View Full Version : Mulholland Drive
Onko joku nähnyt? Mitä mieltä? Ymmärsittekö juonta?
Mielellään juonikeskustelut spoilerilaatikkoihin, sillä Mulholland Drive on tosiaan yksi niitä elokuvia jotka TÄYTYY mennä katsomaan ilman mitään ennakko-odotuksia jotta se toimisi täysillä.
Ja siis tämä Lynchin mestariteos on minusta ihan viiden tähden arvoinen, joten suosittelen sitä täysin rinnoin. Jotain kertoo se, että spekulointi elokuvasta minun ja tyttöystäväni välillä on nyt jatkunut jo viikon verran. Kohta pitäisi mennä katsomaan pätkä vielä uudemman kerran teatteriin. Ja tietysti DVD hankintaan heti kun se Eurooppaan saapuu.
ARgh! kirottu olkoon finkino: leffaliput ovat niin kalliita että aivan liian monta leffaa on täytynyt jättää väliin. Mutta jos tämän jätän katsomatta niin rupean itkemään. Pistän tänne samantien kommenttini elokuvasta kun olen käynyt sen katsomassa. Olet varmasti oikeassa siinä että se on aivan must leffa...
Theemu
24.8.2002, 10:43:01
Originally posted by Brain Power
ARgh! kirottu olkoon finkino: leffaliput ovat niin kalliita että aivan liian monta leffaa on täytynyt jättää väliin.
Minä pistin tähän 10e valuuttaa kiinni ja voisin maksaa kyllä toisenkin 10e. Ja vaikka kolmannenkin, luulisin.
aivan loistava leffa, täydet viisi tähteä myös tältä rintamalta
juoni ei tosin ole mielestäni koskaan Lynchin pätkissä loppujen lopuksi se kiinnostavin elementti vaan ne ovat silkkaa audiovisuaalista euforiaa
täten jätän juonispekulaatiot väliin ja tyydyn antamaan täydet suositukset ko. taideteokselle
Pyramid Head
8.9.2002, 14:01:58
Kerrassaan aivan mahtava elokuva, olen käynyt katsomassa sen kahdesti ja taidan mennä vielä kolmannenkin kerran joskus. Juoni on todellakin aivan huippu, ekalla katsomiskerralla viimeinen puolituntia elokuvateatterissa oli sellainen olo että "mitä helv...?" :D Piti oikein urakalla miettiä että loppujen lopulta tajusi, mistä siinä oli oikein kyse. Enkä ole vieläkään aivan varma ymmärränkö kaikkia leffan tapahtumia, mutta toisaalta niitä ei välttämättä edes pidä ymmärtää.
Ehdottomasti viiden tähden arvoinen elokuva. Ei Lynchin paras elokuva, mutta jokaisen joka tykkää mysteerisistä elokuvista tulisi ehdottomasti nähdä tämä. Sen juonenkäänteet eivät kyllä jätä ketään kylmäksi =)
Originally posted by Pyramid Head
Enkä ole vieläkään aivan varma ymmärränkö kaikkia leffan tapahtumia, mutta toisaalta niitä ei välttämättä edes pidä ymmärtää.
Mulholland Drive on kyllä siitä kummallinen elokuva myös, että oikeastaan kaikki siinä kyllä on ymmärrettävissä ja tulkittavissa osaksi tarinaa.
Tuskinpa Lynch juonetonta taidepläjäystä tekisi tekemisen vuoksi. Kun kerran Lost Highwaykin on tulkittavissa..
Joku kriitikko kirjoitti hyvin aiheesta; ensimmäinen katselukerta vain jättää nälän. Ja ymmärtämisen halun.
Ehdottomasti viiden tähden arvoinen elokuva. Ei Lynchin paras elokuva, mutta jokaisen joka tykkää mysteerisistä elokuvista tulisi ehdottomasti nähdä tämä. Sen juonenkäänteet eivät kyllä jätä ketään kylmäksi =)
Minä kävin katsomassa toissapäivänä uudelleen Bio Rexissä. Toinen katselukerta oli kyllä parempi (lukuunottamatta lähes infernaalista hätääni).
