View Full Version : Gootti-metallin kuuntelijoita?
Crown85
15.5.2002, 10:48:19
Kai nimi kertoo kaiken. Itse olen gootti-metallin kuuntelijoita ja ajattelin löytyykö toisia jotka kuuntelee charonii, entwinee, the 69 eyesii, to/die/forii jne. :huh:
Diamond
15.5.2002, 10:51:19
kyllä löytyy gootti metallin kuuntelija, se on musta sairaan hyvää musiikkia meneekö sulle black metal.
Crown85
15.5.2002, 10:53:43
Kyl sekin menee kuten dimmut, COF, COB, ETOS.... kuuntelen melkein kaikkee hevii.
Diamond
15.5.2002, 10:56:02
milloin aloit kuunnella metallia ylipäätään? mä alotin kolme vuotta sitten kuuntelemisen.
The Game
15.5.2002, 12:21:35
Ja mä aloitin olikse semmoinen 2 tai vuosi sitten! Eli ihan newbie... kai? :hevimies:
Minä kuuntelen My Dying Bridea, en kyllä tiedä luokitellaanko sitä gootti-"metalliksi", mutta jotain gootti-musaa se ainakin on. Ja loistava bändi!
Siis nuo ei mitään varsinaista gootti metallia minusta ole, enkä kuuntele, yksinkertaisesti minusta se on ihan perseestä kuten gootti-ihmiset.
Inkubus Sukkubus on nyt sentään vissiin gothic metallia. 69 eyes on vain jotain gootti poppia
Theemu
15.5.2002, 17:02:02
Kuulkaas nuoremmat vaikka sitä Paradise Lostia eikä mitään "hei-hoo, nyt meikataan ja ollaan södexejä" 69 to/entwine/foreja.
Eli tutustukaa näihin levyihin: Gothic (tietyin varauksin, vaikka olikin genren ensimmäisiä lätysköjä Celtic Frostin Into the Pandemoniumin ohella), Shades of God, Icon ja Draconian Times. Myös Type O Negative lienee tutustumisen arvoinen niin huomaa ettei se Jyrkie Darling nyt niin kova gootti olekaan vaikka alhaalta yrittääkin epätoivoisesti laulaa. Bloody Kisses.
Muutoin gootti(metalli) minulle on kyllä jäänyt hyvin hämäräksi ja ankeaksi musiikinlajiksi. En pidä Sisters of Mercystä, en Joy Divisionista enkä Two Witchesistä. Etenkään en pidä yhtään näistä HIMin perässähiihtäjistä jotka ilmeisesti myös pyrkivät kovasti Saksan markkinoille uudistamalla tyyliään (Entwine oli ennen sentään hieman omaperäisempää goottia, To/Die/For Mary-Annin nimellä rokkia ja Charon ... Sentencediä).
Edited by Theemu on 15.5.2002 18:07
Crown85
15.5.2002, 17:05:25
Siis nuo ei mitään varsinaista gootti metallia minusta ole, enkä kuuntele, yksinkertaisesti minusta se on ihan perseestä kuten gootti-ihmiset.
Jaa, niinhän ne kaikki sanoo....
Olen kuunnellu itse vasta 3 ja ½ vuotta hevii että olen itsekin aika newbie.
Dreamer
15.5.2002, 17:37:18
Charonia ja 69 eyesia kuuntelen ja ihan hyviä minun mielestä.
Ja minua ei juuri kiinnosta se, minkälaista musiikia ovat ennen soittaneet. Jos nykyisistä pidän, niin kuuntelen ja jos en, niin silloin jätän väliin.
Toivottavasti ymmärrätte, mitä tarkoitan.
AlkoTanko
15.5.2002, 17:48:37
En oikein tiedä, mitä gootti-rockilla täsmälleen tarkoitetaan, mutta noista yllämainituista on kyllä minun suosikkejani, kuten 69 Eyes, To/Die/For (jonka näen livenä heinäkuussa), Sentenced (jota mennään katsomaan kahdesti heinäkuussa), Charon, Sisters of Mercy. His Infernal Majestya on tullut joskus kuunneltua myös...
Crown85
15.5.2002, 18:03:52
To/Die/For (jonka näen livenä heinäkuussa), Sentenced (jota mennään katsomaan kahdesti heinäkuussa)
minnepäin suomee? itse olen menossa Tuskaan katsomaan sentencedii ja nightwishii. to/die/for ei pitäis keikkailla tänä vuonna.
