View Full Version : Paras roolipelien taistelusysteemi
Square Finland
21.8.2002, 1:47:17
Elikkä mikä on teidän mielestä paras roolipelien taistelusysteemi ja Miksi?
... hieman kummallinen kysely (vaihtoehdot siis). ROOLIpelien parhaasta taistelujärjestelmästä voi väitellä ikuisuuksia, niitä kun riittää. Konsoliropeissa kannattaisi mainita minkälainen systeemi on, kaikki eivät muista noita ulkoa.
Oletan että vaihtoehdot tarkoittavat:
Final Fantasy: Vuoropohjainen, "battle gauge" joka täyttyy vähitellen, kun on täynnä saa lyödä. (muita: melkein kaikki Squaren pelit, es. Chrono Trigger/Cross)
Secret of Mana: liikuta itse hahmoa, väistele/suojaa itse. (muita: Terranigma ja koko Gaia-trilogia)
Tales of Destiny: Hybridi kahdesta edellisestä, jossa hahmot liikkuvat vapaasti 'areenalla', Tales of Destinyssä ohjataan yhtä hahmoa suoraan ja lopuille annetaan ylimalkaisia ohjeita. (muita: Star Ocean)
Tämän lisäksi on vielä kokonaan vuoropohjaiset, eli vuoro alkaa - anna komennot kaikille - nopeuden mukaan toiminnat. (tyyliin VGA Planets,7th saga) ja melko varmasti vielä muitakin systeemejä. Jokaisella systeemillä on hyvät ja huonot puolensa ja osansa on myös ko. peli(e)n toteutuksella.
Kukin taaplaa tyylillään :P Tappopartyn saa tehtyä kyllä jokaisella systeemillä, kunhan jaksaa väsätä :D
psaijai
21.8.2002, 8:49:47
Tää on kyllä väärässä paikassa. Kuuluis yleisiin peliaiheisiin. Mutta minähän en sille asialle mitään voi joten vastaanpahan vaan.
Eli mikäli nyt olen ymmärtänyt oikein niin minun mielestä FF pelien vuoropohjainen taistelu systeemi on hyvä. Varsinkin FFX:n jossa ei ole mitään kiirettä vaan saa rauhassa miettiä taktiikaansa.
Croppola
21.8.2002, 8:54:16
Kyllähän se on kuten edellä sanottu se "mittari täyteen ja iskua" tyyli (esim. Chrono trigger, FF7, FF8, FF9)
Tosin yks parhaista on myös Grandian tyyli jossa sijainti taistelu kentällä on itse päätettävissä ja jota käyttämällä tehokkaasti jää pari iskua saamatta. Hankala kuvata ton tarkemmin mutta pelanneet ainakin tietää.
yksisiipi
21.8.2002, 9:06:51
Grandian taistelusysteemiä parempaaen tiedä. Siinä onhienoja comboja ja hahmojen sijainnillakin on strategista merkitystä. Lisäksi iskujen oikealla ajoittamisella voi katkaista vihollisen iskun. Tietenkin siinä voisi olla enemmän Finalimaista taikamässäilyä ja summoneja, mutta hyvä näinkin.
Chrono Triggerissä on lähes yhtä hyvä systeemi kaverihyökkäysten takia, sitä ei Grandiassa tainnut olla.
The death Magic
21.8.2002, 9:09:42
TÄYSIN VÄÄRÄ PAIKKA TÄLLE TOPICILLE. Eka mode joka näkee kannattais siirtää.
No olen aina pitänyt FF:n ja Chrono Triggerin taistelutavasta. Ei ole tullut vielä parempaa vastaan.
Tykkään eniten ff tyylisestä taistelupohjasta, koska se on jotenkin tutuin pohja mulle, mutta kyllä ne muutkin vaihtoedot oli kyllä ihan hyviä... Ainut taiselpohja, josta en tykkää on koulelkan shakkimaisesta pohjasta...
marvin
21.8.2002, 14:14:02
Originally posted by yksisiipi
Grandian taistelusysteemiä parempaaen tiedä. Siinä onhienoja comboja ja hahmojen sijainnillakin on strategista merkitystä. Lisäksi iskujen oikealla ajoittamisella voi katkaista vihollisen iskun. Tietenkin siinä voisi olla enemmän Finalimaista taikamässäilyä ja summoneja, mutta hyvä näinkin.
