PDA

View Full Version : Winamppinne syvin olemus

Echo
26.8.2002, 19:00:34
Missä olomuodossa Winamp on kun käytätte sitä? Elikkä sijainti, mitkä osat on näkyvissä, systemtray, alapalkki, vai molemmat, pikanapit, pluginit ja viritykset, skini, kuinka kauan se on päällä suhteessa koneen päälläoloaikaan ja milloin kone on päällä, versio, näyttääkö pääikkunan aikamittari kappaleen jäljellä olevaa vai mennyttä aikaa. Ja niin edelleen.

//edit
Muuten sama kuin kaalilla, paitsi skini on tuo boamp ja volumenupit on täysillä (käytän vahvistinta äänensäätöön).

Kassi
26.8.2002, 19:09:24
Minun tietokoneeni ainoa olemassaolon syy on WinAmp. ;)

No ei suinkaan. Versiona on uusin 2.xx eli 2.80. Kolmosta koetin mutta se oli aivan liian raskas minun makuuni, ja kauhean sekava.

Skininä on vähän sitä sun tätä, nyt on joku Geisermaster v 1.0 Green tjsp. Ihan kiva, täytyy vaihtaa se kohta johonkin merensiniseen kun tuli muutettua työpöydän väritkin vähän turkoosiksi / sinisiksi.

Kaikki osat, Equalizer, Playlist, Main Window on, paitsi ei Browseria. Main Window ja Equalizer ovat vasemmalla päällekkäin, ja sitten niistä oikealla on Playlist venytettynä oikeaan reunaan ja niin että kokonaisuus muodostaa pitkähkön suorakulmion.

Raaka hahmotelma:

MW PL PL PL
EQ PL PL PL

WinAmp on päällä koko ajan, koska kuuntelen mp3-tiedostoja mitä ikinä teenkin (luen, FFfinitän, syön). Olen addiktoitunut niihin, jos totta puhutaan.
Mittari kertoo kappaleesta kuluneen ajan, ja visualizer on ihan perusasetuksilla.

Cloud
26.8.2002, 19:09:38
WinAMPpi on periaatteessa aina päällä, paitsi silloin kun sen unohtaa avata. Sen sijainti on vasen ylänurkka ja se näyttää kappaletta soitetun ajan. Pakko pitää alapalkissa näkyvillä, tai Logitechin näppis ei tajua käyttää sitä soitto-ohjelmana.

Ja ulkoasu muuten näyttää tältä: http://aeris.paivola.net/WinAMP.png
(helpoin näyttää ulkoasu kuvana, ei tarvitse jaaritella)

// Ainiin, versio on 2.80

Naksu
26.8.2002, 19:23:50
ei plugineita, alapalkki, käynnistyy alotuksessa, sininen väriteema, winamp3 3.0, mennyttä aikaa

Potri
26.8.2002, 20:01:44
Winamp on 2.80. Kolmas versio kun oli yllättävän raskas.

Winamp on aina vasemmassa laidassa. EQ ja playlist esillä, kaikki allekkain ja saman kokoisia leveydeltään. Säädöt on yleensä laitettu automallista rockille (musiikista riippumatta) ja headphonesille jos käytän kuulokkeita. Joskus tulee käytettyä myös full trempleä, jos sattuu hassulle päälle. Lisättyjä plugineita löytyy muistaakseen ainakin mod:ille ja spc:lle. Skininä käytän yleensä perusta, chokoboteemaista ja vahvasti designattua Yuna skiniä. Winamp on päällä aina kun haluan kuunnella musiikkia.

Welc
26.8.2002, 20:22:05
Winamp 2.79 käytössä, http://www.welc.net/temp/winamp.jpg voisi antaa aika hyvän kuvan ulkoasusta ja sijainnista.

- Welc

Edit:
Celeb, täytyy kato olla valinnanvaraa!

Pistetään ne statsit tähän sit vielä, jotakuta kuitenkin himottaa tietää keskimääräinen pituus;
2118 tracks in playlist, average track length: 3:41
Playlist length: 130 hours 6 minutes 26 seconds

Celeb
26.8.2002, 20:53:45
Kun Jippii on sattumoisin maassa, niin en voi skreeniä teidän iloksenne laittaa. Main Wondow, Playliset Editor ja Equalizer päällä.
Oikeassa ylänurkassa kaikki "pienenä" laitettu. Always on Top on kätevä minulle. Default Skini on ainoa hieno mitä tässä vähään aikaan on ollut. Tyyli oli ennen bassolla mutta vaihdoin tuohon Potrin 'suosittelemaan' Headphonesiin koska kuuntelen pelkästään kuulokkeilla. Joskus tuolla kaiuttimiella.

Tekniset tiedot: 226 tracks in playlist, average track length: 4:08. Playlist length: 15 hours 37 minutes 5 seconds

Welc, saisit vähä rajottaa hei. 2100 kappaletta alkaa jo tuntumaan paljolta. Ei kukaan pysty kuuntelemaan 130 tuntia musiikkia :P.

