PDA

View Full Version : Ullakko [novelli]

Memeko-chan
29.12.2005, 14:21:38
A/N: Olen liikaa likenut kirjoja, aivan liikaa. Etenkin erästä kirja sarjaa jota en paljasta, vaan saat arvuutella tekstistä. Tämä novelli on erittäin lyhkänen, mutta sille ei mahda mitään. Toivon, että tulee kritiikkiä ja ruusuja, kiitos.

ULLAKKO

Olen aina ollut innkas penkomaan vanhoja tavaroita ullakolla. Ullakko on mukava paikka, siellä yleensä vietän kaiken vapaa-aikani ja vapaa-aikaa riittää. Kun muutimme tähän kolmikerroksiseen taloon, niin elämäni heitti kuperkeikan. Sain uusia ystäviä, sain isomman huoneen, sain ullakon. Jo muuttaessa täällä oli jo kaikkea roinaa. Löysin kerrankin vanhan ja ison violetin hatun missä oli vihreitä sulkia. Löysin kirjeen joka on kirjoitettu 1.10.1990. Me elämme vuodessa 2509, kirje on tarkoitettu varmaan jollekkin tärkeälle henkilölle. Kirje löytyi vanhan kirstun pohjalta. Kirstussa oli myös paksu ja viininpunainen kirja, kirjan kannessa oli kultaisin kirjaimin: V.P.K ja sen ala puolella lakipykälät. Lainpykäliä oli monta, tuhansia.

1.10.1990

Olen pilvien alapuolella, kun katsot länteen aamun nousun aikaan, niin huomaat taivaalla jotain eriskummallista, siellä olen minä.

Et tiedä miltä on olla täällä ylä ilmoilla. Ilma on raikasta ja linnun lailla saat liidellä. Sinä pitäisit tästä elämästä, ei sääntöjä. Onko V.P.K :ssa on vielä yhtä monta sääntöä siitä kun lähdin? Toivon, että olet viihtynyt orpojen kanssa. Anteeksi kun jätin orvot noin vaan sinulle.

Onko Ei-milloinkaan-puu vielä kaadettu? Sitä puuta on kasvatettu niin kauvan kun muistan, olisi harmi jos V.P.K :n valamiehet olisivat asettaneet lain, että kaikki isot puut olisi kaadettava. Onko kreifi Ofalia vielä saatu kiinni?

Terveisin Hector

A/N2: kiitos, että jaksoit lukea tämän novellin ja toivin, että tulee paljon kommentteja.

Yaden
29.12.2005, 14:33:23
Olipas lyhyt. Etkö tosiaan jatka tuota?
En kyllä arvannut, mikä kirja olisi kysessä.
Alku vaikutti lupaavalta, mutta tuo kirje, jotenkin vain sekoitti kaiken.
Kenelle kirje oli tarkoitettu? Missä kirjeen kirjoittaja nyt on? Varmaan kuollut kirjeenkirjottaja, koska puhuu ylä ilmoilla olemisista ja linnunlailla liitelemistä.
Ehkä tämä sitten selvenisi paremmin, jos olisi lukenut sen kirjan, johon tämä viittaa (??). Mutta ihan hieno novelli, mutten silti ymmärtänyt.

Memeko-chan
29.12.2005, 16:07:06
Olipas lyhyt. Etkö tosiaan jatka tuota?
En kyllä arvannut, mikä kirja olisi kysessä.
Alku vaikutti lupaavalta, mutta tuo kirje, jotenkin vain sekoitti kaiken.
Kenelle kirje oli tarkoitettu? Missä kirjeen kirjoittaja nyt on? Varmaan kuollut kirjeenkirjottaja, koska puhuu ylä ilmoilla olemisista ja linnunlailla liitelemistä.
Ehkä tämä sitten selvenisi paremmin, jos olisi lukenut sen kirjan, johon tämä viittaa (??). Mutta ihan hieno novelli, mutten silti ymmärtänyt.

Tiedän se on liian lyhkänen, mutta voisin yrittää väkertää jotain jatkoksi. Tämän siitä saa kun on lukenut Surkeiden Sattumusten Sarjaa siihen jää koukkuun. Sarjan on kirjoittanut Lemony Snicket ja kirjasta Kelvoton kylä [7. kirja]. En ole varma kenelle se on tarkoitettu, ehkäpä juuri tälle 'minälle' en itsekkään oli varma ^.^. Kirjeen kirjoittaja on ilmalaivassa joka ei tule koskaan maahan, Hector lähetti sen pululla, kyyhkyllä whatever. Minun teki mieli kirjoittaa jotain ihan älytöntä, nyt se on siinä.

/
Aika lyhyt. Se vaatisi kyllä lisää pituutta, jotta selviäisi mistä on kyse. Asetelma on kyllä mielenkiitoinen, mutta lässähtää, kun mitään ei selviäkään. Eli oli oikeastaan ihan turha edes lukea sitä^^ Yleensä novellin tarkoitus on kertoa jotain, saada lukija miettimään. Eli, mitä sinun novellisi kertoi?
Pystyt varmasti kirjoittamaan pidempiäkin tarinoita. Ainakin tämä lupasi ihan hyvää, vaikka loppuikin ennen kuin ehti alkaa.
Kaikki sanoo, että tämä on lyhyt, itsekkin tiedän, että tämä on liian lyhyt. Minulta loppuu aina idikset vähän kesken, emes siinä FF parodiaa tarinassa. Novellini on outo, sen tarkoitus on saada lukia ymmärtämään elämänsä mysteerit.
Kyllä minä pitkiä tarinoita joskus kirjoittelisin jos tuo mielikuvitus raksuttaisi vielä vähän enemmän.

i<3yaoi
3.1.2006, 13:20:42
Aika lyhyt. Se vaatisi kyllä lisää pituutta, jotta selviäisi mistä on kyse. Asetelma on kyllä mielenkiitoinen, mutta lässähtää, kun mitään ei selviäkään. Eli oli oikeastaan ihan turha edes lukea sitä^^ Yleensä novellin tarkoitus on kertoa jotain, saada lukija miettimään. Eli, mitä sinun novellisi kertoi?
Pystyt varmasti kirjoittamaan pidempiäkin tarinoita. Ainakin tämä lupasi ihan hyvää, vaikka loppuikin ennen kuin ehti alkaa.