View Full Version : Chocobo vs. Moogle
Kumpi on parempi ja miksi?
Chocobo. Ensinnäkin en ole pelannut FF:ejä joissa on mog. Olen kyllä kattonut ja valinta oli vaikea koska Mog on söpö ja muuta mutta chocoboilla pystyy ratsastaa ja niillä on yleensä aina jotain sidequesteja ja muuta. Joten kyllä se varmaan on chocobo, vaikkakin Mogien söpöys on kiva.
Ja Cele, En yhtään kyllä muista, että seiskassa olisi ollut mogeja. Ja kasissa ehkä vaan korttina.
//Niin no olihan seiskassa joku summoni.
Aika paha. Vastasin Mog koska ne on söötimpiä ja IX:ssä ne on aika tärkeässä asemassa. Ne myös pitää aika hauskaa ääntä. Muita osia en ole pelannut missä niitä varsinaisesti ilmenisi. Chocot on kyllä aivan super kivoja. Eteenkin seiskassa niiden kasvatus on ehkä yksi niitä juttuja miksi sen pelin jaksaan aina alottaa alusta. Ysissäkin choco quest on todella hyvä.
Mog. Niillä on paljon parempi teemamusiikki kun chocoboilla. Varsinkin se postimaja missä Mogit tekee töitä FFIX:ssä :).
Chocobon tavallinen teema (olisko ollut I:ssä) on kyllä parempi.
Kirjeet oli parasta mahdollista viihdettä IX:ssä. Parempi kun sit äsai tehdä tarinankin ohella, eikä vasta sitten kun on vetänyt kaiken muun mahdollisen.
Ja Rhadzôn, VII:ssa ja VIII:ssäkin on Mogeja. Et siis ole pelannut muita kun kymppiä ;).
Adeíron
9.9.2002, 19:05:16
Chocobot. Mogit on kyllä myös mukavia, mutta enempi tykkään chocoboista. No juu, onhan ne suloisempia, mutta sen lisäksi myös käytännöllisempiä (tai no miten sen nyt ottaa, ilmalaivalla kummiskin pääsee nopeimmin. Toisaalta mogeilla ei pääse ollenkaan) ja niiden side questit on hauskoja. :) Mogit oli kyllä tärkeämmässä roolissa FF ysissä, mutta ysin chocoboilla oli sen verran kivaa etsiä aarteita, etten sen osalta oikein osaa sanoa. Seiskassa chocobosysteemi oli kyllä loistava, ^^ mutta kasissa kummatkin (chocobot ja mogit) olivat valitettavasti hyvin sivualalla. Muissa FF:issä.. no juu. En ole kaikkia edes pelannut, ja neljä on kesken niin että niistä en kommentoi.
Se on Moogle, eikä Mog. Tai sitten olen taas täysin erehtynyt asiasta.
Originally posted by Celebrati
Ja Rhadzôn, VII:ssa ja VIII:ssäkin on Mogeja. Et siis ole pelannut muita kun kymppiä ;). Rhadzôn, FFVII:ssä ne ovat Choco/Mog- summon materiassa, sekä Gold Saucerissa Mog's House (joku sellainen) minipelissä (joka on muuten äärettömän tylsä). FFVIII:ssa ovat korteissa, sekä chocoboworld minipelissä, ja vielä eräällä itemillä saa sellaisen summoneerattua GF:ksi (tulee vain itemin avulla, item taas voi saada vain chocobo worldista, jonne päästäkseen pitää olla pocket station tai PC-versio).
Ja kyllä niitä on FFX:ssäkin, Lulun aseita muistaako kukaan?
Juu ja itse kysymykseen vastaan, että kummatkin ovat yhtä hyviä. En osaisi kuvitella FF:ää ilman niitä (vaikka sellaisiakin varmaan on). Eikä saisi unohtaa Moomba- nimisiä otuksia. Eivät ehkä yhtä usein esiintyneet kuin muut, mutta erittäin söpöjä ovat nämäkin otukset.
Miksei ole vaihtoehtoa, että kummatkin ovat yhtä hyviä?
Ysissä ihastuin moogleihin todella paljon, ja lisää ihastuin kun kutosta pelasin. Mooglet ovat paljon söpömpiä kuin chocobot - ovat nekin kyllä söpöjä - ja niillä on mielenkiintoisempia nimiä. Niillä on hiukan jotain persoonallisuuttakin, eivät jää vain "ratsuiksi". Puhekyky luo myös paljon persoonallisuutta lisää ja on huomattavasti mielekkäämpää kun niiden kanssa kykenee kommunikoimaan.
"I'm sharpening my knife..." Vai miten se nyt menikään?
Edittiä//
Originally posted by Purity
Eikös ne joissakin yhteyksissä kulje myös Mog nimellä? Näin minä muistelisin.
yksisiipi
10.9.2002, 7:07:40
Pidän molemmista melkeinpä yhtä paljon, mutta jos pakko on valita... Chocobo :P
Siksi että:
-Ne ovat keltaisia
-Niitä on myös muitakin värejä
-Niillä voi ratsastaa
-Ne jopa osaavat lentää
-Ne ääntelevät söpösti
-Ne ovat söpöjä
Juu, siinä syitä.
Chocobo.
Niistä pidän ehdottomasti enemmän. :) Ysissä Mooglet ovat kieltämättä söpöjä, mutta kuitenkin olen kiintynyt enemmän näihin keltaisiin tipuihin. Niitä voi kasvattaa, niillä voi matkailla ympäriinsä joutumatta taisteluihin... Noh, ne vain ovat niin suloisia. :)
Mä tykkään enemmän moogleista :) Kuutosta kun rupesin pelaamaan niin tykästyin niihin kovasti. Chocobot on myös ihania, mutta silti sanon että mooglet on mielestäni parempia. Kupo!
aeris2
10.9.2002, 11:12:52
Totta kai mooglet, varsinkin ysissä keskeisessä asemassa, ja se "Kupo" lausahdus, se vaan kuulostaa paremmalta kuin chocobon "Kweh". Ja ovathan ne söpömpiä...
Originally posted by Purity
Oho, taisi tulla ajatusvirhe... :) Noh muutin sen nyt.
Oma mielipiteeni on se, että Mooglet ovat kaikin puolin parempia. Paremmat musiikit (noh ovathan nuo Chocobo-musatkin ihan jees) ja ne on muutenkin söpömpiä (jeps I hate that word).
Theemu
10.9.2002, 19:36:16
Mooglet. Niistä ei tulisi mieleenkään valmistaa ruokaa.
Mooglet koska ne eivät ole lintuja kuten chocobot
(ou jea mikä huomio) sitäpaitsi ff6 yksi parhaista hahmoista on Mog ja chocobot eivät ole toistaiseksi päähahmoiksi ff-peleihin päässeet vaikka ovatkin jossain osassa aina.Kupo! on paljon hienompi sanonta kuin kwark! eikös? chocobotkin ovat ihan kivoja mutta mooglet vievät pidemmän korren.
"kupopop with nuts please" :D
Mogit, koska niistä ei onneksi ole keksitty mitään hölmöjä kasvatusjuttuja. Ysissä toki alkoi vähän kyllästyttää, kun piti katsella sama Mog ja savekirja -animaatio aina kun halusi seivata. Vessakin tietenkin pitää olla oma moginsa. :)
On ne kuitenkin ihan söpöjä, vaikka joskus haluaisi ne nähdäkkin jossain verisessä FPS:ässä, Chokobojen ohella...
Roakel
11.9.2002, 13:14:25
Mä pidän enemmän mogeista, niissä on mielestäni enemmän fantasiaa. Ne ovat myös söpöja ja niiden teema musiikki on parempi kuin chocoboilla. Chocobot ovat mielestäni enemmän strutseja.
Tommistus
11.9.2002, 13:34:41
Chocobot!
Chocoboista on jotain hyötyäkin, toisin kuin antennipäisistä karvapalloista. Chocoboilla voi tunnetusti ratsastaa ja siihen hommaan ne on alunperin luotukkin finaleihin. (Tai no oli ne aikaisemmin summoneja mutta hällä väliä) "Moderneissa" finaleissa Chocobot ovat kyllä vähän tärkeempiä. Seiskassakin ilman niitä puluja ei saa parasta summonia ja ysissä jää ilman parhaita aseita ja varustuksia. Chocobojen valta kasvaa. Muutenkin chocobot ovat parempia, mukavat äänähdykset ,toisin kuin Mo(o)g(le)n kummalliset parittelu piipitykset... Sekä chocobot eivät ole vaalean punaisia kuten jotkut näistä karvapalloista, vaan chocobot ovat pirtsakkaan keltaisia! Ja chocoboten theme on hyvä! Etsikää netistä vaikka: Joe Redifer - Final Fantasy 7 ROBOVoice OC ReMix osoitteesta http://remix.overclocked.org. Se on laatu musaa jossa chocobo theme on taustalla! Kuunnelkaa ja ihailkaa!
Chocobot ovat mielestäni enemmän strutseja.
Luulen että Squaren pojat saivat inspiraation näihin pulihin juuri strutseista. :D
vaikea sanoa. Ne ovat kummatkin niin söpöjä. Mutta sanoisinko vaikkapa että Chocobo. Ne ovat aika käytännöllisiä, sillä niillähän voi ratsastaa, mutta Mogeilla ei. Niillä on hyviä Sidequesteja, useimmiten ja lisäksi
seiskassa chocoja on materioinakin, joka on myös kätevää. Ovat ne kyllä suloisia. Ja kyllä ne aina kävelemisen voittavat, tosin ilmalaiva on vielä kätevämpi, muttakun eipä niistä nyt ollutkaan puhe. :)
Eivät ne kyllä ratsastaessa kovin nopeita ole, mutta ihan mukavaa ja tasaista vauhtia niillä pääse. Niin ja voihan niillä myös lentääkkin, joka sekin on hyvä asia.
Onhan niitten themekin ihan kuunneltava, sillä minusta se on mukavan pirteää.
Chocobot.
1. Pidän siitä että saan alistaa jonkin alleni :)
2. Kwark!
3. Ne ovat käytännöllisiä, niillä pystyy ratsastaa
4. Eivät puhu liikaa
5. Olen eläinystävällinen ;)
Ovathan tietysti moogletkin hassuja, söpöjä ja muutenkin mukavia... mutta chocobo vain vie voiton.
Chocobot on parempia koska niitä saa myös liikuttaa ja kehittää. Mooglet ovat vain pienissä rooleissa. Paitsi tietysti FF6:sa. Chocoboja sensijaan voi käyttää kulkuvälineinä ne ovat eri minipeleissä. Chocobot on muutenkin söpöjä. :)
Chastity Rowan
13.9.2002, 11:32:19
Chocobot on sulosempia ja ne osaa lentää (ainakin jotkut). Niitä voi kouluttaa ja ne vie paikasta toiseen. Ne on keltasia joka on yksi parhaimmista ja energisimmistä väreistä.
=) NE ON NIIN SÖDEJÄ! =)
Roleplayer
13.9.2002, 18:33:09
Vastasin chocobo...koska se esiintyy lähes joka Final Fantasyssa ja on paljon parempi ja hyödyllisempi kuin joku ihmeen Moogle...Heh...olipas hyvä perustelu :D
Chocobot. Ne on niin karuja birdyjä, ja aina pärähtää kajareista se loistava chocobo-tunnari kun saa jostain sellaisen. kivaa :D
Seyana
13.9.2002, 20:33:26
Mooglet :D
Njooh, chocobot ovat kieltämättä käytännöllisiä, mutta heyy,ysissähän ei voisi edes tallettaa ilman moogleja.
Mog ja Stiltzkin ovat hauskoja, ja muutkin mooglet. Ne mooglejen päästelemät äänet myös. Eniten kuitenkin pidän siitä ysin moogleilla olevasta punaisesta pallosta.
Mooglet ovat avuliaita, suloisia ja vaikka mitä. Ja ne mooglejen kirjeet ysissä olivat kyllä hauskoja, yksi suosikki sidequesteistani.
bigspin
13.9.2002, 21:23:58
Hmmm..tähän oli kyllä vaikea vastata mutta kyllä kai nuo Chocobot voiton vie.Niillä on vain niin mukava ratsastella ympäriinsä ja FF seiskassa on myös kiva kilpailla niillä =)
Mutta kyllä mooglekki on aivan mahtavia olentoja, varsinkin 6:ssa ja 9:ssä :D
Nightblade
14.9.2002, 10:00:01
Moogle
Ne ovat kivoja kavereita ja FFVI:ssa myös älyttömän hyviä taistelijoita. Lisäksi FFVI:ssa ei voi saada Umaroa ilman Mogia ja Moogleilla on enemmän personnaalisuutta kuin Chocobolla. Ei siis, ovathan Chocobotkin mukavia ja en niitä pois vaihtaisi, mutta tässä moogle voittaa.
