View Full Version : Viimeinen erä väittelyssä käynnistynyt!!
Purity
26.8.2002, 19:08:12
Ja tässä (http://youzen.fffin.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=1611&perpage=15&pagenumber=3) linkki sivulle, josta alkaa joukkue B:n ensimmäinen kierros, ja missä julkaistiin joukkue A:n ensimmäisen kierroksen jatkoon pääsijät (Ilezkin posti, jos niitä on useampikin kyseisen henkilön postittamia siellä, niin sitten vaan kelaatte alaspäin kunnes tulee se oikea. :)).
Koko tämä topicci tulee sisältämään spoilereita peleihin FFVII, FFVIII ja IX.
Kilpailijoitakin on nyt tarpeeksi, mukaan ei enää mahdu. Katsoahan saavat tietysti kaikki, ja äänestyksiin myöskin saa osallistua jokainen.
Juu eli kun se edellinen väittely tuntui olevan menestys, niin ajattelin aloittaa uuden. Siitä kun on nyt kulunut jo sen verran aikaakin, että ei tämä varmaan ainakaan liian pikaista ole.
Nyt vain tämä systeemi toimii vähän erilailla, hieman monimutkaisempi. Minä kun meinaan olla tavattoman itsekäs ja pyrkiä itse mukaan tähän kilpailuun. Mikä tietysti hankaloittaa asioita, sillä enhän minä voi itselleni valita aihetta ja itseäni ruveta arvostelemaan. Sen takia systeemi vähän muuttuu, kaikki selitetään kyllä.
Jos aiotte osallistua, lukekaa koko juttu loppuun, että varmasti tiedätte miten asiat menevät.
Eli kilpailuun otetaan 12 kilpailijaa mukaan. Ei vähempää, ei enempää. Ja tarkoitan myös tuota "Ei vähempää", jos ei tarvittavaa määrää ihmisiä saada kasaan niin koko idea menee kaivoon. Luulisin, että saadaan kun viimeksi saatiin enemmänkin, ja niitä näytti olevan halukkaita ilmoittautumaan seuraavaankin.
Kilpailijat jaetaan Randomilla kahteen eri joukkueeseen, joukkue A:han ja Joukkue B:hen, joissa molemmissa tulee siis olemaan kuusi kilpailijaa. Ainut mitä tässä ei arvota on minä, minut minä pistän automaattisesti tiimi B:hen. Muuten kaikki on arvottua.
Ensin kilpailee joukkue A. Minä valitsen teille aiheen, pelistä FFVII. Teillä on tasan viikko aikaa kirjoittaa perustelujanne. Yksikin posti voi riittää, mutta useammankin saa postata (ei itsensä toistoa: uudestaan postataan jos joku on väittänyt vastaan, ja itse löytää jotain uutta vastattavaa). Viikko sen takia, että voi olla ihmisiä jotka käyvät esim. vain viikolla, tai sitten vain viikonlopulla, joten näin kaikki saavat mahdollisuuden.
Tiimin A voittaja valitaan äänestyksellä ajan kuluttua umpeen. Äänestys topicin aloitan minä (olettaen siis, että osaan sellaisen tehdä. En ole koskaan ennen tehnyt, mutta kyllä minä varmaan onnistun :)). Tässäkin on aikaa äänestää viikko.
Tiimistä A pääsee 3 parhaiten pisteitä kerännyttä kilpailijaa toiseen erään. Seuraavaksi tulee suurin ero edelliseen väittelyyn verrattuna: Tiimin A parhaimman pistemäärän saanut valitsee pelistä FFVIII aiheen tiimille B. Aihe ei saa olla ollut esillä edellisessä väittelyssä. Aihe voi olla hauska, vaikea, kunhan vain on aihe mitä pystyy perustelemaan ja mikä oikeasti liittyy tähän pelin.
Tämän jälkeen tulee Tiimin B ensimmäinen kierros (aihe FFVIII, se minkä Tiimin A parhaiten pisteitä kerännyt valitsi). Tässäkin aikaa viikko, jonka jälkeen taas äänestys, johon myöskin aikaa äänestää viikko. Parhaiten pisteitä kerännyt valitsee tiimille A aiheen pelistä FFIX.
Sitten tulee Tiimin A toinen erä, tässä siis kilpailee 3 tiimin A parhaiten pisteitä kerännyttä. Aikaa viikko, sitten äänestys johon taaskin aikaa viikko. Tällä kertaa vain parhaiten pisteitä kerännyt pääsee jatkoon. Vähiten pisteitä kerännyt valitsee tiimille B aiheen, pelistä FFVII.
Tiimin B toinen erä, jossa kilpailee kolme kilpailijaa. Viikko aikaa kilpailla, sitten äänestys johon aikaa äänestää viikon. Tässä sitten taas tapahtuu niin (minun itsekkyyttäni taas): jos en ole kisassa enää tässä vaiheessa mukana, valitsen Finaalin aiheen (pelit FFVIII-FFIX [ei saa olla FFVII]). Jos taas olen vielä pelissä mukana, valitsee vähiten pisteitä kerännyt aiheen peleistä FFVIII-IX.
Sitten Finaali, jossa siis Tiimin A voittaja, ja Tiimin B voittaja. Aikaa 1 viikko, sitten äänestys, jossa aikaa yksi viikko. Palkinnoksi hyvä mieli ja paljon rispektiä. :)
Eli siis peleinä toimivat tämän foorumin pelit: FFVII-IX. Ei kannata ilmoittautua mukaan, jos kaikkia näitä ei ole pelannut, sillä väittelyssä aivan varmasti vilisee spoilereita.
Tässä siis kilpaillaan vain joka toinen viikko, koska tämä hoidetaan kahdessa eri tiimissä. Eli teidän pitää n. 5:n viikon ajan pystyä tulemaan nettiin vähintään kerran viikossa, jotta pystytte olemaan mukana. Ei siis tarvitse koko ajan olla netissä, kunhan vähintään yhden postin pystyy tekemään silloin kun on itse kilpailemassa, mieluummin enemmän, mutta tuollakin pärjää.
Varsinainen kilpailu tulee olemaan kokonaan tässä topicissa (editoin otsikkoa aina uuden erän alkaessa). Aina uuden erän alkaessa (ja vanhan loppuessa) minä ilmoitan tilanteen, joten jos tuo minun selostukseni tuntui sekavalta, ei tarvitse välittää kun minä toistan näitä sääntöjä kyllä kyllästymiseen asti.
Tässähän tarvitsee ainakin vähäsen mielikuvitusta, että nuo uudet aiheet keksii. Mutta ei niiden tarvitse olla niin erikoisia, ja jo vähäsenhän sitä tarvitsee mielikuvitusta, että yleensä pystyy väittämään vastaan.
Muistakaa sitten myös, että sillä mistä väittelette ei ole mitään väliä. Minun puolestani voisitte väitellä vaikka siitä mikä juusto maistuu parhaalta, kunhan osaatte perustella (tämä muistakaa myös äänestäessänne: älkää äänestäkö sen mukaan, mitä itse ajattelette, vaan sen mukaan miten hyvin kilpailijat perustelivat). Teille siis valitaan myöskin randomilla se, millä puolella väittelyä olette (aina 2 puolta), vaikka ette olisi samaa mieltä, niin se ei haittaa: perustelette silti.
Sen unohdin vielä mainita, että se joka aina valitsee uuden aiheen arpoo myöskin puoliksi seuraavan joukkueen kilpailijat kahdelle eri puolelle.
Kilpailijalistan edittaan myös tämän viestin loppuun sitä mukaa kun niitä kertyy. Eli nopeasti ilmoittautumaan, enempää kuin 12 ei mahdu mukaan.Juu siis 11, koska minäkin osallistun
Jos jotain jäi epäselväksi (=unohdin mainita) kysykää. Ja sitten jos huomaatte tuossa järjestelmässä jotakin epäselvää niin sanokaa, kun minulla on niin pienet aivot, että saatoin unohtaa jotain minkä takia tuo ei toimi. Kyllä sen kuitenkin pitäisi. :)
Jos muut moderaattorit nyt ovat ehdottomasti sitä mieltä, että ei vielä mitään väittelyä, niin saahan tämän sulkea/editoida. Minun mielestäni kuitenkin voisi jo uuden aloittaa.
Niin ja se vielä, että tietenkin olisi hyvä että ette itseänne äänestä kilpailussa. Tämä on kuitenkin aivan huvin vuoksi, joten siinä ei enää olisi mitään järkeä. Enhän minä tätä voi valvoa, mutta ei se kuitenkaan kannata. :)
Tässä oli toivottavasti kaikki tarpeellinen nyt. :)
Kilpailijat:
Purity
Mickey
Ilezki
Arwen
Celebrati
volt
Croppola
King II
Dreamer
Gabriel
isoSILLI
Kassi
Mickey
26.8.2002, 19:12:16
Minä olen ehdottomasti mukana, edellinen väittely oli niin kivaa :)
Ilezki
26.8.2002, 19:17:12
Minäkin olen Aivan Ehdottomasti mukana. Mikään ei saa minua muuttamaan mieltäni.
Minä olen nyt myös itsekäs, kun vien nyt yhden kilpailupaikan niiltä, jotka eivät tähän ole vielä päässeet osallistumaan. Mutta kun tuo viimekertainen niin kivaa oli, niin pakkohan tähän mukaan on ilmoittautua.
Mutta kun minä viime kerralla jo voitin (Kassin kanssa), niin jos tänne on vielä tulossa uusia kykyjä jotka välttämättä haluavat tulla mukaan, niin olen valmis luopumaan. Ilmoittakaa vain PM:ällä minulle, jooks ^^
Croppola
26.8.2002, 19:19:25
newbii tahtoo mukaan... siis en ollut edellisessä ja nyt himoaa mukaan...
Nyt minäkin tulen mukaan. _o/
Dreamer
26.8.2002, 19:23:59
Laske minut mukaan, en halua jäädä tästä pois.
Gabriel
26.8.2002, 19:26:04
Laske minut mukaan.
isoSILLI
26.8.2002, 19:45:15
Silli myös mukaan. joo.
[SILLIEDIT]Tee vastedes pidempiä postauksia. Senkin peelo.[SILLIEDIT]
Totta kai tulen näin kovassa seurassa kilvoittelemaan. :)
Edit: Tätä onkin odotettu. ;)
Toinen edit: Tulinkin kahdennellatoista hetkellä - nyt on tarpeeksi kilpailijoita kasassa. Läheltä liippasi etten jäänyt kelkasta kokonaan.
Seyana
27.8.2002, 11:23:56
Olen mukana, jälleen. Oli se viimeksikin niin hauskaa :)
//No voi vee ja gee, en sitten mahdukaan.. Noh, pakko tyytyä sitten hitauteni takia sivustaseuraajaksi...
Purity
27.8.2002, 16:23:58
Juu, olen pahoillani, mutta mukaan ei enää mahdu. :)
Kilpailijat saatiinkin aika nopeasti kokoon, en näin nopeata toimintaa edes odottanut, mutta hyvä näin. :)
Minä arvoin kaksi joukketta, A:n ja B:n. Nämä siis on arvottu (paitsi minut, kun oli pakko mennä joukkue B:hen, että en väittele omasta keksimästäni aiheesta ja pysty valmistautumaan muita enemmän), joten siitä ei sitten mitään valituksia tai joukkueen vaihdoksia, nämä saavat kelvata.
Joukkue A
Mickey
Kassi
King II
Ilezki
Arwen
Celebrati
Joukkue B
Purity
volt
Dreamer
Gabriel
isoSILLI
Croppola
Nyt siis kilpailevat vain joukkue A:n jäsenet. Teillä on aikaa 03.09.02 kello 17.25 asti. Tämän jälkeen postataan ensimmäinen kysely, jonka perusteella valitaan ensimmäisen erän voittajat (ja se, joka valitsee aiheen ja arpoo kilpailijat seuraavaan erään [siis joukkeelle B ja kilpailijat vain joukkueesta B]).
Aihe on FFVII - Oliko Aeriksen pakko kuolla, jotta Holy:a pystyisi käyttämään? (minä rakastan väitellä tästä aiheesta, kummalla puolella tahansa. Nyt en kyllä voi väitellä, mutta kuvittelisin olevan ihan mielenkiintoista lukea teidänkin perustelujanne tälle. :)).
Kyllä, Aeriksen täytyi kuolla
King II
Kassi
Celebrati
Ei, Aeriksen ei tarvinnut kuolla
Mickey
Ilezki
Arwen
Pyytäisin vielä, että joukke B:n jäsenet tai muut, jotka eivät ole kisassa mukana eivät postaisi tänne. Katsoa/lukea saa, mutta se sotkee koko jutun jos ängette tarpeettomia viestejä väliin, jos huomaan jonkun ei tähän kisaan osallistuvan postaavan niin deletoin armotta.
Tässä oli toivottavasti kaikki. Jos huomaatte, että jotakin unohdin mainita niin kertokaa. Muuten ei tässä muuta kuin lykkyä tykö ja parhaat pääsköön jatkoon. :)
Oliko Aeriksen pakko kuolla, jotta Holy:a pystyisi käyttämään?
Kyllä.
Aeriksella ja Planeetalla oli aivan omalaatuinen keskinäinen suhde. Samalla tavoin myös Holylla ja Planeetalla; nämä kolme muodostavat tärkeän 'kolmiyhteyden'; Aeris, eli viimeinen Ancient - Lifestream/Planeetta - Holy.
Jotta Aeriksen henki ja mieli voisi kommunikoida mahdollisimman tehokkaasti Planeetan ja Lifestreamin kanssa, ja samalla jotta se voisi saada Holyn kutsuttua pelastamaan maailman, hänen oli kuoltava. Kun hänen sielunsa laskeutui Lifestreamiin, hänen/sen yhteys Planeettaan kasvoi aivan uuteen ulottuvuuteen ja näin Aeris sai viestinsä kunnollisesti perille.
Jos Aeris ei olisikaan menehtynyt, hän olisi luultavasti kuitenkin tämän yhteyden saadakseen järjestänyt oman hengenlähtönsä, tai kenties loikannut Lifestreamiin (jolloin kontakti tosin olisi ollut vielä ehkä liian heikko, hänen sielunsa olisi jäänyt 'kiinni' ruumiseen).
Aerishan loitsii holyn, mutta tämä tulee hänen kauttaan. Jos Aeris ei olisi kuollut, hänen ruumiinsa olisi heikentänyt holya. Aeriksen henki on paljon voimakkaampi kun hän on osana Lifestreamia eli osana planeettaa, eikä ole heikkoa level 10 (?) ruumista perässä raahattavana. Kyllä, sehän nähtiin Sepirothin voimista jotka olivat enemmän kuin yli-inhimilliset sen jälkeen kun hänestä tuli, kuinkas se nyt sanottiinkaan, lifestream kulkija. Aeris kutsui holyn mutta ei lähtenyt kävelemään Ancient Citystä. Tämä tietysti sen takia kun hän tiesi kuoleman tulevan pian ja jäi sitä odottamaan että holy pääsisi vapaaksi.
Nämä väitteet tukevat myös Kassin kantaa.
Ilezki
27.8.2002, 17:59:58
Oliko Aeriksen pakko kuolla, jotta Holy:a pystyisi käyttämään?
Ei.
Holy, kaikessa voimallisuudessan, ei olisi tarvinnut Aeriksen kuolemaa toimiakseen. Tämän voimme todistaa seuraavalla esimerkillä: Black Materia. Liian voimakas tavalliseen käyttöön, ultimaattisin musta taika FF VII:n universumissa. Uskoisi, että siihen vaatisi erittäin paljon voimaa, jopa kokonaisen sielun voiman. Mutta kuitenkin Sephiroth äärimmäisellä keskittymisellä ja voimien kanavoimisella onnistui kutsumaan Meteorin, ja selviytyä siitä hengissä. Miksei siis Aeris olisi voinut käyttää holyä ilman että kuoli? Kuitenkin se oli ultimaattisin Valkoinen taika myös koko FF VII:n universumissa.
Aeris ei ollut fyysisesti voimakas kuten Sephy, mutta tämän maagiset kyvyt olivat vailla vertaa. Ja magiasta kuitenkin on kyse koko Materia-asiassa. On totta, että Aeris olisi joutunut puristamaan kaiken hengellisen voiman itsestään, mutta hän olisi onnistunut siinä. Niin voimakas on Anchientien taikavoima kuitenkin on. Ja myöskin hän omasi erään Anchienteille tyypillisen kyvyn: kyky puhua ja kuunnella planeettan kanssa. Aivan yhtä hyvin hän hengissä olisi saanut yhteyden lifestreamiin, kuin yhtyä siihen, ja siten saada Holyn toimimaan.
Jos Aeris ei olisikaan menehtynyt, hän olisi luultavasti kuitenkin tämän yhteyden saadakseen järjestänyt oman hengenlähtönsä
Aerishan oli hyvin heiveröinen tyttö, ja täynnä pelkoa. Hänhän palkkasi Cloudin henkivartijakseen Turkseja vastaan, vaikka ainakin minun tapauksessani (Pelasin vaikeamman kautta sen tynnyrikohdan), hän osoittautui tarpeeksi kyvykkääkksi puolustamaan itseäään. Ei hän omaa hengenlähtöään järjestäisi, sen verran pelottava asia se hänelle varmasti oli.
Kyllä. Ennemmin tai myöhemmin.
Originally posted by Ilezki
Aeris ei ollut fyysisesti voimakas kuten Sephy, mutta tämän maagiset kyvyt olivat vailla vertaa. Ja magiasta kuitenkin on kyse koko Materia-asiassa. On totta, että Aeris olisi joutunut puristamaan kaiken hengellisen voiman itsestään, mutta hän olisi onnistunut siinä.
Aeriksen piti kuolla, sillä hän säästyi mahdollisesti suurilta tuskilta, joita hän olisi saanut kun menettää kaiken hengellisen voimansa. Luultavasti pysyvästi, sillä olihan tässä koko planeetta kyseessä. Ja planeettahan on suuri, kuten varmaan huomasitte loppudemoissa. Minkä takia Aeriksen olisi kannattanut tuon jälkeen vielä elää? Ei tietoisena muusta maailmansa omassa kodissaan koko loppuelämänsä? Jos minä olisin ollut kyseessä, olisin valinnut kuoleman.
Ja myöskin hän omasi erään Anchienteille tyypillisen kyvyn: kyky puhua ja kuunnella planeettan kanssa. Aivan yhtä hyvin hän hengissä olisi saanut yhteyden lifestreamiin.
Mutta kuolleena Aeriksen sielu ja mahdollisesti muu ruumis pystyi saamaan yhteyden Lifestreamiin paljon helpommin.
Tässä taisi olla vain alku. Sillä monta postiahan sai laittaa.
Ilezki
27.8.2002, 20:37:45
Kyllä, viestejä saa olla monia.
Aeriksen piti kuolla, sillä hän säästyi mahdollisesti suurilta tuskilta, joita hän olisi saanut kun menettää kaiken hengellisen voimansa. Luultavasti pysyvästi, sillä olihan tässä koko planeetta kyseessä. Ja planeettahan on suuri, kuten varmaan huomasitte loppudemoissa. Minkä takia Aeriksen olisi kannattanut tuon jälkeen vielä elää? Ei tietoisena muusta maailmansa omassa kodissaan koko loppuelämänsä? Jos minä olisin ollut kyseessä, olisin valinnut kuoleman.
Ei hänen välttämättä olisi tarvinnut siihen kuolla. Minä itse henkilökohtaisesti olisin jättäytynyt henkiin, vaikka se tarkoittaisikin tuollaiseen koomaaan vaipumista. Aeris on sitäpaitsi ihminen siinä missä muutkin, ja se jo oikeuttaa elämään, tietoinen tai ei. Saanen muistuttaa Cloudinkin vaipuneen edellämainittuun koomatilaan, ja parantuneen siitä.
Mutta kuolleena Aeriksen sielu ja mahdollisesti muu ruumis pystyi saamaan yhteyden Lifestreamiin paljon helpommin.
Mutta kuolleena sielu irtautuu ruumiista, ainakin niin minä olen ymmärtänyt pelistä. Mutta silti, Aeris sai yhteyden elossa ollessaankin, ja vaikka se olisi tarkoittanut suuria tuskia hänelle, silti hänen kuolemansa ei ollut välttämätöntä Holyn toimimisen kannalta.
//EDit: no prkl, muisti petti pahemman kerran. Nylkekää minut. Jos jotain modea häiritsee tämä, lyhennän viestiäni tällä edittauksella, ja hän siirtäköön tämän edellisen viestini perään. /me lyö kallonsa seinään.
Mickey
28.8.2002, 16:19:19
FFVII - Oliko Aeriksen pakko kuolla, jotta Holy:a pystyisi käyttämään?
Ei. Ehdottomasti ei.
Vaikka Aeriksen läsnäolo saikin Holyn toimimaan, Holy on niin vahva, että se ei riippunut Aeriksen kuolemasta mitenkään.
Koko maailmankaikkeuden laajuinen voima ei riipu yhdestä henkilöstä, vaan Aeriksen rukoilu olisi riittänyt tuomaan Holyn esiin.
Aeriksen taustan huomioonottaen on selvää, että hänellä oli edellytykset käyttää valkoista materiaa, jopa joutumatta käyttämään kaikkia kykyjään äärimmilleen.
Ja koska Aeris ylipäätään sain yhteyden Holyyn, hän olisi pystynyt sitä käyttämään samalla voimalla elävänäkin, eikä olisi suinkaan ollut este.
Ariksen ruumiinhan ei tässä pitäisi olla mikään este, vaikka se olisi kuinka heikko, sillä hänen mielensä oli vahvempi kuin mikään muu, paljon vahvempi kuin Sephirothin, joten kyllä se olisi ollut mahdollista, ehdottomasti.
Holy, kaikessa voimallisuudessan, ei olisi tarvinnut Aeriksen kuolemaa toimiakseen. Tämän voimme todistaa seuraavalla esimerkillä: Black Materia. Liian voimakas tavalliseen käyttöön, ultimaattisin musta taika FF VII:n universumissa. Uskoisi, että siihen vaatisi erittäin paljon voimaa, jopa kokonaisen sielun voiman. Mutta kuitenkin Sephiroth äärimmäisellä keskittymisellä ja voimien kanavoimisella onnistui kutsumaan Meteorin, ja selviytyä siitä hengissä. Miksei siis Aeris olisi voinut käyttää holyä ilman että kuoli? Kuitenkin se oli ultimaattisin Valkoinen taika myös koko FF VII:n universumissa.
Aeris oli vain Ancient, jonka voimatkin olivat sukupolvien myötä heikentyneet - Sephirothiin taasen oli ruiskutettu Jenovan soluja (tai, voitaisiin ajatella että Sephyn sijaan Meterorin kutsui Jenova), ja Jenovan taltuttamiseen alunperinkin oli vaadittu usean Ancientin yhteistyötä.
Aerishan oli hyvin heiveröinen tyttö, ja täynnä pelkoa.
