PDA

View Full Version : Emperor (R.I.P)

yksisiipi
27.8.2002, 11:48:03
Mitäs mieltä olette näistä modernin blackmetallin edesmenneistä, kiistattomista Keisareista, Ihsahnista, Samothista, Trymista, Alverista, Tchortista, Faustista ja Mortiisista?
Omalta kohdaltani valtava innostus alkoi muun bläkin tulvahtaessa sorakorviini hiukan CoF:n jälkeen alkuvuodesta 1997 levyjen "In the Nightside Eclipse" sekä "Anthems to the Welkin at Dusk" innoittamina. Tuolloin ei tullut mieleenikään kutsua musiikkia moderniksi bläkiksi, se oli vain mustaa metallia siinä missä muukin. Edelleenkin parhaat muistot tuolta Keisarin vallitsemalta ajalta ovat mahtieepokset "I am Black Wizards", kauniin klassistyyppinen "Inno A Satana" sekä toiselta levyltä "Thus Spake The Nightspirit" ja "With Strength I Burn".
Kolmas levy "IX Equilibrium" hämmästytti ensikuuntelemalta niin pahasti, että tyhmyyttäni luovuin levystä. Myöhemmin kaduin tekoani ja hankin sen takaisin. Viime kesänä tuo sitten kolahti ja kovaa rankan modernein ottein. Tällä kertaa Emperor-innostus oli niin kova, että oli pakkohankintana ostettava valitettavasti yhtyeen viimeinen levy, "Prometheus: Disciplane of Fire & Demise". Kuten edellinenkin levy, ei uusikaan ollut helppo pala jo kokeneille soramyllykorville, mutta muutaman kuuntelukerran aloin löytämään uusia, synkkiä ja majesteettisia ulottuvuuksia. Lumoava levy. Huomaa kyllä kenen käsialaa levy on, tieteskin Ihsahnin. Kait tuosta musiikkiopiston käymisestä on jotain hyötyä mustan metallinkin saralla, ainakin Emperor on sen näyttänyt. Hyvä oli heidän lopputyönsä "Prometheus". Kunnia keisarille, elät yhä muistoissamme!
Vielä pitäisi käsiini saada "Wrath of Tyrant" remastoroitu demo sekä "Live Emperial Ceremony" dvd. En ole tuosta nähnyt kuin videon "The Loss and Curse of Reverenge" joka on mukana ekstrana levyltä "Anthems...".
Nyt ei auta muu kuin seurata Zyklon Beatin (Trym & Samoth) sekä Peccatumin (Ihsahn) nousua ja tuhoa.

Tordragon
27.8.2002, 22:21:54
Vai modernin blackmetallin kiistämättömistä Keisareista? *grin* Keisarit ehkä, nimen puolesta, mutta eivät ainakaan minulle ole kovin kiistämättömän mestarillisia sällejä, kai tuo modernijuttu luokituksesta käy, ensimmäistä kertaa vain kuulin Emperorin esitettynä noin *virn*. Ei sillä, vaihtoehtoinen tapa tietenkin ilmaista, että pitää bändistä, jaarin jaarin.

Anthems to the Welkin at Dusk taisi olla ensimmäinen Emperor lätty minkä ostin, mutta jäi syystä jos toisesta viimeiseksi. Thus Spake the Nightspirit ja With Strength I Burn olivat ehdottomat suosikit siitä, mutta näin muuten ei kolahtanut se .. hmm.. for the lack of better word, mättö. Siis ei sillä, kuuluhan ne hienot kitaramelodiat sieltä läpi, se mitään mindless mättöä sillä tavalla ole. Joo ja toki olen kuullut uudempia ja vanhempaa Emperor tuotantoa, mutta ei niin ei. Ei sitä saanut kolahtamaan vaikka olisi voinut haluta. Potentiaalia meinaan löytyi.

My Dying Briden ja Paradise Lostin (sen vanhemman sellaisen) parissa minä enemmän viihdyn. Ei bläkkis osasto oikein ole Enochian Crescentiä ja Thy Serpentiä pidemmälle mennyt. Kun nykyään on jopa keventymään päin tämä musiikkimaku, kolinaa ja pauketta mieluusti. Muistoja tosin herättää tuo Anthems aikalailla, ei sillä siis.

nox
28.8.2002, 8:29:22
Mulla oli IX sekä Anthems joista tykkäsin jonkun aikaa. IX:n ostin puhtaasti kansien takia (Digibox). Emperor oli ihan kiva mutta en jäänyt kaipaan mitenkään suuresti. Mortiisia olin kattomassa nosturissa muutama kuukausi sitten. Keikka oli aivan järisyttävän hyvä joskin vähän lyhyt.