Chrono Triggerissä on lähes yhtä hyvä systeemi kaverihyökkäysten takia, sitä ei Grandiassa tainnut olla.
En voisi enempää olla kanssasi samaa mieltä.
Tosin kyselyyn vastasin Final Fantasyt, koska FFX:ssä on myös erittäin hyvä taistelusysteemi (myönnettäköön että suurin osa systeemistä on apinoitu Grandiasta). Vaikka FFX:n systeemistä puuttuu taistelualueen hyväksikäyttö, on siinä loistava TAG-tyyppinen hahmojen sekä heidän varusteidensa vaihtelu kesken myllyn mikä tuo myös paljon strategista otetta hirviöiden niittaamiseen. Lisää strategista sivumakua tuo kummankin toimiva vuoromittari.
Valitse nyt sitten kahdesta parhaasta se paras...
Final Fantasyjen ATB-systeemi on ihan hyvä, myös FF Adventuren ja Secret of Manan action-painotteisempi, mutta kaikkein paras on kuitenkin ehkäpä Legend of Legaiassa. En oikein osaa sanoa miksi, mutta siinä on tyyliä. Artsit ovat hienon näköisiä, ja muutenkin se systeemi on erittäin hyvä.
Originally posted by RenTeR
... hieman kummallinen kysely (vaihtoehdot siis). ROOLIpelien parhaasta taistelujärjestelmästä voi väitellä ikuisuuksia, niitä kun riittää. Konsoliropeissa kannattaisi mainita minkälainen systeemi on, kaikki eivät muista noita ulkoa.
Oletan että vaihtoehdot tarkoittavat:
Final Fantasy: Vuoropohjainen, "battle gauge" joka täyttyy vähitellen, kun on täynnä saa lyödä. (muita: melkein kaikki Squaren pelit, es. Chrono Trigger/Cross)
Secret of Mana: liikuta itse hahmoa, väistele/suojaa itse. (muita: Terranigma ja koko Gaia-trilogia)
Tales of Destiny: Hybridi kahdesta edellisestä, jossa hahmot liikkuvat vapaasti 'areenalla', Tales of Destinyssä ohjataan yhtä hahmoa suoraan ja lopuille annetaan ylimalkaisia ohjeita. (muita: Star Ocean)
Tämän lisäksi on vielä kokonaan vuoropohjaiset, eli vuoro alkaa - anna komennot kaikille - nopeuden mukaan toiminnat. (tyyliin VGA Planets,7th saga) ja melko varmasti vielä muitakin systeemejä. Jokaisella systeemillä on hyvät ja huonot puolensa ja osansa on myös ko. peli(e)n toteutuksella.
Kukin taaplaa tyylillään :P Tappopartyn saa tehtyä kyllä jokaisella
systeemillä, kunhan jaksaa väsätä :D
Siis meinasin sanoa ihan samaa kuin sinä! Mutta onneksi ehdit ennemmin etteit tarviste kirjoittaa niin paljoa...
Zantetsuken
22.8.2002, 15:40:02
Niistä mitä oon pelannut niin Chrono Trigger.
Tykkäsin siitä tec-zydeemistä ja siitä että viholliset näki jo ennen ku niitä vastaan taisteli.
Final Fantasy:ssa on ollu parhaat taistelu systeemit mitä on tullut pelattua ja niistä erityisesti FFX:n taistelu systeemi on lämmittänyt sydäntä. Vuorotaistelu toimiin huomattavasti nopeammin ja mielekkäämmin, kuin aikaan perustuva. Myös Legend of dragoonin vuorotaistelu systeemi miellytti.
