View Full Version : Kuukauden kirja?
Noirre
24.1.2006, 15:08:40
Olen nyt käännellyt ja väännellyt tätä ideaa päässäni parisen kuukautta ja totesin viimein, ettei tästä tule lasta eikä paskaa ellen saa sitä pois päästäni ja paperille foorumeille. Eli, onko teillä kiinnostusta seuraavanlaiseen ideaan:
Joka kuukausi valitaan yksi kirja niin kutsutuksi "kuukauden kirjaksi". Kuukauden kirjan selvittyä kaikki lukutoukat ravaavat äkkiä kirjastoon tai kirjakauppaan etsimään kyseisen opuksen ja lukevat sen ja viimeisen sivun käännettyään liittyvät keskustelemaan kirjasta ihan sitä varten perustettuun ketjuun. Ihan näin yksinkertaisuudessaan. Keskustelu on käynnissä kuukauden verran - tai sen aikaa ketju on kiinteänä ettei vain hautaudu muiden ketjujen alle. Tämänkin jälkeen kirjasta saa tietysti keskustella, mutta ketjusta otetaan kiinnitys pois ja sen näkyvyys etusivulla (ja näin ollen keskustelukumppaneiden saaminen) on epätodennäköisempää :)
Ai miksi tällainen systeemi? Koska täällä on järkyttävän vähän kirjoja koskevia keskusteluja. Johtuneeko siitä että ihmiset lukevat kirjoja niin eri aikoihin vai siitä että he lukevat niin erilaisia kirjoja, sitä en tiedä - mutta tämä auttanee molempiin. Kun keskusteluaikaa on kuukausi, kirjan ehtinee myös löytää.Tietysti kirjoiksi yritetään valita sellaisia opuksia, joiden saatavuuden pitäisi olla hyvä (eli ei kauhean vanhoja tai niin uusia, että lainajonot ovat hirmuisen pitkiä).
Eli, onko täällä ihmisiä jotka mielelään kaivaisivat kirjastokorttinsa lomppakkonsa syvyyksistä homehtumasta?
Minä sanon että mahtava idea, on tullut sen verran huterasti tänä vuonna luettua että tällainen on tarpeeseen. Ja tuleepahan luettua erilaisiakin kirjojakin. Kirjoistahan on täällä aikalailla vähän keskustelua ja tuskinpa nyt ryysistä niistä ketjuista tulee.
Ja toivottavasti tulee helposti saatavilla olevia kirjoja, ettei tarvitse tuskalla sitten etsiä, olenhan myös aika pienellä paikkakunnallakin.
Noirre
24.1.2006, 15:41:29
Ja toivottavasti tulee helposti saatavilla olevia kirjoja, ettei tarvitse tuskalla sitten etsiä, olenhan myös aika pienellä paikkakunnallakin.
Tietysti kirjoiksi yritetään valita sellaisia opuksia, joiden saatavuuden pitäisi olla hyvä (eli ei kauhean vanhoja tai niin uusia, että lainajonot ovat hirmuisen pitkiä).
:)
Ajattelin myös suosia klassikkoja tai muuten keskustelua herättäneitä kirjoja ja/tai kirjailijoita, joiden kirjoja varmasti löytyy kirjastosta kuin kirjastosta. Tietysti toivomuksia voidaan esittää!
Lord JF
24.1.2006, 16:14:46
Kiintoisa idea kyllä kieltämättä. Klassikoita ja muutenkin tunnettuja kirjoja lienee hyvä suosia juuri siitä syystä, että ihmiset varmasti saisivat kirjan jostain lainattua. Tässä tosin piilee se vaara, että joku on sitten jo lukenut sen, mutta eiköhän noista löydy niitä vähemmänkin luettuja ihan tarpeeksi. Kiinnostusta ideaa kohtaan kyllä löytyy, kun tämmöinen lukutoukka olen.
Mirandos
24.1.2006, 16:50:19
Loistava idea pupuseni. Eteenkin näin kirjoitusten alla. Sitä tarvitsisi vähänniinkun keskusteluseuraa, ettei ihan hautaudu uskonnon alle ja homehdu. Hohhoh. Näinköhän tässä vaiheessa vuotta valittaisiin sellainen kirja, josta voisi peräti olla hyötyä, onhan meitä pöljiä lukiolaisia tälläkin foorumilla jonkin verran. Toivottavasti tulee kannatusta. Yleisellä tasolla.
Ehdotan Da Vinci -koodia tälle kuulle.
Noirre
24.1.2006, 17:04:03
Klassikoita ja muutenkin tunnettuja kirjoja lienee hyvä suosia juuri siitä syystä, että ihmiset varmasti saisivat kirjan jostain lainattua. Tässä tosin piilee se vaara, että joku on sitten jo lukenut sen, mutta eiköhän noista löydy niitä vähemmänkin luettuja ihan tarpeeksi.
En nyt tiedä haittaako tuo, ainakin sitten on ihmisiä jotka kirjan ovat lukeneet. Jos sitten tuntuu siltä, että muistia pitää virkistää, ainahan sitä hyvän kirjan uudelleen lukee. Jos kirja puolestaan ei ollut hyvä, muistanee kyllä miksi - yleensä kun negatiiviset asiat jäävät mieleen positiivisia paremmin (hassu juttu tuo ihmismieli).
Loistava idea pupuseni. Eteenkin näin kirjoitusten alla. --Näinköhän tässä vaiheessa vuotta valittaisiin sellainen kirja, josta voisi peräti olla hyötyä, onhan meitä pöljiä lukiolaisia tälläkin foorumilla jonkin verran.
Samasta syystä aloin itse kahlaamaan klassikkoja läpi nelisen kuukautta sitten, että voin sitten äidinkielenkirjoituksissa päteä :P Da Vinci-koodille on jo oma keskustelunsa (http://foorumit.fffin.com/showthread.php?t=15170), joten ei mielellään valita sitä. Itse voisin ehdottaa Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan-kirjaa. Se on klassikko, entinen kielletty kirja, venäläinen ja kaikenlisäksi satiirinen fantasiakertomus. Sivistysarvo on niin kohdallaan kuin lukiolaiselta toivoa voidaan ja teksti on klassikoiden mielenkiintoisimmasta päästä. Jos kirja kauhistuttaa paksuudellaan, toinen tunnettu kirja joka paksuudeltaan on vihkosen luokkaa olisi Kurt Vonnegutin Teurastamo 5, joka on ironinen kuvaus sodasta ja joka niin ikään sisältää ripauksen yliluonnollisia aineksia.
Gabriel
24.1.2006, 17:13:49
Ei jotain paperinohuilla hahmoilla varustettua "TEHKÄÄ MINUSTA ELOKUVA!" -farssia heti ensimmäiseksi plz. Ruoskin yhä itseäni joskus siitä, että annoin Dan Brownille rahaa saadakseni lukemista erääseen sangen tylsään kesäviikkoon.
Itse idea... No jaa. Kuulostaa hyvin mahtavalta, mutta koska tiedän, että enemmistö tästä porukasta tuskin lukee niitä kirjoja, joista minä olen kiinnostunut, taitaa tämä projekti jäädä omalla kohdallani aika vähäiseksi. Mutta mikäpä siinä, jos sellainen teos joskus valitaankin.
Jos tosiaan pysytään tuolla yleissivistävällä linjalla niin tästähän saisin oikein mainion tekosyyn pakottaa itseni lukemaan ne klassikot pois kiusaamasta. Mihinkään viiden pennin moska-fantasiaan tai yhdentekeviin hype-kirjoihin (esim. Da Vinci koodi) en ala aikaani tuhlaamaan.
Voi olla suurimmalle osalle vähän raskasta luettavaa, mutta mitenkäs eepposten tai runomuodossa olevien kirjojen kanssa? Illias, Odysseia, Kalevala, Jumalainen näytelmä, Kadotettu Paratiisi... Kohtuullisen relevanteiksi minä noita väittäisin, mutta ymmärrän kyllä jos ei nappaa.
Mirandos
24.1.2006, 17:38:47
Jos tosiaan pysytään tuolla yleissivistävällä linjalla niin tästähän saisin oikein mainion tekosyyn pakottaa itseni lukemaan ne klassikot pois kiusaamasta. Mihinkään viiden pennin moska-fantasiaan tai yhdentekeviin hype-kirjoihin (esim. Da Vinci koodi) en ala aikaani tuhlaamaan.
Hmhm... meidän pöljä maisteriuskonnonopettaja käski lukemaan nyt esim. tuon koska sen aiheet on olleet puheenaiheina aika paljon tässä tänävuonna~ En tykkää Dan Brownista, siksi lähinnä tässä mietin itsenipakottamiskeinoja, jotta saisin sen joskus luettua~
Voi olla suurimmalle osalle vähän raskasta luettavaa, mutta mitenkäs eepposten tai runomuodossa olevien kirjojen kanssa? Illias, Odysseia, Kalevala, Jumalainen näytelmä, Kadotettu Paratiisi... Kohtuullisen relevanteiksi minä noita väittäisin, mutta ymmärrän kyllä jos ei nappaa.