KalTorak
14.9.2002, 15:42:54
Chocobo tietysti koska se on niin söpöliini,höpöliini,pöpöliini :D ja sillä voi ratsastaa ja ainoastaan ysissä olen mogeja nähnyt, kun taas chocoja on varmaan kaikissa(no ainakin omissa pelaamissani).
Zantetsuken
15.9.2002, 11:17:17
Mooglet.
Ne on pieniä, pörröisiä, söpöjä, puhuvat ja niillä on hauskat musiikit.:D Ja tietenkin: "Kupo".
Älkää ymmärtäkö väärin. Kyllä mä chocoboistakin pidän,(Erityisesti Bobby Corwenista) mutta mooglet vetävät tässä pidemmän korren.
Chocobot on mielestäni hienompia ötököitä. Chocoboilla voi tehdä kaikkea hauskaa ja ne näyttävät kivoilta, tosin kyllä moogletkin on aika kivan näkösiä. Mooglet on esim. ysissä lähinnä seivaamista ja mognetin viestien välittämistä varten. Chocoboilla taasen pystyy keräämään aarteita jne. Chocobot on lähes jokaiseessa FF-pelissä tärkeämmässä osassa kuin mooglet (FF IX poikkeus)
ShadowZero
3.10.2002, 9:19:38
Mooglet on ehkä parempia koska chocoboiden tunnari on ehkä hiukan ylipirteä.
paitsi chocobot on hyviä "ajoneuvoja"
mooglet ovat ehkä turhan söpöjä :eh:
Hikari
3.10.2002, 14:27:52
Chocobot ovat kivampia koska niillä saa ratsastaa. Niitä voi myös yleensä tavalla tai toisella kouluttaa, joka on mainiota ajanvietettä. Chocobot ovat myös monta kertaa söötimpiä!
FantasyManIX
3.10.2002, 14:34:59
Mog. Mogit on paljon kivempia. Niillä on parempi theme, varsinkin FFVI Mogin theme. Ne ovat myös söpöjä ja sellasia hiukan tumpeloita välillä ja se naurattaa. :)
Paha kysely. Molemmat olennot kun ovat niin super-lutuisia. Chocobossa kuitenkin no jotain nostalgista tuntua (tiedä sitten miksi, ensimmäinen FF mitä pelasin oli IX). Kwaaaak!
Mielipiteeni kallistuu keltaisen linnun puolelle, eli chokobo. Se on jo FF-pelien vanha maskotti, ja sitäpaitsi paljon söpömpi kuin räsynukeilta näyttävät mogit :D
Magic Munakoiso
6.10.2002, 22:29:19
Mooglet.
Koska Caith Sith näyttäisi niin typerältä ilman isoa moogleaan :)
Koska FFVI:ssa on Moogle Charm =)
_
Belgarath89
8.10.2002, 13:18:46
The old and wise Belgarath says:
Chocobo koska siitä on enemmän hyötyä (ff7ssa) kuin moogleista koska mooglien tilalla voisi olla vaikka pelkkä talennuspisteitä...
:eh:
Leviathan
10.10.2002, 7:39:46
CHOCOBO! Ehdottomasti koska: A)Niistä on yleensä jotain hyötyä B) IX:ssä en käytä ilma-alustani juuri ollenkaan koska käytän mielummin lentävää Gold Chocoani. C)Ihania ja söpöjä lintuja :lovetus:
Mysticus
18.10.2002, 12:24:54
Hmm. Tässä pitäisi olla vaihtoehto "Molemmat ovat yhtä hyviä", koska se on minun vastaukseni.
Etenkin ysissä Mooglet ovat tärkeässä asemassa, joten niihin tykästyy tahtomattaankin. Muissa osissa Moogleja ei sitten niin paljoa nähdäkään, vaan Chocobot ovat enemmän esillä. Itse olen siis kiintynyt molempiin olentoihin tasapuolisesti, en pysty valitsemaan suosikikseni jompaa kumpaa. ^^
Crimson
17.11.2002, 14:37:44
Chocobot ehdottomasti. :3
Chocobojen kanssa on hauska tehdä kaikkea.^^
Mogit on kyllä puolet ihqumpia, mutta ei silti voita Chocoboja. Chocobot ovat hyödyllisimpiä, kuin Mogit (paitsi FFIX:ssä).
Dragoon Kain
18.11.2002, 18:16:29
Kaippa ne on chocobot, hyödyllisyytensä vuoksi. Niillä voi ratsastaa, lentää, nokkia maasta aarteita yms....
Moogle on kyllä ollut jopa pelattavana hahmona, mutta..... ääneni menee Chocobolle!
Goljatt
30.11.2002, 2:34:55
Chocobot on paljo söpömpii ja hienomma näkösii ku Mogit, mutta magit sanoo aina KU-PO tms..
Kurt Zisa
30.11.2002, 11:15:10
Chocobo jyrää se on söpömpi kuin Moogle.Moogle on vain pelästynyt marsu ja Chocobo ihana keltainen pikku tipu joka on nopea juoksemaan.
Necroth
30.11.2002, 19:23:42
Mun mielestä kumpikii on kivoja ja kuuluu iha yhtä paljon Finalfantasy:ihin.
Mut kerta pitää jompikumpi valita ni ehkä Chocopo,
Koska se on ''ajoneuvo'' :D
R'lyeh
30.11.2002, 20:26:55
Mooglet on kyllä parempia. Ne ovat pieniä, söpöjä ja... yksinkertaisesti hellyttäviä pikkupalleroita. FFIX:ssä oli tosiaankin hauska seurata ja olla mukanakin siinä kirjeittenkuljetushässäkässä, ja varsinkin se höpsö kauppiasmoogle maastopuvussaan (?) oli erittäin hassu ilmestys.
Mooglen ottaisin kyllä heti lemmikiksi, mikäli sellainen olisi mahdollista saada. Kupo.
Chocobo, se ainoa oikea. Mistäs tuokin tuli? No aivan sama, sillä chocobot ovat todellakin paljon söpömpiä ja kivempia kuin Mooglet (joo, vaikka nykyään yleinen käsitys on, että ne olisivat Mogeja, asia ei ole niin. Klassikoissa se on Moogle, ja mog on vain mooglen nimi. Moogleja ne ovat, ovat olleet jo viitosesta asti), sekä aika paljon käytännöllisempiä. Keltaiset jättimäiset linnut ovat hauskoja, ja isoja ja pörröisiä tietty. Ja kyllä, tiedän että ne ovat pörröisiä ja pehmeitä. Sehän on päivän selvää. Eivät Mooglet vedä vertoja chocoboille, vaikka läheltä liippaa. En pitäisi moogleista kovinkaan paljoa, ellei peliä FF IX olisi tullut pelattua. En vain koskaan ennättänyt löytää sitä mooglejen posti laitosta.... =/ Mutta chocobo rox forever!
Eliroaero
13.12.2002, 16:26:59
Chocobo! Ne on niin söpöjä ja ennen kaikkea Chocobolla on omat pelitkin.
(Ähäkutti Mog! ;) )
Feamor
13.12.2002, 17:10:12
Chocobot, koska ne on niin käytännöllisiä kulkuvälineitä ja ne on söpöjä ja sitten ne on isoja hassun näköisiä ja ne oli ekassa FF-pelissä mukana jonka mä sain. =D
miikka
18.12.2002, 9:32:33
Chocobo, koska ensimmäinen kosketukseni oli FF VII ja siinähän chocoboja piti risteyttää ja ratsastaa kilpaa. Niinpä tämä poika tuhlasi elämästään n. 5 h yhdellä pelikerralla vaan siihen, että kaikki chocobot piti saada mahdollisimman nopeiksi, kestäväksi jne :confused: .
Moogleihin olen tutustunut vasta ihan äskettäin FF IX ja FF VI ansioista ja olen vähän niidenkin puolella, mutta FF IX mooglejen kirjeidenvaihto homma on vähän tylsä -> juostaan paikasta A pisteeseen B ja saadan lukea se kirje ja sen sisältö on yleensä täysin tylsä :bored: .
Siispä, chocobo on valintani näistä kahdesta ja se pitää niin kauan kunnes moogleille keksitään joku erittäin addiktiivinen sidequest.
silent_deadly
22.12.2002, 18:30:46
Valitsin mooglen koska ne on niin södejä ja niistä lähtee mukava ääni. Valintaan vaikutti kans se ku ne on nii tärkeessä asemassa ysissä. Ne on vaa nii södej :lovetus:
Äänestin chocoboja, koska niillä voi ratsastaa ja niitä voi kasvattaa. Ja kun on chocobokisoissa niin niillähän saa palkintoja, jos voittaa. GPtä tai esine. Ja jotkin chocobot antaa materioita. Knights of the round materiastakaan on turha haaveilla, jos ei ole kultaista chocoboa. Mukavaa oli myös näiden lintujen nimeäminen.
Orion666
23.1.2003, 18:26:49
Vaikea päätös, koska molemmat on ihania...
Mutta kyllä Chocobo voittaa, vaikkakin ysissä mooglet on kyllä aika tärkeitä, mutta kuitenkin Chocobot on ihanempia. :D
Granite
23.1.2003, 19:03:25
Mooglet on parempia. Niistä pääsee hassumpi ääni. Ainakin IX:ssä.
~vi-viu!~
:shy:
Chocoboilla on se ihana tanssi siinä FFVII:n aika alussa ja ne päästelee ihania ääniä. Eli CHOCOBOT
Alkujaan kirjoittanut Magic Munakoiso
Mooglet.
Koska Caith Sith näyttäisi niin typerältä ilman isoa moogleaan :)
_
Öähhmmh?!
Cait Sith on pelihistorian rumin hahmo, juuri sen läskin wannabe-mooglen takia. Cait Sith ilman mooglea on itse asiassa varsin hauskan näköinen, esim Lulun aseena FFX:ssä.
Itse olen entistä vakuttuneempi mooglejen riemuvoitosta. Chocobot ovat enemmänkin ärsyttäviä, ja suht koht rumiakin. Mooklet 0n söpö1.
Mooglet vievät kyllä voiton tässä kisassa. Ne ovat suloisia ja pitävät kivaa ääntä, kun esim. FF seiskassa meinasi mennä aina hermot oikeanlaista chocoboa pyydystellessä. Moogleilta saa kaiken lisäksi ostaa kaikkea hyödyllistä, käyttää Tenttiä ja lukea mielenkiintoisia kirjeitä (FF9:ssä siis). Sitä paitsi uusien mooglejen löytäminen tasoilta on aina mukavaa puuhaa.
(Onkohan moogleilla kenties jotain yhteyksiä googleen? :D)
Chocobo, suurin syy siinä että chocoboja on kiva pyydystää, kouluttaa ja niillä voi ratsastaa. Mogeja en ole pahemmin nähnyt muuta kuin FF7 ja FF9 mutta ovathan ne aika söpöjä.
Candice
29.1.2003, 19:17:57
Olen aivan 100 % varma, että olen postannut tänne ennenkin, muttaah koska joku mode (en minä) on ollut niin tumpelo, että on poistanut viestini kertomatta siihen edes syytä, täytynee minun kirjoittaa uudestaan.
Juu, Mooglet ovat paaljon parempia. Minulla nimittäin on mennyt hermot niihin maailman raivostuttavimpiin höyhen aivoihin, joiden uskon olevan manalan herran (en sanonut saatana ja nytkään en tarkoittanut sitä rumassa mielessä) kätyreitä. Luultavasti jossain tulevassa finaalissa saamme taistella maata valtaavia tipusia vastaan ja sen pelin minä kyllä hankin, sillä mikään ei tuottaisi suurempaa tyydytystä kuin niiden lintujen nirhiminen (en ole aggressiivinen, en sitten yhtään.
Mutta kyllä mooglet vievät voiton kirkkaasti.
Dark Sephiroth
1.2.2003, 17:31:54
Mooglet, koska ne on söpömpiä ja hauskempia ja ne puhuvat ja...
Kupo?
mogvisti
23.7.2004, 18:54:27
Totta kai mooglet ovat parempia! Mooglet ovat söpöjä ja paljon viisaampia kuin Chocobot, sillä mooglet osaavat puhua ( ainakin ysissä ). Mooglet myös ääntelevät siististi ja ovat suloisia aina kun sanovat "Kupo".
Moogleista ei myöskään ole mitään harmia, kuten Chocoboista. Varsinkin FF VII:ssä on vittumaista yrittää saada kultaista chocoboa.
Mooglet rulez! :up:
Mooglet!
