View Full Version : Grandia I/II
Croppola
17.8.2002, 19:44:43
Mitä mieltä olette tästä jokseenkin tuntemattomasta roolipeli sarjasta (siis jos kaksi peliä on sarja). Itse olen nyt pelannut Grandia I läpi ja olen erittäin mieltynyt siihen. Nerokkaat hahmot, hyvä juoni ja AIVAN loistava skill:ien kehitys systeemi saa tämän pelin nousemaan jopa FFVIII yli vaikka olenkin #1 FF Fani.
Siis mitä mieltä itse olette näistä peleistä ja sitten ne jotka on pelannut Grandia II vois kertoa vähän pelistä ja onko se kannattava ostos Grandia I lailla.
P.S: Grandia oli myös yllätys minulle siinä suhteessa että siinä oli jonkun verran "pervoilua" joka sai joka kerta nauramaan oikeen kunnolla. Tälläistä ei FF:issä ikävä kyllä ole.
Dreamer
18.8.2002, 15:03:39
Minä pidin kovasti grandia I :stä ja pelasinkin sen useampaan kerran läpi. Skillien ja Magicien kehitys oli varsin hauskaa ja muistaakseni niitä riittikin ihan kunnolla. Grandia II ei ollut kyllä tällä alalla aivan yhtä kovilla ja muistaakseni, vaikka taistelut ja muut oli ihan kiehtovia, niin ne eivät sytyttäneet oikein noiden Skillien vähyydessä. Myös peli tuntui hieman lyhyeltä tai minun ajan taju hämärtyi pelatessa.
Mutta pidän kyllä kumpaakin hankkimisen arvoisena teoksena, keksisin siis luultavasti huonompia ostoksia. Varsinkin ps2 :lla tuntuu tuon tyyliset olevan vielä vähissä, joten sille se on mielestäni hyvä ostos parin muun lisänä.
Locke Cole
18.8.2002, 17:23:16
Minäkin pidin Grandia 1:stä todella paljon. Kakkonen tuli ostettua n. kuukausi sitten, läpi on tullut pelattua mutta mielestäni oli hiukan huonompi kuin ykkönen. Hahmot eivät ainakaan olleet yhtä persoonallisia kuin ykkösessä ja juonikaan ei niin mahtava ollut. Mutta suosittelen kuitenkin ostamaan kakkosen jos vain tykkäsit ykkösestä ja jos rahaa löytyy.
Itse pidin Grandiasta erittäin paljon. Se oli mielenkiintoinen tuulahdus. En nyt sanoisi erinomaiseksi, mutta erittäin hyvä. Kakkos osaa en ole pelannut kuin alle 10 tuntia. Vaikuttaa hyvältä, ei kuitenkaan ihan yhtä hyvä kuin ensimmäinen. Kykysysteemihän on aika samanlainen, mutta silti minusta parempi kuin ensimmäisessä osassa.
yksisiipi
26.8.2002, 7:39:04
Grandia on kyllä mainio peli. Päähenkilöt ovat mielenkiintoisia (nuoresta iästäkö johtuen...) ja tarina mitä mahtavin. Ja se taistelusysteemi hakkaa kaikki FF:t mennen tullen.
Huumoriakaan ei onneksi säästelty, ja onhan Grandiassa hieman romantiikkaakin. Ahh! :lovetus:
KalTorak
30.8.2002, 15:58:11
itse omistan tämän pelin(siis Grandia1) mutta ei se kuitenkaan niin hyvä ole että se ohittaisi FF:ät.en ole pelannut peliä läpi mutta kai senkin joskus voisi pelata.peli kyllä on tosi hyvä. :)
Torspa
30.8.2002, 19:21:19
Enpä peliä omista,koska en oikein tykkää rgp:stä( jos se sitä on :huh: )ja senkin takia koska psxää en paljoa pelaile.
Omistuksesta löytyy Grandia I, joka todellakin on mainio peli. Ei ehkä yllä FF:ien tai Suikodenien tasolle, mutta kuuluu silti suosikki PSX-peleihini.
Melinda
5.9.2002, 16:53:42
Nojaa..menettelee..en oikeen kovin pitänyt(kun on ff:kin keksitty)ja graffa ja juoni on vähän niin ja näin..mutta oikeestaan ihan kiva "pelisarja"mutta ei tosiaa mikään paras.. :)
Malokan
14.9.2002, 22:57:54
Grandia on hyvä peli, joskin siinä on tiettyjä asioita joista en pidä.
Suurimpana mainittakoon se että juoni potkii ryhmän jäseniä tasaiseen tahtiin helvekkoon.
Toiseksi: miksi ihmeessä Feenan kaksi viimeistä loitsua on niin vaikeita saada? Minulta menee ikuisuus niiden hankkimiseen.
Z-e-r-o
23.9.2002, 15:25:54
Grandia on lostava peli ``sarja´´ jossa tunnelma, hahmot ja juoni kohoavat jopa parin FF pelin yläpuolelle (kuten FF VIII ja V)
Grandia 1 on pelisarjan parempi puolisko joka on ehkä juonellisesti Ps1 parhaista Rpg:itä mutta graafinen olemus jää jälkeen hiukan muista Rpg klassikoista. Tarinan alussa Justin aloittaa matkan joka pyörii kaiken näkösien zivilicaatioden ja keijukaisten ympärillä.
