PDA

View Full Version : Eoin Colfer

Aki
9.10.2005, 13:32:26
Näin aluksi, tällainen on jo. (http://foorumit.fffin.com/showthread.php?t=3574&highlight=Eoin+Colfer) Kyselin kuitenkin Puhvilta, jos voisin perustaa uuden ketjun. Lupa on myönnetty ja toivon mukaan kenelläkään ei ole valittamista.

Eoin Colfer, kuulostaako tutulta? Jos ei, niin herran kotisivut ovat täällä. (http://www.eoincolfer.com/home.htm) Luonnollisesti englanniksi. Eoin Colfer on tunnettu Artemis Fowl kirjoistaan. Hän on kirjoittanut myös muitakin kirjoja mm. Supernaturalisti ja Toivomuslista. Artemis Fowl nimeä kantava kirja ilmestyi vuonna 2001. Huomasin itse sen serkkujeni mökillä, kun toinen serkuksieni veljeksistä luki sitä. Enköhän minäkin sitten lukenut sen parissa päivässä loppuun. Tästähän innostus alkoi ja pari viikkoa sitten sain Artemis Fowl: Opalin kosto kirjan. Tuli luettua alle päivässä. Hauskaa luettavaa oli ja nauroinkin monessakin kohdassa.

Kuka Artemis Fowl sitten on? Nuori rikollisnero, jolla alkaa myöhemissä kirjoissa olemaan jopa hankalauuksia päättää, jatkaisiko rikollisia toimiaan vai ei. Kunnon rikollinen tarvitsee tottakai myös henkivartijan. Domovoi Butler on henkivartija vailla vertaa. Hän on myös Artemiksen hyvä ystävä. Butler joutuu useimmiten hoitamaan likaisen työn, mutta hän on myös ovela. Tämän näkee viimeistään viimeisessä Artemis Fowl kirjassa.

Oletteko te FFfiniläiset tustuneet Artemis Fowleihin tai muihin Eoin Colferin kirjoihin? Kertokaa mielipiteenne kirjoista ja kirjailista.

Jenna
9.10.2005, 13:50:37
Jep, Eoin Colfer on tuttu kirjailija minulle. Olen lukenut suurimman osan Artemis Fowleista, ehkä kaikki... :huh: Lempihahmoihin kuuluu Holly Short ja Atemis, niil on kivat persoonat, ja Artemiskin muuttuu paljon kirjojen aikana luonteeltaan, ja aina parempaan päin. En itse omista kirjoja yhtään, mutta oon lainannu niitä kaveriltani.

Osaan jo keijukieltäkin, oli pakko kirjoittaa merkit ylös ja alkaa opiskelemaan niitä... Olen lukenut jo sen ensimmäisessä osassa olleen keijukielipätkän kirjan sivujen alareunasta... Sen jossa oli se joku limakuppi (vai oliko se sylkykuppi?!?) ennustus-juttu... En muista siitä lähes mitään muuta, kuin että juttu kerrottiin kaksi kertaa peräkkäin...
Opalin kostossa olevaa keijukieli-juttua en muistanut lukea, eikä kaveri taida enää lähiaikoina ainakaan kirjaa lainata...

Mulch Diggums se kääpiö, on tosi hauska tyyppi! Kun se availee aina sitä peräluukkuaan housuistaan, ja loksauttaa leukansa siljoiltaan... Jostain syystä Opalin kostossa purskahdin nauruun kun Mulch pelastaa Artemista ja Hollya sieltä peikkomestasta, kun Mulch roikkuu siinä narussa peräluukku auki ja sanoo jotain tämän tapaista... "Matalaksi ja pidä huoli ettet hengitä!" Vai oliks se Holly joka sano ton... No iha sama...

Artemis Fowl on yksi lempikirjasarjoistani, jaa selitystä ei varmaan enää kaivata, kun lukee aiemman tekstin mitä kirjoitin...

edit:// Joo kyllä muistan että se liittyi kakkososaan... Enempää en.... kai...

Ze Shoopuf
9.10.2005, 14:07:44
Kyllä, Colferia on luettu jo kauan.

