View Full Version : New SUPER MARIO BROS.
Omenarosvo
29.6.2006, 20:02:17
Morjensta!
Nyt kun uuden Super Mario -pelin julkaisu on enää yhden yli nukutun yön päässä, ajattelin että pitäähän sille saada fakta- ja kokemuspohjainen ketju tuon vuoden kestäneen spekuloinnin jälkeen :D
Eli tähän ketjuun kaikki keskustelu uudesta DS-klassikosta, arvioita ja yleistä fiilistelyä. Saa kehua, haukkua ja puhua pelistä vaikkei erityistä asiaa olisikaan.
Itse aion käydä pelin heti huomenna töistä selvittyäni joten vielä tällä hetkellä en (yllättäen) osaa pelistä paljoakaan sanoa, mutta lupaan ja vannon että pientä hehkutusta saattaa huomisesta lähtien tasaisin väliajoin tupsahdella. Olenhan koko elämäni ollut vannoutunut Super Mario -fani.
Weirdo
29.6.2006, 22:46:55
Hehkutetaan jo tänään - maltillisesti. Varsin hyvä tasoloikka tämä NSMB on, vaikka lainaakin melko paljon SMB:stä, SMB3:sta ja SMW:stä, mutta mitäs tuo haittaa kun homma toimii yleisesti ottaen loistavasti. Samaa SMB3:n ja SMW:n maagisuutta ei ehkä ole, mutta vanha kunnon Mario-fiilis ja koukuttavuus ei ole kadonnut minnekään 15 vuodessa ja tämä on samalla erimoinen näyte siitä, että pelit eivät vaadi kolmatta ulottuvuutta ollakseen loistavia (vaikka jotkut tällai luulevat). Kyllä tätä kelpaa katsella hyllyssä muiden Marioiden vierellä.
Pelaaminen on melko lailla sitä, mitä voitiin odottaa. Juostaan eteenpäin ja siinä matkalla etsitään power-uppeja, tapetaan vihollisia, jne. - ja se tuntuu ihan samalle kuin 15 vuotta sitten. Mikään ei ole muuttunut, muttei huonontunutkaan. Huonoksi puoleksi pitää toki laskea, että Marion "uusia" liikkeitä ei juuri hyödynnetä ja pari uutta power-uppia ovat kaiken kaikkiaan melko turhia lisiä, joista ainoastaan pikkusienelle on ollut käyttöä etsiessä salaisia kenttiä. Perinteiset power-upit ovat paljon käyttökelpoisimpia, ja ihmeesti tulikukkaa oppii arvostamaan kun minkäänlaista lentokykyä pelissä ei ole, mikä on sinällänsä sääli. Sitä peli kaipaisi eniten, vaikka ilman pärjätään mainiosti.
Kenttäsuunnittelu on melko hyvää ja monipuolista, vaikka muutama maailma kierrättää toisten maailmojen kenttiä turhaan. Esim. kutosmaailmassa (mountains) varmasti yli puolet kentistä on otettu muista maailmoista ja vuorikenttiä on pari-kolme. Aluksi kentät vaikuttivat kovinkin suoralta SMB:n kopioinnilta, mutta SMB3- ja SMW-vaikutteet kyllä tulevat esille ensimmäisten maailmojen aikana. Toka (aavikko) ja kolmas (vesi) maailmaa muistuttavat jo mukavasti SMB3:stä ja ovat suunnittelultaan lähes yhtä hyviä, loput maailmat suurilta osin sekoittavat ykköstä ja kolmosta. SMW-vaikutteet näkyvät lähinnä linnoissa ja kummitustaloissa, ja kuuluvat helposti pelin hienompiin kenttiin. Salaisten kenttien metsätys on tosin pettymys, sillä valtaosa sivureiteistä avautuu keräämällä tähtikolikoita ja useimmiten niillä avataan reittejä pelkkiin sienitaloihin. Lukittavia kenttiä on paljon vähemmän kuin SMW:ssä ja tavat, joilla niitä lukitaan, ovat paljon yksinkertaisempia vaikka ihan kohtuullista haastetta tarjoavat. Hieman pettynyt siihen täytyy olla, kun niistä joka haastiksessa hehkuttiin.
