PDA

View Full Version : Lintuinfluenssa

pensu
4.3.2006, 22:33:52
Nokun ei kukaan muukaan tehnyt niin minä sitten.

Lintuinfluenssastahan nyt näytetään puhuttavan vähän kaikkialla. Tänään metrossa kun mietin asiaa, hokasin, etten tiedä oikeastaan mitään koko jutusta, kun en edes pahemmin uutisia seuraa. Mistä maista on tartuntoja löydetty? Suomestahan sitä ei vielä ole löytynyt, eihän? Ei minun käsitysteni mukaan ainakaan, mutta ajatelkaas sitten kun kevät tulee ja muuttolinnut juuri sieltä vaara-alueilta.
Miten lintuinfluenssa oikeastaan edes tarttuu? Voiko se tarttua suoraan linnusta/muusta eläimestä ihmiseen, voiko sorsia enää mennä syöttämään rannalle? Millaisia oireet ovat? Onko lintuinfluenssaan lääkitystä? Itse kuulin, ettei sellaista vielä ole, mutta sitä kehitellään, ja se on jo ostettu Suomeen valmiiksi. Muttasiis, kuten jo sanoin, en oikein tiedä, eikä se tietenkään riitä minulle. Tahdon tietää. Kertokaa.

Elikkäs nyt keskustellaan lintuinfluenssasta. Ja jooko, älkää sanoko mitään "tää juttu on näin", ellette ole ihan varmoja. Tyyliin: "Joo, lintuinfluenssa on jo Suomessa, ei kannata syödä Fazerin Sinistä"

R.I.P.
4.3.2006, 23:29:14
Netistä löytyisi hyvä määrä sivustoja, joista kysymäsi selviäisi. Lintuinfluenssaa varten on olemassa ilmainen palvelupuhelu, johon voi soittaa ja kysyä influessaa koskevia asioita. Numeroa en nyt satu muistamaan. Joka tapauksessa, hiukan valistaakseni asioita:

Lintuinfluessahan on nyt Ruotsissa, melkein varmasti jo jossain Suomessa. Tauti leviää toistaiseksi eläimien keskuudessa, lähinnä linnuista toisiin. Saksan peruilla on tavattu jo esiintymistä kissoissa. Tartunta niin eläimien kuin ihmisten välillä tapahtuu vain ollessa tekemisissä lintuinfluessaa potevan elukan kanssa. Leviäminen ihmisestä toiseen tavallisen flunssan tapaan ei ole vielä mahdollista, mutta tulevaisuudessa odotettavaa. Esimerkkinä vuoden '18 -tienoilla ollut espanjalaistauti, jonka takana oli sama virus (H5N1) kuin nyt. Tuloksena kymmeniä miljoonia kuolleita. Heti kun tauti alkaa ihmisestä toiseen leviämään, on mahdollista ottaa virus verestä ja istuttaa se keinotekoisesti ja kehittää mahdollisesti lääkkeitä.

Suomi kuten moni muukin muu maa, on varannut varastoihinsa lääkettä, joka on ensijaisesti tarkoitettu erään tavallisen influessan hoitoon. Kyseinen lääke on tähän mennessä lieventänyt vain yhden potilaan oireita. Täydellistä toimivuutta ei siis taata. Lintuinfluenssan oireina huomaa äkisti nousevan kuumeen. Noin tunnin sisällä kuume nousee suuriin lukuihin, joka on merkki tartunnasta. Tähän mennessä tartuntaa on vaikea saada sen vuoksi, ettei tautia vielä Suomessa ole, tarttumisriski jopa lintuinfluessan omistavasta eläimestä ihmiseen on pieni sekä se, ettei virus ole vielä tarpeeksi muuntautunut. Influessavirukset ovat tunnetusti valmiita muuntautumaan olosuhteiden mukaan - tästä odotus siihen hetkeen, että ruumita alkaa oikeasti tulla (viruksen levitessä ihmisestä toiseen). Kohua nostattaa myös se, että Suomessa on sanottu vakavassa ongelmatilanteessa hoitajien, nuorien ja lapsien saavan ensimmäisenä rokote.

Jos tekstissäni oli yhtään asiaankuulumatonta tietoa, taikka väärää informaatiota, korjatkaa. Ei viitsi puhua tällaisesta aiheesta päättömiä.

Johnny
4.3.2006, 23:45:01
Ei minun käsitysteni mukaan ainakaan, mutta ajatelkaas sitten kun kevät tulee ja muuttolinnut juuri sieltä vaara-alueilta.
Sinistä"[/SIZE][/COLOR]

En laita vielä mitään kovin erikoista, mutta sen verran voisin sanoa, että, kun nämä linnut lentelevät takaisin Suomeen on selviytyjien määrä varmasti vähäinen. Asia mitä tarkoitan on se, että lintu joka on saanut taudin tuskin jaksaisi lentää tänne asti, koska pelkästään Suomenlahden yli lentäminen on tautiselle linnulle luultavasti niin kova urakka, että se kuolisi matkalla.

Jos oikein muistan niin joku ranskalainen mies sanoi, että kanaa ja kaikkia linturuokia voi syödä pelotta, koska tautihan poistuu keittäessä. (?)

Silti lintuinfluessa tarttuu linnusta ihmiseen, mutta olikos se niin, että se voi tulla kuolleen linnun ruumiista. Tartunnat tähän mennessä suurin osa sairastuneista on ollut nuoria aikuisia. Ei pikkulapsiin eikä vanhuksiin.

Ja Sanniainen - sorsat olivat kuulemani mukaan kuolleet johonkin muuhun, tai sitten vain jäätyneet. Mietein tässä myös sitä asiaa, että, jos tauti alkaa kulkea esimerkiksi Jussin maatilalla kanasta esimerkiksi sikaan niin silloin on todella kusiset paikat, koska ihminen syö sianlihaa ja jos tautia ei ole siihen mennessä siassa havaittu. Toivotaan, että näin ei käy.
Käsihygieniaa painoitetaan todella raskaasti.

Viimeksi, kun maailmalla oli tällainen kiertotauti oli ihmisillä ainoa mahdollisuus vain odottaa, koska lääketiede oli siihen aikaan erittäin alhainen. Nykyään lääketiede on huippuluokkaista, joten me voimme ja osaamme varautua tauteihin paremmin kuin vaikka sata vuotta sitten.

Kädet ristiin vain, että ei tätä tautia Suomeen tule.

R.I.P.
4.3.2006, 23:55:07
Jos oikein muistan niin joku ranskalainen mies sanoi, että kanaa ja kaikkia linturuokia voi syödä pelotta, koska tautihan poistuu keittäessä. (?)

Influessaviruksen sanotaan tuhoutuvan +60 asteessa.

Atmis
5.3.2006, 0:21:07
Tottavieköön, virus on (toistaiseksi) erittäin huonosti ihmiseen tarttuva. Jos et ajatellut nukkua kuolleiden kanojen kanssa, tahi mennä leikkimään tai syömään kuolleiden lintujen ruumilla, ei pitäisi olla hätää. Lähinnä itse olen huolissani tuosta kissa-asiasta. Yritäppäs tuommoselle itsepäiselle kattimatille sanoa, että älä leiki linnuilla. Olin jo kuulevinani, että suositeltais kissat pidettäväksi sisällä, mutta toistaseks oon antanu tuon kirmailla ulkosalla, kun se siitä niin nauttii. Sehän voi olla, että virus on jo Suomeen asti ehtinyt, mutta vielä ei ainakaan ole yhtään tapausta tavattu.

Influenssavirus on tyyppiä erittäin ovela. Siten on siis aina mahdollista, että se muuttuisi ihmisestä ihmiseen tarttuvaksi. Haistelisin kuitenkin, että nykylääketiede on jo osittain varautunut tähänkin tapaukseen ja lääke tullaan tarpeen tullen keksimään hyvin pikaisesti. Tosin sittenhän voi taas spekuloida, että jos virus muuttuu vastustamaan tätä uutta lääkettä. Ikinä ei voi tietää. Erästä ystävällistä puolijättiä lainatakseni: "Se mikä on tullakseen, tulee... ja me kohtaamme sen pystypäin sitten kun se tulee."

Jarkkopekka
5.3.2006, 1:54:04
Koska se oli viimeksi kun menit maasta syömään kuollutta pulua? Joten taudin nykytilassa ei huoleta mikään, ehkä se jos lemmikki menee leikkimään parvekkeelle kuolleen lokin kanssa. Ärsyttävää miten paljon uutistilaa tuo lintujen rantautuminen vie. Hommasta uutisoiminen voitaisiin hoitaa sitten kun se leviää ihmisestä ihmiseen. Räjähtää käsiin jo siinä, miten paljon sitä spekuloidaan ja viimeinenkin pelon hiukkanen häviää siinä kun joka suunnasta kuulee eri teorioita taudista. Taudin tappoprosentti on (tai ainakin oli) kaukana idässä 50% lähellä ja toisien hullujen tiedemiesten mukaan pahenee kun toiset vetävät nenän niskaan vääräuskoisilta tiedemiehiltä koska se pienenee. Ota selvää taudista kun mistään ei saa oikeaa tietoa siitä tilanteesta, missä se on vaarallinen ihmiselle joka ei leiki kuolleiden talitinttien kanssa. Hätää ei ole vielä ja hädästä ei voi sanoa mitään ennenkuin tiedetään millainen virus siitä tulee, jos siis tulee. Aiheesta on varmaan vaikea saada hyvää keskustelua 20 sivun "minun mielestäni lintuinfluenssa leviää ja kukaan ei olisi voinut arvata että George Michaels on homo" toiston lisäksi.

Vahvat selviää, en ainakaan aio kuolla eikä enää pelotakaan tuon jatkuvan juu-jaa-pyörityksen jälkeen.

Taudista löytyy Google Newsistä päivittäin ja reaaliaikaisesti eilisen päivän tiedot kiistettyinä ja uudet kuumat juorut lintuinfluenssasta.

Real Emotion
5.3.2006, 2:13:25
Ehkä vähän liikaakin pelotellaan ihmisiä tuolla lintuinfluenssalla. Itse en hirveästi ole ajatellut asiaa, sillä vielä vaara ei tietääkseni ole konkreettinen Suomessa. Onhan se ikävää, että nyt sitä on jo Ruotsissakin ja Venäjällä havaittu ja Suomihan se seuraava "uhri" todennäköisesti on. Viimeistään sitten kun ne muuttolinnut tulevat. Hienoa, että on järjestetty valmiiksi niin paljon näitä varotoimia influenssan varalle.

Lemmikit huolestuttavat minua hieman, sillä Saksassa kuoli kissa lintuinfluenssaan. Kissani nimittäin pitäävät ulkona häröilystä niin paljon, eivätkä ne tiedä melkein mitään niin vastustamatonta kuin linnut. Niille koittaa sitten sisäaika, kun influenssa on Suomessa. Toivotaan vaan, että sairaus pystytään pitämään kunnolla kurissa.

Sananium
5.3.2006, 2:30:44
Minua ei pelota lintuinfluenssa sellaisena, kuin se nyt on, koska harvoinpa sitä nykyään tulee kuolleita lintuja nuoltua. Eri juttu on taas sitten, kun/jos tauti puhkeaa ihmisestä ihmiseen tarttuvaksi pandemiaksi. Silloin voin sanoa hieman pelkääväni. Ja onhan Suomessa ja lähes koko muussakin Euroopassa aika hyvin perillä asiasta ja ihmisiä on valaistettu olla koskematta kuolleisiin lintuihin. Minä en koske eläviinkään enää. Ja harvoimpa sitä ihminen lintua koskemaan pääsee, muuta kuin silloin kun lintu on kuollut. Ja ihmisiä on ehkä peloteltu liikaa. Hyvähän se tietysti on, että kerrotaan kaikki faktat, mutta tieto lisää tuskaa.

Ja onhan Suomi kuitenkin varautunut jo aika pitkälle ennakkoon. En usko, että Suomessa influenssa leviää paljolti. Ihmiset tietävät aika hyvin, että kuolleisiin böördeihin ei kannata mennä koskemaan. Mutta ainahan joku pälli menee jotain sille kuolleelle linnulle tekemään... =)

Vekkuli
5.3.2006, 8:56:02
Niin, harvemminhan sitä tulee raatojen kanssa leikittyä, eikä kamalan moni muukaan lintuinfluessasta tietävä varmaankaan sitä tule tekemään. Pahin vaara on varmaankin se, että huonosti vartioitu lapsi tunkee kuolleen sirkuttajan suuhunsa.

Mutta siis, aika ylipeloteltu aihe. Onhan se tietysti mukava pysyä ajan tasalla, mutta eihän tuo ole käsittääkseni vielä tarttunut muuhun nisäkkääseen kuin kissaan. Harvoinpa uutisissa kerrotaan mitään kehitysmaiden tilanteesta, tai yleensäkään sellaisista paikoista, joissa kuolemaa on joka päivä paljon. Todetaan vain, että se tappaa. Sitten vedetään hirveä show taudista, jonka tarttuminen ihmiseen on epätodennäköistä. Pelotellaan ihmisiä oikein kunnolla, jotta saadaan aikaan yleinen hysteria taudin saapuessa Suomeen jonkun urpiaisen mukana. Hienoa. Nytpähän sitten tyhmät ihmiset rakentavat itselleen bunkkereita sekä varaavat mukaan vuodeksi kuivattua sianlihaa ja mummot pitävät vahtia lihatiskeillä saarnaten kaikille, jotka aikovat ostaa kanaa. Lintuinfluenssa on IN.

//
Koiraihmisenä itselläni ainakin on omaa suojattiani kohtaan äärimmäinen suojeluvietti, eikä suinkaan äärimmäinen lopetus/hylkäämisvietti.
Samoin. Eikö se nyt kerro omistajastakin jotakin, jos on valmis luopumaan koirastaan lintuinfluenssan takia eikä suinkaan aio suojella sitä taudilta. Minä ainakin rakastan tämän talon karvaajia niin paljon, ettei niiden lopettaminen sellaisesta syystä tulisi pieneen mieleenikään.

Teioh
5.3.2006, 10:01:06
Mutta siis, aika ylipeloteltu aihe.
Kyllä. Kaverin kanssa kun käveltiin ulkona ja nähtiin sitten lintuja, sanoin sitten piloillani että lintuinfluenssa, niin näki kyllä kaverin ilmeestä ettei tykännyt leikinlaskustani ollenkaan. Sanoi vielä siinä että ei syö mitään kanaa tai muuta lintuihin liittyvää.
Tietenkin varovainen voi olla ja tervettä järkeä saa käyttää, kuten ei mene tökkimään kuolleita lintuja, tai päästä lemmikkieläimiään lintujen lähelle, mutta ei sitä nyt tarvitse liioitella.
Jostain luin että Suomessa on muuhun Eurooppaan verrattuna hyvä tilanne, täällä kun kiinnitetään hygieniaan huomiota paljon tarkemmin, eli ei pitäisi ainakaan Suomessa kasvatetussa siipikarjassa ilmetä ongelmia.

Yaden
5.3.2006, 10:01:25
Minuakin huolestuttaa nuo kissat. Meidän kissa ei taatusti ala siihen yhteisymmärrykseen, että nyt pitäisi olla sisällä, eikä ulkona sairaita lintuja tökkimässä. Vaikka isä lupasikin minulle uuden kissan, jos vanha kuolee,
en silti halua, että nykyiseni kissa kuolisi tähän. Rupean käyttämään mirriä vaikka valjailla ulkona jos on pakko. Tai teen häkin ulkosalle ja päästän hänet sinne asioilleen. Toisaalta luulenpa, että on melko epätodennäköistä, että juuri tänne tulisi sairaita lintuja, ja juuri meidän kissa alkaisi sörkkimään niitä, mutta sairaat linnuthan ovat heikkoja, ja kissa saa ne helpommin kiinni.

Ja minä en pelkää, enkä uskokaan, että saan tartunnan ihmiselle vaaralliseen tautiin. Koska aion pestä käteni tosi usein enkä todellakaan sörki tai syö kuolleita lintuja, saati niiden ulosteita. Eikös lintuinfluessaan olekin jokin lääke, nimeltä Tamiflu? (Tai sitten taudin ehkäisyyn)

Enkä aio myöskään rajoittaa kanan syömistä, koska niinkuin joku jo aiemminkin sanoi, virus kuolee jossain asteessa (+60). Mutta ehkä vähän varoivaisuutta, ettei tule syötyä mitä tahansa.