Tämä jäänee mielipidekysymykseksi, mutta ainakaan minusta Aeris ei ollut lainkaan järkyttyneen näköinen miekan pistäessä ulos hänen rintakehästään.
Originally posted by Mickey
Ariksen ruumiinhan ei tässä pitäisi olla mikään este, vaikka se olisi kuinka heikko, sillä hänen mielensä oli vahvempi kuin mikään muu, paljon vahvempi kuin Sephirothin, joten kyllä se olisi ollut mahdollista, ehdottomasti.
Pointtini ei ollut Aeriksen ruumiin heikkoudessa, vaan siitä että ihmisen alitajuinen persoona haluaa elää ja pitää kiinni ruumistaan viimeiseen asti. Aeriksen ainoa mahdollisuus päästä tästä häntä estävästä alitajunnasta eroon oli kuolla ja sulautua täydellisesti Lifestreamiin (Cloudhan ei sulautunut täydellisesti, sillä hän putosi sinne kokonaan - Tifa vain auttoi hänet pois sieltä).
Ilezki
28.8.2002, 17:05:22
Aeris oli vain Ancient, jonka voimatkin olivat sukupolvien myötä heikentyneet - Sephirothiin taasen oli ruiskutettu Jenovan soluja (tai, voitaisiin ajatella että Sephyn sijaan Meterorin kutsui Jenova), ja Jenovan taltuttamiseen alunperinkin oli vaadittu usean Ancientin yhteistyötä.
Evoluutio on voinut toimia myös toisinpäin, ja vahvistaa Aeriksen hengenvoimia. Sitä ei pelissä määritellä, ovatko hänen kykynsä heikommat vai vahvemmat kuin alkuperäisillä muinaisilla. Sephiroth Sai ylivoimaiset fyysiset kykynsä häneen symbioituneiden Jenovan solujen ansiosta. Kyllä se oli sephy joka Meteorin loppujen lopuksi kutsui, ja kuten pelin loppuratkaisusta käy ilmi, ei jenovan taltuttamiseen nyt tarvittu kuin yksi muinainen, tämän äidiltä saama materia, ja pieni joukko ihmisiä, (ja eläin, joka ajattelee kehittyneemmin kuin ihminen). Ei aeriksen Hengenmeno ollut välttämätöntä Holyn kannalta.
Tämä jäänee mielipidekysymykseksi, mutta ainakaan minusta Aeris ei ollut lainkaan järkyttyneen näköinen miekan pistäessä ulos hänen rintakehästään.
Ehkä hänen henkensä lähti suoraan miekan lävistäessä hänet. En minäkään kuvittelisi kenenkään olevan järkyttyneen näköinen kun takaapäin uhrin tietämättä tämä ammutaan. Mutta tämä jää varmasti mielipidekysymykseksi.
Pointtini ei ollut Aeriksen ruumiin heikkoudessa, vaan siitä että ihmisen alitajuinen persoona haluaa elää ja pitää kiinni ruumistaan viimeiseen asti. Aeriksen ainoa mahdollisuus päästä tästä häntä estävästä alitajunnasta eroon oli kuolla ja sulautua täydellisesti Lifestreamiin (Cloudhan ei sulautunut täydellisesti, sillä hän putosi sinne kokonaan - Tifa vain auttoi hänet pois sieltä).
Aeris pystyi pitämän yhteyttä Lifestreamiin elossakin ollessaan. Ja kyllähän alitajuisesti aina on pelkoja ja elämänhalua, mutta kaiken voi voittaa lujalla tahdolla. Niin Aeriskin olisi varmasti tehnyt Holyn käytön suhteen. Kun on tarpeeksi voimakas tahto tehdä jotain, kaikki muu hämärtyy ympäriltä, ja mieli keskittyy vain siihen. Aeris olisi saanut Holyn toimimaan elossakin ollessaan, ja vaikka se olisi tarkoittanut koomaan vaipumista, sekin olisi parempi vaihtoehto, kuin kuolla kokonaan. Ainakin minä henkilökohtaisesti tekisin niin.
Uh oh, nyt tuli paha aihe, minä en juuri tästä paljoa muista. No, kuitenkin nyt…
Sillä hetkellä, kun Jenova/Sephiroth kriisi alkoi, planeetta ja sen mukana Lifestream olivat uhattuna (by Shinra) kuten Bugenhagenkin selitti.
Emme voi tietää, miten planeetta ajattelee, mutta jos ajattelisimme, että se on ihminen, ja kuolemanvaarassa, apu kelpaisi varmasti missä vain. Cidkin sanoi avaruuskeikalla Plaanetan olevan vain avuton lapsi, jota heidän piti hoitaa. Tässä tapauksessa, ihmiselle olisi kelvannut apu keneltä tahansa, joka vain on kykenevä tekemään mitään. Aeris oli paras mahdollinen sairaanhoitaja ja Holy paras lääke- tuskin tässä tilanteessa tarvitsi edes hurjasti ponnistella, jotta pelastettava suostui antamaan voimansa Holylle, omalle parannukselleen. Holy oli voimakas elementti, ja Aeris sangen vahva persoona, näkyihän tämä siinäkin kuinka tyyni tämä pystyi olemaan biologisen äitinsä kuollessa ja hänen kertoessaa Eleanorin (Anteeksi jos muistan nimen väärin) miehen kuolemasta. Kun planeetta oli niin heikoilla kun sillä hetkellä, tuskin se suuresti vastustikaan Aeriksen apua.
Juuri ennen hetkeä, kun Aeris kuoli, näemme Cloudin riehuvan hänen edessään miekan kanssa (riippuu tosin, painaako suoraan kolmesti X:ää vai venyttääkö tilannetta muita nappeja väkertämällä) jota varmasti ei voinut olla huomaamatta. Aeris oli varmasti hyvin keskittynyt.
Kuitenkin, sen jälkeen kun Cloud sanoo ‘ugh… what are you making me do’ Aeriksen silmät räpähtävät auki. Joko hänen keskittymiskykynsä ropsahti jota minä en usko, tai, hän oli juuri saanut rukouksensa loppuun, viestinsä perille ja pystyi siksi päättämään ‘meditointihetkensä’.
Tämän tajutakseen pitää muistaa kuolin-FMV tarkasti.
Sephiroth loikkaa esiin ja lävistää Aeriksen miekallaan. Aeriksen silmät ovat avoinna miekan lävistäessä hänen ruumiinsa. (yhä, hetken tosin, elossa, ehkä?) Hiusnauha aukeaa ja näemme Holyn täydessä loistossaan. (Aeriksen silmät auki.) Holyn väri ei muutu senkään jälkeen, kun silmät sulkeutuvat Sephirothin irrottaessa miekan ruumiista. Ajan takaa, että jo ennen kuolemaansa Aeris oli saanut Holyn tehoamaan. Tämä nyt on vähän epävakaa.
Originally posted by Arwen
SKun planeetta oli niin heikoilla kun sillä hetkellä, tuskin se suuresti vastustikaan Aeriksen apua.
Toki, kyllä apu luultavasti Planeetalle kelpasikin (sikäli mikäli tunnustamme että sillä on yksi tietoisuus joka voi apua haluta), mutta kyse on siitä, olisiko Aeris kyennyt kanavoimaan kaikkea energiaansa Holyyn ja sen kutsumiseen, jos hänen mielensä ei olisikaan sulautunut täydellisesti Lifestreamiin, johon taas vaatimuksena on maallisen ruumiin kuolema (tai käy kuten Cloudille).
Juuri ennen hetkeä, kun Aeris kuoli, näemme Cloudin riehuvan hänen edessään miekan kanssa (riippuu tosin, painaako suoraan kolmesti X:ää vai venyttääkö tilannetta muita nappeja väkertämällä) jota varmasti ei voinut olla huomaamatta. Aeris oli varmasti hyvin keskittynyt.
Kuitenkin, sen jälkeen kun Cloud sanoo ‘ugh… what are you making me do’ Aeriksen silmät räpähtävät auki. Joko hänen keskittymiskykynsä ropsahti jota minä en usko, tai, hän oli juuri saanut rukouksensa loppuun, viestinsä perille ja pystyi siksi päättämään ‘meditointihetkensä’.
...eikä täten pelännyt kuolemaa vaan odotti sitä, voidakseen jatkaa prosessia.
Holyn väri ei muutu senkään jälkeen, kun silmät sulkeutuvat Sephirothin irrottaessa miekan ruumiista. Ajan takaa, että jo ennen kuolemaansa Aeris oli saanut Holyn tehoamaan. Tämä nyt on vähän epävakaa.
Onhan se hieman. Itse materia ei välttämättä vaihda väriä tai hehku sen enempää, toimii se tai ei. Lisäksi voisi olettaa että tässä tapauksessa Holy olisi puuttunut Meteoriin hieman aikaisemmin.
Olettaen että Shinra 27 laukaistiin Aeriksen kuoltua (en muista, jättäkää tämä pointti kuolemaan hiljaisuudessa jos muistan väärin), eikö Holyn olisi kannattanut yrittää estää Meteorin samalla hetkellä, jolloin se olisi ollut helpompaa?
*töttöröö* Tältä tulee Ilezki taas omaa kantaansa uloslaukomaan.
Toki, kyllä apu luultavasti Planeetalle kelpasikin (sikäli mikäli tunnustamme että sillä on yksi tietoisuus joka voi apua haluta), mutta kyse on siitä, olisiko Aeris kyennyt kanavoimaan kaikkea energiaansa Holyyn ja sen kutsumiseen, jos hänen mielensä ei olisikaan sulautunut täydellisesti Lifestreamiin, johon taas vaatimuksena on maallisen ruumiin kuolema (tai käy kuten Cloudille).
Mutta Aeriksella oli juuri se etu muihin magiankäyttäjiin, että pystyi keskustelemaan ja kuuntelemaan Lifestreamia eli "Planeettaa". Kenties hän aktivoikin Holyn jo pienen mutkan kautta. Aluksi hän otti yhteyden lifestreamiin ja sitäkautta keskitti kaiken voimansa Lifestreamin kanssa ja kautta Holyn aktivoimiseen, ja onnistui siinä. Eli siis Yhteys Lifestreamiin ----> Lifestream ja omat voimat aktivoivat Holyn. Aerishan tuntui olevan täydellisessä transsissa, kun Cloud sekoili miekkansa kanssa. Ehkä hän juuri heräsi, koska tiesi aktivoimistyön olleen lopussa, mutta oli vielä tokkurassa, jolloin Sephy tuli takaapäin, ja hän ei kerennyt reagoimaan mitenkään, mutta Holy oli jo aktivoitu. Eli siis, Aeriksen kuolema ei ollut välttämätön Holyn aktivoimisen kannalta.
Onhan se hieman. Itse materia ei välttämättä vaihda väriä tai hehku sen enempää, toimii se tai ei. Lisäksi voisi olettaa että tässä tapauksessa Holy olisi puuttunut Meteoriin hieman aikaisemmin.
Holy olikin erilainen materia muihin verrattuna. Muut materiat olivat läpeensä jonkin värisiä (Täysin keltaisia jne..), mutta Holyn sisällä oli nähtävissä selvä kuvio, joka tuntui liikkuvankin. Kenties se oli merkki, että Aktivoituminen oli tapahtunut, sillä vaikka se oli materia, se oli kaikkia muita voimakkaampi, jolloin siitä voidaan odottaa hiukan erilaisia ominaisuuksia kuin muilta. Ja Kenties Meteori ei ollutkaan tarpeeksi lähellä. Kuten joku jossain vaiheessa sanoi (Taisit olla Cele), planeetta on iso, ja kaikessa voimallisuudessaan, Holykin pystyi toimimaan vain, kun meteori oli tarpeeksi lähellä.
//Edit:
Lifestream ei ollut läsnä sillä sehän on näkyvää, tämän voi todeta viimeistään loppukuvissa jos ei aiemmin ole sitä nähnyt. Eihän lifestreamilla ole konkreettista voimaa kuin silloin kun se on näkyvissä ja poissa planeetan ytimestä.
Mutta oletko kuullut "langattomasta yhteydestä"(Ehkä hiukan huono vertauskuva, mutta minun vääräuskoiseen, väärämieliseen, tunnevammaiseen y.m,y.m päähäni ei kehkeytynyt muutakaan)? Pointtini edellisessä viestissä oli, että Aeris otti yhteyden Lifestreamiin, joka sitten jotenkin "siirsi" voimansa häneen, jolloin tämä aktivoi Holyn, jonka toiminta kenties myöhästyi, kun Aeris otti ja potkaisi tyhjää. Mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa, että Aeris pysyi hengissä.
Ja tähän voisi myös mainita materialle tunnusomaista statsien muutosta. Aeriksen fyysinen kunto ei olisi varmana kestänyt holyn kaltaisen ultimate-materian rasitusta. Aktivointi olisi väkisinkin pitänyt tehdä loppuun kuoleman jälkeen, kun ruumista ei enään ole esteenä. Tästä transsista kun on puhuttu, niin voisi ajatella että loitsiminen siinä vaiheessa paikallaan odottamassa seuraavaa askelmaa, eli kuolemaa. Cloud oli vähällä keskeyttää prosessin kun häiritsi puheellaan, mutta Sepiroth epäonnekseen ja omaa tietämättömyyttään tappoi Aeriksen juuri ennen keskeytymistä.
Kun ajatellaan loppuvideota tarkemmin, Meteori oli fyysistä massaa eli materiaa, kun taas Holy oli Henkistä voimaa eli magiaa. Voisi kuvitella hyvinkin, että Meteorin kutsumiseen menee erittäin paljon Fyysistä voimaa / Kuntoa, mutta Holy, joka on taas ennemminkin energiaa, ei massaa, voisi kuvitella vaativan yhtä suuria maagisia kykyjä, kuin Meteori fyysistä kuntoa. Ja näin Aeris tekikin, hän keskitti kaiken saatavissa olevan Henkisen voiman, Lifestreamin siirretyin "magianvoiman" kanssa, ja Aktivoi holyn toimimaan. Ja kun tämä prosessi oli valmis, Aeris heräsi transsistaan huomatakseen Cloudin tämän edessä, ja seuraavaksi saadakseen miekan rintakehänsä läpi. Kenties Sephy tappoi Aeriksen, koska luuli tämän vielä olevan transsissa, tai ei edes aloittanut loitsimista. nähtävästi pelin lopputuloksesta hän myöhästyi. Seppokin on loppujenlopuksi pohjimmiltaan ihminen.
Kenties hän aktivoikin Holyn jo pienen mutkan kautta. Aluksi hän otti yhteyden lifestreamiin ja sitäkautta keskitti kaiken voimansa Lifestreamin kanssa ja kautta Holyn aktivoimiseen, ja onnistui siinä. Eli siis Yhteys Lifestreamiin ----> Lifestream ja omat voimat aktivoivat Holyn. Aerishan tuntui olevan täydellisessä transsissa, kun Cloud sekoili miekkansa kanssa.
Lifestream ei ollut läsnä sillä sehän on näkyvää, tämän voi todeta viimeistään loppukuvissa jos ei aiemmin ole sitä nähnyt. Eihän lifestreamilla ole konkreettista voimaa kuin silloin kun se on näkyvissä ja poissa planeetan ytimestä.
Holy olikin erilainen materia muihin verrattuna. Muut materiat olivat läpeensä jonkin värisiä (Täysin keltaisia jne..), mutta Holyn sisällä oli nähtävissä selvä kuvio, joka tuntui liikkuvankin.
No ei, muistaakseni materiasta ei ole animaatiokuvia kuin ainoastaan Holysta. Eikä muihin grafiikoihin ole luottamista koska ne ovat pelkistettyjä (eihän pelihahmoillakaan ole oikeasti Kippari-Kallen kädet).
-
Ja tähän voisi myös mainita materialle tunnusomaista statsien muutosta. Aeriksen fyysinen kunto ei olisi varmana kestänyt holyn kaltaisen ultimate-materian rasitusta. Aktivointi olisi väkisinkin pitänyt tehdä loppuun kuoleman jälkeen, kun ruumista ei enään ole esteenä. Tästä transsista kun on puhuttu, niin voisi ajatella että loitsiminen siinä vaiheessa paikallaan odottamassa seuraavaa askelmaa, eli kuolemaa. Cloud oli vähällä keskeyttää prosessin kun häiritsi puheellaan, mutta Sepiroth epäonnekseen ja omaa tietämättömyyttään tappoi Aeriksen juuri ennen keskeytymistä. Jos ei käydä epäilemään Sepin neroutta niin se saattoi olla osa suunnitelmaa. Holyhan kääntyi planeettaa vastaan koska kävi meteorin kimppuun liian myöhään. Suunnitelmana oli päästää holy vapaaksi liian myöhään jotta meteoriakin suurempi voima vahingoittaisi planeettaa.
Mutta oletko kuullut "langattomasta yhteydestä"(Ehkä hiukan huono vertauskuva, mutta minun vääräuskoiseen, väärämieliseen, tunnevammaiseen y.m,y.m päähäni ei kehkeytynyt muutakaan)? Pointtini edellisessä viestissä oli, että Aeris otti yhteyden Lifestreamiin, joka sitten jotenkin "siirsi" voimansa häneen, jolloin tämä aktivoi Holyn, jonka toiminta kenties myöhästyi, kun Aeris otti ja potkaisi tyhjää. Mutta se ei muuta sitä tosiseikkaa, että Aeris pysyi hengissä.
Olenhan minä kuullut vaikka mistä, mutta onko tässä nyt kysymys siitä? Tässä lifestream-materia-jne-jne yhteysjutussahan on kyse energiasta. Lifestreamia voi muuttaa sähköksi makogeneraattoreilla, lifestreamista kehittyy uusi elämä jne. Tämä kaikki viittaa energiaan. Energia ei fysiikan lakien mukaan siirry paikasta toiseen tahdon voimalla. Nyt oletetaan että FFVII:n maailma ei ole mikään epärealistisuuden pesä jossa rikotaan fysiikan ja matematiikan lakeja ihan vain naureskellen. Ja jos energia olisi jotenkin siirtynyt Aerikseen, olisiko tämä energia ollut terveellistä? Ei ihmisen ruumis kaikkea pysty hallitsemaan oli ancient tai ei (Aeris oli vain puoli-ancient).
Jotenkin sanaa painotin ihan vain piruuttani. Alatko nyt satuilemaan kuinka lifestreamin energia siirtyi jotenkin Aerikseen avaruussäteilyn kautta jonka ansiosta Bitebugit saivat sätkyn ja näistä syntynyt liikenergia aktivoi holyn? (tiedän ettei siinä pelissä tainnut olla bite buggeja) Perusteluja kaivataan sillä ilman niitä on helppo pistää vastaan.
Kun ajatellaan loppuvideota tarkemmin, Meteori oli fyysistä massaa eli materiaa, kun taas Holy oli Henkistä voimaa eli magiaa. Voisi kuvitella hyvinkin, että Meteorin kutsumiseen menee erittäin paljon Fyysistä voimaa / Kuntoa, mutta Holy, joka on taas ennemminkin energiaa, ei massaa, voisi kuvitella vaativan yhtä suuria maagisia kykyjä, kuin Meteori fyysistä kuntoa.
Tässä väitellään siitä oliko Aerisin kuolema välttämätöntä holylle? Muistanet että Sepiroth oli kuollut ja lifestream-kulkija kun meteori luotiin. Ei elossa oleva Sephy siihen olisi kyennyt siihen koska ruumis olisi ollut esteenä, kuten Aerisillakin.
Mickey
31.8.2002, 17:45:24
Tuskinpa Aeris yksinään olisi joutunut toimimaan, vaan olisi saanut apuja, ehkä yllättäviltäkin tahoilta, mutta joka tapauksessa planeetalla oli sitä itseään suojaavia voimia sen verran, että olisi luullut sen itseään auttavan.
Hän sai rukouksen loppuun, eli tiesi jo siinä vaiheessa voittonsa olevan varma, jäi hän sitten eloon eli ei.
Pointtini ei ollut Aeriksen ruumiin heikkoudessa, vaan siitä että ihmisen alitajuinen persoona haluaa elää ja pitää kiinni ruumistaan viimeiseen asti. Aeriksen ainoa mahdollisuus päästä tästä häntä estävästä alitajunnasta eroon oli kuolla ja sulautua täydellisesti Lifestreamiin.
Ihminen pitää kiinni elämästä, paitsi jos saa elämälleen vielä tärkeämmän tavoitteen.
Muslimit noudattavat Koraania ja kuolevat sen takia, monet kuolevat sanavapauden tai oman aattensa takia. Aeris oli valmis kuolemaan jos se olisi häneltä välttämättä vaadittu. Mutta sitä ei vaadittu, vaikka Sepi homman nätisti hoitikin. Eli hänen alitajuntansa ei häntä estänyt, vaan pikemminkin käski hoitaa tehtävän kunnolla.
Ilezki
31.8.2002, 18:43:59
Olenhan minä kuullut vaikka mistä, mutta onko tässä nyt kysymys siitä? Tässä lifestream-materia-jne-jne yhteysjutussahan on kyse energiasta. Lifestreamia voi muuttaa sähköksi makogeneraattoreilla, lifestreamista kehittyy uusi elämä jne. Tämä kaikki viittaa energiaan. Energia ei fysiikan lakien mukaan siirry paikasta toiseen tahdon voimalla. Nyt oletetaan että FFVII:n maailma ei ole mikään epärealistisuuden pesä jossa rikotaan fysiikan ja matematiikan lakeja ihan vain naureskellen. Ja jos energia olisi jotenkin siirtynyt Aerikseen, olisiko tämä energia ollut terveellistä? Ei ihmisen ruumis kaikkea pysty hallitsemaan oli ancient tai ei (Aeris oli vain puoli-ancient).
Jotenkin sanaa painotin ihan vain piruuttani. Alatko nyt satuilemaan kuinka lifestreamin energia siirtyi jotenkin Aerikseen avaruussäteilyn kautta jonka ansiosta Bitebugit saivat sätkyn ja näistä syntynyt liikenergia aktivoi holyn? (tiedän ettei siinä pelissä tainnut olla bite buggeja) Perusteluja kaivataan sillä ilman niitä on helppo pistää vastaan.
Vaan Peleissä ei oikeastaan fysiikan lait päde. Saanen huomauttaa FMV:stä jossa Shin-Ra 27 osuu päin meteoria ja kuinka se kasautuu takaisin, Ilmeisesti MAGIAN voimalla, sillä enpä usko sillä möhkäleellä olevan mitään yhteyttä lifestreamin kanssa, jos se kerran luotiin! Eli fysiikan lakien mukaan meteorin olisi pitänyt vahingoittua edes jotenkin, mutta silti se kasautui uudestaan. Ja energian siirtyminen paikasta toiseen tahdon voimalla?