Justin1
30.8.2002, 13:07:14
Minusta parhaat daistelu syysteemit on Grandiassa ja FF7 ssa no kyllä niissä monissa muissakin on mutta parhain on Grandussa ja FF7 ssa piste :P ...........
Ceassa
10.9.2002, 12:26:16
Taidan kallistua jälleen tuonne Final Fantasyjen puoleen. =) Etenkin kympin taistelusysteemi on uskomattoman loistava, hahmoja voi vaihtaa lennossa ja ottelut vaativat entistä enemmän taktiikkapäätä. Eli siis sanon että Final Fantasy, ja jos vielä vähän tarkennetaan niin FFX. :)
FilthSkin
10.9.2002, 14:42:30
Kyllä se Tuttu ja Turvallinen ATB on paras.
Tosin nämä eurooppaan ajautuvat RPG:t on muutenkin liian helppoja. Ei ole oikein mitään hyötyä siitä taktikoinnista.
Caesar
12.9.2002, 11:31:04
Nooh, epäilemättä FFX:ssä riitti riemua. Breath of Fire 4 oli melko samanlainen ja kyllähän monen pitämä Grandia kuuluu luonnollisesti myös suosikkeihini.
On tuota Suikodeniakin ollut mukava jauhaa vaikkei sen taistelu systeemi mitenkään hämmästyttävä olekaan (tosin Suikoden 3:ssa siihen tulee muutos).
Raziel86
16.9.2002, 9:13:15
Hmm, FFX:än ja Suikodenien ja Breat of Fire sarjan taistelu systeemit ovat parhaat. Rauhassa voi toteuttaa asiat eli voi harkita mitä tekee ja milloin.
Final Fantasyssa. etenkin Kympissä, kun siinä voi vaihtaa niitä hemmoja kesken taistelun, eli expaa saa vaikka koko jengille. Muita ropeja en olekaan pelannut kuin Runescapea, jossa on kans aika hyvä tyyli.
Ehdottomasti FF taistelu systeemi on paras. Pitää tehdä asiat nopeasti ja ajatuksen kanssa. Ellei sitten tietysti ole wait päällä. :)
Aika vaisuhko valikoima tuossa. Itse pidin Seiken Densetsu 3:n taistelusysteemistä (muistuttaa melko paljon Chrono Triggerin reaaliaikaista taistelua), jossa kaksi vihollista, jopa kolme, voi annihiloida yhdellä kertaa oikealla tekniikalla, ja taisteluilta voi huonossa kunnossa välttyä.
Myös vanhahkossa Megatechin hentai-RPG:ssä nimeltä Cobra Mission - Panic in Cobra City on kiva taistelusysteemi, jossa eteen lävähtää vastustajan torso, ja oikeaan kohtaan osumalla (esim. aerobikkaajaa lyödään oikeaan rintaan jne. :)) vihollisen voi 'dissapoida' yhdellä iskulla, kun taas väärää kohtaa saa jyystää monta päähahmon hengelle kallista minuuttia.
Pidän reaaliaikaisista taistelusysteemeistä yleensäkin, kuten Baldur's Gatessa jne., mutta vuoropohjaiset taistelut eivät toimi kuin muutamassa pelissä, mainittakoon tässä praisaamani Albion. (Albion rulaa...) Final Fantasyissä tämä reaaliaikaisuus taas ei toimi, eikä edes vuoropohjaisuuden eräänlainen muoto, eli Wait-systeemi, pelasta pelin taisteluita, jotka jankkaavat itseään.
Daim the Damned
2.11.2002, 0:54:52
Pleikkarin star ocean 2. hahmot neliöareenalla, niistä yhtä ohjaillaan. Muitakin voi käskyttää, mutta tekoäly toimii sen verran hyvin, ettei siihen tartte juuri puuttua. Painellaan hahmolle kohteet ja swordsi viuhuen pahikset pinoon.
Toisin kuin final fantasyissä, star oceanissa ei tapella tyyliin yksi lyö vuorollaan ja muut venaa, vaan kaikki yhtä aikaa asialla. Eipä silti ettei final fantasyt olis hyviä, mutta tämä peli loistaa tappeluissa... yleensä.