Clacier
5.3.2006, 10:51:25
Tässäpä porukalle iltalukemista:

Eläinlääkintä ja elintarviketutkimuslaitos (http://www.eela.fi/fi/index.html)
Maa ja metsätalousministeriö (http://www.mmm.fi/)
Kansanterveyslaitos (http://www.ktl.fi/portal/suomi/)
Sosiaali- ja terveysministeriö (http://www.stm.fi/Resource.phx/stm/index.htx)

Itse olen myös asian suhteen aika tavanomaisella ja neutraalilla linjalla kuin minkä tahansa muunkin uutisen kohdalla. Uutisia en ole seurannut juuri lainkaan (koska en vain ole muistanut) mutta sanomalehdistä ja ylläolevilta sivuilta olen ahminut viruksesta niin paljon tietoa kuin mahdollista, ettei varmasti käy kuten joillekin villeimpiin huhuihin uskoville, jotka ovat nettipalstoilla kertoneet jo hamstranneensa säilykkeitä, pakanneet tavaransa ja ovat muuttamassa pommisuojaan. Ja sitä enemmän tällainen toiminta minua huvittaa, että suurin osa näistä ovat ainakin omien sanojensa mukaan olleet aikuisia ihmisiä, perheenäitejä yms., joiden luulisi jo osaavan ajatella järjellä.

Toistaiseksi siis vain odotellaan ja katsotaan, miten tilanne kehittyy, jos on kehittyäkseen. Ja vaikka kehittyisikin, eivät panikointi tai maan alle pakeneminen taatusti auta tilannetta yhtään. Sitten vielä tästä kissojen heitteillejätöstä sen verran, että minulla ainakin eläinrakkaana tapauksena nousi uutisesta niskavillat pystyyn. Uskomatonta, mihin kaikkeen ihmiset näyttäisivät olevan ainakin toistaiseksi turhan paniikin alla valmiita alentumaan ilman, että suovat pienintäkään ajatusta sille, mihin tuollainen typeryys voisi pahimmillaan johtaa. Ja jos Suomessakin on jo yksittäistapauksia, jotka ovat aikoneet lopettaa terveitä lemmikkejään Saksasta löydetyn yhden lintuinfluenssaan kuolleen kissan vuoksi, niin en kyllä enää tiedä, miten päin tässä pitäisi olla.

Koiraihmisenä itselläni ainakin on omaa suojattiani kohtaan äärimmäinen suojeluvietti, eikä suinkaan äärimmäinen lopetus/hylkäämisvietti. Mikä näitä ihmisiä riivaa?

Vaikka suomalaiset ovatkin onnekkaita sen suhteen, että maa on toistaiseksi säästynyt maanjäristyksiltä, tsunameilta, köyhyydeltä ja ties miltä vielä, en siltikään pitäisi parhaana vaihtoehtona tuudittautua "Tämä on Suomi, ei se tänne voi tulla" -kuvitelmaan, kuten en myöskään sen enempää "Let's just panic together" -asenteeseen. Itse alkaisin huolestua vasta sitten, jos virus muuntautuu ihmisestä ihmiseen pisaratartunnalla leviäväksi.

Toistaiseksi on elämä jatkunut entiseen malliin, mitä nyt näiden joka puolella keikkuvien influenssakeskustelujen varjostamana. ;) Ensimmäisenä ei tosiaankaan tullut bunkkeriin linnoittautuminen mieleen, vaan kuonokoppa. Siis koiralle. Kun tosiaan ei itselläni ole ollut pahemmin tapana käydä imuuttamassa kuolleita lintuja tai hinkkata niitä avonaisia haavoja vasten.

Lapamato
5.3.2006, 11:11:53
Minäkin olen sitä mieltä, että hieman turhaa ihmiset ovat niin säikkyinä tästä asiasta. Onhan tämä toki vakavasti otettava uusi riesa, mutta eiköhän ainakin Suomi pidä kansalaisistaan sen verran hyvää huolta, että kuolonuhreilta vältytään. =) Siitä en sitten ole aivan varma, kuinka vakavat ovat seuraamukset, jos taudin saanut ei saa hoitoa tarpeeksi nopeasti. Käsittääkseni tautiin on kuitenkin kuollut jossain päin maailmaa ainakin muutama ihminen?
Lehdistä olen jotain lukenut, eiköhän se tauti kulkeudu Suomeenkin hyvin pian. Melko nopsaan on tämä virus kyllä levinnyt, toivottavasti saataisiin se edes jollain keinolla aisoihin. Kuitenkin sitä sen verran kantaa huolta lähimmäisistään ja 'tasapainosta', että olisi parempi ilman tätäkin vitsausta. Eikö maailmassa muka ole tarpeeksi paskaa ilman tätäkin?
Ainakin yksi asia on varma: minä en syö mitään lintuja niin kauan kun on pienikin uhka tästä taudista.

//Hahahaa, huuto.netistä löytyi tällainen: "----Osta kaukoputki ja katso kuinka lintuinfluenssa tulee##". Repesin.

R.I.P.
5.3.2006, 12:16:21
Lintuinfluessaan liittyvässä keskustelussa en ymmärrä mikä pakottaa ihmiset muutamiin edellä olleisiin toiveajatteluihin. "Suomi pitää niin hyvää huolta ihmisistä, ettei täällä kukaan kuole" ja "ei siihen nyt voi kukaan kuolla, kun ei koske lintuihin". Suomella ei ole käytännössä mitään, kuten ei millään muullakaan maalla. On vain tieto siitä, että taudin ottaessa vakavimman muodon, on aloitettava samantien vastalääkkeen kehittäminen.

Missä tauti sitten alkaa leviämään ihmisestä ihmiseen? Se voi alkaa Suomessa tai se voi alkaa Afrikassa. Todenäköisyyden esimerkiksi näiden kahden välillä voi maalaisjärkeä käyttämällä päätellä. Kummalla maalla (tai maanosalla) on korkeampi riski saada taudin vakavin muoto keskuuteensa. Hygiena- ja hyvinvointitilastot puhuvat puolestaan.

Sini-san
5.3.2006, 13:05:07
Elikkäs nyt keskustellaan lintuinfluenssasta. Ja jooko, älkää sanoko mitään "tää juttu on näin", ellette ole ihan varmoja. Tyyliin: "Joo, lintuinfluenssa on jo Suomessa, ei kannata syödä Fazerin Sinistä"
Saanen keskustella omista lintuinfluenssa keskusteluistani?!

No minä nyt en niin paljoo ole ajatellut tätä influenssaa pelottavana, mutta sitä minä nyt vähän pelkään että jos lintuinfluenssaa poteva esim. joutsen törmäisi ikkunaan niin kyllä kai meitin kissat ja koirat olisi ensimmäisenä sitä nuuskimassa... ellei sitten jo raatelemassa :huh: (tarkoitan raatelemisella kissoja)

No, sinä päivänä kun uutisissa puhuttiin siitä kun lintuinfluenssa oli löydetty ruotsista minun kaverini sanoi koulussa että pelkää sitä tartuntaa niin minä sanoin että "Mennään suomen ja ruotsin rajalle ja ammutaan muuttolinnut ennen kuin ne ehtivät rajan yli!" Sitten minun sairasta huumorintajua ylistettiin miltein koko tunnin ;D Ongelmia tietysti teettä se että niitä on vielä Venäjänkin puolella jo! (Sitä en tiennyt äsken vielä mutta luin juuri tästä ketjusta) Mistä saamme väkeä ampumaan venäjän ja suomen rajallekkin :eh:

Lintuinfluenssaa varten on olemassa ilmainen palvelupuhelu, johon voi soittaa ja kysyä influessaa koskevia asioita. Numeroa en nyt satu muistamaan.
Biologian tunnilla kävimme keskustelua lintuinfluenssasta ja opettaja kertoi että joku oli soittanut tänne palvelunumeroon ja kysynyt ihan tosissaan että jos lintu saattaisi päästä löysät ulkona kuivuville pyykeille niin mitä pitäisi tehdä?! Sieltä oltiin sitten vastattu että kannattaisi pistää uudelleen pesuun, sillä tuskin haluatte nukkua linnun kakan kanssa =/
Olikohan se ope itse joka oli soittanut sinne! Buahhahhaaa!!

Eikös yksi lintuinfluenssan oireista ole ripuli? Itse ainakin niin luulin että tulee korkea kuume nopeasti ja sitten ripuli ja sen jälkeen kuolo.
Nyt hiukan piristin tämän ketjun tunnelmaa... (Kaikki pelkää kuolevansa :eh: ) Minusta ei saa symppistä tai tärkeää tekemälläkään

Jarkkopekka
5.3.2006, 13:30:50
Missä tauti sitten alkaa leviämään ihmisestä ihmiseen? Se voi alkaa Suomessa tai se voi alkaa Afrikassa. Todenäköisyyden esimerkiksi näiden kahden välillä voi maalaisjärkeä käyttämällä päätellä. Kummalla maalla (tai maanosalla) on korkeampi riski saada taudin vakavin muoto keskuuteensa. Hygiena- ja hyvinvointitilastot puhuvat puolestaan.

Kaikki ovat sataprosenttisen varmoja että taudista tulee uusi versio jossain vaiheessa. Kaikki media syytää sellaista "ei jos, vaan kun"-roskaa mitä näkee huonoissa dokumenteissa. Se ihmisestä ihmiseen leviävään muotoon muuttuminen ei ole varma juttu. Entä kuka muistaa SARS:in? Joo kaikki ja mitä sille kävi? Siitä piti tulla uusi holokausti koska sen piti levitä lentokoneiden läpi kaikkialle, muttei levinnyt. Vaikkei SARS olisi yhtä tappava, tuo todisti sen että leviäminen pystytään estämään tiukoilla varotoimilla.

Memeko-chan
5.3.2006, 13:41:49
En tajua miksi tästä pitää tulla kauhea paniikin aihe. En ole kauhean huolestunut influenssasta. Ruotsista on löytynyt vain pari lintua jolla on ollut influenssa. Eikä olla todettu, että influenssa olisi yhdessäkään ihmisessä. Kuinka monta ihmistä on kuollut lintuinfluenssaan? Jos lintuinfuenssa tulee Suomeen niin kannattaako mennä Alaskaan jonne ei todenen näköisesti ole tulossa influenssaa.

Influenssaan on Suomessa joku rokoite, mutta sitä ei ole jokaiselle suomalaiselle. Jos tämä influenssa tulee Suomeen niin sitä ei riitä kaikille, joten kaikki kuuluisat ja täekeät henkilöt saavat rokotteen ensin, eikö niin? Kun nyt kaikki seuraavat uutisia niin iskee kauhea paniikki. Uutiset paisuttavat asiaa. Influenssa ei ole kauhean vakava asia, koska siihen on varattu lääkkeitä eikä se tule olemaan jokaisessa ihmisessä. Olen sitä mieltä, että lintuinfluenssa on pelkkää hömpötystä.

/
Tulitko lukeneeksi yhtään aiheeseen liittynyttä postausta? Joko et lukenut, luit ja et ymmärtänyt taikka puhut ja kysyt huviksesi turhuuksia.

Olen lukenut kaikki ostaukset mitä tähän mennessä on tullut. Mie tiedän, että on lääkkeet jota eivät estä influenssaa, mutta siitä on turha panikoida.

Lacrima
5.3.2006, 13:57:35
Ei helvetti. Minua oikeasti raivostuttaa kaikki ihmiset, jotka puhuvat tyyliin: "Ammutaan kaikki muuttolinnut, niin sitten ollaan turvassa!" tai "Vittu, sit ku muuttolinnut tulee, niin mää otan kiväärin kaapista ja ammun niistä jokaisen!". Eikö ihmisillä tosiaan ole mitään järkeä päässään? Ammutaan samantien kaikki itsemme, niin ainakaan yksikään ihminen ei sitä tartuntaa saa.

Pelätkää vain muuttolintuja, mutta minua ei pelota. Koirani ei ole koskaan koskenut lintuihin, joten siitäkään ei tarvitse olla huolissaan. Se vain tykkää pelästytellä niitä. Kissoistakaan en aio luopua, vaikka niillä on taipumus karata pihalle ja toinen tykkäilee kovastikin lintujen syömisestä.

Oletteko muuten ajatelleet, että voitte saada lintuinfluenssan, kun käsittelette raakaa kanan lihaa tai vain kananmunia? =) Eipä kannata juuri kanaruokia valmistella ja ravintolan kokkikin saattaa saada lintuinfluenssan, jos kokki ei ole riittävän varovainen ja sitä kautta tartuttaa sen myös ehkä teihin.

Onneksi minun ruokavaliooni ei liha kuulu. Ainoastaan eläimeni syövät sitä ja silloinkin saan sen valmiiksi kypsennettynä annospakkauksissa. Minun elämääni ei tämä epidempia järkytä, olisihan se pitänyt niiden kasvattajien tietää, että liiallinen lääkkeiden syöttäminen eläimille ei välttämättä ole hyvästä. Huomattiinhan se jo, kun hullun lehmän tauti tuli. ;]

Tietenkin voisin ihan hyvin sanoa tähän, että "ilman liiallista lihansyöntiä tätäkään ei olisi tapahtunut", enkä olisi oikeastaan niin väärässäkään. ;P

Dimish
5.3.2006, 14:11:33
ihan näin vain väli huomautuksena, eikös sitä lintuinfluenssaa pelätä hiukan liikaa? otetaan esimerkki : lintuinfluensaan on kuollut noin 40-50 ihmistä. mutta jo ripuliinkin kuolee yli 100 000 ihmistä vuodessa!

Itse en pelkää kyseistä tautia ollenkaan. Koska meillä ei ole kotona mitään kaloja isompia eläimiä, en usko että meidän ns "koti eläimistä" tulee yhtään mitään pikku "läjiä" suurempia ongjelmia. Ja kun tälläinen nörtti olen en ole missään vaiheessa menossa edes ulkona käymään ennen kuin trampoliini tulee takaisin niin lintujakaan ei tarvi pelätä

Sisko ja sen Sisar
5.3.2006, 14:16:22
Sisar: Minua ei sinänsä tuo tauti pelota, se tulee jos on tullakseen ja jos tulee pipi niin sitten mennään sairaalaan ja jos kuolee niin se on oivoi. Ei turhia paineita. Kissojen puolesta kyllä pelottaa, vaikka ne ovatkin niin pulleassa kunnossa etteivät varmaan saakkaan siivekkäitä kiinni. Ei niitä kyllä sisälläkään voi pitää kun ne ovat ulkokissoja. Osaahan ne asiansa pakon edessä hiekkalaatikkoon tehdä, mutta ne huutaa aivan kamalasti jos niitä ei päästä ulos. Sitten ne raapii ovia ja valvottaa yön. Matot ovat rullalla kun ne juoksee sisällä ja on niin levottomia.
Eihän se kyllä mikään kivakaan tauti ole. Mutta ainakin ihmiset rajoittaa kanan syöntiä (kai) Vaikka se kyllä tuhoutuu (viirus siis) kuumassa. Älkää syökö kanaa, ne on kivoja ja puolustuskyvyttömiä pieniä raukkoja.

Opettaja rupesi tuossa englannin tunnilla selittämään jotain että se tarttuu hengityksen kautta. Onko tuossa mitään perää? Pitää kuulenma kävellä kadulla huivi suun edessä ettei sairastu. Tyhmää puuhaa.

Frelial
5.3.2006, 14:23:12
Satuin katsomaan sitä Suomen karttaa jonne influenssa todennäköisimmin leviää ja asun riskialueella.
Kyllä tähän asiaan kannattaa suhtautua vakavasti.

Ärsyttää kun tietämättöminä sanotte että asiaa hehkutetaan ihan turhaan. Mitä jos ette tietäisi koko asiasta? Kuten ne Turkkilaiset lapset, jotka kuolivat leikittyään kuoleilla kanoilla. Ei monissa maissa informaatio kulje kuten meillä. Joten olkaa tyytyväisiä että teitä on varoitettu ja tiedätte mitä on tulossa.

Pelkään eniten kissani puolesta... Sitä ei voi lukita sisälle, mutta ei sitä haluttaisi pihallekkaan päästää... Se on mielettömän hyvä kissa saalistamaan... Se on hyvä ettei kissat syö raatoja, mutta jos se löytää vielä hengissä olevan helpon saaliin.

lintuinfluensaan on kuollut noin 40-50

Montako ihmistä pitäisi kuolla että ottaisit asian vakavasti? Eikö se riitä että tauti tappaa?

Lacrima
5.3.2006, 14:25:12
Tässä teille vähän lukemista - suomennettu artikkeli Grainilta 27.2.2006:

GLOBAALI SIIPIKARJATEOLLISUUS ON AIHEUTTANUT LINTUINFLUENSSAKRIISIN.