Hieman helpon puolelle NSMB kallistuu, mutta ei minusta keskiverto Mariota helpommaksi tai vaikeammaksi. Aika normaali vaikeustaso Mario-pelille ja salaisien kenttien aukaisemista saa yrittää ihan tosissaan, kenttien läpäiseminen on tosin turhan helppoa. Tuntuu silti, että lentokyvyn poistuttua, vältettiin laittaa liian tarkkoja hyppyä ja isoja rotko peliin, niitä on korkeintaan muutama koko pelissä ja tasolta tasolle hyppimistä on keskivertoa Mario-peliä jonkin verran enemmän.
Loistava tasoloikka tämä on joka tapauksessa, vaikka ei mitään elämää suurempaa. Mario-fiiliksestä ja koukuttavuudesta huolimatta jäi silti sellainen tunne, että New Super Mario Bros. olisi voinut olla paljon enemmän, nyt se tuntuu kaikesta hyvyydestään huolimatta takapakilta 15 vuoden takaiseen SMW:hen. Vaikea sanoa vielä, kuinka hyvä se on, paljon parempi kuin Sunshine ja kaikin puolin loistava, mutta koko ajan on sellainen tunne kuin peli kaipaisi jotain. Olisiko se sitten enemmän originaalisuutta tai jotain, en tiedä. Mutta kyllä tämä Mario-faneille tällaisenään toimii täysillä, ei epäilystäkään siitä.
LizzieFox
1.7.2006, 13:44:34
Voi Omppu ressua kun ei meinannut enää löytyä lähes mistään Tampereen peli-liikkeestä koko peliä eilen. Siis mitä ihmettä?! Tuo peli myytiin heti käsistä pois saapumis päivänään. Huomaa kyllä että Super Mario pelejä fanittaa usea.
Itse peliä en ole vielä testannut muuten kuin sitä kaksinpeli versiota jossa DS:sta toiselle ladataan osa pelistä ja sitten sitä pelataan yhdessä langattomasti. Rökitin Omenarosvon ihan kunnolla aloittelijan tuurillani mutta loppujen lopuksi minä hävisin kun Omppu oppi pelaamaan sitä. Siinä kaksinpelissä tosiaan piti kerätä tähtiä erilaisita kentistä ja rahoja. Toiselta pystyi varastamaan tähtiä joka teki pelistä ärsyttävän jos toinen hahmo osui toiseen. Lystiä se oli silti. Se myyrän hakkaus peli taas ei ollut mukava. Minä osuin aian vääriin ukkeleihin ja menetin pisteitäni. Nyyhky. Kun taas kummitusten raaputteli peli oli oikein vinkeä joskaan näyttö ei varmaan kestäisi kauhean pitkään kyseisen pelin pelaamista putkeen. Mato pelissä oli ihanat äänet ja se toukka oli niin suloinen kun sen oiekan löysi kun se katsoi ylöspäin suoraan pelaajaan eli minuun. Awh, mikä söpöläinen! Myös se peli jossa oli 'etsi hahmo joka näkyy ruudussa' oli kiva. Siinä minäkin pääsin loistamaan.
Vielä kun pääsisi jossain vaiheessa testaamaan itse Uutta Super Mario Brossia kunnolla. Se ei taida tulla ihan lähipäivinä (viikkoina) toimimaan koska Omppu on rakastunut kyseiseen peliin. Haha.
Johnnyk
2.7.2006, 21:12:06
Voi Omppu ressua kun ei meinannut enää löytyä lähes mistään Tampereen peli-liikkeestä koko peliä eilen. Siis mitä ihmettä?! Tuo peli myytiin heti käsistä pois saapumis päivänään. Huomaa kyllä että Super Mario pelejä fanittaa usea.
