PDA

View Full Version : Elämisen hyödyllisyys?

Gabriel
27.8.2002, 10:59:32
Ainahan valistetaan, että kuinka itsemurha sekä itsensä tuhoaminen (sama asia joka tapauksessa) ovat huonoja juttuja, aiheuttavat suuria kärsimyksiä lähimmäisilleen ja ovat sitten myös heikkouden merkki. Viimeinen on tosin niin ja näin, sillä uskon ainakin itsensä tappamisen tarvivan poikkeuksellisen paljon rohkeutta.

Mutta - ajateltuani asiaa pidemmällä aikavälillä, mitä hyötyä/haittaa siitä on? Mitä hyötyä on siitä että itse elää, pidemmällä aikavälillä ei ainakaan melkein yhtään. Kun puhutaan itsemurhan suorittaneiden vastuuttomuudesta muita ihmisiä kohtaan, niin puhutaan yhden ainoan hetken asiasta, eikä pidempää aikaväliä oteta huomioon.

Täten - tällä tavalla ajatellen; onko hyvää/hyödyllistä elää?

marvin
27.8.2002, 11:33:02
Aika hassu kysymys, onko hyödyllistä elää? Tarkoitetaanko tällä että elämässä on joku tietty tarkoitus joka mittaa yksilön elämän hyödyn tai hyödyttömyyden? Mutta minun mielestäni näin yleisesti ottaen on hyvä elää, varsinkin kun en muutakaan sen tilalle keksi.

Eipä tullut mitään syventävää vastausta, mutta jatkan kunhan kerkiän/keksin. :D

yksisiipi
27.8.2002, 12:33:53
Kun nyt alkaa tarkemmin ajattelemaan, niin elämäni ei liene paskankaan veroinen. Olen huumetta niille, jotka välittävät, jotka itkevät haudallani, mutta tulevat he toimeen ilmankin, kuten aikana ennen minua. Omalta kohdaltani en elämääni menisi lopettamaan, onhan sitä vielä kaikennäköistä, mutta loppujen lopuksi minä vain olen muiden tiellä murehtimassa maailmaa. Olisihan se kieltämättä helpompaa olla olematta.

The death Magic
27.8.2002, 13:51:56
Niin kauan kun en ole rikas tai jotain vastaavaa kukaan ei piittaa mitään. Joten elämisellä ei ole hyötyä. Sama se koska kuolee koska joskus kuolee kumminkin.

Mikey
27.8.2002, 13:57:03
Noh elämisessä on hyötyä, (jota en ehkä koskaan tule saavuttamaan :eh: ) Eli siementämään ja lisääntymään (tarkoitan paneskelua jos joku ei tajunnut :ooh: )

Meidän tehtävä on täällä maan päällä lisääntyä ja valloittaa...

Siinä sivussa on muutamia iloja ja suruja jotka sinun täytyy kohdata...

Dreamer
27.8.2002, 15:57:34
Gabriel:

Ainahan valistetaan, että kuinka itsemurha sekä itsensä tuhoaminen (sama asia joka tapauksessa) ovat huonoja juttuja, aiheuttavat suuria kärsimyksiä lähimmäisilleen ja ovat sitten myös heikkouden merkki. Viimeinen on tosin niin ja näin, sillä uskon ainakin itsensä tappamisen tarvivan poikkeuksellisen paljon rohkeutta.

Eikö siitä puhuta heikkouden merkkinä lähinnä sen takia, että ne on heikkouden merkkejä, koska sitä pidetään helpompana vaihtoehtona kuin asian (joka ajaa tähän) kohtaaminen?

Ja onko hyvää/hyödyllistä elää?

Kyllä minä ajattelen, että voin saada hyvääkin aikaan tässä elämässä. Jälkikasvuni kenties täyttää maan (aivan varmasti) ja kenties pitää siitä parempaa huolta kuin minä. Ja jos en halua jälkikasvua vetää mukaan, niin voin minä aiheuttaa itsekkin hyvää tässä maailmassa (voinhan olettaa nyt, että kun puhutaan, että on "hyvää/hyödyllistä elää", niin sillä tarkoitetaan minun aiheuttamaa hyvää ulkopuolelle?) . Elän vain niin, että aiheuttamani hyöty on suurempi kuin haitta tai annan tälle maailmalle enemmän kuin otan.