Kerroppa miten sitten on mahdollista ylipäätänsä tehdä taikoja FF VII:ssä, jos ei sitä siirrä ja keskitä tahtonsa avulla. Ei sitä mikään konekkaan materiasta irroita. Ja materiahan on syntynyt Lifestreamista, eikö totta? Silloin siis on täysin mahdollista siirtää energiaa tahdon voimalla paikasta toiseen, ja sen ei tarvitse olla näkyvääkään, ei scan ainakaan minusta näy mitenkään vihollisessa.
Materiat olivat lähellä henkilöiden mieliä jotka
Keskittivät ja kohdistivat niiden energian vihollisiin. Aeris teki tämän pienen mutkan takaanta, kun otti yhteyden Lifestreamiin, ja Keskitti sen energian holyyn. Ja kun Sephy sitten tuli ja tappo tämän, hän tiesi jo voittaneensa. Eli siis tämä koko vyyhti tukee väitöstä, että Aeriksen kuolema ei ollut välttämätöntä holyn toimimisen kannalta miltään osin. On totta, että Holy toimi myöhään, ja vaati Lifestreamin avun, mutta toimi silti. Ja Aeris kerkesi aktivoida toimimattoman Materiamötikkänsä, jonka oli saanut äidiltään, ennen kuolemaansa.
Alatko nyt satuilemaan kuinka lifestreamin energia siirtyi jotenkin Aerikseen avaruussäteilyn kautta jonka ansiosta Bitebugit saivat sätkyn ja näistä syntynyt liikenergia aktivoi holyn?
En vaan, Aeriksen päästämä pikku voimanpurkaus tuntui Black-mage villagessa vilunväräyksenä, jolloin kaikki värisivät. Sen jälkeen kaikki bitebugit tunsivat järinän ilma-aallot, ja suristivat siipiänsä kovemmin, jonka seurauksena Esperit Reagoivat siihen ja antoivat voimansa holylle. Yhtä järkevä vastaus, kuin kysymyskin.
Tässä väitellään siitä oliko Aerisin kuolema välttämätöntä holylle? Muistanet että Sepiroth oli kuollut ja lifestream-kulkija kun meteori luotiin. Ei elossa oleva Sephy siihen olisi kyennyt siihen koska ruumis olisi ollut esteenä, kuten Aerisillakin.
Tässä ei myöskään väitellä oliko tarinan Sephy oikeasti Sephy vaiko Jenova, eikä kumpa heistä kutsui meteorin.
Vaan Peleissä ei oikeastaan fysiikan lait päde.
Juu ei mekään voida mitään Super Mario hyppyjä tehdä ihan joka päivä, mutta mihinkä muuhun kaikki väitökset voi pohjustaa kuin tunnetun maiilman tieteisiin, oli ne sitten fysiikkaa taikkaa jotain uskonnollisempaa.
Shin-Ra 27 osuu päin meteoria ja kuinka se kasautuu takaisin, Ilmeisesti MAGIAN voimalla, sillä enpä usko sillä möhkäleellä olevan mitään yhteyttä lifestreamin kanssa, jos se kerran luotiin!
Lifestream on minun teoriani mukaan eräänlaista energiaa ja materia on siis tiukkaan pakattua energiaa. Ei se ole taikuutta missään tapauksessa, miksi muuten Sepiroth olisi revennyt siinä vaiheessa kun Cloud kutsui sitä joksikin mystiseksi voimaksi "It shouldn´t even called magic" sanoi Sephy. Näin pikaisella ajattelulla voisi kuvitella materian energian toimivan tämän henkisen puolen kautta, ei ihan ajatuksen voimalla, vaan esim. aivoimpulssien. Tietty aivoimpulssi aiheuttaa sen että materiaan pakkautuneesta energiasta vapautuu osa sille ominaisessa muodossa. Bolt tulee esim. niin että materiasta vapautuva energia muuttuu sähkö varaukseksi joka sitten vapautuu kun löytää kohteen johon purkautua, eli viholliseen johon se on suunnattu. Meteorin energia perustuu magnetismiin, joka luo tiettyyn pisteeseen vetovoiman joka sitten kerää avaruushiukkasia yhteen läjään. Millaisia metalleja tuossa maailmassa on, sitä en tiedä, mutta melkeinpä kaikki voidaan selittää teoreettisella fysiikalla jos vain vähän jaksaa ajatella. Se ei ole magiaa, niin sanottiin pelissä, niin sanon minäkin.
Kerroppa miten sitten on mahdollista ylipäätänsä tehdä taikoja FF VII:ssä, jos ei sitä siirrä ja keskitä tahtonsa avulla.
Kerroppa miten syöt leipää jos et tahdo että liikutat kättäsi ja tunkea leipää kohti suutasi, saatikka sitten niellä sitä? Kaikki tapahtuu tahdonvoimalla, muttei millään jedivoimilla joita sinä kovin yrität tässä tyrkyttää.
scan ainakaan minusta näy mitenkään vihollisessa.
Scan on minusta täysin utopiaa. Sille en löydä järkevää selitystä oikein millään. Tai no kokeillaan. Ensinnäkin materia on sense, ei scan, väärä FF. Scan materian energia siirtyy aivoihin jotka alkavat toimia ylikierroksilla. Samassa päähän pöllähtää kaikki muistikuvat katseltavasta oliosta ja päättely kyky myös kasvaa äärettömän suureksi. Pystyy arvoimaan hirviön kunnon ja heikon kohdan monimutkaisella ajatus prosessilla. HP onkin minusta vain pelaajaa helpottamaan annettu arvo, pelihahmot näkevät saman likimain arvolla. Eihän terveyttä voi mitata numeroilla, se menisi jo typeryyden puolelle, mutta jollain tavalla se on tehtävä pelaajille selkeäksi.
Aeris teki tämän pienen mutkan takaanta, kun otti yhteyden Lifestreamiin, ja Keskitti sen energian holyyn.
Ei mutta hei, energia purkautuu materiasta, ei pakkaannu sinne. Elikkä Aeris teki kaikkensa saadakseen holyn energian purkaantumaan haluamallaan tavalla, mutta koska ruumis ei millään ollut siihen kykenevä niin loput piti hoitaa lifestream muodossa. Tavallisessa taistelussa jos olisi holya yrittänyt käyttää olisi vain sanottu 'not enough mp'. Miksi ei taisteluissa ei yritettäisi käyttää taikoja vähällä mp:llä? Koska siinä menee henki kun ruumis ei pysty hallitsemaan sitä. Aeriksen kuolema oli välttämätön. Aeris oli ancient joka tiesi niksit kuinka homma toimii, mutta todellisuudessa homman olisi voinut hoitaa vaikkapa Tifa. Aeriksella oli tieto jota hänen oli käytettävä planeetan hyväksi, vaikka siinä menisikin henki.
En vaan, Aeriksen päästämä pikku voimanpurkaus tuntui Black-mage villagessa vilunväräyksenä, jolloin kaikki värisivät. Sen jälkeen kaikki bitebugit tunsivat järinän ilma-aallot, ja suristivat siipiänsä kovemmin, jonka seurauksena Esperit Reagoivat siihen ja antoivat voimansa holylle.
Voi damn. Tuohan selittää kaiken koko aiheesta, mikset sitä heti sanonut? Sinä voitit tämän väittelyn ihan 10-0.
Tässä ei myöskään väitellä oliko tarinan Sephy oikeasti Sephy vaiko Jenova, eikä kumpa heistä kutsui meteorin.
Ööö... siis niinku joo? Mielestäni en edes maininnut jenovaa asian yhteydessä, saati tarkoittanut mitään siihen viittaavaa. Pointti oli että Sephy oli kuollut, kuten myös oli tapahtuva Aerishanille. Pistänpä samalla mitalla, "Tässä ei myöskään väitellä Chocobojen ääntelyn vaikutuksesta Kupo! -huudahduksen korkeuteen". Toivottavasti ymmärsit pointtini. Minä en maininnutkaan jenovaa enkä haluakkaan väitellä siitä.
Juu ei mekään voida mitään Super Mario hyppyjä tehdä ihan joka päivä, mutta mihinkä muuhun kaikki väitökset voi pohjustaa kuin tunnetun maiilman tieteisiin, oli ne sitten fysiikkaa taikkaa jotain uskonnollisempaa.
Oikeastaan, ei niitä voi ainakaan Fysiikan lakeihin pohjustaa, sillä onko se mielestäsi mahdollista kasvaa sekunnissa pituutta ja leveyttä koskemalla sientä, joka sen jälkeen katoaa? Määrittele uskonnollisempi.
Lifestream on minun teoriani mukaan eräänlaista energiaa ja materia on siis tiukkaan pakattua energiaa. Ei se ole taikuutta missään tapauksessa, miksi muuten Sepiroth olisi revennyt siinä vaiheessa kun Cloud kutsui sitä joksikin mystiseksi voimaksi "It shouldn´t even called magic" sanoi Sephy. Näin pikaisella ajattelulla voisi kuvitella materian energian toimivan tämän henkisen puolen kautta, ei ihan ajatuksen voimalla, vaan esim. aivoimpulssien. Tietty aivoimpulssi aiheuttaa sen että materiaan pakkautuneesta energiasta vapautuu osa sille ominaisessa muodossa. Bolt tulee esim. niin että materiasta vapautuva energia muuttuu sähkö varaukseksi joka sitten vapautuu kun löytää kohteen johon purkautua, eli viholliseen johon se on suunnattu. Meteorin energia perustuu magnetismiin, joka luo tiettyyn pisteeseen vetovoiman joka sitten kerää avaruushiukkasia yhteen läjään. Millaisia metalleja tuossa maailmassa on, sitä en tiedä, mutta melkeinpä kaikki voidaan selittää teoreettisella fysiikalla jos vain vähän jaksaa ajatella. Se ei ole magiaa, niin sanottiin pelissä, niin sanon minäkin.
Muistaakseni meteori korjautui jonkinlaisilla säteillä, jotka vetivät irronneet kappaleet takaisin keskelle (kuva seuraa varmistaakseni tätä). Tuossa kuvaamasi vetovoima vetäisi vertoja jo maa-planeetan omalle tuossa tapauksessa. Miten noin pieneen kappaleessa voikaan olla magnetismia niin paljon, että se vetää jo lohkareiksi hajonneen meteorin takaisin kasaan, näkyvällä energialla. Minun mielestäni Magneettikentät ovat aina olleet ihmissilmän näkymättömissä. Jos ajatellaan suhteuttaa meteorin Magneettikenttä pelin "planeettaan", niin silloin jo Jupiterin kokoisen planeetan (pelissähän on meidän aurinkokuntaamme muistuttava töhtikiertolaissysteemi) pitäisi luhistua omaan painoonsa mustan aukon takaa.
Tämä on siis jos pohjustamme koko pelin ajatuksen fysiikkaan, ja jätämme pelin ajatuksen ns.Magian käytöstä ulos. Eli jonkinlaista magiaa on oltava, muuten pelin maailma ei edes ole olemassa. Nyt voimme siirtyä bolt-asiaan. Jos materian energia pakkautuu sähkövaraukseksi (sinulla oli yhdys_sana virhe), niin minkä takia se ei sitten lähde aseesta, sillä sen sloteissahan materiat ovat? Tämä vihjaa siihen, että on oltava jonkinlainen tahdonvoimalla ohjattava kohta, johon sähkön voi kohdistaa, josta se sitten purkautuu alas.
Kerroppa miten syöt leipää jos et tahdo että liikutat kättäsi ja tunkea leipää kohti suutasi, saatikka sitten niellä sitä? Kaikki tapahtuu tahdonvoimalla, muttei millään jedivoimilla joita sinä kovin yrität tässä tyrkyttää
Pointtini oli nyt juuri siinä, että materiasta on mielellään jotenkin kohdistettava sen alkamis- ja loppumispisteet, ei materiaa viholliseen heitetäkkään, jolloin se tekisi taikansa
Scan on minusta täysin utopiaa. Sille en löydä järkevää selitystä oikein millään. Tai no kokeillaan. Ensinnäkin materia on sense, ei scan, väärä FF. Scan materian energia siirtyy aivoihin jotka alkavat toimia ylikierroksilla. Samassa päähän pöllähtää kaikki muistikuvat katseltavasta oliosta ja päättely kyky myös kasvaa äärettömän suureksi. Pystyy arvoimaan hirviön kunnon ja heikon kohdan monimutkaisella ajatus prosessilla. HP onkin minusta vain pelaajaa helpottamaan annettu arvo, pelihahmot näkevät saman likimain arvolla. Eihän terveyttä voi mitata numeroilla, se menisi jo typeryyden puolelle, mutta jollain tavalla se on tehtävä pelaajille selkeäksi.
Hp-arvo voi kyllä olla jonkinlainen arvo, joka mittaa terveyttä, mutta peleissä terveys ja hengissäpysyminen on aika häilyvää. Ajattele nyt: Aeris saa esimerkiksi jonkun Shin-ra sotilaan konekivääristä tulta, muttei reagoi töhön mitenkään, muutakuin, että HP-palkki laskee ruudun alareunassa, ja tätä tapahtuu useammin kuin kerran. Sitten hän saa loppunsa, kun miekka lävistää hänet takaapäin. Ja monet viholliset saavat Cloudin miekasta, mutteivat osoita mitään näkyvää vauriota. Silloin voimme olettaa, että hahmojen kunto perustuu jonkinlaiseen voimaan, joka tiettyyn pisteeseen pitää ihmiset vaurioitta, ja sen jälkeen tarpeeksi heikkona se johtaa ihmisen K-O tilaan. Tämä on nyt täysin utopiaa kyllä, mutta ei järkevämpää selitystä oikeastaan ole pelille.
Tästä voimme olettaa, että Scan/Sense siirtyy viholliseen energiana, ja aistii tämän "voimavarat" ja palaa kertomaan sitten isännälleen vihollisen kunnon. tämä on täyttä olettamusta, mutta järkevä selitys sinäänsä maailmaan, jossa on vähän jokainen asia mahdollista.
Ei mutta hei, energia purkautuu materiasta, ei pakkaannu sinne. Elikkä Aeris teki kaikkensa saadakseen holyn energian purkaantumaan haluamallaan tavalla, mutta koska ruumis ei millään ollut siihen kykenevä niin loput piti hoitaa lifestream muodossa. Tavallisessa taistelussa jos olisi holya yrittänyt käyttää olisi vain sanottu 'not enough mp'. Miksi ei taisteluissa ei yritettäisi käyttää taikoja vähällä mp:llä? Koska siinä menee henki kun ruumis ei pysty hallitsemaan sitä. Aeriksen kuolema oli välttämätön. Aeris oli ancient joka tiesi niksit kuinka homma toimii, mutta todellisuudessa homman olisi voinut hoitaa vaikkapa Tifa. Aeriksella oli tieto jota hänen oli käytettävä planeetan hyväksi, vaikka siinä menisikin henki.
Mutta MP:kin kasvaa Level-uppaamisen johdosta, eli jos suhteutamme sen peliin, niin "Voimien kasvamisella". Ja Holy on erilainen materia kuin muutkin, se on huomattavaa. Se on tavallaan tyhjä auton akku, tyhjä voimasta. Aeris teki jo monesti mainitun loopin, ja latasi Holyn täyteen sen kaipaamaa henkistä energiaa. Oli totta, että kun Aeris oli saanut sen ladattua, Seppo tuli ja tappoi hänet, mutta kun holy oli aktivoitu, oli enää vain ajan kysymys milloin se päästi taikansa ulos.
Se kenties viivästyi siksi, koska ei ollut ketään, joka manuaalisesti tämän energian vapauttaisi, mutta se toimi tavallaan kuin ajastettuna, jossa ajastus tosin oli hiukan myöhässä. Mutta Aeriksen kuolema siinäkin tapauksessa ei ollut välttämätöntä Holyn toiminnalle, sillä tämähän sai sen aktivoitua ennenkuin heiti veivinsä.
Voi damn. Tuohan selittää kaiken koko aiheesta, mikset sitä heti sanonut? Sinä voitit tämän väittelyn ihan 10-0.
No hyvä kun tunnustit tappiosi, vaatii tosimiehen sen sanomaan :}.
Ööö... siis niinku joo? Mielestäni en edes maininnut jenovaa asian yhteydessä, saati tarkoittanut mitään siihen viittaavaa. Pointti oli että Sephy oli kuollut, kuten myös oli tapahtuva Aerishanille. Pistänpä samalla mitalla, "Tässä ei myöskään väitellä Chocobojen ääntelyn vaikutuksesta Kupo! -huudahduksen korkeuteen". Toivottavasti ymmärsit pointtini. Minä en maininnutkaan jenovaa enkä haluakkaan väitellä siitä.
Jospa jätämme tämän asian mädäntymään multaan.
//Edit: Tässä (http://photo.jippii.fi/fi/image//data/photo/jippii.fi/i/l/ilezki/1030870804921.jpeg) se lupaamani kuva meteorista. Jos tuo on Magneettikenttää, niin minä olen Aku Ankan kolmannen veljenpojan kälyn kaima.
Originally posted by Celebrati
Kyllä. Ennemmin tai myöhemmin.
Kaikki me kuolemme ennemmin tai myöhemmin ;)
Jos tämän lukee oikein tarkasti ja alkaa saivartelemaan, tuo tarkoittaa sitä ettei Aeriksen välttämättä olisi tarvinnut kuolla, vaan hän olisi valinnut sen vain tehdäkseen oman olonsa mukavammaksi jatkossa.
*swing, swing!* *viilaa pilkkua* ;D
Ennemmin, tai myöhemmin -jutulla tarkoitan sitä, että hänen olisi pitänyt kuolla ennen maailman pelastumista, jotta Holy voitaisiin kutsua. -Celebrati
Originally posted by Kinkku II
Loukkausten käyttö väittelyssä on kovin halpamaista ja huonoa väittelytaitoa osoittavaa toimintaa. ;)
Oikeastaan, ei niitä voi ainakaan Fysiikan lakeihin pohjustaa, sillä o
Mario on satupeli jossa taikuus on totta, Final Fantasy VII on satupeli jossa taikuus kielletään dialogissa.
Uskotko taikuuteen? Final Fantasy VII:n väki ei uskonut.
Muistaakseni meteori korjautui jonkinlaisilla säteillä, jotka vetivät irronneet kappaleet takaisin keskelle (kuva seuraa varmistaakseni tätä). Tuossa kuvaamasi vetovoima vetäisi vertoja jo maa-planeetan omalle tuossa tapauksessa. Miten noin pieneen kappaleessa voikaan olla magnetismia niin paljon, että se vetää jo lohkareiksi hajonneen meteorin takaisin kasaan, näkyvällä energialla.
Emme voi tietää esim. millaisia atomeita tuossa maailmassa on, avaruussäteilyn määrää ja sen semmoista. On mahdollista että magneettikenttä tulee näkyväksi. Ja ne säteet voivat ihan hyvin olla omalla tavallaan harhaa, esim. auringosta lähtöisin oleva avaruussäteily kun osuu vahvan magneetti kentän eniten voimaa varaavan kohdan läpi, alkaa taittamaan valoa jne. Fysiikan laeilla nämä asiat on pyrittävä selvittämään vaikka siellä olisikin meille tuntemattomia alkuaineita (meteoriiteista on löytynyt tuntemattomia metalleja näin muistutukseksi).
Tämä menee muuten aika offtopiciksi, ei pitänyt tästä aiheesta kuitenkaan väitellä. Mutta pointtini tässä asiassa oli ja on yhä että taikuutta ei ole koska se niin pelissä sanotaan. Se pitää sitten selittää eritavalla ja mikä tulee kuvioon kun satuilu unohdetaan? Tiede. Voisin kyllä teilata nuo muutkin väitökset fysiikan teorioihin ja peligrafiikan puutteellisuuteen vedoten, mutta koen sen turhaksi sillä pointtini on harvinaisen selvästi tullut ilmi. Ajattelemalla voisit mm. ymmärtää tämän: " jotenkin kohdistettava sen alkamis- ja loppumispisteet " esim. tätä käyttäen ajatuksen juurena " Bolt tulee esim. niin että materiasta vapautuva energia muuttuu sähkö varaukseksi joka sitten vapautuu kun löytää kohteen johon purkautua, eli viholliseen johon se on suunnattu. " Ei pidä ottaa puheeksi asiaa jonka olen jo selittänyt, ellei ole jotain vastalausetta sille.
Jospa jätämme tämän asian mädäntymään multaan.
Aika loppuu joten pakko jättää, mutta itseppähän aloitit. :)
Juu postaan ilmoittaakseni nyt sen, että tästä eteenpäin ei enää tätä erää koskevia posteja hyväksytä. Jos niitä näen, niin poistan heti, jotta ne eivät vaikuttaisi ihmisten äänestämiseen.
Ja nyt menen kokeilemaan onneani tuon äänestysnapikan kanssa, jos vaikka saisin sen toimimaan. Ja elkää sitten äänestäkö itseänne, jookosta? :)
Edit: Juu niin, jos onnistutte missaamaan tuon kyselyn, niin tässä (http://youzen.fffin.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=1778) vielä linkki sinne. Kyllähän se varmasti löytyisi, mutta tuostakin pääsee. :)
Ilezki
11.9.2002, 20:58:28
Heti näin kärkeen pahoittelen uuden kierroksen viivästymistä, nämä tietokoneet ovat minua vastaan aivan oudon suurella kiihkolla.
Joukkue A:n ensimmäisestä erästä pääsivät seuraavat henkilöt jatkoon heidän saamien äänien ja niiden prosenttimäärällä :
Ilezki, 12 ääntä, 34.29% äänistä
King II, 8 ääntä, 22.86% äänistä
Arwen, 5 ääntä, 17.14% äänistä .
Onnea jatkoon päässeille.
Sitten Joukkue B:n Aiheeseen:
Aiheena on Kumpi todellisesti johti SeeD-organisaatiota, NORG vaiko Cid?
Joukkueet ovat seuraavat:
NORG oli todellisesti SeeDin johdossa:
Gabriel
Purity
isoSILLI
Cid oli todellisesti SeeDin johdossa:
Dreamer
volt
Croppola
Muistutan vielä, että joukkueet ovat valittu täysin sattumanvaraisesti.
Onnea väittelyyn kaikille, aikaa on tasan viikko, eli tämä väittelykierros loppuu 18.9 Klo 22:00 (mikäli jatkamme samalla aikaperiaatteella, kuin ennenkin.).
Purity
11.9.2002, 21:09:06
Juu, onnea vielä kerran sinulle Ilezki, ensimmäisen erän voitosta. :)
Sitten vielä sen verran, että jos ette ole onnistuneet löytämään sitä äänestys topikkia (kyllä varmaan olette, mutta kuitenkin. Se tippui tuonne alas siinä vaiheessa kun otin sen pois kiinteästä. Ne kolme, jotka tippuivat pois voivat käydä sijoituksensa katsomassa täältä (http://youzen.fffin.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=1778)).
