View Full Version : Kuunteleeko joku jazzia?
Itse olen tällä hetkellä suuresti kiinnostunut ja haluaisin tietää teidän mielestänne hyviä jazz-muusikoita. Ei mitään Loius Armstrongia, Dizzy Gillespietä jne.
Mauler
18.8.2002, 21:55:28
Totta helvetissä tykkään jazzista. en vain ymärrä mitä vikaa Louis Amrstrongissa on???
no tässä muutama...tykkäät tai et.
- John Zorn (osa kappaleista on kyllä aivan hullua menoa)
- Miles Davis
- Martin Denny (tavallaan jazzia, tavallaan ei)
yksisiipi
19.8.2002, 6:59:53
Noh, ainnut jazz-artisti jota voin kuunnella on itse Armstrong. Ainakin kappale "What a Wonderful World" on ihka hyvä.
Muuten en pidä jazzista olleskaan. =)
bastard
19.8.2002, 18:42:31
Tykkään jonkin verran, koska Cowboy Bebop nimisessä animesarjassa soi kokoajan jazz ja se oli musta ihan kivan kuulosta.
Vodoun
19.8.2002, 20:06:06
no artisteja en osaa suositella mutta kyllä sieltä lahden jazz-teltasta aina välillä menevää musiikkia kuuluu.. kuuntelen ehkä lähinnä pianisteja, sattuneesta syystä.. ;) hirveen vaikee musiikkilaji, ainakin tämä uudempi jazz..
blindside
19.8.2002, 21:27:23
Itse kuuntelen todella paljon Ninja Tune (http://www.ninjatune.com) nimisen levy-yhtiön artisteja, joista suurin osa soittaa jonkinlaista jazzia. Suosikkiartisti on Amon Tobin (http://www.ninjatune.com/artist.php?id=1), jonka musiikki on innovatiivista jazzin, ambientin ja drum 'n bassin sekoitusta. Bricolage (http://www.ninjatune.com/release.php?id=133) on suosikkilevyni, ja Amon Tobinin levyistä myös eniten jazzpainotteinen. Kannattaa kokeilla.
Hotaru
20.8.2002, 19:33:21
Paljoa jazzia minulta ei löydy, mutta Art Blakeyä ja Ella Fitzgeraldia on ainakin tullut kuunneltua.
Kyllä! Jazz on loistavaa tavaraa. Itse kuuntelen paljon jazz fm:ää netissä ja sen lisäksi jo tuota edellä mainittua Armstrongia. Red Garland on myös hyvä. Sellainen cool gansteri-jazz on mukavaa. Esim sellainen mitä on Grim Fandango pelissä. Eli onko tuo nyt sittne cool jazzia vai mitä.
Äitini kuuntelee tosi paljon jazz -musiikkia ja ihan ok kuuloista se on. En kummiskaan kuuntele sitä vakituisesti, vaan aina joskus autossa kun menen äitini luokse.
Mika Huusarin soittama jazz -musiikki haitarilla kuulostaa tosi vauhdikkaalta. Itse asiassa voisin suositellakin sitä.
Jotkut kuuntelemani F-Zeron uudestaansovitettut kappaleet muisttuttavat aika paljon (niin paljon kuin minun musiikin tuntemukseeni on luottamien) jazzilta.
Melinda
22.8.2002, 16:58:21
Hmm mä en kuuntele jazzia..EN KOSKAAAN!!koska en voi sietää jazz:ii..(nh eiköhän tuo tullut jo selväksi vai) :)
Fantomasin mainitsemista Davis ja Zorn ovat kyllä äärimmäisen kovia
Zornin Naked City on tosin hieman vähemmän perinteistä jazzia ;D
mutta hyvää musiikkia tuo jazz
Neruru
24.8.2002, 16:15:46
Kuuntelen jazzia oikein mielelläni, mutta lemppareita ovat sellaiset pienet tuntemattomat, vähän teknovivahteiset systeemit.