Grandia kannattaa katsastaa ehdottamasti.
Grandia 2 on minulle suht koht vieras tapaus koska en ole sitä itse pelannut.
FantasyManIX
23.9.2002, 23:05:31
Pidän kummastakin Grandiasta. Ykköstä pidän parempana ja sen olen läpikin pelannut. Grandia kakkonen on aikas lähellä loppua jo, tosin olen siihen hiukan kyllästynyt joten nyt se lepäilee tuolla laatikossa.
Hahmot ovat hauskoja, huumoria ja romantiikkaa löytyy ja siitä minä pidän. :)
auron_86
25.9.2002, 18:56:29
Enpä ole Grandia 2:sta pelannut, mutta ykkönen on aivan loistava. Hauska, loistava tasitely systeemi, persoonalliset hahmot ja erillainen juoni tekee aina vain hyvää pelille kuin pelille.
Olin hieman epäilevä kun ostin pelin joskus aikoinaan, mut jo ekan pelitunnin jälkeen meno alko maistuun. Aivan loistava peli, monessakaan pelissä ei oo yhtä hyvää taistelu systeemiä. Juonikin poikee (ainakin aluks) siitä tutusta "olen maailman pelastaja" teemasta. Ja huumoria ja romantiikkaakin löytyy vaikka muille jakaa, kaikki varmaan muistavat Justinin aavelaivassa pimeässä putkessa ryömittäessä "Hey, there is something soft and warm here".
Pinchi
27.9.2002, 20:37:08
Grandia I on aivan ihana! Kakkososaan en ole tutustunut.
Mutta hahmot ovat erittäin persoonallisia, ja taistelusysteemi on mainio, ja maailman värikkyydestäkin pidän. Olisin tässä eilen ryhtynyt sitä pelaamaan, mutta minä tampio olen mennyt hävittämään muistikortin missä Grandian tallenukset ovat, sillä peli on minulla kesken. Olen toki läpi pelannut, mutta toinen kerta on kesken.
Niin, eräänlainen pervoilu oli myös hauskaa kuten joku jo mainitsikin. Mutta vähän silti harmitti kun sana alkoholi oli korvattu kahvilla.
tosi mielenkiintoinen peli vaikka en tajua siitä hölkäsenpöläystäkään... mun älyni ei riitä grandioihin kunnolla... mut ei se mitään
//edit
Nyt olen pelannut kumpaakin grandiaa kunnolla ja täytyy sanoa, että ne ovat aivan loistavia!!! Niin ja siihen kahvi juttuun luin yhestä vanhasta peliasemasta, että kun grandia ykköistä käännettiin niin sensuurien takia käännöksessä alkoholi muuttui kahviksi se varmaankin selittää kaikille miksi kahvila on vain öisin auki....
Kakkonenkin on ihan hyvä, mutta eeei niin hyvä kuin ykkönen liian lyhyt ja mareg on tyhmä.
Croppola
2.10.2002, 8:11:54
Originally posted by Pinchi
Niin, eräänlainen pervoilu oli myös hauskaa kuten joku jo mainitsikin. Mutta vähän silti harmitti kun sana alkoholi oli korvattu kahvilla.
Sanos muuta... Itse ensin ihmettelin minkä takia nuorilta on pääsy kielletty "kahvilaan" Parmissa. Kunnes viimein tajusin sen nähtyäni tyhjät pullot ja sen "kahvilan" kyltin siellä katon rajassa. Jos pystyy härskejä vitsejä heittämään niin miksei saman tien voisi olla ihan suoraan "baari". :huh:
Minä pidän Grandia 1 ja 2 ne molemmat ylettyvät FFien tasolle loistavien jounien ja hahmojen perusteella. :D
En kyllä ole viellä pelannut Grandia 2 läpi.
Lord Angsaar
25.10.2002, 17:42:26
Grandia... aah... siinä vasta mahtava pelisarja.
Itse olen pelannut vain Grandia1 läpi ja pidin kovasti. Hahmot oli todella mielenkiintoiset ja juonta oli mukava seurata. Toivon että Grandia2 on yhtä hyvä. Onko?
Millä koneella/koneilla toi Grandia ykkönen oikein on?
Grandia I on hyvä RPG. Huumoria oli tosiaan viljelty runsaasti. Alkuun se vähän hämmensi kun päähahmoa ei voinut ottaa vakavasti, mutta joillekin kohtauksille sai kyllä nauraa kippurassa. Juoni oli hyvä ja peli eteni tasaisesti. Hahmotkin olivat persoonallisia. Huonoista puolista voisi mainita sen, että edes pelin lopussa ei päässyt liikkumaan vapaasti koko maailmassa. Toisaalta se ei varmaan olisi sopinut ollenkaan pelin juoneen, joten pitää olla vain tyytyväinen että on päässyt pelaamaan niin hyvää peliä. ^_^
Millä koneella/koneilla toi Grandia ykkönen oikein on? PlayStation ykkösellä.
