PDA

View Full Version : Kotisivuapua

Blood Omen
16.6.2003, 18:27:48
Moro, aloitin just tekemään kotisivuja (tark... en muista.. joskus 19:05 =) ) tarviin aika reilusti apua. jos joku haluaa ojentaa auttavan käden (tai jalan tai lonkeron tai jonkin muun elimen.)
niin ottakaa plz yhteyttä, mailiin pm:mnä tai ihan miten lystäätte...

niin ja jos joku tarvii muuten vaan juttukaveria, niin antaa paukkua niitä viestejä.

Eetupatukka
16.6.2003, 18:34:17
Tämä kuuluu Internet alueelle.

Lahjoitan PC&Internet ja Ohjelmoinnin modeille vähän irtopisteitä; annan heidän sitten mitä luultavimmin lukottaa tämän. Olkaa hyvä vaan!

Muutenkin voisit vähän tarkemmimn avuntarpeestasi kertoa. Kotisivujen teko on kumminkin niin basic asia, että eiköhän siitä netistäkin infoa löydy.

EDIT. Nyt on mutkin korkattu! Ekan kertaa spoiler tagia käytin.

Blood Omen
16.6.2003, 18:44:29
enimmäkseen hain kyl ideoit ja mitä hyvii sivuja kannattaa laittaa linkkeihin on nyt vähän ideat loppu.....

Kurko
16.6.2003, 20:42:23
Alkujaan kirjoittanut Blood Omen
enimmäkseen hain kyl ideoit ja mitä hyvii sivuja kannattaa laittaa linkkeihin on nyt vähän ideat loppu..... Eikös henkilökohtaisille sivuille kannata laittaa jotain sinua itseäsi miellyttävää tavaraa, sen sijaan että kysyt muilta mitä sinun kannattaisi laittaa. Itse en edes kunnon sivuja tehnyt ennen kuin keksin aiheen ja vähän suunnittelin etukäteen.

ps. laita nyt ainaki se fffin.com

Mayatar
19.6.2003, 13:38:53
http://www.makupalat.fi/kotisiv1.htm

Käyhän aluksi nuo kaikki läpi. :)

http://www.cs.tut.fi/%7Ejkorpela/indexfi.html

Tuo on ehkä selkeämpi läpikäytävä.

Toki sitten saat lisää apua, kun kysyt jotakin tiettyä asiaa.

memo
19.6.2003, 13:49:28
Jos et osaa tehdä hienoja taustoja sivuillesi(kuten minä) niin vieraile täällä (http://www.freewebs.com) ja tee itsellesi accountti ja valitse se ensimmäinen vaihto ehto siinä, jossa pitää valita että alottelijako, vaiko rohvessionaali. Siinä voit sitten ottaa itsellesi pohjia siitä. Jos et halua käyttää sitä accounttia, niin ota sellaselta sivusta jonka olet itsellesi "tehnyt" siellä, lähdekoodi, ja tallenna kaikki kuvat.

Yose
21.6.2003, 20:29:02
Blood Omen
enimmäkseen hain kyl ideoit ja mitä hyvii sivuja kannattaa laittaa linkkeihin on nyt vähän ideat loppu..... Kysynpähän vaan, että mitä ideaa on alkaa tehdä kotisivuja, siinä vaiheessa, kun ideat on loppu? Varsinkaan kun et tiedä edes mitä linkkejä aiot sivuille laittaa. Voisit kertoa, että miten edistynyt sivujen tekijä olet, täytyykö sinulle selittää kaikki linkkien tekemisestä asti, vai oletko jo edistynyt html-osaaja. Annan nyt alustavaa apua, siihen asti, kunnes kirjoitat, että miten paljon sitä apua oikeasti tarvitset.

Elikkä ensinnäkin, sinun kannattaa katsastaa tuo Ohjelmoinnin aloittaminen ketju, josta löytyy ainakin yksi web-ohjelmointiin liittyvä linkki, sitten kannattaa käydä täällä: W3C (http://www.w3.org). Kannattaa myös katsella Goolglesta hakusanoilla HTML, XHTML, CSS. Jos sinulle on aivan ylitse-menevä käsite, esim Html, etkä ole tutustunut ollenkaan ohjelmointiin, kannattaa aloittaa WYSIWYG-editorilla (WhatYouSeeIsWhatYouGet), helppoja WYSIWYgejä ovat esim. MIcrosoft office, Word, Frontpage. Kuhan noihin vähän tutustut, niin ongelma tulee vasta julkaisun kohdalla (Mikäli olet täysi vasta-alkaja). Sitä varten sinun täytyy, löytää ilmaista (tai maksullista) tilaa kotisivuillesi, vilkaise Ilmaista levytilaa sivuille ketju. (En jaksa linkitellä mitään, sori). Sitten pitää ladata sivut palvelimelle, josta levytilasi valitsit (minulla oli ainakin suurimmat vaikeudet ekaa kertaa web-sivuja tehdessäni tässä kohdassa).Koeta pärjätä näillä eväillä, ohjeistan lisää, kuhan kerrot enemmän onkelmistasi.