Tordragon
2.11.2002, 12:31:31
Tästä ei voi tulla kuin yksi mieleen ja se on Knights of Legend, -89 tullut rope.
Käsittämättömän monipuolinen taistelusysteemi, vuoropohjainen, aikansa peleihin nähden ja varsinkin nykyajan peleihin, ja realistinen suhteessa kaikkeen mitä taistelu sisällään pitää. Esim. levyhaarniska todella painaa (minkä kyllä vuoden -90 Darklands myös osoitti..) ja se verottaa hyvin nopeasti voimat hahmolta loppuun, varsinkin jos taistelu kestää ja melkein ainahan se kestää. Kahden käden miekan kanssa huitominen ei ole kevyttä puuhaa myöskään. Jokaisen hahmon vuoron aikana määritellään hänelle toiminnat, oli se sitten liikkumista, lepäämistä tai hyökkäämistä/puolustamista. Hyökätä voi monella tapaa ja eri ruumiin osiin, näihiin kuuteen peruskohtaan: torso, kädet, jalat ja pää. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Hyökkäyksen määrittämisen jälkeen määritellään puolustus, eli väistetäänkö, ja jos väistetään niin vielä se, että miten, vai torjutaanko. Tätä rataa, tajusitte kyllä.
Hyvin hardcore rope, ei välttämättä sieltä pahimmasta päästä, mutta kuitenkin. Ei kevyttä ja simppeliä viihdettä. Kyllä moni peli nykyäänkin saa vain hävetä tuolle ja 12 vuoden kehitys peliteollisuudessa ei vaikuta *grins*
Tulisi muitakin hyviä mieleen, jopa ihan lähivuosilta, mutten jaksa niistä. Vastaus tuohon polliin oli siis todellakin muu.
Originally posted by ..:::Awna:::..
Pidän reaaliaikaisista taistelusysteemeistä yleensäkin, kuten Baldur's Gatessa jne., mutta vuoropohjaiset taistelut eivät toimi kuin muutamassa pelissä, mainittakoon tässä praisaamani Albion.Hm. Kyllä minä taas koen, että tuo vuoropohjainen tastelusysteemi toimii pelissä kuin pelissä, aika monessa itse asiassa. Näistä voisin pari esimerkkiä heittää Jagged Alliance-sarjan ja Heroes of Might & Magic-sarjan muodossa:
No, siis. Tuo Jagged Alliancen taistelusysteemi on kyllä yksi parhaimmista mitä on nähty, tai ainakin peleissä mitä minä olen pelannut. Kun tuon sarjan toiseen osaan oli vielä mukavasti sotkettu reaaliaikaista liikkumista kun vihulaisia ei näy. Kuitenkin, taistelut hoituvat toimintapisteillä, mitä ketterämpi sälli sitä enemmän näitä. Ja kaikki vaikuttaa noihin pisteisiin mitä vuoron alussa aina on, melkein kaikki mitä voit kuvitella ja on järjen sekä käytännön rajoissa, aina luodin osumisen aiheuttamasta "shokista" kuntotasoon. Kaikki mitä tarvitsee ottaa huomioon näitä pisteitä määriteltäessä on otettu huomioon. Ampuminenkin pisteiden puitteissa on myös hoidettu mallikkaasti: pisteiden uhraaminen, eli tässä tapauksessa tähtääminen, ampumisen saralla nostaa osumisen mahdollisuutta - mitä enemmän sen parempi.. tietenkin *grin* Ja osumisen todennäköisyys sitten taas on laskettavissa monesta asiasta riippuen. Myönnetään, että Jagged on velkaa Ufo: Enemy Unknownille, joka taas on velkaa Laser Squadille, vaikkakin sama pelitalo kyseessä.
