PDA

View Full Version : Children of Bodom=)

Melinda
21.8.2002, 16:46:13
Täytyypä tämänkin topicin alku uudistaa.

Eli Children of bodom perustettiin vuonna 1993, nimi vaan oli silloin Inearthed.Tuona aikoina bändi teki 3 demoa:"Implosion Of Heaven"(1993),"Ubiquitos"(1995)ja "Shining"(1996).
Demoja ei enää myydä missään, mutta ne voi kuunnella netistä: http://www.listen.to/childrenofbodom

Inearthed aikaan bändiin ei kuulunut kaikkia nykyisiä jäseniä, jotka nyt Bodom:ssa on:Alexi(wildchild)Laiho(kitara ja laulu),Alexander"ale"kuoppala(kitara),Janne"Johansson"Wirman(kosketin soittimet),Jaska Raatikainen(rummut) sekä Henkka T.Blacksmit(basisti).

Vuonna 1997bändi hankki kosketin soittaja Janne Wirmanin, joten Bodom:n ekassa levyssä oli jo koskettimet.
Ensimmäinen levy:"Something wild"(1997), he menivät levyttämään ilman levytyssopimusta tai demoa, luottaen että joku levytys yhtiä ottaa levyn kustantaakseen(spinefarm).

Heidän eka single ilmeistyi myös vuonna 1997.Singleversion "Children of Bodom"biisi on huomattavasti paremp, kuin tämä Hatebreeder:ssä oleva.
Seuraava single "Downfall" ilmestyi tunnetusti 1998, ja seuraavana vuonna heidän uusi albuminsa "Hatebreeder".Bodom piti saman hienon tyylinsä tässäkin.

Seuraava single ilmeistyi vuonna 2000, "hate me"sigle myi jälleen todella huikeat määrät, jonka jälkeen tuli itse albumi"Follow the Reaper"

Jälleen oli uuden singlen aika:"You're better of death"(2002), jonka myötä levy "HateCrew Deathroll".

Bändi on myynyt aina todella hyvin, maailmanlaajuisesti lähes 130000 ja sinkut aina vähintään kultaa.
Suomessa levyjä menee tasaisesti n.14000 kpl.

Oma mielipiteeni on, että uusin levy "HateCrew Deathroll"on paras..vaikka kaikkihan ne omalta osaltaan erinomaisia ovat.

Bändin virallinen kotisivu on: www.cobhc.com
Epävirallinen sivu: www.childrenofbodom.net

yksisiipi
21.8.2002, 16:56:19
Children of Bodom on piru hyvä bändi. Ehkä sekin menee kuitenkin liian pitkälle helvetinmoisella tilutuksellaan, mutta kyllähän sen kestää, kun musiikki on muuten loistavaa. Minulla ei ole kuin "Tokyo Warhearts" ja se on oma suosikkini, Bodomin pojat kun potkivat livenä paljon kovemmin kuin studiossa, mielestäni. Muutkin levyt ovat hyviä parantuen uutta kohden. Omat suosikkipiisini ovat: "Hate Me", "Everytime I Die", "Bed Of Razors", "Hatebreeder" ja "Downfall".
"Let's breed some fucking hate!" :D

Locke Cole
21.8.2002, 19:46:27
Pari vuotta taaksepäin Bodomia tuli kuunneltua paljonkin, mutta sitten kyllästys iski. Downfall on kuitenkin perk*leen hyvä biisi.

Shaft
21.8.2002, 21:15:44
Mitäs tähä sanois... hyviä biisejä paljon. Hyvä se niide kitaristi/laulaja (vttu ku en saa mielee sen nimeä :/)

Biiseistä vois mainita Hate me, downfall, hatebreed... enpä viiti kaikkea toistaa mitä muut on jo sanonu :)

Melinda
22.8.2002, 16:12:24
Se kitaristi/laulaja on Alexi Laiho joka on munstakin pirun hyvä ja nii söpö!*wirn* :)

cenedra
11.9.2002, 16:38:44
Bodom on mielestäni loistava yhtye ja sitä kannattaa kuunnella paras levy on Something wild ja siitä parempaa ei ole kaikki laulut ovat hyviä... tai no the nail ei ole, mutta muut ovat... Follow the reaper ja hatebreeder ovat molemmat hyviä levyjä myös, mutta niistä puuttuu jotain mitä on something wildillä... No jokatapauksessa Bodom on mitä loistavin yhtye ja suosittelen kaikkia kuuntelemaan sitä...
Parhaita lauluja ovat Deadnight warrior, Touch like angel of death, Children of Bodom(eka Bodomin laulu mitä kuulin tosin se oli hienompi versio kuin hatebreederillä oli jossain kokoelma levyssä), Children of Decadence ja In Shadow...Mask of sanity ja ecery time i diekin ovat hyviä...

AlkoTanko
11.9.2002, 16:46:25
Ei Bodomissa mitään vikaa. Something Wild on yksi parhaimmista levyistä, mitä olen hommannut eikä muutkaan huonoja levyjä ole, mutta ei sitä tule enää kuunneltua niin paljoa, paitsi Something Wildia. Onhan se niiden uusi biisi You Better Off Dead aika hyvä, mutta aika melodista. Muuttuuko Bodom ETOS:iksi?

cenedra
11.9.2002, 16:51:42
Originally posted by Muukalainen
Onhan se niiden uusi biisi You Better Off Dead aika hyvä, mutta aika melodista. Muuttuuko Bodom ETOS:iksi?

Mitä onko Bodom vaihtamassa tyyliä?? Siis millainen se kappale oikein on onko se muuttunut siis ihan melodiseksi?

AlkoTanko
11.9.2002, 16:54:24
Originally posted by cenedra

Mitä onko Bodom vaihtamassa tyyliä?? Siis millainen se kappale oikein on onko se muuttunut siis ihan melodiseksi?

Kun se tuli viime Metalliliitossa, minusta se oli aika melodista. Mutta lyötäköön minua päähän, jos virheellisiä sanoja päästelen.
:nuija:

Melinda
16.9.2002, 17:21:02
Childrenin uutuus sinkku on ihan sikahyvä..kantsii hankkia..paitsi somebody put something in my drink laulussa sil alexil on vähä hassu ääni..(taisilleen poikkeava..eli aika tavallinen)mut on se silti ihan hyvä ja se you're better off dead on hyvä myös..parempi :)

Locke Cole
16.9.2002, 17:36:04
Originally posted by Gina
Childrenin uutuus sinkku on ihan sikahyvä..kantsii hankkia..paitsi somebody put something in my drink laulussa sil alexil on vähä hassu ääni..(taisilleen poikkeava..eli aika tavallinen)mut on se silti ihan hyvä ja se you're better off dead on hyvä myös..parempi :)

Itse en oikein pitänyt biisistä. Mielestäni biisi oli aivan seko, sooloa oli tungettu joka väliin. Välillä YABOFD kuullosti kyllä todella paljon Hate Me:ltä. :prkl:

RBelmont
16.9.2002, 17:38:36
Siis bodomin versio somebody put something in my drink on aivan perskuleen hyvä. You`re better off dead on myös hyvää, mutta ei parasta. Taattua tavaraa silti... jään odottelemaan uutta levyä....vesi kielellä.

Torspa
24.9.2002, 17:15:32
En oikein pidä Bodomista,koska semmoinen metalliin suuntaan menevä musiikki ei minuun iske.En ole Bodomilta paljoa kappaleita kuunnellutkaan mitä nyt muistan niin Lake Bodomin olen kuullut.En pitänyt.

nox
22.11.2002, 15:26:32
Kuka tietää, onko Bodomit tehneet Final Countdownista coverin?
Imuroin tälläisen netistä mutta en ole kyllä varma että onko tämä Bodomeitten tekemä koveri. Tyyli on aika erilainen ja lauluääni, mutta biisivalinta voisi olla aika Bodomainen. Eli ???

AlkoTanko
22.11.2002, 15:37:32
Alkujaan kirjoittanut nox
Kuka tietää, onko Bodomit tehneet Final Countdownista coverin?
Imuroin tälläisen netistä mutta en ole kyllä varma että onko tämä Bodomeitten tekemä koveri. Tyyli on aika erilainen ja lauluääni, mutta biisivalinta voisi olla aika Bodomainen. Eli ???

Ei ole Bodomin, vaan Northerin, hyvin Bodom-maisen bändin. Kyllä sitäkin kuuntelee.

nox
22.11.2002, 16:24:08
Originally posted by Incognito

Ei ole Bodomin, vaan Northerin, hyvin Bodom-maisen bändin. Kyllä sitäkin kuuntelee.

Aika mieluisa yllätys. Kun kuulemani perusteella Norther ei ole ollut siitä parhaasta päästä (siis mitä tuo nyt tarkoitti?!), mutta tämä final countdown potkii kyllä tuonne alaselän ja jalkojen väliseen osastoon.

JonVonRox
23.11.2002, 13:10:05
Jännä yhteensattuma että Lappeenrannassa Anssi Kipon studiolla jossa äänitimme ensimmäistä demoa, Bodomit oli nauhoittamassa juuri tuota Something Wildia. Kavereilla ei ollut edes levysopimusta silloin vaan jäppiset luottivat omaan matskuunsa niin paljon että tekivät riskipelillä biisit valmiiksi ja luottivat että sopimus tulee kunhan materiaali saadaan valmiiksi. No niinhän siinä sitten kävikin, mutta ihmehän se olisi ollut jos Spineltä sopimusta ei olisi irronnut sillä materiaalilla. Ihan mukavia hemmoja.. tosin muutama kaveri tuntee tyypit paremmin kuin minä. Musiikista sen verran että olihan Inearthed (siis nykyinen Bodom) jo kova silloinkin ja Something Wild ja Hatebreeder oli kovassa kulutuksessa niihin aikoihin. Nykyisellään ei tule paljon enää kuunneltua kun saman tyylilajin edustajia kasvaa joka ryteikössä ja kellarissa näin karrikoiden sanottua.

Lord Angsaar
23.11.2002, 15:52:45
Olen kuullut pari Bodomin kappaletta ja vaikka pidän Heavy Metallista niin huomasin että CoB on vain halpa kopio esim. Bal-Sagothista...
Eli en oikein välitä Children of Bodomista.

Usagi
24.11.2002, 12:47:05
Aivan mahtava se Bodomin Ramones-coveri "Somebody Put Something In My Drink." Se kuuluu bändin parhaimmistoon, samoin kuin "Hate Me" ja monet muut.

Ja Bodom ei ole muuttumassa melodisemmaksi. Jostain luin, että "You're Better off Dead" ei kerro paljonkaan tulevasta albumista. Siellä on bändin mukaan jotain aika yllättäviä vetoja, eikä mitään melodisempaa. Tuo nyt vain valittiin sinkkubiisiksi.

cenedra
11.12.2002, 20:17:12
Nyt kun kerran tuli nuo Bodomin singlet puheeksi niin tuli tässä mieleen, että ainakin omasta mielestäni Bodomien single versiot kappaleista ovat yleensä parempia kuin ne mitkä ovat sitten varsinaisella albumilla.. Tai näin on ainakin kappaleen Children of Bodom suhteen sen single versio on mielestäni paljon parempi kuin se mikä on Hatebreederissä ja olen kuullut, että Hate me olisi paljon parempi siinä siglessä kuin mitä se on Follow the reaperissa, mutta mutta... ovathan ne albumi versiotkin kuitenkin loppujen lopuksi hyviä...

Niin ja tuosta uudesta singlestä sitten... Your better off dead on mielestäni oikeastaan hyvä, mutta jokin siinä vähän tökkii... Se coveri on hyvä tai no ainakin hauska jossei muuta. En vain saa koskaan selvää mitä se äijä sanoo siinä ihan lopussa siis kun se sanoo siinä alussa "Suhteessa kyllä" niin en ole saanut selvää mitä se siinä lopussa sanoo... omasta mielestäni se puhuu jostain kauhiasta, mutten ole ihan varma...

JonVonRox
11.12.2002, 20:46:13
Alkujaan kirjoittanut Usagi
Ja Bodom ei ole muuttumassa melodisemmaksi. Jostain luin, että "You're Better off Dead" ei kerro paljonkaan tulevasta albumista. Siellä on bändin mukaan jotain aika yllättäviä vetoja, eikä mitään melodisempaa. Tuo nyt vain valittiin sinkkubiisiksi.

Niinhän sitä aina sanotaan. Propaganda on propagandaa pienemmässäkin mittasuhteessa. A. Laiholta vain loppui ideat kesken Sinergyä, Gimmafrenidä ja Bodomia. Suokaa anteeksi tänne eksyneet ystäväni, mutta sanon näin koska asia pitää paikkansa. LPR = mennyttä heinää mutta FinVoxilla vielä mixataan..

Edit: Ja minä vihaan Tonberryjä.

RBelmont
12.12.2002, 15:59:49
Siinä lopussa tokaistaan "humoristisesti:"Annatko yhen kaljan." ja sen jälkeen kuuluu vielä jotain elämää tärkeämpää pulinaa ja älinää.

T: Kuuntelija.

cenedra
12.12.2002, 16:50:34
Originally posted by RBelmont
Siinä lopussa tokaistaan "humoristisesti:"Annatko yhen kaljan." ja sen jälkeen kuuluu vielä jotain elämää tärkeämpää pulinaa ja älinää.

T: Kuuntelija.

No voi, mutta kiitos... Olen muuten joskus miettinyt mitäköhän ulkomaalaiset tykkää tollasista suomenkielisistä välihuomautuksista, mutta se nyt ei liittynyt tähän mitenkään...
Kiitos kuitenkin valaisevasta selvityksestä... ettei jää vaivaamaan...

Enkuli
13.12.2002, 23:46:32
*hakkaa päätä seinään* Suomesta ei ihan oikeasti löydy kovin montaa Bodomia huonompaa levytyssopimuksen saanutta metallibändiä. Jaksoin tykätä kyseisestä bändistä noin kuukauden ja olihan se silloin tosi kova sana. Yeah. Eipä se kauaa kestänyt. Kitaraa voi hei soittaa muutenkin kuin tiluttamalla. Tjooh. Downfall on siedettävä kappale, that's all. Ja se lauluääni... no maailmassa on parempiakin laulajia, ja monta. Sorry vaan, Bodom järven mukulat, Ikuiset surun kyyneleet vievät voiton tällä alalla. (EToS siis).
Ja se uusi sinkku. No, ostin sen ihan huvin vuoksi. Tällä hetkellä toimii lasinalusena.
Pienenä plussani kuitenkin herr. Laihon asenne keikoilla.

-Enkuli, musta siivekäs

"The rat, the mouse, the fox, the rabbet watch the roots. The lion, the tyger, the horsem the elephant watch the fruits"

Melinda
8.1.2003, 16:36:41
No niin, nythän(3.1.2003)ilmestyi Children of Bodomilta uusi "lätty" niin kuin Alexi Laiho sanois.[huom ei tällä kertaa klooni*wirn*]Itse olin heti ekana ostamassa..heh tai no cenedran jälkeen heti :)
Todella harmiillista ettei siinä "vihkosessa"ole kuinn 4 lauluun sanat,mut onneks kuvia on sitäki enemmän.
Odotukset "uuteen ja mahtavaan" levyä kohtaan oli hyvin suuret kun se kaikkien lehtien kansissa/mainoksissa oli(esim soundissa, infernomagazinessa,Sue:ssa yms..)mutta oma mielipiteeni on että levy oli tosi hieno!
Alexi Laiho kuulemma pitää eniten biisistä:Sixpounder, joka omalla tavallaan onkin tod hyvä biisi, mutta kyllä itse silti pidän parhaimpina:Needled 24/7 ja Angel don't kill.
Uutta videon Näin juuri 667:ssa ja mielestäni tämä needled ei ollut yhtään "every time i die"videon veroinen, mutta ihan kivastihhan tässäkin siltikin näytettii niitä soittajia/alexia.
Levy on kumminkin kokonaisuudessaan hyvä,ainakin munsta. :)

yksisiipi
9.1.2003, 13:35:10
.
Odotukset "uuteen ja mahtavaan" levyä kohtaan oli hyvin suuret kun se kaikkien lehtien kansissa/mainoksissa oli(esim soundissa, infernomagazinessa,Sue:ssa yms..)mutta oma mielipiteeni on että levy oli aivan mainio ,mutta sitä jotain jäi puuttumaan.

Vielä en ole kuullut sekuntiakaan uutta Bodomia, mutta toisin kuin odotin, Hate Crew Deathroll vaikuttaa hyvinkin ostettavalta levyltä. Kaikki ne huikeat arviot joita olen lukenut, vakuuttavat vain enemmän ja enemmän. Luulin että tulossa olisi alamäki klisehelvettiin, mutta eipä kai sitten. :)
Minä menen ostamaan tuon levyn ja kerron sitten enemmän. Levyä vielä kuulematta uskallan sanoa, että taitaapi olla vuoden parhaimmistoa. Henk.koht. uskon enemmän Moonsorrowin Kivenkantajaan. :)
Voimaa ja kunniaa!

-Ys

nox
9.1.2003, 13:45:13
Hirveän hehkutuksen seurauksena tuon uuden levyn ostin. Se on....aivan samanlainen kuin Follow the reaperikin. Todella samankaltainen. Kappaleet ovat kyllä paljon raaempia ja tylympiä eikä niitä sellaisia hirveitä, iloisia syntikka-pilipali-riffejä ole koko ajan pinnalla. Ihan hyvä levy mutta odotin vielä enemmän. Kun en mikään Bodom-fani ole niin tuskin tältä levyltä voin enemäpää vaatiakaan. Ehkä levy aukenee mitä enemmän kuuntelee. Valtavan hienot kansikuvakokonaisuudet on.

Necroth
9.1.2003, 14:36:33
Children of Bodom on kyllä aivan huippu bändi, vaikka en olekkaan sitä vielä paljoa kuunnellut . Mutta se vähäinenkin on ollut positiivista. Olen harkinnut sen levyn ostamista mutta ei ole ollut vielä rahaa...olisiko teillä neuvoa mikä levy olisi hyvä? (teidän mielestänne)

Melinda
10.1.2003, 13:12:41
Originally posted by yksisiipi

Vielä en ole kuullut sekuntiakaan uutta Bodomia, mutta toisin kuin odotin, Hate Crew Deathroll vaikuttaa hyvinkin ostettavalta levyltä. Kaikki ne huikeat arviot joita olen lukenut, vakuuttavat vain enemmän ja enemmän. Luulin että tulossa olisi alamäki klisehelvettiin, mutta eipä kai sitten. :)
Minä menen ostamaan tuon levyn ja kerron sitten enemmän. Levyä vielä kuulematta uskallan sanoa, että taitaapi olla vuoden parhaimmistoa. Henk.koht. uskon enemmän Moonsorrowin Kivenkantajaan. :)
Voimaa ja kunniaa!

-Ys
Se levy ihan täyden 10 arvonen kun nyt olen kuunnellut sitä aika paljon viime aikoina.
Sä, joka sanoit irc:ssä [oliks se Akiman/Death?]niin olit ihan oikeessa ne biisit kuulostaa joka kuuntelu kerralla aina vaan paremmalta.
Ja niihin kaikkiin oon tavallaan tottunut jo, joten hopi hopi yksisiipi ostamaan vaan, et tule pettymään tähän levyyn!
:)

Rude
16.1.2003, 16:14:07
Kävin itse juuri ostamassa Bodomin uusimman, ja on ihan (tekisi mieli kirota) äärimmäisen hyvä. Kyllä nuo äijät osaa hommansa, en ainakaan mitään edellisten levyjen toistoa huomaa kuin parissa biisissä, jotka ovat vain hetkellisiä.
Mitään huomautettavaa en löydä kyllä, mainiota mainiota :)

RBelmont
16.1.2003, 17:21:03
Kuunneltuani reilun viikon Bodomin uusinta tuotosta, olen valmis antamaan oman mielipiteeni.

No, se on ihan kiva.

Ja nyt hieman tarkemmin. Ensimmäisellä kuuntelukerralla levy ei auennut ollenkaan. Kaikki kappaleet kuulosti keskinkertaiselta. Kuuntelin. Kun oli kuunnellut levyn n. 14 kertaa läpi, niin alkoi jo upottamaan. Needle 24/7 ja Hate Crew Deathroll olivat samperin hyviä kipaleita, Sixpounder kuulosti sitävastoin paskalta. Se, miksi sixpounder kuulosti paskalta johtui varmaankin sen erilaisuudesta. "Six Six Six" lausahdus oli perkeleen ärsyttävä. Nu-metal+Everytime I Die.

Nyt, kun olen kuunnellut levyn 20 kertaa läpi, niin Triple Corpse Hammerblow sekä Chokehold ovat "lempikappaleita". TCH:ssa on kauniit melodiat sekä mukava "kuljetus". Chokehold avautui juuri tänään kertosäkeen voimalla.

Levyn kansitaide on hienoa. Punainen väri oli pettymys. Olisivat vain laittaneet keltaisen värin.

Itselläni on "kopiosuojattu" levy. Hyvin nuo biisit näyttää kovolle irtaantuvan. En saanut niiden musiikkivideosta mitään irti modeemilla.