Juuri saavuin elokuvateatterista.
Paras näkemistäni Lynch elokuva. Olisi pitänyt vaan mennä katsomaan paljon aikaisemmin. Elokuva toimi kohdallani aivan täysillä ja voin listata sen ehdottomasti omaan top-5 elokuviini. Juoni oli hyvä, siitä jäi todella nälkäiseksi jonka takia se on pakko mennä katsomaan uudestaan. Kerronta oli taas sellaista tuttua Lost Highwayta ja Twin Peaksia sekoitettuna. Jälkimmäisenä mainitun poissaoloa olenkin kaipaillut. Juonesta sen verran että en nyt keksinyt sille parempaakaan termiä. Mutta se täsmälleen sama joka oli juonen tilalla Lost Highwayssa.
Näyttelijät olivat todella hyvät ja tapahtumapaikatkin aika omaperäisiä. Naispääosan esittäjät olivat aivan uskomattomat. Twinpeaksista tuttu "cool jazz-systeemi" oli taas mukana mistä todella suuret plussat.
Mahdollinen spoileri:
Pari pientä juttua oli myös jotka veivät huomioni. Toinen niistä oli se eräs "henkilö" jota pelästyi aika lievästi elokuvan alkumetreillä... Odotin koko elokuvan ajan että se näytettäisiin uudelleen. Onneksi näytettiin!
Nappasin tälläisen osoitteen hesarin NYT-liitteestä: http://dir.salon.com/ent/movies/feature/2001/10/23/mulholland_drive_analysis/index.html
Eli jonkinlainen analyysi tästä elokuvasta, jota pidetään niin sanotusti lähimmäksi totuutta menevää.
Pistäkää näitä linkkejä enemmän mistä mahdollisesti selviäsi asioita elokuvasta.
Narbeleth
12.1.2003, 0:44:58
Originally posted by Theemu
Joku kriitikko kirjoitti hyvin aiheesta; ensimmäinen katselukerta vain jättää nälän. Ja ymmärtämisen halun.
Tulin äsken leffateatterista ja ainoa mitä osaan elokuvasta sanoa on "pakko nähdä uudestaan". Käteen jäi iso kasa eestaas sinkoilevia ajatuksia ja arvailuja ja muistikuva todella onnistuneesta äänimaailmasta.
Ajatustyötä ja mielikuvitusta vaativat elokuvat ovat kyllä ehdottomasti suosikkejani. Millähän tuota jaksaisi odottaa dvd:lle...
// En nyt viitsi alkaa toista postia postaamaan, joten quotataan tähän.
Originally posted by Glottis
Montakos Lynchin-leffaa olette sitten nähneet? Epäilet, että monella Lynch-tietous jää tuohon erinomaiseen Twin Peaks-sarjaan...
Tuo kuulostaa ihan siltä, kuin olisi pitänyt olla nähdä läjä Lynchin tuotantoa, ennenkuin voi arvostaa elokuvaa. Toivottavasti johtui ainoastaan lauseen huonosta muotoilusta...
Tähän hätään en voi sanoa varmasti nähneeni muuta kuin Twin Peaksin elokuvan ja sarjaa muistan seuranneeni suurimman osan ajasta joskus hyvin hyvin kauan sitten.
Glottis
12.1.2003, 15:24:58
Montakos Lynchin-leffaa olette sitten nähneet? Epäilet, että monella Lynch-tietous jää tuohon erinomaiseen Twin Peaks-sarjaan...
Täällähän nuo kaikki listattuna: http://us.imdb.com/Name?Lynch,+David
Itse en ole tutustunut kuin näihin:
-Dune
-Blue Velvet
-Elefanttimies
-Lost Highway
Näistä Elefanttimiekkonen on ehdottomasti parasta antia, Lost Highway on kyllä yksi ahdistavimmista elokuvista ikinä ja Dune ... oh! Blue Velvet menee samaan rakoon Mullhollandin kanssa melko varmasti....
