PDA

View Full Version : Narnia

Dorianthem
27.1.2006, 23:38:33
O.O
Olen tyrmistynyt. Narnian tarinoille ei ole omaa ketjuaan? Ei ainakaan Searchin mukaan...

Eli Narnian tarinoiden kirjoittaja on C.S.Lewis. Tämä mahtava kirjoittaja oli menettää maineensa, koska hän päätti kirjoittaa kirjan, lapsille. Kirjoja on yhteensä seitsämän. Aikajärjestyksessä ne menevät näin:

-Taikurin sisarenpoika
-Velho ja leijona
-Hevonen ja poika
-Prinssi Kaspian
-Kaspianin matka maailman ääriin
-Hopeinen tuoli
-Narnian viimeinen taistelu

Tuossa järjestyksessä ei kirjoja ole suinkaan kirjoitettu. Ensimmäisenä on kirjoitettu Velho ja Leijona.

Juonta vähän:
Narnia on maagisenomainen maailma, jossa eläimet osaavat puhua ja jossa pystyy kokemaan mahtavia seikkailuja. Tosin Narniaan voi päästä vain lapset. Tämä ei kuitenkaan estä sitä seikkaa, että siellä on jo valmiiksi aikuisia. Kaikki alkaa Narnian luomisella, jossa Aslan, suuri leijona, laulaa koko maailman muutaman ihmisen ja muun olennon katsoessa. Luomishetkellä kuitenkin maailmassa on jo pahuus, sillä ihmiset ovat jo sen sinne tuoneet. Niinpä Narniaan istutetaan puu, joka suojelee paikkaa tuolta pahuudelta.

Satojen vuosien päästä tuo pahuus hallitsee Narniaa. Pahuus tunnetaan nimellä Valkoinen velho. Eräänä päivänä 4 lasta pääsevät Narniaan vaatekaapin kautta. Nuo neljä ovat Aatamin poikia ja Eevan tyttöjä. Nämä neljä sisarusta tulevat lyömään Valkoisen velhon ja johtamaan Narniaa.

Omasta mielestäni Narnia on aivan mahtava kirjasarja. Narnia on niin ihana ja eläväinen paikka, että siellä haluaisi asua itsekkin. Henkilöt ovat hyvin rakastettavia ja suloisia. Niistä ei voi olla pitämättä. Yksi hyvä esimerkki on hiiri Riipitsiip. Tämä legendaarinen hiiri pitää tarkkaa huolta kunniastaan ja tulee tekemään suuria tekoja. Tulen rakastamaan tuota pientä ja suloista hiirtä ikuisesti.

Yaden
28.1.2006, 12:52:53
Minä luulin, että tälle oli ketju o.O
Narnia on yksi parhaimmista kirja sarjoista, mitä olen lukenut.
Vaikken vielä loppuun kyseistä sarjaa ole mennyt, mutta aion kyllä. ¤_¤
Juoni on aivan mahtava. Maailma, jonne pääsee vaatekaapista.

Minusta kuitenkin kirjassa tapahtumat etenevät jokseenkin turhan nopeasti,
mutta enpäs osaisi paremmin kirjoittaa.

Pakko vielä mainita, kun Velho ja Leijona-kirjaa luin, itkin siinä vaiheessa kun
Valkoinen Velho murhasi Aslanin heidän sopimuksestaan, mutta onneksi Aslan heräsi henkiin sen ihme jutun avulla (joku taikakos se oli)

Kyseessä on aivan loistosarja. Suosittelen kaikille fantasian ystäville.

Lacrima
28.1.2006, 13:27:49
Pakko vielä mainita, kun Velho ja Leijona-kirjaa luin, itkin siinä vaiheessa kun
Valkoinen Velho murhasi Aslanin heidän sopimuksestaan, mutta onneksi Aslan heräsi henkiin sen ihme jutun avulla (joku taikakos se oli)

Aslan heräsi, koska Noita ei tiennyt, että ennen hänen saapumistaan Narniaan oli säädetty laki - tai eräänlainen sopimus, että hän, joka epäitsekkäästi uhraa henkensä pelastaakseen toisen viattoman (?) hengen, tulee heräämään uudestaan tjsp. En voi tarkistaa asiaa, kun kirja on asuntolassa. :/

Olen siis itsekin lukenut tuon sarjan - kokonaan vieläpä. Ostin kirjan viime Marraskuussa - siis sellaisen paaaaaksun, missä oli ne kaikki tarinat yhdessä ja luinkin sen kirjan kannesta kanteen parissa-kolmessa viikossa. Suomennos oli paikoin huono ja sisälsi muutamia kirjoitusvirheitä, mutta se ei lukukokemustani niin haitannut.

Eihän sinne päässyt vain lapset MKUP. Etkö muista niitä sormuksia, mitkä siinä ensimmäisessä kirjassa jo tulivat esiin? Niitä, joilla se vanha, paha mieskin pääsi sinne Narniaan. Velhosta puhumattakaan. Lisäksi lopussa (muistaakseni viimeinen tai toiseksi viimeinen kirja jo "aikuistuneet" lapset tulevat Narniaan pelastamaan sen ja muuta kivvaa. Äh, min ei muista juurikaan tuosta, mutta se hiiri Riipitsiip on kyllä niiiiin ihana. Yksi sen kirjan lempihahmoistani.

Loppu ei sinällään ollut yllättävä, mutta tavallaan taas oli. Tämä oli kyllä ehkä parhain lukukokemus, mitä olen pitkään aikaan kokenut! :3 Pitää lukea kirja uudestaan, niin sitten voin kirjoittaa paremmin. En osaa oikein kirja kirjalta tätä määrittää, koska luin ne kaikki yhdessä. :]

Mutta fanitan kyllä todella tätä kirjasarjaa! :lovetus: Ei ole yksinkertaisesti toista samanlaista. ^.^ <3

/edit.
Minulta on selvästi tuo kohta menny ohi. :] tuon Aslanin kertoman muistin, mutta tuon toisen muistan vain hämärästi. O.o Täytyy tosiaan lukea se uudestaan - ehkä ihan ajan kanssa tällä kertaa.