Tuotas... Luulisin, että Kalevala tai Divina Comedia (muuten kuulostaa oikeasti jumalaiselta alkuperäiskielellä!) voi olla hiiukkasen raskas luettavaksi kuukaudessa. Ehkei pituudeltaan niinkään, mutta tuotas~
Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan
Meinasin lukea, mutten ehtinyt. Kannatan.
Ze Shoopuf
24.1.2006, 17:40:58
Itse voisin ehdottaa Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan-kirjaa. Se on klassikko, entinen kielletty kirja, venäläinen ja kaikenlisäksi satiirinen fantasiakertomus.
Täydellinen kannatus tästä suunnasta! \o/ Minulla onkin tuo kirja tuolla kirjahyllyssä, hiukan aloitettuna ja pitäisi saada loppuun. Saisi tästä hyvän syyn lukea.
Kirjastahan on tullut uusi painos tässä viime syksyllä.
Ja muutenkin, loistelias idea Noirre. Kuulostaa todella kivalta. Saisi hyvän syyn lukea klassikoita. Dimmyn luettelemat kirjat kuulostavat myös mielenkiintoisilta, joskus se Kalevalakin pitäisi lukea. Ja Odysseia on jo kauan kiinnostanut.
Hmhm... meidän pöljä maisteriuskonnonopettaja käski lukemaan nyt esim. tuon koska sen aiheet on olleet puheenaiheina aika paljon tässä tänävuonna~ En tykkää Dan Brownista, siksi lähinnä tässä mietin itsenipakottamiskeinoja, jotta saisin sen joskus luettua~
Heh, ymmärrän kyllä. Mutta jospa nyt kuitenkin opiskeltaisiin elämää eikä koulua varten? ;)
Tuotas... Luulisin, että Kalevala tai Divina Comedia (muuten kuulostaa oikeasti jumalaiselta alkuperäiskielellä!) voi olla hiiukkasen raskas luettavaksi kuukaudessa. Ehkei pituudeltaan niinkään, mutta tuotas~
Joo, näin vähän ajattelinkin. Olen itse aloittanut kolme viimeksi mainitsemaani enkä yhdessäkään päässyt loppuun. Tosin Kalvelan kanssa kävi niin että minulta loppui laina-aika kun piti lukea pari muuta kirjaa ensin pois alta, joten se nyt voisi onnistuakin. Samoin kuin Divine Comediasta joku osa (eli käytännössä Helvetti) mutta kokonaisuutena taitaa kyllä olla tosiaankin mahdottoman puolella.
Ja tuo Saatana saapuu Moskovaan saa minunkin kannatukseni.
Ajattelin myös suosia klassikkoja tai muuten keskustelua herättäneitä kirjoja ja/tai kirjailijoita, joiden kirjoja varmasti löytyy kirjastosta kuin kirjastosta.
Minusta ei olisi ollenkaan paha idea, jos välillä valittaisiinkin esimerkiksi joku anonyymin kirjailijan teos, joka ei ole ollut vähään aikaan pinnalla; kuten vaikka Kokaiiniromaani. Tai joku vähän harvinaisempikin kirja. Kaikista (tai ainakin siitä parhaasta osasta) täällä olisi varmaan kiva lukea välillä vähän kummallisempiakin opuksia, joita ei aivan joka päivä luekaan. Kehittyisi jännää keskustelua.
Mutta idea saa täyden kannatukseni, vaikka lukuaikani on tällä hetkellä vähän tiukoilla. "Pakko lukea" -kirjoja vaan kasaantuu eikä loppujenlopuksi saa mitään luettua mutta joo, kyllä kai sitä yhden hyvän kirjan kuussa saa luettua.
Saatana saapuu Moskovaan on jokatapauksessa niiden kaikkien "luen kun on aikaa" -kirjojen kasassa, joten minullakaan ei mitään sitä vastaan ole, että se olisi tämän kuukauden kirja.
Mutta tällaisena ihan käytännön kysymyksenä, mite se kirja valittaisiin? Perustettaisiinko joku kiinteä ketju ehdotuksille, joista sitten valittaisiin vai postattaisiinko ehdotuksia tähän ketjuun? Tai onko mitään muuta käytäntöä suunnitteilla?
Noirre
24.1.2006, 20:09:31
Mutta tällaisena ihan käytännön kysymyksenä, mite se kirja valittaisiin? Perustettaisiinko joku kiinteä ketju ehdotuksille, joista sitten valittaisiin vai postattaisiinko ehdotuksia tähän ketjuun? Tai onko mitään muuta käytäntöä suunnitteilla?
No ajattelin näin oletusarvoisesti, että jos minä ehdottaisin kirjoja (nimen ja kirjoittajan lisäksi vähän kuvailua, takakansiteksti tai jotain) ja ottaisin vastaan risuja ja ruusuja sekä muita ehdotuksia tässä ketjussa? En haluaisi floodata tätä foorumia joka kuukausi erilaisilla polleilla kun niistäkin kuitenkin menee perimmäinen idea vähän hukkaan kun jonkunhan ne pollitettavat kirjatkin on valittava ja tuskin osallistujia (ainakaan näin aluksi) olisi niin paljon että varsinaista pollia tarvittaisiin, saa ne äänet laskettua tästäkin. Ehdotusten (omieni ainakin) pohjana ajattelin käyttää tiedotusvälineitä (kohutut kirjat), avoimen yliopiston kirjallisuus-osaston luettavia kirjoja (jos niitä pitää yliopistossa lukea kai niissä jotain jännnää on) ja aina niin luotettavaa Helsingin Sanomien Klassikkoautomaattia (http://www2.hs.fi/klik/klassikkoautomaatti/klassikkoautomaatti.html) (klassikoita varten). Eiköhän näistä saada ihan kattava paketti aikaan :) Ajattelin myös, että jos tuo Saatana saapuu Moskovaan on nyt tämän (eli ensi kuun, käytännössä) luettava kirja niin sitten voitaisiin seuraavaksi ottaa vähän uudempaa ja ehkä kotimaista että tulee skaalaa (esimerkiksi Pirkko Saisiota mainostettiin yliopistossa suomalaisen postmodernismin nimenä, tiedä sitten minua). Mutta tämähän on nyt kiinni teistä, millaisia ideoita teillä olisi?
(jos niitä pitää yliopistossa lukea kai niissä jotain jännnää on)
Ei välttämättä. :murjotus:
Mutta joo, kyllähän tuo järjestely ainakin minulle kelpaa. Olisin itse kaipaillut tosin enemmän tuota ihan klassikko klassikko osastoa (opetellaan ensin ryömimään ja vasta sitten kävelemään, ya know) mutta eiköhän sitä välistä jonkun suomalaisen postmodernistinkin näkemyksiä arvio.
Hitto, tuon Saatana saapuu Moskovaan kaikki kappaleet olivat lainassa lähikirjastossani, pitänee tällä viikolla yrittää metsästää jostain kauempaa.
Noirre
24.1.2006, 21:13:58
Olisin itse kaipaillut tosin enemmän tuota ihan klassikko klassikko osastoa (opetellaan ensin ryömimään ja vasta sitten kävelemään, ya know) mutta eiköhän sitä välistä jonkun suomalaisen postmodernistinkin näkemyksiä arvio.
Ongelma on vain se, että klassikoissa on vähän naftisti uudempaan suomalaista proosaa koska niiden nouseminen klassikojen asemaan yleensä edellyttää sitä että kirjoittaja kuolee traagisesti :P (Kuten se nainen joka kirjoitti taannoisen ylioppilastutkinnon kiistellyssä ruoka-aineistossa esiintyneen Leipä-novellin, heti tuli kohutuksi kun veti itsensä kiikkuun). Ja kuitenkin jos halutaan laajempaa kirjallisuuden tuntemusta tavoitella, niin suomalainen nykyproosa lienee ihan tärkeää sekin? :) Mutta mielellään pitäydytään hyvinkin pitkälti klassikoissa, välistä vaan kekstiään jotain muutakin.
Ongelma on vain se, että klassikoissa on vähän naftisti uudempaan suomalaista proosaa koska niiden nouseminen klassikojen asemaan yleensä edellyttää sitä että kirjoittaja kuolee traagisesti :P
Mitä sul on Mukkaa ja Saarikoskea vastaan? :P
Ja kuitenkin jos halutaan laajempaa kirjallisuuden tuntemusta tavoitella, niin suomalainen nykyproosa lienee ihan tärkeää sekin? :)
On toki, sekä sen verran lapsipuolen asemassa itsellänikin että kyllä sieltäkin sopii luettavaa valita. Tuo ehdottamasi nimi oli kyllä ihan neverheard-kamaa, mutta en minä toisaalta mikään kirjallisuuden tuntija millään tasolla olekaan. :)
Lady Kiha
26.1.2006, 15:27:17
Eihän vielä ole liian myöhäistä ilmoittautua mukaan tähän kuukauden kirja -hommaan? Minäkin haluun päästä lukemaan muutakin kuin sellaisia kirjoja, joita tavallisesti luen ja analysoimaan niitä. Tänä vuonna kun koulussa joudumme analysoimaan lukemiamme kirjoja, joten saisi pikkuisen harjaannuttua tässä taidossa. Ja olisihan mukavaa päästä kirjastoonkin pitkästä aikaa.