:D Taisin viedä viimesen kappaleen koskikeskuksen tiltistä :cool:
:D Taisin viedä viimesen kappaleen koskikeskuksen tiltistä :cool:
*nyyh* *sob* Toiset ryövärit.
Oli pakko vara... vied.. nyys.. _Lainata_ kaverin peliä että pääsisin edes maistamaan sitä ennenkuin saan oman version. (näillä näkymin parin viikon päästä HÄH!?)
No ilo jää lyhyeksi sillä Vaimo ruoja nyysii ds:n minun käsistäni suurimman osan ajasta ja joudun palauttamaan kyseisen artikkelin (kuoleman uhalla, hei kuka ottaa pelit näin vakavasti?) huomenna takaisin.
Sikäli mikäli nyt olen kaikki yhden maailman ehtinyt tappelun, juoksun (ei onnistu tällä hetkellä kovin hyvin, senpä takia häviänkin vaimokkeelle) ja yleisen härdellin ohella pelaamaan tavara on kyllä ollut hintansa väärtti. Vaikeus ei ole kyllä tuottanut mitään ongelmia tässä vaiheessa mutta luvassa on kuulemma hieman tason nostoa. Ja kuten täällä mainittiin, power uppeja rupeaa arvostamaan, varsinkin varastossa olevaa. Henkilökohtaisesti ihastuin "jätti"-minääni millä oli kyllä kiva jyräillä pitkin poikin rikkomassa paikkoja.
Anti on kyllä itselläni jäänyt tosiaan siihen yhteen maailmaan. Heti lisää kun saan oman käsiini (ja jotenkin vaimon pois kimpustani, ainoa vaihtoehto ostaa toinen ds ja peli???)
LizzieFox
3.7.2006, 11:30:21
:D Taisin viedä viimesen kappaleen koskikeskuksen tiltistä :cool:Omppu sai sen toiseksi viimeisen samasta paikasta.
Nyt vihdoin olen päässyt kunnon New Super Mario Brossin pauloihin. Sain jopa pelata ensimmäistä kertaa elämässäni DS Litellä sitä peliä. Ah ja ih. Siinä oli niin ihanan kirkas näyttö että haluan semmoisen itsellenikin. Niitä on kuulemma julkaistu jopa pinkkeinä! Mario noudattelee näköjään samaa kaavaa entisten peliensä kanssa että kahdeksan maailmaa jotka pitää pelata läpi, tai ei edes välttämättä kokonaan koska siellä on niitä salaisia oikoreittejä = Putkia. Löysin eilen yhden joka vei suoraan kasimaailmana mutta enhän minä nyt suoraan kahdeksanteen halua mennä vaan palailtiin takaisn päin. Kaikki kentät pitää mennä läpi. Tuosta riittää lystiä varmasti vielä joksikin aikaa. Vuorotelleen pelataan Omenarosvon kanssa sitä että tuntuu että peli etenee ektra nopeaa vauhtia. Kurjaa sinänsä jos se kohta jo loppuisi. :O Kentät vaikuttavat yllättävän helpoille ja varsinkin linnat! Siis apua minä olen koko pienen ikäni kammoksunut Super Mario Brossien linnoja. Ikinä meinaa niitä päästä läpi. Omppu sitten sanoi minulle rohkaisuksi kiljaisujeni perään että "Eivät ne linnat ole viakeampia kuin ne itse kentätkään." Ja heti pääsin ensimmäisen linnani läpi. \o/ Jeiih. Tuo seinien välissä hyppy mahdollisuus on aika jännä enkä osaa käyttää sitä vielä kunnolla mutta kyllä aijon opetella senkin tässä huomenisa viimeistään. Aivan upea peli!
