PDA

View Full Version : Tuulen armoilla + muita koulu kirjoitelmia

Fimzy
21.10.2006, 11:00:51
Eli siis koulussa oli tehtävänä kirjoittaa lyhyt kertomus, jossa kerrotaan erilaisista tuulista. Esim. kova tuuli, tyyni, pieni tuuli ja jne. Minä aloin kirjoittamaan, ja no.. aihe vähän lipsui, kun sen piti enimmikseen sitä säätä kuvata, mutta opettajan mielestä tarina oli hyvä. Ajattelin laittaa sen tänne. :shy: Juoni nyt saattaa olla mikä on, mutta mutta.. kommentteja olisi kiva saada. :D

Tuulen armoilla

Mireia istui korkealla kalliolla ja katseli merta. Tuuli heilutti hänen pitkiä vaaleanruskeita hiuksia. Meren pinnnassa oli pientä karetta ja puiden lehdet kahisivat hiljaa.
Mireia kurkotti katsomaan alas mereen. Ylhäältä oli pitkä pudotus ja meressä odottivat terävät, merenalaisen kallion huiput. Mireia hivuttautui lähemmäs kallion reunaa. Tuuli yltyi hieman. Puiden oksat heiluivat ja aallot keinuivat, kuin ne olisivat kutsuneet Mireiaa luokseen.

Mireia kurottautui vielä vähän eteenpäin, mutta vetäytyi heti takaisin. Tuuli oli yhtäkkiä yltynyt kovaksi. Puut heiluivat ja aallot murtuivat huipuistaan. Tuuli myllersi samalla tavalla, kuin Mireian tunteet.

Mireian vihreät silmät välkehtivät, kun hän nousi seisomaan. Hän asteli vakain askelin reunalle ja katseli meren kuohua. Mireia pyyhkäisi kyyneleen poskeltaan ja astui alas kalliolta. Pudotus oli pitkä. Mireia
tunsi hetkellistä kipua ja tuskaa. Meri sumeni hänen ympäriltään. Mireian silmät sulkeutuivat itsestään. Meri riepotteli hetken ajan hänen elotonta ruumistaan, kunnes se laski Mireian pois otteestaan.

Tuuli tyyntyi. Oli kuin aika olisi pysähtynyt. Mireian ruumis makasi rantahietikolla. Aallot jättivät sen siihen ja pakenivat takaisin merelle.
Mireian pitkä tumma mekko oli levittäytynyt hänen ympärilleen, samoin kuin hänen pitkät auki olevat hiuksensakin. Mireian kädet ja jalat retkottivat epämukavissa asennoissa, muttei Mireia tuntenut enää kipua, ei surua, ei mitään.

Tuuli aloitti taas riepottelemisensa. Se kuiski Mireian nimeä ja nosti tämän hengen luokseen. Luja tuuli takertui Mireiaan. Se kannatteli häntä ilmassa, kuin Mireia olisi ollut osa sitä. Oli kuin tuuli olisi rakastunut Mireiaan. Se heitteli ja keinutti tätä, kuin omaa lastaan, eikä suostunut laskemaan häntä pois.

Aika kului. Mireia tuijotti hetken ajan merta. Meri kuiski hänelle vaitonaisia, varoittavia sanoja ja aallot pirstoutuivat rantaan. Silloin Mireia kohdisti katseensa omaan ruumiiseensa. Hänet valtasi pakokauhu, Hän yritti päästä tuulesta irti riuhtoen ja tempoen, mutta tuulen ote oli liian vahva. Se ei halunnut laskea Mireiaa koskaan, ei koskaan pois.

Mireia huomasi viimein tajuavansa. Hän ymmärsi miksin näin oli käynyt. Sen minkä tuuli halusi, sen se sai. Tuuli riisti muilta, muttei koskaan antanut takaisin.
__________________________________________________ _______________

Oivoi.. Se oli siis tuollainen. =)
Ja sitten toinen koulussa tehty. Siinä ei ole otsikkoa. Piti valita pari tunnetta, esim. ilo, suru, jännitys, ja sitten piti kertoa tarina, missä on edes jotain pientä niistä. Minä muistaakseni otin luottamuksen, surun ja ilon.

*
Minä luotin sinuun. Luotin, kuin siskoon. Sinä lohdutit minua, kun olin allapäin ja olit aina iloinen puolestani. Sitten tuli toinen, toinen ihminen elämääsi. Hän halusi huomiota. Kerjäsi sitä kaikilta. Sinä uskoit häneen ja unohdit minut. Jätit menneisyyden varjoihin.