Pienimuotoista siipikarjan pitoa ja villilintuja on epäreilusti
syyllistetty koko maailmaan levinneestä lintuinfluenssakriisistä. Uusi
Genetic Resources Action Internationalin (GRAIN) raportti osoittaa, kuinka
ylikansallinen siipikarjateollisuus on ongelman lähde ja että viruksen
hallintapyrkimyksissä tämä tulee ottaa lähtökohdaksi. [1]

Teollinen siipikarjantuotanto ja siihen liittyvät markkinaverkostot ovat
luoneet ihanteelliset olosuhteet H5N1-tyypin lintuinfluenssan kaltaisten
tappavien virusten viihtyvyydelle. Päästessään tehdasmaisten tilojen
tiheisiin
kanapopulaatioihin, viruskannat voivat vahvistua nopeasti ja muuttua
tappaviksi. Tartunnan saaneilta tiloilta leviää ilmateitse valtava määrä
viruksia usean kilometrin säteelle ja samalla kuljetus- ja kauppareitit
levittävät tautia monenlaisiin kantajiin, kuten villilintuihin, päivän
ikäisiin tipuihin, lihaan, höyheniin, haudottaviin muniin, kananmuniin,
ulosteisiin ja ruokintarehuun. [2]

"Yleisesti kiinnitetään huomiota muuttolintuihin ja takapihan kanoihin,
ikäänkuin ne olisivat ongelman ydin", sanoo Devlin Kuyek GRAIN:sta. "Ne
eivät kuitenkaan ole patogeenisen lintuinfluenssan tehokkaita vektoreita.
Virus tappaa ne, mutta ei leviä tehokkaasti niiden välityksellä."

Esimerkiksi malesialaisissa kylissä kanojen kuolleisuusaste H5N1:stä
on vain
5%, mikä osoittaa että viruksella on vaikeuksia levitä pienimuotoisten
kanaloiden kautta. Myös Laosia ympäröivät alueet ovat laajasti
infektoituneet, mutta siellä vain suuret tehdasmaiset tilat, jotka ovat
riippuvaisia Thaimaan suurista hautomoista ovat saaneet tartuntoja. Laosin
siipikarjasta 90 % tuotetaan pientiloilla, joista vain suurtilojen
läheisyydessä sijaitsevilla on ilmennyt tartuntoja.

"Kohtaamme todistusaineistoa kerta toisensa jälkeen. Tappava
lintuinfluenssa levisi teollisilta siipikarjatiloilta ympäristöön
Hollannissa vuonna 2003, Japanissa vuonna 2004 ja Egyptissä vuonna 2006",
selvittää Kuyek.

Aiemmin tänä vuonna Nigeriassa ilmenneet tartunnat alkoivat yksittäiseltä
tehdasmaiselta tilalta, jonka omisti hallituksen ministeri ja kyseinen
tila
sijaitsi kaukana muuttolintujen esiintymisalueista. Sen sijaan tilalle
tiedetään tuodun haudottavaksi ulkomaisia munia ilman minkäänlaisia
rajoituksia. Intiassa paikalliset viranomaiset tiedottivat, että H5N1
levisi
maan suurimman siipikarjayhtiön, Venkateshwara Hatcheriesin kautta.

Kuuma kysymys on, miksi hallitukset ja kansainväliset instituutiot, kuten
YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO eivät lainkaan tutki kuinka
teolliset maatilat ja niiden sivutuotteet, kuten ruokintarehu ja lanta,
levittävät virusta. Sen sijaan nämä viranomaiset ovat käyttäneet kriisin
tarjoamaa mahdollisuutta teollistaakseen siipikarjan tuotantoa yhä
suuremmissa määrin. Viranomaiset tuottavat kasapäin aloitteita
ulkoilmakanaloiden kieltämiseksi, puristavat pientuottajat hengiltä ja
tuottavat maatiloille geenimuunneltuja kanoja. Teollisuuden kytkeytyminen
tähän kieltojen ja peitetarinoiden monimutkaiseen verkkoon vaikuttaa
täydelliseltä.

"Pientilalliset menettävät elinkeinonsa, maatiaiskanat hävitetään
sukupuuttoon ja jotkut asiantuntijat toteavat, että olemme
maailmanlaajuisen
pandemian kynnyksellä, jossa miljoonat ihmiset voivat menettää henkensä",
sanoo Kuyek todeten: "Milloinkahan hallitukset ymmärtävät, että
suojellakseen siipikarjaa ja ihmisiä lintuinfluenssalta, täytyy näitä
suojella globaalilta siipikarjateollisuudelta?"

[1] Täydellinen tiedote, "Fowl play: The poultry industry's central
role in
the bird flu crisis", on saatavilla osoitteesta
http://www.grain.org/go/birdflu.
Espanjan ja Ranskan kieliset käännökset tulevat piakkoin.

[2] Tehdaskanaloiden lattioilta kerättyjä ulosteita ja kuivikkeita
käytetään yleisesti ruokintarehujen raaka-aineena.

+++++++++++++++

GRAIN on kansainvälinen kansalaisjärjestö (NGO), joka edistää maatalouden
biodiversiteetin kestävää käyttöä, sekä geenivarojen ja paikallisen
tietämyksen hallintaa ihmisten lähtökohdista.

YHTEYSHENKILÖ:

Devlin Kuyek, GRAIN, in Montreal
Tel: +1 514 2737314
Email: devlin@grain.org
Website: http://www.grain.org

================================================== =========
27. Helmikuuta 2006
================================================== =========

R.I.P.
5.3.2006, 14:53:09
Influenssaan on Suomessa joku rokoite, mutta sitä ei ole jokaiselle suomalaiselle. Jos tämä influenssa tulee Suomeen niin sitä ei riitä kaikille, joten kaikki kuuluisat ja täekeät henkilöt saavat rokotteen ensin, eikö niin? Kun nyt kaikki seuraavat uutisia niin iskee kauhea paniikki. Uutiset paisuttavat asiaa.

[COLOR="Silver"]
Influenssa ei ole kauhean vakava asia, koska siihen on varattu lääkkeitä eikä se tule olemaan jokaisessa ihmisessä. Olen sitä mieltä, että lintuinfluenssa on pelkkää hömpötystä.Tulitko lukeneeksi yhtään aiheeseen liittynyttä postausta? Joko et lukenut, luit ja et ymmärtänyt taikka puhut ja kysyt huviksesi turhuuksia.

Ensinnäkin, ne sairaaloiden hoitajat saavat sen rokotteen (mikä pitää ensin myös keksiä!) kuten myös nuoret ihmiset. Rikkaat ja tärkeät henkilöt nyt ostavat ne vaikka omilla rahoillaan. Toiseksi, uutiset eivät todellakaan paisuttele asiaa. He kertovat asiat miten ne ovat ja suunnilleen taputtelevat kansaa päähän ja sanovat, ettei se meitä koske. Kansalaiset itse paisuttelevat asiaa, toiset taas eivät jaksa edes kiinnostua. Parempi se on ottaa rauhallisesti kuin aiheuttaa joukkohysteriaa. (Muistuu mieleen Armageddon leffa).

LizzieFox
5.3.2006, 15:05:42
otetaan esimerkki : lintuinfluensaan on kuollut noin 40-50 ihmistä. mutta jo ripuliinkin kuolee yli 100 000 ihmistä vuodessa!
Mutta se on sitten vähän eriasia että mistä se ripuli tulee ja kuinka rajuna se ilmenee? Eihän se noin vana tapa ihmisiä. Mutta esim. jos saa salmonellan niin se voi aiheuttaa niin rajun ripulin että siihen voi kuolla? Että kaikki johtuu jostain. Ja sekin on totta että ripuli on paljon yleisempää kun lintuinfluenssa. Paitsi nyt sitä on alkanut ilmetä ympäri maailmaa. että saa nähdä mitä sanovat tilastot vuoden tai kahden päästä tästä asiasta.

Itse minä pelkään lintuinfluenssaa. Minua kauhistutti se jo aikaisemmin ja tiedän että kun se tulee Suomeen olen varmasti ensimmäisten joukossa jotka sairastuvat siihen. Minulla on niin huono vastustuskyky kaikkeen ja kaikki muutkin liikkellä olevat taudit tarttuvat minuun. Empä tiedä mitä tekisin vahvistaakseni vahvistuskykyäni joka on ihan pohjalukemilla (tätäkin kirjoittaessani pyyhin kokoajan nenääni joka ei lopeta vuotamasta). Muuttolinnut ovat kohta täällä Suomessakin ja jos tuolta naapurimaastamme ruotsista on jo löytynyt influenssa tapauksia niin ei siinä pitkään kestä että se tulee meille suomeenkin.

Vähän asiasta poiketen, minusta muutenkin tuntuu että seuraavia sotia ei käydä asein vaan ne käydään erilaisin taudein.

Kreifi
5.3.2006, 15:42:41
Oletteko muuten ajatelleet, että voitte saada lintuinfluenssan, kun käsittelette raakaa kanan lihaa tai vain kananmunia? =) Eipä kannata juuri kanaruokia valmistella ja ravintolan kokkikin saattaa saada lintuinfluenssan, jos kokki ei ole riittävän varovainen ja sitä kautta tartuttaa sen myös ehkä teihin.Tämä on turhaa pelotteloa. Kertomasi skenaariot ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, joten tämä menee täysin pelottelun piikkiin.

Lisäksi postaamasi tiedote on paikoin hyvin virheellinen. Esitys, jonka mukaan me olemme luoneet ihanteelliset olosuhteet pitää paikkaansa, mutta sillä ei ole varsinaisesti mitään tekemistä itse viruksen kanssa. Sama kuin syyttäisi ihmiskehoa siitä, että jotkut virukset viihtyvät siinä.

Mitä Uuden Ihanan Maailman Luojaan (UIML aka H5N1) tulee, odotan innolla pandemiaa, ihmiskunta kaipaa piristystä. :)

Sananium
5.3.2006, 17:13:34
lintuinfluensaan on kuollut noin 40-50 ihmistä. mutta jo ripuliinkin kuolee yli 100 000 ihmistä vuodessa!Lintuinfluenssahan löydettiin jo n. 100 vuotta sitten ja sen alatyyppeihin on kuollut päälle 1,5 miljoonaa ihmistä maailamssa. Nämä kuolemat tosin tapahtuivat juuri sadan vuoden aikana välillä aina puhjeten pandemiaksi. Näin aiankin on sanottu joillain enkkusivuilla. Varma en ole paikkaansapitävyydestä.

Entä kuka muistaa SARS:in? Joo kaikki ja mitä sille kävi? Siitä piti tulla uusi holokausti koska sen piti levitä lentokoneiden läpi kaikkialle, muttei levinnyt. Vaikkei SARS olisi yhtä tappava, tuo todisti sen että leviäminen pystytään estämään tiukoilla varotoimilla.Mi muistan! SARSiahan pelättiin miltei enemmän kuin lintuinfluenssaa ja nyt senkin leviäminen on käytännössä ehkäisty. Meinasin SARSin mainita aiemmassa postissa, mutta en tehnytkään sitä...

//Snage, ei tarvitse muita posteja kuin aloituspostia lukea, vai. =)

Heba
5.3.2006, 17:54:34
Jaa-a, itse en ainakaan ole ollut paniikissa tai shokissa jonkun ihmeen lintuinfluenssan takia =). Jopa biologian opettajamme on sanonut, että sitä on liioiteltu aika pahasti. Ei näy vielä Suomessakaan ja silti kaikkii lintuinfluenssa lääkkeet menivät hyvin kaupaksi =).

Eli eli, en suosittele nyt varautumaan maailmanloppuun tämän taudin takia ;D.

Velvety
5.3.2006, 18:03:05
Minä pelkäsin tätä tautia joskus aikaisemmin, mutta nykyään jätän huomioitta yksinkertaisesti kaiken, mitä siitä sanotaan ja syynä tähän on se, että en io menettää yöuniani vain sen tyhmän taudin vuoksi. Ja tuolla aikaisemmin mainittiin se SARS, joka ei edes päässyt muistaakseni lähellekään Eurooppaan. Kiinassahan se enimmäkseen riehui, mutta Euroopan se jätti rauhaan.

Mutta lintuinfluenssa. Lueskelin tekstikanavalta tänään, että Puolassa on havaittu lintuinfluenssaa. En tosin ehtinyt uutista kokonaan lukemaan, joten en osaa sanoa, oliko se tämä joka puolella toitotettu H5N1-muoto tästä lintutaudista. Moniin maihinhan tuo on levinnyt, lähinpänähän on Venäjä ja Ruotsi. Suomessakin tuota on epäilty jo olevan, kun ottaa huomioon sen viimeviikkoisen (?) tapauksen Kotkassa, jossa löydettiin paljon kuolleita lintuja. Onneksi lintuinfluenssa ei sitten ollutkaan näiden lintujen kuolin syynä.

Mutta jaa. Jossakin päin Aasiaa jotkut olivat puhuneet jotain lintutaudin niin kutsutusta heikommasta versiosta, taisi olla Vietnamissa. Tämä muoto oli kuulemma sellainen, jossa on samantyyppiset oireet, mutta sen pystyi hoitamaan sillä Tamiflu lääkkeellä, joka ei tähän ihmiselle vaaralliseen virukseen (H5N1, jos joku ei tajunnut) tehoa lainkaan. Kaksi muotoa? o_O Aika kiintoisaa minusta. =)

Minä suhtaudun tuohon taudin rantautumiseen Suomeen suhteellisen rauhallisesti. Ajattelen, että sitten on vasta aihetta huolestua, jos virus muuntautuu ihmisestä ihmiseen tarttuvaksi. Nyt kun se vielä tarttuu ihmisiin huonosti, niin eihän sitä tarvitse pelätä. Ja varmasti täälläkin aletaan teurastamaan lintuja oikein urakalla, jos se kerran tänne tulee. Ja muistelisin, että tuo kunnollinen keittäminen tappaa todellakin viruksen (joku sentuolla jo sanoi, mutta sanonpa kuitenkin uudestaan ihan huvin vuoksi). :}

Niin, onhan tämä vakava asia ja minä tiedän sen, mutta en pahemmin enää jaksa siitä välittää. Ainakaan tällä hetkellä. ja voihan se olla, ettei tästä mitään pandemiaa tulekaan (=hyvä asia).

Snage
5.3.2006, 20:06:35
Ei se mikään niin hirveä juttu ole. Maailmassa on kuollut n. 100 ihmistä lintuinfluessaan ja kaikki nämä ovat olleet kana/lintu työntekijöitä. Media vähän liioittelee siitä, ei asia niin paha ole. Kaikille Suomen kansalaisille on jo varattu rokotus, joka vähentää oireita. Sitä paitsi, lintuinfluessa on ihmisen aiheuttama. En nyt muista miten, mutta ihmisen syy se on. Vähän minäkin olen huolestunut lemmikistäni, nimittäin koirani on kiintynyt paskoihin. Toivottavasti ei linnun paskoihin. Ei tämä ole mitään malariaan verratessa, media vain aiheuttaa ylimääräistä kauhua. Turha kanoista tehtyjä ruokia on olla syömättä, Suomessa ne on hygieenisiä. Ei minun mielestäni ole mitään hätää, en aio vaivata päätäni tämän takia.

LizzieFox
5.3.2006, 20:14:38
Ei se mikään niin hirveä juttu ole. Maailmassa on kuollut n. 100 ihmistä lintuinfluessaan ja kaikki nämä ovat olleet kana/lintu työntekijöitä. Media vähän liioittelee siitä, ei asia niin paha ole. Kaikille Suomen kansalaisille on jo varattu rokotus, joka vähentää oireita.
Juuri äsken luin mtv3.fi -sivuilta tästä lintuinfluenssasta ja sinä olet vähän väärässä. Lainaan nyt suoraan mtv3.fi-sivulta seuraavan:

Jopa runsas kolmannes suomalaisista voi sairastua lintuinfluenssaan, jos pandemia puhkeaa. Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä arvioi, että pandemian vuoksi Suomessa on syytä varautua 11 000-35 000 sairaalahoitojaksoon ja 3000-9000 kuolemaan. Ministeriön työryhmä suunnitelma panepidemiaan varautumiseksi valmistuu helmikuun 2006 loppuun mennessä.

Niin ja se rokote on vasta kehitteillä, ei valmis. Veikataan että täsmärokote valmistuu 6 kuukauden kuluessa pandemian alusta Suomeen. Aluksi saatvana olisi vain mallirokote mutta sen luullaan antavan vaan osittaista suojaa.

Jubei
5.3.2006, 20:44:40
Jopa runsas kolmannes suomalaisista voi sairastua lintuinfluenssaan, jos pandemia puhkeaa. Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä arvioi, että pandemian vuoksi Suomessa on syytä varautua 11 000-35 000 sairaalahoitojaksoon ja 3000-9000 kuolemaan. Ministeriön työryhmä suunnitelma panepidemiaan varautumiseksi valmistuu helmikuun 2006 loppuun mennessä.