Ja nyt koettelin eilen minipelejäkin lisää. Minua naurattu niin kovasti kun siellä oli semmoinen peli jossa Yoshi pitää puhaltaa (oikeasti puhaltaa!) ylös taivaisiin micin reijästä. Siis mitä ihmettä? Saattaa näyttää kyllä tietämättömistä tuo plei aika oudolle. Tyyppi puhaltelee DS:nsä. Woot. No kyllä se näytti hassulle muutenkin. Hehe.
Tänään hommasin itsekkin tämän New Super Mario Bros. pelin. Pitää tulla hehkuttamaan vähän tänne että mitä mieltä olen tähän mennessä pelistä ollut.
Hyvältähän tämä tuntuu, näyttää, kuulostaa. Kontrollit ovat hyvät ja sulavat, ainoa ongelma on seinähyppy, sen kanssa minulla on ollut totuttelemista ja harjoittelemista. Muuten kontrollit ovat pelittäneet minulla hyvin. Grafiikka näyttää hienolta ja on sitä tuttua Mariomaista grafiikkaa. Taustat on yksityiskohtaisesti tehdyt, esim vesitasossa korallit ja levät näkyvät taustalla. Muutenkin tämä että hahmot on 3d ja tasot sivustavierivät 2d grafiikalla, toimii omasta mielestä hyvin. Musiikki on hyvää vaikka olisin toivonut enemmän tutumpaa Mario musiikkia, no kaipa sitäkin pelin edetessä alkaa tulemaan jossain vaiheessa enemmän. Tähän mennessä luolasto musiikki ja linna musiikki on ollut tutun kuuloista, samaa kun original SMB:ssa tietysti hiukan miksattuna. Olen jo muuten World 2:ssa, tähän mennessä kaikista tasoista olen saanut kolme tähtikolikkoa. Olen mä aika ''pro'' vaikka itse sanonkin. :D
Kohta taas jatkamaan pelaamista :P. Missään nimessä peli ei ole ollut minulle pettymys, ''ei ainakaan vielä'', eikä toivottavasti tule olemaankaan.
Omenarosvo
3.7.2006, 19:40:34
Tulen nyt itse vuodattamaan onnenkyyneleitä tämän pelin johdosta. Varmasti yksi parhaita pelejä joita olen koskaan pelannut.
Se tärkein tekijä jonka vuoksi olen aina pitänyt Super Mario Bros.3:sta ja Super Mario Worldista on niiden pelien yleinen hyväntuulisuus ja iloinen fiilis. Niitä ratoja on vain yksinkertaisesti nautinto pelata ja selvittää.
Vaikeusaste on oikeastaan sama kuin kaikissa Mario-peleissä, ei sen helpompi kuin aikaisemmatkaan vaikka monet niin väittävät. Olemme vain kehittyneet pelaajina sen verran ettei pelaaminen tuota suurempia tuskia. Onneksi sentään ahneuteni vuoksi kuolen koko ajan typeriin virheisiin niin peli ei aivan suoraa juoksua ole :D Jos olisin lapsi ja/tai vasta viime vuosina tutustunut pelaamiseen olisi vaikeusaste kohtalaisen haastava.
Musiikit ovat hyvät ja luovat suuren osan pelin hauskasta tunnelmasta. Muu äänimaailma on myös tuttua videopelikilkutusta jota on aina kuullut Super Mario -peleissä. Kolikoidenkeräysääni on ehkä hieman rasittava (etenkin huoneessa joka on täynnä kolikoita), ja tykkäsin aikoinaan Super Mario Worldin hivenen vaimeammasta versiosta.
Pidän siitä että peli on täynnä sieniä ja putkia. Niitä on oikeasti joka paikassa! Super Mario Sunshinen yleinen paskuus johtuu mielestäni ainoastaan siitä ettei sen maailma ole ollenkaan "mario". Super Mario 64 vielä sentään yritti :shy:
Minipelit ovat sellaista pientä kivaa enkä niistä niin kauheasti välitä. Minua ei itseasiassa edes haittaisi vaikka ne puuttuisivat pelistä kokonaan. Lissun kanssa olen niitä hieman pelaillut ja onhan se lystiä. Pienenä lisukkeena siis.