En minä levyjä osta, kun isällä on ihan tarpeeksi.^^
En ole jazzia koskaan kuunnellut, enkä tykkää siitä oikeastaan yhtään. Joskus keväällä tai viime vuoden puolella isosiskoni luona vieraillessani katselin illalla tylsistyneenä televisiota, ja huomasin ykköseltä tulevan jonkun jazzbändin konsertin, jota sitten jäin katselemaan paremman tekemisen puutteessa. Muuten en musiikista tykännyt, mutta rumpupallilla heilunut Dennis Chambers teki aivan mielettömän kovan vaikutuksen. Äijä fiilisteli silmät kiinni (ja välillä vain yhdellä kädellä) ihan tajuttomia sooloja, joiden veroisia en ole koskaan kuullut missään. :ooh: Maailman paras rumpali minun kirjoissani.
Mauler
25.8.2002, 10:20:45
Originally posted by ksms
Fantomasin mainitsemista Davis ja Zorn ovat kyllä äärimmäisen kovia
Zornin Naked City on tosin hieman vähemmän perinteistä jazzia ;D
mutta hyvää musiikkia tuo jazz
Zornin soolotuotanto on aivan suht normaalia. Kolmen levyn Masada sarja esim. Mutta eikös se Naked City juuri ole se sekoilu bändi jossa Pattonkin on mukana? En ole kyllä varma...
Onhan niillä niitä "normaaleja" jazz kappaleita mutta onhan siellä kitaraa aika paljon mukana. Ja niitä mättöjä.....heh heh. Demon Sanctuary...
Originally posted by Fantomas
Zornin soolotuotanto on aivan suht normaalia. Kolmen levyn Masada sarja esim. Mutta eikös se Naked City juuri ole se sekoilu bändi jossa Pattonkin on mukana? En ole kyllä varma...
Onhan niillä niitä "normaaleja" jazz kappaleita mutta onhan siellä kitaraa aika paljon mukana. Ja niitä mättöjä.....heh heh. Demon Sanctuary...
jep, kyllähän mr. Patton oli käsittääkseni ainakin muutamilla ko. yhtyeen keikoilla rähjäämässä ;)
on se sellainen äijä tuo Mike heh...
Originally posted by ksms
jep, kyllähän mr. Patton oli käsittääkseni ainakin muutamilla ko. yhtyeen keikoilla rähjäämässä ;)
on se sellainen äijä tuo Mike heh...
toden totta, mutta pakko sitä jätkää on rakastaa!!
:D
Mulla ei ole ketään artistia jota kuuntelisin mut jauhan aika usein Dave Brubeck-Take Five kappaletta.Tuo on loistava jazz kappale.
(pientä oma kehuntaa)Osaan jopa soittaa tuon kappaleen Saksofonilla.Ja säestyksen pianolla :D
bigspin
8.9.2002, 20:47:22
Joo kyllähän sitä tulee kuunneltua aika paljon, mutta mitään erityistä jazz solistia mistä pidän, niin ei ole.Eli kuuntelen vaan mitä silloin tulee =)
Tortoisen TNT on yllättävänkin jazz-sävytteistä vaikka yhtye edustaakin enemmän post rockia
saatan kyllä myös kuulla omiani ;D
niin ja toki Pattonia pitää rakastaman :)
tulikin tuossa juuri hankittua miehen toinen soololevy Pranzo Oltranzista
nerokasta musiikkia
Todellakin kuuntelen jazzia, se on sika hyvää kamaa, paras musiikki tyyli heti metallin ja sen useimpien ala-lajien jälkeen. Jazz on kunnon fiilistely musaa se on rentouttavaa kehittävää tyylikästä, ja vielä hauskempaa soittaa. Jazz on todellista improvisaation musiikkia. Jos kuuntelen web-radiota, niin sieltä valitsen yleensä jazzia. Parasta jazzia, jota tiedän on ehdottomasti Miles Davis ja Pat Metheny, joiden parhaat biisit ovat mielestäni: (Miles Davis) So What (Pat Metheny) April joy.