Ensimmäisen kerran tartuin herran kirjoittamaan kirjaan, Artemis Fowliin, ehkä parisen vuotta sitten erään kaverini suositeltua sitä minulle. Luin, tykästyin [ja onnettoman sattuman kautta sain tämän kaverin kirjan itselleni ja ostin kaverille uuden]. Pian lainasin eräältä toiselta kaverilta samaisen sarjan kakkososan. Kolmososan ilmestyttyä tuli käytyä kirjakaupassa, sillä muistaakseni ostin sen itselleni. Salaiset Kansiot löytyy kirjahyllystä. Jossain vaiheessa ostin myös Supernaturalistin, kun sain lahjakortin kirjakauppaan ja ihan vastikään ostin Opalin Koston eli Artemis Fowl -sarjan neljännen osan englanniksi, tosin sitä en ole vielä ehtinyt lukea. On paljon kirjoja kesken tällä hetkellä.

Artemis Fowl -kirjat sijoittuvat nykyaikaan ja ensimmäinen kirja enimmäkseen Irlantiin, jatko-osissa mennään sitten hiukan muuallekin päin maailmaa seikkailemaan. Päähenkilönä on Artemis Fowl II, nuori nero rikollisperheestä, jonka isä Artemis Fowl I katosi muutamia vuosia sitten yritettyään siirtää suvun rahatulot laillisiin lähteisiin. Artemis Fowl saa vihiä keijuista, jotka asuvat maan alla ja alkaa punomaan juonta.

Tässä siis ensimmäisestä kirjasta hiukan. Jatko-osissa Artemis Fowl jatkaa suunnitelmiaan ja keijut omiaan, enemmän tai vähemmän toisaan vastaan tai samalla puolella.

Pidän hirmu paljon Eoin Colferin tyylistä kirjoittaa. Ensimmäinen Artemis Fowl on täynnä sarkasmia ja ironiaa ja loistavaa huumoria. Artemis Fowl -kirjojen maailma on hyvin keksitty ja kuvailtu. Keijut on hyvin saatu sopimaan moderniin yhteiskuntaan ja hahmot, etenkin Artemis, Butler, Foaly, Holly ja Komentaja, ovat loistavia. Kerronta on todella vivahteikasta ja mielenkiintoisia ja kirjoissa on kerrassaan loistavan nerokkaita suunnitelmia. Juonenkäänteitä on ja hahmot ovat inhimmillisiä tai keijunnillisiä. ^^ Vielä pisteenä i:n päälle ovat kirjojen alareunojen tekstit, joiden ratkominen on todellakin hauskaa.

Voin siis sanoa pitäväni Artemis Fowl -kirjoista. Eniten iskee kirjojen huumori, nerokkaat ajatukst ja suunnitelmat ja yllättävät tapahtumat.

Supernaturalistin olen myös lukenut Eoin Colferilta. Supernaturalisti sijoittuu jonkun verran tulevaisuuteen. Päähenkilönä on orpokodin teini-ikäinen poika, joka pääsee karkaamaan ja joutuu mukaan supernaturalistijoukkoon, koska hän näkee eräitä sinisiä otuksia, joita kutsutaan parasiiteiksi. Supernaturalistijoukko on olemassa parasiittien tappamista varten ja se koostuu muutamasta nuoresta, jotka myös näkevät parasiitit.

Supernaturalisti ei mielestäni yltänyt Artemis Fowlien tasolle. Juoni oli kyllä hyvä, ennalta-arvaamaton ja kirjassa oli huumoriakin, mutta siinä ei ollut samanlaista kotoista ja kivaa tunnelmaa, kuin Artemis Fowleilta. Kirja vaikutti hiukan etäisemmältä.
Ei se silti huono ollut, ei toki. Loistavaa laatua edelleen, luin kaksi kertaa läpi.

Pidän siis Eoin Colferin tuotoksista. Niitä on aina ilo lukea. Kunhan saan Linnunradan ja erään toisen kirjan loppuun, niin pääsenkin iskemään hampani englanninkieliseen Opalin kostoon. ^^/

//Jenna: ykköskirjan alareunojen tekstissä ennustettiin kakkoskirjan tapahtumat. "Hän jota sormi osoittaa" jne, muistatko?

memo
9.10.2005, 14:16:31
W00t!