Haluaisin vielä puuttua tuohon: "Mitä hyötyä on siitä että itse elää, pidemmällä aikavälillä ei ainakaan melkein yhtään."

Onhan se kait parempi tuottaa hieman hyötyä kuin ei mitään. Mitenhän on, olisiko itsemurhan tekijästä haittaa vai hyötyä, jos hän päättääkin jatkaa elämää?

Welc
27.8.2002, 17:08:15
Originally posted by Dreamer
Eikö siitä puhuta heikkouden merkkinä lähinnä sen takia, että ne on heikkouden merkkejä, koska sitä pidetään helpompana vaihtoehtona kuin asian (joka ajaa tähän) kohtaaminen?
Jätetään itsemurhasta puhuminen tähän, halukkaat voivat mennä itkemään sen helppoudesta itsemurhaketjuun.

Ja onko hyvää/hyödyllistä elää?
Riippuu siitä, miltä kantilta katsoo. Maapallomme kannalta emme varmaankaan ole kovinkaan hyödyllisiä, mutta joku toinen ihminen taasen saattaa pitää esimerkiksi sinua, Dreamer, hyvänä/hyödyllisenä vaikkapa tuottamasti onnellisuudentunteen muodossa.

Jälkikasvuni kenties täyttää maan (aivan varmasti) ja kenties pitää siitä parempaa huolta kuin minä.
Voitaisiin kysyä tarvitseeko maa jälkikasvusi(kaan) huolenpitoa. Mikäli jokainen jälkikasvun hankkimista ajatteleva vastaisi kysymykseen 'ei', tulos voisi olla huomattavasti parempi Telluksemme kannalta. Koska em. tilanne on kuitenkin suht tavoittamattomissa, voinen pitää tavoitettasi hyväksyttävänä. ;)

Ja jos en halua jälkikasvua vetää mukaan, niin voin minä aiheuttaa itsekkin hyvää tässä maailmassa (voinhan olettaa nyt, että kun puhutaan, että on "hyvää/hyödyllistä elää", niin sillä tarkoitetaan minun aiheuttamaa hyvää ulkopuolelle?) . Elän vain niin, että aiheuttamani hyöty on suurempi kuin haitta tai annan tälle maailmalle enemmän kuin otan.
Etenkin viimeinen virke herätti huomioni. Puhutko nyt muista ihmisistä vai maailmasta yleensä? Ihmissuhteistasi minun on vaikea mennä sanomaan mitään, mutta veikkaisinpa, ettei luonto ainakaan pahaa tykkäisi, jos et olisi kuluttamassa ympäristöä yms.

Haluaisin vielä puuttua tuohon: "Mitä hyötyä on siitä että itse elää, pidemmällä aikavälillä ei ainakaan melkein yhtään."

Onhan se kait parempi tuottaa hieman hyötyä kuin ei mitään. Mitenhän on, olisiko itsemurhan tekijästä haittaa vai hyötyä, jos hän päättääkin jatkaa elämää?
Yhä riippuu siitä, mitä tai ketä ajatellaan hyödyn saajana.

- Welc

Edit:
Niin tosiaan, itse en pidä meitä hyödyllisinä.

Ren
27.8.2002, 19:05:36
Originally posted by Gabriel
Täten - tällä tavalla ajatellen; onko hyvää/hyödyllistä elää? [/B]
Ei, mutta se on välillä aika kivaa. Siksi sitä kannattaakin toistaiseksi jatkaa.

Ennen kuin voidaan määritellä Hyöty, on määriteltävä Asia, jota haluaa edistää. Absoluuttista hyötyä(kään) ei ole.

Dreamerille voisin sanoa (Welcin sanojen lisäksi), että suunnittele mielessäsi itsemurhasi aikomatta tietenkään tehdä sitä. Käy läpi kaikki tahtomasi sosiaaliset valmistelut, tarvikkeiden hankinta ja h-hetki. Syventävänä kurssina voit miettiä sellaisen ihmisen ajatuksia, joka on juuri ottanut viikon sisällä kuoleman aiheuttavan annoksen lääkkeitä (esim. maksan tuhoavat aineet eivät tapa välittömästi). Ei se oikeasti ole niin helppoa mitä luullaan, lähipiirissäni on kandidaatteja.