Mooglet on miltsi kertaa parempia kuin Chocobot, koska mooglet on pieniä, söpöjä ja hellyttäviä olentoja toisinkuin Chocobot, jotka on ihan rumia. :) Lisäksi mooglet ovat aina avuliaita eikä niillä tarvitse ratsastaa. Chocoboista tulee vain ärsyttäviä ratsastus tehtäviä.
Näin ANTIChocobo- viesti ja kuitenkin minun profiilissa lukee Chocobo...
Chocobot totta kai. Ääntelevät kivasti, ovat hyödyllisiä ja hassuja. Mooglet eivät ole minun mieleeni, koska ne eivät ole olleet kovinkaan tärkeissä osissa kun olen pelaannut Finaleita. Chocobot Tekevät tärkeätä työtä spirassa (laivojen "moottoreina") ja niiden ansiosta on paljon turvallisepi matkata. No molemmat ovat kuitenkin söpöjä joten mieleni saattaa muuttua vielä.
Chocobot voittaa! Niillä kun voi ratsastaa ja varsinkin paikoissa jossa joutuisi muuten kävelemään piiiiiiiiiitkän pätkän, chocobot kuljettavat 3 kertaa nopeammin ja vielä ilman tylsiä tappeluita! Kivaa :P
Ne ovat sitä paitsi söpömpiä kuin mooglet, vaikka ovathan ne moogletkin aika hellyyttäviä ;)
Chocobon minä haluaisin lemmikiksenikin!
Setzer-44
23.7.2004, 20:27:07
Mooglet on tietenkin parempia.Niistä on aina enemmän hyötyä FF:ssä tyypeille kuin Chobocoista sillä Chobocoilla ei yleensä muutakuin ratsasteta mutta Mooglet auttaa usein ainakin Vitosessa ja Kutosessa.
Kupo kupo kupo!
vegeta
23.7.2004, 22:11:32
Mooglet ovat parempia, kuin chocobot. Chocobot ovat vain tyhmiä rääkyviä sturtseja, jotka eivät osaa edes lentää. Onhan Chocobot varmaan hyödyllysempiä, kuin mooglet, mutta mooglet ovat parempia, osaavathan ne lentää ja puhua "kupo!", "kupo?", "kupoo..." :P. Mooglet ovat myös söpömpiä ja kivempiä, kuin jotkut aivottomat linnut...
Artemice
23.7.2004, 22:31:00
No Mooglet totta kai. Ne ovat söpömpiä ja ennen kaikkea älykkäämpiä kuin Chocobot. Niitä on myös monia persoonia, kuten Stiltzkin, joka eroaa muista Moogleista rohkeudellaan ja seikkailunhalullaan.
Lopullinen vastaukseni on siis Mooglet.
ijikemushi
24.7.2004, 9:56:15
Tässä sitä miettimistä sitten. Miksi ei voi olla vaihtoehtoa että molemmat rulaa?
Mooglet on söpöjä, ne sanoo kupo(ihan kuulonen sana), ne osaa auttaa, niillä on pompom ja ne osaavat kaikenlaista.
Chocobot on kanssa kivan näköisiä, niillä voi ratsastaa, niillä on ravit, ne on nopeita ja ne on hauskoja.
Tasa tilanne minulle.
Se on aikas tasapeli:
FFTA:ssa mooglet ei olleet ollenkaan niin hienoja, kuin vaikkapa FFIX:ssä ja FFVI:ssä. Ja chocobot eivät olleet taas niin hienoja FFX:ssä kuin muissa. Kuitenkin taidan kääntyä chocoboiden puoleen. Kweh! :P
KUPOOOO!!!
Juu mogit on mun mieleen, Ja on kokopotitkin ihan kivoja...
Mutta Mogit on paljon söpömpii ja hauskempii ja varsinkin ysissä kirje juttu oli hiano oivallus... propsit squarelle :up:
Kupo Kupoooooo :shy:
Tasapeli. Mooglet on kivoja ja Chocoboista on kovasti hyötyä. FFX:sässäkään ei ala chocobot v-tuttamaan kun niiden avulla saa kaikkea kivaa ja niin helpolla. x)
Kummissakaan ei ole huonoja puolia, vain monta hyvää niin tasapeli.:)
Roskapussi
24.7.2004, 15:08:06
Aika paha. Vastaisin, että molemmat on yhtä hyviä, mutta kun kerran toinen pitää valita, niin valitsin Mooglen.
Mooglet on mukavia söpöjä pieniä otuksia, tosi mukavia. ^^
Puhetyyli on hauska, ja tykkään muutenkin niistä. Varsinkin IX:n Mooglet olivat mukavia.
Toisaalta Chocoboja on kiva kehitellä ja niillä voipi ratsastaa paikasta toiseen...
Mutta vastasin Moogle.
Necrofobia
24.7.2004, 15:37:53
Chocobo tottakai!!! Ensinnäkin niitä on ollut kauemmin finaleissa (yhden pelin verran) ja niistä on tullut legendaarisia sekä tärkeä osa final fantasyyn. Onhan chocoboista sentään tehty oma pelikin. Chocobot ääntelevät mukavasti KWEH ja se niiden musiikki theme on hyvä. Chocobot ovat myös paljon hyödyllisimpiä kuin Mooglet, chocoilla voi ratsastamalla liikkua paikasta toiseen vaivatta ja ilman random encountereita. Mooglet ovat jotenkin niin turhia (ysiä lukuun ottamatta) ja jatkuva KUPO alkaa ärsyttämään ennemmin tai myöhemmin.
kimeeri
24.7.2004, 16:02:16
Mooglet pieksee kyl chocobot mennen tullen. Ne on vaaleanpunaisia, ne pitää hassua ääntä (kup-heu) ja niillä on punainen pompom päässä. Mitä muutakaan voi toivoa?
(en tosin muista, millaisia moogleja muissa peleissä kuin ysissä on, muttah..)
"I'm sharpening my knife..."
Ja myöskin: "You're starting to tick me off!!"
Maisis
24.7.2004, 17:00:33
Äh, nyt tuli paha kysymys. Vertaillaanpa... Mooglet ovat söpöjä, ne ovat älykkäämpiä kuin chocobot ja niiden kanssa voi keskustella. Lisäksi ysin mognet oli hauska. Chocobot ovat söpöjä nekin, ne toimivat hyvin kulkuneuvoina ja niillä on kivoja sivutehtäviä. Kyllä sanoisin että ovat yhtä hyviä, mutta jos on pakko valita niin ehkä kumminkin chocobo. Ne eivät ehkä ole yhtä älykkäitä kuin mooglet mutta... no kumminkin. Kweh!
Real Emotion
24.7.2004, 19:56:41
Chocobot voittavat mooglet.
Chocobot ovat niin suloisia ja niillä voi ratsastaa.
Ovat moogletkin kivoja, mutta eivät vedä vertoja keltaisille isoille linnuille.
Ja kyllähän Claskokin totesi: All I want is ride to chocobo faster than wind!"
Tuota on jo pakko uskoa.
Pelagia
24.7.2004, 20:43:22
en nyt itse muista kumpaa äänestin, mutta mielestäni (ainakin nyt) chocobot ovat parempia ja söpömpiä, sillä niiden avulla voi saada hyviä ja harvinaisia tavaroita, joita ei muuten voi saada. mutta ovathan moogletkin suloisia ja tooodella hyödyllisiä ainakin FF ysissä. mutta kyllä cocobot pääsevät ykkös paikalle koska niiden kouluttaminen on paljon kivempaa kuin moogleille höpöttäminen. ja cocoboitten ansiosta peli kestää kauemmin.
Sininenkissa
24.7.2004, 22:20:38
Chocobot. Ne ovat sellaisia ihania, keltaisia söpöliinejä. ;) Niitä on kiva kasvattaa seiskassa ja se kilpailukin on ihan hauska mutta vähän tylsä kun mun Choco on niin huippu että se voi mennä maaliin hitaallakin vauhdilla S-luokassa. :P Eli se on jo vähän rasittavaa...
Pitääkin alottaa seiska alusta. Se on niin hyvä peli!!! :D
Kyllä Moogleille pitää antaa ääneni.
Miksikö?
No, ensinnäkin:Chocoboitten kasvattaminen oli minulle tuskaa ja en loppujen lopuksi saanutkaan haluamaani(eli kultainen chocobo... :mad: ), mutta Mooglet...ne osaa tanssia(FF6, Tsek that shit out) ja kun ne tanssii, ne tanssii kunnolla! Ja muutenkin ovat 1hquja kun yks tuloo ja sanoo:KUPOO!!! Niin perse repiää ;D . Ja jos ottaisin jommankumman lemmikiksi(heh, rasismia moogleja kohtaan ;) ) ottaisin mooglen, vaikka se on vähemmän hyödyllinen, mutta kun ei ole suurempaa riskiä tulla chocoboon nokittavaksi(katso Final Fighting Fantasy Chapter 12 niin huomaat miksi) ja muutenkin puhuva moogle olisi legendaarinen kaveri!
Mooglet ottavat chocoboista selätysvoiton, vaikka ehkä harvemmin noita keltaisia strutseja FF:issä esiintyvät. Ovathan Chocobot ihan söpöjä, mutta menetettyäni hermot jokaisen FF:n chocobominipelissä väliltä VII-X, alan vähitellen yhtyä mielipiteeseen CHOCOBOT HELVETISTÄ -artikkelin kanssa. Mooglet ovat myös söpöjä, mutta minun mielestäni söpömpiä kuin chocobot, älykkäämpiä kuin chocobot (osaavat puhua), hauskempia eivätkä tyrkytä mitään puolivillaista minipeliä väkipakolla pelattavaksi.
Mooglet ovat sen verran kick-äss porukkaa, että kyllä he saavat oman ääneni.
Pieniä kivoja valkoisia karvapalloja, jotka näyttävät aivan hiton mahtavilta ärsyyntyneinä!
Mogit ovat myös kunnon koviksia, niille ei uskalla kuin pelien kovimmat lopparit valittaa! :P
Finaali kuuden Mog tunnarikin on sen verran klubi tyylinen, että voi jo kuvitella kuinka mooglet saapuvat baariin ja vetävät paikan sileäksi, minkä päälle tilaavat sitten itselleen mehut. (En voi kuvitella moogleja ryyppäämässä)
Chocobot ovat vain niitä perinteisiä ratsuja ja tässähän on vähän samankaltainen tilanne, jos vertailtaisiin hevosia ja kissoja/koiria/WHATEVER! keskenään.
Nyarlathotep
25.7.2004, 14:08:08
Kyllä minun mielestäni Chocobot ja Mooglet on yhtä hyviä vaikka Moogleja äänestinkin. Seiskassa chocobot on varsin tärkeässä osassa ja taas ysissä Mooglet ovat tärkeämmässä osassa kuin chocobot. Mooglet on parempia kun ne on niin suloisia :shy:
Berrycake
27.7.2004, 9:54:03
Mooglet. Mooglet on suloisempia ja pinkimpiä, sekä niistä lähtee söpöäkin söpömpää "kupo!"- ääntä. Ja varsinkin ysissä,- Evil forestissa, jossa siinä lähteen vieressä on eräs ontto kanto ja yksi moogle hyppää sinne. Se ääni, jonka se Moogle hyppiessään päästää, on tehnyt minuun lähtemättömän vaikutuksen. Mooglet ovat pehmoisen oloisia. Niillä on violetit siivet ja niitä tekisi mieli rutistaa ja halia. Nyt toivon, että moogleja olisi olemassa... o_o
Cocobot ovat myös ihan söpöjä otuksia, mutta ne ovat vähän liian... no, lintuja. Niillä on niin terävät kynnetkin. Ja isoooot romuluiset jalat. Kweh... Mutta pikku Chocot on ihania. Mutta ei siltikään yhtä ihania kuin Mooglet.
Jos joku kaipaa vielä perusteellisen varmistuksen siitä, että Chocobot vai Mooglet... no, minun mielipiteeni leimaa viralliseksi viimeistään seuraava fakta: Minulla on oikeassa nilkassani FFIX moogle tatuoituna. Ihan totta :3
Aerthos
28.7.2004, 20:57:58
En äänestää kumpaakaan...
Mooglet & Chocobot ovat yhtä kivoja.
