PDA

View Full Version : Läksynä kirjoittaa tarina yhdistelemällä tarinoita

mufasa
5.2.2006, 17:46:28
Eli minulle tuli koulusta läksyksi kirjoitta tarina yhdistelemällä eri tarinoita, ja ajattelin sen nyt pistää tänne. Tarina on kirjoitettu ilman mitään sen kummempian juoni pohjia. Tarinaan on yhdistelty Hannua ja kerttua, Draculaa ja Kalevalan Väinämöistä. Kirjoitusvirheitä löytyy varmasti. Kommenttiakin saa laittaa.

---------------------------
Hannu ja Kerttu

Olipa kerran Hannu ja Kerttu. He elivät normaalituloisessa perheessä. Ainoina pieninä haittoina isän alkoholistinen taipumus ja äidin varsin tuhlaileva luonne. Niinpä eräänä kauniin sateisena ja kuraisena päivänä kävi niin, ettei rahaa riittänyt enää lapsien elättämiseen.

”Lapset nukkumaan”, karjui vain vähän alkoholin vaikutuksen alla oleva isä television edestä. Ja mainittakoon tässä kohtaa, että isällä oli 0,9 promillea. ”Ovatko lapset nukkumassa”, kysyi äiti. ”Kyllä ne ovat”, isä vastasi ja jatkoi:”Miten ihmeessä meille riittää rahaa seuraavaan viikon bisseihin, kun meillä on noi kakrutkin elätettävinä?” ”En tiedä. Niistä täytyy päästä eroon, taloutemme ei kestä. Täytynee jättää ne jonnekin metsään, mutta ne ei saa tajuta että me jätetään ne sinne tahallaan. Täytyy siis olla menevinämme sieneen ja jättää ne sitten”, äiti vastasi.

”Hannu, kuuliksä”, kysyi Kerttu lasten huoneessa yläkerrassa. ”Joo, kyllä mä kuulin. Ne aikoo jättää meidät jonnekin metsään! Mokomatkin! Oma on syynsä että me ollaan täällä niiden riesana”, virkkoi Hannu takaisin.

Seuraavana päivänä perhe meni metsään sieneen. Ja tapahtui niinkuin oli suunniteltu, vanhemmat jättivät lapset sinne. Hannu ja Kerttu eivät voineet uskoa asiaa todeksi ja alkoivat etstä tietä ulos metsästä, ja lopulta he päätyivät maantien laitaan. ”Miten ois Kerttu, jos me liftattais kyyti jonnekin”, Kysyi Hannu. ”Ookoo, kyllä se sopii”, vastasi Kerttu. Ja näillä sanoilla he nostivat peukkunsa pystyyn ja alkoivat odottaa autoja.

Ei aikaakan, kun auto pysähtyi lapsien viereen ja kuski kysyi: ”Jaa-a, että liftaamassa. Minnes lapsilla on matka?” Yhtäkkiä Hannu ja Kerttu tajusivat ettei heillä ollut harmainta aavistusta, minne he oikein aikoivat matkata, niinpä Hannu heitti: ”No me ajateltiin mennä tonne Transylvaniaan.” ”No sehän sopii”, kuski sanoi.

”Nonnih, perillä ollaan”, ilmoitti kuski, päästi lapset autosta ulos ja kaahasi tietä pitkin pois Hannun ja Kertun näköpiiristä. ”Hei mennääks tonne linnaan kysyyn, et päästiskö me sinne asumaan, tai ees nukkuun tän yhen yön”, Kerttu kysyi. ”No mikä ettei, vaikka se näyttääkin pelottavalta, mutta pakko kait on, kun täällä sataa näin paljon. Ukkonenkin jylisee.

Lapset koputtivat linnan oveen. Erittäin vanha mies pitkällä valkoisella parralla ja kannel kädessään tuli avaamaan ovea. ”Keitäs te olette? Mitä te täältä haette”, Kysyi vanha mies. ”No mä oon Kerttu ja toi tossa on Hannu, ja me tultiin pyytään teiltä asuin- tai yöpymispaikkaa”, Vastasi kerttu. ”No tokihan te saatte jäädä meille asumaan. Tulkaa peremmälle”, vanha mies jatkoi vielä, ”Hei Dracula, tuu alas kattoo. Saatiin vieraita. Nimeni on sitten Väinämöinen, jos kiinnostaa.”