Heroes of Might & Magic-sarjassa taas ei vuoropohjainen taistelu ole aivan niin isossa roolissa kuin Jaggedissa, mutta kuitenkin. Tässä tapauksessa ilman toimintapisteitä, mutta tästä huolimatta hyvin toteutetulla systeemillä. Loitsuja kiskotaan max. yksi per vuoro, defaultisti, ja jokainen ökö liikkuu nopeudestaan riippuen. Tarpeeksi simppeli vuoropohjainen taistelusysteemi jouhevoittaa peliä, ja kun tarve on numeroita laskea (esim. pätäkkä --> kohteen hit pointsit) niin sitä saa rauhassa harjoittaa, nimen omaan tuon vuoropohjaisen systeemin takia. Lisää taktiikkaa, sanon minä.
Sanotaan näin, että minä koen melkein suvereenisti vuoropohjaisen taistelusysteemin parempana kuin reaaliaikaisen. Reaaliaikainen vaatii - yleensä - nopeita reaktioita ja nopeaa päättelemistä. Vuoropohjainen syventää taktiikkaa ja antaa mahdollisuuden vaikka syödä samalla *grin*
Grandia, rakastuin heti kun ensimmäisen kerran koskin ykköseen. Kakkonen paransi todella hyvää systeemiä entisestään. Minä tykkään. Combot on mukavia, joillain tavaroilla niihin saa pari lisäiskua, ja sitten hahmo joka tekee criticalilla esim. 300 vahinkoa, tekeekin vuorollaan jopa 1000 vahinkoa.
Sitten Talesien ja Star Oceanin tappelusysteemit on hyvänä kakkosena. Näistäkin pidän erittäin paljon.
Nämä ovat sellaisia systeemejä joihin ei ehdi kyllästyä. Myös se, että näihin kuuluu AI-järjestelmä on minusta plussaa.
Sitten pidin myös FFX:n systeemistä, se oli erittäin kätevää kun hahmoja pystyi vaihtamaan kesken taistelun. Ja FFVII:n taikasysteemi oli mukava (materia yhdistelmillä oli kiva leikkiä), vaikken kovin ATB:stä perustakaan...
Varsin kiinnostava aloitusposti, koska et kerro aiheesta mitään vaikka koko ketjun aloititkin.
Tykkäsin Grandian taistelusyysteemistä, ja tykkään vieläkin. ATB oli kivempi kuin FFX:n systeemi. Tässä todistetaan se, että vanhassa vara parempi.
Paras taistelusysteemi on ehdottomasti Xenogearsissa. Miellyin siiihen heti, sillä se antaa hyvin paljon valinnanvaraa hyökkäykseen. Sitä voisi sanoa "pumpatuksi" ATB:ksi. Se valinnanvapaus painaako kolmiota, neliötä vaiko äksää missä järjestyksessä tuo mukavan tekemisenvapauden peliin, ja antaa mukavannäköisen combo-systeemin.
FF X:n systeemiä olen kokeillut vain pari kertaa, mutta sekin vaikutti oikein hyvältä. Tosin, FF:mäinen valinnanpikaisuus oli silloin jäänyt päälle :\
Outraider
11.11.2002, 21:21:39
mielestäni paras tappelu systeemi on vuoropohjainen, jossa hahmojen tekemisiä määrittää action pointit ( esim. fallouteissa, arcanum)
FF:ien tappelu systeemi on myös hyvä
Kumama
29.11.2002, 16:32:38
no paras on tietty ffissä koska taisteluiden grafiikat on hyvät ja taistelussa ei pidä hätäillä ja kun voi vaihtaa sen tyylin eli ne active ja wait jutut.
Enkuli
3.12.2002, 22:38:41
Final Fantasy X aika selkeästi. Aiemmissa sarjan peleissä oli vähän sitä vikaa, että kun aloit selata esineitäsi etsien kiireessä sitä phoenix downia niin... no arvaatte varmaan loput. Aika juoksee ja v-käyrä nousee. Muistaakseni wait moodikaan ei auttanut, eli aika kulki kun selasit itemeitä (correct me if I'm wrong).