Se toinen jonka valitsit kertoi valheita, pahoja asioita elämästä. Sanat sokaisivat sinut ja jätit menneen taaksesi. Aloitit uuden, pahemman elämän. Kerroit oppimiasi asioita muille, mutta kerroit myös minun, entisen ystäväsi, pimeimmät ja kalleimmat salaisuudet. Aloit tappaa itseäsi.

Sitten se toinen jätti sinut yksin kitumaan pahaan maailmaan. Sinä itkit, minä tulin luoksesi ja autoin. Sain elämäsi sinulle takaisin, mutten tiennyt annanko anteeksi.

Eräänä päivänä sinä murruit. Kuolit pois. Minä surin pitkään. Itkin yöt ja päivät, kunnes pääsin kuolemasi yli. Hymyilin viimein. Se oli varovainen, kokeileva hymy. Sitten näin taas hänet, sinut huijanneen ihmisen. Hymyni hyytyi ja iloni katosi. Tunsin suurta vihaa häntä kohtaan, mutta hän tuli ja kertoi valheita. Meinasin uskoa, kunnes muistin sinut, sinun kärsineet kalpeat kasvosi ja surulliset pelon laajentamat silmäsi.

Lähdin tylysti pois hänen luotaan ja pakenin koko maailmaa. Ajattelin sinun hymyilevän, pystymättä hymyilemään itse. Minä yritin kovasti olla taas iloinen, muttei se onnistunut. Jätin kaiken taakseni, annoin jopa muistot pois ja luovutin. Olin itse syypää kahleisiin, jotka pitivät minut aina ja ikuisesti kiinni surussa.
__________________________________________________ _______________

Ja siinä oli sitten tuo. Luin ennen tuon kirjoittamista erilaisia kirjoitelmia netistä ja siitä sitten syntyi tuo idea. Opettajan mielestä kirjoitin nuo hyvin. Itse en oikein pitänyt Tuulen armoilla tarinastani.. :/ Se oli jotenkin kulunut aihe. Ja kommentit tietenkin tervetulleita x)

kuvotus
21.10.2006, 19:51:22
Mitähän järkevää sitä nyt pitäisi osata.
Noinkin nuoreksi olet kirjoittanut tajuttoman hyvin.
Huomaa, että taidat kirjoja aika lailla kuluttaa.
Tuulen armoilla oli ihanasti kirjoitettu, olet kuvannut siinä asioita mukavasti.
Kirjoitustyylissä on hiomista, mutta ikäiseksesi se on aivan loistavaa.

en minä nyt mitään kehittävääkään tähän osaa laittaa.
Kirjoittele paljon, niin joku päivä vielä saat kirjan kauppoihin!

Fimzy
21.10.2006, 20:24:15
Mitähän järkevää sitä nyt pitäisi osata.
Noinkin nuoreksi olet kirjoittanut tajuttoman hyvin.
Huomaa, että taidat kirjoja aika lailla kuluttaa.
Tuulen armoilla oli ihanasti kirjoitettu, olet kuvannut siinä asioita mukavasti.
Kirjoitustyylissä on hiomista, mutta ikäiseksesi se on aivan loistavaa.

en minä nyt mitään kehittävääkään tähän osaa laittaa.
Kirjoittele paljon, niin joku päivä vielä saat kirjan kauppoihin!

Kiitos kommentista. :) Kyllähän noita kirjoja on tullut aika paljon luettua. Niistä sitten on jonkin verran otettu vaikutteita näihin omiin kirjoitelmiin.
Kirjan kauppoihin.. Hih! Se kuullosti jotenkin hassulta ^^' ehem.. olen kai vähän vain väsynyt, vaikkei kello paljoa olekkaan -.-'

Mutta kommentteja olisi vielä mukava saada. :shy:

carnaviero
21.10.2006, 22:54:26
Hei tämähn oli kiva teos.:)

Tuosta alemmasta tykkäsin enemmän. Siinä oli hyviä kuvauksia ja muutenkin kivaa katseltavaa. Ylemmädtä sitä vain, että se on melko tylsä erään asian takia: Mireia sitä ja Mireia tätä. Kannattaa käyttää kunniakasta sanaa: Hän. Silloin tekstiä on varmasti helpompi ja mukavampi luettava.

Tuuli myllersi samalla tavalla, kuin Mireian tunteet.
Tuuli myllersi sai hymyn huulille:D.
Hyvää jälkeä ikäiseksesi, vaikka oletkin minua vain vuoden nuorempi. Kyllä opettaja tykkää.

Fimzy
21.10.2006, 23:05:31
Hei tämähn oli kiva teos.:)

Tuosta alemmasta tykkäsin enemmän. Siinä oli hyviä kuvauksia ja muutenkin kivaa katseltavaa. Ylemmädtä sitä vain, että se on melko tylsä erään asian takia: Mireia sitä ja Mireia tätä. Kannattaa käyttää kunniakasta sanaa: Hän. Silloin tekstiä on varmasti helpompi ja mukavampi luettava.

Tuuli myllersi sai hymyn huulille:D.
Hyvää jälkeä ikäiseksesi, vaikka oletkin minua vain vuoden nuorempi. Kyllä opettaja tykkää.

Kiitos kommentista. ^^ Itsekkin kirjoittaessani huomasin, että miltei koko ajan oli "Mireia päläpälä". Pariin kohtaan vaihdoin hän sanan, mutta ajattelin, että jos aina on hän, rupeaa hän sanaa olemana jo liikaa :D Olen niin taitava tässä selittämisessäkin.. -.-
Ehee. En tiedä mistä tuo "tuuli myllersi" tuli. Enkä kyllä tiedä voiko tuuli edes myllertää x)
Mutta kiitosta vielä kerran molempien kommenteista :) Ja kommenttejahan olisi kiva saada lisää.. ^^'

Sase
15.11.2006, 16:39:21
*oihh* Tuo ensimmäinen Mireia juttu oli hyvä, kuin jostakin ammattilaisen kirjasta! Se oli kaunis, ja surullinen. Ja minua ei häirinnyt tuo Mireian hokeminen. Kaikin puolin hyv- täydellistä tavaraa. Lisää tämmöistä, lisää!

Fimzy
18.11.2006, 22:58:49
*oihh* Tuo ensimmäinen Mireia juttu oli hyvä, kuin jostakin ammattilaisen kirjasta! Se oli kaunis, ja surullinen. Ja minua ei häirinnyt tuo Mireian hokeminen. Kaikin puolin hyv- täydellistä tavaraa. Lisää tämmöistä, lisää!

Oi kiitos Sase kommentista. ^^ Mukavaa, että tykkäsit. :)
Kyllä minä lisää kirjoitan, kunhan saan valmiiksi jotain. En muuten huomannutkaan, että olin saanut yhden kommentin lisää. :shy:

Niin ja vielä kun en unohda, ajattelin laittaa tarinan jonka pistin yhdelle toiselle foorumille. (Diabetes foorumille suoraan sanottuna) Tehtävänä oli kirjoittaa tarina, jossa on vain yhdellä tietyllä kirjaimella alkavia sanoja, ja minä valitsin s-kirjaimen.

Siivet

Siipesi suojaavat sodilta, surulta, surumielisyydeltä. Silloin suojeltaviesi silmät sulkeutuvat synkkyydeltä. Silti sinunkin surumieliset, suuret sanasi satuttavat suojattejasi. Saastuttavat suojattiesi sydämiä.

Sinä suojaat, sinä satutat, sinä salaat. Salaisuutesi satuttavat sinuakin sisältä, sinä suojaudut silloin synkkyyteen. Synkkyys sirottelee sirpaleita silmillesi sumentaen sinun suuren suojelunhalun.

Suojattisi säikähtävät suurta synkkyyttäsi. Sinä sanoisit suojateille salaisuutesi, silloin synkkyys saa sinut. Sinä satutat suojattejasi sumentuneesti, saalistat, silppoat. Synkkyys saattaa sinut sekasortoon. Sinun sydämesi suloinen syke sammuu, silmäsi sumenevat. Saastutat siipesi.

Siipiesi sulat sitoutuvat suojattiesi syliin sulautuen suojattien sieluihin. Suojatit saivat sinulta siivet selkäänsä, suloisuuden sieluihinsa, soinnut sydämiinsä.

Juoni tuli siinä kirjoittaessa ja se on aika sekava. En ole oikein koskaan osannut kirjoitaa tarinoita, joissa saa käyttää vain yhtä tiettyä alkukirjainta, mutta kait tuo nyt ihan hyvin on onnistunut. Ja kommenttia olisi mukava saada.