Tuo nyt menee jo aivan turhaksi pelotteluksi, ei ole mitään järkeä sanoa että pahin mahdollinen mahdollisuus on juuri se mitä tapahtuu. Tuo on vähän samaa tasoa kuin sanoisin että "Jubein maailmanpelastajajien työryhmä arvioi että halkaisijaltaan kilometrin kokoisen meteorin osuessa Suomen keskelle, Suomesta kuolisi 4,5 miljoonaa ihmistä." Ensinnäkään ei ole varmaa että virus koskaan muuntautuu siihen ihmiselle vaaralliseen muotoon, joka vielä tarttuisi herkästi ihmisten välillä. Toisekseen jos virus kehittyykin siihen muotoon se luultavasti ei tapahdu Suomessa, koska Suomessa ei ole edes vielä tavattu normaalia lintuinfluenssaa.

Itse en jaksa edes ajatella koko asiaa, maailmassa on tälläkin hetkellä varmasti porukkaa jotka ajattelevat ja ennaltaehkäisevät lintuinfluenssaa ilman että minun siitä tarvitsee huolehtia. Katsotaan uudestaan sitten jos joskus tulee epidemia.

Kheldar
5.3.2006, 21:01:44
Minä en ole tuosta lintuinfluessasta kovin huolissani. Onhan tuota nyt hirveästi ruettu uutisoimaan yms. mutta eipä tuo minua ole hetkauttanut. Aiemminhan oli hirveä kohu Sars-taudista (en muista kovin tarkasti, mistä oli kyse), mutta eipä siitä loppujen lopuksi mitään kummempaa tullut. Sehän ei tietenkään tarkoita, että tästä ei tulisi semmoista, mutta kuitenkin... On hyvä, että ihmiset valmistautuvat tämmöiseen, mutta semmoinen hirveä hysteerisyys menee aivan naurettavaksi. Joku aika sitten joku alue (oliko se nyt Saksa vai mikä...) oli julistettu hätätilaan...

Kannattaa pitää kuitenkin matalampaa profiilia noita lintuja kohtaan, etenkin kuolleita lintuja:). Mutta jos näette kuolleen linnun tai sairastutte, niin ei kannata heti ruveta aattelemaan, että "Nyt influenssa tulee, me kaikki kuollaan!"

LizzieFox
7.3.2006, 10:20:33
Tuo nyt menee jo aivan turhaksi pelotteluksi, ei ole mitään järkeä sanoa että pahin mahdollinen mahdollisuus on juuri se mitä tapahtuu.
Sanoinkin että jos pandemia puhkeaa. Mutta pelätkää tekin etten joudu yksin aiheuttamaan itselleni ryppyjä.

On muuten kauhea flunssa täällä meidän koulussamme menossa. Minäkin kuulun tähän flunssaiseen porukkaan (olipa yllätys, minä johon tarttuu kaikki.). Ahdistaa ajatuskin kuulla lintuinfluenssasta kun miettii kokoajan että entäs jos tämä onkin sitä.. Mutta ei tietenkään ole!

Kreifi
7.3.2006, 12:13:18
Katsotaan uudestaan sitten jos joskus tulee epidemia.Luuletko meidän selviävän epidemialla? Oot söpön posotiivinen. *pus*

Mutta joo, Euroopassa meidän on aika turha pelätä emm.. Eurooppaa. :P Meidän tulisi nyt vain huolehtia siitä, että ruokamme pysyy hyvänä ja tappaa pahat linnut, mutta sitäkin suuremmalla voimalla meidän tulisi lähettää apua ja resursseja Aasiaan. Ei lintuinfluenssa Euroopassa pääse muuntautumaan, Aasiassa se sen tekee ja jos se sen menee tekemään, on pandemia lähes varma.

Jos en tietäisi, että nykyinen ajanjakso on pisin ilman pandemiaa, olisin aika huoleton, mutta koska tiedän tämän ja tiedän myös, että pandemiat TULEE tietyin väliajoin, olen hiukan huolestunut. Toisaalta taas ihmismassojen väheneminen on hyvä juttu, mutta en voi olla tuijottamatta omaa napaani. Pandemia aiheuttaisi minulle haittoja, lisäksi yhteiskuntamme kärsisi, eikä vähiten rahallisesti. Ei hyvä, ei tykkää.

Lacrima
7.3.2006, 13:24:13
Minusta oli kauheita ne uutiset, missä näytettiin, kuinka Turkissa hävitettiin niitä lintuja. Ne ensin hakattiin rammoiksi, sitten laitettiin säkkeihin, jotka heitettiin kuoppaan ja kanat poltettiin elävältä, vaikka inhimillisempi tapa olisi ollut ennen hävitystä pistää kaula vain poikki. Siinä olisi lintu kuollut nopeasti, eikä olisi joutunut kohtaamaan sitä kärsimystä, mitä se joutui tuossa edellä kuvaamassani tapauksessa kokemaan.

Toisessa paikassa sanotaan, että media pimittää tämän tilanteen vakavuutta ja toisessa puhutaan paisuttamisesta. Tiedä sitten, että kumpaa tahoa uskoa enempi. Veikkaisin sitä toista. ^^'

Minä ainakin uskon, että tehotuotanto vain edistää tätä, koska eihän tavallisempiakaan eläinten sairauksia voi kasvattajat seurata kuten esim. pientiloilla ja luomukanaloissa voi, vaan kuolleita lintuja löytyy ihan päivittäin häkeistä ja lattialta, jotka kasvattaja sitten jossain vaiheessa korjaa pois. Kanat joutuvat myös olemaan niin lähekkäin toistensa kanssa tekemisissä, että taudit leviävät helpommin, mitä pientiloilla tai luonnossa.

Jos tämä tosiaan menee siihen asti, että se tarttuu eläimistä ihmisiin, niin ei muuta kuin erakoksi vaan asumaan metsään ja syömään vaikka juuria ja pölyä.

Dustyblue
7.3.2006, 16:21:31
Minä olen kovasti kanssa ihmetellyt tätä ihmisten suhtautumista lintuinfluenssaan. Miettikää nyt. Kuinka suuri on ihmisen riski esimerkiksi kuolla sydäninfarktiin verrattuna riskiin sairastua lintuinfluenssaan? Huomiokaa, ettei terve aikuinen ihminen edes kuole lintuinfluenssaan - se on suurin vaara lapsille, joille ei ole vielä kehittynyt riittävää immuniteettia elämän aikana, ja huonokuntoisille vanhuksille. Ja miettikää, kuinka moni suomalainen sairastaa ateroskleroosia ja diabetesta ja tupakoi. Ihmiset ovat kyllä Suomessa todellisessa kuolemanvaarassa, mutta jostain aivan toisesta syystä kuin lintuinfluenssan ansioista.

Olisiko niin, että on helpompaa pelätä jotain hirmuista ulkoista uhkaa kuin yrittää korjata jo olemassaolevia, vaivalloisempia ongelmia? Minusta melkein tuntuu, että ihmiset itse asiassa kaipaavat jotain lintuinfluenssan tai sarssin tapaista kauhistelun aihetta. Se kääntää huomion pois todellisista kauhistelun aiheista. Tästä syystä ilmeisesti mediakin on paisutellut juttua tällä tavalla, sillä kyllä se sitä paisutellut on. Sitä ihmiset saavat mitä tilaavat.

En itse usko, että tästä mitään pandemiaa tulee. Täällä foorumillakin on jo moneen otteeseen todettu, että tauti tarttuu huonosti. Hesari tiivisti tässä päivänä muutaman asian aika mukavasti: Kiinassa on miljoonia takapihoja, joilla lapset juoksentelevat sairaiden lintujen kanssa. Silti tartuntatapauksia on vain kourallinen. Kuinka suuri siis on todennäköisyys, että virus saa missään välissä aikaa tai tilaisuutta muuntautua ihmisestä ihmiseen leviävään muotoon??

Moshrum
7.3.2006, 17:44:52
Huomiokaa, ettei terve aikuinen ihminen edes kuole lintuinfluenssaan - se on suurin vaara lapsille, joille ei ole vielä kehittynyt riittävää immuniteettia elämän aikana, ja huonokuntoisille vanhuksille.

Minun on nyt pakko puuttua tähän. Seuraavalle tietoiskulle en ole kuullut mitään virallista pohjaa tai vahvistusta. Espanjantauti (oletetaan, että kyseessä on nyt sama tai samantyyppinen virus) tappoi eniten terveitä nuoria aikuisia, joilla oli hyvä vastustuskyky ja fyysinen kunto. Kuulemani mukaan juuri tämä elimistön vastustuskyky aiheutti lopulta kuoleman kun keho ei luovuta vaan taistelee energiavaransa nollaan. Tämän täytyy olla siis jotain totaalista luontoäidin ivaa "heikot selviävät vahvat kuolevat" :D .

Kuten sanoin mitään yleistä keskustelua vahvempaa perustetta tälle minulla ei ole, joten yrittäkää olla ottamatta turhan vakavasti.

ps. vielä editoisin sen, että jossai uutisessakin mainittiin sairastuneiden olleen ennalta terveitä.

Atmis
7.3.2006, 20:18:18
Huomiokaa, ettei terve aikuinen ihminen edes kuole lintuinfluenssaan
Kyllä tämmöinen on täyttä lööperiä. Hoitamattomana lintuinfluenssa tappaa ja sillä sipuli. Vastustuskyky vaikuttaa korkeintaan siihen kuinka kauan kituu elossa.

Ja miettikää, kuinka moni suomalainen sairastaa ateroskleroosia ja diabetesta ja tupakoi. Ihmiset ovat kyllä Suomessa todellisessa kuolemanvaarassa, mutta jostain aivan toisesta syystä kuin lintuinfluenssan ansioista.
Diabetes nyt harvemmin tappaa ketään, jos sairastava noudattaa hoitoa. Ateroskleroosi ja siitä johtuvat sydän- ja verisuonitaudit ovat toki suomalaisten yleisin kuolinsyy, mutta en usko että me silti olemme todellisessa kuolemanvaarassa tämän takia. Ateroskleroosi eroaa lintuinfluenssasta siinäkin mielessä, että sen saamiseen ihminen pystyy itse vaikuttamaan aika paljon.

Kuinka suuri siis on todennäköisyys, että virus saa missään välissä aikaa tai tilaisuutta muuntautua ihmisestä ihmiseen leviävään muotoon??
Kerrohan millainen on viruksen tilaisuus muuntautua? Aikaa sillä on, jos sitä ei saada pysäytettyä. Eikä se muuta tarvitse. Se on varmaa, että ajan saatossa virus muuttuu ihmisestä ihmiseen tarttuvaksi, jos se on virukselle itselleen edullinen tila. Aivan kuten ihmisellä, myös muilla eliöillä on evoluutio. Virusten evoluutio on reilusti nopeampaa kuin ihmisen. Jos virusta ei saada kuriin se tulee muuntumaan aina vain tappavammaksi, koska se on sen elämän jatkumiselle hyvästä.

PhazonBlaxor
7.3.2006, 20:23:26
Kuten sanoin jo jossakin ketjussa, en jaksa stressata asiasta. Minua ei vain haittaa vaikka sen pöpön saisinkin, ja on erittäin epätodennäköistä että sen edes saisin, varsinkin kun asun sellaisella alueella, että asuinpaikkani ei kuulu edes riskiryhmään. En ymmärrä miksi siitä nyt vetää stressiä, jos kuolee niin kuolee, sille ei voi mitään. Ja kuolleena on sitä paitsi paljon mukavempaa kun elävänä, eipäs tarvi yrittää pitää hengestään kiinni, ja stressata siitä kuten tässä tapauksessa. Älkää edes ajatelko sitä uhkana, kaikki kuolee joskus, ja on erittäin epätodennäköistä että siihen kuolisi. Nauttikaa elämästä, on paljon varmempaa että jäätte auton alle, kun että saatte lintuinfluenssan, joten jos kaikki ihmiset pitäisivät kaikkea uhkaa noin kammottavana, ihmiset pelkäisivät autojakin kuin ruttoa.

Dustyblue
7.3.2006, 21:09:56
Kyllä tämmöinen on täyttä lööperiä. Hoitamattomana lintuinfluenssa tappaa ja sillä sipuli. Vastustuskyky vaikuttaa korkeintaan siihen kuinka kauan kituu elossa.

Pyydän anteeksi, että unohdin tuon yhden sanan, nimittäin hoidon pois sanoessani, että lintuinfluenssa ei tapa. Tietenkin tarkoitin, että sitä hoidetaan. Ei tullut mieleenikään, että ihminen vain jätettäisiin virumaan. Tämän voi laskea viakseni. Joka tapauksessa selitänpä nyt vähän lisää, mitä muuta kuulin tiedekuntani opettajalääkäreiltä aiheesta. (He ovat nyt tietolähteeni tässä, joten heitä saa syyttää.)

Lintuinfluenssa on influenssa. Me kaikki olemme sairastaneet influenssoja. Siksi aikuisilla ihmisillä on veressään vasta-aineita sitä vastaan. Tämän tarkoitus ei sitten ole herättää leväperäistä suhtautumista ja ruokkia hälläväliä-asennetta, vaan yksinkertaisesti rauhoitella. Edelleenkin suurimmassa vaarassa ovat tosiaan lapset ja vanhukset.
Espanjantautiin ihmisillä ei ilmeisesti ollut vasta-aineita. Sitä paitsi myös hoidot ovat kehittyneet espanjantaudin jälkeen. Näitä kahta sairautta on medioissa rinnastettu, mutta ei tehdä sitä enää.

Diabetes nyt harvemmin tappaa ketään, jos sairastava noudattaa hoitoa. Ateroskleroosi ja siitä johtuvat sydän- ja verisuonitaudit ovat toki suomalaisten yleisin kuolinsyy, mutta en usko että me silti olemme todellisessa kuolemanvaarassa tämän takia. Ateroskleroosi eroaa lintuinfluenssasta siinäkin mielessä, että sen saamiseen ihminen pystyy itse vaikuttamaan aika paljon.

Näköjäs pointtini meni ohi. Olin ehkä epäselvä. ma asia kuin pelätä jostain taivaalta mahdollisesti tömähtävä asteroidia. Keskitytään nyt vaan omaan terveyteemme, niin luultavasti selviämme myös hengissä. Ja kyllä, itse asiassa sydän- ja verisuonitautia sairastava ihminen on nimenomaan välittömässä kuolemanvaarassa, sillä infarkti voi tulla koska tahansa...:D Ja onneksi me voimme myös vaikuttaa lintuinfluenssaan sairastumiseemme sillä, että emme lääpi lintuja ja jos se pandemia tulee, niin laitamme ovet lukkoon ja pysymme kotona... joo.

Kerrohan millainen on viruksen tilaisuus muuntautua? Aikaa sillä on, jos sitä ei saada pysäytettyä. Eikä se muuta tarvitse. Se on varmaa, että ajan saatossa virus muuttuu ihmisestä ihmiseen tarttuvaksi, jos se on virukselle itselleen edullinen tila. Aivan kuten ihmisellä, myös muilla eliöillä on evoluutio. Virusten evoluutio on reilusti nopeampaa kuin ihmisen. Jos virusta ei saada kuriin se tulee muuntumaan aina vain tappavammaksi, koska se on sen elämän jatkumiselle hyvästä.

Virus tuskin muuntautuu ihmisestä toiseen leviäväksi linnussa, sillä siitä ei sen kannalta olisi mitään hyötyä. Sen siis on muunnuttava ihmisessä. Oli evoluutio kuinka nopeaa hyvänsä, siitä huolimatta se todennäköisyys, että viruksen DNA:ssa (tai RNA:ssa, whatever) tapahtuu lyhyessä ajassa juuri oikea mutaatio, on pieni. Muistakaa ihmeessä, kuinka vähän tartuntatapaukseia on ollut. Vaikka pandemian uhka on kasvanut, se on yhä pieni. Hyvä juttu, että varaudutaan, minulla ainakin on sellainen olo, että turvassa ollaan. Kauhukuvien maalaileminen on aika turhaa.

Clacier
7.3.2006, 22:51:26
PhazonBlaxor: Lol.

...pakko jatkaa, I guess. Muuten tämä luokitellaan kuitenkin spämmiksi. :p

Minua ei vain haittaa vaikka sen pöpön saisinkin -
Surullista kuulla tuollaista viisitoistavuotiaan suusta (okei, näppikseltä.)

