View Full Version : Bal-Sagoth?
Elikkäs siis. Kun täällä nykyään on jokaisella päntillä oma topikki niin ajattelin tehdä itsekkin yhden...
Bal-Sagoth. Kuka on edes kuullut nimen jossain? Saati musiikkia? Henkilökohtaisesti lähes rakastan tätä bändiä. Varsinkin sanoitukset ovat mahtavia. Uusin levy Atlantis Ascendant oli minulle pettymys. Teidän mielipiteitä?
yksisiipi
10.9.2002, 12:02:26
Taas minulta varastettiin idea. :D
Juuh, tutustuin bändiin joskus kolme-neljä vuotta sitten kuultuani kakkoslevyltä "Starfire burning upon the ice-veiled throne of Ultima-thule" biisin nimeltä "Splendour of a thousand swords gleaming beneath the blazon of the Hyperborean empire". Se iski heti massiivisilla syntikoillaan ja raskaalla kitaraotteellaan.
Olen ostanut kaikki levyt järjestyksessään siitä lähtien, eli ensimmäisenä tutustuin "Black Moon Broods Over Lemuria" levyyn. Jälki on melko death/black, mutta hyvää on musiikki. Kappaleiden pituudetkin ovat mukavia. Seuraavaksi ostin kakkos ja kolmoslevyn "Tarfire..." ja "Battle Magic". Jos ei ensimmäinen levy ollut jo tarpeeksi hyvää, niin tässä on vielä parempaa. Noita levyjä kuunnellessa voi melkein kuvitella pitävänsä miekkaa kädessään verisillä pelloilla. Seuraavana oli vuorossa "The Power Cosmic" joka on hiukan synkempää kuin aiemmat. Äänitys on myös paljon tasokkaampi, johtuneeko uudesta levy-yhtiöstään Nuclear Blastista. Atlantis Ascendant on taas ensikuuntelemalta karkkia, mutta loppujen lopuksi hiukan kyllästyttävä levy ilman sitä bändin kädenjälkeä. Hyvä, mutta ei niin Bal kuin voisi olla.
Sanoituksista en oikein tiedä, ne haikeammat sanoitukset ovat parempia, mutta hiukan liikaa nimiä ja sotaa noissa biiseissä. Ykkös ja kolmoslevyn sanat ovat parhaimpia.
Parhaita biisejä ovat sitten "Of Carnage And Gathering of the Wolves", "When Rides The Scion of the Storms", "A Black Moon Broods over Lemuria" ja kaksi ensimmäistä osaa biisistä "Splendour of a thousand swords gleaming beneath the blazon of the hyperborean empire" sekä hauska sirkusbiisi "Blood Slakes The Sand At Circus Maximus". Kertakaikkiaan hyvä bändi, että eikun innolla odottamaan kuudetta osaa.
Vierailkaa bändin virallisilla sivuilla (http://www.bal-sagoth.freeserve.co.uk) sitä odotellessanne.
Osaan sanoa ulkomuistista "The dark liege of chaos is unleashed at the ensorcelled shrine of Azura'Kai (The splendour of a thousand swords gleaming beneath the blazon of the Hyperborean empire part II)". Voitte tulla testaamaan :)
Power cosmic on mitä loistavin fuusio powerin iloittelevan korniuden, deathin paikoittaisen junttaavuuden ja blackin nopeuden välillä. Uniikin bändin (toistaiseksi?) uniikki ja paras teos, mitä parhainta lenkkimusiikkia.
Battle magic on warcraft-soundtrack^2.
Atlanis ascendant on minusta tylsä.
KalTorak
10.9.2002, 14:51:41
Eipä ole tullut tuommoisesta kuultua. Hyvä se saattaa olla mutta kun en tiedä niin en tiedä.Voishan sitä kokeilla netistä ottamalla joten voisitteko antaa parhaiden kappaleitten nimet. Kiitos jo valmiiksi.
AlkoTanko
10.9.2002, 16:13:23
Yksi parhaimmista yhtyeistä mitä on. Bal-Sagothkin on niitä bändejä, joita pitää mennä katsomaan livenä heti kun se Suomeen tulee. Erityisesti kappaleiden tyyli on hyvin vaikuttavaa, Stormlordin kanssa helvetin loistavaa melobläkkiä. KalTorakille sanon että hae ainakin nämä biisit:
- Callisto Rising
- Atlantis Ascendant
- Draconis Albionensis
- Tale From The Deep Woods
Noilla pärjääkin hyvin.
edittiä: Unohdin helvetti mainita, että onhan minulla vielä Bal-Sagothin paita "Imperious Rex" mikä olisi hyvä ottaa niiden keikalle. :D
Sorry yksisiipi nopeimmat kerkiävät ensin.