Melinda
27.1.2003, 16:14:34
Noniih children of bodom fanit(mut mukaanlukien!!)kaikki katsomaan moontv:n 667 sekunttia ohjelman hienoa haastattelua cob..eli haastateltavana on Alexi Laiho ja Alexander Kuoppala..Mielestäni aivan mainio haastis..
Esitysajat: Ma klo.23.15 Ti Klo:21.00 Ke klo:22.15!!
Myös uusin Sue-lehden mukana tulee mukava haastis Bodomista yms esim. Cradle Of Filtistä,Kamelotista ja Stratovariuksesta :)

Vivi_Ornitier
29.1.2003, 15:10:32
No tähän ketjuun on pakko vastata suurena bodom fanina et mun mielestä bodomin uusin hate crew deathroll levy on niistä paras. siinä ei ole yhtään huonoa taikka keskinkertaista kappaletta kaikki on loistavia. paras kappale siltä levyltä on angel`s dont kill, ja melkee yhtä hyvä on se hate crew deathroll.
Ja sit bodomin paras kappale no sitä on kyllä vaikee sanoo meinaa niitä on niin monta tasavertasta. No parhaimpia Touch the angel of death, Deadnight warrior, Lake Bodom, Bed of racors, Downfall, Bodom after midnight, Angels Don't Kill, Triple Corpse Hammerblow ja Hate Crew Deathroll. Sit bodomin paras coveri on ylivoimasesti Somebody put something in my drink.
Sit ois vielä yks kysymys kuinka monella on bodomin kaikki levyt aitona. Tohon lasketaan Kokonaiset levyt sekä tokio warhearts live levy.
Pakko tunnustaa mut itellä ei oo tota live levyy aitona.

Rude
3.2.2003, 10:17:57
Minulla on Bodomin kaikki levyt, mukaanlukien Tokion Warhearts live:n ENSIPAINOS! :)
Löysin kyseisen aarteen Unkarista pari kolme vuotta sitten leirikoulumatkalla, ja ostin samantien. Eikä edes maksanut paljoa, noin 80mk siihen aikaan Suomen rahassa.
Bändin ensimmäinen levykin on kyllä ollut jo 2 vuotta lainassa tutulla, voisi harkita jo palauttamisen ehdottamista hänelle :)
Singlejä tosin ei ole kuin yksi, You're better off dead.

skaven
3.2.2003, 17:19:52
Onhan CoBia kuunneltu. Uutta Hate Crew Deathrollia olen aika paljon kuullut. Mielestäni vain musan ei pitäisi kulkea näin nopeata, jos laulu on tämmöinen.. Tämä on taas minun mielipide. Jotkut kappaleet on hyviä, jotkut ei. Piste minun osuudelta. :P

Necroth
5.2.2003, 19:02:50
Alkujaan kirjoittanut örri
Onhan CoBia kuunneltu. Uutta Hate Crew Deathrollia olen aika paljon kuullut. Mielestäni vain musan ei pitäisi kulkea näin nopeata, jos laulu on tämmöinen.. Tämä on taas minun mielipide. Jotkut kappaleet on hyviä, jotkut ei. Piste minun osuudelta. :P
Jos olet kuullut pelkkän Hatecrew death roll levyy ni voi olla että sait väärän kuvan bändistä. Minun mielestäni sillä levyllä ei ole kuin pari hyvää biisiä. Melkein ainut hyvä: Needled 24/7. Kokonaisuudessaan Bodom on kyllä saakelin hjyväää!!

Oktobotti
5.2.2003, 19:16:17
Ihan hyväähän musiikkia herrat osaavat vääntää, mitä nyt minä olen päässyt kuulemaan. Nopeaa mättöä usean kitarasooloilun kera varustettuna. Rumpalikin tekee täyden suorituksen, ja herran suonissa tuntuu kiertävän erittäin huolestuttava määrä adrenaliinia.

Valitettavasti sitten Alexi Laihon suoritus menee ainakin meikäläiseltä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Uudemmassa tuotannossa sanoista saa edellistä huonommin selvää, ja pari kertaa ulistaan jo nuotin vierestä. Sanoituspuolikin on aika köyhää laatua, ja jokaisen kuulemani kipaleen sanallinen sisältö koostuu lähinnä mahtipontisesta uhoamisesta sekä maailman kiroamisesta, jota on kuultu jo montaa kertaa ennemminkin.

Kaikesta huolimatta uunituore lätty liittynee hyllyyni piakkoin.

Yose
3.6.2003, 14:55:03
Kyllä Cob on pahuksen hyvä bändi, ja sitä on tullut kuunneltua enemmän ja vähemmän. Mielestäni uusi levy on ehdottomasti paras, varsinkin You're better of dead kipale on loistava biisi. Alexi "wildchild" Laiho on oikeasti yksi euroopan parhaista kitaristeista, ja maailman kuudenneksi nopein, joten ei ihme, että pientä tilutusta levyiltä löytyy, joskaan sitä ei mielestäni ole yhtään liikaa, muttei liian vähääkään, itseasiassa ihan sama, musa on hyvää, mutta on kiva myös saada nauttia jonkun soittotaidoista siinä kun Alexi tiluttaa.

Doga
3.6.2003, 15:37:35
Cob on aivan loistava bändi. Itse olen kuunnellut melkein kaikki levyt läpi, mutta olen kuitenkin muiden tapaan sitä mieltä, että Something Wild ja Hatebreeder ovat ne parhaat levyt. Eikä tuo ennen nimen vaihtoa tehty demo tai demot ole yhtään hassumpia.

Ja nyt asiaan.
Eli Bodomin uusin levy on aika tylsä ja tasapaksu. Ehkä ainoa hyvä kipale on tuo "Angels don't kill", joka muistuttaa aika paljon kahta ensimmäistä levyä. Tosin Laihon ääni ei kuulosta mitenkään samalta kuin muilla raidoilla vaan hiukan liian selvältä ja hiljaiselta myös tempo on ehkä hiukan liian hidas. Ja mitä kanteen tulee niin en kyllä itse siitä innostunut.

edit:\piste i:n päälle
edit2:\tekstin sisältö virheellinen

Jeth
3.6.2003, 16:11:04
oolrait... sain kuulla Children of Bodomista n. 1 kuukausi sitten kaveriltani kun hänellä oli CD täynnä sen Mp3:sia ja hän käski kuunnella pari biisiä, niin kuuntelin ja innostuin Downfall:iin mutta muut eivät oikein mene läpi.

Locke Cole
3.6.2003, 17:30:11
Alkujaan kirjoittanut Auronrulez
. Alexi "wildchild" Laiho on oikeasti yksi euroopan parhaista kitaristeista, ja maailman kuudenneksi nopein, joten ei ihme, että pientä tilutusta levyiltä löytyy,
Nyt menee off-topikiksi, mutta oli pakko kommentoida:
Kuka pitää listaa maailman nopeimmista kitaristeista? :P

Yose
3.6.2003, 17:58:19
Nyt menee off-topikiksi, mutta oli pakko kommentoida:
Kuka pitää listaa maailman nopeimmista kitaristeista? En todellakaan tiedä kuka pitää listaa maailman nopeimmista kitaristeista, varmaan joku jolla ei ole muutakaan tekemistä. Kuulin tuon laiho-jutun kaveriltani, joka taas oli lukenut sen lehdestä.

yksisiipi
4.6.2003, 9:51:28
Originally posted by Lord Angsaar
Olen kuullut pari Bodomin kappaletta ja vaikka pidän Heavy Metallista niin huomasin että CoB on vain halpa kopio esim. Bal-Sagothista...
Eli en oikein välitä Children of Bodomista.

Tätä on pakko kommentoida. Voihan olla, että et Bodomista pidä, mutta Bodomilla ja Bal-Sagothilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kyllähän molemmat yhtyeet soittavat melodista deathia, mutta se onkin ainut yhteinen piirre. Kitarantiluttelukin toimii kumpaisellakin hieman eritavalla.

Sainkin tässä lainaan Follow The Reaperin, ja tällä kertaa se iski kovemmin kuin aiemmin. Se on helvetin raskas ja melodiaa löytyy. Saatan ostaa itsekin sen ja uutukaisen, jota myöskin sain hieman kuulla Bodomien keikalla ja pätkiä levyltä. Aika raskasta ja nopeaa paukutusta. Eivätkös Bodomin pojat itse sanoneet heidän musiikkinsa olevan punkkia? :)

Neox
7.6.2003, 22:35:06
Bodomi ja kaikki muu melodeath on mielestäni parasta musaa ja mulla onkin kaikki bodomin levyt. Lempibiisejäni ovat Follow the reaper, Warheart ja Towards dead end.

Se uusin Better of dead sinkku oli mun mielestä aika laimea.
Mikä tahansa muu kipale Hate Crew Deathroll levyltä olis ehkä ollut parempi.

YoYo~Yoda
9.6.2003, 15:44:04
Noo Todella hyvä Metalli Bändi ei muuta voi sanoa.
Mutta minua ärsyttää muutama juttu. Monen kappaleen alussa mr.Wild child sanoo Yo... Lets go tai Murr murr :D se harmittaa aina välillä että ollaan taas menossa . Sitten TURHA kiroilu. "Ei sitä F***:ia ny olis tarvinnu kesken kitara soolon sanoo."

Miu lemppari on Towards dead end. Kuvastaa mun maailman käsitystä.

Raika
18.6.2003, 17:29:20
Se kitaristi/laulaja on Alexi Laiho joka on munstakin pirun hyvä ja nii söpö!*wirn* :)

Laiho on siitä hassu laulaja, että ilman sanavihkoa en jonkun aikaa sitten saanut hänen laulustaan sanaakaan selvää. Tämä johtuu varmaan osakseen minun juuri siirtymisestä "raskaamman" metallin kuunteluun (kiitos Kreifille, joka Abyssosta meni minulle sendaamaan). Nyt alan jo saamaan sanoista jotain selvää, mutta aikaisemmin CoB on ollut minulle pelkkää suht hienoa kitaran soittoa ja epämääräiset murinat ja rähinät päälle.

Children of Decadence iski jotenkin minuun. Samoin Everytime I Die ja Towards Dead End. Nämä nyt jäivät päällimmäisenä mieleen. En ole kuullut oikeastaan yhtään varsinaisesti huonoa biisiä CoB:ilta, eli kaikkia pystyn kyllä kuuntelemaan.

Suicider
18.6.2003, 21:49:05
Kyllä Bodomia kuuntelee, mutta mulle on jotenkin jäänyt tunne, että täyttä massa tavaraa. En sitten tiedä. En omista yhtään levyä, mutta olen kyllä kuullut jonkin verran kavereilla. Joitain biisejä voi sanoa todella loistaviksi, mutta muuten hukkuu musta hieman massaan.

vegeta
28.3.2004, 22:39:59
Hyvä bändi omistan tosin vaan uusimman levyn ja sitten noita jotain ämppäreitä. Ei mikään maailman paras bändi, mutta ei myöskään mikään huono ja uusin levykin on aika hemmetin hyvä ja tietysti bodomin koveri kipalee. Parhaat kappalleet: Needled 24/7 ja Shot In The Dark.

Riku
29.3.2004, 7:28:11
Nähdäkseni ei kerrottu, mistä kyseinen bändi on nimensä saanut? 5.6.1960 Bodom-järven rannalla murhattiin verisesti 3 nuorta ihmistä sekä haavoitettiin vakavasti yhtä. Täältä (http://www.icon.fi/~art3/waldemar/kolmoismurha.htm) löytyy lisää juttua. Okei, tyhmä juttu kun jokainen varmasti tiesi ennaaltaan :eh: Eli bändistä itse, en ole musiikkia paljon kuunnellut, mutta se vähäinenkin on kuullostanut aika hyvältä.

Desmont
29.3.2004, 15:30:51
CoB on kyllä kelpo bändi.

Aloitin kuuntelemisen joskus Follow the reaperin aikoihin. Hohoo jopa ensimmäiset kitara melodiat olivat bodomia mitä kitaralla opettelin. Tämä bändi oli oikeastaan ensimmäisiä nopeita metal bändejä mitä olin koskaan kuullut. No mikäs siinä kun punkkia oli aikasemmin kuullut ja thrash on aika punkahtavaa...

No nyt sitten on yhtä vaille kaikki levyt (Hatebreed?) Ja se uusin albumi on helvetin hyvä! Varsinkin raskas värssy Angels dont kill on perkeleen kova (kiitos helvetin hyvän keikan irtosi seuraavalla viikolla levy mukaan kaupasta), uskomattomat riffit... Mutta melkein kaikki biisit ovat hyviä, en rupea erottelemaan hyviä sieltä sun täältä.

Pari kertaa on tuokin nähty livenä (Lutakko ja Tuska2003) Ja kumpikin oli ihan helvetin hyviä. Bodom osaa hyvin nuo livet ei voi muuta sanoa, lavalla tapahtuu jotain eikä ole semmoista seisoskelua.

Toivottavasti bändi pysyy vielä kasassa ja tekee monta levyä. On se vaan kova bändi...

David A. Mage
29.3.2004, 15:49:13
Sanotaanpa nyt vaikka, että vaikka musiikki on sinällään ihan kivaa, ei oikein nappaa se lyriikkojenkin sekaan tiputettu kuuluisa äf-kirjaimella alkava sana. Tokyo Warheartsissakin bändin esittäytyessä on pakko karjaista "We're Children of Bodom from fscking Finlääänd!".

Ja viikonlopulla kun löysin tv-lehden takaa buumi.netin top 10 jnppp. soittoäänilistan, havaitsin varsin ironiseksi ihmisten pitävän kännyköissään CoB:n Hate Me:tä. Kiva virittäytyä tulevaan puheluun kun kännykkäkin vihaa... :D

(Ja editoin tähän jotain asiaakin, kunhan vain ensin kuuntelen ne levyt pari kertaa läpi sitten jossain vaiheessa lähiaikoina...)

Edit:// Okei, ei tämä kai lähiaika ole. Joka tapauksessa kaikki ne äf-sanat ärsyttävät. Tekninen puoli oikein kohdallaan, mutta jokin vaan ei iske.

Ben
29.3.2004, 16:45:32
Tämäntyylinen musa ei aivan kolahda minuun, mutta kyllä kundit ovat tehneet loistavan coverin Bill Idolin hitistä "Rebel Yell". Muuten en ole tähän bändiin tutustunutkaan tämän pidemmälle enkä varmasti aiokkaan, syystä että... No lukekaa postauksen kuusi ekaa sanaa.

Cele
29.3.2004, 16:52:21
Ei mikään paras bändi, liian moni kappale toistaa itseään ja muutenkin aika tylsän kuulloista räikettä. I don't like..^^
Muutamat kappaleet tietenkin erottuvat, mutta nimiä en muista kun siskon levyjä ovat ja se varjelee niitä kun lapsiaan.

Dimmy
29.3.2004, 17:26:56
Ostin Something wildin kun se tuli ulos ja siitä kauheasti silloin kohuttiin. En tykännyt. Myin pois.

Olen kuullut kaikki muutkin CoB:n levyt. En tykännyt. Enkä siis ostanut.

Näin bändin livenä Somniumin muistokonsertissa. En tykännyt. Tuska 2003:ssa lähdin Bodomin aloittaessa pois.

Desmont
29.3.2004, 19:44:20
missasit hyvän keikan! :D
no ei vaan, jos ei tykkää niin ei sitä väkisin paskaa kannata niellä.
Mutta itse Tuska keikka oli loistava, itse olin eturivissä... :huh:
Ja mielestäni ekalla albumilla on paskat soundit kun alkaa miettimään.

Davidson
7.4.2004, 15:42:02
Children of Bodom on kelpo bändi. Kitaramelodiat ja soolot on huikeita ja meininki on hyvää, joidenka lisäksi Laihon lauluakin ihan hyvin pystyy kuuntelemaan, kun yleensä tämän tyyliset laulajat vetää itselle ne musiikin kannalta tärkeät vokaalit persiilleen. Bändin diskografia on laatua täynnä, ainoastaan eka lätty on keskinkertainen tekele. Eniten on tullut kuunneltua varmaan Hate Crew Deathrollia ja Tokyo Warheartsia ja biiseistä taas Silent Night, Bodom Nightia.

Leviathan
8.4.2004, 5:51:27
Olen kuullut heidän kaikki aikaisemmat levynsä, tätä uusinta en ole, harmi. Ja itse omistan Follow the Reapirin. Vaan pakko sanoa että ensimmäinen asia johon kiinnitin huomiota oli Laihon tilulilut, ai että se osaa soittaa.
Mutta siis oikein hyvää musiikkia, ei ole valittamista. Varsinkin Laihon tilulilut ovat mahtavia.
Parhaita biisejä on: Hate me, Touch like angel of Death ja Downfall.

Vaikka ei tuo Touch like angel of Death biisi silleen ole mikään kovin erikoinen/hyvä, mutta kun se oli ensimmäinen biisi jonka heiltä kuulin.
Livenä olisi hauska joskus nähdä, mutta mikäli eivät tule Tuskaan eivätkä Ilosaareen kesällä niin en ainakaan ennen talvea tule heitä näkemään.

Jonitzu
22.7.2004, 9:21:29
Kyllä Bodom on ehdottomasti omia suosikkejani...Alexi Laiho on aika ''oudon''näköinen koska hän on aina vihaisen näköinen olette varmaan huomanneet saman!Iselleni on hertynyt kaikki bodomin albumit ja vielä kaikki sinkut tilaan :P jos ette ole kuullut bodomin laulavan suomeksi niin siinä biisi:::Children of bodom-latomeri :eh: klamydian alkuperäisätä musaa :D

Ehdottomasti parhaimpia kappaleita ovat esim.Cob,Needled 24\7,Lake bodom,Follow the reaper jne.(omasta mielestä jokainen kappale on kuunneltavia) ;)

Nalis Aren
22.7.2004, 10:18:31
Tulihan bodomia joskus parisen vuotta sitten kuunneltua ja koneelta löytyykin koko tuotanto... Nykyään pari ulkomaista bändiä vain sivuutti loistavalla soitolla/laululla ettei bodom voinut niille mitään... Niinpä bodomin kuuntelu jäi taakse... Nyt sitä on taas tullut kuunneltua needledia koska pikkuveli (9 vuotias) innostui kyseisestä artistista eikai se turha bändi ole muttei enää minuun makuun

Muutenkin levyt ovat joteknin huonolaatuisia mielestäni tai ainakin kun niitä nyt tuossa kelasin niin ihme rätinää ja rutinaa...

ihme kommentteja tulee taas munki suusta mut samap tuo ^ ^

M1green1
22.7.2004, 12:56:32
Ensimmäisellä kerralla, kun kuulin kyseistä bändä, niin en aluksi oikein pitänyt laulajan laulu tyylistä, mutta lopulta siihen tottui. Ei voi kyllä muuta sanoa, kun että Aleksi laiho roks. Kyllä on aivan uskomaton kitaristi, yksi suomen parhaimpia, varmaankin paras. Rumpalikin on todella taitava. Mut joo, Cob:lla on hyviä biisejä, varsinkin parhaat kappaleet löytyvät mielestäni Hate Crew Deathrollilta ja Hatebreederiltä.

Lempibiisit: You're Better Off Dead ja Warheart

//: typo

//: Hirveetä tekstiä. Yksi huonoimmista posteista mitä oon koskaan kirjoitellut. :eh:

Mirror Of Madness
22.7.2004, 13:58:58
Ensimmäisen kerran kuulin bändistä, kun Downfallin musiikkivideo oli Jyrkissä =) . Isoveli kuunteli Hatebreederiä ja pakosti minäkin sain siitä osuuteni. En kyllä silloin pitänyt kovinkaan tästä, mutta kyllähän sitä kuunteli. Vasta vähän myöhemmin kiinnostukseni heräsi kunnolla. Nykyään C.O.B on suosikkibändejäni (mutta siltikään en omista yhtään levyä :D ). Paras levy on ehdottomasti Hatebreeder. Pitäisi kai harkita niiden levyjen ostamista. Bodomista on minun mielestäni alkanut kehittymään massateinimetallibändi, mikä ei ole minusta ollenkaan hyvä juttu. Mutta se ei minua haittaa.

Vodoun
22.7.2004, 15:36:07
Minulla on pitkään ollut paha asennevamma Bodomeihin. Ajattelin aina, että Laiho on itseään täynnä oleva paskapää.. En siis tykännyt musiikistakaan.. Noh, mieshän onkin ihan letkeä veikko, mutta silti musiikki ei oikein nappaa. Tosiaan ärsyttää tuo jatkuva fuck:in hokeminen.. (tai no jatkuva ja jatkuva, mutta riittävä minulle)..
Tämän tyylinen musiikki ei muutenkaan iske. Tiluttelu sucks. Nyt ihan puolueettomasti ja rehellisesti voin sanoa, että kyllä ne Northerin pojat vientää parempaa heviä tällä saralla. Joskus näin Bodomit livenä Provinssissa ja sitä "iloa" kestin noin 5 min. Kuuli ja näki yhden biisin, näki ne kaikki. Vaikka aika huumoripitoiset välispiikit kyllä, täytyy myöntää: "Meitä vituttaa nyt ihan vitusti, vituttaaks teitä?!?" yleisö: "joooooooooo!"
Vaikka ei sen puoleen, niinkuin Alluska itse sanoi:"humöörillähän tämä menee koko touhu.."

heliii~
9.8.2004, 12:48:25
mä en oo kuullu laihon suusta ku jtn kaks kertaa ton "fuck":n.. ehkä mä en oo sit kuunnellu tarpeks :lovetus: :ooh: :shy: laiho on aivan huippu kitaran kanssa. :shy: kyllä siltä laulaminenkin sujuu muutamassa piisissä.. mm. repent on aivan ihana piisi. muita aivan ihanii piisejä bodomilt o:
children of bodom, repent, intro(tokyo warhearts), rebel yell, children of decadence, follow the reaper, the trooper(iron maiden cover), the final countdown(europe cover), Taste of My Scythe, downfall, lake bodom, touch like angel of death, in the shadows, silent night,bodom night.. siin oli ny muutama aivan best piisi.. noi ei oo silti missää järkässä.
TOP 5: :P
1. touch like angel of death
2. lake bodom
3. silent night, bodom night
4. repent
5. taste of my scythe

Evil Zack
9.8.2004, 12:57:36
Ensimmäisiä metalli bändejä joista kuulin. Innostuin siitä tuolloin, muttei se enää niin hyvältä maistu kuin ennen. Paras biisi: Latomeri (Klamydia cover). CoB:in avulla kuitenkin tutustuin useisiin uusiin bändeihin, joista en luultavasti muuten olisi kuullutkaan.