Grandiasta alkoi RPG pelaamiseni. Minäköhän vuonna tuo nyt olis ollut, kun sen veljeltäni lainasin.. olisko ollut 2000 (oliko se silloin edes ilmestynyt?) ja nyt menen sitä peliä viidettä kertaa läpi. Se on aivan upea. Tunnelma on niin ihanan suloinen, hahmot lutuisa, persoonallisia, ja ilmeikkäitä, taistelusysteemi on hyvä (taisteluista jopa nauttii) ja pelaamista ei millään tahdo lopettaa. Ylistän Grandia ykkösen maasta taivaisiin! Musiikit ovat myös ihania. Arvatkaas vaan onko niitä koneella kasapäin...
Croppola
15.11.2002, 13:57:17
Originally posted by Dante
Grandia 1 Psx ja Grandia 2 PS2. Minkä voi varmaan päätellä tämän topicin sijainnista.
Necroth
14.12.2002, 15:16:06
Minustakin se ykkönen oli aivan mahtava.
Näin sen ensikertaa kaverillani ja kysyin et voiks se lainata sen, no se lainas. Sit ku se kuuli et mä oon sitä pidemmällä ni se ottikii sen takas :prkl: Ei sit auttanu ku mennä ja ostaa omaks (oli niin halpa, Markoissa jotain 99mk) Sit hä mä sitä aloin oikein kunnolla pelaa. Se taistelu systeemi ansaitsee kyllä reilun plussan. Melkein vapaata liikuskelua ja välimatkoilla kin on vaikutus lyönteihin sun muut vaikutus tekijät. meinasin ostaa kakkosen mut en sit ostanu ku tuli joku muu peli mikä piti ostaa. Kattoo ny sit joskus tulevaisuudessa et ostaiskos sen...
Clawlynna
18.12.2002, 12:03:17
Grandia 2 on ilmestynyt myös PC:lle ja Dreamcast:ille.
Itse en ole ainakaan vielä ykkösosaa pelannut, mutta kakkosta olen PC:lla. Tosin omasta mielestäni se ei yltänyt aivan Final fantasy:jen tasolle ja tuntui hieman lyhyeltä....
Grandia on yksi parhaista roolipeleistä joita olen koskaan pelannut ja pakko myöntää että se on ainakin omasta mielestäni yhtä hyvä kuin Final Fantasyt. Hahmot ovat erinomaisia ja ihanan persoonallisia eikä juoni tai taistelusysteemikään jää varjoon. Ainoa negatiivinen puoli kyseisessä pelissä on luolastojen sun muiden sokkeloiden määrä ja sekavuus, kun on juoksennellut luolastossa parituntia tajuten kiertävänsä lopulta ympyrää alkaa jo pikkuhiljaa mennä hermot.
Grandia 2:sta en ole pelannut vaikka olisi sitäkin kiva joskus kokeilla. Esteeksi on kuitenkin muodostunut pelin hinta ja pelilehtien mukaan se ei ole yhtä syvällinen kuin ykkönen joten ainakin toistaiseksi olen jättänyt sen rauhaan kaupan pelihyllylle mutta saa nyt nähdä tulevaisuudessa ostanko sen jos se löytyy jostain halvalla.
Barret_87
31.3.2003, 8:27:03
Minulla on Grandia II.
en ole pelannut enkä nähnyt ykkköstä.
kakkonen on kyllä ihan hyvä mutta olisi kiva kokeilla ykköstäkin.
ostaisin sen jos löytäisin kaupasta.
Minulle tuo ensimmäinen Grandia on hyvä kakkonen heti FF7:n jälkeen. Ostin sen joskus silloin kun se ilmestyi kauan kauan sitten PlayStationille, ja ostin samaan aikaan myös Star Ocean 2:n. En oikein koskaan ymmärtänyt mikä siinä SO2:ssa oli niin hienoa kaikkien muiden mielestä, ehkä vain en ymmärrä hyvän päälle, mutta Grandiasta menin ihan sekaisin.
Pidän niistä henkilöistä, juonesta, maailmasta, hahmojen kehittämis- ja taistelusysteemistä, ja oikeastaan ihan kaikesta. Hmmh... paitsi että siinä taisi olla jotain ihan hirvittävän kamalia välianimaatioita... tai sitten se oli kakkonen, siinä ainakin oli.
Grafiikat ainakin minun mielestä oli ihan nättejä. Pidän pelistä paljon ehkä senkin takia, että se maailma on niin kamalan värikäs ja pirteä. Musiikitkin oli muistaakseni ihan mukavat. Ääninäyttely... mmh... se nyt on... no sanotaan suoraan että minä en ainakaan ole tottunut kuuntelemaan pelihahmojen ääniä. Olen juuri pelaillut FFX:ää hyvinkin paljon ja saan silti vähän väliä ihmeellisiä kiherryskohtauksia kun ne hahmot puhuvat :) Kaipa ne oli ihan hyvät jos en kerran suurempaa valittamista löydä.