Lloope
12.7.2003, 10:18:18
Olisko vanha kunnon kirjasto mitään tässä asiassa? Netistä myös ihan googlella etsimällä saa, kuten yose sanoikin, hyviä oppaita. Itse opiskelin perus html asiat kirjasta, joka oli lainassa äitin työpaikalta, css-koodauksen netistä hakusanalla 'näin teet .css' googlella ja tällähetkellä opettelen .php koodausta kirjastosta lainaamastani kirjasta. Kirjastosta kyllä löytyy ihan hyviä kirjoja, ja oppii paremmin, kun joutuu itse kirjottamaan koko esimerkkikoodin, eikä vain kopioimaan netistä. Myös toisten ihmisten sivujen lähdekoodeja katsomalla oppii jotain (mutta suora kopioiminenhan on kiellettyä!). Ja tavallisesti sivuja tehdessä se idea kannattaa olla ensin ja sitten vasta tehdä itse sivut...

Haprog
9.8.2003, 3:44:38
Jos et ole erityisen hyvä HTML:ssä niin kannattaa lukea läpi HTML, XHTML ja CSS tutoriaalit osoitteessa www.w3schools.com (http://www.w3schools.com).

Kreivi Krapula
1.12.2004, 14:29:32
Tietääkös kukaan miten tehdään kotisivuille semmonen login hommeli. Tällä sivulla on tuo Insider esimerkki : Nesretro (http://www.nesretro.com)

Sitten kun on logannu sisään niin miten tehään tollasia vaan rekisteröityneille tehtyjä alueita? Kertokaa!

Jackal von ÖRF
1.12.2004, 15:08:52
Tietääkös kukaan miten tehdään kotisivuille semmonen login hommeli.
PHP:llä tai jollain muulla palvelinpuolen skriptikielellä.

Wompatti
1.12.2004, 15:56:50
Netistä löytyy hyviä oppaita osoitteesta http://www.w3schools.com/.
Kirjastosta kannattaa etsiä ainakin sellaista uuden näköistä, noin viisisataa sivuista kirjaa kuin HTML & XHTML. Vai olikohan se HTML & XML. Aivan sama. Kirjastoissa on kuitenkin hyviä HTML-kirjoja vaikka kuinka paljon, joten lähimpään kirjastoon hop hop.

MonGooli
3.12.2004, 11:27:57
Tietääkös kukaan miten tehdään kotisivuille semmonen login hommeli. Sitten kun on logannu sisään niin miten tehään tollasia vaan rekisteröityneille tehtyjä alueita? Kertokaa!

Tähän ei oikeastaan kannata käyttää muuta kuin php:tä. php.resourceindex.com (http://php.resourceindex.com) löytyy paljon php scriptejä.

Ja sitten Blood Omenille. Oletko paljonkin tehnyt sivuja? Kuten Memo sanoi, freewebs on ihan ok vaihtoehto ihan aloittelijoille ja saahan sieltä 50mb kotisivutilaa. Jos tilaat Mikrobittiä, luulisi sinulla olevan mbnetille 50mb kotisivutilaa? Mun on vähän vaikee kertoo noita ohjelmia millä ois hyvä tehä sivuja koska käytän ite Notepadia, koska en tykkää käyttää mitään valmisohjelmia.

Googlettamalla löydät sivujentekoon ohjeita... esim. kirjoittamalla Kotisivujen teko ohjeita, löytää joitakin ohjeita sivujen tekoon. Mutta jos vielä sen jälkeen tarttet sivujen teossa apua, pistäs mulle PM:ää, ni katellaan sit. ^^

kolel200
4.5.2006, 14:08:44
eli en löytänyt toista aihetta joten ajattelin kysyä että miten oman kotisivun voi tehdä helposti, ettei tule mitään monimutkaisia ohjeita koska en oo oikeen haka.:huh:

Vakka
4.5.2006, 14:41:36
eli en löytänyt toista aihetta joten ajattelin kysyä että miten oman kotisivun voi tehdä helposti, ettei tule mitään monimutkaisia ohjeita koska en oo oikeen haka.:huh:
Hmmm.... Et siis ole aiemmin ylläpitänyt minkään sorttisia netti saitteja, mikäli oikein ymmärsin. Dooh jätetään vanhat muistelmat taakse ja siirrytään opiskelemaan uusia asioita... Elikkäs siis... Ihan aluks harjottelun vuoksi suosittelen jos tekisit tämän (http://www.freewebs.com) kautta netti sivut... Ja kun olet ne tehnyt, niin voit aina siirtää ne esim .tk osoitteeseen... Tai mihinkä ikinä haluat... Mutta sitten kun olet todellinen nörtti/professional/mitä niitä nyt olikaan, niin voi tehdä sivut HTML kielellä (ei ole todellakaan helppoa) ja saada netti saittisi perään .fi tai .com (mutta tietenkin maksusta).

Että sillain!

Celeb
4.5.2006, 16:29:53
HTML:n alkeet ovat todella yksinkertaiset ja niitä voi opiskella osoitteessa www.w3schools.com. Parin tunnin opiskelulla ja säätämisellä saat yksinkertaiset kotisivut jo nettiin asti. Ilmaisia kotisivujen hostaussaitteja on, jotka tarjoavat n. 10 megaa kotisivutilaa netistä.