MAAILMAN PARAS PELI!!11 :angi:
No ei nyt sentään. Tuli vain mieleen eräs taiteellinen postaus Ninja Gaiden -ketjussa :D
En ole (onneksi) vielä selvittänyt pelistä puoliakaan joten tulen vielä takaisin kunhan olen saanut vielä paremman kokonaiskäsityksen!
Eilen illalla tuli vedettyä New Super Mario Bros. lävitse. En viitsinyt tulla eilen hehkuttamaan, koska olin vielä niin hurmoksessa päästyäni pelin läpi. :D
Kyllä tulen tätä silti vielä jatkossa pelaamaan, koska minulta jäi joitakin tähtikolikkoja keräämättä ''aikas'' monestakin maailmasta. Ainoastaan World 1:stä olen kerännyt kaikki tähtikolikot, joten pelaamista riittää vielä myöhempään. Kaikenkaikkiaan hyvä peli tämä NSMB, vaikka mielestäni liian lyhyt ja helppo. Mutta ei kai se mikään ihme kun olen tälläinen Mario pelien mestari pelaaja. Pelin loppu ei mielestäni ollut mitenkään upea, Mario pelasti Princess Peachin, Peach antoi Mariolle pusun ja kuva sammui siihen ja sitten alkoi lopputekstit, eli tuollainen ''old school'' Mario pelin loppu. Hyvä lisä oli kuitenkin lopputekstien jälkeen Baby Bowser raahaamassa Bowseria hännästä, samalla kun piti sitä ihme ääntä.
Olenko muuten ainoa FFfinissä joka on päässyt jo pelin lävitse? Vai onko joku muu päässyt jo minuakin ennen?
Nyt on pelattu jo tarpeeksi, että voi narista perullusti. NSMB on kyllä todella hyvä tasoloikka, jossa tuttua Mario-meininkiä paljon - mutta pelinä se ei valitettavasti ole lähellekään parhaiden 2D-Marioiden tasoa, ei sitten millään. Ensimmäiset 2-3 päivää peli koukutti ihan kohtuullisesti, mutta uudeelleenläpipeluuarvo on huono; peliä ei loppupomon jälkeen jaksa kuin jonain puolen tunnin pätkinä.
Minusta peli kaatu paljolti, minkä takia itse(kin) odotin sitä hullun lailla. Nostalgisuutta vastaan minulla ei ole mitään, mutta juuri sen takia peli toimii täysillä vain pari-kolme päivää, sen jälkeen pelimekaniikka, kenttäsuunnittelu vaikuttaa jotenkin ontolta, pelattavuudessa ei ole tarpeeksi syvyyttä. Kaikki kyllä on tehty hyvin, jos se riittää - vika on vaan siinä, että kaikki tehtiin paremmin melkein 20 vuotta sitten 8-bittisillä matolaatikolla. Nintendolla oltiin, imo, liian tosissaan nostalgisuuden ja tämän ns. classic gameplayn kanssa, ja NSMB on pohjimmiltaan pelkistetty versio Marion parhaista 2D-loikista, mikä on pettymys ottaen huomioon kuinka ylivertaiselle alustalle se kehitettiin (vrt. vanhat klassikot). DS pystyisi paljon, paljon parempaan.
Pelissä on se niin perinteinen ongelma: kaikki on nähty ja tehty paremmin. Mikään pelissä ei yllätä, tuntuu kuin jokaisen tason yli on hypätty aikaisemmin, kuin jokainen kenttä olisi pelattu läpi SMB:ssä, SMB3:ssä, SWM:ssä ja jokainen vihollinen tapettu tuhanteen kertaan - 15 vuotta sitten. Teoriassa peli kuulostaa liki täydelliseltä, mutta tätä pelatessa odotti koko ajan jotain uutta, jotain mikä erottaisi tämän muista Marioista. Nyt kun mitään tällaista ei ole, pelin olisi pitänyt olla kaikin puolin parempi kuin vanhat klassikot ja saada aikaan sama nostalginen fiilis kuin vanhoja pelejä pelatessa - aika mahdoton yhtälö. Lopputuloksena NSMB on vanhoja jonkin verran heikompi, selvästi yllätyksettömämpi peli, joka ei tunnu millään tavalla nostalgisella.