Minullekin kyllä käy tuo Saatana saapuu Moskovaan, vaikka en ole koskaan kuullutkaan kirjasta, mutta mitä nyt siitä tämän ketjun perusteella olen kuullut, niin olen kiinnostunut. Toivon että se löytyy meidän homehtuneesta kirjastostamme, mutta jos se kerran on jonkinmoinen klassikko, niin uskoisi sen löytyvän.
Pitäisikö se lukeminen milloin aloittaa? Minä olen kyllä aika nopea lukemaan, mutta olisi mukava sitten tietää, milloin alamme käsittelemään tämän kirjan sisältöä...
i<3yaoi
26.1.2006, 15:47:38
Öyh öyh! Minä ilmoittaudun mukaan hommaan!!!
Saatana saapuu Moskovaan on hyvä valinta, minulla on se omassa hyllyssä tai no, äitinhän se on.
Pitäisikö se lukeminen milloin aloittaa? Minä olen kyllä aika nopea lukemaan, mutta olisi mukava sitten tietää, milloin alamme käsittelemään tämän kirjan sisältöä... Samat sanat^^
Minäkin mukana, hyvä idea. _o/ Saatana saapuu Moskovaan kelpaa hyvin, en ole koskaan kuullutkaan mutta sehän voi olla hyväkin asia. Kiinnostaa kyllä. Varmaankin paikallisesta kirjastosta löytyy, pitäisi vain jaksaa lähteä polkemaan sinne.
huru-ukko
26.1.2006, 17:07:27
Hohoo, itsekin kuulun näihin lukutoukkiin. Kumminkin.
Tähän astinen viimeisen vajaan puolen vuoden sisällä lukemani kirjallisuuslaji on ollut MELKO suppea. Lukemaani tuotantoon on kuulunut vain sotaromaaneja ja tarkemmin ottaen ainoastaan Sven Hasselin.
Kuulostaa hyvältä tuo kirja, mukana ollaan. Ensi kuusta en niin varma ole, kun äidinkielessä on lopputyö, johon pitää parit kirjat lukea, joten niihin menee hiukkasen aikaa. Ja kai tuo täältä peräkylästäkin löytyy. Pakko löytyä.
Minkä tyylinen kirja tämä no ja onko pitkä? Tämä ei haittaa tietenkään jollei ole puuduttavaa luettavaa. =)
//Niin ja minä en ihan heti tätä nyt aloita, luen ensin tuon Hasselin Petetyn armeijan loppuun, elikkä itselläni aloitus menee karkeasti helmikuun 10 päivän tienoille. Tästäkään en niin varma ole, mutta sitten kirin pidemmälle kerenneitä kiinni.
Auronjii
26.1.2006, 17:11:15
Minäkin olen lukija ihminen ja sattumalta tuo Saatana saapuu Moskovaan löytyy meidänkin hyllystämme.. Minä taidan myös ilmoitella itseni mukaan ^^
Noirre
26.1.2006, 17:16:25
Pitäisikö se lukeminen milloin aloittaa? Minä olen kyllä aika nopea lukemaan, mutta olisi mukava sitten tietää, milloin alamme käsittelemään tämän kirjan sisältöä...
No jos nyt lyömme lukkoon helmikuun kirjaksi tuon Saatana saapuu Moskovaan (kuten ilmeisesti teemme) niin keskusteluaikaa on helmikuu, eli 1.2. keskustelu alkaa ja siihen voi osallistua omaa tahtia. Eihän kirjaa välttämättä tarvitse lukea kokonaan heti, voihan tuntemuksiaan kirjoittaa sitä mukaa kun etenee - kunhan sanoo, missä kohtaa on menossa että muutkin sitten ymmärtävät :)
//
Kuulostaa hyvältä tuo kirja, mukana ollaan. -- Minkä tyylinen kirja tämä no ja onko pitkä? Tämä ei haittaa tietenkään jollei ole puuduttavaa luettavaa. =)
--Saatana saapuu Moskovaan-kirjaa. Se on klassikko, entinen kielletty kirja, venäläinen ja kaikenlisäksi satiirinen fantasiakertomus. Sivistysarvo on niin kohdallaan kuin lukiolaiselta toivoa voidaan ja teksti on klassikoiden mielenkiintoisimmasta päästä.
:) Pituutta kirjalla (tuossa uudessa painoksessa) on 478 sivua, eli onhan sitä. Mutta kyllä kuukauden aikana jaksaa lukea. Itse aloitin jo että pääsen keskustelun sitten aloittamaan (210 sivua takana) ja kyllä tuota mielellään on lukenut.
Juups, minäkin taidan mennä etsimään Saatana saapuu Moskovaan -kirjaa kirjastosta. Eipä ole tällä hetkellä mitään lukemista, joten käy minulle. :>
Täytyy toivoa, että sieltä löytyy se. Tämä kun on tämmöinen tuppukylä niin voi olla ettei kyseistä kirjaa löydy täältä.
Sitten pitää mennä kaupunkiin. Onneksi on sinnekin kortti.
Tämmöinen "kuukauden kirja" vaikuttaa hyvältä idealta. Jos joskus tuntuu, että on lukenut kaikki kirjat (XD) tai ei ole mitään hyvää luettavaa mielessä,
niin täältä voi tulla aina katsomaan. Ja jos tänne sitten arvostellaankin se kirja, niin voihan sen innostua jälkeen päin lukemaan.
Joo-o, kiva idea. Jospa minäkin ryhdistäytyisin ja lukisin joskus ihan jotain kunnon kirjojakin noiden koulukirjojen ohella (vaikkei niitäkään kauheasti tule luettua). ;3 Siitä onkin pitkä aika kun olen saanut jonkin romaanin päätökseen asti - ja ihan omasta tahdostani. Eli pitänee tässä sitten joku päivä talsia kirjastoon etsimään tuota helmikuun kirjaa, vaikka aika pitkältä se minulle vaikuttaakin. Oma lukunopeuteni ja -intoni kun on vähän hunon puoleinen. Ehkäpä juuri senkin takia olisi hyvä alkaa lukemaan jotain kirjoja. Ja kun täällä on nyt tällainenkin hauska idea, niin mikäs siinä.
I'm in. Aikas varmaan.
Celebsi
26.1.2006, 22:37:11
Minä kanssa! Pari vuotta sitten, kun olin vielä lukiossa, meidän piti lukea klassikko, ja minä olisin halunnut lukea juuri tuon Saatana saapuu Moskovaan, mutta joku muu ehti varaamaan sen luettavakseen ennen minua. :( Sittemin teos hävisi mielestäni kirjoitusten melskeissä, eikä tuolloin olisi kyllä ollut aikaakaan sitä lukea... Ei sen puoleen, että nytkään olisi, mutta ainahan sitä voi yrittää... :P Minulla on tuossa kyllä pari muuta kirjaa kesken, mutta eipä se mitään, naisethan pystyvät tunnetusti tekemään monta asiaa yhtä aikaa. :D
Kuulostaa oikein mukavalta idealta. Tämän avulla voisinkin lukuintoani vähän taas nostaa. Katsastanpa ensi viikolla, josko kirjastosta tuota löytyisi, että pääsisi lukemaan. Tässä tosin on 3 kirjaa kesken, mutta 2 niistä luen ensi viikoksi valmiiksi, joten ei tämä nyt pahaa tee. =)
Elikkäs otan osaa tähän "projektiin" ja yritän joka kuukausi saada sen kirjan luettua, tosin en voi aivan varmasti luvata, esteitä kun voi tulla aina välistä~
Griffin_
29.1.2006, 13:00:39
Hiu, haluaisin ilmaista kiinnostukseni tähän kuukauden kirja -juttuun, vaikka en luultavasti voi tähän ensimmäiseen osallistua, tällä hetkellä sen verran kiireistä. Sitä paitsi yritin etsiä tuota kirjaa kirjastosta, mutta ne olivat kaikki lainassa... Se vaikuttaa kyllä kovin kiinnostavalta, joten luen sen varmaan jossain vaiheessa, vaikken nyt mukaan keskusteluun ehtisikään. Toivon silti että viimeistään seuraavaan kirjaan ehdin mukaan. ^.^
Dorianthem
29.1.2006, 15:00:09
Minäkin ilmaisen lievää kiinnostusta. Kirjan luen, jos sattuu eteen ja jos aikaa riittää, sillä nyt tosiaan onkin viimeinen puolivuotta peruskoulussa ja minulla on hirveä tarve saada nostettua keskiarvoa (8,1). Tähän ketjuunko koko juttu tulee? Siis tänne pystyy heittämään mielipidettä kirjasta? Ja jos se on tämä ketju, niin aloituspostiin varmaan editoidaan aina uusimmat kirjat?
//Tack Plop.