Btw, Naksu. Toi uusi 3.0 on "helvetin" ruma.

Dagger
27.8.2002, 20:07:52
Winamppiin varmaan saa paljon nappuloista ja asetuksia yms. vastaavia, mutta minulle riittää ihan vain se että sillä pystyy soittamaan musiikkia. Main Window, Equalizer ja Playlist toki aina näkyvissä. Ei sentään koko Playlistiä mutta osa siitä, es. 4-6 kappaletta kerralla näkyvissä. Skinejä toki mukavasti piristämään Winampin käyttöä.. ^^ Noin 20 toistaiseksi riittää. En nyt musita mikä Winampin versio tämä on tjsp, mutta varmaan joku niistä uudemmista sillä ei siitä ole kauaa kun latasi nämän. Kappaleita tulee aina lisää, ja joitakin vanhoja aina poistelen joten eipäs tehdä mitään erityistä listaa niistä. Yli 50, mutta nyt vielä hieman alle 100 [pian todennäköisesti saadaan sekin kiinni :p].

Jackal von ÖRF
27.8.2002, 23:27:06
Kyllähän me siitä lähdetään, että ainoa oikea tapa sijoitella Winampin ikkunat on Main Window ja Equalizer vasemmalla päällekkäin ja Playlist oikealla. Playlistin vaaka- ja pystymitat ovat samat kuin noiden kahden muun ikkunan muodostaman joukon ulottuvuudet. Winamp puolestaan on tarrautuneena työpöydän oikeaan alanurkkaan.

Pinnallisen näyttävyyden kannalta tärkeimmät asetukset ovat "Show Winamp in Taskbar and system tray" - ikonina neljäs vasemmalta (sama ikoni täytyy käsipelillä vaihtaa työpäydän ja Quick Launchin kuvakkeisiin). Kulloinkin soivan biisin nimen täytyy rullata alapalkissa ja Winampin skinien kursoreita ei tueta. Visualization mode pidetään oiskilloskoopissa (suomea?), joka säädetty Line scopeksi ja virkistystaajuus sopivana (lue: 35 fps). Näin pystyy parhaiten näkemään, loppuuko kappale hiljaisuuteen, vai onko imutus jäänyt keskeneräiseksi joltakulta (joku muu, en minä).

Skinin tulee olla selkeä, mutta tyylikäs. Ainakin viimeiset puoli vuotta on ollut käytössä Boamp, koska hyvää ei tarvitse vaihtaa, vaikka se onkin oikeastaan vähän kökkö pidemmän päälle. Muita tyylikkäitä skinejä, jotka ovat jääneet mieleen, ovat Zorg 2.0, Sumea-Amp v2 (neljä eri väriä saatavilla hyvin varustetuista kodinkoneliikkeistä), Sonicated 2x, Sonicated II, Sonic Special Edition (erittäin tyylikäs osittain läpinäkyvä), Comely-Blue (muistaakseni oli melko kauan käytössä), AZD-AMP2 (taidanpa vaihtaa nyt tähän) ja Angedelo. Kansiossa "E:\Komposti\Grafiikka\Winamp Skins" on yhteensä 104 skiniä, joista muutama tusina oikeasti hyviä ja parikytä surkeaa. Skinikansio ei saa sijaita samassa paikassa muiden ohjelmatiedostojen kanssa, ettei format-komennon hilpiämielinen käyttö vituttaisi.

Aikamittari näyttää kappaleen jäljelläolevaa aikaa, koska ei ole mitään käytännöllistä käyttöä tiedolle, kuinka kauan kyseinen kappale on soinut, paitsi jos on kyse tunnin pituisista trance tms. kappaleista, joihin on yhdistetty monta "kappaletta" ja pitäisi löytää juuri jonkin tietty kohta pikakelauksella (pikanappi CTRL+J). Volyyminuppi on 60-80% kohdalla, jotta olisi säätövaraa joka tilanteeseen. Myös Windowsin ääniominaisuuksissa sekä fyysisissä kaiuttimissa/varpuspesissä/saippuakoteloissa (minulla on kottaraispönttö) säädöt pidetään 30-70% alueella juuri samaisesta syystä. Nyt muuten alkaa jo tuntua oudolta tämä uusi vanha skini, johon vaihdoin edellisessä kappaleessa. Nyt vaihtuu skiniksi Sonicated II.

Kuten huomasitte, mainittiin edellisessä kappaleessa yksi näppäinkomento, CTRL+J. Käytännöllisimpiä peruskomentoja ovat X, V, B ja J. Lisäksi Winamp täytyy pystyä käynnistämään yhdistelmällä CTRL+ALT+W, joka on lisätty työpöydällä olevaan pikakuvakkeeseen. Elintärkeisiin plugineihin lukeutuu Reproduction Control (http://wplugins.tripod.com/winamp-en.html), jolla saa pikanäppäimet Winampin tärkeimpiin toimintoihin, vaikka Winamp olisi systemtrayssa piilossa. Koska tuon pluginin uusimissa versioissa ei ole enää valmiiksi kaikkia näppäimiä säädetty, on oikeaoppinen käytäntö laittaa CTRL+SHIFT+<kirjain>, jossa <kirjain> korvataan kyseistä toimintoa vastaavalla Winampin pikanäppäimellä (lukevat manuaalissa - F1 ja kolmas ikkuna). Reproduction Controllin control dot tulee sijaita ruudun vasemmassa ylänurkassa, väri musta, koko 1x1 pikseli.