Dreamer
27.8.2002, 19:38:46
Originally posted by Welc

Jätetään itsemurhasta puhuminen tähän, halukkaat voivat mennä itkemään sen helppoudesta itsemurhaketjuun.

Vastasin siihen, koska se tuotiin esille. Minun puolestani jokainen voi mennä sinne ketjuun pohtimaan sitä myös, tarkoitus oli kysyä tuosta kirjoittamastani kohdasta (jos luit sen). Eli miksi itsemurhaa pidetään raukkamaisena, se ei välttämättä ollut minun mielipiteeni.

Riippuu siitä, miltä kantilta katsoo. Maapallomme kannalta emme varmaankaan ole kovinkaan hyödyllisiä, mutta joku toinen ihminen taasen saattaa pitää esimerkiksi sinua, Dreamer, hyvänä/hyödyllisenä vaikkapa tuottamasti onnellisuudentunteen muodossa.

Ehkäpä siksikin, sitä minä en tosin tuossa ajatellut.

Voitaisiin kysyä tarvitseeko maa jälkikasvusi(kaan) huolenpitoa. Mikäli jokainen jälkikasvun hankkimista ajatteleva vastaisi kysymykseen 'ei', tulos voisi olla huomattavasti parempi Telluksemme kannalta. Koska em. tilanne on kuitenkin suht tavoittamattomissa, voinen pitää tavoitettasi hyväksyttävänä. ;)

Minä ajattelin tuossa jokseenkin niin. että vaikka minä en tässä maailmassa saisikaan mitään hyvää aikaan, niin kenties minun mahdolliset jälkeläiseni voivat tehdä jotain hyvää maailman eteen. Kenties minulla on taipumusta ajatella, että maailma voi jotenkin myös hyötyä ihmisistä, vaikka nämä tällä hetkellä taitavat ollakkin oikea riesa. Noh, itse ilmaisen itseäni epäselvästi.

Etenkin viimeinen virke herätti huomioni. Puhutko nyt muista ihmisistä vai maailmasta yleensä? Ihmissuhteistasi minun on vaikea mennä sanomaan mitään, mutta veikkaisinpa, ettei luonto ainakaan pahaa tykkäisi, jos et olisi kuluttamassa ympäristöä yms.

Aika yleisesti yritin puhua, mutta luontoa minä enemmän tarkoitin. Miksi ihmeessä en voi olla luonnolle hyödyksi, muuten kuin kuolleena? Olettaisin, että jotain voisin tehdä. Ja kysymyshän kuului jotenkin "onko hyvää/hyödyllistä elää", eli en nyt sano, että eläisin tälläkään hetkellä niin, että luonto pitäisi, vaan että voisin tietääkseni elää niin, että se ei ole luonnolle niin suuri kuorma, vaan siitä voisi tulla jotain hyvääkin. Siksi ajattelen, että voi olla hyvää ja hyödyllistä elää siis.

Ren:

Dreamerille voisin sanoa (Welcin sanojen lisäksi), että suunnittele mielessäsi itsemurhasi aikomatta tietenkään tehdä sitä. Käy läpi kaikki tahtomasi sosiaaliset valmistelut, tarvikkeiden hankinta ja h-hetki. Syventävänä kurssina voit miettiä sellaisen ihmisen ajatuksia, joka on juuri ottanut viikon sisällä kuoleman aiheuttavan annoksen lääkkeitä (esim. maksan tuhoavat aineet eivät tapa välittömästi). Ei se oikeasti ole niin helppoa mitä luullaan, lähipiirissäni on kandidaatteja.

Hyvä on, itsemurha siis vaatii rohkeutta ja päättäväisyyttä, jos haluaa saada sen päätökseen kunnialla ja se voi olla tuskallistakin ja voi joutua katumaan tekojaan vielä käytäntöön pano vaiheessa. Mutta minä en esittänyt nyt sitä omaa mielipidettäni, kysyin vain kun tuli mieleen (oletan sinun viittaavan tuohon alussa kirjoittamaani kohtaan).