Ei nostalgia ole jotain, mitä voi tuosta vain lisätä peleihin; sitä tulee ajan myötä. Tai ainakin uskon niin, saahan eri mieltä olla. Miten vaan, juuri siksi olisin toivonut, että Tezuka olisi rohkeasti yrittänyt tehdä NSMB:stä omanlaisen Marion, jonka olisi tunnistanut muiden seasta. Nyt sitä ei tunnista mistään. Eivät vanhat Mariotkaan ikinä olleet toistensa kopioita, vaan samoista palikoista tehtiin monta erilaista, toisistaan erottuvaa peliä. Kyllähän nekin muistuttivat toisiaan, niissä oli paljon samoja vihollisia ja samanlailla hypittiin tasolta toiselle, mutta kaikki jutut grafiikkatyylistä kenttien rakenteisiin vaihtelivat kunnolla ja pelit pysyivät tuoreina, monipuolisempina.
Onneksi Super Mario Galaxy on täysi vastakohta tälle pelille. Sillä on mahdollisuus olla seuraava Mario-klassikko, joka on 15 vuoden päästä uusi nostalgisuuden mittatikku. On NSMB:kin selvä parannus Sunshinestä ja ihan pätevä tasoloikka, joka antaa ainakin toivoa vanhast loistosta. Kelpaa siis toistaiseksi.
Itse ainakin rankkaan Mario Kart DS:n helposti paremmaksi, koska tahansa.
Olenko muuten ainoa FFfinissä joka on päässyt jo pelin lävitse? Vai onko joku muu päässyt jo minuakin ennen?Näköjään läpäisen pelin samana päivänä, tosin tunteja aikaisemmin. Tuskimpa kumpikaan meistä oli ensimmäinen täällä, olisihan tämän halutessaan läpissyt päivässä.
Omenarosvo
17.7.2006, 18:02:53
Weirdon postauksen jälkeen tekee mieli tehdä päivitetty vastine.
Olen pelannut peliä kuluneen viikon aikana jatkuvasti, parhaimmillaan 3-4 tunnin pätkissä, ja mitä enemmän peliä pelaan sitä enemmän siitä pidän. Olen itsekin avannut jo kaikki kentät, maailmat ja pelannut loppuvastuksenkin pariin kertaan. Tällä hetkellä keräilen niitä kolmea kolikkoa jokaisesta kentästä, eikä niitä puutu enää kuin parista kentästä.
Mitä enemmän pelaan ja mitä vauhdikkaammaksi pelaus käy, sitä paremmiksi nousevat fiilikset. On aivan mahtavaa vain hyppiä kenttiä läpi omistajavauhtia ja "nöyryyttää" vihollisia ja oikeastaan koko peliä. Näin hyvää pelin hallintaa näkee todella harvoissa peleissä. VOIMAA! NOPEUTTA! MWA-HA-HA-HAA!
Mielestäni peli on parempi kuin SMB3, huonompi kuin Super Mario World. Tässä on enemmän salaisuuksia ja piilotettuja osia kuin SMB3:ssa, mutta mysteerejä täynnä oleva SMW on silti Mario-sarjan kuningas ja oikeastaan vain sen nimenomaisen asian takia. Niiden salaisuuksien vuoksi ihmiset jaksavat edelleen puhua siitä pelistä.
Olen myös erimieltä siitä etteikö NSMB olisi jotenkin tuore ja "uusi" tapaus pelinä. Maailmassa on kuitenkin giljoonia ihmisiä jotka eivät koskaan ole pelanneet Mario-pelejä, ja vaikka olisivat joskus kokeilleetkin, se on myös jäänyt kokeilemiseksi. En usko että on täysin mahdollista edes tehdä 2D-mariopeliä joka olisi pahimpien whinettäjien mielestä riittävän freesi mutta silti 2D-mario.