Tähän ketjuunko koko juttu tulee? Siis tänne pystyy heittämään mielipidettä kirjasta? Ja jos se on tämä ketju, niin aloituspostiin varmaan editoidaan aina uusimmat kirjat?
Kuukauden kirjan selvittyä kaikki lukutoukat ravaavat äkkiä kirjastoon tai kirjakauppaan etsimään kyseisen opuksen ja lukevat sen ja viimeisen sivun käännettyään liittyvät keskustelemaan kirjasta ihan sitä varten perustettuun ketjuun. Ihan näin yksinkertaisuudessaan. Keskustelu on käynnissä kuukauden verran - tai sen aikaa ketju on kiinteänä ettei vain hautaudu muiden ketjujen alle. Tämänkin jälkeen kirjasta saa tietysti keskustella, mutta ketjusta otetaan kiinnitys pois ja sen näkyvyys etusivulla (ja näin ollen keskustelukumppaneiden saaminen) on epätodennäköisempää :)
:)
Mutta minun nyt täytyy katsoa, että kerkeänkö ollenkaan tuota Saatana saapuu Moskovaan -kirjaa lukea, kun noin paksukin on, enkä vielä ole sitä edes käynyt lainaamassa. No, sen näkee sitten. Tulen kommentoimaan, jos olen luetuksi saanut.
Noirre
27.2.2006, 21:37:40
Unohdin täysin, että tässä kuussa on vain se 28 päivää >_> Eli ensi kuun kirjaa pitäisi varmaan alkaa valitsemaan. Ehdottaisin jotakin näistä:
Sofi Oksanen: Stalinin lehmät
Suomalaista nykykirjallisuutta. Oksasen uudempi kirja, Baby Jane, on nyt aika valtavassa mediakohussa ja sitä saattaa olla hankala saada, mutta ehkä voisimme ottaa käsittelyyn tämän vanhemman kirjan, joka sai myös paljon huomiota osakseen aikanaan. Kertoo mm. bulimiasta. Pituutta tosin on taas tuo 400+ sivua. Baby Jane ei ole niinkään paksu, mutta sitä tosiaan saattaa olla hankala saada.
Stanislalw Lem: Solaris
Puolalaisen tieteiskirjailijan tunnetuin teos, joka siis luetaan klassikoksi. Näin teosta kuvailee klassikkoautomaatti:
Kris Kelvin matkustaa Solaris-planeetalle, jonka ainoa elävä olento on ajatteleva ja muotoaan muuttava meri. Tutkimusaseman tyhjillä käytävillä ihmisten muistot muuttuvat eläviksi olennoiksi. Puntarissa ovat inhimilliset arvot ja teknologia.
Enpähän ole ainoa, joka unohti lyhyen kuukauden. Vaikka en ehtinyt kiireiltä katsella juurikaan mitään kirjoja ja Saatana saapuu Moskovaankin oli lainassa. Jopa 80-luvun painokset olivat lainassa. Tuo Solaris vaikuttaa kuitenkin mielenkiintoiselta, kannatan. Yritän nyt maaliskuussa lukea jotain, jos ei esitelmiä tai isoja kokeita satu kohdalle koko kuukaudeksi (niin kuin nyt). Katsotaan, kun ehditään.
//Niin ja aikaisemmat, kuin 80-luvun painokset olivat varastossa, eikä niitä voinut lainata.
huru-ukko
28.2.2006, 14:57:57
Ja minultakin tämä jäi sitten lukematta.
Ensinnäkin, piti lukea äidinkielen lopputyöhön kaksi kirjaa, joista toinen on vielä vaiheessa, joten ei aikakaan olisi riittänyt.
Saatana saapuu Moskovaan voisi olla kiinnostavakin kirja, mutta veikkaan, etten sitä kuitenkaan kovin ahkeraan tahtiin olisi lukenut, sillä itse perustan melkein ainoastaan sotakirjallisuudesta.
Se jäi, pahoittelen, enkä mukaan lupaudu tässä kuussa, sillä se lopputyön toisen kirjan luku vie vielä aikaa.
Jos minä saisin Oksasista ja sitten tuosta puolalaisesta valita, niin valitsisin puolalaisen.
Luin sekä Stalinin lehmät että Baby Janen äidinkielen tutkielmaa varten viimekuussa (siksi minulla se Saatana saapuu Moskovaan -kirjan lukeminen kesti niin kauan) enkä erityisesti innostunut. Stalinin lehmät oli vielä ihan hyvä mutta tuota Baby Janea en kyllä suosittelisi. Molemmat ovat melkoisen helppoa tekstiä ja ihan hyvin kirjoitettuja mutta henkilökohtaisesti en niin kaueasti tykännyt.
Jos teitä kuitenkin kiinnostaa tietää tästä Stalinin lehmistä hiukan enemmän, niin se kertoo tosiaan Suomeen muuttaneen virolaissyntyisen Annan elämästä, jossa bulimia on hyvin suuressa osassa. Pätkittäin kerrotaan myös Annan äidin Katariinan ja hänen äitinsä Sofian nuoruudesta Neuvoston aikaisessa Venäjässä. Stalinin lehmät on kirja, joka pistää ajattelemaan vähän mutta ei mielestäni tarpeeksi.
Kuten jo sanoin, niin itse liputtaisin tuon Solariksen puolesta. Kuulostaa jännältä ja olisi mielenkiintoista selvittää millä avuilla kirja on klassikon leimansa hankkinut.
Samasta syystä kuin Akilla, minultakin jäi tuo Saatana saapuu lukematta: kirjasto tarjosi ei oota ja opiskelijan varoilla ei tuota oikein omaksikaan viitsinyt hankkia.
Minäkin liputan Solariksen puolesta, Sofi Oksanen kun on minusta jo henkilönä vastenmielinen.
No otetaan sitten täksi kuuksi Solaris. Ensi kuussa herään tähän vähän aikaisemmin niin saadaan pohtia kirjoja pidempään, mutta näin nopea päätös tällä kertaa. ^^; Perustan ketjun jo valmiiksi kun itselläni tuo kirja on olemassa. Päästään takakansitekstillä ja esittelyllä liikkeelle.
Lady Kiha
1.3.2006, 20:16:13
Ääh, taas minulta on mennyt jotakin ohi ja jokin asia on pahasti unohtunut. En siis ole yhtään muistanut, että pitäisi hankkia maaliskuun kuukauden kirja jostakin enkä edes ole muistanut koko kuukauden kirja hommelia... :doggy: Huolestuttavaa.
Solaris kuitenkin kuulostaa todella hyvältä (luin jo Noirren esittelyn kirjasta), joten voitte olla varmoja, että olen vahvasti mukana tässä hommassa yhä, kunhan onnistun jostakin kyseisen kirjan kaivamaan esiin. Käteni jo syyhyävät päästä käsiksi kirjaseen (haa, rakastan juuri tällaisia kirjoja!). Edittailen, jos jostakin kumman syystä kirjaa ei löydy kirjastosta tai ei ole tarjolla siellä juuri nyt. Mkään muu ei voi estää minua saamasta kirjaa.
Vaikka kuukausi onkin vasta reilun viikon päästä ohi, niin olisiko jo aika suunnitella taas uutta kirjaa seuraavalle kuulle? Minulla ei ole ehdotuksia, jätän sen homman teille asiantunteville.
Minulla olisi ehdotus huhtikuun kuukauden kirjaksi, vaikka edellisestäkin kuukauden kirjasta on minulla vielä muutama kymmen sivua lukematta (kun sain sen vasta keskiviikkona käsiini ja aika on rajallista ja blah blah). Nimittäin tuo Kurt Vonnegutin Turastamo 5 eli Lasten ristiretki (Slaughterhouse-Five). Oheistietona kirjasta mainittakoon, että se on vuonna 1968 kirjoitettu klassikko, joka alunperin nosti Kurt Vonnegutin suuremman yleisön tietoisuuteen.
Tyylilajiltaan Teurastamo 5 eli Lasten ristiretki on jotain sci-fiä, sotakirjallisuutta, mustaa huumoria ja satiiria sekoittavaa. Tähän kohtaan voisi joku hyvin hymähtää, että kuukauden kirja -idean tarkoitushan oli lukea eri tyylisiä kirjoja ja Solaris on juuri ollut sci-fiä ja saatana saapuu Moskovaan oli täynnä satiiria ja mustaa huumoria, mutta ainakin minun käsitykseni mukaan(en ole kirjaa itse vielä lukenut) tämä on jotain aivan erilaista.
Sivumääräkin on vain vähän alle kahdensadan.
"'Kurt Vonnegutissa on aimo annos vakavaa, pessimististä ja perimmäisiin ongelmiin pureutuvaa filosofia, mutta samalla hänen komiikan keinonsa ovat mahtavat. Hänessä on kirjallisuuden parhaitten perinteiden veroista ironikkoa, julmaa naurajaa...' (Aamulehti) Kurt Vonnegutin läpimurtoromaanin perusaiheena on Dresdenin pommitus helmikuussa 1945, joukkotuho, jonka todistajana kirjailija itse sotavankina oli. Teurastamo 5 ei kuitenkaan ole vain kirja noista tuhon hetkistä, se on myös satiiri nykyamerikkalaisuudesta, se on tieteisromaani ja se on fantastinen tarina, jossa tosi ja kuviteltu, kauhu ja komiikka sekoittuvat uskomattomalla tavalla." -suomalainen.com
Mitä te olette tästä mieltä?