Tuossa mainitsin etten muista noista välianimaatioista. Ei jaksa muistaa koska pelasin Grandiaa viimeksi... hyvin kauan sitten, enkä ole vieläkään mennyt sitä läpi koska se loppupomo oli hieman vaikea niille minun hahmoilleni. Aloitin pelin alusta joku aika sitten, ja pelasin toiselle levylle asti tarkoituksenani kehittää niitä hahmoja tarpeeksi loppua kohden, mutta sitten jostain syystä into lopahti. Pelissä ei kuitenkaan ollut mitään vikaa, vaan keksin jotain parempaa tekemistä (haha). Pitäisi alkaa pelata sitä taas uudelleen. (En minä osaa sanoa mitään suoraan ja lyhyesti, älkää tuijottako noin ilkeästi.)
Ostin viime keväänä Grandia II:n PC:lle ja pelasin sen myös sitten läpi. Se oli lyhyt ja muutenkin aika vaisu kokemus kun odotin niin paljon tuon ensimmäisen jälkeen :\ Mukava pelikokemus päätellen siitä että edes jaksoin pelata sen läpi. Ihan nättikin (oliko siinä välianimaatioita? :D *unohtelee* anteeksi) ja mukavan kuuloinen kaiken lisäksi. Henkilöt olivat kuitenkin hieman ärsyttäviä, etenkin Elena ja Roan. Ääninäyttely oli kammottavaa, mutta ei niin rhiveää että se tekisi pelistä yhtään huonompaa.
Ensimmäinen Grandia oli kyllä hieno peli. Nyt kun jaksaisin vielä innostua taas pelaamisesta niin että pääsisin sen läpi. En ole oikein jaksanut kiinnostua peleistä viime aikoina, paitsi FFX:stä, ja sehän vie tällä hetkellä kaiken aikani :)
Itselläni ei ole Grandiaa, mutta rpg:eistä pidän todella paljon, ja se mitä olen Grandiaa nähnyt, niin hyvältä näyttää, niin hyvältä, että vaikka suht vanha peli onkin kyseessä niin hankkimista voisi ajatella.
Coca-cola-rain
23.4.2003, 13:14:51
niin siis mun mielest grandia 1 on toisiks paras roolipeli mitä oon pelannu paras on tietty ffVII... mutta siis garndian hahmot ovat persoonallisia ja ainut asia mikä pelissä mättää on että sue,gadwin,guido lähtevät pois eikä heillä voi otella gaiaa vastaan...
ghaleon
25.4.2003, 10:33:45
Grandia sarjaan kuuluu myös Grandia xtreme, joka ei ikävä kyllä ole tullut (eikä todennäköisesti koskaan tulekaan) eurooppaan :(
Molemmat osat omistan. Grandia II ihan pleikka kaksi versiona vaikka pelasinkin tätä ekaa kertaa Dreamcastilla.
Grandia ykkönen on sitten USA versio, näyttää muuten aika jännältä kun siinä ei ole surupalkkeja.
Minun mieleeni nämä pelit käy erittäin hyvin. Voisisin jopa sanoa, että yltävät minun silmissäni melkein Final fantasyiden tasolle.
Grandia ykkösestä ei minulla oikeastaan ole paljoa pahaa sanottavaa, että kaikkien taikojen nostaminen on vähän pakkopullaa. Tuon olisi kyllä voinnut siinä toteuttaa vähän paremmin. Taitaa minulla olla niin että olen aloittanut pelaamisen uudestaan läpi, mutta on jäännyt nyt sivuun kun on ollut uudenpia pelejä pelattavissa ekaa kertaa.
Kakkososasta ei ole kauaa kun viimeksi pelasin läpi. Alkuun pääseminen on vähän ehkä vaikeeta, mutta kyllä se siitä sitten pikkuhiljaa edistyy kun pelissä etenee. Taikojen ja liikkeiden nostaminen on tässä toteutettu paremmin kuin ykkösosassa, kiitos niiden pointtien mitä saa aina taisteluiden jälkeen. Joutuu miettimään aina, että mitäs liikeettä tai taikaa nyt sitten nostaisi tasolla. Pelin loppuvaiheessa kuitenkin asialla ei ole niinkään välilä kun pointteja saa roppakaupalla.
Suosittelen molempia osia niille jotka omistavat pleikkarin ja pelaavat suurella sydämmellä rooli-/seikkailupelejä. Grandia I:stä luulisi vielä saavan jostain kaupoista. Ei ole kauaa kun yksi kaveri osti. Kakkososan saa ostettua vielä ainakin vaikka mistä.
Alkujaan aikoinaan näpertänyt Dante
Kaikkihan jo sen tietävät että sen on pleikalle, mutta minulla olisi sellainen hämärä muistikuva, että peli olisi alunperin ilmestynyt Segalle. Voin kyllä olla väärässäkin.
Grandian ensimmäinen osa julkaistiin Japanissa Sega Saturnille samoihin aikoihin kuin FFVII PSOnelle ja kuten arvata saattaa, japsiropeilujen ystävät kyllä löysivät suosikkinsa näiden kahden väliltä hyvinkin selvästi. Virheistään oppineena Grandian tekijätiimi käänsi pelin Sonynkin masiinalle ja Eurooppaan Grandia rantautui vuoden 2000 keväänä. Silloin minäkin kyseisen pelin ostin.