Ja onnistuit sinäkin Ile niin kamalan vaikean aiheen keksiä. Noh, yritän parhaani. Tästä enstemmäisestä tulee lyhyt postitus, kun olen parempi hyökkäämään muiden mielipiteitä vastaan, mutta jonkin näköinen aloitus tähän kuitenkin. :) sitäpaitsi haastavat aiheet ovat vain mukavia. Jos on liian helppo aihe, niin väittelykin käy tylsäksi. :)
----------
NORG oli aivan selvästi SeeD:in johdossa, ei Cid. Koko Garden, joka on siis SeeDien koulutusta varten, perustettiin NORGIN rahoilla. Ei olisi Gardenia, eikä näin ollen SeeDejäkään, jos ei NORG olisi tätä rahoittanut. Cid vain istui pöytänsä ääressä ja leikki johtajaa. Pelin kuluessahan huomattiinkin oikein hyvin, että tosipaikan tullen tämä mies ei osannut tehdä itse mitään, vaan sysäsi kaiken taakan Squallille. Miksi? Koska hänen ei ollut koskaan tarvinnutkaan tehdä mitään, NORG oli kaiken takana.
Vai miksi te luulette, että NORG istuskeli siellä Gardenin alakerrassa? Huvin vuoksiko? Minä en usko. Hän oli SeeDejen todellinen johtaja.
Croppola
12.9.2002, 10:54:13
SeeDien perustaminenhan oli alunperin Matronin idea jotta saataisiin joukko kokeineita sotureita taistelemaan velhoja vastaan. Cid pisti alulle kuitenkin Matronin idean, mutta hänellä ei ollut pääomaa Gardenin rakentamiseen ja ylläpitoon. Tällöin hän otti rahat Gardenin rakentamiseen Nargilta joten Narg on vain ns. sponsori. EI siis johtaja SeeDeille. Johtaja hahmo on Cid koska hän perusti SeeDin, valvoo SeeDien kehitystä ja ottaa vastaan tarjotut työt joihin SeeDejä tarvitaan. Narg ei itse edes osallistu SeeD kehitys työhön vaan vaalii vaan omia etujaan ja on mukana vain koska hänelle luvattiin SeeDien tuottavan rahaa hänelle. Hän oli myös heti valmis luovuttamaan Squallin ja kumppanit Edealle kun tämä etsintä kuullutti nämä ja uhkasi tuhota koko Gardenin ellei saisi näitä.
Eiköhän tossa ole aluksi...
isoSILLI
12.9.2002, 13:46:38
Yksinkertaista, mutta totta.
Sillä, Norg oli SeeD-organisaation johtaja, joka käytti Cidiä nukkena. Ja jos Norg ei olisi ollut SeeDin johtaja, mitä ihmettä hän sitten teki Gardenin alla, kun esim. shumi villagessakin käsin hän olisi voinut rahoittaa gardenin toimia ja istuskella ilman ilman kiireen häivähdystäkään.
Siinä asia todella yksinkertaisesti sanottuna, taidan hieman katsoa, että mitä tästä kehkeytyy.
Cid perusti SeeD:in Edean kanssa, koska jos joku päivä Edea muuttuisi pahaksi (kuten kävikin) olisi monta gardenia valmiina, ja SeeD valmiina taistelemaan häntä vastaan. Norg vain rahoitti koko hankkeen.
Norg halusi päästää eroon Edeasta (jotta saisi B-Gardenin itselleen), joten hän käski SeeD:in salamurhaamaan hänet. Kun he epäonnistuivat, Norg suuttui siitä niin paljon (koska luuli että he epäonnistuivat tahallaan ja tulivat tappamaan hänet) joten tuli taistelu, joka päättyi Norgin kohtaloksi.
isoSILLI
Ja jos Norg ei olisi ollut SeeDin johtaja, mitä ihmettä hän sitten teki Gardenin alla
Koska oli liian lihava päästäkseen ylös. Ei ainakaan mahtunut hissiin.
Nojoo, tökerö alku, mutta..
Purity
12.9.2002, 18:55:48
Originally posted by volt
Cid perusti SeeD:in Edean kanssa, koska jos joku päivä Edea muuttuisi pahaksi (kuten kävikin) olisi monta gardenia valmiina, ja SeeD valmiina taistelemaan häntä vastaan. Norg vain rahoitti koko hankkeen.Rahalla on valtaa. Kuten jo mainitsinkin, niin eihän rehtori Cid edes itse osannut olla johtajan asemassa kun aika tähän tuli, mikä on hyvin pelissä itsessään todistettu.
Idea oli, kyllä, Cidin ja Edean, mutta rahat, ja näin ollen myös valta, kuuluivat NORGILLE.
Norg halusi päästää eroon Edeasta (jotta saisi B-Gardenin itselleen), joten hän käski SeeD:in salamurhaamaan hänet.Aivan. Tahdon tässä korostaa: "joten hän käski SeeD:in salamurhaamaan hänet". Hän käski. Ja SeeD:it tottelivat. Tämä varsinkin osoittaa, kuinka nimenomaan NORG oli SeeD:ien todellinen johtaja.
Koska oli liian lihava päästäkseen ylös. Ei ainakaan mahtunut hissiin.NORG ei ollut kovin lihava, ei ainakaan näyttänyt siltä. Olihan hän melkoisen tukevan oloisessa koneessa sisällä, mutta ei hän itse tietääkseni ollut lihava. Ja jos hän kerta olisi liian lihava mennäkseen hissillä ylös, niin miten hän sitten pääsi samaisella hissillä alunperinkään alas? Varsinkaan kun huoneessa ei selvästikään ollut muita uloskäyntejä. Ei kukaan, kuten olen jo maininnutkin, istu vain huvikseen jossakin Gardenin alakerrassa. NORG istui siellä, koska NORG oli SeeD:ien todellinen johtaja.
Originally posted by Purity
Rahalla on valtaa. Kuten jo mainitsinkin, niin eihän rehtori Cid edes itse osannut olla johtajan asemassa kun aika tähän tuli, mikä on hyvin pelissä itsessään todistettu.
Varmaan siksi koska Cid ei tiennyt Gardenin rakenteestä mitään, koska hän ei ole sitä rakentanut, ja miksi hän ei itse pystynyt olemaan johtajan asemassa, siksi koska antoi ne Squallille koska se oli hänen kohtalonsa.
Idea oli, kyllä, Cidin ja Edean, mutta rahat, ja näin ollen myös valta, kuuluivat NORGILLE.
Eihän hänen alkuperäiset tarkoituksensa ollut että omistaisi B-Gardenin jos rahoittaa sen. Hän vaan halusi auttaa rakentamaan Gardenin, ei muuta. Mutta kun hän huomasi kuinka vahva ja suosittu SeeD:stä tuli, halusi hän sen itselleen. Jos hän kerran on johtaja mitä hän siellä alhaalla ylipäätänsä teki. Olisi tullu ihmisten ilmoille ja johtanut sitä Gardenia. Ja jos hän olisi johtaja, niin huono sellainen. Miksi oppilaat jotka olivat hänen puolella vahingoittivat Cidin puolella olevia? Kaikkihan olivat SeeD:ejä kuitenkin.
NORG ei ollut kovin lihava, ei ainakaan näyttänyt siltä. Olihan hän melkoisen tukevan oloisessa koneessa sisällä, mutta ei hän itse tietääkseni ollut lihava. Ja jos hän kerta olisi liian lihava mennäkseen hissillä ylös, niin miten hän sitten pääsi samaisella hissillä alunperinkään alas? Varsinkaan kun huoneessa ei selvästikään ollut muita uloskäyntejä. Ei kukaan, kuten olen jo maininnutkin, istu vain huvikseen jossakin Gardenin alakerrassa. NORG istui siellä, koska NORG oli SeeD:ien todellinen johtaja.
Kylläpä oli hyvä johtaja, jos vain istuu alhaalla piilossa. Cid sai tehdä kaikki päätökset sillä aikaa kun hän istui siellä ja hautoi juoniaan.
//Jatkan huomenna.
Purity
12.9.2002, 19:37:23
Varmaan siksi koska Cid ei tiennyt Gardenin rakenteestä mitään, koska hän ei ole sitä rakentanut, ja miksi hän ei itse pystynyt olemaan johtajan asemassa, siksi koska antoi ne Squallille koska se oli hänen kohtalonsa.Ja Squallko sitten muka oli rakentanut kyseisen Gardenin? Ei ainakaan minun käsittääkseni. Hän oli, jos mahdollista, vieläkin enemmän pihalla asioista kuin Cid itse. Ja vähän epäilen, että 17-18 (en nyt muista tarkkaa ikää) vuotiaan pojan "kohtalo" voisi olla johtaa jotakin lentävää koulua. Mitään todisteita, että tämä kenties olisi hänen kohtalonsa?
Cid antoi johtajuuden Squallille, koska ei itse osannut tehdä mitään.
Eihän hänen alkuperäiset tarkoituksensa ollut että omistaisi B-Gardenin jos rahoittaa sen. Hän vaan halusi auttaa rakentamaan Gardenin, ei muuta.Alkuperäiset, ehkä, mutta sitähän tässä ei kysytty. Mutta sittemmin, myöhemmin, NORG huomasi, että ei halua jättää asiaa tähän. Ja koska julma totuus on, että rahalla sitä valtaa nimenomaan on, sai NORG myös sitä valtaa.
Mutta kun hän huomasi kuinka vahva ja suosittu SeeD:stä tuli, halusi hän sen itselleen. Jos hän kerran on johtaja mitä hän siellä alhaalla ylipäätänsä teki. Olisi tullu ihmisten ilmoille ja johtanut sitä Gardenia. Ja jos hän olisi johtaja, niin huono sellainen. Miksi oppilaat jotka olivat hänen puolella vahingoittivat Cidin puolella olevia? Kaikkihan olivat SeeD:ejä kuitenkin.Huono, ehkä, mutta sitäkään tässä ei kysytty. NORG halusi SeeD:in itselleen, ja saikin SeeD:in itselleen. Joka käy myöskin tuosta sinun tekstistäsi ilmi. SeeD:it tottelivat NORGIA. Miksi he vahingoittivat muita SeeD:ejä? Koska heidän käskettiin. Tietystihän oli joitakin kapinallisia, jotka olivat Cidin puolella. Siitä ei ole mitään kysettä, tietenkin oli. Mutta NORG oli SeeD:n johdossa. NORGILLA oli raha, NORGILLA oli valta, ja NORG oli SeeD:ien todellinen johtaja.
Kylläpä oli hyvä johtaja, jos vain istuu alhaalla piilossa. Cid sai tehdä kaikki päätökset sillä aikaa kun hän istui siellä ja hautoi juoniaan. Tuota noin.. missäs sanottiin, että NORG ei olisi tehnyt mitään tämän eteen? Minä en nähnyt pelissä sanottavan mitään tämän kaltaista. NORG istui alhaalla, kyllä, mutta siellä hän myös johti Gardenia. Ei ehkä suurimmassa valokeilassa, mutta silti kaiken takana.
Ja jos hän ei istunut siellä johtamista varten, niin kuuntelisin hyvin mielelläni sinun perusteesi, miksi hän sitten istui siellä? Niitä syitä en ole vieläkään kuullut.
Ja Squallko sitten muka oli rakentanut kyseisen Gardenin? Ei ainakaan minun käsittääkseni. Hän oli, jos mahdollista, vieläkin enemmän pihalla asioista kuin Cid itse. Ja vähän epäilen, että 17-18 (en nyt muista tarkkaa ikää) vuotiaan pojan "kohtalo" voisi olla johtaa jotakin lentävää koulua. Mitään todisteita, että tämä kenties olisi hänen kohtalonsa?
Cid antoi johtajuuden Squallille, koska ei itse osannut tehdä mitään.
Ainakin Squall sai enemmän aikaan kuin Cid, mutta unohdetaan tämä.
Tottakai Cid oli neuvoton, koska kukaan ei ollut ennen hyökännyt Gardeniin, ja hän oli vain kuullut huhuja että koko juttu edes pystyi liikkumaan. Joten hän lähetti parhaat SeeD sotilansa (eli Squall ja kumppanit) Koska hänellä itse ei tietääkseni ollut taistelukoulutusta ja olisi kuollut sinne heti, koska siellä oli monstereita suht. paljon.
Ja miksei se olisi hänen kohtalonsa? Olihan Squall Edean luona orpokodissa silloin kun hän oli lapsi. Ehkä Edea huomasi että Squallissa on potentiaalia seuraavaksi johtajaksi, silläaikaa kun Cid ja Edea viettäisivät eläkepäiviään jossain. =]
Alkuperäiset, ehkä, mutta sitähän tässä ei kysytty. Mutta sittemmin, myöhemmin, NORG huomasi, että ei halua jättää asiaa tähän. Ja koska julma totuus on, että rahalla sitä valtaa nimenomaan on, sai NORG myös sitä valtaa.
Kuten sanottu, ahneus iski. NORG huomasi että SeeD oli suosittu ja hankkii rahaa Gardenille, joten hän tuumasi että jos valtaisi Gardenin itselleen, hän saisi rahansa takaisin.
Mutta NORG oli SeeD:n johdossa. NORGILLA oli raha, NORGILLA oli valta, ja NORG oli SeeD:ien todellinen johtaja.
Rahalla ei saa aina saa valtaa. Vain koska rahoittaa koko jutun ei tarkoita että sen omistaisi. Cid ja Edea olivat Gardenin alkuperäiset kehittäjät, se oli heidän idea rakenuttaa kaikki Gardenit ympäri maailmaa (eli Trabia, Galbadia ja Balamb Garden) NORG oli lähinnä sponsori.
Tuota noin.. missäs sanottiin, että NORG ei olisi tehnyt mitään tämän eteen? Minä en nähnyt pelissä sanottavan mitään tämän kaltaista. NORG istui alhaalla, kyllä, mutta siellä hän myös johti Gardenia. Ei ehkä suurimmassa valokeilassa, mutta silti kaiken takana.
Miksi kukaan ei ollut koskaan edes kuullut NORG:sta? Jos kerran on omistaja. Kun Squallille tarjottiin vaihdoehdot NORG tai Cid, ei hän tiennyt kuka NORG edes oli. Kai nyt joku monien vuosien jälkeen edes kuulisi huhuista että joku iso mörökölli istuu alakerrassa.
Ja jos hän ei istunut siellä johtamista varten, niin kuuntelisin hyvin mielelläni sinun perusteesi, miksi hän sitten istui siellä? Niitä syitä en ole vieläkään kuullut.
Varmaan siksi koska NORG oli Shumi Tribestä, ja Shumithan asuivat maan alla piilossa, joten veikkaan että NORG:kin oli "maan" alla piilossa, Shumi Triben tavoin.
Purity
13.9.2002, 19:06:27
Ainakin Squall sai enemmän aikaan kuin Cid, mutta unohdetaan tämä.
Tottakai Cid oli neuvoton, koska kukaan ei ollut ennen hyökännyt Gardeniin, ja hän oli vain kuullut huhuja että koko juttu edes pystyi liikkumaan. Joten hän lähetti parhaat SeeD sotilansa (eli Squall ja kumppanit) Koska hänellä itse ei tietääkseni ollut taistelukoulutusta ja olisi kuollut sinne heti, koska siellä oli monstereita suht. paljon.Minä en nyt puhunut pelkästään siitä "mennään pelastamaan Gardeni ohjuksilta" kohdasta. Tämän jälkeen Cid antoi johtajuuden Squallille, vaikka ei hänen taisteluita tarvinnut pelätä tavallisessa (?) lentävässä koulussa. Totuus on, että Cid ei osaa johtaa.
Ja miksei se olisi hänen kohtalonsa? Olihan Squall Edean luona orpokodissa silloin kun hän oli lapsi. Ehkä Edea huomasi että Squallissa on potentiaalia seuraavaksi johtajaksi, silläaikaa kun Cid ja Edea viettäisivät eläkepäiviään jossain. =]Juu Edean orpokodissa oli. Orvot lapset yleensä joutuvat orpokotiin. Olivathan siellä kaikki muutkin, ei Cid heitä nimittänyt johtajiksi. Jos nyt ajatellaan niin joku Quistis, tai itseasiassa kaikki muut orpokodissa olleet (Seifer, Zell, Selphie, Irvine..) olisivat olleet parempia johtajia kuin Squall. Herranjestas sentään, Squallhan oli lapsesta asti syrjääntynyt, hiljainen, yksinäinen, eikä pätkän vertaa seurallinen. Eipähän tuo minusta näytä johtaja tyypiltä.
Ja saanen muistuttaa, että sinä et edelleenkään vastannut kysymykseeni. Millä perustein johtajaksi tuleminen olisi juuri Squallin kohtalo? Saattaisi tuo olla mahdollista, jos pelissä olisi ollut pienimpiäkään vihjeitä, jonkin laisia vinkkejä siihen suuntaan. Itse en sellaisia huomannut. Pelkkä "miksei?" ei omasta mielestäni ole syy, miksi tämä olisi ollut juuri hänen kohtalonsa.
Kuten sanottu, ahneus iski. NORG huomasi että SeeD oli suosittu ja hankkii rahaa Gardenille, joten hän tuumasi että jos valtaisi Gardenin itselleen, hän saisi rahansa takaisin.Mielestäni tämän väittelyn aihe ei ollut, miksi NORG teki mitä teki. Totuus on, että hän teki. Monet, hyvin monet, SeeD:it olivat jo hänen, johtajansa, puolella. Ei se, oliko syy ahneus vai joku muu, muuta tätä totuutta yhtään.
Rahalla ei saa aina saa valtaa. Vain koska rahoittaa koko jutun ei tarkoita että sen omistaisi. Cid ja Edea olivat Gardenin alkuperäiset kehittäjät, se oli heidän idea rakenuttaa kaikki Gardenit ympäri maailmaa (eli Trabia, Galbadia ja Balamb Garden) NORG oli lähinnä sponsori.Itseasiassa tämä idea tuli Squallilta, eikä Edealta tai Cidiltä, sen jälkeen kun Squall tulevaisuudessa menneisyydessä meni tämän möläyttämään, mutta se on taas sivuseikka.
Kyllä, olen jo myöntänyt, idea oli (tavallaan) Edean/Cidin, mutta rahat olivat NORGIN. Mitä olisi tapahtunut jos hän olisi lopettanut rahoituksen? SeeD:it eivät enää olisi saaneet palkkaa... kuka olisi enää edes alkanut SeeD:ksi? Koko idea olisi lysähtänyt siihen paikkaan, Gardenit kadonneet kokonaan. NORG leikki Gardeneilla kuin sätkynukeilla, hän oli SeeD:in todellinen johtaja.
Miksi kukaan ei ollut koskaan edes kuullut NORG:sta? Jos kerran on omistaja. Kun Squallille tarjottiin vaihdoehdot NORG tai Cid, ei hän tiennyt kuka NORG edes oli. Kai nyt joku monien vuosien jälkeen edes kuulisi huhuista että joku iso mörökölli istuu alakerrassa. Käyttämäsi termi "ei kukaan" ei mielestäni sovi tähän, sillä monetkin ihmiset tiesivät NORGISTA. Tätä vain ei kerrottu kaikille. Ei johtajasta tarvitse tietää, vaikka tämä olisikin siellä. Tätä perineistä, ja hyvinkin normaalia, 'kulissien takaista toimintaa'. SeeD:lle ei ehkä kerrottu, ainakaan kaikille, kuka on NORG. Mutta se ei muuta sitä asiaa, että loppujen lopuksi, NORG oli juuri se henkilö, jonka päätösvallassa oli kaikki SeeD:ien tekemiset. Ilman NORG:ia ei olisi SeeD:ejä, ilman häntä ei olisi GARDENEITA. Garden pystyisi vielä jatkamaan toimintaansa, helpostikin, jos menettäisi Cidin ja/tai Edean, mutta NORGIN menetyksestä se ei selviäisi.
Varmaan siksi koska NORG oli Shumi Tribestä, ja Shumithan asuivat maan alla piilossa, joten veikkaan että NORG:kin oli "maan" alla piilossa, Shumi Triben tavoin. Juu, ei sitten parempaa paikkaa keksinyt kuin Gardenin alakerrassa? Kyllähän NORG olisi helposti voinut mennä vaikka minne muualle. Mutta hän oli Gardenin alakerrasta, ja hän oli siellä kunnon syystä: hän oli Gardenin, ja samalla SeeD:ien, todellinen johtaja.
Minä en nyt puhunut pelkästään siitä "mennään pelastamaan Gardeni ohjuksilta" kohdasta. Tämän jälkeen Cid antoi johtajuuden Squallille, vaikka ei hänen taisteluita tarvinnut pelätä tavallisessa (?) lentävässä koulussa. Totuus on, että Cid ei osaa johtaa.
Jospa hän vain halusi viettää aikaa Edean kanssa, joka juuri oli päässyt pois Ultimecian vallasta. Joten jotta olisi niin paljon kuin mahdollista Edean luona, hän antoi johtajuuden Squallille.
Squallhan oli lapsesta asti syrjääntynyt, hiljainen, yksinäinen, eikä pätkän vertaa seurallinen. Eipähän tuo minusta näytä johtaja tyypiltä.
Squall oli alusta alkaen vahva, vahvempi kuin kukaan muu. Johtajan pitää olla vahva, joka ei pelkäisi mitään.
Ja saanen muistuttaa, että sinä et edelleenkään vastannut kysymykseeni. Millä perustein johtajaksi tuleminen olisi juuri Squallin kohtalo?
Sinun mainitsema Squallin meno tulevaisuuteen menneisyyteen kun Squall kertoi ideasta Edealle. Edea kun sai tietää että se poika joka hänelle sen idean kertoi oli Squall, niin jos idea oli hänen, miksei myös kohtalo johtaa koko SeeD:iä. Tämä oli myös hyvä juttu Squallille joka sosialistui pelin kuluessa, ja tuli lopulta hyvin toimeen kaikkien kanssa.
Kyllä, olen jo myöntänyt, idea oli (tavallaan) Edean/Cidin, mutta rahat olivat NORGIN. Mitä olisi tapahtunut jos hän olisi lopettanut rahoituksen? SeeD:it eivät enää olisi saaneet palkkaa... kuka olisi enää edes alkanut SeeD:ksi? Koko idea olisi lysähtänyt siihen paikkaan, Gardenit kadonneet kokonaan. NORG leikki Gardeneilla kuin sätkynukeilla, hän oli SeeD:in todellinen johtaja.
Ainakaan en muista/tiedä että NORG koko tämän ajan rahoitti Gardenia, eikö hän vain rahoittanut itse Gardenin rakentamisen.
Ja kyllä mielestäni SeeD olisi hyvin pärjännyt ilman NORG:ia koska SeeD sai tehtäviä kaikkialta, samoin rahaa jolla palkat maksettiin.