Tuleepa näitä vanhoja ketjukkeleita nostettua.
pyllypaa
26.6.2003, 9:34:33
En omista levyjä, mutta joskus kuuntelen kun pakotetaan :) Kaveri soittaa jossain halvatun BigBändissä (enkä muista ees nimee) saksofonii ja ku niiltä tulee lätty pihalle ni soittaa mulle ihan vauhkona, että NYT TUU ÄKKII KUUNTELEE, TUU TUU KUUNTELEE NOPEESTI, TÄÄ ON VITUN HYVÄ, PAREMPI KU VIIMEKS!
Se on kyllä kivan kuulosta kun se jammailee yksinään sillä fonilla...
Ei mut onhan jazzinki puolella hyviä bändejä, ja paljon. Ei vaan kovin usein tule sellasta oloo, että pitääpä kuunnella vähä jazzia... jos ymmärrätte. :bored:
Griffin_
13.10.2006, 18:57:13
Griffinin huvittelukeino nro. 1 jälleen: vanhojen ketjujen nostelu. Mahtaisikohan täällä saada jotain hieman tasokkaampaa keskustelua aikaiseksi, kuin nuo vuoden 2002 jne. viestit...
Isäni on suuri jazz-fani ja pienestä pitäen olen joutunut jonkin verran jatsia kuuntelemaan. Kuitenkin vasta hiljattain olen itse oppinut pitämään siitä. Muistan muutamia vuosia sitten suureen ääneen kuuluttaneeni, kuinka jazz on musiikkilaji, jota en lainkaan ymmärrä. Tuhahtelin äidille, joka yhdisti soittimeni klarinetin jazziin; en ollut kiinnostunut esimerkiksi jazz-klarinetisteista. No, ehkä tämä on sitä henkistä kasvua. Mitä enemmän olen harrastanut musiikkia ja oppinut soittamaan (en siis jazzia, vaan yleensä), sitä enemmän olen alkanut arvostaa jazz-musiikkia. Se on todella taitoa vaativa laji, mutta samalla erittäin rentouttavaa ja mukavaa niin soittajalle kuin kuuntelijalle.
Matkani jazzin maailmaan alkoi siitä, että huomasin pitäväni jazz-vaikutteista musiikissa. Vieläkin tykkäämiseni rajoittuu siihen, että kuuntelen mieluummin musiikkia, joka ei ole puhdasta jazzia vaan saanut vaikutteita siitä, tai sitten muuten vain "ei-niin-puhdasta" jazzia. Esimerkkinä jokin aika sitten sattumalta löytämäni upea laulajatar Mary Coughlan, jonka tyylin sanotaan kai olevan jotain jazzin ja bluesin väliltä, olematta varsinaisesti kumpaakaan. Muutoinkin olen huomannut, että erityisesti naislaulajat kiinnostavat, toisin kuin sellainen saksofoni + musta mies laulamassa "diipadaapaduupadeepedippididiitä". Joskus vitsailin, että jazz-laulajilla on helppoa, kun sanojen unohtuminen keikalla ei haittaa, kunhan jotain laulelee. (Siis saksofoni on hieno soitin ja kuuntelen kyllä sitä mielelläni, samoin mustissa laulajissa/soittajissa ei ole mitään vikaa, heiltähän sitä ammattitaitoa löytyy, mutta ymmärsitte varmaan pointin.) Pelkkä instrumentaalinen jazz on kyllä mukavaa kuunneltavaa myös.
Mutta, mutta. Ehkä olen taas höpöttänyt tarpeeksi, olisiko jollain muulla tuoretta sanottavaa aiheeseen? Ja ennen kaikkea, osaisiko kukaan suositella erityisen hyviä yhtyeitä/laulajia? np. Sarah Vaughan, iskän suosituksesta...
[Muutoinkin olen huomannut, että erityisesti naislaulajat kiinnostavat, toisin kuin sellainen saksofoni + musta mies laulamassa "diipadaapaduupadeepedippididiitä". Joskus vitsailin, että jazz-laulajilla on helppoa, kun sanojen unohtuminen keikalla ei haittaa, kunhan jotain laulelee.