Rinku
6.5.2006, 14:30:53
Olen itse kirjottellu html:lä kotisivuja. Teen kotisivut suurimmaksi osaksi Microsoftin frontpagella, mutta aika alkeelliselta ohjelmalta tuntuu. Olen kuullut kyllä niistä muista (paremmista?!) kotisivuohjelmista, mutta yritä nyt sitten päätellä otatko acrobatin, dreamwaverin (olihan se dreamwaver...?) tai jonkin muun...

Ajattelin, jos joku sivujen tekoon erikoistunut konkari osaisi helppiä asiassa: Mikä olisi hyvä (paras mahdollinen) ohjelma, jolla saa suht vaivattomasti mukavannäköset kotisivut ilman ylenmääräisiä kommervenkkejä? :eh:

kolel200
9.5.2006, 16:29:46
Oon yrittänyt varmaan 1mil kertaa tehä sivut mutta en oo osannut:eh: Että jos joku voisi pm:ällä neuvoo mua ni olisin tosi ilonen=/

Rinku
9.5.2006, 19:35:59
Kyllä sillä frontpagellakin saa ihan kelvollista jälkeä. Jää vaan kummastuttamaan, että kun laitan jutut nettiin, jää sivu lataamaan vaikka kaikki onkin jo hoidettu...
http://www.freewebs.com/kiilat/ tossa on ne tekemäni sivut.... :eh:

Renuski
9.5.2006, 19:48:46
Ajattelin, jos joku sivujen tekoon erikoistunut konkari osaisi helppiä asiassa: Mikä olisi hyvä (paras mahdollinen) ohjelma, jolla saa suht vaivattomasti mukavannäköset kotisivut ilman ylenmääräisiä kommervenkkejä? :eh:
Meillä koulussa opetettiin Dreamweaveria, ja opettaja kehui sitä käteväksi. Kyseesssä on varmasti heikoimmat luotaan karkoittava kauhistus, mutta kun sen oppii niin sillä saa kivasti sivut tehtyä.
Suosin kuitenkin perinteistä notepadia sivujen teossa, sillä silloin sinulla on käsitys siitä mitä koodia olet kirjoittanut ja virheiden korjaaminen on helpompaa. Dreamweaver tuppaa tunkemaan koodiin turhuuksia ja sijoittaakin ne miten sattuu jolloin koodin lukeminen on tuskallista.
Täällä mainittiinkin jo http://www.w3schools.com/ , joka on todellakin hyvä sivusto oppia html:ää ja sen kavereita.

kolel200
13.5.2006, 11:20:18
siis minä en pääse sivujen tekemisessä mihenkään päin:prkl:

Gift of Death
13.5.2006, 11:23:11
siis minä en pääse sivujen tekemisessä mihenkään päin:prkl:
Jos kerrot onngelman niin sinua voitaisiin ehkä jopa auttaa. Tuommoisesta viestistä ei oikein ota selvää mikä on ongelmana. Muutakuin että et vaan osaa.

kolel200
13.5.2006, 13:37:41
ongelmat.

1. En oo varma onko se maksullinen, koska ku yritin siinä tuli jotain niinkun maksullista

2. En ymmärrä englantia niin hyvin että se onnistuisi kunnolla, siksi tarvin apua ainakin.

3. Mun kone ei suostu enää menee freewebsiin.

4. Mistä voin kunnolla opetella hmtl kieltä?

5. Tarvisin jonkun joka voisi auttaa mua kunnolla.

6. Tarvin varmaan myös toisen sivun mistä tehä omat kotisisvut.

Siinä ongelmia:prkl:

Sananium
13.5.2006, 14:03:45
2. En ymmärrä englantia niin hyvin että se onnistuisi kunnolla, siksi tarvin apua ainakin.Opettele se englanti. //Tai, no jos ei onnistu, hae suomenkielisiä sivuja Googlella. :D

4. Mistä voin kunnolla opetella hmtl kieltä?Hieman Googlea nyt hei avuksi. Se on ihan suomenkielinen, joten sillä nyt luulisi löytävän juttua. Mutta tässä sinulle yksi linkki HTML-koodin opetteluun suomeksi. Klicka! (http://koti.mbnet.fi/merkka/html.html) Siinä on pientä perusjuttua. Alussa ainakin on ihan yksinkertaisia asioita, jotka kannattaa opetella ulkoa. Ja itsekin perustan eniten Muistioon kotisivujen teossa, koska silläkin saa kivaa jälkeä aikaan, kunhan homman vaan osaa. Ja aloittelevalle kotisivumaakarille se on myös hyvä vaihtoehto, koska siinä oppii sitä koodia.

Ja kannattaisi nyt satsata hieman ja alkaa itse etsiä kirjastoista ja netistä tietoa. Mene nyt kipin kapin sinne kirjastoon. Siellä on ihan reilustikin varmasti kaiken mualiman oppaita. En usko, että kovin moni haluaa kädestä pitäen (PM:llä) opetella ihmistä, joka ei edes vaivaudu itse mitään tietoa etsimään.

kolel200
13.5.2006, 15:22:40
Oon googlettanut varmaan 10 sanaa ja niistä en oo paljookaan löytönyt apuu. Esim sanat : kotisivu,Oma nettisivu,oma kotisivu, ilmainen kotisivu, jne.