Mooglet söpöjä ja pieniä palleroita, Chocobot isoja keltaisia lintuja. Kummassakin kivat puolensa. Chocoboilla pääsee kulkemaan. Mooglet auttaa taisteluissa (ainakin FFVI)
Natsenatu
28.7.2004, 21:18:23
Umm,mooglet. Katsos,chocoboilla ei voi tehdä "muuta kuin" matkustaa,etsiä aarteistä ja niin pois päin. Siinäkin on aina kova homma kun pitää jalostaa,etsiä ja ties mitä. Joissakin osissa ne ovat suurilta osin turhia! Mooglet ovat fiksumpia,koska sentään osavat puhua (useimmat ainakin) ja kirjoittaa,ihan kuten myös taikoa ja taistella. Chocoboista ei tähän hommaan ole. Chocobot ovat käteviä,koska asia on miten on enkä minä päätä mihin osaan ne joutuvat,joten...äänestän moogleja. Kupo. Ei niillä voi ratsastaa tai etsiä aarteita,mutta ovat kuitenkin söpöjä.
azla^
25.10.2004, 16:38:22
Chocobot voittavat mooglet.
Chocobot ovat niin suloisia ja niillä voi ratsastaa.
Ovat moogletkin kivoja, mutta eivät vedä vertoja keltaisille isoille linnuille.
Ja kyllähän Claskokin totesi: All I want is ride to chocobo faster than wind!"
Tuota on jo pakko uskoa. =)
Sarutobi
25.10.2004, 17:31:37
Kyllä moogle on paljon parempi kuin joku chocobo. kato mooglet ovat paljon kovempia ja siistemmpiä ( osaako ne lentää niillä on kyllä siivet :huh: oh well) kuitenkin seiskassa ainoa miinus oli se etää moogleja ei olla kovinkaan paljoo ja että chocobon kasvatus oli perseestä... eikä niitä voi ees syödä :D tai ees kiduttaa ois ollu hauskaa jos chocoboon ois sidottu raketti ja ammuttu taivaalle niin että se ois tuhonnu jonkun kaupunigin ja chocobo ois huutanu että KAMIKAZE!!!!!
Mooglet silti ounaa kupo ( moogle kupolla. kupo mooglella, kossu vissyllä, vissy kossulla ja ehkä pari pähkinää)
Velvety
25.10.2004, 19:32:25
Valitsin Chocobon. Miksi? Pidän niistä. Linnut ovat minusta kivoja, tykkään todella paljon. Niillä on kiva ratsastaa ja kerätä aarteita FFIX, niitä on tosin inhottava kasvattaa, jotta saisi paremma värin. Mutta kaikinpuolin ihania elukoita, toivottavasti ne eivät koskaan katoa Final Fantasyista, sillä siitä mie en pidä lainkaan. Chocobot ovat minusta todella piristävä lisä Final Fantasyissa ja tuovat pirteää tunnelmaa tunnarillaan ja muulla. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että chocobot on :love:
Critis
26.10.2004, 10:46:00
Vastasin Chocobo koska mielestäni Chocobot ovat olleet kuuluisimpia FF hahmoja verrattuna Moogleihin. Sitä paitsi Chocobosta on jotain apua koska sillä voi ratsastaa paikasta paikkaan ilman että vihollisia hyökkää mutta mitä apua on Mooglesta ei yhtikäs mitään. Moogleja on sitä paitsi esiintynyt aika vähässä Final Fantasyssä mutta Chocobo on ollut varmaan tähän mennessä jokaisessa FF pelissä.
M1green1
26.10.2004, 10:53:57
Tykkään enemmän näistä pienistä pallero tallustajista eli Moogleista. Chocobot on vain semmosia tylsiä ratsastus elukoita, kuten joku hevonen. Mooglet osaavat puhua ja auttaa sankareita FF:ssä ja "Kupo" kuulostaa paljon mukavemmalta, kuin jonkun aivottoman elukan inasu: "wark, kweh...".
Moogle/Mog! Estottomasti!
Mooglet "bon-bon"-palluroineen ovat niin vietävän ihania! Inhoan chocobojen keltaista väriä...(jup, minä tiedän, että kehittämällä niistä saa erivärisiä!)
Chocobot ovat hyödyllisiä, mutta siihen se sitten jää. Mooglet ovat hauskoja ja vastaavat (ainakin ysissä) takaisin, jos niille jotakin sanoo. Wark ja kweh, mutta kupo on parempi!
Olen surullinen, kun kasissa ei oikein ole kumpaakaan...korttina Mog ja chocobot siellä jossain, eikä niitä saa muuten kuin sillä vempeleellä (meillä on ikivanha pleikkaversio).
TacTicsissa ne on myös korkeasssa asemassa. Ysin postisysteemi oli ihana! En tosin ehtinyt saada selville, minkä esineen ne tarvitsi postikoneen korjaukseen. Viitsiikö joku kertoa meikämannelle? :huh:
lartsa
27.10.2004, 13:58:16
Kyllä Chocobot voittavat mooglet, koska:
Chocoboilla pystyy ratsastamaan
Chocoboja on erivärisiä
Chocoboilla on hauska teemamusa
Chocobo on hellyyttävä ja söpö
Chocobot pitävät hauskaa ääntä
Chocobot ovat hauskempia
ja viimeisenä:
Chocobo on final fantaseiden tunnuseläin.
Mooglet ovat aika söpöjä, mutta jostakin syystä pidän Chocoboista enemmän.
Ryu-chan
29.10.2004, 15:02:51
Vaikea kysymys? Ei.
Kupo!
Eli mooglet...
Ne nyt vain ovat niin söpöjä karvapalleroisia joilla on kaiken lisäksi pompom. Kuka nyt voisi pitää jostain enemmän kuin pompomilla varustetusta.... jutusta? Tästä syystä kenties on mielestäni parhaimpia FF:iä FFV (mooglejen ensimmäinen esiintyminen) ja FFIX (paaaaaljon moogleja.. Mog, Kupo, Kuppo, Mogster, Stiltzkin... jne. jne. jne.). Tietysti chocobotkin ovat söpöjä ja muuta sen sellaista, mutta kuitenkin mooglet vievät voiton, ellei muuten, niin ylivoimalla. FFVII:ssä mooglet olivat taas vähän taka-alalla kun oli vain se Mog's House peli Gold Saucerissa. FFVIII:ssä ne olivat vieläkin pienemmässä asemassa, oikeastaan aika lailla olemattomissa. Tietojeni mukaan on vain MiniMog-kortti. (Correct me if I'm wrong) FFIX kuitenkin palautti mooglet arvoiseensa asemaan, parempaankin.
^^v
Naukseri
6.11.2004, 16:36:47
Kovin oli vaikea päätös mutta kyllä se menee sinne chocobon puolelle, koska chocobot ovat söötimpiä, hyödillidempiä ja paremman värisiä (oma mielipide).
Oma chocobo suosikkini oli FF 8:ssa, koska siinä chocobot olivat hieman isompia, mutta siltikkin sööttejä ja nopeita
Melodika
6.11.2004, 19:28:18
No Moogle tietenkin.Hih neon niin ihanan muhkusöpiksiä.Sellasia palleroita.En ole ysiä pelannut mutta KH:ta kylläkin ja kympissä Lululla oli se Moogle.Ja ne Kupottelee kivasti. Chocobot on nekin ihan söpöjä mutta päädyin nyt kuitenkin Moogleen.Kissani on ihan sellaisen näköinen..onkohan se ihan normaali? :yay:
Tsaukki
10.11.2004, 17:49:49
Mooglet,söpöyden takia ja ovathan ne joissain finaleissa hyödyllisiä.Vaikka olihan chocoboilla hauska ratsastaa.Ja varsinkin seiskassa oli hauskaa kun oli se choco and mog kutsutaika
Gondarf
10.11.2004, 18:56:41
Koska ensimmäiset Finalini olivat VII ja VIII, niin "tutstuin" chocoboihin ennen moogleja. Täten minulle on jäänyt into chocoboihin, mutta mooglet ovat jääneet taustale, vaikka ne ovat suuressa osassa VI:ssä ja IX:ssä. Tienkin pidän niistäkin, mutta chocot ovat ehtineet varata suurimmat sympatiat.
Enkä vai olla mainitsematta chocobo tunnaria, joka on mieleenpainuvimpiä ff biisejä. Vaikka se onkin yksinkertainen"luritus" se jää päähän soimaan uudelleen ja uudelleen. Sehän on paras osa VII:n lumilautailu minipeliä.
Mooglet.
Ysissä löytyi paljon persoonallisia moogleja joista ei voinut olla pitämättä. Varsinkin kirjeet joille tuli naurettua ja tietenkin Slitzin oli ihana. Kun näit mooglen, tiesit pääseväsi lepämään ja savettamaan kesken hirmuisen eräretkesi.
Seiskassa chocoboilla oli kylläkin erittäin hyvä teemamusiikki.
Dorianthem
5.12.2004, 13:23:56
Enpä nyt tiedä. Molemmat ovat kyllä aivan ihania. Pistetäänpäs pienet selon teot kummankin parhaista- ja huonoista puolista.
MOOGLE:
Mooglet ovat söpöjä pikku karvaturreja. Ne ovat oikein pieniä ja fiksuja. Niiden avulla kyllä posti kulkee. Niiden kanssa voi käydä pitkiä keskusteluja ja kysyttävää olisi jokaisella aivan varmasti! Loppujen lopuksi jokaista alkaisi varmasti vit***amaan se tyhjänpäiväinen kupottelu.
CHOCOBO:
Chocobotkin ovat oikein suloisia "ei niin pieniä" karvaturreja. Nekin ovat oikein fiksuja. Niiden avulla pääsee nopeasti jokapaikkaan. Harmi, etteivät muut chocobot, kuin Chocoboiden kuningas pysty puhumaan. Kysyttävää olisi niillekkin aika paljon. Choconoiden kanssa löytyisi paljon tekemistä, koska kun niitä jalostaa voi saada aikaiseksi kokonaisen chocobo- perheen. Niiden avulla pystyy käymään vuorilla, juosta vetten päällä, kahlata ja parhaissa tapauksissa niillä pystyy lentämään. Siinä kyllä löytyisi tekemistä useammaksikin vuodeksi. Mutta ainut pulma on vain se, että mihin chocobon pystyisi laittamaan? Mihin laittaa hevosta puolet pienemmän otuksen ja parhaassa tapauksessa myös sen koko perheen? tekisin itse chocobolle aitauksen takapihalle ja talvisin toisin sen omaan huoneeseeni.
Yhteenveto:
Kovan laskennan ja miettimisen jälkeen valitsisin sellaisen, joka on älykäs, käytännöllinen, ikuinen ystävä JA se on iso. Eli valitsisin Chocobon. Vaikka niiden kanssa ei pystykkään keskustelemaan, niin niiden kanssa pystyy tekemaan paljon muuta hauskaa.
Renuski
9.12.2004, 15:45:09
Chocobot, sillä ne ovat niin hurjan söpöjä.
Mooglet eivät ole vielä valloittaneet miun sydäntä,mutta stilzkin(hankala nimi) ja FFU:n moogle ovat ihkuttamisen arvoisia.
Chocobot ääntelevät söpösti (kweeeeeeeeeeeeh!) ja niillä voi ratsastaa.Ne ovat myös enemmän lemmikeitä kuin kuin mooglet, sillä usein mooglet osaavat puhua ja niillä on peleissä yhteisöjä ja sen semmosia.
Chocobot ovat ehdottomasti ykkösiä! Chocobot ovat hassun näköisiä, niillä tekee pelissä aika paljon, toisin kun Mogeilla ei ole paljoa virkaa pelissä, ainakaan minulle niistä hyötyä ei ole paljoa ollut.
Chocoboilla pystyy tekemään kattavia sivutehtäviä, joita on jopa mukava suorittaa, ja ne palkitsevat todella hyvin. Chocoboilla on loistavat tunnusmusiikit kaikkissa FF:issä. Seiskassa ehkäpä parhaat, samalla myös sanoisin, että seiskassa Chocobot ovat korvaamattomia.
Kaikki tietävät varmasti mainitsematta jätetyt syyt.
Kweehh!! =)
Ferithem
11.12.2004, 12:17:24
Molemmat ovat aivan ihania :love:
Minulla oli hivrittäviä vaikeuksia valita äänestyskohde, mutta valitsin kuitenkin Mooglen. Ne vain ovat niin suloisia pikku nallukoita, ja ne pompulat päässä... Parhaimipa Final Fantasyja ovat ne, joissa Moogleja on rutkasti (VI ja IX). Ysissä niillä on niin suloinen äänikin, ja Mognet-kirjeitä on aina hauska lukea. Etenkin Stiltzkin on mielestäni hyvin suloinen niissä vetimissään. Kupo!
Chocobotkin toki ovat mitä suloisimpia, mutta ehkä syynä Mooglejen voittoon on Chocobon keltainen perusväri, josta en oikein pidä. Toki se sopii Chocobolle - linnun oltava keltainen - muttei kuulu lempiväreihini. Chocoboilla on hauskempia pelejä ja niiden kanssa voi puuhailla enemmän, mutta Moogle silti voittaa tämän kerran.