Twin Peaks elokuvan ja TV-sarjan olen kyllä nähnyt. Samaten Lost Highwayn, Villin sydämen, Erasen Headin, The Straight Storyn, Mullholland driven. Muita ei tule mieleen. Dyyniä en ole nähnyt mutta se kai onkin tosi huono. Elefanttimies on tuolla nauhalla, ei ole tullut vain katsottua.
Glottis
13.1.2003, 6:10:59
Onkos Nox tsekannut noita miehen sivuiltä löytyviä videoita?
Nice ! www.davidlynch.com
Onkos Nox tsekannut noita miehen sivuiltä löytyviä videoita?
Nice ! www.davidlynch.com
Kaiketi joo, mutta pääasiassa noilla sivuilla vaan hämmentyy ja katselee ns.maisemia. Eli siis jännää toteutusta. En oikein hallitse tuota navia tai sitten ne sivut ovat aina vaiheessa. Hienot kylläkin.
Mitä tarkoitat sivuilta löytyvillä videoilla? Jos siellä on jotain todella speciaalia...niinkuin kuulostaa, niin täytyykin käydä tutkimassa oikein tarkasti.
Granite
13.1.2003, 9:45:41
Lynch on Jumala. Miehen elokuvat ovat ontuvaa Dyyniä (ei se vähän aikaa sitten tv:stä tullut sarja, vaan se 1984 tehty leffa) lukuunottamatta mestariteoksia. Mulholland Drive jatkaa tätä nerouden linjaa, tunnelma elokuvassa on koko ajan äärimmäisen uhkaava. Lukuun ottamatta kohtaa, jossa se palkkatappaja teloo läjän ihmisiä epäonnistuneella keikalla jolloin musta huumori kukki ja nauratti aivan kipeesti. Voi Jeesus että repesin kun se läski ämmä sai luodista hanuriin. ;D
Muilta osin Mulholland Drive oli painostava, ahdistava ja tyly elokuva. Jopa se niiden mimmien rakastelukohtauksen aikana jännitin aivan helvetisti, kun pelotti mitä seuraavaksi tapahtuu. Itsessään se naisten välinen kutu-kohtaus oli todella esteettinen, kaunis ja kiihottava, mutta elokuvan yleis-tunnelma oli niin nerokkaasti rakennettu, että sai olla pelko perseessä koko ajan :eh:
Valaistus, kameran käyttö, musiikit, äänet, näyttelijät, kaikki oli täysin kohdallaan Mulholland Drivessa. Juoni nyt oli Lynchin tapaan silkkaa tajunnanvirtaa unenomaisella logiikalla. Sitä ei kannata yrittää selittää mitenkään täysin rationaalisesti.
Ja te, jotka leffan olette nähneet (ja pitäneet siitä :) ) esittäisin oman teoriani yhdestä juoni-koukerosta:
Se nimetön, tumma nainen oli sama henkilö, kuin se kammottavan näköinen spurgu siellä kujalla. Miksikö? Betty oli toisessa aikajatkumossa (Mulhollandissa ajan, nykyisyyden, menneisyyden ja tulevaisuuden rajat, olivat päällekkäin. Tulevat rikokset ja teot heijastuivat nykyisyyteen tai tapahtuivat jo aiemmin) palkannut tappajan hoitelemaan tummatukan päiviltä. Tappaja teki jotain (sinisen rasian avulla), joka pyyhki hänet pois todellisuudesta. Tummatukka teki jotain, jolla sai pelastettua itsensä, siirti Bettyn omaan menneeseen hahmoonsa (elokuvan jälkipuolisko) jolloin Betty aiheutti teollaan oman kuolemansa (katosi elokuvan keskellä). Tämä selittäisi sen, miksi sillä spurgu-möröllä oli se sininen rasia kädessään leffan lopussa, ja miksi Bettyn vanhemmat (jotka olivat siis oikeasti sen tummatukan vanhempia) ryhtyivät vainoamaan Bettyä leffan lopussa.