AlkoTanko
15.5.2002, 18:42:41
Originally posted by Crown85 @ 15.5.2002 19:03
To/Die/For (jonka näen livenä heinäkuussa), Sentenced (jota mennään katsomaan kahdesti heinäkuussa)
minnepäin suomee? itse olen menossa Tuskaan katsomaan sentencedii ja nightwishii. to/die/for ei pitäis keikkailla tänä vuonna.
Koria-rolliin. Paremmat tiedot löydät sen kotisivulta.
Valax Silverstar
15.5.2002, 22:51:07
Mitään gothic, black jne. metallia kuunnella.. Symphonic epic hollywood metal sen olla pitää ;) , eli suosikkeihini kuuluu siis Rhapsody. Ohessa tulee kuunneltua myös Nightwishiä, Freedom Callia, Sonata Arcticaa jne. , mutta ei mitään gothicia. Ei tykkää. En tosin ole koskaan tainnut kuulla sitä aivan "puhdasta" gothicia, vaan se "gothic" on rajoittunut kaverilla alituiseen kuultaviin 69 eyesiin, Charoniin, To/Die/Foriin jne..
yksisiipi
16.5.2002, 11:31:19
Kyllähän sitä 69eyesia ja Theatre of Tragedya tulloo kuunneltua, mutta kyllä se menee enemmän bläkin puolelle.
Cradle of Filthissä on mulle ihan tarpeeksi goottia. Tai no, siinähän on vähän kaikkia tyylejä.
Sephrenia
16.5.2002, 17:16:15
Juuh, mä kuuntelen charonia, entwinee, the 69eyesiä yms. :) ..mutta mieluiten kuuntelen sellaista sankariheviä..ja melkein mitä metallia vaan..paitsi nu-metallia.. :P
Keskustelun taso huimaa taas päätä.
Niin, ja kyllä itse keksityn kornin metalligenren pitää olla symphonic TRUE evil dark medieval viking norge frozen forest black metal art with TRUE attitude.
Crown85
17.5.2002, 10:11:38
Kyl mäkin kuuntelen muitakin kuin noita bändejä. Kyl mä kuuntelen aika paljon dark/black/heavy/jne. metallia paitsi nu-metallia tai jotain missä räpätään. Eniten kyllä goottii...
Caledor
17.5.2002, 13:30:31
No 69eyes EI ole mitään gootti metallia...
ootsä kuullu vaikka Vempirestä? SE on gootti metallia...
Olen kuunnellut heviä n.4-5v kyllä on tullut to/die/for:ia kuunneltua vähäsen mutta kuuntelen enemmän nykyään Sonataa, Nightwish, Strato, Avantasia jne...
Vodoun
17.5.2002, 21:28:47
NIN, NIN ja NIN.. Onko sillä muuten mitään väliä kuinka kauan on kuunnellu.. kun vaan tossa keskustelitte.. noh, anyway NIN!!!!!! hmm.. se on kyllä muutakin kun metallia.. aika melankolista.. hmm.. no mutta: NIN!
marvin
19.5.2002, 15:19:51
Originally posted by Theemu @ 15.5.2002 18:02
Kuulkaas nuoremmat vaikka sitä Paradise Lostia eikä mitään "hei-hoo, nyt meikataan ja ollaan södexejä" 69 to/entwine/foreja.
Niin, kannattaa kuunnella Paradise Lostia, siitä yksinkertaisesta syystä että se on hyvä!
The 69 Eyesin uusin Dance D'amour on muuten yllättävän hyvä, vaikken paljoa pidä tuollaisesta mörinästä, tai gootimetallista/popista, miten vaan. I don't know and I don't care.
Diamond
20.5.2002, 9:59:37
entäpä sentenced se on sairaan hyvä bändi ja satyricon aijai :hevimies:
Crown85
20.5.2002, 10:50:29
Sentenced kyl jyrää ja paradise lost ja kaikki mitkä on mainittu tähän asti :D kyl siis kaikkee kuuntelee. kaikilla on oma mielipiteensä eri bändeihin.
Croppola
20.5.2002, 11:34:49
Ittele menee lähes kaikki hevi. Erityisesti ns. Miekka-hevi, sankari-hevi, sukkahousu-hevi kuten mun kaverit mulle valittaa. :D
Mutta kyllä gootista on To/Die/For pirun kova.