Käyttämäsi termi "ei kukaan" ei mielestäni sovi tähän, sillä monetkin ihmiset tiesivät NORGISTA. Tätä vain ei kerrottu kaikille. Ei johtajasta tarvitse tietää, vaikka tämä olisikin siellä. Tätä perineistä, ja hyvinkin normaalia, 'kulissien takaista toimintaa'. SeeD:lle ei ehkä kerrottu, ainakaan kaikille, kuka on NORG. Mutta se ei muuta sitä asiaa, että loppujen lopuksi, NORG oli juuri se henkilö, jonka päätösvallassa oli kaikki SeeD:ien tekemiset. Ilman NORG:ia ei olisi SeeD:ejä, ilman häntä ei olisi GARDENEITA. Garden pystyisi vielä jatkamaan toimintaansa, helpostikin, jos menettäisi Cidin ja/tai Edean, mutta NORGIN menetyksestä se ei selviäisi.
Miksei heille kerrottu että NORG oli edes olemassa. Jos hänellä oli suuri kannattajajoukko niin mikseivät he kertoneet hänestä tai kapinoinut tai jotakin. Niin ja ilman Cid:iä eikä Edeaa olisi Gardenia koska se oli HEIDÄN ideansa (siis alunperin Squallin, mutta Edea ja Cid pistivät idean täytäntöön). Ja en usko että Garden selviäisi Cidin menetyksestä, koska kaikki tiesivät/tunsivat hänet, NORG:ista ei tiennyt moni joten kukaan ei oikein olisi surrut hänen poismenoaan.
Juu, ei sitten parempaa paikkaa keksinyt kuin Gardenin alakerrassa? Kyllähän NORG olisi helposti voinut mennä vaikka minne muualle. Mutta hän oli Gardenin alakerrasta, ja hän oli siellä kunnon syystä: hän oli Gardenin, ja samalla SeeD:ien, todellinen johtaja.
Miksi hän ei koskaan tullut esille ja ollut johtaja? Miksi hän istui siellä alhaalla ja valitti? Näin ollen Cid sai tehdä kaikki työt, eli päättää mitkä tehtävät ottaa vastaan, olla mukana koulutamassa nuoria SeeD:ejä, oli esimerkki kaikille (esim. Squall) jne.
Kyllä minusta Cid oli todellinen johtaja kun kerran kaikki kunnioittivat häntä ja olihan hän johtanut Gardenia jo monta monta vuotta.
Purity
14.9.2002, 12:52:43
Jospa hän vain halusi viettää aikaa Edean kanssa, joka juuri oli päässyt pois Ultimecian vallasta. Joten jotta olisi niin paljon kuin mahdollista Edean luona, hän antoi johtajuuden Squallille.Mikä nyt viimeistään todistaa, että Cid ei ollut johtaja tyyppi. Todellinen johtaja välitää siitä mitä johtaa, todellinen johtaja pitää työn ulkopuolisen elämänsä erossa itse työstä, todellinen johtaja osaa jakaa aikansa niin, ettei itse työ jää itse vähemmälle. Cid ei osannut. Cid ei ollut todellinen johtaja. Hän ei tehnyt työtä, hän ei ollut koskaan tehnytkään työtä. Cid oli ihminen, joka esitti olevansa johtaja, mutta NORG oli se, joka oikeasti, kuten jo mainitsinkin, teki kaiken työn. Tätä näyttää olevan vaikea saada sinun päähäsi. Cid ei johtanut Gardenia. Ei missään vaiheessa. Tätä tapahtuu oikeassakin elämässä - joku esittää olevansa johtaja, joku on ns. "valokeilassa", kun taas oikeasti kaiken työn tekee joku, joka ei välttämättä koskaan pääse julkisuuteen. Cid oli valokeilassa, mutta NORG teki kaiken työn.
Squall oli alusta alkaen vahva, vahvempi kuin kukaan muu. Johtajan pitää olla vahva, joka ei pelkäisi mitään.Tässä sinä varsinkin olet erittäin väärässä. Squall oli heikko, hän oli aina ollut heikko, ja luultavasti tulee aina olemaankin heikko. Kaikki muutkin välittivät "sis":tä, eli Ellonesta, vähintään yhtä paljon kuin Squall. Mutta muut selviytyivät hänen menettämisestään, muut pystyivät jatkamaan elämäänsä. Squall ei pystynyt, koska hän oli heikko.
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että johtajan pitisi olla vahva, joka ei pelkäisi mitään. Tämän takia olen myös sitä mieltä, että Squallin pitäisi olla viimeinen henkilö, joka valittaisiin johtajaksi. Squall pelkäsi yksin jäämistä, Squall pelkäsi yksinolemista. Ja Squall oli heikko. Hän ei todellakaan ollut mikään johtajatyyppi. Joten Cidin valinta tehdä Squallista johtaja oli mitä todennäköisemmin vain ja ainoastaan, koska Squall sattui olemaan lähellä. Cid halusi lopettaa koko tämän leikin, missä hän esitti (huom! esitti) johtajaa, ja Squall sattui olemaan sopivasti siinä lähistöllä. Ja padam! Squallista tuli johtaja.
Sinun mainitsema Squallin meno tulevaisuuteen menneisyyteen kun Squall kertoi ideasta Edealle. Edea kun sai tietää että se poika joka hänelle sen idean kertoi oli Squall, niin jos idea oli hänen, miksei myös kohtalo johtaa koko SeeD:iä. Tämä oli myös hyvä juttu Squallille joka sosialistui pelin kuluessa, ja tuli lopulta hyvin toimeen kaikkien kanssa.Taas kerran kuulen tämän lauseen: "niin miksei?". "Miksei" ei ole tarpeeksi hyvä syy. Kyllä, idea oli Squallin. Ei tämä tarkoita, että hänen "kohtalonsa" olisi olla johtaja. Squall ei edes itse halunnut olla johtaja. Pelkkä "miksei" ei mielestäni ole tarpeeksi hyvä syy, miksi tämä olisi jonkun "kohtalo".
Ainakaan en muista/tiedä että NORG koko tämän ajan rahoitti Gardenia, eikö hän vain rahoittanut itse Gardenin rakentamisen.
Ja kyllä mielestäni SeeD olisi hyvin pärjännyt ilman NORG:ia koska SeeD sai tehtäviä kaikkialta, samoin rahaa jolla palkat maksettiin.Kerropas nyt sitten, mieluiten ihan kunnon syillä, miksi NORG istui siellä Gardenin alakerrassa? Hän ei ollut liian lihava päästäkseen hissillä pois sieltä, ja maanalaisia paikkoja löytyisi varmasti monesta muustakin paikasta kuin juuri Gardenin alakerrasta. En ole vieläkään huomannut sinun ihan kunnolla vastanneen tähän kysymykseen. Yrität vain koko ajan kiertää asian esittämällä vastakysymyksiä.
Miksei heille kerrottu että NORG oli edes olemassa. Jos hänellä oli suuri kannattajajoukko niin mikseivät he kertoneet hänestä tai kapinoinut tai jotakin.Heille kerrottiin. Ei kerrottu kaikille, mutta oli ihmisiä, jotka tästä tiesivät jo etukäteen. Tahdon tässä nyt taas toistaa, sen mitä olen sanonut jo useasti aikaisemminkin: Cid oli se, joka esitti johtajaa, mutta ei oikeastikaan tehnyt mitään. Cid oli se, joka laitettiin "valokeilaan". Mutta NORG teki oikeasti kaiken työn. NORG oli se, joka kulissien takana oikeasti johti Gardenia, ja samalla SeeD:iä, mutta hän vain ei ollut valokeilassa.
Ja hehän kapinoivat. Eivät tietenkään alussa, kun kaikki meni kuten heidän johtajansa, NORG, halusi. Mutta myöhemmin kun Cid alkoi yrittää pomppia silmille, he alkoivat kapinoida oikean johtajansa, NORGIN, puolesta.
Niin ja ilman Cid:iä eikä Edeaa olisi Gardenia koska se oli HEIDÄN ideansa (siis alunperin Squallin, mutta Edea ja Cid pistivät idean täytäntöön). Ja en usko että Garden selviäisi Cidin menetyksestä, koska kaikki tiesivät/tunsivat hänet, NORG:ista ei tiennyt moni joten kukaan ei oikein olisi surrut hänen poismenoaan.Kuilman Cidiä, Edeaa tai NORGIA. Kaikki olivat Gardenin alkuun pääsyn kannalta erittäin tärkeitä tekijöitä, mutta yksi ei kuulu joukkoon. Cid. Edea ja NORG olisi riittänyt. Näistä kahdesta jos olisi kumpi tahansa puuttunut, niin Gardenia ei olisi voinut olla. Cidillä ei ollut Gardenin keksimisen kanssa mitään tekemistä, ajatus oli Edean (tai oikeammin Squallin, mutta Edea esitti sen omanaan) ja rahat olivat NORGIN. Cid ei liity tähän muuten, kuin että hän oli Edean aviomies, ei siis Gardenin, ja samalla SeeD:ien, kannalta oleellisesti tärkeä.
Ja Gardenhan pärjäsi erittäin hienosti ilman Cidia ja Edeaa. Tämä kaksikkohan jätti pelin kuluessa koko Gardenin täysin omaan arvoonsa ja majoittui rauhallisesti omaan, raunioituneeseen, kotiinsa, jättäen kaikki huolet Squallille ja kumppaneille.
Ja NORGISTAHAN tiesi koko koulu. Erään vaiheen jälkeen. Monet tiesivät, mutta eivät kertoneet, asiasta jo ennen tätä. Joten kyllä, häntä olisi surtu. Mutta sureminen itsessään ei tässä ole oleellisin asia, tärkeätä ovat NORGIN rahat. Kyllä, SeeD sai palkkaa muualtakin. Mutta ei tarpeeksi. Otetaan nyt esimerkiksi Timberin tehtävä. Ei Rinoalla ollut rahaa maksaa SeeD:lle, Garden kustansi koko touhun. SeeD:it saivat palkkaa tältä tehtävältä, ja sitä he saivat erittäin paljon. Kuka maksoi? Ei ainakaan se, kuka heidät oli "palkannut", eli Rinoa. Kaiken maksoi Garden, tai oikeammin, NORG.
Ja myöskin koko paikan kunnossa pito vaatii varmasti paljon rahaa. Kuvittele nyt, jos sitä ei hoidettaisi mitenkään? Kyllä siihen rahaa tarvitaan, ja paljon. NORGilla on sitä rahaa. NORG oli erittäin tärkeä Gardenin, ja samalla SeeD:in, selviämisen kannalta.
Miksi hän ei koskaan tullut esille ja ollut johtaja? Miksi hän istui siellä alhaalla ja valitti? Näin ollen Cid sai tehdä kaikki työt, eli päättää mitkä tehtävät ottaa vastaan, olla mukana koulutamassa nuoria SeeD:ejä, oli esimerkki kaikille (esim. Squall) jne.
Kyllä minusta Cid oli todellinen johtaja kun kerran kaikki kunnioittivat häntä ja olihan hän johtanut Gardenia jo monta monta vuotta. Tässä minun ei varmaankaan tarvitse enää selittää sitä kulissien takaista toimintaa, uskoisin maininneeni sen jo tarpeeksi monta kertaa.
Tahtoisin tähän vielä sen verran tähdentää, että Cid ei edes kouluttanut nuoria SeeD:ejä. Tähän hommaan hän värväsi vanhemmat SeeD:in jäsenet, kuten Quistis, Xu, ja muut. Cid ei tehnyt mitään, Cid ei ollut SeeD:in todellinen johtaja.
Mikä nyt viimeistään todistaa, että Cid ei ollut johtaja tyyppi. Todellinen johtaja välitää siitä mitä johtaa
Ja NORG sitten välitti? Hän ei edes koskaan käynyt katsomassa miten hänen SeeD-sotilaansa kehittyvät, tai miltä hänen Gardeninsa ylipäätänsä näyttää. Hän vain rahoitti kaiken.
Cid ei ollut todellinen johtaja. Hän ei tehnyt työtä, hän ei ollut koskaan tehnytkään työtä.
Ja NORG sitten teki? Vain istui ja maksoi. Erittäin vaikeaa.
Ja kai nyt Cid jotakin teki, kun kerran ansaitsi melkein kaikkien kunnioituksen. Jos ei tee mitään = no respekt.
Cid oli ihminen, joka esitti olevansa johtaja, mutta NORG oli se, joka oikeasti, kuten jo mainitsinkin, teki kaiken työn. Tätä näyttää olevan vaikea saada sinun päähäsi. Cid ei johtanut Gardenia. Ei missään vaiheessa... ...Cid oli valokeilassa, mutta NORG teki kaiken työn.
On tosiaankin vaikea saada minun päähäni. Mitä hän teki? Ainoat asiat jotka tulevat minun mieleeni ovat rahan maksaminen ja Edean tappo-tehtävä. Missään vaiheessa Cid ei tullut sanomaan että NORG antoi tehtäväkseen tehdä sitä ja tätä, vaan Cid itse, koska oli johtaja päätti kaiken.
Tätä tapahtuu oikeassakin elämässä - joku esittää olevansa johtaja, joku on ns. "valokeilassa", kun taas oikeasti kaiken työn tekee joku, joka ei välttämättä koskaan pääse julkisuuteen.
Annas esimerkki.
Tässä sinä varsinkin olet erittäin väärässä. Squall oli heikko, hän oli aina ollut heikko, ja luultavasti tulee aina olemaankin heikko. Kaikki muutkin välittivät "sis":tä, eli Ellonesta, vähintään yhtä paljon kuin Squall. Mutta muut selviytyivät hänen menettämisestään, muut pystyivät jatkamaan elämäänsä. Squall ei pystynyt, koska hän oli heikko.
Squall ei pystynyt, koska Ellone oli hänen siskonsa.
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että johtajan pitisi olla vahva, joka ei pelkäisi mitään.
NORG pelkäsi Squallia taistelun jälkeen. Eipä ollut kovin vahva. =P
Tämän takia olen myös sitä mieltä, että Squallin pitäisi olla viimeinen henkilö, joka valittaisiin johtajaksi. Squall pelkäsi yksin jäämistä, Squall pelkäsi yksinolemista. Ja Squall oli heikko. Hän ei todellakaan ollut mikään johtajatyyppi. Joten Cidin valinta tehdä Squallista johtaja oli mitä todennäköisemmin vain ja ainoastaan, koska Squall sattui olemaan lähellä. Cid halusi lopettaa koko tämän leikin, missä hän esitti (huom! esitti) johtajaa, ja Squall sattui olemaan sopivasti siinä lähistöllä. Ja padam! Squallista tuli johtaja.
Jahas, Squllista tuli johtaja? Eli jos kerran Cid sen päätti sen, niin NORG ei ole koskaan ollutkaan johtaja. Johtaja päättää kenestä tulee seuraava johtaja, kuten tässä tapauksessa.
Kerropas nyt sitten, mieluiten ihan kunnon syillä, miksi NORG istui siellä Gardenin alakerrassa? Hän ei ollut liian lihava päästäkseen hissillä pois sieltä, ja maanalaisia paikkoja löytyisi varmasti monesta muustakin paikasta kuin juuri Gardenin alakerrasta. En ole vieläkään huomannut sinun ihan kunnolla vastanneen tähän kysymykseen. Yrität vain koko ajan kiertää asian esittämällä vastakysymyksiä.
Tähän en osaa vastata. Kerro itse. Jos kerran NORG oli johtaja niin miksei hän tullut esille. Kai hän halusi olla tunnettu, arvostettu johtaja? Ei sellaiseksi tule jos vain istuu siellä alhaalla.
Heille kerrottiin. Ei kerrottu kaikille, mutta oli ihmisiä, jotka tästä tiesivät jo etukäteen. Tahdon tässä nyt taas toistaa, sen mitä olen sanonut jo useasti aikaisemminkin: Cid oli se, joka esitti johtajaa, mutta ei oikeastikaan tehnyt mitään. Cid oli se, joka laitettiin "valokeilaan". Mutta NORG teki oikeasti kaiken työn. NORG oli se, joka kulissien takana oikeasti johti Gardenia, ja samalla SeeD:iä, mutta hän vain ei ollut valokeilassa.
Äh.
Ja hehän kapinoivat. Eivät tietenkään alussa, kun kaikki meni kuten heidän johtajansa, NORG, halusi. Mutta myöhemmin kun Cid alkoi yrittää pomppia silmille, he alkoivat kapinoida oikean johtajansa, NORGIN, puolesta.
Cid pomppii NORG:in silmille? NORG pomppii Cidin silmille on mielestäni oikein sanottu. NORG:han käski Edean tapettavaksi, Cidin vaimon.
Kuilman Cidiä, Edeaa tai NORGIA. Kaikki olivat Gardenin alkuun pääsyn kannalta erittäin tärkeitä tekijöitä, mutta yksi ei kuulu joukkoon. Cid. Edea ja NORG olisi riittänyt. Näistä kahdesta jos olisi kumpi tahansa puuttunut, niin Gardenia ei olisi voinut olla. Cidillä ei ollut Gardenin keksimisen kanssa mitään tekemistä, ajatus oli Edean (tai oikeammin Squallin, mutta Edea esitti sen omanaan) ja rahat olivat NORGIN. Cid ei liity tähän muuten, kuin että hän oli Edean aviomies, ei siis Gardenin, ja samalla SeeD:ien, kannalta oleellisesti tärkeä.
Jos kerran Edean idea, niin kai nyt hän nimittäisi oman aviomiehensä johtamaan SeeD:iä, tai itsensä (tässä tapauksessa Cidin)?
Ja Gardenhan pärjäsi erittäin hienosti ilman Cidia ja Edeaa. Tämä kaksikkohan jätti pelin kuluessa koko Gardenin täysin omaan arvoonsa ja majoittui rauhallisesti omaan, raunioituneeseen, kotiinsa, jättäen kaikki huolet Squallille ja kumppaneille.
Tässä vaiheessa NORG oli jo kukistettu, ja hyvinhän Garden pärjäsi ilman häntä(kin).
Kyllä, SeeD sai palkkaa muualtakin. Mutta ei tarpeeksi. Otetaan nyt esimerkiksi Timberin tehtävä. Ei Rinoalla ollut rahaa maksaa SeeD:lle, Garden kustansi koko touhun. SeeD:it saivat palkkaa tältä tehtävältä, ja sitä he saivat erittäin paljon. Kuka maksoi? Ei ainakaan se, kuka heidät oli "palkannut", eli Rinoa. Kaiken maksoi Garden, tai oikeammin, NORG.
Mistä tiedät että SeeD ei saanut tarpeeksi rahaa? Eihän Squall ja kumppanit olleet ainoat jotka ne tehtävät teki. Gardenissa oli montaa sataa SeeD:iä jotka tekivät tehtäviä, ja tuskinpa jokainen tehtävä oli kuten Rinoan, eli maksettiin erittäin vähän. Se oli poikkeus.
Ja myöskin koko paikan kunnossa pito vaatii varmasti paljon rahaa. Kuvittele nyt, jos sitä ei hoidettaisi mitenkään? Kyllä siihen rahaa tarvitaan, ja paljon. NORGilla on sitä rahaa. NORG oli erittäin tärkeä Gardenin, ja samalla SeeD:in, selviämisen kannalta.
NORG oli tärkeä Gardenin kannalta juu, mutta se ei tee hänestä johtajaa.
Jos minä nyt alkaisin rahoittamaan esim. Nokian päätaloa, joka on huonossa kunnossa, niin ei minusta tule johtajaa. Olisin lähinnä sponsori tai hyväntekijä
Tahtoisin tähän vielä sen verran tähdentää, että Cid ei edes kouluttanut nuoria SeeD:ejä. Tähän hommaan hän värväsi vanhemmat SeeD:in jäsenet, kuten Quistis, Xu, ja muut. Cid ei tehnyt mitään, Cid ei ollut SeeD:in todellinen johtaja.
Cid ei tehnyt mitään? Köhköh. Kuten minä olen jo montaa kertaa sanonut, hän päätti Gardenin toiminnasta, hän vastaanotti kaikki tehtävät, lähetti SeeD:it tehtäviin ja valvoi että kaikki toimii. Hän oli johtaja.
Dreamer
14.9.2002, 16:20:03
Jos en ole täysin väärin käsittänyt, niin SeeD oli koulu, josta valmistui oppilaita jne. Cid oli tässä koulussa rehtorin asemassa ja näin kaikki oppilaat ja myös SeeDit olivat hänen komennossaan. Norg taas oli koulun rahoittaja, eli hänellä oli hyvä tapa vaikuttaa Cidin toimintaan, mutta se ei mielestäni tarkoita, että hän olisi Cidin yläpuolella. Raha on mielestäni aika heikko pakotus keino. Lisäksi mielestäni Cidin johtajuuden puolesta puhuu myös se, että kun hän luovutti asemansa Squallille, nuoremmalle polvelle, niin hänelle myös lankesi päätösvalta Gardenin päämääräristä. Se tosin oli sen koko hässäkän jälkeen, mutta Cidin statusta koulussa pidettiin aika yleisesti johtajan.
Edit: Haluaisin myös sanoa, että kouluttajat olivat myös nätisti Cidin komennossa, ennen Norgin yritystä ottaa hommat haltuunsa.
Sitten on puhuttu Norgin sijainnista, Gardenin pohjaosissa. Minusta on täysin järkeen käyvää, että rahoittaja vahtii sijoitustaan ja haluaa olla mukana seuraamassa sen toimintaa. Sitä minä en tiedä, että miksi Norgia olisi tarvittu Gardenin perustamisen jälkeen? Gardenit olisivat varmaan kalliita ylläpidettäviksi, mutta olettaisin kuitenkin niin ison laitoksen pärjäävän ilman yhtä helppoa rahan lähdettä. Asiahan kaipaisi vain hieman järjestelyä. Tuntuisi siltä, että Norg olisi saatu pois, mutta hänen annettiin olla kunnioituksesta häntä kohtaan.
Miten sitten tapahtui, että Norg sai kiinni vallasta? Ihmisiä on ollut aina helppo käännyttää, esimerkiksi rahalla saa varsin hyvin jos haluaa. Minä pidän Norgia aikalailla ulkopuolisena, joka sitten pääsi kuitenkin Gardeniin käsiksi kouluttajien kautta. Lisäksi Norgin ei olisi ollenkaan hankala lisätä kunnioitustaan, kun hän voi väittää, Cidin voimatta sitä kieltää, olevansa yksi Gardenin perustamisen takana olevista. Johtaja hahmoilta on ennenkin viety valta käsistä, siitä taidetaan käyttää nimitystä vallankaappaus. Juuri näin katson käyneen.
Purity
14.9.2002, 16:25:27
volt
Ja NORG sitten välitti? Hän ei edes koskaan käynyt katsomassa miten hänen SeeD-sotilaansa kehittyvät, tai miltä hänen Gardeninsa ylipäätänsä näyttää. Hän vain rahoitti kaiken.NORG jäi, Cid ei. Se yksistään todistaa, että NORG ainakin välitti enemmän kuin Cid itse. Ja jätitpä taas ovelasti quottaamatta yli puolet tuostakin pätkästä. Vaikka NORG ei ehkä välittänyt Gardenista niin paljon kuin mahdollista (vaikka välittikin enemmän kuin Cid), niin ainakin kaikki ne muut mainitsemani jutut hän täytti paljon paremmin kuin Cid.