:ooh: Jopa 4 fffiniläistä tietää Bal-Sagothin :D
Tuota ensimmäistä viestiä kirjoitellessa tuli vähän kiirus tunnille (jäi hitusen kesken)...
Kukaan teistä ei tainnut mainita mitään Bal-Sagothin rumpalista. Itse pidän Bal-Sagothin rumpalia jokseenkin "omaperäisenä". Kuunnelkaa tarkkaan. Huomaatte kyllä.
Ja kuten yksisiipi mainitsikin syntikat ovat todella mahtipontisia! Eikös hän itse (Jonny Maudling) ole myös "säveltänyt" lähes kaikki (ellei kaikkia) Bal-Sagothin kappaleita? Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Sitten sanat. En ole eläessäni nähnyt mahtavampia sanoituksia kuin bändin vocalisti Byron Roberts on tehnyt. Ne ovat todellakin lukemisen ja kuulemisen arvoisia.
Vielä niistä hyvistä kipaleista.
Tässä lista muutamasta suosikistani:
-Tale From The Deep Woods
-Hyperborean Empiret (I, II, III)
-Starfire Burning Upon The Ice-Veiled Throne Of Ultima Thule
-And Lo, When The Imperium Marches Against Gul-Kothoth, Then Dark Sorceries Shall Enshroud The Citadel Of The Obsidian Crown
-The Scourge Of The Fourth Celestial Host
Siinä muutama kova kappale.
RBelmont
10.9.2002, 17:56:09
Jooh...
Itse innostuin Bal-sagothista kuultuani Callisto risingin Metalliliiton millenniumliitolta. Jeh. Sen jälkeen ostin välittömästi Power Cosmicin ja Atlantis Ascendantin.
Todellakin ainutlaatuinen bändi. Joskus ei uppoa millään ja joskus voisi kuunnella koko päivän. Aika outoa musiikkia. Parasta kappaletta en osaa nimetä.
yksisiipi
10.9.2002, 18:10:34
a.k.u, olen samaa mieltä kanssasi noista mahtavista soittajista, mutta myös kitaristi Chris Maudling on maininnan arvoinen. Hän on muutaman biisin säveltänyt veljensä kanssa. Myös basisti on hyvä, varsinkin levyllä "The Power Cosmic". (tai siis uusi rumpali ja basistihan tulivat vasta tuolla levyllä mukaan bändiin)
Sanoitukset ovat tyyliinsä nähden hyviä, mutta kuten jo mainitsin, hiukan tylsiä. Mutta on Byronin aikaan saama maailma ja sen tarinat hatunnoston arvoinen, kovin moni ei ihan itse tee tarinoitaan noin pitkälle.
Originally posted by a.k.u
Vielä niistä hyvistä kipaleista.
Tässä lista muutamasta suosikistani:
-Tale From The Deep Woods
-Hyperborean Empiret (I, II, III)
-Starfire Burning Upon The Ice-Veiled Throne Of Ultima Thule
-And Lo, When The Imperium Marches Against Gul-Kothoth, Then Dark Sorceries Shall Enshroud The Citadel Of The Obsidian Crown
-The Scourge Of The Fourth Celestial Host
Siinä muutama kova kappale.
Noihin vielä lisäisin...
Of Carnage and Gathering of the Wolves
When Rides The Scion Of The Storms
Atlantis Ascendant
Draconis Albionensis
Chronicle of Shadows
Blood Slakes The Sand At Circus Maximus
Return to Praesidium of Ys
Naked Steel (Warrior's Saga)
Callisto Rising
originally posted by Ren
Atlanis ascendant on minusta tylsä.
Juuh, sieluton kuvaisi sitä hyvin.
originally posted by Muukalainen
Yksi parhaimmista yhtyeistä mitä on. Bal-Sagothkin on niitä bändejä, joita pitää mennä katsomaan livenä heti kun se Suomeen tulee.
On yksi parhaista, mutta Summoning ja Moonsorrow kolahtivat myöhemmin mutta kovempaa minuun. Ja ehdottomasti olen paikalla kun Sagotti päättää Suomeen tulla sotimaan.
Theemu
10.9.2002, 22:50:39
Tättärää, pimpelipom, trööt trööt.
Edelleenkään en käsitä miksi kaikki hauska pitää tappaa halpissynasoundeihin ja kurppaisiin soundeihin.
Lo-Fi80'sCasio-annokseni otan mieluummin jostain muualta kuin metallista.
