin.com/showthread.php?t=1908&highlight=Chocobot), mutta tuo ketju ajaa lähes samanasian. wnb
Kiitos avusta. Yhdistin kuitenkin nämä kaksi chocobo-ketjua. Tämä ajaa asian minusta ehkä parhaiten. Eli jatkossa chocobokeskustelu ja nahinointi täällä -SDNK
sr.behemoth
12.5.2007, 12:54:57
minusta 7 ja 9:ssä on parhaimmat chocobo systeemit. 7 voi saada eri rotuisia chocoboja. keltaisia, sinisiä, vihreitä, mustia ja jopa kultaisia sitten on myös tämä chocobo racing -kilpailu jossa juostaan chocobolla muita chocoboja vastaan. Ja hyvää on myös että chocoboille voi keksiä omia nimiä.
miinusta tulee siitä että gold chocobon hankkimiseen menee liian paljon aikaa
helpoiten minusta sai gold chocobon voittamalla ruby weaponin ja viemällä siltä saadun desert rosen, calm townin miehelle yläkertaan:P
9:ssä taas on hyvää nämä chocobon lvl. ja taidot esim.matalikossa juoksu, lentäminen ym. ja myös chocobo trasuret ovat hauskoja etsiä ja deadpepperit antavat kunnon säväyksen vielä chocobo systeemiin mutta miinus tulee ettei voi keksiä muuta nimeä kuin Choco:(
Olen pitänyt eniten FF VII:n chocoboista. Niitä on monensorttisia ja se on mielenkiintoista. Gold Chocobon saaminen on ollut ehdottomasti yksi peliurani mahtavimpia kokemuksia, ja hahmojen levelit nousevat siinä nopeasti (kun kaikki risteytykseen tarkoitetut chocobot koulii sinnikkäästi A-tasoisiksi ja kisoihin osallistumiseen tarvitsee rahaa). Chocobo-kisoja on myös huippua katsella ja kannustaa omaa suosikkiaan. Chocoboja on myös helppo pyydystää omaan käyttöön ja talliin. On hyvin tyydyttävää saada lopultakin Gold Chocobo ja voittaa kisoissa Black Chocobo.
VIII:n osan systeemi ei minusta kelpaa mihinkään. En ole sitä käsittänyt, pari kertaa olen chocobon käyttöön saanut, mutta se tuntuu minusta hyvin turhauttavalta. Tosin on kiva katsella pienen chocobon viipotusta siinä yhden kylän tiellä. Tyhmää, ettei niitä pocketstation-kohtia voi pelata, kun koko laitetta ei vissiin Eurooppaan tullutkaan.
IX:n systeemi on mukava, chocobon kanssa saa etsiä aarteita. Chocobojen "saalistus" on jopa seiskaa helpompaa. Chocobot myös kehittyvät mukavasti.
X:n chocoboja vihaan, kun joihinkin erikoisaseen osasten saamiseksi täytyy osallistua niihin kirottuihin haasteisiin. Ei siitä tule siis yhtään mitään. Muuten X:n chocoboissa ei ole vikaa.
XII:n chocobot ovat ulkoisesti hyvän näköisiä, mutta hehkuvat punasilmät eivät niille sovi (siis kiihdytysten aikana). Chocobot myös tuntuvat kalliilta.
Dorianthem
19.11.2007, 17:25:10
Mielekkäimmäksi systeemiksi olen todennut Final Fantasy IX:n Chocobo Hot & Cold -pelin. Final Fantasy VII:n chocoboiden kasvattaminen oli ihan kivaa juu, mutta välillä turhan rasittavaa, kun piti etsiä täydellinen chocobo, syöttää sitä, pelittää sillä ja sitten tuurilla kokeilla saada siitä sikiämään haluamansa värinen chocobo. Kasin systeemiä taas en sisäistänyt kovinkaan hyvin ja tuurilla tuli jokunen metsä suoritettua. Kympissä taas chocobon ohjaaminen oli turhan rasittavaa ja Tiduksen sigilin hankkiminen oli yhtä itkua ja kiukkua.