Kyllähän se Laiho on todella hyvä kitaristi, mutta parempiakin löytyy...

Nyt ihan puolueettomasti ja rehellisesti voin sanoa, että kyllä ne Northerin pojat vientää parempaa heviä tällä saralla.
Samaa mieltä, Lindroosin örinästä sentään saa sanoistakin selvää.

Froze
9.8.2004, 14:02:48
muita aivan ihanii piisejä bodomilt o:
children of bodom, repent, intro(tokyo warhearts), rebel yell, children of decadence, follow the reaper, the trooper(iron maiden cover), the final countdown(europe cover)

Ihan ensinnäkin mainitsen sellaisesta asiasta että Repent, The Trooper coveri ja Final Countdown coveri eivät ole Bodomin biisejä vaikka yleisesti monet jotka netistä imuttavat bändin biisejä niin luulevat :prkl: . Syystä että niissä esittäjä on merkitty Bodomiksi vaikka niin ei ole. Repent, joka löytyy Bodomien ekalta sinkulta kakkosraitana on Cryhavocin biisi, ei siis COB:n soittama. COB ei ole koskaan tehnyt coveria The Trooperista vaan kyseinen coveri on oikeasti Sentencedin. Eivätkä myöskään ole tehneet coveria Final Countdownista vaan olet ladannut joko Northerin tai Dispatchedin coverin siitä biisistä. Joten valitettavasti Laiho ei ole se Repentin ihana laulaja :P Mutta tätä samaa asiaa on tullut jauhettua ties kuinka monia kertoja, joten toivottavasti täällä siitä ei enää tarvitse muistuttaa :)

Vodoun
9.8.2004, 14:44:03
Samaa mieltä, Lindroosin örinästä sentään saa sanoistakin selvää.

Paitti sillon kun se ei näe lukea niitä lunttilappuja. *virns*

gorchalas
10.8.2004, 14:18:05
juu, onhan tätä bändiä tullut kuunneltua jo nelisen vuotta vai enemmän, mut kuitenkin mua ei haittaa se kaikki "jaujau" ja "fuck" sanojen käyttö. nykyään en pahemmin kuuntele, mutta aina silloin tällöin. kaikki albumit löytyy ja paras biisi on black widow tai downfall

vegeta
13.8.2004, 23:47:50
mut kuitenkin mua ei haittaa se kaikki "jaujau" ja "fuck" sanojen käyttö.

Minusta tuo "JAU!":n huutelu sopii juuri bodomille, se kuulostaa hienolta, kun Laiho rääkyy joka kappaleessa "JAU!JAU!" ja siitä on tullut Laihon tavaramerkki. Minä en ole edes Laihon kuullut fuckkia huutelevan =)

Two winged angel
14.8.2004, 11:00:19
Siis tämä bändi on jotain aivan uskomattoman hyvää. Rakastan.
Siinä on kauheasti tunnearvoisia biisejä minulle, koska se oli oikeastaan eka "kunnon" raskaampi bändi jota kuuntelin. Outoa on lisäksi se että se on alkuaikojeni ainut bändi josta yhä kunnolla tykkäilen ja fanitan fanaattisesti.

Oikeastaan en antaisi miinusta tälle bändille mistään, mutta saatan olla varsin sokeakin tässä asiassa. Joitain häiritsevät Laihon hyvin persoonalliset "jau jau" huudot ja "fuck" sanan tiuhaan hokeminen, mutta minusta ne ovat kaiketi sitä mikä tekee Bodomista Bodomin ja erottaa sen massasta, joskin fuck sanan suomen ja englannin kielellä hokeminen ei osoita kauheasti verbaalista lahjakkuutta, löytyyhän niitä muitakin kirosanoja, vai?

Ja sitten, huomasin että monet ovat sitä mieltä että Norther on "parempaa" tällä rintamalla. Eikä ole. Monastikin on sanottu että Norther kuullostaa Bodomilta (ilman jua jau huutoja) eikä päin vastoin eli Bodom kuullostaa Northerilta. Minusta se sanoo jo aika paljon asiasta. Nykyisestä Northerin tilasta on tosin annettava plussaa, pojat ovat löytäneet omaa tyyliään.

Bodomin levyjä en oikeastaan haluaisi alkaa laittamaan mihinkään paremmuus järjestykseen, koska ne ovat loppujen lopuksi tosi erllaisia ja ainutlaatuisia. Jokaisessa on hyvää ja huonoa. Oma suosikkini tosin on Follow the reaper tai Hate crew deathroll tai...(eikä pitänyt laittaa järjestykseen...) Onhan ne kaikki kotiin kertyny, sinkkuja ei mutta saahan nekin jos haluaa.

Suosikki kappaleeni on Every time I die. Tiedä häntä miksi, siinä on sitä jotain.

Onhan Laiho tosiaan valtavan taitava kitaristi. Suomen paras. Joskin maailmalla vasta yhdeksäskymmeneskuudes mutta sitä en oikeasti halua uskoa. Oikeasti se on melkein maailman paras...Ja persoonaalinen laulu. Ja kyllähän sekin aika paljon sanoo että mies tekee itse sanotukset (melkein kaikki) ja ne ovat hyviä.

Ja sitten lopuksi Laihoko oudon näköinen?! Never! Hänhän on ihan TÄYDELLINEN.

Necrofobia
14.8.2004, 18:34:51
En ole ikinä kiinnostunut Bodomista, se on juuri sellainen perus teinibändi joten ei kiitos. Ensinnäkin Laiho on aika ärsyttävä tyyppi ainakin live soitoista päätellen kuten esin Tuskassa. Bodomin musa, no ei mitenkään hyvää. Jotain metallia, en viitsi tarkemmin luokitella mutta mustaa ei ainakaan. Musiikki on myös aika naurettavaa tai siis hauskaa, he yrittävät oikeen kovasti olla jotakin suurta mutta epäonnistuvat siinä pahasti. Tai sitten tekevät musaa huumori mielessä. En sano huonoksi mutta en pidäkään.

Phaga
3.9.2004, 15:44:12
En pidä juuri yhtään. Kuuntelin kyllä ennen paljonkin, mutta olen huomannut, että paskaa kappaletta ei pelasta se, että sitä kitaraa tilutetaan mahdollisimman teknisesti ja nopeasti joka välissä. Menee jo yli. Jotkuthan siitä voivat silti pitää :). Minuahan on kerennyt alkaa jo vituttamaan tämä uusi "power metal with harsh vocals" (Cob, Norther, Imperanon yms.) villitys suunnattomasti. Joka kulmakunnan amis tietystii popittaa pimppicorollassaan Northeria Bassboostboobs-biisien välissä aivan kivuttomasti - no loppujen lopuksi sama kai tuo minulle on.

tahvogirl~88
6.10.2004, 13:39:50
Children of Bodom on helevetin hyvä bändi.. henkilökohtaisia suosikkejani ovat "Silent night, bodom night" ja "Towards dead end".
Levyistä en niinkään osaa sanoa parasta, koska miä olen väsännyt itelleni vaan kokoelmia, eli helmeimmät biisit levylle, ja sillä hyvä. Myös COB:in coverit ovat todella hyviä.. Esim. "Aces High" (Iron Maiden), "The Final Countdown" (Europe) ja "Rebel Yell" (Billy Idol).

Oikein kunnon heavy-mättöö!!

Davidson
6.10.2004, 14:41:37
Myös COB:in coverit ovat todella hyviä.. Esim. "Aces High" (Iron Maiden), "The Final Countdown" (Europe) ja "Rebel Yell" (Billy Idol).

Aces High on Bodomin coveri, mutta Final countdown on ainakin Northerin coveri. Bändien soundissa on kyllä aika paljon samaa, joten en ole yllättynyt, jos nämä kaksi bändiä sekottaa keskenään.

Bodomilta meinaan ostaa muuten tässä kuussa tulevan Trashed, Lost And Strungout -EP:n. En ostanut elokuussa julkaistua kyseisen biisin ympärille kyhättyä sinkkua, koska ei ole mitään järkee ostaa huonompaa versiota jostain hyvän bändin tuotteesta, jos saatavilla on parempikin versio siitä. En ole sentään niin keräilijä, että kaikki mahdolliset versiot pitäisi saada. Joten kaksi kuukautta tässä ollaan odoteltu jo lokakuuta... =/

// jotkut vain aina ymmärtää väärin...

Northerilla on kyllä aivan oma The Final Countdown -coverinsa. Sitä ei pidä sekoittaa siihen, jota sharetetaan Bodomin nimellä. En sitten ole varma, onko sekään Bodomin aito oma.

Siis...en sanonut, että Bodomilla olisi oma Final Countdown-coverinsa. Sanoin vain, että molemmat bändit kuulostavat aika paljon samalta, joten jos on netistä ladannut tämän coverin, saattaa joku asiaan perehtymätön luulla tätä kyseistä biisiä Bodomin coveriksi, kun sillä nimellä varmasti sitä siellä netissä aika varmasti paljon mainostetaan. Ja saattaahan se Final Countdown olla jonkun muunkin cover. Norther ei ole varmasti ainut sen biisin coveroinut bändi.

memo
9.10.2004, 11:09:32
Aces High on Bodomin coveri, mutta Final countdown on ainakin Northerin coveri. Bändien soundissa on kyllä aika paljon samaa, joten en ole yllättynyt, jos nämä kaksi bändiä sekottaa keskenään.
Northerilla on kyllä aivan oma The Final Countdown -coverinsa. Sitä ei pidä sekoittaa siihen, jota sharetetaan Bodomin nimellä. En sitten ole varma, onko sekään Bodomin aito oma.

Ja onhan se CoB ihan kuunneltavaa musiikkia. Hieman "puuduttavaa" vain. Ei sitä paljoa jakso kuunnella. Ainakaan kerrallaan. On se aina välistä ihan kohtalainen. Kyllähän se Alexi Laiho ihan hyvin sillä luutulla vetelee, mutta eipä tuo kuitenkaan mikään maailman paras vielä ole. (Symphony X:n kitaristi Michael Romeo nyt ainakin on parempi. Kuunnelkaa vain SX:n biisi Sea of Lies, niin näette. Ja mahdollisuuksien mukaan katsokaa siitä vielä video. Ihme asennosta soittaa soolon. =)) Muutama hyvä biisi Bodomilta löytyy: Children of Bodom; Hate Me!; Silent Night, Bodom Night; Lake Bodom; Bodom Beach Terror; Taste of My Scythe; Somebody Put Something In My Drink (Ramones cover); Aces High (Iron Maiden cover); Everytime I Die; Mask of Sanity; Black Widow.

Parhaat noista ovat Hate Me! ja Children of Bodom.

Davidson
19.11.2004, 20:33:18
Jes, uusin EP Trashed, Lost & Strungout on vihdoin pitkän odotuksen jälkeen hankittu, ja täytyy sanoa, että en missään nimessä ole pettynyt: Levyllä ei ole yhtään heikkoa biisiä. Eka biisi, joka on samalla levyn nimikkobiisi, tykittää ihan kivasti. Kyseinen laulu on tyyliltään hyvin samanlaista edellisen albumin materiaalin kanssa, joten ensi albumilta ei kannata välttämättä odottaa mitään Hatebreeder-matskua. Seuraava biisi Knuckleduster on hieman hitaampi tykitys, ja diggaan tästä ehkä jopa enemmän kuin ekasta kappaleesta. Kolmas biisi ja samalla EP:n eka coveri Bed of nails räjäyttää pankin sitten kertaheitolla ja nousee heti kertalaakista lemppari Bodom-biisieni joukkoon. Levyn päättää myös sinkulta löytynyt She is beautiful -coveri, joka on levyn selvästi huonointa antia, mutta sinänsä ihan kuitenkin viihdyttävä, partyhevi-tyylinen biisi.

Loppuarvio: Bodomilta jälleen laatujulkaisu, ja suosittelen jokaiselle Bodom-diggarille, varsinkin jos Hate Crew Deathrollin tyylinen COB-musa iskee. Ja ei nyt muuta kuin odottelemaan luultavasti ensi vuonna julkaistavaa uutta levyä.

Frelial
20.11.2004, 11:50:31
En ole ikinä kiinnostunut Bodomista, se on juuri sellainen perus teinibändi joten ei kiitos. Ensinnäkin Laiho on aika ärsyttävä tyyppi ainakin live soitoista päätellen kuten esin Tuskassa. Bodomin musa, no ei mitenkään hyvää. Jotain metallia, en viitsi tarkemmin luokitella mutta mustaa ei ainakaan. Musiikki on myös aika naurettavaa tai siis hauskaa, he yrittävät oikeen kovasti olla jotakin suurta mutta epäonnistuvat siinä pahasti. Tai sitten tekevät musaa huumori mielessä. En sano huonoksi mutta en pidäkään.
perus teinibändi hmm.. :eh: no tuota noin itse olen ollut kyllä vaikka minkälaisilla black metal keikoilla ja muunki metalli genren ja kyllä voin sanoa että bodomin keikalla on varmaan suurin ikä skaala (okei kyllä metallican ja naitpissin keikalla oli vähän viellä suurempi ;) ) mutta jos vaikka otetaan bodomien keikka spinefeast 2002 tai 3 niin kyllä sanoisin että siellä oli mm suurin osa yleisöstä yli 18 vuotiaita. ja mitä tohon epäonnistumiseen tulee: 3 jenkki rundia vuoden sisään? onko se epäonnistumista? kaikkialla melkein missä ovat olleet keikalla niin ovat saaneet paremman vastaanoton ku itse headlineri, ja ketäs ne ovatkaan olleet: Dimmu Borgir, Iced Earth ja Fear Factory. Minusta se on aika hyvin ku esim eka kiertueella dimmun kans Dimmua huudettiin pois lavalta ja bodomia takas ;)
Ja mitä tähän kitaristi asiaan tulee: Ensinäki Suomessa ei olekko 3 maailmanluokan metallikitaristia: Latvala, Laiho Ja Mäenpää. Ja kuka voi sanoa että esim. Laiho on epäonnistunut? Alexi Laiho pitää omaa palstaa MAAILMAN suosituimpaan kitaralehteen guitarworldiin. http://www.guitarworld.com/lessons/2004-13-thrashcourse.html
Kyllä Latvala on kurko mutta ku ottaa huomioon että Laiho on 25 vuotias! musiikistahan jokainen voi olla sitä mieltä mitä haluaa, mutta nykyään vähän alkaa oleen sillain ku bodomi on laajentanut omaa kuuntelijakuntaansa niin nämä vanhat fanit ovat vähän sillee "miten tuollainen voi kuunnella bodomia, vittu se on kyllä ihan huono bändi!111!" mutta siis joo minä ainaki tykkään ja kun Laiholta ja Henkalta kysyttiin että tuleeko bodomiin viellä blast-beattia niin molemmat sanoivat että takuulla eli varmaan ensi levylle on luvassa ;)
Edit: ja viellä lisätään tähän Legendaarisen Zakk Wylden kommentti Laiholle kun miehet toisensa näkivät jenkki rundilla: "dude keep Rhandy alive" ja viellä imperiumin haastattelu wyldestä: http://www.imperiumi.net/int_2.php?id=353

Leech
24.11.2004, 15:48:38
Itse en edes muista miksi ostin CoB'in uusimman cd:n. Muistaakseni broidi haukkui Laihon ääntä tai jotain vastaavaa...mutta joka tapauksessa kävin HCDR sitten ostamassa. Ihastuin siihen melkein heti! CoB on ensimmäinen metal bändi, josta aloin pitämään, eikä ole vieläkään meno hiipunut. Uuden TL&S-sinkun kävin tietysti ostamassa ja sehän on täyttä rautaa. Vielä en ole Bodomia livenä nähnyt, mutta vielä on aikaa...

Suosikki kappaleina ovat Needled 24/7, Hate Me, Black Widow, Bed of Razors, Lake Bodom.

Ja täällä on näköjään NorTheR'iinkin verrattu...mielestäni CoB vie voiton 1-0, mutta ei sen enempää. :)

QuinT
16.5.2005, 22:23:21
Minulle Cob oli hämärän peitossa siihen asti kun Hate Crew Death Roll (öh vai oliko se nuin :eh: ) ilmestyi..siis silloin ilmesty myös you're better of death single joka oli ensinmäinen heidän kappale jonka kuulin.Siitä kauniista päivästä lähtien olen kyseistä bändiä kuunnellut,mutta täytyy kyllä sano että nämä uudet singlet ovat huomattavasti parempia kun edelliset,koska Alexi on kehittänyt hieman lisää laulu ääntään se on muuttunut paljo selvemmäksi joka on todella hyvä asia,koska kuten something wild levyn biisien sanoja sai katsoa "lehtiö" kädessä eihän siitä muuten selvää saanut..kaiken kaikkiaan bändi on omasta mielestä menossa parempaan suuntaan..

Necrofobia
17.5.2005, 16:15:03
TeiniX bändi vai? mielestäni enoni ei ole enää mikään teini, 20vuotta vanha tyyppi ja kuuntelee joskus aina bodomii, myös kaverini iso veli joka on 19v ei ole mielestäni enään teini iässä? Löytyy niitä aikuisia varmasti enempikin (varmasti myös kaikista musiikki genreistä ja bändeistä) mutta minusta tuntuu edelleen että suurin osa COBin fanittajista on teini-ikäisiä, sen huomaa jopa tätä ketjua lukemalla. Mutta kuten Davidson aikoinaan totesi, COB ei ole ollut teinibändi aikoinaan vaan siitä on muodostunut sellainen. Kehitykseen ovat vaikuttaneet monet tekijät mutta teinibändiksi muodostuminen on ollut väistämätöntä. Minun puolestani jokainen määritelkööt itse mikä on teiniä ja mikä ei.

Olisin toki voinut määritellä jo heti alkuperäisessä postissa että: "COB on minusta umpipaskaa ja havaintoni mukaan teinit kuuntelevat sitä paljon". :P

//

Havaintoni mukaan olet itsekkin teini-ikäinen. :) Ja...mikä oli pointtisi?

Ultima Weapon
18.5.2005, 21:05:07
CoB = Paras bändi mitä tiedän. Olen kuunnellut kyseistä bändiä jo 4 vuotta yhtään kertaa kyllästymättä. Pidän erityisesti Alexi Laihosta, hän on todella hyvä kitaristi ja laulu ääni sopii bodomin musiikkiin kuin nakki hot dogin väliin :P . Inearthed josta CoB lähti, ei ollut niin hyvä, Sähkö urut puuttuivat musiikista kokonaan ja laulu oli pelkkää örinää josta ei saanut edes yhtä sanaa selvää. CoB:n esimmäisellä levyllä oli jo urut, joka toi musiikkiin mukaa lisäystä, myöskin laulu oli jo hiukkasen parantunutta, mutta liiallista örinää vieläkin. Follow The Reaper levyllä laulu alkoi muuttua parempaan päin. Nyt uusin single joka sisältää biisin: Trashed, lost & strungout on edistynyt laulu varsinkin, jokaisesta sanasta saa hyvin selvää, ja musiikin laatu on parantunut.

Että tämmöstä mieltä olen bodomista.

singerfinger
19.5.2005, 8:52:38
oon kuunnellu bodomia something wildista asti, täytyy sanoa että on se perkeleen kova bändi. Mielenkiintoista olis kuulla se trashed, lost and strungout-ep. siitä on olemassa dvd:llä varustettu painos, siinä on jotain kännisekoilua ja pari videoo ja livevetoa.

Mielenkiinnolla jään odottamaan uutta levyä... jostain luin, että sen nimeksi tuleee are you dead yet...WTF?? toivottavasti se on levyn työnimi.. Niin muuten, kaikillehan varmaan on selvää jo tässä vaiheessa, että Alexaneder Kuoppala ei enää soita Bodomissa, vaan Roope Latvala, joka sattuu olemaan Alexin "oppi-isä". Kuunnelkaahan vanhoja STONE:n levyjä, niin huomaatte, että niistä Bodom on pöllinyt aika lailla ideoita ja riffejä... Sitä vaan mietin, että nyt kun latvala on bändissä, niin mikä on sen rooli. Sehän on ihan huippu soolokitaristi ja rytmikitaristi.. eli tullaanko latvalan sooloja kuulemaan tulevalla levyllä, vaan onko se tuleva levy edelleen The Alexi Laiho Tilulilushow? Toivottavasti Alexi antaa Roopellekin mahdollisuuden olla jotain muuta kuin rivimuusikko..

ja molemmat äijäthän soittavat myös sinergyssä... Toivottavasti bodomin ja sinergyn levyjen ilmestymisväli on yli puoli vuotta, ettei tule samankaltaisia biisejä tehtyä kumpienki levylle... Siinähän kävi niin, kun Sinergy teki To hell and back-levyn ja Bodom teki Follow the reaperin, biiseissä ja sooloissa oli joissakin kohti samankaltaisuuksia..

tämä tällä erää, jatkamme saamme kenties elää!