Ettäkö neljäs Folé on jo tullut? Perskeles, en ole kuullutkaan. Onko vasta englannin kielinen painos tullut? Vai onko jo suomalainenkin tullut? Pitää hankkia kunhan tulee. Ja voisi vaikka koko sarjan lukea englanniksi.

Omistan Artemis Fowl -sarjasta osat 1-3 ja Salaiset Kansiot (vai mikä olikaan) ja hyviä kirjoja nämä ovat. Yleisin vertailukohde tuntui ainakin alussa olevan Harry Potter, mutta eipä näissä mitään samanlaista oikeastaan ole. Molemmat ovat fantasiakirjoja ja samoihin aikoihin iskeytyivät hittilistoille. Toki Fowl hieman myöhemmin, joten se ehdittiin noteerata kopioksi. ;P

Mutta kyllä tykkäilen, Colferilla on varsin mukava kerronta tyyli ja tarinat ovat mukaansa tempaavia. Ehkä hieman ennalta-arvattavia, mutta ei liian kuitenkaan. Lempihahmoa en oikein osaa päättää. Butler on kyllä sen verran karismaattinen, että sen taidan asettaa parhaaksi.

Muita Colferin kirjoja en ole lukenut, voisi kyllä tuon Supernaturalistin hankkia jostain, kun sitä on tunnuttu kehuttavan.

Aki
9.10.2005, 14:29:51
W00t!

Ettäkö neljäs Folé on jo tullut? Perskeles, en ole kuullutkaan. Onko vasta englannin kielinen painos tullut? Vai onko jo suomalainenkin tullut? Pitää hankkia kunhan tulee. Ja voisi vaikka koko sarjan lukea englanniksi.

Opalin kosto on ihan suomeksi käännettynä. Pitäisi löytyä Suomalaisesta kirjakaupasta.

HeavyLord
9.10.2005, 14:52:30
Artemis Fowlit (Opalin Kostoa lukuunottamatta) löytyy kirjahyllystä ja moneen kertaan ne onkin jo luettu :D

Fowlit ovat suorastaan mahtavia kirjoja, Eoin Colfer osaa kirjoittaa taidokkaasti :) Paras Fowl on tähän mennessä ollut Ikuisuuskoodi (Opalin Kosta en ole lukenut vielä :( )
Henkilöt on aivan loistavia! (Omia suosikkeja on Butler, Mulch ja Foaly)
Fowlit jaksaa lukea miljoonia kertoja!

Toivomuslistan olen myös lukenut, hauska kirjahan sekin oli (Mutta ei Artemis Fowlien tasoa) :D

Fiyaa
12.10.2005, 18:48:37
Artemis Fowl forevah. Luettu on Tehtävä Pohjoisessa, Ikuisuuskoodi ja Opalin kosto. Ihan ensimmäistä Artemis Fowlia en ole edes nähnyt missään, mutta tämän paikan kirjasto ja kaupat nyt on mitä on. Muttamutta aktiivinen etsintä päällä.

Ikuisuuskoodin luin ensimmäisenä kun jostain pikkusiskon kirjakerhotutustumispaketista se tuli, ja sisko luovutti kirjan suosiolla minulle, eihän hän sellaisia lue. Ajattelin aluksi että "Kolmetoistavee rikollisnero ja keijuja? Ketä kiinnostaa?", mutta sitten rupesin lukemaan kai kun ei muutakaan luettavaa ollut. Ja iski heti. Se ihana huumori, ihanat hahmot ja loistava juoni. Aah, ja se miten Artemis huiputti Jon Spiroa. Ahahahaha. Artemis on idoli. Ja Mulch Diggums. Ei helkkari. Yksi suosikkikirjahahmoistani ikinä. Butlerin kuvittelin aina sennäköiseksi kuin AC:n Rude. Vaikken lukiessani tuota ollut vielä Rudea nähnytkään, muttamutta Ruden ja Butler-kuvitelmani yhdennäköisyys on huomattava.
Holly Shortin kuvittelen aina FFX:sta sensensen.. Chocobo Knightsien johtajanaisen näköiseksi jostain syystä. Pelaan liikaa. @__@