Edit: Toki Welc, pidetään mielessä jatkossa.

Ja se, että siirtyisin pusikkoon asumaan varmaan pelastaisi koko maailman.

Welc
27.8.2002, 20:22:47
Originally posted by Dreamer
Aika yleisesti yritin puhua, mutta luontoa minä enemmän tarkoitin. Miksi ihmeessä en voi olla luonnolle hyödyksi, muuten kuin kuolleena? Olettaisin, että jotain voisin tehdä. Ja kysymyshän kuului jotenkin "onko hyvää/hyödyllistä elää", eli en nyt sano, että eläisin tälläkään hetkellä niin, että luonto pitäisi, vaan että voisin tietääkseni elää niin, että se ei ole luonnolle niin suuri kuorma, vaan siitä voisi tulla jotain hyvääkin. Siksi ajattelen, että voi olla hyvää ja hyödyllistä elää siis.

Aikaisemmassa lainauksessa tekstistäsi sai sen käsityksen, että elät nyt kuormittamatta lainkaan luontoa. Huomasin kyllä jossittelun mahdollisuuden olemassaolon, mutten jaksanut sitten ilmaista sitä tekstin muodossa, itsepä kärsit epäselvistä kirjoituksistasi.

On kiva että haluat tehdä jotain hyödyllistä, mutta eiköhän olisi parempi tarttua toimeen jossittelun sijaan. Jätä siis nykyinen elämäsi taaksesi, ja siirry suoraan korven keskelle elelemään kuin esi-isät aikoinaan!

Mitään luonnolle koituvaa hyvää en elämistämme keksi, otan ehdotuksia vastaan.

Jatkossa viestejäni lainatessa olethan ystävällinen ja disabloit hymiöiden käytön. Kiitos.

- Welc

Narbeleth
27.8.2002, 20:38:09
En koe olevani hyödyksi ihmislajin edustajani muille kuin hyvin hyvin pienelle määrälle ihmisiä. Jos ihmisten hyödyllisyyttä katsoo luonnon kannalta, niin en näe oikeastaan mitään tapaa jolla ihminen voisi olla luonnolle enemmän hyödyksi kuin haitaksi.

Turha laji olemme muille kuin itsellemme.

Justin1
28.8.2002, 17:57:20
minusta elämässä on monta ongelmaa ja joskus tuntuu etten enään jaksa joten teen jotain mitä sitten teenkin mutta sen teen :prkl: ............

Dagger
28.8.2002, 18:18:50
Taas "kiusataan modeja topici" X)

Siis.. mitä hyödyttää elää? Mielestäni hieman typerä kysymys, aivan niin kuin "olisiko eläminen väärin?" Minä elän, ja tarkoitus on elää vielä kauan. Hyödyllistä? Mitä hyötyä siitä olisi jos kukaan ei eläsi? Sekö että emme saastuttaisi luontoa tai maata? Se voisi ehkä olla luonnolle hyväksi, mutta emme mekään sitä pääse näkemään jos emme ole elossa. Luonto ja ihmiset saavat puolestani elää aivan rauhassa, kunhan tasapainoa ei rasitettaisi liikaa. Olikohan tässä kenties kysymys että mitä hyötyä minusta on kun elän? Ei varmaan kaikille yhtikäs mitään, mutta minä nautin elosta ja varmaan monet tuntemani ihmiset siitä että niin minä teen, ja tietenkin minä olen iloinen että he tekevät samoin. Joskus me kaikki täältä lähdemme -ja sille emme mitään voi, mutta emme me mitään voineet sillekkään että tänne tulimme. ^^

Ja mitäs hyötyä tästäkin keskustelusta oli? Saimme lisää postituksia..? Olen hieman sekaisin tämän tarkoituksesta.. Aivan mitä hyvää/hyötyä on siitä että elämme? No mitä haittaa siitä olisi? Luontoluonto tietenkin, mutta onhan luontokin nyt vielä elossa. Minä varmaan teen useita ihmisiä iloiseksi siten että olen elossa ja hetekevät samoin minulle [niin kuin jo sanoinkin]. En ehkä tee kaikkia iloiseksi, mutten minä sille mitään voi.