LizzieFox
13.5.2006, 21:08:52
1. En oo varma onko se maksullinen, koska ku yritin siinä tuli jotain niinkun maksullista

2. En ymmärrä englantia niin hyvin että se onnistuisi kunnolla, siksi tarvin apua ainakin.

3. Mun kone ei suostu enää menee freewebsiin.

4. Mistä voin kunnolla opetella hmtl kieltä?

5. Tarvisin jonkun joka voisi auttaa mua kunnolla.

6. Tarvin varmaan myös toisen sivun mistä tehä omat kotisisvut.

Siinä ongelmia:prkl:
1. Minä en tiedä mitä sivua koetit mutta ilmaisia ovat esimerkiksi : www.expage.com, www.geocities.com, www.angelfire.com, www.brinkster.com, www.tripod.com ja www.freewebs.com
2. Kyseiset sivut ovat kaikki englannin kielisiä joten sinun kannattaa pyytää vaikka vanhempiasi auttamaan sinut alkuun. He voivat ehkä jopa kirjoittaa sinulle pienen pätkän sanastoa jolla pääset hyvin alkuun. Tässä sinulle myös linkki omaiseen sanakirja sivustoon jossa voit kääntää vaikka minkä kielisiä sanoja suomeksi tai toisin päin: http://www.ilmainensanakirja.fi/
3. Minullakin on käynyt noin mutta se on vaan väliaikaista. Jos sivuille tekee monta eriasiaa pienessä ajassa sivut luultavasti ylikuormittuvat ja sinun pitää logata tunnin parin päästä uudelleen jotta voit taas tehdä jotain. En sitten tiedä jos koneesi ei vain päästä sinua edes aloitus-sivulle.
4. Minusta parhaat hakusanat html.N opetteluun googlessa ovat html + opas, sana html löytää paljon. Tässä on muutama kattava sivusto html-perusteista ja mikä parasta, Suomeksi!
http://ari.rdx.net/htmlopas/
http://www.sivut.org/html/
http://werbach.com/barebones/barebone30_fi.html
5. Jos viitsisit edes vilkuilla ensin noita minun ja muiden antamia linkkejä sekä lukea tämä koko ketju läpi huolella. Jos senkään jälkeen et tunnu ymmärtävän mitään niin en usko että itsekkään osaisin opettaa paremmin vaikka olen opettanut html:ää yläasteellä ollessani atk-opettajana/avustajana. Jos minulla olisi aikaa voisin koettaa auttaa sinua mutta nyt tuntuu siltä että antamani linkit neuvoat sinua tarpeeksi hyvin alkuun. Kunhan ymmärrät perusidean niin uskoisimpa että kaikki lähtee toimimaan hyvin. :)
6. En ymmärtänyt tätä kysymystäsi.

folder
13.5.2006, 22:13:06
kolel:

Jos nyt oikein ymmärsin mitä tarkoitat niin sinun kyllä tosiaan täytyy opetella html:ää, sillä ei oikeastaan ole yhtään hyvää helppokäyttöistä ohjelmaa jolla saa tehtyä kotisivut.

HYVIN yksinkertaisen sivustopohjan koodi olisi:
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Esimerkki</TITLE>
</HEAD>
<BODY>
Moi!
</BODY>
</HTML> Tämä siis näyttäisi valkoisen sivun jossa lukisi "Moi!". Mutta ilman html osaamista et saa oikein mitään aikaan.

Kapteeni Kunimura
14.5.2006, 7:45:02
Minä opin HTML:n koulussa joten en tiedä mistä löytyisi lisä apua, kun en ole koskaan tarvinnut. Joskus katson miten muut sivut on koodattu ja opin siten uusia koodeja tai uusia tapoja käyttää niitä. Jos käsitin oikein, tarvitset ilmeisesti valmiin sivupohjan tai jotain mistä voi aloittaa. Niinkö?

Itse käytän sivujen kirjoittamiseen Arachnophiliaa. Siinä saa klikkaamalla suurimman osa tageista eikä niitä täydy kirjoittaa itse. Sinun on kyllä itse tiedettävä mitä mikäkin tag tekee. Kyseinen ohjelma on ilmainen ja löytyy varmasti esim. Googlella hakusanalla "Arachnophilia". Kokeile tehdä sillä jotain sillä kokeileminen on paras tapa oppia.

kolel200
14.5.2006, 7:58:40
Toivottavasti onnistun noiden sivujen kanssa, sillä mulla meni eilen hermot ku googletin varmaan 2h enkä saanut tehtyy kotisivuu:prkl:

LizzieFox
14.5.2006, 10:34:54
Toivottavasti onnistun noiden sivujen kanssa, sillä mulla meni eilen hermot ku googletin varmaan 2h enkä saanut tehtyy kotisivuu:prkl: Ei sinun tarvitse googlettaa koska tänne ketjuun olen minä sekä muut laittanut linkkejä hyville sivuille joiden avulla pääset hyvin alkuun ja siitä eteenpäinkin. Testaa niitä linkkejä joita annoin edellisessä postissani. Jos opettelet vähän HTML:ää niin saat pian koottua itsellesi sivustot.