Sitten Tehtävä Pohjoisessa. Minusta ei aivan pärjännyt Ikuisuuskoodille, mutta sekin oli hyvä. Artemiksestakin löytyi inhimillisyyttä sentään. Isä hukassa. Nyt päästäni pyyhkiytyivät sen kirjan tapahtumat kummasti, luempas jonkunajan päästä uudelleen ja edittaan tähän pötköön sitten. ><

Ja sitten vielä Opalin kosto. Sen luin tässä viimmeisenä hiljattain. Kansi ainakin oli iloisen värinen. Tykkäsin tästäkin, mutta Ikuisuuskoodi oli paras. Ja tämänkään tapahtumat ei ole niin kirkkaasti mielessä, mutta yritetään.
Artemis & kumppanit rökittivät Opalin toistamiseen. Jess. Ja jatkoa odottamaan jään.

Supernaturalistin lainasin tässä eilen, kesken on, yritetään lukea kohtapuoliin.

Kuin nerokkaasta 12v rikollisesta olisi tehty nynny sivarihomo (ei pahalla).
Mitä? Onko Artemis ykkösessä vielä nerokkaampi? Voi helkkari, pitää saada se käsiini nyt kohta.

Eetami
12.10.2005, 20:41:11
Itse on tullut luettua neljä Eoin Colfer -kirjaa: Artemis Fowl, Artemis Fowl: Tehtävä Pohjoisessa, Artemis Fowl: Ikuisuuskoodi ja Toivomuslista. Itse pidin todella paljon Artemis Fowliin ekaa kertaa sitä lukiessani, siinä oli sitä särmää. Kuitenkin saadessani toisen ja kolmannen Artyn käteeni mieleni kaatui. Kuin nerokkaasta 12v rikollisesta olisi tehty nynny sivarihomo (ei pahalla). No luin Arty 1 uudestaan ja mieleni masentui ennestään. Ennen niin nerokkaat ja kierot suunnitelmat eivät vaikuttanutkaan niin kieroilta ja nerokkaanpahoilta maailmanvalloitussuunnitelmilta, kuin olisi uskonut.

Tästä päästäänkin Toivomuslistaan, todella hyvä kirja. Pidin erityisesti sen "Hyvä vs. Paha" -teemasta, joka esitettiinkin luontevan räiskyvästi. Efekteillä ei säästelty ;) Tuli todella hyvä mieli lukiessa Megin ja en-muista-enää-kenen vaiheista yhdessä. Todella mukavaa oli myös ns. 'flashbackit' en-muista-enää-kenen menneisyyteen.

Itse suosittelen todella Eoin Colferia. Nyt etsinkin uusintaa Artya, jos joku tietää niin voisi kertoa mikä se on, ja onko se mones Ikuisuuskoodin jälkeen.

Fumi
12.10.2005, 21:11:06
Itse on tullut luettua neljä Eoin Colfer -kirjaa: Artemis Fowl, Artemis Fowl: Tehtävä Pohjoisessa, Artemis Fowl: Ikuisuuskoodi ja Toivomuslista. Itse pidin todella paljon Artemis Fowliin ekaa kertaa sitä lukiessani, siinä oli sitä särmää. Kuitenkin saadessani toisen ja kolmannen Artyn käteeni mieleni kaatui. Kuin nerokkaasta 12v rikollisesta olisi tehty nynny sivarihomo (ei pahalla). No luin Arty 1 uudestaan ja mieleni masentui ennestään. Ennen niin nerokkaat ja kierot suunnitelmat eivät vaikuttanutkaan niin kieroilta ja nerokkaanpahoilta maailmanvalloitussuunnitelmilta, kuin olisi uskonut.