Miten nyt ilmaisisin itseäni? ..Hmm.. Minä olen iloinen että elän ja lähimmäiseni tekevät samoin. Se on minun hyötyni ja hyväni. ^^

Kreifi
28.8.2002, 18:33:17
Nopeasti ajattelematta jos tulisi vastata niin varmaan sanoisin, että ei ole mitään iloa/hyötyä elää. Elämä, kun on mitä on - eli ei kehuttavaa. Ei jaksa enempää kiinnostaa paska elämä.
Sitten kun alkaa asiaa miettiä niin löytyyhän sieltä paljonkin asioita mitkä tekevät elämästä hyvää ja jollakin tapaa hyödyllistäkin. Itse olen siitä kummallinen tapaus, että elän elokuvien, pelien, musiikin jne. kautta. Pienet asiat tekevät elämästäni hyvää. En katso olevani mitenkään onnellinen ja iloinen siitä, että täällä elän, mutta kun ajattelen joitakin hetkiä esim. FFVII parissa niin tulee heti parempi olo. Ehkä on sairasta, että elän tälläisten asioiden kautta, mutta se on minun tapani elää - ja se tekee minun elämästäni elämisen arvoista. Toki löytyy muitakin asioita, mutta kuten nuo - ne ovat yleensä pieniä asioita.

29.8.2002, 16:00:43
Kuinka niin. Jos pystyy tekemään jotain hyvää elämässään niin kyllä. Mutta jos et pysty tekemään MITÄÄN hyvää on vakavan itsetutkiskelun paikka.

Archux
29.8.2002, 16:10:55
Itsekin olen kyllä pohtinut tuota välillä. Asiahan tulee myös osittain esiin peleissä FF9 ja FFX. Elämä on lähes jatkuvaa pakollista kärsimystä (työ, koulu, stressi yms.). Tietenkin tämä vaihtelee valtavasti, riippuen siitä pidätkö työstäsi?, miten helposti stressaannut? joudutko ylipäätänsä tekemään työtä? miten sujuu sosiaalisella puolella? onko muita huolia? terveys?Kuitenkin uskoisin että suurin osa ihmisistä "kärsii" päivittän ja paljon. Tietenkin elämässä on hauskat ja hyvät hetkensä, mutta yleensä ne ovat kovin harvassa pahoihin puoliin verrattuna. Silti ihmisellä (ainakin useimmilla) on luontainen elemäntahto joka takaa lajin selviytymisen ja varmaankin juuri siksi en todellakaan aio riistää henkeäni, vaikka juuri tälaisia ajatuksia (siis elämän tarkoitus eikä itsemurha) on päässäni pyörinyt nyt kun työelämä lähestyy uhkaavasti. Voi olla että todellisuudessa olemattomuus olisi parempaa, mutta sitäpä ei taida kukaan tietää.

Ismo
31.8.2002, 21:48:50
Tähän voisin todeta, että jos kerran on saanut itselleen 'lahjaksi' elämän niin eikö se kannata elää kunnialla läpi? Itsehän tuota on tullut oltua halukkain eteniä siellä TOSI VARHAISESSA vaiheessa niin miksi sitä kiireellä lopettamaan omaa elämäänsä? Minä ainakin haluan elää niin vanhaksi kuin pystyn. Teinivuosien itsesäälit ja katkeruuskohtaukset on varmaankin jo hyvin pitkälti käyty niin en tosiaankaan näe enää mitään järkevää syytä lopettaa elämää kesken.

Elämä on siis ainutkertainen kokemus tiivistettynä.

Gabriel
3.9.2002, 12:22:00
Kyllä minä ajattelen, että voin saada hyvääkin aikaan tässä elämässä. Jälkikasvuni kenties täyttää maan (aivan varmasti) ja kenties pitää siitä parempaa huolta kuin minä. Ja jos en halua jälkikasvua vetää mukaan, niin voin minä aiheuttaa itsekkin hyvää tässä maailmassa (voinhan olettaa nyt, että kun puhutaan, että on "hyvää/hyödyllistä elää", niin sillä tarkoitetaan minun aiheuttamaa hyvää ulkopuolelle?) . Elän vain niin, että aiheuttamani hyöty on suurempi kuin haitta tai annan tälle maailmalle enemmän kuin otan.