Itsekkin väsäsin yläaste aikoinani tuolla Kapteeni Kunimuran sanomalla ohjelmalla. Se on helppo käyttää ja kokeilemalla oppii nopeasti. Ilmaisuudesta en tiedä koska käytin sitä vain koulussa mutta jos on näin niin ohjelma löytyy varmasti hakusanoilla Arachnophilia + free download

Ja jos haluat jo valmiita sivupohjia niin lataa vaikka täältä koneellesi haluamasi:
http://www.aethereality.net/layouts.php?sort=download&x=div
http://www.aethereality.net/layouts.php?x=tables

kolel200
14.5.2006, 17:39:53
;) Ok... no vieläkin on ongelmia ku se enkku ei suju ja iskä ei oikeen osaa autaa mutta mun setä alko auttamaan mua... ni kai minä jotain saan väsättyy

Safer-Kaiser
20.5.2006, 15:08:08
Hei miten nettisivun saisi julkaistua netiin ilmaiseksi ei tarvitsisi kovin pitkäksi aikaa. Haluasin saada apua ja mielellään linkkejä avuksi. Kyseessä on koulutyöprojekti ja se pitäisi saada nettiin tää kuun sisään. Nettisivun aihe on monille tuttu FF VII. Auttakaa:( miestä mäessä! Oon just nyt mesessä joten eikun mesettää mulle. tai Viesti on parempi vaihtoehto ja suositellumpi.

PhazonBlaxor
31.7.2007, 15:09:09
Voi saakeli kun täällä foorumilla on ainakin sen 10 kotisivuketjua, jotka ovat auki, muttei yksikään ole kunnollinen, vaan lähinnä jonkun kysymys kotisivujen teosta. -_- No, heitetään nyt tänne. Eli haluaisin teiltä mielipiteitä kotisivujeni ulkoasusta. Mitä pitäisi parantaa, lisätä, jne. Sivut on väsätty parissa päivässä, ja korjailua saa minusta tehdä. Kaverini sanoi, että väri on jotenkin häiritsevä. Alunperin sivun piti olla sininen, mutta vihreä oli jotenkin iloisempi. ;P Eli, tässäpäs se on. (http://www.pikselimonja.tk)

//Muutin sivun värin sitten vaalensiniseksi.

shadowalker
4.8.2007, 16:25:17
Eli haluaisin teiltä mielipiteitä kotisivujeni ulkoasusta. Mitä pitäisi parantaa, lisätä, jne. Sivut on väsätty parissa päivässä, ja korjailua saa minusta tehdä. Kaverini sanoi, että väri on jotenkin häiritsevä. Alunperin sivun piti olla sininen, mutta vihreä oli jotenkin iloisempi. ;P Eli, tässäpäs se on. (http://www.pikselimonja.tk)

//Muutin sivun värin sitten vaalensiniseksi.

Pikaisella vilkaisulla voisin sanoa paria asiaa rakentavaksi kritiikiksi...

Kannattaa tuolta valokuvasivulta ehkä laittaa linkki takaisin kotisivuillesi. Ei sitten tarvitse naputella takaisinpäin-nappia tuhatta kertaa selaimesta, jos katselee kuvia.

Toiseksi ehdottaisin, että harkitsisit sivujen geometrian muuttamista. Nyt useissa kohdissa yksi kehys loppuu ja seuraavan kehyksen reuna ei olekaan samalla tasolla edellisen kanssa, jolloin valkoisista reunoista muodostuu mutkitteleva reuna sivulle. Kannattaa laskeskella sivun osien leveydet ja korkeudet siten, että sivu on koko korkeudelta ja leveydeltä samankokoinen.

Huomasin myös, että etusivulla esimerkiksi Päivitykset-otsikon alla olevall laatikolla on vasemmassa reunassa valkoinen reunus. Myös sillä elementillä, jonka päällä tämä laatikko on, on reunus, mistä seuraa paksu valkoinen viiva laatikon kohdalla. Kannattaa määrittää css:llä kaikille muille laatikon reunoille paitsi vasemmalle valkoinen reunus, jolloin yhdelle sivustalle ei muodostu paksumpaa viivaa.

Lisäksi en itse henkilökohtaisesti pidä siitä, että aloitussivu aukaisee uuden sivun linkkiä napsauttaessa sen sijaan, että lataisi vain etusivun samaan välilehteen. ;)

Sivut eivät myöskään ole validia html:ää - mikä tosin taitaa johtua URLeista. Sitten sivut näyttäisivät olevan vielä WYSIWYG-editorilla tehdyt, ainakin metatietojen perusteella. Saattaa olla vaikeaa muokata sivuja editorin ulostamasta koodisotkusta...

Ihan vain pienenä vinkkinä: kannattaa opetella kirjoittamaan (x)html:ää ja css:ää, niin pääset paljon vähemmällä, vaikka hiiren kliksuttelulla voikin jonkinlaiset sivut saada aikaan.

PhazonBlaxor
4.8.2007, 17:55:50
Pikaisella vilkaisulla voisin sanoa paria asiaa rakentavaksi kritiikiksi...