Dorianthem
28.1.2006, 14:44:17
Eihän sinne päässyt vain lapset MKUP. Etkö muista niitä sormuksia, mitkä siinä ensimmäisessä kirjassa jo tulivat esiin? Niitä, joilla se vanha, paha mieskin pääsi sinne Narniaan. Velhosta puhumattakaan. Aslan itse sanoi, että sinne pääsee vain lapset. Tai siis hyvä esimerkki on se, kun Aslan kertoo Peterille ja Susanille, että he ovat jo liian vanhoja palatakseen Narniaan.

Lisäksi lopussa (muistaakseni viimeinen tai toiseksi viimeinen kirja jo "aikuistuneet" lapset tulevat Narniaan pelastamaan sen ja muuta kivvaa. Ja lopun juttu onkin sellainen, että Peter ja kumppanit eivät enään päässeet siihen Narniaan, minkä he tunsivat. Eivät he kulkeneet siitä tallin ovesta tuntemaansa Narniaan. Eli he eivät palanneet sinne aikuisina. :P

Ze Shoopuf
29.1.2006, 8:27:02
Aslan heräsi, koska Noita ei tiennyt, että ennen hänen saapumistaan Narniaan oli säädetty laki - tai eräänlainen sopimus, että hän, joka epäitsekkäästi uhraa henkensä pelastaakseen toisen viattoman (?) hengen, tulee heräämään uudestaan tjsp. En voi tarkistaa asiaa, kun kirja on asuntolassa. :/

No, sehän meni tarkalleen niin, että...
Hyvin kauan aikaa sitten oli säädetty laki, vanha taika, että jos joku viaton uhraisi itsensä petturin sijasta uhripaadella, niin kivipaasi halkeaisi ja itse kuolemakin mitätöityisi.

Minä olen lukenut Narniat aikoja sitten. Luin ne vieläpä väärässä järjestyksessä, kirjoittamisjärjestyksessä, ja erillisinä kirjoina. Lukemisesta on ehkä kolmisen vuotta aikaa ja muistikuvat ovat aika lailla hämärtyneet. Tuon yllä olevan muistin vain elokuvasta, jonka kävin ihan äsken katsomassa.
Ensimmäisen kerran kuulin Narniasta kai koulussa. Tämän jälkeen lampsin suoraan kirjastoon hakemaan luettavaa.

Täytyy kyllä sanoa, että erinomaisen sarjan C.S.Lewis on luonut. Narnia maailmana kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta ja kivalta paikalta, pidän siitä, kuinka eläimistä on tehdy yhdenvertaisia ihmisten kanssa. Ja satuolennotkin ovat ihania. Myöskin se, että vain lapset pääsevät Narniaan, on hieno lisä, se tuo siihen jonkinlaista lapsenomaisuutta, viattomuutta ja satumaista tunnelmaa.

Pitänee tosin lähiaikoina lainata se paksu Narnia-kirja ja lukaista läpi. Kunhan saan kaiken muun tarvittavan luettua. =P

Lollero
29.1.2006, 8:51:20
Narnia on huippu kirja sarja.
Vielä on minulla kesken sarja, mutta erittäin lupaavalta se vaikuttaa.
Vielä on elokuvakin tehty, niin kiinnostus on kaksinkertainen.

Juontakin löytyy ihan kivasti. Kaikki fantasia kirjat ovat todella mieleeni, ja tämä on yksi parhaimmista.
Onkos muuten siinä uudelleen julkaisussa Narniassa (Missä on ne kaikki tarinat)
Mitenkään erilainen (Siis että lukeeko siinä juuri sillä tavalla, miten alkuperäisissä on?) Onko siinä edes kuvituksia?

Nyt meni vähän offiksi kylläkin.

Real Emotion
30.1.2006, 12:17:14
Luin ehkä noin vuosi sitten tuon Velho ja Leijona -kirjan, eikä se ollut minusta kovinkaan hyvä. Minusta oli ihastuttava idea, että Narnia on vaatekaapissa ja se oli täynnä myyttisiä olentoja. Lukukokemus ei silti ole loistava. Minua vaivasi sen kirjan yksinkertaisuus ja lapsellisuus. Kyllä minä ymmärrän, että kirja on suunnattukin lapsille, mutta siinä oli joitan muutakin "ei-niin-kivaa". Lewisiltä puuttui minusta sellainen ote lukijoihinsa, millaisen esimerkiksi J.K Rowling on luonnut. Tapahtumissa ei ollut mitään yllättävää ja meinasin lopettaa koko lukemisen siinä vaiheessa, kun Aslan heräsi henkiin. Jaksoin kuitenkin loppuun, enkä sen jälkeen ole tarttunut toiseen Narniaan. Elokuva oli minusta ehkä ensimmäisen kerran parempi, kuin itse kirja. Sen nähtyäni olen ajatellut, että pitäisiköhän sittenkin vaivautua lukemaan toinen osa. Jos joskus niin tulen tekemään, toivon syvästi että se kirja on parempi kuin Velho ja Leijona. Olihan siinäkin varmaan omat hyvät puolensa, enkä sitä nyt ihan totaalisesti halua lytätä. Varmasti monet muut rakastavat Narnia -kirjoja. Arvostan C.S.Lewistä, mutta Tolkien oli kyllä minusta paljon taitavampi kirjoittaja.