Aleatha
18.7.2005, 21:04:31
:D Nyt kun kerta Bodomin t-paita (muka kokoa s, pyh, paremminkin m tai l tai isompi) päällä täällä istun, niin olihan sitä pakko vilkaista, mitä tänne on kirjoiteltu.

Omasta puolestani voin sanoa, että CoB on yksi parhaista yhtyeistä (kolmantena heti Nightwishin ja Apulannan jäläkeen). Ensimmäinen kappale, jonka kuulin Bodomilta oli...hmm...'Bed Of Razors' joka on yksi parhaista Bodomin biisuista (minun mielestä).

Mutta en enempää uskalla sanoa, sillä jos yrittäisin joitain asioita sanoa täälläkin faktoina, minulle kävisi jälleen nolosti (esim. Nightwish topicissa möhlin hieman, koska luotin liikaa heidän kotisivuillansa olleeseen tietoon)

Irvy
18.7.2005, 22:28:11
Täydellinen bändi.Oma lempibändini on ehdottomasti ja kiistattomasti Children Of Bodom.kaikki kappaleet ovat hyviä,mutta jotkut toisiaan parempia.Omistan kaikki bodomin levyt aitona ja odotankin innolla syyskuuta jolloin ilmestyy uusi bodomin levy.Parhaisiin kappaleisiin kuuluu "everytime i die" , "you're better off dead" ja "hate crew deathroll".Ottaa kyllä päähän kun jotkut sanoo bodomia "teiniheviks" mutta ei se kyllä sitä oo.

Sho
13.8.2005, 15:52:55
Teiniheviä tai ei, erinomaista metallia kaikesta huolimatta. Hyvä vain, että me teinitkin diggaamme sitä. ;) Hyvällä musiikilla tuppaa olemaan suuret yleisöt. Omalla kohdallani ei ainakaan ole mitään v***n väliä mitä mielipiteitä joku huomionhaluinen päästää suustaan. Huvittaa vain, kuinka joku jaksaa kuluttaa lapsellisesti energiaansa sillä tavalla.

Tuota In Your Face -singleä on tullut kuunneltua. Ihan hyvältä vaikuttaa tuleva albumi näiden parin jo julkaistun kipaleen perusteella.

Frodo
13.8.2005, 17:35:48
Children of Bodom ei enää jaksa innostaa. Olihan se 13-vuotiaana vielä ihan kuunneltavaa, mutta sitten ennen bändin neljättä kokopitkää Bodomin kuuntelu jäi melko vähäiselle, taisin silloin kasvaa bändin musiikista ulos. Levyistä omistan Hatebreederin ja Follow the Reaperin, mutta kyseiset levyt ovat nyt jossain kaapissa pölyttymässä, eikä niiden esille kaivaminen tunnu innostavalta ajatukselta.
Kuten aikaisemmissa viesteissä onkin jo todettu, on CoBin vanavedessä syntynyt tähän tilulilu-Power Metallia-korisevilla-vokaaleilla-genreen hyvin paljon Bodomilta kuulostavia bändejä, eikä tälläisten bändien syntyminen valitettavasti ota laantuakseen.
Jostain syystä media ei tunnu ymmärtävän että bändin musiikki on Power Metallia, vaan esimerkiksi kun paskalla istuessani luin ajanvietteeksi siskon City-lehteä, oli tämä kyseinen lehti jostakin syystä tituleerannut Bodomin Black Metalliksi.

Davidson
13.8.2005, 18:06:18
Jostain syystä media ei tunnu ymmärtävän että bändin musiikki on Power Metallia, vaan esimerkiksi kun paskalla istuessani luin ajanvietteeksi siskon City-lehteä, oli tämä kyseinen lehti jostakin syystä tituleerannut Bodomin Black Metalliksi.
No genreilyt genreilyinä. Minä en ainakaan luokittelisi bändiä poweriksi, koska karskeammat vokaalit ei kuulu mielestäni powermetalliin. No joo, Celestylla olen ainakin niitä kuullut käytettävän jonkin verran, mutta niitä ei käytetäkään vakituisesti. Itse laskisin bändin enemmän tuonne melodeath-osastolle, vaikka se saattaisikin vaikuttaa liian kevyeltä siihen osastoon. Blackiksi en kyllä menisi Bodomia haukkumaan villeimmissäkään unelmissani. Mutta kuten sanoin, genreilyt genreilyinä.

Bodomilta odottelen minäkin uutta levyä kovasti tällä hetkellä. Saa nähdä, pystyykö bändi ylittämään Hate Crew Deathrollin taivaita hipovan tason.Noh, ensi kuussahan se nähdään.

Davidson
21.10.2005, 18:17:28
...ja niin nähtiinkin. Ajatuksia:

Bodom pyöräytti kieltämättä ihan kelvon lätyn, mutta jotenkin tällä kertaa tarjolla on vähän liiankin tasapäistä materiaalia - huippukipaleet voi laskea nimittäin kevyesti yhden käden sormin. Tyyliltään Are You Dead Yet? on aika suoraa jatkoa Hate Crew Deathrollille varsinkin siinä mielessä, että entisen tyylinen tiluttelu on nyt vieläkin pienemmässä roolissa kuin kahden vuoden takaisella hittilevyllä. Tämän vuotisella Bodom murjoo turpaan niin suoraviivaisesti, että kitarariffittely tuo välillä mieleen jopa Panteran, mitä en välttämättä olisi uskonut millään todeksi ennen levyn kuuntelua. Lisäksi Laiho on kehittynyt laulajana taas aavistuksen verran.

Living dead beat on tasokas avauskipale ja nimikkobiisikin jatkaa turvallisen hyvillä laduilla levyn varsinaiseen namupalaan, joka tottelee nimeä If you want peace...prepare for war. Kolmen huippubiisin jälkeen on vuorossa sitten pieni tason lasku Punch me I bleedin muodossa. Yleensähän hitaat Bodom-biisit ovat olleet mieleeni, mutta nyt teho jää jotenkin puolitiehen. Sinkkubiisi In your face pamahtaa kuuluviin viidentenä raitana, ja toimiikin ajoittain erittäin hyvin (vaikka sitä fuck-sanaa ei välttämättä tarvitsisi ihan näin paljoa toistella =) ). Next in line ja Bastards of Bodom taasen menevät tehokkaasti toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos keskinkertaisina biiseinä. Jo viime vuonna kuultu Trashed, lost & strungout on sitä vastoin edelleen hyvä kappale, ja eikä levyn päättävässä We're not gonna fallissa ole oikeastaan mitään vikaa - paitsi, että se töksähtää ikään kuin kesken.

Conclusion: Uutukainen sijoittuu Bodom-levyjen rankingissani toiseksi viimeiselle sijalle debyytin jäädessä kuitenkin vielä viimeiselle sijalle. Are You Dead Yet?, vaikka ihan toimiva kokonaisuus onkin, kaatuu liian tasaiseen matskuunsa ja kohokohtiensa vähäiseen määrään. Hate Crew Death Roll sitä vastoin jatkaa edelleen kärkipaikalla, kuten vähän ounastelinkin käyvän.

Atmis
25.10.2005, 11:07:35
Noh joo. Mainittakoon aluksi etten juuri oo CoBiin perehtyny. Muutamia biisejä oon kuullu, eikä oo juuri kolahtanut. Liekö ihmekkään kun en juuri tämmösestä rääkymis-örinä-mätöstä juuri pidä. Siinä mielessä CoB on edistyksellinen verrattuna muihin samantyylisiin mättöbändeihin, että CoBin musiikki on sangen melodista ja taidokkaampaa, kun muilla vastaavilla yleensä. Hmmm.... oon jopa yhden biisin heiltä kuulu josta oon jopa tykännyt. Se niiden Rebel Yell coveri rokkaa aika kovaa. Pidän sitä jopa melkeimpä parempana, kuin Billy Idolin alkuperäistä. Sattumoisin tämä Rebel Yell coveri kolahtaa sen takia, kun se ei oo semmostas rääkymismättöö. mitä bändin omat biisit. Siinä on vaan se taidokas soitto, josta tyksin.

Snabii
25.10.2005, 16:42:52
En tajua tuota "minä en kuuntele tuommosta teiniXheviä" -asennetta. Jos se kerran on hyvää musiikkia niin miksi siitä ei voisi pitää, vaikka sitä pelkät teinixit kuuntelevatkin. Minä olen Children Of Bodomista aina pitänyt ja olen kyllä teinistä asti sitä kuunnellutkin tosin en kyllä muista oliko se silloin tätä niin kutsuttua teiniheviä vielä. Kyllä COB vaan jyrää :)

wacko1
31.10.2005, 21:24:53
Jotakin täällä ehkä kiinostaa. Minua ainakin.

from: http://www.cobhc.com

08.02.2006 (FIN) OULU / Teatria
09.02.2006 (FIN) TAMPERE / Pakkahuone
10.02.2006 (FIN) KUOPIO / Työnkulma
11.02.2006 (FIN) HELSINKI / Tavastia

Eli ei onneksi jäänyt CoBin suomen keikat niihin kahteen nosturin keikkaan.

Alaikäisille faneille tiedoksi että nuista tulevasta neljästä keikasta, 3 on näillä näkymin K-18. Pakkahuoneen keikan ikäraja siis lippupalvelun mukaan K-16/anniskelu alue. Liput 25¤

http://www.noise.fi/uutiset/?id=6110

Tuolla ainakin ilmoitetaan muiden keikkojen olevan K-18. Muutoksiahan saattaa järjestäjien taholta toki tulla.

Lippupalvelun mukaan K-16/K-18. Tiedä sitten kumpaa uskoa, vai uskoakko kumpaakaan kun keikkaan on vielä niin pajon aikaa.

Demonityttö
2.11.2005, 12:46:01
Ah Bodom... Ehkä parasta spiidiä mun mielestä \,,/ Eka metallibändi, jota aloin kuuntelemaan... Olin sillon yheksän x)

Alexi on älyttömän söpö ja nimensä mukaisesti villi ;) Tuskassa olisi ollut nimmareitakin jaossa, ikävä kyllä en edes viitsinyt yrittää saada niitä. Hmph. Ärsyttävää vain, kun kaikki kanat ovat alkaneet tykätä siitä. :eh: No jaa, kai se siitä sitten... Mielestäni niiden uusin levy, Are you dead yet? on älyttömän hyvä, vaikka niiltä onkin Follow the reaper ehkä paras ja sitten Hate crew Deathroll. Parhaasta biisistä en osaa sanoa. Touch like angel of death ja Somebody put something in my drink-cover ovat ehdottomasti kuunneltavan arvoisia.

/// =/

Flare
22.11.2005, 19:45:12
Aah Children of Bodom (CoB) ollut lempibändini jo vuodesta 2000. Bodomia rupesin kuuntelemaan kun isoveljeni toi helsingistä CoB :n silloin uusimman levyn, joka oli ''Children of Bodom - Follow the Reaper''. Noh Isoveljeni esitteli levyn minulle ja sitten aloitimme kuuntelun. Ihastuimme kumpikin heti ja siitä hetkestä lähtien, tämä on ollut paras CoB :n levy omastamielestäni.

Nyt uusi levy joka saapui syksyn alussa (Are You Dead Yet?) On mielestäni toisiksi paras Bodomin levy, jäsenet ovat kehittyneet ja musiikki on parempi laatuista kuin ennen. Aleksi Laiho lopetti sen kauhean karjumisen kun Follow The Reaper levyn jälkeen tuli Hatecrew Deathroll, nyt Aleksin ääni on paremman kuulosta ja Bodomia on mukavempi kuunnella.

Ikuinen Children of Bodom fani! \,,/(^.^)\,,/

Davidson
23.11.2005, 17:35:45
///Örb. Kävi tässä ilmi, ettei Somebody put something in my drink ole Bodomia. =/ Siis se cover.
Says who? Ramonesin biisi toki alunperin, mut kyl Bodom on vetässyt siitä coverin. Se löytyy nimittäin yhdeltä yhtyeen sinkulta, jonka nimeä en nyt vain muista. Ja mistäkö tiedän tämän? Satun omistamaan kyseisen sinkun.

Näin ihan tiedoksi, vaikka tämä oikaisu ei pitkään tässä pysykään, kun Welcin luuta lakaisee.

Demonityttö
23.11.2005, 18:06:56
Says who? Ramonesin biisi toki alunperin, mut kyl Bodom on vetässyt siitä coverin. Se löytyy nimittäin yhdeltä yhtyeen sinkulta, jonka nimeä en nyt vain muista. Ja mistäkö tiedän tämän? Satun omistamaan kyseisen sinkun.

Näin ihan tiedoksi, vaikka tämä oikaisu ei pitkään tässä pysykään, kun Welcin luuta lakaisee.
Ah, huh hyvä hienoa. Odotinkin että saisin tähän varmuuden. Miksi poistin tuosta lopusta sen kysymyksen? Ihan sama. No rupesin epäilemään sitä, sillä minulla on yksi Havokin levy - no joooo, poltettu kylläkin - mutta siinä on tuo kyseinen kappale ja se kuulostaa täsmälleen siltä. No joo, the end of this story, sanoisin.

wacko1
2.12.2005, 15:39:22
Lisää infoa tulevista suomen keikoista.

Lämppäreinä euroopankiertueella toimii:

One man army & the undead quartet (http://www.onemanarmy.tv/) (SWE)
sekä
Ektomorf (http://www.ektomorf.com/) (HUN)

Teatrian keikan liput tulevat myyntiin 7.12. 25¤ ja EI IKÄRAJAA (kiroaa mielessään)

//Lord Bahamut:
Pro piknik festivals OY (http://www.propiknikfestivals.fi/index_pro.php?sivu=uutiset&id=16) Eli järjestäjä.

CHILDREN OF BODOM, ONE MAN ARMY & EKTOMORF-konsertin liput tulevat myyntiin keskiviikkona 7.12.2005 klo.9.00 Lippupalvelun pisteissä kautta maan. Liput maksavat 25 ¤. Konserttiin ei ole ikärajaa, anniskelualueelle ikäraja on 18v. Club Teatrian ovet avataan klo.20.00 ja ensimmäinen bändi nousee lauteille klo.21.00!! Tervetuloa!

Lippupalvelu (http://www1.ticketservicefinland.fi/EventList?eventSubGroupId=FIN9018.248094&rowsPerPage=25&day=6&yearmonth=2005-11&datetype=1)

Lacrima
31.12.2005, 2:12:51
Minä jossain vaiheessa fanitin oikein kunnolla COB:ia. Bändiin tutustuin kavereiden kautta ja kyllä se sitten kolahtikin ihan hyvin, vaikka enemmän tykkäilin muista bändeistä. Tykkäilin jopa niin, että menin ostamaan bändipaidan, jossa komistelee Follow the Reaper-levyn kansikuva ja on se paita kyllä nätti. COB:n logo siellä selässä on myös. ^.^

Yksinkertaisesti se viha, joka välittyi siinä laulussa ja musiikissa. Se energian purku, jota siinä tuli esiin, niin kiehtoi minua. Tietty pitää kehua myös Laihon kitarariffejä. On kyllä nerokkaita biisejä tällä yhtyeellä, vaikkei toki olekaan silti minusta Se Maailman Paras Yhtye, koska sellaista ei olekaan. Ei ainakaan minun pääni sisällä.

Minä en ole kuunnellut COB:ia niinkään innokkaasti, että olisin levyjä ostanut. Yksittäiset biisit olen ladannut netistä, lähinnä ne kiinnostavimmat. Yhdellä keikallakin, missä he ovat olleet, niin olin ja se oli viime kesän Tuska. Energia pursusi siellä keikalla äärimmilleen ja koko tilanne oli varsin hupaisa. Moshpitt tuntui siinä vaiheessa ihan kodilta, sinne teki mieli päästä aina.

Joitakin lempibiisejäni mainitakseni voisin sanoa mm. Everytime i die, Needled 24/7, Angels don't kill, i don't give a fuck if you hate me ja hate me. ^.^ Eli nämä ns. "peruslempparit". :P

Ne veti muuten aikas kovan keikan siel Tuskassa. ;P

/edit
Dimmy: tiedän. ^.^ En ole Beheritiä kuullut ollenkaan.

Shagrauth
4.7.2006, 22:24:16
Kellään Tokyo Warhearts-levyä? Jos on niin tietääkö kukaan mikä biisi tai biisinpätkä tuossa Touch Like Angel of Death:in alussa on? Olen miettinyt kauan ja hartaasti, mutta en keksi. Kertokaa ihmeessä jos tiedätte! Kiitos!

Fae
4.7.2006, 23:26:44
Kellään Tokyo Warhearts-levyä? Jos on niin tietääkö kukaan mikä biisi tai biisinpätkä tuossa Touch Like Angel of Death:in alussa on? Olen miettinyt kauan ja hartaasti, mutta en keksi. Kertokaa ihmeessä jos tiedätte! Kiitos!Se on teema elokuvasta The Rock. Hans Zimmerin käsialaa.

Mistään ei varmaankaan löydä tabuja siihen?Tabuja saa apteekista.
Tabeista en tiedä. Kannattaa katsoa näin aluksi vaikka tuolta (http://www.911tabs.com/).

Davidson
10.12.2006, 23:56:48
Bodomin ensimmäinen live-DVD ja järjestyksessään toinen livejulkaisu, Chaos Ridden Years - Stockholm Knockout Live, keskittyy yhtyeen uran nousuun todella ponkaisseen Are You Dead Yet? -kiekon kiertueella koettuun Tukholman keikkaan viime kevättalvelta. Tästäkin ilmestyi melko pian erillisten CD- ja DVD-versioiden myyntiin laittamisen jälkeen Limited edition -tyyppinen yhteispaketti, mutta koska olen joskus turhan hätähousu ja en aina ehdi tarkastaa netistä näitä kaikkia julkaisupolitiikan viimeisimpiä kiemuroita, ehdin jo ostaa pelkän DVD-version. Tästä syystä arvio keskittyy siis luonnollisesti ainoastaan DVD-versioon (ja taitaapa olla niin, että Spinefarm ei tuo ollenkaan markkinoille tuota yhteispakettia, vaan pelkästään joku keskieurooppalainen levy-yhtiö).

Ostoksen tehtyäni ensimmäisenä pisti silmään Are You Dead Yet? -painotteinen settilista. Ei siinä mielessä, että siinä olisi jotain epänormaalia, kun uusi - Jenkkilän markkinat todella aukaissut - levy on saanut paljon huomiota osakseen settiä mietittäessä. Ei. Tämä johtuu tietysti pelkästään siitä, että uusin levy on selkeästi toiseksi huonoin studioalbumi Bodomin lapsosilta, ja siksi silmieni eteen avautunut biisilista aiheutti hieman pään pudistelua. Onnekseni valituista kappaleista ei nouse negatiivisen puoleisesti esiin kuin ainoastaan tylsähkö In your face, joten loppujen lopuksi biisilistaa voidaan kuitenkin ihan hyvänä läpileikkauksena yhtyeen levytyshistoriaan. Hatebreeder on tosin karmean aliedustettu IMO, vaikka se tärkein eli Silent night, Bodom night kuullaankin.

Bodomin soitto kulkee näin maallikon silmin tarkasteltuna erittäin hyvin, ehkä vähän liiankin kanssa, nimittäin ylimääräistä sooloilua nähdään jo lähes liiaksi asti. Laihon vokalisointisuoritukset ovat yhtä lailla hyvässä kuosissa, vaikka välillä jonkinlainen rutiininomaisuus ehkä paistaakin läpi. Välillä miehen ääni puuroutuu myös hieman soiton sekaan - tosin Bodomin musiikissahan pääpaino ei ole koskaan ollut Laihon laulusuorituksilla. Suurimmaksi kohokohdaksi nousee Bodom after midnightin ja Bodom Beach terrorin symbioosi, jossa yhtye soittaa molemmat biisit samanaikaisesti läpi kuitenkaan mitään olennaista kummastakaan poisjättämättä.

Haastattelut+muu sälä -osiossa eli bonuksissa on ihan riittävästi mielenkiintoista kamaa tsekattavana, vaikka toki lisääkin extraa olisi saanut lisätä mukaan meille kyltymättömille. Pahempaakin puutostilaa on kuitenkin tullut havaittua. Bodomin pojat (tai siis lähinnä Laiho) nähdään hengailemassa niin Steve Vain, Zakk Wylden, Eläkeläisten kuin ex-Skid Rowin Sebastian Bachin kanssa muun sekoilun lomassa, ja musiikkivideoitakin tarjotaan runsaslukuisasti meille kotikatsojille. Needled 24/7:n ympärille tehty visuaalinen ilotulitus on vain unohtunut jostain syystä leikkauspöydälle tuotantovaiheessa, tarkoituksella kenties? Jotain tällaista huhua muistan lukeneeni jostain. Joka tapauksessa, vaikka yhtye ei olisikaan tyytyväinen kyseiseen videoon, faneille sen mukaan laittaminen olisi ollut vähintäänkin se kuuluisa The Kulttuuriteko™. Itse asiassa muistelisin diggailleeni kyseisestä videosta jopa yllättävän paljon aina, kun olen siihen sattumalta sattunut törmäämään TV-kanavia surffatessani.