Minä sanoisin että Chocobo on parempi.Koska sillä pystyy ratsastamaan ja se on oleellinen osa FF7:kaa
FF7:kassa tarvitaan kultainen Chocobo että saa knights of the round summonin.Ja muunkin värisiä Choboja tarvitaan että saa tuon kultaisen Chocobon
Tuon takia Chocobo on parempi!
Master Tonberry
3.1.2005, 14:14:51
No, mielestäni molemmat ovat huvittavia olioita, mutta jostain syystä (en itsekään tiedä miksi), mooglet ovat mielestäni hauskempia, sillä minusta isoissa linnuissa, vaikkakin musiikki on chocobo kohdissa mahtavaa, ei ole lähes tulkoon mitään huvittavaa, joka voisi naurattaa itseäni.
Nemesis90
3.1.2005, 23:25:41
Moogle, koska mooglet ovat suloisia pienia karvapalloja. Mutta jos saisi vapaasti valita, niin ihanin olisi Quina:lovetus:! Jos Quinaa voi eläimeksi sanoa...
OysterOfBalance
8.1.2005, 15:25:07
Tasoissa ovat, mutta vastasin moogle koska FF-9 on lempi-pelini ja siinä mooglet ovat keskeisisessä osassa.
En tokikaan syrji chocoboja(sanotaan sokosboja). Hyödyllisiä lintuja ovat. Helpottaa liikkumista paikasta toiseen ja FF-7:an sokosbo kasvatus on aivan mahtava.
Mooglejen mahtava posti-järjestelmä ja niiden salaperäisyys veivät kuitebnkin voiton. Persoonallisia ne mooglet, kupo.
Pöh, votetin polliin joku aika sitte mutta en näköjään käynyt kirjallisesti vastaamassa. Noh, ehtiihän tässä vielä.
Mutta kyllä olen ehdottomasti sitä mieltä, että Mooglet ovat ykkösiä. En tiedä, chocobon ensimmäistä kertaa nähdessäni ei tullut sellaista "ehana!" -kommenttia, kuten mooglen kanssa. Kyllähän chocobot ovat ihan käytännöllisiä ja niin edespäin, mutta kyllä mooglen söpöyskerroin aiheuttaa kallistumisen niiden suuntaan. Lisäksi mooglet ovat perusväriltään valkoisia (!), eivätkä inhan keltaisia. Kyllä keltainen väri sopii chocobolle, mutta valkoinen nyt on vain parempi väri. On kai molemmista erivärisiäkin yksilöitä, mutta nyt huomioidaankin yleisesti.
Niinpä, mooglet ovat vaan niin 'töpöjä' =)
Muuklet, muuklet. x3
En ole koskaan pahemmin välittänyt isoista, keltaisista strutseista, jotka ääntelevät mukamas söpösti ja kuljettavat ihmisiä ajoittain hyvinkin orjallisesti paikasta toiseen ja syövät jotain rehuja. (Paraskin puhuja! xP Jep, olen itsekin melkein kasvissyöjä)
Mooglet taas ovat sööttejä ja hassuja otuksia, joita nähdessäni minulle tulee useimmiten joku 'awww...<3' -reaktio. Erityisesti kun pelaan CC:tä. Ne mooglet on siinä vaan niin ihania ja niitä voi trimmata ja maalata ja ne voi ajaa kaljuksi jos haluaa. Arvatkaapa montako kertaa olen senkin tehnyt! xD Lisäksi FFIX:ssä on se ihana postisysteemi niillä moogleilla ja se nyt vain on niin jotenkin suloinen ja hiukan lapsellinen koko ajatus tuollaisten pienten sööttien otusten postijärjestelmästä ja kaikesta.
Sixpounder
9.1.2005, 10:03:22
Kupo Kupo!!! <3
Niin Ihq noi Mooglet! Mooglet äänteleeki niin hauskasti :D Kupo Kupo! Chocobot on kanssa kivoja, vaan kun ei niin söpöjä! Chocoboista tulee mieleen suklaa ja se bo kohta tuo mieleen läskin x) Mooglet on ihq ja ne osaa tapella. Toisin kuin Chocot. Chocobo Vs moogle... Tulos on että.... MOOGLE VOITTAA! :nuija:
Tai no ei nyt ihan noin.... : D
Chocobot on kivempia ku ne on kavereita. Niistä oli paljon hyötyä FFVII:kin. Niillä pystyi tienaamaan rahaa, itemejä ja hyödyllisiä matereita tms. niissä kilpailuissa. Ja niillä pääsi niihin salapaikkoihin! IX ja X:ssä niistä on myös paljon iloa. Moogleista en tykkää ku ne jostain syystä vähän ärsyttää.. Onhan ne kyllä söpöjä ja hassuja mutta hieman ärsyttäviäkin.. ;D
Super Saiyan
10.1.2005, 7:11:41
En tiedä miksi, mutta tykkään eniten Final Fantasy ysin chocoboista ja moogleista. Paha oli kymysys mutta vastasin että chocobo. Ne vaan on niin mahtavia (Niin on kyllä moogletkin). Chocoboilla voi myös etsiä aarteita FFIX:sässä. Chocobo Hot & Gold!
Taistelussa kävi näin :angi: (punainen on chocobo)
Zephiroth
12.1.2005, 18:57:48
Pitkän harkinnan jälkeen päädyin chocoboihin, koska ne vain olevat niin ihania ^^ Toki moogletkin ihania ovat, mutta jotenki vain tykkään enemmän chocoboista. Ehkä siksi, että näin ensin chocoboja ja sitten vasta moogleja.
Etenkin FFVII:ssä chocobot olivat aika isossa roolissa pelin "mini-gameissa"
Nyarlathotep
12.1.2005, 20:07:34
Jos ottaisimme kisan söpöydessä niin Mooglet voittaisivat 100-0. Nuo ihanan pienet pom-pom päät jotka hokevat kupoa koko ajan. Viirusilmät ovat aivan vastustamattoman näköisiä ja pesevät Chocobot kyllä ihanuudessa.
Mutta onko Moogleista mitään muuta hyötyä, kuin FFIX:ssä tallentaminen, toki olisi mahdotonta vetää ysi läpi ilman ihanaa tallennuspistettä, mutta tilalle olisi kyllä keksitty jokin muukin. FFVI:ssä moogleista ei sen pahempaa hyötyä ole.
Entäs Chocobot nämä värikkäät linnut, joilla voi matkustaa nopeasti ja etsiä aarteita. Miten saisimme FFIX:ssä Zidanelle Ultima Weaponin tai Steinerille Ragnarokin tai paljon harvinaisia kortteja. Knights of the round olisi myös historiaa jos Chocobot eivät kykyineen auttaisi. Chocobot voittavat hyötykilpailun joten tilanne on 1-1.
Molemmat ovat kyllä aika välttämättömiä Final Fantasyille. Näiden olioiden ansiosta Final Fantasyt ovat onnistuneet hurmaamaan myös söpöydellään. Sanokaa mitä sanotte, mutta Stilzkin voittaa tämän kilpailun. Oikein käy sääliksi kun sen raukan pitää kuskata niitä kirjeitä eikä raukka saa varmaan edes rahaa.
Elikkäs 1-1. Tasapeli näiden otusten välillä
Mooglet ovat parempia. Kyllähän Moogleista hyötyä on FF VI:ssä, koska Mog sattuu olemaan mielestäni yksi pelin parhaista henkilöistä. Chocoboista ei ole niinkään hyötyä kuin seiskassa, mutta siinäkään niiden saaminen ei ole välttämätöntä kuin alussa mythril caveen mentäessä. Ja totta tosiaan mooglet ovbat söpömpiä kuin chocobot.
Minusta kumatkin ovat yhtä hyviä mutta kerta tässä piti sanoa kumpi on parempi niin kyllä minä siinä tapauksessa taipuisin tuohon moogle kanalle, koska niiden koko on pieni, jonka seurauksena ne mahtuvat hyvin pieniin paikoihin. Seuraavaksi niiden puhumis tyyli on hauskaa koska nehän sanovat aina toisileen kupo se on niiden komikointia keskenää. Siten viellä ne ovat hauskan näköisiä valkoinen pieni olio jolla punainen nennä ja punainen pallo päänsä päälä ja pienet tihru silmät.
Choco&Mog
12.2.2005, 19:22:39
MOOGLE!!! se on niin ihana, söpö ja hassu ötskä, joka hokee koko ajan "kupa". Kyllä sinäkin varmaan sitäpaitsi ottaisit mieluummin lemmikiksi mooglen kuin ison chocobon. En silti väitä chocobon olevan huono ja hyödytön, mutta moogle vie voiton.
Kreifi
12.2.2005, 19:52:16
Se kylläkin hokee "kupo".
Rally -- kupo. ;)
Olen yllättänyt, että chocot johtavat äänestystä. Kupo. Minä olen aina pitänyt ihan selvänä asiana, että mooglet ovat kaikin tavoin söpömpiä ja olen tosissani yllättynyt, että yleisö on tätä mieltä. Tasapelin voisin vielä juuri ja juuri hyväksyä, mutta näinkin selkeä johto. Ovatko kaikki moogle-ystävät varmasti äänestäneet? Kupo. Siinä se, äänestysnappi on liian korkealla moogleille!
Mooglet veivät tässä tiukassa äänestyksessä voiton. Chocobot ovat vain isoja "strutseja" joilla voi vain ratsastaa. Tietenkin ne ovat ihan mukavia mutta,
mooglet voittavat söpöydellään, ei hyödyllisyydellään.
Oletteko muuten koskaan miettinyt mitä mooglet meinaavat sillä "kupo kupolla"?
Tangentti
18.2.2005, 16:08:27
Mooglet.Tottakai ne on söpöjä,ihania ja mulle tulee kissat mieleen niitten ulkonäöstä.Niiden huudahduskin "Kupo!" on kiva ja ne ovat aina hauskoja ja hauskan näköisiä ainakin III:ssa.Mooglet ovat myös hyvin voimakkaita.
Chocobot on kivoja mutta eivät vaan vedä vertoja moogleille.
Oijoi miten hankala kysymys. Pitkän pohdinnan jälkeen vastaan kuitenkin mooglet, koska ne vain ovat niin herttaisia ja ''kupo'' on hauska. Chocobot ovat myöskin hauskoja ja niillä saa ratsastaakin mutta jostain syystä pieni vie voiton. Mooglet vain ovat niin hauskoja ja sellaista olisi ilo pitää itselläkin kotona. Ne eivät veisi paljon tilaa ja niitä olisi myös hauska seurailla. Chocobot olisivat tavallaan hevosten kaltaisia ja veisivät enemmän tilaa ja aikaa, vaikka ihania ovatkin. Joten pikku mogit ovat parempia.
Black Abyss
30.6.2005, 21:25:03
Mooglet,ne ovat söpöjä vaikka alkupään mooglet rumia onkin.Ja se kupohan on
yksi FF:ien tunnuslauseista,vaikka se joskus rassaakin kun jokainen pallero sitä hokee,Mutta chokobot hokee "twit-twiittiä" joten kyllä mooglejen kupo on
paljon omaperäisempää.Ja mooglejen nenä on coolia!
Moogleillahan on myös hienompi desing!
HeavyLord
18.7.2005, 2:12:50
Tietysti Moogle!
Mooglet on pieniä, hassuja otuksia jotka sanoo kupo!
Chocobot taas on isoja keltaisia lintuja (älkää ymmärtäkö väärin, tykkään myös noista yli-kasvaneista kanarilinnuista :D)
Ja lopuksi vielä sanon: Kupo!
Lord JF
18.7.2005, 9:22:08
Chocoboista tykkään enemmän, kun ne ovat hyödyllisempiä ja olleetkin maisemissa useammin. Chocobon avulla voi matkustaa mihin tahansa, mutta mitä tekevät Mooglet, istuskelevat paikallaan hokemassa *kupo* ja syövät kuponutteja. Muutenkin pidän Chocoboja enemmän sarjan symboleina kuin Moogleja.
Hayzel
18.7.2005, 10:28:17
Chocobo. Chocobolla pystyy ratsastamaan, silloin eivät vihollisetkaan pääse hyökkimään. Chocobot ovat söpömpiä, ja nopeita otuksia.
Ja ysissä saa etsiä aarteita.
Mooglet ovat ihan tylsiä kupottajia. Mutta aina siinä jaksaa revetä kun ffIX:ssä tallentaessa paiskotaan maahan jotain antiikkikirjaa xD "Let's save, kupo!"
Se Mogster ysissä on kyllä paras Moogle kautta aikojen ^^
kusimutteri
18.7.2005, 19:57:18
Kyllä se Chocobo on minun mieleeni. FFIX:ssä chocobolla oli hauskaa etsiä aarteita, ja minä jäin koukkuun Hot & Cold-peliin. Tiedä häntä mikä siinä niin viehätti...