Ze Shoopuf
26.3.2006, 10:19:15
Minä voisin tukea tuota Teurastamo 5:ää, olen kuullut siitä paljon hyvää. En itse tosin varmaan Kuukauden kirjaan osallistu, sillä minulla on tällä hetkellä noin 3000 sivua englanninkielistä kirjallisuutta edessä. Ehkä ehdin lukea ne ensi kuuhun mennessä.. =P
Mutta Teurastamo 5 on kuulemani mukaan mielenkiintoinen kirja, itsekin meinasin kerran mennä lainaamaan ja lukemaan.
Mitä te olette tästä mieltä?
Kelpaa minulle, ellei Noirre nyt kirjoitus kiireiltään(?) jouda muuta ehdottelemaan.
Noirre
27.3.2006, 13:00:43
Kelpaa minulle, ellei Noirre nyt kirjoitus kiireiltään(?) jouda muuta ehdottelemaan.
Niiltäpä juuri >_>
Ehdottelin kai tuota Vonneguttia itse jo aikaisemmin, joten minusta se on ihan hyvä valinta. Otetaan vain se seuraavaksi.
Toinen hyvä Vonnegutin kirja on Jumala teitä siunatkoon, herra Rosewater (eli Helmiä sioille).
Jos joku ilmoittaa minulle omasta "tuplapostistani", pistän kyllä pääni pölkylle...
Eli, ajattelin ajoittaa nyt tällä kertaa mieluumin reilusti ajoissa kuin rutkasti myöhässä, ja tiedustella jo valmiiksi, että minkälaista kirjaa ensi kuulle haluttaisiin ja onko ehdotuksia, vai yritänkö keksiä lähestulkoon ehtymättömästä kirjalistastani uuden romaanin jolla teitä kiusata? Muutama ihastuttavan ärsyttävä ja päänsärkyä (= aivotoimintaa) aiheuttava filosofisvivahteinen teos on mielessä, ja suomalaisia tärkeitä teoksia tuskin kannattaisi unohtaa. Mutta siis, onko jollakulla mielessä jotain muuta, kuin uusin Harry Potter?
Noirre
15.5.2006, 12:51:13
Ilmeisesti tuota kuukauden kirjaa ei kannata siis kysellä etuajassa.
Mayatar, joka heitti minua yksityisviestillä, lienee ainoa, jolla lukeminen on mielessä näin kesän korvallakin. Mietin tässä, että jos tehtäisiin niin, että kesän ajan kuukauden kirja olisi kahden kuukauden kirja - itse ainakin olen kesäloman ajan huomattavasti vähemmän koneella ja enemmän menossa niin että lukeminenkin saattaa olla hintsua (plus minulla on yliopistokokeet edessä ja niihinkin pitäisi päntätä). Mutta jos siis kesä- ja heinäkuuksi nyt otetaan uusi kirja, koska tälle kuulle tuskin enää kannattaa, minkälaista kannatusta saisi vaikkapa Mayatarenkin ehdottoma Kuningas Oidipus? Päästäisiin vähän draaman ja antiikin pariin - ja tuon tarinan tunteminen avaa muuten aika monta nykypäivän kirjoista löytyvää viittausta aivan uudella tavalla. Sitäpaitsi tällaisen iäkkään tekstin parissa pari kuukautta varmaan olisi ihan hyvä aika :)
Itsekin meinasin tämän topicin esiin kaivaa mutta se kaatui juuri tuohon ajatukseen, että mitä turhia kun en nyt koulun lopukirin aikaan kuitenkaan ehdi lukea - vähän aikaa ja paljon muutakin luettavaa. Se, että tämä olisi kahden kuukauden kirja, on erittäin hyvä ajatus. Kesäkuu kun on niin täynnä varmaan hyvin monella mutta heinäkuussa ainakin minulla voisi olla lukemisen suhteen jotain saumoja. Tämä ratkaisu on toimiva ja saa täyden kannatukseni.
Tuo Kuningas Oidipus vaikutti oikein mielenkiintoiselta ja mainiolta, kun vähän tietoa siitä googletin, joten minulle se ainakin käy kesä- ja heinäkuun kirjavalinnaksi.
Noirre
30.5.2006, 15:50:56
Koska mitään muita viestejä ei ole tullut, Kuningas Oidipus on siis valittu kesä- ja heinäkuun kirjaksi. Olisi mukavaa jos te ihmiset hieman osallistuisitte tähän ehdoteluun ja valintaan, tuntuu että täällä melkein yksin saa selittää :< Kiitos Lunitarille ja Mayattarelle osallistumiesta, ja Pinchille myös kun viime kuiden kirjan luki :)
Taas tää ketju on vajonnut unholaan eikä elokuulle ole kuukauden kirjaa. Hm. No nostelen tämän ketjun parin ehdotuksen myötä.
Olisi kiva lukea välillä jotain ihan nykyaikaisen draaman klassikoita, kun ollaan tuolla fantasia/sci-fi puolella nyt liikuttu (lukuunottamatta sitä Sofoklesta). Siksi ehdottelenkin, että kuukauden kirjaksi otettaisiin Dostojevskin Rikos ja Rangaistus, jonka lukeminen jossain vaiheessa elämää kuuluu melkeinpä yleissivistykseen. Tässä vielä jotain epämääräistä tietoa teoksesta:
"Rikos ja rangaistus on yksi maailmankirjallisuuden syvällisimmistä teoksista. Dostojevski asettaa pohdittavaksemme ihmiselämän tarkoituksen. Koko elämän problematiikka avautuu uudelleen pohdittavaksi. Käsitteet rikos ja rangaistus kasvavat yli rajojensa, kietoutuvat toisiinsa. Kertomus nuoresta Raskolnikovista, hänen rikoksestaan ja kasvustaan tekonsa ymmärtämiseen, siitä puhdistautumiseen, on kirja, jonka sukupolvi toisensa jälkeen on ottanut omakseen."
Mutta koska tuon luokan klassikoiden ehdottelussa on aina olemassa se riski, että puolet FFfinistä on lukenut sen jo, niin ehdotan myös Vladimir Nabokovin Lolitaa. Se on myöskin jonkin sortin klassikko, joskaan ei välttämättä ihan paras valinta kuukauden kirjaksi siinä mielessä, että tähän lukemiseen osallistuu myös foorumin nuorempaa väkeä ja Lolita käsittelee aika pitkälti ihmisen seksuaalisuuden luonnetta (ja vielä vähän sairaahkolta kantilta). Vladimir Nabokovin kieli ja tyyli kirjoittaa on kuitenkin aivan omaa luokkaansa ja siksi olisi ihan melenkiintoista lukea.
Nuo ovat tietenkin vain ehdotuksia (pääasiallinen tarkoitukseni oli nostaa tämä ketju niin että saataisiin taas ensikuulle kirja). Kumpikin noista teoksista ainakin herättäisi takuuvarmasti keskustelua.
Edellinen kirja jäi lukematta erinäisistä syistä, joten yritän tällä kertaa osallistua hieman aktiivisemmin tähänkin. Itse tällä hetkellä kannatan enemmän Rikosta ja Rangaistusta nimen ja kuvauksen perusteella. Enempää en haluakaan tietää ennen kuin kosken itse kirjaan. Lolita voisi olla vaikka syyskuun kirja, koska kuu loppuu kuitenkin pian. Tai sitten voimme valita vain yhden kirjan.
Mayatar
22.8.2006, 16:25:38
Rikos ja rangaistus on kuivaa venäläisen miehen paatosta eksistentialismissaan. Ootteko ihan tosissaan siinä, että halutte tuhlata elämäänne sen lukemiseen? Lukekaa mielummin Daniil Harmsia. No EI VAINESKAAN! Hyvä, että nuoret tahtoo lukea klassikoita!
Riennän tänne suosittelemaan vähän Suomalaista eroottista viihdettä... siis klassikkokirjallisuutta. Ennen kun lyötte lukkoon monen kuukauden kirjoja ehdotan Timo K. Mukan kirjaa Kyyhkynen ja unikko listalle. Tietysti Maa on syntinen laulu ois kova sana häneltä myös, mutta edellinen kirja on paljon kauniimpi ja hienompi. Molempia kuitenkin ehdotan. Mukan kuva jumalasta on hieno, pesee mennen tullen jotkut japsimytologiat.
Aino Kallaksen Sudenmorsian on myös kirja, jota suosittelen erittäin lämpimästi johonkin väliin tungettavaksi. Sudenmorsian pohjautuu vanhassa kansanuskossa eläneelle ihmissusiaiheelle.