Bändin uran koostavasta dokkarista vielä sen verran, että siinä aika tylysti sivuutetaan bändin kaksi olennaisinta albumia kolmesta: Follow The Reaper ja Hate Crew Deathroll. Muuten kyseinen dokumentti on oikeastaan ihan täyttä tavaraa - tosin hieman se Latvalan tankeroenklanti pistää korvaan niissä hänen haastatteluissaan Laihon täydellisen englannin ääntämisen jälkeen, ja ne känniläpätkin ovat aika väsynyttä läppää enimmäkseen.=) Samat havainnot pätevät myös Behind the scenes ja Deleted scenes -osioihin.

Kokonaisuutena: Chaos Ridden Yearsin kokonaisanti on tyydyttävä, itse pääasia eli keikkakokemus on taas onnistuttu ikuistamaan todella onnistuneella tavalla. Hankkimisen arvoinen livepaketti, ainakin faneille.:up:

Stormheart
12.12.2006, 14:24:10
Bodom on meikäläisen arvoasteikolla Suomen kolmanneksi kovin hevibändi, yläpuolellaan vain Nightwish ja Sonata Arctica. Täytyy myöntää, etten koskaan ole kovin hirveästi Death Metallista sun muusta tuon tapaisesta musasta ( mikälie se Bodomin musan täsmällinen lajimäärirys sitten onkaan ) perustanut, mutta Bodom koukuttaa kyllä. Se osa-alue, mistä en suuremmin perusta, on laulutyyli. Vaikka Laihon korinoista nyt ei ota erkkikään selkoa, niin biisit ovat ennenkaikkea musiikillisesti täyttä rautaa. Sangen vähän olen kaverin kautta Bodomia kuunnellut, mutta Hate Me!, Hate Crew Deathroll ja Everytime I Die ovat upeita kappaleita.

Eikä Britney-coveri Oops...I Did It Againkään mikään kovin huono veto ollut;D. Hyvä vaan, ettei yhtye ota itseään liian vakavasti:D.

Davidson
21.6.2008, 13:11:46
Blooddrunk on selkeästi edellislevyn tapaan suunnattu enemmän jenkkimarkkinoille, vaikka koskettimet ehkä ovatkin Are You Dead Yetiin verrattuna enemmän esillä. Merkittävin ero varsinkin edellislevyyn verrattuna on luultavasti se, että Laiho todellakin räyhää pitkästä aikaa itseään säästämättä, eikä jenkkiyleisön hyväksyntää yritetä kosiskella In Your facen kaltaisilla popahtavammilla vedoilla. Päinvastoin, Blooddrunkin kohdalla voidaan puhua lähestulkoon raskaimmasta Bodom-kiekosta riippuen tietysti siitä, mitä asioita halutaan painottaa tätä arvioidessa.

Laihon ja kumppaneiden olisi kuitenkin hyvä tietää jo tässä vaiheessa, että raskaus ei ole mikään itseisarvo, ja pulassa ollaan, jos melko suuri osa levyn materiaalista on pelkkää tasapaksua puuroa vailla oikeasti kiinnostavia jippoja ja koukkuja. Erityisesti soolot ovat Laihon (ja Latvalan) mitta-asteikolla mitattuna lähes rimanalituksia. Biisilistaa kun katsoo, täydellisen synninpäästön saavat oikeastaan vain Hellhounds on my trail, Blooddrunk, Tie my rope ja Roadkill morning. Muut levyraidat joutuvat sitä vastoin usein skippauksen kohteeksi, valitettavasti. Vaikka näissä muissakaan biiseissä ei siis periaatteessa ole mitään vikaa, ja hieman päivästä riippuen voisin jopa kehaista jokaista niistä ihan ok-kipaleeksi, niin jossain on kyllä jotain vikaa, kun en pysty edes usean kuuntelukerran jälkeen muistamaan, miten kyseessä oleva kappale oikein menikään (ja kun kyseessä ei ole kuitenkaan mikään Dream Theater tai Fates Warning). Done with everything, die for nothing? Kai se oli joku nopea rykäisy.=)

Pahalta näyttää: Ei voi muuta sanoa. Inhoan sitä, että joudun olemaan kunkin vähänkin suositumman bändin ympärille kertyvän räksyttävän rakkilauman kanssa samaa mieltä, mutta Blooddrunk ei jätä tällä kertaa muutakaan vaihtoehtoa. Tiivistetysti ja hieman kärjistäen: keskinkertaista Bodom-jaujauta jenkeille, joka todennäköisesti myy ihan sikana ja nostaa entisestään yhtyeen osakkeita valtameren tuolla puolen. Kai bändille tämän suosion suo kuitenkin, mutta kyllä Bodomista alkaa mennä jo maku näiden kahden viimeisimmän lätyn jälkeen. Vittu, että vitutti sanoa tuo.

1. Hate Crew Deathroll
2. Hatebreeder
3. Follow The Reaper
4. Are You Dead Yet?
5. Something Wild
6. Blooddrunk

OrichalonMasterr
21.6.2008, 19:33:36
:rispekti:Fanitan! Tykkäään paljon bändin musiikista. Jäsenet ovat taidokkaita soittajia ja kappaleissa on potkua. Hyllyssä on vanha ja rähjäinen hatebreeder ja upouusi Follow the reaper special edition, jonka ostin eilen. Kirjastosta ja netistä olen muita levyjä kuunnelllut.

Bändi on näköjään saanut paljon suosiota suomessa. 10-12-vuotiaatkin ostelevat bändin levyjä ja jäkättävät kuinka Alexi on maailman paras kitaristi. Naperot luulevat olevansa todella kovia jätkiä, kun kuuntelevat COBbia ja pistävät 666 nimimerkin perään. Ei se minua haittaa, mutta elitistit ja muut teinihevari-pellet(ei millään pahalla) itkevät sen takia. Ei kai se haittaa, että teinit ihquttaa bändiä. Ei se musa huonone. Tämä uusi thrashmäinen meininki on mielestäni virkistävää, vaikka nyt uusin albumi ei kovin mullistavaa ole. COB on mennyt raskaammaksi ja hevarit itkee, että on myynyt sielunsa medialle ja soittaa nuu metallia. Lähes kaikkien bändien musiikki muuttuu ajan mittaan.

Lempibiisit:Are You Dead Yet?, If you want peace... prepare for war, Trashed, lost & strungout, Blooddrunk, In Your Face, Children of Decadence, Hate me!, Taste of my scythe, Sixpounder, Lake Bodom, Silent night, bodom night ja Downfall.

Danxalic
23.6.2008, 1:00:45
Bändi on näköjään saanut paljon suosiota suomessa. 10-12-vuotiaatkin ostelevat bändin levyjä ja jäkättävät kuinka Alexi on maailman paras kitaristi. Naperot luulevat olevansa todella kovia jätkiä, kun kuuntelevat COBbia ja pistävät 666 nimimerkin perään COB on mennyt raskaammaksi ja hevarit itkee, että on myynyt sielunsa medialle ja soittaa nuu metallia. Noita pedon lukua käyttäviä kakaroita kyllä on ihan liikaa. Ihan minkä vaan bändin kyljessä.

CoBia itse kuunnellut pari vuotta. Nu metalia lähelläkään. >.< Mulle Bodomilla ei oikein ole omaa genreä, vaan se ottaa vaikutteita melodeathista, trashista, speedistä, heavysta ja powerista. Kyllä se Bodom on parhaita bändejä.
Itse omistan Blooddrunk ja Follow The Reaper levyt. Löytyy myös Follow the Reaper huppari. Alexi osaa soittaa \,,/. Lake Bodomin intro<33333 Sitä vois kuunnella varmaan 3h kyllästymättä. Sama se taito Kissing the Shadowsissa. Laulaa ja vetää leadin kitaralla.

Parhaita biisejä ovat kyllä...Hate Me, Lake Bodom, Bodom After Midnight, Are You Dead Yet, Silent Night Bodom Night, Mask of Sanity, In Your Face, Living Dead Beat, Black Widow ja Bed of Razors. \,,/

Jäi vituttamaan kun ei ollut Sauna Open Airiin lippuja. >.<

//mkl, kyllä se ihan laulua on jos kuuntelee ilman tota "aha tää on tätä kiljuntaa" tyyliä. :D

mkl
23.6.2008, 1:22:30
CoB on lahinna death metallin ja power metallin yhdistelmaa.. Aikoinaan luokkalaiset kuuntelivat kajareilla koulussa sita paivittain, alkoi aika paljon nakertamaan.. Alexi on mielestani jarkyttavan huono kitaristi; ei tekniikassa mitaan ongelmaa ole, mutta kun hanella ei ole mitaan omaa touchia, fiilista tai melodillisia/rytmillisia yllattavia kaanteita. Kuulostaa lahinna silta, etta melodian puute on korvattu vauhdilla ja tylsilla sormitreenitoistoilla.. toisinsanoen Alexi soittaa liian konemaisesti.

Toinen hairitseva juttu on mielestani se kauhea raakyna jota he kutsuvat lauluksi; ei se ole laulua lahellakaan vaan ennemminkin kiljumista, raakymista ja huutamista.. :P

Ode
23.6.2008, 11:16:16
Jep, tätä kulutan, ja pidän paljon. Kyllähän he taitavia on, mutta oikeastaan Laiho ei ole mitään muuta, kuin nopea. Kyllähän se on tosi taitava, mutta se oikeastaan pilaa taitonsa sillä nopeudella. Mutta tämä on hyvä bändi, ja heillä on todella hyvä, ja laaja tuotanto. Jaska on kans aika nopea, ja hyvä. Tuplabasaribeatkomppi. Näinhän hän sanoi yhdessä videossa, jossa kertoi hieman itsestään.

Bändiä olisi kiva päästä katsomaan livenä. Jotenkin kiehtoisi, kun on nähnyt muutaman live videon, ja ne on näyttänyt hyvältä, niin olisiko se muka niin hyvä miltä se näyttää. Lemppari biisejä paljon, mutta nimeän pari. Are You Dead Yet?, Lake Bodom, Towards Dead End ja Tie My Rope.

OrichalonMasterr
23.6.2008, 11:32:13
Jep, tätä kulutan, ja pidän paljon. Kyllähän he taitavia on, mutta oikeastaan Laiho ei ole mitään muuta, kuin nopea. Kyllähän se on tosi taitava, mutta se oikeastaan pilaa taitonsa sillä nopeudella. Mutta tämä on hyvä bändi, ja heillä on todella hyvä, ja laaja tuotanto. Jaska on kans aika nopea, ja hyvä. Tuplabasaribeatkomppi. Näinhän hän sanoi yhdessä videossa, jossa kertoi hieman itsestään.

Bändiä olisi kiva päästä katsomaan livenä. Jotenkin kiehtoisi, kun on nähnyt muutaman live videon, ja ne on näyttänyt hyvältä, niin olisiko se muka niin hyvä miltä se näyttää. Lemppari biisejä paljon, mutta nimeän pari. Are You Dead Yet?, Lake Bodom, Towards Dead End ja Tie My Rope.
Laiho on nopea JA hän laulaa samalla kun vetää nopeat leadit( Kyllä straton Tolkkikin lauloi kun kitara vingutti, mut alex on nopeampi) ja Alexilla on teknistä taitavuutta. Pitää ottaa huomioon, että tuossa iässä osaa sen verran. Ei ehkä maailman omaperäisin kitaristi, mutta taitava silti. Mutta ei pärjää Roope Latvalalle tai John petrucci.:D

Jep, varmaan hyvä livenä. Aika energinen ja se kauhea kiroilu(+ Alexi ja Janne suukottelee toisiaan lavalla :D).

mkl
23.6.2008, 16:02:27
Laiho on nopea JA hän laulaa samalla kun vetää nopeat leadit

Ok, mika on uutta soittamisessa ja laulamisessa samaan aikaan ja mika tekee hanesta siina niin outstandaavan? Laihon tapauksessa laulaminen ei ole vaikeaa, koska melodiat ja rytmit kulkevat paaosin samaa rytmia, kun taas esimerkiksi Gilmour, Hendrix ja May laulavat samalla kuin soittavat teknisesti vaikeampia juttuja eri rytmiin kuin mita laulavat..

Suomalaisista kitaristeista yksi parhaista on Petri Walli; kuoli nuorempana kuin mita Laiho nyt on, mutta soitti paljon jamimpia juttuja samalla kuin lauloi. Teknisesti kiinnostavimpia juttuja, joita ei ole pilattu samojen nuottien looppaamisella.

Pitää ottaa huomioon, että tuossa iässä osaa sen verran.

Katsoppa esimerkiksi Hendrix.* (http://www.youtube.com/watch?v=hwwpXvQDsjc) Ikaa on vahemman, mutta on taitavampi - en itse menisi vertailemaan soittajia ian mukaan, vaan mielummin vaikka sen, etta kuinka pitkaan ovat soittaneet. Youtubessa nakee esimerkiksi 10 vuotiaita heppuja, jotka soittavat teknisesti paremmin kuin Laiho.

Tiedan myos irl 19 vuotiaan hepun, joka on opetellut puolessatoista vuodessa soittamaan paremmin kuin Laiho.

*Hyvatkaan kitaristit eivat paase samalle tasolle yleensa edes delayn kanssa, jota oli sinansa mahdoton saada liveen noihin aikoihin.

Jaska on kans aika nopea, ja hyvä. Tuplabasaribeatkomppi. Näinhän hän sanoi yhdessä videossa, jossa kertoi hieman itsestään.

Tahan voin sanoa vahan samaa; ei se nopeus ratkaise, vaan rytmit; varsinkin rummuissa. Tuplabasarijutut on mielestani kauheita, eika siita heru ollenkaan pointseja; sen sijaan sillakin yleensa koitetaan vain lisata nopeutta, kun sitahan ei kasilla saada aikaiseksi. Esimerkiksi monitasoiset rytmit ovat hitosti vaikeampia kuin nopeus ja toinen hairitseva juttu naissa jutuissa on Jaskan agressiivisuus.. jazz ote vasempaan kateen ja vahemman agressiivisuutta, niin johan se vauhtikin lahtisi ylospain.

Rock historian parhaat rumpalit, Mitch Mitchell ja ehkapa Carl Palmer pieksevat kuitenkin myos nopeudessa kaikki nykyiset metalli rumpalit, vaikka he kayttavatkin vain yhta bassopedaalia; toinen jalka on tietenkin hi-hatin pedalilla, jotta siita saa eri aanen.

Suomalaisista rumpaleista voin sanoa sen verran, etta ehdottomasti paras on Sami Kuoppamäki.. =/

Jabo
24.6.2008, 13:42:35
Tiedan myos irl 19 vuotiaan hepun, joka on opetellut puolessatoista vuodessa soittamaan paremmin kuin Laiho.

Nyt kuulostaa jo aika uskomattomalta =/

Niin ja jos katsotaan Laihon laulamista ja soittamista samaan aikaan, niin soitto kulkee, mutta kuunnelkaapa laulua, ei mene edes lyriikoiden mukaan usein.

Ode
24.6.2008, 16:46:04
Tahan voin sanoa vahan samaa; ei se nopeus ratkaise, vaan rytmit; varsinkin rummuissa. Tuplabasarijutut on mielestani kauheita, eika siita heru ollenkaan pointseja; sen sijaan sillakin yleensa koitetaan vain lisata nopeutta, kun sitahan ei kasilla saada aikaiseksi. Esimerkiksi monitasoiset rytmit ovat hitosti vaikeampia kuin nopeus ja toinen hairitseva juttu naissa jutuissa on Jaskan agressiivisuus.. jazz ote vasempaan kateen ja vahemman agressiivisuutta, niin johan se vauhtikin lahtisi ylospain

Viestin alussa sanoin, että Laih on vain nopea. Osaahan se soittaakkin. Samaa tarkoitin Raatikaisen kohdalla. :P

Gettostara
24.6.2008, 21:17:57
Bodomi on ihan jees, tuli nuorempana kuunneltua vähä enemmä mut nyttemmi ei niinkää, vaikkaki kyl tulee pyöritettyä Hatebreederiä ja Hate Crew Deathrollia aina silloin tällöin ämppärissä ja stereoissa. Ohan niissä ihan pätevää soittoa ja joissain biiseissä lyriikat on iha jees sillon ku itekki rypee masennuksessa ja nukkuu partaterien täyttämässä sängyssä, noin kuvainnollisesti nääs.

Kuunnelkaapa joskus huviksenne Towards Dead Endin ensimmäiset sanat, ne menevät oikeasti että ''No flickering light at the end of the path'' mutta kuulostavat siltä kuin Laiho rääkyisi ''Kun hän viritteli haitariaan, tikipau''.

Tykkään Bodomissa oikeastaan enimmäkseen kitaramelodioista, tyylitajuisista ja nopeista sooloista, etenkin Hatebreederillä. Tosin uuden levyn Hellhounds On My Trailissaki on aika makeaa työskentelyä Laiholla ja Warmanilla. Myös ne jokkut pienet kosketin-jutut jotka on osin pöllitty jostain klassisen musiikin jutuista tai pumpun aiempien demojen kitaramelodioista, on aika ihQj.

Tuli myös Sauna Open Airissa livenäki todistettua, ihan pätevää settiä, noin ku siitä ajoittaisesta pitin pyörimisestä tuli seurattua. Laihon starailua on hauska kattoa, hyvä meininki... Selvästi vaikutteet esillä 80-luvun pilluhevistä. Mut niinku Imperiumissa eräs arvostelija totesi valittajille niin ''Bodom osaa tehdä biisejä, Bodom osaa soittaa ja Bodom on mielenkiintoinen.''

Juu, ja Laiho on hyvä kitaristi, siitä on aika turha kiistellä. Aina ihmiset perustaa mielipiteensä sille mitä soittajat tekevät levyllä. Aivan varmasti pystyisi vetämään noiden edellämainitujen biisejä, jos vain haluaisi. Ei siis vaan vedä vaan tekee iha omaa juttuaan, sitä mitä ite haluaa. Oikeesti nykysoittajilla ihan joka instrumentillä viety se tekninen osaaminen siihen pisteeseen ettei noilla vanhoilla suuruuksiila lukuunottamatta jotain flamenco- ja klasari-soittajia, ole mitään sanomista ja se siitä. Katsoo jotain Petruccin tai Chris Broderickin soittamista... tai rumpaleista jotain Gene Hoglania ym. Mike Mangineja. Jätkäthän on ihan koneita. Tai Youtubesta esim. heppua nimeltä Cesar Huesca... voi vittu.. tekee ite mieli lopettaa soittamine ku kattoo niitä. Tajuaa ettei voi ikinä saavuttaa sitä soiton tasoa mikä niillä on.

Mut sit kumminki ajattelee ettei välttämättä tartte olla niin hyvä soittaja. Biisithän ja se musiikin laatuha ratkasee. Teknisyyshän on toisaalta vain apuväline sen saavuttamiseen jota haluaa ilmaista, se että kuulee asiat päässään ja osaa pukea ne musiikiksi valitemallaan tavalla. Voi sitä toki muutenki tehä.

Joillain se tekninen osaaminen menee tavallaan vaan siihen soitinurheiluun ja tekniikkakikkelin paisuttamiseen, hommasta tulee suorittamista jota musiikin EI pitäisi olla. Pitää olla varovainen ettei tietyllä tasolla rupea sortumaan siihen vaan palvelee aina sitä musiikkia ja omia näkemyksiään siitä. Suorittaminen on juuri se asia jonka takia muun muassa vihaan urheilua, sitähä se nykyään on, ja on aina ollut.

Tekninen osaaminen siis kyllä auttaa vitusti jossei sorru noihi, iha niinku vaikka teorian ymmärtäminenki, johon tosin voi siihenki jäädä jumiin ja lokeroitua ja aina olla jo luotujen sääntöjen vanavedessä ja rajoituksissa eikä osaa enää muuta.

OrichalonMasterr
24.6.2008, 21:45:03
Ok, mika on uutta soittamisessa ja laulamisessa samaan aikaan ja mika tekee hanesta siina niin outstandaavan? Laihon tapauksessa laulaminen ei ole vaikeaa, koska melodiat ja rytmit kulkevat paaosin samaa rytmia, kun taas esimerkiksi Gilmour, Hendrix ja May laulavat samalla kuin soittavat teknisesti vaikeampia juttuja eri rytmiin kuin mita laulavat..

Suomalaisista kitaristeista yksi parhaista on Petri Walli; kuoli nuorempana kuin mita Laiho nyt on, mutta soitti paljon jamimpia juttuja samalla kuin lauloi. Teknisesti kiinnostavimpia juttuja, joita ei ole pilattu samojen nuottien looppaamisella.

Katsoppa esimerkiksi Hendrix.* (http://www.youtube.com/watch?v=hwwpXvQDsjc) Ikaa on vahemman, mutta on taitavampi - en itse menisi vertailemaan soittajia ian mukaan, vaan mielummin vaikka sen, etta kuinka pitkaan ovat soittaneet. Youtubessa nakee esimerkiksi 10 vuotiaita heppuja, jotka soittavat teknisesti paremmin kuin Laiho.