Ja ne pallopäät, kyllähän ne söpöjä otuksia on. Ysissä kyllä oli huvittavaa kun moogle ystäväisemme paiskoivat raamattua maahan ja vetivät kupo nutteja nassuun. ;)
Mutta kyllä loppujen lopuksi se Chocobo vie minun mielestäni voiton.
Tämä oli tiukkaa, mutta Chocobo voiton vei.
Ne ovat ihanan värisiä [Ou jeah,]
Ne ovat suloisia, niillä voisi ratsastaa. Pienet Chocobot olisivat minun mieleeni [Tuskinpa sillä voisi rastastaa..^_^.] Pidän muutenkin hieman hevosista, ja Chocobot muistuttavat niitä paljon.
Moogle:kin on söpö [!!!!]
Nekin ovat suloisia, Mooglesta ei tule mieleen mitään oikeaa eläintä, mutta ne ovat silti ihania!!
Näin kävi,^.^
Thalassa
20.7.2005, 18:39:33
Minä tyksin enemmän näistä keltaisista höyhenkasoista, siis Chocoboista.
Chocobo on paljon hyödykkäämpi silloin, kun ei esim. jaksa mättää vihollisia, sillä kukapa niitä koko ajan jaksaa kaataa maahan. Näiden kyseisten oudon lintulajin edustajien kanssa on ihan mukava puuhastella eri minipelien muodossa ja seikkailla ympäri sen hetkistä aluetta. Chocobot ovat nopea ja varsin hauska tapa liikkua, sillä taustamusiikit ovat aivan mahtavia niiden selässä ratsastaessa. Voittaa ärsyttävät taistelurenkutukset mennen tullen, joiden soidessa alkaa nykyään tehdä mieli hakata päätä seinään tai kone vastaavasti tohjoksi. Jos hiukan liioittelemme, tietenkin.. =)
Mooglet ovat toki öh.. hupaisia pikku kupottajia, mutta nämä keltaiset "kanarialinnut" eli Chocobot vievät voiton minun henk.koht. vertailussa ja paremmuusjärjestyksessä näiden FF -maskottien välisessa kamppailussa.
AirShip
22.7.2005, 18:30:04
Chocobo. Chocobot osaa uida, kiivetä vuoria ylös ja lentää ( ei kuitenkaan kaikissa FF peleissä ). Moogleilla taas ei tee mitään. Mooglet ovat ehkä kivempiä, mutta kyse olikin siitä, että kumpi on parempi! Onhan ne Chocobotkin kivoja...
PhazonBlaxor
1.8.2005, 1:02:28
Kyllä chocobo mooglen voittaa...
chocobot on paljon hyödyllisempiä kun ne kupo nutteja havittelevat otukset... :D
ja varsinkin se ffvii:n chocobo kisa on hauska, on vain niin hauska näky kun ratsastetaan sellasen keltasen "kanan" selässä...
ja ihan vain senkin vuoksi se on hauska kisa kun saa rökittaa muut kerta toisensa jälkeen....
Mooglet voittaa ihan kirkkaasti! Ne on omaperäisiä ja söpöjä ja hauskoja^^
Ja niillä on jotain, mitä chocoboilla ei... luonne.
Mooglet ovat niin söpöjä ku ne säheltää ja kupottelee ympäriinsä.
Ja FF chrystal chroniclesissa mooglet on niin ihania (semmosia suloisia karvapalloja, joita voi maalailla ja trimmata)
Eriväriset Strutsikanat ei vaan jaksa innostaa. Onhan ne toki hyödyllisiä, mutta siihen se jää. Ei niistä ole hirveästi mihinkään muuhun kun ratsastamiseen (ja ff9:ssä olevaan minipeliin). Chocobot ovat mielestäni suunnilleen yhtä kiinnostavia kuin tavalliset hevoset. Se fat chocobo on asia erikseen! Se on hieno tyyppi xD.
Eikös muuten ollutkin sisällökästä asiaa? xD;;
edit// Niin juu, ja aivan niin kuin joku jo perustelikin mooglet ovat parempia, koska niistä ei tulisi mieleenkään tehdä ruokaa. xD
Sisko ja sen Sisar
4.8.2005, 12:17:11
Sisar: Hmm... todella vaikeaa... Molemmat on yhtä söpöjä ja pitää yhtä ihanaa ääntä.... Kait se Chocobo sitten loppujen lopuksi käytännöllisempi on. Sillä voi ratsastaa ja siitä voi tehdä ruokaa :evilgrin: Lisäksi linnut ovat minusta vetävämpiä kuin nallukat tai keijut, kumpia ne mooglet nyt sitten onkaan. Tähän kyselyyn olisi muuten voinut liittää vielä moombat. Ne ovat suloisia kissamaisia jellona olioita. Ne vikisevät kauniisti ja ovat muutenkin halittavan ihania. Wiih :shy: Mutta kyllä chocot nekin voittaa. Jee
Shpongled
4.8.2005, 12:51:05
Tietenkin mooglet!
Mooglet voivat ajaa sinut Kupo-psykoosin partaalle Final Fantasy ysissä.
Kupopo! Ku-pooh! Söpöt pikkuelukat jotka repivät yli itsensä kokoisen tallennus-encyclopedian ahteristaan samalla kun heittävät voltin ilmassa!!
Kuvitella!
(Kupo-psykoosi: psykoosi joka syntyy kun on 58 tunta pelannut putkeen final fantasy ysiä kahvin ja tupakan ja halvan grilliruoan voimalla)
Daretec.Z
5.8.2005, 11:38:33
hmmm...tämä oli todella vaikea päätös..
kummatkin ovat niin söpöjä elukoita. miksi laitoit minut valitsemaan, hyi sinua!
mooglet veivät kuitenkin voiton tuloksin: chokobot 99.99%, ja mooglet 100%.
mooglet valitsin siksi koska ne ovat pieniä hellyyttävän näköisiä otuksia,
kun taas chokobot ovat vähän isompia hellyyttäviä söpöja olentoja..
yhyy!...taas kerran koko ratkaisi.. :D
En ole varma, olenko vastannut tähän, mutta jos olenkin, vastasin silloin Chocobo. Mieleni on muuttunut. Mooglet ovat ihania. <3 Ne on semmosia pikkupalleroita, ja niitten kupopo-äänet on parhaita. Sitäpaitsi ainakin Final Fantasy IX:ssä mooglet ovat käsittämättömän pöljiä. ;D Kaikki pöljät ihmiset/otukset/asiat jyrää! Sitäpaitsi se pään yläpuolella heiluva punainen pallero on aivan jumalattoman suloinen. ^________^ Ja mistä ihmeestä ne aina repäisevät sen jättimäisen vanhan kirjan? En ymmärrä. Mystinen ötökkä tuo moogle.
Callisto
26.8.2005, 23:56:34
Mooglet tietysti. Ovat olleet suosikkeja jo ensi kosketuksesta FF VI:n kanssa. Mooglet ovat rautaa, valmiina puolustamaan ystävää hädässä vaikka viimeiseen antenniin.
Edittinä vielä korjausta joihinkin satunnaisiin viesteihin joita tuli luettua, että Mooglet ovat FF VI:ssä turhia niin tuohan ei pidä paikkaansa, jos muistaa ketkä alussa pelastavat Terran Imperiumin sotilailta.
Ja Chocoboja on muistaakseni kolmos osasta asti ollut mukana. Moogleja kutosesta? Mutta eipä sillä kyllä väliä ole, kunhan vain muistelin...
Chocobot. Niillä kun ratsastaa, niin pääsee nopeampaa, eikä tule random encounttereita! Moogleista en keksi mitään hyvää näin äkkiseltään, muuta kuin että niitä voi ehkä käyttää joskus taisteluissa(?).
Vastasin kyselyyn jo kauan sitten, mutta viesti jäi kirjoittamatta. Miten niin chocobot ovat aina käytännöllisempiä?"Let's save kupo" Ja mooglethan tulivat auttamaan VI:sa Lockea Terran pelastamisessa. Kyllä kannatan moogleja.
Memeko-chan
27.8.2005, 11:05:23
Chocobo
Aika käteviä, FF9:ssä niillä voi kaivaa aarteita ja niillä pääsee ihan minne vaan. Jos on kultainen chocobo.
Moogle
Mooglelle on vain yksi tarkoitus kaikissa peleissä: tallentaminen. Siitä ei ole paljon hyötyä.
Ääneni menee Chocobolle
chocobo tietenkin, ne on niin luttania :D tahdon ihan semmosen ikioman, sit se voi päästää semmosen chocobo äänen ja sillä vois sitten ratsastaa kouluun (: sit antaisin sille hyvää ruokaa ^^
|| sou ne watashi ni wa koufuku na ketsumatsu nado
niawanai koto mo dare yori wakatte iru ||
Robbie
27.8.2005, 20:23:55
Minusta Chocobot siksi koska ne on söpöjä ja niillä on kiva tunnusmusiikki.Nillä pystyy myös liikkumaan joka on tietty plussaa.Vaikkakin onhan niitä vaikeaa pyydystää niinkun ffx-2 pelissä,mutta silti ne minusta vie voiton kaikella paitsi tietty pyydystämisen vaikeudella.Moogleilla ei minusta ole minkään laista uraa kuin harvoissa final fantasy:issä,esim.IX,no muita nyt en oikeen tiedä eikä tarvitsekaan koska Chocobojahan minä tässä vain kehun.. :D
Vaikka tämä arvostelu varmasti kuulostaa hieman oudolle
jos nickiäni katsoo.. :shy:
Chocoboja äänestin. Rakastuin niihin ensisilmäyksellä <3 Ensinnäkin pidän aivan mahdottomasti kaikenlaisista linnuista. Toiseksi ne ovat älyttömän söpöjä - olisi ihanaa saada sellainen lemmikiksi. Ovathan ne myös toki hyödyllisiäkin, mutta lähinnä pidän niistä niiden luttanan ulkonäön takia. Ja niiden ääni FFX:ssä on ihana n__n Sellainen ihana kujerrus.
Toshiro
27.8.2005, 22:08:02
Moogle on parempi siksi koska niillä on aina tosi hieno ilme ja niistä on hyötyä!
(ilman mooglea et voi saada tietoa tai muuta KH1 ja tallentaa parissa FF)
:eh: :eh:
:D
marjaherttua
27.8.2005, 23:01:22
kyllä mulla vie mooglet voiton. ne on niin suloisia ja ihania pikku keiju olentoja. ja viimeinen naula mun kantaa oli se ku tuli mielee ku siellä conde petiessä se yks moogle sanoo et se sanoo aina väärin sen tervehdyksen, se sanoo rally kupo! voi se oli niiiiiiiiiiiiin! onhan chocobotki kivoja ja oli vaikea päättää kumpi se olis mut moogles hurmas mut... voi niitä kupoja :D
Saririn
28.8.2005, 21:17:30
Kauhean vaikea sanoa. Mooglet on hitsin suloisia, ja jos ette pahastu, niin KH:ssa ne syntetisoivat *waii* !
Ahem... mutta siis. Periaatteessa mooglet ovat suloisia, eivätkä täysin hyödyttömiä, mutta niillä ei voi liikkua paikasta toiseen, ja maailmassa, jossa vaeltaminen pisteestä A pisteeseen B josta C:n kautta D:hen on melko oleellista, ääneni menee Chocoboille, noille kultaisille linnuille ^_^
Ovat ne hienoja muutenkin. Jos pitäisi henkilökohtaisesti valita ratsastaisinko hevosta vai chocoboa, en miettisi kahdesti valitessani chocobon ;p
Anteeksi, jos oli aiheeton kommentti.
Knocker
28.8.2005, 21:23:42
Mooglet rulaa ja jyrää chocobot ! vaikka chocoboja olemme saaneet katsoa jo monen vuoden ajan , katson mielummin pehmoleluja muistuttavia moogleja, kuin kanoja muistuttavia chocoboja :) ja mooglet ovat iso osa FFIX'sää ! :D nehän lähettelevät kirjeita ym toisin ,kuin chocobot jotka vain pitävät epämääräisiä ääniä..taidokkaan tanssit Chocobot tanssivat kuitenkin FFVIIssä :D
Chocobot. Ne on sen verran mainioita otuksia, hassun näköisiäkin. Varmaan ainoita linnuntapaisia, joista tykkäilen.
Ja moogleista minen tykkää. Pöljän näköisiä ötöjä.
Callisto
29.8.2005, 15:21:51
Moogle
Mooglelle on vain yksi tarkoitus kaikissa peleissä: tallentaminen. Siitä ei ole paljon hyötyä.