Rowena
28.8.2002, 18:04:48
Sain juuri hommattua IX Equilibriumin ja se kolahti lujaa. Olen aatellu hankkia muitakin Emperorin levyjä ja saa nähdä milloin saan aikaiseksi hommata ne :) Tykästyin erityisesti biiseihin nimeltä Curse you all men ja An elegy of Icaros (toivottavasti ne kirjoitettiin noin...)

nox
9.11.2002, 17:45:46
Latasin juuri pari biisiä tuolta Promethus levyltä. Meniköhän sen nimi noin?! Kuitenkin todella hyvää menoa. Tuollainen biisi kuin Thorns on my grave on ainakin aivan älyttömän hyvä. Siinä on ehkä paras blast beat mitä olen ikinä kuullut. Hirvittävää tykitystä. Lueskelin joskun jonkun jutun bändien kaatumisesta ja siinä mainittiin että Emperor kaatui osittain kokeiluihinsa loppuaikoina. Tämä biisi oli kyllä todella aikaansa edellä. Ehkä myös kokeilevaa mutta ehdottomasti oikeaan suuntaan mielestäni. Tämän tapainen rallatus jaksaisi varmasti kiinnostaa pidemmänkin aikaa.

R'lyeh
9.11.2002, 19:52:46
Minä pidän ainakin kyseisestä bändistä kovasti. Joskus muinoin kaverini kehui ja suositteli heidän musiikkiaan kovasti, ja sitten tuli hommattua levykin - ja siitä lähtien olen ollut oikein tykästynyt Emperoriin. Sen tyylinen musiikki on muutenkin ollut pitempään mieluisan kuuloista minun korvaani, jotain black-elementtejä olla pitää, mutta myös melodisuutta jossain määrin. Emperorin lyriikat ovat myöskin aika mielenkiintoisia toisinaan. En valitettavasti ole kuullut kuin paria levyä tältä bändiltä (IX ja Prometheus), mutta aikeissa olisi saada hommattua kaikki tuotokset kunhan vaan olisi joskus rahaa levyinvestoihin.

yksisiipi
12.11.2002, 18:02:45
Originally posted by Tordragon
Vai modernin blackmetallin kiistämättömistä Keisareista? *grin* Keisarit ehkä, nimen puolesta, mutta eivät ainakaan minulle ole kovin kiistämättömän mestarillisia sällejä, kai tuo modernijuttu luokituksesta käy, ensimmäistä kertaa vain kuulin Emperorin esitettynä noin *virn*. Ei sillä, vaihtoehtoinen tapa tietenkin ilmaista, että pitää bändistä, jaarin jaarin.

Juu, hyvä tapa ilmaista on keksiä itse määritteet. :) No ei vais. Modernia bläkkiähän Emperor selvästi on ja siinä määrin modernimpaa kuin Thorns, Mayhem ja Satyricon, koska keisareilla on koskettimet vahvasti käytössä. Ja eikös Emperor ole sitten menestynein noista bändeistä *virn*.

Huomasin tässä juuri pitäväni keisareista sitä enemmän, mitä sitä kuuntelen. Moderneihin sointukulkuihin sukeltaminen taitaa hukuttaa minut.

Alkujaan Noxin naxuttelemaa
Lueskelin joskun jonkun jutun bändien kaatumisesta ja siinä mainittiin että Emperor kaatui osittain kokeiluihinsa loppuaikoina.

Emperor loppui siihen kun kaikilla jäsenillä oli omat projektinsa ja taisivat miehet havaita, että "Tänään on hyvä päivä kuolla". Parempi lopettaa ajoissa. Hyvinhän se sitten päättyikin kriitikoitten ylistyshuutojen raikuessa levymyynnin tuodessa rahaa musiikin maistereiden pankkitileille. Emperor on muuten tuntunut kokeilevan jo Anthems levystä lähtien.

Yose
25.6.2003, 0:29:43
Ostin jokin aikaa sitten Emperorin levyn Prometheus: Disclipine of fire and Demise. Kyllä oli vaikeaa sulattaa aluksi, ihmettelin, että mitää vatun pskaa minä olin ostanut, mutta kun kuuntelin levyn muutamaan otteeseen, niin kyllä kolahti, levy on aivan mahtava, ei mennyt yhtään pennoista hukkaan, elikkä olen positiivista mieltä Emperorista, se on mahtava bändi, ja lisää levyjä pitää ehdottomasti hankkia. Kyllä se musiikkiopiston käyminen näkyy, vaikka ei se niiden soitto niin ihmeellistä ole, mutta sävellykset mahtavia.

Usagi
10.7.2003, 11:14:32
Kun näin Emperorin Scattered Ashes - A Decade of Emperial Wrath-levyn kaupassa, ajattelin että pitäähän minunkin tutustua bändiin kun sitä on niin paljon kehuttu.