SärkiOnKala
20.5.2002, 12:00:12
No joo, tuleehan tuota silloin tällöin kuunneltua. Siis ihan oikeaa gootti metallia eikä kotimaan jollotusta.(ei pahalla..)
Type O Negative parhaillaankin soi taustalla, Moonspell, Within Temptations, Merlot(kunnon kotimainen, eräs tuttuni soittakin tuossa) ja sitä rataa.
Originally posted by Crown85 @ 15.5.2002 11:53
Kyl sekin menee kuten dimmut, COF, COB, ETOS.... kuuntelen melkein kaikkee hevii.
Hmm, Bodom ei kyllä kovin Blackmetallia ole :) Tai ei lähelläkään blackmetallia :)
Ja "Goottimetallia", no jos Tristania lasketaan goottimetalliksi niin sitten, mutta en mitään 69 Eyes yms. yhtyeitä kuuntele
Ja musiikin kategorisointi on imo perseestä
Noirre
28.5.2002, 17:47:03
Originally posted by Ninja @ 15.5.2002 15:36
69 eyes on vain jotain gootti poppia
Hmh. Meinasin sanoa että asiaa, mutta tuli mieleeni että luokittelu saattaa johtua siitä että bändi on vielä niin uusi. Tässä vaiheessa se on kyllä vielä aika wannabe :P
Kuuntelen juu, mitn bändilistaa en ala väsäämään. Sanat ne miulle on tärkeitä, siksi kuuntelen mitä bändiä sattuu.
Mä kuuntelen lähes kaikkea metallia ja aloitin parisen vuotta takaperin.
Mä vihaan räppiä kun kuulen sitä saan kylmiä väreitä :eh:
Kaiowas
4.6.2002, 12:46:30
A Perfect Circlen versio Ozzy Osbourne Diary Of A Madmanista.
69eyes ja to/die/for on hyviä, kyl tulee kuunneltuu tietty muutaki... =)
Gootti metalli, kuten lähes kaikki muu metallikin on aivan pereestä Inhoan sitä, enkä kovin paljoa pidä gootti-ihmisten pukeutumisesta. (henkilö siis voi olla oikein mukava, mutta hänen pukeutumisestaan en pidä). Tietysti se on hänen asiansa, meitä on moneen, ja jne, mutta olen luulojeni orja, enkä voi sille mitään.
// Joono, aika huono suoritus nuorempi ile :/.
Jokatapauksessa Gootti-metalli on sangen naurettava suuntaus edelleenkin. Metalli suumman osan alalajijensa kanssa menee kyllä oikein mieluusti kurkusta alas nykyään, mutta Goottimetalli ei kyllä kirvelläkään. Musiikki on vaan usein sangen kliseistä ja alkaa enimmäkseen naurattamaan kuuntelemalla. Useimmat bänditkin saavat vaan aikaan naurukohtauksia ilmiasullaan :).
Muttah, kuten nuorempi ile totesi, totean vieläkin että kuka tykkää mistäkin.
69 Eyes ei ole metallia nähnytkään, ja jos goottirockista puhutaan, 69 Eyes ei sovi siihenkään lokeroon. Mutta kuuntelen kyllä goottimetallia, kuten Type O Negative ja Sirenia. Nykyään tulee paljon kuunneltua myös "aitoa" goottimusiikkia.
Originally posted by Noirre @ 28.5.2002 18:47
Hmh. Meinasin sanoa että asiaa, mutta tuli mieleeni että luokittelu saattaa johtua siitä että bändi on vielä niin uusi. Tässä vaiheessa se on kyllä vielä aika wannabe :P
Niin, eihän tuo 69 Eyes aloittanut uransa vasta kuin 90-luvun alussa.
Tosin takinkääntö ja täydellinen suunnanmuutos tapahtui Wasting the Dawnin (suht kuunneltavaa, enimmäkseen vielä rockaavaa tavaraa) ja Blessed Ben aikana.
Jossain (taisi olla Sue-lehti) haastattelussa pojat sanoivat, että sovittiin jo alusta lähtien että homma toimii vain etunimillä eikä mitään hölmöjä taiteilijanimiä oteta. '92-'93, kuitenkin siinä debyyttilevy Bump 'n' Grindin aikaan bändissä kyllä vaikuttivat herrat nimeltä Jyrkie Darling, Jussi Jupiter, Archzie, Timo-Timo ja Bazie. Omituisia vanhempia kun noin lapsensa nimeävät.
goottimetallissa on yhtä paljon järkeä kun pihatontuissa
yksisiipi
7.6.2002, 18:37:46
Jostain ihmeen syystä moni on maininnut Sentencedin...sehän ei ole goottimetallia nähnytkään. Synkkää se toki on.
