PDA

View Full Version : Uusi tekijänoikeuslaki

RenTeR
27.8.2002, 10:26:19
Kyllä, tiedän että on olemassa 'Piratismi' -thread ja suurin osa teistä tietää tästä jo, mutta tämä on sen verran ajankohtainen ja jokaisen elämää vaikuttava asia, että ansaitsee oman postinsa.

Eduskunnan eteen on tulossa ehdotus Suomen tekijänoikeuslainsäädännön muuttamiseksi EU-direktiivin (ja Amerikan mallin) mukaiseksi kiinteäksi säädöskokoelmaksi. Kaikki kopiointisuojauksien, tekijänoikeuden haltijoiden rajoituksien ja säädösten kiertäminen tulisi lain mukaan rangaistavaksi. Yksityiseen käyttöön kopiointi sallitaan, kunhan muistetaan maksaa tekijänoikeuden haltijalle sopiva hyvitys ("fair compensation"). Suosittelen että luette seuraavat:

Opetusministeriön oma selvitys:
http://www.minedu.fi/etusivu/arkisto/2002/2504/copy.html
Mikrobitin kolumnistin näkemyksiä:
http://www.mbnet.fi/jutut/kolumnit/kol_200206.html

Useammissa piireissä on jo suunnitteilla jonkinlainen nimikeräys, allekirjoituksia lakia vastaan. Jos joku on löytänyt JO aloitetun tällaisen, voisiko ystävällisesti laittaa tietoa tännekin.

Potri
27.8.2002, 15:52:40
Joo, olen lukenut tuosta jo aikaisemmin. Täysin älytöntä.

Ei siis riittänyt että joutui modittamaan konsolinsa jos halusi pelata jotain kunnon pelejä, tai maksamaan tekijänoikeus maksuja videoista joilla nauhoitti South Parkin, mutta vain siksi koska se tuli liian myöhään.

Raskasta waretusta harrastavat ihmiset kuitenkin keksivät keinot päästä eroon tuollaisista rajoituksista, kun taas ne jotkut maiju meikäläiset, jotka eivät muutenkaan harrastaisi tekijänoikeuksien rikkomista saavat maksaa yhä enemmän suuryhtiöiden "suurten tappioiden" puolesta. Sitten vielä kaikki vapaan lähdekoodin ohjelmat kieltoon, ettei koneella oikeasti pystyisi tekemään mitään ilman jatkuvaa maksamista tai lain rikkomista. Mutta onhan joissakin Suomen valtion omistamissa laitoksissa on käytössä Linuz käyttöjärjestelmä, josta ei tarvitse maksaa erikseen karseita lisenssimaksuja. Mikkisoftakin varmaankin keksisi kallistaa entisestään softansa hintoja, kun ei olisi ketään kilpailemassa...

Tuleeko Microsoftista nyt uusi Shinra? :shok:

...Kyllä nyt eräs nimeltämainitsematon ahneiden ihmisten ja jättiyritysten kapitalistinen suurvalta ansaitsisi vielä toisen terroristi-iskun. Tosiaan "country of liberty"... Mutta miksi EU:kin menee tähän mukaan?

Niin ja jos jossain on se adressi tätä vastaan, niin pistäkää vain urlia. ;)

n4x
27.8.2002, 17:20:35
No siis herra jestas...Helkutti ne amerikkalaiset on tyhmiä.Kuka nyt rupeaa maksamaan jotain tekijänoikeus maksuja kun on nauhottanut jonkin puolen tunnin ohjelman.
Typerää toimintaa :prkl:

Ren
27.8.2002, 18:37:44
Amerikkalaiset eivät edelleenkään ole mitenkään "tyhmiä". Heidän oikeistolainen järjestelmänsä vain mahdollistaa tuollaisen toiminnan ja lobbaamisen.

Sitten itse asiaan. Paras (ja ainoa) tapa toimia tuota täysin järjetöntä lakia ja kopiosuojauksia vastaan on JÄTTÄÄ OSTAMATTA kaikki kopiosuojattu materiaali. Itse en tule ainakaan ensimmäiseenkään rahojani sijoittamaan. Olen varsin varma siitä, että monet Oikeat Musiikinystävät tulevat tekemään niin, jolloin koko systeemi tajutaan levy-yhtiöissä virheeksi. Poikkeuksena ovat kuitenkin kaikenlaista eniten kopioitua listakamaa julkaisevat firmat, mutta niistä (minun) ei tarvitse välittääkään.

Ja mikäli nykyiset levy-yhtiöt eivät toimi kuten ennustan, niin varmasti joku hikisten nörttipoikien nyrkkipaja alkaa sitten julkaista tavaraa ilman suojauksia. Minulla ei ole mitään hätää.