Ja kuten olen jo maininnut, oli jo ihmisiä, jotka tiesivät NORGIN olemassaolosta. Kaikki eivät yllättyneet hänen tulostaan Gardeniin, he olivat jo valmiiksi hänen puolellaan. Ja koska on ihmisiä, jotka hänestä tiesivät, niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä NORG kyllä pysyi ajantasalla tapahtumista heidän avullaan.
Ja NORG sitten teki? Vain istui ja maksoi. Erittäin vaikeaa.
Ja kai nyt Cid jotakin teki, kun kerran ansaitsi melkein kaikkien kunnioituksen. Jos ei tee mitään = no respekt.Minulla rupeaa kohta menemään hermot sinun kanssasi. :) Tämä on sitä kulissien takaista toimintaa.. NORG teki kaikki päätökset, Cid vain toteutti/laittoi alulle NORGIN ja valmiiksi päättämät asiat. Tämän takia ihmiset luulivat Cidiä johtajakseen, tämän takia Cid sai kunnioitusta. Vaikka ulkoisesti näyttikin siltä, että Cid teki päätökset, NORG oli oikeasti se joka ne teki.
NORG ei itse halunnut olla valokeilassa. Hän halusi olla rauhassa, ja tämän takia hän teki päätökset, jotka sitten toteutettiin Cidin avulla.
On tosiaankin vaikea saada minun päähäni. Mitä hän teki? Ainoat asiat jotka tulevat minun mieleeni ovat rahan maksaminen ja Edean tappo-tehtävä. Missään vaiheessa Cid ei tullut sanomaan että NORG antoi tehtäväkseen tehdä sitä ja tätä, vaan Cid itse, koska oli johtaja päätti kaiken.Kuten jo sanoin, kaikki tehtiin näyttämään siltä kuin Cid olisi Gardenin, ja SeeD:in, todellinen johtaja. Näyttämään siltä. Kuitenkin NORG teki kaikki päätökset. Cid ei mennyt sanomaan ihmisille, että NORG oli se, joka teki päätökset, koska NORG itse ei tätä halunnut.
Kyseessä ei ole se, ketä SeeD:it ehkä pitivät johtajanaan (eli Cid), kyse on siitä, kuka heille oikeasti antoi heidän tehtävänsä (eli NORG). Koska NORGilla kuitenkin kaikkein ylimmässä kädessä oli valta, oli hän myös SeeD:in todellinen johtaja.
Annas esimerkki.No ketään henkilöitä en tässä ala luettelemaan, minulla kun on niin huono nimimuisti. Joten minun pitää hieman tökeröön esimerkkiin tässä turvautua. Esim. jostain ihmisestä voidaan tehdä tähti, hänet laitetaan lavalle laulamaan. Tämä ihminen näyttää nätiltä ja kaikki on ok. Mutta oikeasti tämä ihminen ei yksinkertaisesti osaa laulaa, vaan hänen "laulamisensa" kuulostaa suurinpiirtein variksen rääkkymiseltä. Joten kaikki hänen kappaleensa ovatkin oikeasti jonkun toisen ihmisen laulamia. Tämä ihminen taas ei välttämättä näytä niin hyvältä, ja sen takia häntä ei tuoda julkisuuteen. Joten valokeilassa on ihminen, joka ei kuitenkaan itse laula lauluja, mutta esittää laulavansa. Ja oikeata laulajaa kukaan ei edes tunne.
Squall ei pystynyt, koska Ellone oli hänen siskonsa.Kyllä Ellone oli niiden kaikkien muidenkin sisko, ja he pystyivät jatkamaan eteenpäin. Ja koska he pystyivät, ja Squall ei, niin Squall oli heikompi kuin he. Ei siis johtaja ainesta.
NORG pelkäsi Squallia taistelun jälkeen. Eipä ollut kovin vahva. =PVahvempi kuin Squall. Minulla oli kyllä ainakin tässä tappelussa ensimmäisellä pelikerrallani vaikeuksia melkoisen paljon mikä johtuu siitä, että en osannut silloin vielä Junctioida, mutta se ei nyt kuulu tähän, ja kyllä NORG näytti olevan melko vahva.
Jahas, Squllista tuli johtaja? Eli jos kerran Cid sen päätti sen, niin NORG ei ole koskaan ollutkaan johtaja. Johtaja päättää kenestä tulee seuraava johtaja, kuten tässä tapauksessa.Tämä on taas sitä Cidiä pomppimassa NORGIN silmille. Cid tulikin miettineeksi asiaa siltä kantilta, että ei alati jaksa ottaa käskyjä vastaan NORGlta, ja yritti huiputtaa NORGia laittamalla Squallin 'johtajaksi', jolloin siis NORGin käskyt eivät menisi Squallille asti. Tämä saattoi olla ehkä yksi syy myös siitä, minkä takia NORG teki koko koululle selväksi, että hän on olemassa, ja aloitti tämän kapinan Cidiä vastaan.
Tähän en osaa vastata. Kerro itse. Jos kerran NORG oli johtaja niin miksei hän tullut esille. Kai hän halusi olla tunnettu, arvostettu johtaja? Ei sellaiseksi tule jos vain istuu siellä alhaalla.Miksi hän olisi halunnut olla tunnettu ja arvostettu johtaja? Hänelle pääasia oli, että hänen tahtonsa meni läpi. Olen muistaakseni tämänkin asian jo selittänyt tässä ihan mukavan monta kertaa.
Äh.
Äh itsellesi. :)
Cid pomppii NORG:in silmille? NORG pomppii Cidin silmille on mielestäni oikein sanottu. NORG:han käski Edean tapettavaksi, Cidin vaimon.NORG teki vain oikein. Jos nyt satut muistamaan, niin tässä vaiheessahan Edea oli paha, tappoi presidentin ja kaikkea muuta ei-niin-mukavaa. Ja Gardenin alkuperäinen tarkoitus oli tappaa pahat noidat, joten NORG vain toteutti sitä. Se ei ole Cidin silmille pomppimista, varsinkaan kun Cid vain esitti johtajaa.
Jos kerran Edean idea, niin kai nyt hän nimittäisi oman aviomiehensä johtamaan SeeD:iä, tai itsensä (tässä tapauksessa Cidin)? Muistaakseni pelissä itsessäänkin mainittiin jotain NORGin ehdoista. Cid kertoi, että hänen ei koskaan olisi pitänyt suostua ehtoihin, mutta ei saanut rahaa muualtakaan, joten oli pikku pakko. NORGin ehtoihin mitä todennäköisimmin kuului, että hänellä itsellään oli ylin päätösvalta, joka taas johtaa siihen, että ei ollut Edean vallassa päättää, tuliko Cidistä johtajaa vai ei.
Mistä tiedät että SeeD ei saanut tarpeeksi rahaa? Eihän Squall ja kumppanit olleet ainoat jotka ne tehtävät teki. Gardenissa oli montaa sataa SeeD:iä jotka tekivät tehtäviä, ja tuskinpa jokainen tehtävä oli kuten Rinoan, eli maksettiin erittäin vähän. Se oli poikkeus.Tämämpä takia ilmoitinkin myös koulun kunnossapito maksut. SeeD:ien palkkahan menee heille itselleen, ei Gardenille. Minulla ainakin meni suurinpiirtein kaikki palkkarahani erilaisten itemeiden, aseiden, yms. tavaroiden ostoon, Garden ei saanut näistä rahoista mitän. Koulua pitää huoltaa, ja rahaa saatiin tähän NORGilta.
NORG oli tärkeä Gardenin kannalta juu, mutta se ei tee hänestä johtajaa.
Jos minä nyt alkaisin rahoittamaan esim. Nokian päätaloa, joka on huonossa kunnossa, niin ei minusta tule johtajaa. Olisin lähinnä sponsori tai hyväntekijäEi ehkä johtajaa, mutta kyllä sinullakin olisi jotain päätösvaltaa. Jos oikein paljon antaisit heille rahaa, ja he tarvitsisivat rahaasi jatkuvasti, niin kyllä sinä siinä melkoisen paljon pystyist vaikuttamaan siihen, mitä tapahtuu. Nimittäin jos lopettaisit antamasta heille rahaa, niin eipä yhtiöstä olisi enää mihinkään.
Cid ei tehnyt mitään? Köhköh. Kuten minä olen jo montaa kertaa sanonut, hän päätti Gardenin toiminnasta, hän vastaanotti kaikki tehtävät, lähetti SeeD:it tehtäviin ja valvoi että kaikki toimii. Hän oli johtaja.Cid ei tehnyt mitään, kuten minä olen jo monta kertaa sanonut. Tuskinpa minun tarvitsee koko litaniaa enää tähän kohtaan alkaa toistamaan. :)
Dreamer
Gardenit olisivat varmaan kalliita ylläpidettäviksi, mutta olettaisin kuitenkin niin ison laitoksen pärjäävän ilman yhtä helppoa rahan lähdettä. Asiahan kaipaisi vain hieman järjestelyä. Tuntuisi siltä, että Norg olisi saatu pois, mutta hänen annettiin olla kunnioituksesta häntä kohtaan.
Minä en usko, että hänen kunnioituksesta annettiin sinne jäädä, varsinkaan kun Cid ja NORG eivät olleet kovin hyvissä väleissä. Mutta tässä jo ehdin mainitsemaan ne NORGin ehdot rahoitukselle, ei varmaan tarvitse enää alkaa toistamaan mitä vähän aikaisemmin kirjoitin? :)
Dreamer
14.9.2002, 16:52:37
Purity
Minä en usko, että hänen kunnioituksesta annettiin sinne jäädä, varsinkaan kun Cid ja NORG eivät olleet kovin hyvissä väleissä. Mutta tässä jo ehdin mainitsemaan ne NORGin ehdot rahoitukselle, ei varmaan tarvitse enää alkaa toistamaan mitä vähän aikaisemmin kirjoitin? :)
No mutta, ne ehdot näkyy kyllä tuossa postissasi.
Mutta ajattelet, että Cidin ja Norgin huonot välit olisi saanut Cidin yrittämään Norgin pois ajamista? Sitä varten olisi pitänyt kaiken perustamis touhujen tulla esille ja kuinka olisikaan käynyt rehtorimme maineen? Ei ainakaan hyvää. Tapahtumien alkupäässä se olisi ollut pahaksi jo siinä, että olisi mahdollisuus SeeD idean hajoamisessa siihen paikkaan, kun riita alkaa. Joukot menevät puolilleen ja kinastelu alkakoon. Jälkipuolella olisi myös ollut selityksen paikka, miksi joku joka asuu Gardenin perustuksissa pitäisi aivan yhtäkkiä karkoittaa?
Muistaakseni pelissä itsessäänkin mainittiin jotain NORGin ehdoista. Cid kertoi, että hänen ei koskaan olisi pitänyt suostua ehtoihin, mutta ei saanut rahaa muualtakaan, joten oli pikku pakko. NORGin ehtoihin mitä todennäköisimmin kuului, että hänellä itsellään oli ylin päätösvalta, joka taas johtaa siihen, että ei ollut Edean vallassa päättää, tuliko Cidistä johtajaa vai ei.
Joten Edean idea, Cid hankkii rahoittajan ja Norg rahoittaa. Ja tässä vähätellään Cidin osuutta Gardenissa? Mieshän teki ilmeisesti huomattavan työn Gardenin pystyyn saamiseksi, hankki rahoittajan ja toteutti sitten. Idea ehkä ole Edean, mutta epäilen kovasti, että hän olisi sitä lähtenyt yksin toteuttamaan. Kenties ei olisi pystynytkään.
Ja mitä minä tuosta "ehdoista" näen, niin ne on jossittelua, "mitä todennäköisimmin kuului". En toki kiellä sen mahdollisuutta, mutta miksi sitten se kapina? Jos Norgin ja Cidin sopimus olisi tällainen, niin en uskoisi, että Cid nousisi sitä vastaan. Varsinkaan jos olisi tanssinut jo koko Gardenin olemassaolon ajan Norgin lankojen mukaan. Ja jos niin olisi, että Norg oli koko ajan johdossa, niin kerrotko miksi tapahtui riitelyä, muistaakseni suorastaan taistelua, Gardenin sisällä?
Ja haluaisin kysyä, mitä Gardenin johtaja teki? Jos asiat ovat niin kuin käsitin, niin hänellä on ylin päätösvalta. Gardeneissa oli varmasti paljon ihmisiä hoitamassa eri ylläpidon alueita, Cid antoi heille todennäköisesti vain hyväksyntänsä ja Garden jatkoi pyörimistään.
Edit: Hymiö pois quotesta.
Purity
14.9.2002, 19:10:58
Originally posted by Dreamer
Mutta ajattelet, että Cidin ja Norgin huonot välit olisi saanut Cidin yrittämään Norgin pois ajamista? Sitä varten olisi pitänyt kaiken perustamis touhujen tulla esille ja kuinka olisikaan käynyt rehtorimme maineen? Ei ainakaan hyvää. Tapahtumien alkupäässä se olisi ollut pahaksi jo siinä, että olisi mahdollisuus SeeD idean hajoamisessa siihen paikkaan, kun riita alkaa. Joukot menevät puolilleen ja kinastelu alkakoon. Jälkipuolella olisi myös ollut selityksen paikka, miksi joku joka asuu Gardenin perustuksissa pitäisi aivan yhtäkkiä karkoittaa?Oli miten oli, olen edelleenkin sitä mieltä, että NORG itse ei olisi edes halunnut olla Gardenin alakerrassa täysin syyttä. Kyllähän Cid olisi saattanut antaa NORGin olla siellä kohtilaisuuttaan, mutta NORG itse.. tuskin olisi halunnut siellä ihan huvikseen viettää aikaansa.
Ja mitä minä tuosta "ehdoista" näen, niin ne on jossittelua, "mitä todennäköisimmin kuului".Koko väittely on jossittelua. Se on tässä nimenomaan ideana, todellista vastausta ei ole olemassakaan. ;) Ja kyllä minä tuota jossittelua näen teidänkin joukkueenne puolella erittäin paljon.
En toki kiellä sen mahdollisuutta, mutta miksi sitten se kapina? Jos Norgin ja Cidin sopimus olisi tällainen, niin en uskoisi, että Cid nousisi sitä vastaan. Varsinkaan jos olisi tanssinut jo koko Gardenin olemassaolon ajan Norgin lankojen mukaan. Ja jos niin olisi, että Norg oli koko ajan johdossa, niin kerrotko miksi tapahtui riitelyä, muistaakseni suorastaan taistelua, Gardenin sisällä? "Niin en usko..", tuo on jossittelua jos mikä. ;)
Enivei. Älä sitten usko, minä kyllä uskon mitä pelissä sanottiin. Cid itse sanoi, että hänen olisi pitänyt heti alussa sanoa ei, ja sen takia sanoo sen nyt. Eli hän itse sanoi pistävänsä vastaan juuri nyt, vaikka ennen ei pistänyt vastaan. Tämän takia riitelyä, tai taistelua, ilmeni Gardenin sisällä: ennen Cid oli vain hyväksynyt NORGin ehdot, koska muuten se olisi ollut pahaksi Gardenille. Mutta lopulta mies ei enää yksinkertaisesti kestänyt tätä, ja tämän takia yllytti oppilaita kapinaan.
Dreamer
14.9.2002, 19:45:18
Koko väittely on jossittelua. Se on tässä nimenomaan ideana, todellista vastausta ei ole olemassakaan. ;) Ja kyllä minä tuota jossittelua näen teidänkin joukkueenne puolella erittäin paljon.
Tiedän sen, mutta tuolla tarkoitin on, että se ei ole mitenkään varma tieto.
Oli miten oli, olen edelleenkin sitä mieltä, että NORG itse ei olisi edes halunnut olla Gardenin alakerrassa täysin syyttä. Kyllähän Cid olisi saattanut antaa NORGin olla siellä kohtilaisuuttaan, mutta NORG itse.. tuskin olisi halunnut siellä ihan huvikseen viettää aikaansa.
Oletetaan nyt, että se nukketeatteri teoria olisi totta. Norg ajattelee, että hän haluaa pitää Gardenin asiat tiukasti hallussaan ja haluaa olla lähellä Cidiä ja välittää päätöksensä hänen kauttaan. Ymmärrän, että hän haluaa olla lähellä, mutta miksi ihmeessä jokin alakerta piilopaikaksi? Se paikka ei ollut mitenkään erityisen näköinen ja minä oletan että hän ei viettänyt kaikkia niitä vuosia siellä. Garden on varsin iso paikka ja hänellä oli luultavasti joku toinen ajanvietto paikka kuin alle 100 neliön huone (en nyt tiedä mittasuhteita, mutta se huone ei iso ollut, ainakaan siellä ei ollut juurikaan mitään mukavalle elämisellä ominaisia asioita).
Miksei siis Norgilla voisi olla vähintään yhtä mukavia oltavia kuin olisi kotonaan? Hän on aivan hyvin voinut tehdä Gardenista kotinsa ja en minä näe mitään syytä, miksei hän olisi halunnut siellä viettää aikaa. Mitä hän olisi tehnyt koti kylässään? Ehkä kommunikoiut kaltaistensa kanssa, mutta on hänellä Gardenissäkin ollut seuraa.
"Niin en usko..", tuo on jossittelua jos mikä. ;)
Enivei. Älä sitten usko, minä kyllä uskon mitä pelissä sanottiin. Cid itse sanoi, että hänen olisi pitänyt heti alussa sanoa ei, ja sen takia sanoo sen nyt. Eli hän itse sanoi pistävänsä vastaan juuri nyt, vaikka ennen ei pistänyt vastaan. Tämän takia riitelyä, tai taistelua, ilmeni Gardenin sisällä: ennen Cid oli vain hyväksynyt NORGin ehdot, koska muuten se olisi ollut pahaksi Gardenille. Mutta lopulta mies ei enää yksinkertaisesti kestänyt tätä, ja tämän takia yllytti oppilaita kapinaan.
Minun muistini on huono, mutta oliko Cid se, joka kapinan aloitti? Eikö ne olleet juuri Norgin ihmiset, jotka olivat Squallin haittana Gardeniin saavuttaessa (viitaten siihen ohjus juttuun). Minä ainakin olettaisin kapinalta hieman enemmän, jos se olisi Cidin aiheuttama. Mitä taas vaihteeksi siihen johtajuuteen tulee, niin pidän edelleenkin Norgia ennemmin manipuloijana kuin todellisena johtana. Ja mitä tulee ylimmäiseen päätösvaltaan? Norgilla saattoi olla siis valta saada Cidin päätökset tekemättömiksi, mutta kuka hoiti kaiken muun. Vai oliko Norg kenties jatkuvasti piilopaikassaan raportteja kuuntelemassa/lukemassa vai olisiko hän antanut päätösvallan Cidille, joka pystyi hoitamaan asiat aivan yhtä hyvin. Siinä tapauksessa pitäisin Cidiä edelleen SeeD joukkojen johtajana. Hän antaisi heille komennot ja he tottelisivat.
Ja jossittelu taitaa olla suuri osa tätä väittelyä. :)
Tuli muuten mieleen (en tiedä aiemmista maininnoista), eikö Gardeneita ollut useampia ja samoin SeeD joukkoja silloin. SeeD oli paljon enemmän kuin yksi Garden ja myös siksi epäilen Norgin johtajuutta aika paljon. Jos hän haluaisi johtaa järjestöä, niin hän ei viettäisi aikaa yhden Gardenin alaosissa. Sen sijaan hän olisi luultavasti jossain paljon keskeisemmässä paikassa, josta hänen määräyksensä lähtisivät sitten muualle.
Croppola
18.9.2002, 8:49:05
Tämän takia riitelyä, tai taistelua, ilmeni Gardenin sisällä: ennen Cid oli vain hyväksynyt NORGin ehdot, koska muuten se olisi ollut pahaksi Gardenille. Mutta lopulta mies ei enää yksinkertaisesti kestänyt tätä, ja tämän takia yllytti oppilaita kapinaan.
Eihän Cid nostanut SeeDejä kapinaan vaan NORG. NORGhan halusi itse pettää Squallin ja muut SeeDit Edealle että tämä säästäisi hänen Gardeninsa. Hänhän oli alunperinkin antanut rahat Gardeniin vain siksi, että se tuottaisi hänelle voittoa. SeeDit eivät NORGia kiinnostaneet sen enempää kuin rahallisessa arvossa. Siis voiko tälläistä sanoa johtajaksi. EI.
Ei ole myöskään todennäköistä, että NORG olisi antanut määräyksensä Cidin kautta vaan Cid toimi aivan itsenäisesti. Tosin hän ei voinut Edean tapauksessa tehdä mitään kriittisiä päätöksiä vaan antoi määräys vallan Squallille. Ei voi olla helppo paikka antaa tappomääräystä omasta vaimostaan. Joten tässä tilanteessa Cid toimi tunteittensa mukaan, tosin tajusi nimittää sentää johtajan virkaan jonkun joka voi vetää tehtävän päätökseen.
Mutta kaikesta päättämättömyydestään huolimatta Cid oli kyllä Gardenin moraalinen johtaja vaikkei nyt ollutkaan mikään taistelija sankari vaan enneminkin SeeDien isähahmo varsinkin sellaisille kuin Squall joka oli pienestä asti ollut orpokodissa ja tullut Gardeniin.
Purity
18.9.2002, 17:13:38
Dreamer
Tiedän sen, mutta tuolla tarkoitin on, että se ei ole mitenkään varma tieto.Ei ehkä varma tieto, mutta loogisella päättelyllä saa aikaan ihmeitä. Otetaan nyt esim. hyvin tunnettu aihe: onko Squall Lagunan poika. Squall on Lagunan poika, sen on ihan Square itse vahvistanut. Eli ei pelkkää huhu puhetta. Tätä ei kuitenkaan pelissä itsessään sanottu täysin selväksi, vaan pelaajan piti tämä itse päätellä (tai mennä lunttimaan Squaren sivuilta). FFVIII varsinkin on tällainen: pelaajan pitää ajatella. Juoni on päällisin puolin hyvin pelkistetty ja lyhyt, mutta kun vaan jaksaa panostaa ajatteluun, tulee koko ajan selville uusia asioita.
Tämäkin asia on hyvin paljon kuten Onko S L:N Poika- kysymys.
Oletetaan nyt, että se nukketeatteri teoria olisi totta. Norg ajattelee, että hän haluaa pitää Gardenin asiat tiukasti hallussaan ja haluaa olla lähellä Cidiä ja välittää päätöksensä hänen kauttaan. Ymmärrän, että hän haluaa olla lähellä, mutta miksi ihmeessä jokin alakerta piilopaikaksi? Se paikka ei ollut mitenkään erityisen näköinen ja minä oletan että hän ei viettänyt kaikkia niitä vuosia siellä. Garden on varsin iso paikka ja hänellä oli luultavasti joku toinen ajanvietto paikka kuin alle 100 neliön huone (en nyt tiedä mittasuhteita, mutta se huone ei iso ollut, ainakaan siellä ei ollut juurikaan mitään mukavalle elämisellä ominaisia asioita).Tuskinpa NORG siellä koko ajan aikaansa vietti. Eihän Cidkään ollut koko ajan siellä rehtorin kansliassaan. Tämä alakerta oli ikäänkuin NORG:in työhuone, jossa hän sai hyvin selville mitä Gardensissa tapahtui (paljon helpompaa siellä, kuin jossain kauempana).