Tuo on muuten aika lailla suhteellista. Kuten suurin osa topiceistani sattuvatkin sitten olemaan. :)
Kysymys siis, miten on omasta elämästään enemmän hyötyä kuin haittaa? Jokainen yksilö rasittaa yhteiskuntaa ja ympäristöä enemmän kuin mitä siihen hyödyllisyyttä lisää. Niin tai näin, jokainen yksilö siis tavallaan aiheuttaa 'kitkaa', ja hyötyä syntyy usein vähemmän kuin haittaa, jos lainkaan.

Ennen kuin voidaan määritellä Hyöty, on määriteltävä Asia, jota haluaa edistää. Absoluuttista hyötyä(kään) ei ole.

Tiedän. Siksi tämän minä esille otinkin. :)

Minä ajattelin tuossa jokseenkin niin. että vaikka minä en tässä maailmassa saisikaan mitään hyvää aikaan, niin kenties minun mahdolliset jälkeläiseni voivat tehdä jotain hyvää maailman eteen. Kenties minulla on taipumusta ajatella, että maailma voi jotenkin myös hyötyä ihmisistä, vaikka nämä tällä hetkellä taitavat ollakkin oikea riesa. Noh, itse ilmaisen itseäni epäselvästi.

Edelleen, asia pitää ensin määrittää jotta siihen voisi määrittää sen hyödyn. Koska tämä topicci kylläkin käsittelee ihan yleishyötyä (ainakin alussa), niin ei löydy oikeastaan asiaa eikä siiskään vastausta kysymykselle. Tarkkaa sellaista ainakaan. :)

Ja mitäs hyötyä tästäkin keskustelusta oli? Saimme lisää postituksia..? Olen hieman sekaisin tämän tarkoituksesta..

*pohtii menisikö perustamaan 'Mitä hyötyä on postittamisesta'-topicin* XD

Näkyykö minussa jo ihan liikaa Potrin piirteitä? :)

zerox
3.9.2002, 14:00:52
jaah... No on minulle ainakin sanottu, että parempi olisi ollut ilman minua (ei siis ihan noin jyrkästi kuin kuulostaa). Tervettä touhua.

Olen kaiketi vähän sitä mieltä, että kyllä se todellakin vaatii aika paljon rohkeutta lopettaa elämänsä ihan itse, mutta onko se järkevää niin siitä en sitten tiedä. Itse en siihen pystyisi, vaikka elämä potkisikin rankasti päähän (pelkuriko?). Joskus on käynyt kyllä mielessä heittää lusikka nurkkaan. Osittaisena syynä siihen, että olen vielä tässä on se, että uskon parempaan huomiseen. Ajattelen aina, että mitä jos tekisin itsemurhan ja huomenna kaikki olisikin ollut paremmin. Sitten olisi jotain hienoa mennyt ohi.

Ajatukseni kyllä ovat tänään vähän ristiriitaisia puheitteni kanssa..

Miten minusta koko ajan tuntuu, että minä puhun koko ajan minusta itsestäni (minä sitä, minä tätä =)). Häpeän tätä ja pyydän tuhannesti anteeksi.

Lumba
3.9.2002, 15:42:12
Elämä ei sinänsä ole suuremmin hyödyllistä, kaikki elävät ja kuolevat pois. Kukaan ei voi jättää pysyviä jälkiä maailmaan, lopulta maailmakin tuhoutuu.

Itsensä lopettaminen olisi muuten looginen ratkaisu, mutta kuka todella uskaltaa tehdä sen? Ei kovin moni, ellei ole a)tarpeeksi sekaisin b)todella huonossa tilassa c)kuolemassa pian kuitenkin

Mutta ainahan elämästään voi tehdä viihdettä.
Ottaa kaiken hyödyn ja ilon irti niin kauan kun pystyy.