Kannattaa myös tosiaan muistaa, että koko riesaa ei ole suunnattu piraattiMYYNTIÄ vastaan, vaan lähinnä kaveripiirissä tapahtuvaa kopiointia (nyt ehkä joku teinityttö ei osaa kopioida södexin linkin parkin södexiä levyä kaverilleen). Aika hienoa tosiaan, että kaikki kuluttajat pannaan kärsimään sen vuoksi, että joku kopioi levyn kaverilleen. Kyllä vaan vatuttaa, voin sanoa.

Kaiken kukkuraksi maailmassa löytyy lukuisia esimerkkejä siitä, että mp3-tiedostoina vapaasti julkaistu levy myy kohtuullisen hyvin kiekkonakin (Jo minun tietouteni piiriin ovat päässeet Enochian crescent ja Puissance). Tämä kuitenkin pätee vain sellaisissa tapauksissa, kun musiikki on suunnattu musiikkiharrastajille eikä sarjatuotantoiseksi mitättömyydeksi radion soittolistoille. Periaatteessa siis suojaukset on kehittty alun perin kaiken maailman britneyn ja nu-metallin tarpeisiin, saatanan hyvä asia.

Terveisin nimimerkki "40gb mp3-levyjä, 170 aitoa levyä hyllyssä"

The death Magic
27.8.2002, 19:10:49
Jos tuo lainesitys toteutuu varsinkin se pahempi niin En ikinä
osta CD:tä ennenkuin tuo laki poistetaan. Se on niin typerä kuin koskaan olla ja voi. Mieluummin vaikka lopettaisin kaiken polttamisen kuin antaisin tuon lain mennä läpi.

Kerätään se adressi vauhdilla heti kun sellainen löytyy.
Itse yritin vähän etsiä mutta en löytänyt.

RenTeR
27.8.2002, 21:52:59
On tulossa ainakin jonkunlainen adressi (kunhan se hemmetin jätkä jaksaa kirjoittaa sen :P ), eli pastetan ainakin tänne osoitteen, josta löytyy adressi ja allekirjoituslistat elektronisessa muodossa eli voi kerätä itse allekirjoituksia omissa piireissään. Toivoisin myös että ihmiset levittäisivät osoitetta ja/tai listoja myös eteenpäin että saataisiin mahdollisimman moni mukaan. Pari sataa nimeä ei ehkä tunnu vielä missään, mutta jos saisi puoliakaan sitä intoa mitä taannoiseen Band-X jupakkaan niin varmaan saadaan sentään jonkinlaista hälyä aikaiseksi.

Ai niin, opetusvirasto eikä kuluttajansuojavirasto EIVÄT puuttuneet tuohon lakiin ja sen sanamuotoihin, koska "laki ei vaikuta kuluttajiin". Pfft!

yksisiipi
28.8.2002, 18:57:35
Voi helvetti! :prkl:
Arvasinhan että tällaista on tulossa, olihan tuo elämä sen verran helppoa. Seuraavaksi varmaankin aletaan keräämään rahaa hapen ja auringonvalon käytöstä. Rahat voisi kerätä vaikka kirkko, kun kristinuskon Jumalahan tämän kaiken luonut, eikun siitähän tulisi tekijänoikeus kiista kristityn Jumalan ja muiden uskontojen jumalten kanssa. Kukahan senkin voittaisi.

29.8.2002, 15:58:45
Älytöntä, niinkuin Potri sanoi. Ei niin mitään järkeä koko jutussa.

David A. Mage
29.8.2002, 16:43:41
Kuvittelenko vain vai onko lakeja keksivät ihmiset itse lain yläpuolella tai yksinkertaisesti pelkästään tyhmiä..? Kyllä tuollaisten asioiden pitäisi lentää luonnollisesti hienossa kaaressa romukoppaan ilkeän naurun saattelemana, mutta jos tuollaiset menee läpi niin kohta varmaankin aletaan vaatimaan rahaa hengitysilman käytöstä.. Pitää varmaankin hankkia nyt loppuelämän varasto tyhjiä cd:itä jos tuo menee läpi. Ja jos tuo menee läpi niin en edes halua tietää mitä ne vielä keksii. Kuten tuossa Mikrobitin kolumnissa luki, tuolla luultavasti vain tehdään lähes kaikista tavallisista kansalaisista rikollisia eikä poisteta todellisia rikollisia. Ja siinä ei ole kerrassaan mitään järkeä, jos minulta kysytään... Taas kerran USA:n isot kihot ja muut pamput osoittavat olevansa tyhmiä. Ja ikävä kyllä EU:n porukat (vai ketkä tuosta nyt päättävätkään) taitavat seurata esimerkkiä, ja tehdä hekin itsestään typeryksiä. Hirveä meteli nostetaan siitä, jos jotkut terroristit hyökkäävät USA:han, mutta USA:n johtoväki itse taitaa olla suurimpia terroristeja, kerta tuollaista typerää tekevät. Taitaa olla aika seuraavalle iskulle.