Originally posted by yksisiipi
Myös basisti on hyvä, varsinkin levyllä "The Power Cosmic".
Juu. Hän on kyllä maininnan arvoinen. Kappaleessa "Callisto Rising" hän sai jopa 1,5 sekunnin "soolon" (jos sitä nyt sooloksi voi sanoa).
Mutta on Byronin aikaan saama maailma ja sen tarinat hatunnoston arvoinen, kovin moni ei ihan itse tee tarinoitaan noin pitkälle.
Tuota byronin maailmaa voitte käydä ihailemassa täällä (http://www.bal-sagoth.freeserve.co.uk/pictures/lmap2.jpg).
Ja ehdottomasti olen paikalla kun Sagotti päättää Suomeen tulla sotimaan.
Käsittääkseni Bal-Sagoth olisi halukas tulemaan Suomeen mutta kuuntelioita/levyjen ostajia ei taida olla tarpeeksi.
Gabriel
4.4.2004, 23:22:42
Yön synkkinä ja kosmisten lyriikoiden täyttäminä hetkinä löydän tämän ketjun... ja mitä, mitä? En olekaan postannut tähän? No mutta, tämä asiahan on korjattava!
Bal-Sagoth on todella menevää ja erittäin hyvää. Henkilökohtaisesti minuun iskevät oikein erinomaisesti aiheeltaan kosmiset sanoitukset, sillä ei kaikkialta tursuavaa "devil sitä ja devil tätä" -musiikkia aina jaksa. Bal-Sagothin sanoitukset ovat vielä kosmisuudessaan aika lovecraftiaanisia (The Dreamer in the Catacombs of Ur -kappaleessa lauletaan ktonisista, ja mainitaanpahan myös ainakin Cthulhu ja Azathoth), mikä on oikein miellyttävä asia. Lisäksi Bal-Sagothin laulajan ääni on harvinaisen hyvä, enkä tarkoita sitä aina välillä taustalla kuuluvaa örinää. Joka toisessa geneerisessä metallibändissä on ainakin yksi päätoiminen örisijä, joten luonnottomien kurkkuäänien päästäminen ei ole ainakaan kaikkein omaperäisintä hommaa, vaikka suuri merkityshän on myös sillä, miten asiat tekee.
Syntikat eivät ole muuten minua koskaan häirinneet. Tiedä sitten enkö ole tarpeeksi true vai onko oman ajattelun myrkyllinen siemen saanut liian suuren jalansijan mielessäni, mutta mikään soitin itsessään ei ole minulle syy sen dissaukselle. Voihan kitarallakin saada aikaan aivan naurettavan kuuloista saundia, mutta niin voi hyvääkin. Missään tapauksessa Bal-Sagoth ei ole mielestäni syntikoita huonosti käyttänyt, ja koska en ole jotain ideologiaa vankkumattomasti kannattava, en näe myöskään niiden käyttämisessä mitään pahaa.
Power Cosmic ja Battle Magic ovat ehkä ne kaikkein kovimmat levyt, mutta superlatiivien käyttöä tulee visusti varoa. Niillä on tapana potkia myöhemmin takaisin.
Mirror Of Madness
6.4.2004, 8:37:05
Njooh, mulla on kaksi levyä Sagottia (The Power Cosmic ja Atlantis Ascendant) ja toista niistä olen kuunnellut suhteellisen paljon verrattuna toiseen. Ensimmäinen kappale minkä kuulin oli Callisto Rising. Kyllähän Bal-Sagothi ihan hyvää on, mutta ei yllä lemppareihini. Of Carnage and a Gathering of wolvesia kun kuuntelen yöllä silmät kiinni, tulee semmoinen outo tunnelma :) Hyvä kappale.
Arsemaster
10.8.2004, 19:51:18
Minä itse kuulin ensimmäisenä Bal-Sagothin uusimman levyn ensin. aluksi ei koko bändi ei kiinnostanu ollenkaan, mutta ku sain battle-magic levyn... ei ollut paluuta takaisin. Kerrassaan ihanan mahtipontista musiikkia....
Battle Magic ja Power Cosmic ovat mielestäni parhaimmat levyt. The Dark Liege of Chaos Is Unleashed at the Ensorcelled Shrine of A'Zura Kai (The Splendour of a Thousand Swords Gleaming beneath the Blazon of the Hyperborean Empire Part II), The Empyreal Lexicon.... Kummankin levyn kaikki kappaleet oikeastaan ovatkin parhaimmat.
Eihän kukaan sattuisi tietämään onko suomessa jotain jälleenmyyjää jolta sais bal-sagoth paitoja?