"Mutta tästä lähtein oli Aalo kadotuksen oma ja liitossa Saatanan kanssa, ja hän alkoi juosta ihmissutena Loksperin noitain lailla, niin että hänellä oli niinkuin kaksi elämätä, koska hän vuoroin oli susi ja vuoroin ihminen."
Rikos ja rangaistus on kuivaa venäläisen miehen paatosta eksistentialismissaan. Ootteko ihan tosissaan siinä, että halutte tuhlata elämäänne sen lukemiseen? Lukekaa mielummin Daniil Harmsia. No EI VAINESKAAN! Hyvä, että nuoret tahtoo lukea klassikoita!
[/i]
Kävipäs hassusti nimittäin kun näin tämän ketjun otsikkotittelin niin esnimäinen kirjailija joka tulli mieleeni ehdottaa oli Daniil Harms. :D
Niin oletan sisi että vielä mahdun kirjakerhoon mukaan vaikka en olekaan ollut alusta asiti mukana :shy:
Pari teosta joita voisin suositella siis:
Erlen Loe: L - huippuhauska ja semmoinen joka jokaisen pitäisi lukea (minun mielestäni klassikot on ihan jees, mutta sivistystä on myös tietää missä nyt mennään)
Susanna Clarke: Jonathan Strange & Mr Norrell - olen pitkään halunnut lukea sen mutten ole saanut aikaan
tai
Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan - sama kuin yllä.
Noirre
23.8.2006, 16:35:04
Mörr, allekirjoittaneella on opiskelun ja sen aloittamisen parissa vierähtänyt tämä kuu, anteeksi nyt että tämä elokuu jäi väliin .__. Taisi tosin muilla olla vähän sama tilanne. No, nyt siis syyskuulle kirjaa valitsemaan!
Niin oletan sisi että vielä mahdun kirjakerhoon mukaan vaikka en olekaan ollut alusta asiti mukana :shy:
Khyl, tänne saa tulla kuka tahansa, missä vaiheessa tahansa, ja osallistua silloin kuin jaksaa.
Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan
Se on luettu jo ;) Keskustelutopikki löytyy tästä. (http://foorumit.fffin.com/showthread.php?t=16636) Eli vanhoihin keskusteluihin voi osallistua myös, jos vaikka ei sen kuukauden kirja miellytä tai jokin on jäänyt välistä ja haluaa aukon paikata.
Tuo Dostojevski kannattaisi mielestäni ottaa listalle, mutta kun koulut tosiaan juuri starttailevat, raskaslukuisella kirjalla voi olla ikävä aloittaa. Toisaalta pääseehän sitä sitten brassailemaan äidinkielentunneilla jos sellaisia omasta opinahjoista löytyy :P
Maa on syntinen laulu ja Sudenmorsian (Hiidenmaalainen myyttinen tarina Aalosta, Priidik metsänvahdin vaimosta, joka saa öisin suden hahmon.) ovat myös hyviä, tuosta Kyyhkynen ja unikko-kirjasta en sitten tiedäkään mitään, luottakaamme siis Mayattareen :) Eli eli, jos nyt päätettäisiin näistä neljästä ensi kuun kirja tai vaikka saman tien jonkinlaista kirjalistaakin, niin mikäs nyt kuulostaisi tällä hetkellä maukkaimmalle? Lolitakin (Vladimir Nabokov - Tarina kaksitoistavuotiaaseen Lolitaan pakkomielteenomaisesti rakastuvasta aikuisesta. Puhutteleva ja shokeeraava kertomus perversiosta) voitaisiin ottaa ehkä myöhemmäksi, ja jos eroottiselle linjalle lähdetään (kun sen tyyppisiä kirjoja parikin ehdotteli), niin Klitoris (jonka kirjoittajaa en nyt tällä hetkellä muista - tuskin samannimisiä kirjoja kuitenkaan ihan hirveästi on :D ) on aika... mielenkiintoinen kirja. Jonkinsortin palkinnonkin voittanut ja helppolukuinen. Muita eroottisia klassikoita ovat (Helsingin sanomien klassikkoautomaatin mukaan esiteltyinä) mm.:
Decamerone
(Decamerone)
Giovanni Boccaccio
Sata hilpeätä tarinaa mustaa surmaa paenneen seurueen kertomana. Tarinoissa elää värikäs ja aistikas 1300-luku.
Ilmestymisvuosi 1470, Tammi, 583 sivua.
Sadan vuoden yksinäisyys
(Cien años de soledad)
Gabriel García Márquéz
Nobelistin rehevä ja vivahteikas kuvaus maagisesta Macondon kylästä ja Buendían suvun vaiheista. Kolumbian yhteiskunnallisen ja poliittisen kentän analyysia groteskin huumorin kansanomaisessa hengessä.
Ilmestymisvuosi 1967, WSOY, 348 sivua.
Lady Chatterleyn rakastaja
(Lady Chatterley's Lover)
D.H. Lawrence
Naimisissa olevan hienostorouvan Constance Chatterleyn ja riistanvartija Oliver Mellorsin sensuelli rakkaustarina. Aistikkaat kuvaukset poikivat oikeudenkäyntejä ja tekivät kirjasta sensaation.
Ilmestymisvuosi 1928, Gummerus, 389 sivua.
Nuoren Wertherin kärsimykset
(Die Leiden des jungen Werthers)
Johann Wolfgang von Goethe
Traagisen romanttisen sankarin prototyyppi ja aikansa idoli vuodattaa kirjeissään ja päiväkirjamerkinnöissään pakkomielteistä rakkauttaan Lotteen. Kirja tihkuu maailmantuskaa ja täyttymätöntä himoa kuolemaan asti.
Ilmestymisvuosi 1774, Otava, 208 sivua.
Laulu tulipunaisesta kukasta
Johannes Linnankoski
Suomalaista maalaisromantiikkaa, jossa tukkipoika Olavi - suomalainen don Juan - hurmaa neidon toisensa perään. Perheenisänä tekee tiliä elämästään ja pyrkii sovittamaan erehdyksensä.
Ilmestymisvuosi 1948, WSOY, 364 sivua.
Gulliverin matkat
(Travels into Several Nations of the World by Lemuel Gulliver)
Jonathan Swift
Epäsovinnaisuutta ja aikalaiskritiikkiä sisältävässä tarinassa Lemuel Gulliver seikkailee lilliputtien ja jättiläisten maassa.
Ilmestymisvuosi 1726, Karisto, 143 sivua.
Frankenstein
(Frankenstein or the Modern Prometheus)
Mary Shelley
Goottilainen kauhuromaani hirviön luomisesta. Frankensteinia on kutsuttu tieteisromaanien tienraivaajaksi.
Ilmestymisvuosi 1818, Gummerus, 245 sivua.
Anna Karenina
(Anna Karenina)
Leo Tolstoi
Suurromaani traagisesta rakkaudesta. Kaunis, hyvä ja tunteellinen aatelisnainen elää rakkaudetonta avioliittoa itseään paljon vanhemman miehen kanssa. Syntyy intohimoinen suhde komeaan kreivi Vronskiin, joka tuhoaa Annan elämän.
Ilmestymisvuosi 1875-77, WSOY, 909 sivua.
Kotiopettajattaren romaani
(Jane Eyre: An Autobiography)
Charlotte Brontë
Vaatimaton ja köyhä kotiopettajatar Jane Eyre rakastuu salaperäiseen herra Rochesteriin. Viktoriaanisia moraalikäsityksiä uhmannut romanttinen kasvukertomus oli ilmestymisaikanaan sensaatio.
Ilmestymisvuosi 1847, Karisto, 542 sivua.
Tuhat ja yksi yötä
(Alf laila wa-laila)
Arabialaisen kirjallisuuden tarinakokoelma, jonka runkona on joukko intialaisia taruja. Mukana myös persialaisia, bagdadilaisia ja kairolaisia satuja. Tunnettu kertomus Aladdinin taikalampusta on liitetty kokoelmaan toisesta tarinakokonaisuudesta.
Ilmestymisvuosi 1500-luku, Karisto, 338 sivua.
Humiseva harju
(Wuthering Heights)
Emily Brontë
Rakkautta, intohimoa, vihaa ja itsekkyyttä Yorkshiren tuulisilla nummilla. Rakkaus muuttuu julmaksi koston leikiksi, kun herra Earnshaw tuo kotiinsa kasvatettavaksi löytölapsen, kiihkeän ja synkän Heathcliffin.
Ilmestymisvuosi 1847, WSOY, 385 sivua.
Laulu punaisesta rubiinista
(Songen om den rode rubin)
Agnar Mykle
Romaanin päähenkilö on erotiikkaa janoava ylioppilas. Kirjan ilmestyttyä Mykle joutui oikeuteen vastaamaan syytteeseen siveettömän aineiston levittämisestä.
Ilmestymisvuosi 1956, Suuri Suomalainen Kirjakerho, 400 sivua.
Tuulen viemää
(Gone With the Wind)
Margaret Mitchell
Scarlett O`Haran ja Rhett Buttlerin kuohuva rakkaustarina. Etelävaltioiden suurtilalliset käyvät läpi yhteiskunnallisen murroksen sisällissodassa.