Miksei siis Norgilla voisi olla vähintään yhtä mukavia oltavia kuin olisi kotonaan? Hän on aivan hyvin voinut tehdä Gardenista kotinsa ja en minä näe mitään syytä, miksei hän olisi halunnut siellä viettää aikaa. Mitä hän olisi tehnyt koti kylässään? Ehkä kommunikoiut kaltaistensa kanssa, mutta on hänellä Gardenissäkin ollut seuraa.Garden ei ollut NORG:in koti, vaan työtila.
Minun muistini on huono, mutta oliko Cid se, joka kapinan aloitti? Eikö ne olleet juuri Norgin ihmiset, jotka olivat Squallin haittana Gardeniin saavuttaessa (viitaten siihen ohjus juttuun). Minä ainakin olettaisin kapinalta hieman enemmän, jos se olisi Cidin aiheuttama. Mitä taas vaihteeksi siihen johtajuuteen tulee, niin pidän edelleenkin Norgia ennemmin manipuloijana kuin todellisena johtana. Ja mitä tulee ylimmäiseen päätösvaltaan? Norgilla saattoi olla siis valta saada Cidin päätökset tekemättömiksi, mutta kuka hoiti kaiken muun. Vai oliko Norg kenties jatkuvasti piilopaikassaan raportteja kuuntelemassa/lukemassa vai olisiko hän antanut päätösvallan Cidille, joka pystyi hoitamaan asiat aivan yhtä hyvin. Siinä tapauksessa pitäisin Cidiä edelleen SeeD joukkojen johtajana. Hän antaisi heille komennot ja he tottelisivat.Cid kyllästyi NORG:iin, joten NORG aloitti kapinan. Se oli kuitenkin Cid, joka kapinoi NORG:ia vastaan, mutta koska NORG ei ollut halunnut tehdä täysin selväksi kaikille, että edes on siellä (:olemassa), niin jotkut oppilaat olivat hieman pihalla siitä, kuka heidän todellinen johtajansa oli. He pitivät, osa heistä, Cidiä johtajanaan, mutta NORG taas veteli naruja suurimmalti osalti (tietenkin jonkun verran vapautta Cid:lle, mutta jos Cid tekisi jotakin mistä NORG ei pidä.. niinkuin tekikin.. níin auta armias mitä NORG sitten taas tekisi, ja tekikin).
Tuli muuten mieleen (en tiedä aiemmista maininnoista), eikö Gardeneita ollut useampia ja samoin SeeD joukkoja silloin. SeeD oli paljon enemmän kuin yksi Garden ja myös siksi epäilen Norgin johtajuutta aika paljon. Jos hän haluaisi johtaa järjestöä, niin hän ei viettäisi aikaa yhden Gardenin alaosissa. Sen sijaan hän olisi luultavasti jossain paljon keskeisemmässä paikassa, josta hänen määräyksensä lähtisivät sitten muualle. Cid vietti aikansa Balambin Gardenissa. Sinun käsityksesi mukaan ei myöskään Cidin olisi silloin pitänyt oleskella Balambin Gardenissa, jos olisi ollut johtaja.
Croppola
Eihän Cid nostanut SeeDejä kapinaan vaan NORG. NORGhan halusi itse pettää Squallin ja muut SeeDit Edealle että tämä säästäisi hänen Gardeninsa. Hänhän oli alunperinkin antanut rahat Gardeniin vain siksi, että se tuottaisi hänelle voittoa. SeeDit eivät NORGia kiinnostaneet sen enempää kuin rahallisessa arvossa. Siis voiko tälläistä sanoa johtajaksi. EI.Miksi ei voisi? NORG nyt kuitenkin oli erittäin suuressa (: suurimmassa) päätösvallassa Gardenissa. Se välittikö hän oikeasti Gardenista (ja samalla SeeD:eistä) vai ei, ei minun mielestäni liity mitenkään siihen, kuka oli johtaja.
Ei ole myöskään todennäköistä, että NORG olisi antanut määräyksensä Cidin kautta vaan Cid toimi aivan itsenäisesti. Tosin hän ei voinut Edean tapauksessa tehdä mitään kriittisiä päätöksiä vaan antoi määräys vallan Squallille. Ei voi olla helppo paikka antaa tappomääräystä omasta vaimostaan. Joten tässä tilanteessa Cid toimi tunteittensa mukaan, tosin tajusi nimittää sentää johtajan virkaan jonkun joka voi vetää tehtävän päätökseen.Gardenin alkuperäinen tarkoitus oli tappaa ilkeä Sorceress, tällä aikakaudella Edea, joten jos Cid ei halunnut tapattaa vaimoaan, hän tuskin olisi edes alkanut heidän koulutuksensa. Oikeasti, satojen, ehkä tuhansien, ihmisten kouluttaminen jotta he voisivat tappaa hänen vaimonsa, on mielestäni yhtä paha asia, kuin vaimon varsinainen tappaminen. Joten en usko, että Cid olisi perääntynyt vain tämän takia
Ja Gardenille olisi varmasti löytynyt paljon parempiakin johtajia kuin juuri valmistunut, ujo, hiljainen ja muutenkin syrjääntynyt Squall. Quistis ja Xu esimerkiksi olivat jo pidemmän aikaa olleet SeeD:ejä, ja heillä oli järkeäkin päässä, ainakin enemmän kuin Squallilla.
Dreamer
18.9.2002, 18:16:39
Ei ehkä varma tieto, mutta loogisella päättelyllä saa aikaan ihmeitä. Otetaan nyt esim. hyvin tunnettu aihe: onko Squall Lagunan poika. Squall on Lagunan poika, sen on ihan Square itse vahvistanut. Eli ei pelkkää huhu puhetta. Tätä ei kuitenkaan pelissä itsessään sanottu täysin selväksi, vaan pelaajan piti tämä itse päätellä (tai mennä lunttimaan Squaren sivuilta). FFVIII varsinkin on tällainen: pelaajan pitää ajatella. Juoni on päällisin puolin hyvin pelkistetty ja lyhyt, mutta kun vaan jaksaa panostaa ajatteluun, tulee koko ajan selville uusia asioita.
Tämäkin asia on hyvin paljon kuten Onko S L:N Poika- kysymys.
Muistaakseni se tuli selväksi jossain Lagunan kumppaneiden kanssa käydyssä keskustelussa. Tai no, yrittäessään itse puhua heidän kanssa. Ja se on sama asia kuin Cidin mietinnöt siitä, että ei olisi ikinä pitänyt suostua Norgin rahoitus ehtoihin?
Tuskinpa NORG siellä koko ajan aikaansa vietti. Eihän Cidkään ollut koko ajan siellä rehtorin kansliassaan. Tämä alakerta oli ikäänkuin NORG:in työhuone, jossa hän sai hyvin selville mitä Gardensissa tapahtui (paljon helpompaa siellä, kuin jossain kauempana).
Paljon helpommin tosiaankin. Mutta missä muualla hän aikaansa vietti kuin Gardenissa? Minun käsityksen mukaan hän tosiaankin asui siellä. Itsehän sen sanoitkin, Gardenin sisältä oli paljon helpompi seurata tapahtumia kuin ulkopuolelta. Muuten olisi paljon kivempi asua muualla ja tehdä ajoittaisia tarkistus käyntejä.
Garden ei ollut NORG:in koti, vaan työtila.
Mikä se sitten olikaan? Muistaakseni, kun kävi Shumi Villagessa (menihän se nimi oikein, minulla ei muisti pelaa sen kohdalla), niin kuuli puhetta Norgin lähdöstä ja se minusta kertoo aika selvästi, ettei hän ainakaan siellä asunut. Jostain syystä pelin aikana tuntui myös siltä, että Norg ei mielellään ollut yhteydessä ihmisiinkään, hänhän pysytteli piilossa muilta Gardenissa, jonka johdossa sinä ajattelet hänen olleen. Jos hän haluaisi olla ihmisten kanssa tekemisissä, niin hän olisi silloin aivan hyvin johtaa Gardenia eikä pitää oletettua "nukkehallitsijaa". Eli se mitä yritän ajaa takaa on, että missä hän sitten asui? Ihmisten seura ei tuntunut kovin mieleiseltä eikä lähistöllä juuri muita tuntunut olevan.
Cid kyllästyi NORG:iin, joten NORG aloitti kapinan. Se oli kuitenkin Cid, joka kapinoi NORG:ia vastaan, mutta koska NORG ei ollut halunnut tehdä täysin selväksi kaikille, että edes on siellä (:olemassa), niin jotkut oppilaat olivat hieman pihalla siitä, kuka heidän todellinen johtajansa oli. He pitivät, osa heistä, Cidiä johtajanaan, mutta NORG taas veteli naruja suurimmalti osalti (tietenkin jonkun verran vapautta Cid:lle, mutta jos Cid tekisi jotakin mistä NORG ei pidä.. niinkuin tekikin.. níin auta armias mitä NORG sitten taas tekisi, ja tekikin).
Ja tässä meillä on kaksi näkökulmaa, minusta tuntuu edelleen siltä, että Norgiin iski vain vallanhimo. Mitä Norg muuten teki sitten? Aloitti kapinan, jonka lopulta hävisi, kun Cidin vahvimmat tukijat, Squall & kumppanit, saapuivat paikalla ja peittosivat hänet. Myös Norgin hieman harhaan johdetut/houkuttelun uhreiksi joutuneet opiskelijat eivät jääneet hänen peräänsä suremaan. Yksi liian vallan himoinen vähemmän.
Cid vietti aikansa Balambin Gardenissa. Sinun käsityksesi mukaan ei myöskään Cidin olisi silloin pitänyt oleskella Balambin Gardenissa, jos olisi ollut johtaja.
Aivan. Tämä onkin ohi aiheen tavallaan, mutta missä ihmeessä on sanottu Cidin tai Norgin olleen koko järjestön johdossa? Mutta tämän väittelyn kannalta se pitää unohtaa.
Ei ole myöskään todennäköistä, että NORG olisi antanut määräyksensä Cidin kautta vaan Cid toimi aivan itsenäisesti. Tosin hän ei voinut Edean tapauksessa tehdä mitään kriittisiä päätöksiä vaan antoi määräys vallan Squallille. Ei voi olla helppo paikka antaa tappomääräystä omasta vaimostaan. Joten tässä tilanteessa Cid toimi tunteittensa mukaan, tosin tajusi nimittää sentää johtajan virkaan jonkun joka voi vetää tehtävän päätökseen.
Gardenin alkuperäinen tarkoitus oli tappaa ilkeä Sorceress, tällä aikakaudella Edea, joten jos Cid ei halunnut tapattaa vaimoaan, hän tuskin olisi edes alkanut heidän koulutuksensa. Oikeasti, satojen, ehkä tuhansien, ihmisten kouluttaminen jotta he voisivat tappaa hänen vaimonsa, on mielestäni yhtä paha asia, kuin vaimon varsinainen tappaminen. Joten en usko, että Cid olisi perääntynyt vain tämän takia
Aivan, sen tarkoitus oli tappaa Sorceress, mutta oliko perustaessa ajatusta kuka se tulee olemaan? Jos oli, niin miksi ihmeessä kouluttaa tuhansia ihmisiä, kun yksi käsi riittää surmaamaan heti alussa. Minä myös uskon, että rakkaus vaimoonsa esti Cidin toiminnan tämän kohdalla. Oli paljon helpompi asettaa Squall johtoon, joka kuitenkaan ei omistanut samanlaisia tunteita Edeaa kohtaan.
Ja Gardenille olisi varmasti löytynyt paljon parempiakin johtajia kuin juuri valmistunut, ujo, hiljainen ja muutenkin syrjääntynyt Squall. Quistis ja Xu esimerkiksi olivat jo pidemmän aikaa olleet SeeD:ejä, ja heillä oli järkeäkin päässä, ainakin enemmän kuin Squallilla.
Mutta johtajaksihan oli varsin kätevää hankkia sellainen henkilö kuin Squall. Keskeisessä asemassa tapahtumien takia ja muutenkin aika tähti henkilö, ainakin hänen tehtävänsä ja toimintansa luulisi herättävän nuorissa innostusta ja asettumaan hänen taaksensa. Hänhän oli ryhmänsä johdossa ja maine asettuisi aikalailla hänelle. Eikö siis olisi kätevää asettaa johtoon henkilö, joka saa tukea ja neuvoja muilta ja jota muut seuraavat?
Purity
18.9.2002, 19:10:45
Originally posted by Dreamer
Muistaakseni se tuli selväksi jossain Lagunan kumppaneiden kanssa käydyssä keskustelussa. Tai no, yrittäessään itse puhua heidän kanssa. Ja se on sama asia kuin Cidin mietinnöt siitä, että ei olisi ikinä pitänyt suostua Norgin rahoitus ehtoihin?Muistat väärin. Lagunan ja Squallin suhde, ei tullut selväksi missään vaiheessa peliä, eikä missään keskustelussa. Kunnolla. Pieniä johtolankoja tiputeltu sinne tänne.
Paljon helpommin tosiaankin. Mutta missä muualla hän aikaansa vietti kuin Gardenissa? Minun käsityksen mukaan hän tosiaankin asui siellä. Itsehän sen sanoitkin, Gardenin sisältä oli paljon helpompi seurata tapahtumia kuin ulkopuolelta. Muuten olisi paljon kivempi asua muualla ja tehdä ajoittaisia tarkistus käyntejä.Sinun käsityksesi mukaan, niin. Mutta onko sinulla minkään sorttisia todisteita, tai muita syitä ajatella näin? Gardenin sisällä on helpompi saada tietoa, tehdä töitä näin yleensä. Ei kukaan yleensä töissänsa asu kuitenkaan. Tuskin NORG:kaan.
Mikä se sitten olikaan? Muistaakseni, kun kävi Shumi Villagessa (menihän se nimi oikein, minulla ei muisti pelaa sen kohdalla), niin kuuli puhetta Norgin lähdöstä ja se minusta kertoo aika selvästi, ettei hän ainakaan siellä asunut. Jostain syystä pelin aikana tuntui myös siltä, että Norg ei mielellään ollut yhteydessä ihmisiinkään, hänhän pysytteli piilossa muilta Gardenissa, jonka johdossa sinä ajattelet hänen olleen. Jos hän haluaisi olla ihmisten kanssa tekemisissä, niin hän olisi silloin aivan hyvin johtaa Gardenia eikä pitää oletettua "nukkehallitsijaa". Eli se mitä yritän ajaa takaa on, että missä hän sitten asui? Ihmisten seura ei tuntunut kovin mieleiseltä eikä lähistöllä juuri muita tuntunut olevan.No ei tietenkään asunut Shumi Villagessa. Sehän on siellä aivan toisella puolella maailmaa kuin Balamb. NORG on kotoisin Shumi Villagesta, mutta tietenkin ihmiset muuttavat eri puolille maailmaa. Kyllä siellä minun mielestäni oli paljon paikkoja, missä NORG olisi voinut asua. Shumithan pitivät maan alla asumisesta, ensimmäisenä tulee mieleen esim. Fire Cavern. Ja varmasti on paljon muitakin paikkoja siellä lähellä.
Kaikki vain eivät halua olla 'valokeilassa', ei se meinaa että ei pitäisi ihmisistä.
Ja tässä meillä on kaksi näkökulmaa, minusta tuntuu edelleen siltä, että Norgiin iski vain vallanhimo. Mitä Norg muuten teki sitten? Aloitti kapinan, jonka lopulta hävisi, kun Cidin vahvimmat tukijat, Squall & kumppanit, saapuivat paikalla ja peittosivat hänet. Myös Norgin hieman harhaan johdetut/houkuttelun uhreiksi joutuneet opiskelijat eivät jääneet hänen peräänsä suremaan. Yksi liian vallan himoinen vähemmän.Sinun näkökulmasi eroaa omastani (yllättävää ;)). Sitäpaitsi missä olisi sanottu, että NORG olisi mihinkään kadonnut? NORG ei suinkaan kuollut, hän vain 'pelkäsi' Squallia ja kumppaneita (kuka nyt ei, kun ihmiset tulevat sohimaan paikalle kaikenlaisten tuliolentojen ja jäänaisten kanssa).
Ja vaikka syy olisikin ollut kapina, niin hyvin suuri osa íhmisistä totteli NORG:ia, Gardenin todellista johtajaa. Tietoisestikin.
Aivan. Tämä onkin ohi aiheen tavallaan, mutta missä ihmeessä on sanottu Cidin tai Norgin olleen koko järjestön johdossa? Mutta tämän väittelyn kannalta se pitää unohtaa.[/b]Sitä ei varsinaisesti sanottu pelissä missään. Viittaan tässä nyt taas Laguna On Squallin Isä- teoriaan, jota ei myöskään sanottu. NORG siis voi aivan hyvin olla Gardenin johtaja.
Ei maailmassa nyt ollut keskeisempää paikkaa missä olla, ihminen ei pysty olemaan kaikissa Gardeneissä kerrallaan. NORG ja Cid olivat molemmat Balambin Gardenissa luultavasti, koska se rakennettiin ensimmäisenä. NORG:in kannalla syy voi olla myös siinä, että Balamb on mahdollisimman kaukana Shumi Villagesta. Itseasiassa tässäkin saattaa olla NORG:in vaikutusta: Garden rakennettiin alusta alkaen hänen tahtonsa mukaan; mahdollisimman kauas Shumi Villagesta.
Aivan, sen tarkoitus oli tappaa Sorceress, mutta oliko perustaessa ajatusta kuka se tulee olemaan? Jos oli, niin miksi ihmeessä kouluttaa tuhansia ihmisiä, kun yksi käsi riittää surmaamaan heti alussa. Minä myös uskon, että rakkaus vaimoonsa esti Cidin toiminnan tämän kohdalla. Oli paljon helpompi asettaa Squall johtoon, joka kuitenkaan ei omistanut samanlaisia tunteita Edeaa kohtaan.Pelissähän sanottiin Edean pelkäävän, että joskus muuttuisi pahaksi. Silloin hän ei vielä ollut, kun Garden perustettiin. Ja jos hän olisi muuttunut ilkeäksi, niin ei kai hän silloin enää haluaisi henkeään ottaa pois, mutta jos hän taas pysyisi hyvänä, niin ei silloinkaan paljon järkeä olisi mennä itseään tappamaan. Ja Cid, vanha lihava mies, tuskin pärjäisi mahtavalle noidallle, jos tämä ei itse haluaisi kuolla. Tämän takiahan SeeD:it koulutettiin.
Ja Edeahan oli Squallin äiti, herranen aika. Tavallaan äiti, lähin ainakin, mitä hänellä oli ikinä äitihahmoa ollut. Jos järkevää olisi ollut joku laittaa johtoon, niin ensimmäseinä tulee mieleen Xu. Varmasti oli paljon muitakin.
Mutta johtajaksihan oli varsin kätevää hankkia sellainen henkilö kuin Squall. Keskeisessä asemassa tapahtumien takia ja muutenkin aika tähti henkilö, ainakin hänen tehtävänsä ja toimintansa luulisi herättävän nuorissa innostusta ja asettumaan hänen taaksensa. Hänhän oli ryhmänsä johdossa ja maine asettuisi aikalailla hänelle. Eikö siis olisi kätevää asettaa johtoon henkilö, joka saa tukea ja neuvoja muilta ja jota muut seuraavat? Squall oli keskeisessä asemassa tapahtumien kannalta, koska hän oli johtaja. Hän ei ollut johtaja, koska olisi ollut keskeisessä asemassa tapahtumien kannalta. Jos häntä ei olisi nimitetty johtajaksi, hän olisi vain jatkanut normalia elämäänsä Gardenissa. Muut seurasivat Squallia, koska hän oli johtaja, he olisivat seuranneet ketä vain. Squall ei ollu edes kovin pidetty henkilö koulussa, yksinäinen susi. Hän ei edes halunnut ystäviä.
Croppola
18.9.2002, 19:12:00
Gardenin alkuperäinen tarkoitus oli tappaa ilkeä Sorceress, tällä aikakaudella Edea, joten jos Cid ei halunnut tapattaa vaimoaan, hän tuskin olisi edes alkanut heidän koulutuksensa. Oikeasti, satojen, ehkä tuhansien, ihmisten kouluttaminen jotta he voisivat tappaa hänen vaimonsa, on mielestäni yhtä paha asia, kuin vaimon varsinainen tappaminen. Joten en usko, että Cid olisi perääntynyt vain tämän takia
Mutta tässä pitää ottaa huomioon taas se seikka että Matron siis tuleva Edea oli vielä SeeDiä perustetaessa ihan normaalinainen ja hänen ideastaan SeeDit perustettiin. Sitä paitsi Seedejä alettiin kouluttamaan taistelemaan "evil sorceresseja" vastaan, mutta myös kovan luokan palkkasotureiksi. Eli SeeD oli periaattesa vain palkkasoturiryhmä kunnes uusi sorceress ilmestyisi. Tuskin Cid perusti koko SeeD järjestöä ainoastaan Edean uhan takia sillä tätä ennenhän oli ollut jo Adel joka oli hädin tuskin saatu kukistettua.
Squalli oli tuolloin kuten Dreamerkin sanoi, nuorten SeeDien moraalin nostaja joten tästä syystä erittäin hyvä Cidin sijaiseksi johto hommissa. Quistishan oli juuri saanut potkut SeeD opettajankin hommasta kun hän kuulemma "lack of Leadership skill" takia. Ja Xu:sta en tiedä sen enempää. Aamen...
Purity
18.9.2002, 19:38:01
Originally posted by Croppola
Mutta tässä pitää ottaa huomioon taas se seikka että Matron siis tuleva Edea oli vielä SeeDiä perustetaessa ihan normaalinainen ja hänen ideastaan SeeDit perustettiin. Sitä paitsi Seedejä alettiin kouluttamaan taistelemaan "evil sorceresseja" vastaan, mutta myös kovan luokan palkkasotureiksi. Eli SeeD oli periaattesa vain palkkasoturiryhmä kunnes uusi sorceress ilmestyisi. Tuskin Cid perusti koko SeeD järjestöä ainoastaan Edean uhan takia sillä tätä ennenhän oli ollut jo Adel joka oli hädin tuskin saatu kukistettua.Edean idea. Pelissä sanottiin, että Edea itse pelkäsi itseään, ja sitä varten SeeD perustettiin: jos vaikka Edea muuttuisi pahaksi. SeeD oli olemassa vain taistellakseen Sorceresseja vastaan.