Samalla pluginilla voit säätää Winampin aloittamaan kappaleiden soittamisen välittömästi käynnistyessään sekä itse Winampin käynnistymään Windowsin mukana. Tästä päästäänkin herätyskelloon. Jos eli kun kone on päällä 24/7, niin Windowsin Ajoitettuihin tehtäviin voi säätää omaan päivärytmiinsä soveltuvan ajastuksen aamuherätykselle. Kouluaikaan kunkin viikonpäivän voi säätää lukujärjestyksen mukaisesti ja loma-aikoina riittää, kun laittaa äänen alkamaan päivittäin kello 10:00, jolloin jo puolenpäivän tienoilla saattaa olla aamiasta syömässä (yleensä menee vähän pidemmäksi). Jos kone hurisee liikaa, eikä ole Jose G:n vaimennuskaappi-ideaa (http://koti.mbnet.fi/joseg/varasto/PC-vaimennuskaappi.png) tai jotain sen muunnelmaa (http://www.muropaketti.com/murobbs/showthread.php?s=&threadid=107710) hellimässä korvia, niin useimpien tietokoneiden BIOS:sta on mahdollista ajastaa kone käynnistämään itse itsensä. Tämä vaihtoehto soveltuu etenkin Win9x-sarjalaisten käyttäjiin. Jälkimmäisessä tilanteessa Winampin täytyy luonnollesti olla säädetty käynnistymään Windowsin mukana.

Versionumero on 2.81 ja kolmossarjaa ei tueta. Winamp 3 on hidas <lisää haluamasi solvaus>, josta puuttuvat 2.x:n tärkeimmät ominaisuudet eli monipuolinen musiikintoisto-ohjelma, jota pystyy kustomoimaan täysin omiin tarpeisiin soveltuvaksi, eikä ole silti koolla pilattu. Winamp 3 putoaa ohjelmistovalinnoissani samaan kastiin kuin UltraEdit 9, MediaPlayer 7, RealOne Player ja ACDSee 4. Kaikki edelliset ohjelmaversiot ovat samaten tuskallisen hitaita <lisää taas tilanteeseen sopiva sana>, joissa käytettävyys on pilattu lisäämällä turhia ominaisuuksia, joita kukaan ei koskaan olisi kaivannutkaan. Käytänkin siis noista kaikista yhtä pykälää vanhempia versioita, jotka olivat kehityskaarensa huipulla. Siinä oli viisi kiloani.

Minun amppini näyttää tuolta:

Crow
28.8.2002, 14:41:37
http://koti.mbnet.fi/elbereth/wraith/desktop.jpg

Tuossa näkyy ainakin skini. Minulla on nyt viime aikoina ollut käytössä nuita anime-aiheisia skinejä. Koneelta löytyy pari tusinaa skinejä, mutta harvemmin niitä vaihtelen.

Winamppi on päällä oikeastaan aina kun konetta käytän, paitsi kun pelaan jotain peliä jossa itsessään on musiikit.

Täältä (http://koti.mbnet.fi/elbereth/wraith/playlist.html) löytyy vielä playlisti.

edit: Oho, tuossa playlist-linkissä on näköjään värit pielessä. täältä (http://koti.mbnet.fi/elbereth/wraith/playlist.php) löytyy parempi..

Griever
30.8.2002, 11:31:34
Originally posted by Welc
Winamp 2.79 käytössä, http://www.welc.net/temp/winamp.jpg voisi antaa aika hyvän kuvan ulkoasusta ja sijainnista.
Heeh, sulla on näköjään ihan sama skini kuin mulla. Mulla on vaan vähän erilailla järjestetty - shottia ei tässä koulussa pysty ottaan :P

Torspa
30.8.2002, 18:22:21
Täältä (http://classic.winamp.com/components/archive/1999/12/25/S/large_image/Tolkien-AMP-101_large.jpg) löytyy winamppini syvin olemus.Muuten sama paitsi että mulla on playlist isompana ja browserii ei näy.

Locke Cole
31.8.2002, 13:17:42
Tässä olisi osoite (http://www.kotinet.com/anita.keranen/winamp.jpg) mistä löytää Winampini "syvimmän olemuksen".

Shai
31.8.2002, 14:46:31
Itselläni on WinAmp 2.80 ja sijainti opn tuolla oikeassa alanurkassa. Mukana aina pidän Equalizeria joka on tämän pääkohdan alapuolella ja playlistiä siinä yläpuolella. Skininä on vanha kunnon ArmyAmp.