En ymmärrä miksi siitä nyt vetää stressiä, jos kuolee niin kuolee, sille ei voi mitään.
Etkö todella? *eyeroll* Ehkäpä siitä juuri sen vuoksi stressiä vedetäänkin: koska sille ei voida (ainakaan ilman sitä rokotetta) mitään. Uskoakseni melko monet inhoavat avuttomuuden tunnetta ja tietoa siitä, etteivät voi tehdä itsensä tai läheistensä hyväksi edes jotain. Ja eipä tule äkkiseltään mieleen mitään kamalampaa tapaa kuolla, kuin tuntea jonkin sairauden mädättävän ruumiinsa vähän kerrallaan ja vain odottaa kuolemaa.

Ja kuolleena on sitä paitsi paljon mukavempaa kun elävänä, eipäs tarvi yrittää pitää hengestään kiinni, ja stressata siitä kuten tässä tapauksessa.
Jälleen suurin osa porukasta näyttäisi kaiken tämän hätääntyneisyyden perusteella haluavan olla elossa, pysyä jatkossakin elossa ja myös tuntea olevansa elossa mieluummin kuin olla kokonaan olematta. En usko että kovin moni haluaisi lopettaa tämän elämän "kesken" jonkin sairauden vuoksi.

Älkää edes ajatelko sitä uhkana, kaikki kuolee joskus, ja on erittäin epätodennäköistä että siihen kuolisi.
Niin, kaikki kuolevat joskus, mutta tuskinpa kukaan haluaa kuolla tavalla, joka ei ole itsensä päätettävissä. Mieluummin kai sitä elää vanhaksi ja kuolee luonnollisen ja kivuttoman kuoleman, kuin että joutuu viruksen kaatamaksi heti elämänsä alussa - tai ainakaan ennen, kuin oman tavoitteensa, mikä se sitten onkin, on saavuttanut.

Kaikki eivät ole elämänsä suhteen yhtä välinpitämättömiä kuin sinä. P:

// Plöö, Jubei ehti ensin. Eipähän tarvitse niin paljoa kirjoittaa. :)

Ja minä kun ehdin jo vakavissani miettiä, mahdatkohan edes olla tosissasi. Tuntuu vain niin uskomattomalta, kuinka jollakin voi olla noin hällä väliä -asenne, ja jonka mielestä muiden reaktiot, olivatpa ne mitä hyvänsä, ovat erityisen vääriä. Mutnjoo, miten vain tykkäät elämäsi viettää, niin siitä vain. Mutta en usko sen olevan kovin vaikeaa ymmärtää, miksi niin monet ovat kiinnostuneita enemmän tämän elämänsä säilyttämisestä kuin sen, mitä on tai ei ole kuoleman jälkeen.

Ehkäpä me tyhmät, jotka otamme tämän asian hivenen vakavammin kuin sinä - vaikkakin vain ihan siltä varalta että tämä tilanne pahemmaksi sattuisi menemään - olemme liian taviksia moisille viisauksille tai niiden ymmärtämiselle muilla kuin teoriapohjaisilla tasoilla. >:P

PhazonBlaxor
7.3.2006, 22:53:51
Dustyblue, kyllä, lintuinfluenssa on influenssa, ja aikuisilla on veressänsä vasta-ainetta, mutta ei lintuinfluenssaan. Influenssat ovat siitä pirullisia, että ne muuttuvat aina niin, että vanha vasta-aine ei enään tehoa siihen, jos se tehoasi, eihän se voisin edes tarttua vasta-ainetta omaavaan ihmiseen. Esim. vesirokko on hyvä esimerkki, jos sen on kerran sairastanut, ei se enään uudelleen puhkea, koska veressä on vasta-ainetta sitä vastaan, eikä vesirokko muutu, toisin kun influenssa, johon voi sairastua uudelleen ja uudelleen, koska vanha vasta-aine on mitätöitynyt sitä vastaan.

//Clacier, voin sanoa vain että LOL. :D

Uskoakseni melko monet inhoavat avuttomuuden tunnetta ja tietoa siitä, etteivät voi tehdä itsensä tai läheistensä hyväksi edes jotain. Ja eipä tule äkkiseltään mieleen mitään kamalampaa tapaa kuolla, kuin tuntea jonkin sairauden mädättävän ruumiinsa vähän kerrallaan ja vain odottaa kuolemaa.

Jaapa jaa, inho on vain tunne, ei se ole oikeasti olemassa, ihmisen aivot vain tekevät illuusion, että se tuntuu pahalta, mutta siitäkin voi olla välittämättä, koska se on vain tunne, ja tunteet eivät ole todellisia. Toivottavasti et nyt tajunnut väärin, tätä on vaikea selittää.

Mutta minulla on kumma väliinpitämättömyys elämää kohtaan, en jaksa vain välittää siitä että elän, ei sillä ole mitään merkitystä, koska loppujen lopuksi olenhan minä aina olemassa vaikka kuolenkin, ei ne minussa olevat atomit minnekkään katoa, ne vain muuttavat paikkaa ja järjestystä.

Ja eikös ole hyvä olla väliinpitämätön elämänsä suheen? Eikös täällä ole tarkoitus nauttia siitä elämisen hauskuuden illuusioista, eikä stressata että koska henkensä menettää? Se on sitten kun on, kannattaa nauttia joka hetkestä. On tyhmää, että ihmiset pelkäävät sitä että jos he kuolevat aikaisin, koska silloinhan he eivät nauti kunnolla, jos tuollaista miettivät, joten hehän tuhlaavat vain vähäisen aikansa siihen, jolloin tavallaan kuoleekin aikaisin, vaikka kuolisikin myöhään, koska ei ole nauttinut tarpeeksi. Jos ei ajattelekkaan tollaisia, niin silloin saa nauttia enemmän, jolloin ei haittaa jos kuolee aikaisemmin, koska on ehtinyt nauttia jo. Vaikka nautintokin on vain illuusio, mutta kaikki varmaankin kokevat ennemmin nautinnon kuin inhon? Eikö vain? Että DAAAAA!!!

Jubei
8.3.2006, 7:37:41
Menee nyt taas ohitse, mutta minua rupesi kiinnostamaan...

Jaapa jaa, inho on vain tunne, ei se ole oikeasti olemassa, ihmisen aivot vain tekevät illuusion, että se tuntuu pahalta, mutta siitäkin voi olla välittämättä, koska se on vain tunne, ja tunteet eivät ole todellisia. Toivottavasti et nyt tajunnut väärin, tätä on vaikea selittää.
Mikä tekee tunteista olemattomia? Onko ilma olematonta siksi että et voi mitenkään aistia ainakaan paikallaan pysyvää ilmaa?

Mutta minulla on kumma väliinpitämättömyys elämää kohtaan, en jaksa vain välittää siitä että elän, ei sillä ole mitään merkitystä, koska loppujen lopuksi olenhan minä aina olemassa vaikka kuolenkin, ei ne minussa olevat atomit minnekkään katoa, ne vain muuttavat paikkaa ja järjestystä.
Ovatko sinussa olevat aineet ne mitkä tekevät sen mitä olet? Saavatko aineet sinut ajattelemaan ja tekemään päätöksiä? Rakastutko siksi että sinulla on vettä väärässä paikassa?

Ja eikös ole hyvä olla väliinpitämätön elämänsä suheen? Eikös täällä ole tarkoitus nauttia siitä elämisen hauskuuden illuusioista, eikä stressata että koska henkensä menettää? Se on sitten kun on, kannattaa nauttia joka hetkestä. On tyhmää, että ihmiset pelkäävät sitä että jos he kuolevat aikaisin, koska silloinhan he eivät nauti kunnolla, jos tuollaista miettivät, joten hehän tuhlaavat vain vähäisen aikansa siihen, jolloin tavallaan kuoleekin aikaisin, vaikka kuolisikin myöhään, koska ei ole nauttinut tarpeeksi. Jos ei ajattelekkaan tollaisia, niin silloin saa nauttia enemmän, jolloin ei haittaa jos kuolee aikaisemmin, koska on ehtinyt nauttia jo.
Sinua lainaten en voi kuin sanoa että LOL.

Kuka on sanonut etteivät ihmiset nauti elämästä? Sinun tekstisi kuulostaa lähinnä siltä että olet angstinen itseään viiltelevä nuori jolle kaikki on ihan samaa.;D

Vaikka nautintokin on vain illuusio, mutta kaikki varmaankin kokevat ennemmin nautinnon kuin inhon?
Tunteemme perustuvat usein aisteihimme, aistit ovat ainoat joiden avulla tiedämme olevamme olemassa. Mutta entäpä jos aistimme hämäävät meitä? Me tunnemme samoilla aisteilla joilla aistimme maailman ja tiedämme olevamme olemassa. Mikä siis tekee "todellisesta" maailmasta yhtään sen todellisempaa kuin tunteemme?

Dustyblue
8.3.2006, 9:16:33
Huhhuh, kun on saanut nukuttua hyvän yön ja rauhoituttua kaikista angsteista ja on selvinnyt prosovoidusta olosta (miten onkin, että lintuinfluenssasta puhuminen aina herättää minussa niin voimakkaita vastareaktioita), pitänee vielä pistää tähän muutama valitettava tosiasia, jottei minua pidettäisi ihan tyhmänä.

Toisin kuin vihapäissä kärjistetyt ja yleistetyt postaukseni antoivat ilmi, totta kai lintuinfluenssaan on kuollut myös hyvissä voimissaan olleita nuoria ihmisiä. Tiedä sitten, missä olosuhteissa ja millä hoidolla, mutta kuollut on. Ei sitä voi selittää pois. Minulla on vain tapana vetää tällainen ei-tässä-ole-mitään-hätää -linja sen sijaan, että rupeaisin hysterisoimaan joukon mukana.

Tarkoitus oli kuitenkin lähinnä tähdentää, etät sairastuminen lintuinfluenssaan ei merkitse automaattisesti että nirri pois, vaan kyllä siitä voi myös selviytyä. Tämä seikka unohdetaan usein näppärästi mainita tiedotusvälineissä.

Vasta-aineista vielä sellainen pikku juttu, että vaikka ihminen ei ole sairastanut lintuinfluenssaa aiemmin, myös muiden influenssojen vasta-aineet ovat siitä hyvä asia, että ne saattavat jarruttaa taudin leviämistä. Tietenkään ne eivät ole spesifejä juuri lintuinfluenssavirusta vastaan, mutta haittaakaan niistä ei ole. Eivät ne sellaisenaan ketään tietenkään pelasta. Edelleen luotan Suomen hyvään sairaalahoitoon.

Heinkel
8.3.2006, 11:34:35
Paranoiaa, ehkä...

Minua oudoksuttaa eniten lintuinfluenssassa se, että sitä ei tunnu löytyvän yhdysvaltojen alueelta. eikö siellä ole lainkaan ko viruskantaa tai muuttolintuja (ainakaan en ole kuullut kovin äänekästä uutisointia asiasta). Jotenkin en voi olla ajattelematta että kyseessä olisi jokin juoni heikentää aasian talouskasvua (ja pakottaa ostamaan kalliita amerikkalaisia lääkkeitä) ja rankaista sotaa vastustaneita euroopan maita. Ja kun ottaa huomioon millainen sekopää äärikristitty porukka siellä valmistelee seuraavaa pyhää ristiretkeään (tai öljynhakumatkaa), niin ajatus ei edes tunnu kaukaa haetulta.

Kalypso
8.3.2006, 12:19:07
PhazonBlaxorin viestit ovat sinällään huvittavia, mutta tuollainen asenne menee silti yli ymmärryksen... "Kuolleena on mukavampaa kuin elävänä", "Älkää ajatelko virusta uhkana, kaikki kuolee joskus". On siinä meillä nuorimies. Yleensä ihmiset välittävät elämästään enemmän kuin sinä, joten mitään nokan koputtamista toisten huolestuneisiin reaktioihin sinulla ei ole.

Jaapa jaa, inho on vain tunne, ei se ole oikeasti olemassa, ihmisen aivot vain tekevät illuusion, että se tuntuu pahalta, mutta siitäkin voi olla välittämättä, koska se on vain tunne, ja tunteet eivät ole todellisia. ;D
Sitä vaan, että älä nyt perustele välinpitämättömyyttäsi jollain pöllöydellä, jonka muut kokevat vääräksi. Vaikka sinusta tuo on totta, niin minusta tuo on täyttä soopaa. Mutta saattaahan kuitenkin olla, että on olemassa ihmisiä, joiden tunteet ovat todellisia ja ihmisiä, joiden tunteet eivät ole, ja ei ole vaikeaa valita kummasta ryhmästä pitää enemmän. =)
Se, että sinulla on omien sanojesikin mukaan välinpitämätön asenne elämääsi kohtaan (mikä on surullista), selittää kyllä oman suhtautumisesi. Mutta älä sentään ole välinpitämätön muiden elämää kohtaan, koska muuten sinua voisi pitää melkoisena kakkapäänä.

Ja eikös ole hyvä olla väliinpitämätön elämänsä suheen? Eikös täällä ole tarkoitus nauttia siitä elämisen hauskuuden illuusioista, eikä stressata että koska henkensä menettää? Se on sitten kun on, kannattaa nauttia joka hetkestä.Minusta tässä on ristiriita, sillä jos olen välinpitämätön elämäni suhteen ja kuvittelen kuolemassa olevan parempaa, miksi yrittäisin keskittyä nauttimaan elämästä? :huh: Minä itse pelkään aikaista kuolemaa, juurikin taudin tai vaikka maailmanlopun aiheuttamaa, mutta juuri siksi pidän elämää niin suuressa arvossa... ja kyllä, yritän etsiä niitä nautinnollisia hetkiä mitä vain on mahdollista löytää. Mitään stressiä kuolemasta ei ole ja ei taatusti ole kaikilla muillakaan, jotka elämästä nauttivat. Toisaalta taas uskon myös kuolemanjälkeiseen elämään, mutta sehän nyt ei estä minua mitenkään nauttimasta täällä elosta.

Noh joo, PhazonBaxorille elämäniloista jatkoa ja sitten itse aiheeseen, vaikka tässä ketjussa onkin jo todettu faktat ja ne huhutkin...

Itseäni tällaiset maailmanlaajuiset virukset kyllä pelottaa. Uskontoani en jaksa tässä ketjussa puida, mutta se liittyy siihen pelkoon varsinkin kun olen lukenut Stephen Kingin Tukikohdan. Siinä tuli ihmisten virheestä koitunut flunssatauti koko maailmaan ja tappoi lähes kaikki ihmiset, mutta jätti pienen osan ihmisistä eloon etsimään toisensa ja perustamaan lopulta uusia yhteiskuntia. Tämä kuului siis Jumalan suunnitelmaan, ja tämän yhteydessä hän otti voiton pahan ruumiillistumasta. Se oli hieno kirja ja periaatteessa tällainen ihmiskunnan uuden aikakauden aloitus tuntuisi järkeenkäypältä, varsinkin kun katsoo missä jamassa maapallo nykyään on. Mutta toiset toki voisivat ajatella tällaisen olevan luonnon aikaansaannosta, toiset taas pitäisivät sitä korkeampien voimien aikaansaannoksena.

En minä nyt lintuinfluenssaa(kaan) tällaisena ihmiskunnan tappotautina pidä, mutta joskus sellainenkin saattaa tulla. Lintuinfluessa huolettaa minua siinä missä muitakin, sillä epäonnisen sattuman kautta siihen saattaa kuolla ihminen täällä Suomessakin ja toivon kovasti, että kunnollinen lääke sitä vastaan keksittäisiin.

Vanhukset tuntuvat kyllä pelkäävän tätä kaikkein eniten. Joku sanoi, että rokote annettaisiin vain nuorille ihmisille, joten vanhuksethan jäisivät ilman? En osaa sanoa tuohon mitään, mutta onhan se surullista että he pelkäävät turhan paljon ja esim. lopettavat kissojaan jo nyt. Omat isovanhempani yritän pitää aisoissa jos he aikoisivat meidän kissan lopettaa. Kissatilanne huolettaa minua muutenkin, sillä heitteillä olevat kissat pystyvät varmaan levittämään virusta vaikka miten moneen ihmiseen, mikäli se nyt siis tarttuu kissoista ihmiseen. Sitä en ainakaan minä ole mistään saanut selville.

Ja Heinkel, tuohon juttuusi pääsen minäkin sanomaan että LOL.

PhazonBlaxor
8.3.2006, 12:29:52
Jubei Jubei Jubei, heti tinkaamassa vastaan. Kyllä, minusta tekee minun vain se, miten kaikki on minussa järjestynyt. Äläkä väitä vastaan, koska asia on niin. Ja kyllä, tunteet ja aistit ovat vain illuusiota, eivät atomit samperi soikoot tunne jos niitä puukolla lyö, ei ei, vaan niiden kokonaisuus laittaa sen tunteen liikkeelle. Ei ihminen periaatteessa tuntisi mitään, mutta tämä aistit on tehty ihmisen hyväksi, jotta ne johdattaisi ihmistä. En välitä siitä että tinkaat vastaan, ajattelet juuri kuin kaikki muutkin, yksinkertaisesti, tinkaa vain, en aio enään antaa vastakaikua.