Toivottavasti edes joku tajusi mitä tuossa yritin selittää. :shy:
Mitä olette mieltä? Kommentoikaa ihmeessä.
Hitto Graniitti, tuo teoriasi on todella hyvä. Tipahdin kyllä kärryiltä mutta katson sitä kyllä ajatuksella kunhan vain kerkeän.
Minä kuulun ehkä enemmän niihin Lynch-katsojiin, jotka vain katsovat elokuaa ilman mitään mietintää. Tiedän että tämä on toinen tapa katsoa Lynchiä. Toinen tapa on juuri tämä että yrittää tajuta elokuvasta jotain. Ajattelin ruveta harrastamaan myös sitä.
Minulla oli itselläni joku tämän tapainen teorian poikanen:
Elokuvan alku (3/4 elokuvaa) oli vain unta, eli täysin merkityksetöntä. tms. En sitten sen enempää ole sitä teoriaa eteenpäin vienyt mutta muistan sen joskus pompanneen mieleeni kun yritin selittää itselleni jotain seikkaa...Tuskin se edes toimii mutta voihan sitä koittaa.
Granite
13.1.2003, 11:11:33
Originally posted by nox
Hitto Graniitti, tuo teoriasi on todella hyvä. Tipahdin kyllä kärryiltä mutta katson sitä kyllä ajatuksella kunhan vain kerkeän.
Niin, olihan se ehkä vähän sekavasti selitetty, mutta pääpiirteittäin se tarkoitti, että se tumma nainen oli se kuvotus siellä kujalla ja kosti Bettylle sen, että Betty palkkasi tappajan hoitelemaan hänet päiviltä. Ja koska aikajatkumo ei Mulholland Drivessa (eikä myöskään esim. Lost Highwayssa) kulje ns. normaalisti (menneisyys->nykyisyys->tulevaisuus), niin nämä tapahtumat kulkivat päällekkäin tai takaperoisessa järjestyksessä.
Originally posted by nox
Minä kuulun ehkä enemmän niihin Lynch-katsojiin, jotka vain katsovat elokuaa ilman mitään mietintää. Tiedän että tämä on toinen tapa katsoa Lynchiä. Toinen tapa on juuri tämä että yrittää tajuta elokuvasta jotain. Ajattelin ruveta harrastamaan myös sitä.
Lynchin leffoista voi nauttia ymmärtämättä tarinasta hölkäsen pöläystä tai edes keskittymättä koko stooriin. Lost Highwayssa ja Mulholland Drivessa pelkkä tunnelma tekee niistä jo katsottavan arvoisen kokemuksen, voi keskittyä pelkästään siihen ja upeaan toteutukseen (kuvaus, musiikki jne). Tarinan analysointi on oikeastaan sivuseikka, mutta pirun mukavaa puuhaa. :D Itselläni on oikeastaan myös Twin Peaks-sarjan ja siihen liittyvän elokuvan, Fire Walk With Men (sai aika tylyn vastaanoton ilmestyessään) kuvioille "kaiken selvittävä" teoria, esim. syyhyn miksi Agentti Cooper on jo leffan lopussa tuonpuoleisessa, vaikka oli elävänä sarjassa, kun sarja tapahtui ajallisesti leffan jälkeen. Mutta se onkin sitten eri juttu taas se.
Originally posted by nox
Minulla oli itselläni joku tämän tapainen teorian poikanen:
Elokuvan alku (3/4 elokuvaa) oli vain unta, eli täysin merkityksetöntä. tms. En sitten sen enempää ole sitä teoriaa eteenpäin vienyt mutta muistan sen joskus pompanneen mieleeni kun yritin selittää itselleni jotain seikkaa...Tuskin se edes toimii mutta voihan sitä koittaa.
Itse en tuota teoriaa välttämättä hyväksy. Paitsi jos unissa tehdyt asiat vaikuttavat myös todelliseen maailmaan. Jos henkilöt uneksivat suurimman osan tapahtumista, niin niiden täytyi vaikuttaa myös henkilöitten välisiin suhteisiin ja tapahtumiin. Mutta kaikenkattavan selityksen tietää ainoastaan itse Lynch, jos hänkään. :D
Originally posted by nox
Elefanttimies on tuolla nauhalla, ei ole tullut vain katsottua.