*Hyvatkaan kitaristit eivat paase samalle tasolle yleensa edes delayn kanssa, jota oli sinansa mahdoton saada liveen noihin aikoihin.
En minä meinannut, että Alexi on jotenkin 'ainutlaatuisempi' tai 'parempi' kuin muut kitaristit. Tarkoitin, että kyllä Alexi on vähän muutakin kuin pelkästään nopea(Nopeasta tulee mieleen Dragonforcen kitaristien sekalaiset tiluttelut). Ei se olekkaan uutta, että kitaristi laulaa samalla, mutta vinguttaa nopeasti samalla kun rääkyy mikrofoonin ei ole kovin helppoa eikä se kaikilta lead kitaristeilta suju //Edit: Nojaa, ei kai ole väliä onko rytmi- tai soolo-kitaristi//. Mutta joo, en itsekään vertailisi iän mukaan. Ja kyllä Alexia parempia kitaristejä on olemassa vaikka kuinka paljon. Mutta kyllä nykyään Allun soolot ovat kyllä todella tylsiä tilutuksia, mutta vaikeaa on laulaa samalla kun sormet on vauhdissa.

Nykynuoriso on aika taitavaa porukkaa jos kerran 10-vuotiaat osaavat soittaa sen verran. Niih, ja tähä lopuksi, etä meikä ei tiedä niin paljon kitaroista kun en soita niitä.(Akustinen ja klassinen tyylin olen aloittamassa)

mkl
25.6.2008, 1:07:41
//Edit: Nojaa, ei kai ole väliä onko rytmi- tai soolo-kitaristi//.

Jo se, etta bandissa on "lead" ja "rytmi" kitaristi kertoo yleensa jo aika paljon siita, etta yhdella kitaristilla ei riita kyvyt chordien soittamiseen samalla extra juttuja kikkaillen, vaikka eihan sekaan mitaan turhan vaikeaa ole. Jos haluaa valttamatta jotain mahdottomasti soitettavaa taustalle, niin sitten kayttaa delayta ja soittaa sen itse livena.

Lahinna pointtinani oli se, etta kun kuulee CoB fanien jankuttavan "Alexi on niin loistava kitaristi, ihan paras - kitarajumala oikeen!" niin alkaa aika paljon naurattaa, koska lennosta pystyy luettelemaan ainakin sata kitaristia, jotka ovat teknisesti ja musikaalisesti lahjakkaampia kuin Laiho.. kaikissa genreissa ja vaikka samalla laulaen.. =)

Oiskin mielestani hauska nahda, miten Laiho selviaisi esimerkiksi sellaisesta, etta joutuu soittamaan plektralla ja sormilla eri kielia pienella viiveella paallekkain, jolloin soittaja luo oikeastaan muutaman paallekkaisen melodian..

*Kliks! <- pelkilla sormilla (http://youtube.com/watch?v=9efHwnFAkuA&feature=related)
**Kliks! (http://youtube.com/watch?v=lj-k2PNFl2w)
***Kliks! (http://youtube.com/watch?v=nePm-L0aa-E) <- onnistuuhan se pelkalla plektrallakin, soittaa muutaman kitaran linjat yksin samalla kuin laulaa

Gettostara
25.6.2008, 1:48:34
Mietitäämpä sitä että mitenkäs olisi vaikkapa Jimiltä taittunut Sweep picking, vaikeampi tapping, string skipping, tuollainen flamencotyylinen sormisoitto ynnämuut. Vaikka tämä (http://youtube.com/watch?v=cp7CDSrvzKo&amp;feature=related) tai tämä (http://youtube.com/watch?v=xkpZ645ztl0) tai tämä (http://youtube.com/watch?v=4TmxfHbd-M0&amp;feature=related).

Entäs lukiko Jimi nuotteja? ...Ei tainnut lukea.

Mun mielestä Jimi on ihan mestari omassa lajissaan joka taas ei välttämättä innosta kaikkia muita. On niin paljon juttuja joita välttämättä kukaan ei pysty kerrallaan hallitsemaan. Ei tämmösestä vitun vertailusta ja kädenväännöstä ole mitään iloa (tai ehkä on) kun ei vastausta koskaan kumminkaan saada näistä asioista selville. Alexi ei ehkä välitä soittaa kuin Jimi eikä Jimi olisi välttämättä innostunut Alexin jutuista. Sen voi kumminkin sanoa että onhan Jimi paljon vallankumouksellisempi, ihan siellä kärkipäässä näistä kitaransoiton täysuudistajista, ehkä jopa ensimmäisenä. Siinä mielessä häntä arvostan että uudisti kitaransoiton silloin joskus niin että ilman häntä ei tänäpäivänä edes olisi Laihoja, Vaita, Broderickejä, Gilbertejä, Impellitereitä, Satrianeja, Petrucceja, Huescoja tai Friedmaneja sekä suurinta osaa rokki/poppi/metalli/whatever bändeistä soittamassa sitä mitä he nyt soittavat. Niitä musiikkilajeja ja käsityksiä musiikista mitä meillä nykyään on, ei edes olisi ilman Hendrixiä eikä se johtunut hänen muka-nykyäänkin-uskomattomista biiseistään tai tekniikastaan vaan ihan siitä että kukaan muu ei ollut tehnyt asioita koskaan sitä ennen niinkuin hän. Kukaan ei ollut niin raju, villi, vallankumouksellinen tai suora kuin hän siihen aikaan, nykyäänhän hommat on oikeastaan viety jo melkein överiksi, tai ei ainakaan kaukana olla.

Tekihän se siis ihan jees biisejä vaikken olekkaan jotain hittikimaraa enempää perehtynyt niihin.

Ja se asia että jotkut hehkuttava jotain tiettyä tyyppiä maailman parhaana kitaristina ja niin edespäin, ei häiritse nykyään juuri lainkaan. Pidän vaan omat käsitykseni asioista ja jätän muut sitten niihin omiinsa.

IMHO

Bunion
25.6.2008, 13:05:23
Toinen hairitseva juttu on mielestani se kauhea raakyna jota he kutsuvat lauluksi; ei se ole laulua lahellakaan vaan ennemminkin kiljumista, raakymista ja huutamista.. :P

//mkl, kyllä se ihan laulua on jos kuuntelee ilman tota "aha tää on tätä kiljuntaa" tyyliä.
Spurgueliitti on selvästi tajunnut asian ytimen. On nimittäin hyvin ärsyttävää jos sivistysmielessä yrittää tuputtaa jollekin kaverilleen jotakin hyvää bändiä, eikä sitä suostu kokeiliemaan, koska "se on hirveetä rääyntää. Ei se vaadi edes taitoa" on yleisin kommentti. What the... Kyllä tuokin vaatii harjoittelua siinä missä aivan tavallinenkin laulaminen. Minäkin voisin alkaa provota ja sanoa, että jopa minä osaan laulaa hivenen puhtaasti, mutta growlausta en osaa ainakaan ilman kurkkukipuja.

Ja tuo kaverini jolle yritän jotain bändejä tuputtaa kuuntelee kyllä Slayeria, mutta maaginen raja menee Testamentissa. Ööh, mitenkä Testament on sen enempää 'rääyntää' kuin Slayer? En laskisi kumpaakaan growlaukseksi.

Ja kyllä, Gorillalla on aivan 'oikea' pointti. :) Itseäni ainakaan Jimi ei ole koskaan innostanut erityisemmin, joten miksi esim. Alexin pitäisi osata soittaa samoja juttuja? Kaikkia ei kiinnosta. Taitava kitaristi kun nyt vain yleensä on taitava kitaristi vain omalla alallaan. Tosin en Bodoamiakaan kuuntele, mutta tajusitte varmaan mitä hain takaa.

mkl
25.6.2008, 16:17:40
Mita vikaa siina on, etta ei lue nuotteja? Mun mielesta Jimilla oli paljon kovempi juttu se, etta se heitti aina liveissa eri versiot paastaan ja loppubandi soitti mukana, jonka takia esimerkiksi Mitch Mitchellista kehittyi niin loistava rumpali.

Mihin heppu tarvitsisi nuotteja, kun loytaa kaikki aanet lennosta, jolloin nuotit ovat vain haitaksi ja hidastamassa, koska joutuu kattomaan jotain nuottien pituuksia ja sitapaitsi nuotteihin ei voi edes merkita kaikkea. Nuotit ovat sinansa perus kaikille soittimille, mutta ei erityisen hyvat millekkaan muulle kuin pianolle; esimerkiksi kitaralla tabit ovat paljon parempia, koska niihin voi merkata enemman kikkoja ja niita on nopeampi lukea; toisaalta itse menen silla periaatteella, etta ilman mitaan tabeja/nuotteja pitaisi parjata, korvakuulolta mina noita juttuja harjottelen.. =)

Gorillalle viela sen verran, etta kannattaa ottaa huomioon, etta sweep pickingia yms. tappaamista ei oltu viela kehitetty Jimin aikoihin; Jimihan oli ehka se henkilo, joka teki sahkokitarasta yleisemman soittimen kuin akustisesta, jolloin han oikeastaan vain kikkaili samoja juttuja mita akustisella olisi tehnyt.. koitas vaan sweep pickaa akustisella, loppuu varmaan nopeaan kun et osu millintarkasti frettien ylapuolelle ja ei kuulukkaan puhdasta aanta; saron lapihan virheen eivat kuulu niin hyvin.. Sitten jos looppitreenilla tuo menee niin siirry nauhattomaan kitaraan.. :P
Uskoisin, etta Jimi olisi kuitenkin oppinut halutessaan sweep pickingin nopeasti, samoin kuten tappaamisen.. tai siis.. ite harjottelin kaverin kans sweep picking jutun johonki biisiin muutamassa paivassa ilman metronomia, vaikka porukka normaalisti kayttaa metronomia siihen.. ja silloin oli soitettuna alle vuos, joten Jimin tasonen heppu kylla sais helposti opeteltua.. Toinen juttuhan on tietty se, etta haluaisiko, ite en sweepeista tykkaa, koska ne tuntuu hajottavan kappaleen, ja sit katoo kaikki jami; Hendrixhan soitti mahdollisimman jamimaisesti.. jotkut kutsu musaa jopa Jazz Rockiks.. =)

Ja Baynsion: eihan mun tapauksessa tietenkaan mee silleen, etta tulisin tanne kertomaan mielipiteitani bandista ennenkuin olen kuunnellut.. niinkuin aiemmin mainitsin, olen joutunut kuuntelemaan CoBia yla-aste aikoinani paivittain, kun muut kuunteli sita kaiuttimilla.

Myoskin sellanen juttu, etta vaikka huutamista/raakymista/kiljumista yms. kaytettaisiin laulun tilalla kappaleessa, ei se silti tee siita laulua; laulu on ihan eri juttu.

Olen tuossa viimeaikoina itse muodostanut playlistin sellasista artisteista, joissa kaikissa on jotain outstandaavaa, ja kappaleitahan on listassa tuhansia, vaikka en ole kaikkia albumeja edes viela hommannut.. 5-20 minuuttia biisit = ah, monta vuorokautta loistavaa musiikkia.

Sitte viela Gorillalle: et oo tainnut perehtya joko kitaransoittoon tai Jimin musiikkiin, jos vaitat, etta Jimi ei osannut string skippingia tai soittaa sormilla.. osasi vaikka hampailla (http://youtube.com/watch?v=UsgHyauIUZY)

Tassa on sulle esimerkki string skippingista;

---------------|--------------7--|
------------5--|------7^8--10----|
---------2-----|-----------------|
---------------|----9------------|
------3--------|-5---------------|
---------------|-----------------|eli vahan valia jatetaan yksi kieli valista soittamatta, eli skipataan se.

ja tassa on sulle patka Jimin jostain helpoimmasta kappaleesta jonka tabit just etin (yksinkertaistettu versio jopa, eli extra-aania jatetty pois) :

|------------------------------------------------------
|------8-----------------------8-----------------------
|----7-----------------------7-------------------------
|-/9---------/5-0---------/9---------/5-0--------------
|--------7----------5/7----------7----------5/7--------
|-----------------0-----------------------0------------merkkasin viel sulle ihan punasella string skipit. Myos esim plektrallakin soitettuna purple hazen riffi kayttaa string skippia yhden kielen kohdalla, koska Jimi ei halunnut sen aanta mukaan.

Ennenkuin aletaan puhumaan flamencotyylisesta soittamisesta tai ylipaatansa akustisesta ni naytappas mulle ku Laiho soittaa flamencotyylia. :)
Paco de Lucia on toki kova, mut ma sanoisin et Howe on parempi flamencossa, Jimi taas ei soittanu paljon mitaan akustisia juttuja.. mut tossa on esim yks hauska 12 kielisella akustisella (http://youtube.com/watch?v=wCQBbgb_Lvo).

Toinen huvittava juttu mita oon kuullu CoB faneilta irl oli "onhan se Jimi hyva soittaan, mutku se on musta" :eh: et vari on niin tarkee kun kuuntelee..? :P

Gettostara
25.6.2008, 21:17:35
Ennenkuin aletaan puhumaan flamencotyylisesta soittamisesta tai ylipaatansa akustisesta ni naytappas mulle ku Laiho soittaa flamencotyylia. :)

En kyllä missään välissä puhunut että Laiho soittais flamenco-tyylillä, vaan sanoin että sitä ei Jimi esimerkiksi hallinnut jos ruvetaan siitä puhumaan. Ihan sama, ei se musiikki siitä huolimatta Jimillä edes ollut moneen muuhun aikalaiseensakkaan verrattuna niin mielenkiintoista. Ja ei tuo hammas-soolo edes ollut mitään ihmeellistä, ohan se hienoa kun saa hampailla jotain räävittyä varmaa joo mut ei se silti musiikillisesti mitään erityisen huikeaa ollut. Ehkä noin live-esiintymisessä se on iha jees. Kyllähä hyvä live-akti tekee muutakin kuin soittaa, showstahan siinä on monilla kysymys

Toinen huvittava juttu mita oon kuullu CoB faneilta irl oli "onhan se Jimi hyva soittaan, mutku se on musta" :eh: et vari on niin tarkee kun kuuntelee..? :P

No kylhä tuo on lapsellista mutta minkä sille mahtaa. Ei ks. bändiä kannata välttämättä joidenkin fanien takia tuomita. Ohan hirveä osa joidenkin tiettyjen musiikkityylin kuluttajista juuri sellaisia elitistejä joita sietää vielä vähemmän kuin jotain asiaan perehtymättömiä taustamelu-musiikinkuluttajia.

eli vahan valia jatetaan yksi kieli valista soittamatta, eli skipataan se.

No shit sherlock!

Myoskin sellanen juttu, etta vaikka huutamista/raakymista/kiljumista yms. kaytettaisiin laulun tilalla kappaleessa, ei se silti tee siita laulua; laulu on ihan eri juttu.

Ei se silti, että se on LAULUA, tee siitä yhtään parempaa kuin jostain edellamainitun tyylin ilmaisustakaan, laulaminenhan on vain yksi pieni osa siitä mitä voit oikeasti äänihuulillasi tehdä. Jotkut tarkoittaa laulamisella yleisesti sitä mitä suusta päästetään, jotkut taas, kuten esim. sinä varmaankin, tarkoittavat nimenomaan sitä että puhtaan äänen päästäminen on laulamista. On vain sattunut tässä vuosikymmenien lomassa sattumaan että yleisesti musiikissa sitä suutaan soittavaa tyyppiä kutsutaan laulajaksi/vokalistiksi. Pitäisi varmaan ruveta sanomaan että mun mielestä se ja se on paras laulaja ja se on paras örisijä ja se taas on paras rääkyjä ja se paras huutaja. Menis vaikeaksi.

j...a sit katoo kaikki jami; Hendrixhan soitti mahdollisimman jamimaisesti.. jotkut kutsu musaa jopa Jazz Rockiks..

Kaikki ei tykkää jamittelusta. Myönnän kyllä että jameileminen on hemmetin mukavaa noin soittajan näkökulmasta mutta ei sitä kyllä aina kuunnella jaksa. Sehän on periaatteessa sellaista musiikin virtaa puhtaimmillaan ja luomistyö tapahtuu juuri siinä hetkessä. Joskus sitä haluaa tietää mitä kuuntelee ja vaikka etsiä uusia asioita niistä jo kuuntelemistaan jutuista.

korvakuulolta mina noita juttuja harjottelen..

Jää sulta paljon kuulematta. Tietysti todella harjaantuneella korvakuulolla (http://youtube.com/watch?v=7xjcsJgBmwc) voi onnistua kuulemaan kaiken mitä yrittää poimia mutta läheskään kaikilta ei sellaista löydy. En usko että sultakaan välttämättä. Kauanko olet soittanut muuten, entäs mitä tällä hetkellä soittelet? Vaikutat ihan pätevältä ja keskustelukykyiseltä tyypiltä. ;) Pitäisköhän nää keskustelut siirtää kenties johonki, vaikka kitarointi-ketjuun, alkaa mennä niin offiksi. Toivottavasti welc ei kauheasti leikkele. :)

Bunion
25.6.2008, 22:45:47
ja silloin oli soitettuna alle vuos, joten Jimin tasonen heppu kylla sais helposti opeteltua.. Toinen juttuhan on tietty se, etta haluaisiko, ite en sweepeista tykkaa, koska ne tuntuu hajottavan kappaleen, ja sit katoo kaikki jami; Hendrixhan soitti mahdollisimman jamimaisesti.
Niinpä. Kaikki eivät myöskään pidä jazzahtavuudesta. Miksi Alexi Laihon pitäisi soittaa jazz-tyylisesti, kun ei selvästikään halua? Mistä tiedät, ettei hän oppisi vastaavia juttuja?

Ja Baynsion: eihan mun tapauksessa tietenkaan mee silleen, etta tulisin tanne kertomaan mielipiteitani bandista ennenkuin olen kuunnellut.. niinkuin aiemmin mainitsin, olen joutunut kuuntelemaan CoBia yla-aste aikoinani paivittain, kun muut kuunteli sita kaiuttimilla.

En ole mitään semmoista sanonutkaan. Jutun pointti oli se, että kyllä tuo ärjyntäkin on laulua. Millä tavalla se eroaa puhtaasta laulusta? Se äännetään eri osassa suuta? Kuulostaa sangen oudolta. Kuulostaa myös siltä, että heti kuultuasi murinavokaaleja et ajattele sitä lauluna, joten et myöskään voi pitää sitä hyvänä. Kyllä growlauksessakin jotkut ovat selvästi parempia vokalisteja kuin toiset, eli se vaatii harjoittelua ja taitoa. Osa myös growlaa melodisestikin, eli koko laulutyyliä on paha mustamaalata jos joku huutaa 'BRRAAAWWRGGH' mikkiin. Ymmärrän kyllä jos vokaalit ovat sinulle liian äärimmäiset, mutta älä pliis yritä väittää ettei se olisi laulua.

David A. Mage
25.6.2008, 23:22:17
Spurgueliitti on selvästi tajunnut asian ytimen. On nimittäin hyvin ärsyttävää jos sivistysmielessä yrittää tuputtaa jollekin kaverilleen jotakin hyvää bändiä, eikä sitä suostu kokeiliemaan, koska "se on hirveetä rääyntää. Ei se vaadi edes taitoa" on yleisin kommentti. What the... Kyllä tuokin vaatii harjoittelua siinä missä aivan tavallinenkin laulaminen. Minäkin voisin alkaa provota ja sanoa, että jopa minä osaan laulaa hivenen puhtaasti, mutta growlausta en osaa ainakaan ilman kurkkukipuja.Minä puolestani olen näitä, jotka eivät usko osaavansa laulaa puhtaasti kovinkaan hyvin (Tarkkaa tietoa ei ole, koska en ole koskaan äänittänyt puhdasta lauluani enkä oikein uskalla yrittääkään koska hävettää liikaa laulaa ääneen), mutta korina irtoaa äänijänteistä helposti ja ilman minkään sortin kipua. Siitä vaikka ylihauska tyylinäytä (http://www.mikseri.net/player/player.php?newsession=1&type=1&parameter=287938) vuoden takaa. Jos korvanne vuotavat verta konetaustan ja sivistymättömyyden vuoksi, se on oma ongelmanne. Vokaalit on ainoa osa koko pläjäystä, joka ei tule koneesta.

Kehtaisin väittää, että röhinäkurkkuni puolesta olisin ollut valmis lavalle jo muutaman vuoden ajan ja ärisijänä kehtaisin väittää kykeneväni pieksemään aika monet alan harrastajat kumoon, vaikka he olisivat vetäneet kuinka monta keikkaa pyöreän nollani sijaan. Sen sijaan kitaran varressa olen edelleen ihan perseestä ja kehtaan myöntää vaikka sen Laihon olevan valovuosia minua edellä ja tulevan olemaankin. Ei nuorikaan koira uusia temppuja opi ja parempi olisi minun ollut sijoittaa rahani mikrofoniin.

Vähät kuitenkin tuosta, postaan tähän silkkaa uteliaisuuttani. Kertokaa miten jaksatte yhä tuollaista molemminpuolista pätemistä jonka tarkoituksena ei ole vähään aikaan edes tainnut olla vastapuolen vakuuttaminen oman kannan ylivertaisuudesta vaan silkka "mä kuuntelen parempaa musiikkia kun sä" -rehentely.

Heittäkää siinä samalla vaikka kultakorva-arviot tästä (http://youtube.com/watch?v=9glMu-wMzaA&feature=related) taidon puolesta ja tästä (http://www.youtube.com/watch?v=tMPfYr7JiZM&feature=related) jo vaikka siitä syystä, että VBE hakkaa monet progeilijat silkassa sienisyydessä ja kaikki epämetallibändit kuuntelukokemuksen raskaudessa.