Lapset astuivat linnaan sisään. Yhtäkkiä Väinämöinen otti lapsia kädestä ja riuhtaisi heidät sisään keittiiöön, samalla kun Dracula, joka oli tullut yläkerrasta alas, sulki oven. Väinämöinen raahasi lapsukaiset keittöön ja heitti Kertun häkkiin, sulki oven ja jatkoi Hannun kädestä kiinni pitämistä. ”Hah. Täällä te nyt olette. Meidän ihmissyöjien armoilla. Sinä Kerttu pääset enismmäiseksi uuniin, kunhan ensin vähän lihoat. Ja sinä Hannuseni, sinä saat soitella minulle kanneltani aina kun vain mahdollista, itsekun en sitä taitoa hallitse.

Kertulle syötettiin aina kaikkea tosi rasvaista ruokaa, jotta hän lihoaisi. Aina Kertun syötyä Väinämöinen tuli koittamaan hänen sormestaan, oliko Kerttu tarpeeksi lihava. Kerttu antoi aina jonkun hänen ruoastaan ylijääneen luun Väinämöiselle kokeiltavaksi, ja Väinämöinen luuli ,huonon näkönsä takia, ettei Kerttu ollut lihonnut ollenkaan.Tämä syöminen tapahtui aina päivisin, jonka takia Dracula ei ottanut osaa, koska ei oikein tykännyt liikkua päivisin, edes linnassaan.

Monta viikkoa oli mennyt ja Hannulla oli käsi kipeä kanteleen soittamisesta, ja Kerttu oli lihonnut aivan yliluonnollisiin mittoihin. ”Tämä ei voi jatkua näin”, sanoi Kerttu Hannulle Väinämöisen nukkuessa ja Draculan ollessa yläkerrassa. ”Ei voikkaan. Mun täytyy varastaa ne avaimet että saadan toi sun häkkis auki. Samoin kun tää mun jalassa roikkuva rautaketjuilla kiinnitetty ihme paino, mutta se Väinämöinen kantaa sitä avainta aina vyöllä”, Hannu kuiskasi takaisin. ”Entä jos me vaikka työnnettäis ne ite sinne uuniin, kun ne yrittää paistaa sua”, Kerttu keksi. ”Joo sopii”, kannatti Hannu.

Seuraavana päivänä Kerttu ei enää huijannut Väinämöistä, vaan antoi nyt aivan oikean sormensa kokeiltavaksi. Väinämöinen ihmetteli miten joku oli voinut lihota niin paljon yhdessä yössä, mutta päätti siltikin paistaa Kertun. Väinämöinen pyysi vielä Draculan alas, ja yhdessä he ottivat Kertun ulos häkistä ja avasivat uunin luukun. Uuni oli iso, aivan giganttinen. Yhtäkkiä Hannu tönäisi Väinämöisen ja Draculan uuniin takaa päin, ja siellä he paloivat elämänsä loppuun asti.

”Huh, no minne mennään seuraavaks”, kysyi Kerttu. ”No kotiin varmaan, mut ekaks käydään Suomessa myymässä tää niiden kansalliseepoksen henkilön soitin jollekkin museolle”, Vastasi Hannu.

Hannu ja Kerttu saapuivat yksityiskoneella takaisin kotiinsa, jossa heidän äitinsä ja isänsä olivat tulleet katumapäälle, ja olivat iloisia lapsien paluusta. Lapset olivat saaneet kanteleesta hyvät rahat ja nyt heidän perheellä ei enää ollut rahahuolia. Ja niin Hannu ja Kerttu elivät elämänsä loppuun alkoholisoituneen isänsä ja tuhlailevan äitinsä kanssa.

Plop
5.2.2006, 18:48:02
Aika hassunhauska yhdistelmäsatu. Huumoria oli hyvin ja loppukin oli kekseliäs, kun ei loppunut siihen uuniin tyntämiseen, vaan Hannu ja Kerru matkasivat vielä Suomeen myymään kanteleen. Vaikka mitään juonenkäänteitä ei merkittävästi ollutkaan, oli tämä tarina kuitenkin erittäin hyvä ja varsinkin koulutehtäväksi, johon ei aina pakosti niin kovin panosteta. Jotain kirjoitus- ja kielioppivirheitä oli, mutta mitäs pienistä. Tähän kuitenkin olen listannut jotain (=suurimman osan) ja jodenkin lauseiden tai muiden alle olen pistänyt vaihtoehtoisia mahdollisuuksia, sellaisia joita minä olisin varmaan käyttänyt. Kirjoittajalla on tietysti täysi oikeus pidättäytyä omassaan ja niin, mutta pistinpäs kuitenkin tylsyyksissäni jotain niitäkin. Et sinä suutu, tai jos suutut, niin tulee turpiin. ^__^

--------------------------------------------

”Lapset nukkumaan”, karjui vain vähän alkoholin vaikutuksen alla oleva isä television edestä.
Edessä olisi parempi.

