View Full Version : Kustantaja.
Nyargo
10.9.2005, 12:00:53
Elikkä jos tekisin kirjan niin mitä mun täytyy tehdä? (älä vastaa että se kirja :D) Niin ja miten voi kustantaa kirjan eli mitä mun täytyy tehä sille kirjalle että voin viedä sen esim. WSOY:lle ja koittaa että suostuuko ne julkasemaan sen. Entä maksaako se mitään? Saako siitä rahaa(kuinkapaljon?) jos se menee läpi ja sitä ostetaan vai meneekö kaikki kustantajalle? Onko joitain ikärajoituksia?
Kiitos jos jaksatte selittää nää hommat.
Hmmm. Siinähän on aivan minimaalinen mahdollisuus, että kirjasi julkaistaan. Jostain kuulin, että olisi jotain yksi tuhannesta. Mutta tietenkin kannattaa yrittää, jos tätä tarkoitit. En sitten tiedä miten pitää toimia, kun haluaa kirjan painettavaksi. Ilmeisesti se pitää jonnekin kustantajalle viedä, tai jotain. En ole asiaan perehtynyt syvemmin, joku muu varmasti on.
//Ja eiköhän siitä saa rahaa, jos sitä ruvetaan julkaisemaan.
Jos kirja on hyvä, kustantaja maksaa kustantamisen - tietääkseni.
Omakustantaminen tulee kalliiksi, sillä joutuu itse maksamaan jokaisesta painetusta kirjasta painamismaksun.
Suosituille kustantajille on turha ensikertalaisen käpötellä, sillä vain 0,000000000000000000000001% uusista tuntemattomista kirjailijoista pääsee julkaisemaan kirjansa tätä kautta.
Joten suosittelen jotain tuntemattomampaa pienkustantamoa ja aloittamaan painamisen 500-1000:sta kappaleesta ja soittamista jollekin kioskille, ym ym.
Suoraan massiivista kirjan julkaisua en suosittele. Suurin osa uusista kirjailijoista aloittaa ns.'kioskikirjallisuudesta' joka on yhtäkuin ohuita paperikantisia kirjoja.
Ja miten kustantaminen sitten skriptille tapahtuu kustantamisen yhteydessä? Se lähtee oikolukijalle, jonka maksaa kirjailija itse. Joskus oikolukijat ovat töissä kirjojen painajalla, jolloin se tulee halvemmaksi. Tietenkin voi myös hankkia oman oikolukijan (mikään tavallinen mattimeikäläinen ei kelpaa, vaan ihan oikolukijaksi opiskellut henkilö muistaakseni vain kelpaa - ei ystäviä eikä perheenjäseniä lukemaan ellei tuollaista nimikettä heillä ole!!!) ja se maksaa, ja paljon.
Soita vaikka Otavan kustantamolle, sillä WSOY on tällä hetkellä niin hypersuosittu, että sieltä menee tuskin mitään lävitse.
Lisää infoa suosittelisin hankkimaan suomalaisilta kirjailijoilta - IHAN SUORAAN KYSYMÄLLÄ. Yhden nimeltä mainitsemattoman suomalaisen kirjailijan kanssa olen kustantamisesta keskustellut, enkä muista enään kaikkia kiemuroita joten suosittelisin tekemään juuri tämän: ottamaan yhteyttä johonkin suomalaiseen kirjailijaan joka ei ole tavattoman suosittu, mutta jolla kuitenkin on kirjoja selkeästi hyllyssä. Lisäksi kannattaa etsiä vaikkapa googlella suomalaisia kirjailijoiden seuroja ja vaikka liittyä tällaiseen, sillä niiltä saa suunnattomasti tukea ja vinkkejä.
//EDIT:
HUOMIO! ENSIMMÄISEN KIRJAN JULKAISEMINEN SAATTAA TULLA ÄÄRIMMÄISEN TAPPIOLLISEKSI!!! Ja tämä on myös erittäin todennäköistä. Saatat velkaantua pahasti ellet saavuta kiinnostusta kansan keskuudessa.
Ja voin sanoa tämän: Julkaise huviksesi äläkä rahan takia, koska tulokset tulevat jäämään miinukselle.
Suomessa on vain 2 tällä hetkellä kirjoittamisella elättävää kirjailijaa, ja heillä menee velkojien kanssa tiukille.
Kaikki myymättömät kirjat joudut ostamaan itse, jos ensimmäinen julkaisusi ei tule myytyä täysin ensimmäisen vuoden aikana.
//EDIT: niinjoo, ja ikärajoituksena voisi sanoa iän 15. Vanhempien luvalla ja tuella voi julkaista jo 14 vuoden iässä.
//EDIT: JA VIELÄ KERRAN EDITTIÄ.
Kirjan julkaisuvaiheessa kirjasi tullaan torjumaan ainakin 100-1000 kertaa by eri kustantajat, joten kirjoittajalla pitää olla rautainen päättäväisyys ja tahto tähän hommaan.
Kirjailija piestään maahan by kustantajat, kunnes kustantajat saavat kirjan puoli ilmaiseksi.
Ja ottakkee huomioon että kirjailija provikka from kirjan hinta on 10-20%. Loppu menee kustantajalle ja oikolukijalle.
Ja kyllä: OIKOLUKIJALLE MAKSETAAN JULKAISUN JÄLKEENKIN KOSKA SE ON HÄNEN OIKOLUKUNSA JOTA IHMISET LUKEVAT.
Köyhää on taiteilijain elämä.
//EDIT: Voin auttaa kysymyksiisi vastailussa jonkin verran... mikäli teksteistäni ei löydy vastausta kirjailijan universumin jokaiseen kysymyksiin lähetäs, Nyargo, minulle kysymyksiä PM:änä ja pyrin ottamaan selvää parhaani mukaan. Olet kuitenkin vielä toistaiseksi alaikäinen joten kustantajat eivät tule ottamaan sinua tosissaan.
Mikä on minusta naurettavaa sillä julkaisuikäraja on se 15. Kustantajat vastaavat valitettavan usein vain täysi-ikäisille kirjailijoille...