Aika huonostipa pelisarjaa tunnet. Ja melko velho olet pelaamaan mikäli tallentamisesta ei hyötyä ole.
Minä kyllä sanon, että chocobo se olla pitää. Se on sellainen söpö iso kanarianlintu, jolla voi ratsastaan. Moogle on kyllä aika söpö nukke (sori mog-fanit) antenni päässään, mutta se ei käy. Chocoboko! :D
Astrall
30.8.2005, 16:57:39
Chocobo. Se on niin lutuunen.
Kympissä chocobot ovat tehty entistä näeimmäksi.
Moogletkin ovat mukavia, mutta ei yhtä söpöjä kuin chocobot
Chocobo
Jep jep..kyllä se Choco voiton vie, koska katselen keltaisia tipuja mieluumin kuin pehmoleluja muistuttavia otuksia.Ei sillä ettei Mooglet olisi hauskoja tai söpöjä, mutta Chocobo vie silti voiton koska Chocobo on perinteinen FF elukka :P
Ephraime
3.9.2005, 13:00:01
Mooglelle on vain yksi tarkoitus kaikissa peleissä: tallentaminen. Siitä ei ole paljon hyötyä.Ihan ensiksi, Mooglet eivät tallenna tilannetta jokaisessa pelissä, joissa ne esiintyvät (taitavatpa tallentaa tilanteen vain yhdeksännessä osassa?) ja toiseksi, kuten joku jo sanoikin, olet aika velho pelaamaan jos ei tallentamisesta ole paljoa hyötyä.
Mutta mutta, sitten oma mielipiteeni. Ääneni menee moogleille. FF IX oli ensimmäinen FF jota pääsin itse kokeilemaan, ja Mooglet vain iskivät täysillä sydämeeni ja aloin pitämään niistä hirveästi. Ne eivät ole mitään tavallisia Hello Kittyn tapaisia aivottomia karvanaamoja, vaan moogleilla on jokaisella kunnon persoonallisuus, joista paras kuuluu mielestäni Stiltzkinille. Ja lisäksi se tallentaminen... mooglet ovat kyllä hauska idea tallennuspisteiksi. Ja ratkaisu toimi, varsinkin kun samaan syssyyn oli pistetty Mognet sun muuta ekstraa. No niin, eli mooglet.
Chocobotkin ovat ihan käteviä, minä vain en järin ole missään FF:ssä juurikaan kiintynyt niihin. FF IX:ssä ei ollut oikeastaan mitään kohtaa jossa chocobokasvatus olisi ollut hyvä aloittaa, ainakaan minulle, sillä tahdoin vain nähdä mitä varsinaisessa pelissä tapahtuu. Saahan niillä toki yhdeksännen fantasian parhaimman miekan Zidanelle, mutta siinäpä se juuri on.
sanoisin.. Tadaa! yhtä ihania. en osaa päättää onko chocobot vai Mooglet söpömpiä.
Miksi Chocobo on hyvä?
-sillä voi ratsastaa.
-niitä on eri värejä
-ne ääntelee kivasti
-ne on nopeita
-niitä on hauska katsella
Miksi Moogle on hyvä?
-se on söpö pikku taapertaja
-Kupa!
-sillä voi pelata
-se on vaan aivan mahtava!
muokkaan tätä viestiä jos tulee vielä jotain mieleen:)
Vastasin Moogle! Pelasin FF9:ä (oli muuten mun iha eka FF) ja ihastun niihi nii paljo ettei tykästys ikunakikuna lopu :lovetus: Just ku ne on nii pulskapalleroisia pikkuruisia, niillä on söpöt pikku siivet joilla ne just ja just pääsee jotenki lentoo on nii raasua ;D Ja, ne ääntelee söötisti. Sillo ku lövetys oli hotteimmillaa opettelin piirtämää moogleja kaikis mahdollisis tilanteis/asennois ja ny mä oon jo oikee mestari piirtää niitä (mikä täälä haiskahti..? OMA KEHU HAISEE...). Ja sitte mä väsäsin itelleni oikee oman uninlelun. Siihe idea tuli Lulun Moogle nukesta. Tein sen jopa saman kokoseks ku Lululla.
Haphazy
6.9.2005, 22:05:23
Mooglet on tosi koviksii IX'ssä, mutta kyllä Chocot vie voiton.
Ne ovat lojaaleja, tyylikkäitä, sulkaisia :D ja jotkut lajit osaavat lentää!
Ne pitävät hauskaa ääntä (wark / kweeh) ja kulkevat lujaa.
Lettityttö
7.9.2005, 15:08:47
Erittäin vaikea kysymys, joka vaatii paljon pohdiskelua. ;D No pitkän harkinnan jälkeen päädyn Moogleen, koska FFIX on minulle uusi tuttavuus ja ihastuin noihin söpöihin palleroihin. Mutta kai se ihastus hälvenee ja Chocobosta tulee taas mahtavin.
Chocobo, koska:
1.Pidän linnuista
2.Ne on söpöjä
3.Ne päästelee kivoja ääniä
4.Ne on keltaisia ja niillä on oranssi nokka :shy:
5.Niillä voi ratsastaa
6.Niillä on kivat sulat
7.Mainitsinko jo että niistä tulee kiva ääni?
Chocobo:
1. Niitä voi kasvattaa
2. Niillä voi ratsastaa pitkät matkat
3. Ne on söpöjä
4. miinusta on se että X-2 sellanen pitää ottaa kiinni. Ja mulla meinas mennä hermot :D
Moogle: Se on söpö, mutta sillä ei voi ratsastaa ja sen iskut on niin surkeat.
Kadaj-kun
11.9.2005, 14:51:21
Kweh! Mielestäni chocobot on ihania ja se on kivaa ku niillä voi ratsastaa ja niillä on ihuna ääni :D Uih..sellanen oma chocobo olis kyl niin kiva ^^ On Moogletkin ihan söpöjä ja kivoja, mutta ääneni menee silti chocoboille :P
Windark
17.9.2005, 16:59:55
Vaikka Moogle on söpömpi ja sen avulla seivataan ysissä, niin Choboco on paljon hyödyllisempi ja sillä on yleensä joku kiva teemamusiikki. Ja kasissa, kun on löytänyt chobocon, niin se on kiva, kun pikkuinen Boco seuraa.
Kyuuketsuki
23.9.2005, 17:57:56
Khyl Chocobo vie ehkäpä voiton..Vaikka moogletkin ovat kivoja ja söpöjä, Chocobot ovat hauskempia ja ehkä enemmän Final Fantasymaisempia, esim. joka FF:ssä chocobot liittyvät hiukan juoneen, esim. seiskassa Chocobo Farm, jossa pitää ottaa Choco kiinni jotta pääsee eteenpäin, kasissa Chocoboille on myös jotain hyötyä, ysissä niillä on oma Paratiisikin, kympissä Chocoboille on jotakin hyötyä myös ja X-2:ssa niitä pitää kerätä tehtäviä varten jotta saisi täydet prossat. Mooglet taas eivät liity, paitsi poikkeuksellisesti FF9:ssä jossa niillä pystyy aina tallentamaan. Chocot vievät siis voiton ihunalla äänellä (joka myös joskus alkaa käydä hermoille), ihanuudellaan ja että ne ovat hyödyllisiä ja hauskoja.. ^.^
Jerige
23.9.2005, 18:33:50
Tämä oli vaikea. Pidän molemmista sekä chocoboista ja moogleista. Ne molemmat ovat ihania. Oli erittäin vaikeaa vastata, mutta katsoi että Moogle oli saanut vähiten ääniä. Päätin siis äänestää mooglea. Muuten, olisin äänestänyt Chocoboa.
Mun mielestä mooglet on kivempia!! Ne on NIIIIN sulosia!!! :lovetus:
Onhan tetenkin chocobotkin ihania ja tykkään kun niillä voi pelata ja kaikkee muutakin, mutta mooglet ovat jotenkin mukavempia.. Chocobot ovat hyödyllisempiä, mutta mooglet kivempia!! :shy: Elikkäs Mooglet saivat miun äänen tässä "kisassa"
Chocobot. Valitsin chocobot, koska niillä voi ratsasta ja ne ovat hienompia. Mielestäni kaikista paras on oma Celesty niminen S luokassa oleva kultainen chocoboni :). Toki ovathan mooglet kivan näköisiä, mutta olen aina pitänyt enemmän chocoboista. Chocobo Racingissäkin oleva moogle on vaan aarteiden perään, mutta chocobo päähenkilö on aivan vilpitön, joka vaan seikkailee eteenpäin. Chocoboilla on myös kiva musiikki, niin pirteä ja iloinen.
Kwark~
Mog :D se jotenki vaa muistuttaa mun kissavainajaani just samanvärisellä punasella pallollaki se leikki ku niillä mogeilla on päänpäällä :D
i<3yaoi
12.8.2006, 9:49:26
Mooglet. Ihastuin niihin kun pelasin IXää. Siellä eräässä luolassa, jossa on Kupo nutseista tykkäävä Moogle ja hänen kumppaninsa sekä heidän kasvava pentueensa. Ne lapset <3____<3 Kun ensimmäinen oli ilmestynyt ihastelin sen tallustelua puoli päivää, ja aina ohikulkiessaan se katsoi minua. Joskus se pysähtyi eteeni katselemaan minua ja minä katsoin sitä <3____<3 Menin myöhemmin luolaan ja huomasin, että niitä on toinenkin!!!
Huomasin siinä samalla myös, että osaan fanityttökiljaisun. Voi sitä ihkutuksen määrää, jonka perheeni joutui kuuntelemaan. Kaikkien piti käydä katsomassa niitä mooglen pentuja, kun ne oli niin suloisia. Söpöintä, mitä olen ikinä nähnyt <3___<3
Harmittaa, kun en voi ottaa taisteluun ryhmää, joka koostuu kolmesta mooglesta ja Vivistä. Cuteness attack, boom.
Sitron
12.8.2006, 10:36:38
Epäilisin että olen joskus äänestänyt Chocoboja, lähinnä siksi kun se on ensimmäinen näistä kahdesta, joihin olen tutustunut. Jotenkin kasissa onnistuin saamaan sieltä metsästä Chocobon, jonka perässä tuli sitten sillanen pikkunen. Musiikkikin oli niin pirteä että tykästyin heti, ainakin siihen saakka kunnes onnistuin jäämään sillä jonnekkin kuuseen, enkä päässyt takaisin.
Mooglet tulivat ensimmäistä kertaa vastaan tallennuspisteinä ysissä, hitaina tallennuspisteinä. Eivät kai ne periaatteessa sen hitaampia ole, mutta tuntuivat silti ärsyttävän hitaudellaan. Söpöjä nekin ovat, mutteivat silti ole onnistuneet minua kauheasti hurmaamaan, tuntuvat vähän itsekkäiltä.
Sitten on VI:n mooglet, no ne ovat suloisia ja vastustamattomia! Se jokin kohta missä niiden avulla piti tuhota niitä sotilaita, taitaa olla koko pelin paras kohta. Sitten vielä kun Mogin(?) sai pelattavaksi hahmoksi ryhmään. Ihania!
Mutta kyllä Chocobojen puolella olen, vaikkakin niihin yleensä liittyy harvinaisen tyhmiä ja ärsyttäviä tehtäviä. Seiskassa se ihme suo pitää ylittää chocobolla ja ysissä on ne chocographit, joiden kaivamisessa menee hermot. Mutta kun ne on keltasia! ^_^ Se riittää jo fanittamiseen, ne on niin pirteän värisiä ja niillä on oma musiikkikin. Eli kyllä niistä tykkään enemmän kuin moogleista.
carnaviero
12.8.2006, 16:54:16
No täytyy kyllä myöntää, että tulisi taspaeli. Kuitenkin kallistun vähän enemmän Chocoboille kuin moogleille. (sori mooglefanit.) Päätös oli kyllä vaikea, mutta pohdinnan jälkeen laitan, että se on se Chocobo.
Ne on kyllä aika söpöjä otuksia ja niillä on herttaiset ääntelyt. Ne on myös niin ihanan näköisiäkin, niitten anovilla ilmeillään. Niitä voi kasvattaa ja tehdä pienen Chocoboviljelmän ja sekös on hauskaa. Niillä voi ratsastaa ja ovat uskollisia kumppaneita. Kympissäkin sodassa käytettiin Chocoboja eikä Moogleja.
Mooglet taas ovat myös aika hellyyttäviä ja hauskan näköisiä pikku siipineen. Niitä tosin ei voi kasvattaa ja ne ovat melko huonoja taistelijoita, paitsi Lulun Uber Mog. Moogelit ovat veikeitä ja kiinnostavia otuksia sekä pieniä vauveliineja. Vähän kuin se olisi sellainen nukke.