Ja onhan peli erinomainen, pakko myöntää. Peli ei ole yhtä suureleinen ja vakava kuin kilpailijansa FFVII, vaan keskityy enemmän viattomaan ja hauskaan tunnelmaan hahmoineen ja tapahtumineen. Pelissä ei loista FF:mäinen suuren rahan tuotanto, vaan enempi yksinkertainen ja kotikutoinen perusjapsiropeilun ote, jota kaikki FF:än länsimaiset ystävät eivät huomaa tai osaa arvostaa.
Grafiikan ja tekniikan osalta toteutus on antiikkia mutta Grandia näyttääkin vahvuutensa sisällön osalta. Hahmot ovat tarkasti suunniteltuja, taistelut monipuolisia ja kykysysteemi hyvin harkittu, vaikkakin loppupuolella peliä jonkin himotun megaloitsun/kyvyn hankkiminen vaati ahkeraa täyteloitsuntaa. Grafiikka on läheltä tarkasteltuna kiusallista pikselimössöä, mutta korvaa asian värikkyydellään. Tarina ei kanna mukanaan aivan saumattomasti, mutta hahmojen vuoksi loppuratkaisu on nähtävä. Musiikki on keskitasoa parempaa laatua, mutta toimii eri tavalla kuin FF:n Uematsun sävellykset. Grandian musiikkia kuuntelee mielellään peliä pelatessa taustalla, mutta ilman pelipintaa vapaaehtoinen kuuntelu ei ole läheskään yhtä nautinnollista kuin FF:ien soundtrackit.
Kyllä Grandia minun henkilökohtaisella listalla kohtalaisen korkean sijan ansaitsee, mutta kyllä useimmat FF:t ja Star Ocean 2 sitä ylempänä on. Grandia 2:a en ole pelannut, mutta jos sen ale-laarista bongaan, niin takuulla sekin mukaani lähtee.
Olen läpäissyt molemmat ja pelit ovat mahtavia. Minusta ne yltävät FF:n tasolle ja pelaan niitä siinä missä Finaalejakin.
Grandia ykkösessä on hieman kehnommat grafiikat, mutta se ei erityisemmin häiritse.
Vuoropuheluita on paljon ja hahmojen ilmeet tekstin päällä ovat jokseenkin mahtavia. (Justinin nolo ilme)
Musiikit ovat todella mukavia kuunneltavia ja osa musiikeista vaihtuu siirryttäessä DISC 2:lle.
Henkilöiden luonne tulee hyvin esiin ja hahmot ovat mielenkiintoisia. Myös sivuhenkilöitä on paljon.
Taistelu systeemi on yksi parhaista. Erikoisliikkeitä on paljon ja animaatiot näyttäviä. Hahmojen kehitys tapahtuu käyttämällä taikoja, erilaisia asetyyppejä ja muita taitoja.
Grandia II jatkaa samalla linjalla ensimmäisen osan kanssa. Periaatteessa peli on vain päivitetty ja kirjoitettu uusi tarina ja kehitelty uudet henkilöt.
Äänimaailma on tunnelmallinen. Yleisesti musiikit ja askelten äänet on toteutettu hyvin.
Grafiikka on nyt 3D:tä ja näyttävää. Paljon parempaa verrattuna ykkösosaan. 3D toi hieman selkeyttä hahmojen ulkonäköön, mutta on kuitenkin hyvin saman tyyppistä, kuin ykkösosassa.
Taistelu systeemi toimii yhä samalla tavalla, kuin aikaisemmin. Animaatiot ovat tosin parantuneet grafiikka päivityksen myötä. Hahmojen kehitys on hieman erilainen. Otteluista saa EXPin lisäksi kolikoita, joilla voi ostaa tai kehittää taitoja/taitoa.
Grandia peleissä on mielestäni erittäin mielenkiintoiset ja hyvät tarinat. Juonesta tulee iso plussa. Taistelusysteemistä toinen plussa. Peleissä ei ole oikeastaan mitään vikaa. Ainoa pieni miinus tulee minipelien puutteesta. En kyllä keksi miten tuohon saisi vielä minipelit tungettua...
Grandian ensimmäistä osaa tuskin löytyy enään kaupoista. Ekhä pari vuotta takoperin olisi löytynyt, muttei enään. Pelin voit tosin ostaa käytettynä. Ainakin uskon niin (mikäli joku haluaa luopua tästä hienosta pelistään).
Grandian toista osaa saa kaupoista vielä. Onhan se vielä aika uusi.
Eikai minulla muuta sanottavaa ole... =)
Ninjor
28.3.2004, 17:36:00
Omasta mielestäni Grandia on aika pahasti yliarvostettu. Ainakaan minuun ei pure se lapsellinen ja ärsyttävän ilonen juoni. Hahmotkin ovat sieltä tylsimmästä päästä. Koko peli on kaikenlisäksi vielä niin helppo. Grafiikka ja pelattavuus taas ovat ihan kohdallaan, vaikkakin koko homma alkaa tylsistyttämään pidemmän päälle.
