PDA

View Full Version : Muutos

Kreifi
7.8.2006, 23:06:00
MUUTOS
Niko Silander
(7.8.06 - 7.8.06 - v1.o1)

"Sinä."
"Miksi minä?"
"Sinä tarvitset muutosta."

Luulin koulun alkuun olevan vielä kaksi viikkoa, mutta nyt olin jo matkalla kouluun. Musiikki soi ja kävin mielessäni läpi tulevia viikkoja ja mietin kumpa pääsisin vain pian pois tuosta laitoksesta ja tekemään jotain muuta.
Saapuessani koulun pihalle ihmettelin hiljaisuutta, ei autoja, ei pyöriä, eikä todellakaan opiskelijoita. Katsoin kellooni ja se näytti 8:55, mutta ketään ei näkynyt missään. Mieleeni tuli ajatus, entä jos olenkin liikkeellä vääränä päivänä. Koulun ovi oli kuitenkin auki ja kävelin sisään. Aulassakaan ei ollut ketään. Päätin kuitenkin mennä auditorioon, josta luokanvalvojan pitäisi hakea meidät. Raotin varovaisesti auditorion ovetta. Siellä oli pimeää, enkä nähnyt ketään sisällä. Ajattelin pistää valot päälle, mennä istumaan ja odottelemaan josko ihmiset alkaisivat valua sinne myöhässä. Pistettyäni valot päälle säikähdin, sillä koko auditotio oli täynnä kuolleita ihmisiä. Heidän kehonsa olivat lähes täysin veren ja syvien viiltojen peitossa.
Yksi liikautti päätänsä.
"Auta minua?" Kuulin vaimean äänen hänen sinisten huuliensa välistä.
Mustatukkainen tyttö tuijotti minua ja kerjäsi apuani puoliksi kuolleella äänellä.
Jähmetyin. En osannut tehdä mitään. Ehkä minun olisi pitänyt soittaa hätänumeroon tai jotakin, mutta siinä vain seisoin ja katselin tyttöä. Lopulta säntäsin ulos auditoriosta aina koulun pihalle. Yritin ajatella selkeästi, mutta mieleeni tunkeutui vain kuvio huoneesta, jossa oli kuolleita ihmisiä - tai ainakin sen näköisiä.
Auto kaarsi koulun pihaan. Aluksi en välittänyt siitä lainkaan, ehkä en vain pystynyt siinä olotilassa, mutta en voinut olla huomaamatta sitä, sille se pysähtyi aivan viereeni. En nähnyt ikkunoista sisälle. Eivät ne ollut mitenkään läpinäkymättömät, en vain kyennyt näkemään autoon sisälle.
Auton takaovi aukesi ja joku sanoi autosta: "äkkiä, tule äkkiä, nyt on kiire."
En tiedä miksi, ehkä olin niin sekaisin, mutta menin kuitenkin autoon sisälle pikaisesti. Läimäsin oven kiinni ja auto kaasutti pois koulun pihasta kauheaa vauhtia.
"Auditoriossa on.. siellä on kuolleita", sain sanottua juuri ja juuri.
"Älä sinä siitä huolehdi, me hoidamme kaiken", sanoi joku vierestäni.
Kun vihdoin pystyin näkemään ja ymmärtämään näkemääni, huomasin autossa olevan kolme ihmistä. He kaikki olivat varsin siistin näköisiä, mutta siltikin heissä oli jotain epäilyttävää, jotakin epämiellyttävää.
Emme olleet ajaneet kovinkaan pitkää matkaa, vain sen aikaa, että olimme päässeet kaupungista pois. Vieressäni istuva mies kaivoi jalkojensa juuresta salkun ja avasin sen. Tietenkin minua kiinnosti katsoa mitä hänellä oli siellä, mutta kohteliaisuussyistä tein sen hyvin vaivihkaa sivusilmällä. Huomasin hänen ottavan sieltä piikin, juurikin sellaisen mitä lääkärit käyttävät, kun antavat potilailleen pistoksia.
"Mikä tuo on? Mitä sinä aiot?" kysyin mieheltä.
"Älä huolehdi, me hoidamme kaiken", hän sanoi ja kääntyi katsomaan minua piikki toisessa kädessään.
Aloin huutaa ja yritin paeta autosta, mutta hänen kylmät kätensä, jotka painuivat ihoani vasten saivat minut rauhottumaan. Ei sillä, että olisin ollut rauhallinen, jotenkin hän vain tyynnytti kehoni. Aivan kuin olisin halvaantunut. En voinut kuin katsellaa, kun hän saastutti vereni jollakin aineella.