:love: CHOCO:love:
Ne on niin ihania!!Kyllä moogletkin söpöjä on,mutta Chocot vaan on niin...Ne osaa olla ultra söpöjä,mutta joskus ne on myös kovia tappelutipuja!!:cool:
Mooglet vaan...on.
vottahek
19.8.2006, 11:01:38
Mooglet. Kun Crystal Chroniclesissa niitä voi maalata! Ja voihan kupo kun niillä on omat nimetkin, eivät ole vain jotain jättiläistipuhevosia. Niitä syitä on miljoonia. Onhan Chocotkin söpöjä, mutta kupo silti voittaa kwehin!
One Winged Angel
19.8.2006, 13:08:17
Chocobo. Nopeana kiitävä lintu muistuttaa mopoa, vaikka jokseenkin se on paljon parempi. Chocobota kasvattaessa kuluu enemmän rattoisaa aikaa ja onhan ne mielestäni veikeämpiä, kuin mooglet. pääseekö moogle kiitämään ka 120km/h ja voiko sen selässä ratsastaa...ei voi....siksi pidän chocosta enemmän...
Itsemurha
22.8.2006, 2:59:51
Hm.. Kaannyn Mooglen puoleen, ehkapa juuri siksi koska se oli yksi ensimmaisista FF hahmoista joihin tutuistuin nelisen vuotta sitten ja enka juuri nae Chocoboa niinkaan hyvassa valossa, etta voisisn tehda tasta vertaisen- keltainen hyppelehtiva pitkasaari kun se on. Pakko tosin myontaa etta ilman Chocoboa en olisisi millaan jaksanut esim: FFVI:ssa seikkailla jalan paikasta toiseen- varsinkin silloin kun minulla ei ollut yhtaan hajua siita missa olin/ minne minun tulisisi menna, mutta koska Moogle on kuitenkin osoittaunut minulle naiden vuosien aikana paljon sopon/ viehatavamman oloiseksi paatin valita taman naista kahdesta tasavakisesta FF:n kauemmin elanaisesta elukoista. Kupo! ^^
Chocobo sen olla pitää.
Niillä saa ratsastaa
Niitä saa parittaa
Niitä esiintyy monissa eri väreissä
Niillä on oma, loistava tunnari
Chocobo ja Moogle tappeli... Chocobo voitti
FFIX:n postinjakaja Moogle,(Olikos se joku Siltzkin, tai joku) antsaitsee kyllä erityismaininnan tässä hyvin Chocobovoittoisessa postissa. Hauska hahmo ja se biisi mikä soi niissä cutsceneissä, on vaan niin... ööh, söötti. xD
Olin näköjään tähän joskus aikoinani äänestänyt, mutta en postannut... Tai sitten postaukseni on ollut liian heikko. :huh:
Mutta asiaan. Chocobot, nuo keltaiset jättimäiset linnut. Mielestäni ovat lähes täydellinen Final Fantasyjen maailmoja yhdistävä tekijä. Näitähän on ollut lähes kaikissa ellei jopa kaikissa Final Fantasyissä. (En ihan varmaksi muista tavanneeni näitä muutamassa.) Ne ovat hyvin hyödyllisiä. Niillä voi esimerkiksi siirtyä paikasta toiseen. Joissain peleissä Chocobo on jopa paras kulkuväline. Viitosessa muunmuassa Chocobo on erittäin tärkeä kulkuväline ja liittyy jopa jonkin verran juoneen. Chocoboilla voi myöskin kilpailla ja tehdä erilaisia sivutehtäviä. Kuten seiskan chocobo race tai ysin hot&cold. Molemmat erittäin hyviä. Mikä tärkeintä Chocobot ovat äärimmäisen söpöjä isoine keltaisine nokkineen ja pyrstöineen.
Sitten Mooglet. Nekin ovat kyllä äärimmäisen söpöjä. Mutta niitä ei ole aivan kaikissa Final Fantasyissä. Niille on myös vähemmän erilaisia käyttötarkoituksia. Muutamassa FF:ssä on toki Moogle sivutehtäviäkin. Toimivathan he tallennuspisteinäkin ysissä. (Mikä mielestäni on erittäin hyvä idea.) Ja kutosessa Mooglella voi jopa pelatakin.
Tämä on äärimmäisen vaikea valinta, mutta kai nuo Chocobot voittavat.
Isaaru
24.8.2006, 17:24:08
Chocobot! Pidän niistä enemmän, koska ne ääntelevät hauskasti. Lisäksi pidän isoista linnuista (en kuitenkaan strutsista) ja keltainen Chocobo saa minut hyvälle tuulelle. Chocobot ovat myös kaikinpuolin hyödyllisiä ja Chocobo-musiikit ovat hyviä. Chocobot näyttävät hienolta.
Yukimaru
24.8.2006, 19:36:16
Kyllä minä käännyn Chocobojen puoleen, koska ne on niin monta kertaa pelastanut nahkani FFIX:ssä kun taas moogle on tapattanut mut Crystal chroniclessa monta kertaa(moogle ei yhtäkkiä jaksa kantaa sitä lyhtyä ja behemoth tulee ja puraisee)
ArskaTheMan
25.8.2006, 0:10:51
Chocobot, pidän linnuista enemmän kuin karvapalloistaXD
Mutta jos vertaillaan näitä kahta, Mooglet voivat käyttää aseita, mutta tuskin piikkinuijalla on mitään sanomista kivikovalle potkulle!:cool:
Sini-san
25.8.2006, 6:39:42
Ne kummatkin on niin ihania että ois voinut tuossa äänestyksessä olla "En osaa valita" tai "kummatkin on niin sulosia" tai jotain... Äänestin kummiskin mooglea ja vähän myös ihmettelin että Chocot saanut enemmän ääniä... Mutta kyllä mä jos saisin ottaisin mielummin Chocon kuin mooglen sillä Chocolla voi ratsastaa esim. kouluun, mutta moogle istuis vain telkkarin ääressä napostelemassa... luultavasti (ota nyt siitäkin selvää:eh: )
Mooglet ovat kyllä niin söpöjä ja ihania etten kadu päätöstäni! Vaikka minä sanonkin että mooglet ovat kivempia niin jos saisin jommankumman ottaisin Chocobon! Mutta kyllä mooglekin lemmikiksi kelpaa! Sehän olisi kuin marsu :love: (mutta hiukan söpömpi kuin marsut!)
Oli kyllä vaikea päätös, mutta kyllä Mooglet veivät voiton, on ne vain niin söpöjä. Ja VI:ssä MOG on aika tarpeellinenkin, varsinkin se Earth Blues, minkä se osaa. Ja ysin mooglet, ne vasta on söpöjä ja mukavia. KH:ssa Mooglet ovat varsin pienessä mutta tärkeässä osassa, ja siinäkin niin mielettömän syötävännäköisiä.
Chocobotkin kyllä antavat kovan vastuksen, sillä esim. ysin Chocobo Hot & Cold -pelin parissa tuli kyllä vietettyjä tunteja. Ja kympin Chocobo Warriorit, ah. Chocobot ovat lähinnä ylväitä, toisin kuin Mooglet jotka ovat sellaisia vaatimattomia...
Chocobo. Eikä ollut edes vaikea päätös loppujen lopuksi. Chocoboon on vain jotenkin kiintynyt, koska niitä näkee enemmän. Moogleja taas on vain IX:sässä. Ainakin minä muistan niin.=/ Mutta Mog käy aika lailla myös.
Tangentti
26.8.2006, 15:35:19
Pakko viilata ja mainita että tässä lista missä osissa on Moogleja(ja lista koskee vain pääsarjan osia, ja saattaa olla ehkä hieman puutteellinenkin.
FFII: ei varsinaisesti Moogleja mutta heidän esiasteensa, majavien näköisiä heppuleita.
FFIII: olivat Dogantalon vartijoita. Tai ainakin jonkun talon vartijoita, en muista tarkasti kenelle talo kuului.
FFV: tässä heillä on oma kylä ja pelasvat he sankaritkin parista kiipelistä ja Cara ymmärtää heidän puhettaan.
FFVI:
pelattavia hahmoja, mutta Mog on se ainut vakituinen tiimihahmo. Suuremmassa osassa kuin ennen.
FFVII:Gold Saucerin yksi peleistä oli Moogle peli jossa piti muistaakseni seurustella tyttömooglejen kanssa tai jtkn sinnepäin.
FFVIII: summoniksi saa pocketstationin kautta.
FFIX: toimivat talletuspisteinä ja heihin liittyy kokonainen sivutehtävä eli mooglejen postijärjestelmä.
FFX: Lulun aseita.Muuten näitä pikkusöpöliinejä ei taida näkyä.
YoJimbo
4.12.2006, 18:56:06
Jos nyt vaikka hyödyllisyyden kannalta, niin chocobo. Chocobot on niin... jotenki. En tiedä mutta pidän niistä, esimerkiksi niitä risteyttämällä vaikka seiskassa voi saada jotakin hyödyllistäkin. Onhan mogut söpöjä, mutta ei niistä ole hyötyä muussa kuin kuutosessa.
valentine_day
4.12.2006, 19:13:17
No mun mielestä mogit aika rajui;D chocot on mun silmis pelkkii juoksevia kanoja, niin kuin seiskas, en tykkää niistä. Ysissä, mooglet on hauskoja, kun ne on seivaus pisteitä ja ne loikkaa aina jostain puun kolosta, heha:D
Ampfier
4.12.2006, 19:33:01
Möö. Mooglet! Ne on niin lututututuusia. Semmosia ihania vaaleita palleroita joilla on söpö Pom-Pom päässä. Sellasta ku pääsis vähän tökkimään! :lovetus: Ja edelliseen viestiin viitaten, on minustakin kiva kun ne hypähtää jostain puun kolosta kirjasen kanssa. Jätte kiva! Jos voisin, niin varmasti ottaisin tuollaisen söpön lemmikiksi. Se kun ei vain satu olemaan oikein mahdollista. :< Itku.
debtor
4.12.2006, 20:44:42
FFVII:Gold Saucerin yksi peleistä oli Moogle peli jossa piti muistaakseni seurustella tyttömooglejen kanssa tai jtkn sinnepäin.
Vaan onhan myös tuo summon, Choco/Mog :P
Juu omasta mielestäni varmaan nuo Chocobot ovat kivempiä(kivi>kivempi>kivin). They Rock, nääs. Olen aina ollut kova fani Chocoboille, Mogit ovat minulle enemmän vain sivuhahmoja. Lähes kaikissa FF:ssä chocoboilla on joku oma minipelinsä. Ja minipeleistä minä pidän. Varsinkin seiskan chocobo kisoista, kympissä kisat oli aika tylsiä.
Toki Mooglet on myös mielestäni loistavia, vaan eivät yhtä valovoimaisia kuin nuo ihme kanat.
Doratius
2.1.2007, 13:33:28
Ovathan ne chocobot ihan kivoja ja ratsastaminen on kivaa, mutta kun muistelee epätoivoisia yrityksiäni saada kultainen chocobo tekisi mieli heittää pleikkari ikkunasta pihalle:eh:
Mooglet taas ovat niin halittavan pörröisiä ja suloisia, että niiden puolella olen. Eikä sovi unohtaa sitä, että CCssä Mog on suurin mahdollinen apu=)
sr.behemoth
16.5.2007, 16:26:01
chocobo tietenkin koska sillä voi etsiä (ffix) chocobo aarteita ja niitä voi saada eri väriseksi (ffvii) mog on kyllä ihan kivan näkönen mut sehä ei mua liikuta koska mogilla ei ensinnäkää voi ratsastaa tai lentää;D
tää on kyllä jo aiemmin sanottu ja en halua olla pilkun viilaaja, mutta:
mog on kyllä ihan kivan näkönen mut sehä ei mua liikuta koska mogilla ei ensinnäkää voi ratsastaa tai lentää;D
MOG on yhden mooglen nimi. EI itse moogle rotu.
Mutta itse pidän molemmista paljon. Äänestin kuitenkin moogleja siksi, koska olen hieman pettynyt uusimman finaalin chocoboweihin, koska niillä ei oikeastaan tee mitään (no tietysti pääsee ohi vihollisista, mutta se siitä.) Olen tykännyt kehittää niitä, mutta uusimmassa ei voi sitäkään tehdä. Pidin kyllä siitä ff IX:n chocobowista ja hot and cold pelistä. Mutta mooglet ovat ff XII:ssä peruskansalaisia! Se on ihan kiva, mutta kyllä pidin niistä myös save-paikkojen olioina. Ja pidin kovasti Mogista, joka on ff VI:ssä. Se on yksi pelattava hahmo.