Ysin systeemi viehättää omalaatuisuudellaan. Aarteenetsimisessä sinällään ei ole mitään ihmeellistä, mutta se on parannus sarjan edellisiin osiin ja tästä siirrytään vain surkeampaan suuntaan mitä pidemmälle mennään, vaikkakin kasin chocobo-floppia huonommaksi on vaikeaa päästä. Aarteiden etsiminen oli mielekästä ja kaivamisympäristön vaihtuminen aina välillä oli mukavaa piristettä. Ensimmäisen metsän uudelleenkäyttö oli myös positiivinen yllätys, vaikkakin etsiminen oli välistä yhtä tuskaa, kun aluetta laajennettiin. Mutta kyllä sen kanssa pystyi elämään.
Chocobon osuus pelin aseiden ja muiden esineiden löytämisessä oli oikeasti kivaa. Mukavaa, kun chocobo-sivutehtävä on täysin vapaaehtoinen ja mukavalla ajankululla saa aikaan mukavaa lisää peliin. :)
Ajatus ei enää kulje, kun oli pitempi tauko kirjoittamisessa, kun piti jutella puhelimessa ja jutella muistakin tärkeistä jutuista.
En ole oikeastaan tutustunut paremmin muihin chocoboihin kuin ysin aarteenkaivantaan. Systeemi on kiva vaikka välillä palojen kaivaminen metsästä tympiikin. Ainakin ihan ensimmäisellä kerralla kun metsästä löytyy niin montachogographia. Itse aarteiden etsiminen maailmankartalta kuvan ja pienen tekstin avulla ei minulta ihan kauhean hyvin onnistunut ja jouduinkin vähän lunttaamaan niiden aarteiden sijainteja. Oli kuitenkin hauskaa kun Choco kehittyi kokoajan siinä aarteenetsinnän lomassa ja tarvitsi niitä uusia kykyjä uusien eerteiden löytämiseen. :] Loppujen lopuksi chocobolla oli myös hauskempi liikkua kun ilmailaivalla. Chocobohommeli on tässä kiva koska se on ihan kokonaan vapaaehtoinen ja helposti ohitettavissa.
Seiskan chocobohommelia en ole koskaan testannut. Yleensä siinä tulee käytettyä chocoboa vain sen yhden suon ylittämiseen ja siihen se sitten jääkin. Joskus pitäisi vielä kyllä testata kunnolla kyseistä systeemiä. Kasissa on kiva kun jos ratsastaa chocobolla niin se pikkunen seuraa kanssa siinä perässä.
Kympissä Chocoboilla on mielestäni sopivan suuri osa vaikka välillä on mälsää että niillä pystyy etenemään vain kahdessa paikassa. Ne chocoboilla tehtävät tehtävät ovat vielä jotenkin kutenkin helposti hoidettavissa eivätkä tuota paljoa tuskaa. X-2:ssa on kauhean monta tehtävää joihin chocobo liittyy. Tuohonkaan chocobo juttuun en ole kunnolla vielä perehtynyt, niiden nappaileminen on kuitenkin hauskaa. Kahdessatoissa on tyhmää kun chcocbot lähtevät käsistä tietyn ajan kuluttua.
Sininenkissa
1.1.2008, 20:15:03
Minä olen tutustunut vain kahteen ja niistä ehdottomasti seiska on paras. Toinen osa puoli on X ja se nyt vaan kusee kuin olla ja voi. Onhan ne olennot kyllä söpöjä, mutta en näe niissä oikein mitään muuta hyvää. Orii~
Seiska on vaan kiinnittynyt pälliini aika kovaa ja minusta sen kultaisenkaan chocobon hankkiminen ei ollut niin rasittavaa, oikeastaan hauskaa. Pidän kilpailemisesta siellä ja muuten vaan ratsastella minun Kinilläni ympäriinsä siellä maastossa. Pyydystäminen tosiaan on vähän tylsää, mutta kyllähän sekin toimii jotenkin. Sulosia ne on kyllä, pakko myöntää vaikka joskus lähtevät karkuun kun just oot sitä saamassa.
Ysin en ole päässyt vielä edes kokeilemaan tai edes nähnyt siitä mitään, joten jätän kommentoinnin tähän.
Zoikkeli
15.2.2008, 18:04:27
Ysin chocobo systeemi/kasvatus on mielestäni paras. Aarteiden etsintä oli hauskaa ja haastavaa ja tietenkin ilman sitä kultaista chocoboa en olisi ikinä päässyt air gardeniin ja taisteluun ozmaa vastaan JONKA MUUTEN VOITIN ETTÄ IMASKAAPA PAS**A! :solong:
Joten joo... Ysin systeemi paras