Täytyy myöntää etten ihan läpi ole Grandiaa pelannut, koska toinen cd lakkasi toimimasta. Tuntuikin että vasta sillä toisella cd:llä alkoi kunnolla jotain tapahtuakkin, mutta oli se jo vähän liian myöhäistä. Ja olen kuullut että pelin loppukin on todella "cheesy" verrattuna muihin RPG:hin. Ja vaikka jostain saisin Grandian taas käsiini, niin en lähtisi sitä uudestaan läpi yrittämään, oli kuitenkin niin tylsä peli siihen asti mihin pääsin.
Valitan Ninjor. Itse olen läpäissyt I ja kakkosen loppuun päässyt(en siis viimeistä vastusta) nimittäin Grandia I toinen cd on juuri se jännittävin osa pelistä ja loppujen lopuksi kaikki kunnon toiminta on juuri loppu puolella. Minä itse sanoisin että ei ne liian helppoja ole minua ainakin kiinnosti päähahmojen viimeiset loitsut ja erikois liikkeet. Tai tuhota esim. Baal örvelö (lopussa) kokonaan mutta en minä moiseen yltänyt vaan jätin pään jäljelle, koska sillä ei ole niinkään paljon merkitystä. Hahmojen erikois liikkeet vaihtuvat myös taian mukaan. esim. Justinin erikois liikkeet (2) ovat taika pohjaisia, mutta myös ase pohjaisia. Ilmeet ovat todella upeita ja hauskoja kuten jo Byuu mainitsikin. Itse siis sanoisin että arvosana menee tuohon 9½ -9 kohdalle(tosin tuo on vain minun mielipiteeni.)
Olen niin järkyttynyt Ninjorin mielipiteestä etten tiedä mitä sanoa...
No ei, tottakai mie tiedän! Grandia on vissiin ensimmäinen tai toinen pelaamani roolipeli, ja täytyy sanoa että ehdoton roolipelien ykkönen. Tai no, minkä genren pelien tahansa ykkönen. Alunperin siihen tutustuin kun Tkku osti sen, mutta nykyään miulla on ihan ikioma Grandia tuolla pelihyllyssä.
Hahmot olivat rakastettavia. Miun ehdoton lemppari oli Leen. Leen ja Colonel oli nii söpö pari... Juoni oli myös erittäin hyvä. Musiikki oli hyvää, ja grafiikka oli juuri sellaista mistä minä pidin. Ei sen tarvitse olla hienoa 3D grafiikkaa, jos se vain on yhtä söpöä ja hyvää kuin Grandian. Taistelut olivat mukavia, ja se, että viholliset näkee ennen taistelua on hyvä juttu.
Pelin varmaan ainoa miinuspuoli oli se, ettei lopussa päässyt enää kaikkiin paikkoihin kiertelemään.
Grandia II en ole päässyt pelaamaan, eikä ole tarkoituskaan. Minua tympii että se kantaa Grandian nimeä, mutta ei liity millään tavalla Grandia I:n. Tiedetään, että myös jokainen Final Fantasy kantaa FF nimeä vaikka ovatkin erilaisia mutta... Mie olisin vaan niin kovasti toivonut Grandialle jatko-osaa. Ihan samoilla hahmoilla...
Hämäräh
24.4.2004, 17:36:34
Grandiahan on yksi lempi-rpg:istäni :)
Grandia oli aivan mahtava kokemus minulle. Eikä edes vituttanu, kun juuri olin pääsemässä ykkös-cd:n läpi, se meni rikki! :mad: Rapp oli minusta aivan mahtava tyyppi, vaikka se nenän kaivaminen olikin aika ällöä. Oikeastaan kaikki hahmot olivat ihania ja persoonallisia. :lovetus:
Grandia 2 oli pettymys. En ole jaksanut mennä vielä läpi, vaikka voisi kokeilla.... hahmot eivät tosiaan olleet yhtä persoonallisia ja hauskoja kuin ykkös-osassa. Ei siitä pelistä voi oikein nauttia. Tio on silti huippu.
Omistan kummatkin Grandiat (Tai no tarkemmin sanottuna isoveljeni omistaa), ja olen sitä mieltä, että ne ovat yliarvostettuja. Pelin maailma on aivan hirvittävän räikeä ja iloinen, josta en oikein pidä. Hahmot olivat MINUN mielestäni persoonattomia. (No okei, peruskaavaahan ykkösessä noudatetaan: Sankari on innokas ja haluaa seikkailemaan, seuranaan hänellä on ylienerginen tyttö, jolla on taikavoimia jne. jne.) Ainoat hyvät asiat pelissä ovat musiikki (Joista jotkin ovat aika ala-arvoisia) ja taistelutsydeemi.
ja olen sitä mieltä, että ne ovat yliarvostettuja. Pelin maailma on aivan hirvittävän räikeä ja iloinen
Millähän tavalla räikeä? Jos oikein ymmärsin, että tarkoitat värejä, niin ei minusta ainakaan. Iloinen? Kyllähän tietty pelin alkuhetket antavat sellaisen kuvan pelistä. Ajatellaampa kuitenkin Rappin kylää, jotka oli ajettu ahdinkoon sekä myös Gadwinin kylää jota haittasi tietty paha seikka. (En ala spoilaamaan)
Hahmot olivat MINUN mielestäni persoonattomia.