Tästä päästäänkin Toivomuslistaan, todella hyvä kirja. Pidin erityisesti sen "Hyvä vs. Paha" -teemasta, joka esitettiinkin luontevan räiskyvästi. Efekteillä ei säästelty ;) Tuli todella hyvä mieli lukiessa Megin ja en-muista-enää-kenen vaiheista yhdessä. Todella mukavaa oli myös ns. 'flashbackit' en-muista-enää-kenen menneisyyteen.

Itse suosittelen todella Eoin Colferia. Nyt etsinkin uusintaa Artya, jos joku tietää niin voisi kertoa mikä se on, ja onko se mones Ikuisuuskoodin jälkeen.

Immim...Se on tuo Opalin kosto ja neljäs kirjahan se on,
ellei oteta lukuun sellaista pikkukirjaa,
nimeltään taisi olla "Salaiset kansiot",tms.
Siinä on kaikkia pikkupätkiä eri tyyppien silmin.
Tai niin muistelisin.

Olen minäkin lukenut Fowlit (tai en sitä Opalia),
Toivomuslistan ja Supernaturalistin (-vai oliko supernaturisti..^^).
Oikein kivoja kaikki, mutta suosikkina toimii eka Fowl.
Parhaat hahmot ovat kyllä Butler ja Foaly.
Jepjep.

Sisko ja sen Sisar
17.10.2005, 18:57:53
Sisar: Miekin olen lukenut Kaikki Fowlit, Opalin kostoa ja Salaisia kansioita myöten... eikun mitäs tuossa Eetamin postissa lukee?!? Toivomuslista? Enpä olekkaan kuullut siitä aiemmin, pahus! Ovat livauttaneet markkinoille yhden kirjan minun tietämättäni, prkl! I will revenge this, mutta takaisin asiaan.... Butler on miun suosikki hahmo! Se on kalju, ja iso, ja vahva, ja kaikkea... Arvatkaa, sainko sydärin kun Ikuisuuskoodissa Butleria ammuttiin ja se meinasi heittää veivinsä, kunnes Holly saapui ja pelasti päivän. Butler vaan vanheni fyysisesti muutamia vuosia siinä sivussa, voih :( Kuitenkin, kuitenkin, tykkään Colferin tyylistä kirjoittaa ja kertoa asioista, juonetkin ovat mukaansa tempaavia ja hahmot symppiksiä ja erillaisia.
Onhan se totta, että eka kirja antoi paljon, mutta paras tähän menneistä on ollut Tehtävä pohjoisessa. Enpä tiedä miksi, mutta kuitenkin.. juonessa oli mukavasti käänteitä. Suurin pettymys, jos sellaista Eoin osaakaan kirjoittaa, oli ehkäpä Ikuisuuskoodi. No reason.

Ze Shoopuf
18.10.2005, 17:40:38
Miekin olen lukenut Kaikki Fowlit, Opalin kostoa ja Salaisia kansioita myöten... eikun mitäs tuossa Eetamin postissa lukee?!? Toivomuslista? Enpä olekkaan kuullut siitä aiemmin, pahus! Ovat livauttaneet markkinoille yhden kirjan minun tietämättäni, prkl!
Väärin. Toivomuslista ei ole Fowl-kirja, vaan ihan itsenäinen Eoin Colferin kirjoittama kirja, samoin, kuin Supernaturalisti. Se ei siis liity Artemis Fowleihin.
Toivomuslista kertoo muistaakseni miehestä, joka häilyy helvetin ja taivaan välissä ja saa uuden mahdollisuuden hyvittää tekonsa. Itse en ole lukenut kirjaa, mutta ajattelin joskus lukeakin. ^^

In memoriam
18.10.2005, 17:52:25
Toivomuslista kertoo muistaakseni miehestä, joka häilyy helvetin ja taivaan välissä ja saa uuden mahdollisuuden hyvittää tekonsa. Itse en ole lukenut kirjaa, mutta ajattelin joskus lukeakin. ^^ Niinpä se tekee, ainakin jos muistiini on luottamista yhtään. Olen siis lukenut kyseisen kirjan, vaikkakin siitä tapahtumasta on ainakin pari vuotta aikaa. Minusta kirja oli todella tylsä. Varmaankin vertasin sitä Fowl'eihin, joten näin. Eli muistikuvani on, että Toivomuslista jää selkeästi Artemis Fow'leja huonommaksi.
Sen sijaan Supernaturalisti on paljon parempi kuin "nuori rikollisnero" -sarja, jos siis pitää scifistä. Tähän odotetaan jatkoa, jota ei taida kyllä tulla. No, eipä voi mitään, olen kuitenkin kasvanut varmana jo yli Colferin lukijankunnan keskimääräisestä ikäryhmästä. Erittäin hyvä kirjoittaja herra kuitenkin on, se on myönnettävä.