69eyes on kyllä jonkinmoista hardrokkia, ei kuiteskaan metallia ihan. Goottiakin siinä on hitusen, muttei sitäkään paljon.
Oletteko muuten Mortiisia kuulleet?
Metallia se ei ole, mut goottia sitäkin enemmän. :D
Leviathan
20.8.2004, 16:19:19
Kyllä, minä kuuntelen. Ja tykkään, kovasti.
Tosin ehkä hieman liian tunnelmallista ja hidasta minun makuuni, mutta iltaisin kun vaikka ukkostaa ja kiipeää katolle katsomaan salamia on kiva ottaa vaikkapa Type O Negativen levy mukaan ja kuunnella sitä.
Joskus on niitä hetkiä jolloin ei jaksa, ei sitten millään Deathia tai Bläkkis metallia niin silloin gootti on mainio vaihtoehto.
Hyviä bändejä on vaikkapa, Type O Negative, To/Die/For, London after Midnight, a Perfect circle, Denigrate ja Lacuna Coil. On niitä muitakin, mutta tuossa nyt oli ne jotka ensimmäisenä tuli mieleen.
Olenhan mitä ja pidän hänestäkin. Menen katsomaan keikankin nosturiin 14.10.
Että näin.
Melkor
21.8.2004, 12:35:16
No jaa. En toistaiseksi ole goottimetallista kovin innostunut, mutta ehkäpä sillekin hetkelle löytyy vielä aikansa.
Anathemasta kyllä tykkään, ja eiköhän se ihan tarpeeksi lähellä ole goottia. Type O Negativea olen myös muutaman kappaleen verran kuullut, mutta en oikein pitänyt. Jotenkin liian kyllästyttävää musiikkia.
Never heard. :P
yksisiipi
21.8.2004, 15:21:04
Edellisestä postauksesta tähän ketjuun onkin aikaa. Ja nyt hieman pidempi vastauskin, kun goottimusa on alkanut iskemään aikas kovasti.
Type O Negativea olen kuunnellut jotain 7-8 vuotta October Rustin ilmestyttyä 1996, ja se on ainut yhtyeen levy joka komistaa levyhyllyäni. Ko levy onkin goottimetallin merkkiteoksia ja todella hieno sellainen. Omaperäistä ainakin. World Coming Down on myös hyvä tekele doom-vaikutteineen. Bloody Kisses ja Life is Killing Me -levyiltä olen kuullut muutaman biisin ja pakko myöntää, että ainakin I Don't Wanna Be Me rokkaa.
My Dying Brideen tutustuin vajaa vuosi sitten ostaessani kokoelman Meisterwerk. Kuultuani vielä muutaman biisin lisää, oli pakko ostaa kokonaisia levyjä. MDB menee varmaankin enemmän doomin kuin gootin puolelle, mutta sisältää silti aika paljon goottipiirteitä musiikissaan. Sanoitukset ovat aika synkkiä, samoin sävellykset ja yleisilmekin. Saundeja löytyy kosketinkappaleista deathmetallin veroiseen paukutukseen. Yksi ehdottomia suosikkibändejäni nykyään.
Theatre of Tragedy on minulle tutumpi vain yhden levyn muodossa, ja se on Aegis. Melko kevyttä meininkiä, mutta Liv Kristinen ääni on tosi ihana. Muuten olen kuullut sekä vanhempaa, että uudempaa materiaalia todella vähän. Vanhempi on ihan mukavan kuuloista goottiörinää + Livin laulua ja uusi enemmänkin goottipoppia (ei silti aivan surkeaa). Harmi, että Liv erotettiin bändistä.
Muita hyviä bändejä joista ei ole mitään erikoista sanottavaa on Anathema, Paradise Lost, ShamRain, Sirenia, Tristania, Moonspell, Mortiis, Sentenced, Entwine,... ja lukemattomia muita yhtyeitä.
Sitten ovat goottielementtiset bändit kuten Cradle of Filth sekä Ancient Ceremony, jotka useimmin lokeroidaan melodiseksi black metalliksi.