Kaikki oli niin kaunista. Talot olivat kuin sadusta. Ihmiset upeampia kuin koskaan aikaisemmin. He olivat viisaita ja kauniita. Kaikki mitä he sanoivat kuulosti hyvältä ja hienolta. Ei ollut paikkaa, missä ihana musiikki ei olisi soinut. Kaikkialla oli pelkkää kauneutta ja ihanuutta.
Jalkani juuresta kuului kehräystä. Se oli pieni söpö kissanpentu. Aivan kuin olisin kuullut sen pyytävän syliini. En voinut vastustaa kiusausta, enkä kyllä halunnutkaan. Nostin kissanpennun syliini ja aloin silittää sitä.
"Olen sinun lapsesi", se sanoi ja upotti kyntensä minuun. Terävät kynnet repivät ihoani aina vain syvemmälle ja syvemmällä. Kissanpentu kaivautui minuun.Siitä tuli osa minua, jatke minua - minun perintöni maailmalle. Sisältäni se kertoi kammottavia asioita, jotka saivat minut voimaan pahoin. En voinut hiljentää noita ääniä, jotka tunkeutuivat mieleeni ja raiskasivat sitä sisältäpäin. Yritin kaikkeni piiloutui lapseni sanoilta, mutta minulla ei ollut kuin fyysisiä keinoja. Pimeinkään kellari ei voinut kätkeä kauheutta, jonka koin.
Lopulta menetin tajuntani. En vain pyörtynyt hetkeksi, vaan menetin mieleni. Omasin yhä ajatuksia, mutta ne eivät varsinaisesti olleet minun. Ne olivat minulla, mutta jonkun muun. En nähnyt enää itseäni, enkä tunnistanut kuka olin.

"En ymmärrä."
"Kävelemäsi polku johtaa harhaan. Sinä tarvitset muutosta."
"Eikö ole epäreilua vaatia muutosta?"
"Se on sinulle parhaaksi."
"Mistä sinä tiedät? Et sinä voi nähdä tulevaa. Entä jos jotain ikävää tapahtuu?"
"Olet kiinni vanhassa."
"Se on elämäni."
"Elät väärää elämää."
"Ja sinä olet jumala, joka voi sanoa miten kunkin tulisi elää?"
"En."
"Millä oikeudella sitten päätät tuollaisia asioita?"
"Minä olen elämäsi. Etkö kuule kuinka huudan sinua luokseni."

Anime ja FF-fani
7.8.2006, 23:17:15
Erittäin mielenkiintoinen tarina sinulla on siinä, itse pidin paljon vaikken juonta kokonaan ymmärtänytkään. En osaa antaa monipuolista ja sen semmoista kritiikkiä, joten päätän kommentini tähän.

Lacrima
7.8.2006, 23:26:37
Häiritsevää tässä pätkässä oli se, että se tuntui loppuvan, kuin seinään. Juuri, kun aloin pääsemään tähän tarinan kulkuun henkisesti mukaan, niin sitten se meni ja loppui, joka oli sangen ikävää, sillä olisin voinut lukea tätä pidempäänkin.

Enpä minä osaa kovinkaan rakentavaa palautetta kirjoittaa sellaisen "Tulin, luin, koin"-tyyppisen tekstin lisäksi kirjoittaa, mutta yritetään.

Tarina oli siitä kaunis, että siihen ei oltu lisätty mitään "tarpeetonta" (tuulen huminaa, linnun laulua, pilviä tai muutakaan). Yksinkertaisuus on kaunista, kuten sanotaan. Vaikka tuossa "unen" alkaessa minua tympi nuo kliseiset jutut kauniista ihmisistä, maisemista, jne.