Final Fantasyjen taistelusysteemi on mukavan vaivaton käyttää ja silti yllättävän monipuolinen. Ja ei tarvitse menettää hermoja typerän tekoälyn kanssa (vrt. Baldur's Gate sarja, Kirvestä Black Islelle systeemistä). FFX:ssä tämä systeemi on sitten tosiaan jo lähellä täydellistä, mutta pari lapsusta voisi vielä korjata. Isoin näistä hahmojen vaihdossa, eli vaihtopenkiltä tullut hahmo tulee automaattisesti vuoroon vaikka olisi kuinka hidas (jokainen voi itse mietiskellä päässään mitä käytännön jekkuja tätä hyödyntäen voi toteuttaa). Jotain korjausta tähän...
Yleisesti Final Fantasy sarjan systeemiin pätee useimmat vuoropohjaisen systeemin edut (ei, se että pelin voi pausettaa käskyjenjakoa varten ei tee siitä vuoropohjaista).
En nyt kuitenkaan ala tässä pitämään luentoa vuoropohjaisuuden ylistämiseksi, sillä tämän vertailun on minua ennen tehnyt monikin ja päätyisin vain siteeraamaan heitä epäsuorasti.
Loppuun vielä yksi btw.
originally posted by ..:::Awna:::..
Aika vaisuhko valikoima tuossa. Itse pidin Seiken Densetsu 3:n taistelusysteemistä (muistuttaa melko paljon Chrono Triggerin reaaliaikaista taistelua), jossa kaksi vihollista, jopa kolme, voi annihiloida yhdellä kertaa oikealla tekniikalla, ja taisteluilta voi huonossa kunnossa välttyä.
Eikös Seiken Densetsu 3 ole sama asia kuin Secret of Mana 2? Tämä kaiketi löytyi vaihtoehdoista... (correct me if I'm wrong)
-Enkuli, musta siivekäs
"The man who never alters his opinion is like standing water and breeds reptiles of the mind"
Dharcon
10.12.2002, 12:25:53
FF:t, Grandia 2, Legend of mana (PSone), Star ocean, Vagrant story, Summoner 2....nämä olisivat minun mielipiteeni. Strategiapainotteisia ja puoli/-tai reaaliajassa toimivia.
Zarin
10.12.2002, 13:41:41
Mielestäni Suikodeneissa on paras taistelusysteemi. Koska viholliset eivät voi iskeä käskynjaon aikana, ehtii laittaa kaikki haluamansa hyökkäykset ym. eikä tule turhaa häsläämistä kuten joskus Final Fantasyissä, kun vihollinen iskee koko ajan, ja sitten yrittää laittaa nopeasti hyökkäykset ja toiminnot, ja lopulta löydät itsesi antamasta potioneja viholliselle :eh:
R'lyeh
10.12.2002, 19:37:42
Luultavimmin se tutuin ja turvallisin, paraskin siinä samalla, on Final Fantasyitten taistelysysteemi. Sellaiset aikapalikat ovat ihan havainnolliset ja mukavat, vaikkakin FF-taisteluissa on vähän ärsyttänyt se hahmojen/vastuksen yhdellä viivalla jököttäminen, luulisi että hahmot nyt liikkuisivat ja olisivat kunnon nujakoinnissa pahisten kanssa. Mutta ei, kun vaan kumpikin puoli seisoo omalla puolellaan ja käy välillä sipaisemassa toisella puolella ruutua vastusta. Aika ikävystyttyvää toisinaan.
Myös Grandiassa oli erittäin hyvä ja erikoinen taistelusysteemi, siinä sentään tuntui tapahtuvan koko ajan jotain. Välillä oli jo ihmettelemistä että minnes se oma hahmo hävisikään kun mellakasta ottanut aina kunnolla selvää, että kuka kukin on.