Hyi sinua. Heti katsomaan. Ja varo; kyseessä on HYVIN liikuttava elokuva. Varaa riittävästi nessuja. :wink:
Originally posted by Graniitti
Mutta kaikenkattavan selityksen tietää ainoastaan itse Lynch, jos hänkään. :D
Niin minäkin vähän arvelen. XD
Originally posted by Graniitti
Hyi sinua. Heti katsomaan. Ja varo; kyseessä on HYVIN liikuttava elokuva. Varaa riittävästi nessuja. :wink:
Ensin pitäisi taas katsoa tuo Eraser Head oikein kunnolla. Sitä varen pitää kyllä varata ämpäri. Eteenkin se kapaloiden avaamiskohta tuottaa vatsalleni vähän vaikeuksia pitää tavaraa sisällä. Hehe...
Kiitos suosituksesta. Katson norsumiehen kyllä.
Satutko tietämään, onko Mullholland tullut jo videolle ja DVD:lle? Siinä tapauksessa voisin ostaa niin voisin rauhassa kelailla (videoilla ja päässäni)
elokuvan tapahtumia. Nyt minulle iski hirvittävä himo päästä elokuvan juoneen kunnolla käsiksi.
Granite
13.1.2003, 11:25:30
Originally posted by nox
Satutko tietämään, onko Mullholland tullut jo videolle ja DVD:lle?
Ei vielä ns. Suomi-painoksena, mutta dvd:n import-version saa kyllä itselleen Filmifiriikistä http://www.filmifriikki.fi/
Itse aion kyllä venata ihan sitä Suomi-versiota, en usko että sitä kauaa tarvitsee enää odottaa. Tavoitteena olisi kerätä kaikki Lynchit, David Cronenbergit ja Peter Jacksonit dvd:nä. Joten kyllä tuo Mulholland Drivekin tulee hankittua.
Kaiowas
29.4.2003, 1:09:21
Minun mielestäni se oli loistava. Minulle jäi kuitenkin muutama juttu epäselväksi tuosta elokuvasta, itseasiassa melkein koko loppuratkaisu, ja minä toivoinkin, että joku voisi hieman valaista asiaa. Elokuvassahan kyllä on mukana 10 vihjettä, mutta minulla ei ole mahdollisuutta toistaiseksi katsoa sitä kovin montaa kertaa.
Tämä postaus on ketjujen yhdistämisen tulos -Ren
eZRoller
29.4.2003, 16:00:28
Näin leffan ekan kerran viikko sitten, sen jälkeen kahlannut DVD:n läpi pari-kolme kertaa.. vieläkin vähän tyhjä fiilis, eikä kaikki aukene.
Kaiowas: Mulholland-teoria ala ezroll: :D
Eli, tällaisen mielikuvan tapahtumista olen saanut kaikkien katsomiskertojen jälkeen. Teoriassa on vielä paljon aukkoja, mutta paras mitä olen saanut tähän mennessä itselleni uskoteltua.. noxin kanssa olen samaa mieltä siinä, että 3/4 leffasta on unta. Siis, oma käsitys: ("normaalissa" aikajärjestyksessä..)
Betty (vaalea nainen) saapuu Hollywoodiin ja yrittää luoda näyttelijänuraa, siinä kuitenkaan onnistumatta. Hän tapaa sen tumman naisen (Camilla..?), joka puolestaan on saanut joitain rooleja ja auttaa Bettyä saamaan hajanaisia sivurooleja. Betty rakastuu Camillaan ja heille syntyy suhde. Camilla kuitenkin kipuaa urallaan ja haluaa lopettaa suhteensa Bettyn kanssa. Camilla hurmaa sen tuottajan (en-muista-kuka) ja Betty tulee kaikesta mustasukkaiseksi, ja lopulta palkkaa amattitappajan tappamaan Camillan.