Squalli oli tuolloin kuten Dreamerkin sanoi, nuorten SeeDien moraalin nostaja joten tästä syystä erittäin hyvä Cidin sijaiseksi johto hommissa. Quistishan oli juuri saanut potkut SeeD opettajankin hommasta kun hän kuulemma "lack of Leadership skill" takia. Ja Xu:sta en tiedä sen enempää. Aamen... Quistis sai potkut, koska hänen haluttiin olevan lapsuuden ystäviensa kanssa: hehän olivat kaikki samasta paikasta. Mutta ei heille haluttu vain sanoa sitä, joten Quistis saatiin matkustamaan muiden mukana alentamalla hänet tavalliseksi SeeD:ksi ja sen jälkeen määrätä hänet lapsuuden ystäviensä mukaan. Quistis siis ei oikeasti ollut huono johtaja, tämä oli vain tekosyy.
Ja ei Squall 'johtajan' asemaan pääsyänsä ennen ollut SeeD:ien moraalinen johtaja. Hän oli vasta valmistunut SeeD, eikä ollut saanut aikaan paljon mitään. Squall sattui olemaan sopivasti hollilla, ja tämän takia hänet nimitettiin 'johtajaksi.
Dreamer
18.9.2002, 19:53:01
Muistat väärin. Lagunan ja Squallin suhde, ei tullut selväksi missään vaiheessa peliä, eikä missään keskustelussa. Kunnolla. Pieniä johtolankoja tiputeltu sinne tänne.
Ja pienistä johtolangoista saa aikaan nätin kokonaisuuden? Oletan ainakin vihjailulla olevan tarkoitus ja näin ollen, että Squallin ja Lagunan suhde tehtiin selväksi pelissä.
Sinun käsityksesi mukaan, niin. Mutta onko sinulla minkään sorttisia todisteita, tai muita syitä ajatella näin? Gardenin sisällä on helpompi saada tietoa, tehdä töitä näin yleensä. Ei kukaan yleensä töissänsa asu kuitenkaan. Tuskin NORG:kaan.
No mutta sehän olisi varsin toimiva paikka asua, se paikkahan oli valtavan kokoinen. Ainakin kun sillä luotettavasta kartasta katsoi, niin läheisen kylän kokoinen. Minun syyni ajatella niin on se, että se olisi ollut hyvin käytännöllistä. Sen sijaan, että kulkea kauempaa pystyi korvaamaan halutessa hyvälläkin asumuksella. Ja mitä todisteita sinulla on siitä, ettei hän olisi asunut siellä? Kenties jokin alua, johon pääsi?
No ei tietenkään asunut Shumi Villagessa. Sehän on siellä aivan toisella puolella maailmaa kuin Balamb. NORG on kotoisin Shumi Villagesta, mutta tietenkin ihmiset muuttavat eri puolille maailmaa. Kyllä siellä minun mielestäni oli paljon paikkoja, missä NORG olisi voinut asua. Shumithan pitivät maan alla asumisesta, ensimmäisenä tulee mieleen esim. Fire Cavern. Ja varmasti on paljon muitakin paikkoja siellä lähellä.
Kaikki vain eivät halua olla 'valokeilassa', ei se meinaa että ei pitäisi ihmisistä.
Se Fire Cavernahan olisi varsin käytännöllinen. Hirviöitä ja varsin tuliperäistä. Lämpötilakin olisi varsin mukava ja ilmastoinnin tarve mahtava. Tai Norg asuisi jonkun pikku kummun alla Gardenin lähellä ja kulkisi töihin mukavasti jalan toi jollain ajoneuvolla ja parkkeeraisi sen mukavasti johonkin pikku tunneliin, joka johtaa lymypaikkaansa. Edelleen tulee mieleen sen järkevyys, oliko Cidillä asuntoa jossain lähistöllä kylässä tai metsikössä mökki?
Ja "valokeilassa". Ajattelisin, että jos haluaa pysyä pois siitä, niin se ei tarkoita täydellistä vetäytymistä tai muuta välttelyä. Yritän edelleen keksiä jotain muuta syytä sille, miksi oppilaat liittyivät Norgin kapina yritykseen. He eivät tunteneet tätä, joten heidät on muutenvain johdettu harhaan, lahjottu tai vaikkapa täytetty tyhjillä lupauksilla.
Sinun näkökulmasi eroaa omastani (yllättävää ;)). Sitäpaitsi missä olisi sanottu, että NORG olisi mihinkään kadonnut? NORG ei suinkaan kuollut, hän vain 'pelkäsi' Squallia ja kumppaneita (kuka nyt ei, kun ihmiset tulevat sohimaan paikalle kaikenlaisten tuliolentojen ja jäänaisten kanssa).
Ja vaikka syy olisikin ollut kapina, niin hyvin suuri osa íhmisistä totteli NORG:ia, Gardenin todellista johtajaa. Tietoisestikin.
Sai minun puolesta pelätä ihan syystä. Jos Norg olisi ollut johtaja tai edes vähänkin järkevä, hän olisi pitänyt huolen ettei hänen omien rahojensa luomuksia voitaisi käyttää häntä vastaan. Tätähän hän ei varmaan ajatellut, kun alussa ei tullut mieleen vallankaappaus yritykset tai yleensäkkään korkeimman vallan haaveet.
Eli Norg yritti ottaa hallintaansa vielä asian, joka on liian suuri hänen kannettavakseen. Rahoittaminen on aivan eri asia kuin johtaminen, johon hänellä ei ollut kykyjä. Rahan avulla hän pääsi yrityksessään vain alkuun.
Sitä ei varsinaisesti sanottu pelissä missään. Viittaan tässä nyt taas Laguna On Squallin Isä- teoriaan, jota ei myöskään sanottu. NORG siis voi aivan hyvin olla Gardenin johtaja.
Sitä ei varsinaisesti sanottu pelissä missään. Viittaan tässä nyt taas Laguna On Squallin Isä- teoriaan, jota ei myöskään sanottu. NORG siis voi aivan hyvin olla Gardenin johtaja.
Ei maailmassa nyt ollut keskeisempää paikkaa missä olla, ihminen ei pysty olemaan kaikissa Gardeneissä kerrallaan. NORG ja Cid olivat molemmat Balambin Gardenissa luultavasti, koska se rakennettiin ensimmäisenä. NORG:in kannalla syy voi olla myös siinä, että Balamb on mahdollisimman kaukana Shumi Villagesta. Itseasiassa tässäkin saattaa olla NORG:in vaikutusta: Garden rakennettiin alusta alkaen hänen tahtonsa mukaan; mahdollisimman kauas Shumi Villagesta.
Toisin kuin L&S teoria, niin Norgin johtajuutta ei ole koskaan vahvistettu.
Miksi Norg tahtoi olla mahdollisimman kaukana Shumi Villagesta? Minun mieleen ei nyt tule mitään syytä, vai oliko hän kenties joku rikollinen? Ja toinen asia, mikä tulee mieleen on, että rakensiko Norg, Cid ja ketä muita lieneekin mukana Gardenin? Olin muistavinani, että se kuului vanhoihin rakennuksiin kuten se pikku paikka kartan ylänurkassa, josta sai Bahamutin ja sen toisen (nimi ei tule nyt mieleen) GF:n. Research Center tai joku sellainen se oli. Kuitenkin, eikö ne Gardenit olleet rakennuksia vanhemmalta ajalta?
Pelissähän sanottiin Edean pelkäävän, että joskus muuttuisi pahaksi. Silloin hän ei vielä ollut, kun Garden perustettiin. Ja jos hän olisi muuttunut ilkeäksi, niin ei kai hän silloin enää haluaisi henkeään ottaa pois, mutta jos hän taas pysyisi hyvänä, niin ei silloinkaan paljon järkeä olisi mennä itseään tappamaan. Ja Cid, vanha lihava mies, tuskin pärjäisi mahtavalle noidallle, jos tämä ei itse haluaisi kuolla. Tämän takiahan SeeD:it koulutettiin.
Ja Edeahan oli Squallin äiti, herranen aika. Tavallaan äiti, lähin ainakin, mitä hänellä oli ikinä äitihahmoa ollut. Jos järkevää olisi ollut joku laittaa johtoon, niin ensimmäseinä tulee mieleen Xu. Varmasti oli paljon muitakin.
Hyvä on, hän pelkäsi ja päätti perustaa järjestön, joka voisi estää hänen toimintansa tulevaisuudessa? Ehkä niin, mutta se ei tarkoita, että Cid tiesi Edeasta ja tämän sorceress peloistaan. Minä en muista sitä kohtaa oikein hyvin, mutta on käsittääkseni täysin mahdollista, että Edea järjesti koko systeemin ilman Cidin tietoa. Cidillä ei siis ollut tietoa, että joutuisi päättämään vaimonsa elämästä ja siten täysin ymmärrettävää, että hän jätti ajan tullen vastuun toiselle, jonka uskoi kykenevän toimeen.
Ja jos jälleen oikein muistan, niin Squallille läheisin oli Ellone, Edea oli vain hänen huoltajansa, jos se on oikea termi. Ja tiesikö Squall edes silloin, että aikoinaan Edea oli hänen äitihahmonsa? Sen sai selville siellä majakan luona, mutta en nyt muista milloin. Luultavasti vasta silloin, kun saivat Gardenin lentämään.
Squall oli keskeisessä asemassa tapahtumien kannalta, koska hän oli johtaja. Hän ei ollut johtaja, koska olisi ollut keskeisessä asemassa tapahtumien kannalta. Jos häntä ei olisi nimitetty johtajaksi, hän olisi vain jatkanut normalia elämäänsä Gardenissa. Muut seurasivat Squallia, koska hän oli johtaja, he olisivat seuranneet ketä vain. Squall ei ollu edes kovin pidetty henkilö koulussa, yksinäinen susi. Hän ei edes halunnut ystäviä.
Squall ei ollut keskeisessä asemassa siksi, että sen aikaulottuvuusmikälie pompinnan ansiosta hän pääsi lopuksi selvittämään asioista Edealle menneisyyteen? Oletetaan, että Xu olisi ollut johtavassa asemassa, mitä hän olisi kertonut naiselle, josta myöhemmin tulee ilkeääkin ilkeämpi sorceress? Minusta Squallin suosia perustui hänen toimintaansa ja muiden hänen seuralaistensa tukeen. Jos muistat, niin he eivät ikinä lähteneet Squallin rinnalta. Ja hän ei ollut johtaja koko ajan.
Hän ei ollut pidetty ennen, mutta mitä ajattelet Gardenin pelastamisen merkitsevän ihmisten ja varsinkin nuorten sellaisten silmissä?
Edit: Korjailua.
Minulla ei ole oikeastaan muuta sanottavaa kuin että, koko pelin ajan mainittiin vain että NORG rahoitti Gardenin rakentamisen, ja että hän väitti Gardenia omakseen, johtajuudesta ei koskaan puhuttu mitään, ja siitä että hän olisi käskenyt mitään (paitsi Edean murhaamisen)
Kuten Purity jo mainitsi, pelissä on paljon asioita jotka jäivät hämärän varjoon, ja joita voisi spekuloida mielin määrin mutta minusta tämä on niin selvä tapaus, Cid on/oli johtaja alusta alkaen. NORG oli vain hyväntekijä, ja hänellä oli varmasti jonkun verran määräysvaltaa mutta se ei tee hänestä johtajaa.
Edean idea, jonka hän kertoi Cidille (aviomiehelleen), Cidin ideat, Cidin unelmat mutta hän tarvitsi rahoittajan, tässä tapauksessa NORG.
Näin se loppuu~
Purity
19.9.2002, 19:49:25
Eilenkö tämä jo loppui? Kamala kun minä olin taas katsonut päivämäärän ihan väärin, enkä enää pääse väittämään vastaan.
Juu, anteeksi siis tämä myöhässä tuleminen. Pistän nyt tähän, että enää ei postata saa ennen kuin uusi aihe tulee (jonka siis postaa seuraavan äänestyksen voittaja). Jos joku yrittää jatkaa väittelemistä niin minä (tai sen ensimmäisenä näkevä mode) deletoi postin.
Edit: Ja tässä (http://youzen.fffin.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=2108) linkki äänestykseen. Ohjeet ja kaikki löytyvät sieltä, lukekaa ne ennen äänestystä. Kiitos. :)
isoSILLI
1.10.2002, 16:32:35
Niin eiku sitä mä vaan, kun tähän vois laittaa vähän toimintaa.
Ei mut oikeesti hei, kuinka kauan toi äänestystopiccikin on ollut tuolla lukittuna?
Et jos sais vauhtia toimintaan, niin olisin erittäin kiitollinen.
Tämä on ollut hupaisaa(tai jotain?) tähänkin mennessä, että jos sais nyt tän käyntiin taas ilman sen suurempia viivyttelyjä.
Ellei nyt sitten ole kaikilta väittelynhalu jo mennyt, no mutta kuitenkin.
Kiitos etukäteen Puritylle.
Niin ja jos vastaat tähän postaukseeni jotain, niin älä edittaa vaan postaa uusi, jotta huomaan sen, sillä en jaksaisi nyt kauheasti edittejä kytätä.
Purity
1.10.2002, 17:34:00
Son ollut siinä aika kauan lukittuna tuo äänestys (vaikkakaan äänestää ei enää voi). Kyllähän sen voi siitä joku ottaa pois jos haluaa, itse ajattelin sen pitää siinä niin kauan, että saadaan seuraava erä käyntiin.
Seuraava erä.. no se tulee joskus. Minulla on koeviikko, joten en ole kerennyt miettiä kamalasti aihetta. Tasapeli kun tuli voltin kanssa niin eipä ongelma olekaan pelkästään minun. On tässä kuitenkin tullut huomattua, että seuraavan erän aiheen keksiminen on vaikeaa, siinä kun on kolme osallistujaa. Tarkoittaen, että kysymys ei voi olla kyllä tai ei, koska olisi epäreilua toiselle joukkueelle, jos joutuisi väittelemään yksi vastaan kaksi.
Jokatapauksessa, olen pahoillani viivytyksestä. >.<
Se seuraava erä tulee kyllä heti kun mahdollista. Edelleen, olen pahoillani että tämä vähän kestää. >.<
Okei :]
Purity
10.10.2002, 21:20:47
Olen ilkeä, ja teen tuplat, jotta tämäkin posti huomattaisiin paremmin. Nimittäin jos en tekisi mitään tuplia niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä ei huomattaisi (vaikka meinaan tuon otsikonkin muuttaa, mutta kuitenkin).
Eli nyt on tilanne niin, että tässähän on mennyt melkoisen kauan kun edellinen erä päättyi. Minä olin kamalan itsekäs, ja sanoin että kiiretteni takia minun kanssani tasatilanteeseen päässyt volt saa luvan hoitaa tämän erän aiheen keksinnän. Aiheen keksintähän nyt ei ollut kovin helppoa, kun pitäisi saada kolmelle eri osapuolelle keksittyä aihe.
Joten päätinpä sitten tehdä niin, kun ei ole voltistakaan mitään vähään aikaan kuulunut, että otan ohjat käsiini. Tästä tuleekin suunnitelmien vaihtuessa viimeinen erä, johon ottavat osaa kaikki osallistujat (paitsi minä, joka tiputtaudun pois lähinnä irl kiireiden takia). Mukaan otin myös siis sen joka edellisessä erässä tuli neljänneksi, koska itse lähdin pois.
Valitsen teille nyt aiheen FFIX:stä, mikä on varmaan aika vaikea aihe, kun en keksinyt parempaakaan. Mutta koska tämä on finaali niin saa luvan ollakin vaikea.
Koska itse olen sen verran sokea ihminen, että en välttämättä aina tajua että tänne on tullut uusi posti, jos postaaja on sama (tämähän on siis tupla, joten viimeisen postajaan nimi ei tietenkään vaihdu), että laitetaan aikaraja niin, että teillä on viikko aikaa väitellä siitä päivästä kun ensimmäinen postaaja postaa tänne. Siis aika alkaa siitä postista, ei tästä postista.
Mutta jos kukaan ei postaa viikkoon mennessä, mihin mennessä varmasti olette jo tämän huomanneet, niin sitten sanon teille, että piru vieköön ja lopetan koko väittelyn siihen julistaen itseni tämän jutun voittajaksi sillä perusteella, että kaikki muut luovuttivat. :)
Eli siis sitten äänestyksen tullessa ei kukaan enää pääse jatkoon, vaan yksi ihminen voittaa koko jutun.
Tahdon tässä nyt vielä sanoa, että olen tosissaan pahoillani tästä viivytyksestä. Todella pahoillani. Toivottavasti jaksatte kuitenkin vielä väitellä tässä mukana. Tämä kun on minun mielestäni ollut ihan kivaa (siis silloin kun tähän vielä postattiin), enkä tahtoisi sen vaan lysähtävän kasaan.
Edelleen, jos on kysyttävää niin kysyä saa.
Aihe: FFIX - rakastiko/välittikö Brahne oikeasti Garnetia/Daggeria vai ei?
Brahne rakasti/välitti oikeasti Garnetista/Daggerista (tarkoittaen siis sitä 'adoptoitua', ei sitä joka kuoli pikkupenskana)
Croppola
King II
Ilezki
Brahne ei rakastanut/välittänyt oikeasti Garnetista/Daggerista (tarkoittaen siis sitä 'adoptoitua', ei sitä joka kuoli pikkupenskana)
volt
Kitten
Dreamer
Edit: Niin ja tässä (http://foorumit.fffin.com/showthread.php?s=&threadid=2108) linkki sinne äänestykseen, jonka otin pois kiinteästä, jotta voitte sitten käydä katsoa miten sijoituitte jos ette sitä jo ole tehneet.
Edit 2: Niinniin, ja se on Kitten, ei Arwen nykyisin, joten tuon nimenkin voisi tuohon varmaan vaihtaa. :)
Dreamer
11.10.2002, 15:51:55
Vastaan nyt, kun jostain kohtalon oikusta olen joutunut mukaan. Pitää varmaan yrittää parhaansa. :)
Eli aiheeseen.
Brahne ei rakastanut Garnettia. Se tulee aikalailla selväksi kyseisen henkilön käytöksessä, hän ei edes pelin alussa yrittänyt huomioida adoptio tytärtään, kun tämä selvästi oli maissa ja olisi kenties kaivannut jonkinlaista huomiota. Kun Garnet sitten karkasi Zidanen & kumppaneiden mukana, niin Brahne yritti estää sen pommittamalla ilmalaivaa välittämättä enempää siitä, että tytär oli laivalla ja kenties hengenvaarassa (viimeistään silloin kun kyseinen kuningatar pudotti laivan). Ja mitä sitten tapahtuikaan, kun kyseiset henkilöt taasen saatettiin yhteen? Brahne riisti väkisin Aeonit Garnetista, mikä oli luultavasti tuskallinen kokemus ja aiheutti vauriota, kun Garnet toipuu vasta myöhemmin Zidanen saavuttua ja silloinkaan ei omin voimin.
Sitten on Brahnen suhtautuminen muita eläviä olentoja kohtaan. Hänhän tuhosi ainakin kaksi kaupunkia/kylää hyökkäyksellään ja vain halutessaan testata voimiaan, jotka olivat Garnetista peräisin. Garnetin voimat, jotka Brahne valjasti käyttöönsä oli luultavasti alunperin syynä tämän lähellä pitämiseen ja kasvatukseen. Ehkä aiemmin, kun Brahnen mies oli elossa ja heidän tyttärensä kuollut oli Brahne tuntenut todellista rakkautta Garnetiin, olihan tämä kovasti heidän lapsena näköinen. Mutta siinäkin on se mahdollisuus, että lapsi otettiin edellisen kuoleman peittämiseksi tai miehen painostuksesta.
Sitten viimeinen kohtaaminen Brahnen ja Garnetin välillä, tämän kuolema rannalla. Oli oikein koskettava tapahtuma, mutta mitä Brahne sillä haki? Anteeksi antoa kenties, mutta minusta tuntuu todennäköisemmältä, että hän ei vain halunnut kuolla yksin ja käytti siis Garnetin tunteita hyväkseen. Kyse ei siis ollut mistään rakkauden uudelleen heräämisestä, vaan kuolevan naisen pelosta.
Eli minun tulkinta on, että Brahne ei enää rakastanut adoptio lastaan, kun FFIX:n tapahtumat alkoivat. Hän oli kenties joskus rakastanut, mutta silloin hän ei ollut vielä ahneutensa uhri eikä katkeroitunut vanhentuva nainen.
Edit1: Ja taisin olla ensimmäinen, nyt joku vaan kirjoittamaan.
Edit2: Pieniä virheitä.
Arwie
11.10.2002, 21:03:29
Dreamer tuossa sanoikin melkein kaiken, mitä olisin itse sanonut, eli Brahne oli kylmäverinen naisihminen, joka ei rakastanut Garnetia siitä yksinkertaisesta syystä, että jos on koskaan rakastanut, ei voi yhtäkkiä lakata rakastamasta niin voimakkaalla voimalla, että on valmis jopa surmaamaan sen henkilön, jota hänen olisi kuulunut pitää omana tyttärenään. Kukaan, joka oikeasti rakastaa, ei voi antaa sellaisen asian kuin ahneuden ja vallanhimon tulla niin voimakkaan äiti-tytär-siteen väliin, eikä etenkään antaisi toisen ihmisen (Kujan) yllyttää häntä niin helposti.
Siitä, että hän otti tytön huostaansa, saattoi hyvinkin olla Brahnen ja hänen miehensä päätös olla nostamatta katastrofia kruununperijän kuolemasta.
Sitten on vielä se, että Brahne halusi salata tyttären todellisen syntyperän häneltä itseltään, oli väärin ja itsekästä. Jos minut olisi adoptoitu, minä haluaisin tietää, ja tästähän tuli muutenkin myöhemmin merkillisiä käänteitä.
Senkin jälkeen, kun Brahne oli riistänyt eidolonit Garnetista väkisin, mikä on vängällä vääntäen melkein ymmärrettävää ottaen huomioon, että Garnet ei olisi antanut eidolonejaan äidilleen tietäen tämän suunnitelmista, hän olisi voinut vain ottaa ne, toteuttaa suunnitelmansa ja antaa Garnetille armoa. Sen sijaan, hän päättikin teloittaa tämän vaikka avuttomasta Garnetista ilman eidoloneja ei ollut hänelle enää uhkaa. Oman tyttären teloittaminen ilman syytä, oman huvin vuoksi, ei todellakaan osoita kovin suurta välittämistä.
Sitten, tapahtumiin Terrassa kohtaan, jona Kuja siirtyi Transsiin. Myönnän, että tätä kohtaa pelistä en muista kovin hyvin, mutta sen muistan, että hän kertoi Garnetille saaneensa voimakkaan sielun, Brahnen sielun, ratkaisevaksi palaksi Trance-tilaan, ja vieläpä helposti. Ja Kuja olisi varmasti aikonut surmata Garnetin jossain vaiheessa. Tämäkin on minusta jonkinmoinen todiste, että Brahnen sielu oli alusta saakka paha, kun vielä haudan takaakin nousee omaa tytärtään vastaan.