Silti pakko mainita, että tuo oli melkoisen yllätyksellinen tuo kissa ja pidin tuosta kovasti tässä tarinassa, kuinka se tunkeutui tämän päähenkilön sisään ja syötti sanoja hänen päähänsä. Hyvänkuuloinen käänne tuolle kaikelle kauneudelle, jota hetkeä aiemmin ylistit.

Kreifi
8.8.2006, 0:42:13
Häiritsevää tässä pätkässä oli se, että se tuntui loppuvan, kuin seinään. Juuri, kun aloin pääsemään tähän tarinan kulkuun henkisesti mukaan, niin sitten se meni ja loppui, joka oli sangen ikävää, sillä olisin voinut lukea tätä pidempäänkin.No juu, eiköhän tämäkin mene Maailma-sarjaani. Ne pitäisi kai nähdä yhtenä isona palapelinä. Siksi nämä tuppaavat olemaan tällaisia lyhyitä, intensiivisiä ja sanovat yleensä pääluontoisesti vain yhden ainoan asian ja tuovat yhden ainoan seikan esille.
Onhan noita pidempiäkin projekteja, mutta ne hyppäävät kyllä tyylillisesti ja maailmallisesti ihan eri paikkoihin ja ne ovat vasta suunnitteluasteella.

Tarina oli siitä kaunis, että siihen ei oltu lisätty mitään "tarpeetonta" (tuulen huminaa, linnun laulua, pilviä tai muutakaan). Yksinkertaisuus on kaunista, kuten sanotaan.En tiedä uskallanko ihan sanoa, että olen hyvinkin lakoninen kirjoittaja, mutta ainakin jotain sinne suuntaan. Sen siitä saa, kun ei osaa. :P

Vaikka tuossa "unen" alkaessa minua tympi nuo kliseiset jutut kauniista ihmisistä, maisemista, jne.Täydellinen kauneus, joka on vain silmänlumetta on klisee? Humm, voi olla, en tiedä oikein mitkä asiat ovat kliseitä ja mitkä eivät, kirjotain aina vain omaa juttua ja esitän sen siten kuten parhaaksi nään. Toivottavasti nämä kliseet (niitä tuntuu tekstini vilisevän, kun aina niistä huomautetaan), eivät muodostu liian raskaaksi taakaksi. Klisehän kai yleensä mielletään hyvinkin negatiiviseksi seikaksi.

-AE
12.8.2006, 10:10:31
Voisin copypastea Tuhoutuneita Mieliä -tarinan kommenttini tähän ihan sellaisenaan ja se olisi täysin pätevä arvostelu. Edelleenkin edes osa tapahtumista vaatisi jonkinlaisen kunnollisen selityksen, jotta lukija ei tuntisi itseään tyhmäksi.

Samaa wanhaa kaavaa noudattaneen (no, hyväksi havaittua ei kannata mennä muuttelemaan) juonenkuljetuksen vastapainoksi jännitystä rakenneltiin hieman eri tavalla. Henkilölle tapahtuneet selittämättömät asiat luovat erittäin painostavan, surrealistisen happotrippi-fiiliksen. Jotenkin mieleeni tulee takavuosina esitetty Pink Floyd -elokuva (?). Tarinan loppu jää avoimeksi, mikä jättää tietyn jämäkkyyden puuttumaan. Tästä seuraa se, että teksti ei oikein ala mistään eikä pääty mihinkään, siinä välissä vain tapahtuu joukko irrallisia, järkyttävyydestään huolimatta täysin yhdentekeviä asioita. Vaihtelua tähän kangistuneeseen rakenteeseen alkaa kaivata tosissaan.

Tästäkin huolimatta se on äärimmäisen hyvää tekstiä.

Eev!
9.9.2006, 15:35:48
Ja jälleen kerran isken kommentoimaan.

Tarina alkoi vähän takkuisesti,normaalisti. Jos jotain pitäisi sanoa,sanoisin bravo. En hirmuisesti alusta pitänyt,mutta lopun tekstit iskivät syvälle. Se kuulosti "aidolta", elämä "täydellisessä" unimaailmassa. Ja sitten pieni pirullinen kissa tulee, ja puraisee.
Myös se miehen "me hoidamme asian" oli hyvä.