Ja mainittakoon tässä kohtaa, että isällä oli 0,9 promillea.
Onko tämä kovin tärkeätä? Tämä lause jotenkin rikkoo muuten kohtalaisen hyvää tarinan alkua.

”Kyllä ne ovat”, isä vastasi ja jatkoi:”Miten ihmeessä--"
--ja jatkoi, "Miten ihmeessä--"

”Niistä täytyy päästä eroon, taloutemme ei kestä. Täytynee jättää ne jonnekin metsään, mutta ne ei saa tajuta että me jätetään ne sinne tahallaan. Täytyy siis olla menevinämme sieneen ja jättää ne sitten”
Voisi pistää nämä lainauksetkin kokonaan kirjakielellä, kun ne aika paljon sen tyylisenä on muutenkin. Nuo "ne" ja muut tuollaiset sanat ei kuulosta tässä niin kauhean kivalta mielestäni. Minä ainakin näin tekstinä tykkäisin enemmän.

”Hannu, kuuliksä”, kysyi Kerttu lasten huoneessa yläkerrassa. ”Joo, kyllä mä kuulin. Ne aikoo jättää meidät jonnekin metsään! Mokomatkin! Oma on syynsä että me ollaan täällä niiden riesana”, virkkoi Hannu takaisin.
Tässä vähän sama juttu, vaikkakin lasten suusta tämä ei ehkä olen niin korviin pistävä. Tai ainakaan, kun lauseet ovat muutenkin lähes kokonaan puhekielellä. Enemmän kuitenkin tykkäisin mahdollisimman paljon kirjakielellä, tarina olisi vähemmän sellainen jollainen mikälie. No, parempi.

Seuraavana päivänä perhe meni metsään sieneen. Ja tapahtui niinkuin oli suunniteltu, vanhemmat jättivät lapset sinne.
Oma ehdotukseni olisi: "Seuraavana päivänä perhe meni metsään sieneen, ja tapahtui niin kuin oli suunniteltu; vanhemmat jättivät lapset sinne."

--alkoivat etstä tietä ulos metsästä,--
Typo.

”Miten ois Kerttu, jos me liftattais kyyti jonnekin”, Kysyi Hannu.
Oma ehdotukseni: "'Miten ois Kerttu", Hannu kysyi, "jos me liftattais jonnekin?'" Joka tapauksessa tuo kysyi-sana tulee pienellä.

--minne he oikein aikoivat matkata, niinpä Hannu heitti:--
Minne he oikein aikoivat matkata. Niinpä Hannu heitti:--

--et päästiskö me sinne asumaan,--
Typo.

”No mikä ettei, vaikka se näyttääkin pelottavalta, mutta pakko kait on, kun täällä sataa näin paljon. Ukkonenkin jylisee."
"No mikä ettei, vaikka se näyttääkin pelottavalta. Mutta pakko kai on, kun täällä sataa näin paljon. Ukkonenkin jylisee."

”No tokihan te saatte jäädä meille asumaan. Tulkaa peremmälle”, vanha mies jatkoi vielä, ”Hei Dracula, tuu alas kattoo."
"No tokihan saatte jäädä meille asumaan. Tulkaa peremmälle", vanha mies sanoi ja jatkoi vielä: "Hei Dracula, tuu alas kattoo." (Virke loppuu tuossa "Tulkaa peremmälle" -kohdassa, jonka takia jatkamisen jälkeen tulee kaksoispiste ja iso alkukirjain. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.)

--riuhtaisi heidät sisään keittiiöön, samalla kun Dracula, joka oli tullut yläkerrasta alas, sulki oven.
Typo ja oma ehdotukseni: --riuhtaisi heidät sisään keittiöön - samalla kun Dracula - joka oli tullut yläkerrasta alas - sulki oven. (Tämä sen takia, ettei noita pilkkuja tulisi noin inhottavan paljon yhteen virkkeeseen. Minusta se olisi ainakin mukavampi noin.)

Sinä Kerttu pääset enismmäiseksi uuniin, kunhan ensin vähän lihoat. Ja sinä Hannuseni, sinä saat soitella minulle kanneltani aina kun vain mahdollista,--
Sinä, Kerttu, pääset ensimmäiseksi uuniin, kunhan ensin vähän lihoat. Ja sinä, Hannuseni. Sinä saat soitella minulle kanneltani aina kun vain mahdollista,-- Tai vaihtoehtoisesti ja varmasti paremassa muodossakin tuo toinen virke: Ja sinä, Hannuseni, saat soitella--

Kerttu antoi aina jonkun hänen ruoastaan ylijääneen luun Väinämöiselle kokeiltavaksi, ja Väinämöinen luuli ,huonon näkönsä takia, ettei Kerttu ollut lihonnut ollenkaan.Tämä syöminen tapahtui aina päivisin, jonka takia Dracula ei ottanut osaa, koska ei oikein tykännyt liikkua päivisin, edes linnassaan.
Mahdollisesti myös: Kerttu antoi aina jonkin ruuastaan ylijääneen luun Väinämöiselle kokeiltavaksi, ja Väinämöinen luuli - huonon näkönsä takia - ettei Kerttu ollut lihonut ollenkaan. Tämä syöminen tapahtui aina päivisin, jonka takia Dracula ei ottanut osaa. Hän kun ei tykännyt liikkua päivisin - edes linnassaan.