Kannattaa tuolta valokuvasivulta ehkä laittaa linkki takaisin kotisivuillesi. Ei sitten tarvitse naputella takaisinpäin-nappia tuhatta kertaa selaimesta, jos katselee kuvia.

Toiseksi ehdottaisin, että harkitsisit sivujen geometrian muuttamista. Nyt useissa kohdissa yksi kehys loppuu ja seuraavan kehyksen reuna ei olekaan samalla tasolla edellisen kanssa, jolloin valkoisista reunoista muodostuu mutkitteleva reuna sivulle. Kannattaa laskeskella sivun osien leveydet ja korkeudet siten, että sivu on koko korkeudelta ja leveydeltä samankokoinen.

Huomasin myös, että etusivulla esimerkiksi Päivitykset-otsikon alla olevall laatikolla on vasemmassa reunassa valkoinen reunus. Myös sillä elementillä, jonka päällä tämä laatikko on, on reunus, mistä seuraa paksu valkoinen viiva laatikon kohdalla. Kannattaa määrittää css:llä kaikille muille laatikon reunoille paitsi vasemmalle valkoinen reunus, jolloin yhdelle sivustalle ei muodostu paksumpaa viivaa.

Lisäksi en itse henkilökohtaisesti pidä siitä, että aloitussivu aukaisee uuden sivun linkkiä napsauttaessa sen sijaan, että lataisi vain etusivun samaan välilehteen. ;)

Sivut eivät myöskään ole validia html:ää - mikä tosin taitaa johtua URLeista. Sitten sivut näyttäisivät olevan vielä WYSIWYG-editorilla tehdyt, ainakin metatietojen perusteella. Saattaa olla vaikeaa muokata sivuja editorin ulostamasta koodisotkusta...

Ihan vain pienenä vinkkinä: kannattaa opetella kirjoittamaan (x)html:ää ja css:ää, niin pääset paljon vähemmällä, vaikka hiiren kliksuttelulla voikin jonkinlaiset sivut saada aikaan.

HTML:ää osaan perustasolla kirjoittaa, mutta editorilla yksinkertaiset jutut ovat huomattavasti nopeampaa toteuttaa, eikä jälki ole sen huonompaa, varsinkaan jos koodia osaa muuttaa. Olen kuitenkin joutunut tuota koodia osittain käsin kirjoittamaan, sillä editorissa loppui paikoin rahkeet kesken.

Uusi esittelysivulta avautuu bannerin takia, sillä muuten banneri seuraisi joka paikkaan. Olisiko se mukavaa?

Tuota valokuvaus-sivun ongelmaa en tullut oikeastaan edes ajatelleeksi. Alunperin se ponnahti erilliselle välilehdelle, joten sitä ongelmaa ei ollut.

Kiitos kommentista. Olisi tarkoitus opiskella jotain parempaa koodia, mutta en oikein ole löytänyt mistään mitään muita kuin html-oppaita. Jos viitsisit, niin antaisit minulle linkin kattavaan pakettiin, josta olisi hyvä lähteä noita opiskelemaan. HTML:llä ei pääse minun tulevaisuudensuunnitelmissani tapreeksi pitkälle, ja editorit jätän tuolloin suosiolla pois. Html:lstä on kuitenkin melkein pakko aloittaa, ja sitäkin voisin ihan hyvin lisää opiskella, koska en tosiaankaan osaa kuin perustasolla sitä. Minun ongemlanani on kuitenkin tällä hetkellä aika ja jaksaminen, joten minun tilanteessani editori oli huomattavasti parempi ratkaisu. Varsinkin, kun tuolla olen lähinnä selvittämässä sitä, että minkälainen on hyvän sivun ulkoasu. Tulevaisuudessa minun pitää koodata yritykselleni aika vitun paljon monimutkaisemmat saitit, joten haluan hallita nettisivun sommittelun ennen kuin lähden turhaa työtä tekemään.

Ja arvostelutapasi on muuten aika huono. Hyvä arvostelu kertoo kattavasti hyvät ja huonot puolet, eikä vain toista niistä. Nyt kerroit lähinnä vain huonoja puolia - tiedätkö mitä siitä seuraa? Nyt en tiedä mikä sivussa on jo hyvää, vaan oloni menee epävarmaksi. Kannattaa opiskella arvostelemisen perusseikkoja, siitä on hyötyä elämässä. :> Toki tilanne on eri, jos mielestäsi sivussa ei ollut mitään hyvää. Tuollaisissa tilanteissa kannattaa kokemukseni mukaan jättää arvostelematta, jotta ei lietso turhaa vihaa ihmisten kesken. Olen havainnut sinut muutenkin vähän ylimieliseksi, joten sinua on hankala ottaa tosissaan.(Paitsi että harvoin arvosteltavassa kohteessaa ei ole mitään hyvää. Voi aina arvostella kohteen parhaat puolet, koska kohteella on aina joku osa, mikä on toistaan parempi.)

shadowalker
4.8.2007, 18:35:40
Kiitos kommentista. Olisi tarkoitus opiskella jotain parempaa koodia, mutta en oikein ole löytänyt mistään mitään muita kuin html-oppaita. Jos viitsisit, niin antaisit minulle linkin kattavaan pakettiin, josta olisi hyvä lähteä noita opiskelemaan. HTML:llä ei pääse minun tulevaisuudensuunnitelmissani tapreeksi pitkälle, ja editorit jätän tuolloin suosiolla pois.