Ja viellä sen verran, että en ole tietääkseni angstaava teini? Öh? Häh? Ööh? Ulkokuori voi pettää, rakas Jubei. Opi katsomaan asioita syvemmin, ennen kun tulet minulle uhoamaan. LOL. Eihän vain ärsytä? Hyvä, ei minuakaan.

Eliza Liv
8.3.2006, 12:57:14
Olisivatpa ihmiset yhtä huolestuneista HIV:stä ja AIDS:ista, rattijuopumuksesta ja masennuksesta kuin tästä lintuinfluenssasta. Suomenkin media tuntuu amerikkalaistuneen pelottelemalla kansaa ja maalaamalla piruja seinille. Ihme ettei kohta kehoteta ihmisiä jäämään kotiin neljän seinän sisälle, kun pihalla kävellessäsi voit jäädä auton alle ja kuolla! Ai niin, se talokin voi toki sortua...

Eli en todellakaan ole huolissani. Turha etukäteen murehtia asioista, jotka tuntuvat jostain kumman syystä aina katoavan paljon ennen kuin puoli suomenkansaa makaa haudassa. Sama pelottelutekniikka on nähty niin Ebola-viruksen kuin SARSinkin kanssa.

remedy
8.3.2006, 13:06:31
En pelkää yhtään lintuinfluenssaa, sillä ei tässä nyt näytä mitään välitöntä vaaraa olevan täällä päin maailmaa. Ja eihän tuota ole vielä edes tarttunut ihmisiin, siis nyt tämän uuden lintuinfluenssa aallon virustyyppiä. Kai se on ennenmuinoin tappanut reilun miljoona ihmistä, ja Intiassa se on ollut jo kolmisenkymmentä vuotta kuuleman mukaan. Että ei minua kyllä voisi yhtään pelottaa. Oikeastaan vähän ihmettelen, että miksi jotkut pelkäävät lintuinfluenssoja, onhan maailmassa paljon pahempiakin asioita, joita pelätä. Ehkäpä siihen vaikuttavat median ja lintuinfluenssaan keskittyneiden foorumien antamat pelkokuvat, jotka voivat sitten joidenkin, jotka eivät asiaan ole perehtyneet, mieleen vaikuttaa.

Lord JF
8.3.2006, 13:31:18
Paranoiaa, ehkä...

Minua oudoksuttaa eniten lintuinfluenssassa se, että sitä ei tunnu löytyvän yhdysvaltojen alueelta.
Tuohon löytyy melko yksinkertainen selitys maantiedosta. Amerikan mannerta on erottamassa Euroopasta ja Aasiasta kaksi valtamerta, kun Eurooppa ja Aasia ovat toisissaan kiinni (oikeastaan Euraasia on oikea termi) ja Afrikkakin on siinä ihan vieressä. Eurooppa, Aasia ja Afrikka ovat siis sen verta yhteinäinen alue, että eläimet (eli virusten kanatajat) voivat liikkua melko vapaasti kaikkien kolmen mantereen halki.

Jotenkin en voi olla ajattelematta että kyseessä olisi jokin juoni heikentää aasian talouskasvua (ja pakottaa ostamaan kalliita amerikkalaisia lääkkeitä) ja rankaista sotaa vastustaneita euroopan maita. Ja kun ottaa huomioon millainen sekopää äärikristitty porukka siellä valmistelee seuraavaa pyhää ristiretkeään (tai öljynhakumatkaa), niin ajatus ei edes tunnu kaukaa haetulta.
Lintuinfulenssa ei ole mikään juuri kehittynyt tauti ja ensimmäinen ihmistartunakin oli jo 1997. Kaikenlaisten yhteyksien vetämisen Irakin sotaan ja USA:n nykyhallintoon voi siis jättää täysin omaan arvoonsa.

Moppi
8.3.2006, 16:26:52
Kyllä, minusta tekee minun vain se, miten kaikki on minussa järjestynyt. Äläkä väitä vastaan, koska asia on niin. Ja kyllä, tunteet ja aistit ovat vain illuusiota, eivät atomit samperi soikoot tunne jos niitä puukolla lyö, ei ei, vaan niiden kokonaisuus laittaa sen tunteen liikkeelle.
Koko ajattelutavan punainen lankaa tuntuu olevan, että aidosti olemassa on vain atomitason asiat. Miksi siis atomeista koostuneet molekyylit, molekyyleistä muodostuneet solut, soluista muodostuneet kudokset, kudoksista muodostuneet elimet ja elimistä muodostuneet eri elimistöistä koostuneen ihmisen tunteet olisi todellisia? Viime kädessähän nekin tapahtuvat atomitasolla.

Ei ihminen periaatteessa tuntisi mitään, mutta tämä aistit on tehty ihmisen hyväksi, jotta ne johdattaisi ihmistä.
Periaatteessa kivun todenperäisyydestä väitteleminen olisi mielenkiintoista, miten esimerkiksi kipulääkkeet saattavat vähentää kipua? Entä haamukivut? Loppujen lopuksi tämä olisi kuitenkin vain turhanpäiväistä filosofista hiustenhalkomista jonka tarkoitus tuntuu olevan argumentaatiotaidon harjoitus. Kuitenkin kyseessä on sama asia kuin väittelyklassikossa: Jos puu kaatuu metsässä kenenkään kuulematta, kuuluuko siitä ääntä? Vastaus on päivänselvä mutta sen todistaminen hyvin hankalaa.

En oikein tiedä miten lintuinfluenssaan pitäisi suhtautua.

Lady Kiha
8.3.2006, 17:14:02
*huokaus* Mitähän minä tähän lintuinfluenssaan sanoisin... Jo jonkin aikaa ollut maailmassa olemassa, ja nyt siitä aletaan oikein kunnolla huutaa. Toisaalta, nythän se Eurooppaankin on rantautunut, johtunee siitä. Mutta täytyy nyt sanoa, että joskus neljä vuotta sitten muistan uutisissa olleen paljon siitä, kun Kiinaan tai jossakin siellä päin se oli vauhdissa... No, ei nyt muistella menneitä, ties vaikka muistaisin väärin.

Suomessahan lintuinfluenssaa ei juuri vielä ole, ainakaan ei ole vielä löydetty. Mutta nyt juuri tänään taksissa kuulin (vai oliko se eilen? Anyway), että Ruotsissa oltaisiin löydetty nyt toiseltakin alueelta virusta. Kohtahan se on jo Suomessa asti. Mutta ei nyt vielä surra, ei se vielä täällä ole. Sitten kun se tulee Suomeen ja sattuu itse sairastumaan siihen, se ei tietenkään enää ole yhden ja saman tekevää. Minä ainakin omalta osaltani luotan onneeni, että minun kohdalle se ei tulisi *koputtaa puuta*. Sitä paitsi, virushan ei kovin helposti ihmiseen tartu, ellei ole kosketuksissa siihen sairastuneen eläimen kanssa. Mitään hätää siis tuskinpa on, ainakaan aluksi. Katsotaan ja nähdään, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

filda
8.3.2006, 18:53:32
No empä tiedä, tulisiko muka toulta Saksasta tänne? ja onhan sitä jo kyllä Ruotsissakin... Mutta jos näin on, että Suomeen tulee, niin en hirveästi varmaan mene vieraita kissoja silittelemään, (siis ei minulla ole omaa kissaa) mutta eihän sitä tiedä, jos siinä kissassa sitten katautuu sitä tautia, koska sehän on voinut syödä siihen sairastuneen linnun.

En kyllä siis mitenkään eristäydy noilta kissoilta ja muilta eläimiltä, mitkä sattuisivat olemaan alttiita kantamaan lintuinfluenssaa. Ja harmi, kyllä ihan hirvittää ajatella, miten kuitenkin vaarallisesta taudista on kyse, mutta rokotuksen saatua riski vähenee paaaljon :).

MyKey
8.3.2006, 23:38:41
Seikka on saletti. Tähän vetää kippurat monet ihmiset vielä. Kunhan virus alkaa tarttumaan ihmisestä ihmiseen, niin se on menoa kaverit :lovetus: Jälkeen tämän menee arviolta n. ½ vuotta että saadaan keksittyä lääke, huahhah! Kuinka moni meistä räkäkuntoisista suomalaisista on silloin elossa? En viitsi lähteä arvailemaan, mutta voisin heittää harmittoman veikkauksen että en pääse todistamaan sitä hetkeä.
Kesällä en ainakaan uimassa käy, siinä laiturilla astuu lokin paskaan ja illalla nuolee jalkojaan niin voi käydä kehnosti, sama pätee tietysti jos uin vaikka mökillä alasti ja linnun kikkaretta tarttuu kolmanteen jalkaan =/

Toisaalta virus pelottaa, sillä en ole saavuttanut vielä kaikkea tarvittavaa ja en tahtoisi kuolla. Toisaalta taas luotan Jumalan pelastukseen ja varjeluun.. Saas nähdä miten käy =)

Sami E
9.3.2006, 0:04:39
Tämä lintuinfluenssa on siitä jännittävä tapaus, että se on oikeasti kehittynyt jo pitkän aikaa. Jo vuosia on tiedetty, että uusi lintuinfluenssa on hyvin todennäköisesti tulossa. Nyt näyttää siltä, että kaikista varotoimista huolimatta se saattaa olla nyt kynnyksellä. Ensiksi kerrottiin tapauksista Aasiassa, mutta tällä kertaa ne eivät jääneetkään sinne. Lintuinfluenssa pääsi Euroopankin lintuihin, ja seuraava askel oli, että se siirtyi nisäkkäisiin. Seuraamme tässä jännittävää kehityskertomusta, jonka seuraava mahdollinen vaihe on, että kun taudin leviämistä yhä suurempaan määrään nisäkkäitä ei voida estää, alkaa se vähitellen levitä ihmisiinkiin.

Kenties tästä todella saadaan se kansainvälinen pandemia, jota on pitkään pelätty, ja joka niittää ihmisiä kuin heinää kaikista vastatoimista (mm. Suomen kyseenalaisista rokotteista) huolimatta. Tässä vaiheessa voidaan jo jännittää tuhon laajuutta: jääkö lintuinfluenssa vain poikkeuksellisen vahvaksi epidemiaksi, joka tappaa joitakuita yksittäisiä ihmisiä, vai aiheuttaako se valtavan paniikin ja kaataa kansoja ja yhteiskuntia? Vain aika näyttää.

Jubei
9.3.2006, 8:47:35
Jubei Jubei Jubei, heti tinkaamassa vastaan. Kyllä, minusta tekee minun vain se, miten kaikki on minussa järjestynyt. Äläkä väitä vastaan, koska asia on niin. Ja kyllä, tunteet ja aistit ovat vain illuusiota, eivät atomit samperi soikoot tunne jos niitä puukolla lyö, ei ei, vaan niiden kokonaisuus laittaa sen tunteen liikkeelle.
Mitä se etteivät atomit tunne mitään vaikuttaa yhtään mihinkään? Mikään jolla ei ole tuntoaistia ei voi tuntea mitään. Sinun täytyy myös oppia ettei se että sanot asian olevan näin ole mikään absoluuttinen totuus. Eivät atomit myöskään lue fysiikkaa, mutta ei se tee fysiikan lukemisesta yhtään sen epäaidompaa.=)

Ei ihminen periaatteessa tuntisi mitään, mutta tämä aistit on tehty ihmisen hyväksi, jotta ne johdattaisi ihmistä. En välitä siitä että tinkaat vastaan, ajattelet juuri kuin kaikki muutkin, yksinkertaisesti, tinkaa vain, en aio enään antaa vastakaikua.
Minä luulen että nämä sinun teoriasi on epäaidompi kuin tunteet. Ei myöskään ole koskaan väliä annatko vastakaikua vai et niin kauan kuin minulla on hauskaa.:D

Kenties tästä todella saadaan se kansainvälinen pandemia, jota on pitkään pelätty, ja joka niittää ihmisiä kuin heinää kaikista vastatoimista (mm. Suomen kyseenalaisista rokotteista) huolimatta. Tässä vaiheessa voidaan jo jännittää tuhon laajuutta: jääkö lintuinfluenssa vain poikkeuksellisen vahvaksi epidemiaksi, joka tappaa joitakuita yksittäisiä ihmisiä, vai aiheuttaako se valtavan paniikin ja kaataa kansoja ja yhteiskuntia? Vain aika näyttää.
Oletkos koskaan ajatellut ryhtyä uutisankkuriksi?:D Osaat meinaan maailailla paremmin uhkakuvia seinille kuin yksikään media konsanaan. Muutenkin minua ihmetyttää kun kaikki ovat muka niin huolissaan tästä lintuinfluenssasta. Se ei ole lähellekkään pahin ihmisiä tappanut/tappava asia mitä maailmassa on ollut. Olen varma että maailmassa on vielä paljon pahempiakin sairauksia, jo pelkästään valtioilla on luultavasta kemiallisina aseina paljon pahempia sairauksia kuin lintuinfluenssa. Toisaalta tässä nähdään taas medioiden mahti: Kaikki pelkäävät sitä mitä media käskee pelätä välittämättä siitä pitäisikö sitä oikeasti pelätä.

Uber Weapon
9.3.2006, 9:44:38
Tällä hetkellä paljon lintuinfluenssaa vaarallisempaa on tyhmät panikoivat pienet ihmiset ja maailmanlopun saarnaajat jotka aiheuttavat näille pienille ihmisille paniikkia. Älkää olko osa ongelmaa vaan olkaa osa ratkaisua.

Lintuinfluenssa ei ole mikään suunnitelmallinen järjestelmä joka vääjäämättä kehittyisi kohti pandemiaa. Pandemia on vain teoreettinen uhkakuva siinä missä asteroidin törmäyskin.

Älkää koskeko linnunpaskaan, koska siinä voi olla salmonellaa joka sentään on todellinen uhkakuva. Älkääkä koskeko kuolleisiin lintuihin. Hitto, minä en keksi mitään syytä miksi pitäisi syödä linnunpaskaa tai hipelöidä kuolleita lintuja.

Sitten JOS pandemia alkaa, voimme rauhassa juosta ympyrää paniikissa. Sitä ennen se on vaan tyhmää. Annetaan viranomaisten varautua, mutta pidetään oma pää kylmänä.

Messiahcoin
9.3.2006, 10:27:20
Tähän ne hirmuliskotkin kuolivat! Ihmisen aika on ohi! Luonto rankaisee! Kuolemme kaikki!

Jooei. Aluksi ajattelin, että tämä voi olla vakavaakin, mutta nykyään aihe on minulle henkilökohtaisesti lähinnä vitsi. Median vitsi. Tosin myönnän, että tämä tuskin on kovinkaan "vitsi" niille, joiden sukulaiset ovat tähän kuolleet. Minun kohdallani uutiset vievät tältä vakavuuden. En tiedä miksi näin.

Toisaalta minulla on tähän "typeräkin" asenne: Jos porukkaa kuolee, niin minkä teet, entäs sitten? Jos minä sairastun, niin minkä teen, entäs sitten? Siinähän kuollaan. Väheneepähän ylikansoitus. Entä jos tämä todella onkin vain luonnon tapa yrittää vähentää porukkaa? En vain tiedä miksi juuri lintujen avulla. Kohtalokasta.

Muuten, aika mielenkiintoinen juttu Wikipediassa(en jaksanut lukea koko ketjua, joten en tiedä onko tämä mainittu aiemmin): "Suomessa on mahdollisen lintuinfluenssapandemian puhkeamisessa arvioitu kuolleisuudeksi 5 000–10 000 hengen välillä."
Kertokaa minulle, onko tuo paljon?

Nemes
9.3.2006, 11:03:03
Voisi kai sitä omankin kantansa tänne ilmaista. Itse nyt en pahemmin uutisia seuraa joten eipä tuo liika asioiden jauhaminen minun pientä mieltäni häiritse. Kuitenkin ennemmin tarpeeksi tietoa ja vaikka sitten ylijauhantaa asioista kuin asioiden totaalinen pimittäminen. Jotkut vain tosin tuntuvat ylireagoivan tähän asiaan ja etenkin nuo Lacun tekstit siipikarjan kohtelusta saivat aikas vihaiseksi. Muutenkin minua huolestuttaa eniten koko asiassa eläimet, ei niistä ihmisistä nyt niin väliä mutta ne eläinparat... Voin jo suomessakin kuvitella muuttolintujen palaillessa ihmisten heittelevän sorsia pullan sijasta kivillä tai hylkäämässä kissojaan. Ironisinta koko asiassa on se että ympäristöstä löytyy paljon enemmän ja paljon pahempiakin vaaroja jotka uhkaavat joka päiväistä elämää, kuten vaikkapa autot. Ymmärrän pelon siinä tapauksessa jos se virus muuntautuu ihmisiin tarttuvaksi, mutta sitä ennen en näe mitään syytä panikoida niin kauan kun ei iske himo järsiä sorsia tai popsia västäräkkejä torikahvilassa lörtsyn ja kahvin lisukkeena.