Joko olet idiootti tai sitten tyhmä, kun et huomaa kuinka persoonallsia Grandian hahmot ovat. Tiedätkös edes miksi yleensäkkin Grandia on saannut pelilehdissä loistavat arvostelut? Nimittäin pelin hahmot tekevät jo pelistä hemmetin hyvän. Hahmojen persoonat lyövät melkein jopa Final Fantasyiden hahmojen persoonat.
Ainoat hyvät asiat pelissä ovat musiikki (Joista jotkin ovat aika ala-arvoisia)
Miten sitten voit sanoa pelin musiikkeja hyviksi jos osa niistä on ala-arvoisia? Aika ristiriitainen lause.
karpo90
13.6.2004, 10:35:16
Olen pelannut vasta ostanut Grandia II:sen ja olen hyvin kiintynyt siihen. Se innostaa omaperäisellä kehitystekniikallaan ja erinomaisilla hahmoillaan. Myös dialogit ovat jokseenkin parempia, koska hahmojen naamat vääntyvät sanojen mukaan. Kuitenkin yksi asia oli miinusta ja teki jokaisesta kaupungista ja kylästä aika yksitoikkoisen:
Jokaisen kylän alussa on aina oikealla puolela general store, josta voi ostaa itemeitä, armoreita ja aseita jos jonkin moista, sekä myydä omia tavaroitaan. Sitten aina kylän vasemmalla puolella on INNi, jossa voi käydä tallentamassa pelitilanteen ja parantamassa itsensä, kuten kaikissa savetuspaikoissa. Sitten vielä yksi. Jokaisessa kylässä on aina 3 taloa, jotka ovat aina nimeltään esim. Illigue house 1, 2 ja 3.
Taistelut taas ovat aivan omaa luokkaansa. Grandiassa ei ole randombattleja vaanviholliset tulevat kenttänäytöllä vastaan. taistelun kulkukin riippuu hyökkääkö vihollinen sinuun vai hyökkäätkö sinä( Kenttäruudulla kulkee vihollinen, jos muuttuu punaiseksi se huomaa sinut, jos ei se ei huomaa sinua. Jos vihollinen hyökkää sinuun kentällä takaapäin, tulee taistelun alussa lukemaan "You were suprised!" ja tämän ansiosta vihollisilla on alussa etulyönti asema. Jos sinä hyökkäät viholliseen ja se ei huomaa, tullee taistelun alussa lukemaan "You have iniative!" , joten sinä pääset hyökkäämään ensin.) Myös taistelun IP-palkki on aivan mahtava keksintö. Melkein kuin ATB, mutta paljon taktisempi. Ensin hahmo tulee COM sanan kohdalle. Silloin voit syöttää mitä hahmo tekee.Kannattaa aina myös tarkkailla vihollisten merkkiä palkissa(yläpuolella olevat). Kun hahmon merkki tulee ACTin kohdalle se tekee kyseisen toiminnan, minkä valitsit. WARNING!!! taiat ja erikoishyökkäykset pysäyttävät ajan ja niin viholinen tai hahmo hyökkää ensin riippumatta onko esim hahmon merkki ACTissä Pistin kummatkin SPOilerin alle aivan varmuuden vuoksi. Tarina on mahtava ja aion pelata tätä peliä hamaan loppuun asti. En itse ole pelannut I:stä kuin vähäisen, mutta kun olen pelannut Grandia II:sen läpi aion ostaa ykkösen. Tunne itse että Grandiat ovat ostamisen arvoista, joten suosittelen sitä kaikille. :)
sori kun saatoin kirjoittaa aika sekalaisen viestin
Candice
8.1.2005, 15:35:40
Noniin, pari hassua minuuttia sitten sain tahkotuksia grandian loppuun ja kakkososan läpäisin jo alkusyksystä, joten ajattelin, että voisi vaikka nostaa kyseisiä pelejä käsittelevän ketjun hetkeksi pinnalle. Vaikka vain sen verran, että saan kertoa lystikkään mielipiteeni näistä kahdesta.
Ensin minun pitää sanoa, että taisin tehdä taktisen virheen, kun pelasin kakkosen ensin. Pidän sitä nimittäin parempana. Taikojen kehittämisessä on mielestäni kakkosessa mielekkäämpi systeemi. Ykkösessä alkoi taikojen kehittäminen olla lopussa sen sortin pakkopullaa (enkä siltikään saanut opetettua Rappille kaikkia tuuli-taikoja), että itku oli lähellä. Enkä minä jaksa oikeasti kierrellä kaikkia pikkupaikkoja, joten manamunia minulla oli aika vähän. Ruffe (jonka peliä siis pelasin) sanoi, että hänellä jäi pelissä aina ylimääräisiä munia, minulle ei käynyt niin. Olen laiska, en jaksa etsiä jokaista salapaikkaa, jne.