Jostain ihmeen syystä moni on maininnut Sentencedin...sehän ei ole goottimetallia nähnytkään.
Kaikkea sitä onkin tullut sanottua. Sentencedin matskusta Amok, Love & Death sekä Down sisältävät goottia jonkun verran, vaikkakin ovat silti melko rokkia tavaraa. Uudempi materiaali menee enempi joksku hard rockiksi.
Necrofobia
21.8.2004, 21:04:07
No kuuntelen jos Cradle of Filth lasketaan gootti bändiksi, minä ainakin lasken mutta blackki tavaraa kuuntelen enimmäkseen, onhan sekin jollain tavalla kytköksiin gootti-metalliin. Kyllä olen kuullut näitä 69eyes, type o negative ja to/die/for ym mutta ei ne minuun iske. Gootti musa vain on niin goottia ei se minulle sovi, enempi agressiivisempää ja nopeampaa tavaraa kuin gootti musiikki.
Hannu747
30.8.2004, 17:52:30
Muita hyviä bändejä joista ei ole mitään erikoista sanottavaa on Anathema...
Jos nyt ollaan ihan tarkkoja, niin Anathema on Doom metallia, ja sieltä tarkemmin sanottuna emotional rock. Nykyään bändi kyllä tuntuu menevän koko ajan kevyempään suuntaan, mutta mitäs tuosta hyvää musiikkia se kuitenkin on.
Jos nyt ollaan ihan tarkkoja, niin Anathema on Doom metallia, ja sieltä tarkemmin sanottuna emotional rock. Nykyään bändi kyllä tuntuu menevän koko ajan kevyempään suuntaan, mutta mitäs tuosta hyvää musiikkia se kuitenkin on.
Ja jos ollaan vielä tarkempia niin jollain "emotional rockilla" ei ole mitään tekemistä sen enempää metallin kuin doominkaan kanssa. Se että bändi aloittaa jostain genrestä, ei tarkoita että se soittaisi siinä samassa hamaan loppuun asti.
Mitä tulee aiheeseen, niin vanhat Anathemat, Paradise Lostit ja My dying bridet ovat ihan jees, vaikkeivat nyt ihan minun juttuni olekaan. Type O Negativen October rustista pidän kovasti. Nämä Charonit, 69 Eyesit ja To die forit taasen ovat minusta suurimmaksi osaksi aika kamalia. Varsinkin 69 Eyes joka ei tee mitään mitä Sisters of Mercy ei olisi joskus tehnyt paljon paremmin.
Yashiza
4.4.2005, 16:20:05
Kuuntelen goottimetallia, siinä missä muutakin musiikkia. En väitä olevani gootti, mutta pidän yksinkertaisesti tälläisesta angstmusiikista, jossa on yksinkertaisesti kaunis melodia ja hienot lyriikat. Hassua kuitenkin, minä en pidä goottibändeistä, joissa on mieslaulaja. Mieslaulajien äänet eivät sovi minusta harmoniseen musiikkimaailmaan.
Seuraavia ryhmiä syystä tai toisesta kuuntelen ja ne edustavat goottimetallia (kutakuinkin varmaan): Dark Sanctuary (ranskalainen, upea ryhmä), Dargaard (itävaltainen, soittaa upeaa keskiaikaista musiikkia, synkkää tunnelmointia ja kaikkea), Lacuna Coil (italialainen goottimetallibändi), Autumn Tears (ryhmästä en tiedä itse asiassa mitään, mutta kaunista tunnelmointia lyriikoissa), Within Temptation (ja kaikki tuntee), Tristesse De La Lune (ei taida edustaa goottimetallia, vaan goottielektroa, saksalainen) ja monia muita. *hymy*
Tämä nyt riippuu ihan siitä, mistä roikkuu ja mistä päin katsotaan.
Jos tuon Mortiisin nyt goottimusiikkiin laskee, niin sitä kyllä kuuntelen (vaikkakin se on musiikkia, johon kyllästyy nopeasti). Albumia Smell Of Rain lähinnä.
Köötikeistä ehdoton suosikkini on ehkäpä tuo Hocico-niminen espanjalainen vähemmän tunnettu gootti/industrial bändi, josta ei voi kukaan industrialista tai goottimusiikista pitävä olla tykkäämättä.
Sitten sellainen yhtye kuin Of the Wand and the Moon (luokitellaan tietääkseni joksikin gothic/dark folkiksi), jos kaipaa akustista ja hyvin rauhallista musiikkia. Rakastan sitä kuiskintaa!