Itse asiassa bongasin jostain täältä foorumeilta tämän (http://www.shinatrya.net/menthal27/html.php).

Ja arvostelutapasi on muuten aika huono. Hyvä arvostelu kertoo kattavasti hyvät ja huonot puolet, eikä vain toista niistä. Nyt kerroit lähinnä vain huonoja puolia - tiedätkö mitä siitä seuraa? Nyt en tiedä mikä sivussa on jo hyvää, vaan oloni menee epävarmaksi. Kannattaa opiskella arvostelemisen perusseikkoja, siitä on hyötyä elämässä. :> Toki tilanne on eri, jos mielestäsi sivussa ei ollut mitään hyvää. Tuollaisissa tilanteissa kannattaa kokemukseni mukaan jättää arvostelematta, jotta ei lietso turhaa vihaa ihmisten kesken. Olen havainnut sinut muutenkin vähän ylimieliseksi, joten sinua on hankala ottaa tosissaan.(Paitsi että harvoin arvosteltavassa kohteessaa ei ole mitään hyvää. Voi aina arvostella kohteen parhaat puolet, koska kohteella on aina joku osa, mikä on toistaan parempi.)

Ei ollut tarkoitus mitenkään pahoittaa mieltäsi, minulla nyt ei vain ollut aikaa mitenkään paneutua asiaan pitkäksi aikaa ja ajattelin, että rakentavasta kritiikistä olisi enemmän hyötyä kuin pelkistä kehuista. ;)

Nyt kun vilkaisin vähän tarkemmin sivuja, niin voisin vähän niitä hyviäkin puolia kertoa:

Värit on ainakin hyvin valittu, ainakin itse saan hyvin selvää kaikesta tekstistä (jotkut ensimmäisiä sivujaan tekevät yleensä laittavat sen seitsemää eri väriä sivuilleen siten, että sivuista ei tahdo saada selvää). Päivityksetkin ovat mukavasti näytillä jos useammin käy sivuilla.

Kuvagalleria näyttää itseasiassa oikein hyvältä ja toimivalta (paitsi se linkki takaisin sivustolle). Tosin sivun koodista puuttuu doctype-määrite.

Etusivulla tosin on iso kasa informaatiota, johon kävijä törmää heti sivuille tulleessaan. Itse laittaisin esittelyni omalle sivulleen, mutta on sinusta kiinni miten sivusi rakennat. ;)

Rasenger
4.8.2007, 19:20:03

Minusta shadowalker puhui asiallisesti ja asiaa... Kannattaa opetella siihen että ei ota kritiikistä heti herneitä, varsinkaan asiallisesta kritiikistä. Tulee ihan mieleen oma itseni, joskus kolme-neljä vuotta sitten, väsäsin aivan karmean kotisivun ja kysyin mielipidettä, sitten suutuin kun kukaan ei sanonut mitään hyvää. =) Ja vaikka olisi kuinka laadukkaat sivut, kritiikkiä tulee aina ja sitä pitää sietää. Jos omasta mielestään sivut on olemisen arvoiset ja niissä on se jokin hyvä asia, niin yks hailee mitä muut sanoo, paitsi että tietenkin pyrkii parantamaan kritiikin mukana. Pidemmän päälle pelisilmä kasvaa ja oppii itse tajuamaan sivuistaan ne virheet... Sitä pelisilmää ei saa kuin tekemällä paljon, ja lukemalla ammattilaisten neuvoja. Ja kuuntelemalla kritiikkiä.

Ja kun nyt aloitin niin kirjoitanpa sitten pitkän stoorin, varaudu kritiikkiin, jonka tarkoitus kuitenkin on vain opastaa sinua, ei aiheuttaa mielipahaa.

---

Ensivaikutelma. Sivuston ensivaikutelma on erittäin tärkeä tekijä, niin tärkeä että moni sivusto kompastuu jo tähän jos tekijä ei ole perehtynyt asiaan. Hyvä ensivaikutelma sytyttää selaajassa kipinän jonka voimalla hän tutkii sivustoa pidemmälle ja pidemmälle, huono ensivaikutelma karkoittaa kävijän jo ennen kuin hän tietää mistä sivustossa on kyse.

Sivustosi aukeaa niin sanotulle ovimattosivulle. "Tervetuloa pikselimönjään". Musta tausta. Ylhäällä ilmaispalvelimen mainoksia. Tästä syntyy suoraan sanottuna kehno ensivaikutelma. Ovimattosivut ovat turhia, kävijät eivät tule sivuille tullakseen toivotetuksi tervetulleiksi, vaan etsimään mielenkiintoista asiaa. "Tervetuloa pikselimönjään" ei kerro kävijälle mitään sivun sisällöstä, joten hän tekee oletuksia. Ovimattosivusi on synkkä. Synkkä sivu ei vetoaa varmasti kovinkaan moneen, joku voi kokea sivusi ahdistavaksi ja lähteä pois. Lisäksi mainokset yläreunassa antavat varsin halvan leiman. "Vai niin, tämä on nopeasti jollekin ilmaispalvelimelle tehty sivusto, tuskin tuolla mitään järkevää on" voi tulla monen mieleen.