Äläs kuule rajoita jazzia turhaan tuollain. Sitä diipadaapajuttua ei ole juurikaan tullut kuultua vaikka todella paljon jazzia on möyritty läpi. Katso nyt vaikka Jamie Cullumia, vaikka aika poppia onkin =P
Muttasiis, joo. Jazz on ollut suuri influenssi omaan musiikkiini varsinkin viime aikoina ja cratediggausreissuilta sitä on jäänyt käteen aina vähintään jokunen levy. Hip hopin rakenteita, historiaa ja kehitystä kun on kanssa tutkinut niin jazziin ja beboppiin törmää väistämättä. Katsoo nyt vaikka Madlibiakin, useat samplelähteet ovat jazz-teoksista, muutenkin hip hop on hyvin vahvasti sidoksissa jazziin, ja sitä kautta sen itsekin löysin.
Itse kuuntelen jazzia laidasta laitaan, ja kaikkea sen sovelluksia myös, maistuu mm. japanilainen mahtava Toshiko Akiyoshi, jonka Toshiko At Top Of The Gate-levy on erittäin maittavaa kuultavaa. John Coltrane on myös hyvä nimi, jazzin suurtekijöitä niin free jazzissa tietääkseni kuin myös jazz-blues -fuusiossa. Sitten tietty Thelonious Monk jonka nimen kuulin Quasimoto:n jossakin biisissä ja piti tsekata. Mukavaa big band -meininkiä ja muuta. Onhan noita vaikka kuinka, Bobby Hutchersonin Montara on klassikko biisi ja levykin, suosittelen kanssa kaikille. Suosittelen myös Madlibin Shades Of Blue -hip hop versiota tuostakin biisistä.
Voisin katsoa aiheelliseksi viskaista tähän linkin omaan jazz-projektiini (http://www.mikseri.net/artists/?id=58421), jazzia sovelletussa muodossa.
Manji
14.10.2006, 15:43:53
jazzista on viimeaikoina kuunneltua theloniusta,
sitten 60-luvun lopun jazzrockin juuria.
Mahavishnu orchestraa myös. Bill cobhamin rumpalointia varsinkin on ilo kuunnella.
Sun Ratakin myös, pieninä annoksina. :D
John zornin naked city oli aika räjäyttävä kokemus ekalla kerralla.
Vaikka olinkin sitä ennen tutustunut laajalti kaikkeen avantgarde-häröilyyn.
(esim tuon sun ra:n 60-luvun free jazz-juttuihin)
Griffin_
15.10.2006, 21:44:34
Äläs kuule rajoita jazzia turhaan tuollain. Sitä diipadaapajuttua ei ole juurikaan tullut kuultua vaikka todella paljon jazzia on möyritty läpi. Katso nyt vaikka Jamie Cullumia, vaikka aika poppia onkin =P
Äh, ilmaisin itseni epäselvästi taas. Siis tietenkin esimerkkini oli hyvin kärjistetty ja koski vain pientä osaa jazz-muusikkoja, olen minäkin sen verran jazzia ehtinyt kuunnella, että tiedän suurimman osan siitä olevan muuta kuin diipadaapaa, oli sitten mies- tai naislaulaja tai ei laulajaa ollenkaan.
Kuuntelin muuten tuota jazz-projektiasi, kuulosti hyvältä!
FunkUnit
6.4.2007, 20:51:43
Jazz, jossa on mukana joko nais- tai mieslaulajia, tuppaa usein menemään sen "helpomman jazzin" puoleen. Vaikka itse jazzlaulu voikin olla vaikeaa, sitä on silti vaikea soveltaa aiemmin mainittuun "diipadaaba" -tyyppiseen tyyliin.
Laulajista itse pidän eniten trumpettimestari Chet Bakerista.
Itse pidän näin artsufartsupieruna kaikista legendaarisista jazzareista (John Coltrane, Miles Davis, Charlie Parker), joiden kohdalla sana "huono" ei tule kysymykseenkään, edes silloin kun sanoja ei pidä jazzista.