Legendary Atvi
13.8.2006, 19:45:31
Itse olen lukenut 2 viimeisintä Artemista ja tehtävä pohjoisessa menossa hitaasti mutta ,varmasti. Ensimmäistä osaa odotan saapuvaksi Supernaturalistin olen lukenut ja siitä itse valtavasti pidin ja odotan innola 2 osaa siitä ,koska sellainen on tulossa. Myös toivomuslistyan hauluaisin lukea ,koska idea vaikuttaa hyvältä. Eoin Colfer kertoo sulavasti ja hauskasti ja hänen tarinoistaan ei mielikuvitusta puutu.

Sgt.Gustaffsson
24.6.2007, 18:06:00
Hitto, nostan ketjun pinnalle.

Kaikki Artemis Fowlit, myös uusinta, Kadonnutta Siirtokuntaa myöten olen lukenut. Mahtavia kirjoja kyllä. Ihmettelin kun luin tuota Kadonnutta Siirtokuntaa, siinä ihan lopussa
Holly kuoli.:( Ajattelin että eihän tuossa noin voi käydä! Muttamutta, Holly jäi henkiin. Hähää, en kerro miksi!
Colfer on loistava kirjailija. Artemis Fowlien lisäksi olen lukenut hänen teoksistaan Etsivätoimisto Puolikuun. Tämä ei ollut yhtä hyvä kuin Artemiksen seikkailut, johtuu kai siitä ettei se ollut fantasiaa...

Perustin Artemis Fowl-faneille foorumin, Hautautuneet alueet (http://hautautuneetalueet.aceboard.com), jonne toivoisin tulevan täältä päin väkeä. Huomatkaa että tein sen vasta tänään.

Rudi
2.8.2007, 20:57:01
Luin Atemis Fowlin varmaan viisi vuotta sitten ja siitä nykypäivään olen lukenut sarjan kaikki kirjat ties kuinka moneen kertaan. Jotenkin en vaan kyllästy. Colfer osaa kirjoittaa mukaansatempaavasti. Hänen kirjathan on kyllä puhdasta viihdettä, mutta eihän se haittaa.

Hilla
12.12.2007, 17:37:45
Eoin Colferin tuotannosta olen lukenut: Artemis Fowl, Tehtävä pohjoisessa, Ikuisuuskoodi ja viimeiseksi Opalin kosto.
Artemis Fowlin luin joskus aikoja sitten, kun se kirja ilmestyi. Sen jälkeen en sitten olekaan sitä lukenut, enkä paljoa siitä muista. Voisi siis uusintakierros olla paikoillaan sen kirjan suhteen. Tehtävästä pohjoisessa en myöskään muista paljoa mitään, mutta siitä olen tainnut kuitenkin vähiten tässä Artemis-sarjassa pitää. Ikuisuuskoodi taisi olla aika samaa tasoa kuin ensimmäinenkin Artemis. Opalin kosto on ehdoton suosikkini Artemiksen seikkailuista. Se on sellainen kirja, joka oli mielenkiintoinen alusta loppuun, eikä siinä ollut lainkaan tylsiä kohtia. Minulle sellainen kirja on ainakin todella harvinainen. Muistan, että joissakin Artemis-kirjoissa joidenkin teknisten juttujen liiaallinen kuvailu on pitkästyttänyt kovasti.
Hahmoista tykkään eniten Artemiksesta ja sitten siitä kääpiöstä, jonka nimeä en saa päähäni tällä hetkellä. Hollystä en taas ole koskaan kauheasti pitänyt.