Helppo tämä peli on ainoastaan siitä syystä, että tässä saa tallentaa milloin haluaa. Kenttiähän NSMBssä on aivan helkkaristi, varmasti about 80. Eikä mikään tunnu toisensa kopiolta. Niin että skryy jyy valittajat! Meitsi menee nyt pelaamaan Super Marioo!
Omenarosvo
30.11.2006, 14:10:59
Voisin postata hieman viimeisimpiä tuntemuksiani tästä pelistä.
Olen pelannut pelin jo kuukausia sitten lähestulkoon 100% läpi. Minulta puuttuu yhden reitin löytäminen eräälle sienitalolle, mutta muuten kaikki on löydetty.
Pelailin tuossa hiljattain ekaa Super Mario Brosia NESilläni, ja ajattelin että kas kummaa peli tuntuu paljon paremmalta ja ajankohtaisemmalta kuin koskaan. En lapsena erityisemmin pitänyt tästä ensimmäisestä, sillä Super Mario Bros.3 ja World olivat uusia ja hohtivat nerokkuutta. Minusta alkoi nyt tuntumaan siltä kuin pelaisin New Super Mario Brosia vanhemmilla grafiikoilla.
Ajattelin että minkä vuoksi en muista millaisia NSMB:n kentät ovat vaikka muistan tähän mennessä lähes jokaisen Mario-pelin maailmat todella tarkasti kenttineen päivineen. Vaihdoin sitten DSään ja totesin että Save-systeemin vuoksi näihin kenttiin ei ole mitään syytä palata sen jälkeen kun ne on kerran pelattu. Jotain Super Mario Bros.3:sta joutuu aina pelaamaan alusta saakka jos laitteen sammuttaa, ja sen vuoksi ne kentät tulevat niin tutuiksi, ja loppupään maailmoilla ja kentillä on aivan erilaista arvoa. Super Mario Bros.3 on pitkä peli, ei todellakaan parin tunnin seikkailu averagepelaajalle joka ei käytä joka ikistä warppia. Save-systeemi tällaisessa pelissä tasapäistää kentät ja niiden haasteen. Pelissä täytyisi tällöin olla lisäksi joko todella hankalia kenttiä ja kasapäin salaisuuksia, kuten Super Mario Worldissa. Niitä New Super Mario Brosissa ei ole. Jokainen salaisuus on vain pienen tempun takana, eikä niitä varten mitään Savea tarvita.
Nyt olen pelannut pari-kolme päivää New Super Mario Brosia ainoastaan niin että en koskaan tallenna tilannetta kun lopetan, vaan aloitan aina seuraavalla kerralla alusta ja pelaan taas niin kauan kuin jaksan. Peli tuntuu paremmalta näin. Jopa ekoista kentistä huomaa paljon asioita joita ei silloin kesällä pelin ostettua tajunnut. Huomaa esimerkiksi että ne ovat loistavia kenttiä joita jaksaa pelata aina uudelleen ja uudelleen. Ehkä ne kohta myös piirtyvät muistiini :) Lisäksi tällainen pelityyli todella tekee myöhemmät maailmat ja kentät tavoiteltavimmiksi ja spesiaaleimmiksi kun ne eivät ole aina saatavilla :)
Tämä on siis vain minun mielipiteeni, mutta New Super Mario Brosin heikoin lenkki on sen Save-systeemi. Asia jota on vaikea hyväksyä nykyisin kuin se on miltei standardivaatimus jokaiselle pelille. Mielestäni se ei kuitenkaan kuulu tämäntyyliseen peliin.
Olisi mielenkiintoista jos joku muukin jaksaisi kokeilla peliä näin ja kertoa mielipiteensä. Vaikka paremman tekemisen puutteessa ellei muuten. :)