Uuni oli iso, aivan giganttinen.
Öh, giganttinen? ;D Eikö vaikka valtava olisi hyvä sanavalinta?

// Haha, minäpäs ymmärrän, vaikken teidän luokalla olekaan. Sitä paitsi minun tarinani luettiin luokan edessä, vaikka se oli sellainen viidessä minuutissa tehty pökäle, joka oli muutenkin ihan hölmö ja lyhyt. Pitääkin muuten kirjoittaa se koneella ja tulostaa... Btw, niin kuin kirjoitetaan erikseen, puhekielessä siitä tulee yleensä vain niinku.

Garig
5.2.2006, 19:57:19
Aika hyvä. Aika hyvä...

Minustakin tarina oli todella hyvä. Saat sitten varmaan lukea tuon perjantaina luokan edessä, ellei muut tee jotain üübermegahyvää tarinaa. (Älkää edes yrittäkö ymmärtää, ellette ole meidän luokalla.) Huumoria löytyy tarpeeksi ja se ei ole aivan surkeaa, mitä olen tottunut sinulta kuulemaan. :P Tarina on tarpeeksi pitkä, ja siinä ei ole liikaa jaarittelua, vaan se on asiaa. Hyvin olet yhdistellyt nuo tarinat, mutta jounenkäänteitä voisi olla enemmän. Nyt se vaan on tuollainen yksi pötkö, missä mikään ei oikeastaan muutu. Mutta nyt minäkin rupean valittamaan typoista:

Kertulle syötettiin aina kaikkea tosi rasvaista ruokaa, jotta hän lihoaisi. Tuo olisi parempi vaikka näin: "Kertulle syötettin kokoajan kaikkea todella rasvaista ruokaa, jotta hän lihoaisi." Puhekieli kuulostaa jotenkin typerältä tuossa lauseessasi.

--itsekun en sitä taitoa hallitse.
Ööh... Itsekun? Jotenkin se näyttä typerältä. En edes ole varma, onko se yhteen vai erikseen, mutta se on kuitenkin jotenkin outo.

Monta viikkoa oli mennyt ja Hannulla oli käsi kipeä kanteleen soittamisesta, ja Kerttu oli lihonnut aivan yliluonnollisiin mittoihin. ”Tämä ei voi jatkua näin”, sanoi Kerttu Hannulle Väinämöisen nukkuessa ja Draculan ollessa yläkerrassa. ”Ei voikkaan. Mun täytyy varastaa ne avaimet että saadan toi sun häkkis auki. Samoin kun tää mun jalassa roikkuva rautaketjuilla kiinnitetty ihme paino, mutta se Väinämöinen kantaa sitä avainta aina vyöllä”, Hannu kuiskasi takaisin. ”Entä jos me vaikka työnnettäis ne ite sinne uuniin, kun ne yrittää paistaa sua”, Kerttu keksi. ”Joo sopii”, kannatti Hannu.

Tämäkin on vähän typerä, kun Hannu vain ehdottaa, että "Työnnetään ne uuniin." Joo tehdään niin."
Aika nopea päätös, joka on vielä tärkeä tarinan kannalta.

Mutta kokonaisuutena todella hyvä tarina.

//
Haha, minäpäs ymmärrän, vaikken teidän luokalla olekaan.
Nokun sinä oot samassa koulussa ja sulla on sama äidinkielen opettaja. :(

-AE
5.2.2006, 19:59:28
Thehee, tämähän oli hauska pikku tarina. :D

Juuri tällaisena kouluaineena tämä menee parhaiten, tapahtumat etenevät vauhdikkaasti ja poukkoilevat värikkäästi paikasta toiseen. Pidemmässä, tarkemmassa tarinassa tämä tyyli ei toimisi, siinä kun vaadittaisiin jo enemmän kuvailua henkilöistä, tapahtumapaikoista ja itse tapahtumista - mutta kouluaineeksi tämä on parasta a-materiaalia. Kielioppivirheistä en erikseen jaksa mainita, kehaisenpahan vain työn yleistä juonellista laatua.

Kyllä tuolla vähintään kasi pitäisi irrota, ainakin minun silmissäni.