Ilmestymisvuosi 1936, Otava, 894 sivua.
Pantagruel
(Pantagruel, roy de Dipsodes)
Francois Rabelais
Kansantarinoihin perustuva kertomus Pantagruelista, tavallisten ihmisten parissa liikkuvasta jättiläisestä, jolla on valtava ruokahalu ja jano. Rabelaisin karnevalistisessa naurussa on läsnä rajaton, joka suuntaan räjähtävä kaaos.
Ilmestymisvuosi 1532, Gummerus, 173 sivua.
ja niin edelleen. Että olisihan tässä tosiaan mistä valita.
En tiedä palveliko tämä kirjojen listaaminen nyt kyllä mitään tarkoitusta :eh: , mutta no. Eli siis minkälaisia mietteitä nuo aiemmin mainitut ja tässä listatut kirjat oikein herättävät?
Mayatar
23.8.2006, 19:11:10
Decamerone
(Decamerone)
Giovanni Boccaccio
Sata hilpeätä tarinaa mustaa surmaa paenneen seurueen kertomana. Tarinoissa elää värikäs ja aistikas 1300-luku.
Ilmestymisvuosi 1470, Tammi, 583 sivua.
Kannatetaan! Ois sellanen kirja et minkin voisin osallistua.
Edit: Repesin muuten vähän tolle: Ilmestymisvuosi 1470, Tammi. Suomessakin vihdoin kustantamo jolla on pitkä kunniakas historia!
cRaZy Al BhEd
23.8.2006, 21:14:11
Minuakin kiinnostaisi osallistua kirjakerhoon, kun yhtäkkiä hokasin, että täällä tällainen on. Miksei mulle aiemmin kerrottu? :<
Mayattaren mainitsemat oopukset kuulostavat mielenkiintoisilta, samoin minunkin korviini kirinyt Lolita. Myöskin Noirren mainitsema Klitoris kuulostaa kiinnostavalta, mutta olisikohan ehkä liian raju veto? Nimestä nyt on huono mennä arvaamaan, mutta kirja vaikuttaa suht shokeeraavalta, mikä ei tietenkään ole huono asia.
Öhm joo, olikohan tuossa mitään asiaa? ._.
cRaZy Al BhEd
11.9.2006, 18:24:07
Tupla on paha, tiedän, mutta pienen elonpilkkeen jälkeen ketju on taas jäänyt unholaan. Syyskuuksi ei varmaan enää kannata valita kirjaa; ennen kuin se saatais valittua olis kuu jo puolessavälissä. Mutta lokakuuhan on parasta lukemisen aikaa. Eli, päätettäiskö jo jotain? Keskustelua kehiin.
Mayatar
1.10.2006, 23:25:59
Hei Noirre on varmaankin delannut tai jotain, joten sovitaanko että Timo K. Mukan Maa on syntinen laulu on tän kuun kuukauden kirja. Jos ette sitä halua, päättäkää päivässä uus. Kirja tuo teille metallistihöyrypäille ihan vaihtelevan mielenkiintoisen näkemyksen jumalaa ja uskontoa kohtaan.
Enpä usko Noirruska, että pahastut, että nappasin tän asian hoitooni. Ois kuitenkin kiva, että täällä jaksettais pitää yllä jonkinlaista lukupiiriä. Niin, ja mennäämpä taas Vakiopaineeseen kahville joku kerta.
Mayatar
14.10.2006, 10:07:42
Hei kamaan! Osallistukaa nyt ees joku, ettei Maija ala itkee. :<
Mä osallistun, olen jo lukenut melkein puolet tosta Maa on syntinen laulu -kirjasta! Osallistutaan keskenämme jos ei muuta. En tiedä khyl miten me saadaan tuon kirjan topic sitten kiinteäksi (kun joku jonkinnäkösen alotuspostin siitä viittii kirjottaa) nyt kun Noirrekaan ei ole enää mode ja sillee mutjoo, eiköhän se jotenkin onnistu.
Nii ja ketä sä kutsut höyrypääks!? :prkl:
Dimmy
14.10.2006, 11:16:14
Nii ja ketä sä kutsut höyrypääks!? :prkl:
Minnuu varmaan, mutta mie olen kyllä tiennyt ilman Mukkaakin että uskovaisten piireissä ne kiimaisimmat menot vietetään. Ihan virkeän limaisia ne kirkkon seremoniat tuossakin tosin olivat, ei siinä mitään. Eli kirjan olen jo lukenut puolisen vuotta takaperin, joten muistan sen verran että voisin jotain yrittää sanoakin jos joku ketjun tekee.
Edit:// HAHAHA, juuri sopivasti soi Winampissa Amebixin Church is for sinners.
Mayatar
14.10.2006, 14:58:48
Minnuu varmaan
Sua ja Lunia tietty. =^-^= Mut se johtuu vaan siitä, että tykkään teistä. (Varsinkin kun osallistutte mun kerhoon!)
Dorianthem
16.12.2006, 1:29:41
Tuo viimeisin on ollut tuossa jo suhteellisen kauan. Niinpä ilmaisen ehdotuksen ensivuoden alkuun. Eli ajattelin, jos tammikuun alusta kolmen kuukauden ajan olisi kuukauden kirjana Näkijän tarun kaikki kolme osaa? Tammikuussa ensimmäinen osa, helmikuussa toinen osa ja maaliskuussa kolmas osa. Tämä voisi toimiakin, sillä jos pitää ensimmäisestä, pitää mitä luultavemmin myös kahdesta seuraavasta.
Näkijän taru tosiaan löytyy useimmista kirjastoista ja sille varmasti saa heitettyä paljon mielipiteitä. Mites olisi, kiinnostaisiko ketään lukea Näkijän taru kolmessa kuukaudessa? Kyseiset kirjat ovat nimeltään Salamurhaajan oppipoika, Kuninkaan salamurhaaja sekä Salamurhaajan taival.
Tässä olisi Salamurhaajan oppipojan takakansiteksti:
Niin kauan kuin tiedetään, Kuutta herttuakuntaa on hallinnut Näkijöiden suku. Mutta ajat ovat muuttuneet ja taistelu vallasta käynyt yhä häikäilemättömäksi: barbaarien punalaivat kulkevat pitkin rannikkoa tekemässä tuhojaan, ja kuningas on voimaton.
Sitten kohtalo heittää kuninkaan hoviin nuoren Fitzin, ylhäisen prinssin äpäräpojan, joka on saanut sukunsa perintönä telepaattisen kommunikoinnin ja ennaltanäkemisen lahjan. Kateellisten mielestä poika on uhka vallanpitäjille - mutta voisiko hän olla myös avain kuningaskunnan eloonjäämistaistelussa?
Ze Shoopuf
16.12.2006, 9:45:30
Eeeei kiinnosta. =P
Ehdotan Johanna Sinisanon Ennen päivänlaskua ei voi tammikuun kirjaksi. Tai sitten joku ylhäällä mainituista voisi myös kiinnostaa. (Sain Song of Ice and Firen kirjat luettua, nyt voi ahmia jotain muuta vaihteeksi!) Noirren mainitsema Decamerone kuulostaa oikein mainiolta, miten olisi sitten se? Olen aina halunnut lukea tarinoita tuolta ajalta ja mustan surman aika kiinnostaa. :}
Jee, tämä klubi heräilee henkiin! :)
Minua ei henkilökohtaisesti ole kiinnostanut nyt pariin vuoteen mikään 1960-luvun jälkeen kirjoitettu fantasia - Mustia torneja ei lasketa! - joten taitaa tuo Näkijän taru jäädä minunkin osaltani ihan sinne kirjaston hyllyihin pölyttymään. Myöskään tuo Ennen päivänlaskua ei voi ei oikein innosta, koska sen lukeneelta kaverilta kuulin juttua, että se on melko keskinkertaisia pohdintoja esittävä teos höystettynä tarkoituksettomasti töksähtelevällä juonella.
Noista Noirren ehdottamista olen itse lukenut jo Frankensteinin, Tuhannen ja yhden yön tarinat, Humisevan harjun ja Tuulen viemän. Tuon Decamoren lukemiseen voisin kyllä osallistua, jos se kuulostaa Puhvista noista parhaalta mutta itseäni kiinnostaisi tuosta listasta eniten Nuoren Wertherin kärsimykset tai Anna Karenina (oon löytänyt naisellisen puoleni traagisista rakkaustarinoista, nääs).
Jos mie nyt ihan itse saisin päättää, valitsisin Markiisi De Saden Justinen tai Pauline Regaen O:n tarinan. Mutta koska me luettiin jo tuo Maa on syntinen laulu sieltä eroottisemman kirjallisuuden osastolta, ja koska kahdesta edellämainitusta kirjasta ovat monet teokset lukeneet sanoneet toivoneensa etteivät olisi koskaan niitä lukeneet (kaikille se kommentti ei välttämättä aiheuta "Sen on pakko olla hyvä!" viboja niinkuin minulle), niin en tiedä ovatko ne kovin hyviä ideoita. Olisi tietysti kiva lukea joku ihan klassikkoklassikko, joka on jäänyt yleissivistyksestä uupumaan.