Ei siis panikoida suotta, vasta sitten kun on todellista aihetta, vaikka ei se silloinkaan ole kyllä suotavaa. Se mikä on tullakseen tulee eikä se mihinkään lähde suremalla ja panikoimalla.

adenipoo
9.3.2006, 11:29:52
en jaksanut ees lukea muitten kommentteja asiasta, mutta kerron vain oman mielipiteen.
mielestäni onhan se kauheaa kun kuolee ihmisiä siihen, mutta montako ihmistä kuolee vuodessa kolareihin?! miljooona kertaa enemmän kuin johonkin vitun lintuinfluenssaan, ja silti maailma on peloissaan asiasta..hohhoijaa...aika viisasta toisinsanoen.
enpä ees tiiä montako ihmistä on ees kuollut siihen, mutta niitä ei mahda olla edes paljoo kun verrataan suomessa kuolee enemmän kolareihin immeisiä, niin ajatelkaa että jopa suomessa. semmoista tänään, niin siis tämähän oli vain miun mielipide asiasta jolla ei ole merkitystä.. AHIAHiaHI!! :DD

The_Sipi
9.3.2006, 13:19:42
Suomessa kuolee vuosittain influenssaan 2000-3000 ihmistä. Yhdysvalloissa kuolee vuosittain influenssaan kymmeniätuhansia ihmisiä. Maailmassa tiedetään tällä hetkellä kuolleen lintuinfluenssaan 95 ihmistä. (IS 9.3.2006)

Toisin sanoen, tätä lintuinfluenssakohua on vahvasti liioiteltu. Totta kai on hyvä kertoa, että tällainen tauti on nyt olemassa, mutta eipä meidän tavallisten pulliaisten tarvitse siitä tällä hetkellä huolta pitää. Lääkärit/tiedemiehet yrittävät kehitellä sopivaa suojakeinoa, ja jossain vaiheessa sellainen saadaan. Se, millaista tuhoa tauti ehtii saada ennen sitä, on mahdoton aavistaa, mutta enpä minä jaksa uskoa, että rokotteen valmistuminen kestäisi siihen asti, että suurta joukkotuhoa olisi saatu aikaan by lintuinfluenssa. Influenssa on siitä ikävä tauti, että se on muuntautumiskykyinen, mikä aiheuttaa sen, että vastalääkkeet eivät ole pitkäkestoisia, vaan niitä täytyy antaa riskiryhmille vuosittain. Lintuinfluenssan kohdalla ei vielä tiedetä sitä, kuinka muuntautumiskykyinen se on, mutta ainakin siitä on jo olemassa uusia muunnoksia; ties kuinka monta muotoa vielä tullaan löytämään.

Mutta on se kyllä, että sorsien kuolema ylittää tv-kanavien uutiskynnyksen, vaikka niitä kuolee joka vuosi. Pari kuuskymppistä rouvashenkilöä työpaikallamme tiesi kertoa sen, että kyllä niissä sorsissa lintuinfluenssaa oli, "...sitä ei vaan kerrota; eihän kerrottu Tsernobylin onnettomuudestakaan heti..." Turhaa hysterian levittämistä vaan, ei muuta.

Mutta mitä tapahtuu, jos lintuinfluenssasta tuleekin pandemia? No, määrittelemätön osa kansasta kuolee, mutta mitään Tukikohdan kaltaista massatuhoa ei tulisi. Jos nyt mentäisiin äärimmäisyysteorioihin ja sanottaisiin vaikka, että 90% lintuinfluenssan sairastuneista kuolisi ensimmäisenä vuonna. Seuraavana vuonna kuolleiden osuus laskisi tiettyjen todennäköisyyksiensä mukaan ja viiden vuoden päästä kuolleiden osuus olisi ehkä siinä 10-20% kohdalla, korkeintaan. Tämä johtuu siitä, että elimistömme pystyvät kehittämään vastustuskykyä vuosien saatossa, ja siten kehittää immuniteettiä tauteja vastaan (katso William McNeill, Kansat ja kulkutaudit). Ja puhuin nimenomaan sairastuneista, en koko populaatiosta. Lintuinfluenssalta ovat turvassa mm. ne, joilla on immuniteettiä jo entuudestaan tautia vastaan, sekä nörtit, jotka eivät edes muista, milloin viimeksi olivat ulkona (varsinkin kun ruoatkin voi tilata ovelle netin kautta).

Muutenkin yksi asia askarruttaa: Jatkuvasti puhutaan ylikansoittumisesta, mutta sitten taas pelätään ihmisten kuolemaa. Onko ideaalitilanne maailmassa se, että ihmisiä tulee lisää plus-miinus nolla? Eli ei lisäänny, mutta ei vähennykään? Tuntuu olevan vallalla ajatus, että "Kyllä ihmisiä vähemmän voisi olla, kunhan ei tämän kylän/kaupungin/maan väkiluku pienene." Kummallista, sanon ma!

Critis
9.3.2006, 13:58:09
Itse en ole kuullut mitään tästä lintuinfluenssa tapauksesta kun en mitenkään kauhean aktiivisesti uutisia seuraa, mutta sanonpa nyt omanmielipiteeni. En usko että se tänne Suomeen asti rantautuu tai ainakin toivon niin, mutta eiköhän tämä lintuinfluessa tartuvaan ainoastaan lintujen kautta eikä mitenkään muulla tavalla vai olenko ymmärtänyt väärin? Mutta itse en ole ottamassa mitään paniikkia tämän influenssan takia, toivotaan että koko influenssa katoaa tai sitten jotkut tiedemiehet keksivät tähän lääkkeen, ei tässä oikein muuta voi toivoa. Paitsi että ei vaan tänne Suomeen asti tulisi.

Lollero
9.3.2006, 16:54:03
Voieeii. Sitä on jo tarttunut näätäeläimeenkin. Varmaan kohta on jo hevosillakin lintuinfluenssaa, mutta suomalaisilla ei.
Itse en pelkää sairastuvani, mutta ei se ole kivakaan seurata uutisista, miten jotkut muut sairastuvat. Ja sitten pelottaa meidän kissan kannalta, koska se tykkää leikkiä lintujen kanssa, eikä se varmasti erota sairaita lintuja terveistä linnuista. Voih, pitää varmaan ruveta pitämään sisällä tuota kattia tai tehdä 'tarha' sille tuonne ulos, jossa saa kirmailla niin paljon kuin sielu sietää.

Kreifi
9.3.2006, 20:11:31
Tällä hetkellä paljon lintuinfluenssaa vaarallisempaa on tyhmät panikoivat pienet ihmiset ja maailmanlopun saarnaajat jotka aiheuttavat näille pienille ihmisille paniikkia. Älkää olko osa ongelmaa vaan olkaa osa ratkaisua.En ole tätä ketjua täysin läpi lukenut, joten voi olla, että joku panikoikin ihan täysillä. Vai meinaatko panikointia jonkun valtion taholta? En ihan ymmärrä mitä panikoimisella käytännössä tarkoitat.

Lintuinfluenssa ei ole mikään suunnitelmallinen järjestelmä joka vääjäämättä kehittyisi kohti pandemiaa. Pandemia on vain teoreettinen uhkakuva siinä missä asteroidin törmäyskin.Osittain olet oikeassa, sitä ei ole ohjelmoitu kehittymään tietyllä tavalla, mutta sille on ominaista kehittyä sillä tavalla, joten se on täysin mahdollista. Nythän sitä on jo tavattu nisäkkäissä, joten... suunta näyttäisi olevan selvä. Tosin sehän jo tiedettiin. :)

Sitten JOS pandemia alkaa, voimme rauhassa juosta ympyrää paniikissa. Sitä ennen se on vaan tyhmää. Annetaan viranomaisten varautua, mutta pidetään oma pää kylmänä.Heh, että annetaan sen yllättää kaikki ihmiset housut kintuissa. :P Itse kannatan kyllä vahvasti vasta-aineiden kehittelyä ja rokotteiden hankkimista. Parempi varautua kuin katua. Paitsi jos on aito misantrooppi ja toivoo ihmiskunnan hiipumista. ;)

Suomessa kuolee vuosittain influenssaan 2000-3000 ihmistä. Yhdysvalloissa kuolee vuosittain influenssaan kymmeniätuhansia ihmisiä. Maailmassa tiedetään tällä hetkellä kuolleen lintuinfluenssaan 95 ihmistä. (IS 9.3.2006)Mutta pandemian vaaraa ei ole niin kuin lintuinfluenssan kohdalla.

Toisin sanoen, tätä lintuinfluenssakohua on vahvasti liioiteltu.Itse olen nähnyt "huolellista" varautumista ja tiedottamista. Minusta on ihan reilua, että ihmisiä informoidaan tällaisista asioista. Syy miksi se on koko ajan mediassa esillä on yksinkertaisesti se, että lähes päivittäin on jotain uutta kerrottavaa, tilanne on päällä ja lintuinfluenssa etenee.
Vai oletko sitä mieltä, että ei tulisi kertoa siitä kuinka se etenee, esimerkiksi sen tulemistesta Eurooppaan, pohjoismaihin tai Suomeen?

Lintuinfluenssan kohdalla ei vielä tiedetä sitä, kuinka muuntautumiskykyinen se on, mutta ainakin siitä on jo olemassa uusia muunnoksia; ties kuinka monta muotoa vielä tullaan löytämään.H5N1 on siis vain yksi lintuinfluenssan mutatoituneista osasista ja juurikin se kaikkein vaarallisin(?). Itse lintuinfluenssan muuntautumiskyvystä on hyvin paljon tietoa, sillä kyseinen influenssa on ollut olemassa jo ikuisuuden, H5N1:n kaiketi jo kymmenen vuotta(?).
Mutta joo, pakko myöntää, että en kovin perillä ole lintuinfluenssasta tai influenssoista yleensäkään.

Muutenkin yksi asia askarruttaa: Jatkuvasti puhutaan ylikansoittumisesta, mutta sitten taas pelätään ihmisten kuolemaa. Onko ideaalitilanne maailmassa se, että ihmisiä tulee lisää plus-miinus nolla? Eli ei lisäänny, mutta ei vähennykään? Tuntuu olevan vallalla ajatus, että "Kyllä ihmisiä vähemmän voisi olla, kunhan ei tämän kylän/kaupungin/maan väkiluku pienene." Kummallista, sanon ma!En sanoisi asian olevan noinkaan. Optimaalinen tapa hoitaa liikakansoittumista tuskin on satunnainen ihmisten (joukko)kuolema. Ehkä aihetta on etsiä jonkin verran parempia konsteja hoitaa sitä asiaa. Ja hei toiseksi, ei se liikakansoittuminen ole niinkään esimerkiksi Eruoopan ongelma.

Sagu
9.3.2006, 22:27:05
Olkoon riski miten suuri hyvänsä, minä en jaksa liiemmin panikoida. Tulkoon influenssa jos on tullakseen, ja kun me ei sille mitään voida, niin ihan turha sitä on liikaa spekuloida.

Näyttää aika vahvasti siltä, että media, tuo neljäs valtiomahti, on ottanut meistä suomalaisista sen verran voimakkaan niskalenkin, ettemme enää näe metsää puilta. =) Tietenkin aina on oikeus pelätä pahinta, mutta ei sitä nyt tarvitsisi kokonaisia kansoja sentään joukkohysterian partaalle lietsoa.

Tietenkin mahdolliseen lintuinfluenssapandemiaan (mikä sanahirviö o_O') on ihan syytä valmistautua asiaankuuluvalla tavalla, mutta liika on aina liikaa. Eräs puolituttu selitti tässä kerran suunnilleen paniikissa, miten hän ei kesällä uskalla edes mennä ulos, ettei joutuisi tekemisiin lintujen kanssa ja kuolisi. Huhhuh, edes minä en ole niin eristynyt, että istuisin sisällä koko kesän. =)

Minusta kuitenkin tuntuu, että tuli pandemia sitten tai ei, on tätä kansaa ihan hyvä ravistella. Elämme täällä hyvinvointiyhteiskunnassa suhtkoht turvatussa asemassa, eikä meidän olemassaoloamme uhkaa oikeastaan mikään. On ihan oikeutettua antaa meille välillä shokkihoitoa ja muistuttaa, että vaikka teh almighty Suomessa eletäänkin, ei olla sentään kuolemattomia.

//
Missä välissä Suomalaisten keskuuteen on levinnyt käsitys että olisimme kuolemattomia? Sitä paitsi en pitäisi suositeltavana shokkihoitona altistaa ihmisiä tappavalle ja potentiaalisesti hyvinkin tuhoisalle taudille. Toiseksi todettakoon lintuinfulenssan koskevan muitakin kuin meitä hyvässä hoidossa olevia suomalaisia.
Anteeksi, valitsin sanani niin loistavasti kuin väsyneeltä ihmiseltä voi odottaa... Ajoin tässä takaa nyt lähinnä sitä, että hirveän paljon näkee suomalaisten voivottelevan sitä, miten muualla maailmassa asiat ovat huonosti, mutta miten meillä itsellämme kaikki on niin hyvin. En tarkoittanut shokkihoidolla tautia itseään, vaan sen herättämään keskustelua ja sitä, miten se on saanut ihmiset ajattelemaan.

Eikä media itsessään ole toki joukkohysteriaa lietsomassa. Totta kai on loistavaa, että meille tiedotetaan asioista ja faktat kerrotaan reaaliajassa, mutta liiallinen spekulointi voi vaan juuri johtaa siihen, että ihmiset eivät enää kykene ajattelemaan järkevästi. Kun meille syötetään lintuinfluenssaa joka tuutista (enkä nyt välttämättä tarkoita varsinaisia medioita, puskaradiokin on keksitty, ymmärtänet), en yhtään ihmettele, jos jotkut menevät paniikkiin.

Lord JF
9.3.2006, 22:36:56
Näyttää aika vahvasti siltä, että media, tuo neljäs valtiomahti, on ottanut meistä suomalaisista sen verran voimakkaan niskalenkin, ettemme enää näe metsää puilta. =) Tietenkin aina on oikeus pelätä pahinta, mutta ei sitä nyt tarvitsisi kokonaisia kansoja sentään joukkohysterian partaalle lietsoa.Itse en ole ainakaan havainnut medialta minkäänlaista joukkohysterian lietsontaa vaan totuuden mukaista tiedottamista. Tietenkin lintuinfulenssasta puhutaan paljon, mutta jos joku on niin typerä ettei osaa suhtautua asioihin järkevästi niin ei se välttämättä median tiedotuksen vika ole. Parempi kertoa asioista kuin jättää kertomatta.

On ihan oikeutettua antaa meille välillä shokkihoitoa ja muistuttaa, että vaikka teh almighty Suomessa eletäänkin, ei olla sentään kuolemattomia.

Missä välissä Suomalaisten keskuuteen on levinnyt käsitys että olisimme kuolemattomia? Sitä paitsi en pitäisi suositeltavana shokkihoitona altistaa ihmisiä tappavalle ja potentiaalisesti hyvinkin tuhoisalle taudille. Toiseksi todettakoon lintuinfulenssan koskevan muitakin kuin meitä hyvässä hoidossa olevia suomalaisia.

Qualin
10.3.2006, 12:43:36
Missä välissä Suomalaisten keskuuteen on levinnyt käsitys että olisimme kuolemattomia? Hyvä kysymys, minusta nimittäin on alkanut tuntua etteivät kaikki aina ole ihan selvillä tästä suomalaisen kuolevaisuudesta.

Vastakohtana lintuinfluenssasta panikoinille voisi antaa uhan ylitsevuotavan aliarvioimisen. Minä en ole koskaan osannut täysin turvautua tappavien tautien uhalta numerollisten tulosten taakse. Eräs viisas totesi, että olisi 84% mahdollisuus, ettei kukaan hänelle tärkeä kuolisi, jos ihmiselle vaarallinen lintuinfluenssa rynnisi tiensä Suomeen. Ja tulos on vielä suhteellisen hyvä. Se mikä tässä huolettaa on se jäljelle jäävä 16%. Kannataako tätä tulosta tuulettaa vaiko voivotella.

En minä tietenkään kulje kaupungilla kuplan sisällä taikka tarkista ruokani alkuperää. En panikoi tai rajoita elämääni mitenkään normaalista poikkeavaksi. Enkä oleta muidenkaan vetävän suojautumista yli. Se nyt vaan on tervettä olla tietoinen tappavan taudin uhasta. Käsitys "ei huolehdita nyt, huolehditaan vasta kun tauti on täällä", kusee.