Mutta tosiaan, tämä menee vähän off-topiciksi, koska edellämainituilla ei ole mitään tekemistä metallin kanssa. Palaampa näihin metalleimpiin.
My Dying Bridellä (onko se nyt sitä koottia vai ei) on pari mukavaa ja hienoa oivallusta (biisit A Kiss to Remember ja The Cry of Mankind), mutta en laskisi itseäni tätä bändiä suurella antaumuksella kuuntelevien ihmisten kastiin. Ja Lake Of Tearsilla on joku yksi hyvä kappale, mutta muuten mielestäni aika turhaa on bändin toiminta.
Jotain goottimusaa tulee siis kuunneltua, mutta tuo gootin ja metallin sekoittaminen toisiinsa ei ehkä ole ihan se minun juttuni.
Kaikki The kuusysisilmät ja Tudaiforit nyt ovat ihan oma lukunsa, enkä minä niistä jaksa suuremmin ruveta selittelemään. Minä en pidä niistä, enkä ole varma laskisinko minä niitä edes niin kovin köthikiksi musaksi.
Callisto
9.9.2005, 22:09:02
Goottimetallista puhuttaessa pitänee alleviivata muutamia bändejä ja -levyjä. Jo mainittu Paradise Lost valoi aikoinaan pohjaa koko genrelle. Eli jo tässä vaiheessa voidaan nämä oraaliseksuaalis henkiset meikkipojat heittää viemäriin. Paradise Lostiin tutustuttaessa yleisesti suositellaan levyjä Gothic ja Draconian Times eikä suositus mene ollenkaan huti, mainioita lättyjä. Kehityskaarensa aikana bändi on kokeillut jos jonkinlaista antia, enemmän ja vähemmän kunniakkain seurauksin. Koneita ja kevyitää, popahtavia, elementtejä on käytetty vaihtelevalla menestyksellä, mutta parhaimmillaan orkesteri kuitenkin (ainakin allekirjoittaneen mielestä) raskaassa melankoliassa.
http://musicweb.cz/data/947/pl2.jpg
Paradise Lost
Mutta gootimetalli on muutakin kuin Kadotettu Paratiisi, ainakin yhden maininnan tässä ketjussa saanut Moonspell ponnistaa Portugalin auringosta. Melko tarkkaan tasan kymmenen vuotta sitten bändin virallinen debyytti, ja eräänlaisest klassiko -statuksesta nauttiva tuotos, Wolfheart näki päivänvalon. Vaikka lätty ei aluksi juurikaan porukkaa innostanut on se sittemmin rankattu monien toimesta erääksi parhaimmista metallilätyistä kautta aikojen. Seuraava Irreligious latasi pöytään sellaisen hittisikermän, että se määrittää monelle tunnelmallisen metallin standardit vielä tänäkin päivänä. Mikäpä siinä, tuskin kovin monelta ovat biisit Opium ja Full Moon Madness menneet ohi.
Myös Moonspell tunnetaan melkoisesta liikkumisesta genren rajalta toiselle, välillä rykien orgaanisten soundien ja tunnelmoiden parissa, kun taas välillä paukutellaan melko lähellä industriaalia äänimaailmaa. Henkilökohtaisesti itse pidän tätä ryhmää suurimmassa arvossa muuntautumiskyvyn ja lähes pettämättömän tyylitajunsa puolesta. Vähättelemättä vokalisti Fernando Ribeiron mahtavaa ääntä sekä filosofisia ja monitasoisia sanoituksia.
http://www.muzicisifaze.com/imagini/moonspell1.jpg
Moonspell
Sitten on tietenkin vielä mainittava Type O Negative johon en ole juuri pintaa syvemmin perehtynyt. Syytä tähän ei osaa sanoa, sillä vaikkapa October Rust on tullut kulutettua lähes puhki. Biisit Love You to Deaht, My Girlfriends Girlfriend ja Cinnamon Girl todella räjäyttivät aikanaan tajuntaa, eikä parin vuoden takainen Life Is Killing Me levykään huono ollut. Melkoista ilotulitusta ja mustan huumorin juhlaahan se oli. Erittäin suositeltava orkesteri.
http://www.ear.fm/Encyclopedia%20T/type_o_negative.jpg
Type O Negative
Ehkäpä maininnan voisi vielä antaa Tiamat nimiselle orkesterille joka ei niinkään ole ollut genren luomisessa mukana, mutta etenkin Prey levyllä tarjoaa melko tunnelmallisia hetkiä.