Hahmot olivat aika lailla tasoissa kummassakin grandiassa. Ykkösessä en pitänyt päähahmosta kovinkaan paljoa. Minua lähinnä suretti, kun ilkiömäisestä kauhukakarasta tuli lyhyessä hetkessä harvinaisen fiksu, osaava ja kaiken tietävä mies. Sue sai pojoja pisamista ja Feena kivoista hiuksista. Liete ja Rapp olivat kuitenkin ehdottomat suosikkini pelissä. Nenää kaivava ja uhoa täynnä oleva Rapp sai hymyilemään monta kertaa ja Liete oli vain tosi nätti. Kakkosessa taas oksennusreaktioita sai aikaa ällölöllökiltti Elena. Ei tuollaisia hahmoja kukaan oikeasti edes jaksa. Millenia taas oli asennetytsy, josta minä oikeasti jopa pidin. Muut hahmot olivat aika neutraaleja. Tosin Melfice on pakko mainita, se setä oli hurmuri. Ykkösessä hurmurina heilui Mullen, mii laiki. Mikä siinä muuten on, että grandiassa pitää aina olla jotain sisaruskonflikteja? =)
Peleinä kummatkin grandiat ovat helppoja ja nopeita. Sellaisia välipaloja, joista jää hyvä maku suuhun ja joita voisi tahkota enemmänkin. Ykkösessä ei muuta vaikeata ollut kuin dream casttle, jonne eksyin aivan vahingossa ja kuolinkin lähes samantien. Onhan sekin jotain, kun haasteita löytyy edes piilopaikoista. Kakkosessa en edes löytänyt mitään salapaikkoja ja kärsin haasteellisuudesta vain yhden vastuksen kohdalla. Eivät nuo siis mitään vaikeita pelejä ole, eivät todellakaan. Mutta en minä niitä vaikeammiksikaan lähtisi muuttamaan. Tuolla tavalla nuo ovat ihan kivoja. Nyt jopa olen pohtinut kakkosen hommaamista itselleni (siinä on paremmat musiikit).
Häiritsikö ketään muuta ykkösessä se, että välillä Justin oli oikea- ja välillä vasenkätinen?
Jos nyt sitten minäkin.
Ykkösosaa en ole vielä saanut käsiin, mutta kakkososasta pidin kyllä paljon. Koska kyseessä oli aivan liian kauan hallussani ollut lainapeli en koskaan saanut tahkottua sitä loppuun saakka, mutta hyvä maku kyllä suuhuni jäi, vaikka tietty se keskenjääminen harmitti paljon. Alussa peli tuntui miellyttävän idyllisiä ympäristöjä lukuunottamatta aika tylsältä, mutta kun tuota kerran jaksoin pari tuntia pelata ja pääsin kunnolla mukaan tarinaan ja tutustumaan hahmoihin, ihastuin toden teolla. Taistelusysteemi tuntui FF-kaavaan tottuneelle aluksi todella ufolta, mutta kun tuota oppi käyttämään ja hyödyntämään kaikkia ominaisuuksia, nautin lopulta taisteluista paljon enemmän kuin Final Fantasyissa, joissa se hahmojenkehitys on aina samanlaista pakkopullaa. Tässä pelissä taistelut sitten olivatkin niin hauskoja, että hahmoja jäi kehittämään oikein mielellään. Vaikeusastekin oli minulle sopiva ja oli myös hauskaa, että jokaisella hahmolla oli omat uniikit ominaisuutensa.
Hahmot olivat suurimmalti osalti kivoja, vaikka eivät joitain poikkeuksia lukuunottamatta kovin erikoisia olleetkaan. Ryudo nyt oli erittäin perusperussankari ja Itkupilli-Elena alkoi lyhyessä ajassa ottaa hermoon todella pahasti. Milleniaa sen sijaan fanitan kovasti. Hän oli ehdottomasti hahmoista monipuolisin ja sillä kenen puolella hän todella on ei vain voi olla varma ennen aivan loppupuolta.Tällaisia ihania feministisiä sankarittaria näkee aivan liian vähän. Plussaa vielä siitäkin, että hän on niin saamarin nätti. Joskus vielä aivan varmasti värjään hiukset punaisiksi ja alan pitämään Millenia-saparoita. <3
Melfice oli myös aika beibi, ainakin siihen saakka kun sarvi katkaistiin ja se ihana pahisrooli tuhottiin. Sigh. Ja olisin kyllä toivonut hänen pysyän hengissä vähän pidempäänkin vaikka vain hyviksenä.
En tiedä, miten monta osaa tuota jaksaisi, mutta jossain määrin voisin sanoa pitäväni tämän pelin maailmasta enemmän kuin Final Fantasyiden. Kevyen seikkailun fiilis on jees huomattavasti raskaampien FF-tarinoiden rinnalla. Todella hyvä peli ja mielellään hankkisin vaikka omaksi, jos vaikka saisin tietää miten tarina päättyy. Ykkönen on tietysti myös metsästyksen alla.