Neljä-kolme tähteä.Tykkään sanoa "tähteä":D

mufasa
9.9.2006, 20:04:37
Minä nyt otan itseäni niskasta kiinni ja pistän vähän palautetta. Olen usein lukenut näitä sinun, Kreifi, kirjoittamiasi tarinoitasi ja pitänyt niistä. Ne ovat jotenkin semmoisia synkkiä ja muuta. Semmoisia mistä pidän.

Niin sitten itse tarinaan. Se oli mielestäni hyvä, niinkuin monet muutkin tarinasi. Pystyin hyvin eläytymään tarinaan ja kerronta oli mielestäni aika sujuvaa. En oikeen muuta nyt keksi tähän kirjoittaa. Kokoathan joskus kaikki nuo maailma sarjan teokset yhteen, josta ne kaikki voisi sitten lukea?

Kreifi
9.9.2006, 20:45:50
Kokoathan joskus kaikki nuo maailma sarjan teokset yhteen, josta ne kaikki voisi sitten lukea?Tarkoitus oli alunperin, että ne olisivat tavallaan täysin irrallisia ja ahkera lukija palkittaisiin oivalluksilla, kun pystyy päättelemään asian sieltä, toisen täältä, mutta olen kyllä mietiskellyt sarjan niputtamista yksiin kansiin, etenkin nyt kun se alkaa tulla päätökseensä, vaikka tiukan lineaarisesti emme olekaan edenneet. Voipi myös olla, että sarja on tullut myös päätökseensä, sillä vaikka suunniteltuja osia on, en tiedä ovatko ne enää kirjoittamisen arvoisia.

Mutta, Maailma II on alkanut. :] Se tosin on korkeintaan 3-5 osainen.

Silweri
29.9.2006, 13:09:57
Voisin copypastea Tuhoutuneita Mieliä -tarinan kommenttini tähän ihan sellaisenaan ja se olisi täysin pätevä arvostelu. Edelleenkin edes osa tapahtumista vaatisi jonkinlaisen kunnollisen selityksen, jotta lukija ei tuntisi itseään tyhmäksi.

Minusta taas tuntuu, että tämä on sellainen tarina, joka menisi pilalle, jos sitä alkaisi selittelemään. Aivan loistava juuri tällaisena. Tämmöinen tarina laittaa minut ainakin miettimään, että mitä kirjoittaja on ajanut takaa. Mielestäni ainakin onnistunut novelli on sellainen, jonka sisältö ja tyyli herättää ajatuksia.

Häiritsevää tässä pätkässä oli se, että se tuntui loppuvan, kuin seinään. Juuri, kun aloin pääsemään tähän tarinan kulkuun henkisesti mukaan, niin sitten se meni ja loppui, joka oli sangen ikävää, sillä olisin voinut lukea tätä pidempäänkin.

Minua tuo ei myöskään häirinnyt. Ei ehtinyt ihmetys ja fiilis loppua ennen novellisi loppua. Parempi ennemminkin pitää tarina lyhyenä ja koskettavana, kuin pidentää sitä ja riskeerata teoksen laatu.

Pitää alkaa etsimällä etsimään Kreifi:n novelleja, pidän tästä tyylistä.

kuvotus
2.10.2006, 19:06:22
Minulle tuli ihan Matrix mieleen, varsinkin siinä vaiheessa kun kuvaan astuivat siististi pukeutuneet oudot miehet, jotka kertoivat hoitavansa kaiken.
Ja myös lopun keskustelusta.
Se voisi olla vaikka suoraan jostain matrixin kohdasta, missä se tumma tyyppi, jolla on kädet koko ajan selän takana opettaa sitä Nikolas Gagen esittämää tyyppiä.

Oli hyvä.
Tykkäsin oikein paljon, vaikka lopun kaskustelu menikin aika tavalla yli hilseen.
Se on kamalan tulkinnanvarainen.
(enkä tarkoita tuolla, että se olisi huono asia, päinvastoin)
*menee etsimään lisää kreifin kirjoittamia juttuja*