Tällä hetkellä tykkään suunnattomasti saksofonisti Chris Potterista ja pianisti Keith Jarrettista, joita en edes kehtaa kuunnella koneella huonolla äänentoistolla.
Mainitsen vielä kuinka ikävää on, että Michael Brecker ja John Coltranen vaimo Alice Coltrane kuolivat enemmän tai vähemmän yllättäen aivan tässä lähiaikoina. Michaelia en koskaan nähnyt livenä, vaikka tämän veljen, Randy Breckerin, pääsinkin näkemään.
Downbeatissa on iso juttu Michael Breckeristä, mies on luokiteltu kategoriaan "a Jazz Titan". Aivan oikein.
Enpä kyllä aktiivisesti kuuntele jazzia, mutta silloin tällöin kun pelaan esim Civilizationia, tai muuta kevyttä peliä, laitan last.fm:ssä jotain jazzia soimaan taustalle. Instrumentaali-jazz on ehkä parasta mahdollista taustamusiikkia... toki ehkä liian monimutkainen skillijammailu voi pakottaa keskittymään liikaa siihen musiikkiin. Kävi kerran että pelasin ET:ä ja alkoi Miles Davisia kuulumaan radiosta niin siinä sitten kesken tähtäyksen aloin vähän turhan keskittyneesti kuuntelemaan davisia ja joku puukotti huomaamattani sitten selkään... : )
Mutta esimerkiksi Grim Fandangoon Jazz sopi saumattomasti, ja oikeastaan ihan mihin tahansa tunnelman luomiseen.
Muttaniin, kai Frank Zappakin lasketaan jazziksi, vaikka mies teki enimmäkseen fuusio/progressiivinen/keksi-tähän-alagenre -rokkia, niin oli hänellä kyllä useita jazz-kappaleita ja kokonaisia levyjä. Zappaa kyllä kuuntelen erittäinkin aktiivisesti.. kelpaa kuunnella kun miehellä ei ole kahta samanlaista biisiä, erittäin vaihtelevaa ja.. sanoisinko omituista musiikkia.
En tietenkään väitä ettei muut suuret ja vakavammat jazz-artistit ois myös monipuolisia tai omituisia myös, mutta ei ole vain tullut kuunneltua jostain syystä... mutta tosiasia on että tälläkin alalla on liikaa näitä perus saksofoni-painotteisia bigbandeja, tylsiä yksitoikkoisia tusinabändejä, kuten joka genressä, mutta tusina-metalli/rock on mielestäni kuunneltavampaa kuin tusinajazzi.
Enimmäkseenhän nykyään progea kuuntelen, joka monesti lähentelee jazzia hyvin paljon. Moni nykygenre on jazzille velkaa.
Pitää kysellä kun hommasin tuota Jamie Cullumia niin hänen (debyytti(?))levynsä on todella mainio. Suosittelen ehdottomasti kaikille niille jotka etsivät chillausmusiikkia. Toimii.
Olisiko täällä joku tietoinen joka tietäisi lisää samantapaista musiikkia kuin mitä hän esittää?
Pitää kysellä kun hommasin tuota Jamie Cullumia niin hänen (debyytti(?))levynsä on todella mainio. Suosittelen ehdottomasti kaikille niille jotka etsivät chillausmusiikkia. Toimii.
Olisiko täällä joku tietoinen joka tietäisi lisää samantapaista musiikkia kuin mitä hän esittää?
Slow Train Soul
Kivaa soul-jazzia pienellä hip hop ja ambient-vivahteella, ja varsin kivalla naisvokalistilla. Vastaa aika paljon sitä mitä Cullum tekee, vaikka Jamie on enemmän soolohommana tuota tekemässä kun taas Slow Train Soul on ryhmä. Kokeiles, saattaa osua nappiin.
Ja jos ksenofobia ei vaivaa niin Toshiko Akiyoshi on oivaa perinteisempää jazzia vähän samaan rataan, joka on kuitenkin kivan rauhallista ja Akiyoshi on tosi kivankuuloinen koskettimilla.