Ja Star Ocean II:n taisteluissa pidin siitä, että hahmoilla pystyi liikkumaan pitkin taistelukenttää, ja sillä oli jopa väliäkin, missä itse oli menossa kun pahis heitti mahtitaikojaan. Myös se, että muut hahmot pystyi määräämään tiettyihin tehtäviin taistelun aikana, ja itse ei tarvinnut sitten huolehtia muuta kun ohjastamastaan hahmosta. Tosin olihan siinä välillä tekoälyssä puutteitakin, mutta eihän kukaan ole täydellinen *virn*
JonVonRox
10.12.2002, 20:48:14
Otan hieman vapauksia ja kirjoitan aiheen vierestä ensin ja totean että FF8:n menusysteemiä parempaa kokonaisuutta saa hakea. Se poikkesi edeltäjistään roimasti ja vaati opettelua jo perustoiminnoillaankin. Kun systeemin sitten sisäisti ja tajusi kokonaisuuden aina GF:ien abilityistä suhteessa hahmojen kehitykseen ja ominaisuuksiin oli vaihtoehdot lähes rajattomat. Tietyillä asetteluilla ja katsomalla mikä GF sopii kenellekkin ja mitä taasen pitää ottaa huomioon muissa liittämisissä ja taioissa ja niiden muunteluissa jne. aina korttien ominaisuuksiin ja aseiden parantamiseen saakka, sanoisin että edelleen ihastelen sitä neroutta joka siinä kokonaisuudessa piili. Final Fantasyjen taistelusysteemi myöskin on se omin ja tutuin, ja edelleen FF8:ssa varsinkin, koska soppaan oli nerokkaasti liitetty tekkenmäinen Zellin limit brake jne. Vuoropohjainen taistelu (jota tosin voi säätää) on myöskin se ykkönen ja pysyy hallinnassa parhaiten. Kaikki FF:t ovat tässä suhteessa enemmän tai vähemmän samankaltaisia ja minun silmissäni ykkösiä ellei ihmeitä sitten tapahdu lähitulevaisuudessa. Niin siis yksiselitteinen vastaus on FF... enhän minä tänne ole turhan takia ajautunut kirjoittelemaan ;)
Colimar
18.12.2002, 18:28:09
Pidän eniten Baldurs Gate maisesta taistelu systeemistä joko vuoropohjaisena tai devuoropohjaisena. Johtuu kait siitä että pelaan eniten roolipelejä joissa on tuollainen taistelu systeemi.
David A. Mage
20.12.2002, 15:47:28
FF:istä FFX:ssä on ollut mielestäni ylivoimaisesti paras taistelusysteemi. Siihen on tuotu enemmän taktisuutta peliin... Mutta kokonaisuudessa ei ole minulla tullut sitä "täydellistä" taistelusysteemiä kohdalle, vaan mieltymykseni jakaantuvat useaan suuntaan. Hack 'n' slash tosin ei ole lainkaan minun mieleeni.
Eli niitä pelejä sitten ovat muunmuassa edellämainittu Final Fantasy X (taktisuus muihin FF:iin nähden), Chrono Trigger (Double/Triple- ja tech-järjestelmä ylipäätään), Chrono Cross (Stamina), Vagrant Story (ketjuttaminen, osumisalueet ja omalla tavallaan reaaliaikaisuus) sekä The Legend of Dragoon (hyökkäysketjujärjestelmä).
Harmi, että FF Tactics luetellaan strategiapeleihin. Se olisi ehdottomasti päässyt listalle.
Necroth
21.12.2002, 16:21:49
Minun mielestäni ehkä Grandiassa koska se on jotenkii tosi vapaata, niiku pystyy juoksentelee siinä pinellä alueella ja pystyy tekee siistei comboja toisten hahmojen kanssa...se vaan iski silmään myönteisesti. Ei FFX:än kään taistelu systeemi huono ollut mutta...paikallaan pysytään edelleen :eh:
Von Wiensburgh
22.12.2002, 23:46:17
Minä taasen taasen taidan kuulua porukkaan, joka tykkää Baldureiden ja Neverwinterin taistelusysteemistä ... Mutta noista annetuista vaihtoehdoista ehdottomasti FF ... Vieläpä FFIX, joka on mun mielstä muutenkin kyllä paras FF ...
[EDIT] Ja Baldurit ovat siis PC-Versioiden, ei PS2 version Diablo klooni rytke .... :bored: