AlkoTanko
7.9.2002, 16:25:09
Kuten useimmat ovat kai huomanneetkin, niin M. Night Shyamalan (mm. Kuudes Aisti, Unbreakable) uusin, Signs, sai eilen Suomen ensi-iltansa. Olin sitä katsomassa eilen, ja täytyy sanoa, että ei ihmetytä, miksi se on ollut katsojatilastojen ykkönen USA:ssa. Ei-jenkkimäisesti elokuvassa huikeat efektit ja kammottava Amerikka-ylistys, jota oli hirvittävässä Independece Day:ssä, on saanut tehdä tilaa erinomaisesti rakennetulle tunnelmalle (olin jo kananlihalla alkutekstien aikana). Mel Gibson on, kuten aina, loistavassa vedossa ja Joaquin Phoenixkin teki osassaan hyvää työtä. Pisteen i:in päälle tekee vielä yksi hyytävimmistä soundtrackeista, jota olen kuullut, ja tehokkaasti toimiva kameratyöskentely. Pahimmat kliseetkin on onnistuttu välttämään. Bonuksena elokuvassa ei ole juurikaan väkivaltaa, vaikka K-15-ikäraja saattaa antaa sellaisen kuvan. Signs on siis hyvin toimivaa pienillä sci-fi-piirteillä ja tilanteeseen sopivalla irvokkaalla huumorilla höystettyä kauhua, jota en ole nähnyt sitten Stanley Kubrickin mestariteoksen Hohdon jälkeen. Suosittelen elokuvaa varauksetta kaikille, jotka kaipaavat vanhoja kunnon jännitysnäytelmiä Hitchcock-tyyliin, ja ovat kurkkuaan täynnä nykymuodikasta slashes/efektikauhuleffoja.
Pitikö joku muu elokuvasta?
Editoin topikkia vähäsen, oki? -N
Pitikö joku muu elokuvasta?
Editoin topikkia vähäsen, oki? -N