Vaikka se olisi sitten kuinka epäpyhää ja epäfanimaista käytöstä tahansa syöttää helmi sioille. :solong:

Physe
26.6.2008, 7:07:07
"Rääkymislaululla" ei usein haetakaan sitä melodiaa, vaan pyritänn tuomaan esille voimakkaammin musiikin aggressio. Ei kaikkia asioita kannata laittaa paremmuusjärjestykseen jos niitä käytetään eri tarkoituksiin. Idiootti alkaa miettimään että onko golfmaila parempi kuin kirves, koska ne on ihan eri asioita varten tarkoittettuja. Molempia kyllä yhdistää se että varren päässä on metallia.

Bunion
26.6.2008, 12:15:59
Minä puolestani olen näitä, jotka eivät usko osaavansa laulaa puhtaasti kovinkaan hyvin (Tarkkaa tietoa ei ole, koska en ole koskaan äänittänyt puhdasta lauluani enkä oikein uskalla yrittääkään koska hävettää liikaa laulaa ääneen), mutta korina irtoaa äänijänteistä helposti ja ilman minkään sortin kipua.
En minäkään siis osaa puhtaasti laulaa ainakaan hyvin, mutta en saa korinaääntä edes aikaan ilman kipuja/käheyttä. En tiedä yritikö todistella että hyvän korinan saisi helpommin aikaan kuin hyvän puhtaan laulannan. Tätä on varmaan aika vaikea todistaa, mutta voihan se silti noin ollakin.

Vähät kuitenkin tuosta, postaan tähän silkkaa uteliaisuuttani. Kertokaa miten jaksatte yhä tuollaista molemminpuolista pätemistä jonka tarkoituksena ei ole vähään aikaan edes tainnut olla vastapuolen vakuuttaminen oman kannan ylivertaisuudesta vaan silkka "mä kuuntelen parempaa musiikkia kun sä" -rehentely.
En ole kyllä tällaiseen törmännyt. Häh.

Alexi Laihoon liittyvien vastauksieni pointti olikin vain se, että miksi kaikkien pitäisi kuunnella jazzia/haluta että eri genrejen kitaristit osaisivat soittaa sitä. En minäkään odota lempiyhtyeideni osaavan jazzia. Enkä oleta Jimin osaavan sweeppausta ym.

"Rääkymislaululla" ei usein haetakaan sitä melodiaa, vaan pyritänn tuomaan esille voimakkaammin musiikin aggressio. Ei kaikkia asioita kannata laittaa paremmuusjärjestykseen jos niitä käytetään eri tarkoituksiin. Idiootti alkaa miettimään että onko golfmaila parempi kuin kirves, koska ne on ihan eri asioita varten tarkoittettuja. Molempia kyllä yhdistää se että varren päässä on metallia.
Ainakaan minulla pointti ei ole ollut todistaa että 'rääyntä' on parempaa kuin tavallinen laulu, eli en ole pannut niitä paremmusjärjestykseen. Eikä kyllä ole kukaan muukaan. Noh, ainakin mkl näin näyttää ajattelevan, muttei hänkään ole näitä missään vaiheeessa sekoittanut keskenään. Hän ei pidä growlauksesta, that's it. Huomaat varmaan, etten ole edes kertonut mielipidettäni kummasta pidän enemmän; puhtaasta laulusta vai murinasta. Minusta nyt vain kuulostaa siltä, että mkl yrittää sanoa ettei golfmaila ole työkalu vaikka kirves onkin. Tietenkin tajuan että niillä on eri tarkoitus, siitähän syystä tämä keskustelu tavallaan alkoikin.

David A. Mage
26.6.2008, 15:45:26
En minäkään siis osaa puhtaasti laulaa ainakaan hyvin, mutta en saa korinaääntä edes aikaan ilman kipuja/käheyttä. En tiedä yritikö todistella että hyvän korinan saisi helpommin aikaan kuin hyvän puhtaan laulannan. Tätä on varmaan aika vaikea todistaa, mutta voihan se silti noin ollakin.Riippunee pitkälti henkilöstä, mutta ainakin itse tulin huomanneeksi ettei siihen tarvitse kuin jonkun ajan kuluttaminen oikeaoppisen tekniikan etsimiseen ja siitä edespäin oman murinasoundinsa kehittäminen on pitkälti silkkaa hienosäätöä. Puhtaassa laulussa kun äänijänteet ovat jatkuvassa käytössä ja äänen korkeuden säätäminen hoituu muutaman eri mutkan kautta, on mörinän puolella sama käytännössä mahdotonta, sillä kivutonta se on vain siellä kurkun pohjalla. Mitä korkeampia ääniä tavoitellaan, sitä enemmän ne repivät äänijänteitä ja sitä helpommalla pääsee lasarettiin. Toki näillekin toiminnoille omat tekniikkansa on inhaled screamista edespäin, mutta se on jo semmoista salatiedettä että jätän sen kiltisti ammattilaisille.

Niin pitkään kuitenkin kun on perusasiat hallussa, saa vakuuttavan äänen aikaan pienellä vaivalla. Ehkä sama pätee lauluunkin, mutta itselläni ääni on aivan hakusissa jos pitää ihan oikeasti laulaa. Siinä joko pysyy tai ei pysy nuotissa ja kaunis kestovibrato tulee mukaan silkasta harjaantumattomuudesta.

En ole kyllä tällaiseen törmännyt. Häh.Minähän luen ketjut miten haluan!

Physe
26.6.2008, 17:30:16
Ainakaan minulla pointti ei ole ollut todistaa että 'rääyntä' on parempaa kuin tavallinen laulu, eli en ole pannut niitä paremmusjärjestykseen. Eikä kyllä ole kukaan muukaan. Noh, ainakin mkl näin näyttää ajattelevan, muttei hänkään ole näitä missään vaiheeessa sekoittanut keskenään. Hän ei pidä growlauksesta, that's it. Huomaat varmaan, etten ole edes kertonut mielipidettäni kummasta pidän enemmän; puhtaasta laulusta vai murinasta. Minusta nyt vain kuulostaa siltä, että mkl yrittää sanoa ettei golfmaila ole työkalu vaikka kirves onkin. Tietenkin tajuan että niillä on eri tarkoitus, siitähän syystä tämä keskustelu tavallaan alkoikin.
En osoittanut viestiä oikeastaan suoraan kenellekään, vaan totesin enemmän että on tyhmää vertailla puhdasta laulua ja "örinää", koska niillä tosiaan haetaan eri asioita. En tosiaan siis tarkoittanut että siä tai mkl olisitte ihan hölömöjä kumpikaan, vaan pikemminkin että tyhmää on sanoa jotain tyyliä tai lajia huonommaksi kuin toinen. Vähän sama koskee tuollaista "mun kitaristi on parempi kuin sun" -tyyppistä juttua.

Moi, mun lempparikitaristi on K.Viikate. Se ei ole maailman huipulla eikä tiluta 1/64 -osanuotteja, mut se soittaa ja säveltää semmosia kitarajuttuja joista mä tykkään.

Ja tosiaan. Kuuntelin joskus jonkun kauden ajan vähäsen Bodomia, mutta sitten kyllästyin kun en löytänyt sitä kunnon koukkua oikein mistään biisistä.

mkl
26.6.2008, 22:19:11
Jutun pointti oli se, että kyllä tuo ärjyntäkin on laulua. Millä tavalla se eroaa puhtaasta laulusta? Se äännetään eri osassa suuta? Kuulostaa sangen oudolta. Kuulostaa myös siltä, että heti kuultuasi murinavokaaleja et ajattele sitä lauluna, joten et myöskään voi pitää sitä hyvänä. Kyllä growlauksessakin jotkut ovat selvästi parempia vokalisteja kuin toiset, eli se vaatii harjoittelua ja taitoa. Osa myös growlaa melodisestikin, eli koko laulutyyliä on paha mustamaalata jos joku huutaa 'BRRAAAWWRGGH' mikkiin. Ymmärrän kyllä jos vokaalit ovat sinulle liian äärimmäiset, mutta älä pliis yritä väittää ettei se olisi laulua.

Eroaahan puhekin huudosta, tai puhe laulusta.. Edes vocal improt eivat ole laulua, vaan muuten vaan aanien luomista melodiaan sopiviksi. En ole sanonut, etteiko huutaminen/karjuminen/kiljuminen yms. ole valttamatta biiseihin sopivaa, mutta sen verran saanen sanoa, etta sita ei tosiaankaan voi luokitella lauluksi, enka tykkaa kuunnella korvaan huutavaa ihmista, kun voin sen sijaan kuunnella esimerkiksi monelle tasoille laulettuja juttuja, kahden laulajan tekemaa keskenaista harmoniaa tai "puhtaita" vocal improja..

Gorilla.. lahinna toin Laihon flamencokyvyt esille sen takia, etta mielestani keskustelu alunperin oli Laihon kykyjen vertailua muihin kitaristeihin, en tullut tanne sanomaan, etta "Jimi on paras kitaristi omg lololol j00 suck" (vaikka Jimi onkin mielestani motivoivin yms. kitaristi, vaan toin vaan Jimin esimerkkina keskusteluun, silla hanen taitoihinsa on helppo verrata muita kitaristeja.. Ei Jimi toki kaikessa ole paras, eika varmaankaan overall kitaristina paras (Howe voisipi olla ehkapa jopa paras overall kitaristi.. sai titlen myos 5 vuotena putkeen), mutta vaikka Jimi ei soitakkaan flamencojuttuja, voin silti verrata esimerkiksi hanta Laihoon.. (jonka takia juuri huomautin, etta eipahan Laihokaan flamencoja soita)..

Olen itse soittanut nyt about puoltoista vuotta, en oo kaynyt tunneilla, koska mun mielesta ne tappaa motivaation ja oon harjotellu vaan silloin kun on huvittanut.. silleen oppii mun mielesta parhaiten, koska silloin kun haluaa harjotella, niin kaikki jaa paahan.. ite oon oppinut myos paljon mm. vaan kattomalla kitaristeja, joiden musiikista tykkaan.. esimerkiks Gilmourin soittotyylista huomasin sen, etta muuten kikkailee yleensa 2 fretin valein, mut valilla iskee pikkurillilla alemman kielen fretilla silleen, et onki 3 frettia valia (jolloin saa taytettya tyhjan kohdan hyvin sopivalla aanella vaikka silloin kun improo..) Myonnan, etta kaytan tabeja joihinkin vaikeisiin juttuihin, esimerkiks Little Wingin harjottelin Hendrixilta jonkun tabikirjan avulla, koska siina on vedetty eri rytmeilla paallekkaisii juttui paljon, jolloin ne on ihan mahoton kuulla laulun ja muiden soittimien alta.. Soitan toisaalta paa-osin progea nykyaan, mut valilla kun on ollut tylsaa niin oon harjotellut jotain hauskoi juttui korvakuulolta.. alkaa pikkuhiljaa menee jo silleen, et ku joku heittaa tyyliin "soita vuorenpeikon linnassa" ni menee ekalla yrityksella koko biisi pienen mietinnan avulla.. ;D

Oon toki myos soittanut nopeampia juttuja, tappingia yms. esimerkiks yks harjottelemistani sooloista on beat itin solo, jonka Van Halen savels aikoinaan Jacksonille.. siita kyl hitonmoiset pointsit Halenille, koska solo on pirun loistava.. tas sit linkki jonkun kayttajan soittamana, Halen ei oo ite soittanu tota pikkurilli stretch kohtaa livessa kertaakaan.. (http://www.youtube.com/watch?v=j7EbZWC33b8) :eh:

Ja Gorilla.. flamencokamasta kun puhutaan.. tiedatko Innuendo nimisen kappaleen flamencosolon? Siin on siisti flamencosolo, jonka Howe soitti vierailevana kitaristina, koska laulaja oli kuolemansairas tos vaiheessa ja oikee kitaristi ei ehtiny opetella sita, koska ei soittanu niin hyvin flamencojuttuja.. kuuntele kaikki aanet (solo on 3:28-4:05 (http://www.youtube.com/watch?v=cpys1c3jCNs)), soittaa esimerkiks sekunttiin hammeraamalla slide tyylisen jutun, jossa on tyyliin yli 20 fretin aanet mukana.. :D

En minäkään siis osaa puhtaasti laulaa ainakaan hyvin, mutta en saa korinaääntä edes aikaan ilman kipuja/käheyttä. En tiedä yritikö todistella että hyvän korinan saisi helpommin aikaan kuin hyvän puhtaan laulannan. Tätä on varmaan aika vaikea todistaa, mutta voihan se silti noin ollakin.Eipa ole tullut niin vaitetyksi, toisaalta nyt kun mainitsin, niin uskoisin, etta loistavalle (http://www.youtube.com/watch?v=FHvuRhWopyc) laulutasolle paaseminen on vaikeampaa, kuin hyvan "korinan"..
Linkissa myos muuten vocal improa.. ;)

//Baynsion muuten.. golfmaila ei olekkaan tyokalu, vaan urheiluvaline.. ;p

Bunion
27.6.2008, 11:58:03
Minähän luen ketjut miten haluan!
Niin mäkin!

En osoittanut viestiä oikeastaan suoraan kenellekään, vaan totesin enemmän että on tyhmää vertailla puhdasta laulua ja "örinää", koska niillä tosiaan haetaan eri asioita. En tosiaan siis tarkoittanut että siä tai mkl olisitte ihan hölömöjä kumpikaan, vaan pikemminkin että tyhmää on sanoa jotain tyyliä tai lajia huonommaksi kuin toinen. Vähän sama koskee tuollaista "mun kitaristi on parempi kuin sun" -tyyppistä juttua.
Mutta kun 'vertailla' on täysin väärä sana. ;P En ole yrittänyt vertailla kumpi on parempaa, puhdas laulu vai 'rääyntä'. Yritin vain sanoa, että growlauskin on laulutyyli. En sano mitään huonommaksi kuin toista, (sanoin etteivät kaikki pidä jazzista - en edes puhunut mitään kitaristien taidoista enkä mikä on parasta, vaan siitä, etteivät kaikki halua kuunnella samaa musiikkia) ja kyllä itsekin varmaan kallistuisin puhtaiden vokaalien puoleen kuin örinän. Tai no sanotaan nyt välimaastoon, kaikenlaiset falsetit ja muutkin menevät hyvin alas. Tässä muuten kysymys ämkooällälle; lasketko vaikkapa tämän (http://www.youtube.com/watch?v=4gFgiIFVSNk&feature=related) lauluksi? Se ei ole puhdasta laulua missään vaiheessa. Äännetään kuitenkin aika samalla lailla kuin puhdaskin laulu.

Ja sori, mutta tuo kyllä kuulostaa vieläkin siltä kun vertailisit minua idiootiksi. :P Mut ei se mitään.

Eroaahan puhekin huudosta, tai puhe laulusta.. Edes vocal improt eivat ole laulua, vaan muuten vaan aanien luomista melodiaan sopiviksi. En ole sanonut, etteiko huutaminen/karjuminen/kiljuminen yms. ole valttamatta biiseihin sopivaa, mutta sen verran saanen sanoa, etta sita ei tosiaankaan voi luokitella lauluksi, enka tykkaa kuunnella korvaan huutavaa ihmista, kun voin sen sijaan kuunnella esimerkiksi monelle tasoille laulettuja juttuja, kahden laulajan tekemaa keskenaista harmoniaa tai "puhtaita" vocal improja..
Termejä termejä... Tavallaan pointti oli se, että kun et pidä örinää lauluna, et voi myöskään pitää siitä, eli pääpointtini ei ollut keskustella siitä tulisiko 'rääyntä' asettaa sanan 'laulaa' alle. Eli ei yleisesti ottaen, mutta yksilöllisessä tapauksessa ajatellen. Mutta se nyt vähän lipsui.

Ymmärrän tuon 'vocal impro ei ole laulua'-kohdan, sillä tuohan on vain periaatteessa juuri sitä mitä sanoitkin, eli äänien luomista melodiaan sopivaksi. Saman myönnän esim tästäkin pätkästä (http://www.youtube.com/watch?v=te1nyK4Y-sM&feature=related), sillä sitähän se on. Mutta yleensä örinäkappaleissakin on lyriikat, joten se ei ole enää pelkkää melodiaan mukautumista.

Ja joo, ehkei golfmaila ei ole työkalu aivan perinteisessä merkityksessä, mutta on se tavallaan. Golfin pelaamiseen käytettävä työkalu nääs. Tämähän on vain termi, mutta tajusit varmaan.

mkl
27.6.2008, 16:56:05
Tässä muuten kysymys ämkooällälle; lasketko vaikkapa tämän (http://www.youtube.com/watch?v=4gFgiIFVSNk&feature=related) lauluksi? Se ei ole puhdasta laulua missään vaiheessa. Äännetään kuitenkin aika samalla lailla kuin puhdaskin laulu.

Korkeamman aanen kohdat kuulostivat laululta, loput rytmillisesti lausutulta puhumiselta.. laulussa on yleensa se ero, etta vokaalit ovat yleensa vahan pidempia kuin puheessa.. Kokeileppa vaikka.. =/

Samaan juttuun voin viela sanoa, etta eihan rapissakaan lauleta, vaan puhutaan tietylla rytmilla.. rhythmically applied poetry.. tai oma suosikki.. retards attempting poetry.. :P

Bunion
29.6.2008, 12:16:59
Korkeamman aanen kohdat kuulostivat laululta, loput rytmillisesti lausutulta puhumiselta.. laulussa on yleensa se ero, etta vokaalit ovat yleensa vahan pidempia kuin puheessa.. Kokeileppa vaikka.. =/Joo, kunhan tesmasin.

Samaan juttuun voin viela sanoa, etta eihan rapissakaan lauleta, vaan puhutaan tietylla rytmilla.. rhythmically applied poetry.. tai oma suosikki.. retards attempting poetry.. :P
Totta, mutta tämäkin eroaa murinoista siinä, että murinat kuitenkin yleensä lauletaan, vaikkakin muristen. En onnistu vieläkään näkemään eroa siinä, miksi vaikkapa tämä (http://www.youtube.com/watch?v=loGXDKEwFZs) (:lovetus:) ei olisi laulua, vaikka tuo King Diamondin falsetti olisi. Erot ovat näemmä vain äänen taajuus ja missä suun osassa ääntä äännetään. Mutta jos näin ajattelet, niin ok. En kai minä sille sitten mitään voi. Olisi kuitenkin kiva tietää jos asia ei näin ole.

Ja hyh hyh, ei saa olla ilkeä. :soso: Ei kaikki rap ole sitä mitä näet MTV:ltä.

mkl
29.6.2008, 21:43:41
Itse kutsuisin murinaa enemmankin rytmitetyksi murinaksi kuin lauluksi.. =/ KoRnin biisit sitten taas esimerkiksi menee laulun puolelle, mutta kahealla aanella lauletusti..

Ja en oo kattonu MTVta yli 5 vuoteen.. :P

Bunion
29.6.2008, 22:09:43
Itse kutsuisin murinaa enemmankin rytmitetyksi murinaksi kuin lauluksi.. =/ KoRnin biisit sitten taas esimerkiksi menee laulun puolelle, mutta kahealla aanella lauletusti..
\o/

Selvää edistystä tähän verrattuna:

Toinen hairitseva juttu on mielestani se kauhea raakyna jota he kutsuvat lauluksi; ei se ole laulua lahellakaan vaan ennemminkin kiljumista, raakymista ja huutamista..

Mutta näemmä meillä vain tuppaa olemaan erilainen käsitys siitä mikä on laulua ja mikä ei. Mut on se silti laulua. Rytmitetyksi puheeksi sanoisin juuri sellaista mitä oli King Diamond-linkissäni. (Through the summer rain, of 1845...) Ja tuo viimeksi linkittämäni BW Park ei mielestäni mene aivan samaan kategoriaan jos vaihdat sanan 'puhe' 'murinaan'. Perustelut:

laulussa on yleensa se ero, etta vokaalit ovat yleensa vahan pidempia kuin puheessa.. Kokeileppa vaikka.. =/:P

Ja en oo kattonu MTVta yli 5 vuoteen.. :P
No Voicea sitten. ;) Tarkoitin sillä kuitenkin sitä rappia mikä ei myy niinkään musiikillaan.

David A. Mage
29.6.2008, 23:20:31
tai oma suosikki.. retards attempting poetry.. :PVäitätkö kyseisen termin kehittäneen Lemmy Kilmisterin ääntä jollain tapaa lauluksi sitten?

Räppi on taito sinänsä, minä ainakin pysyn kiltisti hiekkapuhaltamassa kurkkuani, koska kurlauksessa ei sentään tarvitse yrittää vääntää kieltään solmuun ja keksiä jänniä kriittisiä sanoituksia, kunhan vain jotain huutaa Saatanasta ja verisistä siemensyöksyistä. (Ellei sitten ole joku valistunut sielu, joka tekee sofistikoitunutta black metalia, yksinomaan.)

Itse en ole muuten koskaan pahemmin arvostanut Jimi Hendrixin laulutaitoja. Sen perusteella mitä olen kuullut, ne eivät ole mitenkään kummoiset, mitä nyt hiukan rytmitetään kitaransoittoa äänihuulin. Jotkut sentään ihan oikeasti laulavat siihen mikkiin samanaikaisesti kun yrittävät soittaa kitaraa ja polkea pedaaleja. Peräti eri tahtiin, vaikka helppoa se olisikin vääntää laulut ja soitot samoille linjoille.