http://strefa.rockmetal.art.pl/artykuly/tiamat.front.jpg
Tiamat
Muutamaan otteeseen mainitut My Dying Bride sekä Theatre of Tragedy lipunevat enemmän doom -osaston puolelle. My Dying Briden deathin katkuinen tuomionjulistus kyllä toimii kun tauti. "Mahtavaa" liene paras sana kuvaamaan tuota brittein saaren melankolian messiasta. Norskien oma Theatre of Tragedy aikoinaan toi mukana tyylikkään "Beuaty and the Beast" -hengen mukanaan vuorotellen heleän naislaulun ja matalalta kourivan mies murinan välillä. Tosin tämäkin orkesteri siirtyi kokeellisuuden kautta popahtavuuteen ja koneisiin. Tätä nykyä ilmeisesti tekevät paluuta metallijuurilleen. Itsellä mielenkiinto hieman lopahti upeaäänisen vokalisti Liv Kristinen siirryttyä ryhmästä pois.
http://www.releasemagazine.net/Pictures/mydyingbridebeach.JPG
My Dying Bride
http://www.online-andi.de/mediac/400_0/media/DIR_1306/TOT16v2.jpg
Theatre of Tragedy
Jotta ei tulisi mitään ankaraa skenepoliisin mainetta, niin painotetaan vaikka loppuun vielä, että yllä esitetty teksti sisältää osittain subjektiivisia näkökulmia eikä sinällään käy historiikkina goottimetalli genrestä. Perimmäisenä syynä tämänkin kirjoittamiseen lienee halu osoittaa, että goottimetalli on eri asia kuin goottirock, jota taas edustavat melko puhtaasti bändit kuten Siouxie and the Banshees, The Cure ja Joy Division. Ainoa asia joka näitä yhdistää on g-alkuinen sana (joka ilmeisesti omaa eri tarkoituksen molemmissa yhteyksissä).
Niera Kuuranpoika
3.2.2006, 19:52:45
Pidän tämäntyylisestä musiikista. En väitä tutustuneeni genreen kovin laajasti, mutta kotimaisista bändeistä ainakin For My Pain, To Die For, The 69 Eyes (juu, tiedän kyllä että jälkimmäinen ei nyt varsinaisesti ole goottimetallibändi mutta onhan osa heidän tuotannostaan kuitenkin hieman siihen suuntaan) ja muut vastaavat ovat hyviä. Varsinaiseen oikeaan goottimusiikkiin en ole niin tarkasti perehtynyt, mutta silläkin saralla ne muutamat joiden tuotantoa olen kuunnellut (mm. The Sisters of Mercy ja Angelica Kult) ovat olleet mukavaa kuunneltavaa. Tällaisessa musiikissa kiehtoo se melankolinen tunnelma joka siitä välittyy, eräänlainen "pimeyden romantiikka". Jotain samanlaista tunnelmaa jonka saavuttaa kävelemällä keskellä yötä ulkona, kun liikkeellä ei ole muita ihmisiä ja muutaman sadan metrin päästä valtatieltä kantautuvat autojen äänet. Tai "tihkusateinen syysilta katuvalojen alla".
Olen enemmän melodeath-, doom- ja bläkkisnaisia, mutta onhan noissa goottimetallipoppoissakin pari, joita tulee kuunneltua silloin tällöin.
For My Pain on oikein kelpo tavaraa, muutama ihan sytyttävä fiilistelybiisikin niiltä löytyy. Mutta voiko oikeastaan mikään, jossa Tuomas Holopainen soittaa koskettimia, olla sataprosenttista kuraa?
To/Die/For on kanssa ihan viihdyttävää. Herrojen Jaded-lätty oli yhteen aikaan kohtalaisen kovassakin kuuntelussa, mutta on nyttemmin jäänyt vähemmälle.
Type O Negativeen olen tutustunut muutaman kappaleen verran. Ei oikein iskenyt, tiedä sitten mistä johtuu.
Silentium on kiva. Se taitaakin olla ainoa kååttibändi, jota tulee kuunneltua vähän useammin. Tiuhaan tapahtuneet laulajanvaihdokset ovat vähän ärsyttäneet, mutta biisimateriaali on tasaisen nättiä ja - luonnollisesti - ah niin synkkää.