Elokuvan järjestys teorian mukaan: Sohvakohtaus (jossa Camilla sanoo haluavansa lopettaa suhteen), ohjaajan juhlat (selviä sekoamisen merkkejä havaittavissa Bettyssä ;] ), Betty menee tapaamaan palkkamurhaajaa (ruotsalaisen näköinen murhaaja kertoo, että Betty löytää sinisen avaimen sovitusta paikasta, kun "homma" on tehty..). Tämän jälkeen Betty menee kotiinsa ja rupeaa uneksimaan. Hän uneksii 3 viikkoa (hänen ex-kämppis jossain vaiheessa elokuvaa sanoo, ettei Bettyä ole näkynyt 3 viikkoon..) eli siis juuri se 3/4 elokuvasta on tätä unta. Betty uneksii miten hän haluaisi että asiat olisivat (Bettyn näyttelijänura lähtee nousuun, Camilla rakastaa tätä jne.). Unessa hän näkee oikeita ihmisiä, mutta "väärissä" rooleissa.. kaikkihan me joskus näemme unia, missä on oikeita ihmisiä, mutta ihan oitoja juttuja tekemässä, right... jep. Unessa tosin on paljon kohtauksia, jotka ei liity mitenkään mihinkään.. ainakaan tämän teorian mukaan.. kuitenkin, Betty lopulta herää unesta...ja näkee sinisen avaimen. Hän flippaa tajutessaan sen tilanteen missä on. Hänen unelmansa on pilalla (ura), ja hän on vastuussa ihmisen kuolemasta.. lopulta Betty siis täräyttää itsensä uneen.
Jos tulkinnoista aletaan puhua, niin lopun vanhat ihmiset voisi tulkita ei ihmisiksi - vaan ihan yleiseksi syyllisyyden ja pettyneisyyden tunteiksi.. Kun Betty unessa saapui lentokentälle, sanoi vanha ruova jotain että "Odotan sitten näkeväni sinut isolla kankaalla.." tms. Betty ei kuitenkaan päässyt sinne asti, vaan sitten lopussa kaikki paineet kasautuivat ja itsemurha oli tulos.. aika ääritulkinta kuitenkin :confused:
Jos nyt ei juonesta puhuta, oli leffa älyttömän hienoa katseltavaa.. äänimaailma oli ihan älytön, scary as fk. Jostain kuulin että elokuvasta olisi alunperin pitänyt tulla TV-sarja, ja että elokuvan ensimmäiset 1-1,5h olisi siis alunperin ollut sarjan pilotti.. tämä selittäisi miksi tarinassa oli niin paljon juttuja, mitkä ei saanut selitystä ollenkaan..
Leffamiitti (veljekset)... se outo mies lasiseinän takana... why they had to "shut everything down"...? jne..
Nyt sattuu käteen sen verran että pitää lopettaa. Yks hienoimpia leffoja mitä olen sattunut näkemään. Voittaa leffat missä ei pidä käyttää älynystyröitä sata-nolla..
Eipä ole tullut vielä nähtyä kyseistä leffaa. Varmaankin pitäisi se tässä jossain vaiheessa käydä vuokraamassa ja katsoa se kunnolla ajatuksen kanssa pariin otteeseen, kun nämä Lynchin leffat tiedetään: ekalla kerralla ei välttämättä tajua että mikä oli elokuvan juoni, mutta toisella kerralla sen jo tietää.. tjtn.
Narbeleth
2.5.2003, 17:59:55
Olen katsonut Mulholland Driven nyt vasta kahdesti, joten juoni ei varmastikaan ole minulle vielä kokonaisuudessaan selvinnyt. Tähän mennessä tuo Graniitin arvailu tuntuu kuitenkin menevän lähimmäksi oikeaa. Sitä tukisi myös alun epämääräinen twist (laitetaan nyt varmuuden vuoksi lokeroon), jossa
tanssijat on kuvattu limittäin ja lomittain.