Maija, onko jotain klassikkoa mietteillä?
Mayatar
16.12.2006, 13:20:26
Minuakin kiinnostais toi Ennen Päivänlaskua ei voi. En oo lukenut Sinisalolta kuin Sankarit. Se menis enempi tuonne fantasian suuntaan mitä Muppetkin ehdotti ja ois muutenkin vähän kevyempää joulukukemista. Jos otettais tuo joulunajan kirjaksi ja tammikuun puolivälissä valittaisiin sitten uus kirja. Tammikuussa vois sitten alottaa tuolla Decameronella, kun uuden vuoden haluaa kuitenkin aloittaa kunnianhimoisesti.
Luni kannattaa luke tuo Nuoren Wertherin kärsimykset vaikka ihan lukupiirin ulkopuolellakin. Kyseessä on niin ohut kirja, että sen lukee yhden päivän aikana, ja siitäö saa jo jonkinlaisen käsityksen romantiikan aikakaudesta. Ja se on ihku! :love:
Markiisi de Saden Justinen voisi myös lukea ensi vuonna ja ajattelin myös, että Raamatusta voisi lukea jotain yksittäisiä kirjoja. Yksi mitä ehdottomasti haluisin vielä lukea on Grimmin satujen alkuperäiset versiot. Tarinat on vähän eri luokkaa kun Disneyn hempeilyissä. ;)
Mut käviskö kaikille toi, että joulunajan kirja ois Ennen päivänlaskua ei voi, ja tammikuun15.päivä alotettaisiin Decameronella. Jos ei halua lukea molempia voi alottaa suoraan tuosta Decameronesta.
Dimmy
16.12.2006, 13:30:48
Markiisi de Saden Justinen voisi myös lukea ensi vuonna
Onko noista de Sadeista olemassa nykyään suomennokset muutenkin kuin siihen Sodoman alkuosaan? Ainakaan kirjasto ei tiennyt moisista kun joskus keväällä noita metsästin.
Mayatar
16.12.2006, 14:33:39
Onko noista de Sadeista olemassa nykyään suomennokset muutenkin kuin siihen Sodoman alkuosaan? Ainakaan kirjasto ei tiennyt moisista kun joskus keväällä noita metsästin.
Justinesta on ilmestynyt ainakin pokkariversio 2006 Gummerukselta Heikki Kasken kääntämänä, luultavasti kyseessä on myös kirjan ensimmäinen käännös. Arvoisa Markiisi on myös näköjään nimetty mitä kummallisemmin kirjaston tietokannoissa. Häntä kutsutaan Jyväskylän kaupunginkirjastossa esim. nimellä Sade, Donatien-Alphonse-François de. :cool: Näköjään käännöksenä löytyy myös herran filosofiaa: Filosofia budoaarissa, eli, Epämoraaliset kasvattajat. Tuokin kirja voisi olla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto lukupiiriin. Tosin kannatan kyllä tuon Justinen lukemista, kun oon ittekkin ollut siitä pidemmän aikaa kiinnostunut.
Edit:// Tarkennuksia.
Berrycake
16.12.2006, 22:36:04
Mitmit... Saden Justine? Kyllä nyt on näppylät niin, että täällä olisi yksi ketä kovasti haluttaisi lukaista tämä nimenomainen tekele. Olen siitä ollut kovin kiinnostunut jo pitkän aikaa. Ja jos se suomeksi kerta on käännelty, joka tapauksessa ostan sen heti jahka tästä seuraavan kerran kaupungille pääsen ja jostain löydän. Dirtyä Joululukemista, hihii. :shy:
Eli tällainen outo vieras voisi hypätä kirjakerhoon mukaan ainakin Justinen ajaksi, jos te sen jossain välissä otatte lukemisen/keskustelun alle. Siitäkin huolimatta etten ole mitenkään lahjakas keskustelemaan kirjallisuudesta. :]
//En ole lukenut ihan koko ketjua läpi, joten olen saattanut käsittää jotain väärinkin tästä... kerhosta. x3
Ze Shoopuf
17.12.2006, 11:34:03
Tuo Mayan ehdotus kyllä kuulostaa hyvältä. Eli Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi nyt ja sitten Decamerone tammikuussa. Kyl kyl, kannatetaan.
Ennen päivänlaskua ei voi kiinnostais muuten miuakin. Eli voisinpa olla mukana nyt seuraavassa kirjassa ainakin.
cRaZy Al BhEd
17.12.2006, 14:28:44
Ennen päivänlaskua ei voi on mahtikirja. Decameronekin pitäis joskus lukea, mutta saas nähdä, kun tuolla on pinossa muutama tenttikirja.
Eli siis yritän ainaski olla mukana. :)
Mayatar
18.12.2006, 11:38:20
Jees, eli luetaan joulun aikana Ennen päivänlaskua ei voi, ja voidaan keskustella siitä tuolla Mukka-ketjussa. Se voi toimia kaikkien kirjojen keskusteluketjuna tästä lähtien. Kirjan lukemisen voi aloittaa heti kuin haluaa, ja siitä keskustelun voi aloittaa vaikka heti. Kirjasta voi myös keskustella niin pitkään kuin haluaa. Katsotaan sitten kun aloitetaan tuo Decamerone tammikuun 15. päivä, että onko sekavaa keskustella useista kirjoista samassa ketjussa.
Decameronen jälkeen voidaan sitten lukea tuo Justine niin saadaan Astralberry ja Dimmykin mukaan. Hei osallistukaa jo nyt, se olisi kovin ihkua. ^^
Crazzie :love:
Astralberry :love:
memo :love:
Puhvi :love:
Luni :love:
Dimmy :love:
Muppet :love:
Arisalmi :love:
+ kaikki muut, jotka haluaa lukea hyviä kirjoja!
Kosmetiikkamies
19.12.2006, 19:34:11
Katsotaan sitten kun aloitetaan tuo Decamerone tammikuun 15. päivä, että onko sekavaa keskustella useista kirjoista samassa ketjussa samaan aikaan.
Jeh. Mukana, kunhan nyt saan luettua nuo muut kirjat pois alta. Eli aloittelen varmaan tuossa uudenvuoden pintaan, riippuen miten kirjasto on auki.
Seuraavaksi pitäisi saada loppuun Otavan julkaisema klassikko Puppe Menee Kouluun jonka löytää Pupen Kirjahyllystä (http://www.otava.fi/puppe/fi_FI/pupen_kirjahylly/)
Sen jälkeen olisi luettavana vaikka mitä, FR-kirjoja, Sarjasen "Valkoinen kuolema" ja joku pelottava Ragnarök-kirja. Semmosta, onneksi on joululoma aikaa.
+ kaikki muut, jotka haluaa lukea hyviä kirjoja!
En mä lue hyviä kirjoja. Noi kuvakirjat jossa on luukkuja on mun juttu.
Noirre
31.12.2006, 13:13:07
Moi Mayatar, oon edelleen elossa, koulu vaan imee aikaa kuin kameli suolaa. Mut hyvinhän teillä on pullat uunissa :) Allekirjoittanut yrittää myös päästä tuohon Decameroneen mukaan, itse kun sitä ehdotinkin. Alkaa käydä kunnian päälle tällainen :eh: Pakko nipistää vähän aikaa muuhunkin kuin kasvatustieteen esseille ja draamakasvatuksen oppimistehtäville ;)
Ja Muppet: Rrrrrrakastan Näkijän tarua, mutta luultavasti ne, jotka sen tyyppisistä kirjoita pitävät, ovat jo lukeneet sen, ja loput eivät ole hyvän fantasian ystäviä. Ainakaan ihan koko trilogian verran. Mutta ensimmäisen osan voisi joskus ottaakin Kuukauden kirjaksi, sillä se ei pääty ärsyttävästi kesken ja näin ollen sen pystyy lukemaan myös itsenäisenä kirjana, ei pelkkänä trilogian osana. Se ei myöskään ole kauhean pitkä. Ne, jotka sitten kiinnostuvat, voivat lukea muut osat (ja tarua jatkavan Lordi Kultainen -trilogian ja samaan maailmaan perustuvan Liveship Traders -sarjan) omalla ajallaan.
Kosmetiikkamies
4.1.2007, 19:25:14
Jaksoin panostaa ja kävin vaihteeksi kirjastossa. Mukaan tarttui tietysti vaikka mitä mukavaa ja huonoa luettavaa. Mutta löytyi täältäkin onneksi tuo Decamerone, eli sitä aloittelen varmastikin ensi viikon puolella.
Eli onkos tuon Decameronen jälkeen vuorossa Saden Justine?
Olipas lyhyt +1-vivahteinen postaus.
Eli onkos tuon Decameronen jälkeen vuorossa Saden Justine?
Näin olisin ymmärtänyt. Kyseisen teoksen saa muuten alle viidellä eurolla (plus mahdolliset postit) bookplus.fistä (www.bookplus.fi)