Mitä tehdä: poista koko ovimattosivusto. Tervehdyksen voit laittaa etusivulle jos haluat.

Jos kävijä nyt päätti jatkaa eteenpäin ja osasi klikata "Tervetuloa pikselimönjään"-kuvaa (kaikki eivät välttämättä tiedä sen olevan linkki - oleta mielummin sivusi käyttäjien olevan uusavuttomia kuin kokeneita netin käyttäjiä, ellei sivustosi ole sellaisille suunnattu), aukeaa uusi ikkuna. Tämä ei monia miellytä, ja nykyään kun monet turhat mainokset aukeavat uuteen ikkunaan tämä saattaa aiheuttaa ärtymystä kävijässä. Joku saattaa sulkea ikkunan luullen sitä mainokseksi. Avaa sivusto siis samaan ikkunaan.

Etusivustasi ei ole hirveästi pahaa sanottavaa. Pienellä viilauksella saat siitä todella siistin näköisen. Värit ovat ok ja tekstiä on helppo lukea. Musta tausta on edelleen synkkä ja ahdistava, laita taustalle mieluummin joku huomaamaton kuvio, näin sivusi saa elämää. Ota myös huomioon että monilla on nykyään laajakuvanäytöt, jolloin keskellä näyttöä oleva kapea kaistale näyttää typerälle. "Tee sivustosta skaalautuva"-on lempilauseitani.

Reunoilla olevat pikselöidyt kuvat ovat kiva idea. Toimisivatko ne paremmin ilman sinistä rakoa joka välissä?

"Tervetuloa Pikselimönjään arvoisa herra/rouva turisti!" Älä oleta mitään sivustosi käyttäjistä. Ehkä joku ei olekaan herra eikä rouva, eikä edes turisti? Joku voi tulkita tuon vittuiluksi. Pelkkä Tervetuloa tai Tervetuloa Pikselimönjään riittää.

Päivityksiä on turha näyttää, tällaisella sivustolla ne eivät yksinkertaisesti kiinnosta ketään. Oma kuvauksesi voisi myöskin olla omalla sivullaan, mutta ei se tuossakaan paha ole.

Lisää tekstiin paddingia, ihan reunaviivoihin kiinni menevä teksti on hankalaa.

Muuten sivusto toimii ihan hyvin, mutta kuvagallerian irtonaisuus pistää silmään. Jos osaat, tee siitä osa sivustoasi, käyttäjän pitää voida luottaa siihen että ollessaan tietyllä sivustolla, se on kokoajan sama sivusto. Ulkoasun merkittävästi muuttuessa iskee epätietoisuus, "minne jouduin nyt, mikä tämä paikka on?". Ei myöskään olisi huono idea tehdä sivustosi logosta linkkiä etusivulle. Jos käyttäjä eksyy syvälle sivustoon (no sivustossasi ei kyllä hirveästi tasoja ole mutta silti) eikä löydä takaisin, hän voi turvautua siihen että painamalla logoa hän pääsee etusivulle ja tietää taas missä on. Logo on "paniikkitilanteessa" helpommin lähestyttävä kuin etusivu-linkki. Muista: tarkoituksena on palvella käyttäjää mahdollisimman hyvin ja tehdä hänen olonsa miellyttäväksi.

---

Tulipas tekstiä... Perkele ku tuli hiki. :D Täytyy vielä huomauttaa että edellä oleva on asiaan hyvin paljon perehtyneen mielipide, sanoisinko että kotisivuhifistin. Jos tunnet ettei se noin tarkkaa puuhaa ole, tee miten parhaaksi näet. Pyrin täydellisyyteen vaikka sitä ei voi saavuttaa.

Toivottavasti tuosta oli _apua_, ja toivon mukaan en luonut herneitä. :)

PhazonBlaxor
4.8.2007, 21:48:55
Ei ollut tarkoitus mitenkään pahoittaa mieltäsi, minulla nyt ei vain ollut aikaa mitenkään paneutua asiaan pitkäksi aikaa ja ajattelin, että rakentavasta kritiikistä olisi enemmän hyötyä kuin pelkistä kehuista. ;)

Ensinnäkin, en loukkaantunut kommenteistasi. Tulin tänne nimen omaan hakemaan kritiikkiä, mutta koita ymmärtää, että ihminen tarvitsee sekä hyvän että huonon kommentin. Silloin asiat oppii ja ymmärtää parhaiten. Eli ei pelkkiä kehuja, ei pelkkää tiukkaa kritiikkiä, vaan molempien tasapaino. Siitä ei kuitenkaan päästä mihinkään että ylimielinen olet. Toivottavasti elämä potkii sinultakin oikein kunnolla sitä pois.

Ps. Toivottavasti en loukannut. Minua vain vituttaa juuri nyt niin paljon, ettei minua oikeastaan kiinnosta kuka loukkaantuu ja kuka ei.