Enkä todellakaan tullut pettymään vaan ihastuin levyyn ensikuulemalla. Olen auttamattomasti koukussa ja Emperorin CD:t ovat ensimmäisinä pitkällä ostoslistallani. Pidän yhtä lailla uusista ja vanhoista kappaleista, mutta tuo IX Equilibrium pitäisi varmaan seuraavaksi hankkia, siellä kun ovat nuo kaksi todella hienoa biisiä, Curse You All Men ja An Elegy of Icaros.

/edit: Nyt olenkin sitten täysin koukussa bändiin. Anthems to the Welkin at Dusk on tällä hetkellä kuuntelussa, ja täytyy sanoa, että se taitaapi olla Emperorin paras levy.

Jallu
9.6.2004, 21:35:57
Jee, ensimmäinen viesti multa täällä foorumissa ;)
Mutta sitten asiaan. Tuli ostettua tossa pari päivää sitten tuo Emperorin ensimmäinen täyspitkä In the nightside eclipse ja täytyypi sanoa, ettei ollut ollenkaan huono ostos. Loistavaa melodista synabläkkistä; noi synataustat sopii noihin biiseihin pirun hyvin. Muutaman kuuntelun jälkeen on suosikkibiisiksi muodostunut Into The Infinity Of Thougts. Erinomaiset soundit levyllä ja Ihsahnin laulu/vokalointi kuulostaa levyllä todella hyvältä.
Mitä nyt muita levyjä on tullut kuunneltua, niin juuri tämä levy on mielestäni Emperoria parhaimmillaan. Vielä pitäisi tutustua tuohon tokaan täyspitkään, taitaa olla juuri tuo Anthems to the Welkin at Dusk.

Necrofobia
31.7.2004, 15:45:29
Kyllä minä Emperoria kuuntelen vaikka ovatkin kuolleet, hyviä he olivat. Onhan emperor kuitenkin jonkinlainen osa itse black metal skeneä. Jokainen levy on omalla tavallaan hyvä mutta In The Nightside Eclipse kyllä menee hitusen verran kaikkien muitten ohi, klassikko. Anthems myös klassikko, IX Equilibriumia en ole hirveästi kuunnellut mutta hyvää perus emperoria se on. Prometheus on hiukan erilainen levy mutta hyvä myös, mainio lopetus levy emperorin uralle. Mainetsempa vielä että Trym on uskomattoman hyvä rumpali, hellhammerin tasoinen. Ihsahnin laulusta en ole oikein koskaan pitänyt mutta hyviä lyriikoita ja sävellyksiä hän tekee. Parhaat biisit mielestäni, Into The Infinty of Thoughts, Inno A Satana, Ye Entrancemperium, Source of Icon E, Eruption, Empty ja Thorns on my Grave.

Luni
26.9.2004, 12:45:25
Aikas vanha ketju, mutta minä kaivan tämän nyt sitten uudelleen esille. Emperoria olen kyllä paljon kuunnellut ja ainakin IX Equilibrium levy iski jo ensimmäisellä kerralla kun sitä kuuntelin. Minulle Emperorin musiikki aukeaa kyllä muutenkin melko helposti. Loistavaa. Sanat eivät riitä kuvaamaan.
Minäkin pidän erityisesti kappaleista Curse You All Man ja An Elegy Of Icaros.
Olen ajatellut ostaa sen melko vanhan In The Nightside Eclipsen:kin, mutta kovin paljoa en ole kuullut kyseiseltä levyltä ja paras kuulemani oli Inno A Satana. Kannattaako se ostaa?

Sonos_Metallicos
26.9.2004, 14:02:53
Aikas vanha ketju, mutta minä kaivan tämän nyt sitten uudelleen esille. Emperoria olen kyllä paljon kuunnellut ja ainakin IX Equilibrium levy iski jo ensimmäisellä kerralla kun sitä kuuntelin. Minulle Emperorin musiikki aukeaa kyllä muutenkin melko helposti. Loistavaa. Sanat eivät riitä kuvaamaan.
Minäkin pidän erityisesti kappaleista Curse You All Man ja An Elegy Of Icaros.
Olen ajatellut ostaa sen melko vanhan In The Nightside Eclipsen:kin, mutta kovin paljoa en ole kuullut kyseiseltä levyltä ja paras kuulemani oli Inno A Satana. Kannattaako se ostaa?
Emperor - In the Nightside Eclipse (http://www.sonosmetallicos.net/arvostelut.php?action=show&id=361)
Emperor - Anthems To The Welkin At Dusk (http://www.sonosmetallicos.net/arvostelut.php?action=show&id=362)

OSTA!