Physe
10.3.2006, 17:01:51
Enpä usko että siitä mitään epidemiaa tulee - sitähän siinä lähinnä pelätään. Että se alkaisi tarttua ihmisestä toiseen. Nyt en usko että siitä mitään kauheaa kohua tulee, se on lähinnä se pelko. Olisiko ollut Radio City vai Yle X, jossa kuulin että sairastuneet linnut eivät välttämättä edes jaksaisi lentää Suomenlahden yli, tai menettäisivät muuttohalunsa. Tuosta nyt tiedä yhtään että onko se totta, mutta sehän nähdään sitten. Eipä muuta minun elämään imitenkään, ellei siitä tule epidemia. En ala pelkäämään kanoja.

pelättiinhän parisen vuotta sitten kauheasti tuota SARS:sia, mutta eipä siitä mikään übertappaja tullutkaan. Eiköhän nyt käy samalla tavalla.

Grove
11.3.2006, 20:31:09
kun ei koske kuolleisiin lintuihin eikä syö mitään ei kunnolla kypsennytty
Nii-in, mutta kun viruksen oletetaan jossakin välissä kehittyvän sellaiseksi, että se tarttuu ihmisestä ihmiseen, joten niitä linnunraatojen/paskan syöjiä ei tarvi kuin yhden ja hänestä se voi tarttua muihin.

Itse en toistaiseksi ole ollut vielä asiasta kovinkaan huolestunut, kun tautia ei ole vielä esiintynyt Suomessa ja tarkoituksena on ollut hankkia lääkkeet koko Suomelle, mutta saas nähdä sitten parin kolmen viikon päästä kun muuttolinnut palaavat Suomeen. Ainakin sorsanmetsästys pitää jättää melko varmasti tänä vuonna tekemättä.

Tietenkin siinäkin, vaikka lääkettä on luvattu niin huolestuttaa se, että virus muuttuu kokoajan ja ei voi olla kovin varma siitä, että toimiiko lääke sitten kunnolla. Ja lehdissä on (Vaikken niitä täysin uskokkaan) jotkut tutkijat nnustaneet, että kolmasosa suomalaisista sairastuu ja kymmenisen tuhatta vähintään kuolee.

Ei auta kuin toivoa että tutkijat ovat väärässä.

Crys
12.3.2006, 9:52:06
Muutenkin yksi asia askarruttaa: Jatkuvasti puhutaan ylikansoittumisesta, mutta sitten taas pelätään ihmisten kuolemaa. Onko ideaalitilanne maailmassa se, että ihmisiä tulee lisää plus-miinus nolla? Eli ei lisäänny, mutta ei vähennykään? Tuntuu olevan vallalla ajatus, että "Kyllä ihmisiä vähemmän voisi olla, kunhan ei tämän kylän/kaupungin/maan väkiluku pienene." Kummallista, sanon ma!
Älä muuta sano. Itseänikin ihmetyttää ko. asia.

Itse en ole niinkään huolissani lintuinfluenssasta, siis sen suhteen että itseeni tarttuisi. Tänä kesänä vain oli tarkoitus päästä mukaan rengastamaan petolintuja, mutta saa nähdä jätänkö väliin.

Lähinnä huolestuttaa joidenkin ihmisten asenne, että ammutaan ne muuttolinnut. Linnut voivat paniikissa ja stressaantuneina siirtyä toisaalle ja levittää tautia vielä helpommin eteenpäin - stressaantunut lintu sairastuu myös helpommin. Tottakai [tai no, ainakin mielestäni] mikä tahansa eläin, joka on takaa-ajettuna stressaantunut on alttiimpi mille vain.

Vielä lopuksi Mustarastasta pönttöfoorumilta lainatakseni:

Itse näin kun eräs nainen ruokki isoa laumaa sorsia tuolla Tapiolassa..paheksuinko? No en tietenkään vaan liikutuin.
Sorsista näki että ne olivat nälkäisiä, ne taistelevat elämästään kuten jokainen meistä, mutta niillä on vain murto-osa niistä keinoista selviytyä, mitä ihmisillä on ja siitä huolimatta niitä vainotaan (jotkut ). Me ihmiset pystymme selviytymään lajina pandemiasta, mutta linnuille se on täysi tuho.

Ihanaa kun on heitä jotka kaikesta huolimatta välittävät näistä eläimistä , ne kuitenkin tuovat ihmisenkin elämään paljon iloa. Minusta on jotenkin hirveää miten me hylkäämme (jotkut meistä ihmisistä) luonnon eläimen silloin kun se meidän apuamme eniten tarvitsee..ikäänkuin se olisi tieten tahtoen hankkinut sen taudin, jätetään vain kuolemaan ja kitumaan ja juostaan itse pakoon..hyi..ja vielä vainotaan ja halutaan tappaa kaikki etteivät vain tartuttaisi ihmistä, ällöttävää piitaamattomuutta ja julmuuttta. Minulle se on täysin vieras ajatus.

[... Ei liene vaikea päätellä että olen enemmän huolissani linnuista kuin ihmisistä. Ainakin toistaiseksi. Sitten ihmiset ovat oikeasti kusessa, jos virus alkaa tarttua ihmisestä ihmiseen - ellei sitten sitä ylistettyä lääkettä nyt keksitä.]

Roxsheena
13.3.2006, 19:38:00
Minua pelottaa ihan älyttömästi. En ole syönyt puoleen vuoteen kanaa tai mitään lintua ja rakas leipomisharrastuskin on jo saanut kammoksunnan piirteita kun joutuu käsittelemään niiden oksettavien lintueläimien munia.

En tiedä mitä tekisin jos joku läheiseni tai itse saisin tartunnan. Jotenkin tuntuu väistämättömältä että ne saastaiset elukat lentävät tänne tartuttamaan elollisia muuttokauden koittaessa. Miksi ihmisten toiminta on aiheittanut jälleen tällaista, kun ei voida antaa amerikkalaisten (ja okei, muidenkin) hampurilaisrahoja likaisten kehitysvaltioiden hygienian kohentamiseen. Nyt ollaan ihan paska puntissa ja ihmetellään että miten muka voisimme enää auttaa? Ja mitä asialle muka voisi tehdä muuta kuin odottaa ja valmistautua?

Eihän tämä ole mikään uusi asia jos olen ymmärtänyt oikein. Koko sotku oltaisiin vielä saatu ehkä hallittua jos oltaisiin tajuttu tarttua köyteen ajoissa. Minä en ainakaan täältä lähde neitsyenä. Se on varma.

mogvisti
13.3.2006, 19:47:55
Kirjoittaudun mukaan joukkoon, joka pelkää tätä tautia. Itse asiassa olen aivan hysteerinen. Viimeisen parin kuukauden aikana olen ollut koko ajan hermostuneempi, kun olen uutisista seurannut lintuinfluenssan leviämisestä kohti Suomea. Minua pelottaa aika paljonkin, sillä en ole valmis hautaan..

Tiedän, olen surkea nössö joka pelkää pöpöjä, mutta minä sentään älyän pelätä. Toivon todella, että selviän tästä hengissä, jotta voin jälkeenpäin muistella tätä pelkotilaa hymyillen. Mutta minun tuurilla se lintuinfluenssaan kuollut lintu tippuu meidän pihalle ja sitten me kaikki kuollaan.. Ei ole hauskaa.

Helvetin lintuinfluenssa.. :cry:

Fera
13.3.2006, 20:02:48
Kyllähän tämä tuntuu huolestuttavalta, mutten seinille pompi. En ole tätä kovinkaan seurannut, mitä nyt joskus uutisia katselen ennen mieliohjelmien alkamista. Sieltä sitten näen kuolleita lintuja ja kuinka tutkijat laukovat ajatuksiaan siitä, onko se pahasti tarttuva, mahdollinen pikkulinnuissa ja voiko kotieläin sairastua miten helposti. Kyllä, minulla kun on kissa ja jonka kanssa tappelen ja halailen niin väistämättömästi huolettaa.

Mutta uutisissa joku sanoi, ettei kotieläinten omistajien tarvitse huolestua kovinkaan - tarttuminen on teoriassa mahdollista muttei käytännössä. Enpä kovin varma siitäkään ole, mutta tietääkseni tämä tauti ei ihan pikkulintuihin tartu, pikemminkin sorsiin ja joutseniin sun muihin isoihin lintuihin. Kuitenkin tauti on tappava, ja kaikki tappavat taudit ovat huolestumisen arvoisia. Ehkä tämä kuitenkin katoaa vielä. Paha vain, kun tauti kuulemma muuttuu koko ajan.

Ja olihan SARS, josta ei kuitenkaan tullut hirmuista tappaja-epidemiaa, tässä voi käydä myös niin. Tautia pelätään, muttei se sitten kasvakaan übertappajaksi. Toivossa on hyvä elää.

Qualin
13.3.2006, 21:24:36
Tuossa kun itseäni valistin maailman tilanteesta, osui silmiin uutinen noista Kotkan lintukuolemista. Linnut olivat kuulema myrkytetty, pähkinöiden sisään oli ujutettu Suomessa jo reippaan aikaa kiellettyä joka paikan raidia.

Pakotti ajattelemaan, että olisiko kyseessä jonkun neropatin lintuinfluenssan ennaltehkäisyidea. Joka tapauksessa ei kovin välkkyä kuvaa ihmisestä anna.

pensu
13.3.2006, 22:00:45
Pakotti ajattelemaan, että olisiko kyseessä jonkun neropatin lintuinfluenssan ennaltehkäisyidea.
Minusta tuntuu, että asialla on ollut jotkut nuoret (tai joku muu, ei aina hetiensimmäisenä tarvitse nuoria syyttää vaikka idiootteja ollaankin) "Hahaa, lintuinfluenssa on suomessa, kattokaa vaikka" -meiningillä. Lietsovat paniikkia. Yrittävät pilailla meidän kustannuksella penteleet. :saarna:

// Mutta entäpä elävät linnut? Saako niihin koskea? *töktök*

Hukka
23.3.2006, 10:58:04
Tuossa kun itseäni valistin maailman tilanteesta, osui silmiin uutinen noista Kotkan lintukuolemista. Linnut olivat kuulema myrkytetty, pähkinöiden sisään oli ujutettu Suomessa jo reippaan aikaa kiellettyä joka paikan raidia.

Pakotti ajattelemaan, että olisiko kyseessä jonkun neropatin lintuinfluenssan ennaltehkäisyidea. Joka tapauksessa ei kovin välkkyä kuvaa ihmisestä anna.
Minulla tuli mieleen, että jotkut idiootit vain haluavat pelleillä ihmisten kustannuksella tai pelotella muita. Ja voihan kyseessä oli myös se, että jollakin on jotakin henkilökohtaista kyseisiä siivekkäitä kohtaan.

Itseäni tuo lintuinfluenssa-juttu ei ole juuri liikuttanut, vaikka kyseessä onkin hyvin vakava asia. Ehkä se, että uutisissa lietsotaan seuraavaa lausetta: "Entä jos influenssa kehittyy pandemiaksi ja tarttuukin ihmisestä ihmiseen ja asdasdasd..".

Ja jotkut kiellot, jotka influenssan takia ovat tulleet täytäntöön ovat naurettavia. Kuka menee oikeasti sörkkimään kuollutta lintua tai lintujen ulosteita? Ilmeisesti porukka pitää tavallisia kansalaisia idiootteina, jotka eivät osaa käyttää maalaisjärkeä?

Okalintu
18.6.2006, 21:40:09
Minusta tämä koko asia menee jo vähän liian pitkälle paikoitellen. Toki on hyvä varautua kaikkeen kunnolla, mutta se hysteria mitä kaveripiirissä olen kohdannut alkaa jo mennä yli hilseen. Ymmärrän toki sen vielä jossain määrin, jos jotkut karttavat lintuja, mutta se, että eristäydytään sisälle menee jo liian pitkälle. On ystäviä, joiden kanssa pelleillään tämän asian suhteen. Tyhmää tai ei.
Kaikkeen on jo varauduttu, mutta ainoa mikä puuttuu on itse se lintuinfluenssa. Milloin sitä jo saa!?

Pyro
18.6.2006, 22:29:43
Tämä lintuinfluenssa juttu on kyllä yksi median paisuttelemisista sairauksista. Kunpa malariasta puhuttaisiin yhtä kovaan ääneen uutisissa ja lööpeissä.

Tuossa yksi päivä lueskelin jotain tiedelehteä tai tämän tapaista, jonka mukaan lintuinfluenssa katoaa +60c lämpötilassa. Ja tuohon oli tehty ihan pätevät tutkimuksetkin. Nyt seuraapi kysymys: Kuka meistä länsimaalaisista järkevistä ihmisistä sorkkii linnunkakkaa sormellaan, tunkee sitä haavoihin ja vielä syö päälle raakaa kananlihaa?
Lienevät lapset tässä suurimman uhan alaisena, enkä tämän vuoksi vähättele lainkaan vanhepien pelkoa lapsiensa terveyden suhteen.

Lapsethan tunkevat suuhunsa vaikka mitä kakkaa, mutta jos vanhemmat pitävät lapsiaan hyvin silmällä niin eiköhän siitäkin uhasta päästä.

Hyvä kuitenkin kun lintuinfluenssaan on isketty haarukka jo nyt ettei homma laukea aivan täysin käsiin. Media vaan teki hommasta ehkä turhan paisutellun ja lietsoi näin massapaniikkia ihmisiin.

Kreifi
19.6.2006, 15:22:18
Nyt seuraapi kysymys: Kuka meistä länsimaalaisista järkevistä ihmisistä sorkkii linnunkakkaa sormellaan, tunkee sitä haavoihin ja vielä syö päälle raakaa kananlihaa?Niin, tuskin kukaan, mutta joku kaiketi kasvattaa ne kanat ja on niiden kanssa läheisissä tekemisissä. Entä kun sinä olet tekemisissä tällaisen ihmisen kanssa ja virus muuntautuu ihmisestä ihmiseen tarttuvaksi? Se kai lähinnä se ongelma on, kuten mediakin on yrittänyt sanoa, mutta kun kukaan ei kuuntele. Varmaankin kai sen takia, kun muutama panikoiva ihminen toitottaa jotain tuollaista ihmeellistä juttua viruksesta sen nykyisessä olomuodossaan.

Se on asia sitten ihan erikseen keskustella, että onko tuollainen uhkakuva aiheellinen ja tulisiko sen estämiseksi tehdä jotakin.

Ellen nyt ihan väärin muista, niin pandemioiden kohdalla on aina käynyt juuri näin. Aluksi tauti nostaa pari kertaa hiukan päätään, mutta sitten tuntuu katoavan ja hetken hiljaiselon jälkeen alkaa kansaa kaatumaan.

Hevarisaukko
19.6.2006, 15:24:21
Itseäni tuo ei pelota paljoa, Mutta kissoistani en tiedä.Pari päivää sitten toinen kissani söi linnun,hirveä lintulauma topin ympäriilä. Toivottavasti mun kissoihin ei tartu sitä,luulisin että ei tartu. Sisällä on reetukoira joka jahtaisi kumminki kissoja jos se veisi sisälle. Voisi tehdä sit ku se vakavemmaks tulee nii kissoille ison aitauksen, Ettei ne säisi lintuja...

Zenes
19.6.2006, 15:50:30
Ja mihinkähän tämäkin on loppujen lopuksi unohtunut. Ei ainakaan ole ihan päälimmäisissä otsikoissa ollut vähään aikaan. (Mikä sinäänsä on hyvä, koska ei sitä ainaista liiallista paisuttelua jaksanut enää kuunnella.) Itsekin kuulin tuon, että tuo virus/bakteeri (tai mikälie onkaan) kuolee 60 asteessa. Eli ihan rauhassa saa syödä mitä lystää, kunhan ei vedä raakana. Ja kaiken maailman salmonellathan niistä on ennenkin tullut, jos raakana rupeaa syömään. Tokihan tuo viruksen muuntautuminen ja sellainen on todellista, mutta en silti lähtisi ruokavaliotani tämän takia muuttamaan. Ainakaan vielä.

Paine
19.6.2006, 17:34:54
En ole erityisemmin huolissani koko lintuinfluesta. Ei siitä ole edes puhuttu pitkään aikaan televisiossakaan. Kissani tappoi eilettäin linnun ja söi sen. Ihan hyvinhän tuo vielä jakselee. Mutta tuskin se on tulossakaan enää. Ainakin minun mielestäni ei ole mitään pelättävää koko taudissa. Milloin tulee ja milloin ei. Vaan on se ihme että Suomi on vielä välttynyt tältä kyseiseltä taudilta.=/