Muuta en nyt äkkiseltään osaa sanoakaan juonesta. Pitää varmaan kolmannella kerralla katsoa Lynchin kymmenen vihjettä elokuvaansa ensin ja yrittää niiden avulla saada vieläkin selkeämpi kuva tapahtumista ja juonesta.
Prometheus
3.5.2003, 14:57:17
Katsoin nyt vappuna tämän elokuvan osittain foorumienkin hehkutuksen ansiosta. Itse elokuvasta en kuitenkaan tiennyt kuin nimen, ja että se on jotenkin mysteerinen.
Ja totta tosiaan mysteerinen se olikin. Upea elokuva, täytyy sanoa. Se oli niin salaperäinen ja virkistävä kokemus, että ei voi muuta kuin kehua. Harmittaa, kun en vuokra-dvd:n ehtinyt katsoa kuin kerran.
Elokuvan jälkeen oli aika sekavat tunteet. Se loppulausahduskin tuotti kylmiä väreitä. Kun olin toipunut päädyin analyysissäni, joka tietenkin oli pakollinen, samankaltaisiin tuloksiin kuin Graniitti. Teoriassani oli myös kohtia EZRollerilta.
Tavallisesti en elokuvia katsoessani tarvitse minkäänlaista analyysiä tai suurempaa pohdintaa. Toisin oli tämän kanssa, väliin sitä piti miettiä vähän liikaakin. Se lopun juonitwisti oli todella "messevä".
Minä en David Lynchin tuotannosta ole nähnyt kuin Twin Peaksin, Dunen ja tämän Mulholland Driven. Kiinnostus kyllä suuresti tämän elokuvan myötä ohjaajaan nousi. Pistetäänpä nimi muistiin.
//450 ja Dragoon
anttoonius
8.5.2003, 19:41:36
David Lynch on nero!
Olen sitä mieltä, että elokuvan ensimmäiset 2 tuntia olivat kuvitelmaa, ja sen jälkeinen psykedeelinen jakso oli juttuja siitä, mistä kuvitelmat olivat lähtöisin tai jotain. Loppujen lopuksi en oikein tajunnut elokuvaa, mutta se viehätti maagisuudellaan, jännittävyydellään ja unenomaisuudellaan. 5/5
// Graniitti on nero!!
Mayatar
10.5.2003, 11:14:25
Minulle oli kehuttu tätä elokuvaa ennen vuokraamista, joten alkutunnelmat olivat kiinnostuneet, mutta hiukan epäilevät.
Kun elokuva lähti pyörimään innostus lopahti ja muutaman parin ensimmäisen kymmenen minuutin aikana kyseenalaistin aika usean ihmisen leffamaut. Alkuminuuteilla elokuvasta tuli sellainen olo, että siinä vain yritettiin olla todella mysteerisiä ja erilaisia, muihin elokuviin verrattuna. Kohtaukset olivat katkonaisia ja kuvaus sekä näyttelytyö miltei b-luokkaa. Visuualisuus oli juuri sellaista mitä minä henkilökohtaisesti vihaan 80-90 pukeutumis ja rakennustyyli, neonvaloja, rumia laatikkoautoja ja niin edelleen..
Sitten yhtäkkiä huomasin seuraavani leffaa miltei hengittämättä. Sen tunnelma imaisi mukaansa ja se että yritti epätoivoisesti tajuta jotain pakotti muuttamaan katsomisen passivisesta intensiiviseksi.
Elokuvassa oli muutamia todella hienoja kohtauksia, hahmoja ja esineitä. Kuvauskin alkoi jossain vaiheessa tuntumaan omalla tavalla hienolta ja lähes täydellinen musiikittomuus jätti elokuvan elämään huoneeseen telkkarin sulkemisen jälkeenkin.
En ole oikein varma mitä mieltä olen elokuvasta, mutta se herätti ainakin paljon tuntemuksia. Jos juoni/arvoitus todella on älykkäästi ja mielenkiintoisesti tehty, niin saatan pitää tapausta loistavana. Muuten asetan elokuvan sinne keskiverto leffojen kastiin.