Ja tässä muuten pojille bonuksena kirkkain tähti kurkunkurittamisen saralla, tuollaista ääntä ei nimittäin ihan hetkessä kehitetä. Ari "perkele" Nieminen on miun idoli. (http://youtube.com/watch?v=DP3bb2rRYXQ)

mkl
29.6.2008, 23:20:35
\o/

Selvää edistystä tähän verrattuna:

Eihan mun mielipide mihinkaan ole vaihtunut; ei se mun mielesta edelleenkaan laulua ole, koska laulu ei termina sovi siihen.. orinakin voi olla rytmillista, vaikka ei laulua olisi.. =/

Mutta näemmä meillä vain tuppaa olemaan erilainen käsitys siitä mikä on laulua ja mikä ei. Mut on se silti laulua.

Mun mielipide on parempi kuin sun..? ;D

SuperDude
29.6.2008, 23:32:51
\o/
Mutta näemmä meillä vain tuppaa olemaan erilainen käsitys siitä mikä on laulua ja mikä ei. Mut on se silti laulua. Rytmitetyksi puheeksi sanoisin juuri sellaista mitä oli King Diamond-linkissäni. (Through the summer rain, of 1845...) Ja tuo viimeksi linkittämäni BW Park ei mielestäni mene aivan samaan kategoriaan jos vaihdat sanan 'puhe' 'murinaan'.

Itse tavannut epäpuhdasta ääntelyä kutsua vokalisoimiseksi ja puhdasta laulamiseksi.

Laulamisessa tärkeää on soundin lisäksi sävelkuviot, murinassa taas olennaista on painoittaa oikeilla äänensävyillä ja lausumisella tiettyjä tavuja.

Kumpikin on oikein käytettynä oikeassa ympäristössään hyvin toimivaa ja musikaalista. Tehokeinona murinat toimivat melkein missä vain.

Bunion
30.6.2008, 0:18:11
Räppi on taito sinänsä, minä ainakin pysyn kiltisti hiekkapuhaltamassa kurkkuani, koska kurlauksessa ei sentään tarvitse yrittää vääntää kieltään solmuun ja keksiä jänniä kriittisiä sanoituksia, kunhan vain jotain huutaa Saatanasta ja verisistä siemensyöksyistä. (Ellei sitten ole joku valistunut sielu, joka tekee sofistikoitunutta black metalia, yksinomaan.)Huomaa, ettei hyvin myyvän räpin tekoon siihenkään tarvitse keksiä mitään järkeviä lyriikoita. Ja ei, en puhu genrestä ennen kuin joku vetää herneen nenuun.

Eihan mun mielipide mihinkaan ole vaihtunut; ei se mun mielesta edelleenkaan laulua ole, koska laulu ei termina sovi siihen.. orinakin voi olla rytmillista, vaikka ei laulua olisi.. =/
Njoo, mutta äsken vaan sanoit sen jo neutraalisti. Ja tarkoitin tuolla quotellani (sillä jossa on pelkkä hymiö vastauksena) sitä, ettei örinää kannata verrata rytmilliseen puhumiseen/murisemiseen tjsp. Itsekin jo periaatteessa sanoit äsken mainitsemassani quotessa.

Mun mielipide on parempi kuin sun..? ;D
Toisin päin arvon herraseni, toisin päin.

Itse tavannut epäpuhdasta ääntelyä kutsua vokalisoimiseksi ja puhdasta laulamiseksi.

Laulamisessa tärkeää on soundin lisäksi sävelkuviot, murinassa taas olennaista on painoittaa oikeilla äänensävyillä ja lausumisella tiettyjä tavuja.
Voiko sitä vielä tämän vaikeammaksi tehdä? :ohhoh:

Oikeasti musiikillinen teoriani kusee aika pahasti, (en ole opetellut mitään termejä, muuta kuin pakolliset kitaraa soittaessa ilmi tulleet termit) joten en kykene näkemään mikä erottaa murinan laulusta. Sortsa vaan. :( Laulu on minulle sulavaa puhetta. Eli jos puhe lauletaan, niin se on laulua.

No joo, mutta kuten jo yritin aikaisemmin sanoa, (en keksinyt miten sen sanoisin kunnolla) en välitäkkään niin paljoa jos murinavokaaleja ei kutsuttaisi lauluksi. Se on termi. Mutta jos tämä asettaa ennakkoluuloja, se ei ole hyvä asia. Useimmille suurin kynnys death metallissa ovat varmaankin juuri vokaalit, joista ajatellaan negatiivisesti. Itsekin ajattelin vielä muutama vuosi sitten, että "eihän tuo ole laulua, se on pelkkää mölyä", mutta minut käännytettiin jossain määrin. Eli siis tuolloin ajattelin juurikin niin, ettei korinaääniin tarvitse paljoa taitoa, ja se on vain huutoa.

Eihän tästä muuten oikeastaan haittaa ole, muuta kuin ettei ole keikkaseuraa IRL. Ja ei myöskään keskusteluja kyseisistä bändeistä. Unohtamatta biisejä joita soittaa kitaralla, sillä nykyään yhden kaverin kanssa soittelu on jäänyt vähän vähemmälle erilaistuneen musiikkimaun vuoksi, (se jämähti) mikä on sääli, sillä kummallakin olisi intoa. Siksi käännytyspuheet kavereille ja niiden negatiiviset vastaukset ovat turhauttavia, varsinkin kun ei viitsitä edes koittaa bändiä sen genren takia. Varsinkin tuo sama kaverini on alkanut kuunnella varmaan kymmentä uutta bändiä minun kauttani, ja monet niistä ovat jopa hänen suosikkejaan, eli jos hän koittaisi ilman ennakkoluuloja hän voisi varmaan tykätäkin.

David A. Mage
30.6.2008, 0:22:42
Huomaa, ettei hyvin myyvän räpin tekoon siihenkään tarvitse keksiä mitään järkeviä lyriikoita. Ja ei, en puhu genrestä ennen kuin joku vetää herneen nenuun.Tiedän kyllä aivan hyvin, millaista paskaa MTV-räppärit huonolla flowlla latelevat. Siksi olenkin onnistunut vieraantumaan kyseisestä genrestä enemmän kuin tarpeeksi. Yhtä lailla ei tosin hyvin myyvään metalliin tarvitse kovinkaan taidokasta vokalistia tai sanoittajaa, eikä sen puoleen kyllä musiikinkaan draaman kaari tarvitse olla kovinkaan pitkä upotakseen kansaan. Oho, kerrankin oli ontopicia.

Shedau jau jau tilulilu vaan Laihon AleXillekin.

SuperDude
30.6.2008, 9:46:10
Voiko sitä vielä tämän vaikeammaksi tehdä? :ohhoh:

Oikeasti musiikillinen teoriani kusee aika pahasti

No ei kamalasti kannata harkita uraa musiikin parissa jos tämä kuulosti vaikealta. :P

Erittäin kärjistettynä olennainen ero:
Laulu: Melodia
Örinä: Lausuminen

Bunion
30.6.2008, 10:50:38
Tiedän kyllä aivan hyvin, millaista paskaa MTV-räppärit huonolla flowlla latelevat. Siksi olenkin onnistunut vieraantumaan kyseisestä genrestä enemmän kuin tarpeeksi. Yhtä lailla ei tosin hyvin myyvään metalliin tarvitse kovinkaan taidokasta vokalistia tai sanoittajaa, eikä sen puoleen kyllä musiikinkaan draaman kaari tarvitse olla kovinkaan pitkä upotakseen kansaan.
Totta, en itsekään jaksa ottaa räpistä selvää kun olen saanut niin huonon kuvan siitä, ja en voi väittää sen iskevän musiikillisestikkään. Mutta nyt vaan pisti silmääni tuo "retards attempting poetry", sillä eihän nyt kaikkia retardeiksi sovi sanoa, vaikka olikin varmaan vain vitsillä sanottu. Ja en nyt näitä valtavirran räppäreitäkään välttämättä retardeiksi sanoisi, korjasin vaan mkl:ää kun hänellä tuntuu olevan vähän samanlainen kuva räpistä kuin minulla. Eli toisinsanoen päden, vaikka en itsekkään mitään tiedä. :)

On kyllä ontopicia juuh.

Ja Lucifix, kuten jo sanoinkin, termistöni ontuu. Eli en ollut varma mitä tarkoitit sävelkuvioilla. (Joo, ehkä musiikki taitaa olla enemmänkin harrastuksena. :P Mutta ei muuten Opethin Maikkelikaan vissiin osaa nimetä käyttämiään sointuja) Ja en siltikään pysty ymmärtämään mikä erottaa örinän laulusta. Melodian vähäisyys? Pöh. Ei varmaan death metal-bändin kuulukkaan olla niinkään melodinen, vaan raskas. Mutta saako tämä raskaus vokaalit pois 'laulu'-kategoriasta? Mielestäni ei, sillä tämäkin on vielä aivan eri asia kuin aivan pelkkä huuto ym.

Joo, ehkäpä 'vokalisoiminen' olisi parempi sana, mutta juuri siksi kysyinkin, että voiko tätä vielä tämän vaikeammaksi tehdä. I like it simple, nääs. Ja selvästi sinulla ja mkl:llä on vielä aivan erilainen näkökulma, sillä en usko että mkl laskisi murinaa edes vokalisoimiseksi. =/ Tai ainakaan mitään sinne viittaavaa hän ei ole maininnut.

David A. Mage
30.6.2008, 12:37:19
Erittäin kärjistettynä olennainen ero:
Laulu: Melodia
Örinä: LausuminenNo erittäin kärjistettynä. Ehkä jos on pahinta death metal-junttausta jossa vokalistin on sallittua vain pysyä siellä pohjamudissa ja kurlata, niin se menee pelkäksi lausumiseksi. Sen sijaan jos ilmaisussa on tarpeeksi vaihteluakin, niin sitä saa päästää suustaan jotain neljää eri ääntä joista jokaista voi mielikuvituksettomampi kutsua örinäksi. Niiden välillä vaihtelu on vain vähän vaikeampaa kuin syvästä rintaäänestä falsettiulinaan siirtyminen. Niemisen murinasta lennosta vaihdetut inhaled screamit on jotain jota en voi kuin ihmetellä.

Pitkälti vokaalien kanssa epäpuhtaan ja puhtaan ero on mielestäni vähän sama kuin verrattaisiin metallissa niin rakastettuja komppi- ja liidikitaroita.

SuperDude
30.6.2008, 13:09:37
No erittäin kärjistettynä. Ehkä jos on pahinta death metal-junttausta jossa vokalistin on sallittua vain pysyä siellä pohjamudissa ja kurlata, niin se menee pelkäksi lausumiseksi. Sen sijaan jos ilmaisussa on tarpeeksi vaihteluakin, niin sitä saa päästää suustaan jotain neljää eri ääntä joista jokaista voi mielikuvituksettomampi kutsua örinäksi.

Nimenomaan ääripäät halusin tuoda esille, sillä valtaosa vokalisaatiosta tapahtuu kuitenkin näiden ääripäiden välillä, ja osalla tekniikka onkin jotain rajatapausta. esim. Sentenced ja kumppanit.

Mutta örinässä pääsääntöisesti lausuminen, fraseeraus, sekä myös (jopa teatraalinen) tulkinta ratkaisee, kuten myös valittu örinätekniikka. Kirkuna tuntuukin elimistössä ihan eritavalla (nimim. kokemusta on).

(Itse käytän vielä erikseen kirkuna ja kiljunta termejä, joista kiljunta edustaa thedarkness/kingdiamond -akselia, eli äärikorkeaa, mutta puhdasta laulua. Kirkuna taas blackmetal-puolta. Mutta tämä onkin jo omaa luokittelua jo)

mkl
30.6.2008, 14:22:10
"retards attempting poetry", sillä eihän nyt kaikkia retardeiksi sovi sanoa, vaikka olikin varmaan vain vitsillä sanottu.

Mun mielesta spoiler tagit ja hymio kertoi aika hyvin.. :P

Mutta saako tämä raskaus vokaalit pois 'laulu'-kategoriasta? Mielestäni ei, sillä tämäkin on vielä aivan eri asia kuin aivan pelkkä huuto ym.

Vokalisointiin kuuluu muutakin kuin laulu; laulu on vaan yks niista alalajeista, kun muina lajeina on esimerkiksi just rytmitetty puhuminen, vocal improt yms. Onhan se murina yms. myos vokalisointia, mutta ei laulua.

Joo, ehkäpä 'vokalisoiminen' olisi parempi sana, mutta juuri siksi kysyinkin, että voiko tätä vielä tämän vaikeammaksi tehdä. I like it simple, nääs. Ja selvästi sinulla ja mkl:llä on vielä aivan erilainen näkökulma, sillä en usko että mkl laskisi murinaa edes vokalisoimiseksi. =/ Tai ainakaan mitään sinne viittaavaa hän ei ole maininnut.

Ala oleta. :cry:
Mun mielesta kylla aiemmassakin viestissa mainitsin, etta se on rytmitettya musiikkiin sopivaksi tehtya aantelya, eli vokalisoimista, mutta kyseessahan ei ollut meidan keskustelussa se, etta onko se vokalisointia vai ei, vaan onko se laulua; mielestani sita ei edelleenkaan voi kutsua lauluksi, mutta tietenkin se vokalisointia on. =)

Bunion
30.6.2008, 16:31:56
Vokalisointiin kuuluu muutakin kuin laulu; laulu on vaan yks niista alalajeista, kun muina lajeina on esimerkiksi just rytmitetty puhuminen, vocal improt yms. Onhan se murina yms. myos vokalisointia, mutta ei laulua.
Et ole muuten vieläkään sanonut miksi korinavokaalit eivät ole laulua. Toistaiseksi olet sanonut vain, ettei se ole laulua vaan enemmänkin rytmitettyä murinaa. Ja toisaalta sanoit myös, että "laulussa on yleensa se ero, etta vokaalit ovat yleensa vahan pidempia kuin puheessa.. " Eli tavallaan kumosit aikaisemmat puheesi. Ja älä vastaa tähän, että onhan huudossakin pidemmät vokaalit kuin laulussa, sillä sehän olisi vain murinan sekoittamista pelkkään huutoon. Jos tuon King Diamond linkkini matalat vokalisoinnit ovat rytmillistä puhetta, (parempana esimerkkinä toimisi vaikkapa tämän (http://www.youtube.com/watch?v=ULO2aR2KuP0) puheosuudet - 2:30 alkaa ainakin selvä esimerkki) niin en pysty sanomaan, että vaikkapa tuon BW Parkin vokaalit olisivat rytmillistä örinää. Ja jos tämä vielä arveluttaa, niin vaihdappa mielessäsi tuon linkkini puhujan paikalle joku örisisijä.

(Itse käytän vielä erikseen kirkuna ja kiljunta termejä, joista kiljunta edustaa thedarkness/kingdiamond -akselia, eli äärikorkeaa, mutta puhdasta laulua.
Lasketaanko falsettia puhtaaksi lauluksi? KD:han ainakin laulaa falsetissa, en nyt jaksa kuunnella tuota The Darknessia. Olen aina elänyt käsityksessä että ei laskettaisi, kun eihän sitä vissiin lasketa laulajan äänialaan kuuluvaksikaan.

SuperDude
30.6.2008, 17:43:42
Lasketaanko falsettia puhtaaksi lauluksi? KD:han ainakin laulaa falsetissa, en nyt jaksa kuunnella tuota The Darknessia. Olen aina elänyt käsityksessä että ei laskettaisi, kun eihän sitä vissiin lasketa laulajan äänialaan kuuluvaksikaan.

Totta kai lasketaan, mitä se sitten olisi, ellei puhdasta laulua? http://fi.wikipedia.org/wiki/Falsetti

Ja kun puhun kiljunnasta, viittaan tavallisesti falsettiin

Physe
30.6.2008, 20:35:16
Mutta kun 'vertailla' on täysin väärä sana. ;P En ole yrittänyt vertailla kumpi on parempaa, puhdas laulu vai 'rääyntä'. Yritin vain sanoa, että growlauskin on laulutyyli. En sano mitään huonommaksi kuin toista, (sanoin etteivät kaikki pidä jazzista - en edes puhunut mitään kitaristien taidoista enkä mikä on parasta, vaan siitä, etteivät kaikki halua kuunnella samaa musiikkia) ja kyllä itsekin varmaan kallistuisin puhtaiden vokaalien puoleen kuin örinän. Tai no sanotaan nyt välimaastoon, kaikenlaiset falsetit ja muutkin menevät hyvin alas. Tässä muuten kysymys ämkooällälle; lasketko vaikkapa tämän (http://www.youtube.com/watch?v=4gFgiIFVSNk&feature=related) lauluksi? Se ei ole puhdasta laulua missään vaiheessa. Äännetään kuitenkin aika samalla lailla kuin puhdaskin laulu.

Ja sori, mutta tuo kyllä kuulostaa vieläkin siltä kun vertailisit minua idiootiksi. :P Mut ei se mitään.
Äääh, en miä halua kuitenkaan vaikuttaa joltain idarilta joka tulee Internetseissä sanomaan ihmisiä tyhmiksi. Elä muistele pahalla, en tarkottanut että olisit tyhmä vaan että olisi tyhmää tehdä näin (etkä sinä niin tehnytkään).

Laulu on vain termi joka ei jonkun mielestä sovi kaikkeen ääneen mitä suusta lähtee ja toisen mielestä sopii. Mutta kuitenkin se ei muuta sitä että kaikki tavat ilmaista itseään taiteellisesti suun kautta ovat kuitenkin tavallaan yhtä hyviä, koska niitä ei voi vertailla. Niitä käytetään eri tarkoituksiin ja siksi ei kannata (vaikka kuinka vannoutunut jonkin genren kuuntelija/soittaja oliskin) sanoa että muissa genreissä käytetty tekniikka olisi huonompaa. Ei ole huonoja lajeja, on vain huonoja muusikoita ja kuulijoita. :P

Jodlaus on ainoaa oikeata laulua! Kaikki muu on jotain ihan muuta!

Bunion
30.6.2008, 20:36:38
Totta kai lasketaan, mitä se sitten olisi, ellei puhdasta laulua? http://fi.wikipedia.org/wiki/Falsetti
En tiedä, falsettia? Ensinnäkään, jos sitä ei lasketa normaaliin äänialaan (Wikipediassakin tämä lukee joko MF tai KD artikkeleissa) niin tämä kuulostaa vaan korvaani jotenkin you know, epäpuhtaalta. =/ Myös sana falsetti tulee latinan sanasta falsus, joka tarkoittaa jotain epäaitoa, joten ehkä nämä asiat yhdistettynä olen ajatellut asiaa liian kirjaimellisesti... Mutta joo, uskotaan sitten.

Muuten, Wikipedian lauluartikkelissa oli tällainen pätkä:

Laulutyylejä

* melodinen puhe
* Murina
* puhelaulu
* resitatiivi
* konsertti- ja oopperalaulu
* soittimellinen laulu, kuten hyräily, jodlaus ja koloratuurilaulu
Huomatkaa kohta kaksi. :P Ja tietenkin Wikipedia on aina oikeassa.

///

Äääh, en miä halua kuitenkaan vaikuttaa joltain idarilta joka tulee Internetseissä sanomaan ihmisiä tyhmiksi. Elä muistele pahalla, en tarkottanut että olisit tyhmä vaan että olisi tyhmää tehdä näin (etkä sinä niin tehnytkään).
Öhhöh. Sanoin jo ettei haittaa. Ja olet kyllä muualla tällä foorumilla antanut ihan järkevän kuvan itsestäsi. :) (Stalkkaan teitä kaikkia aina silloin tällöin.)

Laulu on vain termi joka ei jonkun mielestä sovi kaikkeen ääneen mitä suusta lähtee ja toisen mielestä sopii.
Totta, en itsekään sanoisi tuota pari päivää sitten postaamani linkin (http://www.youtube.com/watch?v=te1nyK4Y-sM) huutoa lauluna. Ja tuo on siksi, että siinä ei ole lyriikoita, se on huuto, eikä laulua. Haluaisin kuulla myös jotain perusteluja näihin kommentteihin.

Mutta kuitenkin se ei muuta sitä että kaikki tavat ilmaista itseään taiteellisesti suun kautta ovat kuitenkin tavallaan yhtä hyviä, koska niitä ei voi vertailla. Niitä käytetään eri tarkoituksiin ja siksi ei kannata (vaikka kuinka vannoutunut jonkin genren kuuntelija/soittaja oliskin) sanoa että muissa genreissä käytetty tekniikka olisi huonompaa. Ei ole huonoja lajeja, on vain huonoja muusikoita ja kuulijoita.
Mutta mutta... Keskustelu onkin nyt lähinnä termin tarkoituksesta, ei siitä mikä kuulostaa hyvältä tai huonolta. Kukaan ei puhu nyt siitä. Henkilökohtaisilla mieltymyksillä ei siis pitäisi olla väliä, muuta kuin ehkä motivaation ylläpitäjänä. :) Ainoassa vertailussa mitä nyt tapahtuu on kysymys siitä, että mikä erottaa laulun örinästä. Ja tämähän on sama asia kun joku sanoisi ettei päärynä ole hedelmä kun se ei ole pyöreä, jolloin minä yrittäisin sanoa että se on hedelmä. Joo, ja ei ole aivan yhtä selvä tapaus.